Ct1DWEEKBI/X»opGEaGQ0riD&IA6 vöonDcZUID-HOaiiiZCCl^^ EHAMDtn
N.V. ÜITGEYERSMAATSCHAPPU „EILANDEN-NIEÜWS"
VREDE OP AARDE -
IN OORLOGSTIJD
Officieele berichteo.
I Voor Ver
eenigingen
13e Jaargang
WOENSDAG^ 5 DECEMBER 1940
No. 1205
Kennisgeving
Het Agrarisch Front
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 19 3 5 OPGENOMEN HET BLAD .ONZE EILANDEN" - 1 8E J A A R G A N Q
UITGAVE VAN
VERBOD TOT VERVOEREN EN AFLE
VEREN VAN VARKENS BOVEN 40 K.G.
BOTER EN MARGARINI: OP BON 22
VAN DE BOTER- EN DE VETKAART
W. A. DE BAKKER
HIEUW
GereatiKd te Mkklelhamii Ftta* HMndifatc. 122 G Q» 167930 Fogtbox T«L 17.
■QkaDtoor voar Zwriaad: UaorteBad^ Harkt. Telel S9.
■^Mf
A.boiUMmentaprtla M oent per S mundeabg VDorultbetallng.
VmcM^ Mcno Tir-^-f M Zatv4a« 2 m«a pw wMk.
AfMMliria» MMBMa 5 cMit BwilrnlMwt SguUoa per iav
Advert«ntle«pi^ 20 oenit per regcL Reclames 40 ot: Dtenst»
aaiiTrageii en aanbiedingen van 16 regels 80 et; Boclcaaiv
koodiidiis 10 cent p« regel Contracten hrlangrflk lager.
Het Is ditmaal wel een zeer ontroerend
Kerstfeest, dat wij vieren. Niemand der
thans levende Nederlanders heeft het im
mers meegemaakt, dat ons volk het feest
van de vrede op aarde moest houden te
midden van de dreigfingen van de oorlog,
waarin ook ons land is meegesleurd. Ge^
durende de Wereldoorlog was dit ook wel
zoo in de landen rondom ons, maar thans
zijn wij zelve deelgenoot geweest en we
zijn het nog van de gruwelijkheden, die
een moderne krijg aan de volkeren brengt.
De omstandigheden, waaronder wij nu het
Kerstfeest vieren, zijn ontzettend droevig,
als we zien op het lot van ons land en volk.
Want dit jaar bracht dood en verderf, ver
nieling, sriiart en rouw, dreiging en geweld,
nederlaag en onderwerping, haat en verbit
tering. Het is nu een oorlogskerstfeest en
de vraag is, of de rechte stemming in de
harten ervoor wel aanwezig is.
De kerstklokken zullen niet luideni; de
kerken zullen des avonds hun licht niet
uitstralen, dat steeds zulk een schoone
symboliek was van het Licht, dat scheen
in de duisternis dezer wereld. Maar dit is
het ergste niet. Ons gröpt de geweldige te
genstelling aan tusschen de beteekenis van
dit feest en de werkelijkheid rondom ons.
Het Kerstfeest predikt ons, dat vrede op
aarde kwam-door Christus, den Zaligmaker
van zondaren, dat God alzoo lief de wereld
had, dat Hij Z^n Eéngeboren Zoon gaif tot
redding van menschenzlelen. En zie nu,
wat de wereld doet. Inplaats van vrede op
aarde woedt de oorlog alom en worden
steeds meer volken in zijn greep gevangen.
Wfl zingen het lied der engelen temidden
van het gebulder der kanonnen, het geronk
der vliegtuigen, het ontploffen der bommen
en het geraas van de strijd. W)ij spreken
van vrede op aarde In een wereld van oor
log en haat. Neen, niet wö doen dat, het
Woord des Heeren spreekt ons daarvan.
Het is een hemelsche stem, die dit lied van
vrede zingt in een wereld van oorlogsru-
moer.
Is het geen profanatie, thans daarvan te
gewagen? Kan de Christelijke Kerk nog
wel met deze boodschap verschijnen? Be-
teekent de huidige wereldtoestand niet het
geestelijk faillisement van het Christen
dom? Kan in deze vreeselijke tflden het
Kerstfeest nog wel een vredesfeest zijn?
Is het niet zinloos geworden en door de
goddeloosheid der menschen verkracht?
Het antwoord op deze vragen geeft het
Woord Gods. Dat spreekt niet van een
aardsche, uitwendige vrede onder de vol
ken. Integendeel. Dezelfde Christus, die als
Kind des Vredes op aarde kwam, zeidè
dat de wereldgeschiedenis in de toe
komst meer en meer zou gewagen van oor
logen en geruchten van oorlogen, van een
toenemende haat tegen den Christus en Zijn
Kerk, ja, dat de vrede van de aarde zou
worden weggenomen. Voor hem, die bg de
Schrift leeft en het menschenhart kent, is
het geen wpnderlgke zaak, deze schrikkelg-
ke tegenstelling zich steeds meer te zien
toespitsen. De openbaring der menschelgke
goddeloosheid in Zgn scherpste vormen als
haat tegen Gtod en tegen den naaste is in
deze gevallen wereld geen verrassing. En
daarom is er ook geen oorzaak voor ver
wondering, wanneer de menschheid^iselve
in hare uitleving van haatgevoelens de
oordeelen Gods over zich inroept en ze uit
voert.
De beteekenis van dit oorlogskerstfeest
is geen andere dan van het Christusfeest
in vredestijd. De vrede op aarde, waarvan
het spreekt, wordt niet gevonden in de ziel
der volken als zoodanig, maar in het hart
dergenen, die vrede hebben gevonden met
God door het bloed des Lams. De vrede,
waarvan Kerstmis spreekt, veronderstelt
geen aardsche oorlog, maar werd noodzake
lijk door de oorlogstoestand tusschen God
en den mensch, veroorzaakt door de val in
zonde en ongerechtigheid. Om die strijd te
beslechten, om de vrede te herstellen tus
schen een heilig en rechtvaardig God en
een gevallen menschengeslacht, kwam
Christus op aarde. Wie in Hem gelooft,
heeft het eeuwige leven en de vrede Gods
daalt neder in zijn hart. Hij weet, dat zijn
zonden vergeven zijn om Christus' wil en
dat hö in een verzoende betrekking staat
met den Heere. Voor hem is het vrede op
aarde in oorlogstyd.
Daarom zal ook op dit Kerstfeest, met
te meer nadruk en noodzakelijkheid zelfs,
in de prediking het oude, maar steeds nieu
we Evangelie kunnen weerklinken over de
aarde, die bloedt uit duizend wonden. Het
Evangelie van Gods liefde en Christus' of
fer, van'vrede en zaligheid zal meer nog
dan anders spreken tot de menschen, nu de
ze wereld zichzelf in een toestand heeft ge
bracht, waaruit naar den mensch gespro
ken, een terugkeer tot een waren vrede niet
mogelijk schijnt. Wij doen er daarom goed
aan, niet al te zeer onze verwachting te
bouwen op het einde van deze oorlog. Een
maal zal dat komen, maar ook die vrede
zal slechts tijdelijk zijn en geen verlossing
brengen onzer zielen, slechts uit lichamelij
ke nood. En wat daarna zal komen, zal
evenmin strekken tot verheuging, want de
naweeën zullen, hoe deze oorlog ook af
loopt, in leder geval smartelijk zijn. Boven
de vrede der volkeren gaat de vrede met
God. Boven stoffelijke welvaart en maat
schappelijk geluk het heil des Heeren in
Christus. Mochten daarom onze harten in
deze tijd van ellende en lijden vervuld wor
den met de vrede van het Kindeke van
Bethlehem, dat ook in dagen van weedom
en smart, ja juist dan, tot den hongerige
en dorstige wil spreken van verzadiging
met het goede en van een vrede met God,
die alle verstand te boven gaat. Dan zal
het voor ons vrede op aarde zijn, ook in
oorlogstijd.
's-Gravenhage, 19 December.
Ik heb mij herhaaldelijk genoodzaakt ge
zien,-in mededeelingen aan de bevolking
van het bezette Nederlandsche gebied er
nadrukkelijk op te wijzen, dat voor het ple
gen van sabotage tegen de Duitsehe weer-
macht en haar oorlogovering de zwaarste
straffen moeten worden opgelegd. Ondanks
deze nadrukkelijke waarschuwingen en ver
maningen heeft een zwaar geval van sabo
tage plaats gehad. Er werden door onver
antwoordelijke lieden kabels van de Duit
sehe weermacht op belangrijke plaatsen
meermalen stukgesneden. De beide daders
hebben hiermede ook hun eigen volk g^roo-
te schade berokkend, omdat zij de verde
diging tegen binnenvliegende vgandelijke
vliegtuigen hebben bemoeilijkt. Zij zijn ge
arresteerd en door een Duitsch militair ge
rechtshof ter dood veroordeeld. Het oordeel
is bevestigd en dus rechtsgeldig geworden.
De executie is voorlooplg uitgesteld tot
dat over het door de veroordeelden inge
diende verzoek om gratie is beslist.
De weermachtsbevelhebber In
Nederland.
FR. CHRISTIANSEN,
generaal der vliegers.
AFLEVEMNGS- EN VEBVOERSVEB-
BOD GELDT NIET VOOK PRODUC
TEN, BESTEMD VOOR MENSCHEUOK
VERBRUIK.
In aansluiting op de in de pers gedane
mededeelingen met betrekking tot de in
ventarisatie van crisisproducten en het in
verband daarmede ingestelde afleverings-
en vervoersverbod dier producten in de
week van 14 December 1640 tot en met 21
Delember 1940, maakt het Rijksbureau voor
de Voedselvoorziening in Oorlogstijd be
kend, dat dit afleverings- en vervoersver
bod alleen betrekking heeft op die produc
ten, welke kennelijk voor andere doelein
den dan voor menschelijke consumptie zijn
bestemd.
Derhalve is het vervoer en de aiflevering
van producten, welke tamelijk voor men
schelijke consumptie zijn bestemd, met in
achtneming van de bestaande wettelijke be
palingen wel toegestaan.
Het Rijksbureau voor de Voedselvoorzie
ning in Oorlogstijd maakt bekend, dat inge
volge een besluit van den Secretaris-Gene.
raal van het Departement van Landbouw
en Vlsscherö het vervoeren en afleveren
van varkens met een gewicht van meer dan
40 kg. voortaan is verboden.
Het vervoeren van varkens met een ge
wicht van meer dan 40 kg. zal ten gevolge
daarvan slechts mogelijk zgn onder dek
king van een daartoe door de Nederland
sche Veehoudengcentrale of de provinciale
landbouw-crisis-organisatis afgegeven ge-
leldebiljet.
In het algemeen zal een geleidebiljet al
leen worden verstrekt voor het vervoeren
van varkens, die geleverd worden aan de
Nederlandsche Veehouderijcentrale en van
fokmateriaal.
Voor varkens, die aan de genoemde, cen
trale geleverd worden, zullen de geleidebil
jetten door die Centrale worden verstrekt,
tegelijk met de opdracht tot levering. Ge
leidebiljetten voor het vervoer van fokma
teriaal worden afgegeven door den desbe-
treffenden plaatselijken bureauhouder.
Het afleveren van varkens met een ge
wicht van meer dan 40 kg. is slechts toe
gestaan, indien voor het vervoer een gelei
debiljet is afgegeven.
NIEUWE BONNEN.
De secretaris-generaal van landbouw en
visscherti maakt het navolgende bekend.
Brood en gebatte op bon 20.
Elk der met „20" genummerde bonnen
van de broodkaart geeft gedurende de week
van Maandag 23 dezer tot en met Zondag
29 dezer a.s. recht op het koopen van 125
gram roggebrood of 100 gram ander brood.
Voorts geeft elke der met „20" genum
merde broodbonnen recht op het koopen
van een rantsoen gebak. Dit omvat voor de
hierna genoemde bakkerijproducten telkens
ten minste het daarachter igeplaatste aan
tal grammen. j
beschuit 75 gram
biscuits en wafels 90 gram
speculaas 140 gram
cake 300 gram
gevuld klein korstgebak
(b.v. amandelbroodjes) 400 gram
gevuld met korstgebak
(b.v. boterletters)500 gram
taart en gebakjes '1.. 600 gram
Voor geheel of ten deele uit meel of
bloem gebakken producten, welke hierbo
ven niet genoemd zqn, geldt dat een rant-
gram meel of bloem is verwerkt.
De op 29 dezer nog niet gebruikte bon
nen blijven voorts nog geldig gedurende de
week van 30 dezer tot en >met 5 Januari
a.s. met dien verstande, dat zij gedurende
laatstgenoemde week niet/ mogen worden
gebruikt In hotels, restaurants e.d,
EEN EI OP BC:.r3Ê'
Gedurende het tijdvak van Maandag 23
December tot en met Zondag 29 dezer
geeft de met „21" genummrede bon van
het algemeen dlstributiebonboekje recht op
het koopen van één ei, De bonnen, welke
op 29 dezer nog niet gebruikt zijn, blijven
geldig tot en met Zondag 5 Januari a.s.,
met dien verstande, dat ook zij gedurende
de week van 30 dezer tot en met 5 Januari
niet gebruikte mogen worden in hotels, res
taurants e.d.
VAN 21 DEZER TOT JANUARI 1 K.G.
SUIKER OP BON 86.
Gedurende het tijdvak van Zaterdag 21
December tot en met Vrijdag Januaei a.s.
geeft de met „86" genummerde bon van
het algemeen dlstributiebonboekje recht op
het koopen van een kilogram suiker.
Gedurende het tijdvak van Zaterdag 21
dezer tot en met Vrgdag 3 Januari a.s.
geeft de met „22" genummerde bon van
de boterkaart zoowel als van de vetkaart
recht op het koopen van 250 gram boter of
margarine.
De het „22" genummerde bon geeft der
halve jfeen recht o^ het koopen van vet.
TEXTIELPUNTEN VERLOOPEN.
's-GRAVENHAGE, 18 Dec. Men ves
tigt onze aandacht op het feit, dat de op 1
Februari a.s. nog niet gebruikte punten
van de thans loopende textlelkaart op dien
datum ongeldig worden. (A.N.P.)
Géén INSIGNES OP DE SCHOLEN.
De secretaris-generaal van het departe
ment van Opvoeding, Wetenschap en Cul-
tuurbeschermlng, heeft aan de gemeentebe
sturen in ons land een circulaire doen toe
komen, waarin gezegd wordt, dat het aan
leerUngen van de verschillende onderwijs
inrichtingen verboden is, in de schoolgebou
wen of in de onmiddelltjke omgeving daar
van, een insigne, of ander onderscheidings-
teeken te dragen.
BEËINDIGING ZOMERTIJD.
De Kamer van Koophandel en Fabrie
ken voor Rotterdam maakt bekend, dat,
naar zij van den Secretaris-Generaal van
het Departement van Binnenlandsche Za
ken heeft vernomen, de bevoegde Duitsehe
instanties hebben medegedeeld, dat het niet
mogelgk zal zijn gedurende de wintermaan
den voor ons land af te wijken van den
thans geldenden Midden-Europeeschen zo-
mert^d.
Cliristeiyke Lamdart>eidepsbond.
De Voorzitter afgetreden.
De heer R. Simons, afkomstig uit Oost-
wold (Oldambt,)- die vanag 28 Februari
1917 dus gedurende 23 jaren voorzitter is
geweest, is thans wegens het bereiken van
den pensioengerechtigden leeftijd (65 jaar)
ajfgetreden. Tot zijn opvolger is aangewe
zen de heer M. Ruppert te Utrecht. De
heer Siemens Is voor het eiland geen onbe
kende, hij heeft veel conferenties met hee
ren B. en W. der verschillende gemeenten en
werkgevers en werknemers bijgewoond.
Door zijn beleidvol optreden gelukte het
hem in het belang van den arbeiderstoe
stand goede resultaten te verkrijgen. De le
den zullen hem dan ook noode zien vertrek
ken.
In Hotel Spee te Sommelsdijk was tegen
Vrijdagmiddag j.l. een vergadering uitge
schreven door het Nederl. Agrarisch Front,
Spreker de heer de Lange. Het bezoek
was zeer matig.
De heer K. v. B e e k te Melissant open
de en weet de weinige opkomst aan een
niet begrepen, van de dingen die zich vol
trekken.
De heer de Lange het woord krij
gend, had tot onderwerp: „De Europeesche
ooriiog en de gevolgen hiervan voor het
platteland." Hij wees er op, dat wij in nood
verkeeren. We hebben geen regeering, wor
den door een andere Staat geregeerd. Lande,
lijk (volksch) heeft men er geen oog voor,
men wacht, tot het weer anders zal wor
den. 90% van de bevolking ziet de toestand
als zeer onrechtvaardig. Waarom? Omdat
men het onnatuurlijke leven als natuurlijk
heeft aanvaardt. Immers de laatste kwart
eeuwen was ons land een slavenvolk, aldus
spr. Geld af geen geld, rijk of arm de ar
beid werd geëxploiteerd om aan dien arbeid
geld te verdienen, niet, om de gemeenschap
te dienen.
De werkelijkheid, dat we bezet land zijn,
beseft men niet. Daar is de bezetting te
modem voor. Het is niet als in Afrika,
waar de Engelschen vrouwen en kinderen
in een concentratiekamp lieten verhongeren
en sterven! De Duitschers behandelen het
Nederl. Volk correct, ze verkrachten geen
vrouwen en meisjes, laten ieder met rust
Men heeft nu soms de idee, dat we niet
bezet zijn. Beter was misschien, dat we
wat strenger waren aangepakt, nog béter,
dat tegen de ophitsers straffe maatregelen
werden genomen. Nu zijn eenige jongens
de dupe geworden van het gestook en ter
dood veroordeeld. Men hoopt alsnog gratie
voor hen te krijgen van de Führer.
Spr. deelt de Nederlanders in groepen:
ten Ie de onverschilligen; ten 2e die af
wachten; ten 3e de actieven die de hand
aan de ploeg slaan. Als men van het Duit
sehe volk af wil, zal men tot de laatste
moeten toetreden: actief de Ijand aan de
ploeg. De onverschilligen zijn niet de
grootste groep: Spr. schaart er het Joden
dom onder, ook de geestelijke leiders. De
groep „afwachters" is het grootst, vooral
onder de plattelanders. Spr. vergelijkt ze bij
een steen: je kunt er alles van maken en
bouwen, maar zelf is die steen koud en
dood. Een levend volk moet er zijn, als de
tarwekorrel, die leven in zich draagt.
Het meerendeel denkt: die Duitsehe inval
is een misdaad afgeloopen. Maar daar
komen we niet verder mee. Op Engeland
valt niet te hopen: ze konden de Duit.
schers niet aan met Frankrijk en België
samen nu zeker niet. Men kan net zoo
goed hopen, dat men op de Noordzee be
wapende eilanden ontdekt, om Engeland te
hel,pen! Men wenscht nu weer onze heer
lijke Albarda hier en dan hebben we weer
ons oude goede Nederland.
De derde groep (de kleinste) zijn de aan-
pakkers. Ze werken niet in het belang van
zichzelf of van een leider, maar voor het
belang van het Nederlandsche volk. Spr.
haalt Mlchiel de Ruijter aan, die op ca.
60-jarigen leeftijd de schepen inspecteerde
en zet, dat de vloot slecht was. Men vroeg
hem: „Is de Ruijter bang geworden?" Bang
was hij niet, hij ging, maar verloor toen de
zeeslag. Hij ging, in het belang van zijn
volk. Spr. wijst op W]illem v. Oranje, die
stervend zei: O God, erbarm U over het
arme Nederl. volk. Wanneer het Oïa het
Nederl. Volk gaat vervalt ieder etiket, ieder
kerkelijk en politiek verschil, men moet
komen tot de daad. Doordat ons volk ge
spleten is, niet tot eenheid komt, zitten we
in de misère. Bilderdijk zong.: In het heden
ligt het verleden, in het nu wat worden
vennootschappen en ondernemingen
etc. is een doorloopende controle der
administratie en boekhouding noodza.
keiijk. Het voorkomt moeilijkheden en
geeft doorloopend een helder over
zicht van de stand van zaken, (be
drijf srapportén.
voor
Particuliez
Handel, Bedrijf en
OUDDORP
Admlnistratiën Accountancy.
Belastingzaken.
zal. 10 Mei vindt oorsprong in het verleden.
Spr. illustreert dat met voorbeelden uit de
vergane democratische Staat. Nog zegt
men: Afwachten. De boeren moesten zich
schamen! Ze zijn de dragers van het volk,
ze wachten toch ook niet met zaaien, noch
met oogsten! De grootste waarde van een
volk is „de bodem." Dat heeft men helaas
nooit begrepen. Nu halen de Duitschers on
ze koelen, onze paarden en ons vet weg.
Inderdaad. Die kennen de waarde van on
zen bodem.
Op school hebben we nooit geleerd onze
bodem te waardeeren, wél dat Nederland
is groot geworden door handel en
scheepvaart. Adolf Hitler doet een
uitspraak in „Mijn Kamp" een boek dat
spr. dringend aanraadt te lezen „wil
een volk groot zijn en onafhankelijk, moet
het een bodem hebben, die hem voeden kan.
De bodem is dus de eerste voorwaarde
voor een volk. Spr. illustreert dit ook met
voorbeelden uit den Bijbel. Op geestelijk ter
rein komt spr, niet, maar van de aarde en
uit de aarde komt de welvaart. Wat is han
del vra.agt .spr.? In dit verband noemt hij
Zwanenberg. Handel is niets anders dan ver-
plaatsen, exploiteeren ten koste van een an
der. De bodemwaarde achtte men in Neder
land niet. In de Beemster is een textielfa.
brikant de grondbezitter erger de
bodemeigenaars van Nederl. grond wonen
in Frankrijk, Engeland, Amerika. Make
laars op de oude Nederl. eed speculeerden
met dien bodem, kleedden de boeren uit.
Spr, noemt het een „geraffineerd systeem"
van de groot-millionnairs dat hier marga
rine (walvischtraan en plantenvet) gegeten
moest worden voor 58 en 60 et. per pond,
terwijl de natuurboter voor 23 cent naar
Engeland ging.
Men stelde belasting op graan uit die
belasting betaalde men weer steun. Die vet.
tlge kerels en Colijn er bij verdienden er
aan en speculeerden op het arbeiderswerk,
terwijl de technische organisaties in feite
er achter stonden. Het crisis-apparaat
noemt spr. een wanschepsel. Men steunt de
tarwe, de arme Drentsche boeren met hun
rogge liet men verkommeren.
Het Nederl. volk kan niet voldoende vet,
eiwit en voeder verbouwen en toch voert
men natuurboter uit. Wat de tuinbouw be
treft, men voert fruit in, laat de tomaten
verrotten en druiven doordi:aaien. Export
van buiten en dan nog te veel produceeren!
Spr, wijst er op, dat men Gods zegen af
smeekt over het gewas en als God mllde-
lijk zegent en de opbrengst is enorm komt
er een Chr. Overheid en die grijpt in. Op
de mesthoop er mee! Getatoueerde biggen
en de kalvers op portret! Bij hoopen koeien
afgeslacht! Die Chr. Overheid stelt God
in gebreke. Spr. heeft daar met klem tot
in de hoogste colleges op gewezen. Men
noemde hem: een beroerder Israels, als hij
zei, dat dit het werk van den anti-chirst
was. Als het dan 10 Mei is willen ze je
doodmaken ze zouden je nu nog doodma-
ken! Zoo loopt het stampvol met Baais
priesters in Nederland. Afslachten wil spr.
die Baaispriesters niet, zooals op den Kar-
mel gebeurde, wel tijdelijk uit de samenle
ving verbannen.
Spr. is heelemaal geen volgeling van Ds.
Kersten. Maar hij heeft er eerbied voor, dat
hij in zijn politieke beweging nooit iemand
naar het hoofd keek en het die Chr. Over
heid durfde te zeggen. Voor de rest genoeg
daarvan.
Wat deed men met onzen bodem? In
Drente bosch aanleggen en wilde zwijnen
kweeken dat de kapitalisten weer kunnen
jagen.
Dan wijst spr. op de verdeeldheid in de
Boeren-Organisaties. Naar aanleiding van
hun godsdienstig denken zijn ze in vakken
verdeeld: katholiek, protestant enz. Ver-
deelen en heerschen, dat is de leus van het
geraff. Jiapt. stelsel.
De Radio was ook on-Nederlandsch,. Snip
en Snap en Bleeke Bet deden opgeld. Nu
komen er weer Agrarische sprekers voor,
en echte Holl. liedreen, waarvoor men
vroeger „geen tijd" had. Het boerenvolk
moet herleven, en niet zijn minderwaardig-