Ct1DWEEKBI/X»opGEaGQ0riD&IA6 vöonDcZUID-HOaiiiZCCl^^ EHAMDtn N.V. ÜITGEYERSMAATSCHAPPU „EILANDEN-NIEÜWS" VREDE OP AARDE - IN OORLOGSTIJD Officieele berichteo. I Voor Ver eenigingen 13e Jaargang WOENSDAG^ 5 DECEMBER 1940 No. 1205 Kennisgeving Het Agrarisch Front WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 19 3 5 OPGENOMEN HET BLAD .ONZE EILANDEN" - 1 8E J A A R G A N Q UITGAVE VAN VERBOD TOT VERVOEREN EN AFLE VEREN VAN VARKENS BOVEN 40 K.G. BOTER EN MARGARINI: OP BON 22 VAN DE BOTER- EN DE VETKAART W. A. DE BAKKER HIEUW GereatiKd te Mkklelhamii Ftta* HMndifatc. 122 G Q» 167930 Fogtbox T«L 17. ■QkaDtoor voar Zwriaad: UaorteBad^ Harkt. Telel S9. ■^Mf A.boiUMmentaprtla M oent per S mundeabg VDorultbetallng. VmcM^ Mcno Tir-^-f M Zatv4a« 2 m«a pw wMk. AfMMliria» MMBMa 5 cMit BwilrnlMwt SguUoa per iav Advert«ntle«pi^ 20 oenit per regcL Reclames 40 ot: Dtenst» aaiiTrageii en aanbiedingen van 16 regels 80 et; Boclcaaiv koodiidiis 10 cent p« regel Contracten hrlangrflk lager. Het Is ditmaal wel een zeer ontroerend Kerstfeest, dat wij vieren. Niemand der thans levende Nederlanders heeft het im mers meegemaakt, dat ons volk het feest van de vrede op aarde moest houden te midden van de dreigfingen van de oorlog, waarin ook ons land is meegesleurd. Ge^ durende de Wereldoorlog was dit ook wel zoo in de landen rondom ons, maar thans zijn wij zelve deelgenoot geweest en we zijn het nog van de gruwelijkheden, die een moderne krijg aan de volkeren brengt. De omstandigheden, waaronder wij nu het Kerstfeest vieren, zijn ontzettend droevig, als we zien op het lot van ons land en volk. Want dit jaar bracht dood en verderf, ver nieling, sriiart en rouw, dreiging en geweld, nederlaag en onderwerping, haat en verbit tering. Het is nu een oorlogskerstfeest en de vraag is, of de rechte stemming in de harten ervoor wel aanwezig is. De kerstklokken zullen niet luideni; de kerken zullen des avonds hun licht niet uitstralen, dat steeds zulk een schoone symboliek was van het Licht, dat scheen in de duisternis dezer wereld. Maar dit is het ergste niet. Ons gröpt de geweldige te genstelling aan tusschen de beteekenis van dit feest en de werkelijkheid rondom ons. Het Kerstfeest predikt ons, dat vrede op aarde kwam-door Christus, den Zaligmaker van zondaren, dat God alzoo lief de wereld had, dat Hij Z^n Eéngeboren Zoon gaif tot redding van menschenzlelen. En zie nu, wat de wereld doet. Inplaats van vrede op aarde woedt de oorlog alom en worden steeds meer volken in zijn greep gevangen. Wfl zingen het lied der engelen temidden van het gebulder der kanonnen, het geronk der vliegtuigen, het ontploffen der bommen en het geraas van de strijd. W)ij spreken van vrede op aarde In een wereld van oor log en haat. Neen, niet wö doen dat, het Woord des Heeren spreekt ons daarvan. Het is een hemelsche stem, die dit lied van vrede zingt in een wereld van oorlogsru- moer. Is het geen profanatie, thans daarvan te gewagen? Kan de Christelijke Kerk nog wel met deze boodschap verschijnen? Be- teekent de huidige wereldtoestand niet het geestelijk faillisement van het Christen dom? Kan in deze vreeselijke tflden het Kerstfeest nog wel een vredesfeest zijn? Is het niet zinloos geworden en door de goddeloosheid der menschen verkracht? Het antwoord op deze vragen geeft het Woord Gods. Dat spreekt niet van een aardsche, uitwendige vrede onder de vol ken. Integendeel. Dezelfde Christus, die als Kind des Vredes op aarde kwam, zeidè dat de wereldgeschiedenis in de toe komst meer en meer zou gewagen van oor logen en geruchten van oorlogen, van een toenemende haat tegen den Christus en Zijn Kerk, ja, dat de vrede van de aarde zou worden weggenomen. Voor hem, die bg de Schrift leeft en het menschenhart kent, is het geen wpnderlgke zaak, deze schrikkelg- ke tegenstelling zich steeds meer te zien toespitsen. De openbaring der menschelgke goddeloosheid in Zgn scherpste vormen als haat tegen Gtod en tegen den naaste is in deze gevallen wereld geen verrassing. En daarom is er ook geen oorzaak voor ver wondering, wanneer de menschheid^iselve in hare uitleving van haatgevoelens de oordeelen Gods over zich inroept en ze uit voert. De beteekenis van dit oorlogskerstfeest is geen andere dan van het Christusfeest in vredestijd. De vrede op aarde, waarvan het spreekt, wordt niet gevonden in de ziel der volken als zoodanig, maar in het hart dergenen, die vrede hebben gevonden met God door het bloed des Lams. De vrede, waarvan Kerstmis spreekt, veronderstelt geen aardsche oorlog, maar werd noodzake lijk door de oorlogstoestand tusschen God en den mensch, veroorzaakt door de val in zonde en ongerechtigheid. Om die strijd te beslechten, om de vrede te herstellen tus schen een heilig en rechtvaardig God en een gevallen menschengeslacht, kwam Christus op aarde. Wie in Hem gelooft, heeft het eeuwige leven en de vrede Gods daalt neder in zijn hart. Hij weet, dat zijn zonden vergeven zijn om Christus' wil en dat hö in een verzoende betrekking staat met den Heere. Voor hem is het vrede op aarde in oorlogstyd. Daarom zal ook op dit Kerstfeest, met te meer nadruk en noodzakelijkheid zelfs, in de prediking het oude, maar steeds nieu we Evangelie kunnen weerklinken over de aarde, die bloedt uit duizend wonden. Het Evangelie van Gods liefde en Christus' of fer, van'vrede en zaligheid zal meer nog dan anders spreken tot de menschen, nu de ze wereld zichzelf in een toestand heeft ge bracht, waaruit naar den mensch gespro ken, een terugkeer tot een waren vrede niet mogelijk schijnt. Wij doen er daarom goed aan, niet al te zeer onze verwachting te bouwen op het einde van deze oorlog. Een maal zal dat komen, maar ook die vrede zal slechts tijdelijk zijn en geen verlossing brengen onzer zielen, slechts uit lichamelij ke nood. En wat daarna zal komen, zal evenmin strekken tot verheuging, want de naweeën zullen, hoe deze oorlog ook af loopt, in leder geval smartelijk zijn. Boven de vrede der volkeren gaat de vrede met God. Boven stoffelijke welvaart en maat schappelijk geluk het heil des Heeren in Christus. Mochten daarom onze harten in deze tijd van ellende en lijden vervuld wor den met de vrede van het Kindeke van Bethlehem, dat ook in dagen van weedom en smart, ja juist dan, tot den hongerige en dorstige wil spreken van verzadiging met het goede en van een vrede met God, die alle verstand te boven gaat. Dan zal het voor ons vrede op aarde zijn, ook in oorlogstijd. 's-Gravenhage, 19 December. Ik heb mij herhaaldelijk genoodzaakt ge zien,-in mededeelingen aan de bevolking van het bezette Nederlandsche gebied er nadrukkelijk op te wijzen, dat voor het ple gen van sabotage tegen de Duitsehe weer- macht en haar oorlogovering de zwaarste straffen moeten worden opgelegd. Ondanks deze nadrukkelijke waarschuwingen en ver maningen heeft een zwaar geval van sabo tage plaats gehad. Er werden door onver antwoordelijke lieden kabels van de Duit sehe weermacht op belangrijke plaatsen meermalen stukgesneden. De beide daders hebben hiermede ook hun eigen volk g^roo- te schade berokkend, omdat zij de verde diging tegen binnenvliegende vgandelijke vliegtuigen hebben bemoeilijkt. Zij zijn ge arresteerd en door een Duitsch militair ge rechtshof ter dood veroordeeld. Het oordeel is bevestigd en dus rechtsgeldig geworden. De executie is voorlooplg uitgesteld tot dat over het door de veroordeelden inge diende verzoek om gratie is beslist. De weermachtsbevelhebber In Nederland. FR. CHRISTIANSEN, generaal der vliegers. AFLEVEMNGS- EN VEBVOERSVEB- BOD GELDT NIET VOOK PRODUC TEN, BESTEMD VOOR MENSCHEUOK VERBRUIK. In aansluiting op de in de pers gedane mededeelingen met betrekking tot de in ventarisatie van crisisproducten en het in verband daarmede ingestelde afleverings- en vervoersverbod dier producten in de week van 14 December 1640 tot en met 21 Delember 1940, maakt het Rijksbureau voor de Voedselvoorziening in Oorlogstijd be kend, dat dit afleverings- en vervoersver bod alleen betrekking heeft op die produc ten, welke kennelijk voor andere doelein den dan voor menschelijke consumptie zijn bestemd. Derhalve is het vervoer en de aiflevering van producten, welke tamelijk voor men schelijke consumptie zijn bestemd, met in achtneming van de bestaande wettelijke be palingen wel toegestaan. Het Rijksbureau voor de Voedselvoorzie ning in Oorlogstijd maakt bekend, dat inge volge een besluit van den Secretaris-Gene. raal van het Departement van Landbouw en Vlsscherö het vervoeren en afleveren van varkens met een gewicht van meer dan 40 kg. voortaan is verboden. Het vervoeren van varkens met een ge wicht van meer dan 40 kg. zal ten gevolge daarvan slechts mogelijk zgn onder dek king van een daartoe door de Nederland sche Veehoudengcentrale of de provinciale landbouw-crisis-organisatis afgegeven ge- leldebiljet. In het algemeen zal een geleidebiljet al leen worden verstrekt voor het vervoeren van varkens, die geleverd worden aan de Nederlandsche Veehouderijcentrale en van fokmateriaal. Voor varkens, die aan de genoemde, cen trale geleverd worden, zullen de geleidebil jetten door die Centrale worden verstrekt, tegelijk met de opdracht tot levering. Ge leidebiljetten voor het vervoer van fokma teriaal worden afgegeven door den desbe- treffenden plaatselijken bureauhouder. Het afleveren van varkens met een ge wicht van meer dan 40 kg. is slechts toe gestaan, indien voor het vervoer een gelei debiljet is afgegeven. NIEUWE BONNEN. De secretaris-generaal van landbouw en visscherti maakt het navolgende bekend. Brood en gebatte op bon 20. Elk der met „20" genummerde bonnen van de broodkaart geeft gedurende de week van Maandag 23 dezer tot en met Zondag 29 dezer a.s. recht op het koopen van 125 gram roggebrood of 100 gram ander brood. Voorts geeft elke der met „20" genum merde broodbonnen recht op het koopen van een rantsoen gebak. Dit omvat voor de hierna genoemde bakkerijproducten telkens ten minste het daarachter igeplaatste aan tal grammen. j beschuit 75 gram biscuits en wafels 90 gram speculaas 140 gram cake 300 gram gevuld klein korstgebak (b.v. amandelbroodjes) 400 gram gevuld met korstgebak (b.v. boterletters)500 gram taart en gebakjes '1.. 600 gram Voor geheel of ten deele uit meel of bloem gebakken producten, welke hierbo ven niet genoemd zqn, geldt dat een rant- gram meel of bloem is verwerkt. De op 29 dezer nog niet gebruikte bon nen blijven voorts nog geldig gedurende de week van 30 dezer tot en >met 5 Januari a.s. met dien verstande, dat zij gedurende laatstgenoemde week niet/ mogen worden gebruikt In hotels, restaurants e.d, EEN EI OP BC:.r3Ê' Gedurende het tijdvak van Maandag 23 December tot en met Zondag 29 dezer geeft de met „21" genummrede bon van het algemeen dlstributiebonboekje recht op het koopen van één ei, De bonnen, welke op 29 dezer nog niet gebruikt zijn, blijven geldig tot en met Zondag 5 Januari a.s., met dien verstande, dat ook zij gedurende de week van 30 dezer tot en met 5 Januari niet gebruikte mogen worden in hotels, res taurants e.d. VAN 21 DEZER TOT JANUARI 1 K.G. SUIKER OP BON 86. Gedurende het tijdvak van Zaterdag 21 December tot en met Vrijdag Januaei a.s. geeft de met „86" genummerde bon van het algemeen dlstributiebonboekje recht op het koopen van een kilogram suiker. Gedurende het tijdvak van Zaterdag 21 dezer tot en met Vrgdag 3 Januari a.s. geeft de met „22" genummerde bon van de boterkaart zoowel als van de vetkaart recht op het koopen van 250 gram boter of margarine. De het „22" genummerde bon geeft der halve jfeen recht o^ het koopen van vet. TEXTIELPUNTEN VERLOOPEN. 's-GRAVENHAGE, 18 Dec. Men ves tigt onze aandacht op het feit, dat de op 1 Februari a.s. nog niet gebruikte punten van de thans loopende textlelkaart op dien datum ongeldig worden. (A.N.P.) Géén INSIGNES OP DE SCHOLEN. De secretaris-generaal van het departe ment van Opvoeding, Wetenschap en Cul- tuurbeschermlng, heeft aan de gemeentebe sturen in ons land een circulaire doen toe komen, waarin gezegd wordt, dat het aan leerUngen van de verschillende onderwijs inrichtingen verboden is, in de schoolgebou wen of in de onmiddelltjke omgeving daar van, een insigne, of ander onderscheidings- teeken te dragen. BEËINDIGING ZOMERTIJD. De Kamer van Koophandel en Fabrie ken voor Rotterdam maakt bekend, dat, naar zij van den Secretaris-Generaal van het Departement van Binnenlandsche Za ken heeft vernomen, de bevoegde Duitsehe instanties hebben medegedeeld, dat het niet mogelgk zal zijn gedurende de wintermaan den voor ons land af te wijken van den thans geldenden Midden-Europeeschen zo- mert^d. Cliristeiyke Lamdart>eidepsbond. De Voorzitter afgetreden. De heer R. Simons, afkomstig uit Oost- wold (Oldambt,)- die vanag 28 Februari 1917 dus gedurende 23 jaren voorzitter is geweest, is thans wegens het bereiken van den pensioengerechtigden leeftijd (65 jaar) ajfgetreden. Tot zijn opvolger is aangewe zen de heer M. Ruppert te Utrecht. De heer Siemens Is voor het eiland geen onbe kende, hij heeft veel conferenties met hee ren B. en W. der verschillende gemeenten en werkgevers en werknemers bijgewoond. Door zijn beleidvol optreden gelukte het hem in het belang van den arbeiderstoe stand goede resultaten te verkrijgen. De le den zullen hem dan ook noode zien vertrek ken. In Hotel Spee te Sommelsdijk was tegen Vrijdagmiddag j.l. een vergadering uitge schreven door het Nederl. Agrarisch Front, Spreker de heer de Lange. Het bezoek was zeer matig. De heer K. v. B e e k te Melissant open de en weet de weinige opkomst aan een niet begrepen, van de dingen die zich vol trekken. De heer de Lange het woord krij gend, had tot onderwerp: „De Europeesche ooriiog en de gevolgen hiervan voor het platteland." Hij wees er op, dat wij in nood verkeeren. We hebben geen regeering, wor den door een andere Staat geregeerd. Lande, lijk (volksch) heeft men er geen oog voor, men wacht, tot het weer anders zal wor den. 90% van de bevolking ziet de toestand als zeer onrechtvaardig. Waarom? Omdat men het onnatuurlijke leven als natuurlijk heeft aanvaardt. Immers de laatste kwart eeuwen was ons land een slavenvolk, aldus spr. Geld af geen geld, rijk of arm de ar beid werd geëxploiteerd om aan dien arbeid geld te verdienen, niet, om de gemeenschap te dienen. De werkelijkheid, dat we bezet land zijn, beseft men niet. Daar is de bezetting te modem voor. Het is niet als in Afrika, waar de Engelschen vrouwen en kinderen in een concentratiekamp lieten verhongeren en sterven! De Duitschers behandelen het Nederl. Volk correct, ze verkrachten geen vrouwen en meisjes, laten ieder met rust Men heeft nu soms de idee, dat we niet bezet zijn. Beter was misschien, dat we wat strenger waren aangepakt, nog béter, dat tegen de ophitsers straffe maatregelen werden genomen. Nu zijn eenige jongens de dupe geworden van het gestook en ter dood veroordeeld. Men hoopt alsnog gratie voor hen te krijgen van de Führer. Spr. deelt de Nederlanders in groepen: ten Ie de onverschilligen; ten 2e die af wachten; ten 3e de actieven die de hand aan de ploeg slaan. Als men van het Duit sehe volk af wil, zal men tot de laatste moeten toetreden: actief de Ijand aan de ploeg. De onverschilligen zijn niet de grootste groep: Spr. schaart er het Joden dom onder, ook de geestelijke leiders. De groep „afwachters" is het grootst, vooral onder de plattelanders. Spr. vergelijkt ze bij een steen: je kunt er alles van maken en bouwen, maar zelf is die steen koud en dood. Een levend volk moet er zijn, als de tarwekorrel, die leven in zich draagt. Het meerendeel denkt: die Duitsehe inval is een misdaad afgeloopen. Maar daar komen we niet verder mee. Op Engeland valt niet te hopen: ze konden de Duit. schers niet aan met Frankrijk en België samen nu zeker niet. Men kan net zoo goed hopen, dat men op de Noordzee be wapende eilanden ontdekt, om Engeland te hel,pen! Men wenscht nu weer onze heer lijke Albarda hier en dan hebben we weer ons oude goede Nederland. De derde groep (de kleinste) zijn de aan- pakkers. Ze werken niet in het belang van zichzelf of van een leider, maar voor het belang van het Nederlandsche volk. Spr. haalt Mlchiel de Ruijter aan, die op ca. 60-jarigen leeftijd de schepen inspecteerde en zet, dat de vloot slecht was. Men vroeg hem: „Is de Ruijter bang geworden?" Bang was hij niet, hij ging, maar verloor toen de zeeslag. Hij ging, in het belang van zijn volk. Spr. wijst op W]illem v. Oranje, die stervend zei: O God, erbarm U over het arme Nederl. volk. Wanneer het Oïa het Nederl. Volk gaat vervalt ieder etiket, ieder kerkelijk en politiek verschil, men moet komen tot de daad. Doordat ons volk ge spleten is, niet tot eenheid komt, zitten we in de misère. Bilderdijk zong.: In het heden ligt het verleden, in het nu wat worden vennootschappen en ondernemingen etc. is een doorloopende controle der administratie en boekhouding noodza. keiijk. Het voorkomt moeilijkheden en geeft doorloopend een helder over zicht van de stand van zaken, (be drijf srapportén. voor Particuliez Handel, Bedrijf en OUDDORP Admlnistratiën Accountancy. Belastingzaken. zal. 10 Mei vindt oorsprong in het verleden. Spr. illustreert dat met voorbeelden uit de vergane democratische Staat. Nog zegt men: Afwachten. De boeren moesten zich schamen! Ze zijn de dragers van het volk, ze wachten toch ook niet met zaaien, noch met oogsten! De grootste waarde van een volk is „de bodem." Dat heeft men helaas nooit begrepen. Nu halen de Duitschers on ze koelen, onze paarden en ons vet weg. Inderdaad. Die kennen de waarde van on zen bodem. Op school hebben we nooit geleerd onze bodem te waardeeren, wél dat Nederland is groot geworden door handel en scheepvaart. Adolf Hitler doet een uitspraak in „Mijn Kamp" een boek dat spr. dringend aanraadt te lezen „wil een volk groot zijn en onafhankelijk, moet het een bodem hebben, die hem voeden kan. De bodem is dus de eerste voorwaarde voor een volk. Spr. illustreert dit ook met voorbeelden uit den Bijbel. Op geestelijk ter rein komt spr, niet, maar van de aarde en uit de aarde komt de welvaart. Wat is han del vra.agt .spr.? In dit verband noemt hij Zwanenberg. Handel is niets anders dan ver- plaatsen, exploiteeren ten koste van een an der. De bodemwaarde achtte men in Neder land niet. In de Beemster is een textielfa. brikant de grondbezitter erger de bodemeigenaars van Nederl. grond wonen in Frankrijk, Engeland, Amerika. Make laars op de oude Nederl. eed speculeerden met dien bodem, kleedden de boeren uit. Spr, noemt het een „geraffineerd systeem" van de groot-millionnairs dat hier marga rine (walvischtraan en plantenvet) gegeten moest worden voor 58 en 60 et. per pond, terwijl de natuurboter voor 23 cent naar Engeland ging. Men stelde belasting op graan uit die belasting betaalde men weer steun. Die vet. tlge kerels en Colijn er bij verdienden er aan en speculeerden op het arbeiderswerk, terwijl de technische organisaties in feite er achter stonden. Het crisis-apparaat noemt spr. een wanschepsel. Men steunt de tarwe, de arme Drentsche boeren met hun rogge liet men verkommeren. Het Nederl. volk kan niet voldoende vet, eiwit en voeder verbouwen en toch voert men natuurboter uit. Wat de tuinbouw be treft, men voert fruit in, laat de tomaten verrotten en druiven doordi:aaien. Export van buiten en dan nog te veel produceeren! Spr, wijst er op, dat men Gods zegen af smeekt over het gewas en als God mllde- lijk zegent en de opbrengst is enorm komt er een Chr. Overheid en die grijpt in. Op de mesthoop er mee! Getatoueerde biggen en de kalvers op portret! Bij hoopen koeien afgeslacht! Die Chr. Overheid stelt God in gebreke. Spr. heeft daar met klem tot in de hoogste colleges op gewezen. Men noemde hem: een beroerder Israels, als hij zei, dat dit het werk van den anti-chirst was. Als het dan 10 Mei is willen ze je doodmaken ze zouden je nu nog doodma- ken! Zoo loopt het stampvol met Baais priesters in Nederland. Afslachten wil spr. die Baaispriesters niet, zooals op den Kar- mel gebeurde, wel tijdelijk uit de samenle ving verbannen. Spr. is heelemaal geen volgeling van Ds. Kersten. Maar hij heeft er eerbied voor, dat hij in zijn politieke beweging nooit iemand naar het hoofd keek en het die Chr. Over heid durfde te zeggen. Voor de rest genoeg daarvan. Wat deed men met onzen bodem? In Drente bosch aanleggen en wilde zwijnen kweeken dat de kapitalisten weer kunnen jagen. Dan wijst spr. op de verdeeldheid in de Boeren-Organisaties. Naar aanleiding van hun godsdienstig denken zijn ze in vakken verdeeld: katholiek, protestant enz. Ver- deelen en heerschen, dat is de leus van het geraff. Jiapt. stelsel. De Radio was ook on-Nederlandsch,. Snip en Snap en Bleeke Bet deden opgeld. Nu komen er weer Agrarische sprekers voor, en echte Holl. liedreen, waarvoor men vroeger „geen tijd" had. Het boerenvolk moet herleven, en niet zijn minderwaardig-

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1940 | | pagina 1