öpGECGROMDSIAG vöÖRDEZUID-HOainZECUWSCIIC EILAMDEII
KRUSCHEN
I
I
N.V. üiïGEVERSMAATSCHAPPU „EIUNDEN-NIEÜWS"
Uit het Kijkvenster.
Gods wakend oog over
Zijn gunstvolk.
PUROL
13e Jaargang
ZATERDAG 7 DECEMBER 1940
No. 1200
STICHTELIJKE
OVERDENKING
DE VULPEN
Rheumatische Pijnen
C. QUISPEL
PIANO'S-VLEUGELS-RADIO
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD .O N Z E E L A N D E N" - 1 8E j A A R G A N G
Niemand wordt met zoovele en
met zulke teedere benamingen in de
Schrift genoemd dan de kinderen
Sions. De grooten der aarde mogen
vele eeretitels dragen^ maar wat be-
teekenen die in vergelijking, waar
mede de Heere de Zijnen noemt. Hoe
dikwijls dragen de machtigen der
aarde hunne eeretitels ten onrechte;
ontvangen in hoogmoed en ijdelheid,
vergaan zij even spoedig. Niet alzoo
die benamingen, waarmede de Hee
re, de God Zijns volks, de Zijnen
noemt. Die zijn bestendig en van
blijvenden aard, gelijk de wijze Spreu-
kendichter hen noemt: gunstgenoo-
ten Gods.
Kan er teederder benaming zijn?
Die is zoo teeder, dat zelfs het hoe
ren van dien naam het hart van den
waar geloovige aandoet. Die is zoo
dierbaar, dat het Gods volk met ver
wondering en aanbidding vervult.
Die is zoo groot, dat zij het geluk
daarvan niet omvatten kunnen. Wat
beteekent de gtmst van menschen?
De gimst des Heeren gaat alles te
boven. Zij bestaat in de verborgene
liefde en genegenheid des Heeren, en
is een bewijs, hoe hoog de Heere de
Zijnen acht. Zij zijn Zijn Hefsiba:
Mijn lust is aan haar. Hoe menigwerf
worden zij zoo genaamd. In Ps. 30:
Psalmzingt den Heere, gij Zijne
gimstgenooten. In Ps. 50: verzamelt
Mij Mijne gunstgenooten, die Mijn
verbond maken met offerande. En
om niet meer te noemen in Ps. 116:
kostelijk is in de oogen des Heeren
de dood Zijner gunstgenooten.
Maar hoe kan het, dat de Heere
hen zoo noemt? Niemand is het toch
van nature. Dan is onze vader een
Amorieter en onze moeder een He-
tietische. Dan zijn we kinderen des
toorns, liggende onder den vloek van
een verbroken werkverbond.' Hoe
kunnen we dan gunstgenooten Gods
genaamd worden. Het is toch niet
uit voorgezien geloof en goede wer
ken? Het is toch evenmin om eeni-
ge waardigheid in ons? Zijn we niet
de minste gunst onwaardig? Moet
niet al Gods volk met den hoofdman
over honderd betuigen: „Heere, ik
ben niet waardig dat Gij onder mijn
dak zoudt inkomen?" Hoe kunnen zij
dan gimstgenooten Gods genaamd
worden? Alles komt hier van 's-
Heeren zijde. De diepste bron en fon
tein is, dat Hij ze van eeuwigheid in
liefde gekend heeft. O, dat in liefde
gekend zijn. Het is de verborgen
springader van Gods onverdiende
gunst. Die vrije gunst, die eeuwig
Hem bewoog. Een Uefde en gunst, die
de kennis te boven gaat. Een liefde
in Christus. Zoo groot is die gunst,
dat de Vader den Zoon Zijner liefde
niet gespaard heeft, maar Hem heeft
overgegeven om Zijn vollen toom te
dragen en voldragen in hunne plaats,
opdat in de voldoening van Zijn recht
Zijne vrije gunst Hem betamelijk zou
kunnen uitvloeien tot de voorwerpen
Zijner keur.
Zoo groot is de liefde Christi, dat
Hij Zich vrijwiUig verpande Borg te
dijn voor hen, om ze met Zijn bloed
los te koopen uit de zonde en tiit het
oordeel en hen een oorzaak van eeu
wige zaligheid te zijn. En zoo groot
is de liefde des Heiligen Geestes, dat
Hij de volle bediening op Zich nam,
om ze in den tijd tot de gunstgenoo
ten Gods in te Winnen; de vijand
schap in hen te verbreken; de liefde
Gods in hunne harten uit te storten,
dat zij verliefd zouden worden op die
vrije gunst en souvereine liefde.
Neen, geen benaming, waardoor
zoozeer de nauwe en innige betrek
king wordt uitgedrukt, welke de
Heere heeft op Zijn volk. Ze zijn de
voorwerpen Zijner innigste genegen
heid. Hij verzorgt hen in Zijne gunst.
Doet hen deelen in het licht van Zijn
vriendelijk aanschijn. Hij doet hen
verkeeren in Zijne tent. Hij vertroost
hen onder alle leed. Hoe welgelukza-
lig is het volk, wiens God de Heere
is; het volk, dat Hij Zich ten erve
verkoren heeft.
Niemand, die zulk een droefheid
kent, als Gods gunstgenooten; maar
ook niemand, die zulk een blijdschap
smaakt; een blijdschap in den Hee
re. Niemand, die aan zooveel gevaar
is blootgesteld, maar ook niemand,
die zoo veilig is als het volk van God,
want Hij zal den weg Zijner gunstge
nooten bewaren. Zal niet de weg der
goddeloozen vergaan? Hun weg is
als donkerheid en zij weten niet
waarover zij struikelen zullen. Maar
de Heere kent den weg der recht
vaardigen. Welke weg is deze? Het
is hun gansche levensloop hier op
aardede weg door dit Mesech, door
dit tranendal, waarop zooveel kruis
en tegenspoed hun deel is. Hoe zou
den de wandelaars naar Sion dezen
^fj&% kunnen bewandelen; hoe zouden
ze het einde kunnen bereiken, ware
de Heere niet hunne sterkte. Ware
Christus niet hun Overste Leidsman.
De weg kan zoo toegemuurd zijn.
Des Heeren gunstgenoot zich inge
sloten kennen. Dan klaagt de kerk:
„mijn weg is voor den Heere verbor
gen en mijn recht gaat van mijnen
God voorbij." De poort is eng en de
weg is nauw, die ten leven leidt.
Vreemdelingen zijn ze op aarde. Geen
gunst hebben zij van de wereld te
wachten. Die verdrukt hen of zoekt
hen in haar strikken te vangen. Sa
tan laat hun geen rust. En de inwo
nende zonde drukt hen dikwijls zoo
neer, dat zij klagen moeten: „ik el
lendig mensch, wie zal mij verlossen
van het lichaam dezes doods."
En toch, geen kWaad kan hen ge
naken, want de Heere zal den weg
Zijner gunstgenooten bewaren. Al
moeten zij als door vum* en water
heen. Hoe was het met Sadrach, Me-
sach en Abed-nego? Werden zij niet
voor de keuze gesteld het gouden
beeld te aanbidden of in den vurigen
oven geworpen te worden?
Op hunne weigering dat beeld te
aanbidden werden zij saamgebonden
en in den vuurpoel geworpen. Was
dat nu het einde van hun geloof?
Neen, de Heere neemt het op voor
Zijn volk. Het was het einde van hun
ne beproeving. Zelfs de dood kan
Gods volk niet schaden, want koste
lijk is in de oogen des Heeren de
dood Zijner gunstgenooten. Nooit zal
Hij ze overgeven aan een ontijdigen
dood. Want Hij zal den weg Zijner
gunstgenooten bewaren.
Daarom, niemand zoo veilig'als
Gods volk. Nimmer kan eenig wezen
lijk kwaad hen treffen ten verderve.
Zij worden in de kracht Gods be
waard door het geloof tot de zalig
heid. Zij vergaan niet als kaf voor
den wind. De stormwind van druk en
moeite rukt hen niet weg als dorre
stoppels. Des Heeren oog is dag en
nacht over hen open. Zij zijn Zijne
kostbare tarwe, die Hij inbrengen zal
in Zijne schuur.
Welk een geluk. Van welk een
voorrecht' wordt hier gesproken.
Welk een verwarring in deze tegen
woordige booze wereld. Zou ook het
woord in vervulling moeten gaan:
slaat den sikkel aan, want de oogst
der aardeis rijp geworden?" Zien we
op de gruwelen, die gebeuren; de
godsverlating en de godterging aUer-
wege, dan is het ergste te vreezen.
De Heere zal niet altoos zwijgen.
Maar Zijn Raad zal bestaan en Hij
zal al Zijn welbehagen doen.
Maar Hij zal Zijne gunstgenooten
niet verlatenin eeuwigheid blijven
zij bewaard. Nooit zal een enkele van
Zijne gunstgenooten kunnen uitval
len; nimmer zal er één op den weg
vergaan. Hoe zwak ook in zichzelf,
nooit zal de Heere toelaten, dat de
wortel der zaak in hen zou worden
uitgebluscht. Het zaad Gods blijft
in hen. De Heere kent degenen, die
de Zijnen zijn. Hij kent ze in gimst.
Dat is hunne behoudenis.
Niets wordt meer bestreden in het
oprechte volk, in wier hart de goede
keuze gewrocht is, of ze wel behoo-
ren onder het gunstvolk van Jehova.
Konden ze het eens gelooven. De
zaak is zoo groot. Door twijfelmoe-
digheid en vreeze durven zij zich niet
insluiten. Ze zouden eer met de hand
aan de sterren kunnen reiken, dan
te gelooven, dat ze er onder behoo-
ren, hoewel zij zich nochtans moeten
veroordeelen vanwege hun ongeloof.
O, dat ongeloof. Dat kunnen zij in
eigen kracht niet breken. Dat kan al
leen door de bediening des Heiligen
Geestes. O, als dat gebeuren mag,
dan springt het geloof op in hunnen
boezem en mogen ze rechtuit zien op
Christus, die satans kop heeft ver
morzeld en over alle duistere mach
ten heeft getriumpheerd. Dan trek
ken zij sterkte en kracht uit Hem
door het geloof, zoo, dat zij welge
moed hun weg mogen voortzetten.
Daarom, zoet troostwoord voor de
gunstgenooten des Heeren. Niemand
kent het, dan die het ontvangt en
deswege in het genot daarvan deelt.
Grond van blijdschap en opbeuring.
Die het beloofd heeft is getrouw. Hij
zal de gangen Zijns volks bevestigen
ten einde toe. In nooden komt Hij te
hulp; in krankheid ondersteunt Hij;
uit moedeloosheid beurt Hij op; in
verlating zal Hij ze niet vergeten;
in kleingeloof zal Hij ze bijstand biên.
Dat is de blijvende troost van allen,
die den Heere vreezen.
O, dat w'e ons beproeven. De we
reld versmaad dit geluk. Maar ook
hoe groot het getal, dat zichzelf on
der de gunstgenooten des Heeren re
kent, maar nooit uit hunne oude
doodsgronden zijn uitgerukt. Gedenk
aan de vrouw van Lot. Een bijna ge
redde, een jammerlijk verloren
vrouw. Onderzoeken we ons hart. Bij
de oprechten is goedwilligheid.
Ds. B.
PosH^anfoorQalenj/
A22 Coolsingel
Muziekhandel C. W. H. SNOEK
thans: Postkantoor Galerij
----- MAGAZIJN „RIO"
V. GINK'S
Een goede Bril
Vak-Opticien Schoonenberg
B/wvce. Huid
Ruwe Handen
Ruwe Lippen
HEEMRAADSSINGEL304
Telef. 38155 - Rotterdam West
IIAIIDEII-niEUWS
A.boimemant8prt)8 90 cent per 3 maanden btj vooruitbetaling.
Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week.
Afzonderlyke Bummet* 5 cent Buitenland 8 gulden per jaar
UITGAVE VAN
Gevestigd te Middelhaimi» Prüis Hendrikstr. 122 C Giro 167930 Postbox 8 T«I. 17,
B^jbantoor voor Zeeland: St. Maartensd^k Harkt. Telel. 59.
Advertentic^r^ 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Otaaf
aanvragen en aanbiedingein van \—b tegels 80 et; BoelMtaD'
bondiging 10 cent per r^el Contracten belangrf^ lager.
mj zal den weg Z\|ner gunstgenooten
bewaren.
Spreplcen 3 8b.
I-Kans gcvcsMgd
^el: 57973
v/h J. G. Vlieger - Kaasmarkt 7,
Coolsingel A 17 Telef. 37874
van Heusdestnaat 5 Rotterdam
Weer alle Muziek leverbiaar.
Beijerlandschelaan 61
ROTTERDAM Z. TELEF. 72227
Ruim gesorteerd in Pendules en
Wekkers, Gero - ZUmeta, Glas en
Porc^lein.
Bedden en Meubelhuis
groote sorteering
BABY ARTIKELEN
Kinderwagens Poppenwagens
Beijerlandschelaan 46
b/d hialte Stoomtram Putsclielaan
Rotterdam Telef. 70038
met of zojider voorschrilft verkrijigt U
bij de
Walenburgerweg 26 Rotterdam
voorh. Hoofdsteeg 13 Tel. 47737
De post op een redactie-bu^ea^
Schijften en sorteeren Waarom
geen huweUfks-ad'vertenies
Een penibele kwestie Gemis
aan vertrouwen.
Wat er zooal aan post op een redactie
bureau van een krant binnen komt, daar
van zal een buitenstaander zicli moeilijk
een d.enkbeeld kunnen vormen. Drukwer
ken, brieven van allerlei aard, tientallen cou
ranten en tijdschriften, copy-aanbiedingen,
advertenties in allerlei vorm en dergelijke
dingen meer. Toujour aan een laag post,
die lederen dag weer moet worden doorge
werkt, geschift en gesorteerd. Er zijn din
gen bij, die cito naar de pruUemand ver
huizen, ingekomen stukken die niet kunnen
worden geplaatst, omdat ze niet passen in
het kader van dezen tijd. Er zijn vragen
bij en opmerkingen van abonné's, discrete
vragen soms, die weer een persoonlijk ant
woord behoeven. Wij timmeren nu eenmaal
langs den weg en dan heeft men niet al
leen veel bekijks, maar ook veel critlek.
Als Christelijk Blad moeten v/ij ook din
gen pertinent weigeren, bijvoorbeeld adver
tenties die niet overeenkomen met het
principe van ons Blad, vermakelijkheids-
advertenties, advertenties met verdachte
kruisjes en ook wel Huwelijks-adverten-
ties.
Doos 30 cent
BijApoth enDrogist.
Het gebeurt niet zelden, dat men het onze
redactie kwalijk neemt, dat wij de laatst
genoemde advertenties niet opnemen, zelfs
niet in verkapten vorm. Men redeneert dan
zoo, als het waar is dat God man en
vrouw samenvoegt, is het precies eender
0f dat nu gebeurt door de krant of op
welke andere manier. Wij hebben daarover
echter een geheel andere zienswijze en
achten het nuttig daar eens even bij stil
te staan.
Wie een vrouw vindt, trekt een welge
vallen van den Heere, zegt de H. Schrift.
Een vrouw zoeken is een zaak van het
hart, bovenal.een zaak des gebeds. Het is
geen spel in een loterij, om te zien wat er
uitkomt, het is een stap voor het leven.
Zal men daarbij niet ernstig het aangezicht
des Heeren zoeken?
Bij een kerkelijke Huwelijksbevestiging
waarbij schrijver dezes eens tegenwoordig
was, vroeg de dominé aan Bruid en Bruide
gom: „Hebt U het wel aan God gevraagd,
nu U deze stap voor Uw leven doet?
Weet Hij er van? Of zal de Heere
straks, als volgens het formulier soms al
lerlei krvils en ellende over U komt, moe
ten vragen: zoo zoo, zijn jullie getrouwd?
Dat wist Ik niet!"
Het mag een beetje plat zijn uitgedrukt,
maar waar is het. Zal men dan, om een
vrouw te zoeken een advertentie plaat
sen in de rubriek „Vraag en Aanbod," zoo-
als dat typisch in een zekere Nederland-
sche krant voorkomt? Wij staan op het
standpunt, dat dit in strijd met het Chris
telijk beginsel is. Ook niet door langs
de straten te dwalen of te taxee-
ren welke maatschappelijke en finanti-
eele voordeden zoo'n huwbare dochter
kan opbrengen. Leeft er wat van in des
jongelings hart, dat hij ,,als door Gods
eigen hand zich een vrouw ziet toege
bracht," dan wordt dat een zaak van de
binnenkamer. Dan doet hij zulke dingen
niet, „Non tali auxilio" zegt een Latijnsch
spreekwoord: Niet met zoodanige hulp.'
Ik weet een geval dat iemand een ,,hu-
welijks-advertentie" plaatste in een der
grootste dagbladen van ons land. Het was
een dure advertentie, maar er kwam een
stapel brieven op binnen. Zijn intiemste
De wereldbteroemde dagelijksche dosis Kra-
schen Zout, zoo klein als ze is, doet won
deren. Lijders aan de hardnekkigste
vormen van
zullen TT dat bevestigen, want die weten
bij ondervinding hoe weldadig een Woed-
zuiverende KruschenHkuur werkt op het
heele gestel.
Bij apoth. en drog. 1.47, 0.76, 0.41 per flesch
incl. O. B.
vrienden werden er bij geroepen en toen
aan het lezen op het rijtje af, om „keus"
te maken. Het ging er „prettig" naar toe,
dat kan ik U wel zeggen. Maar voelt U
daarin niet, hoe op deze wijze afbreuk
wordt gedaan op het door God ingestelde
huweliik
Men kan mij tegenwerpen dat er inder
daad goede huwelijken zijn, die op deze
wijze tot stand kwamen. Dat valt niet te
gen te spreken. God rekent ons in Zijn
lankmoedigheid onze dwaasheid niet altijd
toe, maar daarom valt die dwaasheid niet
goed te praten.
Helaas zijn er nog altijd zich noemende
christelijke bladen, die maar alles en nog
wat en ook huwelijks-advertenties opne
men. Dat valt te betreuren. Ons beginsel
dient hooger te staan dan het geld, dat
daardoor méér in het laatje komt.
Noodig en nuttig zou zijn voor gehuw-'
den en ongehuwden het Huwelijksformulier
eens wat meer te lezen. De opsteller is be
slist een gehuwd man geweest met ken
nis van zaken." Hij bouwt op de Schrift
want in den aanvang zegt hij: hoort, wat
het Woord van God er van zegt! De rech
te „Huwelijkenstaat" heeft èn persoonlijk
èn voor een geheel land en volk veel te
beteekenen. Indien deze eere wordt gehou
den ,,zal Hij Zijne hulp en bijstand altijd
willen bewijzen, ook, wanneer men zulks
allerminst is verwachtende."
Er zou over het onderwerp, dat Ik
hier heb aangesneden, heel wat te schrij
ven zijn. Zie maar naar de veelheid van
boeken die worden uitgegeven; de meest
gewilde stof van romanschrijvers is, hoe
jonge menschen elkaar vinden. En meest
al komt het goed uit. Ons kan dat soort
boeken niet bekoren: er wordt daarin wat
gesold met het aanstaand huwelijksleven
en met het huwelijksleven zelf.
Alvorens ik dit venster sluit wil ik het
nog over één ding hebben en wel over de
z.g. „eindelooze" verloving. Er zijn heel
wat jonge menschen, die met elkaar sinds
jaren een eerzame verloving hebben en
niet tot den trouwdag weten te geraken
vanwege de maatschappelijke omstandig
heden. Jaren is de jongen al zonder werk,
óf zijn arbeid wordt te karig beloond om
straks voor man en vrouw, het kind (of
de kinderen) een behoorlijk bestaan te
hebben. Uitzichtloos en moedeloos sleept
men de verloving voort. „En nu is er de
oorlog nog, dus van trouwen komt weer
niets", zoo hoort men dan. Inderdaad is
het voor velen een pijnlijke zaak, de
groote wensch van hun leven telkens te
moeten uitstellen. Een penibel vraagstuk.
Nu kan Waarnemer die zich zoowat
overal mee bemoeit moeilijk raad ge
ven en zeker niet in zulke gevallen. Wel
zegt hij, dat huwelijken dikvrtjls onnoodig
worden verschoven, omdat zulke hooge
eischen worden gesteld. Kom tegenwoordig
maar bij de jongelui binnen, men staat
verbaasd over de fraaie installatie van de
huishoudens. Als nu het uitstel van de ver
loofden om deze luxe is, om het ook zus
en zoo te hebben, dan kunnen ze beter nog
maar wat wachten. Wlachten op eenvou
diger levenseischen! Vraag eens aan Va
der en Moeder hoe die hun huwelijk begon
nen zijn! Povertjes hoor, maar netjes.
Er behoort in bepaalde omstandigheden
ook eenige moed toe om het huwelijk in
voorheen Goudschcsingel 3
STEMMEN
REPAREEREN
VERHUREN
INRUILEN
THANS
bij Nieuwe Bjazienweg
Wij beschikken wederom over een uitgebreide col
lectie nieuwe en gebruikte instrumenten en
toestellen.
Filiaal Dordtschelaan 98 Telef. 71949