öpGECGROMDSIAG vöÖRDEZUID-HOainZECUWSCIIC EILAMDEII KRUSCHEN I I N.V. üiïGEVERSMAATSCHAPPU „EIUNDEN-NIEÜWS" Uit het Kijkvenster. Gods wakend oog over Zijn gunstvolk. PUROL 13e Jaargang ZATERDAG 7 DECEMBER 1940 No. 1200 STICHTELIJKE OVERDENKING DE VULPEN Rheumatische Pijnen C. QUISPEL PIANO'S-VLEUGELS-RADIO WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD .O N Z E E L A N D E N" - 1 8E j A A R G A N G Niemand wordt met zoovele en met zulke teedere benamingen in de Schrift genoemd dan de kinderen Sions. De grooten der aarde mogen vele eeretitels dragen^ maar wat be- teekenen die in vergelijking, waar mede de Heere de Zijnen noemt. Hoe dikwijls dragen de machtigen der aarde hunne eeretitels ten onrechte; ontvangen in hoogmoed en ijdelheid, vergaan zij even spoedig. Niet alzoo die benamingen, waarmede de Hee re, de God Zijns volks, de Zijnen noemt. Die zijn bestendig en van blijvenden aard, gelijk de wijze Spreu- kendichter hen noemt: gunstgenoo- ten Gods. Kan er teederder benaming zijn? Die is zoo teeder, dat zelfs het hoe ren van dien naam het hart van den waar geloovige aandoet. Die is zoo dierbaar, dat het Gods volk met ver wondering en aanbidding vervult. Die is zoo groot, dat zij het geluk daarvan niet omvatten kunnen. Wat beteekent de gtmst van menschen? De gimst des Heeren gaat alles te boven. Zij bestaat in de verborgene liefde en genegenheid des Heeren, en is een bewijs, hoe hoog de Heere de Zijnen acht. Zij zijn Zijn Hefsiba: Mijn lust is aan haar. Hoe menigwerf worden zij zoo genaamd. In Ps. 30: Psalmzingt den Heere, gij Zijne gimstgenooten. In Ps. 50: verzamelt Mij Mijne gunstgenooten, die Mijn verbond maken met offerande. En om niet meer te noemen in Ps. 116: kostelijk is in de oogen des Heeren de dood Zijner gunstgenooten. Maar hoe kan het, dat de Heere hen zoo noemt? Niemand is het toch van nature. Dan is onze vader een Amorieter en onze moeder een He- tietische. Dan zijn we kinderen des toorns, liggende onder den vloek van een verbroken werkverbond.' Hoe kunnen we dan gunstgenooten Gods genaamd worden. Het is toch niet uit voorgezien geloof en goede wer ken? Het is toch evenmin om eeni- ge waardigheid in ons? Zijn we niet de minste gunst onwaardig? Moet niet al Gods volk met den hoofdman over honderd betuigen: „Heere, ik ben niet waardig dat Gij onder mijn dak zoudt inkomen?" Hoe kunnen zij dan gimstgenooten Gods genaamd worden? Alles komt hier van 's- Heeren zijde. De diepste bron en fon tein is, dat Hij ze van eeuwigheid in liefde gekend heeft. O, dat in liefde gekend zijn. Het is de verborgen springader van Gods onverdiende gunst. Die vrije gunst, die eeuwig Hem bewoog. Een Uefde en gunst, die de kennis te boven gaat. Een liefde in Christus. Zoo groot is die gunst, dat de Vader den Zoon Zijner liefde niet gespaard heeft, maar Hem heeft overgegeven om Zijn vollen toom te dragen en voldragen in hunne plaats, opdat in de voldoening van Zijn recht Zijne vrije gunst Hem betamelijk zou kunnen uitvloeien tot de voorwerpen Zijner keur. Zoo groot is de liefde Christi, dat Hij Zich vrijwiUig verpande Borg te dijn voor hen, om ze met Zijn bloed los te koopen uit de zonde en tiit het oordeel en hen een oorzaak van eeu wige zaligheid te zijn. En zoo groot is de liefde des Heiligen Geestes, dat Hij de volle bediening op Zich nam, om ze in den tijd tot de gunstgenoo ten Gods in te Winnen; de vijand schap in hen te verbreken; de liefde Gods in hunne harten uit te storten, dat zij verliefd zouden worden op die vrije gunst en souvereine liefde. Neen, geen benaming, waardoor zoozeer de nauwe en innige betrek king wordt uitgedrukt, welke de Heere heeft op Zijn volk. Ze zijn de voorwerpen Zijner innigste genegen heid. Hij verzorgt hen in Zijne gunst. Doet hen deelen in het licht van Zijn vriendelijk aanschijn. Hij doet hen verkeeren in Zijne tent. Hij vertroost hen onder alle leed. Hoe welgelukza- lig is het volk, wiens God de Heere is; het volk, dat Hij Zich ten erve verkoren heeft. Niemand, die zulk een droefheid kent, als Gods gunstgenooten; maar ook niemand, die zulk een blijdschap smaakt; een blijdschap in den Hee re. Niemand, die aan zooveel gevaar is blootgesteld, maar ook niemand, die zoo veilig is als het volk van God, want Hij zal den weg Zijner gunstge nooten bewaren. Zal niet de weg der goddeloozen vergaan? Hun weg is als donkerheid en zij weten niet waarover zij struikelen zullen. Maar de Heere kent den weg der recht vaardigen. Welke weg is deze? Het is hun gansche levensloop hier op aardede weg door dit Mesech, door dit tranendal, waarop zooveel kruis en tegenspoed hun deel is. Hoe zou den de wandelaars naar Sion dezen ^fj&% kunnen bewandelen; hoe zouden ze het einde kunnen bereiken, ware de Heere niet hunne sterkte. Ware Christus niet hun Overste Leidsman. De weg kan zoo toegemuurd zijn. Des Heeren gunstgenoot zich inge sloten kennen. Dan klaagt de kerk: „mijn weg is voor den Heere verbor gen en mijn recht gaat van mijnen God voorbij." De poort is eng en de weg is nauw, die ten leven leidt. Vreemdelingen zijn ze op aarde. Geen gunst hebben zij van de wereld te wachten. Die verdrukt hen of zoekt hen in haar strikken te vangen. Sa tan laat hun geen rust. En de inwo nende zonde drukt hen dikwijls zoo neer, dat zij klagen moeten: „ik el lendig mensch, wie zal mij verlossen van het lichaam dezes doods." En toch, geen kWaad kan hen ge naken, want de Heere zal den weg Zijner gunstgenooten bewaren. Al moeten zij als door vum* en water heen. Hoe was het met Sadrach, Me- sach en Abed-nego? Werden zij niet voor de keuze gesteld het gouden beeld te aanbidden of in den vurigen oven geworpen te worden? Op hunne weigering dat beeld te aanbidden werden zij saamgebonden en in den vuurpoel geworpen. Was dat nu het einde van hun geloof? Neen, de Heere neemt het op voor Zijn volk. Het was het einde van hun ne beproeving. Zelfs de dood kan Gods volk niet schaden, want koste lijk is in de oogen des Heeren de dood Zijner gunstgenooten. Nooit zal Hij ze overgeven aan een ontijdigen dood. Want Hij zal den weg Zijner gunstgenooten bewaren. Daarom, niemand zoo veilig'als Gods volk. Nimmer kan eenig wezen lijk kwaad hen treffen ten verderve. Zij worden in de kracht Gods be waard door het geloof tot de zalig heid. Zij vergaan niet als kaf voor den wind. De stormwind van druk en moeite rukt hen niet weg als dorre stoppels. Des Heeren oog is dag en nacht over hen open. Zij zijn Zijne kostbare tarwe, die Hij inbrengen zal in Zijne schuur. Welk een geluk. Van welk een voorrecht' wordt hier gesproken. Welk een verwarring in deze tegen woordige booze wereld. Zou ook het woord in vervulling moeten gaan: slaat den sikkel aan, want de oogst der aardeis rijp geworden?" Zien we op de gruwelen, die gebeuren; de godsverlating en de godterging aUer- wege, dan is het ergste te vreezen. De Heere zal niet altoos zwijgen. Maar Zijn Raad zal bestaan en Hij zal al Zijn welbehagen doen. Maar Hij zal Zijne gunstgenooten niet verlatenin eeuwigheid blijven zij bewaard. Nooit zal een enkele van Zijne gunstgenooten kunnen uitval len; nimmer zal er één op den weg vergaan. Hoe zwak ook in zichzelf, nooit zal de Heere toelaten, dat de wortel der zaak in hen zou worden uitgebluscht. Het zaad Gods blijft in hen. De Heere kent degenen, die de Zijnen zijn. Hij kent ze in gimst. Dat is hunne behoudenis. Niets wordt meer bestreden in het oprechte volk, in wier hart de goede keuze gewrocht is, of ze wel behoo- ren onder het gunstvolk van Jehova. Konden ze het eens gelooven. De zaak is zoo groot. Door twijfelmoe- digheid en vreeze durven zij zich niet insluiten. Ze zouden eer met de hand aan de sterren kunnen reiken, dan te gelooven, dat ze er onder behoo- ren, hoewel zij zich nochtans moeten veroordeelen vanwege hun ongeloof. O, dat ongeloof. Dat kunnen zij in eigen kracht niet breken. Dat kan al leen door de bediening des Heiligen Geestes. O, als dat gebeuren mag, dan springt het geloof op in hunnen boezem en mogen ze rechtuit zien op Christus, die satans kop heeft ver morzeld en over alle duistere mach ten heeft getriumpheerd. Dan trek ken zij sterkte en kracht uit Hem door het geloof, zoo, dat zij welge moed hun weg mogen voortzetten. Daarom, zoet troostwoord voor de gunstgenooten des Heeren. Niemand kent het, dan die het ontvangt en deswege in het genot daarvan deelt. Grond van blijdschap en opbeuring. Die het beloofd heeft is getrouw. Hij zal de gangen Zijns volks bevestigen ten einde toe. In nooden komt Hij te hulp; in krankheid ondersteunt Hij; uit moedeloosheid beurt Hij op; in verlating zal Hij ze niet vergeten; in kleingeloof zal Hij ze bijstand biên. Dat is de blijvende troost van allen, die den Heere vreezen. O, dat w'e ons beproeven. De we reld versmaad dit geluk. Maar ook hoe groot het getal, dat zichzelf on der de gunstgenooten des Heeren re kent, maar nooit uit hunne oude doodsgronden zijn uitgerukt. Gedenk aan de vrouw van Lot. Een bijna ge redde, een jammerlijk verloren vrouw. Onderzoeken we ons hart. Bij de oprechten is goedwilligheid. Ds. B. PosH^anfoorQalenj/ A22 Coolsingel Muziekhandel C. W. H. SNOEK thans: Postkantoor Galerij ----- MAGAZIJN „RIO" V. GINK'S Een goede Bril Vak-Opticien Schoonenberg B/wvce. Huid Ruwe Handen Ruwe Lippen HEEMRAADSSINGEL304 Telef. 38155 - Rotterdam West IIAIIDEII-niEUWS A.boimemant8prt)8 90 cent per 3 maanden btj vooruitbetaling. Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlyke Bummet* 5 cent Buitenland 8 gulden per jaar UITGAVE VAN Gevestigd te Middelhaimi» Prüis Hendrikstr. 122 C Giro 167930 Postbox 8 T«I. 17, B^jbantoor voor Zeeland: St. Maartensd^k Harkt. Telel. 59. Advertentic^r^ 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Otaaf aanvragen en aanbiedingein van \—b tegels 80 et; BoelMtaD' bondiging 10 cent per r^el Contracten belangrf^ lager. mj zal den weg Z\|ner gunstgenooten bewaren. Spreplcen 3 8b. I-Kans gcvcsMgd ^el: 57973 v/h J. G. Vlieger - Kaasmarkt 7, Coolsingel A 17 Telef. 37874 van Heusdestnaat 5 Rotterdam Weer alle Muziek leverbiaar. Beijerlandschelaan 61 ROTTERDAM Z. TELEF. 72227 Ruim gesorteerd in Pendules en Wekkers, Gero - ZUmeta, Glas en Porc^lein. Bedden en Meubelhuis groote sorteering BABY ARTIKELEN Kinderwagens Poppenwagens Beijerlandschelaan 46 b/d hialte Stoomtram Putsclielaan Rotterdam Telef. 70038 met of zojider voorschrilft verkrijigt U bij de Walenburgerweg 26 Rotterdam voorh. Hoofdsteeg 13 Tel. 47737 De post op een redactie-bu^ea^ Schijften en sorteeren Waarom geen huweUfks-ad'vertenies Een penibele kwestie Gemis aan vertrouwen. Wat er zooal aan post op een redactie bureau van een krant binnen komt, daar van zal een buitenstaander zicli moeilijk een d.enkbeeld kunnen vormen. Drukwer ken, brieven van allerlei aard, tientallen cou ranten en tijdschriften, copy-aanbiedingen, advertenties in allerlei vorm en dergelijke dingen meer. Toujour aan een laag post, die lederen dag weer moet worden doorge werkt, geschift en gesorteerd. Er zijn din gen bij, die cito naar de pruUemand ver huizen, ingekomen stukken die niet kunnen worden geplaatst, omdat ze niet passen in het kader van dezen tijd. Er zijn vragen bij en opmerkingen van abonné's, discrete vragen soms, die weer een persoonlijk ant woord behoeven. Wij timmeren nu eenmaal langs den weg en dan heeft men niet al leen veel bekijks, maar ook veel critlek. Als Christelijk Blad moeten v/ij ook din gen pertinent weigeren, bijvoorbeeld adver tenties die niet overeenkomen met het principe van ons Blad, vermakelijkheids- advertenties, advertenties met verdachte kruisjes en ook wel Huwelijks-adverten- ties. Doos 30 cent BijApoth enDrogist. Het gebeurt niet zelden, dat men het onze redactie kwalijk neemt, dat wij de laatst genoemde advertenties niet opnemen, zelfs niet in verkapten vorm. Men redeneert dan zoo, als het waar is dat God man en vrouw samenvoegt, is het precies eender 0f dat nu gebeurt door de krant of op welke andere manier. Wij hebben daarover echter een geheel andere zienswijze en achten het nuttig daar eens even bij stil te staan. Wie een vrouw vindt, trekt een welge vallen van den Heere, zegt de H. Schrift. Een vrouw zoeken is een zaak van het hart, bovenal.een zaak des gebeds. Het is geen spel in een loterij, om te zien wat er uitkomt, het is een stap voor het leven. Zal men daarbij niet ernstig het aangezicht des Heeren zoeken? Bij een kerkelijke Huwelijksbevestiging waarbij schrijver dezes eens tegenwoordig was, vroeg de dominé aan Bruid en Bruide gom: „Hebt U het wel aan God gevraagd, nu U deze stap voor Uw leven doet? Weet Hij er van? Of zal de Heere straks, als volgens het formulier soms al lerlei krvils en ellende over U komt, moe ten vragen: zoo zoo, zijn jullie getrouwd? Dat wist Ik niet!" Het mag een beetje plat zijn uitgedrukt, maar waar is het. Zal men dan, om een vrouw te zoeken een advertentie plaat sen in de rubriek „Vraag en Aanbod," zoo- als dat typisch in een zekere Nederland- sche krant voorkomt? Wij staan op het standpunt, dat dit in strijd met het Chris telijk beginsel is. Ook niet door langs de straten te dwalen of te taxee- ren welke maatschappelijke en finanti- eele voordeden zoo'n huwbare dochter kan opbrengen. Leeft er wat van in des jongelings hart, dat hij ,,als door Gods eigen hand zich een vrouw ziet toege bracht," dan wordt dat een zaak van de binnenkamer. Dan doet hij zulke dingen niet, „Non tali auxilio" zegt een Latijnsch spreekwoord: Niet met zoodanige hulp.' Ik weet een geval dat iemand een ,,hu- welijks-advertentie" plaatste in een der grootste dagbladen van ons land. Het was een dure advertentie, maar er kwam een stapel brieven op binnen. Zijn intiemste De wereldbteroemde dagelijksche dosis Kra- schen Zout, zoo klein als ze is, doet won deren. Lijders aan de hardnekkigste vormen van zullen TT dat bevestigen, want die weten bij ondervinding hoe weldadig een Woed- zuiverende KruschenHkuur werkt op het heele gestel. Bij apoth. en drog. 1.47, 0.76, 0.41 per flesch incl. O. B. vrienden werden er bij geroepen en toen aan het lezen op het rijtje af, om „keus" te maken. Het ging er „prettig" naar toe, dat kan ik U wel zeggen. Maar voelt U daarin niet, hoe op deze wijze afbreuk wordt gedaan op het door God ingestelde huweliik Men kan mij tegenwerpen dat er inder daad goede huwelijken zijn, die op deze wijze tot stand kwamen. Dat valt niet te gen te spreken. God rekent ons in Zijn lankmoedigheid onze dwaasheid niet altijd toe, maar daarom valt die dwaasheid niet goed te praten. Helaas zijn er nog altijd zich noemende christelijke bladen, die maar alles en nog wat en ook huwelijks-advertenties opne men. Dat valt te betreuren. Ons beginsel dient hooger te staan dan het geld, dat daardoor méér in het laatje komt. Noodig en nuttig zou zijn voor gehuw-' den en ongehuwden het Huwelijksformulier eens wat meer te lezen. De opsteller is be slist een gehuwd man geweest met ken nis van zaken." Hij bouwt op de Schrift want in den aanvang zegt hij: hoort, wat het Woord van God er van zegt! De rech te „Huwelijkenstaat" heeft èn persoonlijk èn voor een geheel land en volk veel te beteekenen. Indien deze eere wordt gehou den ,,zal Hij Zijne hulp en bijstand altijd willen bewijzen, ook, wanneer men zulks allerminst is verwachtende." Er zou over het onderwerp, dat Ik hier heb aangesneden, heel wat te schrij ven zijn. Zie maar naar de veelheid van boeken die worden uitgegeven; de meest gewilde stof van romanschrijvers is, hoe jonge menschen elkaar vinden. En meest al komt het goed uit. Ons kan dat soort boeken niet bekoren: er wordt daarin wat gesold met het aanstaand huwelijksleven en met het huwelijksleven zelf. Alvorens ik dit venster sluit wil ik het nog over één ding hebben en wel over de z.g. „eindelooze" verloving. Er zijn heel wat jonge menschen, die met elkaar sinds jaren een eerzame verloving hebben en niet tot den trouwdag weten te geraken vanwege de maatschappelijke omstandig heden. Jaren is de jongen al zonder werk, óf zijn arbeid wordt te karig beloond om straks voor man en vrouw, het kind (of de kinderen) een behoorlijk bestaan te hebben. Uitzichtloos en moedeloos sleept men de verloving voort. „En nu is er de oorlog nog, dus van trouwen komt weer niets", zoo hoort men dan. Inderdaad is het voor velen een pijnlijke zaak, de groote wensch van hun leven telkens te moeten uitstellen. Een penibel vraagstuk. Nu kan Waarnemer die zich zoowat overal mee bemoeit moeilijk raad ge ven en zeker niet in zulke gevallen. Wel zegt hij, dat huwelijken dikvrtjls onnoodig worden verschoven, omdat zulke hooge eischen worden gesteld. Kom tegenwoordig maar bij de jongelui binnen, men staat verbaasd over de fraaie installatie van de huishoudens. Als nu het uitstel van de ver loofden om deze luxe is, om het ook zus en zoo te hebben, dan kunnen ze beter nog maar wat wachten. Wlachten op eenvou diger levenseischen! Vraag eens aan Va der en Moeder hoe die hun huwelijk begon nen zijn! Povertjes hoor, maar netjes. Er behoort in bepaalde omstandigheden ook eenige moed toe om het huwelijk in voorheen Goudschcsingel 3 STEMMEN REPAREEREN VERHUREN INRUILEN THANS bij Nieuwe Bjazienweg Wij beschikken wederom over een uitgebreide col lectie nieuwe en gebruikte instrumenten en toestellen. Filiaal Dordtschelaan 98 Telef. 71949

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1940 | | pagina 1