CI1RWEEKBiADSpGED.GR0n[)lSIA6 woRDËZUID-HOaoiZCClJWi^^ EHAMDEn
N.V. DiïGEVERSMAATSCHAPPU „EILANDEN-NIEUWS"
DAVID IN DE SPELONK
VANADBLIAM.
WALTER WITTE N.V.
m
m
m
m
m
'm
m
'm
m
m
m
1
m
HéS^ÜLhoé^
Uit het Kijkvenster.
STICHTELIJKE
OVERDENKING
i MEDEDEEUNG!
m
m
COOLSINGEL 4 b
Daitipo Bon bons
^■/z^rtert„ M IJ N HAiR DTJ ES
13e Jaargang
ZATERDAG 30 NOVEMBER 1940
No. 1198
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
DEVULPEN
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER1935 OPGENOMEN HET BLAD .O N Z E E I L A N D E N" - 1 8E J A A R G A N G
UITGAVE VAN
II (Slot.)
Wie kwamen er tot David in de spe
lonk?
Alle man die benauwd was.
Alle man die eenen schuldeischer
had.
Alle man wiens ziel bitterlijk be
droefd wasi
Het waren menschen op wien nog
al het een en ander was aan te mer
ken.
En David? Ontvangt hij ze?
Niet één, nogmaals, niet één Wordt
er door hem afgewezen.
Hij ontvangt ze ALLEN met open
armen en biedt ze een veilig verblijf.
Veilig zijn ze in Davids^ armen.
Vanaf dit opgenblik, denkt gij mis
schien, krijgen die gevluchten een aan
genaam, rustig leven, ja een hemel op
aarde. Is het zoo
Neen, verre van daar, vanaf dit
oogenblik begint eerst de STRIJD.
In de spelonk hadden zij het goed,
maar heel spoedig komen de vijanden.
Daar komen de vijanden van bui
ten.
Lees hfdst. 23. De FiUstynen doen
een inval in Kehila. De strijd wordt
aangebonden onder leiding van over
ste David. Hij verslaat ze met een
grooten slag.
Ook komen de vijanden van bin
nen en die zijn veel gevaarlijker.
Koning Saul blijft hem zoeken. De
vreezen worden vermenigvuldigd;
weer gaat het door de diepte. En het
einde? Lees 2 Sam. 3 1. Er was een
lange krijg tusschen het huis van
Saul en het huis van David. Doch
David ging en werd sterker, maar die
van het huis van Saul gingen en wer
den zwakker.
Saul nam het zwaard en viel daar
in. Eeuwig verloren.
David nam (in het geschonken ge
loof) den Heere aan en rustte ip Hem,
zeggendeHoewel mijn huis alzoo niet
is bij God, nochtans heeft Hij mij een
eeuwig verbond gesteld; daarin is al
mijn heil en lust, hoewel Hij het nog
niet doet uitspruiten.
Die SPRUITE, de meerdere David
is gekomen.
De H. Geest make plaats voor Hem
in onze harten, ja Hij geve ons Hem
in de komende Adventsweken bidden
de in te wachten, opdat, mocht het
zijn, Hij die geboren is in Bethlehems
kribbe, ook geboren mocht worden in
onze harten.
Wie komen er tot den meerderen
David, tot Jezus Christus
Allen die benauwd zijn.
Behoort gij, mijn lezer, tot de gees
telijk benauwden
Ouders, als uw; kind wat lang weg
bhjft wat kunt gij het dan benauwd
krijgen over het even moeten missen
van Uw kind. Zijt gij ook al benauwd
geworden over het moeten missen van
God. Vrienden, wij zijn God kwijt en
wij wteten het niet, wij zijn er niet be
nauwd over.
Gods Geest openbare U uit het
Woord iets van de volzaligheid Gods,
leere U in te leven de breuke tusschen
God en Uwe ziele, en uit de liefde
Gods, door God in uwe harten uit
gestort, worde er uit de benauwdheid
van het levendig Godsgemis een roe
pen geboren tot God.
Wie komen er nog meer tot Jezus?
Allen die een schuldeischer
hebben.
Heeft Uw schuldeischer al eens bij
U aangeklopt aan de deur van Uw
hart met den dringenden eisch: be
taal, betaal wat gij Mij schuldig zijt?
God is onze Schuldeischer; wij zijn
de schuldenaren.
God eischt in Zijne wet van ons
Hem volmaakt lief te hebben en onzen
naaste als onszelf. Wie staat er niet
schuldig aan dien eisch!
Gevoelt gij Uw schuld Hebt ge last
van Uw schuld?
Moogt ge betuigen met een David:
Wie komen er nog meer
Allen die bitterlijk bedroefd
zijn.
Wie zijn dat? Zij die het godont-
eerende van de zonde hebben leeren
kennen en nu moeten ervaren dat zij
van zichzelf dagelijks niet anders
kunnen dan zondigen. Het zijn zij die
bitterlijk bedroefd daarhenen gaan in
het levendig besef dat God het eeuwig
waard is volmaakt gediend te wor
den en nu ervaren met smart in de
ziele dat zij er niets van terecht bren
gen.
Lezer, mist gij de geestelijke be
nauwdheid en het oprechte schuldge
voel en zijt ge nog een vreemdeling
van de droefheid naar God?
Uw' bede zij: Ontdek mijne oogen
opdat ik aanschouwe de wonderen
^Sg^Së^^^^^^^^
Uwer wet. Overtuigden, bedenk em-
stiglijk dat het voor U noodzakelijk
is uit den staat van overtuiging
overgebracht te worden in den staat
der genade.
Zie den meerderen David. Vlucht
tot Hem in Wien alleen de behoudenis
ligt. Als gij het geleerd hebt dat ge
geen voeten hebt om'tot Hem te gaan,
als ge niet tot Hem kunt loopen, kruip
danals- ge het geleerd hebt dat ge
ook nog niet kunt kruipen, o smeek
dan om den Geest Zijner sterkte en
kracht om alzoo Hem te mogen leeren
kennen als Uw schuldovernemenden
en plaatsbekleedenden Borg. Blijf niet
staan in Uw overtuiging, want over
tuigd is nog niet bekeerd. Blijf ook
niet liggen in Uw onmacht, maar laat
U dit te meer een aansporing zijn om
tot Hem te zuchten en naar Hem te
vluchten.
Volk des Heeren, Hij is Uw Over
ste, Uw Koning.
Maak veel gebruik van Hem tegen
Uwe vijanden, zoowel de vijanden van
buiten als van binnen. Die vijanden
zijn sterker dan gij, maar niet ster
ker dan Hij.
Uw bede zij, eigen zwakheid inle
vende en in de geloof sverbondenheid
aan dien Koning der Koningen,
Ja de verzuchting rijze bij vernieu
wing op:
M.
Ds. Visser.
Posfkanl-oorQaienj/
A22 Coolsingel
hel: 57975
Muziekhandel C. W. H. SNOEK
thans: Postkantoor Galerij
----- MAGAZIJN „RIO"
V. GINK'S
Hoor-Apparaten
Schoonenberg
niEuws
Abonnementaprys 00 cent per 3 maandenby vooruitbetaling.
VaschHnt iedeien Woois^ en Zaterdag 2 nuud per week.
AfzomderB^e Bummen 5 oeni Buitenland 8 gulden pcrjau
Gevestigd te MlddeBuonli i Frios Hendrflotr. 122 G Gito 167930 i Fottbox 8 TdL 17.
B^pcantoiM- voor Zeeland: St. Maartenaayk Marfet, Telet 59.
Adv«rtentiei>piSs 20 cent pet regel. Reclames 40 et.; Diensti
aanvragen en aanbiedingen vmi 1—6 n^els 80 et.; BoeWaan'
boodiging 10 cent p^ tegel Contracten bdangi^k lager.
„Toen ging David van daar, en ont- 1
kwam In de spelonli van AduIIam. En
zijne broeders hoorden het, en het gan-
sche huis zijns vaders, en kwamen der
waarts tot hem af; en tot hem verga
derden alle man die benauwd was, en
alle man die eenen schuldeischer had,
en alle man wiens ziel bitterlijk be
droefd was, en hij werd tot overste
over hen, zoodat bij hem waren om
trent vierhonderd mannen."
(1 Sam. 22 1, 2)
o God! mijn ziel en lichaam hijgen.
En dorsten naar U!
Want ik gevoel de grootheid van
mijn kwaad.
Mijn zonde zie ik mij steeds voor
oogen zweven;
'k Heb teg'en U, ja U alleen misdreven.
Uw wil en wet, hoe heilig, stout
versmaad.
©e sedert meer dan 32 jaren aan de Hoogstraat ge
vestigde en meest gesorteerde speciaalzaak in fijne
staalwaren en tafelzilver is thans gevestigd aan den
PASSAGE GALERIJ
ROTTERDAM
Wij zijn weer ruim gesorteerd; onze artikelen zijn van
de beste kwaliteit. "Wij brengen gaarne dank voor het
genoten vertrouwen en bevelen ons voor Uw bezoek aan
ELECTRISCHE SLIJPERIJ
VAKKUNDIGE REPARATIE.
Te bereiken met de tram, lijn 2-3
6-9-10-11-16
Twist met mijn twisters, Hemelheer,
Ga mijn, bestrijderen toch te keer.
Wil spies, rondas en schild gebruiken,
Om hun gevreesd geweld te fnuiken.
Vertroost mijn ziel in haar geween,
En zeg haar: Ik ben Uw Heil alleen.
De Zondagsscliool De legering der
kudde De oude jui^frouw in 1863
De Wethouder in het rusthuis.
Onder de dingen, die naar hun vorm mo
gen veranderen doch naar hunnen aard zul
len blijven bestaan mogen wij rekenen de
onderwijzing der jeugd in de leer der
Schriften. Zoolang Gods Kerk er is zal de
troost des heils, der Waarheid, mede wor
den uitgeroepen voor de ooren der kinde
ren. Dit geschiedt in de kerk, maar het ge
schiedt niet minder op de christelijke school,
evenzoo in de huisgezinnen al naar mate de
ouders zich van hunne hoogwaardige roeping
ter zake kwijten. En niet vergeten mag
worden de beteekenisvolle arbeid welke nu
reeds meer dan anderhalve eeuw verricht
wordt door vele toegewijde mannen en vrou
wen in de Zondagsschool.
De Zondagsschool. Met een klein tikje
meewarigheid plegen vrij aan haar te den
ken. Immers, 't is een school van eigenaar
dig constructie;, met één uur op Zondag is
het onderwijs er afgeloopen. Naardien zij
zich richt op jeugdige kinderen en elk kind
er welkom is, heeft zij niet een welomlijnd
kerkelijk standpunt, althans zoo is het al
gemeen. De dogmatiek, zooals men die in
onze catechisaties vindt, wordt er vrijwel
niet behandelt. De „meester" of de "juf
frouw" beperkt zich tot eenvoudige vertel
ling van Bijbelsche geschiedenis en het aan-
leeren van psalmverzen, ook wel van gezan
gen. Terloops wellicht ten overvloede merk
ik op, dat dit „vertellen" niet zoo eenvoudig
is als het lijkt maar dat het van de vertel
lers wel degelijk voorbereiding eischt.
Naar men meent te weten stichtte Dr. A.
Capadose in 1836 in Den Haag de eerste
Zondagsschool. Dit werk nam groote vrucht
na 1857, toen op de openbare scholen niet
meer uit den Bijbel verteld mocht worden
en er maar 'n heel enkele christelijke
school bestond. Het was van Groen van
Prinsterer zeer juist gezien, dat de Zon
dagsschool nu een uitnemend middel was
om de ontkerstening des volks te stuiten.
Niet vergeten mag worden, dat, al kon
men dan in en na 1836 spreken van Zon
dagsschool-,,werk", er op menige plaats
Zondagsschool gehouden werd door één man
oif vrouw, in wie de drang niet te onder
drukken was de jeugd op den Dag des Hee
ren een uurtje met de dingen der eeuwig
heid bezig te houden. Van de nu levende
oudere menschen herinnert nog menigeen
zich het uurtje op een Zondagschool door
gebracht, bij dezen of genen godvruchtige
zoo maar in huis gehouden.
Aanvankelijk had - naar men meent, -
het Zondagsschoolwerk een Methodistische
strekking. Men achtte het hoofdzaak, dat
het kind tot God bekeerd werd. In kerke
lijke banen was het werk niet geleid. Ik
denk, dat hiervoor wel een verklaring is,
namelijk, dat de kerk toen nog niet in zoo
veel groepen was uiteengevallen als thans
en men dus minder voor eigen kerk behoef
de te vechten en aanhang verwerven. Wordt
al beweerd, dat men later het kind meer
ging leeren waS,r de Heere Zijne kudde le
gert, mij komt dit meer voor als een ver
siering van de poging het kind voor eigen
groep te winnen, dan dat over de legering
van 's-Heeren kudde in geestelijken zin ge
sproken wordt.
De oudjes hielden zich dus bij dat aller-
voornaamste: de kinderziel bearbeiden tot
het besef, dat de mensch met God ver
zoend zal moeten worden. De bevindelijke
kennis daayvan heeft aan het spreken van
menig eenvoudigen vrome groote kracht bij
gezet en een vaak verborgen doch machtige
indruk op het kinderhart gemaakt.
Het is overigens waar: de Zondagschool
is het allermeest nuttig aan kinderen, die
weinig of geen opvoeding ontvangen die
onder beademing van Gods Woord staat,
maar daarnaast is zij ook voor de anderen
geenszins overbodig. Dat nu deze arbeid
vergezeld gaat van een samenkomst op
Kerstmis, waar aan de kinderen een boek en
eenige lekkernij geboden wordt, kan toch
niemand bezwaren. Het gaat maar om. het
kind, om eens per jaar een sfeer van aange
naamheid te scheppen, waarin het alles
overtreffend feit van Christus' geboorte nog
eens wordt voorgesteld, op dat een indruk
worde medegegeven op welke het hart, al
is' het vele jaren later, mag appelleeren,
mag terugzien.
En nu mag er in onze verschrikkelijke
dagen nog zooveel vernield worden en zoo
veel goed en have verloren gaan en zoo
menige zucht geslaakt worden om der tijden
leed, wat geestelijk is verheft zich boven
het stof: de Heere als de Bron des Waren
Levens verkwikt de harten van al de Zijnen
met Zijn genade en de levende hoop op een
altoosdurende zalige gemeenschap met
Hem. Ja, het zou onder Gods Zegen zeer
zeker een tijd kunnen zijn om ons „op de
geestelijke dingen te bezinnen," zoo men dat
noemt. Al zou geen rund meer in de stalling
zijn, zoo zou hij nochtans in den Heere van
vreugde opspringen, ja hij maakt er een
lied van voor de opperzangmeester:
De Heere zal mij, zoo dichte Da Costa,
aan 's werelds dreigend lot
gelijk een hinde doen ontsnellen,
en op des aardrijks hoogten stellen.
Zangmeester, stem dit lied voor mijne
Neginoth!
Dat de ervaring ervan vernieuwd worde
nu zoo menige traan wordt geschreid!
Ja, zeide de oude juffrouw, ik herinner
mij de Zondagschool nog heel goed. Het was
omstreeks 1863 in Utrecht. Ik was nóg zóó
jong, dat de meester een godvreezende man,
die een langen baard had, mij een keer op
zijn arm nam om met mij te praten. Hij
had een vraag aan de kinderen gedaan over
het geloof. Misschien wat diepzinnig, de
juiste strekking weet ik niet meer. Nie
mand vrist er antwoord op, behalve ik. De
meester zeide toen: hoe komt dat nu, dat
die kinderen dat niet weten? Wel, ant
woordde ik, dat komt omdat de natuurlijke
mensch niet begrijpt de dingen die des
Geestes Gods zijn, want zij zijn hem dwaas
heid en kan ze het niet verstaan, omdat zij
geestelijk onderscheiden worden." Bij die
gelegenheid sprak hij nog een poosje met
mij en ik herinner mij, dat hij 'tot tranen
bewogen was."
Daar heb ik nu de oude juffrouw aan
het woord gelaten. Zou ik dat meermalen
doen, dan zou het mijn taak verlichten.
Maar ik ben afkeerig van plagiaat, van na.
praten en na-schrijven. Wel mijnheer,
vroeg de Wethouder heeft de dominé al
een redevoering voor U klaargemaakt?
Niet fraai om aldus een raadslid te begroe
ten, dat aan de begrootingsbebandeling zal
deelnemen. Gelukkig kwamen anderen mij
te hulp om te verklaren, dat zij den stel-
ligen indruk hadden, dat ik nimmer iets
voortbracht dan hetgeen aan eigen gedach
ten ontsproten was.
hhans gevcsMgd Y
v/h J. G. Vlieger - Kaasioarkt 7,
Coolsingel A 17 Telef. 37874
van Heusdestnaat 5 Rotterdam
Weer alle Muziek leverbiaar.
Be^erlandschelaan 61
ROTTERDAM Z. TELEF. 72227
Ruim gesorteerd in Pendules en
Wekkers, Gero - Zilmeta, Glas en
Porcelein.
Bedden en Meubelhuis
groote sorteering
BABY ARTIKELEN
Kinderwa.gens Poppenwagens
Bejjerlandschelaan 46
b/d' hialte Stoomtram Putschelaaji
Rotterdam Telef. 70038
thans:
WALENBTJRGERWEG 26
v/h Hoofdsteeg
TEL. 47737 ROTTERDAM
Er is nu blijkbaar niemand die voor den
Wethouder een speech in elkander zet, want
ik hoor zijn geluid niet meer, de heeren
schuifelen langs elkander als waren zij in
een rusthuis inplaats van in het gemeente
huis! En thans brengen de wethouders veel
ter tafel, dat kennelijk niet aan hun eigen
brein ontsproten is. Zoo kan het verkeeren
in 't leven.
- WAARNEMER.
GESCHROKKEN.
De gemeentebesturen in de provincie Noord
Holland zijn niet weinig geschrokken.
Van de 126 gemeenten, staan er niet
minder dan 61, zegge een en .zestig op de
nominatie om te verdwijnen en bij een an
dere gemeente té worden samengevoegd, of
daarin te worden opgenomen.
Een en zestig van de 126, dat is bijna
48% procent of de kleinste helft.
Geen wonder dat Noord Holland geschrok
ken is.
Samenvoeging had men in deze tijden
verwacht, maar zóó néén, dat niet.
Van uit de gemeenteraden, de Kamers
van Koophandel alsmede de Provinciale
Staten zijn bezwaren ingebracht tegen en
kele voorgestelde samenvoegingen.
Het blad „De Gemeentestem" merkte op
dat niet alleen de kaart van het land
de grondslag van samenvoeging van ge
meenten mag zijn. Een gewest is geen leg
kaart van gemeenten.
De secretaris-generaal van Binnenland-
sche Zaken heeft naar aanleiding van de
reeds gestelde vragen geantwoord, dat men
voor radicale maatregelen zonder behoorlijk
voorafgaand onderzoek, niet beducht be
hoeft te zijn. Alvorens een besluit wordt ge
nomen zullen de motieven voor en tegen,
ernstig worden overwogen.
Niet alleen echter is Noord Holland ge
schrokken, maar ook in andere provincies
wordt de vraag gesteld: „hoe zal het hier
gaan, als het voorbeeld van Noord Holland
wordt gevolgd."
Ook voor Flakkee is deze vraag belang
rijk.
Er is wel eens opgemerkt.
Een burgelmeester voor
geheel het eiland.
doch op zulk een wijze zou het er al aar
dig naar toe gaan.
Met belangstelling wachten we de komen
de wijzigingen ook op dit gebied af.