CI1RWEEKBiADSpGED.GR0n[)lSIA6 woRDËZUID-HOaoiZCClJWi^^ EHAMDEn N.V. DiïGEVERSMAATSCHAPPU „EILANDEN-NIEUWS" DAVID IN DE SPELONK VANADBLIAM. WALTER WITTE N.V. m m m m m 'm m 'm m m m 1 m HéS^ÜLhoé^ Uit het Kijkvenster. STICHTELIJKE OVERDENKING i MEDEDEEUNG! m m COOLSINGEL 4 b Daitipo Bon bons ^■/z^rtert„ M IJ N HAiR DTJ ES 13e Jaargang ZATERDAG 30 NOVEMBER 1940 No. 1198 Dit nummer bestaat uit 2 bladen DEVULPEN WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER1935 OPGENOMEN HET BLAD .O N Z E E I L A N D E N" - 1 8E J A A R G A N G UITGAVE VAN II (Slot.) Wie kwamen er tot David in de spe lonk? Alle man die benauwd was. Alle man die eenen schuldeischer had. Alle man wiens ziel bitterlijk be droefd wasi Het waren menschen op wien nog al het een en ander was aan te mer ken. En David? Ontvangt hij ze? Niet één, nogmaals, niet één Wordt er door hem afgewezen. Hij ontvangt ze ALLEN met open armen en biedt ze een veilig verblijf. Veilig zijn ze in Davids^ armen. Vanaf dit opgenblik, denkt gij mis schien, krijgen die gevluchten een aan genaam, rustig leven, ja een hemel op aarde. Is het zoo Neen, verre van daar, vanaf dit oogenblik begint eerst de STRIJD. In de spelonk hadden zij het goed, maar heel spoedig komen de vijanden. Daar komen de vijanden van bui ten. Lees hfdst. 23. De FiUstynen doen een inval in Kehila. De strijd wordt aangebonden onder leiding van over ste David. Hij verslaat ze met een grooten slag. Ook komen de vijanden van bin nen en die zijn veel gevaarlijker. Koning Saul blijft hem zoeken. De vreezen worden vermenigvuldigd; weer gaat het door de diepte. En het einde? Lees 2 Sam. 3 1. Er was een lange krijg tusschen het huis van Saul en het huis van David. Doch David ging en werd sterker, maar die van het huis van Saul gingen en wer den zwakker. Saul nam het zwaard en viel daar in. Eeuwig verloren. David nam (in het geschonken ge loof) den Heere aan en rustte ip Hem, zeggendeHoewel mijn huis alzoo niet is bij God, nochtans heeft Hij mij een eeuwig verbond gesteld; daarin is al mijn heil en lust, hoewel Hij het nog niet doet uitspruiten. Die SPRUITE, de meerdere David is gekomen. De H. Geest make plaats voor Hem in onze harten, ja Hij geve ons Hem in de komende Adventsweken bidden de in te wachten, opdat, mocht het zijn, Hij die geboren is in Bethlehems kribbe, ook geboren mocht worden in onze harten. Wie komen er tot den meerderen David, tot Jezus Christus Allen die benauwd zijn. Behoort gij, mijn lezer, tot de gees telijk benauwden Ouders, als uw; kind wat lang weg bhjft wat kunt gij het dan benauwd krijgen over het even moeten missen van Uw kind. Zijt gij ook al benauwd geworden over het moeten missen van God. Vrienden, wij zijn God kwijt en wij wteten het niet, wij zijn er niet be nauwd over. Gods Geest openbare U uit het Woord iets van de volzaligheid Gods, leere U in te leven de breuke tusschen God en Uwe ziele, en uit de liefde Gods, door God in uwe harten uit gestort, worde er uit de benauwdheid van het levendig Godsgemis een roe pen geboren tot God. Wie komen er nog meer tot Jezus? Allen die een schuldeischer hebben. Heeft Uw schuldeischer al eens bij U aangeklopt aan de deur van Uw hart met den dringenden eisch: be taal, betaal wat gij Mij schuldig zijt? God is onze Schuldeischer; wij zijn de schuldenaren. God eischt in Zijne wet van ons Hem volmaakt lief te hebben en onzen naaste als onszelf. Wie staat er niet schuldig aan dien eisch! Gevoelt gij Uw schuld Hebt ge last van Uw schuld? Moogt ge betuigen met een David: Wie komen er nog meer Allen die bitterlijk bedroefd zijn. Wie zijn dat? Zij die het godont- eerende van de zonde hebben leeren kennen en nu moeten ervaren dat zij van zichzelf dagelijks niet anders kunnen dan zondigen. Het zijn zij die bitterlijk bedroefd daarhenen gaan in het levendig besef dat God het eeuwig waard is volmaakt gediend te wor den en nu ervaren met smart in de ziele dat zij er niets van terecht bren gen. Lezer, mist gij de geestelijke be nauwdheid en het oprechte schuldge voel en zijt ge nog een vreemdeling van de droefheid naar God? Uw' bede zij: Ontdek mijne oogen opdat ik aanschouwe de wonderen ^Sg^Së^^^^^^^^ Uwer wet. Overtuigden, bedenk em- stiglijk dat het voor U noodzakelijk is uit den staat van overtuiging overgebracht te worden in den staat der genade. Zie den meerderen David. Vlucht tot Hem in Wien alleen de behoudenis ligt. Als gij het geleerd hebt dat ge geen voeten hebt om'tot Hem te gaan, als ge niet tot Hem kunt loopen, kruip danals- ge het geleerd hebt dat ge ook nog niet kunt kruipen, o smeek dan om den Geest Zijner sterkte en kracht om alzoo Hem te mogen leeren kennen als Uw schuldovernemenden en plaatsbekleedenden Borg. Blijf niet staan in Uw overtuiging, want over tuigd is nog niet bekeerd. Blijf ook niet liggen in Uw onmacht, maar laat U dit te meer een aansporing zijn om tot Hem te zuchten en naar Hem te vluchten. Volk des Heeren, Hij is Uw Over ste, Uw Koning. Maak veel gebruik van Hem tegen Uwe vijanden, zoowel de vijanden van buiten als van binnen. Die vijanden zijn sterker dan gij, maar niet ster ker dan Hij. Uw bede zij, eigen zwakheid inle vende en in de geloof sverbondenheid aan dien Koning der Koningen, Ja de verzuchting rijze bij vernieu wing op: M. Ds. Visser. Posfkanl-oorQaienj/ A22 Coolsingel hel: 57975 Muziekhandel C. W. H. SNOEK thans: Postkantoor Galerij ----- MAGAZIJN „RIO" V. GINK'S Hoor-Apparaten Schoonenberg niEuws Abonnementaprys 00 cent per 3 maandenby vooruitbetaling. VaschHnt iedeien Woois^ en Zaterdag 2 nuud per week. AfzomderB^e Bummen 5 oeni Buitenland 8 gulden pcrjau Gevestigd te MlddeBuonli i Frios Hendrflotr. 122 G Gito 167930 i Fottbox 8 TdL 17. B^pcantoiM- voor Zeeland: St. Maartenaayk Marfet, Telet 59. Adv«rtentiei>piSs 20 cent pet regel. Reclames 40 et.; Diensti aanvragen en aanbiedingen vmi 1—6 n^els 80 et.; BoeWaan' boodiging 10 cent p^ tegel Contracten bdangi^k lager. „Toen ging David van daar, en ont- 1 kwam In de spelonli van AduIIam. En zijne broeders hoorden het, en het gan- sche huis zijns vaders, en kwamen der waarts tot hem af; en tot hem verga derden alle man die benauwd was, en alle man die eenen schuldeischer had, en alle man wiens ziel bitterlijk be droefd was, en hij werd tot overste over hen, zoodat bij hem waren om trent vierhonderd mannen." (1 Sam. 22 1, 2) o God! mijn ziel en lichaam hijgen. En dorsten naar U! Want ik gevoel de grootheid van mijn kwaad. Mijn zonde zie ik mij steeds voor oogen zweven; 'k Heb teg'en U, ja U alleen misdreven. Uw wil en wet, hoe heilig, stout versmaad. ©e sedert meer dan 32 jaren aan de Hoogstraat ge vestigde en meest gesorteerde speciaalzaak in fijne staalwaren en tafelzilver is thans gevestigd aan den PASSAGE GALERIJ ROTTERDAM Wij zijn weer ruim gesorteerd; onze artikelen zijn van de beste kwaliteit. "Wij brengen gaarne dank voor het genoten vertrouwen en bevelen ons voor Uw bezoek aan ELECTRISCHE SLIJPERIJ VAKKUNDIGE REPARATIE. Te bereiken met de tram, lijn 2-3 6-9-10-11-16 Twist met mijn twisters, Hemelheer, Ga mijn, bestrijderen toch te keer. Wil spies, rondas en schild gebruiken, Om hun gevreesd geweld te fnuiken. Vertroost mijn ziel in haar geween, En zeg haar: Ik ben Uw Heil alleen. De Zondagsscliool De legering der kudde De oude jui^frouw in 1863 De Wethouder in het rusthuis. Onder de dingen, die naar hun vorm mo gen veranderen doch naar hunnen aard zul len blijven bestaan mogen wij rekenen de onderwijzing der jeugd in de leer der Schriften. Zoolang Gods Kerk er is zal de troost des heils, der Waarheid, mede wor den uitgeroepen voor de ooren der kinde ren. Dit geschiedt in de kerk, maar het ge schiedt niet minder op de christelijke school, evenzoo in de huisgezinnen al naar mate de ouders zich van hunne hoogwaardige roeping ter zake kwijten. En niet vergeten mag worden de beteekenisvolle arbeid welke nu reeds meer dan anderhalve eeuw verricht wordt door vele toegewijde mannen en vrou wen in de Zondagsschool. De Zondagsschool. Met een klein tikje meewarigheid plegen vrij aan haar te den ken. Immers, 't is een school van eigenaar dig constructie;, met één uur op Zondag is het onderwijs er afgeloopen. Naardien zij zich richt op jeugdige kinderen en elk kind er welkom is, heeft zij niet een welomlijnd kerkelijk standpunt, althans zoo is het al gemeen. De dogmatiek, zooals men die in onze catechisaties vindt, wordt er vrijwel niet behandelt. De „meester" of de "juf frouw" beperkt zich tot eenvoudige vertel ling van Bijbelsche geschiedenis en het aan- leeren van psalmverzen, ook wel van gezan gen. Terloops wellicht ten overvloede merk ik op, dat dit „vertellen" niet zoo eenvoudig is als het lijkt maar dat het van de vertel lers wel degelijk voorbereiding eischt. Naar men meent te weten stichtte Dr. A. Capadose in 1836 in Den Haag de eerste Zondagsschool. Dit werk nam groote vrucht na 1857, toen op de openbare scholen niet meer uit den Bijbel verteld mocht worden en er maar 'n heel enkele christelijke school bestond. Het was van Groen van Prinsterer zeer juist gezien, dat de Zon dagsschool nu een uitnemend middel was om de ontkerstening des volks te stuiten. Niet vergeten mag worden, dat, al kon men dan in en na 1836 spreken van Zon dagsschool-,,werk", er op menige plaats Zondagsschool gehouden werd door één man oif vrouw, in wie de drang niet te onder drukken was de jeugd op den Dag des Hee ren een uurtje met de dingen der eeuwig heid bezig te houden. Van de nu levende oudere menschen herinnert nog menigeen zich het uurtje op een Zondagschool door gebracht, bij dezen of genen godvruchtige zoo maar in huis gehouden. Aanvankelijk had - naar men meent, - het Zondagsschoolwerk een Methodistische strekking. Men achtte het hoofdzaak, dat het kind tot God bekeerd werd. In kerke lijke banen was het werk niet geleid. Ik denk, dat hiervoor wel een verklaring is, namelijk, dat de kerk toen nog niet in zoo veel groepen was uiteengevallen als thans en men dus minder voor eigen kerk behoef de te vechten en aanhang verwerven. Wordt al beweerd, dat men later het kind meer ging leeren waS,r de Heere Zijne kudde le gert, mij komt dit meer voor als een ver siering van de poging het kind voor eigen groep te winnen, dan dat over de legering van 's-Heeren kudde in geestelijken zin ge sproken wordt. De oudjes hielden zich dus bij dat aller- voornaamste: de kinderziel bearbeiden tot het besef, dat de mensch met God ver zoend zal moeten worden. De bevindelijke kennis daayvan heeft aan het spreken van menig eenvoudigen vrome groote kracht bij gezet en een vaak verborgen doch machtige indruk op het kinderhart gemaakt. Het is overigens waar: de Zondagschool is het allermeest nuttig aan kinderen, die weinig of geen opvoeding ontvangen die onder beademing van Gods Woord staat, maar daarnaast is zij ook voor de anderen geenszins overbodig. Dat nu deze arbeid vergezeld gaat van een samenkomst op Kerstmis, waar aan de kinderen een boek en eenige lekkernij geboden wordt, kan toch niemand bezwaren. Het gaat maar om. het kind, om eens per jaar een sfeer van aange naamheid te scheppen, waarin het alles overtreffend feit van Christus' geboorte nog eens wordt voorgesteld, op dat een indruk worde medegegeven op welke het hart, al is' het vele jaren later, mag appelleeren, mag terugzien. En nu mag er in onze verschrikkelijke dagen nog zooveel vernield worden en zoo veel goed en have verloren gaan en zoo menige zucht geslaakt worden om der tijden leed, wat geestelijk is verheft zich boven het stof: de Heere als de Bron des Waren Levens verkwikt de harten van al de Zijnen met Zijn genade en de levende hoop op een altoosdurende zalige gemeenschap met Hem. Ja, het zou onder Gods Zegen zeer zeker een tijd kunnen zijn om ons „op de geestelijke dingen te bezinnen," zoo men dat noemt. Al zou geen rund meer in de stalling zijn, zoo zou hij nochtans in den Heere van vreugde opspringen, ja hij maakt er een lied van voor de opperzangmeester: De Heere zal mij, zoo dichte Da Costa, aan 's werelds dreigend lot gelijk een hinde doen ontsnellen, en op des aardrijks hoogten stellen. Zangmeester, stem dit lied voor mijne Neginoth! Dat de ervaring ervan vernieuwd worde nu zoo menige traan wordt geschreid! Ja, zeide de oude juffrouw, ik herinner mij de Zondagschool nog heel goed. Het was omstreeks 1863 in Utrecht. Ik was nóg zóó jong, dat de meester een godvreezende man, die een langen baard had, mij een keer op zijn arm nam om met mij te praten. Hij had een vraag aan de kinderen gedaan over het geloof. Misschien wat diepzinnig, de juiste strekking weet ik niet meer. Nie mand vrist er antwoord op, behalve ik. De meester zeide toen: hoe komt dat nu, dat die kinderen dat niet weten? Wel, ant woordde ik, dat komt omdat de natuurlijke mensch niet begrijpt de dingen die des Geestes Gods zijn, want zij zijn hem dwaas heid en kan ze het niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden." Bij die gelegenheid sprak hij nog een poosje met mij en ik herinner mij, dat hij 'tot tranen bewogen was." Daar heb ik nu de oude juffrouw aan het woord gelaten. Zou ik dat meermalen doen, dan zou het mijn taak verlichten. Maar ik ben afkeerig van plagiaat, van na. praten en na-schrijven. Wel mijnheer, vroeg de Wethouder heeft de dominé al een redevoering voor U klaargemaakt? Niet fraai om aldus een raadslid te begroe ten, dat aan de begrootingsbebandeling zal deelnemen. Gelukkig kwamen anderen mij te hulp om te verklaren, dat zij den stel- ligen indruk hadden, dat ik nimmer iets voortbracht dan hetgeen aan eigen gedach ten ontsproten was. hhans gevcsMgd Y v/h J. G. Vlieger - Kaasioarkt 7, Coolsingel A 17 Telef. 37874 van Heusdestnaat 5 Rotterdam Weer alle Muziek leverbiaar. Be^erlandschelaan 61 ROTTERDAM Z. TELEF. 72227 Ruim gesorteerd in Pendules en Wekkers, Gero - Zilmeta, Glas en Porcelein. Bedden en Meubelhuis groote sorteering BABY ARTIKELEN Kinderwa.gens Poppenwagens Bejjerlandschelaan 46 b/d' hialte Stoomtram Putschelaaji Rotterdam Telef. 70038 thans: WALENBTJRGERWEG 26 v/h Hoofdsteeg TEL. 47737 ROTTERDAM Er is nu blijkbaar niemand die voor den Wethouder een speech in elkander zet, want ik hoor zijn geluid niet meer, de heeren schuifelen langs elkander als waren zij in een rusthuis inplaats van in het gemeente huis! En thans brengen de wethouders veel ter tafel, dat kennelijk niet aan hun eigen brein ontsproten is. Zoo kan het verkeeren in 't leven. - WAARNEMER. GESCHROKKEN. De gemeentebesturen in de provincie Noord Holland zijn niet weinig geschrokken. Van de 126 gemeenten, staan er niet minder dan 61, zegge een en .zestig op de nominatie om te verdwijnen en bij een an dere gemeente té worden samengevoegd, of daarin te worden opgenomen. Een en zestig van de 126, dat is bijna 48% procent of de kleinste helft. Geen wonder dat Noord Holland geschrok ken is. Samenvoeging had men in deze tijden verwacht, maar zóó néén, dat niet. Van uit de gemeenteraden, de Kamers van Koophandel alsmede de Provinciale Staten zijn bezwaren ingebracht tegen en kele voorgestelde samenvoegingen. Het blad „De Gemeentestem" merkte op dat niet alleen de kaart van het land de grondslag van samenvoeging van ge meenten mag zijn. Een gewest is geen leg kaart van gemeenten. De secretaris-generaal van Binnenland- sche Zaken heeft naar aanleiding van de reeds gestelde vragen geantwoord, dat men voor radicale maatregelen zonder behoorlijk voorafgaand onderzoek, niet beducht be hoeft te zijn. Alvorens een besluit wordt ge nomen zullen de motieven voor en tegen, ernstig worden overwogen. Niet alleen echter is Noord Holland ge schrokken, maar ook in andere provincies wordt de vraag gesteld: „hoe zal het hier gaan, als het voorbeeld van Noord Holland wordt gevolgd." Ook voor Flakkee is deze vraag belang rijk. Er is wel eens opgemerkt. Een burgelmeester voor geheel het eiland. doch op zulk een wijze zou het er al aar dig naar toe gaan. Met belangstelling wachten we de komen de wijzigingen ook op dit gebied af.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1940 | | pagina 1