CrimVECKBLADopGED.GD0riD5IAG wÖRÖcZUID-HOainZEElJWiCtlE »l^ N.V. UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „EILANDEN-NIEÜWS" Uit het Kijkvenster. Voedt Uw huid 's nachts met Purol 13e Jaargang ZATERDAG 9 NOVEMBER 1940 No. 1192 STICHTELIJKE OVERDENKING Een merkwaardig getuigenis DËVÜtPEN Kunsthandel im De NederlanSsche PynsHlIer WAARIN S E DERT 1 N O V EM B ER 19 35 OPGENOMEN HET BLAD .ONZE EILANDEN" - 18EJAAR<3 AN G UITGAVE VAN Ik weet uwe werken, en waar gij woont. Het is het troostrijk getuige nis, geschreven aan den engel der ge meente, die in Pergamus is. Is het niet als eene goede tijding uit verren J landed Als een beker vol hemelsche lafenis? De Jleere kent de woon plaats Zijner gunstgenooten. Hun adres is nauwkeurig in den hemel be kend. De Heere, de God Zijns volks, behoeft er niet naar te zoeken. Hij kent hunne woning in liefde en gunst. De plaats, waar zij vertoeven. Menig- werf klaagt Sion over eenzaamheid, dat het zich kenne als een eenzame musch op het dak. En toch is des Heeren oog dag en nacht open over een elk van Zijne kinderen. Het is dè inhoud van bovenstaande weinige woorden. Want zie, hij bidt. Dat wordt ge zegd niet door een mensch, maar van Christus aangaande een mensch. En van welk een mensch Die vanaf den dood van Stefanus, de eerste bloed getuige, de leiding op zich genomen had van de vervolging en verdruk king van Gods gunstgenooten. Hoe veel kwaad had hij den heiligen te Jeruzalem gedaan. Hoe had hij de ge meente te Jeruzalem verstoord, bla zende dreiging en moord tegen de discipelen des Heeren. Dat wilde hij ook te Damascus doen. Als een brie- schende leeuw reisde hij naar die plaats, meenende tegen Jezus van Na zareth vele wederpartij dige dingen te moeten doen. Neen, Saulus van Tar- sen behoorde niet onder de gunstge nooten Gods. Hij was geen vriend of metgezel van allen, die Zijn Naam ootmoedig vreezen. Maar, o wonder van genade, wat hij niet is, wil en zal God van hem maken. Dat kan door niets verhinderd worden. Welk eene gebeurtenis heeft plaats op den weg naar Damascus. Hij noemt het zelf in zijne brieven, hoe hij van Christus gegrepen is, toen een licht hem om- scheen en een stem tot hem kwam: „Saul, Saul, wat vervolgt gij Mij?" Welk een omkeer had er toen plaats. Welk een gena werd in hem verheerlijkt. O, als God werkt, wie zal dan keer en. Als een gebroken man, blind en krachteloos, rijst hij van de aarde op en wordt in Damas cus geleid. Zijne lichamelijke oogen zijn verblind, en hij zal niet zi^n, vóór het licht van Gods vriendelijke aan schijn in hem doorbreken zal. Welk een omkeer. Die voor niemand wilde buigen, is nu een gebogen man. Wiens wil als een wet was, is nu ge broken van de Majesteit des Heeren. Die meende met het zwaard Damas cus binnen te treden om de slacht- schapen Christi te doorwonden, is nu zelf neergeveld door het zwaard van Christus' mond. Deze geweldenaar is een gevangene van Christus. Hoe is de Koninklijke macht van Immanu- ël in hem verheerlijkt. Als een blinde moet hij in Damas cus geleid worden. Zoo is het met al len, die van Christus gegrepen zijn. Die Hij trekt uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht; de macht der vijandschap in hen verbreekt. Hoe wordt dan verstaan, hoe blind we zijn. Hoe we alle gerechtigheid mis sen, en onder toorn en vloek besloten liggen, elke gunst onwaardig. Het is het onbedriegelijke kenmerk van waarachtige bekeering. Als een.» gevangene van Christus wordt Saulus van Tarsen in Damas cus gebracht, die aldaar Christus' discipelen had willen vangen en ge bonden had willen wegvoeren. Aan de hand wordt hij geleid en gevoerd naar het huis van zekeren Judas. Hier moet zijn vleeschelijk Jodendom begraven worden, opdat hij als een Juda, als een Godlover zou opstaan. De woning van Judas lag in de straat „de Rechte". En waarlijk, we mogen zeggen, de Heere heeft hem in de rechte straat gebracht, op het enge maar toch veilige.pad, dat ten leven leidt. Paulus van Tarsen in de rechte straat. Van nature wandelt elk kind van Adam op eigen gekozen kromme wegen, op het heilloos pad der zonde, dat ten verderve voert. Waar het recht en de waarheid Gods verdon- kerd wordt en de zonde heerschappij voert. We hebben de zonde tot 'n vreemden heer gpkozen. Die heerscht over den armen mensch en doet hem wandelen in duisternis, dat hij zijne paden niet kan vinden en niet weet, waarover hij struikelen zal. Vreem deling van God en Zijn Waarheid, be mint hij de duisternis als Saulus, mee nende tegen Jezus van Nazareth vo le wederpartij dige dingen te moéten doen. Maar Christus, Die is de Weg, de Waarheid en het Leven, leidt door Zijn Woord en Geest in de „rechte straat." Die voert op den weg van waarachtige vernedering en veroot moediging, waar om genade en geen recht gebeden wordt.' Hoe wordt daar uit de diepte geroepen in de verbrijzeling des harten. Die rechte straat is wel een smal pad en een en ge poort, maar toch de ware weg, de verhoogde baan, waarop de dwazen niet zullen dwalen. Het is de weg van Gods gunstgenooten, van allen, die getrokken zijn uit de duisternis tot Gods wonderbaar licht. ----- MAGAZIJN „RIO" Muziekhandel C. W. H. SNOEK thans: Postkantoor Galerij *G. F R A N Z E L L 1 A22 Coolsingel hel: 57973 r^- Hoor-Apparaten Schoonenberg Stationssingel 20 lAnOEII Gevestigd te Middelhamis Vtica Hendrikstr. 122 G i Glxo 16793Q i Fqt^bcs i WA Itüi, BQbantoor voor Zeeland: St. Maartensd^k JHorirt, Telet. 6». A.bomiementsprys 80 cent per 3 maandenbij vooruitbetaling. Verschijnt lederen Woensdag en Zaf^dag 2 nuud per week. Afzonderl^ke aummeis 5 cent Buitenland 8 gulden pei 'jaar Advertenticptys 20 cent p^ legel. Reclames 40 et.; Dtensf aanvragen en aanbiedingen van 1-^ regels 80 et.; Boek'aau' kondiging 10 cent po; t^el Contracten bèlangi^ lager. Wamt zie, hij bidt. (Handel. 9 11b.) Ds. B. (Wordt vervolgd') BeSjerlandschelaan 61 BOTTERDAM Z. TELEF. 72237 Ruim gesorteerd in Pendules en Wekkers, Gero - Zilmeta, Glas en Porceleln. v/h 3. G. Vlieger - Kaasmarkt 7, Coolsingel A 17 Telef. 37874 van Heusdestpaat 5 Kotterdam Weer alle Muziek leverbaar. Fijne StaalvFaren - Elec. Slijpery voorh. Moriaanstraat 1 onder het Viaduct, Sinds 1885 Thans: TIENDSXBAAT 49 bij de Westkruiskade ROTTERDAM I-Kans geveiHgd. PosI'kahhoor Galerij/ thans: WAXENBURGERWEG 26 'V/h Hoofdsteeig TEL. 47737 ROTTERDAM De bekende „VAN MUNSTER» v/h Hoogstraat 315 Rotterdaim is wederom gevestigd: Wij hebben iweer een gröote en zeer mooie collecti©. SCHILDERSTUKKEN PASTELS EN LIJSTEN. Komt U weer eens kijken? Vergelijkingen maken De distribu tie in Frankrijk Onze luxe verdwijnt Martelaren en martelaren Over Prof. Schilder Een polemiek Kalmte en rust noodzakelijik. - Als ik in dit venster ga schrijven, dat wij, Nederlanders, het in dezen oorlog nog niet slecht getroffen hebben, dan zijn er misschien lezers en lezeressen, die mij dit gezegde euvel duiden. En tóch is het waar: er is, wanneer wij een vergelijking maken met andere landen, als overwonnen land op velerlei gebied een uitzondering- met ons gemaakt. Neem b.v. de krijgsgevan genschap: de Nedeïlandsche soldaten, die in 't buitenland terecht gekomen zijn, moes ten zelf getuigen dat de Hollanders méér voorrechten genoten dan andere naties. Onze jongens mochten den wapenrok dan ook onmiddellijk verwisselen voor het bur- gerpak, wat wel eens geheel anders had kunnen zijn. Als men vergelijkingen gaat maken, och, dan grijpt ieder toch maar weer naar het zijne. Wlij hebben nu b.v. distributie; lang zaam aan van alle artikelen. Dat hebben de Belgen en de Franschen niet minder. Onze Zuidelijke buren hebben het echter met hun bonnen heel wat slechter dan -wij. U moet eens iemand spreken die in België geweest is of uit Frankrijk komt. Daar nemen de distributle-aangelegenheden en voedingsraadgevingen nog grootere plaats in, in de bladen dan bij ons. Het Fransche broodrantsoen bedraagt 350 gram per dag. Dat Is meer dan bij ons. Mjen moet daarbij echter in aanmerking nemen, dat het een gewoonte is in Frank rijk, bij eiken maaltijd overvloedig .brood te eten of te verkruimelen. Aardappelen daarentegen krijgt de Franschman op den bon met een rantsoen van 1 kilogram per week. Zestig gTam vleesc^ per dag wordt verstrekt, maar hij zit opgescheept met vier vleeschlooze dagen per week. Op zijn bon krijgt de Franschman ruim boter toegewezen, maar meer dan een halif pond per week is nooit te krijgen; vaak wel veel minder en soms heelemaal niets. Het smker-rantsoen komt in theorie neer op 1% kg. De practijk -wijst echter dikwijls anders uit. Melk gaat in beginsel alleen naar zieken en kinderen: een gezin krijgt op zijn hoogst 1% liter per dag naar gelang het aantal kinderen. Versche groenten zijn, b.v. in Parijs, zeer schaarsch er is weinig bloemkool en groene kool en slechts een enkele maal roode kool te ver krijgen. Fruit is een zeldzaamheid in de Lichtstad en eieren zijn er practisoh nooit. Waarmee ik maar zeggen -wil, dat we het inderdaad nog niet zoo slecht treffen in Nederland. Zéker, er is volgens de eerste rede van den ilijksminister Dr. Seyss Inquart „lotsverbondenheid" met het groote Duitschland. Onze luxe moet er af, zooals wij wel eens meer schreven,^ onze lekkere tand van koekjes e.d. kunnen we wel uit trekken. We cijferen ook de groote nood niet weg, die er is. Aan bonnen alleen heeft men niet genoeg, er moet ook geld zijn, om te koopen. In de propaganda die thans gemaakt wordt voor de Winterhulp" lezen we, dat er zelfs „grooten nood" is. Wan neer -wij echter genoemde rantsoenen in het buitenland met de onze vergelijken, dan zullen we toch moeten concludeeren, dat we er beter voorstaan. Ofschoon niet uitgesloten is, dat het niet nog minder zal worden. Vergeten we niet, dat de slaande Hand des Heeren op ons en ons Volk is. Dan moeten we ook hier zeggen, dat we nog maar matig worden gekastijd. Krijgen we daar oogen voor dan mopperen en klagen we öiet maar aanvaarden, In de overtui ging dat het érger zou kunnen zijn. Men kan zich in dezen tijd ook gemak kelijk tot een martelaar maken, maar of men dan werkelijk martelaar is, is een tweede vraag.- Vooral courantenschrijvers welke aan het volk voorlichting geven, dienen zeer voor zichtig te zijn, en te zorgen dat de bedoe ling van hun woorden niet misverstaan kan worden. Zoo is er groot rumór in casa in de kerkelijke pers over Prof. Schilder die naar men weet van de zijnen is onttrokken en wiens blad, „De Reformatie" waarvan hij de hoofdredacteur was, is verboden. Dr. van der Vaart-Smit, eertijds Gere formeerd Predikant geeft in „Evangelie en Volk" de volledige tekst weer, waarmee Prof. Schilder in het sindsdien verboden blad „De Reformatie" de meeste aanstqot gaf. We laten die zinsnede hier volgen: „Macht en bevoegdheid blijven geluk- „kig twee. Tenslotte zal de antichrist Nu de winter nadert is men op de boerderijen in West-Fries- Icmd beveiligt men de veevoederbieten tegen nachtvorst. (Foto Polygoon). „de ééne en de Kerk déze behouden, ,,En daarna komt de dag van den „grooten oogst. Kom, Heere Oogster, „ja kom haastelijk, kom over den „Brennerpas, kom via Malta en Japan, ,,ja kom van de einden der aarde, en breng Uw snoeimes mee, en wees ge- „nadig aan uw volk; het is wel be- „voegd, maar slechts door U. door U alleen om 't eeuwig welbehagen." Nu heeft Ds. H. Knoop, Geref. Pred. te Delfshaven in de Delfshavensche Kerkbode een uiteenzetting gegeven, dat deze woor den niet een bede voor de over-winning van Engeland en de nederlaag van Duitschland beteekenen. Hij meent, dat dit „overduide lijk niets anders is dan een bede om de we derkomst van onzen Heere Jezus Christusfc en dat, naar de wijze der Schrift, zeer concreet uitgedrukt in plaatsnamen, die de concontratie-punten van het wereldverkeer van den nieuwen tijd aangeven." Ds. Knoop concl'adeert voorts, dat de woorden ,,ja kom van de einden der aarde zonneklaar bewijzen, dat heel dit gebed niets anders is dan een geloofsgetuigenis, dat geenprac tische politiek inhoudt, maar zuiver theo- logfie is." Dr. V. d. Vaart Smit polemiseert met Ds. Knoop over dit punt in „Evangelie en Volk (een blad dat geheel de richting kiest van het nationaal-socialisme) en aanvaardt niet, dat dit alles „zuiver theologie" is. En zoo schrijft hij wij aanvaarden dit te minder, als wij deze woorden in verband stellen met alles, wat dr. Schilder met na me sinds Mei schreef en niettegenstaande velerlei waarschuwingen o.a. van met hem zeer bevriende zijden toch hardnekkig schrijven bleef. Stond deze uitdrukking op zichzelf en stamde ze van iemand, op wiens woorden overigens niets aan te mer ken viel, iemand die „zuiver theologisch" zich „buiten de practische politiek" hield, dan stond de zaak nog eenigszins anders. Nu echter wordt deze uitdrukking natuur lijk bezien in het licht van een inhoud der ontzaglijk vele kolommen die dr. Schilder week in week uit over de hoofden van al degenen uitgoot, die ook maar in de verte iets met het nationaal-socialisme te ma ken hadden. Daarin vonden wij (Dr. v. d. V. S.) niet alleen heel wat onzuivere the ologie maar nog meer onzuivere politiek, politiek waarin zelf met den goeden naam van degenen die hij bestreed, wel zeer lichtvaardig werd omgesprongen." Tot zoover Dr. v. d. Vaart-Smit. Wij laten het voor en het tegen aan zijn plaats. Prof. Schilder zou daardoor trou wens toch niet vrijkomen. Wij geven het slechts door ter kennisname om te laten zien hoe men in woord en geschrift de voorzichtigheid dient in acht te nemen. Nog eens: men kan zichzelf tot een mar telaar maken, maar daarom is het altijd niet gezegd dat men „om des geloofswille" lijdt. Men kan door een ongeoorloofde daad niet alleen zichzelf, maar ook anderen in moeite brengen, Op ons eiland Goe- ree en Overflakkee zijn, naar ik uit ons eigen blad verneem, op eenige dorpen straffen uitgedeeld, dat men inplaats van 12 uur 'savonds om 10 uur, op een plaats reeds om 7 uur moet binnen zijn. Door daden van enkele personen moet soms een geheele gemeente lijden, zoodat er een grooter verantwoording op ons doen en la ten rust dan ooit te voren. Daarop mogen we toch als krant wel de volle nadruk leg gen. Gods Vi^oord mag nog vrij en ongedwon gen gepredikt worden. Achten we het als een groot voorrecht. Geven we ons ook niet over aan stemmingen die maar onrust en wrevel in ons wekken, maar zien we meer op de weldaden die ons zijn gelaten. Kon het zijn in die gesteldheid des har ten, dat in stilheid en vertrouwen onze sterkte zou mogen zijn. WAARNEMER. MEDEDEELING BEVRACHTINGSCOM MISSIE TE DORDRECHT. Het Secretariaat der Bevrachtingscom missie te Dordrecht maakt bekend, dat zijn kantoor en die der Agentschappen vanaf Maandag 11 November a.s. geopend zullen zijn op: Maandag t.m. Vrijdag van 9.00-12.00 en 13.30-17.00 uur. Zaterdag van 9.00-13.00 uur. De Scliippersbeurzen zullen geopend z^jn op: Maandag t.m. Vrijdag van 10.00-12.00 en 14.30-17.00 uur. Zaterdag van 10.00-13.00 uur. Aanvragen ivoor donkere olie, (kolen enz. worden in ontvangst genomen op: Maandag t.m. Vrijdag van 9.15-11.30 en 14.00-16.30 uur. Zaterdag van 9.1512.00 uur. Het Secretariaat der B; C. voor Dordrecht en Omstreken. want zij wordt er zoo zacht en mooi, zuiver en gezond door. Doe dit 1 oif 2 x per week. Ook vetwormpjes, vlekjes, pukkels en uitslag verdwijnen er door. Tube 45, Doos 60- 30 et.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1940 | | pagina 1