CrimVECKBLADopGED.GD0riD5IAG wÖRÖcZUID-HOainZEElJWiCtlE »l^
N.V. UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „EILANDEN-NIEÜWS"
Uit het Kijkvenster.
Voedt Uw huid 's nachts met Purol
13e Jaargang
ZATERDAG 9 NOVEMBER 1940
No. 1192
STICHTELIJKE
OVERDENKING
Een merkwaardig
getuigenis
DËVÜtPEN
Kunsthandel im
De NederlanSsche
PynsHlIer
WAARIN S E DERT 1 N O V EM B ER 19 35 OPGENOMEN HET BLAD .ONZE EILANDEN" - 18EJAAR<3 AN G
UITGAVE VAN
Ik weet uwe werken, en waar gij
woont. Het is het troostrijk getuige
nis, geschreven aan den engel der ge
meente, die in Pergamus is. Is het
niet als eene goede tijding uit verren J
landed Als een beker vol hemelsche
lafenis? De Jleere kent de woon
plaats Zijner gunstgenooten. Hun
adres is nauwkeurig in den hemel be
kend. De Heere, de God Zijns volks,
behoeft er niet naar te zoeken. Hij
kent hunne woning in liefde en gunst.
De plaats, waar zij vertoeven. Menig-
werf klaagt Sion over eenzaamheid,
dat het zich kenne als een eenzame
musch op het dak. En toch is des
Heeren oog dag en nacht open over
een elk van Zijne kinderen. Het is dè
inhoud van bovenstaande weinige
woorden.
Want zie, hij bidt. Dat wordt ge
zegd niet door een mensch, maar van
Christus aangaande een mensch. En
van welk een mensch Die vanaf den
dood van Stefanus, de eerste bloed
getuige, de leiding op zich genomen
had van de vervolging en verdruk
king van Gods gunstgenooten. Hoe
veel kwaad had hij den heiligen te
Jeruzalem gedaan. Hoe had hij de ge
meente te Jeruzalem verstoord, bla
zende dreiging en moord tegen de
discipelen des Heeren. Dat wilde hij
ook te Damascus doen. Als een brie-
schende leeuw reisde hij naar die
plaats, meenende tegen Jezus van Na
zareth vele wederpartij dige dingen te
moeten doen. Neen, Saulus van Tar-
sen behoorde niet onder de gunstge
nooten Gods. Hij was geen vriend of
metgezel van allen, die Zijn Naam
ootmoedig vreezen. Maar, o wonder
van genade, wat hij niet is, wil en zal
God van hem maken. Dat kan door
niets verhinderd worden. Welk eene
gebeurtenis heeft plaats op den weg
naar Damascus. Hij noemt het zelf
in zijne brieven, hoe hij van Christus
gegrepen is, toen een licht hem om-
scheen en een stem tot hem kwam:
„Saul, Saul, wat vervolgt gij Mij?"
Welk een omkeer had er toen
plaats. Welk een gena werd in hem
verheerlijkt. O, als God werkt, wie
zal dan keer en. Als een gebroken
man, blind en krachteloos, rijst hij
van de aarde op en wordt in Damas
cus geleid. Zijne lichamelijke oogen
zijn verblind, en hij zal niet zi^n, vóór
het licht van Gods vriendelijke aan
schijn in hem doorbreken zal. Welk
een omkeer. Die voor niemand wilde
buigen, is nu een gebogen man.
Wiens wil als een wet was, is nu ge
broken van de Majesteit des Heeren.
Die meende met het zwaard Damas
cus binnen te treden om de slacht-
schapen Christi te doorwonden, is nu
zelf neergeveld door het zwaard van
Christus' mond. Deze geweldenaar is
een gevangene van Christus. Hoe is
de Koninklijke macht van Immanu-
ël in hem verheerlijkt.
Als een blinde moet hij in Damas
cus geleid worden. Zoo is het met al
len, die van Christus gegrepen zijn.
Die Hij trekt uit de duisternis tot
Zijn wonderbaar licht; de macht der
vijandschap in hen verbreekt. Hoe
wordt dan verstaan, hoe blind we
zijn. Hoe we alle gerechtigheid mis
sen, en onder toorn en vloek besloten
liggen, elke gunst onwaardig. Het is
het onbedriegelijke kenmerk van
waarachtige bekeering.
Als een.» gevangene van Christus
wordt Saulus van Tarsen in Damas
cus gebracht, die aldaar Christus'
discipelen had willen vangen en ge
bonden had willen wegvoeren. Aan
de hand wordt hij geleid en gevoerd
naar het huis van zekeren Judas.
Hier moet zijn vleeschelijk Jodendom
begraven worden, opdat hij als een
Juda, als een Godlover zou opstaan.
De woning van Judas lag in de straat
„de Rechte". En waarlijk, we mogen
zeggen, de Heere heeft hem in de
rechte straat gebracht, op het enge
maar toch veilige.pad, dat ten leven
leidt.
Paulus van Tarsen in de rechte
straat. Van nature wandelt elk kind
van Adam op eigen gekozen kromme
wegen, op het heilloos pad der zonde,
dat ten verderve voert. Waar het
recht en de waarheid Gods verdon-
kerd wordt en de zonde heerschappij
voert. We hebben de zonde tot 'n
vreemden heer gpkozen. Die heerscht
over den armen mensch en doet hem
wandelen in duisternis, dat hij zijne
paden niet kan vinden en niet weet,
waarover hij struikelen zal. Vreem
deling van God en Zijn Waarheid, be
mint hij de duisternis als Saulus, mee
nende tegen Jezus van Nazareth vo
le wederpartij dige dingen te moéten
doen.
Maar Christus, Die is de Weg, de
Waarheid en het Leven, leidt door
Zijn Woord en Geest in de „rechte
straat." Die voert op den weg van
waarachtige vernedering en veroot
moediging, waar om genade en geen
recht gebeden wordt.' Hoe wordt
daar uit de diepte geroepen in de
verbrijzeling des harten. Die rechte
straat is wel een smal pad en een en
ge poort, maar toch de ware weg, de
verhoogde baan, waarop de dwazen
niet zullen dwalen. Het is de weg van
Gods gunstgenooten, van allen, die
getrokken zijn uit de duisternis tot
Gods wonderbaar licht.
----- MAGAZIJN „RIO"
Muziekhandel C. W. H. SNOEK
thans: Postkantoor Galerij
*G. F R A N Z E L L 1
A22 Coolsingel
hel: 57973 r^-
Hoor-Apparaten
Schoonenberg
Stationssingel 20
lAnOEII
Gevestigd te Middelhamis Vtica Hendrikstr. 122 G i Glxo 16793Q i Fqt^bcs i WA Itüi,
BQbantoor voor Zeeland: St. Maartensd^k JHorirt, Telet. 6».
A.bomiementsprys 80 cent per 3 maandenbij vooruitbetaling.
Verschijnt lederen Woensdag en Zaf^dag 2 nuud per week.
Afzonderl^ke aummeis 5 cent Buitenland 8 gulden pei 'jaar
Advertenticptys 20 cent p^ legel. Reclames 40 et.; Dtensf
aanvragen en aanbiedingen van 1-^ regels 80 et.; Boek'aau'
kondiging 10 cent po; t^el Contracten bèlangi^ lager.
Wamt zie, hij bidt.
(Handel. 9 11b.)
Ds. B.
(Wordt vervolgd')
BeSjerlandschelaan 61
BOTTERDAM Z. TELEF. 72237
Ruim gesorteerd in Pendules en
Wekkers, Gero - Zilmeta, Glas en
Porceleln.
v/h 3. G. Vlieger - Kaasmarkt 7,
Coolsingel A 17 Telef. 37874
van Heusdestpaat 5 Kotterdam
Weer alle Muziek leverbaar.
Fijne StaalvFaren - Elec. Slijpery
voorh. Moriaanstraat 1
onder het Viaduct, Sinds 1885
Thans: TIENDSXBAAT 49
bij de Westkruiskade
ROTTERDAM
I-Kans geveiHgd.
PosI'kahhoor Galerij/
thans:
WAXENBURGERWEG 26
'V/h Hoofdsteeig
TEL. 47737
ROTTERDAM
De bekende
„VAN MUNSTER»
v/h Hoogstraat 315 Rotterdaim
is wederom gevestigd:
Wij hebben iweer een gröote en zeer
mooie collecti©.
SCHILDERSTUKKEN
PASTELS EN LIJSTEN.
Komt U weer eens kijken?
Vergelijkingen maken De distribu
tie in Frankrijk Onze luxe verdwijnt
Martelaren en martelaren Over
Prof. Schilder Een polemiek
Kalmte en rust noodzakelijik. -
Als ik in dit venster ga schrijven, dat
wij, Nederlanders, het in dezen oorlog nog
niet slecht getroffen hebben, dan zijn er
misschien lezers en lezeressen, die mij dit
gezegde euvel duiden. En tóch is het waar:
er is, wanneer wij een vergelijking maken
met andere landen, als overwonnen land
op velerlei gebied een uitzondering- met
ons gemaakt. Neem b.v. de krijgsgevan
genschap: de Nedeïlandsche soldaten, die
in 't buitenland terecht gekomen zijn, moes
ten zelf getuigen dat de Hollanders méér
voorrechten genoten dan andere naties.
Onze jongens mochten den wapenrok dan
ook onmiddellijk verwisselen voor het bur-
gerpak, wat wel eens geheel anders had
kunnen zijn.
Als men vergelijkingen gaat maken, och,
dan grijpt ieder toch maar weer naar het
zijne. Wlij hebben nu b.v. distributie; lang
zaam aan van alle artikelen. Dat hebben
de Belgen en de Franschen niet minder.
Onze Zuidelijke buren hebben het echter
met hun bonnen heel wat slechter dan -wij.
U moet eens iemand spreken die in België
geweest is of uit Frankrijk komt. Daar
nemen de distributle-aangelegenheden en
voedingsraadgevingen nog grootere plaats
in, in de bladen dan bij ons.
Het Fransche broodrantsoen bedraagt
350 gram per dag. Dat Is meer dan bij ons.
Mjen moet daarbij echter in aanmerking
nemen, dat het een gewoonte is in Frank
rijk, bij eiken maaltijd overvloedig .brood
te eten of te verkruimelen. Aardappelen
daarentegen krijgt de Franschman op den
bon met een rantsoen van 1 kilogram per
week. Zestig gTam vleesc^ per dag wordt
verstrekt, maar hij zit opgescheept
met vier vleeschlooze dagen per week.
Op zijn bon krijgt de Franschman ruim
boter toegewezen, maar meer dan een
halif pond per week is nooit te krijgen;
vaak wel veel minder en soms heelemaal
niets. Het smker-rantsoen komt in theorie
neer op 1% kg. De practijk -wijst echter
dikwijls anders uit. Melk gaat in beginsel
alleen naar zieken en kinderen: een gezin
krijgt op zijn hoogst 1% liter per dag
naar gelang het aantal kinderen. Versche
groenten zijn, b.v. in Parijs, zeer schaarsch
er is weinig bloemkool en groene kool en
slechts een enkele maal roode kool te ver
krijgen. Fruit is een zeldzaamheid in de
Lichtstad en eieren zijn er practisoh nooit.
Waarmee ik maar zeggen -wil, dat we het
inderdaad nog niet zoo slecht treffen in
Nederland.
Zéker, er is volgens de eerste rede van
den ilijksminister Dr. Seyss Inquart
„lotsverbondenheid" met het groote
Duitschland. Onze luxe moet er af, zooals
wij wel eens meer schreven,^ onze lekkere
tand van koekjes e.d. kunnen we wel uit
trekken. We cijferen ook de groote nood
niet weg, die er is. Aan bonnen alleen heeft
men niet genoeg, er moet ook geld zijn,
om te koopen. In de propaganda die thans
gemaakt wordt voor de Winterhulp" lezen
we, dat er zelfs „grooten nood" is. Wan
neer -wij echter genoemde rantsoenen in
het buitenland met de onze vergelijken,
dan zullen we toch moeten concludeeren,
dat we er beter voorstaan. Ofschoon niet
uitgesloten is, dat het niet nog minder
zal worden.
Vergeten we niet, dat de slaande Hand
des Heeren op ons en ons Volk is. Dan
moeten we ook hier zeggen, dat we nog
maar matig worden gekastijd. Krijgen we
daar oogen voor dan mopperen en klagen
we öiet maar aanvaarden, In de overtui
ging dat het érger zou kunnen zijn.
Men kan zich in dezen tijd ook gemak
kelijk tot een martelaar maken, maar of
men dan werkelijk martelaar is, is een
tweede vraag.-
Vooral courantenschrijvers welke aan het
volk voorlichting geven, dienen zeer voor
zichtig te zijn, en te zorgen dat de bedoe
ling van hun woorden niet misverstaan
kan worden.
Zoo is er groot rumór in casa in de
kerkelijke pers over Prof. Schilder die naar
men weet van de zijnen is onttrokken en
wiens blad, „De Reformatie" waarvan hij
de hoofdredacteur was, is verboden.
Dr. van der Vaart-Smit, eertijds Gere
formeerd Predikant geeft in „Evangelie
en Volk" de volledige tekst weer, waarmee
Prof. Schilder in het sindsdien verboden
blad „De Reformatie" de meeste aanstqot
gaf. We laten die zinsnede hier volgen:
„Macht en bevoegdheid blijven geluk-
„kig twee. Tenslotte zal de antichrist
Nu de winter nadert is men op de boerderijen in West-Fries-
Icmd beveiligt men de veevoederbieten tegen nachtvorst.
(Foto Polygoon).
„de ééne en de Kerk déze behouden,
,,En daarna komt de dag van den
„grooten oogst. Kom, Heere Oogster,
„ja kom haastelijk, kom over den
„Brennerpas, kom via Malta en Japan,
,,ja kom van de einden der aarde, en
breng Uw snoeimes mee, en wees ge-
„nadig aan uw volk; het is wel be-
„voegd, maar slechts door U. door U
alleen om 't eeuwig welbehagen."
Nu heeft Ds. H. Knoop, Geref. Pred. te
Delfshaven in de Delfshavensche Kerkbode
een uiteenzetting gegeven, dat deze woor
den niet een bede voor de over-winning van
Engeland en de nederlaag van Duitschland
beteekenen. Hij meent, dat dit „overduide
lijk niets anders is dan een bede om de we
derkomst van onzen Heere Jezus Christusfc
en dat, naar de wijze der Schrift, zeer
concreet uitgedrukt in plaatsnamen, die de
concontratie-punten van het wereldverkeer
van den nieuwen tijd aangeven." Ds. Knoop
concl'adeert voorts, dat de woorden ,,ja
kom van de einden der aarde zonneklaar
bewijzen, dat heel dit gebed niets anders
is dan een geloofsgetuigenis, dat geenprac
tische politiek inhoudt, maar zuiver theo-
logfie is."
Dr. V. d. Vaart Smit polemiseert met Ds.
Knoop over dit punt in „Evangelie en Volk
(een blad dat geheel de richting kiest van
het nationaal-socialisme) en aanvaardt
niet, dat dit alles „zuiver theologie" is. En
zoo schrijft hij wij aanvaarden dit te
minder, als wij deze woorden in verband
stellen met alles, wat dr. Schilder met na
me sinds Mei schreef en niettegenstaande
velerlei waarschuwingen o.a. van met hem
zeer bevriende zijden toch hardnekkig
schrijven bleef. Stond deze uitdrukking op
zichzelf en stamde ze van iemand, op
wiens woorden overigens niets aan te mer
ken viel, iemand die „zuiver theologisch"
zich „buiten de practische politiek" hield,
dan stond de zaak nog eenigszins anders.
Nu echter wordt deze uitdrukking natuur
lijk bezien in het licht van een inhoud der
ontzaglijk vele kolommen die dr. Schilder
week in week uit over de hoofden van al
degenen uitgoot, die ook maar in de verte
iets met het nationaal-socialisme te ma
ken hadden. Daarin vonden wij (Dr. v. d.
V. S.) niet alleen heel wat onzuivere the
ologie maar nog meer onzuivere politiek,
politiek waarin zelf met den goeden naam
van degenen die hij bestreed, wel zeer
lichtvaardig werd omgesprongen."
Tot zoover Dr. v. d. Vaart-Smit.
Wij laten het voor en het tegen aan zijn
plaats. Prof. Schilder zou daardoor trou
wens toch niet vrijkomen. Wij geven het
slechts door ter kennisname om te laten
zien hoe men in woord en geschrift de
voorzichtigheid dient in acht te nemen.
Nog eens: men kan zichzelf tot een mar
telaar maken, maar daarom is het altijd
niet gezegd dat men „om des geloofswille"
lijdt. Men kan door een ongeoorloofde daad
niet alleen zichzelf, maar ook anderen in
moeite brengen, Op ons eiland Goe-
ree en Overflakkee zijn, naar ik uit ons
eigen blad verneem, op eenige dorpen
straffen uitgedeeld, dat men inplaats van
12 uur 'savonds om 10 uur, op een plaats
reeds om 7 uur moet binnen zijn. Door
daden van enkele personen moet soms een
geheele gemeente lijden, zoodat er een
grooter verantwoording op ons doen en la
ten rust dan ooit te voren. Daarop mogen
we toch als krant wel de volle nadruk leg
gen.
Gods Vi^oord mag nog vrij en ongedwon
gen gepredikt worden. Achten we het als
een groot voorrecht. Geven we ons ook
niet over aan stemmingen die maar onrust
en wrevel in ons wekken, maar zien we
meer op de weldaden die ons zijn gelaten.
Kon het zijn in die gesteldheid des har
ten, dat in stilheid en vertrouwen onze
sterkte zou mogen zijn.
WAARNEMER.
MEDEDEELING BEVRACHTINGSCOM
MISSIE TE DORDRECHT.
Het Secretariaat der Bevrachtingscom
missie te Dordrecht maakt bekend, dat zijn
kantoor en die der Agentschappen vanaf
Maandag 11 November a.s. geopend zullen
zijn op:
Maandag t.m. Vrijdag van 9.00-12.00 en
13.30-17.00 uur.
Zaterdag van 9.00-13.00 uur.
De Scliippersbeurzen zullen geopend z^jn
op:
Maandag t.m. Vrijdag van 10.00-12.00 en
14.30-17.00 uur.
Zaterdag van 10.00-13.00 uur.
Aanvragen ivoor donkere olie, (kolen enz.
worden in ontvangst genomen op:
Maandag t.m. Vrijdag van 9.15-11.30 en
14.00-16.30 uur.
Zaterdag van 9.1512.00 uur.
Het Secretariaat der B; C.
voor Dordrecht en Omstreken.
want zij wordt er zoo zacht en mooi, zuiver en gezond door. Doe dit 1 oif 2 x per week.
Ook vetwormpjes, vlekjes, pukkels en uitslag verdwijnen er door. Tube 45, Doos 60-
30 et.