Tweeledig zuchten Uit het Kijkvenster. „Mijnhardtjes" De Nederlandsche Pijnstillers Ai^'^, 13e Jaargang ZATERDAG 5 OCTOBER 1940 No. 1182 STICHTELIJKE OVERDENKING BINNENLAND Maar wat ze ook genieten moch ten in de zieleroerende oogenblikken als Jezus Zich wegschonk aan hun ziel, of als ze dronken van liefde in het Wijnhuis met Hem verkeeren mochten of onder den palmboom zit ten en zijn takken grijpen, het waren al maar eerstelingen, die ze on der de geregelde bearbeiding van den Geest hier als een klein voorsmaakje van de eeuwige zaligheid ontvangen mochten. Toch waren de eerstelingen onder Israël van dezelfde natuur als de oogst die volgde. Al was het maar een enkel garf je dat den priester ge bracht of voor het altaar des Heeren bewogen moest worden, die eerstelin gen waren heilig en daarom was ook het deeg heilig. Wonderlijke overeen komst. Een klein aanblikje van de gunste Gods aan de ziele; een gebro ken oog op Hemeen woordje van Zij nen mond is als zoo'n eersteling des Geestes, waarop straks de volle oogst van zalige genieting volgen zal. En die eerstelingen zijn van dezelfde na;- tuurHet zalig bukken hier op aarde zal eeuwig voortgezet worden in de heerlijkheid als de verloste ziele de kroon van haar hoofd zal afnemen en die werpen aan de voeten van het gezegende Lam. De zeer geringe ken nis van Hem, van God Drieëenig en van Elk der Goddelijke Personen in het bijzonder die ze hier op aarde had is eveneens een eersteling van het geen hun straks te beurt zal vallen als ze met heldere blikken zonder eenige beneveling in den Oceaan der Godheid zal ingeleid worden om dat dierbare Wezen eeuwig te bewonderen en zalig te aanbidden. Eveneens de genietin gen, de vertroostingen, de geestelijke blijdschap die ze hier bij tijden in een klein beginseltje mocht proeven en smaken, zullen van dezelfde natuur blijven als ze de Bruiloftszaal binnen geleid worden, maar met dat groote verschil dat het daar een volle oogst van zaligheid wezen zal, waarvan de Psalmist zingt: Verzadiging van vreugde is bij Uw aangezicht, liefe lijkheden zijn aan Uwe rechterhand eeuwiglijk. Het is dus hier maar een beginsel het zijn maar eerstelin gen maar de natuur en. het wezen daarvan zullen niet veranderen als ze boven zijn zullen alle menschelijke zwakheden, duistere denkbeelden, waarmede hier de zalige genietingen omfloersd zijn, vanwege het inwonen in het lichaam der zonde, daar eeuwig uitgesloten zijn. Maar onwillekeurig zouden we vra gen: Hoe kunnen zij, die deze eerste lingen des Geestes hebben, nog zuch ten? Hier hebben wij een enkele toe lichting: Ontkennender wijze zuchten ze niet zooals het kind der wereld zooals boven omschreven is; ze zuch ten niet, zooals de vleeschelijke Joden in Mal. 2 die het altaar des Heeren bedekken met tranen omdat ze hun zin niet kregen in het volop genieten van de wereld. Maar bevestigender wijze zuchten ze als dragers van het merkteeken van lieden die zuchten over hunne dagelijksche ongelijkvor migheid; over him vér-af-leven van den Heere. Zij kunnen tot Zijn eer naar hun begeerte niet leven. Ze zuch ten onder den zwaren druk van het lichaam der zonde onder de ver berging van Gods Aangezicht, het welk door hun zonden wordt teweeg gebracht. Zij zuchten in z i c h z e 1 - ven. Zij hebben dikwijls stille ver zuchtingen die geen mensch hoort, die ze verbergen en in de binnenka mer wel uit moeten zuchten, dat ze met de toestanden, met den nood der tijden niet onder God kunnen komen. Dat ze de slaande hand des Heeren wel zien, maar het omhelzen van die roede blijft nog achterwege. Zij zuch ten onder de boosheid der menschen het verootmoedigd blijven onder de groote gerichten waarmede Hij de inwoners der aarde bezoekt. Och waar zouden wij eindigen om de zuch- telingen van de Kerke op te sommen juist zij die de eerstelingen des Gees tes hebben zijn het die die zuchtende gem.aakt en gehouden worden totdat zij de aanneming tot kinderen name lijk de verlossing van hun hchaam zulien. verkrijgen. Zoo gaat dat volk al zuchtende naar den dood. En juist de oorzaken van dat zuchten: dat ongedoode vleesch, dat godonteerend ongeloof, dat zich ver verwijderd gevoelen van den Hee re doet hen al zuchtende inwachten de verlossing van het lichaam, d.i. uit het lichaam der zonde verlost te wor den. O, dan zal ze als een kind, als wettig erfgenaam van de eeuwige za ligheid door hunnen dierbaren Heere voor hen verworven, binnen gelaten worden: ze zal als kind van eeuwig heid bemind, gekocht en verlost door Jezus' dierbaar bloed 't kinderlijk erf deel dan ontvangen; de plaats voor hen bereid innemen en een zahgheid genieten die geen oog gezien, geen oor gehoord heeft en in geen men- schenhart is opgeklommen. O, dat omhelsd te'worden als kind, in de dier bare armen van haren Bloedbruide- gom zal zeker dan tengevolge hebben dat hun zuchten nu eeuwig zal ophou den, want treuring en zuchtingen zul len dan wegvlieden. Hunne klaagtoo- nen zullen dan in Halleluja's verande ren en de kleine eerstelingen van de aarde zijn omgezet in de gezegende vervulling van al hunne begeerten. Zoo dan bedrukte volk, vertroost el kander ook in de donkerste tijden met deze woordenAlzoo zullen wij altoos bij den Heere wezen. Ds. H. ---- MAGAZIJN „RIO" In de Vinkeveensche plassen wordt zeer veel turf gewonnen. Boeren tiit den omtrek trekken hier profijt van, door met een speciale vergunning zelf hun brandstof voor den komenden winter te halen. In een schuitje wordt de turf van de droog-. plaatsen naar den weg gebracht en op 'n wagen overgeladen. (Foto Polygoon). uws ZEEUVSCnE VERSCHIJNT I E D E R E N WOENSDAG EN ZATERDAG VOOR THOLEN, ST. PHILIPSLAND.SCHOUWEN DUIVELAND, N. ZUID-BEVELAND, WALCHEREN ---------------- BIJKANTOOR ST. MAARTENSDIJK - MARKT - TELEFOON 59 ---------------- HOOFDKANT. Z,-HOLI.. EILANDEN: MIDDELHARNIS - TEL. 19 En niet alleen dit, maar ook wij zel- ven, die de eerstelingen des Geestes hebben, wjj ook zelven, zeg: ik, zuch ten in ons zelven, verwachtende de aanneming tot kinderen, namelijk de verlossing onzes lichaams. (Rom. 8 23.) (VERVOLG EN SLOT) Böijerlandschelaan 61 KOTTERDAM Z. TELEF. 72237 Ruim gesorteerd in Pendules Wekkers, Gero - Zilmeta, Glas Porcelein. en en Lichamelijke oefeningen Het middel ste vers uit den Bijbel Over aardap pelen en uien Met schidd naar huis gestujurd. Het vak j., een onderwijsterm waarmee gymnastiek bedoeld wordt, wordt straks verplicht op onze scholen. Vele jaren was het vrij gelaten, of men dit vak ook wilde inlasschen, maar nu zal het voor alle scho len verplichtend worden. In ons gewest zijn er Ouders, die principieel bezwaar maken, dat hun kinderen aan gymnastiek doen, waarbij zij dan meestal aanvoeren hetgeen de Apostel Paulus aan Timotheüs schrrpft. „de lichamelijke oefening is tot weinig nut." In de raadszaal hebben vrtj dezelfde uit drukking ook meermalen gehoord, wanneer over dit onderwerp een besluit moest ge nomen worden. Wij laten hier in het midden het gewetensbezwaar zèlf, vsrij zouden niet gaarne ageeren tegen het gevoelen van een teer Christen. Waar wij wel de aandacht op vestigen willen is dit, dat de exegese die aan dezen tekst gegeven wordt, er absoluut naast is. Onder lichamelijke oefeningen ver staat de apostel „godsdienstige verrichtin gen," die den adem des Geestes ontberen en den mensch laten, gelijk hij is. De le vensadem van Boven maakt de godsdiensti ge handelingen nuttig; deze is het, en niet de lichamelijke oefening, die ons doet bloeien. De geestelijke wasdom komt door de godzaligheid, die, naar het vervolg van dien tekst tot alle dingen nut is. De god zaligheid moet voedsel geven aan onze han delingen. Elke godsdienstige handeling zon der de godza,ligheid is een doode vorme- lijkheid; slechts de godzaligheid en niets anders, heeft de „belofte van het tegen woordige en het toekomende leven." Zij heeft een terugwerkende invloed op de dagelijksche gewoonten, en maakt ons, zoowel voor het leven in deze wereld, als voor het leven in den hemel geschikt. Waar mee ik maar zeggen wil, dat onze raadsle den, hoe goed zij het ook bedoelen, niet zoo maar lukraak een tekst uit den bijbel moe ten pakken, om hun standpunt te verdedi gen. De Bijbel is een schoon boek hét schoonste waar we niet zoo maar mee om moeten springen. Wijlen mijn Moeder placht te zeggen, je kunt er alles in vin den: welke zaak zich ook in het leven voordoet het staat er in, maarwees voorzichtig met de toepassing.' En in dat toepassen" zit het 'm juist, want immers de natuurlijke mensch begrijpt niet de din gen die des Geestes Gods zijn; ze zijn hem een dwaasheid. Ik bezat in mijn jeugd een boekje, waar in voorkwam: zooveel maal staat er het woord „Heere" in, zooveel maal dit en zoo veel maal dat. Zou degene die zich vermoeid heeft, met dit alles op te tellen de Bijbel als het geschreven Woord van God ver staan hebben? Maar misschien is het een gevangene geweest, die zich er den tijd mee gekort heeft. Eén ding heb ik er nog uit onthouden, dat het middelste vers in den Bijbel Pre diker 6 vers 10 is, waar staat: „Wat ook iemand zij, aireede is zijn naam genoemd, en het is bekend, dat hij een mensch is; en dat hij niet kan rechten met dien, die sterker is dan hij." Daar ligt wat in. De mensch, hij mag zooveel geweld maken als hij wil, hij is en blij£t de vergankelijke, nietige mensch, broos en aardsch, wiens weg en levenslot God bepaalt. Hoe het hem gaan zal, het is tevoren door God geordend, ^ajn deel is vastgesteld. Ofschoon de mensch het dikwijls zelf niet weet, zijn lot wordt bestuurd en langs dien weg wordt hij geleid. Hij kan er tegen in willen, maar hij heeft dat pad te loopen. O, wat willen we graag anders, dan God wil! Wij zouden Hem, als wij konden ter verantwoording roepen, maar hij kan niet rechten met dien die sterker is dan Hij. Wij kiezen ook telkens andere wegen en als Hij het toeliet, zou niemand onzer in Zijn we gen willen gaan. Als Gods weg in strijd is met vleesch en bloed, willen wij met Hem rechten, ofschoon het niet baat. Dél^rom heeft Hij Zijn wegen onveranderlijk ge maakt. De "dwaasheid van den mensch wordt in dit middelste vers van den bijbel wel geteekend. Daartoe dient nu de gan- sche Schrift: de zondaar op het diepst ver nedert en God het hoogst verheerlijkt. Het mag misschien vreemd klinken, maar Ik hoorde laatst een dominé preeken, die het op den kansel óver aardappelen en uien had. Ddt was actueel voor de boeren! Ze luisterden met gespannen aandacht. Zijn Eerwaarde wees op de onverdiende wel daden, die God nog kwam te schenken. Meende men, toen de catastrophe over ons land kwam, dat de gewassen bijna niets zou den opbrengen, wat valt het aan alle kan ten weer mee, zoo sprak hij. Ja, ja, dat was heel goed, dominé! De catechismus spreekt ook over het maatschappelijke, over regen en droogte, vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijze en drank, en dergelijke dingen meer. Zal dan een dominé, die in het midden zijns volks woont, niet met zijn gemeente mee leven Maar hij moest er ook op wijzen dat ze misschien hadden gemopperd en gemord en God waren vooruitgeloopen. Hij moest zijn hoorders met schuld naar huis sturen. Zon der schuld komen we er maar nooit af en als we dan nog maar schuld gevoelen! Beseffen we wel, dat God nog goeder tieren is, temidden van Zijne oordeelen? WAARNEMER. ZOMERTIJD VOORLOOPIG GEHANDHAAFD. Het D.N.B, meldt uit Berlijn: De zomer tijd heeft zoo goed voldaan, dat hij tot na dere aankondiging gehandhaaft blijft. De desbetreffende verordening van den minis terraad voor de rijksverdediging zal in de komende dagen in het staatsblad worden gepubliceerd. Hoewel omtrent het behoud van den zo mertijd hier te lande niets bekend is, mag men aannemen, dat de in bovenstaand be richt vermelde regeling ook zal gelden voor de door Duitschland bezette gebieden, dus ook voor Nederland, zoodat het waarschijn lijk is, dat ook wij den zomertijd behouden. Eenige positieve mededeeling daarom trent is echternog niet te verstrekken. Thans wordt in de Dagbladen gemeld, dat de zomertijd voor ons land ook blijft ge- handhaaft. OPBOUWDIENST INGEKROMPEN. Restant wordt Nederlandsche Arbeids-dienst. In de komende dagen zal een reorganisa tie van den Opbouwdienst uitgevoerd wor den, welke een aanzienlijke vermindering van de personeelsterkte zal medebrengen. In de periode van S tot 15 October zullen geleidelijk uit den Opbouwdienst ontslagen worden alle korporaals en manschappen ouder dan 25 jaar en onderofficieren ouder dan 35 jaar. In overeenstemming met deze verminde ring van deze sterkte zal ook een aantal oifficieren den Opbouwdienst verlaten. Van het ontslagen personeel zal ruim de helft werkzaam gesteld kunnen worden bij de luchtbescherming, en wel op arbeidscon tract in een normale burgerlijke verhouding. Voorts zullen nog ongeveer 1500 man, hoofdzakelijk onderofficieren, plaatsing kunnen vinden bij politie en brandweer. De aanmelding voor werk in Duitschland blijft verder onbeperkt opengesteld. Bij de z.g. organisatie-Todt voor den aanleg van wegen kunnen ongeveer 5000 man in den leeftijd van 2535 jaar werk vinden. Bij genoegzame animo hiervoor' bestaat het^plan allen samen te brengen In Neder landsche korpsen onder Nederlandsche offi cieren en onderofficieren. Werkkrachten in den landbouw zullen in aanmerking kunnen komen voor kolonisatie in Frankrijk onder leiding van Nederland sche deskundigen. Het resteerende deel van den opbouw dienst, dat in achttien korpsen zal worden ingedeeld, elk ter sterkte van circa duizend man, zal tevens de encadreering en de kern van vast personeel vormen voor een Ne- derlandschen arbeidsdienst, waarvan de in stelling door den commandant van den op bouwdienst, majoor J. N. B r e u n e s e, in ons land zal worden voorbereid. OOK RIJKSDUITSCHERS MOETEN VOOR 10 UUR THUIS ZIJN. De Rijkscommissaris voor het bezette Ne derlandsche gebied maakt bekend: De door den algemeenen oorlogstoestand ontstane verhoudingen hebben mij onlangs aanleiding gegeven voor de niet-Rijksduit- schers, die in het kustgebied en in een deel van hét achterland wonen, een uitgaansver bod gedurende den tijd tusschen 22 uur 's- avonds en 4 uur 's-morgens uit te vaardi gen. Ik verwacht ook van alle in bovenge noemd gebied wonende of vertoevende Rijks duitschers, dat zij zich eveneens tusschen 22 en i uur niet in de open lucht ophouden. Slechts op grond van dienst of beroep is een uitzondering hierop gerechtvaardigd. ZOMEBSCHOEISEL NIET MEER VRIJ. 's-GRAVENHAGE, 2 Oct. De secreta ris-generaal, wnd. hoofd van het departe ment van Handel, Nijverheid en Scheep vaart, maakt bekend, dat met ingang van heden de verkoop van zomerschoeisel niet meer is toegestaan, zonder dat hiervoor een bon o!f vergunning wordt ingeleverd. De

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1940 | | pagina 1