Tweeledig zuchten
Uit het Kijkvenster.
„Mijnhardtjes" De Nederlandsche Pijnstillers Ai^'^,
13e Jaargang
ZATERDAG 5 OCTOBER 1940
No. 1182
STICHTELIJKE
OVERDENKING
BINNENLAND
Maar wat ze ook genieten moch
ten in de zieleroerende oogenblikken
als Jezus Zich wegschonk aan hun
ziel, of als ze dronken van liefde in
het Wijnhuis met Hem verkeeren
mochten of onder den palmboom zit
ten en zijn takken grijpen, het waren
al maar eerstelingen, die ze on
der de geregelde bearbeiding van den
Geest hier als een klein voorsmaakje
van de eeuwige zaligheid ontvangen
mochten. Toch waren de eerstelingen
onder Israël van dezelfde natuur als
de oogst die volgde. Al was het maar
een enkel garf je dat den priester ge
bracht of voor het altaar des Heeren
bewogen moest worden, die eerstelin
gen waren heilig en daarom was ook
het deeg heilig. Wonderlijke overeen
komst. Een klein aanblikje van de
gunste Gods aan de ziele; een gebro
ken oog op Hemeen woordje van Zij
nen mond is als zoo'n eersteling des
Geestes, waarop straks de volle oogst
van zalige genieting volgen zal. En
die eerstelingen zijn van dezelfde na;-
tuurHet zalig bukken hier op aarde
zal eeuwig voortgezet worden in de
heerlijkheid als de verloste ziele de
kroon van haar hoofd zal afnemen
en die werpen aan de voeten van het
gezegende Lam. De zeer geringe ken
nis van Hem, van God Drieëenig en
van Elk der Goddelijke Personen in
het bijzonder die ze hier op aarde had
is eveneens een eersteling van het
geen hun straks te beurt zal vallen als
ze met heldere blikken zonder eenige
beneveling in den Oceaan der Godheid
zal ingeleid worden om dat dierbare
Wezen eeuwig te bewonderen en zalig
te aanbidden. Eveneens de genietin
gen, de vertroostingen, de geestelijke
blijdschap die ze hier bij tijden in een
klein beginseltje mocht proeven en
smaken, zullen van dezelfde natuur
blijven als ze de Bruiloftszaal binnen
geleid worden, maar met dat groote
verschil dat het daar een volle oogst
van zaligheid wezen zal, waarvan de
Psalmist zingt: Verzadiging van
vreugde is bij Uw aangezicht, liefe
lijkheden zijn aan Uwe rechterhand
eeuwiglijk. Het is dus hier maar een
beginsel het zijn maar eerstelin
gen maar de natuur en. het wezen
daarvan zullen niet veranderen als ze
boven zijn zullen alle menschelijke
zwakheden, duistere denkbeelden,
waarmede hier de zalige genietingen
omfloersd zijn, vanwege het inwonen
in het lichaam der zonde, daar eeuwig
uitgesloten zijn.
Maar onwillekeurig zouden we vra
gen: Hoe kunnen zij, die deze eerste
lingen des Geestes hebben, nog zuch
ten? Hier hebben wij een enkele toe
lichting: Ontkennender wijze zuchten
ze niet zooals het kind der wereld
zooals boven omschreven is; ze zuch
ten niet, zooals de vleeschelijke Joden
in Mal. 2 die het altaar des Heeren
bedekken met tranen omdat ze hun
zin niet kregen in het volop genieten
van de wereld. Maar bevestigender
wijze zuchten ze als dragers van het
merkteeken van lieden die zuchten
over hunne dagelijksche ongelijkvor
migheid; over him vér-af-leven van
den Heere. Zij kunnen tot Zijn eer
naar hun begeerte niet leven. Ze zuch
ten onder den zwaren druk van het
lichaam der zonde onder de ver
berging van Gods Aangezicht, het
welk door hun zonden wordt teweeg
gebracht. Zij zuchten in z i c h z e 1 -
ven. Zij hebben dikwijls stille ver
zuchtingen die geen mensch hoort,
die ze verbergen en in de binnenka
mer wel uit moeten zuchten, dat ze
met de toestanden, met den nood der
tijden niet onder God kunnen komen.
Dat ze de slaande hand des Heeren
wel zien, maar het omhelzen van die
roede blijft nog achterwege. Zij zuch
ten onder de boosheid der menschen
het verootmoedigd blijven onder
de groote gerichten waarmede Hij de
inwoners der aarde bezoekt. Och
waar zouden wij eindigen om de zuch-
telingen van de Kerke op te sommen
juist zij die de eerstelingen des Gees
tes hebben zijn het die die zuchtende
gem.aakt en gehouden worden totdat
zij de aanneming tot kinderen name
lijk de verlossing van hun hchaam
zulien. verkrijgen.
Zoo gaat dat volk al zuchtende naar
den dood. En juist de oorzaken van
dat zuchten: dat ongedoode vleesch,
dat godonteerend ongeloof, dat zich
ver verwijderd gevoelen van den Hee
re doet hen al zuchtende inwachten
de verlossing van het lichaam, d.i. uit
het lichaam der zonde verlost te wor
den. O, dan zal ze als een kind, als
wettig erfgenaam van de eeuwige za
ligheid door hunnen dierbaren Heere
voor hen verworven, binnen gelaten
worden: ze zal als kind van eeuwig
heid bemind, gekocht en verlost door
Jezus' dierbaar bloed 't kinderlijk erf
deel dan ontvangen; de plaats voor
hen bereid innemen en een zahgheid
genieten die geen oog gezien, geen
oor gehoord heeft en in geen men-
schenhart is opgeklommen. O, dat
omhelsd te'worden als kind, in de dier
bare armen van haren Bloedbruide-
gom zal zeker dan tengevolge hebben
dat hun zuchten nu eeuwig zal ophou
den, want treuring en zuchtingen zul
len dan wegvlieden. Hunne klaagtoo-
nen zullen dan in Halleluja's verande
ren en de kleine eerstelingen van de
aarde zijn omgezet in de gezegende
vervulling van al hunne begeerten.
Zoo dan bedrukte volk, vertroost el
kander ook in de donkerste tijden met
deze woordenAlzoo zullen wij altoos
bij den Heere wezen.
Ds. H.
---- MAGAZIJN „RIO"
In de Vinkeveensche plassen wordt zeer veel turf gewonnen.
Boeren tiit den omtrek trekken hier profijt van, door met een
speciale vergunning zelf hun brandstof voor den komenden
winter te halen. In een schuitje wordt de turf van de droog-.
plaatsen naar den weg gebracht en op 'n wagen overgeladen.
(Foto Polygoon).
uws
ZEEUVSCnE
VERSCHIJNT I E D E R E N
WOENSDAG EN ZATERDAG
VOOR THOLEN, ST. PHILIPSLAND.SCHOUWEN DUIVELAND, N. ZUID-BEVELAND, WALCHEREN
---------------- BIJKANTOOR ST. MAARTENSDIJK - MARKT - TELEFOON 59 ----------------
HOOFDKANT. Z,-HOLI.. EILANDEN:
MIDDELHARNIS - TEL. 19
En niet alleen dit, maar ook wij zel-
ven, die de eerstelingen des Geestes
hebben, wjj ook zelven, zeg: ik, zuch
ten in ons zelven, verwachtende de
aanneming tot kinderen, namelijk de
verlossing onzes lichaams.
(Rom. 8 23.)
(VERVOLG EN SLOT)
Böijerlandschelaan 61
KOTTERDAM Z. TELEF. 72237
Ruim gesorteerd in Pendules
Wekkers, Gero - Zilmeta, Glas
Porcelein.
en
en
Lichamelijke oefeningen Het middel
ste vers uit den Bijbel Over aardap
pelen en uien Met schidd naar huis
gestujurd.
Het vak j., een onderwijsterm waarmee
gymnastiek bedoeld wordt, wordt straks
verplicht op onze scholen. Vele jaren was
het vrij gelaten, of men dit vak ook wilde
inlasschen, maar nu zal het voor alle scho
len verplichtend worden. In ons gewest zijn
er Ouders, die principieel bezwaar maken,
dat hun kinderen aan gymnastiek doen,
waarbij zij dan meestal aanvoeren hetgeen
de Apostel Paulus aan Timotheüs schrrpft.
„de lichamelijke oefening is tot weinig nut."
In de raadszaal hebben vrtj dezelfde uit
drukking ook meermalen gehoord, wanneer
over dit onderwerp een besluit moest ge
nomen worden. Wij laten hier in het midden
het gewetensbezwaar zèlf, vsrij zouden niet
gaarne ageeren tegen het gevoelen van een
teer Christen. Waar wij wel de aandacht
op vestigen willen is dit, dat de exegese die
aan dezen tekst gegeven wordt, er absoluut
naast is. Onder lichamelijke oefeningen ver
staat de apostel „godsdienstige verrichtin
gen," die den adem des Geestes ontberen
en den mensch laten, gelijk hij is. De le
vensadem van Boven maakt de godsdiensti
ge handelingen nuttig; deze is het, en niet
de lichamelijke oefening, die ons doet
bloeien. De geestelijke wasdom komt door
de godzaligheid, die, naar het vervolg van
dien tekst tot alle dingen nut is. De god
zaligheid moet voedsel geven aan onze han
delingen. Elke godsdienstige handeling zon
der de godza,ligheid is een doode vorme-
lijkheid; slechts de godzaligheid en niets
anders, heeft de „belofte van het tegen
woordige en het toekomende leven."
Zij heeft een terugwerkende invloed op
de dagelijksche gewoonten, en maakt ons,
zoowel voor het leven in deze wereld, als
voor het leven in den hemel geschikt. Waar
mee ik maar zeggen wil, dat onze raadsle
den, hoe goed zij het ook bedoelen, niet zoo
maar lukraak een tekst uit den bijbel moe
ten pakken, om hun standpunt te verdedi
gen.
De Bijbel is een schoon boek hét
schoonste waar we niet zoo maar mee
om moeten springen. Wijlen mijn Moeder
placht te zeggen, je kunt er alles in vin
den: welke zaak zich ook in het leven
voordoet het staat er in, maarwees
voorzichtig met de toepassing.' En in dat
toepassen" zit het 'm juist, want immers
de natuurlijke mensch begrijpt niet de din
gen die des Geestes Gods zijn; ze zijn hem
een dwaasheid.
Ik bezat in mijn jeugd een boekje, waar
in voorkwam: zooveel maal staat er het
woord „Heere" in, zooveel maal dit en zoo
veel maal dat. Zou degene die zich vermoeid
heeft, met dit alles op te tellen de Bijbel
als het geschreven Woord van God ver
staan hebben? Maar misschien is het een
gevangene geweest, die zich er den tijd
mee gekort heeft.
Eén ding heb ik er nog uit onthouden,
dat het middelste vers in den Bijbel Pre
diker 6 vers 10 is, waar staat: „Wat ook
iemand zij, aireede is zijn naam genoemd,
en het is bekend, dat hij een mensch is;
en dat hij niet kan rechten met dien, die
sterker is dan hij." Daar ligt wat in. De
mensch, hij mag zooveel geweld maken als
hij wil, hij is en blij£t de vergankelijke,
nietige mensch, broos en aardsch, wiens weg
en levenslot God bepaalt. Hoe het hem
gaan zal, het is tevoren door God geordend,
^ajn deel is vastgesteld. Ofschoon de mensch
het dikwijls zelf niet weet, zijn lot wordt
bestuurd en langs dien weg wordt hij geleid.
Hij kan er tegen in willen, maar hij heeft
dat pad te loopen.
O, wat willen we graag anders, dan God
wil! Wij zouden Hem, als wij konden ter
verantwoording roepen, maar hij kan niet
rechten met dien die sterker is dan Hij. Wij
kiezen ook telkens andere wegen en als Hij
het toeliet, zou niemand onzer in Zijn we
gen willen gaan. Als Gods weg in strijd is
met vleesch en bloed, willen wij met Hem
rechten, ofschoon het niet baat. Dél^rom
heeft Hij Zijn wegen onveranderlijk ge
maakt. De "dwaasheid van den mensch
wordt in dit middelste vers van den bijbel
wel geteekend. Daartoe dient nu de gan-
sche Schrift: de zondaar op het diepst ver
nedert en God het hoogst verheerlijkt.
Het mag misschien vreemd klinken, maar
Ik hoorde laatst een dominé preeken, die
het op den kansel óver aardappelen en
uien had. Ddt was actueel voor de boeren!
Ze luisterden met gespannen aandacht.
Zijn Eerwaarde wees op de onverdiende wel
daden, die God nog kwam te schenken.
Meende men, toen de catastrophe over ons
land kwam, dat de gewassen bijna niets zou
den opbrengen, wat valt het aan alle kan
ten weer mee, zoo sprak hij.
Ja, ja, dat was heel goed, dominé!
De catechismus spreekt ook over het
maatschappelijke, over regen en droogte,
vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijze
en drank, en dergelijke dingen meer. Zal
dan een dominé, die in het midden zijns
volks woont, niet met zijn gemeente mee
leven
Maar hij moest er ook op wijzen dat ze
misschien hadden gemopperd en gemord en
God waren vooruitgeloopen. Hij moest zijn
hoorders met schuld naar huis sturen. Zon
der schuld komen we er maar nooit af en
als we dan nog maar schuld gevoelen!
Beseffen we wel, dat God nog goeder
tieren is, temidden van Zijne oordeelen?
WAARNEMER.
ZOMERTIJD VOORLOOPIG
GEHANDHAAFD.
Het D.N.B, meldt uit Berlijn: De zomer
tijd heeft zoo goed voldaan, dat hij tot na
dere aankondiging gehandhaaft blijft. De
desbetreffende verordening van den minis
terraad voor de rijksverdediging zal in de
komende dagen in het staatsblad worden
gepubliceerd.
Hoewel omtrent het behoud van den zo
mertijd hier te lande niets bekend is, mag
men aannemen, dat de in bovenstaand be
richt vermelde regeling ook zal gelden voor
de door Duitschland bezette gebieden, dus
ook voor Nederland, zoodat het waarschijn
lijk is, dat ook wij den zomertijd behouden.
Eenige positieve mededeeling daarom
trent is echternog niet te verstrekken.
Thans wordt in de Dagbladen gemeld, dat
de zomertijd voor ons land ook blijft ge-
handhaaft.
OPBOUWDIENST INGEKROMPEN.
Restant wordt Nederlandsche
Arbeids-dienst.
In de komende dagen zal een reorganisa
tie van den Opbouwdienst uitgevoerd wor
den, welke een aanzienlijke vermindering
van de personeelsterkte zal medebrengen.
In de periode van S tot 15 October zullen
geleidelijk uit den Opbouwdienst ontslagen
worden alle korporaals en manschappen
ouder dan 25 jaar en onderofficieren ouder
dan 35 jaar.
In overeenstemming met deze verminde
ring van deze sterkte zal ook een aantal
oifficieren den Opbouwdienst verlaten.
Van het ontslagen personeel zal ruim de
helft werkzaam gesteld kunnen worden bij
de luchtbescherming, en wel op arbeidscon
tract in een normale burgerlijke verhouding.
Voorts zullen nog ongeveer 1500 man,
hoofdzakelijk onderofficieren, plaatsing
kunnen vinden bij politie en brandweer.
De aanmelding voor werk in Duitschland
blijft verder onbeperkt opengesteld. Bij de
z.g. organisatie-Todt voor den aanleg van
wegen kunnen ongeveer 5000 man in den
leeftijd van 2535 jaar werk vinden.
Bij genoegzame animo hiervoor' bestaat
het^plan allen samen te brengen In Neder
landsche korpsen onder Nederlandsche offi
cieren en onderofficieren.
Werkkrachten in den landbouw zullen in
aanmerking kunnen komen voor kolonisatie
in Frankrijk onder leiding van Nederland
sche deskundigen.
Het resteerende deel van den opbouw
dienst, dat in achttien korpsen zal worden
ingedeeld, elk ter sterkte van circa duizend
man, zal tevens de encadreering en de kern
van vast personeel vormen voor een Ne-
derlandschen arbeidsdienst, waarvan de in
stelling door den commandant van den op
bouwdienst, majoor J. N. B r e u n e s e, in
ons land zal worden voorbereid.
OOK RIJKSDUITSCHERS MOETEN
VOOR 10 UUR THUIS ZIJN.
De Rijkscommissaris voor het bezette Ne
derlandsche gebied maakt bekend:
De door den algemeenen oorlogstoestand
ontstane verhoudingen hebben mij onlangs
aanleiding gegeven voor de niet-Rijksduit-
schers, die in het kustgebied en in een deel
van hét achterland wonen, een uitgaansver
bod gedurende den tijd tusschen 22 uur 's-
avonds en 4 uur 's-morgens uit te vaardi
gen.
Ik verwacht ook van alle in bovenge
noemd gebied wonende of vertoevende Rijks
duitschers, dat zij zich eveneens tusschen
22 en i uur niet in de open lucht ophouden.
Slechts op grond van dienst of beroep is
een uitzondering hierop gerechtvaardigd.
ZOMEBSCHOEISEL NIET MEER VRIJ.
's-GRAVENHAGE, 2 Oct. De secreta
ris-generaal, wnd. hoofd van het departe
ment van Handel, Nijverheid en Scheep
vaart, maakt bekend, dat met ingang van
heden de verkoop van zomerschoeisel niet
meer is toegestaan, zonder dat hiervoor een
bon o!f vergunning wordt ingeleverd. De