CHDWECKBLADÖpGED.GROnDSIAG vöSrdIZUD-HOIIbïZEE^^ CHAHDEn N.V. üiïGEVERSMAATSCHAPPU „EIUNDEN-NIEÜWS" Brood uit den hemel. Uit het Kijkvenster. 13e Jaargang STICHTELIJKE OVERDENKING BINNENLAND ZATERDAG 21 SEPTEMBER 1940 No. 1178 I J. M. LUCARDIE N.V. I WAARI N SEDERT 1 NOV EMB ER 1935 OPGENOMEN HET BLAD .ONZE EILANDEN" - 18EJAA RG AN Q ï?s^^-^ -.Mf UITGAVE VAN Abomiementspitls 90 cent per 3 maandenby vooruitbetaling. Vendelt ledeien Woensdag en Zat^scUg 2 maal pa week. Afzooder^^e aununen 5 cent Buitenland 8 gulden per 'jaat Gevestigd te Mlddelliannli i Frios Hendiikstr. 122 G Giso 167930 i Foaitbox 8 m Tel, 17. B^Piantoor voor Zeeland: St. Maartensd^k Blarbt, Telef. 69. Advertenticip^ 20 cent per tegel. Reclames 40 et.; Dlenstirj aanviagen en aanUedingen van 1—6 regels 80 et.; Boeki'aan'|| kxxudiging 10 cent pa r^el Contracten belan^^ lager. het Aan wie schonk de Heere mannabrood? De Heere gaf het aan een in zich zelf verwerpeUjk volk. Israël was een murmureerend volk. Hoor hun klacht in vers 3„Och, dat wij in Egypteland gestorven waren door de hand des Heeren, toen wij tot verzadiging brood aten! Want gijlie- den hebt ons uitgeleid in deze woes tijn om deze gansche gemeente door den honger te dooden," Zij halen den naam des Heeren er bij aan en dekken alzoo hun godde loosheid met vroomheid toe. Israël was een ongeloovig, afkeerig, wederspannig volk. 's Heeren arm had hen het dienst- huis uitgeleid, een pad gebaand door de Roode Zee, Farao en zijne ruite- ren doen omkomen, de bittere wate ren te Mara zoet gemaakt. Zou voor den Heere verder iets te wonderlijk zijn? En zie dat in zichzelf verwerpelijk volk schenkt de Heere nu lederen morgen, veertig jaren lang het brood uit den hemel. Is dat niet groot? Is dat niet (God delijke barmhartigheid? Is dat niet genaderijk en vrij Hebt gij in de woestijn ingeleid bij het ontdekkend licht van den Heili gen Geest in Israël uw beeld leeren zien? De Heere moet toch van Zijn gansche Kerk getuigen: „Veertig ja ren heb Ik van hen verdriet gehad." Nochthans schenkt de Heere dezul ken in Christus het levensbrood. Zoo blijft er bij hen ook niets an ders over dan zich te verfoeien in stof en asch en te roemen in vrije gunst alleen. Moet gij belijden, dat de Heere naar recht met u niet te doen kan hebben, grijp moed aan de zijde Gods. Zie in Israël, de Heere neemt redenen uit Zichzelven en doet het alleen om Zijns Naams wil. Weet gij, wat zoo heerlijk is? Het manna, dat uit den hemel regende, was niet tegen te houden. De Heere schonk dat brood, toen het volk in opstand was. Wij doen nooit iets an ders dan Christus in vijandschap af weren. En met de komst van het manna wordt de vijandschap gebro ken. Vijanden worden met God verzoend door en in het Middelaarsbloed. Kent gij dat heilgeheim? Hoe schonk de Heere het manna brood? De kinderen Israels ontvingen het bij de dagmaat. Elke dagmaat op ha ren dag. En dat wilden zij niet. Want als de dagmaat was opgeteerd, ston den zij weer in den dood, tenzij de Heere bij vernieuwing overkwam. Zij verzamelden meer dan een dagmaat, bewaarden het maar zie den volger den dag wiesen de maden er in en het stonk. In den Heere Jezus zijn volle voor- raadschuren ontsloten. Het geestelij ke Israël ontvangt uit Zijne volheid genade voor genade, maar bij de dag maat in diepe afhankelijkheid. En dat willen zij niet. Zij wenschen stervensgenade, terwijl zij levensge nade van noode hebben. Zij meenen menigmaal ook dat zij meer dan een dagmaat ontvangen. David roept uit: '„Ik zal niet grootelgks wankelen" en toen de Heere Zijn aangezicht ver borg, werd hij verschrikt. De Heere geeft bij de dagmaat, maakt klein en houdt klein, opdat zij in de woestijn leeren, dat er geen teerder, veiliger en zaliger leven is dan achter den Heere aan te komen en dagelijks te leven van 's Heeren gegeef. Op de vraag des Heeren: „Heeft u ook iets ontbroken?" moeten zij tot hun diepe beschaamdheid antwoor den: „Neen, niets Heere." De gouden kruik met m,anna bleef in het Heilige der Heilige, in de Ark des Verbonds bewaard. Jezus Chris tus, het Brood des levens is ingegaan in het binnenst heiligdom. Het leven van Gods gunstgenooten is in Chris tus verborgen bij God. Kent gij dat Levensbrood? Zalig zijn zij, die hongeren en dor sten naar de gerechtigheid, wa,nt zij zullen verzadigd worden. Maar ook de keerzijde is eeuwig waar. Rampza lig zijn allen, die vreemdelingen zijn van dat heilgeheim. Genade ontdekke aan die waardigheid, opdat bij het licht van den Heiligen Geest de eerste stappen gedaan worden in de woes tijn. Het manna C'ionk Israël kracht. Zoo wordt de ziel door het hemelsch Manna bekrachtigd. David getuigt: „De Heere is mijn levenskracht, voor wien zou ik vervaard zijn?" En an dermaal: „Gij toch. Gij zijt hun roem, de kracht van hunne kracht." Kent gij die bijbeltaal? Die den Zoon heeft, die heeft het leven. Die den Zoon ongehoorzaam is, die heeft het leven niet, de toorn Gods blijft op hem. Ds. H. A. L. Te Amsterdam is het Kunstseizoen geopend met een tentoonstelling vön „Rembrandt" in het Stedelijk Museum. (Foto Polygoon). 1 i I Nieuwe Binneweg 141 MAGAZIJN „RIO" ----- iiAHDEH-niEUWS Toen zeide de Heere tot Mozes: Zie, Ik zal voor ulieden brood uit den hemel regenen: en het volk zal uitgaan en verzamelen elke dagmiaat op haren dag. (Exodus 16 4a.) (VERVOLG EN SLOT) De roep om eenheid Wegversperrin gen Verduistering en de Kerk Nieuwe regeeringsvoorschriften Diuiven-oprechtheid en slangen-voor- zichtigheid. Wij zijn een verdeeld volk. Dat zijn we niet van vandaag of gister, maar sinds lan gen tijd. Meer dan eens hebben we daar in ons blad op gewezen. En nu is er de roep om eenheid. Men gaat er nu op uit ook weer in groepen om een eenheid te bevorderen. Tot op heden was het resultaat pover en zoover aan den gezichtseinder te zien is, zal men er op deze wijze niet in slagen. Hoe dat komt? Omdat ons volk, in z'n geheel geno men, de ware grondslag voor eenheid mist. De grondslag voor de ware eenheid is de gebondenheid aan Gods Woord en Wet. En omdat ons volk in het generaal genomen, die gebondenheid, dien „Calvinistischen in slag" mist, komt men niet tot eenheid. Een onzer medewerkers heeft daar in een hoofd artikel kernachtig op gewezen. Gods Woord zegt het ons: „Indien mijne kinderen Mijne wet verlaten en in Mijne rechten niet wandelen; indien zij Mijne in zettingen ontheiligen en Mijne geboden niet houden; zoo zal Ik hunne overtreding met de roede bezoeken en hunne ongerechtig heid met plagen." Hetgeen ons dus heeft getroffen is niet geheel onverwacht geko men. Het richtsnoer van Gods wet, dat „ter regeling baat" volgens den psalm-dichter, is niet ter harte genomen en daarom is ons volk alle richting en stuur kwijt. Kon den wij nu maar zeggen, ieder hoofd voor hoofd gelijk Jona, het is om mij, dat ons al dit kwaad overkomt," dat er een bukken en bulgen was onder de slaande hand Gods, we konden hoop voeden, neen beter nog, we konden er zéker van zijn, dat God de weg zelf banen zou. Die weg is nu versperd door onze eigen schuld. De ware erkentenis daarvan zal alle steenen des aanstonds weg ruimen en het pad banen voor een waarach tige eenheid. Maar zoover zijn we nog niet. God beware ons, dat er uit de verdeeldheid die er is broedertwisten voortvloeien en er hardhandig ingegrepen zal worden. Dat zou de omstandigheid waarin wij ver- keeren verergeren. Voor ons kerkelijk leven brengen de ver ordeningen en voorschriften, die door de oorlogstoestand waarin wij leven noodzake lijk zijn geworden, verschillende moeilijk heden mee. Zoo zullen straks, wanneer de avonden donker worden wat, wanneer per 6 October de klok 1 uur achteruit gaat wordt bespoedigd de avond-kerkdiensten komen te vervallen. De kerken, die een morgen en avond-dienst hadden kunnen de ze naar den middag verzetten en zij, die driemaal kerk hebben, zooals in Zeeland zullen noodwendiger wijze één dienst moe ten laten vervallen. In de steden vooral, brengt ook het ca- tichiseeren door-de-week-'s-avonds moeilijk heden mee, zoodat ook daarvoor een uitweg zal moeten gezocht, om dit b.v. des mid dags te doen. Wij hopen dat onze jongens en meisjes zich zooveel mogelijk zullen be ijveren de catechisaties te bezoeken, zij het dan ook op een ongelegen uur. Is iemand in dienstbetrekking, hij of zij zal daarvoor licht een uur vrij krijgen, om deze gods dienstplicht waar te nemen. Een andere bepaling is die van het ver gaderen. Vergaderingen van meer dan twintig personen, uitgenomen die van zui ver godsdienstigen aard, zooals kerkdien sten, mogen niet gehouden worden, tenzij 7 dagen te voren daarvan kennis wordt ge geven aan den Procureur-generaal. Kerke- raads-vergaderingen, Classicale en Synodale bijeenkomsten, die alle meer dan 20 perso nen tellen, vallen wél onder deze bepaling. Het vereenigingsleven valt er ook onder: jongelings- meisjes- mannenvereenigingen etc. moeten om de twee maanden mededee- ling doen van hun periodiek te houden ver gaderingen, vergezeld van een kennisgeving welke onderwerpen in deze vergaderingen worden besproken. Het is een regeerings- voorschrift en men heeft zich er aan te houden. Prof. H. H. Kuyper heeft hiertegen in „De Heraut" zijn bezwaren ontwikkeld. In een artikel van 8 Sept. wijst hij er op, dat het aanbeveling verdient, bespreking van staatkundige onderv^erpen achterwege te laten. Tegen de mededeeling van de verga deringen op zichzelf heeft hij geen bezwaar, maar wèl, om de te behandelen onderwer pen in te zenden. Hij schrijft: „Een princi pieel bezwaar hebben we tegen zulk een bloo- te mededeeling niet, voor zoover het alleen een mededeeling betreft van de vergaderin gen die gehouden zullen worden. Ernstiger bezwaar zou er tegen rijzen, wanneer de kerkelijke vergaderingen, kerkeraden, das sen en synoden mededeeling zouden moe ten doen van de te behandelen onderwer pen." Praf.. Dr. H. Visscher teekent ook zijn bezwaren aan in het Geref. Weekblad. On ze Hervormd Gereformeerden zoo schrijft hij, zijn wars van alle opstandige beweging tegen de Overheid, niet enkel om de macht maar om des gewetens wil wenschen zij te gehoorzamen." Ds. Kersten schreef in de Banier, dat door .zulk een mededeeling te gaan vorde ren van kerkelijke samenkomsten (hoe dan ook) de vrijheid der kerk zou kunnen wor den aangetast en hij vraagt: Hebben onze Nederlandsche Procureurs-Generaal dit wel goed overwogen? In die bepaling van de Proc. Generaal, ook al werd zij gemaakt om de vereenigingen zooveel mogelijk tegemoet te komen, wordt helaas maar al te weinig rekening gehouden met de rechten der kerk. En voor die rechten hebben wij te waken,, met al wat in ons is." Wij achten deze geopperde bezwaren zeer op z'n plaats. We stippen ze even aan om onze lezers en lezeressen er niet on kundig van te houden en hopen intusschen dat men de Kerk in Nederalnd hare rech ten en vrijheden laa,t behouden. Wij zijn bezet gebied en wij hebben ons te onderwerpen. Maar gerechtvaardig de bezwaren mogen worden ingediend en wij twijfelen niet of deze zullen in studie worden genomen. Dat wij ook hierin de voorzichtigheid hebben in acht te nemen bewast hetgeen Prof. Schilder overkomen is. In het Geref. weekblad „De Bazuin" schreef Dr. K. Dijk te Zwolle, hoogleeraar aan de Theol. School te Kampen, het vol gende: „Het zal voor niemand die meeleeft meer een geheim zijn, wat in het laatst van de vorige week onze hoog- geachten en geliefden Prof. Schilder overkomen is. De autoriteiten hebben het noodzakelijk geacht hem van zijn gezin en arbeid weg te voeren en hij is gegaan als een „vroom Christen," die met een vrije en goede eonscien- tie voor zijn hemelschen Koning ge streden heeft. Wij mogen over deze wegwoering geen oordeel neerschrij ven, maar w\) kunnen niet-nalaten uiting te geven aan ons innig meele ven met den kloeken strijder en zfn gezin, die zeker mogen zijn van de hartelijke belangstelling van geheel ons volk en van het gedurig gebed van allen die de open weg kennen, tot de Genadetroon Gods." Wij weten niet precies het hoe en het waarom Prof. Schilder van zijn arbeid is weggevoerd en geven slechts weer wat we er over lazen. Nemen we in achthetgeen Christus zijn discipelen voorhield „oprecht te zijn gelijk de duiven en voorzichtig ge lijk de slangen." WAARNEMER. uiniiniiinuiiuiiiiiigiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiuiiiiiiiB g JUWELIEBS i voorheen Groote Maiikt 1. g I THANS GEVESTIGD: i i KOTTERDAM TELEF. 8 8 7 2 7 6 OCTOBEK WINTERTIJD. De Deutsche Volkswirt deelt mede, dat in het geheele Duitsche rijk op 6 October des ochtends te 3 uur de klokken een uur achteruitgezet zullen worden. Hier mede zal een einde worden gemaakt aan den zomertijd, welke in het voorjaar werd ingevoerd, teneinde langer van het -dag licht te kunnen genieten. Deze maatregel zal ook gelden voor het bezette Nederlandsche gebied, zoodat hier dus de Middel-Europeesche tijd zal gel den. NIEUWE DAGINDEELING VOOR DE BELASTINGDIENSTEN. Het departement van financiën heeft voor de wintermaanden een nieuwe dag- indeeling voor de belastingdiensten vast gesteld. Deze komt hierop neer, dat in de maanden November tot Februari zal wor den gewerkt van 9 uur tot 4.30 en Zater dags van 9 tot 1 uur. Hierdoor ontstaat echter een vrij belangrijk tijdverlies, dat in de maanden October, Maart, April en Mei zal moeten worden ingehaald. Hiervoor is de regeling nog niet precies vastgesteld, doch vermoedelijk worden in die maanden de werkuren van 8 tot 12 uur en van half twee tot half zes. WIE KAN EEN WINTERJAS OF WINTERMANTEL KRIJGEN? Aangezien reeds thans vele aanvragen bij de plaatselijke distributiediensten wor den ingediend ter verkrijging van een spe ciale vergunning voor het aanschaffen van .eén winterjas ot. -mantel, zij er nog Be^erlandschelaan 61 ROTTERDAM Z. TELEF. 7322T Ruim gesorteerd in Pendules en Wekkers, Gero - Zilmeta, Glas en Porcelein. eens nadrukkelijk op gewezen, dat alleen zij voor een speciale vergunning in aanmer king komen, die hun jas of mantel buiten hun schuld, b.v. door brand of gevolgen van den oorlog zijn kwijtgeraakt. Wanneer de mogelijkheid aanwezig is, zal worden bekend gemaakt, op welke ex tra bon van de persoonlijke textielkaart, winterjassen en -mantels kunnen worden gekocht. Wacht dus rustig af, tot nadere berichten door middel van de pers en/of radio bekend zullen worden gemaakt. VARKENS- EN VLEESCHPRIJZEN. Geen [verhouding. Voor welke moeilijke consequenties de boeren vaak komen blijkt o.m. uit „De Boerderij" waar een stem uit de praktijk onder het opschrift: „En ik zucht het volgende schrijft. ,,Er wordt van alle zijden op aangedron gen om zooveel mogelijk uit den grond te halen, maarde prijzen zijn daar niet >naar. De centrale betaalt 30 cent voor de var kens en men geeft hier 70 75 cent voor 't spek en dan nog o zoo dun! Als de boer varkens aflevert, dan zucht hij, want de prijzen vallen tegen. Koopt hij voer, dan zucht hij, want hij krijgt weinig en duur. En levert hij graan, dan zucht hij, want hij krijgt een lagere klasse, dan waarop hij meende te mogen rekenen. En daarbij, al les wat men moet koopen, is duurder. En wie wordt het meest getroffen? De kleine boer van het gemengde bedrijf. De kleine man'raakt van zijn boeltje af! Hij heeft al lang een slavenleven gehad, maar minder varkens, minder kippen, minder... Ik reken maar naar mijn eigen. Het vorige jaar kreeg ik 200 kuikens toegewezen, dit jaar 160. En ik kon de hennen verleden jaar niet houden en heb ze verkocht en 50 éénjarige weer gekocht. Nu zegt men, dat ik in den vervolge maar 10 tot 20 kippen zal mogen houden11^ heb eerst var kens verkocht om jonge hennen te koo pen en als ik die nu weer moet oprui men? De redactie raadt den briefschrijver en anderen in dezelfde omstandigheden om eerst goed naar alle zijden inlichtingen in te winnen en daarbij tevens te vermel den, hoeveel dieren men vorige jaren heeft mogen houden. Want onbillijkheden moe ten bij de inkrimping zooveel mogelijk wor den voorkomen. AFLEVERING VAN KAAS. Ter vermijding van misverstand wordt er de aandacht van belanghebbenden op ge vestigd, dat de bepaling, dat aan consu menten maximaal kg. kaas per persoon en per keer mag worden afgeleverd, nog onverminderd van kracht is. Het is echter niet meer vereiscth, dat afleveringsbonnen worden uitgeschreven. BROCHÜRE-EYKMAN VERBODEN. De brochure van dr. J. Eykman, „Wij bouwen verder, maar op welke wijze?" is door de Duitsche autoriteiten bier te lande verboden.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1940 | | pagina 1