CHDWECKBLADÖpGED.GROnDSIAG vöSrdIZUD-HOIIbïZEE^^ CHAHDEn
N.V. üiïGEVERSMAATSCHAPPU „EIUNDEN-NIEÜWS"
Brood uit den hemel.
Uit het Kijkvenster.
13e Jaargang
STICHTELIJKE
OVERDENKING
BINNENLAND
ZATERDAG 21 SEPTEMBER 1940
No. 1178
I J. M. LUCARDIE N.V. I
WAARI N SEDERT 1 NOV EMB ER 1935 OPGENOMEN HET BLAD .ONZE EILANDEN" - 18EJAA RG AN Q
ï?s^^-^ -.Mf UITGAVE VAN
Abomiementspitls 90 cent per 3 maandenby vooruitbetaling.
Vendelt ledeien Woensdag en Zat^scUg 2 maal pa week.
Afzooder^^e aununen 5 cent Buitenland 8 gulden per 'jaat
Gevestigd te Mlddelliannli i Frios Hendiikstr. 122 G Giso 167930 i Foaitbox 8 m Tel, 17.
B^Piantoor voor Zeeland: St. Maartensd^k Blarbt, Telef. 69.
Advertenticip^ 20 cent per tegel. Reclames 40 et.; Dlenstirj
aanviagen en aanUedingen van 1—6 regels 80 et.; Boeki'aan'||
kxxudiging 10 cent pa r^el Contracten belan^^ lager.
het
Aan wie schonk de Heere
mannabrood?
De Heere gaf het aan een in zich
zelf verwerpeUjk volk.
Israël was een murmureerend volk.
Hoor hun klacht in vers 3„Och, dat
wij in Egypteland gestorven waren
door de hand des Heeren, toen wij tot
verzadiging brood aten! Want gijlie-
den hebt ons uitgeleid in deze woes
tijn om deze gansche gemeente door
den honger te dooden,"
Zij halen den naam des Heeren er
bij aan en dekken alzoo hun godde
loosheid met vroomheid toe.
Israël was een ongeloovig, afkeerig,
wederspannig volk.
's Heeren arm had hen het dienst-
huis uitgeleid, een pad gebaand door
de Roode Zee, Farao en zijne ruite-
ren doen omkomen, de bittere wate
ren te Mara zoet gemaakt. Zou voor
den Heere verder iets te wonderlijk
zijn?
En zie dat in zichzelf verwerpelijk
volk schenkt de Heere nu lederen
morgen, veertig jaren lang het brood
uit den hemel.
Is dat niet groot? Is dat niet (God
delijke barmhartigheid? Is dat niet
genaderijk en vrij
Hebt gij in de woestijn ingeleid bij
het ontdekkend licht van den Heili
gen Geest in Israël uw beeld leeren
zien? De Heere moet toch van Zijn
gansche Kerk getuigen: „Veertig ja
ren heb Ik van hen verdriet gehad."
Nochthans schenkt de Heere dezul
ken in Christus het levensbrood.
Zoo blijft er bij hen ook niets an
ders over dan zich te verfoeien in
stof en asch en te roemen in vrije
gunst alleen.
Moet gij belijden, dat de Heere
naar recht met u niet te doen kan
hebben, grijp moed aan de zijde Gods.
Zie in Israël, de Heere neemt redenen
uit Zichzelven en doet het alleen om
Zijns Naams wil.
Weet gij, wat zoo heerlijk is? Het
manna, dat uit den hemel regende,
was niet tegen te houden. De Heere
schonk dat brood, toen het volk in
opstand was. Wij doen nooit iets an
ders dan Christus in vijandschap af
weren. En met de komst van het
manna wordt de vijandschap gebro
ken.
Vijanden worden met God verzoend
door en in het Middelaarsbloed.
Kent gij dat heilgeheim?
Hoe schonk de Heere het manna
brood?
De kinderen Israels ontvingen het
bij de dagmaat. Elke dagmaat op ha
ren dag. En dat wilden zij niet. Want
als de dagmaat was opgeteerd, ston
den zij weer in den dood, tenzij de
Heere bij vernieuwing overkwam. Zij
verzamelden meer dan een dagmaat,
bewaarden het maar zie den volger
den dag wiesen de maden er in en het
stonk.
In den Heere Jezus zijn volle voor-
raadschuren ontsloten. Het geestelij
ke Israël ontvangt uit Zijne volheid
genade voor genade, maar bij de dag
maat in diepe afhankelijkheid.
En dat willen zij niet. Zij wenschen
stervensgenade, terwijl zij levensge
nade van noode hebben. Zij meenen
menigmaal ook dat zij meer dan een
dagmaat ontvangen. David roept uit:
'„Ik zal niet grootelgks wankelen" en
toen de Heere Zijn aangezicht ver
borg, werd hij verschrikt.
De Heere geeft bij de dagmaat,
maakt klein en houdt klein, opdat zij
in de woestijn leeren, dat er geen
teerder, veiliger en zaliger leven is
dan achter den Heere aan te komen
en dagelijks te leven van 's Heeren
gegeef.
Op de vraag des Heeren: „Heeft u
ook iets ontbroken?" moeten zij tot
hun diepe beschaamdheid antwoor
den: „Neen, niets Heere."
De gouden kruik met m,anna bleef
in het Heilige der Heilige, in de Ark
des Verbonds bewaard. Jezus Chris
tus, het Brood des levens is ingegaan
in het binnenst heiligdom. Het leven
van Gods gunstgenooten is in Chris
tus verborgen bij God.
Kent gij dat Levensbrood?
Zalig zijn zij, die hongeren en dor
sten naar de gerechtigheid, wa,nt zij
zullen verzadigd worden. Maar ook
de keerzijde is eeuwig waar. Rampza
lig zijn allen, die vreemdelingen zijn
van dat heilgeheim. Genade ontdekke
aan die waardigheid, opdat bij het
licht van den Heiligen Geest de eerste
stappen gedaan worden in de woes
tijn.
Het manna C'ionk Israël kracht.
Zoo wordt de ziel door het hemelsch
Manna bekrachtigd. David getuigt:
„De Heere is mijn levenskracht, voor
wien zou ik vervaard zijn?" En an
dermaal: „Gij toch. Gij zijt hun roem,
de kracht van hunne kracht."
Kent gij die bijbeltaal?
Die den Zoon heeft, die heeft het
leven. Die den Zoon ongehoorzaam
is, die heeft het leven niet, de toorn
Gods blijft op hem.
Ds. H. A. L.
Te Amsterdam is het Kunstseizoen geopend met een tentoonstelling vön
„Rembrandt" in het Stedelijk Museum.
(Foto Polygoon).
1 i
I Nieuwe Binneweg 141
MAGAZIJN „RIO" -----
iiAHDEH-niEUWS
Toen zeide de Heere tot Mozes:
Zie, Ik zal voor ulieden brood uit
den hemel regenen: en het volk
zal uitgaan en verzamelen elke
dagmiaat op haren dag.
(Exodus 16 4a.)
(VERVOLG EN SLOT)
De roep om eenheid Wegversperrin
gen Verduistering en de Kerk
Nieuwe regeeringsvoorschriften
Diuiven-oprechtheid en slangen-voor-
zichtigheid.
Wij zijn een verdeeld volk. Dat zijn we
niet van vandaag of gister, maar sinds lan
gen tijd. Meer dan eens hebben we daar in
ons blad op gewezen.
En nu is er de roep om eenheid. Men
gaat er nu op uit ook weer in groepen
om een eenheid te bevorderen. Tot op
heden was het resultaat pover en zoover
aan den gezichtseinder te zien is, zal men
er op deze wijze niet in slagen. Hoe dat
komt? Omdat ons volk, in z'n geheel geno
men, de ware grondslag voor eenheid mist.
De grondslag voor de ware eenheid is de
gebondenheid aan Gods Woord en Wet. En
omdat ons volk in het generaal genomen,
die gebondenheid, dien „Calvinistischen in
slag" mist, komt men niet tot eenheid. Een
onzer medewerkers heeft daar in een hoofd
artikel kernachtig op gewezen.
Gods Woord zegt het ons: „Indien mijne
kinderen Mijne wet verlaten en in Mijne
rechten niet wandelen; indien zij Mijne in
zettingen ontheiligen en Mijne geboden niet
houden; zoo zal Ik hunne overtreding met
de roede bezoeken en hunne ongerechtig
heid met plagen." Hetgeen ons dus heeft
getroffen is niet geheel onverwacht geko
men. Het richtsnoer van Gods wet, dat „ter
regeling baat" volgens den psalm-dichter,
is niet ter harte genomen en daarom is
ons volk alle richting en stuur kwijt. Kon
den wij nu maar zeggen, ieder hoofd voor
hoofd gelijk Jona, het is om mij, dat ons
al dit kwaad overkomt," dat er een bukken
en bulgen was onder de slaande hand Gods,
we konden hoop voeden, neen beter nog,
we konden er zéker van zijn, dat God de
weg zelf banen zou. Die weg is nu versperd
door onze eigen schuld. De ware erkentenis
daarvan zal alle steenen des aanstonds weg
ruimen en het pad banen voor een waarach
tige eenheid. Maar zoover zijn we nog niet.
God beware ons, dat er uit de verdeeldheid
die er is broedertwisten voortvloeien
en er hardhandig ingegrepen zal worden.
Dat zou de omstandigheid waarin wij ver-
keeren verergeren.
Voor ons kerkelijk leven brengen de ver
ordeningen en voorschriften, die door de
oorlogstoestand waarin wij leven noodzake
lijk zijn geworden, verschillende moeilijk
heden mee. Zoo zullen straks, wanneer de
avonden donker worden wat, wanneer
per 6 October de klok 1 uur achteruit gaat
wordt bespoedigd de avond-kerkdiensten
komen te vervallen. De kerken, die een
morgen en avond-dienst hadden kunnen de
ze naar den middag verzetten en zij, die
driemaal kerk hebben, zooals in Zeeland
zullen noodwendiger wijze één dienst moe
ten laten vervallen.
In de steden vooral, brengt ook het ca-
tichiseeren door-de-week-'s-avonds moeilijk
heden mee, zoodat ook daarvoor een uitweg
zal moeten gezocht, om dit b.v. des mid
dags te doen. Wij hopen dat onze jongens
en meisjes zich zooveel mogelijk zullen be
ijveren de catechisaties te bezoeken, zij het
dan ook op een ongelegen uur. Is iemand
in dienstbetrekking, hij of zij zal daarvoor
licht een uur vrij krijgen, om deze gods
dienstplicht waar te nemen.
Een andere bepaling is die van het ver
gaderen. Vergaderingen van meer dan
twintig personen, uitgenomen die van zui
ver godsdienstigen aard, zooals kerkdien
sten, mogen niet gehouden worden, tenzij
7 dagen te voren daarvan kennis wordt ge
geven aan den Procureur-generaal. Kerke-
raads-vergaderingen, Classicale en Synodale
bijeenkomsten, die alle meer dan 20 perso
nen tellen, vallen wél onder deze bepaling.
Het vereenigingsleven valt er ook onder:
jongelings- meisjes- mannenvereenigingen
etc. moeten om de twee maanden mededee-
ling doen van hun periodiek te houden ver
gaderingen, vergezeld van een kennisgeving
welke onderwerpen in deze vergaderingen
worden besproken. Het is een regeerings-
voorschrift en men heeft zich er aan te
houden.
Prof. H. H. Kuyper heeft hiertegen in
„De Heraut" zijn bezwaren ontwikkeld. In
een artikel van 8 Sept. wijst hij er op, dat
het aanbeveling verdient, bespreking van
staatkundige onderv^erpen achterwege te
laten. Tegen de mededeeling van de verga
deringen op zichzelf heeft hij geen bezwaar,
maar wèl, om de te behandelen onderwer
pen in te zenden. Hij schrijft: „Een princi
pieel bezwaar hebben we tegen zulk een bloo-
te mededeeling niet, voor zoover het alleen
een mededeeling betreft van de vergaderin
gen die gehouden zullen worden. Ernstiger
bezwaar zou er tegen rijzen, wanneer de
kerkelijke vergaderingen, kerkeraden, das
sen en synoden mededeeling zouden moe
ten doen van de te behandelen onderwer
pen."
Praf.. Dr. H. Visscher teekent ook zijn
bezwaren aan in het Geref. Weekblad. On
ze Hervormd Gereformeerden zoo schrijft
hij, zijn wars van alle opstandige beweging
tegen de Overheid, niet enkel om de macht
maar om des gewetens wil wenschen zij te
gehoorzamen."
Ds. Kersten schreef in de Banier, dat
door .zulk een mededeeling te gaan vorde
ren van kerkelijke samenkomsten (hoe dan
ook) de vrijheid der kerk zou kunnen wor
den aangetast en hij vraagt: Hebben onze
Nederlandsche Procureurs-Generaal dit wel
goed overwogen? In die bepaling van de
Proc. Generaal, ook al werd zij gemaakt om
de vereenigingen zooveel mogelijk tegemoet
te komen, wordt helaas maar al te weinig
rekening gehouden met de rechten der kerk.
En voor die rechten hebben wij te waken,,
met al wat in ons is."
Wij achten deze geopperde bezwaren
zeer op z'n plaats. We stippen ze even aan
om onze lezers en lezeressen er niet on
kundig van te houden en hopen intusschen
dat men de Kerk in Nederalnd hare rech
ten en vrijheden laa,t behouden.
Wij zijn bezet gebied en wij hebben ons
te onderwerpen. Maar gerechtvaardig
de bezwaren mogen worden ingediend en
wij twijfelen niet of deze zullen in studie
worden genomen. Dat wij ook hierin de
voorzichtigheid hebben in acht te nemen
bewast hetgeen Prof. Schilder overkomen
is.
In het Geref. weekblad „De Bazuin"
schreef Dr. K. Dijk te Zwolle, hoogleeraar
aan de Theol. School te Kampen, het vol
gende:
„Het zal voor niemand die meeleeft
meer een geheim zijn, wat in het
laatst van de vorige week onze hoog-
geachten en geliefden Prof. Schilder
overkomen is. De autoriteiten hebben
het noodzakelijk geacht hem van zijn
gezin en arbeid weg te voeren en hij
is gegaan als een „vroom Christen,"
die met een vrije en goede eonscien-
tie voor zijn hemelschen Koning ge
streden heeft. Wij mogen over deze
wegwoering geen oordeel neerschrij
ven, maar w\) kunnen niet-nalaten
uiting te geven aan ons innig meele
ven met den kloeken strijder en zfn
gezin, die zeker mogen zijn van de
hartelijke belangstelling van geheel
ons volk en van het gedurig gebed
van allen die de open weg kennen, tot
de Genadetroon Gods."
Wij weten niet precies het hoe en het
waarom Prof. Schilder van zijn arbeid is
weggevoerd en geven slechts weer wat we
er over lazen. Nemen we in achthetgeen
Christus zijn discipelen voorhield „oprecht
te zijn gelijk de duiven en voorzichtig ge
lijk de slangen."
WAARNEMER.
uiniiniiinuiiuiiiiiigiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiuiiiiiiiB
g JUWELIEBS i
voorheen Groote Maiikt 1. g
I THANS GEVESTIGD: i
i KOTTERDAM TELEF. 8 8 7 2 7
6 OCTOBEK WINTERTIJD.
De Deutsche Volkswirt deelt mede, dat
in het geheele Duitsche rijk op 6 October
des ochtends te 3 uur de klokken een uur
achteruitgezet zullen worden. Hier
mede zal een einde worden gemaakt aan
den zomertijd, welke in het voorjaar werd
ingevoerd, teneinde langer van het -dag
licht te kunnen genieten.
Deze maatregel zal ook gelden voor het
bezette Nederlandsche gebied, zoodat hier
dus de Middel-Europeesche tijd zal gel
den.
NIEUWE DAGINDEELING VOOR DE
BELASTINGDIENSTEN.
Het departement van financiën heeft
voor de wintermaanden een nieuwe dag-
indeeling voor de belastingdiensten vast
gesteld. Deze komt hierop neer, dat in de
maanden November tot Februari zal wor
den gewerkt van 9 uur tot 4.30 en Zater
dags van 9 tot 1 uur. Hierdoor ontstaat
echter een vrij belangrijk tijdverlies, dat in
de maanden October, Maart, April en Mei
zal moeten worden ingehaald. Hiervoor is
de regeling nog niet precies vastgesteld,
doch vermoedelijk worden in die maanden
de werkuren van 8 tot 12 uur en van half
twee tot half zes.
WIE KAN EEN WINTERJAS OF
WINTERMANTEL KRIJGEN?
Aangezien reeds thans vele aanvragen
bij de plaatselijke distributiediensten wor
den ingediend ter verkrijging van een spe
ciale vergunning voor het aanschaffen
van .eén winterjas ot. -mantel, zij er nog
Be^erlandschelaan 61
ROTTERDAM Z. TELEF. 7322T
Ruim gesorteerd in Pendules en
Wekkers, Gero - Zilmeta, Glas en
Porcelein.
eens nadrukkelijk op gewezen, dat alleen
zij voor een speciale vergunning in aanmer
king komen, die hun jas of mantel buiten
hun schuld, b.v. door brand of gevolgen
van den oorlog zijn kwijtgeraakt.
Wanneer de mogelijkheid aanwezig is,
zal worden bekend gemaakt, op welke ex
tra bon van de persoonlijke textielkaart,
winterjassen en -mantels kunnen worden
gekocht. Wacht dus rustig af, tot nadere
berichten door middel van de pers en/of
radio bekend zullen worden gemaakt.
VARKENS- EN VLEESCHPRIJZEN.
Geen [verhouding.
Voor welke moeilijke consequenties de
boeren vaak komen blijkt o.m. uit „De
Boerderij" waar een stem uit de praktijk
onder het opschrift: „En ik zucht
het volgende schrijft.
,,Er wordt van alle zijden op aangedron
gen om zooveel mogelijk uit den grond te
halen, maarde prijzen zijn daar niet
>naar.
De centrale betaalt 30 cent voor de var
kens en men geeft hier 70 75 cent voor
't spek en dan nog o zoo dun! Als de boer
varkens aflevert, dan zucht hij, want de
prijzen vallen tegen. Koopt hij voer, dan
zucht hij, want hij krijgt weinig en duur.
En levert hij graan, dan zucht hij, want hij
krijgt een lagere klasse, dan waarop hij
meende te mogen rekenen. En daarbij, al
les wat men moet koopen, is duurder. En
wie wordt het meest getroffen? De kleine
boer van het gemengde bedrijf. De kleine
man'raakt van zijn boeltje af! Hij heeft
al lang een slavenleven gehad, maar
minder varkens, minder kippen, minder...
Ik reken maar naar mijn eigen. Het vorige
jaar kreeg ik 200 kuikens toegewezen, dit
jaar 160. En ik kon de hennen verleden
jaar niet houden en heb ze verkocht en 50
éénjarige weer gekocht. Nu zegt men, dat
ik in den vervolge maar 10 tot 20 kippen
zal mogen houden11^ heb eerst var
kens verkocht om jonge hennen te koo
pen en als ik die nu weer moet oprui
men?
De redactie raadt den briefschrijver
en anderen in dezelfde omstandigheden
om eerst goed naar alle zijden inlichtingen
in te winnen en daarbij tevens te vermel
den, hoeveel dieren men vorige jaren heeft
mogen houden. Want onbillijkheden moe
ten bij de inkrimping zooveel mogelijk wor
den voorkomen.
AFLEVERING VAN KAAS.
Ter vermijding van misverstand wordt er
de aandacht van belanghebbenden op ge
vestigd, dat de bepaling, dat aan consu
menten maximaal kg. kaas per persoon
en per keer mag worden afgeleverd, nog
onverminderd van kracht is. Het is echter
niet meer vereiscth, dat afleveringsbonnen
worden uitgeschreven.
BROCHÜRE-EYKMAN VERBODEN.
De brochure van dr. J. Eykman, „Wij
bouwen verder, maar op welke wijze?" is
door de Duitsche autoriteiten bier te lande
verboden.