CHQWEEKBIADÖpGED.GnonD51AG vöÖRDËZUID-HOLLInZEEUWSCHE EHAHDEn
i
N.V. UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „EILANDEN-NIEUWS"
Hebt ge U doorgezeten op de fiets
Verschillende berichten
13e Jaargang
WOENSDAG 7 AUGUSTUS 1940
No. 1165
Een strijdbaar held.
Wat wil de Neder-
landsche Unie?
WAARIN SEDERT 1 N O V EM B ER 19 3 5 O P G E N O M E N H E T B LA D .O N Z E E i L A N D E N" -. 1 8E J A A R G A N G
W. A. DE BAKKER
niEuws
UITGAVE VAN
Gevestigd te Mldddlumis i Prins HendrilEstr. 122 G Giro 167930 Fctftbox 8 k Td, 17.
Bpotntoor Toor Zeeland: St. Maartenadiyk MorKt, Telef. 69.
Abonnementsprïijs 90 cent per 3 maandenby vooruitbetaling.
Vetscliint lederen Woensdag en Zat^dag 2 maal per week.
Afzonderlgke aununem 5 oeni Buitenland 8 gulden periaai
Adveriemtiea^ifc 20 cenit per regel. Redames 40 et.; Dienstil
aaavragen en aajaHedingen van 1—6 r^eb 80 et.; Boekü'aam'l
koaéisijag 10 cextt per i^^el Contracteii belangi^k lager.
3.
„Maar de kinderen Israels deden, dat
kwaad was in de ogen des Heeren."
In bijzonderheden gaat de heilige ge
schiedschrijver er niet op in, wat er wel
bedoeld werd met dat: „dat kwaad was in
de ogen des Heeren," doch uit heel de ge
schiedenis van het Richteren tijdvak blijkt,
dat hun zonde telkens weer bestond in:
Ie. het verlaten van Gods geboden;
2e. het dienen van den Baal of Baals
en Astarte of Astaroth en
3e het zich vermengen met de Kanaa-
nieten.
Ten eerste dus, het verlaten van Gods
geboden.
En wanneer we nu om ons heen zien en
ook blikken in de dagen, die achter ons
liggen, moet dan ook van ons land en volk
niet worden betuigd, dat ze zich schuldig
hebben gemaakt aan het verlaten van
Gods geboden, en dat op alle terreinen des
levens. Waar bleef de uitvoering van de
hoge roeping van onze landsregering naar
luid van art. 36 van onze Nederlandse Ge
loofsbelijdenis? Waar de handhaving van
Gods heilig recht in de instelling en uitvoe
ring van de doodstrajf Waar de heiliging
van Gods dag in het sluiten van biosco
pen, theaters, schouwburgen, danszalen en
diergelijke? Waar de intense bestrijding
van de overtreding van het .zevende gebod
En zo zouden we kunnen voortgaan. Is het
dan ook een wonder, dat de Heere gekomen
is, met de roede Zijner verbolgenheld
Ten tweede noemden we u, het dienen
van den Baal en Astarte.
Was het niet bij Israël, alsof er geen
God in den hemel was, dat men Jehova
verliet, om zich te buigen voor hout en
steen, voor den afgod Baal, de „heer" en
de godin der vruchtbaarheid Astarte. De
ze moesten Israels betrouwen uitmaken,,
daarop moesten zij sterven, die moesten
hun toevlucht en hun helper zijn ten tijde
van benauwdheid, die zouden de zegeningen
moeten afgieten. O, wat zouden ze en wat
zijn ze er bedrogen mee uitgekomen. Wat
zou bewaarheid worden hetgeen de dichter
van Psalm 115 zegt: „Hunlieder afgoden
zijn zilver en goud, het werk van 's mensen
handen. Zij hebben ,een mond, maar spre
ken niet, zij hebben ogen, maar zien niet,
oren hebben zij, maar horen niet, zij hebben
een neus, maar zij ruiken niet; hunne han
den hebben zij, maar tasten niet, hunne
voeten, maar gaan niet; zij geven geen ge
luid door hunne keel. Dat die ze maken
hun gelijk worden, en al wie op hen ver
trouwt."
Israels benauwdheid is gekomen en hun
Baals en Asteroths bleken machteloos en
krachteloos te zijn.
En hoe is het ons land gegaan? Waar
hebben wij ons betrouwen opgesteld? Op
Jehova alleen, en hebben wij naast een
naarstig wandelen in de inzettingen en
rechten des Heeren Heeren, gezorgd voor
ons leger en onze vloot op de juiste wijze-
omdat Gods Woord ons spreekt van oor
logen en geruchten van oorlogen? Helaas!
Hoe geheel anders hebben wij gehandeld op
de Volkenbond, als op den groten Baal ver
trouwt! En in de ure der benauwdheid
bleek deze ineen te storten als het grote
Dagons beeld. „Die in den hemel woont zal
lachen, Hij zal spotten als hun verderf
komt." O, dat we toch geluisterd hadden
naar 's Heeren eigen woord; dat ons toe
roept; „Israël, vertrouw gij op den Heere,
Hij is huri hu],p en hun schild. Gö huls
Aarons, vertrouwt op den Heere, Hij is
hun hulp en hun schild. Gijlieden, die den
Heere vreest, vertrouwt op den Heere; Hij
is hun hulp en hun schild."
En verder, om op Israël terug te komen,
inplaats dat dit de zegen, de bloei en de
vruchtbaarheid van den Heere verwachtte
in den weg van Zijn heilige Voorzienigheid,
stelde men zijn hope en vertrouwen naast
Baal op de godin Astarte, die beschouwd
werd als de vrouwelijke natuurkracht, als
de bron van alle vrtichtbaarheid en als de
verwekster en onderhoudster van het le
ven. Die zou zorgen voor vruchtbare ak
kers, weelderige landouwen en kostbare
grasvlakten.
Van haar zou dat alles vandaan komen
en zij zou zegening op zegening afgieten.
Maar helaas, we zullen in het vervolg on
zer geschiedenis zien, op welk een gevoeli
ge wijze de Heere daarin Zijn Israël heeft
bestraft. Neen, God laat niet met zich spot
ten.
En zie dan ook eens naar ons land. Wan
neer is, in de jaren die achter ons liggen,
gebleken, dat ons land en volk zijn betrou
wen wilde stellen, wat zegen, bloei en
vruchtbaarheid betreft op den Heere alleen,
om dit alles te verwachten in de weg en
van de hand Zijner Goddelijke Voorzienlg-
'heid? Heeft men geleefd bij wat de Heidel-
berger Catechismus ons zo schoon zegt in
Zondag 10, dat de Heere alle schepselen,
gelijk als met Zijn hand nog onderhoudt en
alzo regeert, dat loof en gras, regen en
droogte, vruchtbare en onvruchtbare jaren,
spijs en drank, gezondheid' en krankheid,
rijkdom en armoede, en alle dingen, niet bij
geval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons
toekomen."
Of heeft men gemeend, het alles zelf te
moeten doen? Of is het niet vreselijk ge
weest, wat men heeft gedaan? Zelf zou
men de teugel? van het bewind in handen
nemen en door drukkende crisiswetgevin
gen, vreselijke vernietiging van levensmid
delen en een allergruwelijkste afslachting
van vee en dergelijke, wilde men komen
tot welvaart en bloei, teneinde de geweldi
ge crisis te keren. En waar heen heeift ons
dat gevoerd? Een ieder weet het. De Heere
kent Zijn tijd, ook de tijd Zijner bezoeking
en ook de wijze, waarop. Wie ogen heeft
om te zien, en oren heeft om te horen, die
merkt hier op.
Ja, 't leven bij de Goddelijke Voorzienig
heid wordt en werd zoveel gemist- op alle
terreinen des levens. Was het niet fonds
op fonds, verzekering op verzekering; 't
leek wel of daar geen eind aan kon komen
en ai, zeg me, wat hebben de verzekerings-
maatscha,ppijen in deze oorlogsdagen voor
U kunnen doen? Maakten die Uw sterkte
en Uw toevlucht uit? Moesten die voor U
en het Uwe zorgen? O, hoe teleurstellend
zijt ge er dan mee uitgekomen.
Gelukkig, er leeft nog een ander volk op
aarde. Dat is het volk van den levenden
God. Dat is Zlon. Dat zijn de heiligen van
hoge plaatsen. Dat zijn de gekochten door
Christus bloed.
O ja, ook zij moeten tot hun schande nog
zo dikwijls klagen, dat ze hun betrouwen
op zoveel stellen buiten den levenden God.
Doch anderzijds kennen ze door genade
toch ook tijden in hun leven, dat ze, ont
dekt aan eigen machteloosheid en krachte
loosheid, door het geloof getuigen mogen
met den dichter van Psalm 46: ,,God is ons
een toevlucht en sterkte. Hij is krachtiglijk
bevonden een hulp in benauwdheden. Daar
om zullen wij niet vrezen, al veranderde de
aarde hare plaats, en al werden de bergen
verzet in het hart van de zeeën; laat hare
wateren bruisen, laat ze beroerd worden;
laat de bergen daveren door derzelver ver
heffing. Sela. De beekjes der rivier zullen
verblijden de stad Gods, het heiligdom der
woningen des AUerhoogsten."
Sedert ongeveer een maand is er in ons
land een beweging in actie gekomen onder
leiding van een drietal personen, die in de
korte tijd van haar verschijning zeer sterk
de aandacht heeft getrokken en groote op
gang maakt. Het is de „Nederlandsche
Unie," staande onder leiding van het drie
manschap Mr. Linthorst Homan, Mr. Eint
hoven en Prof. de Quaij. De bladen bevat
ten voortdurend groote artikelen of mede-
deelingen erover, de sympathie betuigin
gen en aanmelding van leden gaat bij hon
derdduizenden gelijk en hieruit blijkt dus
wel, dat het gaat om een zeer belangrijk
politiek verschijnsel, waartegenover ook wij
ons standpunt zullen hebben te bepalen.
Door het ontbreken van een regeering,
die het volk vertegenwoordigt en de non-
activiteit der oude politieke partijen, is het
naomenteel vrijwel onmogelijk, de stem van
het Nederlandsche volk te doen hooren.
Toch zou dit zeer wenschelijk zijn, vooral
met het oog op de toekomstige vredeson
derhandelingen en het contact met de be
zettingsautoriteiten. Begin Juli zijn daar
om, naar het Nationaal Dagblad mededeelt,
onderhandelingen begonnen tusschen de
voormannen der grootste politieke partijen,
waarbij ook de heeren van de „Nederland
sche Unie" betrokken werden. Langdurige
besprekingen schijnen gevoerd te zijn, waar
bij ook Dr. Colijn een Voorname rol heeft
gespeeld, doch men kon niet tot overeen
stemming geraken. De oorzaak dezer mis
lukking moet (we citeeren het Nat. Dag
blad) volgens Dr. Colijn gezocht worden in
de volgende punten:
1. de onklare doelstelling der Ned. Unie.
2. de weigering der Duitschers om in
een te verspreiden manifest te ge
wagen van vrijhed en onaifhankelijk-
heid in trouw aan Oranje, hetgeen
Dr. Colijn niet wilde prijsgeven.
3. de bedoeling der Ned. Unie om de
politieke partijen uif te schakelen.
Van een concentratie dezer politieke par
tijen is hierdoor niets gekomen, doch de
Ned. Unie ging voort met haar actie en
publiceerde een program, dat in hoofdzaak
op het volgende neerkomt:
1. behoud van het Nederlandsche volks
karakter.
2. Vrijheid van godsdienst, kerk, le
vensbeschouwing en opvoeding.
3. Opvoeding der jeugd in nationale zin
4. Organische or4ening der arbeidsge-
meenschap zonder klassetegenstellin
gen.
5. Organische opbouw van het Neder
landsche gemeenebest onder leiding
van een krachtig gezag.
Bij dit program, waaruit we slechts het
allervoornaamste overnamen, gaf het drie
manschap een toelichting. Mr. Einthoven
zeide op een persconferentie o.a.
Het is aibsoluut noodig, dat men
hoort, dat er ook nog andere Neder
landers ^Ijn dan de relatief bepertete
groepen, die tot dusverre hun stem
hebben doen hooren (bedoeld zijn de
N.S.B, en Nat. Front. Red.) De be
zettende {maicht mag niet de indruk
'krij'gen, dat de rest van het Nederland
sche volk, die de overgroote meerder
heid vormt, met stomheid en lauwheid
geslagen is.
Hij deelde voorts mede, dat het staat
kundig element in het program zeer sober
is gehouden, omdat op dit gebied voors
hands toch niets gedaan kan worden.
De taak van het driemanschap werd in-
tusschen vooral gezien in het rijp maken
van ons volk voor de nieuwe denkbeelden.
Dezer dagen werd een nieuwe persconfe
rentie gehouden, waar Mr. Linthorst Ho-
man een aantal vragen beantwoordde. Hij
zei o.a.
De Ned. Unie is 'geen vermomd/S poging
om het oude systeem te behouden. Wie zich
aanmeldt uit tegeni^n tegen een andere
strooming, (bedoeld ^1 zijn de N.S.B. Red.)
doch zonder frissche* gezindheid tot nieuw
leven in Nederland, Üs aan het verjkeerde
adres. De Unie is geen reactionaire groep.
Zij wil allereerst het gemeenschapsgevoel
oproepen en binden en voorts bij voldoende
consolideering adviezen geven en voorstel
len doen aan de Nederlandsche autoritei
ten en contact onderhouden met de bezet
tingsautoriteiten. De organisatie zal zooda
nig zijn, dat het driemanschap ook in de
toekomst de leiding heeft en wordt gead
viseerd door een Raad van Bijstand. (De
Unie wordt dus van bovenaf geleid met
uitschakeling van de invloed der leden, zoo-
als tot dusver in ons democratisch" bestel
gebruikelijk was in alle organisaties. Red.)
Een éénhoofdige leiding van de Staat zoo-
als in Duitschland en Italië acht het drie
manschap niet gewenscht. De toestanden
zijn hier geheel anders. Verder werd ge
zegd, dat de Ned. Unie ook na de vrede zal
blijvien bestaan, dus geen nood- of interimi-
organisatie is. Zij is geen schuilplaats tot
de bui over is. Wat de oude politieke par
tijen aangaat, sprak Mr. Homan als zijn
meening uit, dat deze in de toekomst ver
dwenen zullen zijn en dat
wis lid der Ned. Unie wordt, niet te-
geiyic lid viEui een politieke partij kan
zijri.
Dit zijn de voornaamste gegevens, waar
uit men een oordeel over deze beweging-
kan vormen. We maken naar aanleiding
ervan de volgende kantteekeningen.
De personen der leiders. Naar we mee-
nen te weten zijn Mr. Homan en Mr. Eint
hoven van vrijzinnige opvatting, de eerste
met een Christelijk-humanistisch-Oxfordi-
aansche nuance, terwijl prof. de Quaij ka
tholiek is. Een vertrouwensman van ons
Protestantsch-Christelijk volksdeel zit dus
niet in de leiding, zoodat genoegzame waar
borg ontbreekt, dat met de beginselen van
dit volksdeel, dat steeds zulk een sterk ca
chet op ons nationale leven drukte, wordt
gerekend.
Het program. Dit lijkt ons buitengewoon
vaag en onbepaald en ten eenenmale on
voldoende om erop in zee te gaan zonder
nadere preciseering van verschillende pun
ten. Het eenige concrete punt is dat over
de vrijheid van godsdienst etc, ofschoon
ook hier nog wel vragen overblijven.
Het doel. De mededeeling van Mt. Eint
hoven, dat het noodig is, een andere stem
te doen hooren dan die der N.S.B., is één
der weinige dingen, die het Nederlandsche
volk goed begrepen heeft bij deze actie en
daaraan is het dan oök zeer waarschijnlijk
toe te schrijven, dat het aantal adhaesiebe-
tuigingen zoo ontzaglijk groot is. Het is
juist deze overweging, die bij honderddui
zenden op het oogenblik in sterke mate
leeft. Men hoopt, dat de Ned. Unie de con
centratie zal willen zijn, liefst tijdelijk, van
de groote massa der Nederlanders, die van
de N.S.B, geen heil verwachten. Inderdaad
schijnt dit, blijkens de uitlating van Mr.
Einthoven, ook In zekere zin de bedoeling
te zijn. In zooverre kan dus ieder Neder
lander, did het met de radicale, politieke
Uw huid oif voeten stukgeloopen Purol verzacht en geneest. Tube 45 c. Doos 60 en 30 c.
eischen der N.S.B, niet eens is, met de Ned.
Unie instemmen.
Er is echter nog een andere kant aan het
optreden dezer mannen. Zij willen de nieu
we denkbeelden realiseeren en het oude sy
steem derhalve voorgoed afdanken. De
groote vraag is echter: Wat bedoelen ze
hiermee? Men kan dit lied tegenwoordig
in alle toonaarden hooren zingen, doch na
dere preciseering ontbreekt veelal. Wat
verstaan ze onder „de nieuwe denkbeel
den?" In hoeverre verschillen ze in dit op
zicht van de N.S.B, en wat willen ze nu
eigenlijk opruimen? Ons dunkt, dat hier
over eerst klaarheid moet komen.
Vast staat, dat ze de oude partijen wil
len opdoeken. Dit blijkt uit wat Mr. Homan
zei op de persconferentie. Men wil dus het
één-partij-stelsel. En deze ééne partij moet
het heele Nederlandsche volk omvatten.
Zoo wil het de N.S.B. ook. Het schijnt dus,
dat er slechts een gradueel verschil is tus
schen beide groepen, gelegen in het meer
of minder radicale. Het lijkt ons derhalve
dringend noodig, dat de Ned. Unie ons
eens precies vertelt, hoever ze wil gaan
met de groote politieke schoonmaak.
We zijn het met de stichters der Ned.'
Unie In zooverre eens, dat de politieke toe
standen van vóór 10 Mei niet zonder meer
mogen worden gecontinueerd. Ook al was
er geen oorlog geweest, zou toch een gron
dige correctie van ons staatkundige sy
steem noodzakelijk zijn geweest. We heb
ben daarop meermalen gewezen. De Regee-
rinf was te veel-afhankelijk van de sym
pathieën van bepaalde partijen of groepen
en moest teveel rekenen met parlementaire
en buitenparlementaire invloeden. En zoo
was er meer. Het is echter zeer gevaarlijk,
hieruit tot het doodvonnis over al het oude
te besluiten, want men werpt dan met het
badwater ook het kind (n.l. onze traditlo-
neele volksvrijheden en rechten) overboord.
En daarom is nadere opheldering zeer ge
wenscht.
Alles bijeengenomen, kunnen we onze le
zers voorshands niet adviseeren, tot de
Ned. Unie toe te treden. Het schijnt ons
toe, dat deze nieuwe politieke groepeering
van ons eischt een op nonaotiviteit zetten
van ons Calvinistisch staatkundig begin
sel. En daartoe mogen wij vrijwillig niet
overgaan.
GOED VERDUISTEREN.
Uw eigen 'belang.
De avonden worder korter.
Men kan niet meer met daglicht toe tot
het naar bed gaan, zooals velen vermoe
delijk 't verduisteringsvraagstuk hebben op
gelost, toen het nog lang licht was.
Het is den dienst van de luchtbescher-
ming gebleken, dat vooral den laatsten tijd
nog meermalen af en toe licht wordt opge
stoken in niet afgeschermde vertrekken
(keukens, achtervertrekken, gangen, enz.)
Met nadruk wordt er nog eens op gewe
zen, dat alle liohtuitstrallng, ook aan de
achterzijde der woningen, verboden is en
niet kan geduld worden, daar het de ori
ënteering van de vliegers vergemakkelijkt.
Ook al geschiedt dit licht opsteken mis
schien bij onnadenkendheid, het eigen be
lang der bewoners brengt mede, dat er op
juiste wijze en afdoende afgeschermd
wordt.
BLOEMEN OP ORANJE-DAGEN.
's-GRAVBNHAGE, 1 Aug. Straatver-
koopers van bloemen wordt er op gewe
zen, dat het voorhanden hebben en aan
bieden van zekere soorten bloemen (oran
jekleurige, vergeet-mij-nietjes, vsritte anjers
e.d.) op Oranjedagen, beschouwd kan wor
den als het uitlokken van verboden de
monstraties.
EEN ONPRETTIG AVONTUUR
Boot naar Middelharnis liep laan den grond.
De talrijke passagiers, die Zaterdagmid
dag om kwart over drie met de boot van
de R.T.M, van Rotterdam naar Middelhar
nis vertrokken, hebben een onaangenaam
avontuur beleefd. Kort voor de haven van
Middelharnis liep het vaartuig aan den
grond op een zandbank, die zich daar ter
plaatse bevindt. De boot bleef voorloopig
onwrikbaar vast zitten, zoodat tal van pas
sagiers zich met behulp van kleine boot
jes, die te hul,p snelden, naar den wal heb
ben begeven. Dat het gebeurde voor vele
passagiers aanzienlijke vertraging oplever
de, moge blijken uit het feit, dat verschei
dene van hen pas laat in den avond op de
plaats van bestemming arriveerden.
EXTRA RANTSOEN SUIKER
VOOR DEN INMAAK.
De duur van de loopende distributie
met een week verlengd.
De secretaris-generaal, waarnemend hooifd
van het departement van landbouw en vls-
scherij deelt mede, dat binnenkort op een
nader aan te wijzen bon van het algemeen
distributiebonboekje per hoofd van de ge-
volking een extra rantsoen suiker voor den
Inmaak beschikbaar zal worden gesteld.
In verband met het streven om de distri
butieperioden voor de verschillende in distri
butie gebrachte goederen zooveel mogelijk
te doen samenvallen, zal voorts de duur
van de loopende distributie met een week
worden verlengd, hetgeen dus beteekent,
dat bon 66 in,plaats van tot 24 Augustus
tot 31 Augustus geldig blijft, en eerst met
ingang van laatstgenoemden datum een
nieuwe bon voor suiker zal worden aan
gewezen.
Aangezien men dus met het loopende
rantsoen 5 weken in plaats van 4 weken zal
moeten toekomen, is besloten ter compen
satie hiervan he t extra rantsoen
voor den inm aak te stellen o p
1% kilogram, inplaats van, zooals aan
vankelijk de bedoeling was, op 1 kilogram.
Het nummer van de bon, welke recht
geeft op het extra rantsoen van 1% kilo
gram, zal omstreeks 10 Augustus a.s. wor
den bekend gemaakt.
ANTI-REV. PARTIJ EN
NEDERL. UNIE.
Van welingelichte zijde wordt aan „De
Tijd" medegedeeld, dat het bericht, in dat
blad gepubliceerd, volgens hetwelk het
hoofdbestuur van de Anti-Revolutionnaire
Partij aan haar leden afwijzend heeft ge
adviseerd t.a.v. aansluiting bij de Neder
landsche Unie, een correctie behoeft.
Het bedoelde advies is n.l. niet gegeven
door het hoofdbestuur, maar door dr. Colijn
persoonlijk, hoewel deze er met twee leden
van het hoofdbestuur over gesproken had
Dr. Colijn komt in zijn advies tot de con
clusie, dat „voorshands," d.w.z. totdat om
trent doel en middelen der N.U. meer klaar
held aanwezig is, tot onthouding van deze
beweging moet worden geadviseerd.
C.H. UNIE AFWIJZEND
TEGENOVER NEDERL. UNIE.
Het Christelijk-Historisch orgaan „De
Nederlander," dat aanvankelijk de Neder
landsche Unie met welwillendheid tege-
moetgetreden is, adviseert thans zijn lezers
de aanmelding voor het lidmaatschap der
Ned. Unie achterwege te laten, in afwach
ting van een nadere, duidelijke verklaring
van de leiding dezer beweging.
De aanleiding tot dit advies is de Za
terdag j.l. vanwege den heer Linthorst Ho
man CS. gedane mededeeling, dat het lid
maatschap van de Nederlandsche Unie in
principe onvereenlgbaar is met dat van
eenige politieke partij. Daarmee worden,
aldus „De Nederlander," de chrlstelijke-
historischen, die aanvankelijk sympathie
voor de Nederlandsche Unie gevoelden, ge
steld voor de keuze tusschen de Nederland
sche Unie en de Chr. Historische Unie en
die keuze kan niet twijfelachtig zijn.
geeft vele moeilijkheden. Laat daar
om Uw zaken door ons op vlotte wij
ze afhandelen, (formulieren, aanvra
gen enz. enz.) Voor Landbouwers en
Middenstandsbedrij ven (ook particu
lieren, beleggers etc.) speciale boek-
houdregisters met ace. controle, voor
diegenen waar een compl. bedrijfs-
boekh. te kostbaar is. Juist nu met
het oog op Belastingen, Distributie,
Efficiency, Zuinig Zaken-Vermogens
en Beleggings beheer enz. zeer ze
ker onmisbaar.
voor
Handel, Bedrijf en Particulier
Administratiën Accountancy
OUDDORP