CMQWEEKBLADÖpGED. N.V. UiïGEVERSMAATSCHAPPU „EILANDEN-NIEÜWS" Van Gilgal tot Bochim. Uit het Kijkvenster. Perzische en Oostersche tapijten Koop eerst een andere tandpasta STICHTELIJKE OVERDENKING BINNENLAND 13e Jaargang ZATERDAG 3 AUGUSTUS 1940 No. 1164 WAARIN SEDERT 1 NOV EMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD .ONZE EILANDEN" - 18E JAARGANG ^^^^^■■^^^^■■■■■■§^■■■^■■1 UITGAVE VAN (Vervolg en slot.) Welnu die tweede zaak, dus de ver zekering van hun aandeel in de liefde Gods. had plaats te Bochim. Te Gil gal werden ze gebracht onder de band des verbonds; dit is een zalig wegzinken door het ware geloof op Christus, waarbij de mensch zelf to taal wegvalt. Nu komt de Heere ech ter nog terug, hier bij Bochim en daar gaat Hij dat verbond verklaren. Te Gilgal is een heilige verwondering een onuitsprekelijke blijdschap en ver heuging. De vrijwillige ongebonden liefde Gods mogen ze daar aan de ziel ervaren. Een bodemlooze verwonde ring bevangt hen daar over dat vol maakt eenzijdige werk in de afwente ling van de smaad van Egypte en de inleiding in het land der ruste. Te Bochim komt de Heere nu hen te verklaren en uiteen te zetten het verbond van Gilgal en alles wat hen van God geschonken is. En wat be- teekent nu de naam „Bochim?" Wel de beteekenis daarvan is „Weenen." Zoo hief het volk zijne stem op en weende. Daarom noemden zij den naam dier plaats Bochim aldus lezen wij in vers' 4 en 5. Dit vraagt een nadere verklaring. Welnu, te Bochim gaat de Heere hen verklaren dat verbond, on der welks band ze te Gilgal gekomen waren. Deze verklaring nu houdt o.a. ook in, dat in elk verbond twee dea len begrepen zijn, zoodat zij nu ook verplicht zijn tot een nieuwe gehoor zaamheid. Dit wordt ons duidelijk uiteengezet in het verband van onzen tekst. Richt. 2 15. In alle verbonden zijn twee deelen begrepen. Te Gilgal hadden ze het ééne deel leeren kennen. Daar hadden ze de verzoenende en albetalende ge rechtigheid van Christus, de schuld- overnemende Borg leeren kennen. Hij had de verschrikkelijke wateren van Gods eeuwige vloek en toorn tegen de zonde doen stilstaan, en zij waren droogvoets het land der ruste binnen getrokken, als gansch en totaal on- waardigen. Zij, vijanden zijnde, waren daar met God verzoend door. den dood Zijns Zoons; als Goddeloozen waren ze daar gerechtvaardigd om niet. Doch dit alles is slechts het ééne deel van het verbond. We zeiden reeds dat Israël te Gilgal rust mocht hebben en bevrijd mocht zijn van de smaad van Egypte; meer niet. Nu volgt te Bochim het tweede deel van het verbond. Te Gilgal von den ze God in Christus, maar te Bo chim leeren ze zichzelf er bij terug vinden. En o dat zal altoos een Bochim, een weenen zijn. Te .Gilgal wordt weg genomen de schuld en de straf van de zondendat was die smaad van Egyp te die daar afgewenteld wordt. Doch wanneer nu de schuld en de straf der zonden alleen maar zijn weggenomen, dan zijn daarmee de zonden zelf nog niet weg. Die zijn er allemaal nog. en die moeten nu bestreden en gedood worden. Te Gilgal heeft de Heere in Christus met welgevallen op hen willen terneder zien. En indien de Heere het niet verhoedt, dan gaat de mensch hier een jammerlijk verkeerd pad op. Zij gaan nu ook zichzelf beschou wen met een oog van welgevallen. Zij worden een gerechtvaardigde en een begenadigde in eigen oog en alle ban den en touwen worden afgeworpen. Ze hebben nu geen zonden meer, ze zijn klaar, ja ze hebben nu alleen nog een behagen in zichzelf. Daarom is het zoo noodzakelijk dat er een Bo- 'chim volgt. Te Gilgal zijn ze als Goddeloozen gerechtvaardigd, als vijanden ver zoend. De nadruk valt daar op het eerste deel des verbonds, de recht vaardiging en verzoening. Door het geloof mochten ze die rechtvaardiging en verzoening om helzen, waardoor de smaad van Egyp te gansch wegviel. Te Bochim krijgen ze echter zichzelf er bij terug naml. als Goddeloozen en vijanden. De na druk valt daar ook op het 2e deel des verbonds, naml. op het: vijanden en goddeloozen zijnde." Immers zoo wa ren ze gerechtvaardigd en verzoend, zoo zijn ze nu nog. Als ze de Jordaan gepasseerd zijn, moet de strijd tegen de inwoners des lands nog beginnen. O, Gilgal en Bo chim behooren zoo onafscheidelijk bij elkaar. Het zijn de twee deelen van één verbond. Gilgal is vrede met God, en Bochim is oorlog met zichzelf, het eigen Ik de inwonende zonde en ver dorvenheid. Die twee mogen nooit gescheiden worden. Wanneer er op de verzoening en vrede met God, een ver zoening en vrede met zichzelf gevon den wordt, die blijvend is wat helaas nog wel eens voorkomt, is dit een be wijs dat de vrede met God een mislei dend bedrog was. Want alleen vijan den worden in Christus met God ver zoend. Als dus de mensch ook met zichzelf verzoend wordt, sluit hij vre de met een vijand Gods, met een god- delooze. Te Bochim worden dus de twee deelen van het verbond verklaard. Het eerste deel was, dat de verdoe menis van hen afgewenteld washet tweede deel is, dat ze nu niet naar het vleesch. maar naar den Geest moeten wandelen, de werkingen des lichaams doodende (Rom. 8.) De Engel des Heeren zeide tot het volk: Gij zult geen verbond maken met de inwoners dezes lands; hunne altaren zult ge afbreken. Maar gij zijt Mijner stem niet ge hoorzaam geweest. Daarom zal Ik hen voor Uw aangezicht niet uitdrijven, maar zij zullen u aan de zijden zijn, en hunne zaden zullen u tot een strik zijn. Toen de engel deze woorden ge sproken had, hief het volk zijne stem op en weende. Daar leert de mensch zich eerst recht wegschamen voor den Heere. Daar heeft hij een walg eri gruwel van zichzelf, verfoeit hij zich en heeft berouw in stof en asch. Genade ver nedert een mensch op het diepst, ten minste wanneer een mensch er bij mag zien aan wie die genade geschon ken is; als hij zichzelf er ook bij te rugvindt. Zou dit laatste ontbreken, dan zou de mensch met genade on eindig de hoogte ingaan. O, Gilgal wordt eerst recht gekend, wanneer het geleerd wordt vanuit Bochim. Gil gal alleen maakt lastige, menigmaal onuitstaanbare en onhandelbare hoo- ge menschen. Bochim maakt christe nen. De tranen, daar gestort zijn wa re liefdetranen. Uit ware wederliefde tot God gaat daar de mensch zich zelf en z'n Wanstaltigheid beweenen. Het geloof zonder de werken is dood zegt de apostel. Te Gilgal is het ge loof, maar te Bochim de werken. We lezen in vers 5 En zij offerden aldaar den Heere. Te Gilgal richtten zij alleen een gedenkteeken op van 12 steenen, maar te Bochim offerden zij den Heere. O, te Bochim keert Gilgal Godever- heerlijkend tot God weder. Daar is dus Gilgal pas volkomen, want de Heere doet het alleen om Zijns Zelfs en Zijns gt-ooten Naams wil. De openbaring van Gods eeuwige liefde te Gilgal zal een wederliefde verwekken. Doch het voorwerp van die wederliefde moet niet zijn de begenadigde, de gerecht vaardigde mensch. De 12 steenen te Gilgal moeten niet worden een stand beeld voor de mensch, zeggende: God heeft mij zijn eeuwige liefde doen smaken, daarom ben ik dus wel wat bizonders. Neen die wederliefde moet God zelf tot voorwerp hebben. De Heere heeft hem. een zwart en ver- doeraelijk zondaar, Zijn liefde geopen baard. Daarom is Hij hun liefde en eeuwige aanbidding waardig. O, de godsdienst van een mensch begint pas in een Bochim. Voor dien tijd werkt God alleen, waarvan de ziel dan iets mag zien door het geloof. Te Bochim offerden zij den Heere. Wat schiet er dan wei nig ware godsdienst over. Daar is in onze dagen nog wel een roemen, ook nog wel een roemen over Gilgal; maar het roemen in den Heere met verfoeiing en wegschaming van zich zelf wordt zoo zeldzaam. Gedenkteekens van steenen zijn er nog wel, doch er zijn zoo weinig al taren waarop men den Heere offert. De Heere heeft geen lust tot offeran de; in brandofferen heeft Hij geen behagen. Te Gilgal komt alleen maar in aanmerking het groote avondoffer van Golgotha. Maar de offeranden Gods. van een gebroken geest, van een gebroken en verslagen hart zal God niet verach ten. Dit is het offer van Bochim. „En het geschiedde, als de Engel des Heeren deze woorden tot alle kin deren Israels gesproken had, zoo hief het volk zijne stem op en weende. Daarom noemden zij den naam dier plaats Bochimen zij offerden aldaar den Heere." (Richt. 2 4 en 5.) P. Ds. v. d. H. Hoofdpijn en Kiespijn Origineel Perzisch 15 pCt. korting. S. VAN BUREN - Jonker Fransstraat 37 - Rotterdam niEuws "HB Abonnementsprtls 90 cent per 3 maandenby vooruitbetaling. Vencli#at lederen Woensdag en Zatptdag 2 maal per week. Afzonderl^ke nummen 5 cent Buitenland 8 gulden pez 'jaar Gevestigd te MIddelhamis m Frins Hendiikstr. 122 G Giro 167930 i Fostboz 8 m Tel. 17, BfPxantoor voor Zeeland: St. MaartensdQk Markt, Telef. 69. Adverientiefpiii 20 cent per regeL Redames 40 et.: Dtenst«> aanvragen en aanbiedingen van 1—6 rebels 80 et.; Boekmaan» kondiglng 10 cent pts r^el Contracten belangrijk lager. En een Engel des Heeren kwam op waarts van Gilgal tot Bochim. (Richt. 2:1*) Veilig en vlug als geen ander helpen hierbij altijd een poeder of cachet van Mijnhardt. Mijiiiiardt's Poeders per stuk 8 et. Doos 45 et. Cachets, genaamd „Majnhardtjes" Doos 10 en 50 et. Verborgen honger Een machinaal .geslacht TJien en scheurbuik De leeftijden der menschen Onvergan kelijk goed. In dagen van oorlog speelt het voedings vraagstuk een groote rol. Van oude tijden af hebben staatslieden en veldheeren tegen den honger _gestreden. Dat blijkt wel, om dat op sommige graven der Pharao's in Egypte staat gebeiteld: „In mijn tijd leed niemand honger." Het volk voor den hon ger vrijwaren gold toen als het beste, wat een koning voor zijn volk kon doen. Het was echter .zöo, dat de regeermachten in vroegere dagen zich slechts daarmee bezig hielden, hoe rooftochten en plunderingen vanwege den honger konden worden tegen gegaan; zij moesten de magen vullen, hoe dan ook. Toen men echter had uitgevonden zoo wat alle levens-middelen te conserveeren, zoodat vleesch uit Amerika en Australia over heel de wereld kon worden verzon den, iedere arbeider „cornedbeef" kon eten, scheen de honger voor altijd overwonnen. Men rekende uit hoeveel verbrandings- warmte, hoeveel calorieën het voedsel moest hebben om de menschelijke machine te laten loopen en deze berekening gaf tot uitkomst dat voor milliarden menschen ge noeg plaats en voldoende voedsel op deze aarde was. Met zoo en zooveel gram eiwit, koolhydraten en vet zou het lichaam alles krijgen wat het behoefde. Dat zou een Pa radijs op aarde worden! En tochhoe men telde en vermenig vuldigde men rekende mis. Ondanks de opkomst van Groot-industrie en wereldhandel en de geweldige ontwikke ling der natuurwetenschappen, werd de menschheid niet steeds gezonder en geluk kiger, maar werden steeds meer kinderen met kromme beenen geboren, vielen bij steeds meer menschen haren en tanden uit en steeg het aantal zenuwzieken zoo enorm dat steeds meer inrichtingen voor herstel moesten bijgebouwd. Het bleek, dat het machinaal-geslacht steeds meer in kracht afnam. Aan de honger lag het niet, want die was overwonnen men was er toen niet van op de hoogte, dat er verschillende soorten honger waren. Men kon zich zat eten en toch verhongeren Eerst later kreeg men er erg in, dat de Vikingers op hun zeereizen groote voor raden rauwe uien meenamen daardoor on bewust een gewas aten dat het rijkst aan vitaminen is, en daarom scheurbuik hee- lemaal niet kenden. Honderden jaren heeft het geduurd eer andere groote mogendhe- Wegens beëindiging der opruiming totale verkoop van imitatie PERZISCHE VLOERKLEEDEN TEGEN WERKELIJKE SPOTKOOPJES. Rotterdamsch Grootst Grossiersbedryf in Perzische en Oostersche Tiapüten N.B. Wij hebben geen Verkoopers of Colporteurs, koopt derhalve niet van onbekenden die onze naam misbruiken. den inzagen dat die oude zeerobben wel wisten wat ze deden! De vorige oorlog heeift de wetenschap op dit gebied ook veel geleerd. De rijkdom der indüstriestaten leidde tot het gebruik van het fijnste tarwe-meel voor het bakken van brood. Van lieverleede ontstonden er echter verschillende ziekten, inzonderheid ontaarding der zenuwen. Toen men gedu rende den oorlog weer roggebrood at, her stelde zich dat geleidelijk, waardoor men tot de ontdekking kwam, dat de kiem er de wand van de roggevrucht, stoffen bevatten die de ontaarding der zenuwen verhinderen. Mopper dus maar niet over het donkere oorlogsbrood, want U bewijst er uw ge zondheid een grooten dienst mee! De wetenschap heeft op gebied der voe ding voor mensch en dier ongetwijfeld groote resultaten bereikt. Men heeft nu de vitaminen in groepen verdeeld en zoo weet men b.v. dat vitamine A oogen en ademha lingsorganen voor infectie behoedt, dat vitamine B de eetlust opwekt en beri-beri verhindert; dat vitamine B2 het optreden van pellagra (een huidziekte „ruwe huid") voorkomt, dat vitamine C tegen scheurbuik vrijwaart, vitamine D den groei van been deren en tanden regelt en vitamine E een belangrijke rol in het voortplantingsproces vervult. De „verborgen honger" is dus een ge brek aan bepaalde vitaminen. De weten schap staat hier nog maar aan het begin en de definitieve zege is nog lang niet be haald. Ze zal nooit worden behaald want al is het goed dat de geleerden zich tot het welzijn der menschheid inspannen, en de medische wetenschap een ongekende vlucht heeft genomen, dit alles is maar be trekkelijk, dood en leven zijn toch in des Heeren hand. Men vermag met al de wijs heid niet, het menschelijk leven duurzaam te rekken. Hebt U wel eens opgelet, dat de leeftijd der menschen sedert de schepping tot het twaalfde deel is teruggekeerd? Vóór de Zondvloed werd de mensch meer dan 960 jaar oud, gelijk te zien is in Jered en Methu- zalem (Gen. 5.) Na de zondvloed nam God een derde deel van den ouderdom af: Sem, Noachs zoon, leefde 600 jaren. Daarna werd een menschenleven tot op de volle heft ver mindert; Sela en Heber leefden 438 en 464 jaar. Na den torenbouw van Babel werd deze levensduur weer in tweeën verdeeld, van Peleg lezen we, dat hij 239 jaar oud werd. Door de geslachten heen heeft God het leven nog meer verkort, Mozes werd 120 jaar, of het achtste deel van de oudste mensch. Nu zijn er weinig menschen die 80 jaar oud worden, wat slechts een twaalf de deel is van de leeftijd der eerste men schen. Welnu, hoeveel respect wij er ook voor hebben, de wetenschap zal nooit ver mogen, waar God hier zelf paal en perk stelt, de leeftijd-perioden successievelijk te verhoogen. Ook op dit gebied zal men moe ten erkennen. „Dit is Gods vinger." Lang te leven is altijd een zeer gewensch- te begeerte geweest. Dat komt omdat de eeuwigheid ons is lngescha,pen. Van nature zoeken we hier ons verloren geluk, maar het is niet te vinden. Het kan ook niet. Er is een volk op aarde, dat de tijds duur van het leven lang genoeg acht. Zij hebben hun leven leeren verliezen en het leven gevonden. Ik sprak laatst een oude vrouw, de zeventig al gepasseerd, die blij was, dat het niet zoo lang meer zou du ren. Heteind van de loopbaan komt in 't zicht, zei ze. Ze zag er naar uit verlost te worden van het lichaam der zonde en des doods, om eeuwig bij den Heere te zijn. Wie zijn leven verliest zal om Mijnent wil, zal hetzelve behouden. Daartoe is noo- dig de genade, die in Christus Jezus is. Ledeboer zong daarvan: Genade is Christus eenig deel. Die dat niet heeft, die heeft niet veel. Die 't heeft, heeft alles en genoeg. Schoon hij aan 't lijf geen kleed'ren droeg. Hij heeft een kleed, een schoon gewaad, Waarmee hij rein voor Jezus staat. Een kleed, dat om zijn leden past Waarmee hij is des bruilofts gast. Als hij zal zitten bij het Lam' Met Jacob, Izaak, Abraham. WAARNEMER. DE NATIONALE UNIE. Het Christelijk Sociaal Dagblad raadt toetreding aan. Het Christelijk Sociaal Dagblad, hetwelk onder redactie staat van het Bestuur van het Christelijk Nationaal Vakverbond, raadt aan achter de Nederlandsohe Unie te gaan staan. De redactie meent „met vrij moedigheid te kunnen ^dviseeren tot per soonlijke aansluiting bij deze Nederlandsche Unie. Zij moet, door massale aansluiting, het orgaan worden, waardoor het Nederland sche volk als geheel spreekt. Zij moet, door nauw contact met alle volksdeelen het echte Nederlandsche geluid laten hooren van geünieerde samenwerking zonder de vervlakkende eenheid. Zij moet, ook door uitbreiding van het aantal mannen, dat zich, publiekelijk met hun naam achter haar stelt, een beeld ge ven van de bonte gevarieerdheid, maar toch ook van de krachtige samenbinding van het Nederlandsche volk. Slaagt de Unie er in, zich in dezen geest te blijven ontwikkelen, dan kan zij voor 't contact met de Duitsohe Overheid, voor de })ewaring van het eigen karakter van ons volksleven en in dit alles voor de toe komst van ons volk groote beteekenis heb ben." Het half muUlioen gepasseerd. Steeds meer landgenooten sluiten zich in „de Nederlandsche Unie" aaneen en scha ren zich achter het driemanschap mr. Lint horst Homan, prof. de Quay, mr. Eintho- ven. Zoo meldt „de Tijd", dat naar schatting Maandagavond het aantal menschen, dat zich reeds achter de „Nederlandsche Unie" had geschaard, het half millioen was ge passeerd! Het g'enoemde blad schrijft over de drukte op het hoofdkantoor van de ,N.U." in de Alexanderstraat te 's Gravenhage o.m. het volgende:, „Brieven, brieven, brieven, iedere post brengt ze met manden tegelijk binnen. Brie ven, daar zijn eenvoudige bij, simpele ad- haesiebetuigingen, maar ook lange met ve le betuigingen, van sympathiek meeleven en goeden raad; daar zijn lijsten bij van 10, 20, soms van meer dan 100 namen tegelijk, een lijst van 50 artsen komt juist uit de enveloppe, even later een van 60 jongelui, alleen leerlingen van een of anderen handels cursus. Nog later een van 54 mijnwerkers uit Spekholzerheide en zoo uit alle deelen van het land en uit alle lagen der bevol king. Er zijn brieven bij met geldzendingen soms een paar postzegels bij wijze van pen- nigske der weduwe, een andere maal bankpapier. Een telegrafische giift van f 5000.kwam zoo juist binnen en zoo gaat het maar voort, voort, voort. Er komt geen eind aan. Maandag was het nog druk ker dan de laatste dagen der vorige week.." Onder leiding van Mevr. A. G. Goed hart-de Boer werkt in de Alexanderstraat en liefst de duurste die er is en probeer daarna Ivorol. Dan neemt U waar hoe Ivorol in reinigend-, witmakend- en schuimend vermogen alle andere verre overtreft. Tube 60, 40, en 25 cent.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1940 | | pagina 1