CnQWECKBLADÖpGED.GD0nD51A6 vööoDEZUID-HOaiüZECUWSCHC EHAHDEn Uit het Kijkvenster. HOOFDPIJM 7 o»" Mijnhardtje Verkoopingen N.V. UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „EIIANDEN-NIEÜWS" STICHTELIJKE OVERDENKING De weenende Kerk Officieele berichten. VON BURG 13e Jaargang ZATERDAG 13 JULI 1940 No. 1158 WAARIN SEDERT 1 NOV EMBER 19 35 OPGENOMEN HET BLAD .ONZE E ILANDEN- 18EJAARQ AN G Hoe wordt geweend? Onze hartstochten en eene gevoeh- ge geaardheid van ons gemoed kun nen ons licht tot tranen bewegen on der eene ernstige prediking of een slag, die ons treft. Tranen zijn ge vaarlijk want wij worden er door ver leid om of van ons zelf of van een ander „iets goeds" te denken. De hei denen zeiden: Nil citius arescit lacri- ma: niets droogt sneller dan een traan, maar men kan er geen verbe tering van leven of bekeering op bou wen. Kan het werk der bekeering zonder tranen geschieden? Neen. Het eerste bewijs van leven is dat een kind schreit. Niet schreien is een doodelijk teeken. Onze Vaderen vroegen wel eens: Hebt gij al die ketel vol tranen geschreid? Maar heeft de zonde u al zooveel smart en berouw gekost Ge zondigd te hebben tegen God, ge straft te moeten worden door God en geen uitkomst te zien zal het hardste hart verbreken. En toch! Tranen rei nigen het hart niet. Het is dan ook heel goed mogelijk, dat na een tijd van veel droefheid de tranen opdro gen en die bedroefden weer tot de we reld terugkeeren. .,De bedroefdheid der wereld werkt den dood." Als we- reldsche menschen die uit de wereld zijn en nog dood zijn door de zonden en de misdaden, wien het om de we reld te doen isom wereldsche gaven en goederen en wereldsche uitreddin- gen, die God willen dienen om den he mel en de gelukzaligheid van het volk en om de aardsche profijtelijkheid van den dienst van God en dus de rampen hier en de hel hiernamaals zoeken te ontgaan, als die wereldsche menschen bedroefd zijn, die droefheid werkt den dood, d.i. verharding in de zonde, wanhoop en het eeuwig ver derf denkt aan Judas en Simon den too venaar en Kaïn en Saul. Maar de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekeering tot za ligheid. Gods volk is het om God te doen. De Heilige Geest heeft hen overtuigd, dat zij God niet kennen. Zij moeten hun godsdienst kwijt. Er is geen grond in tot zaligheid. Zij wor den onder de heilige eischen van Gods Wet gebracht waaraan zij moeten en niet kunnen voldoen, en dus niets dan schuld maken. Daarna brengt de Heilige Geest hen onder de verdoemende kracht van Gods Wet, die hun op Gods tijd het doemvonnis thuis brengt. Voortdurend achter volgt hen de dood, dien zij door wer ken zoeken te ontgaan en God willen verzoenen. Doch zij hebben het von nis van hun verdoemenis thuis gekre gen. Dan kennen zij God recht en ge rechtigheid toe en hun hoop op be houd is vergaan. Zij verklaren en la ten God vrij om hen te verdoemen. In dien staat van heihge wanhoop komt God in hun hart Zijn Zoon te openba ren, zoodat zij overgaan vanuit den dood in het leven en het rechtvaardig vertoornde Wezen in een Vader ver anderd blijkt te zijn door Jezus Chris, tus. God Zelf wordt de Bron, waaruit zij leven naar ziel en lichaam, die hen begaaft met alle weldaden, hen be kwaam maakt door het geloof om God te kennen, te dienen, te loven en te prijzen. Dat is de droefheid naar God. Als zij God in Christus hebben, dan zijn zij welgelukzalig. Die droef heid naar God werkt een onberouwe lijke bekeering. Gods volk heeft er geen spijt van, dat zij met hunne zon den te doen gekregen hebben, neen want zij zouden er nog meer mee te •doen willen hebben. Er is zulk een liefde in hun hart gevallen, toen God Zijn Zoon in hen. openbaarde, dat zij wenschen zonder zonde te leven. En dat zal hun eens geschonken worden, als zij het tijdelijke met- het eeuwige verwisselen mogen. Zij hebben een vermaak in de Wet Gods, naar den inwendigen mensch, zoodat zij alle rampen vergeten zelfs hun ellendigen staat naar het vleesch. Als zij ergens spijt van hebben, is het, dat zij den Heere niet eer en niet meer erken den. Zijn Naam beleden en in alle god zaligheid wandelden. Tranen op zich zelf zaligen niet. Ook niet veel tra nen. Maar de tranen, die niet opdro gen, vanwege de zonde zal de Heere Zelf eens Wegwisschen. Waaroverwordt geweend? Er wordt meer geweend over de ge volgen der zonde dan over de zonde. De rampen, die ons hier treffen, zijn de gevolgen van de zonde. Lichaams kwalen, tegenspoed in ons beroep, we reldsche armoede, verdrukking en vijandschap van de menschen, plagen van God ons toegezonden, groote ver woestingen door buiten- of binnen- landsche oorlogen aangericht, de li chamelijke dood van geliefde betrek kingen en van onszelf als wij geen toevlucht hebben gelijk Mozes. De aarde is een tranendal. Evenwel er wordt ook geweend over de zonde van ons zelf of van anderen. Daaraan is Gods volk niet vreemd, gij weet het. Er wordt veel geweend over hetgeen verboden is. .Samuel mocht geen leed dragen over Saul, dien de Heere ver worpen had; de vrouwen mochten niet weenen over Jezus' lijden maar over zichzelf; de broeders mochten niet weenen over Paulus' hjden, maar den wil des Heeren moesten zij onder worpen zijn. Over zichzelf en over zijne mede reizigers naar de eeuwigheid mag men weenen, n.l. over onze zonde. Gods offers zijn een gansch verbroken geest Door schuldbesef getroffen en verslagen. Het weenen over de zonde zal bij Gods Volk geen einde nemen. Het God'sgemis door de smet der zonde zal hen doen treuren, tot de Heere hen tot zich haalt. Maar ook het weenen over de on bekeerde zielen, als de Heere hen op him hart bindt merken wij bij Paulus op, die wenschte verbannen te zijn van Christus om zijne maagschap naar het vleesch. Hoe weende David over zijn onbekeerden zoon Absalom en welk een verdriet had. Rebecca vanwege de dochteren, Heths. Als al les hier liefde en vrede wordt, dan is de Heere heengegaan en leeft Zijn volk ingezameld. Dat de Heere ons dicht bij ons hart houden mag, om onze breuken te beweenen en de breu ken, die ons volk geslagen zijn. De Heere opene onze oogen er voor! Amen. Ds. N. C. B. -Lampenkappen paleis- DENATURATIE VAN AARDAPPELEN. niEUWS Abonnementsprijs 90 cent per 3 maandenbij vooruitbetaling. VerschiJflt iederen Wowisdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlijke aummert 5 ceat Buitenland 8 gulden pei jaai UITGAVE VAN Gevestigd te Middclhaimls Prins Hendrikstr. 122 C Giro 167930 Postl>ox 8 Tel. 17. Btpcantoor voor Zeeland: St. Maartenadsijls Markt. Telef, 59. Advertentieprijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dienst» aanvragen en aanbiedingen van 16 regels 80 et.; Boek»aan» kondiging 10 cent per regel Contraaen belangrijk lager. Waterbeken vlieten af uit mijne oogen, omdat zij Uwe wet niet ondeïhouden. Psalm 119 36. (Vervolg en slot.) Een 'bonnenstelsel in 1663 Dis tributie in 1699 Onze „leWcere tand" moet uitgetrokken De tijd van vier gulden vier Ge zegende tegenspoed. Dure tijden en distributie heeft men ook in vroeger tijden gekend. Zoo lazen we van een geschiedschrijver, dat in 1699 wegens schaarschte aan levens middelen het was verboden,, tarwe, gerst, boekweit, haver, erwten, spelt, boenen enz. uit te voeren. Eveneens werd toen ver boden het stoken van alcohol uit graan en het maken van stijfsel.' De graanvoorraad werd opgeteekend en verkoop was alleen onder bepaalde omstandigheden geoorloofd. Graan mocht ook niet .zonder toestemnjing van burgemeesters worden vervoerd. On danks alle genomen maatrege'^n, stegen de graanprijzen onrustbarend. In hetzelfde jaar werd ook een soort van distributie- kaarten ingevoerd. Er werd n.l. bepaald, dat alle inwoners bij den, Wijkmeester lootjes voor een week konden krijgen, naar verhouding van de le den van het gezin, voor het verkrijgen van brood. De bakkers moesten eiken Zaterdag de ontvangen i?ootjes ten stadhuize inleve ren, waarop ze dan hun geld ontvingen. Ook toen bleef misbruik niet uit. De ge schiedschrijver verhaalt n.l. van dronkaards e.d.,die de lootjes gebruikten om daarop brandewijn en sterken drank te krijgen. De gegoeden lieten anderen meerdere lootjes halen, dan waar ze recht op hadden, waar toe de overheid ingreep, om dit kwaad te stuiten. Voortaan mochten de bakkers voor 'n roggebrood van 6 pond slechts 1 lootje ontvangen. Wie zich daaraan niet hi© d werd streng gestraft: hij mocht in een half jaar niet bakken en voor elk lootje te veel, moest If 100.boete worden betaald. Bij herhaling kwam het voor, dat bakkers uit hun bedrijf werden, geschorst. Ook het af halen van lootjes door derden was verbo den. Ze moesten bij den wijkmeester per soonlijk worden af gehaaid. Op-de-bon" werd pok brandstof ver strekt en in de gemeentelijke turfhuizen konden de minder bedeelden de benoódigde turven voor het winterseizoen tegen afgifte van lootjes halen. Twee sluks 1 O et. - Twaali stuks 50 et Te Amsterdam, waar ook reeds in 1662 ,,een bonnenstelsel" w^s ingevoerd, waren de lootjes van koper getnaakt en hadden ze een aohtkantigen vorntl Aan de eene zijde stond het gekroonde vltopen der.stad, om-, klemd door twee klimmende leeuwen, met het jaarta'i 1662. Aan de andere zijde stond 'n W met het nummer der wijk, waartoe de houder van het lootje behoorde. De bak kers konden op de lootjes rogge krijgen uit de stadspakhuizen, die meestal rijkelijk wa ren gevuld, tegen lager prijzen, dan de gel dende marktprijs. De stads-regeering had gezorgd dat er flinke hoeveelheden aanwe zig waren, die gelijkelijk werden verdeeld tegen den normaal i£:angbaren prijs. Dit bleek een. zeer vrijze maatregel te zijn, want, in dienzelfden tijd raasde de honger in Parijs en werden er zelfs honden en kat ten gegeten. Men kwam, door den honger gedreven, tot de gruwelijkste misdaden, terwijl men in Amsterdam de armen ge noegzaam van voedsel kon voorzien. Ten dezen, is er dus niets nieuws onder de zon. Om welke reden ook er een tekort dreig de te ontstaan, hetzij door mis-oogst, het zij door karige aanvoer, men nam maatre gelen om het zoo eerlijk mogelijk te ver- deelen opdat de rijken niet alles en de ar men niets zouden hebben. Wanneer wij onzen disch overzien, dan zullen wij moeten erkennen, dat met de wei nige artikelen die op-de-bon zijn te beko men, wij het nog best hebben. Wij kunnen ons de buik nog vol eten en hebben eerlijk gezegd nog over. Wat nog komen, kan we ten wij niet. De distributie-lndeeling achten wij beter, dan in de jaren 19161918. Toen werd aan ieder een rantsoen van gelijke mate ver strekt, terwijl men nu de harde werkers een dubbel portie heeft gegeven. Een kan- toormensch heeft niet zooveel noodig als b.v. een grondwerker of iemand die andere zware arbeid verricht. Heeft men aan dit broodrantsoen nóg tekort, dan zijn er mo menteel voldoende andere voedingsmidde len, die tot vervanging kunnen dienen. Zoo heeft het den Heere behaagd, ons nog met mate te kastijden. Als het nu enkel maar is, dat we de buikriem wat nauwer moeten aanhalen, wat nood! er kan wel wat af. Onze .lekkere tand" kunnen wij wel uit trekken. In een der gemeenten van het rayon waar onze krant verschijnt preekte de dominé de eerste Zondag van den oorlog: „Gij hebt lekkerlijk geleeifd op de aarde." Wie onzer, hoofd voor hoofd, elk in het zijne, zal dat niet erkennen? Welnu, als we dan zouden mopperen, over het beet je, dat we moeten missen, zijn we niet op ons plaats. Als we de ouderen onder ons hooren vertellen hoe het vroeger was, hebben we het nog best en leven in een tijd van weel de. Die oudjes uit den tijd van vier gulden vier d.w.z. die vier gulden en vier stui vers per week verdienden, hadden het zat minder! Reken maar uit: de huishuur, brood, smeersel, kleeding, schoeisel, men kwam er niet mee! In den winter „borgen" bij de bakker en winkelier om het in de zo mer weer op te verdienen! Naar zulk een tijd zouden we niet terug- wenschen, maar wat we wel zouden willen, is dit, dat er dezelfde tevredenheid was. Want die was er. Wanneer de armoede een weinig het hoofd kon worden geboden en ieder het zijne kon worden gegeven, was men blij en naar groote dingen stond men niet. Wij leven nu in een tijd, dat we, in het algemeen genomen, niet anders doen dan murmureeren. Dat komt, omdat we onder het oordeel niet willen bukken we wi- len zoo graag onze afgoden vast houden. Het zou kunnen zijn, dat de Heere van ons 'volk zegt: Efraïm is vergezeld van de af goden, laat hem varen, want tegen de ge nade in, die ons nog wordt gegeven, wordt door gezondigd. Ik heb eens gelezen, dat het vergelden van goed voor kwaad God delijk is, van goed voor goed menschelijk, van kwaad voor kwaad dier .ijk, maar van kwaad voor goed duivelsch. Zijn we in het laatste geteekend? De tegenspoeden van den tijd hebben voor het volk van God een heel andere uit werking dan voor de wereld. Worden zij er door op hun plaats gebracht dan zeg gen zij in stede van te murmureeren: het is om mij, dat ons al dit kwaad overkomt. Gezegende tegenspoed! Het is als 't ware des Heeren oven, waar in Zijn volk van het schuim wordt gezui verd, naar Jesaja zegt: -„Ik .zal mijn hand tegen U keeren en Ik zal uw schuim op het allerreinste afzuiveren." Men zou den. Chris ten bij een tol kunnen vergelijken, die des te beter draait, naarmate hij gezweept wordt. Hebt ge wel eens gehoord dat bijen met honig worden gedood en met azijn verle vendigd? Zoo is het ook met dat volk. Waar de honig des voorspoeds vaak doo dend is voor de genadegaven daar worden zij door de azijn des tegenspoeds verkwikt en versterkt. Geiijk ook de pekel het vleesch voor het bederf bewaart, zoo worden de geloovigen door de tegenspoeden voor de zonde be veiligd. Want de zonde baart hun de mees te smart. WAARNEMER. 's-Gravenhage, 4 Juli 1940. Tegeanoetkoming voor aan miltvuur gestorven vee. Het Rijksbureau voor de Voedselvoorzie ning in Oorlogstijd maakt het volgende be kend. Binn-cnkort zal worden overgegaan tot uitbetrling van de bedragen, welke den be- treffenden veehouders worden toegekend als tegemoetkoming voor van 1 December 1939 tot 1 April 1940 aan miltvuur gestor ven vee. Voor zoover het verloren gegane vee ver zekerd was, kunnen de betrokken verzeke ringsmaatschappijen voor uitbetaling van de bedoelde tegemoetkoming in aanmerking komen, mits zij vóór 15 Juli a.s. aan het Rijksbureau voor de Voedselvoorziening, Lange Voorhout 10 te 's-Gravenhage op gave hebben verstrekt van de uitgekeerde bedragen, tijdstip van uitbetaling, naam en woonplaats van de verzekerden, a'smede aantal en soort van het verzekerde vee. ONDEEZOEK NAAR DE WEKKLOOS- HEID ONDER INXELLECTUEELEN. Op verzoek van den Regeeringscommis- saris voor de organisatie van den Arbeid stelt het Centraal Bureau voor de Statis tiek een onderzoek in naar de werkloosheid onder intellectueelen. Dit onderzoek beoogt uitsluitend een inzicht te verkrijgen in den omvang der werkloosheid onder deze groep der bevolking. De enquête heeft betrekking op personen met een of meer der volgende diploma's, ak ten of graden: onderwijzersakte hoofdakte akte van bekwaamheid tot het geven van nijverheidsonderwijs einddiploma middelbare landbouwschool einddiploma middelbare nijverheidsschool (middelbare technische school of school voor kunst- en kunstnijverheidsonderwijs) einddiploma 5-jarige handelsdagschool. einddiploma zeevaart- of machinistenschool einddiploma middelbare meisjesschool einddiploma 5-jarige H.B.S. of extraneï- examen einddiploma gymnasium of Staatsexamen middelbare akte (M.O.) thans: Jonkerfransstraat 1 ROTTERDAM Kronen - Lampenkappen Electr. Materieelen - Rijwielen en Onderdeel en tegen spot prijzen. Verzenden zonder prijsverhooging diploma van een examen aan een Univer siteit of HoogeschoQl universitaire graad. Ieder, die een of meer dezer diploma's akten of graden bezit en zonder werk is, wordt dringend verzocht zoo spoedig moge lijk uitsluitend naam en adres op te geven. Deze opgave moet portvrij gericht worden aan het Postkantoor te 's-Gravenhage, met vermelding tusschen haakjes Centraal Bu reau voor de Statistiek. Ook hun, die op wachtgeld gesteld zijn, als volontair of kweekeling met akte werkzaam zijn en als zoodanig niet in hun Levensonderhoud kun nen voorzien, alsmede gemobiliseerden, die bij demobilisatie zonder werk zullen zijn en voor dit onderzoek in aanmerking komen, wordt verzocht naam en adres op te geven. Daarna ontvangen zij een formulier ter in vulling. AANWEZIGE VOORRADEN GRANEN ENZ. De Voedsel-Commissaris voor Zuid Hol land deelt aan de in zijn werkgebied wonen de landbouwers mede, dat alle op de bedrij ven aanwezige voorraden granen en peul vruchten vóór 15 Juli a.s. moeten worden ingeleverd. Onder deze regeling worden mede begre pen de hoeveelheden haver, welke van de jaar-toewijzing zijn overgespaard. In gevallen, waarin zulks noodzakelijk is, kan de bureauhouder een aanvullende toe wijzing mengvoeder voor de paarden ver strekken. VOORLOOPIGE REGELING INNAME FIJNE ZADEN OOGST 1940. De Voedse commissaris voor Zuid-Holland maakt aan de teders van fijne zaden de vol gende voorloopige regeling bekend. a. De dorsching geschiedt door de het vorige jaar erkende Loondorschers of door de telers zelve. b. Loondorschers en telers, die zelif dor- schen, kunnen bij de Plaatselijke Bu reauhouders de benoódigde dorsch- brief jes in ontvangst nemen. c. Na de dorsching moeten de produc- ten uitsluitend vervoerd worden naar voor ieder district hieronder genoem de adressen van erkende pakhuizen, alwaar ze voorloopig a s telers-par tijen worden opgeslagen. District Va. en VI: bij Jac. Lammens Zn. Zoetermeer. District VII bij Fa. A. Poortman. Noord- vest 125, Schiedam. District VIII bij Fa. P. Overwater, Dor drecht. District X bij H. J. Groeneweg, Oud Beijer- land. District XI bij J. C. v. d. Blink, Brielle. District XII bij N.V. v/h van Schelven, Mid- delharnis. d. Voor het vervoer naar de hiervoren genoemde adressen moeten tevoren Invorderings-vervoerbewijzen bij de Plaatselijke Bureauhouders worden afgehaald. Een verdere definitieve regeling volgt binnenkort. Het Rijksbureau voor de Voedselvoorzie ning in Oorlogstijd maakt aan belangheb benden bekend, dat de denaturatie van aard appelen met toeslag, welke 17 Juni 1940 wederom werd opengesteld, op 13 Juli a.s. wordt beëindigd. De aanvragen voor denaturatie van aard appelen dienen uiterlijk op 13 Juli a.s. in het bezit te zijn van de betreiffende instan tie, terwijl de datum, waartegen de denatu ratie wordt aangevraagd, uiterlijk zeven dagen na genoemden datum moet liggen. Zaterdag 20 Juli, 's-avonds half acht uur (Torentijd) te Ouddorp, in het Loge ment Akershoek van Tarwe, Rogge en Grasgewas. Notaris VAN DEN BERG.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1940 | | pagina 1