Ct1D.WEEKBLADopGED.GQ0nDSIAG
N.Y. DITGEVERSMAATSCHAPPU „EILANDEN-NMWS"
Uit het Kijkvensfêr.
Buitenland
STICHTELIJKE
OVERDENKING
De hemelvaart van Christus
VITRAGE
CRACKFREE
12e Jaargang
ZATERDAG 4 MEI 1940
Nb. 1139
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
Bij hoofdpijn en knagende kiespijn
WAARIN SEDERT 1 NOV EMBER 19 SgOPGENOMEN,HET BLAD .ONZEEILANDEN" - 18E JAARG AN G
UITGAVE VAN
Abonnementsprfls 90 cent per 3 maandenbg vooruitbetaling.
Onze tekstwoorden 2djn genomen
uit de afscheidsrede van den Heere
Jezus, uitgesproken tegen z'n discipe
len vlak voordat Hij ging lijden en
sterven. In dit gedeelte bereidt Jezus
Zijn jongeren vooral vóór op Zijn he
nengaan tot den Vader.
Zij verstonden dat toen nog niet,
maar Christus zeide het hun, toch
reeds, opdat zij mochten gedenken
dat Hij het hun gezegd had, als
straks de ure gekomen zou zijn.
Hij zou van hen weggaan, doch zij
zouden daar niets bij^verliezen, maar
integendeel alles winnen.
Het was hun nut dat Hij wegging,
want dan zou de Trooster tot hen
komen. Deze Trooster, de H. Geest
zou hen in alle waarheid leiden.
Zooals het noodzakelijk is voor de
Kerk des Heeren van thans, zoo was
het ook noodzakelijk voor de discipe
len, ja voor de gansche kerk van alle
eeuwen, dat de It <5^i»st hen zou on
derrichten. Die (pelt^1.het uit-het
Zijne nemen en het d^ Kërjk verkon
digen. Alleen ÖóK'^doSr het zaligma
kend onderricht des Geestes zal de
Kerk den Borg kunnen volgen in Z'n
vernedering en verhooging. Ook de
discipelen hadden dat noodig al wa
ren ze van vele zaken ooggetuigen
geweest.
Ook zij moesten de zaken tweemaal
hooren en die tweede maal is dan een
hooren met het oor des geloofs, door
de bearbeiding des Geestes. Dan pas
zouden ze het wezenlijk verstaan.
Welnu, onze tekst deelt nu mede
wat een ziel mag leeren, wanneer de
H. Geest haar komt te leiden in de
waarheid van Christus' hemelvaart.
Ze zal daardoor zalig overtuigd wor
den van gerechtigheid.
De vrucht van Jezus' opstanding
was, een volkomene rechtvaardig
heid. De kerk, één plante met Hem
wordende in de gelijkmaking Zijner
opstanding, mag daarvan dan ook be
lijden: Hij is overgeleverd om onze
zonden, en opgewekt om onze recht-
vaardigmaking. Alles was tot de laat-
r ste penning betaald.
Zoo er nog één enkele zonde over
gebleven was, zoo had Hij nooit uit
dood en graf kimnen opstaan. Want
Christus was niet om eigen zonden
in het graf gekomen, doch alleen om
de zonden der Zijnen. Was er dus nog
ééne zonde onbetaald gebleven, dan
had ook die ééne den eeuwigen dood
verdiend, en was de opstanding en de
opening van het graf onmogelijk.
De vrucht der opstanding is dus
rechtvaardigmaking, volkomene be
taling en voldoening. Maar het was
nog niet een, in de volle zin des
woords, aangenomen en aanvaarde
betaling en genoegdoening. De abso
lute volkomenheid en algenoegzaam-
heid van die verworven gerechtigheid
bewijst de Heere nu door Zijn hemel
vaart. En wél in dezen zin: Hier be
toont Christus het waarlijk dat Hij
Middelaar is.
Ach, wat beteekent een wereld vol
verzoening, zoo het geen verzoening
met God is, wat beteekent een voldoe,
ning indien God er geen genoegen
mee neemt? Kortom, de kerk zal niet
slechts moeten eindigen in Christus,
maar in- en door Hem als Middelaar,
moeten eindigen in God. Dan is de ge
rechtigheid pas waarlijk in alle op
zichten volkomen.
Dat bUjkt ook uit tallooze uitspra
ken. Jezus zelf zegt: Die gelooft in
Hem, Die Mij gezonden heeft, die
heeft het eeuwige leven. Christus
heeft ook niet op eigen initiatief ge-1
handeld, maar God was in Christus
de wereld met Zichzelven verzoenen
de, O welk een zalig getuigenis Van
gerechtigheid ligt er dan in Jezus' he
melvaart.
Zijn verworven gerechtigheid was
nu een gerechtigheid voor God, Zijn
tot stand gebrachte verzoening, een
verzoening met God.
Nu is pas de breuk van het para
dijs volkomen geheeld. Ongetwijfeld
lag dit getuigenis van gerechtigheid
ook reeds opgesloten in de opstan
ding zelve, want de Vader zond een
engel, een hemelbode om het graf te
openen, daarmede getuigenis geven
de dat Hij genoegen nam in het werk
Zijns Zoons. Ook het geloof mag dit
natuurlijk al reeds in de opstandig
zelve zien liggen, doch dan heeft het
geloof het alleen nog maar in de be
schouwing en nog niet in de beoefe
ning.
Bij de opstanding mag het geloof
die volkomen gerechtigheid voor God
den Vader zien liggen, maar bij de
hemelvaart mag het de terugbren-
ging tot het Vaderhart beoefenen.
In de beoefening komt het geloof
altijd achter Jezus aan. De Geest
neemt het uit Christus en verkondigt
het aan de ziel.
Ook onze tekst wijst daarop. Chris
tus ging ten hemel in met die heerlij
ke buit, en nu mag de kerk ook,
geleerd door den H. Geest, in de be
oefening in Christus een toegang heb
ben tot den Vader en tot den troon
der genade.
Nu» neemt de Geest het a.h.w. uit
Jezus' hemelvaart, (uit de opstan
ding-kaai HijKiét nog niet nemen)en
verkondigt hen nu die volkomene ge
rechtigheid.
De hemelvaart predikt ook in een
ander opzicht nog gerechtigheid. Die
levendige geloofs oefeningen zijn
slechts van korten duur. Spoedig is
het weer toegesloten en verzondigt
de mensch die gerechtigheid weder.
Welk een dierbare troost ligt er ech
ter in Christus' hemelvaart, voor die
genen die na al die ontvangen welda
den overgebleven zijn als ellendigen
en armen.
Immers 'de hemelvaart predikt ge
rechtigheid, en Wel ze verkondigt ten
tweede ook de duurzaamheid van die
rechtvaardiging.
Hemelvaart verkondigt ten eerste
een volmaakte gerechtigheid voor
God, maar vervolgens ook een eeuwi
ge gerechtigheid. Door Zijn opstan
ding voert Hij Zijn kerk uit de ge
vangenis van zonde en dood; maar,
zoo zegt Paulus: Als Hij opgevaren is
in de hoogte, heeft Hij de gevange
nis gevangen genomen.
De uitleiding uit het gevangenhuis
v/as een zalig, volmaakt werk; maar
ach, door eigen schuld en zonde zoekt
de uitgeleide die kerker aldra weder
op.
Als het aan hun lag, zouden ze
daarin stellig nog voor eeuwig omko
men. Nu heeft Christus echter in z'n
hemelvaart de gevangenis zelf weg
genomen en gevangen genomen.
De rechtvaardigheid der Zijnen,
door Zijn opstanding verworven, zet
Hij nu zelf in den hemel eeuwig
voort. Zonder ophouden verschijnt
Hij daar voor den Vader met Zijn ver
worven verdiensten, als Voorbidder
en Voorspraak. (1 Joh. 2:1.) Welk
een dierbare troost en moedgeving
ligt er dan ook in dit opzicht in de
hemelvaart.
Doch ook daarvan zal de ziel dan
alleen iets mogen smaken, als de H.
Geest het telkens bij vernieuwing
weder uit het Zijne neemt en het aan
de ziel verkondigt.
Bekeering, tranen, gebeden, ont
vangen genadewfeldaden enz. zijn
geen voorspraak bij den Vader. Die
zullen den mensch nooit als recht
vaardig aan den Vader voorstellen en
bekend maken.
De H. Geest zal de wereld nooit
overtuigen van gerechtigheid op
grond van ontvangen genade enz.,
doch telkens weer alleen op grond
van Jezus' hemelvaart.
De mensch zal ov^al de grond uit
moeten verliezen, pn door den H.
Geest deel moeten ki-ijgen aan de on
geschapen genade, naml. een biddende
H. Priester, zal hij,ooit iets mogen
kennen van die eeuwige gerechtig
heid. De geschapen genade is daartoe
ten eenenmale te kort en te smal.
Al onze gerechtigheden, - zoo zegt
de profeet -, zijn als een wegwerpe-
lijk kleed. De mensch, ook de bege
nadigde, probeert he| wel altoos weer
om te pleiten op hÖ;geen hij heeft,
doet en is.
Steeds zoekt hij df ontvangen wel
daden en goede werken te gebruiken
als een springplank naar de volgende
en tenslotte naar dek hemel, doch de
H. Geest overtuigt <|e wereld van ge
rechtigheid, ook van eeuwige gerech
tigheid, alleen op grond van het feit
dat de opgestane Inunanuël heenging
tot Zijnen Vader.
1
als nieuw
indien
behandeld
met
Edel Stijfsej
.Crackfree"
Geen
mislukking
edel-sisjfsel
Verscl^nt lederen Woensdag en Zatfsrdag 2 maal per week.
AfzonderlJike aummer» 5 cent Buitenland 8 gulden per jaar
Gevestigd te MlddeUumls i Prins Hendrikstr. 112 O i Giro 167930 Po^tbox 8 Td. 17.
BQkantoor voor Zeelimct: St. Mfartena^k Slarld;, Telet. 69.
Adv«rtentie)i)iis 20 cent per tegel. Reclames iH et.; Diensti
aanvragen en aanbiedingen van 1—6 tt^els 80 et.: Boek'aan'
kondiging 10 cent per regel Contracten belan^^ lager.
En van gerechtigheid, omdat Ik
tot Mijnen Vader heenga, en gij
zult Mij niet meer zien.
(Joh. 16 10.)
i
Ds. J. V. d. H.
Duizenden vóór. U vlijden reeds baat
bij AAMBE1ENZALF> van Broeder
Benedictus. Ook aai'Ü zal deze zalf
terstond verliclitirig ürfigen. Haal direct
een pot bij Uw Apolliek»of Drogist. Pi ijs
f. 1.-. Zetpillen Br. B., pr doos 85 cent.
Een gemeente nog zonder gemeenteraad
Een eldorado op velerlei gebied. Het
gezfiigsambt van den burgemeester.
Dat is daar iets moois in De Wieringer-
méer!
Een spliksplinternieuwe gemeente in het
pas aan de zee ontwoekerde land, nieuwe
huizen, nieuwe scholen, nieuwe kerken, al
les nieuw: nieuwe menschen, een nieuw sec
retarie en straks een nieuwe gemeenteraad,
(want die is er op 't oogenblik nog niet.)
daar kan nu eens echt pionniers-wërk wor
den verricht en de opbouw eens goed wor
den begonnen!
In zoo'n gloednieuwe gemeente kan de
Burgemeester niet zeggen: „de boel is door
mijn voorganger bedorven." hij begint er
echt met een schoone lei.
Natuurlijk Is er al heel wat voorbereidend
werk verricht om deze gemeente zelfstan
dig te maken. Toen de nieuwe secretaris
op zijn nieuw bureau kwam, vond hij er
onbeschreven blank papier; het gemeente
lijk administratief, personeel dat direct is
aangesteld, heeft in die twee jaar tijd in-
tusschen heel wat papier en inkt verwerkt.
Een dagelijksche leiding van B. en W.
zooals wij die kermen had deze gemeente
al dien tijd niet; maar stond als gemeente
lijke organisatie onder het bestuur van een
commissie door de Kroon benoemd en on
der leiding van den directeur van den
Dienst, die voor het in cultuur brengen
en den sociaal-economischen opbouw van
Nederlands eersten Zuiderzeepolder zorg
droeg, t.w. de heer ir. S. Smeding, die in
naam en feite de eerste burgemeester is
geweest.
Onder deze organisatie konden de Wie-
ringermeerders gedurende die 2 jaar toch
trouwen, stemmen enz. en leven net als in
een gewone geïnstitueerde gemeente.
Men had er direct een gemeente-arts, een
gemeentelijke reinigingsdienst en er wer
den gemeentelijke belastingen geheven, die,
bij mtzondering, geheel in de gemeentekas
vloeiden.
Wat men er tot heden niet had was
een door da gemeentenaren zelf gekozen
gemeenteraad. Die zal nu binnenkort wor
den gekozen om per 1 Januari a.s. actief
te kunnen optreden. De Wieringermeer
wordt dan geheel zelfstandig en komt op
eigen beenen te staan.
Met deze gebeurtenis komt meteen het
politieke gehalte van de inwoners open
baar, wat men in cijfers uitgedrukt zal
kunnen aflezen. Leefden de Poldermenschen
van verschillende richtingen langen tijd
als kolonisten naast elkaar, gingen de kin
deren, onverschillig welke religie naar één
school nu de gemeente zijn „zit" krijgt,
kwam ook de splitsing; ik schreef daarom
in het meervoud: nieuwe scholen en nieu
we kerken zijn er gekomen. Neutraliteit
bestaat niet, de „kleur" openbaart zich van
zelf. Was er eerst alleen de „neutrale"
school, de „bijzondere" is er ook, als Ne-
derlandsche Staatsburgers hebben de Wie-
ringermeerders daar ook recht op. En naast
de Protestantsche is er ook de roomsche
kerk gekomen.
Er zijn nu plm. 4800 zielen groot en
klein, zoodat de Wieringermeer 11 raads
leden zal krijgen. De samenstelling van
den nieuwen Raad valt eenigszins na; te
gaan uit het volgende verkiezingslijstje bij
de verkiezing der leden Prov. Staten, ge
houden op 19 April 1939.
5
2.
S.D.A.P. 78
R.K. Staatspartij 62
Liberale partij 8
N.S.B. 2
Communisten 2
Anti-Rev. 46
Chr. Hist. Unie 38
Vrijz. Dem. Bond 38
R.S.A.P.
Partij Kies 1
Chr. Dem. Unie 1
St. Ger. Partij
0-
o-
r>
o
S
135
140
54
7
177
115
52
4
3
11
4
M
O.
o
98
102
24
7
5
129
60
84
4
2
10
2
o
311
304
8&
16
7
352
>19
:i74
22
6
Totaal 276
702
533 1511
Eenlge variaties zijn nog mogelijk, omdat
binnenkort de laatste uitgifte van 52 boer
derijen volgt, welke bewoners bok een stem
In het kapittel krijgen in hun nieuwe 'ge
heel onbekende gemeente.
Zoo valt per 1 Januari De Wieringermeer
het harde leven binnen. Tot heden was het
alles r.oo mooi: beste grond, goede oogsten,
lage pachten, geen werkloosheid en-een ge
meentekas die zich finantieel bedruipt. Een
eldorado! Maar dat wordt straks anders!
Oogst en opbrengst zullen we hopen dat
zoo blijven maar de fiscale uitzonderings
positie vervalt, er komen grondbelastingen,
ecJkomt-een lentsambt meteen, rentmeester
voor de domeingronden en zog meer.
Het mooie dat ér nog in zit is dit dat
de Burgemeester en de rascd met een glad
de boel begint en hier een gemeenteraad
kan worden gevormd, die in heel Neder
land tot een voorbeeld kan worden gesteld.
De burgemeester behoeft hier niet, zoo
als ik er enkele ken, doodsbenauwd te zijn
om een raadsvergadering te beleggen en
van stuurboord naar bakboord Ipppen te
ijsbeeren éér de zitting begint. Er is hier
geen wolkje aan de lucht.
Zooals het geweest is, blijft het niet. De
gezamenlijke strijd tegen het water is ge
streden, de onderlinge strijd komt. Daar
aan ontkomt men ook in De Wieringer
meer niet.
Ja, over die burgemeesters wilde ik het
nog eens hebben!
Wij moeten onze burgemeester eeren als
de eerste burger onzer gemeente. Het ge
zag is door de Kroon in zijn handen gelegd
en dat gezag hebben we hoog te houden.
Dat is ook naar Gods Woord, want alle
gezag is van God. Maar hij-zelf moet het
ook helpen hoog houden, anders wordt het
gezag een fictie.
Er zijn gemeenteraden, die niet door den
burgemeester worden geleid, maar waar
de raad den burgemeester leidt! Waar blijift
dan het gezag?
Het publiek, dat wel niet op de tribune
komt, maar nauwkeurig de raadsverslagen
in de kranten leest, zal het U weten te
vertellen of hun burgemeester ,een flinke
vent" is, die recht door zee gaat en weet
wat hij wil, dan wel, dat het tegenoverge
stelde waar is en de raad met hem speelt.
Helaas zijn er zulke, wat voor het ge-
heele beheer der gemeente op den duur een
fiasco wordt, tenzij dat een stel flinke
Wethouders en een actieve secretaris als
tegenwicht optreedt. Gelooft U maar van
mij, dat zulke burgemeesters aan de Pro
vinciale Griffie menig standje te incassee-
ren krijgen. Daar weten ze wel welk
vleesch ze in de kuip hebben!
Het burgemeesters-ambt is het gezags
ambt bij uitnemendheid. Ongelukkig is die
burgemeester, die aan het decorum van zijn
ambt en de daaraan verbonden wettelijke be
voegdheden zijn gezag moet ontleenen. Is
het goed, dan moet zijn persoonlijkheid, zgn
geheele optreden, de bevolking er als van
zelf toe weten te brengen het gezag ge
makkelijk te aanvaarden. Een goede ver
houding tusschen den burgemeester en de
Fabr. N.V. .Onder Oni", D« Krlm (O.)
maakt alle stoffen als nieuw
bevolking maakt hem tot een man die veel
in een gemeente kan tot stand brengen.
Immers In hem is de Overheid verpersoon
lijkt waardoor zijn initiatief bijzondere be-
teekenis en zijn advies bijzondere kracht
krijgt.
Een eldorado als in De Wieringermeer
is het in de meeste gemeenten niet. De fi-
nantieele lasten, mede door langdurige
werkloosheid zijn haast ondragelijk en het
is voor een burgemeester een dubbel moei
lijke taak om thans te regeeren. Daarom
mag een gemeente zich gelukkig prijzen
een flinke persoonlijkheid aan het Hoofd
te hebben die het gezag met tact weet te
handhaven en wiens beleid in alle opzichten
respect afdwingt.
WAARNEIVCER.
Sombere wolken pakken zich samen en
een nieuwe uitbarsting wordt ernstig ge
vreesd.
Engeland heeft reeds maatregelen ge
nomen, welke de Brit in zijn eer zeer tref
fen en daarom met groote bezorgdheid te
gemoet worden gezien, vooral nu in dit sta
dium van den oorlog.
Er is groote vrees dat
Italië
zijn ingenomen positie zal verlaten, en. de
zijde van Duitschland kiezen. Het broeit en
een zware donkere bui wordt algemeen
verwacht. Mogelijk is het dat de bui nog
zal overdrijven èn zich niet of gedeeltelijk
zal ontlasten, maar de mogelijkheid be
staat ook, dat een zware onweersbul los
breekt waarvan de gevolgen nog niet zijn
te overzien.
Engeland heeft reeds aan alle handels-
schepen opdracht gegeven niet meer door
de Middellandsche Zee te varen, maar via
Kaapstad. De verbinding met Britsch-In-
dië en Australië via het
Suez-kanaal
is tijdelijk verbroken. Eenige honderden
schepen moeten nu een omweg maken.
Deze maatregel wordt genomen, opdat
wanneer er oorlog met Italië zou uitbre
ken, dat land geen beslag op een groot
aantal slagschepen zou kunnen leggen.
Het Vaticaan houdt zich met de ernsti
ge situatie bezig en tracht bemiddelend op
te tjeden. Een viertal, punten zijn door Ita
lië opgesteld.
1. De herziening van de positie van Ita
lië in de Middellandsche Zee.
2. De Britsche verzekering, dat de Ita-
liaansche belangen in den Balkan niet zou
den worden benadeeld door de Britsche eco
nomische pressie in dat gebied.
3. De erkenning door Engeland, dat het
Italiaansche bondgenootschap met Duitsch
land Italië hiet zou toestaan zich afzijdig
te houden indien de Geallieerden zouden pro
beeren, het nat. socialistische regime om
ver te werpen of het Duitsche rijk te ver
brokkelen.
4. Geen belemmering van den Italiaan-
schen overzeeschen handel door de Brit
sche blokkade.
Punt 3 is voor Engeland onaanvaardbaar,
en van punt 1 en 4 mogen wij vragen, waar
ligt de grens van hetgeen Italië verlangt.
Waarom is de vrees in Engeland zoo
groot
Engeland is niet klaar, en kan zijn tegen
stander niet staan. Engelands kracht, zijn
vloot is zeer kwetsbaar, vooral vanuit de
lucht, en de ItAliaansche luchtmacht mag
terdege worden gevreesd. Bovendien zou
helpen Mijnhardtjes (dit zijn hartvormige «achets) snel en goed. Doos 50 et. Proefdoos
10 et.