Ct1D.WEEKBLADopGED.GQ0nDSIAG N.Y. DITGEVERSMAATSCHAPPU „EILANDEN-NMWS" Uit het Kijkvensfêr. Buitenland STICHTELIJKE OVERDENKING De hemelvaart van Christus VITRAGE CRACKFREE 12e Jaargang ZATERDAG 4 MEI 1940 Nb. 1139 Dit nummer bestaat uit 2 bladen Bij hoofdpijn en knagende kiespijn WAARIN SEDERT 1 NOV EMBER 19 SgOPGENOMEN,HET BLAD .ONZEEILANDEN" - 18E JAARG AN G UITGAVE VAN Abonnementsprfls 90 cent per 3 maandenbg vooruitbetaling. Onze tekstwoorden 2djn genomen uit de afscheidsrede van den Heere Jezus, uitgesproken tegen z'n discipe len vlak voordat Hij ging lijden en sterven. In dit gedeelte bereidt Jezus Zijn jongeren vooral vóór op Zijn he nengaan tot den Vader. Zij verstonden dat toen nog niet, maar Christus zeide het hun, toch reeds, opdat zij mochten gedenken dat Hij het hun gezegd had, als straks de ure gekomen zou zijn. Hij zou van hen weggaan, doch zij zouden daar niets bij^verliezen, maar integendeel alles winnen. Het was hun nut dat Hij wegging, want dan zou de Trooster tot hen komen. Deze Trooster, de H. Geest zou hen in alle waarheid leiden. Zooals het noodzakelijk is voor de Kerk des Heeren van thans, zoo was het ook noodzakelijk voor de discipe len, ja voor de gansche kerk van alle eeuwen, dat de It <5^i»st hen zou on derrichten. Die (pelt^1.het uit-het Zijne nemen en het d^ Kërjk verkon digen. Alleen ÖóK'^doSr het zaligma kend onderricht des Geestes zal de Kerk den Borg kunnen volgen in Z'n vernedering en verhooging. Ook de discipelen hadden dat noodig al wa ren ze van vele zaken ooggetuigen geweest. Ook zij moesten de zaken tweemaal hooren en die tweede maal is dan een hooren met het oor des geloofs, door de bearbeiding des Geestes. Dan pas zouden ze het wezenlijk verstaan. Welnu, onze tekst deelt nu mede wat een ziel mag leeren, wanneer de H. Geest haar komt te leiden in de waarheid van Christus' hemelvaart. Ze zal daardoor zalig overtuigd wor den van gerechtigheid. De vrucht van Jezus' opstanding was, een volkomene rechtvaardig heid. De kerk, één plante met Hem wordende in de gelijkmaking Zijner opstanding, mag daarvan dan ook be lijden: Hij is overgeleverd om onze zonden, en opgewekt om onze recht- vaardigmaking. Alles was tot de laat- r ste penning betaald. Zoo er nog één enkele zonde over gebleven was, zoo had Hij nooit uit dood en graf kimnen opstaan. Want Christus was niet om eigen zonden in het graf gekomen, doch alleen om de zonden der Zijnen. Was er dus nog ééne zonde onbetaald gebleven, dan had ook die ééne den eeuwigen dood verdiend, en was de opstanding en de opening van het graf onmogelijk. De vrucht der opstanding is dus rechtvaardigmaking, volkomene be taling en voldoening. Maar het was nog niet een, in de volle zin des woords, aangenomen en aanvaarde betaling en genoegdoening. De abso lute volkomenheid en algenoegzaam- heid van die verworven gerechtigheid bewijst de Heere nu door Zijn hemel vaart. En wél in dezen zin: Hier be toont Christus het waarlijk dat Hij Middelaar is. Ach, wat beteekent een wereld vol verzoening, zoo het geen verzoening met God is, wat beteekent een voldoe, ning indien God er geen genoegen mee neemt? Kortom, de kerk zal niet slechts moeten eindigen in Christus, maar in- en door Hem als Middelaar, moeten eindigen in God. Dan is de ge rechtigheid pas waarlijk in alle op zichten volkomen. Dat bUjkt ook uit tallooze uitspra ken. Jezus zelf zegt: Die gelooft in Hem, Die Mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven. Christus heeft ook niet op eigen initiatief ge-1 handeld, maar God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenen de, O welk een zalig getuigenis Van gerechtigheid ligt er dan in Jezus' he melvaart. Zijn verworven gerechtigheid was nu een gerechtigheid voor God, Zijn tot stand gebrachte verzoening, een verzoening met God. Nu is pas de breuk van het para dijs volkomen geheeld. Ongetwijfeld lag dit getuigenis van gerechtigheid ook reeds opgesloten in de opstan ding zelve, want de Vader zond een engel, een hemelbode om het graf te openen, daarmede getuigenis geven de dat Hij genoegen nam in het werk Zijns Zoons. Ook het geloof mag dit natuurlijk al reeds in de opstandig zelve zien liggen, doch dan heeft het geloof het alleen nog maar in de be schouwing en nog niet in de beoefe ning. Bij de opstanding mag het geloof die volkomen gerechtigheid voor God den Vader zien liggen, maar bij de hemelvaart mag het de terugbren- ging tot het Vaderhart beoefenen. In de beoefening komt het geloof altijd achter Jezus aan. De Geest neemt het uit Christus en verkondigt het aan de ziel. Ook onze tekst wijst daarop. Chris tus ging ten hemel in met die heerlij ke buit, en nu mag de kerk ook, geleerd door den H. Geest, in de be oefening in Christus een toegang heb ben tot den Vader en tot den troon der genade. Nu» neemt de Geest het a.h.w. uit Jezus' hemelvaart, (uit de opstan ding-kaai HijKiét nog niet nemen)en verkondigt hen nu die volkomene ge rechtigheid. De hemelvaart predikt ook in een ander opzicht nog gerechtigheid. Die levendige geloofs oefeningen zijn slechts van korten duur. Spoedig is het weer toegesloten en verzondigt de mensch die gerechtigheid weder. Welk een dierbare troost ligt er ech ter in Christus' hemelvaart, voor die genen die na al die ontvangen welda den overgebleven zijn als ellendigen en armen. Immers 'de hemelvaart predikt ge rechtigheid, en Wel ze verkondigt ten tweede ook de duurzaamheid van die rechtvaardiging. Hemelvaart verkondigt ten eerste een volmaakte gerechtigheid voor God, maar vervolgens ook een eeuwi ge gerechtigheid. Door Zijn opstan ding voert Hij Zijn kerk uit de ge vangenis van zonde en dood; maar, zoo zegt Paulus: Als Hij opgevaren is in de hoogte, heeft Hij de gevange nis gevangen genomen. De uitleiding uit het gevangenhuis v/as een zalig, volmaakt werk; maar ach, door eigen schuld en zonde zoekt de uitgeleide die kerker aldra weder op. Als het aan hun lag, zouden ze daarin stellig nog voor eeuwig omko men. Nu heeft Christus echter in z'n hemelvaart de gevangenis zelf weg genomen en gevangen genomen. De rechtvaardigheid der Zijnen, door Zijn opstanding verworven, zet Hij nu zelf in den hemel eeuwig voort. Zonder ophouden verschijnt Hij daar voor den Vader met Zijn ver worven verdiensten, als Voorbidder en Voorspraak. (1 Joh. 2:1.) Welk een dierbare troost en moedgeving ligt er dan ook in dit opzicht in de hemelvaart. Doch ook daarvan zal de ziel dan alleen iets mogen smaken, als de H. Geest het telkens bij vernieuwing weder uit het Zijne neemt en het aan de ziel verkondigt. Bekeering, tranen, gebeden, ont vangen genadewfeldaden enz. zijn geen voorspraak bij den Vader. Die zullen den mensch nooit als recht vaardig aan den Vader voorstellen en bekend maken. De H. Geest zal de wereld nooit overtuigen van gerechtigheid op grond van ontvangen genade enz., doch telkens weer alleen op grond van Jezus' hemelvaart. De mensch zal ov^al de grond uit moeten verliezen, pn door den H. Geest deel moeten ki-ijgen aan de on geschapen genade, naml. een biddende H. Priester, zal hij,ooit iets mogen kennen van die eeuwige gerechtig heid. De geschapen genade is daartoe ten eenenmale te kort en te smal. Al onze gerechtigheden, - zoo zegt de profeet -, zijn als een wegwerpe- lijk kleed. De mensch, ook de bege nadigde, probeert he| wel altoos weer om te pleiten op hÖ;geen hij heeft, doet en is. Steeds zoekt hij df ontvangen wel daden en goede werken te gebruiken als een springplank naar de volgende en tenslotte naar dek hemel, doch de H. Geest overtuigt <|e wereld van ge rechtigheid, ook van eeuwige gerech tigheid, alleen op grond van het feit dat de opgestane Inunanuël heenging tot Zijnen Vader. 1 als nieuw indien behandeld met Edel Stijfsej .Crackfree" Geen mislukking edel-sisjfsel Verscl^nt lederen Woensdag en Zatfsrdag 2 maal per week. AfzonderlJike aummer» 5 cent Buitenland 8 gulden per jaar Gevestigd te MlddeUumls i Prins Hendrikstr. 112 O i Giro 167930 Po^tbox 8 Td. 17. BQkantoor voor Zeelimct: St. Mfartena^k Slarld;, Telet. 69. Adv«rtentie)i)iis 20 cent per tegel. Reclames iH et.; Diensti aanvragen en aanbiedingen van 1—6 tt^els 80 et.: Boek'aan' kondiging 10 cent per regel Contracten belan^^ lager. En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijnen Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien. (Joh. 16 10.) i Ds. J. V. d. H. Duizenden vóór. U vlijden reeds baat bij AAMBE1ENZALF> van Broeder Benedictus. Ook aai'Ü zal deze zalf terstond verliclitirig ürfigen. Haal direct een pot bij Uw Apolliek»of Drogist. Pi ijs f. 1.-. Zetpillen Br. B., pr doos 85 cent. Een gemeente nog zonder gemeenteraad Een eldorado op velerlei gebied. Het gezfiigsambt van den burgemeester. Dat is daar iets moois in De Wieringer- méer! Een spliksplinternieuwe gemeente in het pas aan de zee ontwoekerde land, nieuwe huizen, nieuwe scholen, nieuwe kerken, al les nieuw: nieuwe menschen, een nieuw sec retarie en straks een nieuwe gemeenteraad, (want die is er op 't oogenblik nog niet.) daar kan nu eens echt pionniers-wërk wor den verricht en de opbouw eens goed wor den begonnen! In zoo'n gloednieuwe gemeente kan de Burgemeester niet zeggen: „de boel is door mijn voorganger bedorven." hij begint er echt met een schoone lei. Natuurlijk Is er al heel wat voorbereidend werk verricht om deze gemeente zelfstan dig te maken. Toen de nieuwe secretaris op zijn nieuw bureau kwam, vond hij er onbeschreven blank papier; het gemeente lijk administratief, personeel dat direct is aangesteld, heeft in die twee jaar tijd in- tusschen heel wat papier en inkt verwerkt. Een dagelijksche leiding van B. en W. zooals wij die kermen had deze gemeente al dien tijd niet; maar stond als gemeente lijke organisatie onder het bestuur van een commissie door de Kroon benoemd en on der leiding van den directeur van den Dienst, die voor het in cultuur brengen en den sociaal-economischen opbouw van Nederlands eersten Zuiderzeepolder zorg droeg, t.w. de heer ir. S. Smeding, die in naam en feite de eerste burgemeester is geweest. Onder deze organisatie konden de Wie- ringermeerders gedurende die 2 jaar toch trouwen, stemmen enz. en leven net als in een gewone geïnstitueerde gemeente. Men had er direct een gemeente-arts, een gemeentelijke reinigingsdienst en er wer den gemeentelijke belastingen geheven, die, bij mtzondering, geheel in de gemeentekas vloeiden. Wat men er tot heden niet had was een door da gemeentenaren zelf gekozen gemeenteraad. Die zal nu binnenkort wor den gekozen om per 1 Januari a.s. actief te kunnen optreden. De Wieringermeer wordt dan geheel zelfstandig en komt op eigen beenen te staan. Met deze gebeurtenis komt meteen het politieke gehalte van de inwoners open baar, wat men in cijfers uitgedrukt zal kunnen aflezen. Leefden de Poldermenschen van verschillende richtingen langen tijd als kolonisten naast elkaar, gingen de kin deren, onverschillig welke religie naar één school nu de gemeente zijn „zit" krijgt, kwam ook de splitsing; ik schreef daarom in het meervoud: nieuwe scholen en nieu we kerken zijn er gekomen. Neutraliteit bestaat niet, de „kleur" openbaart zich van zelf. Was er eerst alleen de „neutrale" school, de „bijzondere" is er ook, als Ne- derlandsche Staatsburgers hebben de Wie- ringermeerders daar ook recht op. En naast de Protestantsche is er ook de roomsche kerk gekomen. Er zijn nu plm. 4800 zielen groot en klein, zoodat de Wieringermeer 11 raads leden zal krijgen. De samenstelling van den nieuwen Raad valt eenigszins na; te gaan uit het volgende verkiezingslijstje bij de verkiezing der leden Prov. Staten, ge houden op 19 April 1939. 5 2. S.D.A.P. 78 R.K. Staatspartij 62 Liberale partij 8 N.S.B. 2 Communisten 2 Anti-Rev. 46 Chr. Hist. Unie 38 Vrijz. Dem. Bond 38 R.S.A.P. Partij Kies 1 Chr. Dem. Unie 1 St. Ger. Partij 0- o- r> o S 135 140 54 7 177 115 52 4 3 11 4 M O. o 98 102 24 7 5 129 60 84 4 2 10 2 o 311 304 8& 16 7 352 >19 :i74 22 6 Totaal 276 702 533 1511 Eenlge variaties zijn nog mogelijk, omdat binnenkort de laatste uitgifte van 52 boer derijen volgt, welke bewoners bok een stem In het kapittel krijgen in hun nieuwe 'ge heel onbekende gemeente. Zoo valt per 1 Januari De Wieringermeer het harde leven binnen. Tot heden was het alles r.oo mooi: beste grond, goede oogsten, lage pachten, geen werkloosheid en-een ge meentekas die zich finantieel bedruipt. Een eldorado! Maar dat wordt straks anders! Oogst en opbrengst zullen we hopen dat zoo blijven maar de fiscale uitzonderings positie vervalt, er komen grondbelastingen, ecJkomt-een lentsambt meteen, rentmeester voor de domeingronden en zog meer. Het mooie dat ér nog in zit is dit dat de Burgemeester en de rascd met een glad de boel begint en hier een gemeenteraad kan worden gevormd, die in heel Neder land tot een voorbeeld kan worden gesteld. De burgemeester behoeft hier niet, zoo als ik er enkele ken, doodsbenauwd te zijn om een raadsvergadering te beleggen en van stuurboord naar bakboord Ipppen te ijsbeeren éér de zitting begint. Er is hier geen wolkje aan de lucht. Zooals het geweest is, blijft het niet. De gezamenlijke strijd tegen het water is ge streden, de onderlinge strijd komt. Daar aan ontkomt men ook in De Wieringer meer niet. Ja, over die burgemeesters wilde ik het nog eens hebben! Wij moeten onze burgemeester eeren als de eerste burger onzer gemeente. Het ge zag is door de Kroon in zijn handen gelegd en dat gezag hebben we hoog te houden. Dat is ook naar Gods Woord, want alle gezag is van God. Maar hij-zelf moet het ook helpen hoog houden, anders wordt het gezag een fictie. Er zijn gemeenteraden, die niet door den burgemeester worden geleid, maar waar de raad den burgemeester leidt! Waar blijift dan het gezag? Het publiek, dat wel niet op de tribune komt, maar nauwkeurig de raadsverslagen in de kranten leest, zal het U weten te vertellen of hun burgemeester ,een flinke vent" is, die recht door zee gaat en weet wat hij wil, dan wel, dat het tegenoverge stelde waar is en de raad met hem speelt. Helaas zijn er zulke, wat voor het ge- heele beheer der gemeente op den duur een fiasco wordt, tenzij dat een stel flinke Wethouders en een actieve secretaris als tegenwicht optreedt. Gelooft U maar van mij, dat zulke burgemeesters aan de Pro vinciale Griffie menig standje te incassee- ren krijgen. Daar weten ze wel welk vleesch ze in de kuip hebben! Het burgemeesters-ambt is het gezags ambt bij uitnemendheid. Ongelukkig is die burgemeester, die aan het decorum van zijn ambt en de daaraan verbonden wettelijke be voegdheden zijn gezag moet ontleenen. Is het goed, dan moet zijn persoonlijkheid, zgn geheele optreden, de bevolking er als van zelf toe weten te brengen het gezag ge makkelijk te aanvaarden. Een goede ver houding tusschen den burgemeester en de Fabr. N.V. .Onder Oni", D« Krlm (O.) maakt alle stoffen als nieuw bevolking maakt hem tot een man die veel in een gemeente kan tot stand brengen. Immers In hem is de Overheid verpersoon lijkt waardoor zijn initiatief bijzondere be- teekenis en zijn advies bijzondere kracht krijgt. Een eldorado als in De Wieringermeer is het in de meeste gemeenten niet. De fi- nantieele lasten, mede door langdurige werkloosheid zijn haast ondragelijk en het is voor een burgemeester een dubbel moei lijke taak om thans te regeeren. Daarom mag een gemeente zich gelukkig prijzen een flinke persoonlijkheid aan het Hoofd te hebben die het gezag met tact weet te handhaven en wiens beleid in alle opzichten respect afdwingt. WAARNEIVCER. Sombere wolken pakken zich samen en een nieuwe uitbarsting wordt ernstig ge vreesd. Engeland heeft reeds maatregelen ge nomen, welke de Brit in zijn eer zeer tref fen en daarom met groote bezorgdheid te gemoet worden gezien, vooral nu in dit sta dium van den oorlog. Er is groote vrees dat Italië zijn ingenomen positie zal verlaten, en. de zijde van Duitschland kiezen. Het broeit en een zware donkere bui wordt algemeen verwacht. Mogelijk is het dat de bui nog zal overdrijven èn zich niet of gedeeltelijk zal ontlasten, maar de mogelijkheid be staat ook, dat een zware onweersbul los breekt waarvan de gevolgen nog niet zijn te overzien. Engeland heeft reeds aan alle handels- schepen opdracht gegeven niet meer door de Middellandsche Zee te varen, maar via Kaapstad. De verbinding met Britsch-In- dië en Australië via het Suez-kanaal is tijdelijk verbroken. Eenige honderden schepen moeten nu een omweg maken. Deze maatregel wordt genomen, opdat wanneer er oorlog met Italië zou uitbre ken, dat land geen beslag op een groot aantal slagschepen zou kunnen leggen. Het Vaticaan houdt zich met de ernsti ge situatie bezig en tracht bemiddelend op te tjeden. Een viertal, punten zijn door Ita lië opgesteld. 1. De herziening van de positie van Ita lië in de Middellandsche Zee. 2. De Britsche verzekering, dat de Ita- liaansche belangen in den Balkan niet zou den worden benadeeld door de Britsche eco nomische pressie in dat gebied. 3. De erkenning door Engeland, dat het Italiaansche bondgenootschap met Duitsch land Italië hiet zou toestaan zich afzijdig te houden indien de Geallieerden zouden pro beeren, het nat. socialistische regime om ver te werpen of het Duitsche rijk te ver brokkelen. 4. Geen belemmering van den Italiaan- schen overzeeschen handel door de Brit sche blokkade. Punt 3 is voor Engeland onaanvaardbaar, en van punt 1 en 4 mogen wij vragen, waar ligt de grens van hetgeen Italië verlangt. Waarom is de vrees in Engeland zoo groot Engeland is niet klaar, en kan zijn tegen stander niet staan. Engelands kracht, zijn vloot is zeer kwetsbaar, vooral vanuit de lucht, en de ItAliaansche luchtmacht mag terdege worden gevreesd. Bovendien zou helpen Mijnhardtjes (dit zijn hartvormige «achets) snel en goed. Doos 50 et. Proefdoos 10 et.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1940 | | pagina 1