CriDWEEKBiADÖpGED.GD0nD5IAG vöönDlZUID-H0lliüZEEUW3Ct1E EHAHDEn
N.V. UiïGEVERSMMTSCHAPPIJ „EIUNDEN-NIEÜWS"
De Heere in het midden
Zijns Volks.
Uit het Kijkvenster.
STICHTELIJKE
OVERDENKING
12e Jaargang
ZATERDAG 27 APRIL 1940
No* 1137
Dit nominer bestaat uit 2 bladen
Hoofdpijn, Kiespp. IZ:\S,
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER19 35 OPGENOMEN HET BLAD .ONZE EILANDEN" - 18EJAARGANQ
UITGAVE VAN
De geloofsroem der kerk is nog niet
uitgeput. Haar troostzang is nog niet
beëindigd. Hoe geeft zij getuigenis
van de oorzaak, vastheid en zeker
heid harer behoudenis, waarona de
vijand over haar niet getriumfeerd
heeft; waarom zij in de wateren der
verdrukking niet omgekomen is. De
goddeloozen weten niet en verstaan
niet. Zij weten niet waarom eene
verdrukte en ter dood toe vervolgde
Kerk nog leven kan en niet uitgeroeid
kan worden. Zij verstaan niet, dat,
hoe de braambosch ook brandt, zij
nochtans niet verteerd wordt. Hoe
meer Farao de kinderen Israels ver
drukte, hoe meer het wies, want:
God was in het midden van haar.
Merkt hier het onderscheid tusschen
den rechtvaardige en den goddeloo-
ze. Als de goddelooze geworpen
wordt in den smeltkroes der ellende,
hij zal er niet uitkomen. Doch daar
entegen zal de rechtvaardige zonder
letsel daaruit voortkomen.
De Heere deed Israël door het mid
den van de zee gaan en zij stonden
weldra als een verlost volk op den
oever. Maar Farao kwam in het mid
den van de zee om. O wee als de god
delooze komt onder de slagen van
een vertoornd God en een grimmig
Wreker. Als Hij de sterkte Zijner
macht beproeft op Zijne hateren en
Zijne wraak over hen uitgiet, dan
zullen zij niet bestaan, maar als kaf
van den dorschvloer worden wegge
vaagd.
Maar tot Zijn volk zegt de Heere:
„Wanneer gij zult gaan door het wa
ter. Ik zal bij u zijn en door de rivie
ren, zij zullen u niet overstroomen
wanneer gij door het vuur zult gaan,
zult gij niet verbranden en de vlam
zal u niet aansteken." Tot Jeruzalem
zegt God: „Vrees niet, o Sion,
laat uwe handen niet slap worden. De
Heere Uwe God is in het midden van
u; een Held, Die verlossen zal. Hij zal
Zich over u verheugen met gejuich."
De Heere, de God Zijns volks, blijft
Zich altijd gelijk, want Hij is gisteren
en heden Dezelfde en tot in eeuwig
heid. Hij is getrouw en waarachtig.
Dat is het zegel Zijner liefde tot Zijn
volk. Hij is in het midden van haar
met Zijne onveranderlijke gunst en
standvastige liefde en daarom mag
Sion zich verheugen inden Heere en
in den Heilige Israels roemen. Jeruza
lem IS de stad Gods, de woning des
AJlerhoogsten, die Hij Zich ten eigen
dom heeft gemaakt. De Heere bemint
de poorten Sions boven alle woningen
van Jacob. Soms wordt gezegd dat
H?j bij haar is: Ten ware de Heere,
Die bij ons geweest is, zegge nu Is
raël. Dan weer dat Hij voor Zijn
volk isZoo God voor ons is. wie
zal tegen ons zijn? En elders dat Hij
rondom de Zijnen is: Rondom
Jeruzalem zijn bergen; alzoo is de
Heere rondom Zijn volk, van nu
aan tot in der eeuwigheid. Dan weer
dat Hij onder haar isDe eeuwige
God zij u eene woning en van onder
eeuwige armen. Zoo hier: In het
midden van haar; alles tezamen
genomen om uit te drukken de volko
menheid en zekerheid van hare bevei
liging. Hij is in het midden van haar
als Koning om haar te regeeren en te
bestiu"en.
Christus heeft op Zijn kleed en op
Zijn dij dezen naam geschreven: Ko
ning der koningen en Heere der hee-
ren. Hij rijdt op het witte paard Zij
ner overwinning en doet al de Zijnen
met Hem triumfeeren. Hij oordeelt en
voert krijg in gerechtigheid. Daarom
zullen Zijne vijanden niet bestaan.
Hij is in het midden Zijns volks als
een Overste, om hunnen twist te
twisten. O wee als de Heere den twist
Zijns volks wreekt op den vijand. Dan
kan de Assyriër niet bestaan. Dan
rukt de Heere, de almachtige God,
den vijand uit al zijne sterkten en uit
al zijne bedeksels en doet hem als
drek der aarde vergaan, gelijk ten
dage toen honderd-vijf-en-tachtig-dui-
zend Assyriërs dood ter aarde lagen.
De Heere is in het midden Zijns
volks, in het midden van Jeruzalem
als een Zon om haar te verlichten, als
een Schild ova haar te bedekken en
als een Schuilplaats om haar te ver
bergen. Daarom mag Gods volk be
moedigd zijn ten dage der verdruk
king, want de verlossing komt gewis-
selijk, dewijl de Heere, de Verlosser,
in het midden van hen is. Hij zal al
tijd verschijnen tot blijdschap van
Zijne kinderen. Nooit zal de Heere
Zijn volk wegwerpen. Altijd zal er
zijn een heilig zaad en een kostbaar
overblijfsel, dat God zal bewaren en
voortbrengen, hoe lang en hoe don
ker ook de nacht van beproeving mo
ge zijn. God is in het midden van
haar, zij zal niet wankelen. Zoete
zang. Zoete geloofsbetuiging. Niet
wankelen. De kerk zingt niet: zij zal
niet verdrukt worden. Immers, ver
drukking is Sion niet vreemd. Het
zal door vele verdrukkingen ingaan.
Allen die godzaliglijk willen leven in
Christus Jezus, die zullen vervolgd
worden. Hoe zwaar zijn soms die ver
drukkingen, dat Sion der verkwijning
nabij is. Wankelmoedigheid is Gods
volk niet vreemd. En toch, Sion zal
niet wankelen. Jeruzalem zal niet on
dergaan. ;,Als ik zeide: mijn voet
w;ankelt. Uwe goedertierenheid, o
Heere, ondersteunde mij," zegt Da
vid. En nog eens: „Hij zal Uwen
voet niet laten wankelen; uw Be
waarder zal niet sluimeren."
De treden der goddeloozen houden
de hel vast. Zij wankelen ter dooding.
Zij worden niet ondersteund; er is
geen balsem, noch genezing voor
hunne wonden. Allen, die aardsche
dingen bedenken en vijanden zijn van
het kruis van Christus, die met de
zijde en den schouder dringen, die de
handen der boosdoeners sterken en
zichzelven tot overtreders stellen,
smaders en vervolgers van God en
van Zijn volk, deze allen stellen zich
tot het mikpunt van des Heeren
gramschap en van Zijnen brandenden
toorn. O, ten dage als zij denken vast
te staan zal een veelvoudig wlee hen
treffen, want in des Heeren hand is
een beker en de wijn is beroerd, vol
van mengeling en Hij schenkt daar
uit; alle goddeloozen der aarde zul
len Zijne droesemen uitzuigende drin
ken.
Maar zoete vertroostingen en liefe
lijkheden zijn weggelegd voor allen
die waarlijk van Christus zijn, die in
de benauwing der tijden den Heere
achteraan klagen en rouwklagen over
de zonde en over de gruwelen die ge
daan worden; die een welgevallen
hebben aan de steenen van Sion en
medelijden hebben met haar gemis.
Werpt Uwe vrijmoedigheid niet -v^&g,
maar vertroost en bemoedigt u in den
Heere, Die Sions zaak twisten zal ten
einde toe. Laat het oprechte volk
lijdzaamheid betrachten, standvastig
en onbewegelijk, zich hoedend voor
de strikken die overvloedig zijn ge
spannen. Wijkt niet af van het kruis
van Christus. Acht de versmaadheid
van Christus meerderen rijkdom te
zijn dan al de schatten dezer wereld.
Ook thans, onder alle beroerten in de
wereld, maakt de valsche kerk van
Rome, de moeder aller geestelijke
hoererijen, de wereld wijs dat buiten
hare gemeenschap geen zaUgheid te
wachten is. Hoevelen vermengen zich
met haar. Maar de Geest van God
verzekert ons, dat allen die met haar
zijn in hare plagen zullen deelen,
wanneer de tijd harer bezoeking zal
gekomen zijn en zij den beker van
Gods toorn zal moeten drinken.
Gods kerk zal niet wankelen, al
wordt zij telkens weer als in de woes
tijn teruggedrongen en al is zij niet
meer als een nachthutje in den kom
kommerhof. God is in het midden van
haar; zij zal niet wankelen. God zal
haar helpen in het 1 aanbreken van
den morgenstond. De, verdrukking
van Gods volk zal niet altijd duren.
Aan den nacht van moeiten en tranen
komt welhaast een einde. Gelijk op
eiken nacht, hoe donker ook, de mor
genstond aanbreekt, alzoo zal voor
Gods Kerk op eiken nacht van loute
ring en beproeving de morgenstond
van verkwikking aanbreken. Het is
God, Die de doodsschaduw verandert
in den morgenstond. En het is de ge
loofsroem yan Gods volk: „Al ging
ik ook in een dal der schaduwen des
doods, ik zal geen kwaad vreezen,
want Gij zijt met mij. Uw stok en Uw
staf die vertroosten mij." Lang kan
de Heere Zijne kinderen beproeven.
Bang kan het hun te moede zijn, als
of er nimmer een einde zou komen
aan hunne moeiten. Zeer ver, tot op
het uiterste, kan de Heere het met
Zijn Kerk laten aankomen, dat zij
zich bevindt in de schaduw des doods,
overstelpt van ellend. MJaar verder
dan de doodsschaduw zal het toch
niet komen. Nooit zal de Heere Zijn
volk ter dood overgeven. „De Heere
heeft mij wel vele kwaden doen zien,
maar Hij heeft mij ter dood nooit
overgegeven," zegt de dichter. Hij zal
Zijn hulp nooit vruchteloos vergen.
Zijne hulp is eene tijdige hulp. De
Heere weet Zijnen tijd. Hij komt geen
minuut te laat. Er is ^en tijd des wel-
behagens door de grootheid Zijner
goedertierenheid. Alzoo zegt de
Heere tot vertroosting van Zijn erf
deel: „In den tijd des welbehagens
heb Ik u verhoord en ten dage des
heils heb Ik u geholpen."
De lamp der goddeloozen zal uitge-
bluscht worden. Hun zon zal onder
gaan op den middag en welhaast ver
anderen in den duisteren nacht van
eeuwig wee, zonder eenige lafenis.
Maar voor Gods Kerk geen nood.
Duisternis was over gansch Egypte-
land, maar bij alle kinderen Israels
was het licht in hunne woningen.
Duisternis en donkerheid kwam over
den Assyriër, maar voor Jeruzalem
brak het licht der verlossing en ver
troosting liefelijk door. Zoo zal altijd
openbaar worden dat het voordeel al
tijd is aan de zijde van Gods Kerk.
Zij zal leven, al gaat het door de
doodsschaduwen heen. Maar de vij
anden van God en Zijn volk zullen
niet bestaan. Zij zullen als rook ver
dwijnen en als een stoppel verbran
den door Hem, Die op den troon zit.
Wiens oogen zijn als een vlamme
vuurs.
Maar Sion zal leven tot in eeuwig
heid. Het wordt geroepen den tijd uit
te koopen, dewijl de dagen boos zijn.
Zijt niet hooggevoelende, niet al te
weelderig, maar wandelt gelijk Chris
tus gewandeld heeft. Vertrouwt u
Hem toe. Die over alle dingen regeert,
Die alle macht bezit in hemel en op
aarde. Hij zal alle zaken Zijner Kerk,
die Hij met Zijn bloed gekocht heeft,
ten goede uitrichten. Hij is het mid
den van Zijn erfdeel: daarom zal het
niet wankelenGod zal Sion helpen in
het aanbreken van den morgenstond.
De morgenstond van eeuwige verlos
sing genaakt, waarin Gods erfdeel
Hem eeuwig zal dienen zonder eenige
wolk van verdrukking of moeite. Ver
troost elkander met deze woorden.
Ds. B.
lAtlDEn-niEUWS
Gevestigd te Mkidelluunis Frins Heudiikstr. 122 C Giro 167930 i Fortbox 8 Tel. 17,
Abonnementsprgg 90 cent per 3 maandenbij vooruitbetaling.
Versdiant lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week.
Afzomder]|ike Buminei» 5 ceal Buitenland 8 gulden pexjaa»
B^fbantoor voor Zeeland: St. Maartenad^k Marbt, Telet. 69.
Advertentiei^r^ 20 cent per regel. Redames 40 et.; Dieost»
aanvragen m aanbiedingen van 1—6 r^eb 80 et.; Boek«aam«
kondiging 10 cent p» r^el Contracten belangi^k lager.
God is in het midden van haar;
zij zal niet wankelen; God zal haar
helpen In het aanbreken van den
morgenstond.
(Ps. 46 6.)
■■..■■■Ill II III! Illn. ^,«wCWïw»:«>MW>K«w..>»;K«««+>:-v.-KMt>>K-x«f>K-K
Amerika en Europa. Geen juichto-
nen. Dowie en de stad Zien. Ds.
van Raalte en de verhuizing der Afge
scheidenen.
De ontwikkeling der gebeurtenissen in
Europa wordt ook in Amerika nauwlet
tend gadegeslagen. Amerika, het wereld
deel der vrijheid, hoeder van de parlemen
tair-democratische gedachte, geeft steeds
meer uiting aan de algemeene opvatting:
Amerika kan er niet in berusten, dat Eu
ropa door de Duitschers en hun heerschers-
systeem zou worden overweldigd. Een nat-
socialistisch of fascistisch Europa zou ook
voor het groote en machtige Amerika ge
varen inhouden. Tusschen zulk een Europa
en Japan, zou de Nieuwe Wereld zich zeer
onbehaaglijk gaan gevoelen. Ook spelen fi-
nantieele belangen hier een rol. Met milli-
arden dollars is het Amerikaansche kapi
taal bij het wel en wee van de Europeesche
landen geïnteresseerd. Worden Duitschland
en Italië hier de baas, dan gaat er door de
Amerikaansche schuldvorderingen een
streep En zoo laat het zich reeds aan
zien dat een complete tweede wereldoorlog
op komst is, waarin Amerika ook zijn rol
zal spelen. Waarlijk, wij leven in een fel-
bewogen, donkeren tijd!
Amerika, de Nieuwe wereld, het wereld
deel der vrijheid! Toevlucht voor allen, die,
in welk oord der aarde ook, naar vrijheid
en voorspoed hakeni. Land met zoo onbe
grensde mogelijkheden, geheel los van tra
ditie, die in Europa op elk volk haar stem
pel zet. Een mengelmoes van vreemden,
naar Amerika overgestoken, leeft er een
nieuw maatschappelijk leven hetwelk dan
ook een zeer gemenigd karakter vertoont.
altijd een poeder of cacliet van.Mijntiardt.
Mijahardt's Poeders per stuk 8 et. Doos 45 et.
Cachets, genaamd „Mijnhardtjes" 2 st. 10 et. Doos 50 et.
Hoevele bladzijden echter noodig zouden
zijn om dit Amerikaansch volks karakter
ook maar eenigermate uit te beelden-in
één ding is het aan het oude Europa gelijk,
ook dé,ar vertoont het volk zich in meer
derheid wars van den waren dienst des
Heeren. De wereldsche begeerlijkheden en
de geweldige stoffelijke vooruitgang heb
ben geleid tot een los zijn van God, een ver
geten van den Schepper aller dingen, een
opgaan in al wat zichtbaar en van dezen
tijd is. Zoo raken daar zoowel als hier de
dingen des Geestes op den achtergrond.
Het zou niet juist zijn hier over het hoofd
te zien de groote gereformeerde kerken
groep die in Amerika nog voortleeft. Op
een zooveel millioenen tellend volk vermag
deze echter niet haar stempel te zetteui.
Bovendien is de Amerikaan anders geaard
dan de Europeaan, er is een meer zake-
lijk-nuchtere geest te ontwaren die zich al
lereerst in het maatschappelijk verkeer ma
nifesteert, maar dan ook voor de deuren
der kerken geen halt houdt (zoomin als
zulks in Nederland het geval is.) Wat men
dan ook uit Amerika hoort, doet immer
voor ons gevoel kil aan. Een gemeenzaam
kerkelijk leven zoo wij het in Holland ken
nen wordt er - mede door de verspreiding
over zoo groote afstanden - niet gevonden.
Juichtonen ten dezen werden er van allen,
die uit Nederland de Oceaan overstaken,
nimmer gehoord.
Bij dit alles staat toch vast, er is geen
werelddeel waarin zooveel godsdiensten
worden aangetroffen als in Amerika, it Is
het land van den „Almachtigen dollar" en
wat men er doet, doet men in 't groot. Tem
pels en kerken verrijzeni er als machtige
paleizen met oogverblindende pracht van.
marmer eni goud. Wat de leer ook aan in
nerlijk gehalte moge missen wordt den op-;
pervlakkigeni Amerikaan door den aanblik^
der gebouwen, door muziek, zang of dans
vergoed. Uiteraard kan dit niet slaan op
hen, die uit een gereformeerd beginsel le
ven. Maar deze groep domineert in het groo
te Amerika niet. De massa houdt er ook
haar godsdiensten op na. Op één van die
wensch ik de aandacht te vestigen, n.l. op
The Christian Catholic Church (De Chris
telijke Algemeene Kerk) welke een eigen
stad heeft, Zion genaamd, gelegen aan het
Meer van Michigan.
In 1901 werd deze stad gebouwd door
John Alexander Dowie, geboren in 1847 in
Schotland. Hij had theologie gestudeerd en
i.s in Sydney predikant geweest. Naarma
te hij ouder werd meende hij een meer
volledig Evangelie te moeten brengen en
wenschte hij een theocratisehen Staat te
stichten, waarin alleen geloovigen mochten
wonen. De gaven der gezondmaking, onder
de Apostelen bekend, aldus zeide hij, zijn
door het verval der kerk verloren en moe
ten weer worden opgewekt. Daartoe is dan
het gebed van noode, maar dat sluit dan
ook het gebruik van geneesmiddelen en den
raad van dokters uit. Rooken, sterke drank,
specerijen en dergelijke zijn in Zion verbo
den. Boombladeren, door Dowie gestempeld,
werden over heel de wereld verzonden öm
hierdoor zieke „heidenen" te genezen. Dowie
toch was de man, die als Christus' Eerste
Apostel de wederkomst des Heeren ver
wachtte. Een geweldige Tempel werd er
gebouwd, waarin Dowie als priester heersch
te. Hij eischte en verkreeg van zijn volge
lingen ,,de tienden" tot onderhoud van stad
en tempel. Ook bereisde hij bijna heel de
wereld, overal zendelingeni aanstellend die
zijn nieuwe leer verbreidden. Intusschen
heeft hij ook moeten ervaren, dat zijn gebe
den niet altijd ziekte konden weren; zoo is
zijn dochter overleden aan ernstige brand
wonden.
Ook iwerd Dowie zelf ernstig ziek en
zocht daarvoor heul in Mexico. In die af
wezigheid werd openbaar, dat hij een min
der eerbaar leven leidde, en toen werd de
groote profeet door zijn volgelingen
afgezet en vervangen door W. G. Voliva.
Dowie heeft natuurlijk zijn Zion danig met
oordeel en vloek bedreigd, maar Zijn disci-
peltjes hebbeni zich daarvan weinig aange
trokken. Intusschen is deze teekening der
Zionisten van Dowie niet volledig, indien
het meer zakelijke element in 's-mans op
treden niet vermeld wordt. Schreef ik hier
vóór reeds van de rondgezonden boombla
deren, die de zieken moesten, genezen, Do
wie was ook president van een door hem
zelf opgerichte bank. Van alle oorden
vloeide het kapitaal naar de veilige Zion-
bank. Men kan zich voorstellen dat iemand,
die een complete stad sticht een bekwaam
zakenman is. Zooals ook onder ons wel
predikanten bekend zijn, wier kijk op za
ken den geroutineerden beursman evenaart.
Met dat al heeft Dowie blijkbaar zichzelf
al te veel in het centrum gezet, want ook
de Zionbank bleek kort voor zijn dood in
weinig florissanten staat te verkeeren. Als
self-made man van zoo overwegenden in
vloed op geestelijk gebied zal hij wel niet
behoefte hebben gehad aan een ,raad van
commissarissen" naast zich. Dit alles is
echter niet in staat geweest zijn naam zóó
te schaden dat zijn volgelingen hem niet
zijn blijven gedenken als een geniaal man
en verheven 'figuur, die de oude waarheden
in een nieuw Evangelie had doen herleven.
Een verhaal als van deze secte in Ame
rika is met vele andere te vermeerderen.
Amerika is van finantieel-sterke godsdien
stige richtingen vol. Niet alleen mannen,
maar ook vrouweui spelen er een geweldige
rol. Er bestaan toestanden die voor ons
Hollanders, in ons kleine landje, schier on
gelooflijk zijn. Ds. Kok heeft onlangs in
een door hem uitgegeven boek hierover
wel gedocumenteerde mededeelingen ge
daan.
Hoe meer een volk zich van den eenvoud
der Schrift afwendt hoe meer het vatbaar
wordt voor alle wind van leer. De gevallen
mentsch zoekt in het diepst van zijn ziel
weer naar een paradgs, maar hij zoekt dat
in eigen gekozen wegen, hij bemint een
eigenwilligen godsdienst.
De belangstelling voor Amerika zou in
onze kringen minder groot zijn, indien niet
velen aldaar naaste of verre bloedverwan
ten hadden wonen. Gansche streken zijn
in Amerika aan te wijzen als bewoond door
Zeeuwen, Gelderschen en andere Hollan
ders. Het is bekend, dat kort na de Af
scheiding van 1834 een ware landverhuizing