CriDWEEKBiADÖpGED.GD0nD5IAG vöönDlZUID-H0lliüZEEUW3Ct1E EHAHDEn N.V. UiïGEVERSMMTSCHAPPIJ „EIUNDEN-NIEÜWS" De Heere in het midden Zijns Volks. Uit het Kijkvenster. STICHTELIJKE OVERDENKING 12e Jaargang ZATERDAG 27 APRIL 1940 No* 1137 Dit nominer bestaat uit 2 bladen Hoofdpijn, Kiespp. IZ:\S, WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER19 35 OPGENOMEN HET BLAD .ONZE EILANDEN" - 18EJAARGANQ UITGAVE VAN De geloofsroem der kerk is nog niet uitgeput. Haar troostzang is nog niet beëindigd. Hoe geeft zij getuigenis van de oorzaak, vastheid en zeker heid harer behoudenis, waarona de vijand over haar niet getriumfeerd heeft; waarom zij in de wateren der verdrukking niet omgekomen is. De goddeloozen weten niet en verstaan niet. Zij weten niet waarom eene verdrukte en ter dood toe vervolgde Kerk nog leven kan en niet uitgeroeid kan worden. Zij verstaan niet, dat, hoe de braambosch ook brandt, zij nochtans niet verteerd wordt. Hoe meer Farao de kinderen Israels ver drukte, hoe meer het wies, want: God was in het midden van haar. Merkt hier het onderscheid tusschen den rechtvaardige en den goddeloo- ze. Als de goddelooze geworpen wordt in den smeltkroes der ellende, hij zal er niet uitkomen. Doch daar entegen zal de rechtvaardige zonder letsel daaruit voortkomen. De Heere deed Israël door het mid den van de zee gaan en zij stonden weldra als een verlost volk op den oever. Maar Farao kwam in het mid den van de zee om. O wee als de god delooze komt onder de slagen van een vertoornd God en een grimmig Wreker. Als Hij de sterkte Zijner macht beproeft op Zijne hateren en Zijne wraak over hen uitgiet, dan zullen zij niet bestaan, maar als kaf van den dorschvloer worden wegge vaagd. Maar tot Zijn volk zegt de Heere: „Wanneer gij zult gaan door het wa ter. Ik zal bij u zijn en door de rivie ren, zij zullen u niet overstroomen wanneer gij door het vuur zult gaan, zult gij niet verbranden en de vlam zal u niet aansteken." Tot Jeruzalem zegt God: „Vrees niet, o Sion, laat uwe handen niet slap worden. De Heere Uwe God is in het midden van u; een Held, Die verlossen zal. Hij zal Zich over u verheugen met gejuich." De Heere, de God Zijns volks, blijft Zich altijd gelijk, want Hij is gisteren en heden Dezelfde en tot in eeuwig heid. Hij is getrouw en waarachtig. Dat is het zegel Zijner liefde tot Zijn volk. Hij is in het midden van haar met Zijne onveranderlijke gunst en standvastige liefde en daarom mag Sion zich verheugen inden Heere en in den Heilige Israels roemen. Jeruza lem IS de stad Gods, de woning des AJlerhoogsten, die Hij Zich ten eigen dom heeft gemaakt. De Heere bemint de poorten Sions boven alle woningen van Jacob. Soms wordt gezegd dat H?j bij haar is: Ten ware de Heere, Die bij ons geweest is, zegge nu Is raël. Dan weer dat Hij voor Zijn volk isZoo God voor ons is. wie zal tegen ons zijn? En elders dat Hij rondom de Zijnen is: Rondom Jeruzalem zijn bergen; alzoo is de Heere rondom Zijn volk, van nu aan tot in der eeuwigheid. Dan weer dat Hij onder haar isDe eeuwige God zij u eene woning en van onder eeuwige armen. Zoo hier: In het midden van haar; alles tezamen genomen om uit te drukken de volko menheid en zekerheid van hare bevei liging. Hij is in het midden van haar als Koning om haar te regeeren en te bestiu"en. Christus heeft op Zijn kleed en op Zijn dij dezen naam geschreven: Ko ning der koningen en Heere der hee- ren. Hij rijdt op het witte paard Zij ner overwinning en doet al de Zijnen met Hem triumfeeren. Hij oordeelt en voert krijg in gerechtigheid. Daarom zullen Zijne vijanden niet bestaan. Hij is in het midden Zijns volks als een Overste, om hunnen twist te twisten. O wee als de Heere den twist Zijns volks wreekt op den vijand. Dan kan de Assyriër niet bestaan. Dan rukt de Heere, de almachtige God, den vijand uit al zijne sterkten en uit al zijne bedeksels en doet hem als drek der aarde vergaan, gelijk ten dage toen honderd-vijf-en-tachtig-dui- zend Assyriërs dood ter aarde lagen. De Heere is in het midden Zijns volks, in het midden van Jeruzalem als een Zon om haar te verlichten, als een Schild ova haar te bedekken en als een Schuilplaats om haar te ver bergen. Daarom mag Gods volk be moedigd zijn ten dage der verdruk king, want de verlossing komt gewis- selijk, dewijl de Heere, de Verlosser, in het midden van hen is. Hij zal al tijd verschijnen tot blijdschap van Zijne kinderen. Nooit zal de Heere Zijn volk wegwerpen. Altijd zal er zijn een heilig zaad en een kostbaar overblijfsel, dat God zal bewaren en voortbrengen, hoe lang en hoe don ker ook de nacht van beproeving mo ge zijn. God is in het midden van haar, zij zal niet wankelen. Zoete zang. Zoete geloofsbetuiging. Niet wankelen. De kerk zingt niet: zij zal niet verdrukt worden. Immers, ver drukking is Sion niet vreemd. Het zal door vele verdrukkingen ingaan. Allen die godzaliglijk willen leven in Christus Jezus, die zullen vervolgd worden. Hoe zwaar zijn soms die ver drukkingen, dat Sion der verkwijning nabij is. Wankelmoedigheid is Gods volk niet vreemd. En toch, Sion zal niet wankelen. Jeruzalem zal niet on dergaan. ;,Als ik zeide: mijn voet w;ankelt. Uwe goedertierenheid, o Heere, ondersteunde mij," zegt Da vid. En nog eens: „Hij zal Uwen voet niet laten wankelen; uw Be waarder zal niet sluimeren." De treden der goddeloozen houden de hel vast. Zij wankelen ter dooding. Zij worden niet ondersteund; er is geen balsem, noch genezing voor hunne wonden. Allen, die aardsche dingen bedenken en vijanden zijn van het kruis van Christus, die met de zijde en den schouder dringen, die de handen der boosdoeners sterken en zichzelven tot overtreders stellen, smaders en vervolgers van God en van Zijn volk, deze allen stellen zich tot het mikpunt van des Heeren gramschap en van Zijnen brandenden toorn. O, ten dage als zij denken vast te staan zal een veelvoudig wlee hen treffen, want in des Heeren hand is een beker en de wijn is beroerd, vol van mengeling en Hij schenkt daar uit; alle goddeloozen der aarde zul len Zijne droesemen uitzuigende drin ken. Maar zoete vertroostingen en liefe lijkheden zijn weggelegd voor allen die waarlijk van Christus zijn, die in de benauwing der tijden den Heere achteraan klagen en rouwklagen over de zonde en over de gruwelen die ge daan worden; die een welgevallen hebben aan de steenen van Sion en medelijden hebben met haar gemis. Werpt Uwe vrijmoedigheid niet -v^&g, maar vertroost en bemoedigt u in den Heere, Die Sions zaak twisten zal ten einde toe. Laat het oprechte volk lijdzaamheid betrachten, standvastig en onbewegelijk, zich hoedend voor de strikken die overvloedig zijn ge spannen. Wijkt niet af van het kruis van Christus. Acht de versmaadheid van Christus meerderen rijkdom te zijn dan al de schatten dezer wereld. Ook thans, onder alle beroerten in de wereld, maakt de valsche kerk van Rome, de moeder aller geestelijke hoererijen, de wereld wijs dat buiten hare gemeenschap geen zaUgheid te wachten is. Hoevelen vermengen zich met haar. Maar de Geest van God verzekert ons, dat allen die met haar zijn in hare plagen zullen deelen, wanneer de tijd harer bezoeking zal gekomen zijn en zij den beker van Gods toorn zal moeten drinken. Gods kerk zal niet wankelen, al wordt zij telkens weer als in de woes tijn teruggedrongen en al is zij niet meer als een nachthutje in den kom kommerhof. God is in het midden van haar; zij zal niet wankelen. God zal haar helpen in het 1 aanbreken van den morgenstond. De, verdrukking van Gods volk zal niet altijd duren. Aan den nacht van moeiten en tranen komt welhaast een einde. Gelijk op eiken nacht, hoe donker ook, de mor genstond aanbreekt, alzoo zal voor Gods Kerk op eiken nacht van loute ring en beproeving de morgenstond van verkwikking aanbreken. Het is God, Die de doodsschaduw verandert in den morgenstond. En het is de ge loofsroem yan Gods volk: „Al ging ik ook in een dal der schaduwen des doods, ik zal geen kwaad vreezen, want Gij zijt met mij. Uw stok en Uw staf die vertroosten mij." Lang kan de Heere Zijne kinderen beproeven. Bang kan het hun te moede zijn, als of er nimmer een einde zou komen aan hunne moeiten. Zeer ver, tot op het uiterste, kan de Heere het met Zijn Kerk laten aankomen, dat zij zich bevindt in de schaduw des doods, overstelpt van ellend. MJaar verder dan de doodsschaduw zal het toch niet komen. Nooit zal de Heere Zijn volk ter dood overgeven. „De Heere heeft mij wel vele kwaden doen zien, maar Hij heeft mij ter dood nooit overgegeven," zegt de dichter. Hij zal Zijn hulp nooit vruchteloos vergen. Zijne hulp is eene tijdige hulp. De Heere weet Zijnen tijd. Hij komt geen minuut te laat. Er is ^en tijd des wel- behagens door de grootheid Zijner goedertierenheid. Alzoo zegt de Heere tot vertroosting van Zijn erf deel: „In den tijd des welbehagens heb Ik u verhoord en ten dage des heils heb Ik u geholpen." De lamp der goddeloozen zal uitge- bluscht worden. Hun zon zal onder gaan op den middag en welhaast ver anderen in den duisteren nacht van eeuwig wee, zonder eenige lafenis. Maar voor Gods Kerk geen nood. Duisternis was over gansch Egypte- land, maar bij alle kinderen Israels was het licht in hunne woningen. Duisternis en donkerheid kwam over den Assyriër, maar voor Jeruzalem brak het licht der verlossing en ver troosting liefelijk door. Zoo zal altijd openbaar worden dat het voordeel al tijd is aan de zijde van Gods Kerk. Zij zal leven, al gaat het door de doodsschaduwen heen. Maar de vij anden van God en Zijn volk zullen niet bestaan. Zij zullen als rook ver dwijnen en als een stoppel verbran den door Hem, Die op den troon zit. Wiens oogen zijn als een vlamme vuurs. Maar Sion zal leven tot in eeuwig heid. Het wordt geroepen den tijd uit te koopen, dewijl de dagen boos zijn. Zijt niet hooggevoelende, niet al te weelderig, maar wandelt gelijk Chris tus gewandeld heeft. Vertrouwt u Hem toe. Die over alle dingen regeert, Die alle macht bezit in hemel en op aarde. Hij zal alle zaken Zijner Kerk, die Hij met Zijn bloed gekocht heeft, ten goede uitrichten. Hij is het mid den van Zijn erfdeel: daarom zal het niet wankelenGod zal Sion helpen in het aanbreken van den morgenstond. De morgenstond van eeuwige verlos sing genaakt, waarin Gods erfdeel Hem eeuwig zal dienen zonder eenige wolk van verdrukking of moeite. Ver troost elkander met deze woorden. Ds. B. lAtlDEn-niEUWS Gevestigd te Mkidelluunis Frins Heudiikstr. 122 C Giro 167930 i Fortbox 8 Tel. 17, Abonnementsprgg 90 cent per 3 maandenbij vooruitbetaling. Versdiant lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzomder]|ike Buminei» 5 ceal Buitenland 8 gulden pexjaa» B^fbantoor voor Zeeland: St. Maartenad^k Marbt, Telet. 69. Advertentiei^r^ 20 cent per regel. Redames 40 et.; Dieost» aanvragen m aanbiedingen van 1—6 r^eb 80 et.; Boek«aam« kondiging 10 cent p» r^el Contracten belangi^k lager. God is in het midden van haar; zij zal niet wankelen; God zal haar helpen In het aanbreken van den morgenstond. (Ps. 46 6.) ■■..■■■Ill II III! Illn. ^,«wCWïw»:«>MW>K«w..>»;K«««+>:-v.-KMt>>K-x«f>K-K Amerika en Europa. Geen juichto- nen. Dowie en de stad Zien. Ds. van Raalte en de verhuizing der Afge scheidenen. De ontwikkeling der gebeurtenissen in Europa wordt ook in Amerika nauwlet tend gadegeslagen. Amerika, het wereld deel der vrijheid, hoeder van de parlemen tair-democratische gedachte, geeft steeds meer uiting aan de algemeene opvatting: Amerika kan er niet in berusten, dat Eu ropa door de Duitschers en hun heerschers- systeem zou worden overweldigd. Een nat- socialistisch of fascistisch Europa zou ook voor het groote en machtige Amerika ge varen inhouden. Tusschen zulk een Europa en Japan, zou de Nieuwe Wereld zich zeer onbehaaglijk gaan gevoelen. Ook spelen fi- nantieele belangen hier een rol. Met milli- arden dollars is het Amerikaansche kapi taal bij het wel en wee van de Europeesche landen geïnteresseerd. Worden Duitschland en Italië hier de baas, dan gaat er door de Amerikaansche schuldvorderingen een streep En zoo laat het zich reeds aan zien dat een complete tweede wereldoorlog op komst is, waarin Amerika ook zijn rol zal spelen. Waarlijk, wij leven in een fel- bewogen, donkeren tijd! Amerika, de Nieuwe wereld, het wereld deel der vrijheid! Toevlucht voor allen, die, in welk oord der aarde ook, naar vrijheid en voorspoed hakeni. Land met zoo onbe grensde mogelijkheden, geheel los van tra ditie, die in Europa op elk volk haar stem pel zet. Een mengelmoes van vreemden, naar Amerika overgestoken, leeft er een nieuw maatschappelijk leven hetwelk dan ook een zeer gemenigd karakter vertoont. altijd een poeder of cacliet van.Mijntiardt. Mijahardt's Poeders per stuk 8 et. Doos 45 et. Cachets, genaamd „Mijnhardtjes" 2 st. 10 et. Doos 50 et. Hoevele bladzijden echter noodig zouden zijn om dit Amerikaansch volks karakter ook maar eenigermate uit te beelden-in één ding is het aan het oude Europa gelijk, ook dé,ar vertoont het volk zich in meer derheid wars van den waren dienst des Heeren. De wereldsche begeerlijkheden en de geweldige stoffelijke vooruitgang heb ben geleid tot een los zijn van God, een ver geten van den Schepper aller dingen, een opgaan in al wat zichtbaar en van dezen tijd is. Zoo raken daar zoowel als hier de dingen des Geestes op den achtergrond. Het zou niet juist zijn hier over het hoofd te zien de groote gereformeerde kerken groep die in Amerika nog voortleeft. Op een zooveel millioenen tellend volk vermag deze echter niet haar stempel te zetteui. Bovendien is de Amerikaan anders geaard dan de Europeaan, er is een meer zake- lijk-nuchtere geest te ontwaren die zich al lereerst in het maatschappelijk verkeer ma nifesteert, maar dan ook voor de deuren der kerken geen halt houdt (zoomin als zulks in Nederland het geval is.) Wat men dan ook uit Amerika hoort, doet immer voor ons gevoel kil aan. Een gemeenzaam kerkelijk leven zoo wij het in Holland ken nen wordt er - mede door de verspreiding over zoo groote afstanden - niet gevonden. Juichtonen ten dezen werden er van allen, die uit Nederland de Oceaan overstaken, nimmer gehoord. Bij dit alles staat toch vast, er is geen werelddeel waarin zooveel godsdiensten worden aangetroffen als in Amerika, it Is het land van den „Almachtigen dollar" en wat men er doet, doet men in 't groot. Tem pels en kerken verrijzeni er als machtige paleizen met oogverblindende pracht van. marmer eni goud. Wat de leer ook aan in nerlijk gehalte moge missen wordt den op-; pervlakkigeni Amerikaan door den aanblik^ der gebouwen, door muziek, zang of dans vergoed. Uiteraard kan dit niet slaan op hen, die uit een gereformeerd beginsel le ven. Maar deze groep domineert in het groo te Amerika niet. De massa houdt er ook haar godsdiensten op na. Op één van die wensch ik de aandacht te vestigen, n.l. op The Christian Catholic Church (De Chris telijke Algemeene Kerk) welke een eigen stad heeft, Zion genaamd, gelegen aan het Meer van Michigan. In 1901 werd deze stad gebouwd door John Alexander Dowie, geboren in 1847 in Schotland. Hij had theologie gestudeerd en i.s in Sydney predikant geweest. Naarma te hij ouder werd meende hij een meer volledig Evangelie te moeten brengen en wenschte hij een theocratisehen Staat te stichten, waarin alleen geloovigen mochten wonen. De gaven der gezondmaking, onder de Apostelen bekend, aldus zeide hij, zijn door het verval der kerk verloren en moe ten weer worden opgewekt. Daartoe is dan het gebed van noode, maar dat sluit dan ook het gebruik van geneesmiddelen en den raad van dokters uit. Rooken, sterke drank, specerijen en dergelijke zijn in Zion verbo den. Boombladeren, door Dowie gestempeld, werden over heel de wereld verzonden öm hierdoor zieke „heidenen" te genezen. Dowie toch was de man, die als Christus' Eerste Apostel de wederkomst des Heeren ver wachtte. Een geweldige Tempel werd er gebouwd, waarin Dowie als priester heersch te. Hij eischte en verkreeg van zijn volge lingen ,,de tienden" tot onderhoud van stad en tempel. Ook bereisde hij bijna heel de wereld, overal zendelingeni aanstellend die zijn nieuwe leer verbreidden. Intusschen heeft hij ook moeten ervaren, dat zijn gebe den niet altijd ziekte konden weren; zoo is zijn dochter overleden aan ernstige brand wonden. Ook iwerd Dowie zelf ernstig ziek en zocht daarvoor heul in Mexico. In die af wezigheid werd openbaar, dat hij een min der eerbaar leven leidde, en toen werd de groote profeet door zijn volgelingen afgezet en vervangen door W. G. Voliva. Dowie heeft natuurlijk zijn Zion danig met oordeel en vloek bedreigd, maar Zijn disci- peltjes hebbeni zich daarvan weinig aange trokken. Intusschen is deze teekening der Zionisten van Dowie niet volledig, indien het meer zakelijke element in 's-mans op treden niet vermeld wordt. Schreef ik hier vóór reeds van de rondgezonden boombla deren, die de zieken moesten, genezen, Do wie was ook president van een door hem zelf opgerichte bank. Van alle oorden vloeide het kapitaal naar de veilige Zion- bank. Men kan zich voorstellen dat iemand, die een complete stad sticht een bekwaam zakenman is. Zooals ook onder ons wel predikanten bekend zijn, wier kijk op za ken den geroutineerden beursman evenaart. Met dat al heeft Dowie blijkbaar zichzelf al te veel in het centrum gezet, want ook de Zionbank bleek kort voor zijn dood in weinig florissanten staat te verkeeren. Als self-made man van zoo overwegenden in vloed op geestelijk gebied zal hij wel niet behoefte hebben gehad aan een ,raad van commissarissen" naast zich. Dit alles is echter niet in staat geweest zijn naam zóó te schaden dat zijn volgelingen hem niet zijn blijven gedenken als een geniaal man en verheven 'figuur, die de oude waarheden in een nieuw Evangelie had doen herleven. Een verhaal als van deze secte in Ame rika is met vele andere te vermeerderen. Amerika is van finantieel-sterke godsdien stige richtingen vol. Niet alleen mannen, maar ook vrouweui spelen er een geweldige rol. Er bestaan toestanden die voor ons Hollanders, in ons kleine landje, schier on gelooflijk zijn. Ds. Kok heeft onlangs in een door hem uitgegeven boek hierover wel gedocumenteerde mededeelingen ge daan. Hoe meer een volk zich van den eenvoud der Schrift afwendt hoe meer het vatbaar wordt voor alle wind van leer. De gevallen mentsch zoekt in het diepst van zijn ziel weer naar een paradgs, maar hij zoekt dat in eigen gekozen wegen, hij bemint een eigenwilligen godsdienst. De belangstelling voor Amerika zou in onze kringen minder groot zijn, indien niet velen aldaar naaste of verre bloedverwan ten hadden wonen. Gansche streken zijn in Amerika aan te wijzen als bewoond door Zeeuwen, Gelderschen en andere Hollan ders. Het is bekend, dat kort na de Af scheiding van 1834 een ware landverhuizing

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1940 | | pagina 1