ChlUi/EEKBI/X>SpGED.Gn()nD5IA6 vöönHZUID-HOairiZECUWSCIIE CILAnDEM
m£mt>K^^^
N.Y. üiïGEVERSMAATSCHAPPIJ „EILANDEN-NIEÜWS"
Verdeeling van de
eedekiren van Jezus
Schatten van Schoonheid
Uit het Kijkvenster.
STICHTELIJKE
OVERDENKING
2e Jaargang
ZATERDAG 23 MAARTHQeO
No. 1128
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
AIAAR
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBE R19 35 OPGENOMEN HET BLAD .ONZE EILANDEN" - 18E JAARGANG
UITGAVE VAN
J^* Door invallende Paasch-
I dagen zal ons Blad D. V.
I a.s. Woensdag NIET vcrschg- 1
1 nen. 1
De armoede van Jezus is de bron
van den geestelijken rijkdom van
Gods uitverkoren volk. Het is onaan
nemelijk voor het verduisterde ver
stand van den mensch, dat een arme
iemand rijk kan maken. Een arme
heeft gebrek. Daarom hoort men veel
de uitdrukking: een arme zondaar en
een rijke Jezus. Evenwel een mensch
is van zichzelf niet arm, maar rijk.
Hij heeft zooveel deugden en be
kwaamheden, geloof en bekeering,
dat hij heeft Jezus niet noodig in den
grond.
En Jezus was niet rijk, zelfs Zijn klee
deren werden Hem nog afgenomen.
Sedert den val van Adam heerscht er
een ziekte onder het menschdom,. die
zelfs Gods volk heeft aangetast en
dat is de ziekte van vroomheid. Die
ziekte laat zich niet kwaad aanzien,
want die zieken gevoelen zich gezond.
En toch, velen sterven er aan.
Als de Heere, ons getrouw maakt
en met Zijn Geest bedeelt, dan moe
ten wij telkens aan die vrome lieden
den oorlog verklaren. Toen de Heere
Jezus op aarde was heerschte die
ziekte algemeen. Hij was een teeken
dat weersproken werd. De tegen
spraak ontaardde in leugen en laster,
ja Hij werd om Zijn leer omgebracht.
Die rijke zondaren kunnen het niet
hebben, dat hun alles afgenomen
wordt. Een rijke is toch altijd geëerd
;geweest.
Zij zeggen, dat zij voor velen een
zegen zijn Wie heeft ooit gehoord,
dat een rijke naar een arme gaat om
hulp of raad? En toch Gods ware
volk is door Gods genade arm ge
maakt en de Heere houdt hen arm.
En waar door? Door hun zonde, die
zij gevoelen. Wel hebben zij nog veel
te stellen met hun rijkdom van
vroomheid, zoodat de f arizeër den tol
lenaar veracht. Gelijk de farizeërs
den blindgeborene eindeloos tegen
spraken en hem ten slotte uit de sy
nagoge wierpen, zoo zou die farizeër
het nog van den tollenaar winnen, als
de Heere Zijn volk niet bewaart.
Waarlijk wij moeten aan onzen rijk
dom ontdekt en er van verlost wor
den. En dat kan alleen door een ar
men Jezus. „Gij weet de genade van
onzen Heere Jezus Christus, dat Hij
om uwentwil is a r m geworden daar
Hij rijk was, opdat gij door Zijnen
armoede zoudt rijk worden." 2
Oor. 8:9.
JezAis is arm geworden. Hij was
r ij k. Want Hij was God, eenswezens
met den Vader en den Heiligen Geest,
- begaafd met al de eigenschap
pen Gods, v o 1 z a 1 i g in Zichzelf,
algenoegzaam voor Zichzelf,
Die niets behoefde buiten Zich
zelf, Schepper. Onderhou
der en Re geer der van alle din
gen. Heer en Eigenaar van alles.
Doch voor een tijd deed Hij afstand
van al Zijn goed. Het recht van eigen
dom ontzegde Hij Zich. Jezus wordt
mensch. God formeerde Hem een
lichaam uit de maagd Maria en
schiep een ziel er in. In de geboorte
bracht Hij alle behoeften meeHon
ger en dorst, vermoeidheid en slaap.
Hij weende en was beangst. Hij be
hoefde de hulp van God, engelen en
menschen, werd verzocht en bad. Hij
werd van Heer Knecht. Hij diende,
onderhield de Wet en werd gestraft
als Ware Hij een misdadiger. Hij was
geen bedelaar, geen martelaar, maar
een Middelaar tusschen God en Zijn
zondig en schuldig volk. Hij moest
Zijn Vader bevredigen door alle ge
rechtigheid te vervullen en Gods
toorn verzoenen, die op Gods uitver
korenen lag, door lijden en sterven.
Alzoo werden hunne zonden in een zee
van eeuwige vergetelheid geworpen.
De heidenen kreeg Hij tot Zijn erfdeel
en de einden der aarde tot Zijn bezit
ting.
De armoede van Jezus was grooter
dan ooit op aarde door een mensch
geleden is. Geboren in een stal, ge
legd in een voederbak, in doeken ge
wonden; gehaat, zoodat Jozef en Ma
ria naar Egypte moesten vluchten
om Zijnentwil. De plaats waar Hij op
groeide daar werd Hij veracht en ge
scholden. Hij kon Zijn belasting niet
betalen; met een geleenden ezel deed
Hij Zijn intocht in Jeruzalem. Hij
werd onderhouden door de aanzienlij
ke vrouwien. Zijn onderdak had Kcj
bij Zijne vrienden. En toen Hij gekrui
sigd werd, hing Hij naakt van Zijn
kleederen beroofd aan het kruis. De
vossen hebben holen, de vogelen des
hemels nesten, maar de Zoon des
menschen heeft niets waar Hij Zijn
hoofd nederlegge.
Die ariftoede van Jezus is een be
straffing van onze ondankbaarheid en
een bron van geestelijke goederen
voor die in Hem gelooven. De heide
nen zijn bezorgd over tijdelijk gebrek.
Gods volk zij het tot zonde over hun
aardsche nooddruft te klagen. Ziet
hoe Jezus, die schatrijk was, doodarm
is geworden om u te zaligen. Wij
wenschen bij een gedeelte van Zijn lij
den ons te bepalen n.l. bij de verdee
ling van Zijne kleederen.
Het einde van Jezus' lijden is een
aaneenschakeling van smaad ge
weest. De Joodsche raad had Jezus'
veroordeeling van Pilatus verkregen.
Hij zette de deur open voor een in de
geschiedenis ongekende mishande
ling. De krijgsknechten ontdeden
Hem van Zijne kleederen en deden
Hem een ouden veldheersmantel aan,
dien zij in het paleis van Pilatus von
den. Zij zetten een doornenkroon op
Zijn hoofd, gaven Hem een rietstok
in de hand en vielen voor Hem op de
knieën, als ware Hij een Koning met
Hem den spot drijvende. Zij spogen
Hem in het aangezicht, en sloegen
met den rietstok op het hoofd. Hem
verwondende. Daarna deden zij Hem
Zijne kleederen aan en leidden Hem
naar Golgotha om Hem te kruisigen.
Andermaal ontkleedden zij Hem en
hingen Zijn naakte lichaam aan het
kruis en maakten Zijne handen en
voeten met nagelen daaraan vast.
Hoe smartelijk dit lichaamslijden ook
was nog lieten zij Hem niet met rust,
maar wondden Zijne ziel met scham
pere verwijtingen, als willende Hem
overtuigen, dat Hij te hoog van Zich
zelf had opgegeven en dat Zijn ver
trouwen op God ijdel was. De godde-
looze godsdienst is zéér verhard, dat
het geweten, met een brandijzer is
toegeschroeid. En waar zij zelf door
God losgelaten worden om Jezus zoo
te mishandelen, hun oordeel uitwer
kende, daar besluiten zij, dat God zoo
tegen Zijn Zoon is, dat Hij Hem niet
verlost. Het schijnt evenwiel, dat hun
aandacht van Christus wordt afge
leid. De kleederen van Jezus hebben
hun begeerte gaande gemaakt. Wij
zien de onverlaten onder het oog des
Heeren Zijne kleederen verdeelen het
geen met een gestorvene eerst na de
begrafenis geschiedt.
Het kleed moet gedragen worden
om der zonden wil. Het is een godde-
looze stelling, dat naaktheid geen on
zedelijkheid is. Waar geen vreeze
Gods is, noch schaamte voor de men
schen, wordt de deur opengezet voor
de verzoeking des satans. De krijgs
knechten vertraden de menschelijke
schaamte, en hebben Jezus overge
leverd aan den laagsten spot. Jezus
had voor Zichzelf geen kleed noodig,
want Hij was zonder zonde, maar Hij
predikte daardoor den val des men
schen en de noodzakelijkheid van het
kleed der gerechtigheid van Hemzel-
ven om de naaktheid der zonde te be
dekken. De kleederen der misdadigers
werden gegeven aan hen, die het von
nis moesten uitvoeren. Zij deelden ut
in vieren, omdat zij met hun viere\
waren. De 2e tafgl van de Wet mist.
Haar kracht, als men de Ie tafel vaiv
de Wet niet voldoet. Zoo kan men o
zoo goed zijn voor de menschen, maar
om God en Zijn gebod geeft men niet.
Dat is een zedelijk atheïsme. Wat
wordt met Jezus' rok gedaan? Het
onderkleed, met korte of zonder mou-
w^en, over het bloote lichaam gedra
gen, de tunica der Romeinen, was
zonder naad van boven af geweven.
Die kan niet verdeeld worden, waar
om zij met elkaar overeenkwamen het
lot er over te werpen. Dit is een hei
lige handeling, dat men aan God de
beslissing laat, wiens die zijn zal. Je
zus ondervond niets dan smaad, maar
Zijn mantel wil men wiel dragen. Daar
is men niet mee gebaat. Doch Ps. 22
vers 19 moest vervuld worden. Hei-
densche krijgsknechten voeren Gods
Raad uit. Zij kenden noch erkenden
den levendigen God, veel minder Zijn
Woord, hierin is de hand des Heeren
te zien. De goddeloozen krijgen tot
hun oordeel, Gods volk ook tot hun
eeuwig voordeel. Zoo hebben de krijgs
knechten de maat vol gemaakt.
,,En zij nederzittende, bewaarden
Hem aldaar", zegt Mattheus. De
krijgsknechten hadden hun werk ge
daan. De lichamen mochten niet van
het kruis genomen worden. Zij moes
ten verteren, of van het wild gedierte
verslonden worden. Evenwel waren
de Joden bang, dat de discipelen den
Heere Jezus van het kruis zouden ne
men, of dat het volk in oproer Jezus
zou bevrijden, of dat Hij van het
kruis zou komen waartoe zij Hem
spottend uitgedaagd hadden. Wat on
rust plaagt de goddeloozen door hun
goddeloosheid. Jezus leed gewillig,
tot den laatsten druppel uit de lij
denskelk.
En wat deed het volk? Lukas zegt
„En al Zijne bekenden stonden van
verre, ook de vrouwen, die Hem teza
men gevolgd waren van Galilea en za
gen dit aan." Het was een gemengde
hoop. Vrienden van den Heere Jezus
die met smart het aanzagen, wat op
Golgotha gebeurde. De meesten wa
ren óf nieuwsgierig naar den
afloop, óf V e r b 1 ij d dat Jezus de
Nazarener en Zijn vreemde leer uit
het land gebannen was. Vreeselijk
oordeel! Doch allen waren getuigen,
niet alleen van het bittere lijden,
maar ook van de Ujdzaamheid, waar
mede Jezus dit lijden heeft verdragen
en Zijn ziel aan Zijn Vader aanbeval
om haar op Gods tijd aan Hem weder
te geven.
Donkere wolken pakken zich sa
men over het Joodsche volk. Zij had
den hun eigen Zaligmaker verworpen.
Het einde Wa.s nabij van den Jood-
sehen kerk- en burgerstaat. Het
zwaard was gewet. Het oordeel haast
te. Doch allen waren met verblinding
en verharding geslagen. Zij blijven
rijk in eigengerechtigheid. Z a 1 ig die i
in het lijden van Jezus hun armoede
vinden en schuiling zoeken onder de
vleugelen van dien armen Jezus, die
God verzoend heeft van Zijn toorn en
de vergeving hunner zonden heeft
verworven om een dienenden Zalig
maker, Die verhoogd is bij den Vader,
te leeren kennen en te behoeven en
eeuwig de geestelijke goederen te ver
krijgen. Ziet dan toe, dat gij het lij
den aan Jezus niet herhaalt, maar
weest bedroefd over Uwe zonden en
afdwalingen en zoekt uw hart te be
waren, opdat als gij in het lijden moet
deelen, dat ook uw Meester over
kwam, gij staande moogt blijven in
Hem, die u bekleedt met de kleederen
Zijns heils en den mantel der gerech
tigheid heeft aangedaan, Amen.
•a "O M "SQ
AbonnementsprtiB 00 cent per 3 maandenb^j vooruitbetaling.
VetschQnt lederen Woensdag en ZAtprdag 2 maal pci week.
Atzonder^ike aummeta 5 cent Buitenland 8 gulden per jaar
Gevestigd te Mlddelliaimis k Prins Hendij]cstr. 122 G R Giro 167930 i Fostboz 8 Tel. 17,
B^jbantooT voor Zeeland: St. Maartena^'k Blarfct, Telef. 59.
Adv«rtentie^ri[|! 20 cent per reget. Reclames 40 et.; Dienst*
aanvragen en aanbiedingen van 1^-6 rc^eb 80 et.; Boek«aan^
kondiging 10 cent per r^el Contracten belangi^k lager.
Rtdactie s
Dl
De krijgsknechten dan, als zij Jezus
gekruisigd hadden namen Zijne klee-
deren, en maakten vier deelen, voor
eiken krijgsknecht een deel, en den
rok. De rok nu was zonder naad, van
boven af geheel geweven. Zij dan
zeiden tot elkander: Laat ons dien
niet scheuren, maar laat ons daar
over loten, wiens die zijn zal; opdat
de Schrift vervuld worde, die zegt:
Zij hebben Mijne kleederen onder
zich verdeeld, en over Mijne kleeding
hebben zij het lot geworpen. Dit
hebben dan de krijgsknechten ge
daan.
(Joh. 19 23 en 24.)
sluimeren in Uw huid. Gelaatsmassage met
Purol wekt ze tot nieuw leven. Doos 30 en
60 et.
FINLAND. HET PLEIT BESLECHT.
Dat het voor een klein land gevaarlek is
een groote sterke buurman te hebben,
heeft de geschiedenis der laatste maa,nden
van Finland bewezen.
Vooral wanneer die sterke buurman as
piraties (begeerten) heeft in de richting
van den kleinen! Staat.
Na den wereldoorlog wordt Finland on
afhankelijk, na ongeveer een eeuw onder
Russisch bestuur gezucht te hebben. Een
zware binnenlandsche strijd tegen de com
munisten. Hulp Van buiten, vooral van
Duitschland, doet een onafhankelijke re
publiek Finland geboren worden. Met eere
en groote sympathie heeft de Finsche re
publiek ongeveer vijf en twintig jaar be
staan. Het land mocht zich verheugen in
de sympathie van haast de heele wereld.
Een krachtige opbouw van de zware ver
woestingen, materieel en moreel, uit de bur
geroorlog ontsproten, hebben het land tot
een zekere welvaart gebracht. Helaas, die
periode is van korten duur geweest. Vrij
geworden door krachtige steun van Duitsch
land heeft de Duitsche bescherming het
ook gevrijwaard voor Russische aanvallen
tot het tijdstip, dat Duitschland aan Rus
land blijkbaar de vrije hand heeift gelaten,
bij de overeenkomst, met dat land in -Augus
tus j.l. gesloten.
Als zoodanig is Finland aan te merken
als slachtoffer van de Internationale ver
houdingen van Europa. Het Russische stre
ven is blijkbaar gericht om In strategischen
zin den status te herstellen van voor den
wereldoorlog. Aan dat streven hebben de
Baltische staten hun offer moeten brengen
en daarvoor moest ook Finland voldoen aan
elschen, die in strijd kwamen, met zijn sou-
verelniteitsrechten. Een volledig herstel in
strategischen zin van de oorlogshaven
Kroonstad, en daarmee van de positie van
Rusland in de Oostzee werd door Rusland
nagestreefd.
Dat daarvoor een( buurstaat, al is het
dan ook een kleine, offers werden gevraagd
die met Zijn onafhankelijkheid zlqh niet
verdragen, kon het bruut geweld van het
communistisch imperalisme niet deren.
Finland tot het uiterste bereid Rusland
tegemoet te komen, moest, waar zijn on-
afhankelgkheld en souvereine rechten in
het gedrang kwamen, die eischen afwijzen»
Dat beteekende voor het kleine land slacht
offer worden van een afschuwelijke agres
sie, (aanval).
Het voorwendsel van een grensincident;
eenige Russische soldaten zouden door de
Finnen zijn doodgeschoten, werd aangegre
pen voor een brute geweldige aanval op
den kleinen Staat. De Finnen hebben den
strijd aanvaard. Gestreden voor hun vrij
heid en onafhankelijkheid. En hoe hebben
ze gestreden! Met groote taaiheid en dap
perheid. Zoodat ze de bewondering wekten
van de gansohe wereld. Van alle zyden ont
vingen ze tal van blijken van sympathie.
Helaas niet genoeg wapenen en in mindere
mate nog de zoo hoog noodige manschap
pen. Drie en een halve maand heeft het
kleine Finsche volk dapper weerstand ge
boden. Niet alleen het leger, neen, ook de
burgerbevolking. Geen felle luchtbombar-
dementen konden den geest van weerstand
breken.
En nu is het einde van den oorlog ge
komen. De vredesvoorwaarden zijn hard.
Ernstig wordt aan de onafhankelijkheid
van Finland afbreuk gedaan. Zoo goed als
de geheele verdedigingsmogelljkheid, ook
voor later, moet aan Rusland worden afge
staan. Aan Finland zijn de tanden uitge
broken. In militairen, zin. Maar ook in
economisch opzicht. Het Zal het land
moeilijk vallen om de aangebrachte schade
te herstellen en zijn welvaart weder op te
bouwen, daar het veel van wat het anders
kon uitvoeren vei'loren heeft.
Het moge het dappere Finsche volk ge
lukken, om de welvaart weer op te bouwen,
en herstel te vinden voor de geslagen won
den.
Druk reizen met Faschen D«
juffrouw met de roede band Een
veelzijdig inllchtingen-bureaiu ^Een
wegwijzer ook voor de dienstmeis
jes van onze eilanden Redt dege
nen die ter dood gegrepen zijn.
Met de a.s. feestdagen wordt er in ons
land veel gereisd. Dan Is het overvol in
de tremen,, overvol aan de stations. De een
voudige dorpeling, die niet gewoon is te rei
zen, zou, wanneer hij zich b.v. met Paschen
op de spitsuren op een onzer groote sta
tions te Utrecht of Amsterdam bevond,
van verbazing de handen ineenslaan, over
zoo'n krioelende menschen-massa en zich
afvragen, hoe komt alles terecht. Twee,
drie treinen komen op de verschillende per
rons aan waarbij het dan alles door elkaar
wemelt die groep gaat naiar de onder-
grondsche, een andere groep moet overstap
pen. Ieder weet z'n doel enhet komt
alles op z'n pootjes terecht.
Maar het gebeurd ook, dat er zijn, die
in dien chaos den weg niet weten jonge
meisjes, die alleen reizen, kinderen soms,
hulpbehoevenden, oude mannen en oude
vrouwtjes, die familie of een of ander
ziekenhuis moeten, bezoeken en niet recht
weten, in welke trein ze moeten) overstap
pen.
Hoe gaat het nu met die menschen op
de drukke stations, worden die door de
massa maar op zij geduwd en aan hun lot
overgelaten, zoo, dat ze daardoor hun aan
sluitende trein missen of den weg niet ver
der weten, te vinden?
In doorsnee zou het zoo gaan, Tndien
het M. A. I.-bureau er niet was, want de
jachtende en, jagende reiziger en vacantie-
ganger gunt zich geen tijd met zich veel
om anderen te bekommeren, wanneer de
trein het station binnenrolt. Zoodra de
portieren openslaan Is het hollen naar den
uitgang of, om In een, andere trein over te
stappen.
Gelukkig zijn er de Juffrouwen, met de
roode band om den arm, die U mogelijk
wel eens gezien hebt en die bij aankomst
van een trein, steeds een oogje in het zeil
houden. Wat tal van arme stakkerds zg'n
al door die dames gehol,pen!
Als „man van de krant" hebben wij ons
■laatst op het Centraal Station te Amster-
dara eens tot zoo'n juffrouw gewend, niet
om „inlichtingen" in den zin waarvoor ze
op den uitkijk staan, maar om iets te we
ten van hun werk.
DeZe vriendelijke dame was daartoe be
reid en loodsde ons een glazen deur bin
nen, rechts in de hall van het Centraal Sta
tion naast het groote Informatiebureau
van de Ned. Spoorwegen. In rood- en wit
neon-licht stond erboven „Inlichtingen" en
aan weerszijden het embleem van de A. M.
J. V. en de ster der „Union des Amies de
la Jeune Fille."
We stapten het „Maatschappelijk advies