ChlUi/EEKBI/X>SpGED.Gn()nD5IA6 vöönHZUID-HOairiZECUWSCIIE CILAnDEM m£mt>K^^^ N.Y. üiïGEVERSMAATSCHAPPIJ „EILANDEN-NIEÜWS" Verdeeling van de eedekiren van Jezus Schatten van Schoonheid Uit het Kijkvenster. STICHTELIJKE OVERDENKING 2e Jaargang ZATERDAG 23 MAARTHQeO No. 1128 Dit nummer bestaat uit 2 bladen AIAAR WAARIN SEDERT 1 NOVEMBE R19 35 OPGENOMEN HET BLAD .ONZE EILANDEN" - 18E JAARGANG UITGAVE VAN J^* Door invallende Paasch- I dagen zal ons Blad D. V. I a.s. Woensdag NIET vcrschg- 1 1 nen. 1 De armoede van Jezus is de bron van den geestelijken rijkdom van Gods uitverkoren volk. Het is onaan nemelijk voor het verduisterde ver stand van den mensch, dat een arme iemand rijk kan maken. Een arme heeft gebrek. Daarom hoort men veel de uitdrukking: een arme zondaar en een rijke Jezus. Evenwel een mensch is van zichzelf niet arm, maar rijk. Hij heeft zooveel deugden en be kwaamheden, geloof en bekeering, dat hij heeft Jezus niet noodig in den grond. En Jezus was niet rijk, zelfs Zijn klee deren werden Hem nog afgenomen. Sedert den val van Adam heerscht er een ziekte onder het menschdom,. die zelfs Gods volk heeft aangetast en dat is de ziekte van vroomheid. Die ziekte laat zich niet kwaad aanzien, want die zieken gevoelen zich gezond. En toch, velen sterven er aan. Als de Heere, ons getrouw maakt en met Zijn Geest bedeelt, dan moe ten wij telkens aan die vrome lieden den oorlog verklaren. Toen de Heere Jezus op aarde was heerschte die ziekte algemeen. Hij was een teeken dat weersproken werd. De tegen spraak ontaardde in leugen en laster, ja Hij werd om Zijn leer omgebracht. Die rijke zondaren kunnen het niet hebben, dat hun alles afgenomen wordt. Een rijke is toch altijd geëerd ;geweest. Zij zeggen, dat zij voor velen een zegen zijn Wie heeft ooit gehoord, dat een rijke naar een arme gaat om hulp of raad? En toch Gods ware volk is door Gods genade arm ge maakt en de Heere houdt hen arm. En waar door? Door hun zonde, die zij gevoelen. Wel hebben zij nog veel te stellen met hun rijkdom van vroomheid, zoodat de f arizeër den tol lenaar veracht. Gelijk de farizeërs den blindgeborene eindeloos tegen spraken en hem ten slotte uit de sy nagoge wierpen, zoo zou die farizeër het nog van den tollenaar winnen, als de Heere Zijn volk niet bewaart. Waarlijk wij moeten aan onzen rijk dom ontdekt en er van verlost wor den. En dat kan alleen door een ar men Jezus. „Gij weet de genade van onzen Heere Jezus Christus, dat Hij om uwentwil is a r m geworden daar Hij rijk was, opdat gij door Zijnen armoede zoudt rijk worden." 2 Oor. 8:9. JezAis is arm geworden. Hij was r ij k. Want Hij was God, eenswezens met den Vader en den Heiligen Geest, - begaafd met al de eigenschap pen Gods, v o 1 z a 1 i g in Zichzelf, algenoegzaam voor Zichzelf, Die niets behoefde buiten Zich zelf, Schepper. Onderhou der en Re geer der van alle din gen. Heer en Eigenaar van alles. Doch voor een tijd deed Hij afstand van al Zijn goed. Het recht van eigen dom ontzegde Hij Zich. Jezus wordt mensch. God formeerde Hem een lichaam uit de maagd Maria en schiep een ziel er in. In de geboorte bracht Hij alle behoeften meeHon ger en dorst, vermoeidheid en slaap. Hij weende en was beangst. Hij be hoefde de hulp van God, engelen en menschen, werd verzocht en bad. Hij werd van Heer Knecht. Hij diende, onderhield de Wet en werd gestraft als Ware Hij een misdadiger. Hij was geen bedelaar, geen martelaar, maar een Middelaar tusschen God en Zijn zondig en schuldig volk. Hij moest Zijn Vader bevredigen door alle ge rechtigheid te vervullen en Gods toorn verzoenen, die op Gods uitver korenen lag, door lijden en sterven. Alzoo werden hunne zonden in een zee van eeuwige vergetelheid geworpen. De heidenen kreeg Hij tot Zijn erfdeel en de einden der aarde tot Zijn bezit ting. De armoede van Jezus was grooter dan ooit op aarde door een mensch geleden is. Geboren in een stal, ge legd in een voederbak, in doeken ge wonden; gehaat, zoodat Jozef en Ma ria naar Egypte moesten vluchten om Zijnentwil. De plaats waar Hij op groeide daar werd Hij veracht en ge scholden. Hij kon Zijn belasting niet betalen; met een geleenden ezel deed Hij Zijn intocht in Jeruzalem. Hij werd onderhouden door de aanzienlij ke vrouwien. Zijn onderdak had Kcj bij Zijne vrienden. En toen Hij gekrui sigd werd, hing Hij naakt van Zijn kleederen beroofd aan het kruis. De vossen hebben holen, de vogelen des hemels nesten, maar de Zoon des menschen heeft niets waar Hij Zijn hoofd nederlegge. Die ariftoede van Jezus is een be straffing van onze ondankbaarheid en een bron van geestelijke goederen voor die in Hem gelooven. De heide nen zijn bezorgd over tijdelijk gebrek. Gods volk zij het tot zonde over hun aardsche nooddruft te klagen. Ziet hoe Jezus, die schatrijk was, doodarm is geworden om u te zaligen. Wij wenschen bij een gedeelte van Zijn lij den ons te bepalen n.l. bij de verdee ling van Zijne kleederen. Het einde van Jezus' lijden is een aaneenschakeling van smaad ge weest. De Joodsche raad had Jezus' veroordeeling van Pilatus verkregen. Hij zette de deur open voor een in de geschiedenis ongekende mishande ling. De krijgsknechten ontdeden Hem van Zijne kleederen en deden Hem een ouden veldheersmantel aan, dien zij in het paleis van Pilatus von den. Zij zetten een doornenkroon op Zijn hoofd, gaven Hem een rietstok in de hand en vielen voor Hem op de knieën, als ware Hij een Koning met Hem den spot drijvende. Zij spogen Hem in het aangezicht, en sloegen met den rietstok op het hoofd. Hem verwondende. Daarna deden zij Hem Zijne kleederen aan en leidden Hem naar Golgotha om Hem te kruisigen. Andermaal ontkleedden zij Hem en hingen Zijn naakte lichaam aan het kruis en maakten Zijne handen en voeten met nagelen daaraan vast. Hoe smartelijk dit lichaamslijden ook was nog lieten zij Hem niet met rust, maar wondden Zijne ziel met scham pere verwijtingen, als willende Hem overtuigen, dat Hij te hoog van Zich zelf had opgegeven en dat Zijn ver trouwen op God ijdel was. De godde- looze godsdienst is zéér verhard, dat het geweten, met een brandijzer is toegeschroeid. En waar zij zelf door God losgelaten worden om Jezus zoo te mishandelen, hun oordeel uitwer kende, daar besluiten zij, dat God zoo tegen Zijn Zoon is, dat Hij Hem niet verlost. Het schijnt evenwiel, dat hun aandacht van Christus wordt afge leid. De kleederen van Jezus hebben hun begeerte gaande gemaakt. Wij zien de onverlaten onder het oog des Heeren Zijne kleederen verdeelen het geen met een gestorvene eerst na de begrafenis geschiedt. Het kleed moet gedragen worden om der zonden wil. Het is een godde- looze stelling, dat naaktheid geen on zedelijkheid is. Waar geen vreeze Gods is, noch schaamte voor de men schen, wordt de deur opengezet voor de verzoeking des satans. De krijgs knechten vertraden de menschelijke schaamte, en hebben Jezus overge leverd aan den laagsten spot. Jezus had voor Zichzelf geen kleed noodig, want Hij was zonder zonde, maar Hij predikte daardoor den val des men schen en de noodzakelijkheid van het kleed der gerechtigheid van Hemzel- ven om de naaktheid der zonde te be dekken. De kleederen der misdadigers werden gegeven aan hen, die het von nis moesten uitvoeren. Zij deelden ut in vieren, omdat zij met hun viere\ waren. De 2e tafgl van de Wet mist. Haar kracht, als men de Ie tafel vaiv de Wet niet voldoet. Zoo kan men o zoo goed zijn voor de menschen, maar om God en Zijn gebod geeft men niet. Dat is een zedelijk atheïsme. Wat wordt met Jezus' rok gedaan? Het onderkleed, met korte of zonder mou- w^en, over het bloote lichaam gedra gen, de tunica der Romeinen, was zonder naad van boven af geweven. Die kan niet verdeeld worden, waar om zij met elkaar overeenkwamen het lot er over te werpen. Dit is een hei lige handeling, dat men aan God de beslissing laat, wiens die zijn zal. Je zus ondervond niets dan smaad, maar Zijn mantel wil men wiel dragen. Daar is men niet mee gebaat. Doch Ps. 22 vers 19 moest vervuld worden. Hei- densche krijgsknechten voeren Gods Raad uit. Zij kenden noch erkenden den levendigen God, veel minder Zijn Woord, hierin is de hand des Heeren te zien. De goddeloozen krijgen tot hun oordeel, Gods volk ook tot hun eeuwig voordeel. Zoo hebben de krijgs knechten de maat vol gemaakt. ,,En zij nederzittende, bewaarden Hem aldaar", zegt Mattheus. De krijgsknechten hadden hun werk ge daan. De lichamen mochten niet van het kruis genomen worden. Zij moes ten verteren, of van het wild gedierte verslonden worden. Evenwel waren de Joden bang, dat de discipelen den Heere Jezus van het kruis zouden ne men, of dat het volk in oproer Jezus zou bevrijden, of dat Hij van het kruis zou komen waartoe zij Hem spottend uitgedaagd hadden. Wat on rust plaagt de goddeloozen door hun goddeloosheid. Jezus leed gewillig, tot den laatsten druppel uit de lij denskelk. En wat deed het volk? Lukas zegt „En al Zijne bekenden stonden van verre, ook de vrouwen, die Hem teza men gevolgd waren van Galilea en za gen dit aan." Het was een gemengde hoop. Vrienden van den Heere Jezus die met smart het aanzagen, wat op Golgotha gebeurde. De meesten wa ren óf nieuwsgierig naar den afloop, óf V e r b 1 ij d dat Jezus de Nazarener en Zijn vreemde leer uit het land gebannen was. Vreeselijk oordeel! Doch allen waren getuigen, niet alleen van het bittere lijden, maar ook van de Ujdzaamheid, waar mede Jezus dit lijden heeft verdragen en Zijn ziel aan Zijn Vader aanbeval om haar op Gods tijd aan Hem weder te geven. Donkere wolken pakken zich sa men over het Joodsche volk. Zij had den hun eigen Zaligmaker verworpen. Het einde Wa.s nabij van den Jood- sehen kerk- en burgerstaat. Het zwaard was gewet. Het oordeel haast te. Doch allen waren met verblinding en verharding geslagen. Zij blijven rijk in eigengerechtigheid. Z a 1 ig die i in het lijden van Jezus hun armoede vinden en schuiling zoeken onder de vleugelen van dien armen Jezus, die God verzoend heeft van Zijn toorn en de vergeving hunner zonden heeft verworven om een dienenden Zalig maker, Die verhoogd is bij den Vader, te leeren kennen en te behoeven en eeuwig de geestelijke goederen te ver krijgen. Ziet dan toe, dat gij het lij den aan Jezus niet herhaalt, maar weest bedroefd over Uwe zonden en afdwalingen en zoekt uw hart te be waren, opdat als gij in het lijden moet deelen, dat ook uw Meester over kwam, gij staande moogt blijven in Hem, die u bekleedt met de kleederen Zijns heils en den mantel der gerech tigheid heeft aangedaan, Amen. •a "O M "SQ AbonnementsprtiB 00 cent per 3 maandenb^j vooruitbetaling. VetschQnt lederen Woensdag en ZAtprdag 2 maal pci week. Atzonder^ike aummeta 5 cent Buitenland 8 gulden per jaar Gevestigd te Mlddelliaimis k Prins Hendij]cstr. 122 G R Giro 167930 i Fostboz 8 Tel. 17, B^jbantooT voor Zeeland: St. Maartena^'k Blarfct, Telef. 59. Adv«rtentie^ri[|! 20 cent per reget. Reclames 40 et.; Dienst* aanvragen en aanbiedingen van 1^-6 rc^eb 80 et.; Boek«aan^ kondiging 10 cent per r^el Contracten belangi^k lager. Rtdactie s Dl De krijgsknechten dan, als zij Jezus gekruisigd hadden namen Zijne klee- deren, en maakten vier deelen, voor eiken krijgsknecht een deel, en den rok. De rok nu was zonder naad, van boven af geheel geweven. Zij dan zeiden tot elkander: Laat ons dien niet scheuren, maar laat ons daar over loten, wiens die zijn zal; opdat de Schrift vervuld worde, die zegt: Zij hebben Mijne kleederen onder zich verdeeld, en over Mijne kleeding hebben zij het lot geworpen. Dit hebben dan de krijgsknechten ge daan. (Joh. 19 23 en 24.) sluimeren in Uw huid. Gelaatsmassage met Purol wekt ze tot nieuw leven. Doos 30 en 60 et. FINLAND. HET PLEIT BESLECHT. Dat het voor een klein land gevaarlek is een groote sterke buurman te hebben, heeft de geschiedenis der laatste maa,nden van Finland bewezen. Vooral wanneer die sterke buurman as piraties (begeerten) heeft in de richting van den kleinen! Staat. Na den wereldoorlog wordt Finland on afhankelijk, na ongeveer een eeuw onder Russisch bestuur gezucht te hebben. Een zware binnenlandsche strijd tegen de com munisten. Hulp Van buiten, vooral van Duitschland, doet een onafhankelijke re publiek Finland geboren worden. Met eere en groote sympathie heeft de Finsche re publiek ongeveer vijf en twintig jaar be staan. Het land mocht zich verheugen in de sympathie van haast de heele wereld. Een krachtige opbouw van de zware ver woestingen, materieel en moreel, uit de bur geroorlog ontsproten, hebben het land tot een zekere welvaart gebracht. Helaas, die periode is van korten duur geweest. Vrij geworden door krachtige steun van Duitsch land heeft de Duitsche bescherming het ook gevrijwaard voor Russische aanvallen tot het tijdstip, dat Duitschland aan Rus land blijkbaar de vrije hand heeift gelaten, bij de overeenkomst, met dat land in -Augus tus j.l. gesloten. Als zoodanig is Finland aan te merken als slachtoffer van de Internationale ver houdingen van Europa. Het Russische stre ven is blijkbaar gericht om In strategischen zin den status te herstellen van voor den wereldoorlog. Aan dat streven hebben de Baltische staten hun offer moeten brengen en daarvoor moest ook Finland voldoen aan elschen, die in strijd kwamen, met zijn sou- verelniteitsrechten. Een volledig herstel in strategischen zin van de oorlogshaven Kroonstad, en daarmee van de positie van Rusland in de Oostzee werd door Rusland nagestreefd. Dat daarvoor een( buurstaat, al is het dan ook een kleine, offers werden gevraagd die met Zijn onafhankelijkheid zlqh niet verdragen, kon het bruut geweld van het communistisch imperalisme niet deren. Finland tot het uiterste bereid Rusland tegemoet te komen, moest, waar zijn on- afhankelgkheld en souvereine rechten in het gedrang kwamen, die eischen afwijzen» Dat beteekende voor het kleine land slacht offer worden van een afschuwelijke agres sie, (aanval). Het voorwendsel van een grensincident; eenige Russische soldaten zouden door de Finnen zijn doodgeschoten, werd aangegre pen voor een brute geweldige aanval op den kleinen Staat. De Finnen hebben den strijd aanvaard. Gestreden voor hun vrij heid en onafhankelijkheid. En hoe hebben ze gestreden! Met groote taaiheid en dap perheid. Zoodat ze de bewondering wekten van de gansohe wereld. Van alle zyden ont vingen ze tal van blijken van sympathie. Helaas niet genoeg wapenen en in mindere mate nog de zoo hoog noodige manschap pen. Drie en een halve maand heeft het kleine Finsche volk dapper weerstand ge boden. Niet alleen het leger, neen, ook de burgerbevolking. Geen felle luchtbombar- dementen konden den geest van weerstand breken. En nu is het einde van den oorlog ge komen. De vredesvoorwaarden zijn hard. Ernstig wordt aan de onafhankelijkheid van Finland afbreuk gedaan. Zoo goed als de geheele verdedigingsmogelljkheid, ook voor later, moet aan Rusland worden afge staan. Aan Finland zijn de tanden uitge broken. In militairen, zin. Maar ook in economisch opzicht. Het Zal het land moeilijk vallen om de aangebrachte schade te herstellen en zijn welvaart weder op te bouwen, daar het veel van wat het anders kon uitvoeren vei'loren heeft. Het moge het dappere Finsche volk ge lukken, om de welvaart weer op te bouwen, en herstel te vinden voor de geslagen won den. Druk reizen met Faschen D« juffrouw met de roede band Een veelzijdig inllchtingen-bureaiu ^Een wegwijzer ook voor de dienstmeis jes van onze eilanden Redt dege nen die ter dood gegrepen zijn. Met de a.s. feestdagen wordt er in ons land veel gereisd. Dan Is het overvol in de tremen,, overvol aan de stations. De een voudige dorpeling, die niet gewoon is te rei zen, zou, wanneer hij zich b.v. met Paschen op de spitsuren op een onzer groote sta tions te Utrecht of Amsterdam bevond, van verbazing de handen ineenslaan, over zoo'n krioelende menschen-massa en zich afvragen, hoe komt alles terecht. Twee, drie treinen komen op de verschillende per rons aan waarbij het dan alles door elkaar wemelt die groep gaat naiar de onder- grondsche, een andere groep moet overstap pen. Ieder weet z'n doel enhet komt alles op z'n pootjes terecht. Maar het gebeurd ook, dat er zijn, die in dien chaos den weg niet weten jonge meisjes, die alleen reizen, kinderen soms, hulpbehoevenden, oude mannen en oude vrouwtjes, die familie of een of ander ziekenhuis moeten, bezoeken en niet recht weten, in welke trein ze moeten) overstap pen. Hoe gaat het nu met die menschen op de drukke stations, worden die door de massa maar op zij geduwd en aan hun lot overgelaten, zoo, dat ze daardoor hun aan sluitende trein missen of den weg niet ver der weten, te vinden? In doorsnee zou het zoo gaan, Tndien het M. A. I.-bureau er niet was, want de jachtende en, jagende reiziger en vacantie- ganger gunt zich geen tijd met zich veel om anderen te bekommeren, wanneer de trein het station binnenrolt. Zoodra de portieren openslaan Is het hollen naar den uitgang of, om In een, andere trein over te stappen. Gelukkig zijn er de Juffrouwen, met de roode band om den arm, die U mogelijk wel eens gezien hebt en die bij aankomst van een trein, steeds een oogje in het zeil houden. Wat tal van arme stakkerds zg'n al door die dames gehol,pen! Als „man van de krant" hebben wij ons ■laatst op het Centraal Station te Amster- dara eens tot zoo'n juffrouw gewend, niet om „inlichtingen" in den zin waarvoor ze op den uitkijk staan, maar om iets te we ten van hun werk. DeZe vriendelijke dame was daartoe be reid en loodsde ons een glazen deur bin nen, rechts in de hall van het Centraal Sta tion naast het groote Informatiebureau van de Ned. Spoorwegen. In rood- en wit neon-licht stond erboven „Inlichtingen" en aan weerszijden het embleem van de A. M. J. V. en de ster der „Union des Amies de la Jeune Fille." We stapten het „Maatschappelijk advies

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1940 | | pagina 1