WOL Ingezonden Uienmarkt I BREIEN ÏN DEN WINTER M.arktberichten 1 M.VANLO^N,v.hJ.deKoru L. ZWEERUS Komt nu onze mooie soorten 1 I Kerkring 4 - OUDE TONGE 1 Telefoon 52. Met droefheid geeft de Kérkeraad der Gemeente van Nieuwe-Tonge ervan kennis dat op Zondag 3 Maart laatstleden overleden is de Heer (in leven ouderling bij die Gemeente) in cJen ouderdom van ruim 83 jaren. God nam hem weg na een kortstondige krankheid. Ettelijke jaren heeft hij met ijver het ambt van ouderling bekleed. Vertrooste de Heere allen, die door dit heengaan met droefenis zijn aangedaan. De voornoemde kérkeraad Ds. A. v. d. Kooij Jf., Voorz. P. Klapmufs, Ouderling J. Breur Gzn., C. Vreeswijk P.Jzn. Diaken A. van Heemst C. Brooshooft NIEUWE-TONGE, Maart 1940. Wat moet nu de houding zgn van de be woners van ons eiland en van de bewoners van de verdere streek, welke thans nog door de R.T.M, wordt bediend? Zeker zul len wij niets goeds bereiken door een ver keerde voorstelling van zaken of plannen, maar ook niet door het verspreiden, van verdachtmakingen, of het zaaien van wan trouwen. Overal in den lande werden of worden op betrekkelijk geringe verkeersafstanden de lokaalspoor- of tramwegen vervangen door het moderne, zoo vele gemakken en voordeelen biedende motorwegverkeer. Is er werkelijk nog iemand op ons eiland, die in ernst zou willen beweren, dat wij genoe gen moeten blijven nemen met het aan de rails gebonden stoomtram-vervoer, dat wij in het verleden wel konden waardeeren? Of zou men willen beweren, dat ons eiland over goede en goedkoope verbindingen met den vasten wal beschikte, voordat ce nieu we veerdiensten naar Dintelsas en naar Numansdorp tot stand gebracht werden, en ook een tariefsverlaging op het oude veer naar HellevoetsluisHot gevolg hadden, tot geringer prijzen dan zelfs door de Com missie-v. Rijckevorsel in 1930 reeds waren voorgesteld Was er voor dienj tijd eenig werkelijk vrachtauto-verkeer mogelijk tusschen ons eiland en den vasten wal? Is het niet een ware uitkomst geweest, dat in de achter ons liggende weken vol ijsbelemmeringen, duizenden tonnen ajuin, aardappelen enz. over het veer Flakkee-Brabant naar Rot terdam vervoerd konden worden? Schouwen en Duiveland kan hier over mede praten. De R.T.M, kon in de ijsperio- de geen voldoend aantal wagons beschik baar stellen. De commissionnairs konden hun uien niet vervoeren want de veerdienst Zijpe wilde geen vrachtauto's overzetten. Er is een veer, maar dit zet geen wa gons over van firma's die de tram concur rentie aan doen. En zoo gebeurde het dat terwijl de prijs op Flakkee de prijs f 5.de beschikbare uien op Schouwen niet konden vervoerd en de prijs daar noteerde f 3.60. Is dit voor zoo'n streek niet een geweldige handicap? Niemand kan verwachten, dat wij het allen in elk onderdeel met elkaar eens zou den zijn over hetgeen verder zal moeten ge schieden. Laten ook zij, die met gegronde critiek de tariefpolitiek of de vervoermethoden der R.T.M, veroordeelen, niet beschouwd worden als „vijanden" van de R.T.M. Wy wenschen verbetering, en om deze te verkrijgen, in het belang van pubUek ver- voergemak en zakelijke welvaren, zullen zeer groote technische, financieele en orga nisatorische moellijkhedeti opgelost moeten worden. Willen wij de onheilvolle gevolgen van faillissement of van vastloopen door andere oorzaken voorkomen, dan zullen wij met overbrugging van verschillen van inzicht, ons moeten vereenigen in één opbouwende actie. Daardoor zullen vrij de krachten, welke dit belangrijke werk met nieuw ka pitaal en nieuwe energie willen aanpakken, kunnen steunen, inplaats van dit nuttige streven te remmen. Laten wij door herhaalde en duidelijke uitspraken aan de Regeering doen blijken, dat wij, zonder onvruchtbare kritiek op wat voorheen nuttig, doch thans verouderd is, al datgene zullen verwelkomen, wat ons de voor. onze welvaart onontbeerlijke betere verkeersvoorzieningen kan verschaf fen, en dat wij daartoe de poorten willen openzetten voor hetgeen particulier initia tief ons wil brengen. Het gaat niet om de R.T.M, of om de N.V. V. d. Schuyt, of welke andere onder neming ook, doch om den onafwijsbaren eisch, dat binnen den kortst mogelijken tijd afdoende verbeteringen in de verkeersver- zorging op- en van- en naar- ons eiland moeten worden gebracht. Waimeer de Rotterdamsche groep de N.V. V. d. Schuyt als het geschikte instrument beschouwt, om met de door die groep be schikbaar gestelde kapitaalsmiddelen dit belangrijke werk te ondernemen, is het on billijk hiervan een voorstelling te geven ZDoals de Plakkeesche Nieuwsbode doet. Wanneer het Rotterdamsche zakenleven zijn banden met ons eiland nader wil aanha len en versterken, moeten wij de aanknoo- pingsputten voor die banden gaarne bie den, tot wederzijds profijt. Door eendrachtige samenwerking actieve en moreele steun kan het verkeer worden opgebouwd en ingericht, dat het strekt tot meerdere welvaart van ons eiland. GIDS VOOR SCHOOLREIZEN. Geen land ter wereld, waar, naar ver houding, zooveel schoolreisjes worden ge maakt, als in ons land. Meer dan 600.000 leerlingen van lagere- en middelbare scho len trekken er elk jaar voor één of meer dagen op uit onder leiding van onderwijzer of leeraar. Het sparen voor het uitstapje 1940 is op de meeste scholen reeds begon nen. Schoolbesturen en oudercommissies bieden de behulpzame hand om de „pot" te doen groeien, opdat er bij het groote ge beuren geen achterblijvertjes zijn. De GIDS VOOR SCHOOLREIZEN, een boekje, dat alle gegevens bevat, noo- dig om zulk een uitstapje volledig te doen slagen, wordt begin MEI a.s. wederom aan alle scholen gratis en franco toegezonden. Behalve de scholen zijn er honderden ver- eenlglngen, die telkenjare een gids aanvra gen en zoo mede profiteeren van den rijken inhoud. Ook het reizen van ouderen in groepsver band willen wij gaarne bevorderen. Daar toe bieden wij leder, die als leider van zulk een groepreis denkt te fungeeren en aan lederen vereenigingsbestuurder, die het rei zen in groepen wenscht te bevorderen eei GIDS VOOR SCHOOLREIZEN aan. Zena een briefkaart, waarop U duidelijk naam en adres vermeldt aan de Administratie Ci troenstraat 17, 's-Gravenhage en U ont vangt dan begin Mei, gratis en franco den Gids. Laat het duizenden aanvragen regenen, nu, opdat er bij het bepalen van de grootte der oplage rekening mee kan worden ge houden. De Redactie van den Gids voor schoolreizen: J. H. BOON en JAC. DAM. Onderwijzers. Het uien seizoen is afgeloopen. De handel is slap en niet levendig ineer, al zijn de prij zen in vergelijking met enkele maanden terug niet onredelijk te noemen. Op het oogenblik noteert men nog t 2.50 per 60 K.G. Een enkele eommissionnair biedt f 2.25, doch krijgt daarvoor nog niet veel te pak ken. Dé markt te Londen is gisteren Maan dag weer iets opgeloopen tegenover j.l. Vrijdag en Zaterdag. Vorige week zakte de prijs op de En- gelsche markt in tot 5/6, hier en daar zelfs tot 5/4%, doch Maandag werd weder ge noteerd 6/36/6, of een prijs varieerende van f 2.60 tot f 2.85 2.90. Dat de prijs zich op dit peil beweegt en vermoedelijk ongeveer zal blijven, vindt zijn oorzaak in de volgende redenen. Vanuit Zeeland wordt nog aardig afge leverd en wel tegen prijzen welke ver be neden de Plakkeesche prijzen liggen. Vori ge week is er veel verkocht tegen een prijs van f 1.50 per 50 K.G., of gerekend naar de Flakkeesche markt f 1.80 per 60 K.G. Hier werd vorige week besteed f 2.60 tot zelfs f 3.per 60 K.G. De prijzen, liepen nog al iets uiteen naar gelang, van de plaats en de comnaissionnairs. De eene ex porteur besteedde iets meer dan de andere. De tweede factor welke ook een zeer be langrijke rol speelt, ja nu zelfs de positie aan de markt gaat beheerschen, is de aan komst en prijs der Egyptische uien. Ongeveer in het laatst van de derde week in Maart, wordt er een schip met 8000 hee- le balen verwacht welke verkocht zijn voor 13/vracht en rechten inbegrepen. Dit is dus 6/6 per halve baal. Al is het waar dat de Egyptische uien gedurende deze maand nog niet geheel in de behoefte kan voorzien, toch gevoelt iedereen dat de prijs der HoUandsche uien, die niet meer zoo houdbaar zijn omdat het seizoen af loopt, toch niet veel meer boven de versche Egyptische ui zal uitgaan. In het gunstigste geval mag het nog eens een vleugje zijn, maar meer kan en mag men niet verwachten, terwijl thans niet te voorziene omstandigheden een en ander zouden beïnvloeden. Aan de andere zijde is er geen verwach ting dat de prijs diep zal Inzinken tot b.v. f 1.50 of f 1.want omstreeks de f 2. treedt Duitschland zeer waarschijnlijk als kooper op, en de behoefte daar is zoo groot dat het kleine prakje wat er dan nog is, spoedig zal zijn afgeleverd. Bij hooge prijzen van f 4.a f 5. houdt Duitschland af, maar bij prijzen rond de f 2.wordt de toestand anders. De Itallaansche ui welke ook op de Lon- densche markt wordt aangevoerd, wordt door het publiek niet geprefereerd en is dus tot op heden nog geen ernstige concur rent. Onder keur van het U.C.B, werden in de afgeloopen week verladen: 37.040 Jbalen 50 K.G. is 1.352.000 K.G. De velling te Middelharnis noteerde de zen morgen: f 4.44 tot f 4.56 per 100 K.G. at netto uitgerekend plm. f 2.50 tot f 2.60 per 60 K.G. De aanvoer bedroeg 60.000 K.G Het bericht dat het uienbootje „Elziena" is gebombardeerd en gezonken zal op de uienmarkt ook nog wel eenige invloed heb ben. Zaten wij midden in het seizoen, dan zou het 't prijsverloop nog zeer ongunstig kunnen beïnvloeden, want ook de bootjes ,,Boekelo" en „de Ruyter" zijn door vlieg tuigen achtervolgd en beschoten. Omtrent de koepeen is nog niets defi nitiefs te zeggen. In handelskringen hoopt men dat de Engelsche Regeering het invoer verbod zal opheffen of anders voor een be paalde hoeveelheid een invoervergunning verleenen. Een definitief besluit is echter nog niet gevallen. Momenteel worden er te Londen besprekingen gevoerd. Schapen en lammeren: aanvoer korter, handel traag; prijzen goed prijshoudend. Eenige partijtjes schapen voor export ge kocht. iüarktbericht van Jac. Knoop, Make laar in aardappelen, Groenten er Fruit, Admiraal de Ruyterweg 196 Telef. 81431, Amsterdam. Aanvoer per schip heeft weder plaats en zijn de prijzen lager gesteld per 70 kilo. Heden 4 Maart waren de prijzen: Zeeuw- sche bonten f 3.30; Zeeuwsche blauwen f 3.30; Friesche Bintjes f 3.Dito Bonken f 2.40; Ypolder en Haarlemmermeer Beve landers 'f 2.50; Zandaardappelen f 3.90; Polder Bonten f 3.10; Polder Blauwen f 3.10; Eigenheimers f 2.90; Bonten poters f 2.70; Blauwen poters f 2.60; Ieder die zijn aardappelen naar Amsterdam wil zen den vrage Makelaar .Jac. Knoop om in lichtingen. EEN NEDERLANDSCHE UIEN-BOOT DOGE DUITSCH VLIEGTUIG MET BOM MEN BESTOOKT. Het schip c Kapitein en f „Elziena" gezonken, machinist gedood. Op 22 Februari vertrok van de Galathee- sche haven via. Vlissingen het Nederland- sche motorschip de Elziena", groot 200 ton en geladen met uien op weg naar En geland. Onderweg werd het schip door een Duitsch bombardements-vliegtuig' aangeval len, niettegenstaande zij duidelijk de ken merken droeg van haar nationaliteit. De Nederlandsche kleuren waren op de zijden geschilderd. De 22-jarige kapitein H. Huidriks en de machinist van het scheepje Lou Molen broek werden bij den aanval gedood, de an deren konden zich op een vlot redden. De geredde kok, Marinus de Jager, die in het ziekenhuis met vele kwetsuren is opge nomen vertelt er het volgende over volgere het N. V. d. D.; „Nadat het Duitsche ivliegi;uig zesmaal laag over ons schip had gevlogen, viel het ons met machinegeweervu,ur aan. De kapi tein lag plat op zijn buik in liet stjiurhuis om voor de kogels zooveel mogelijk dek king te zoeken. Hij zeide mij naar beneden te gaan. Een bom viel op het achterdek, daarna vernielde een tweede bom het stuur huis en doodde den kapitein. Ik werd door vliegende splinters van het stuurhuis ge troffen. De machinist en de stuurman trachten nog een reddingsboot uit te zet ten, toen liet vliegtuig opnieuw laag over- ikwam en een derde bom liet vallen, die de reddingsboot trof, haar vernielde en den machinist doodde. Ik duwde het vlot over boord en dook in zee. De stuurman, Albert Dinkele, en een matroos, Hendrik Hendriks volgden mij en wij konden op hetvlot wegkomen. Maar het was zoo koud, dat wij vlak bij elkaar moesten liggen om ons warm te houden. I Zes en dertig uren later werden wij door een Deensch schip opgepikt." De „Elziena" is het eerste Nederlandsche kustvaartuig, dat bij een luchtaanval tot zinken is gebracht. Vier andere schepen van dezelfde klasse zijn reeds eerder door mijnontploffingen verloren gegaan. De Elziena" (197 ton) was het eigen dom van den heer J. Patje. Zij was in 1931 te Groningen, gebouwd. De N.V. Carebeka te Groningen trad als cargadoor van het schip op. De uien waren verladen voor de firma Mulder en van As. j^^iiiillllllllllllllllllllllllllllllilliiiiiiiflillllllllliiiiilllllliiliilllillllllillilllllllliilliiniiM;^ ROTTERDAM, 4 Maart. Aanvoer in to taal 1576 stuks, zijnde 597 vette runderen, 167 vette kalveren, 45 nuchtere kalveren, 467 varkenis, 298 schapen en 2 lammeren. De prijzen waren als volgt: vette koeien Ie kW. 7082, 2e kv/. 56—68, 3e kw. 44 54 et., per kg., vette ossen Ie kw. 7080, 2e kW. 6068, 3e kw. 4454 et., per kg.; vette kalveren Ie kw. 1.25,1.40, 2e kw. 1.05 1.20; 3e kw. 0.90—1.00 per kg., varkens (lev. gewicht) Ie kw. 62. 2e kw. 61, 3e kw. 59 et. per kg., schapen Ie kw. 58, 2e kw. 53 3e kw. 42 et. per kg. Ie kw. 35, 2e kw. 27, 3e kW. 21 gld. per stuk, lammeren Ie kw. 60, 2e kw. 55, 3e kw. 52 et. per kg., Ie kw. 25, 2e kw. 20, 3e kw. 15 gld. per stuk. Vette koeien en ossen: aanvoer korter, handel stroef; prijzen als vorige week Dinsdag, prima koe 86 et. pr. os 84 et. Vette kalveren: aanvoer iets ruimer, han del lui, prijzen iets lager, prima's f 1.50. Varkens: aanvoer belangrijk minder, han del vlot, prijzen hooger. M zien voor het breien van Uw g Jumpers, Pullovers enz. Grootste 1 sorteering. Billijke prijzen. liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii° VISSCHERIJ Bij het Bestuur der Stellendamsche Vis- schersvereeniging is als antwoord op een verzoek om prrjsverhooging bericht inge komen, dat de Ned. Visscherij Centrale daartoe momenteel niet kan overgaan. Me degedeeld werd, dat deze zaak dikwijls is overwogen, dat erkend moet worden, dat de olieprijzen en de exploitatiekosten der bedrijven zijn gestegen, maar dat een nog grootere stijging van de prijs der consump tie-garnalen tot moeilijkheden in de handel zal leiden, daar deze remmend op de afzet zal werken, terwijl de afzet juist nu niet in ongunstige zin mag worden beïnvloed. De V.C. meent, dat de prijs, die thans reeds hooger is dan verleden jaar, de verhooging van onkosten zal moeten compenseeren. Tevens is bericht ontvangen van de Lui tenant ter Zee, Commandant der Mari tieme Middelen te Hellevoetsluis, in ant woord op een verzoek der Visschersvereeni- ging om het mijnenveld in het Goereesche Gat 2 kilometer naar binnen te verleggen, ten einde het daar liggende vischgebied te kunnen benutten, dat het verzetten van de ze versperringen om redenen van Defensie beleid niet in overweging genomen kaï. worden. STELLENDAM OUDERAVOND DER NED. HERV. SCHOOL TE STELLEND AM OP WOENSDAG 28 FEBR. j.l. De bijeenkomst werd aangevangen met het zingen van Ps. 119 1 en daarna las de Voorzitter, den Eerw. Heer Bouman uit de Heilige Schrift Ps. 119 140 en ging voor in gebed. In zijn openingswoord riep de Voorz. een hartelijk welkom toe aan de aanwezige ouders en verdere belangstellenden, en sprak de hoop uit, dat dezen avond de band tusschen de ouders en de school wederom versterkt mocht worden. Komend tot zijn eigenlijk openingswoord bepaalde de heer Bouman de vergadering bij het voorgelezen Schriftgedeelte. Deze wereld met al wat er op en in is, is verdoemelijk in de oogen des Heeren. Want er is immers niemand die God zoekt en niemand die de Wet volbrengen kan. En toch noemt de psalmdichter welgelukzalig de oprechten van wandel, die in de wet des Heeren g'aan. Met de wet wordt hier be doeld, Gods heilig Woord. Welgelukzalig, voor wie dat Woord dierbaar geworden is en daaruit heeft mogen leeren: ik weet, dat in mij, dat is in mijn vleesch geen goed woont. Maar zij wijst ons tevens den weg tot ons eeuwig behoud, namelijk naar het Kruis der verzoening. Van nature wenscht de mensch dien weg niet te gaan, maar hij moet door 's Heeren wederbarende genade op dien weg geleid worden. Dat Gods Woord dan maar de eerste plaats mocht innemen in ons huis en hart, dat het onze grootste schat mocht zijn in dit leven. Dan zullen wij van dien schat ook v/lllen mededeelen van onze kinderen. Meer dan ooit behoeven ook zij in deze don kere tijden het licht van Gods Woord en getuigenis dat ook voor hun ee.n lamp voor den voet kan zijn. Daarna gaf de Voorzitter het woord aan het hoofd der school, den heer A. van Eek tot het doen van eenige mededeelingen aan gaande het schoolleven in het afgeloopen jaar. Achtereenvolgens sprak deze over een personeelswijziging, het aantal leerlingen, de samenwerking met de ouders, het school reisje en de'openbenare les. Het volgend punt van het programma was een openbare les over de aardrijkskun de van Europa met de 6e en 7e klas, door den heer van Eek. Op vlotte wijze werden de verschillende vragen door de leerlingen beantwoord en toonden aldus duidelijk aan dat het onderwijs in dit vak met veel vrucht gegeven is. Zooals altijd werd deze les met groote belangstelling door de aan wezigen gevolgd. Daarna werden door het hoofd der school een 50-tal vragen aan deze leerlingen ge steld over allerlei onderwerpen. Waaruit hun algemeene ontwikkeling duidelijk bleek In de nu volgende pauze werd allereerst gezongen Ps. 32 1, en tijdens het zingen werd gecollecteerd ter dekking der onkos ten, terwijl de aanwezigen onthaald wer den. Na de pauze werd allereerst het woord gegeven aan mej. Caron voor het houden van haar referaat over: De school van vroe ger. Vergeleken bij de school toestanden van heden vormt het schoolonderwijs uit vroe ger dagen wel een zeer schrille tegenstel ling. Aanvankelijk was het onderwijs geheel in handen der Kerk, die allerwegen paro chie scholen stichtte, doorgaans in en na bij de kloosters. Deze, hoewel aanvankelijk alleen voor geestelijk bestemd, groeiden langzamerhand uit tot volksscholen. Toen na de kruistochten de burgerstand opkwam gevoelde deze behoefte aan meer uitgebrei der onderwijs en zoo verrezen de zgn. stads scholen, die meer en meer de parochiescho- len overvleugelden; het godsdienstige on derwijs werd vrijwel op de achtergrond ge drongen. Eerst na de opkomst van de Her vorming hier te lande, werd het onderricht in Gods Woord in eere hersteld en kreeg de Geref. Kerk de zorg voor het onderwijs en had hierop toezicht te houden. De bezoldiging der onderwijzers was in die dagen zeer gering zoodat de school meesters door middel van allerlei ambten in beroepen hun inkomen trachten te ver- grooten; vaak dreven zij een kleine handel. Wat hun onderwijscapaciteiten aangaat, deze waren vaak ver beneden peil; aan op leiding tot het ambt werd vrijwel geen aandacht geschonken. Vaak werden gewe zen koetsiers, huisknechten e.d. met het on- dervvTJs belast. Wat de huisvesting betreft deze was naar onze begrippen zeer primitief. Van scholen bouw was geen sprake. Van alles kon voor het onderwijs dienst doen: koetshuizen, stallen, schuren,, kelders enz. De ventilatie en de verlichting lieten doorgaans zeer veel te wenschen over en voldeden niet aan de aller eenvoudigste eischen. Het onderwijs zelf werd hoofdelijk gege ven door de onderwijzer die als een soort monarch zetelde in een katheder, voorzien van de gebruikelijke attributen, zooals roe de, plak e.d.. Meestal werd hij geassisteerd door eenige van de intelligenste leerlingen. Op die wij ze werd vaak aan een paar honderd leer lingen onderwijs gegeven. Daar de grootste tijd voor zelf studie gebruikt werd en, dit doorgaans hardop geschiedde was het meestal een oorverdoovend lawaai. De re sultaten waren over 't algemeen vrij gering. De tucht werd op een zeer barbaarsche wij ze gehandhaafd. Uitvoerig beschrijft de in- leidster de inrichting van de school van meester Valcoogh. In de 18e en 19e eeuw komt in het onder wijs eenige vooruitgang. De tucht wordt milder, doordat meer studie gemaakt werd van de kinderziel; de verhouding tusschen onderwijzer en kinderen, wordt meer ver trouwelijker aan de inrichting der school gebouwen werd meer aandacht besteed, ter wijl ook voor een degelijke opleiding ge- j zorgd werd, kortom het heele onderwijssy steem kwam op hooger plan te staan. Dankbaarheid moet ons vervullen, dat naast het aanbrengen van allerlei nuttige ver standelijke kennis het onderricht uit Gods Woord een ruime plaats gegeven is, dat on der 's Heeren zegen reeds voor menig kind tot eeuwig heil mocht strekken. Vervolgens hield de heer van Eek een re feraat over: Dwang op schoolgebied. Spr. ving aan met te wijzen op de strijd tus schen geloof en ongeloof, die ingezet is in het paradijs en als een roode draad de eeuwen door gezien wordt. Hij toonde uit de Bijbelsche en Kerkgeschiedenis aan, dat de Chr. Kerk steeds vervolgd is en onder druk gezet. De belijders werden voor de keuze gesteld: tei-ug naar het heidendom of naar Rome of anders de dood. Ook ten opzichte van de jeugd heeft men dit dwang- systeem veelvuldig toegepast, omdat ook de anti-Christelijke machten wel inzagen, dat de jeugd de toekomst is. Zoo heeft de Roomsche Kerk vele Hugenootenkinderenj in kloosters doen opvoeden, daarbij inbreuk plegende op de rechten der ouders. Immers, deze hebben een goddelijk recht op hun kin deren, zijn alleen verantwoordelijk voor hun opvoeding en als zoodanig door God aange steld als de eenige souverein. Op dit ter rein mag niemand ingrijpen. Dat recht is onaantastbaar. De ouders hebben inzake de richting, waarin ze hun kinderen willen op voeden, van niemand bevelen af te wachten dan van God alleen. Dit is de Schriftuurlij ke beschouwing der ouderlijke macht. In grijpen hierin is onduldbaar, zoowel van par ticulieren als van de Overheid. Wanneer in Rusland en in Duitschland de Staat zich van de kinderen meester maakt met uitscha keling van de wil der ouders, ten einde van de jeugd bolsjewieken en Hitlerianen te ma ken, dan gaat de Staat hierin zijn bevoegd heid verre te buiten. Ook in Nederland is deze Overheids dwang niet onbekend geweest. De geschie denis van de schoolstrijd bewijst dat. Hon derd jaar geleden waren alle scholen open bare scholen en het toen oppermachtig li beralisme poogde door middel van de Op. School ons land liberaal te doen zijn en blijven, hetgeen met godsdiensteloos onder wijs zeer wel mogelijk was. De Christen- ouders verzetten zich daartegen en gingen eigen scholen stichten. De strijd was zwaar. Want alle autoriteiten bijna waren tegen standers. Voor stichting en instandhouding kreeg men geen cent subsidie. Op allerlei manieren werd druk toegepast, door libe rale werkgevers op hun arbeiders, door het schoolgeld der Openbare School te verlagen of kosteloos te stellen, wat de Chr. School niet doen kon, door een vaccinatie-dwang in te voeren, zooals in Goes, door voor leer plicht te yveren, waardoor men hoopte de Op. School te bevolken met kinderen, die op de Chr. geen plaats konden vinden. Niet tegenstaande alle druk werd echter het schooUiberalisme verslagen wat blijkt uit het feit, dat in 1860 nog 80% der kinderen op de Op. School gingen en nu nog 31%. En toen in 1920 de gelijkstelling kwam, was het met de Overheidsdwang afgeloopen. Dit beteekent echter niet, dat

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1940 | | pagina 2