CriQWEEKBIADÖpGED.GR0ni]t5IA6 ^ÖRÖIZUID-HOUöiZECUWSCHE EILAHDEn
N.V. UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „EILANDEN-NffiüWS"
De Vrijmetselarij
R.LM. -- van der Schuyt
Commissie Weijerman
Jaargang
WOENSDAG 6 MAART 1940
No. 1123
OFFICIEELE CRISISPÜBLICATIES
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBE R 19 350 P G E N O M E N HET BLAD .ONZE EILANDEN" - 18e JAARGANG
UITGAVE VAN
Landbouwers
Middenstanders
W. A. DB BAKKER
voor
Handel, Bedrijf en Particulier
niet 5 millioen gulden
niEuws
Abonnementsprtls 90 cent per 3 maandenbg vooruitbetaling.
Verschgnt lederen Woensdag en Zstprdag 2 maal pti week.
Afzonderlikt aummen 5 cent Buitenland 8 gulden per jaar
Gevestigd te Mlddeliamis Prins Hendrikstr. 122 C Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17.
B^omtooT voor Zeeland: St. Maartensid^k Markt, Telef. 69.
Advertentie»prqs 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dienst*
aanvragen en aanbiedingen van 1—6 it^els 80 et.; Boek'aan'
kondiging 10 cent per regel Contracten belan^lc lager.
De laatste jaren wordt er meer over de
vrijmetselarij geschreven en gesproken dan
voorheen. De oorzaak daarvan ligt voor
een groot deel in de houding, die de totali
taire staten Duitachland en ItaUë ertegen
over aannemen. Het nationaal-socialisme
en het fascisme immers hebben de vrijmet
selarij tot staatsvijand verklaard en de lo
ges ztjn dan ook in die landen verboden.
In navolging van deze bultenlandsche ac
tie wordt oök in ons land deze groep fel
bestreden en op deze wijze wordt er meer
de aandacht op gevestigd, tot zelfs in de
Tweede Kamer toe, waar enkele jaren ge
leden van N.S.B, zijde aan de Regeering
verwetep werd, dat zö Mi-. P. J. Oud
(thans burgemeester van Rotterdam), die
volgens hen vrgmetselaar is, in het Kabi
net had opgenomen.
Afgezien van deze politieke actie wordt
ook onder het eenvoudige publiek de vrij
metselarij dikwijls besproken op een wijze,
die duidelijk aantoont, dat men geen flauw
besef heeft van wat zij eigenlijk is. Er zijn
omtrent deze groep menschen allerlei ver
keerde begrippen in omloop en men kan er
soms de meest fantastische verhalen over
vernemen. Voor een deel is dit de schuld
van de vrijmetselarij zelf, die zich In een
waas van geheimzinnigheid hult, wat tenr
gevolge heeft, dat de buitenstaander bij
gebrek aan betrouwbare gegevens! er van
alles achter gaat zoeken. Het lijkt ons
daarom, mede met het oog op de principi-
ëele voorlichting van ons volk, gewenscht,
over deze geestel^ke strooming wat meer
licht te verspreiden en ze vanuit Schrif
tuurlijk standpimt te beoordeelen, al brengt
het eerste voor een niet-vrijnaetselaar wel
eenige bezwaren met zich mee.
De vrijmetselaars vormen een vereeni-
ging of genootschap, verspreid over de ge-
heele wereld. Hun aantal is niet precies
bekend. Volgens een ons ten dienste staan
de statistiek moeten er ongeveer vier en
een half mijlloen; zijn, waarvan alleen in
Amerika drie en een half miUioen. In Enge
land is het aantal een half millioen en in
Nederland, waar er naar verhouding niet
zooveel zijn, moet het ongeveer 8000 bedra
gen.
Hun geestelijke grondslag is het huma
nisme, dat is de leer, dat de menschelijke
natuur, ondanks zekere zwakheden en, ge
breken, van nature goed is. Het is derhalve
mogelijk, de menschheid op te voeden tot
hooger geluk, wanneer hg slechts leeft vol
gens zijn aanleg en streeft naar een reine
toestand van volmaking. Veredeling van
het menscheltjk geslacht behoort dus niet
tot de onmogelijkheden. Alle menschen, van
wat rang of stand of ras ook, zgn als
broeders te beschouwen en daarom moeten
zie elkander helpen en steunen, maar ook
verdraagzaam zgn jegens elkander. Anders
denkenden moet men nooH bitter beoordee
len. De vrijmetselarij gaat uit van het
standpunt, dat niemand de waarheid be
zit, maar dat wiJ als menschen slechts de
waarheid kunnen zoeken. En omdat voor
hem dus alle godsdiensten zoo ongeveer ge
lijk staan en in elk een stukje der waarheid
schuilt, moet de vrijmetselaar als verdraag
zaam menech ook geen kerk of godsdienst
bestrijden.
Uit dit alles volgt, dat de vrijmetselarij
een beweging is, die in sterke mate het
vr^ denken voorstaat, d.w.z. een geëman
cipeerde wereldbeschouwing, die geen re
kening houdt met de Openbaring Gods, ja
deze verwerpt. Daarom ontpopt zij zich ala
puur vrijzinnig en staat practisch, ondanks
haar geproclameerde verdraagzaamheid,
zeer scherp tegenover het Calvinisme en ook
tegenover het Roomsch-Katholicisme, daar
dit openbaringsreligies zijn. En wanneer
men aanvoert, dat ook predikanten tot de
loge behooren, kan dit aldus worden ver
klaard, dat dit geen Gereformeerden, maar
moderne dominees zijn. Van de zijde der
vrijmetselaars wordt dan ook meestal toe
gegeven, dat vrijwel alle leden der loge in
de politiek en in het kerkelijk leven; voor-
zoover ze daaraan meedoen, tot de vrijzin
nigen kunnen worden gerekend. Het staat
zelfs vast, dat de vrijmetselarij in niet ge
ringe mate heeft medegewerkt aan de voor
bereiding van modernisme en liberalisme.
De franc-masonnerie oi vrijmetselarij
verwerpt dus de HeiUge Schrift als de
openbaring Gods, want zij bevat de godde
lijke waarheid als zoodanig niet. Van Bij-
belsche dogmatiek wil zij niets weten, dus
ook niet van het werk van Christus. Zij
wil niet kerkelijk en dogmatisch zijn, doch
alleen vaag-religieus, omdat in elke reli
gie een stukje waarheid zit. Het ligt der
halve voor de hand, dat alle echt Gerefor-
m««rde, w^l Schriftuurlijke, waarheden,
worden ontkend: de onmacht, de zondeval,
de opstanding, de vleeschwording des
Woords enz. De mensch wordt beschouwd
vanuit een geheel ander oogpunt: door
deugd, plichtsbetrachting, cultuur en we
tenschap kan hij veredeld, gehumaniseerd
worden. Bekeering is niet noodig en aan
verlossing van de zondeschuld is geen be
hoefte. De grondtrek van de vrijmetselarij
is dus: menschverheerlijking. De mensch
moet in zijn denken niet aan banden wor
den gelegd maar absoluut vrij zijn. Het
woord van Frederik den Grooten, den beken
den koning van Pruisen en vriend van Vol
taire, die zelf ook vrijmetselaar was, n.l.
dat leder maar op zijn eigen manier zalig
moet zien te worden, is denj vrijmetselaar
uit het hart gegrepen. Waarom ook zou
den de Islam en het Bouddhlsme hooger
staan dan het Christendom? Zoo men ziet,
is de vrijmetselaar in haar diepste wezen
een puur vrijzinnige geestesrichting.
Wat haar ontstaan betreft, dit ligt voor
een groot deel in het duister. Zooals men
weet, bestonden er in de Middeleeuwen al
lerlei gilden, dat waren de georganiseerde
ambachten. Bij groote bouwwerken, zooals
men die in die tijden veel uitvoerde, wa
ren met name de metselaars dan in grooten
getale bijeen. Later kregen deze vereeni-
gingen, naar het schijnt, een meer sociale
en geestelijke beteekenis en ging men spre
ken van het bouwen aan het geestelijk bouw
werk der menschheid. Men behield de oude
gereedschappen, maar gaf ze een symboli
sche beteekenis. De winkelhaak b.v. heelde
af, dat men de ongelijkheden van den
mensch efifen moest maken en de passer,
dat men cirkels van goedwilligheid moet
trekken, rondom het menschdom. Het is
alles wel ver gezocht, maar aangezien deze
nieuwe geestesrichting ook behoefte had
aan symboliek, maakte men dat ervan.
Het aanwijsbare begin der vrijmetselarij
moet gezocht worden in Engeland. In 1666
vernielde een geweldige brand in Londen
100 kerken en 13.000 huizen. Tijdens de
wederopbouw waren daar veel metselaars,
die in organisaties vereenigd waren en in
loges (huizen) verblijf hielden. Later ging
men spreken van geestelijke metselaars,
werd de organisatie en haar doelstelling
dus vergeestelijkt en in 1717 werd de Groot
loge van Engeland gesticht, waarmede de
vrijmetselarij als beweging en organisatie
geboren .was. Zij woei over naar Frank
rijk, Duitschland, Amerika en ook naar
Nederland, waar in 1756 de eerste loge
werd opgericht. In hoofdzaak is zij een pro
duct van de 18e eeuw, de tijd der zooge
naamde Verlichting, die de goddelijke open
baring verwierp en het begin was der mo
derne vrijzinnigheid.
Sedert dien hebben steeds vele beroemde
mannen tot de loge behoord, maar geen van
alle waren zij van positief-Christelijk begin
sel. We noemden reeds koning Frederik
de Groote van Pruisen, we kimnen daaraan
toevoegen George Washington, de vrijheids
held der Amerikanen, koning Leopold I van
België, president Theodoor Roosevelt (niet
de huidige), de beroemde Duitsche dichter
en wijsgeer Goethe, de bekende auteur van
de Paust, Maarschalk Blücker en Welling
ton, respectievelijk de Duitsche en Engel-
sche generaals, die in de slag bij Waterloo
Napoleon versloegen, de bekende admiraal
Nelson, die In 1805 bij kaap Trafalgar de
Fransche vloot versloeg en meer anderen.
In ons land was b.v. prins Frederik (een
broer van Koning Willem II) grootmeester
der Nederlandsche loge.
(Slot volgt.)
's-Gravenhage, 29 Februari 1940.
DE BOTERHEFFING.
Wij vernemen van officieele zijde, dat het
bedrag van de heffiiig en steunuitkeering
op boter, behoudens tusschentijdsche wijzi
ging, voor de week van 29 Februari tot 7
Maart Is vastgesteld op 80 cent per kg.
(onveranderd.-
's-GraVenhage, 29 Februari 1940.
SCHETSEN VAN KALVEREN.
Met het oog op de omstandigheid, dat,
naar reeds werd bekend gemaakt, ingevol
ge beslissing van den Minister van Econo
mische Zaken, tot nader order geen kal
veren en/of osseni ingevolge de toewijzing
1940 zullen worden geschetst, is de ge-
wichtsgrens, boven welke kalveren van een
identiteitsbewijs voorzien dienen te zijn,
voor de maand MIaart 1940 op 200 kg. ge
steld.
Alle kalveren, welke in de genoemde
maand minder dan 200 kg. wegen, kunnen
derhalve zonder identiteitsbewijs worden
aangehouden.
's-Gravenhage, 29 Februari 1940.
PRIJSREGELIN<#ifOOR STROO.
Naar wij van oificieele zijde vernemen,
hebben de tot dusver door den Minister van
Economische Zaken getroffen maatregelen
met betrekking tot de stroovoorziening te
gen redelijke prijzen, niet ten volle de ge
volgen gehad, welke daarvan werden ver
wacht. De Minister heeft zich daarom ge
noodzaakt gezien de reeds in het persbe
richt van 22 Februari aangeroerde prijsre
geling in het leven te roepen.
Met ingang van Maandag 4 Maart zal
een vervoerverbod voor geperst graanstroo
in werking treden. Van dit verbod zal aan
handelaren of andere daarmede gelijk te
stellen personen of instelling ontheffing
worden verleend in den| vorm van geleide
biljetten, indien men zich verbindt, geen
stroo te zullen koopen tegen prijzen welke
meer bedragen dan f 21.50 per 1000 kg. bij
levering af boerderij of bij andere leve
ringscondities tegen een daarmede overeen-
komenden prijs en geen stroo te zullen ver-
koopen tegen prijzen welke meer bedragen
dan de hiervoor vermelde, vermeerderd
met een redelijk bedrag voor kosten en
winst.
Voorts wordt de aandacht erop gevestigd,
dat ook de aflevering van stroo tegen prij
zen, hooger dan de bovenbedoelde, is ver
boden.
Nadere inlichtingen omtrent deze rege
ling kunnen worden verkregen bij de pro
vinciale voedselcommissarissen.
en de
.-TTffr
Nadat de redactie der Flakkeesche Nieuws
bode, na zich daartoe, zooals zij schreef,
veel moeite te hebben getroost, zich in
staat gevoelde, mededeelingen te doen om
trent den gang van zaken in de Commissie-
Weijerman, zijn wij er in geslaagd nadere
inlichtingen te verkrijgen, welke deze zaak
in het juiste licht stellen.
In de kringen van het Rotterdamsche be
drijfsleven is men reeds lang overtuigd
van de noodzaak van verbetering der ver-
keersvoorzieningen met- en in onze streek,
welke ook voor de groote havenstad Rot
terdam van bijzondere beteekenis is.
Met erkenning van de waarde, welke de
R.T.M, in het verleden voor de streek heeft
gehad, is men overtuigd, dat het tegen
woordig bedrijf der R.T.M, verouderd is
naar technische uitrusting en organisatie,
en geenszins meer in staat is om door goe
de, veelvuldige, goedkoope en; snelle ver-
voergelegenheld voor reizigers en goede
ren, de ontwikkeling der streek te bevorde
ren en de pubUeke verkeersbelangen naar
behooren te verzorgen.
Deze belangstellende Rotterdamsche
groep heeft begrepen, dat voor een afdoen
de reorganisatie noodig zijn: Ie. nieuw ka
pitaal en 2e. een nieuwe bedrijfsleiding.
ad Ie. Men was er in geslaagd toezeg
gingen te Verkrijgen voor het beschikbaar
stellen van het benoodigde kapitaal, van
zelfsprekend niet voor de bestaande, ver
lieslatende en met ca. 7% mlUioeni gld.
schulden belaste oude zaak, doch wel voor
de oprichting van een nieuwe verkeers-
maatschappij, welke met een moderne be-
drijfsultrusting de vervoertaak van de oude
R.T.M, geleidelijk zou kunnen overnemen.
Bij die kapitaalverstrekking zou de leiding
genomen worden door het bankiershuis R.
Mees en] Zonen, dat in geen enkele relatie
staat met de N.V. Reederij v. d. Schusrt o£
met hare dochterondernemingen.
ad. 2e. Men wilde de leiding opdragen
aan een op dit gebied deskundige en erva
ren organisatie, en koos daartoe de N.V.
Reederij v. d. Schuyt, die zonder hulp van
buiten en onder moeilijke omstandigheden
reeds veel baanbrekend werk heeft ver
richt, dat de waardeering mocht oogsten
van Overheid en Publiek, zooals dat ook
door belanghebbende Kamers van KoophaJi-
del en verkeersorganisaties werd erkend.
Deze Rotterdamsche groep wees als haar
vertegenwoordigers aan de heeren Mr. H.
C. Hintzen, bankier (R. Mees en Zonen),
W. H. de Monchy, directeur der „Holland-
Amerika-lijn" en W. B. K. Verster, direc
teur der N.V. Reederü v. d. Schuyt, ten
einde overleg te plegen met Regeeringsin-
stanties, met het bestuur der R.T.M., en
met juridische en technische adviseurs.
Bestaande meenlngsverschillen of con-
currentie-verhoudingen behoefden geen be
letsel te vormen voor ernstig zakelijk over
leg tusschen de vertegenwoordigers der
Rotterdamsche groep, waarin dus ook de
N.V. V. d. Schuyt betrokken was, en h»t
bsstuur der R.JM-
Dit overleg, waarin ook tevoren verte
genwoordigers van de Regeering deelgeno
men hebben, verkreeg een meer officieelen
vorm door de instelling van de Commissie-
Weyerman, welke op 24 Juni 1939 geïnstal
leerd werd en op 11 September 1939 met
hare werkzaamheden een aanvang zou ma
ken. De Voorzitter stelde onmiddellijk de
vraag aan de orde, of de Commissie haar
opdracht zou kunnen volvoeren, nu door
het uitbreken van den oorlog de omstandig
heden totaal gewijzigd waren, en deze
Overmacht de uitvoering van eventueele re
organisatieplannen wel totaal onmogelijk
zou kunnen maken. Besloten werd om over
dit punt de beslissing te vragen van den
Minister van Waterstaat.
Diezelfde oorlogsomstandigheden maak
ten het onwaarschijnlijk, dat de Rotterdam
sche groep alsnog de voor een reorganisa
tie benoodigde nieuwe kapitaalsmiddelen
zou kunnen bijeenbrengen en daarom heb
ben hare drie vertegentwoordigers zich ver
plicht gevoeld op 28 October aan den Mi
nister van Waterstaat mede te deelen, dat
zij onder die door overmacht zoozeer gewij
zigde omstandigheden niet langer aan
spraak meenden te mogen maken op het
lidmaatschap vas de Commlssle-Weyerman
Dit schrijven eindigde met de volgende zin
snede:
„Evenals tot dusver achten zij een
„goede oplossing van dit verkeers-
„vraagstuk voor de stad Rotter-
„dam en voor de geheele betrok-
„ken streek van eminent belang,
„en Indien Uwe Excellentie het
nuttig mocht oordeelen, dat zij
„alsnog hunne medewerking zullen
,,verleenen aan den verderen voor-
„bereidenden arbeid der Commissie
„zijn zij gaarne bereid hunne dien-
„sten beschikbaar te blijven stel-
„len."
Na het terugtreden uit de Commlssle-
Weyerman heeft de Rotterdamsche groep
haar belangstelling voor deze zaak waarlijk
niet verloren, al maakten' de oorlogsom
standigheden het moeilijk spoedig concre
te plannen uit te werken. Integendeel is
sindsdien veel voorbereidend werk ver
richt en zelfs gelukt met medewerking van
een andere bankinstelling alsnog de voor
een doeltreffende reorganisatie noodige
nieuwe kapitaalsmiddelen bijeen te bren
gen.
Gezien de gecompliceerde en buitenge
woon zware schuldeinpositie der R.T.M, en
de moeilijke juridische en technische ver
houdingen, zal een goede oplossing slechts
met geduld en beleid bereikt kunnen wor
den.
Nimmer is door de Rotterdamsche groep
overwogen een overijlde overschakeling van
stoomtramvervoer op autovervoer voor te.
stellen, en meer dan ooit geldt onder den
tegenwoordigen oorlogstoestand, dat het op
zichzelf onvermijdelijke modemiseeringspro-
ces slechts zeer geleidelijk zal mogen ge
schieden, mede met het oog op de belangen
van het bij de R.T.M, werkzame personeel,
waaraan bij elke reorganisatie bijzondere
aandacht moet worden geschonken.
Toch mag die oorlogstoestand niet leiden
tot uitstel van in het algemeen noodzake-
kelijke werken, en zoo eischt in dit geval
het belang van de betrokken streek en van
het R.T.M.-personeel, dat zoo spoedig mo
gelijk althans een aanvang zal worden ge
maakt met die verbeteringen van de ver-
keersvoorzieningen, welke ter bevordering
van de welvaart der streek noodzakelijk
geacht moet worden.
Uit den aard der zaalk gaat het hier in
de eerste plaats om verbetering van de
veerdiensten, van welke de eilanden in zoo
hooge mate afhankelijk zijn, en het inrich
ten van een uitgebreid net van m.oderne
autobusdiensten ter vergemakkelijking en
versnelling van het personenverkeer.
De Rotterdamsche groep weet zeer wel,
dat er verschillende trajecten zijn, waarop
ook voor autobusdiensten weinig verkeer
kan worden verwacht, en die toch even
goed bediend moeten worden. De verliezen,
welke de exploitatie van dergelijke trajec
ten zal opleveren, zullen gedekt moeten
worden uit de exploitatie-overschotten van
trajecten, waarop een druk reizigersver
keer bediend moet worden. Zoo kan de nieu
we Verkeersmaatschappij zeer wel zonder
Overheidssubsidie, en rekening houdende
met den eisoh, dat over een ruimi aantal
extra reservewagens beschikt moet kunnen
worden, haar belangrijke taak tot tevre
denheid van Overheid en Publiek vervul
len, indien' het geheele samenstel van goe
de en verkeersarme verbindingen te water
en te land in één financieele en technische
organisatie ondergebracht zal worden, het
geen mede noodzakelijk is, teneinde een be
hoorlijke aansluiting van de verschillende
verkeersverbindingen in goed onderling ver
band te kunnen waarborgen.
Een voortgezette exploitatie van een
autobusdienst Is natuurlijk niet mogelijk.
Laat Uw bedrijfsadministratie in
richten, controleeren, oif geheel bij
houden op uitsluitend vakkundige
en practische wijze.
Uw bedrijf loopt beter onder voort
durende adm.-contröle en bedrijfs
voorlichting, door ass-accountant
OUDDORP
voor Landbouwbedrijven-Midden
standszaken en Vermogens.
(Ook voor de Zeeuwsche eilanden.)
wanneer slechts een enkel mager traject
mag worden bereden met een zgn. „Ver
voerverbod" voor reizigers van aZ voor tus-
schenliggende plaatsen, zooals het geval
was met het buslijntje Sluishaven-Middel-
harnis, dat ten gerieve van het publiek
aansluiting beoogde te geven op den veer
dienst Flakkee-Brabant.
Daar werd nl. .zïeker niet in het belang
van het publiek, doch op grond van ande
re overwegingen-, van Overheidswege een
voudig verboden, reizigers op te nemen of
te latent uitstappen in de verschillende plaat
sen, welke tusschen de genoemde eindpun-
ten gelegen zijn. Door dergelijke verbods
bepalingen kan men het voortbestaan voor
eiken autobusdienst onmogelijk maken.
Hetgeen de Flakkeesche Nieuwsbode
over vorenigenoemde punten schreef, is
even onjuist als hetgeen hare Redactie aan-
teekent over de kapitaalspositie der R.T.M.
Men weet dat de R.T.M, niet over eigen
kapitaal beschikt, om een nieuw bedrijf te
kunnen inrichten, dat wél aan de redelijke
eischen van dezen tijd zou kunnen vol
doen. Immers bestaat de R.T.M, nog
slechts dank zij den geldelij ken steun van
het Rijk.
Het kapitaal ad f f 1.00Q.000.—
(zooals deFlakk. N.B. schrijft), dat destijds
door de aandeelhouders in de R.T.M, werd
gestoken, is reeds lang geheel verloren ge
gaan en wie weten vrtl waaraan, leze de
verslagen van de vergadering der obligatie
houders.
De millioenien, welke door obligatiehou
ders aan de R.T.M, werden geleend, zijn
eveneens voor een groot deel verloren.
De obligatiën, waarop de verplichte af
lossingen en rentebetaUngen reeds jareni
lang niet meer geschikt zijn, worden een
enkele maal voor een luttel bedrag verhan
deld.
ZiJ vormen een voortdurende bedreiging
voor het bestaan dezer noodlijdende onder
neming en voor het daarin werkzame per
soneel. Obligatiehouders kimnen immers op
elk oogenblik het faillissement der R.T.M,
aanvragen. Surséance van betaling is
slechts denkbaar, wanneer eenig uitstel
uitzicht zou openen op een bevredigende
regeling voor de gedupeerde obligatiehou
ders, hetgeen in het geval der R.T.M, uit
gesloten mag worden geacht. Een eenmaal
ingediende faillissementsaanvrage zou dus
niet gestuit kunnen worden. In het belang
van de streek en in het belang van het per
soneel moet een dergelijke noodlottig ge
beuren dus voorkomen worden.
Reeds daarom is het van belang de hel
pende hand te grijpen, wanneer deze toege
stoken wordt door een krachtige groep van
Rotterdamsche zakenmenschen, die zich
voor de reorganisatie van het onmisbare
verkeersbedrijf willen interesseeren met
nieuw kapitaal en nieuwe werkkracht.
Ongetwijfeld zal deze groep een regeling
trachten te vinden in het belang van de te
genwoordige obligatiehouders der R.T.M.,
om de fatale gevolgen te voorkomen van
een onverhoopte faillissementsaanvrage,
welke een geleidelijke overschakeling naar
betere moderne vervoermethoden onmoge
lijk zou maken.
Ongetwijfeld zal deze groep ook een groot
deel van het tegenwoordige personeel der
R.T.M, in het nieuwe bedrijf te werk wil
len, stellen, en juist door plotselinge stop
zetting van het stoomtrambedrijf te voorko
men, vele leden van het R.T.M.-peraoneel
nog geruimen tijd werkzaam kunnen hou
den, waardoor voor aifvloeiing en overgang
naar andere functies in zooveel ruimere
mate gelegenheid geboden zal worden.
Ongetwijfeld zal deze groep haar plannen
uitwerken in overleg met de Regeering en
bereid zijn in samenwerking met het tegen
woordige bestuur der R.T.M., de personeele
belangen en de overschakeling van het
oude naar het nieuwe bedrijf zoo goed mo
gelijk te regelen.