o
aiQWEEK&iADÖpGCD.GR0nD5IA€
"wimmvis
N.V. üiïGEVERSMAATSCHAPPIJ „EILANDEN-NIEÜWS"
De ontroerde Wereld en
de veilige Kerk
Uit het Kijkvenster.
Buitenland
12e Jaargang
ZATERDAG 17 FEBRUARI 1940
No. 1118
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
STICHTELIJKE
OVERDENKING
KOU OP
DE BORST
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD .O N Z E E I L A N D E N" - 18EJAARGAN Q
(Vervolg en slot.)
De vijanden mogen sterk zijn en in
den waan verkeeren dat zij den slag
zullen winnen en God's volk vernieti
gen. Dat volk mag soms in zulke toe
standen komen en de gevaren zoo
groot worden, dat het hart bijna ver
smelt en ontzettende ziels-benauwd-
heden doorleefd worden. In die toe
standen leeren God's kinderen het
meest hun zelven kennen, hunne die
pe afhankelijkheid van den Heere en
hoe weinig geloof zij kunnen oefenen.
Ja, geliefde, Vrienden, als al onze ei
gen gemaakte sterkten en toevluch-
ten door de vijanden worden wegge
slagen, want daar gebruikt de Heere
de vijanden soms voor, en dat volk
hulpeloos, als een schuldig onwaar
dig volk nergens meer uitkomst of
redding ziet en elk oogenblik denkt
om te komen, komt de Heère krach
tig tusschenbeide. Dan zegt God tot
den vijand: „Tot hiertoe en niet ven
der."
Van nature hebben alle menschen
hunne wapens als sterkten die zij ge
bruiken tegen God en de kennis van
zijn Woord. Doch als de Heere Zijn
volk te sterk wordt moeten zij de wa
pens nederleggen. Dan leeren zij dat
zij eene andere wapen-rusting noodig
hebben.
Bedriegelijk is het hart des menschen,
dat leert elke recruut van de strij
dende kerk. Die heeft zijn geestelijke
schuilkelders van levensverbetering,
goede werken, en krachtdadige be
keering. Vooral de schuilgangen van
tranen en gemoeds-aandoening lig
gen diep en zijn gevaarlijk. Doch de
Heere kent al die schuilhoeken en
ontdekt zijn volk daaraan, zoodat zij
alle toevluchten en steunsels verlie
zen en zij him zaak in des Heeren
hand mogen overgeven.
Wat is dat volk van God toch een
bevoorrecht volk. De Heere is in het
midden van haar en als zij dat bij
bevinding leeren en bij het scheidend
licht des Geestes zien mogen, is alle
vrees geweken en vloeien de beekjes
van de rivier der vertroosting tot
hunne groote blijdschap door de stad
Gods. Ja dat is hier tot troost ge
schreven voor de geheele Kerk van
God.
Dit is ook voor ons in deze donke
re tijd tot leering geschreven, want
het is niet alleen de wereld en de oor
logvoerende naties die vestingen bou
wen en hun toevluchtplaatsen ma
ken, en met wapen geweld zichzel-
ven zoeken te verlossen. Het land en
de kerk is vol in onze dagen van men
schen, oud en jong, hooge en lagere
stand, geleerd en ongeleerd, die rein
in hun eigen oogen zijn en van hun
nen drek niet zijn gewasschen, eigen
gerechtigden, die in den vrijen wil
gelooven of door zeden verbetering
zichzelf verbeelden te kunnen helpen.
Die zitten altijd in hun schuilhoek.
Die weten er niets van wat het be-
teekent als Ziklag in brand staat en
hunne gewaande beste vrienden hun
zouden willen steenigen.
Met het oog op de algemeene toe
standen van dat deel der wereld dat
in oorlog is of met bange vrees is be
zield en ook voor dit land, al beschou
wen wy ons neutraal te zijn, dachten
wij eenige gedachten te schreven, en
er op te wyzen dat er zonder God
geen veiligheid is en de ware toe
vlucht missen. Mochten, nu de oor-
deelen Gods, die bijna op de geheele
wereld zijn, de inwoners, zonder on
derscheid, gerechtigheid leeren. Dat
zou den toorn Gods kunnen afwen
den en een tijdelijke vrede kunnen te
weeg brengen en de welvaart onder
de volken kunnen bevorderen. Het is
wel opmerkelijk dat in weerwil van
zoo vele veiligheids-middelen, vrede-
conferenties, en bemiddelaars die
zich aanbieden, alles faalt en het
bruisen der wateren aanhoud en het
rumoer der volken grooter wordt.
Het is onze wensch en bede voor
God's kerk bij deze gelegenheid dat
wij in het Nieuwe jaar voor het eerst
schrijven den lezers te wijzen op die
veilige Toevlucht en den wensch toe
zenden, die Toevlucht en Sterkte te
zoeken of te mogen vinden dit jaar.
Daar is veiligheid en troost. Voor
God's volk die dit leest mocht het tot
troost zijn dat die veiligheid voor
hun gewaarborgd is. Overbezorgd-
heid behoeft en moest er eigenlijk
niet zijn bij God's volk, doch daë,r er
soms nog zooveel vrees is, door ons
ver af leven, afwijken en wereldge-
zindheid, missen wij het genot der
rust en vrede van de Toevlucht.
Deze psalm is vaak genoemd het
lied der Reformatie of het Luthers-
lied. De groote held des geloofs zong
deze psalm dikwijls in de donkere tij
den van zijn leven, bij den tegenstand
in het werk der reformatie. De Toe
vlucht en Sterkte is er altijd voor de
kerk, in licht en duisternis. Mochten
wij allen hem veel noodig hebben
dit jaar dat wij zijn ingetreden.
Geliefde lezers, moge de Heere de,
God Jacobs, ook voor U dit jaar een
Toevlucht, Sterkte en Hulpe zijn of
worden," dan zijt gij veilig op de reis
door dit Mesech naar het hemelsche
Jeruzalem, welker poorten dag en
nacht openstaan.
Zegene de Heere ulieden in 1940
met de zegeningen van den voetstoel
en den troon der genade. Wij zenden
al den vrienden onze groeten en allen
na ziel en lichaam Gode bevolen, blij
ven wij
^a Onverstandig^e
mail!
"tabletten of cachef
tllEUWS
Abonnementsprijs 90 cent per 3 maandenbg vooruitbetaling.
Veischifnt ieckien Woensdag en Zatfrdag 2 maal p«r w«ek.
AfzooderH^e aununei» 5 ce«t Buitenland 8gulden pet Jaar
UITGAVE VAN
Gevestigd te Mlddelliaimis Prins Hendrflcstr. 122 C h Giro J167930 i Fostboz 8 Td. 17.
Bykantoor voor Zeeland: St. Maartenadiyk Morbt, Xelef. 69.
Advertentiefpri^s 20 cent per regeL Reclames 40 et.; IMenst*
aanvragen en aanbiedingen van 1—6 rebels 80 et.; Boek^aanf
kondiging 10 cent per regel Contracten belangrijfe lager.
„God is ons eene Toevlucht ea Sterkte;
Hg is krachtigltjlt bevonden eene Hulp
in benauwdheden."
(Ps. 46 1.)
t. t.
Uw dw. dn. in den Heere,
Ds. 3. C. WIELHOUjRnBR.
Grand Rapids, Mich. (U.S.A.)
Dec. 30, 1939.
Wrijf 's avonds rug en borst in met
Dampo.Danonderde wol! Volgende
morgen beterPot 50ct. DoosSOct.
DE BESLISSING GEVALLEN.
Het besluit is. gevallen: Er zullen voor
de verdediging van Nederlandsch-Oost-In-
dië een drietal slagkruisers worden ge
bouwd.
Drie kapitale oorlogsschepen van onge
veer 27000 ton. Wel zijn de toestanden ver
anderd. Slechts een paar jaar geleden geen
gelden beschikbaar voor een vervangenden
lichtem kruiser, welk slechts een fractie
kost van den prijs van een slagkruiser.
Thans drie machtige schepen echte drijven
de forten. Wat een slagkruiser beteekent
kan men eenigszins nagaan als men be
denkt, dat eenigen t\jd geleden de bouw
kosten werden begroot op f 75 4 80 milU-
oen gulden. Met den bouw van dit drietal
slagschepen zijn eenige honderden milUoe-
nen guldens gemoeid. De Regeering heeft
thans haar keuze gedaan. Ze had te kie
zen uit een tweetal methoden om Indië te
beveiUgen. Volgens insiders ging het tus-
schen een vloot met klein materieel waar
bij het zwaartepunt werd gelegd op het
aanschaffen van vliegtuigen, duikbooten
eni verder klein materieel en het aanschaf
fen van machtige artillerieschepen. Lang
heeift de beslissing op zich laten wachten.
Nu ze eindelijk gevaUen is heeft ze alge
meen voldoening gebracht, zoowel in Ne
derland als ook in Indië. Over de geheele
linie wordt, naar uit de persverslagen, is
te oordeelen, het slagkruiserplan toegejuicht.
Als men nu maar met voortvarendheid te
werk gaat. De Volksraad van Indië moet
ook worden gehoord. Voor de huidige zit
ting komen de plannen te laat om ze te be
handelen en de volgende zitting Vangt pas
half Juni aan. Door eeni en ander komt
veel tijdverlies. En er is al Zooveel tijd ver
loren. Hoe wreekt zich het defensienihilis-
me van onze vroegere regeeringen. Thans
moet de ontzettende achterstand worden in
gehaald. Ten koste van schatten geld. Hoe
krijgen zij, die op behoorlijke weermidde-
len hebben aangedrongen ook in die ja
ren van verderfelijk pacifisme thans gelijk
Als het maar niet te laat is. De spannin
gen nemen toe,de gevaren vermeerderen
als het ware met den dag. Er kan nog
heel wat gebeuren eer de slagschepen de
zeeën bevaren om Indië te verdedigen.
De Boekdrukkunst een stap ten hemel
of ter hel Een godslastei^ike bro
chure. Het wetje-Donner anno 1932.
Bunyan en zQn visioenen. Wat
dunkt TJ van den Christus De haan
van ^sopus ons ten voorbeeld.
Met een variant op zeker gezegde is de
pers, de koningin der aarde, de wegberei
der ten hemel of ter hel. Onschatbare
waarden heeft de uitvinding van de boek
drukkunst de menschheld gebracht; daar
door werd het mogelijk het Woord des
Heeren in enorme massa's te vermenig
vuldigen! en in allerlei talen over de ge-'
heele wereld te verspreiden. Ddt zouden
wij de weg ten hemel kunnen noemen,
want immers is het geloof uit het gehoor
en het gehoor door het Woord Gods.
Maar diezelfde uitvinding vloerde ook
de weg ter hel en speelt nog Satan in de
kaart. Hoe menigeen heeft een hellevaart
gemaakt door het lezen van verderfelijke
lectuur ent hoe talloos veSe, z^jn. de gedoo-
den, die er dagelijks aan vallen!
Onze Nederlandsche pers heeft helaas
te dien opzichte heel wat vergitf geprodu
ceerd. En ze doet dat nOg. De strijd tus-
schen het Vrouwenzaad en het slangenzaad
komt ook hierin uit, de eeuwige strijd tus-
schen Christus en Satan. Me dunkt, indien
men, naar de kwaliteit geoordeeld, het aan
tal boeken die zich vóór het Woord stellen
en die welke er rechtstreeks of bedektel^k
tégen zijn in de waagschaal kon leggen, ze
zou niet ten g^imste van eerstgenoemde
doorslaan! Eveniwel wat er ook tegen
aan stormt: „Gods Woord houdt stand
In eeuwigheid, en zal geen duimbreed wq-
ken."
Nu moet men niet denken, dat de ge
schriften die zich tégen het geopenbaarde
Woord van God stellen, altijd pemievruch-
ten zijn van ongodisten of atheïsten. Dat
is dezer dagen wel gebleken door een gods-
lasterijke brochure die de wereld is inge
zonden. Ze is eigenlijk té verfoeielijk om
er een woord aan te verspillen), maar wtj
doen dit om. onzen lezers te laten zien, hoe
ver het in in ons christelijk Nederland is
gekomen.
Deze brochure draagt tot titel: „De Ba
lans van Christus" en is geschreven door
Ds. H. Bakels, emerltus-vrijzinnig
doopsgezind predikant te Haarlem. Uit
vroegere door hem uitgegeven brochures,
o.m. „Bouquetje Polemiek" en „Her
schreven bouquet je dogmatiek" was ons
van hem bekend, dat hij wel het geloof aan
God voorstond maar de Drleëenheid en in
zonderheid de Godheid van Christus perti
nent en openbaar loochende. Waren ge
noemde boekjes van zeer vulgairen aard,
de nu verschenen brochure gaat alle per
ken te bulten. Om wat vollediger te zijn
staat er onder die balans, dat ze is ,Jop-
gemaakt door een gewoon mensch, te we
ten de ongimstigste balans van den nieuw-
'testamentischen, Christus, opgemaakt uit
een onbevooroordeelde eenvoudige optelling
van sympathieke en ons5fm,pathieke trek
ken, daden en uitspraken van den nieuw
testamentischen Christus."
Zoo kenschetst deze Ds. Bakels, die zelf
het N. Testament uit den gfrondtekst heeft
overgezet, zijn brochure als een vrucht
van 20 jaren) studie. Naar hijzelf schröft
kreeg hij, door intens verkeer met het N.
Testament steeds beter den „Nieuw-testa-
mentischen Christus van al Zgn zijden, ka
rakter-eigenschappen,, uitingen en daden
in het vizier." En als hij dan de balans op
maakt komt h\j tot een credet en een de
bet van 139 sjTnpathieke tegenover 402
onsympathieke trekken, die hij „mallotige,
stuitende, ifakirachtige, tooverachtige, mon
sterachtige, potsierlijke, met zichzelf inge-
nomlern fantastische en satanische trek
ken" noemt. Waaraan hö dan de vraag ver
bindt. „Wie kan een meisjesgezicht met
452 puisten bewonderen? en wie kan een
„texempel" met 402 geestespuisten veree-
reni?" Hij ontziet zich niet de Christus
der Schriften te noemen: „den grooten
Moorder bij 't laatste oordeel"
Meer zullen, we ïiit deze profane brochu
re niet aanhalen.
Is het niet vreeselij k?
Heeft de Kerk des Heeren hooge en
heerlijke gedachten van Christus als hun
eenigen Borg en Zaligmaker en weten zij
geen woorden te vinden om Zijn liefl^kheid
en grootheid uit te drukken, zioo is hier
een profaan mensch aan het woord/ die
kwalijk van Hem spreekt en Hem vloekt
in Zijn Aangezicht.
Ongetwijfeld zullen een groot deel onzer
lezers vragen, mag dergelijke lectuur nu
maar zonder meer worden gedrukt en uit
gegeven?
Ja lezer, in ons Nederland met zich noe
mende christelijke regeeringen mag veel.
We hebben een „godslasteringwet," het
wetje-Donner anno 1932, dat echter al
leen het krenken van godsdienstige gevoe
lens strafbaar stelt en niet de godslaste
ring zelve. Gelukkig hebben een tiental
Hervormde predikanten te Amsterdam
tóch een aanklacht wegens godslastering
tegen Ds. Bakels ingediend, „omdat de
geheele toon vaii deze brochure als graf
en lasterlijk moet beschouwd worden en de
schrijver alles wat in het N.T. verband
houdt met de goddelijkheid van Christus
geridiculiseerd en geprofaneerd heeft.
De aanklacht heeft tot direct gevolg ge
had; dat de rest van de nog aanwezige
exemplaren een groot deel was al on
der de menschen ten huize van Ds. Ba
kels in beslag is genomen.
De Justitie zal nu uitmaken of er inder
daad van godslastering sprake is. Een re
censent in de N. R. Crt. schreef bij voor
baat al, dat de aanklacht zwak gefundeerd
is, want zoo schreef hij al mag de
toon in de brochure agressief zijn, en de
stem soms overslaan, „smalende" godslas
tering is iets anders.
Intusschen zijn wij zeer benieuwd hoe de
beslissing van de rechterlijke macht over
dit goddelooze geschrift zijn zal. Zou er
geen straf op volgen en kan zulk geschrijf
ongehinderd voortgaan dan dragen ook de
christelijke heeren, die in 1932 het Wetje-
Donner hebben helpen goedkeuren, daar
van mede de schuld.
Ik wil in dit verband van een ander
doopsgezind predikant iets aanhalen, die
betere boeken in omloop heeft gebracht
dan Ds. Bakels. Dat was John Bunyan, de
ketellapper van Bedford. Naast zijn wereld
beroemde „Christenreize" heeft hij ook en
kele andere werkjes geschrevenj onder
meer „Visioenen des hemels en der hel."
Ik geef toe, dat het laatste bijzonder alle
gorisch is, maar toch is het opmerkelijk
om te lezen. Hg beschrijft daarin de heer
lijkheid van de gezaligden in den hemel en
de versehrikkejijkheid der verworpenen in
de hel. De samenspraak die hij met een
dier verworpenen houdt is, een schrijver
van een godslasterlijk boek, die hem mee
deelt hoe hij in zijn leven de Goddelijke
Drleëenheid loochende en nu voor eeuwig
van dien God verworpen moet verkeeren
in de plaats der eeuwige pijn, waar wee
ning is en knersing der tanden. Aangrij
pend is deze voorstelling en ik herinner
mij, dat ik het als jongen bijna niet durf
de lezen. Duidelijk leert Bunyan daarin,
dat er trappen zgn, zoowel in den hemel
als in de hel.
Is het dan alzoo, dat Gods gerechte straf
niet zal uitblijven voor hen die den Zoon
des menschen op zulk een profane wrjae
verwerpen, niet minder geldt het ook voor
ons indien wij het bloed van Christus on
rein achten. Indien wij Christus niet leeren
kennen als gekomen om voor de Zijnen aan
het geschonden recht Gods te voldoen, wg
zullen geenszins vrij uitgaan.
Wat dunkt U van den Christus? Dat is
de groote vraag van den EvangeUe-cate-
chismus. Die vraag geldt voor mij en voor
U. Denken wg niets van Hem, dan denkt
ook God niets van ons, zegt Ralph Erski-
ne. Dan zgn we als de haan van iEsopus,
die zich meer met één gerstekorrel ver
genoegde, dan dat hg de toegeworpen paar
len waardeerde. De wereld en de tijdelgke
dingen zijn ons dan meer geUefd dan de
Parel van groote waarde. Naar mate wij
van Christus denken, zoo is onzen staat
voor God.
Daarmede mochten wij wel tot ons zelif
Inkeeren.
WAARNEMER.
grijpt naar z'n hoofd in plaats
van naareen WITTE
KRUISJE. In een wip kon
hij van z'n barsteode hoofd
pijn bevrijd zijn. Bovendien
werken WITTE KRUIS
poeders opbeurend en ver-
dooven niet. Ze zijn abso
luut onschadelijk en ook de
gevoeligste maag zal er geen
hinder van ondervinden.
Poeders per ^\f ^J; 50 cent
ner doos van H
per koker van 12 sIMb»
Tabletten go cent
per koker van 24 s<"«
v^y
Dntim
Oegstgeest
Deze week zijn Australische en Nieuw-
Zeelandsche soldaten ergens in het Nabije
Oosten ontscheept.
De Engelsche minister Eden heeft deze
troepen namens den koning van Engeland
te Suez hartelijk verwelkomd.
Australië heeft Engeland steun toege
zegd, ook met manschappen. Dit moet het
grootste transport manschappen zijn het
welk naar bekend is, ooit den Oceaan is
overgestoken.
Op zichzelf ware dit transport niet zoo
belangrijk.. De hul,p was overeengekomen
en er wordt nu aan voldaan.
Doch zoo staan de zaken op het oogen
blik niet. Deze soldaten zijn ontscheept op
een plaats, dat iedereen zich afvraagt:
,jWat mag de bedoeling hiervan zijn?"
Berusten de meest voor de hand liggen
de beschouwingen op waarheid, dan zou
Engeland van plan zijn, Rusland in het
Zuiden aan te vallen, in het gebied rond
om de Zwarte Zee.
Deze aanval zou een tweeledig doel heb
ben).
1. Duitschlands aanvoer van petroleum
en benzine^ sterk te beknotten.
2. Finland te steunen.
Wanneer Rusland in het Zuiden wordt
aangevallen, moet het troepen materiaal
aan het Noorden onttrekken. Op drie fron
ten moet Rusland dan gewapend zijn.
a. Finland
b. In het zuiden tegen de Engelschen
en Franschen.
c. In het Oosten tegenover Japan.
Al is er geen officieele oorlog met Ja
pan, de toestand is die als van een gewa
pende vrede. Engeland en Frankrijk zou
den hier samen optrekken, gesteund door
Turkije, Egypte, Roemenië en Griekenland.
Dat er iets te gebeuren staat schgnt
haast zeker, want Italië heeift zich deze
week ook weer doen hooren. Italië zet de
leveranties aan Engeland en Frankrijk
stop. Mussolini verdedigt deze maatregel
met te zeggen, dat de komende maanden
voor Italië van zooveel belang zijn, dat
het zich voor de volle honderd procent
moet kunnen geven, aan die gebeurtenis
sen welke het levensbelang van het land
omvatte».