o aiQWEEK&iADÖpGCD.GR0nD5IA€ "wimmvis N.V. üiïGEVERSMAATSCHAPPIJ „EILANDEN-NIEÜWS" De ontroerde Wereld en de veilige Kerk Uit het Kijkvenster. Buitenland 12e Jaargang ZATERDAG 17 FEBRUARI 1940 No. 1118 Dit nummer bestaat uit 2 bladen. STICHTELIJKE OVERDENKING KOU OP DE BORST WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD .O N Z E E I L A N D E N" - 18EJAARGAN Q (Vervolg en slot.) De vijanden mogen sterk zijn en in den waan verkeeren dat zij den slag zullen winnen en God's volk vernieti gen. Dat volk mag soms in zulke toe standen komen en de gevaren zoo groot worden, dat het hart bijna ver smelt en ontzettende ziels-benauwd- heden doorleefd worden. In die toe standen leeren God's kinderen het meest hun zelven kennen, hunne die pe afhankelijkheid van den Heere en hoe weinig geloof zij kunnen oefenen. Ja, geliefde, Vrienden, als al onze ei gen gemaakte sterkten en toevluch- ten door de vijanden worden wegge slagen, want daar gebruikt de Heere de vijanden soms voor, en dat volk hulpeloos, als een schuldig onwaar dig volk nergens meer uitkomst of redding ziet en elk oogenblik denkt om te komen, komt de Heère krach tig tusschenbeide. Dan zegt God tot den vijand: „Tot hiertoe en niet ven der." Van nature hebben alle menschen hunne wapens als sterkten die zij ge bruiken tegen God en de kennis van zijn Woord. Doch als de Heere Zijn volk te sterk wordt moeten zij de wa pens nederleggen. Dan leeren zij dat zij eene andere wapen-rusting noodig hebben. Bedriegelijk is het hart des menschen, dat leert elke recruut van de strij dende kerk. Die heeft zijn geestelijke schuilkelders van levensverbetering, goede werken, en krachtdadige be keering. Vooral de schuilgangen van tranen en gemoeds-aandoening lig gen diep en zijn gevaarlijk. Doch de Heere kent al die schuilhoeken en ontdekt zijn volk daaraan, zoodat zij alle toevluchten en steunsels verlie zen en zij him zaak in des Heeren hand mogen overgeven. Wat is dat volk van God toch een bevoorrecht volk. De Heere is in het midden van haar en als zij dat bij bevinding leeren en bij het scheidend licht des Geestes zien mogen, is alle vrees geweken en vloeien de beekjes van de rivier der vertroosting tot hunne groote blijdschap door de stad Gods. Ja dat is hier tot troost ge schreven voor de geheele Kerk van God. Dit is ook voor ons in deze donke re tijd tot leering geschreven, want het is niet alleen de wereld en de oor logvoerende naties die vestingen bou wen en hun toevluchtplaatsen ma ken, en met wapen geweld zichzel- ven zoeken te verlossen. Het land en de kerk is vol in onze dagen van men schen, oud en jong, hooge en lagere stand, geleerd en ongeleerd, die rein in hun eigen oogen zijn en van hun nen drek niet zijn gewasschen, eigen gerechtigden, die in den vrijen wil gelooven of door zeden verbetering zichzelf verbeelden te kunnen helpen. Die zitten altijd in hun schuilhoek. Die weten er niets van wat het be- teekent als Ziklag in brand staat en hunne gewaande beste vrienden hun zouden willen steenigen. Met het oog op de algemeene toe standen van dat deel der wereld dat in oorlog is of met bange vrees is be zield en ook voor dit land, al beschou wen wy ons neutraal te zijn, dachten wij eenige gedachten te schreven, en er op te wyzen dat er zonder God geen veiligheid is en de ware toe vlucht missen. Mochten, nu de oor- deelen Gods, die bijna op de geheele wereld zijn, de inwoners, zonder on derscheid, gerechtigheid leeren. Dat zou den toorn Gods kunnen afwen den en een tijdelijke vrede kunnen te weeg brengen en de welvaart onder de volken kunnen bevorderen. Het is wel opmerkelijk dat in weerwil van zoo vele veiligheids-middelen, vrede- conferenties, en bemiddelaars die zich aanbieden, alles faalt en het bruisen der wateren aanhoud en het rumoer der volken grooter wordt. Het is onze wensch en bede voor God's kerk bij deze gelegenheid dat wij in het Nieuwe jaar voor het eerst schrijven den lezers te wijzen op die veilige Toevlucht en den wensch toe zenden, die Toevlucht en Sterkte te zoeken of te mogen vinden dit jaar. Daar is veiligheid en troost. Voor God's volk die dit leest mocht het tot troost zijn dat die veiligheid voor hun gewaarborgd is. Overbezorgd- heid behoeft en moest er eigenlijk niet zijn bij God's volk, doch daë,r er soms nog zooveel vrees is, door ons ver af leven, afwijken en wereldge- zindheid, missen wij het genot der rust en vrede van de Toevlucht. Deze psalm is vaak genoemd het lied der Reformatie of het Luthers- lied. De groote held des geloofs zong deze psalm dikwijls in de donkere tij den van zijn leven, bij den tegenstand in het werk der reformatie. De Toe vlucht en Sterkte is er altijd voor de kerk, in licht en duisternis. Mochten wij allen hem veel noodig hebben dit jaar dat wij zijn ingetreden. Geliefde lezers, moge de Heere de, God Jacobs, ook voor U dit jaar een Toevlucht, Sterkte en Hulpe zijn of worden," dan zijt gij veilig op de reis door dit Mesech naar het hemelsche Jeruzalem, welker poorten dag en nacht openstaan. Zegene de Heere ulieden in 1940 met de zegeningen van den voetstoel en den troon der genade. Wij zenden al den vrienden onze groeten en allen na ziel en lichaam Gode bevolen, blij ven wij ^a Onverstandig^e mail! "tabletten of cachef tllEUWS Abonnementsprijs 90 cent per 3 maandenbg vooruitbetaling. Veischifnt ieckien Woensdag en Zatfrdag 2 maal p«r w«ek. AfzooderH^e aununei» 5 ce«t Buitenland 8gulden pet Jaar UITGAVE VAN Gevestigd te Mlddelliaimis Prins Hendrflcstr. 122 C h Giro J167930 i Fostboz 8 Td. 17. Bykantoor voor Zeeland: St. Maartenadiyk Morbt, Xelef. 69. Advertentiefpri^s 20 cent per regeL Reclames 40 et.; IMenst* aanvragen en aanbiedingen van 1—6 rebels 80 et.; Boek^aanf kondiging 10 cent per regel Contracten belangrijfe lager. „God is ons eene Toevlucht ea Sterkte; Hg is krachtigltjlt bevonden eene Hulp in benauwdheden." (Ps. 46 1.) t. t. Uw dw. dn. in den Heere, Ds. 3. C. WIELHOUjRnBR. Grand Rapids, Mich. (U.S.A.) Dec. 30, 1939. Wrijf 's avonds rug en borst in met Dampo.Danonderde wol! Volgende morgen beterPot 50ct. DoosSOct. DE BESLISSING GEVALLEN. Het besluit is. gevallen: Er zullen voor de verdediging van Nederlandsch-Oost-In- dië een drietal slagkruisers worden ge bouwd. Drie kapitale oorlogsschepen van onge veer 27000 ton. Wel zijn de toestanden ver anderd. Slechts een paar jaar geleden geen gelden beschikbaar voor een vervangenden lichtem kruiser, welk slechts een fractie kost van den prijs van een slagkruiser. Thans drie machtige schepen echte drijven de forten. Wat een slagkruiser beteekent kan men eenigszins nagaan als men be denkt, dat eenigen t\jd geleden de bouw kosten werden begroot op f 75 4 80 milU- oen gulden. Met den bouw van dit drietal slagschepen zijn eenige honderden milUoe- nen guldens gemoeid. De Regeering heeft thans haar keuze gedaan. Ze had te kie zen uit een tweetal methoden om Indië te beveiUgen. Volgens insiders ging het tus- schen een vloot met klein materieel waar bij het zwaartepunt werd gelegd op het aanschaffen van vliegtuigen, duikbooten eni verder klein materieel en het aanschaf fen van machtige artillerieschepen. Lang heeift de beslissing op zich laten wachten. Nu ze eindelijk gevaUen is heeft ze alge meen voldoening gebracht, zoowel in Ne derland als ook in Indië. Over de geheele linie wordt, naar uit de persverslagen, is te oordeelen, het slagkruiserplan toegejuicht. Als men nu maar met voortvarendheid te werk gaat. De Volksraad van Indië moet ook worden gehoord. Voor de huidige zit ting komen de plannen te laat om ze te be handelen en de volgende zitting Vangt pas half Juni aan. Door eeni en ander komt veel tijdverlies. En er is al Zooveel tijd ver loren. Hoe wreekt zich het defensienihilis- me van onze vroegere regeeringen. Thans moet de ontzettende achterstand worden in gehaald. Ten koste van schatten geld. Hoe krijgen zij, die op behoorlijke weermidde- len hebben aangedrongen ook in die ja ren van verderfelijk pacifisme thans gelijk Als het maar niet te laat is. De spannin gen nemen toe,de gevaren vermeerderen als het ware met den dag. Er kan nog heel wat gebeuren eer de slagschepen de zeeën bevaren om Indië te verdedigen. De Boekdrukkunst een stap ten hemel of ter hel Een godslastei^ike bro chure. Het wetje-Donner anno 1932. Bunyan en zQn visioenen. Wat dunkt TJ van den Christus De haan van ^sopus ons ten voorbeeld. Met een variant op zeker gezegde is de pers, de koningin der aarde, de wegberei der ten hemel of ter hel. Onschatbare waarden heeft de uitvinding van de boek drukkunst de menschheld gebracht; daar door werd het mogelijk het Woord des Heeren in enorme massa's te vermenig vuldigen! en in allerlei talen over de ge-' heele wereld te verspreiden. Ddt zouden wij de weg ten hemel kunnen noemen, want immers is het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord Gods. Maar diezelfde uitvinding vloerde ook de weg ter hel en speelt nog Satan in de kaart. Hoe menigeen heeft een hellevaart gemaakt door het lezen van verderfelijke lectuur ent hoe talloos veSe, z^jn. de gedoo- den, die er dagelijks aan vallen! Onze Nederlandsche pers heeft helaas te dien opzichte heel wat vergitf geprodu ceerd. En ze doet dat nOg. De strijd tus- schen het Vrouwenzaad en het slangenzaad komt ook hierin uit, de eeuwige strijd tus- schen Christus en Satan. Me dunkt, indien men, naar de kwaliteit geoordeeld, het aan tal boeken die zich vóór het Woord stellen en die welke er rechtstreeks of bedektel^k tégen zijn in de waagschaal kon leggen, ze zou niet ten g^imste van eerstgenoemde doorslaan! Eveniwel wat er ook tegen aan stormt: „Gods Woord houdt stand In eeuwigheid, en zal geen duimbreed wq- ken." Nu moet men niet denken, dat de ge schriften die zich tégen het geopenbaarde Woord van God stellen, altijd pemievruch- ten zijn van ongodisten of atheïsten. Dat is dezer dagen wel gebleken door een gods- lasterijke brochure die de wereld is inge zonden. Ze is eigenlijk té verfoeielijk om er een woord aan te verspillen), maar wtj doen dit om. onzen lezers te laten zien, hoe ver het in in ons christelijk Nederland is gekomen. Deze brochure draagt tot titel: „De Ba lans van Christus" en is geschreven door Ds. H. Bakels, emerltus-vrijzinnig doopsgezind predikant te Haarlem. Uit vroegere door hem uitgegeven brochures, o.m. „Bouquetje Polemiek" en „Her schreven bouquet je dogmatiek" was ons van hem bekend, dat hij wel het geloof aan God voorstond maar de Drleëenheid en in zonderheid de Godheid van Christus perti nent en openbaar loochende. Waren ge noemde boekjes van zeer vulgairen aard, de nu verschenen brochure gaat alle per ken te bulten. Om wat vollediger te zijn staat er onder die balans, dat ze is ,Jop- gemaakt door een gewoon mensch, te we ten de ongimstigste balans van den nieuw- 'testamentischen, Christus, opgemaakt uit een onbevooroordeelde eenvoudige optelling van sympathieke en ons5fm,pathieke trek ken, daden en uitspraken van den nieuw testamentischen Christus." Zoo kenschetst deze Ds. Bakels, die zelf het N. Testament uit den gfrondtekst heeft overgezet, zijn brochure als een vrucht van 20 jaren) studie. Naar hijzelf schröft kreeg hij, door intens verkeer met het N. Testament steeds beter den „Nieuw-testa- mentischen Christus van al Zgn zijden, ka rakter-eigenschappen,, uitingen en daden in het vizier." En als hij dan de balans op maakt komt h\j tot een credet en een de bet van 139 sjTnpathieke tegenover 402 onsympathieke trekken, die hij „mallotige, stuitende, ifakirachtige, tooverachtige, mon sterachtige, potsierlijke, met zichzelf inge- nomlern fantastische en satanische trek ken" noemt. Waaraan hö dan de vraag ver bindt. „Wie kan een meisjesgezicht met 452 puisten bewonderen? en wie kan een „texempel" met 402 geestespuisten veree- reni?" Hij ontziet zich niet de Christus der Schriften te noemen: „den grooten Moorder bij 't laatste oordeel" Meer zullen, we ïiit deze profane brochu re niet aanhalen. Is het niet vreeselij k? Heeft de Kerk des Heeren hooge en heerlijke gedachten van Christus als hun eenigen Borg en Zaligmaker en weten zij geen woorden te vinden om Zijn liefl^kheid en grootheid uit te drukken, zioo is hier een profaan mensch aan het woord/ die kwalijk van Hem spreekt en Hem vloekt in Zijn Aangezicht. Ongetwijfeld zullen een groot deel onzer lezers vragen, mag dergelijke lectuur nu maar zonder meer worden gedrukt en uit gegeven? Ja lezer, in ons Nederland met zich noe mende christelijke regeeringen mag veel. We hebben een „godslasteringwet," het wetje-Donner anno 1932, dat echter al leen het krenken van godsdienstige gevoe lens strafbaar stelt en niet de godslaste ring zelve. Gelukkig hebben een tiental Hervormde predikanten te Amsterdam tóch een aanklacht wegens godslastering tegen Ds. Bakels ingediend, „omdat de geheele toon vaii deze brochure als graf en lasterlijk moet beschouwd worden en de schrijver alles wat in het N.T. verband houdt met de goddelijkheid van Christus geridiculiseerd en geprofaneerd heeft. De aanklacht heeft tot direct gevolg ge had; dat de rest van de nog aanwezige exemplaren een groot deel was al on der de menschen ten huize van Ds. Ba kels in beslag is genomen. De Justitie zal nu uitmaken of er inder daad van godslastering sprake is. Een re censent in de N. R. Crt. schreef bij voor baat al, dat de aanklacht zwak gefundeerd is, want zoo schreef hij al mag de toon in de brochure agressief zijn, en de stem soms overslaan, „smalende" godslas tering is iets anders. Intusschen zijn wij zeer benieuwd hoe de beslissing van de rechterlijke macht over dit goddelooze geschrift zijn zal. Zou er geen straf op volgen en kan zulk geschrijf ongehinderd voortgaan dan dragen ook de christelijke heeren, die in 1932 het Wetje- Donner hebben helpen goedkeuren, daar van mede de schuld. Ik wil in dit verband van een ander doopsgezind predikant iets aanhalen, die betere boeken in omloop heeft gebracht dan Ds. Bakels. Dat was John Bunyan, de ketellapper van Bedford. Naast zijn wereld beroemde „Christenreize" heeft hij ook en kele andere werkjes geschrevenj onder meer „Visioenen des hemels en der hel." Ik geef toe, dat het laatste bijzonder alle gorisch is, maar toch is het opmerkelijk om te lezen. Hg beschrijft daarin de heer lijkheid van de gezaligden in den hemel en de versehrikkejijkheid der verworpenen in de hel. De samenspraak die hij met een dier verworpenen houdt is, een schrijver van een godslasterlijk boek, die hem mee deelt hoe hij in zijn leven de Goddelijke Drleëenheid loochende en nu voor eeuwig van dien God verworpen moet verkeeren in de plaats der eeuwige pijn, waar wee ning is en knersing der tanden. Aangrij pend is deze voorstelling en ik herinner mij, dat ik het als jongen bijna niet durf de lezen. Duidelijk leert Bunyan daarin, dat er trappen zgn, zoowel in den hemel als in de hel. Is het dan alzoo, dat Gods gerechte straf niet zal uitblijven voor hen die den Zoon des menschen op zulk een profane wrjae verwerpen, niet minder geldt het ook voor ons indien wij het bloed van Christus on rein achten. Indien wij Christus niet leeren kennen als gekomen om voor de Zijnen aan het geschonden recht Gods te voldoen, wg zullen geenszins vrij uitgaan. Wat dunkt U van den Christus? Dat is de groote vraag van den EvangeUe-cate- chismus. Die vraag geldt voor mij en voor U. Denken wg niets van Hem, dan denkt ook God niets van ons, zegt Ralph Erski- ne. Dan zgn we als de haan van iEsopus, die zich meer met één gerstekorrel ver genoegde, dan dat hg de toegeworpen paar len waardeerde. De wereld en de tijdelgke dingen zijn ons dan meer geUefd dan de Parel van groote waarde. Naar mate wij van Christus denken, zoo is onzen staat voor God. Daarmede mochten wij wel tot ons zelif Inkeeren. WAARNEMER. grijpt naar z'n hoofd in plaats van naareen WITTE KRUISJE. In een wip kon hij van z'n barsteode hoofd pijn bevrijd zijn. Bovendien werken WITTE KRUIS poeders opbeurend en ver- dooven niet. Ze zijn abso luut onschadelijk en ook de gevoeligste maag zal er geen hinder van ondervinden. Poeders per ^\f ^J; 50 cent ner doos van H per koker van 12 sIMb» Tabletten go cent per koker van 24 s<"« v^y Dntim Oegstgeest Deze week zijn Australische en Nieuw- Zeelandsche soldaten ergens in het Nabije Oosten ontscheept. De Engelsche minister Eden heeft deze troepen namens den koning van Engeland te Suez hartelijk verwelkomd. Australië heeft Engeland steun toege zegd, ook met manschappen. Dit moet het grootste transport manschappen zijn het welk naar bekend is, ooit den Oceaan is overgestoken. Op zichzelf ware dit transport niet zoo belangrijk.. De hul,p was overeengekomen en er wordt nu aan voldaan. Doch zoo staan de zaken op het oogen blik niet. Deze soldaten zijn ontscheept op een plaats, dat iedereen zich afvraagt: ,jWat mag de bedoeling hiervan zijn?" Berusten de meest voor de hand liggen de beschouwingen op waarheid, dan zou Engeland van plan zijn, Rusland in het Zuiden aan te vallen, in het gebied rond om de Zwarte Zee. Deze aanval zou een tweeledig doel heb ben). 1. Duitschlands aanvoer van petroleum en benzine^ sterk te beknotten. 2. Finland te steunen. Wanneer Rusland in het Zuiden wordt aangevallen, moet het troepen materiaal aan het Noorden onttrekken. Op drie fron ten moet Rusland dan gewapend zijn. a. Finland b. In het zuiden tegen de Engelschen en Franschen. c. In het Oosten tegenover Japan. Al is er geen officieele oorlog met Ja pan, de toestand is die als van een gewa pende vrede. Engeland en Frankrijk zou den hier samen optrekken, gesteund door Turkije, Egypte, Roemenië en Griekenland. Dat er iets te gebeuren staat schgnt haast zeker, want Italië heeift zich deze week ook weer doen hooren. Italië zet de leveranties aan Engeland en Frankrijk stop. Mussolini verdedigt deze maatregel met te zeggen, dat de komende maanden voor Italië van zooveel belang zijn, dat het zich voor de volle honderd procent moet kunnen geven, aan die gebeurtenis sen welke het levensbelang van het land omvatte».

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1940 | | pagina 1