CHD.WEEKbLADopGED.GQOnD&lAGvöÖRDlZUID-HOLLEnZECl^^ N.V. UiïGEVERSMAATSCHAPPlJ „EILANDEN-NIEÜWS" WINTERVDETEN leALSEM 12e Jaargang ZA.TERDAG 13 JANUARI 1940 No. 1108 STICHTELIJKE OVERDENKING Efraïms bekeering in bange dagen. n. Uit het Kijk venster WAARIN SEDERT 1 NOV EMBER1935 OPGENOMEN HET B LAD,,ONZE EILAND EN" - 18= JAARGANG UITGAVE VAN Pij nmnmer be<;taat uit 2 bladen n. het gebed, dat smeekt o m d e b e,k e e r i n g. „Bekeer mij, zoo zal ik bekeerd zijn, want Gij zijt de HEERE mijn God." „Bekeer mij," neen, dat is geen betuiging om alle verantwoordelijk heid van de schouderen af te schui ven. Zoo klakkeloos en ongevoelig kan soms gezegd worden: „ik kan mij niet bekeeren!" Of dit dan geen waarheid is Op zich zelf ja, maar helaas niet voor hem of haar, die zulks zegt en tegehjker- tijd met genoegen zijn eigen leven buiten en zonder God kan vervolgen. „Ik kan mij niet bekeeren" moet de smartelijke ontdekking zijn, na in gespannen bekeerings-artaeid. Indien gij het nooit op bekeering gezet hebt kunt gij van niet-kunnen-bekeeren geen gewag maken. Wanneer de Heere den zondaar be keert, gaat deze zich bekeeren. Welk een ijver wordt er aan den dag gelegd! Een algeheele reformatie grijpt er plaats in laten en doen. Zoo moet het, en men rekent op slagen. Doch, daar komt op 's-Heeren tijd een eind aan. Met al dien arbeid geen stap dichter bij den Heere ge komen, wel is de kïoof grooter' ge worden. „Gij weet niet van hoedani- gen geest gij zijt" klonk het woord des Heeren tot een Zijner jongeren. Dit woord blijft zijn kracht behou den. Bij het ontdekkend licht des Geestes, komt de bekeering tot de ontstellende gewaarwording, met al de liefde tot het bekeeringswerk, zou hij buiten en zonder God willen sla gen. Door eigen gerechtigheid de kloof willen dempen de afgrond willen overbruggen. Daar komt deze smartelijke ge waarwording bij, zelf zoo verkeerd te zijn, dat er niet één gedachte uit eigen i)ron kan te voorschijn komen, die God behaagt. Alleenlijk boos, on herstelbaar slecht, uit mij geen vrucht in der eeuwigheid. Dit wordt maar niet klakkeloos, on gevoelig uitgesproken doch met harte lijk leedwezen. En deze smart komt voort uit wat de Heere ont dekt n.l. goed en naar Gods beeld ge schapen, in staat geweest om te doen wat de Heere eischte. Doch door eigen moedwillig, overtreden zich van die kostelijke gaven beroofd. Dit brengt Efraïm, al Gods volk- in de zaligmakende vernedering, een verootmoediging die gepaard gaat met een niet te vergelijken honger naar gerechtigheid. „Bekeer mij, zoo zal ik bekeerd zijn." Heere, als ik het doe, komt er niets van terecht; krijgt Gij Uvsf eer niet; kom ik eeuwig om. Maar als Gij het doet Heere, ligt er in U de zeker heid, dat ik bekeerd word, zooals het U behaagt. „Al wat Gij wrocht zal juichen tot Uw eer!" Hier hebt gij een ontbloot men- schenkind. Een, die geen pretenties,, geen voorwaarden, geen beding meer heeft, doch geheel ter beschikking ligt van den Heere. Doe met mij wat goed is in Uw oog! Ik ben een dwaas. Gij, de Wijze! Ik heb niets te zeggen, Uw wil geschiede! Dit gebed dat smeekt om bekee ring, bevat ook een drangreden „want Gij zijt de HEERE mijn God." Het ontga ons niet dat HEERE met hoofdletters gedrukt is. Daar staat in den Hebreeuwschen tekst Jahweh, Jehovah! Dat is de God des eeds en des verbonds. De God, die niet door Efraïm is opgezocht, maar Die naar Efraïm gevraagd heeft. Die Efraïm zag liggen op de vlakte des velds en toen sprak: Leef! Het verbond Gods heeft wel twee partijen maar gaat van God uit. Zalig, niet de mensch, die over 't verbond Gods spreekt, debatteert en discussieert maar dit beleeft. Hij beleeft uit de bediening des Gees tes: genade van één kant, dat is vrije genade, eenzijdige liefde Gods. Dat is Efraïms behoud, Gel.! Gestel eens dat Efraïm er ook iets aan moest doen, b.v. dat God voor 't begin zorgde en Efraïm nu verder moest vasthouden, wat dan? Ach, dan was Sions zaak wis verlo ren! Die God, Die begon, zet ook voort, voleindt Zijn werk. Zelfs zoo, als Gods volk door eigen schuld den Heere is kwijt geraakt, om zijn zonden in bal lingschap zucht, ook dan begeeft de Heere hen niet. Dit geeft zoo'n heerlijke pleitgrond. Dit vervrijmoedigt den bidder. Nu mag hij zeggen: Heere, nu kunt U ook niet van mij af. Gij waart de Eerste toen Gij mij opzocht. Gij waart de Eerste toen Gij mijzelf deed beklagen. Ach, verlaat niet wat Uw hand begon, „Mijn God" zijt Gij! Daar ligt een betrekking tusschen Efraïm en den Heere. De Heere heeft Zich dit mon stervolk geëigend. De vernederde bidder vraagt of de Heere op Zijn eigen werk wil terug komen. Hoe dat moet? Deze vraag weet de bidder niet op te lossen. Behoeft niet ook. Want Jehovah is Elohim, d.w.z. diezelfde majesteitelijke God, Die in den uchtendstond der schepping, din gen, die niet zijn, riep alsof zij er wa ren. Zou er voor den almachtigen Schepper van hemel en aarde iets te wonderlijk zijn? Wat ik verdierf, zou Hij dat niet kunnen herstellen? Ja, dit heeft Hij gedaan, Christus heeft vóór Zijn volk alles herstelt, zal door Zijn Woord en Geest, ook al les herstellen i n Zijn gekregenen van den Vader. De volkomen verhooring van het gebed, ligt in de volkomen offerande van den Borg, Jezus Christus. Dit sluit niet uit, wel in, dat wij Hl. spreken van de v e r s c h ij n- selen, die getuigen van de bekeering. Daar zijn vele menschen. die van geen kenmerken-prediking houden. Wanneer zij bedoelen kenmerken, die de mensch, zelfs de bekeerde mensch, stelt, wij geven hun geüjk. Doch wanneer zij cüt ook toepassen op de kenmerken, die Gods Woord aangeeft, zij mogen wèl toezien. Als de .Schriftuurlijke kenmerken van het geestelijk leven, worden miskend, verraadt dit onljekendheid aan het geestelijk leven en dies niet ontdekt te willen worden aan het gemis van waarachtig leven des Geestes. Het leven, dat God in de wederge boorte verheerlijkt, kan het buiten de levenskenmerken, die de God des levens in Zijn Woord heeft laten be schrijven, niet stellen. Niet om daar uit de som op te maken en het fun dament voor de toekonist-woning van te metselen. In geen geval. Want daar kan geen ander fundament ge legd worden, dan hetgeen gelegd is, n. 1. Jezus Christus en Zijne gerech tigheid. Tot bemoediging en versterking en opscherping dienen de Bijbelsche kenmerken. Hier hebt gij ze: „zekerhjk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad en nadat ik mijzelven ben bekend gemaakt, heb ik op de heup geklopt; ik ben beschaamd, ja ook schaam rood geworden, omdat ik de smaad heid nidjner jeugd gedragen heb." ripp, Kon, njn. heion hiebü altijd een poeder of cachet van Mijnhardt. AKKER'S MVDEn Abonnementsprijs 90 cent per 3 maanden bQ vooruitbetaling. Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlyke nummer» 5 cent Buitenland 8 gulden per jaar Gevestisd te Mlddelhamis Prins Hendrikstr. 122 C K Giro 167930 Postbox 8 TeL 17. B^kantoor voor Zeeland: SU MaartenscUjk Markt, Telef. 59. Advertentie*prys 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Diensf aanvragen en aanbiedingen van 16 regeb 80 et.; Boek*aan' kondiging 10 cent per regel Contracten belangrijk lager. Ik heb -wel gehoord, dat zich Efraïm beklaagt, zeggende: Gij hebt mij ge tuchtigd en ik ben getuchtigd gewor den als een ongewend kalf. Bekeer mij zoo zal ik bekeerd zijn, want Gij zijt de HEERE mijn God. Zekerlijk, nadat ik beleerd ben, heb ik berouw gehad en nadat ik mijzel- ven ben bekend gemaakt heb ik op de heup geklopt; ik ben beschaamd, ja ook schaamrood geworden, omdat ik de smaadheid mijner jeugd gedra gen heb. Jeremia 31 18 en 19. i Ds. W. P. LAMAN. (Wordt vervolgd) Gi V D;:_ Snel en eopd Mij ha-di's P.ed-'S per stuk 8 c'. 'o"s4ic' De mensch een kosmos Verzuch- tins^n van een predikant der groote keiik Het huisbezoek Een groot kerkhof De oude doodgra ver. Ieder mensch heeft zijn geschiedenis. Elk menschenleven zou belangwekkend zijn, wanneer het onder woorden gebracht werd. Boeiender dan eenig boek, omdat het één stuk realiteit, werkelijkheid is. Let maar eens op, hoe interessant het is, wanneer iemand doorstane moeilijkhe den uit zijn leven, vertelt en vooral, wan neer dit ongekimsteld en zonder eenige overdrijving geschiedt. De mensch is een kosmos, een wereld op zichzelf. Hoe zijn geschiedenis beginnen en eindigen zal, valt niet vooruit te bepa len. Niet de mensch maakt de geschiede nis, maar God. Zélf hebben we niets uit te stippelen - al dienen we er In één adem bij te zeggen, dat G&d de zonde, die In de geschiedenis der menschheid voorkomt, niet werkt. En de zonde zit overal tus schen. De mensch immers werkt zijn eigen zaligheid tegeri. Dat dachten we, toen we het boekje in handen kregen van den bekenden Rotter- damschen predikant Dr. F. J. Krop: „Ver zuchtingen van een predikant der „groote kerk." 1) Daarin wordt het huisbezoek In de wijk in geuren en kleuren geschilderd, zóó als of we de personen in werkelijkheid voor ons zien, die ons een stuk van hun leven bloot leggen. Hoe vele vonden worden er gezocht en wat dwaze motieven aange voerd? Alles, omdat het Evangelie van Jezus Christus een ergernis is. Ik bewonder de predikanten., die niet versagen om, telkens weer, ambtelijk huis bezoek te doen en met de noodige kies heid en tact een onderzoek instellen, niet alleen naar het godsdienstig-kerkelijk, maar ook hoe zij staan in hun persoonlijk zieleleven tegenover God. Wat een wereld van geestelijke ellende openbaart zich bij dit persoonlijk contact en wat moeten de mannen van het „wondere ambt" wel aan- gegord worden met kracht uit de hoogte, om dit schier hopelooze werk vol te hou den. Anderzijds, wat schoone gelegenheid om uitdeelers te zijn der verborgenheden Gods, al Is het, dat ook vaak het „stof van hun voeten moet geschud," omdat menig dooplid voor de kerk gaat verlo ren. Uit dit interessante boekje, zal ik hier een dier bezoeken neerschrijven. Het is in een gezin met 10 kinderen, geen van al len nog gedoopt. Dus, u wenschte uw kinderen gedoopt te zien? Inderdaad, Dominee; maar u ziet dat de kleintjes niets aan het lijf hebben en nu hadden de zusters ons wat kleertjes be loafd, als u het goed vond. Maar waarom zoo lang gewacht? voor de oudsten zal ik zeker de doopcom- missle moeten raadplegen; de jongsten, dat zal wel gaan, als ge tenminste een be hoorlijke reden hebt voor het verzuim. Zij: Och, Dominé, het was hoofd zakelijk versloffing. Hij: Neen, vrouw, wees eerl\jk, er zat wat anders achter. Dominee: Wat dan? Hg: Ja, ziet u, ik ben remestrant en zü is griffermeerd. Nu hadden wij gedacht dat het beste was er geen van beiden iets aan te doen. De oudsten zijn allemaal meisjes. Welnu, we dachten indertijd zoo: als ze niet gedoopt zijn, dan kunnen ze nog altijd worden wat ze willen. Komt er een roomsche jongen om, dan worden ze roomsch; is het een fijne, dan worden ze ffln; is het een gewone protestant, dan gaan ze met hèm mee. Je hebt dan geen gezeur. Vindt U ook niet? De dominé vindt dit standpunt nu niet bepaald verheven en vraagt waarom ze nu opeens zoo verlangen naar een massa- dopp in de kerk? Och, we hadden gehoord van een buur vrouw, dat dominé nogal goedig is en we zaten zoo om kleertjes verlegen Dat is nog niet h,et ergste staal van het werk in de wijk, waarover deze dominé moest „zuchten." Hier wordt er een zaak van koophandel van gemaakt. En zeg nu niet, ,dat vindt je allemaal in de groote stad" maar onze dorps-dominé's zouden ook heel wat kunnen vertellen. Het mate- rieele vindt ook daar meer belangstelling, dan de aanbieding van zaligheid. „Doch de Zoon des menschen als Hij komt, zal hij ook geloof vinden op de aarde?" Als de dood komt is's-menschengeschie- denis ten einde. Mijn lezer en lezeres be grijpt, dat ik niet bedoel, dat het dan „uit" is. Komt men op de groote algemeene be graafplaats-' „Crooswijk" te Rotterdam, dan is het altijd weer indrukwekkend de uitgestrektheid van de duizenden graven te zien, vele hectares groot. Wat zijn er de verslagenen mach tig vele, wat reien er zich de dooden aaneen en worden verzameld als het zand! Een geuniformde bedienaar vertelde mij, dat er dagelijks 50 tot 70 overledenen wer den ter aarde besteld. Welke zeeën van tranen z^jn er over die dooden geschreid en hoeveel nameloos leed en ellende heeft daar een eind gevonden! En in tusschen woelt en werkt vlak daarachter het groote stadsleven door, terwijl toch al die ploete rende en werkende menschen om den strijd van het bestaan in denaelfden kringloop van „geboren worden en sterven" begre pen zijn. Zij, die op zulk een groot kerkhof werk zaam zgn, bewegen zich iedere dag meer tusschen de dooden, dan tusschen de le venden. Zouden zij er indruk van hebben? Och, wanneer zy vóór hun sterven niet leerden sterven, zéker niet. Ik heb een ouden grafdelver gekend, die een heele generatie in het graf had bijge zet.. En hoevele malen hij het deed, het was hem geen ,gewoonte-werk." Als hij het begrafenis-toestel bediende, nam hij eerbiedig zijn zijden pet af, en was het hem aan te zien, dat iüj er indruk van had. Me delijden had hij, met hen, van wie hij wist, dat ze gestorven waren zoo ze geleefd hadden en hoofdschuddend had hij de bloe meni en kransen geschikt, van hen, die, zooals hij dat noemde de dood wilden „mooi" maken. Maar ook had hij met ja- loerschheid nagestaard, voor wie de dood verslonden was tot overwinning. Dan zong hij met de belangstellenden mee: „Maar 't vrome volk, in U verheugd, Zal huppelen van zielevreugd, „Als zij hun wensch verkrijgen. Ja, dan gebeurde het, dat hij zeM ook nog wel eens een woordje dorst te zeggen. Dan zag hij als Job over de dood heen: „Want ik weet, mijn Verlosser leeft, en Hij zal de laatste over het stof opstaan; eni als zij na mijn huid dit doorknaagd zullen hebben, zal ik uit mijn vleesch God aanschouwen; denwelke ik voor mij aan schouwen zal en niet een vreemde: mijn nieren verlangen zeer in mijn schoot." Kunnen wij het hem nazeggen? WAARNEMER. 1.) Dit boekje is verkrijgbaar bij N.V. Drukkers- en Uitgeversbedrijf Stemerdlng en Co. te Rotterdam. Prijs f 1. PER VLIEGTUIG VAN EN NAAK. FLAKKEE? Pogingen om Ilakkee niet algeheel door heö ijs te laten isoleeren. Naar aanleiding van vele vragen, die mij steeds bereiken over eventueele vlieg- mogeiykheden naar en van ons eiland kan ik antwoorden dat ik al reeds een paar da gen telefonisch contact heb met lucht' vaart. Het eerste antwoord van Waalhaven was echter niet bemoedigend, daar de hier bekende piloten allen in dienst zijn, waar bij komt, dat wegens defensie geen parti culiere machines in deze zone mogen vlie gen. Ik heb me daarop In verbinding gesteld met Burgemeester den Hollander. Voorzit ter van 't vliegcomlté om verdere stappen te doen en er zoodoende door ons niets onbeproefd zal worden gelaten ter voorko mlng dat ons eiland geïsoleerd wordt. H. GKOOTENBOER Boezemweg Dixksland Telefoon 1S7 Hoe spoediger U er Kloosterbalsem op doet, hoe beter winterteehen, winterhielen, wintehanden ontstaan, doordat er vergiften zich hebben vastgezet in Uw weefsels. Deze schadelijke stoffen prikkelen van binnenuit Uw huid. Deze wordt rood, jeukt, zwelt en gaat open. Neem 's-avonds een heet voetbad en doe dan een verband met Kloosterbalsem erop. Dadelijk verdwijnt de jeuk. Doe er ook 's-morgens Kloosterbalrem op en verras send snel zult Ge er vanaf zün, zelfs als Uw winterteenen al zijn open gegaan. Onoveitroffen als huidgenezend middel bij gesprongen handen, kloven, schrale huid. Per pot van 2'> ram f 0.fi2i/2. pot "an 50 Gram f 1.04 AANKOOP VAN AARDAPPELEN IN ZUID-HOLLAND. Namens de Regeering wordt thans een aanvang gemaakt met het aankoopen van aardappelen, te leveren op de navolgende voorwaarden: Eigenheimers maat 38/65 mM. vierkant f 3.75 per 100 K.G. Bintjes maat 40/55 mM. vierkant f 3.25 per 100 K.G. Bevelanders maat 38/65 mM. vierkant f 4.— per 100 K.G. Red Star maat 38/65 mM. vierkant f 4.50 per 100 K.G. Bonte Blauwen maat 38 mM. vierkant opw. f 4.50 per 100 K.G. Plaats levering: af boerderij. Tijd van levering: op afroep.: Voor Eigen heimers uiterlijk 28 April 1940 voor de an dere genoemde soorten uiterlijk 2 Juni '40 Betaling: 50% na verkoop en goedkeuring 50% na levering. Speciale voorwaarden: Bovenstaande prij zen zijn geldig bij afname: Voor Eigenhei mers in de week van 26 Februari tot 2 Maart 1940, voor de andere genoemde soorten in de week van 1 tot 6 April 1940 Bij levering vóór 26 Februari resp. 1 April 1940 zullen bovengenoemde prijzen worden verminderd met 2% cent per 100 K.G. voor elke week of gedeelte van een week, dat de levering eerder plaats vindt. Heeft de levering van Eigenheimers plaats na 2 Mrt. 1940 dan zal bovenstaande prijs worden verhoogd met 5 cent per 100 kg. voor elke week of gedeelte van een week, dat later geleverd wordt. Heeft levering van de andere genoemde soorten plaats né, 6 April 1940, dan zullen bovenstaande prij zen worden verhoogd met 3 cent per 100 K.G. voor elke week of gedeelte van een week, dat later geleverd wordt, welke ver hooging na, 4 Mei 1940 5 cent per 100 kg. voor elke week of gedeelte van een week zal bedragen. De verkooper verbindt zich om bij niet- voldoen aan de in dit contract genoemde voorwaarden op eerste aanmaning het voorschot aan de N.A.C, terug te betalen, KwaUteit. De aardappelen moeten op het tijdstip van levering van eerste kwaliteit en uitstekend bewaard zijn, eventueele ge schillen over de kwaliteit der aardappelen zullen worden beslecht door een commissie van drie arbiters, waarvan één aan te w^j zen door de Nederlandsche Akkerbouw- Centrale, één door den betreffende teler en één door den Planten-ziektenkundlgen Dienst. Om voor levering in aanmerking te ko men, kan men zich eventueel tot den P.B. houder den heer H. van Heest te Middel- harnis wenden. De handel is verplicht een en ander in overleg met den Voorzitter van het dis trict der L.C.O. te regelen. Geen aardap pelen mogen worden gekocht, dan partijen die 't eigendom der telers zijn. Wij herinneren, er aan dat naast deze aankoop een garantieprijs is vastgesteld, voor die partijen welke niet worden ge kocht, van resp. voor Eigenheimers f 3.25 en Roode Star 3.75 per 100 K.G. per 1 ApriL

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1940 | | pagina 1