CHD.WEEKbLADopGED.GQOnD&lAGvöÖRDlZUID-HOLLEnZECl^^
N.V. UiïGEVERSMAATSCHAPPlJ „EILANDEN-NIEÜWS"
WINTERVDETEN
leALSEM
12e Jaargang
ZA.TERDAG 13 JANUARI 1940
No. 1108
STICHTELIJKE
OVERDENKING
Efraïms bekeering in
bange dagen.
n.
Uit het Kijk venster
WAARIN SEDERT 1 NOV EMBER1935 OPGENOMEN HET B LAD,,ONZE EILAND EN" - 18= JAARGANG
UITGAVE VAN
Pij nmnmer be<;taat uit 2 bladen
n. het gebed, dat smeekt
o m d e b e,k e e r i n g.
„Bekeer mij, zoo zal ik bekeerd
zijn, want Gij zijt de HEERE mijn
God."
„Bekeer mij," neen, dat is geen
betuiging om alle verantwoordelijk
heid van de schouderen af te schui
ven. Zoo klakkeloos en ongevoelig
kan soms gezegd worden: „ik kan
mij niet bekeeren!"
Of dit dan geen waarheid is Op zich
zelf ja, maar helaas niet voor hem
of haar, die zulks zegt en tegehjker-
tijd met genoegen zijn eigen leven
buiten en zonder God kan vervolgen.
„Ik kan mij niet bekeeren" moet
de smartelijke ontdekking zijn, na in
gespannen bekeerings-artaeid. Indien
gij het nooit op bekeering gezet hebt
kunt gij van niet-kunnen-bekeeren
geen gewag maken.
Wanneer de Heere den zondaar be
keert, gaat deze zich bekeeren.
Welk een ijver wordt er aan den
dag gelegd!
Een algeheele reformatie grijpt er
plaats in laten en doen. Zoo moet
het, en men rekent op slagen.
Doch, daar komt op 's-Heeren tijd
een eind aan. Met al dien arbeid
geen stap dichter bij den Heere ge
komen, wel is de kïoof grooter' ge
worden. „Gij weet niet van hoedani-
gen geest gij zijt" klonk het woord
des Heeren tot een Zijner jongeren.
Dit woord blijft zijn kracht behou
den. Bij het ontdekkend licht des
Geestes, komt de bekeering tot de
ontstellende gewaarwording, met al
de liefde tot het bekeeringswerk, zou
hij buiten en zonder God willen sla
gen. Door eigen gerechtigheid de
kloof willen dempen de afgrond
willen overbruggen.
Daar komt deze smartelijke ge
waarwording bij, zelf zoo verkeerd
te zijn, dat er niet één gedachte uit
eigen i)ron kan te voorschijn komen,
die God behaagt. Alleenlijk boos, on
herstelbaar slecht, uit mij geen
vrucht in der eeuwigheid.
Dit wordt maar niet klakkeloos, on
gevoelig uitgesproken doch met harte
lijk leedwezen. En deze smart
komt voort uit wat de Heere ont
dekt n.l. goed en naar Gods beeld ge
schapen, in staat geweest om te doen
wat de Heere eischte. Doch door
eigen moedwillig, overtreden zich van
die kostelijke gaven beroofd.
Dit brengt Efraïm, al Gods volk-
in de zaligmakende vernedering, een
verootmoediging die gepaard gaat
met een niet te vergelijken honger
naar gerechtigheid.
„Bekeer mij, zoo zal ik bekeerd
zijn."
Heere, als ik het doe, komt er
niets van terecht; krijgt Gij Uvsf eer
niet; kom ik eeuwig om. Maar als Gij
het doet Heere, ligt er in U de zeker
heid, dat ik bekeerd word, zooals het
U behaagt. „Al wat Gij wrocht zal
juichen tot Uw eer!"
Hier hebt gij een ontbloot men-
schenkind. Een, die geen pretenties,,
geen voorwaarden, geen beding meer
heeft, doch geheel ter beschikking
ligt van den Heere. Doe met mij wat
goed is in Uw oog! Ik ben een dwaas.
Gij, de Wijze! Ik heb niets te zeggen,
Uw wil geschiede!
Dit gebed dat smeekt om bekee
ring, bevat ook een drangreden
„want Gij zijt de HEERE mijn God."
Het ontga ons niet dat HEERE
met hoofdletters gedrukt is. Daar
staat in den Hebreeuwschen tekst
Jahweh, Jehovah! Dat is de God des
eeds en des verbonds. De God, die
niet door Efraïm is opgezocht, maar
Die naar Efraïm gevraagd heeft. Die
Efraïm zag liggen op de vlakte des
velds en toen sprak: Leef!
Het verbond Gods heeft wel twee
partijen maar gaat van God uit.
Zalig, niet de mensch, die over 't
verbond Gods spreekt, debatteert en
discussieert maar dit beleeft.
Hij beleeft uit de bediening des Gees
tes: genade van één kant, dat is vrije
genade, eenzijdige liefde Gods. Dat is
Efraïms behoud, Gel.!
Gestel eens dat Efraïm er ook
iets aan moest doen, b.v. dat God
voor 't begin zorgde en Efraïm nu
verder moest vasthouden, wat dan?
Ach, dan was Sions zaak wis verlo
ren!
Die God, Die begon, zet ook voort,
voleindt Zijn werk. Zelfs zoo, als Gods
volk door eigen schuld den Heere is
kwijt geraakt, om zijn zonden in bal
lingschap zucht, ook dan begeeft de
Heere hen niet.
Dit geeft zoo'n heerlijke pleitgrond.
Dit vervrijmoedigt den bidder.
Nu mag hij zeggen: Heere, nu kunt
U ook niet van mij af. Gij waart de
Eerste toen Gij mij opzocht. Gij
waart de Eerste toen Gij mijzelf deed
beklagen. Ach, verlaat niet wat Uw
hand begon,
„Mijn God" zijt Gij! Daar ligt een
betrekking tusschen Efraïm en den
Heere. De Heere heeft Zich dit mon
stervolk geëigend.
De vernederde bidder vraagt of de
Heere op Zijn eigen werk wil terug
komen.
Hoe dat moet? Deze vraag weet de
bidder niet op te lossen. Behoeft niet
ook. Want Jehovah is Elohim, d.w.z.
diezelfde majesteitelijke God, Die in
den uchtendstond der schepping, din
gen, die niet zijn, riep alsof zij er wa
ren. Zou er voor den almachtigen
Schepper van hemel en aarde iets te
wonderlijk zijn? Wat ik verdierf, zou
Hij dat niet kunnen herstellen?
Ja, dit heeft Hij gedaan, Christus
heeft vóór Zijn volk alles herstelt,
zal door Zijn Woord en Geest, ook al
les herstellen i n Zijn gekregenen van
den Vader.
De volkomen verhooring van het
gebed, ligt in de volkomen offerande
van den Borg, Jezus Christus.
Dit sluit niet uit, wel in, dat wij
Hl. spreken van de v e r s c h ij n-
selen, die getuigen van de
bekeering.
Daar zijn vele menschen. die van
geen kenmerken-prediking houden.
Wanneer zij bedoelen kenmerken,
die de mensch, zelfs de bekeerde
mensch, stelt, wij geven hun geüjk.
Doch wanneer zij cüt ook toepassen
op de kenmerken, die Gods Woord
aangeeft, zij mogen wèl toezien. Als
de .Schriftuurlijke kenmerken van het
geestelijk leven, worden miskend,
verraadt dit onljekendheid aan het
geestelijk leven en dies niet ontdekt
te willen worden aan het gemis van
waarachtig leven des Geestes.
Het leven, dat God in de wederge
boorte verheerlijkt, kan het buiten
de levenskenmerken, die de God des
levens in Zijn Woord heeft laten be
schrijven, niet stellen. Niet om daar
uit de som op te maken en het fun
dament voor de toekonist-woning
van te metselen. In geen geval. Want
daar kan geen ander fundament ge
legd worden, dan hetgeen gelegd is,
n. 1. Jezus Christus en Zijne gerech
tigheid.
Tot bemoediging en versterking en
opscherping dienen de Bijbelsche
kenmerken.
Hier hebt gij ze: „zekerhjk, nadat
ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad
en nadat ik mijzelven ben bekend
gemaakt, heb ik op de heup geklopt;
ik ben beschaamd, ja ook schaam
rood geworden, omdat ik de smaad
heid nidjner jeugd gedragen heb."
ripp, Kon, njn. heion hiebü
altijd een poeder of cachet van Mijnhardt.
AKKER'S
MVDEn
Abonnementsprijs 90 cent per 3 maanden bQ vooruitbetaling.
Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week.
Afzonderlyke nummer» 5 cent Buitenland 8 gulden per jaar
Gevestisd te Mlddelhamis Prins Hendrikstr. 122 C K Giro 167930 Postbox 8 TeL 17.
B^kantoor voor Zeeland: SU MaartenscUjk Markt, Telef. 59.
Advertentie*prys 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Diensf
aanvragen en aanbiedingen van 16 regeb 80 et.; Boek*aan'
kondiging 10 cent per regel Contracten belangrijk lager.
Ik heb -wel gehoord, dat zich Efraïm
beklaagt, zeggende: Gij hebt mij ge
tuchtigd en ik ben getuchtigd gewor
den als een ongewend kalf.
Bekeer mij zoo zal ik bekeerd zijn,
want Gij zijt de HEERE mijn God.
Zekerlijk, nadat ik beleerd ben, heb
ik berouw gehad en nadat ik mijzel-
ven ben bekend gemaakt heb ik op
de heup geklopt; ik ben beschaamd,
ja ook schaamrood geworden, omdat
ik de smaadheid mijner jeugd gedra
gen heb.
Jeremia 31 18 en 19.
i
Ds. W. P. LAMAN.
(Wordt vervolgd)
Gi V D;:_ Snel en eopd
Mij ha-di's P.ed-'S per stuk 8 c'. 'o"s4ic'
De mensch een kosmos Verzuch-
tins^n van een predikant der groote
keiik Het huisbezoek Een
groot kerkhof De oude doodgra
ver.
Ieder mensch heeft zijn geschiedenis.
Elk menschenleven zou belangwekkend
zijn, wanneer het onder woorden gebracht
werd. Boeiender dan eenig boek, omdat
het één stuk realiteit, werkelijkheid is.
Let maar eens op, hoe interessant het
is, wanneer iemand doorstane moeilijkhe
den uit zijn leven, vertelt en vooral, wan
neer dit ongekimsteld en zonder eenige
overdrijving geschiedt.
De mensch is een kosmos, een wereld
op zichzelf. Hoe zijn geschiedenis beginnen
en eindigen zal, valt niet vooruit te bepa
len. Niet de mensch maakt de geschiede
nis, maar God. Zélf hebben we niets uit
te stippelen - al dienen we er In één adem
bij te zeggen, dat G&d de zonde, die In de
geschiedenis der menschheid voorkomt,
niet werkt. En de zonde zit overal tus
schen. De mensch immers werkt zijn eigen
zaligheid tegeri.
Dat dachten we, toen we het boekje in
handen kregen van den bekenden Rotter-
damschen predikant Dr. F. J. Krop: „Ver
zuchtingen van een predikant der „groote
kerk." 1)
Daarin wordt het huisbezoek In de wijk
in geuren en kleuren geschilderd, zóó als
of we de personen in werkelijkheid voor
ons zien, die ons een stuk van hun leven
bloot leggen. Hoe vele vonden worden er
gezocht en wat dwaze motieven aange
voerd? Alles, omdat het Evangelie van
Jezus Christus een ergernis is.
Ik bewonder de predikanten., die niet
versagen om, telkens weer, ambtelijk huis
bezoek te doen en met de noodige kies
heid en tact een onderzoek instellen, niet
alleen naar het godsdienstig-kerkelijk,
maar ook hoe zij staan in hun persoonlijk
zieleleven tegenover God. Wat een wereld
van geestelijke ellende openbaart zich bij
dit persoonlijk contact en wat moeten de
mannen van het „wondere ambt" wel aan-
gegord worden met kracht uit de hoogte,
om dit schier hopelooze werk vol te hou
den. Anderzijds, wat schoone gelegenheid
om uitdeelers te zijn der verborgenheden
Gods, al Is het, dat ook vaak het „stof
van hun voeten moet geschud," omdat
menig dooplid voor de kerk gaat verlo
ren.
Uit dit interessante boekje, zal ik hier
een dier bezoeken neerschrijven. Het is in
een gezin met 10 kinderen, geen van al
len nog gedoopt.
Dus, u wenschte uw kinderen gedoopt
te zien?
Inderdaad, Dominee; maar u ziet dat
de kleintjes niets aan het lijf hebben en
nu hadden de zusters ons wat kleertjes be
loafd, als u het goed vond.
Maar waarom zoo lang gewacht?
voor de oudsten zal ik zeker de doopcom-
missle moeten raadplegen; de jongsten,
dat zal wel gaan, als ge tenminste een be
hoorlijke reden hebt voor het verzuim.
Zij: Och, Dominé, het was hoofd
zakelijk versloffing.
Hij: Neen, vrouw, wees eerl\jk, er zat
wat anders achter.
Dominee: Wat dan?
Hg: Ja, ziet u, ik ben remestrant en
zü is griffermeerd. Nu hadden wij gedacht
dat het beste was er geen van beiden iets
aan te doen. De oudsten zijn allemaal
meisjes. Welnu, we dachten indertijd zoo:
als ze niet gedoopt zijn, dan kunnen ze
nog altijd worden wat ze willen. Komt er
een roomsche jongen om, dan worden ze
roomsch; is het een fijne, dan worden ze
ffln; is het een gewone protestant, dan
gaan ze met hèm mee. Je hebt dan geen
gezeur. Vindt U ook niet?
De dominé vindt dit standpunt nu niet
bepaald verheven en vraagt waarom ze
nu opeens zoo verlangen naar een massa-
dopp in de kerk?
Och, we hadden gehoord van een buur
vrouw, dat dominé nogal goedig is en we
zaten zoo om kleertjes verlegen
Dat is nog niet h,et ergste staal van het
werk in de wijk, waarover deze dominé
moest „zuchten." Hier wordt er een zaak
van koophandel van gemaakt. En zeg nu
niet, ,dat vindt je allemaal in de groote
stad" maar onze dorps-dominé's zouden
ook heel wat kunnen vertellen. Het mate-
rieele vindt ook daar meer belangstelling,
dan de aanbieding van zaligheid. „Doch
de Zoon des menschen als Hij komt, zal
hij ook geloof vinden op de aarde?"
Als de dood komt is's-menschengeschie-
denis ten einde. Mijn lezer en lezeres be
grijpt, dat ik niet bedoel, dat het dan
„uit" is.
Komt men op de groote algemeene be
graafplaats-' „Crooswijk" te Rotterdam,
dan is het altijd weer indrukwekkend de
uitgestrektheid van de duizenden graven te
zien, vele hectares groot.
Wat zijn er de verslagenen mach
tig vele, wat reien er zich de dooden
aaneen en worden verzameld als het zand!
Een geuniformde bedienaar vertelde mij,
dat er dagelijks 50 tot 70 overledenen wer
den ter aarde besteld. Welke zeeën van
tranen z^jn er over die dooden geschreid
en hoeveel nameloos leed en ellende heeft
daar een eind gevonden! En in tusschen
woelt en werkt vlak daarachter het groote
stadsleven door, terwijl toch al die ploete
rende en werkende menschen om den strijd
van het bestaan in denaelfden kringloop
van „geboren worden en sterven" begre
pen zijn.
Zij, die op zulk een groot kerkhof werk
zaam zgn, bewegen zich iedere dag meer
tusschen de dooden, dan tusschen de le
venden. Zouden zij er indruk van hebben?
Och, wanneer zy vóór hun sterven niet
leerden sterven, zéker niet.
Ik heb een ouden grafdelver gekend, die
een heele generatie in het graf had bijge
zet.. En hoevele malen hij het deed, het
was hem geen ,gewoonte-werk." Als hij
het begrafenis-toestel bediende, nam hij
eerbiedig zijn zijden pet af, en was het hem
aan te zien, dat iüj er indruk van had. Me
delijden had hij, met hen, van wie hij wist,
dat ze gestorven waren zoo ze geleefd
hadden en hoofdschuddend had hij de bloe
meni en kransen geschikt, van hen, die,
zooals hij dat noemde de dood wilden
„mooi" maken. Maar ook had hij met ja-
loerschheid nagestaard, voor wie de dood
verslonden was tot overwinning. Dan zong
hij met de belangstellenden mee:
„Maar 't vrome volk, in U verheugd,
Zal huppelen van zielevreugd,
„Als zij hun wensch verkrijgen.
Ja, dan gebeurde het, dat hij zeM ook
nog wel eens een woordje dorst te zeggen.
Dan zag hij als Job over de dood heen:
„Want ik weet, mijn Verlosser leeft, en
Hij zal de laatste over het stof opstaan;
eni als zij na mijn huid dit doorknaagd
zullen hebben, zal ik uit mijn vleesch God
aanschouwen; denwelke ik voor mij aan
schouwen zal en niet een vreemde: mijn
nieren verlangen zeer in mijn schoot."
Kunnen wij het hem nazeggen?
WAARNEMER.
1.) Dit boekje is verkrijgbaar bij N.V.
Drukkers- en Uitgeversbedrijf Stemerdlng
en Co. te Rotterdam. Prijs f 1.
PER VLIEGTUIG VAN EN NAAK.
FLAKKEE?
Pogingen om Ilakkee niet algeheel door
heö ijs te laten isoleeren.
Naar aanleiding van vele vragen, die
mij steeds bereiken over eventueele vlieg-
mogeiykheden naar en van ons eiland kan
ik antwoorden dat ik al reeds een paar da
gen telefonisch contact heb met lucht'
vaart.
Het eerste antwoord van Waalhaven
was echter niet bemoedigend, daar de hier
bekende piloten allen in dienst zijn, waar
bij komt, dat wegens defensie geen parti
culiere machines in deze zone mogen vlie
gen.
Ik heb me daarop In verbinding gesteld
met Burgemeester den Hollander. Voorzit
ter van 't vliegcomlté om verdere stappen
te doen en er zoodoende door ons niets
onbeproefd zal worden gelaten ter voorko
mlng dat ons eiland geïsoleerd wordt.
H. GKOOTENBOER
Boezemweg Dixksland Telefoon 1S7
Hoe spoediger U
er Kloosterbalsem
op doet, hoe beter
winterteehen, winterhielen, wintehanden
ontstaan, doordat er vergiften zich hebben
vastgezet in Uw weefsels. Deze schadelijke
stoffen prikkelen van binnenuit Uw huid.
Deze wordt rood, jeukt, zwelt en gaat open.
Neem 's-avonds een heet voetbad en doe
dan een verband met Kloosterbalsem erop.
Dadelijk verdwijnt de jeuk. Doe er ook
's-morgens Kloosterbalrem op en verras
send snel zult Ge er vanaf zün, zelfs als
Uw winterteenen al zijn open gegaan.
Onoveitroffen als huidgenezend middel bij
gesprongen handen, kloven, schrale huid.
Per pot van 2'> ram f 0.fi2i/2. pot "an 50 Gram f 1.04
AANKOOP VAN AARDAPPELEN IN
ZUID-HOLLAND.
Namens de Regeering wordt thans een
aanvang gemaakt met het aankoopen van
aardappelen, te leveren op de navolgende
voorwaarden:
Eigenheimers maat 38/65 mM. vierkant
f 3.75 per 100 K.G.
Bintjes maat 40/55 mM. vierkant f 3.25
per 100 K.G.
Bevelanders maat 38/65 mM. vierkant
f 4.— per 100 K.G.
Red Star maat 38/65 mM. vierkant f
4.50 per 100 K.G.
Bonte Blauwen maat 38 mM. vierkant
opw. f 4.50 per 100 K.G.
Plaats levering: af boerderij.
Tijd van levering: op afroep.: Voor Eigen
heimers uiterlijk 28 April 1940 voor de an
dere genoemde soorten uiterlijk 2 Juni '40
Betaling: 50% na verkoop en goedkeuring
50% na levering.
Speciale voorwaarden: Bovenstaande prij
zen zijn geldig bij afname: Voor Eigenhei
mers in de week van 26 Februari tot 2
Maart 1940, voor de andere genoemde
soorten in de week van 1 tot 6 April 1940
Bij levering vóór 26 Februari resp. 1
April 1940 zullen bovengenoemde prijzen
worden verminderd met 2% cent per 100
K.G. voor elke week of gedeelte van een
week, dat de levering eerder plaats vindt.
Heeft de levering van Eigenheimers plaats
na 2 Mrt. 1940 dan zal bovenstaande prijs
worden verhoogd met 5 cent per 100 kg.
voor elke week of gedeelte van een week,
dat later geleverd wordt. Heeft levering
van de andere genoemde soorten plaats né,
6 April 1940, dan zullen bovenstaande prij
zen worden verhoogd met 3 cent per 100
K.G. voor elke week of gedeelte van een
week, dat later geleverd wordt, welke ver
hooging na, 4 Mei 1940 5 cent per 100 kg.
voor elke week of gedeelte van een week
zal bedragen.
De verkooper verbindt zich om bij niet-
voldoen aan de in dit contract genoemde
voorwaarden op eerste aanmaning het
voorschot aan de N.A.C, terug te betalen,
KwaUteit. De aardappelen moeten op het
tijdstip van levering van eerste kwaliteit
en uitstekend bewaard zijn, eventueele ge
schillen over de kwaliteit der aardappelen
zullen worden beslecht door een commissie
van drie arbiters, waarvan één aan te w^j
zen door de Nederlandsche Akkerbouw-
Centrale, één door den betreffende teler
en één door den Planten-ziektenkundlgen
Dienst.
Om voor levering in aanmerking te ko
men, kan men zich eventueel tot den P.B.
houder den heer H. van Heest te Middel-
harnis wenden.
De handel is verplicht een en ander in
overleg met den Voorzitter van het dis
trict der L.C.O. te regelen. Geen aardap
pelen mogen worden gekocht, dan partijen
die 't eigendom der telers zijn.
Wij herinneren, er aan dat naast deze
aankoop een garantieprijs is vastgesteld,
voor die partijen welke niet worden ge
kocht, van resp. voor Eigenheimers f 3.25
en Roode Star 3.75 per 100 K.G. per 1
ApriL