CHnWEEKBIADopGED.GROnDSU^G vö^llZUID-HOUJiïiZCClJV^ EltAHDEn
PIJN
Uit het Kijkvenster.
HEUMATIEK
N.V. üiïGEVERSMAATSCHAFPU JHANDEN-NIEÜWS"
SCHRALE HUID
KLDDSTERBALSEM
PM OP!
STICHTELIJKE
QVERDENKINC3
12e Jaargang
ZATERDAG 16 DECEMBER 1939
No. 1101
Dit nnmmer bestaat uit 2 bladen
IMMANDËL. (Advent)
AKKER'S
Er is een\5l
in de maand
de \3- van
WAARIN SEDERT 1 NOV E M B E R 1935 O P G E N OM E Iv^ |H E T BLAD .,0 N Z E E I L A N D E 1 8E J A A Q A N Q
UITGAVI, V^AN
1.
Van wien gewaagt de profeet Je
saja in het hierboven afgeschreven
woord der Heilige Schriftuur?
Hij geeft getuigenis aan den Mes-
sias,Wiens dag te zien Abraham heeft
met verheuging verlangd; hij heeft
gezien en is verblijd geweest.
Gesproken wordt van den Silo, wien
Jacob aanschouwde en op Wiens
zaligheid hij heeft gewacht; van Hem
op Wien David hoopte als zijn Zoon
en Heere naar Gods eeuwig verbond,
wel geordineerd en bewaard en die
zou zijn gelijk het licht des morgens,
wanneer de zon opgaat.
Jesaja, de Evangelist des Ouden
verbonds heeft gezien (vs. 1) het
Groote Licht, dat schijnen zou over
het volk in duisternis, over degenen,
die wonen in het land van de scha
duw des doods.
Hij was de heraut van het Licht
der wereld, den Heere Jezus Chris
tus, predikende: Sion, uw licht. Uw
Heil komt!
Nu, van dien Heiland en Zijn heil
verhaalt ook de profetie, boven
vermeld; we zouden haar willen noe
men een „kort begrip" van de vol
heid en algenoegzaamheid van den
Zaligmiaker Jezus, Wiens geboorte
D. V. op Kerstmis zal worden her
dacht, mocht 't zijn met dezen Kerst
zegen, dat met groote blijdschap mag
worden gepsalmdGode zij dank voor
Zijne onuitsprekelijke Gave!
Een rijk Evangelie is het profe
tisch Woord, dat vertelt van Sions
Heere en Zijne schoonheid aan een
verloren zondaarsvolk.
De man Gods jubelt uit, als stond
hij bij de kribbe van Bethlehem': Een
Kind is ons geboren!
Een Kind; want de Messias zou
worden geopenbaard naar luid der
aloude beloften als het „zaad der
vrouw, het zaad Abrahams, de zoon
uit Davids lendenen."
En Jesaja heeft zelf er ook van ge
sproken, dat een maagd zou zwanger
worden en een zoon baren en zijnen
Naam zou heeten Immanuël.
Als een „Kind" zou worden inge
bracht in de wereld de Messias-Ver-
losser, om\ te zijn de Middelaar Gods
en der menschen.
Zóó was noodzakelijk ter verlos
sing van de uitverkorene Kerk. Die
noodzakelijkheid Ugt gegeven in den
diepen val van het menschelijk ge
slacht.
Door de moed- en vrijwillige bonds-
breuke Adams en de zonde was er
een breuk gekomen tusschen God en
den mensch.
De Héere kwam te staan tegen
over den Verbondsbreker met Zijn
heilig recht, het vloek- en doemvon-
nis der Wet; het Adamskind kwam
te liggen vanwege zijn Maj<3steits-
schennis en snoode Wetsverbreking
onder 't oordeel des eeuwigen doods;
de gevallen mensch moest als totaal
verloren wegens erfelijke en dadelij
ke zonden en schuld naar recht wor
den verdorven mtet lichaam en ziel in
de hel.
Aan des zondaars zijde was het
een onmogelijke zaak behouden te
worden van den vloek der verdoeme
nis en wederom te komen deelen in
de gunst van God Drie-eenig.
Doch God heeft van eeuwigheid
gehad gedachten des vredes om een
af gesnedene zaak te doen en redding
te beschikken, om de straf te kunnen
en te mogen ontgaan en wederom te
komen tot genade.
Die eeuwige gedachten des vredes
zouden worden en zijn geworden zali
ge werkeUjkheid in de volheid des
tijds. Bethlehem is Gods antwoord op
de Adventsklacht,,Och, dat Israels
verlossing uit Sion kwame; Och, dat
gij de hemelen scheurdet, dat Gij ne-
derkwaamt."
De hemelen zijn gescheurd en in
nederbuigende goedheid is uit den he
mel nedergekomen ter verlossing Si-
ons de Zone Gods.
„Als Kind geboren," in de mensche-
lijke natuur ingedaald, is de Zone
Gods, de Heere uit den hemel, gelegd
in de kribbe; om als het ware zaad
van David, Maria's eerstgeboren zoon
(heilig ontvangen en geboren) te zijn
de Middelaar, als waarachtig mensch
zijn broederen in alles gelijk, uitgeno
men de zonde.
Ziet, in de mjenschelijke natuur is
gezondigd, God onteerd; in dezelfde
natuur n^est God weer worden ver
heerlijkt.
Die Godsverheerlijking was het
werk van Hem, die is „geboren aJs
Kind," is opgegroeid tot Man, de
waarachtige mensch, de tweede
Adam, de Zoon des Menschen.
De Heere Jezus is als Kind gebo
ren en als waarachtig Mensch in de
wereld gekomen om te voldoen aan
Gods recht; om als plaatsbekleedende
Schuldovernemende en Straflijdende
Middelaar de Wet des Heeren te ver
vullen, te lijden en te sterven ter ver
lossing van den eeuwigen dood en om
aan te brengen een eeuwige gerech
tigheid. Geboren als Kind is de Heere
Jezus, opdat Hij, als MJan van Smar
ten naar lichaam en ziel lijdende de
angsten der hel en stervende den
dood, zou vrij maken zijn gekenden
m!et lichaam en ziel van den vloek en
de verdoemenis.
Geboren is de Middelaar als Kind,
opdat Hij ophalen zou zijn volk uit de
veirlorenheid vanwege de erfelijke en
dadelijke zonden, door het bloed des
Verbonds zou uitlaten de gebondenen
Sions uit den kuil, waar geen water in
is.
„Een Kind is ons geboren!"
Boven de kribbe van Bethlehem
staat geschreven: „Sion zie Uw Los
ser,, de Middelaar, de mensch Chris
tus Jezus."
„Hij is in alles den broederen gelijk
geworden, opdat Hij zoude zijn een
barmhartig en een getrouw Hooge-
priester in de dingen, die bij God te
doen waren om de zonden des volks
te verzoenen!"
Een Kind is ons geboren; en dan
volgt: „een Zoon is ons gegeven."
Niet alleen zou de Middelaar Gods
en der menschen worden geboren als
zoon der maa|;d, Maria's eerstgebore
ne, doch Hij 2;ou ook komen als Im-
raanuël. God met ons, de van den Va
der in de hemiïlen „gegeven Zoon."
De Zoon des levenden Gods, dat is
Hij, tot Wien de Vader heeft gezegd:
„Gij zijt Mijn Zoon, Heden heb ik U
iregenereerd. Dien Zoon heeft de Va
der gegeven het leven in zichzelven te
hebben, zoodat hij van eeuwigheid is
éénswezens met den Vader en den
Heiligen Geest; is „God uit God en
Ijicht uit Licht." „de Waarachtige
Cïod en het eeuwige leve:i."
Wat nu.zou geschieden?
Gegeven zou worden de Zoon als
,,God in het vleesch geopenbaard;"
Hij zou blijven en zijn v/at Hij was,
nl. waarachtig en eeuwig God en wor
den wat hij niet was, nl. waarachtig
en rechtvaardig mensch.
Het Woord, dat was bij God en was
God zou vleesch worden, komen wo
nen, „tabernakelen" in den tempel
der waarachtige menschelijke natuur
naar Uchaam en ziel en zijne hèerhjk-
heid zou worden aanschouwd als de
heerlijkheid der Eeniggeborenen van
den Vader.
Zóó zou komen de Middelraar en
Verlosser, Immanuël, God met ons.
Dat was óók noodzakelijk ter ver
lossing der uitverkorene Kerke.
Die noodzakelijkheid ligt gegeven in
de onmisbaarheid van een Verlossings
en verzoeningsmiddelaar, die is niet
alleen waarachtig mensch, doch óók
waarachtig God en alzóó bekwaam
is om op te treden als de Heiland, de
Heeler der breuke türsschen een Heilig
en rechtvaardig Gof'; en een onheilig,
doemschuldig Sion.
De toorn Gk)ds was billijk ontsto
ken tegen de zonde van het mensche
lijk geslacht en die last des toorns
moest gedragen ter verzoening door
voldoeninger kon onmogelijk zijn be
houdenis, indien niet gedragen en
weggedragen werd de last des tooms
Gods om er van te verlossen Gods
erfdeel.
Een bloot schepsel, een Verlosser,
die alleen mensch is, vermag niet te
dragen den last van Gods eeuwigen
toom tegen de zonde; zulk een kan
evenmin andere schepselen daarvan
verlossen; er móet zijn een Verlosser
en Middelaar, die sterker is dan alle
schepseleniemand die óók waarach- r
tig God is.
Nevens de menschelijke natuur
moet de ware Verlossingsmiddelaar
bezitten de goddelijke natuur, om uit
kracht zijner Godheid den last des
toorns Gods aan zijne menschheid te
kunnen dragen en om voor Sion te
verwerven en haar weder te geven de
gerechtigheid en het leven.
Nu, de Heere heeft vervuld zijn
belofte: er zal een Verlosser tot Sion
komen; de Heere heeft gegeven zijn
Zoon. In den zaligen Kerstnacht is
verkondigd geworden de groote blijd
schap; U heden geboren is de Zalig
maker, welke is Christus de Heere,
d.w.z. Hij, die is God uit God, God in
het vleesch geopenbaard.
Bethlehem predikt: de Verlosser is
waarachtig en eeuwig God!
De ZoiH is gegeven en nu mag ze
kerheid hebben de Xerk^v Gods, dat
'zij heeft een Vérlosser, dfe doof Zgne
Godheid kon ondersteunen zijne
menschheid tot het dragen en dóór-
dragen van den toornelast Gods en
zijn volk ervan kon verlossen.
De Zoon is gegeven en nuf de Ver
losser kon uit kracht Zijner goddelij
ke natuur lijden en sterven ter vol
doening aan Gods heilig recht, toe
brengen aan zijn zoen- en kruisver-
diensten algenóegzame waardij en
eeuwige kracht.
(Slot volgt.)
St. M. Ds. de Br.
eiiahdeh-hieuws
Abonnementsprfla 90 cent per 3 maandenbg vooruitbetaling.
Verschifnt iederen Woensdag en 2:at^dag 2 maal per week.
Afzonderljikc Bummeri 5 cent Buitenland 8 gulden per jaar
Advertentie*pnijs 20 cent per regel. Redames 40 et.; Dienste
aanvragen en aanbiedingen van 1—6 regels 80 et.; Boekmaan/»
Gevestigd te Mlddelhamis Prins Hendrikstr. l'i G Giro J67930 Fottboz 8 Td. 17, 1 yxaiéigixig 10 cent per regel Contracten belangrijk lager.
B^antoor voor Zeeland: St. Z»tft;iwtensid!yk Markt, Telef. 69.
Een Kind is ons geboren, een Zoon
is ons gegeven.
Jesaja 9 5a.
vlucht i\rétt voor'
Da «cht* (l|rt ni«ljrend,^jnu» |i«rtyorml«t«
TOT BEZINNING.
De mogendheden van West - Europa
trachten! elkaar in een strijd op leven en
dood te vernietigen. Engeland, Duitschland
en Frankrijk, de grootmachten van West-
Europa zijn bezig eikaars krachten te ver
nietigen.
Ondertusschen slaat het communistische
Rusland toe.
Land na land wordt door Stalin en zijn
geweldhebbers in feite onderworpen. Nu
weer is Finlajnd het slachtoffer van het
imperiali.3tisch streven van de communisten
Onderwijl Vernietigen de landen van West
Europa eikaars kracht.
Om, indien na vreeselijken krijg, een
diepe uitputting over herï gekomen is wel
licht het slachtofifer te worden van het
communisme, dat elke gelegenheid om de
wereldrevolutie te ontketenen waarneemt,
maar dat ook genegen is om het in etappen
te doen, zooals de Spaansche burgeroorlog
geleerd heeft. Rusland gereed om zijn slag
te slaan als de anderen uitgeput terneer
zijn gezegen.
En nie'; alleen Rusland. Ook in het verre
Oosten ligt een land, dat zfln tijd weet
waar te nemen. Steeds verder naar het
Zuiden opdringt en onie koloniën binnen
zijn belangensfeer betrekt.
Onder de leuze: „Azië voor de Aziaten("
meer en meer de West-Europeanen terug
dringt, zooals uit de Chineesche geschie
denis overvloedig blijkt.
Het ware te wenschen, dat de volken van
het Westen tot bezinning mochten komen,
Opliielden met elkaar te vernielen. Om de
toestand en) de werkelijke gevaren te on
derkennen en daar na te handelen.
Zich verteren in onderlinge kr^jg, terwijl
het communisme en het gele ras als lachen'
de derden toekijken om als -'t hun tijd is
hun slag te slaan. Helaas, 't is de verbijs
tering en het oordeel Gods dat over de vol
keren gekomen Is. Mogelijk zal het beseft
worden als het te laat is.
De huishouding der gemeente Het
'krantenverslag De persmaanen
Der tyden nood en de weg naar ge
nezing.
Zoo om deze tijd van het jaar, is de cou
rant voor een groot deel gevuld met uit
gebreide gemeenteraadsverslagen. Dat zit
'm hooifdzakelijk hierin, dat de gemeente
wet de gemeenten verplicht vóór het begin
van net jaar een finantieel „plan" voor het
volgende jaar vast te stellen, opdat men
vooraf kan overzien, welke uitgaven de ge-
meentevoomemens is te doen, over welke
bronnen zij beschikt en in welke mate zij
uit elk dezer bronnen wil of kan putten.
Dit „plan van huishouding," de gemeen-
tebegrooting, moet door deni raad worden
Vastgesteld. Nu is er tevoren wel een be
handeling van het ontwerp binnenskamers
In commissies of afdeelingen, maar bij de
openbare behandeling heeft ieder lid er
meestal nog wel wat over te zieggen. Hoe
meer er wordt gesproken, des te omvang
rijker zijn dus die verslagen, vooral, wan
neer er door enkele leden algemeene be
schouwingen worden gehouden, waarbij
tientallen dingen, tot de strooibiljetten,
waarmee men elkaar in den verkiezings
strijd bestreden heeft, toe, kunnen worden
aangesneden. Men kan daarbij elkaar soms
hardhandig de ooren wasschen, waarbij
het vooral op een flinke leiding van den
Voorzitter aankomt.
De begrooting zelf, heeft zooals wij zei
den, de beteekenis van een, finantieel „plan'
voor de gemeentelijke huishouding. Zy heeft
niet alleen ten doel, een uiteenzetting te
geven van de wijze waarop men denkt in
de gemeentelijke behoeften te voorzien,
dophook, om zeer strikte aanwtjzigingen
te geven aan hen, die met de uitvoering
aijn belast. Elke uitgaafpost is een maxi
mum, die B. en W. op straffe van persoon-
Ujk aansprakelijk te worden gesteld, niet
mogen overschrijden, tenzij Gedeputeerden
die uitgaven nog opnemen in het besluit,
waarbij zij de rekening der gemeente vast
stellen.
Gfedeputeerde Staten gaan alle hande
lingen nauwkeurig na. Zelfs is men op de
Griiffie in den Haag, waar alle gemeenteza
ken de revue passeeren, geabonneerd op een
aantal couranten, welke de gemeenteraad-
verslagen tot in de finesses opnemen. „Ei-
landen-nieuws" heeft ook de eer daartoe
te behooren. Men speurt in die couranten
soms iets op, waarvan men nader de notu
len wil lezen zoodat het gemeente
bestuur wel eens zoo'n krant krijgt toege
stuurd met ter bijzondere attentie een rooie
streep of wat er op. Dat is dan minder
gezellig voor B. en W., of liev'er voor de
B., want die moet zich nader verantwoor
den.
Er zijn dan ook burgemeesters, die heb
ben het niet erg op de pers. Ze hebben er
een soort vrees voor. „Die kerels kunnen
je maar een hoop moeite aandoen," zoo
werd eens op een vergadering van Burg.
en Secr. gezegd. Wijs gesproken was dit
niet, die burgervader teekende er zich zelf
mee.
Van mijn kant heb ik voor de persman-
nen, die de verslagen verzorgen, bewonde
ring. Ze moeten in den chaos der redeneerin
gen weg weten te vinden en caaruit een
behoorlijk verslag weten op te bouwen.
Meestal toch moet de plattelandsche rede
neertrant, worden omgewerkt en in een
stijl gegoten, dat de lezers het ook begrij
pen kunnen.
Zou het worden opgeschreven en gedrukt
precies zooals hst gezegd werd, dan zou
het dikwijls belachelijk zfn! Mer- moet dan
ook maar niet beginnen om het gesprokene
op gramofoon-platen vast te leggen, zoo
als laatst een raadslid te Middelliarnis voor
stelde! Me dunkt dat de raadsleden, die
thuis op hun gemak het couraiitenverslag
lezen, toch wel eens tot achter de ooren
zullen kleuren, wanneer ze gedrukt voor
zich zien, wat ze zooal gezegd hebben!
Intusschen l^eeft men In ,vele gemeenten
moeite, de eindjes aan elkaar te knoopen.
De belastingen staan in top, extra belas
tingen moeten worden ingevoerd omdat de
uitgaven niet door de inkomsten worden
gedekt. Hier en daar doet men een beroep
op 's-Rijks-schatkist, maar ook daar zit
men op zwart zaad. Straks krijgen we ook
van die zijde nog een supplementje op ons
belasting papier.
Zoo raken we hoe langer hoe meer in de
knel. Ofschoon we niet in de oorlog zijn be
trokken, kost de mobilisatie millioenen gul
dens. Wat zal het eind zijn?
Men predikt van zekere zflde nog wel dat
«T uitsindolQk op aiarde •wx hsilstaat ont-
Als Ge geplaagd wordt door schrale huid,
kloven, gesprongen handen, dan komt dat
doordien Uw huid door de schrale wind te
veel is uitgedroogd, te weinig vet bevat
en niet voldoende functionneerti Verzorg
Uw huid dan dadelijk met Kloosterbalsem.
Wrijf 's avonds wat Kloosterbalsem op Uw
huid, wrijf goed in. Na een kwartier is de
Kloosterbalsem door Uw huid opgezogen.
Gedurende de nacht doet de Kloost erbalsem
zijn huidgenezende en huidversterliende
werking, Kloosterbalsem dringt diep in de
weefsels en maakt Uw huid gezond, glad
en gaaf, bestand tegen 't ruwe klimaat.
Aklter-'s Kloosterbalsem bijt niet, zooals
andere middelen en is ook niet te verge
lijken met geparfumeerde crèmes, die wel
aangenaam rulken, maar niet genezen!
Per pot van 25 Gram f 0.621/2, pot van 50 Gram f 1.04
staan zal men wacht naar genezing,
maar ziet er is verschrikking. „Ik heb van
genezing geen afkeur schreetf eens Mr.
Groen v. Prinsterer maar ik ben over
tuigd, dat de genezing die men ons aan
prijst, de dood brengt*.) Daarom wees hij
op het geen in Jes. 8 te lezen staat: „is er
geen; balsem in Gilead? is er geen heel
meester aldaar?"
Zoo gij verbetering verlangt. Zoek ze niet
in beginselen, maar in den eerbied voor
recht en historie, en in het Christelijk be
ginsel, dat alleen tegen verleidelijke theo-
riën, door het letten op de hoogste waar
heid bestand is.
Alleen uit de Heilige Schrift leert de
Christen, welke plichten hem opgelegd ziJn;
welke ontwikkeling der gebeurtenissen h$j
tegemoet gaat; hoe groot het voorrecht is,
dat hem, te midden van wanorde en el
lende, te beurt viel, en van welken aard,
tegenover de vrijheid eener wereld die in
het booze ligt, de vrijheid is der kinderen
Gods."
Groen van Prinsterer had er kijk op en
zijn woorden hebben ook voor onzen tiJd,
groote waarde.
WAARNEMER.
Mr. Gr. v. Prinsterer, Vrijheid,
Gelijkheid, Broederschap. - Ultg.
J. Bout, Hulzen.
wie geplaagd worden door Rheumatische
pijnen, behoeven niet op de kalender te kij
ken. Die voelen wel aan hun ondragelijke
pijnen en scheuten in lijf en leden, dat de
tijd Van onafgebroken martelingen weer
is aangebroken.
„Slapelooze nachten van Rheumatische po
nenvier, vijfmaal mijn bed in en uit en
niet in staat een been te verzetten. Dat
heeft zoo jaren geduurd totdat Ik met
Kruschen ben begonnen op aanraden van
een vriendin. De eerste dagen had ik wei
nig verlichting, maar ik ben Kruschen Salts
regelmatig blijven gebruiken en ik ben nu
vrij van pijnen. Toch blijf ik het nemen,
lederen morgenzoo verklaart een
dankbaar gebrulkster van In de 70. De aan
sporende werking van Kruschen's zes mi
nerale zouten op lever, nieren en ingewan
den geeft deze organen nieuwe kracht.
Ze komen tot krachtiger actie en het bloed
wordt gezuiverd van overtollig schadelijk
zuur, dat zich anders vastzet in de spier
weefsels en dat oorzaak is van Uw lijden
en die tergende pijn. Néém toch Kruschen
Salts TienduLaenden deden het en
vonden er baat bij.
Kruschen Salts, verkrrjgb. bij apoth. en
drog. f 0.40, f 0.75 en f 1.60 (extra groot-
pak.) Fabr. E. Griffiths Hughes ltd. Man
chester (Engeland). Opgsrieht 1716,