CHnWEEKBIADopGED.GROnDSU^G vö^llZUID-HOUJiïiZCClJV^ EltAHDEn PIJN Uit het Kijkvenster. HEUMATIEK N.V. üiïGEVERSMAATSCHAFPU JHANDEN-NIEÜWS" SCHRALE HUID KLDDSTERBALSEM PM OP! STICHTELIJKE QVERDENKINC3 12e Jaargang ZATERDAG 16 DECEMBER 1939 No. 1101 Dit nnmmer bestaat uit 2 bladen IMMANDËL. (Advent) AKKER'S Er is een\5l in de maand de \3- van WAARIN SEDERT 1 NOV E M B E R 1935 O P G E N OM E Iv^ |H E T BLAD .,0 N Z E E I L A N D E 1 8E J A A Q A N Q UITGAVI, V^AN 1. Van wien gewaagt de profeet Je saja in het hierboven afgeschreven woord der Heilige Schriftuur? Hij geeft getuigenis aan den Mes- sias,Wiens dag te zien Abraham heeft met verheuging verlangd; hij heeft gezien en is verblijd geweest. Gesproken wordt van den Silo, wien Jacob aanschouwde en op Wiens zaligheid hij heeft gewacht; van Hem op Wien David hoopte als zijn Zoon en Heere naar Gods eeuwig verbond, wel geordineerd en bewaard en die zou zijn gelijk het licht des morgens, wanneer de zon opgaat. Jesaja, de Evangelist des Ouden verbonds heeft gezien (vs. 1) het Groote Licht, dat schijnen zou over het volk in duisternis, over degenen, die wonen in het land van de scha duw des doods. Hij was de heraut van het Licht der wereld, den Heere Jezus Chris tus, predikende: Sion, uw licht. Uw Heil komt! Nu, van dien Heiland en Zijn heil verhaalt ook de profetie, boven vermeld; we zouden haar willen noe men een „kort begrip" van de vol heid en algenoegzaamheid van den Zaligmiaker Jezus, Wiens geboorte D. V. op Kerstmis zal worden her dacht, mocht 't zijn met dezen Kerst zegen, dat met groote blijdschap mag worden gepsalmdGode zij dank voor Zijne onuitsprekelijke Gave! Een rijk Evangelie is het profe tisch Woord, dat vertelt van Sions Heere en Zijne schoonheid aan een verloren zondaarsvolk. De man Gods jubelt uit, als stond hij bij de kribbe van Bethlehem': Een Kind is ons geboren! Een Kind; want de Messias zou worden geopenbaard naar luid der aloude beloften als het „zaad der vrouw, het zaad Abrahams, de zoon uit Davids lendenen." En Jesaja heeft zelf er ook van ge sproken, dat een maagd zou zwanger worden en een zoon baren en zijnen Naam zou heeten Immanuël. Als een „Kind" zou worden inge bracht in de wereld de Messias-Ver- losser, om\ te zijn de Middelaar Gods en der menschen. Zóó was noodzakelijk ter verlos sing van de uitverkorene Kerk. Die noodzakelijkheid Ugt gegeven in den diepen val van het menschelijk ge slacht. Door de moed- en vrijwillige bonds- breuke Adams en de zonde was er een breuk gekomen tusschen God en den mensch. De Héere kwam te staan tegen over den Verbondsbreker met Zijn heilig recht, het vloek- en doemvon- nis der Wet; het Adamskind kwam te liggen vanwege zijn Maj<3steits- schennis en snoode Wetsverbreking onder 't oordeel des eeuwigen doods; de gevallen mensch moest als totaal verloren wegens erfelijke en dadelij ke zonden en schuld naar recht wor den verdorven mtet lichaam en ziel in de hel. Aan des zondaars zijde was het een onmogelijke zaak behouden te worden van den vloek der verdoeme nis en wederom te komen deelen in de gunst van God Drie-eenig. Doch God heeft van eeuwigheid gehad gedachten des vredes om een af gesnedene zaak te doen en redding te beschikken, om de straf te kunnen en te mogen ontgaan en wederom te komen tot genade. Die eeuwige gedachten des vredes zouden worden en zijn geworden zali ge werkeUjkheid in de volheid des tijds. Bethlehem is Gods antwoord op de Adventsklacht,,Och, dat Israels verlossing uit Sion kwame; Och, dat gij de hemelen scheurdet, dat Gij ne- derkwaamt." De hemelen zijn gescheurd en in nederbuigende goedheid is uit den he mel nedergekomen ter verlossing Si- ons de Zone Gods. „Als Kind geboren," in de mensche- lijke natuur ingedaald, is de Zone Gods, de Heere uit den hemel, gelegd in de kribbe; om als het ware zaad van David, Maria's eerstgeboren zoon (heilig ontvangen en geboren) te zijn de Middelaar, als waarachtig mensch zijn broederen in alles gelijk, uitgeno men de zonde. Ziet, in de mjenschelijke natuur is gezondigd, God onteerd; in dezelfde natuur n^est God weer worden ver heerlijkt. Die Godsverheerlijking was het werk van Hem, die is „geboren aJs Kind," is opgegroeid tot Man, de waarachtige mensch, de tweede Adam, de Zoon des Menschen. De Heere Jezus is als Kind gebo ren en als waarachtig Mensch in de wereld gekomen om te voldoen aan Gods recht; om als plaatsbekleedende Schuldovernemende en Straflijdende Middelaar de Wet des Heeren te ver vullen, te lijden en te sterven ter ver lossing van den eeuwigen dood en om aan te brengen een eeuwige gerech tigheid. Geboren als Kind is de Heere Jezus, opdat Hij, als MJan van Smar ten naar lichaam en ziel lijdende de angsten der hel en stervende den dood, zou vrij maken zijn gekenden m!et lichaam en ziel van den vloek en de verdoemenis. Geboren is de Middelaar als Kind, opdat Hij ophalen zou zijn volk uit de veirlorenheid vanwege de erfelijke en dadelijke zonden, door het bloed des Verbonds zou uitlaten de gebondenen Sions uit den kuil, waar geen water in is. „Een Kind is ons geboren!" Boven de kribbe van Bethlehem staat geschreven: „Sion zie Uw Los ser,, de Middelaar, de mensch Chris tus Jezus." „Hij is in alles den broederen gelijk geworden, opdat Hij zoude zijn een barmhartig en een getrouw Hooge- priester in de dingen, die bij God te doen waren om de zonden des volks te verzoenen!" Een Kind is ons geboren; en dan volgt: „een Zoon is ons gegeven." Niet alleen zou de Middelaar Gods en der menschen worden geboren als zoon der maa|;d, Maria's eerstgebore ne, doch Hij 2;ou ook komen als Im- raanuël. God met ons, de van den Va der in de hemiïlen „gegeven Zoon." De Zoon des levenden Gods, dat is Hij, tot Wien de Vader heeft gezegd: „Gij zijt Mijn Zoon, Heden heb ik U iregenereerd. Dien Zoon heeft de Va der gegeven het leven in zichzelven te hebben, zoodat hij van eeuwigheid is éénswezens met den Vader en den Heiligen Geest; is „God uit God en Ijicht uit Licht." „de Waarachtige Cïod en het eeuwige leve:i." Wat nu.zou geschieden? Gegeven zou worden de Zoon als ,,God in het vleesch geopenbaard;" Hij zou blijven en zijn v/at Hij was, nl. waarachtig en eeuwig God en wor den wat hij niet was, nl. waarachtig en rechtvaardig mensch. Het Woord, dat was bij God en was God zou vleesch worden, komen wo nen, „tabernakelen" in den tempel der waarachtige menschelijke natuur naar Uchaam en ziel en zijne hèerhjk- heid zou worden aanschouwd als de heerlijkheid der Eeniggeborenen van den Vader. Zóó zou komen de Middelraar en Verlosser, Immanuël, God met ons. Dat was óók noodzakelijk ter ver lossing der uitverkorene Kerke. Die noodzakelijkheid ligt gegeven in de onmisbaarheid van een Verlossings en verzoeningsmiddelaar, die is niet alleen waarachtig mensch, doch óók waarachtig God en alzóó bekwaam is om op te treden als de Heiland, de Heeler der breuke türsschen een Heilig en rechtvaardig Gof'; en een onheilig, doemschuldig Sion. De toorn Gk)ds was billijk ontsto ken tegen de zonde van het mensche lijk geslacht en die last des toorns moest gedragen ter verzoening door voldoeninger kon onmogelijk zijn be houdenis, indien niet gedragen en weggedragen werd de last des tooms Gods om er van te verlossen Gods erfdeel. Een bloot schepsel, een Verlosser, die alleen mensch is, vermag niet te dragen den last van Gods eeuwigen toom tegen de zonde; zulk een kan evenmin andere schepselen daarvan verlossen; er móet zijn een Verlosser en Middelaar, die sterker is dan alle schepseleniemand die óók waarach- r tig God is. Nevens de menschelijke natuur moet de ware Verlossingsmiddelaar bezitten de goddelijke natuur, om uit kracht zijner Godheid den last des toorns Gods aan zijne menschheid te kunnen dragen en om voor Sion te verwerven en haar weder te geven de gerechtigheid en het leven. Nu, de Heere heeft vervuld zijn belofte: er zal een Verlosser tot Sion komen; de Heere heeft gegeven zijn Zoon. In den zaligen Kerstnacht is verkondigd geworden de groote blijd schap; U heden geboren is de Zalig maker, welke is Christus de Heere, d.w.z. Hij, die is God uit God, God in het vleesch geopenbaard. Bethlehem predikt: de Verlosser is waarachtig en eeuwig God! De ZoiH is gegeven en nu mag ze kerheid hebben de Xerk^v Gods, dat 'zij heeft een Vérlosser, dfe doof Zgne Godheid kon ondersteunen zijne menschheid tot het dragen en dóór- dragen van den toornelast Gods en zijn volk ervan kon verlossen. De Zoon is gegeven en nuf de Ver losser kon uit kracht Zijner goddelij ke natuur lijden en sterven ter vol doening aan Gods heilig recht, toe brengen aan zijn zoen- en kruisver- diensten algenóegzame waardij en eeuwige kracht. (Slot volgt.) St. M. Ds. de Br. eiiahdeh-hieuws Abonnementsprfla 90 cent per 3 maandenbg vooruitbetaling. Verschifnt iederen Woensdag en 2:at^dag 2 maal per week. Afzonderljikc Bummeri 5 cent Buitenland 8 gulden per jaar Advertentie*pnijs 20 cent per regel. Redames 40 et.; Dienste aanvragen en aanbiedingen van 1—6 regels 80 et.; Boekmaan/» Gevestigd te Mlddelhamis Prins Hendrikstr. l'i G Giro J67930 Fottboz 8 Td. 17, 1 yxaiéigixig 10 cent per regel Contracten belangrijk lager. B^antoor voor Zeeland: St. Z»tft;iwtensid!yk Markt, Telef. 69. Een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven. Jesaja 9 5a. vlucht i\rétt voor' Da «cht* (l|rt ni«ljrend,^jnu» |i«rtyorml«t« TOT BEZINNING. De mogendheden van West - Europa trachten! elkaar in een strijd op leven en dood te vernietigen. Engeland, Duitschland en Frankrijk, de grootmachten van West- Europa zijn bezig eikaars krachten te ver nietigen. Ondertusschen slaat het communistische Rusland toe. Land na land wordt door Stalin en zijn geweldhebbers in feite onderworpen. Nu weer is Finlajnd het slachtoffer van het imperiali.3tisch streven van de communisten Onderwijl Vernietigen de landen van West Europa eikaars kracht. Om, indien na vreeselijken krijg, een diepe uitputting over herï gekomen is wel licht het slachtofifer te worden van het communisme, dat elke gelegenheid om de wereldrevolutie te ontketenen waarneemt, maar dat ook genegen is om het in etappen te doen, zooals de Spaansche burgeroorlog geleerd heeft. Rusland gereed om zijn slag te slaan als de anderen uitgeput terneer zijn gezegen. En nie'; alleen Rusland. Ook in het verre Oosten ligt een land, dat zfln tijd weet waar te nemen. Steeds verder naar het Zuiden opdringt en onie koloniën binnen zijn belangensfeer betrekt. Onder de leuze: „Azië voor de Aziaten(" meer en meer de West-Europeanen terug dringt, zooals uit de Chineesche geschie denis overvloedig blijkt. Het ware te wenschen, dat de volken van het Westen tot bezinning mochten komen, Opliielden met elkaar te vernielen. Om de toestand en) de werkelijke gevaren te on derkennen en daar na te handelen. Zich verteren in onderlinge kr^jg, terwijl het communisme en het gele ras als lachen' de derden toekijken om als -'t hun tijd is hun slag te slaan. Helaas, 't is de verbijs tering en het oordeel Gods dat over de vol keren gekomen Is. Mogelijk zal het beseft worden als het te laat is. De huishouding der gemeente Het 'krantenverslag De persmaanen Der tyden nood en de weg naar ge nezing. Zoo om deze tijd van het jaar, is de cou rant voor een groot deel gevuld met uit gebreide gemeenteraadsverslagen. Dat zit 'm hooifdzakelijk hierin, dat de gemeente wet de gemeenten verplicht vóór het begin van net jaar een finantieel „plan" voor het volgende jaar vast te stellen, opdat men vooraf kan overzien, welke uitgaven de ge- meentevoomemens is te doen, over welke bronnen zij beschikt en in welke mate zij uit elk dezer bronnen wil of kan putten. Dit „plan van huishouding," de gemeen- tebegrooting, moet door deni raad worden Vastgesteld. Nu is er tevoren wel een be handeling van het ontwerp binnenskamers In commissies of afdeelingen, maar bij de openbare behandeling heeft ieder lid er meestal nog wel wat over te zieggen. Hoe meer er wordt gesproken, des te omvang rijker zijn dus die verslagen, vooral, wan neer er door enkele leden algemeene be schouwingen worden gehouden, waarbij tientallen dingen, tot de strooibiljetten, waarmee men elkaar in den verkiezings strijd bestreden heeft, toe, kunnen worden aangesneden. Men kan daarbij elkaar soms hardhandig de ooren wasschen, waarbij het vooral op een flinke leiding van den Voorzitter aankomt. De begrooting zelf, heeft zooals wij zei den, de beteekenis van een, finantieel „plan' voor de gemeentelijke huishouding. Zy heeft niet alleen ten doel, een uiteenzetting te geven van de wijze waarop men denkt in de gemeentelijke behoeften te voorzien, dophook, om zeer strikte aanwtjzigingen te geven aan hen, die met de uitvoering aijn belast. Elke uitgaafpost is een maxi mum, die B. en W. op straffe van persoon- Ujk aansprakelijk te worden gesteld, niet mogen overschrijden, tenzij Gedeputeerden die uitgaven nog opnemen in het besluit, waarbij zij de rekening der gemeente vast stellen. Gfedeputeerde Staten gaan alle hande lingen nauwkeurig na. Zelfs is men op de Griiffie in den Haag, waar alle gemeenteza ken de revue passeeren, geabonneerd op een aantal couranten, welke de gemeenteraad- verslagen tot in de finesses opnemen. „Ei- landen-nieuws" heeft ook de eer daartoe te behooren. Men speurt in die couranten soms iets op, waarvan men nader de notu len wil lezen zoodat het gemeente bestuur wel eens zoo'n krant krijgt toege stuurd met ter bijzondere attentie een rooie streep of wat er op. Dat is dan minder gezellig voor B. en W., of liev'er voor de B., want die moet zich nader verantwoor den. Er zijn dan ook burgemeesters, die heb ben het niet erg op de pers. Ze hebben er een soort vrees voor. „Die kerels kunnen je maar een hoop moeite aandoen," zoo werd eens op een vergadering van Burg. en Secr. gezegd. Wijs gesproken was dit niet, die burgervader teekende er zich zelf mee. Van mijn kant heb ik voor de persman- nen, die de verslagen verzorgen, bewonde ring. Ze moeten in den chaos der redeneerin gen weg weten te vinden en caaruit een behoorlijk verslag weten op te bouwen. Meestal toch moet de plattelandsche rede neertrant, worden omgewerkt en in een stijl gegoten, dat de lezers het ook begrij pen kunnen. Zou het worden opgeschreven en gedrukt precies zooals hst gezegd werd, dan zou het dikwijls belachelijk zfn! Mer- moet dan ook maar niet beginnen om het gesprokene op gramofoon-platen vast te leggen, zoo als laatst een raadslid te Middelliarnis voor stelde! Me dunkt dat de raadsleden, die thuis op hun gemak het couraiitenverslag lezen, toch wel eens tot achter de ooren zullen kleuren, wanneer ze gedrukt voor zich zien, wat ze zooal gezegd hebben! Intusschen l^eeft men In ,vele gemeenten moeite, de eindjes aan elkaar te knoopen. De belastingen staan in top, extra belas tingen moeten worden ingevoerd omdat de uitgaven niet door de inkomsten worden gedekt. Hier en daar doet men een beroep op 's-Rijks-schatkist, maar ook daar zit men op zwart zaad. Straks krijgen we ook van die zijde nog een supplementje op ons belasting papier. Zoo raken we hoe langer hoe meer in de knel. Ofschoon we niet in de oorlog zijn be trokken, kost de mobilisatie millioenen gul dens. Wat zal het eind zijn? Men predikt van zekere zflde nog wel dat «T uitsindolQk op aiarde •wx hsilstaat ont- Als Ge geplaagd wordt door schrale huid, kloven, gesprongen handen, dan komt dat doordien Uw huid door de schrale wind te veel is uitgedroogd, te weinig vet bevat en niet voldoende functionneerti Verzorg Uw huid dan dadelijk met Kloosterbalsem. Wrijf 's avonds wat Kloosterbalsem op Uw huid, wrijf goed in. Na een kwartier is de Kloosterbalsem door Uw huid opgezogen. Gedurende de nacht doet de Kloost erbalsem zijn huidgenezende en huidversterliende werking, Kloosterbalsem dringt diep in de weefsels en maakt Uw huid gezond, glad en gaaf, bestand tegen 't ruwe klimaat. Aklter-'s Kloosterbalsem bijt niet, zooals andere middelen en is ook niet te verge lijken met geparfumeerde crèmes, die wel aangenaam rulken, maar niet genezen! Per pot van 25 Gram f 0.621/2, pot van 50 Gram f 1.04 staan zal men wacht naar genezing, maar ziet er is verschrikking. „Ik heb van genezing geen afkeur schreetf eens Mr. Groen v. Prinsterer maar ik ben over tuigd, dat de genezing die men ons aan prijst, de dood brengt*.) Daarom wees hij op het geen in Jes. 8 te lezen staat: „is er geen; balsem in Gilead? is er geen heel meester aldaar?" Zoo gij verbetering verlangt. Zoek ze niet in beginselen, maar in den eerbied voor recht en historie, en in het Christelijk be ginsel, dat alleen tegen verleidelijke theo- riën, door het letten op de hoogste waar heid bestand is. Alleen uit de Heilige Schrift leert de Christen, welke plichten hem opgelegd ziJn; welke ontwikkeling der gebeurtenissen h$j tegemoet gaat; hoe groot het voorrecht is, dat hem, te midden van wanorde en el lende, te beurt viel, en van welken aard, tegenover de vrijheid eener wereld die in het booze ligt, de vrijheid is der kinderen Gods." Groen van Prinsterer had er kijk op en zijn woorden hebben ook voor onzen tiJd, groote waarde. WAARNEMER. Mr. Gr. v. Prinsterer, Vrijheid, Gelijkheid, Broederschap. - Ultg. J. Bout, Hulzen. wie geplaagd worden door Rheumatische pijnen, behoeven niet op de kalender te kij ken. Die voelen wel aan hun ondragelijke pijnen en scheuten in lijf en leden, dat de tijd Van onafgebroken martelingen weer is aangebroken. „Slapelooze nachten van Rheumatische po nenvier, vijfmaal mijn bed in en uit en niet in staat een been te verzetten. Dat heeft zoo jaren geduurd totdat Ik met Kruschen ben begonnen op aanraden van een vriendin. De eerste dagen had ik wei nig verlichting, maar ik ben Kruschen Salts regelmatig blijven gebruiken en ik ben nu vrij van pijnen. Toch blijf ik het nemen, lederen morgenzoo verklaart een dankbaar gebrulkster van In de 70. De aan sporende werking van Kruschen's zes mi nerale zouten op lever, nieren en ingewan den geeft deze organen nieuwe kracht. Ze komen tot krachtiger actie en het bloed wordt gezuiverd van overtollig schadelijk zuur, dat zich anders vastzet in de spier weefsels en dat oorzaak is van Uw lijden en die tergende pijn. Néém toch Kruschen Salts TienduLaenden deden het en vonden er baat bij. Kruschen Salts, verkrrjgb. bij apoth. en drog. f 0.40, f 0.75 en f 1.60 (extra groot- pak.) Fabr. E. Griffiths Hughes ltd. Man chester (Engeland). Opgsrieht 1716,

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1939 | | pagina 1