CHDVEEI(BIADÖpGED.GDOriDSlAG vöönolZUD-HOaaiZEClJ^^ EILAMDEn i N.Y. üiïGEVERSMAATSCHAPPIJ „EILANDEN-NIEÜWS" Nederland in de Wereldoorlog. Pachtzaken i Weer een serie koopvaardij schepen gekelderd. 12e Jaargang WOENSDAG 29 NOVEMBER 1939 No. 1096 Doet Uw voordeel! OFFICIEELE CRISISPÜBLICATIES WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE E ILAND E - 18EJAAGANG mmm iiiw———^^im UITGAVE VAN W. A. DB BAKKER voor Handel, Bedrijf en Particulier DE „SPAARNDAM" OP EEN MIJN GELOOPEN. SPECIALE VERLOFREGELING VOOR DE A.S. FEESTDAGEN. IN DE ÜBE VAN DOODSGEVAAR. WIAT ZUSTER ALETTA VERTELDE HET L everts LICHTJE PAT DREIGT (T OIT TE GAAN o niEuws Abonnementsprfls 90 cent per 3 maandenbg vooruitbetaling. VeKchgnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlj^e nummer» 5 cent Buitenland 8 gulden per jaar Gevestigd te Mlddelhamis Prins Hendrikstr. 122 G Giro 167930 Po^box 8 Tel. 17. BPcantooT Toor Zeeland: St. MaartensidSJk Marlet, Telef. 59. Advertentie*prös 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dienst* I aanvragen en aanbiedingen van 16 regels 80 et.; Boek'san* kondiging 10 cent per regel Contracten belangrgk lager. Nu voor de tweede maal in eenIcwart eeuw een oorlog tegen Dultschland is uit gebroken en Nederland nog meer dan in 1914 tusschen de oorlogvoerende mogend heden zit Ingeklemd, gaan onwillekeurig onze gedachten uit naar de 4 jaren van zorg en gebrek, die ons volk toen heeft doorgemaakt en vragen we ons af, of we derom een periode van ellende voor de deur staat, misschien nog hevilger dan toen en of de gevaren, die ons toen bedreigden, thans van ernstiger aard zullen zijn, In het bij zonder, of de ikans lOm in de oorlog be trokken te worden, grooter is dan toeni Het lijkt ons daarom nuttig, nog eens in de herinnering terug te roepen de oorlogsja ren van 1914 tot 1918 om daaruit onze con clusie te trekken voor het heden. Toen de wereldoorlog uitbrak, was hier aan de regeering het extra-parlementaire, Uberaal-getinte Kabinet-Cort van der Lan den. Reeds opTJe 31e Juli 1914, nog voor dat Dultschland aan Rusland de oorlog had verklaard, werd het Nederlandsche leger gemobiliseerd, evenals nu dus enkele da gen vóór het uitbreken der vijandelijkhe den. Eerst na het sluiten van de wapenstil stand op 11 November 1918 ging men over tot demobilisatie. Evenals nu vfas ook toen het doel dezer mobilisatie te toonen, dat wij van zins en bereid waren onze neutra liteit te handhaven en ons gn^ondgebded te verdedigen tegen elke aanval. Toen de Duitschers België binnentraden, hebben, zij dan ook onze grenzen gerespecteerd. Dat Nederland toen buiten de oorlog is gebleven, was allereerst naar de mensch gesproken hieraan toe te schrijven, dat zoowel Dultschland als Engeland belang hadden hij het behoud onzer onzijdigheid. Voor Dultschland bood een neutraal Ne derland een uitnemende bedekking van zijn rechterflank en tevens was het voor dat land een geschikte nabuur om allerlei be- noodigdheden uit te betrekken, vooral toen de blokkade er nijpend voedsel gebrek ging veroorzaken. Anderzijds werden de Geallieerden er van weerhouden ons land tot oorlogstoo- neel te maken, omdat dan Dultschland zeer waarsehijnhjk ons land evenals België zou kunnen bezetten en van onze havens bases zou kunnen maken voor dulkbooten om van hieruit Engeland te bestoken. Al heeft bij beide partijen blijkbaar dit als overweging gegolden, toch was de mobielmaking van ons leger niet doelloos, want met name floor Dultschland is er wel degelijk rekening mee gehouden. Het oorspronkelijke Duit- sche aEinvalsplan, opgesteld door generasil Von Schlieffen, rekende met een opmarsch tor Nederland. Later is dit plan, naar be weerd wordt mede tengevolge van de Duitschgezinde politiek van Dr. Knijper, door generaal Von Moltke veranderd. In het najaar van 1916 heeft Dultschland ech ter opnieuw het blijkt uit de Kriegser- innerungen van Ludemdorflf dit vraag stuk onder de oogen gezien, toen het wilde overgaan tot de onbeperkte duikbootoor log. De Duitsche gezant In Den Haag, Von Ktlhlmann, berichtte toen aan zgn regee- fiig, dat door zulk een besluit Nederland *'aarschijnltjk de zijde der Geallieerden zou Wezen en bg de toenmalige stand van de wiog had het Nederlandsche leger vol gens Ludendorff aan de Duitschers de ge nadeslag kunnen toebrengeni. Gedurende de 'aatste oorlogsjaren heeft Dultschland aan onze Oostgrenzen dan ook verschillende mi «taire maatregelen genomen om een even- taeele aanval te stuiten. Al zqn er toen, voorzoover we weten, floor de verschillende partgen geen ernsti ge pogingen, gedaan om Nederland te be logen, zich aan de één of de andere zijde 'e scharen, nochtans stond onze regeering Voor zeer groote moeilijkheden en is dik- *'Jls pressie op haar ulitgeoefend vanwege ""ngeland of Dultschland inzake maatrege- ''1 tegen den ander. Ook toen hebben w» ■neerdere malen dagen van spaniiing mee- pmaakt, als de verloven werden Ingetrok ken en alleen de Regeering wist, welke ge- 'wen er dreigden. Het was met name de «taister van Buitenlandsche Zaken, Jhr. "Mon, die door zijn groote diplomatieke J^rdigheid zich buitengewoon verdienste- K heeft gemaakt en telkens weer voor e moeilükheden een oplossing wist te vin- 'n. Deze waren vanzelfsprekend, gelijk pl^ nu, een gevolg van de ligging van ons fnd. Niet alleen controleerden de Gealll- wden de Duitsche invoer, maar zij beperk en Ook de toevoer naar Nederland, omdat 5 Wilden verhinderen, dat ons land een net beperkte voorraadschuur voor ^tsohland zou worden. Er werd toen een moest waarborgen, dat de lading der sche pen alleen voor Nederland was bestemd. Economische onderhandelingen, vooral over de levering van steenkolen, waarvan wij toen een groot tekort hadden, maar in wel ke behoefte thans de Limburgsche mijnen kunnen voorzien, waren zoowel met Enge land en Dultschland noodig, welke landen daarbij misbruik maakten van onze aifhan- kelijkheid en allerlei voorwaarden stelden. De versperring van de zee met mijnen velden en de onbeperkte duikbootoorlog waren oorzaak, dat de visscherij en de koopvaardij ontzagl^k moesten worden be perkt. Een zeer groot deel onzer vloqt werd opgelegd en het verkeer met Indië kon nog alleen plaats hebben over Ameri ka. Ondanks het feit, dat tientallen sche pen op een mijn liepen of werden getorpe deerd, bleven onze zeelieden varen om voor al de bevoorrading van ons land nog zoo goed mogelijk te verzorgen. Een groot aan tal Nederlandsche schepen werd, vooral in het laatste gedeelte van de oorlog, toen de Vereenigde Staten waren 'gaan meevech ten, in de havens der GealUëerden vastge houden en in April 1918 zelfs in beslag ge nomen, tegen welke grove onrechtvaardig heid wij niets konden beginnen. In dezelfde maand geraakte onze regee ring ook in conflict met Dultschland over de doorvoer van zand en grint door Lim burg naar België. De Duitsche regeering eischte, dat haar spoorwegmateriaal zon der controle over Roermond heen deze grondstoffen voor de bouw van vesüngwer- ken mocht vervoeren, hetgeen onze regee ring in strijd achtte met de neutraliteit. De toestand werd toen zeer ernstig, daar Dultschland met de sabel kletterde. Alle verloven werden ingetrokken, de minister raad vergaderde dagelijks, Duitsche troe pen werden aan onze grenzen samenge trokken, alles precies zooals enkele weken geleden. Tenslotte werd echter een compro mis getroffen en week de spanning. Natuurlijk vergden ook tal van andere kwesties de aandacht der regeering. Tal rijke protesten moesten worden ingediend tegen het schenden van onze onzijdigheid door vreemde luchtschepen en vliegmachi nes, waarvan sommige zelfs bommen lieten vallen op ons grondgebied en schade aan richtten, tegen het torpedeeren van Neder landsche schepen en tegen het beschieten van Duitsche schepen door de Engelsche vloot biimen onze territoriale wateren. De grootste moeilijkheden In het binnenland werden echter gevormd dóór de zorg Voor de allernoodzakelijkste levensbehoeften. Een distributaeregeling moest worden inge steld, doch doordat ons tekort aan tarwe niet voldoende kon worden aangevuld en het contact met Indië verbroken werd, nam de voedselschaarste steeds grooter afme tingen aan en werd vooral In de groote steden de bevolking meer en meer onder voed. Gelukkig kwam, toen de toestand op ecp nomisch gebied steeds kritleker werd, in November 1918 een einde aan de oorlog. Ook daarna hebben we nog eenlge ver wikkelingen gehad, b.v. met de Geallieer den over de toegestane doortocht van een deel van het terugtrekkende Duitsche le ger door Limburg en over de uitlevering van den Keizer, dien de Geallieerden voor een speciale rechtbank wilden vonnissen. De regeering beschikte hierop afwijzend. En voorts is gedurende het opstellen van het Vredestractaat van Versailles nog spra ke geweest van de annexatie van Zeeuwsch Vlaanderen door België, waartegenover wij een stuk Duitsch territoir bij Bentheim konden krijgen. Door de diplomatieke, ta lenten van Jhr. van Karnebeek werd echter ook dit onheil afgewend. Zoo is ons land door Gods gunst in de 4 jaren wereldbrand als door een wonder ge spaard gebleven voor de oorlogsgruwel. En wat zal het nu zijn? Wij weten het niet. Zooveel is zeker, dat de kans om in de oorlog betrokken, te worden, véél grooter is dan toen. Uit alles blijkt, dat onze re geering en met name onze legerleiding zeer ernstig rekent met de mlogelijkheid van een onverwachte aanval. Moge de Heere ons land en volk genadiglijk bewaren voor een lot, als hetwelk aan Polen te beurt viel. ^Pecaali flie e organisatie opgericht, de N.O.T., de aanvoer over zee verzorgde en Beheer en Administratie van vaste goederen Makelaardij Taxatie (Beëedigd) OtJDDORF Vermogens- en Beleggingsbeheer. (Ook voor de Zeeuwsche eilanden.) FLAKKEESCHE BOEKENBOND. MEDEDEELING. Van het Ministerie van Economische za ken ontvingen wij op ons schrijven van 5 Juli 1939 het navolgende antwowd: „In antwoord op het terzijde genoemd schrijven heb ik de eer U mede te deelen, dat tegen de oprichting van een Ultvoer- Controle-Bureau voor Akkerbouwproduc ten mijnerzijds geen bezwaren kunnen wor den gemaakt, wanneer dit aan de bij of krachtens de wet gestelde voorwaarden voldoet. Mocht een dergelijk Akkerbouw- Uitvoerbureau tot stand komen, dan be staat er bij mij geen bezwaar tegen, dat de Uien als zijnde een landbouwartikel, on der de controle van dit Bureau wordt gesteld Het ligt voor de hand, dat ik alleen een zoodanHg bureau zal erkennen, v/aarin alle belanghebbenden, dus ook den handel, zijn opgenomen. Ik wijs Uwe organisatie er echter op, dat zoolang een bureaw als hier bedoeld, niet tot stand Is gekomen, de toepassingen van de Landbouvmitvoerwet 1938 op Uien zal moeten blijven berusten bij het Uitvoer- Controle-Bureau voor Tuinbouwproducten. Ook in het eerstdaags af te kondigen Uit- voer-Controle-Beslult op Tuinbouwproduc ten zal vermelding van de Uien onvermij delijk zijn, daar de in dat besluit gestelde regelen tevens op Uien van toepassing zijn. De Minister van Econ. Zaken, (w.g.) STEENBERGHE. Wteer zijn twee groote scheper3,csn eenige kleine booten getorpedeerd, op mijnen ge- loopen of door andere oorzaken vergaan. Het zijn: De „RAWALPINDI", een Britsche hulp kruiser van 16.697 ton. De„PILSTJDSKr', een Poolsche mailboot van 14.294 ton. De „HOOKWOOD", een Britsche vracht- boot van 1537 ton. De „HUMBER I", een groote Britsche loodsboot. De „Rawalpindi" is door een vijandelij ke actie tot zinken gebracht; vermoedelijk zijn de 300 opvarenden op 17 na, omgeko men. De „Pilsudski" Is getorpedeerd of op een mijn geloopen; er worden circa 10 men- schen vermist. De „Hookwood" is op een mijn geloopen, twee leden der bemanning zijn vermoede lijk verdronken. De „Humber I" is op een zandbank ge loopen, 22 man zijn omgekomen. Voorts is het lichtschip Folkestone Gai- te", dat voor de haven van Folkestone ge- statlormeerd is, aangevaren en wel door de „Barlington Court." Volgens een D.N.B, bericht zijn op 12 November de Britsche schepen „Bordfield" en „Dryburg" bij Edinburg op een mijn ge loopen en vergaan. De Flnsche schepen „Anton H." (1436 ton), op weg naar Nederland, en„BrIttan- nic" (3100 ton) zijn door de Duitschers aangehouden en naar een Duitsche haven gebracht. In de monding van de Theems, vyf man verdronken. Het s.s. „Spaarndam" van de Holland Amerika lijn is Maandagmorgen op twee mijl N.O. van Tongue-vuurschip, in de mon ding van de Theems op een mijn geloopen. De bemanning heeft zich in de booten kun nen redden. Verschillende schepen in de nabijheid vin gen de S.O.S.-signalen van het schip op. De „Spaarndam" is op 22 Sept. met een lading stukgoed aan boord uit New Orle ans in Amerika vertrokken en arriveerde op 10 October In de Duins. Nadat het schip door de Britsche contrabande-controle was vrijgegeven, stoomde het op naar Grave- send, vanwaar het heden in den vroegen ochtend is vertrokken. De „Spaardam" is in 1922 gebouwd en meet 8857 ton. Nader wordt gemeld, dat vijf menschen bij deze ramp den dood hebben gevonden. Eén werd bij de ontploffing doodelijk ge wond, vier verdronken er, doordat een red dingsboot omsloeg. De overlevenden zijn te Londen in een hotel ondergebracht. Dit is het zevende Nederl. schip, dat se dert de oorlog is vergaan. De rest der .bemanning van de „Sliedrecht" verloren beschouwd. De pogingen om de rest van de bemanning van het vergane schip de „Sliedrecht", die zich in open sloepen op zee bevond, te vin den, zijn opgeheven. Men heeft met vlieg tuigen de zee afgezocht, maar nie'ts kun nen vinden. De bemanning wordt als ver loren beschouwd. PRIJSVERHOOGING VAN BENZINE. Thans 16'/2 cent per Liter. Naar wij van de zijde van de Fetroleumf- Maatschappijen Shell, Standard, Texaco en Sinfinia vernemen, Is het met het oog op de inmiddels verder gestegen kosten van aanvoer onmogelijk gebleken de bestaande prijzen van benzine, petroleum en donkere oliën te handhaven. De benzineprijs aan de pompen is thans gebracht op 16% cent per Liter, terwijl de prijs van petroleum met cent en die van gasolie en andere donkere oI?ën met cent per liter is verhoogd. Ten einde de gemobiliseerde militairen gedurende de komende feestdagen zooveel mogelijk in de gelegenheid te stellen een of twee van die dagen thuis door te bren gen, heeft de Minister van Defensie voor de m.aand December een aparte verlofre geling ontworpen. De voor periodiek verlof in aanmerking komjende militairen zullen worden verdeeld In zes groepen, welke aangeduid zullen worden met A t.m. F. Het verlof voor deze ploegen zal als volgt geregeld worden: Groep A. Vertrek op 3 December na 16 uur.; terugkeer op 6 December per eerste relsgelegenheid. Groep B. Vertrek op 4 December na 16 uur; terugkeer op 7 December per eerste relsgelegenheid. Groep C. Vertrek op 24 December in den voormiddag; terugkeer op 26 December 's avonds. Groep D. Vertrek op 25 December in den voormiddag; terugkeer op 27 December 's avonds. Groep E. Vertrek 30 December in den voormiddag; terugkeer op 1 Jan. 's avonds. Groep F. Vertrek op 31 December In den voormiddag; terugkeer op 2 Jan. 's alvonds. Bij het vergaan van het Nederlandsche stoomschip „SIMON BOLIVAR" hebben zich vreeselijke tooneelen afgespeeld. Denk U in, wat dat is, wanneer zoo'n machtige Oceaan-reus, met honderden pas sagiers aan boord, plotseling tot zinken wordt gebracht en men op het onverwachts deels in de sloepen, deejs in het ijskoude water aan drijvende voorwerpen het veege lijf tracht te bergen. Geen wonder, dat de geredden over het doorstane gevaar, de meest aangrijpendste verhalen deden. Zoo was er een roomsche dominicaner non, zuster Aletta, die het volgende ver telde: „Na de vreeselijke ontploffing, in de met „olie overdekte golven terechtgekomen „wist in de nabijheid drijvende plank te „grijpen, die mij beter houvats bood. Ben „dame, die een kind droeg, sloeg een „arm; om mijn hals en riep steeds: „Met „U zal ik niet verdrinken!". Tot zoover de dominicaner non. Hoe duidelijk zien we hierin de dwaas heid van den natuurlijken mensch. Zoo dwaas, dat hij meent, door zich aan een, met een geestelijk gewaad behangen me deschepsel te klemmen, van een wissen dood te kunnen redden. Aan een, in even hachelijke omstandig heden verkeerend mensch, dat zelf aan een plank moet grijpen om zich boven water te houden. Beeld van den natuurlijken mensch. Waar grijpen wij naar, als de ure van doodsgevaar daar is? Naar een dominé? Een ouderling? Een bekeerde man of vrouw? Het zal niet baten. Immers ook die hebben, toen hun alle hoop ontviel, en zij bij zichzelf moesten vergaan, alleen uit vrije souvereine gena de in Christus" Borggerechtigheid het le ven gevonden. Door de hand des geloofs mochten zij de eenige reddingsplank, Christua' Zoen en Kruisverdlenste, aangrijpen Niet bij men schen, maar bij Hem vonden zij alleen hun hulp en; heil. Zij riepen en de Heere hoorde en Hij redde ze uit al hunne benauwdheden. In tijd van oorlog zullen zoowel mili tairen als burgers gewond worden. Het bloed van 100.000 mannen en vrouwen zal noodig zijn om het leven van de gewonden te redden. Het Nederlandsche Roode Kruis orga niseert den bloedtransfusiedienst over het geheele land. Meldt U aan als bloedgever bij de Plaatselijke werf commissie of bij ,het Secretariaat van de Centrale Commissie Prinsessegracht 27 te 's-Gravenhage. Steunt met een bijdrage op giro 291564 van den Penningmeester te Overschie. 's-Gravenhage, 25 November 1939. VERVOERVERGUNNING LIJNZAAD. Teneinde voor de belanghebbenden moei lükheden te voorkomen, wordt van officl- eele zijde in vervolg op het eenigen tijd geleden verschenen bericht omtrent ver hooging van den ovememingsprijs voor lijn zaad en de mogelijkheid om lijnzaad di rect van de telers te koopen, medegedeeld, dat de handelaren of fabrikanten, die in het bezit zijn van een bestelbon, afgegeven door de Nederlandsche Meelcentrale, geen gebruik kunnen maken van het aan die be stelbon verbonden vervoerbewijs. Zij dienen bij den provincialen voedselcommissaris voor de provincie, waarin zij zaad wen- schen te kóopen, de bestelbon plus het daar bij behoorende vervoerbewijs in te wisse len tegen een door dezen functionnaris af te geven vervoervergunning, onder opgave van den teler en de van dezen te betrekken hoeveelheid lijnzaad. Indien van meer te lers wordt gekocht is verdeeling van het toegewezen kwantum over meer vervoer- vergurmlngen mogelijk. JONG HOLLAND SNAKT NAAR WERK. In haar orgaan Raad en Daad van Oc tober 1939 deelt de centrale voor werkloo- zenzorg, gesticht op initiatief van den Raad van Nederlandsche Kerke voor prac- tisch Christendom mede, dat in overeen stemming met het Departement van Soci ale Zaken is besloten, de werkkampen voor jeugdige werkloozen van 1624 jaar ten spoedigste weer open te stellen. Aanmeldingen kunnen geschieden bij de bekende plaatselijke comlté's en bij het sec retariaat van de „Centrale," Stadhouders laan 4345, Utrecht. Geopend zijn de volgende kampen: Kamp „Elfbergen" bij Oude-Mirum, al waar een schippers en melkcursus zal wor den gegeven. Kamp „Eerd^" bij Ommen. Kamp „De Schaapskooij" bijRockanje. KamJ» „De Kuil" bij Beekbergen (voor waardelijk.) Door defensie werden gevorderd de kam pen Roden en Bussum, terwijl besloten is het kamp „Ouverberg" bij Rumpen defini tief te sluiten. Wij hebben thans ruime keuze in alle soor ten TOUW enextra voordeelig. Prima 7-voetslang koptouw, voor 7, 10 en 12 cent. Ook' prima Manilla en Hennep Strengen, Ploeg- en Roeilynen, Halsters enz. Verder alle soorten los touw, wat dus per kilo verkocht wordt, loopt U eens bij ons aan en we zullen t' U verder vertellen. W. AKERSHOEK RIJWIELHANDEL OUDDORP

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1939 | | pagina 1