CHIU\€EKBIADopGED.GnonD5IA6vöÖRraZUID-HOUEf;ZEC^^ N.V. UiïGEYERSMAATSCHAPPIJ „EIUNDEN-NIEUWS' „Jehovah - Tsidkenu'' PUROL in huis! Uit het Kijkvenster. KLQDSTERBALSEM STICHTELIJKE OVERDENKING tm LjtinINU wondEn 12e Jaargang ZATERDAG 25 NOVEMBER 1939 No. 1095 AKKER'S OFFICIEELE CRISISPÜBLICATIES WAARIN SEDERT 1NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET B LA D ,,0 N Z E E I L A N D E .>|- - 1 8E J A A G A N G UITGAVE VAN Dit nummer bestaat uit 2 bladen r V. DE HEERE ONZE GERECHTIG HEID! Het Wachtwoord der Hervor mers! Met dat woord heeft de Refor matie opgeheven de Banier van het Woord des geloofs, het reine Evan gelie der Vrije Genade! De Kerk werd teruggeroepen „tot de Wet en tot de Getuigenis." Zijn wij echte kinderen der Hervor ming? Hebben wij bewaard en bewaren we de dierbare panden, van de Hervor mers en „onze vaderen" ons toebe- trouwd Helaas, neenKerk en Staat zijn in diep verval en onder het oordeel van wege de verguizing, de verkorting, de niet-handhaving van en de wijd verbreide onverschilligheid tegenover de geheel Schriftuurlijke, zuivere Be lijdenis des geloofs. Het Woord heeft afgedaan als Gods eetiwig Getuigenis, dat toch is gege ven om daarnaar te reguleeren ons geloof en om naar den regel der Wet en des Heeren ordinantiën te regee- ren. Het Wachtwoord der Hervormers, het reine Evangelie van vrije Genade wordt bitter tegengestaangroot is de haat tegen de goddelijke waarhe den, die God op het hoogst verheerlij ken en den mensch op het diepst ver nederen. De vijandschap tegen de „ware Ge reformeerde religie" openbaart zich op velerlei manier, ten deele driest openlijk, ten deele onder den schoo- nen schijn en de leuze op te komen voor de echte Reformatorische be ginselen, die echter worden aange rand en verloochend in de leer en in het leven. Het in de Hervorming weder aan het licht gebrachte reine Evangelie der Vrije Genade is niet naar den mensch, daarom is het niet „gewild" en hoort men liever een verkondiging van zulk een „Evangelie" dat het harte in het gevlei komt en waarbij kan worden gezongen: O, sterveling gevoel Uw waarde! Daar gaat uit een roepen om plaats voor een ruim Evangelie voor zon daars; men wenscht een „algemeene" prediking, en hoort niet gaarne „on derscheidenlijk" prediken, waarbij het snoode van hét kostelijke wordt gescheiden, waarbij wordt aangezegd het „Wee den goddelooze" en het „Wel den rechtvaardige;" van „se- pareeren" en „kenteekenen voorstel len" moeten ze niets hebben. „Spreekt ons zachte dingen; laat luide opklinken het liefelijke Evan- gelie-geklank, doch laat toch zwijgen de boetbazuin der Wet!" Zóó wordt het veel begeerd: het Woord moet af- geslepen worden aan de scherpe kan ten; het zwaard des Woords moet omwoeld worden met zeer dikke wind selen, opdat de zeer groote scherpte vooral niet wonde! Naar de „Waarheid Gods" wordt in vele kringen niet gevraagd doch wél naar ,gaven en talenten;" men vergaart zich predikers, die kuimen ten toon spreiden, gaven van „wel sprekendheid," houden „mooie pree ken" en „schitterende lezingen;" ook in dien zin wordt geroepen om een Evangelie naar den mensch! Want wij vragen slechts!komt dan niet in het middelpunt te staan de prediker, de spreker van „schoone woorden," de „bekende kanselrede naar;" wordt dan niet door de uitne mendheid van woorden het Kruis van Christus verijdeld, het licht des Woords verduisterd, de prediking een Evangelie naar den mensch, die gaar ne zich vergaapt aan gaven en talen-, ten, maar niet zoekt „de goddelijke waarheden," die bevindelijk moeten worden gekend" om het Evangelie van vrije genade, dat is niet naar den mensch te mogen kennen als vóór den mensch, als eene kracht Gods tot zaligheid een iegelijk die gelooft? DE HEERE ONZE GERECHTIG HEID. Het Wachtwoord der Hervor mers! Gij onderschrijft deze belijdenis en noemt U „Gereformeerd" of „Her vormd?" Het is wel! Doch houdt niet voor gerechtigheid Uwe rechtzinnig heid en Uw khnkende leuze: „Wij Hervormden" of „Wij Gereformeer den?" Gij moet worden en zijn Her vormd, Gereformeerd, vernieuwd van hart en zin. Hoort des Heeren Woord: Indien gij niet wederom geboren wordt, gij niet wordt veranderd d.i. gereformeerd, hervormd door de ver nieuwing Uw gemoeds, gij^ zult niet zien, noch ingaan het Koninkrijk Gods, geen deel hebben in het heil van den Naam: DE HEERE ONZE GERECHTIGHEID! Gij zijt „vóór de Waarheid," gaat slechts op daar, waar „de Waarheid op stoel is"gij houdt U verre van die plaatsen, waar leugen of „halve waar heid" wordt gebracht? Zeer goed!, want ge hoort niet waar een prediking wordt gebracht, die leidt tot een „dolen in de leer" en af voert van de „oude paden," van den weg der Waarheid; houdt U bij „de oude Waarheid." het zuivere Woord, bewaart het pand U toebetrouwd, maar rekent dat niet U tot gerechtig heid voor God! Gij siert U met den naam „Waar- heids-VRIEND," belijdt met een his- torieel geloof al wat God in Zijn Woord heeft geopenbaard, doch houdt dat niet voor gerechtigheidgij zult U zelve moeten leeren kennen als een „Waarheids-VU AND," moet komen en zijn „achter de Waarheid," het zaligmakende geloof bezitten, op dat met het harte gij zult gelooven ter rechtvaardigheid en -met den mond zult belijden ter zaligheid dat alleen DE HEERE ONZE GERECH TIGHEID is. Gij steunt op Uw burgerlijke, ker- kerlijke, maatschappelijke, zedelijke deugden en plichten, op Uw vroom heid of overvroomheid, op „Uw ge loof" en Uw „geloovige zijn"? Re kent niet die dingen U voor gerech tigheid, in den waan dat de Heere zoo'n braaf, vroom, geloovig mensch wel tot Zich nemen zal in den zaligen hemel; vleit U zelve niet met een goed heenkomen in de eeuwigheid, want hoort, wat zegt de Mond der Waarheid: Ik zegge U: tenzij Uwe gerechtigheid overvloediger zij dan der Parizeen en Schriftgeleerden, dat gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan! Gij zijt van gedachten dat ge be zit het oprechte geloof, dat gij zijt een „geloovige;" misschien wel geeft ge U uit voor een „verzekerd geloo vige" en „verzekerd Christen?" Onderzoekt Uzelve of gij werkelijk en naar waarheid zijt in het geloof der uitverkorenen Gods of gij niet ge looft en U verzekerd acht met een U door anderen of door Uzelven „op gedrongen geloof, een geloof van eigene fabricatie." Hoe vreeselijk zal het zijn eens te moeten gewaar worden, dat ge Uzel ve hebt bedrogen en dan te moeten doormaken, ontzettende ontnuchte ring: in de eeuwigheid Uwe oogen opslaan, zijnde in de pijn, in plaats van te ontwaken in de eeuwige vreugde! Doorzoekt Uzelven nauw, ja, doorzoekt nauw! (SLOT volgt.) DRAISJtlA-vaN VALKENBÜRC; 'S-; 1 e A .-iLEVERl ^?-rfiiiiinvf/*'-^T ""ZACHT VAN SMAAK -PRUS 70 cl niEuws A.lx)imementsprljs 90 cent per 3 maandenljij vooruitbetaling. Veischjfnt lederen Woensdag en Zat^dag 2 maal per week. Afzondert^ke nummeis 5 ceal Buitenland 8 gulden per'jaai ijj' I Ad-vertentiê»pi^"s 20 cent per Tegel. Reclames 40 et.; Dienste I aanvragen en aanbiedingen van 16 regels 80 et.; Boek«aani< Gevestigd te Middelhamis Prins Hendrikstr. 122 G Giro J67930 Postbox 8 - Tel. 17. kondiging 10 cent per xegel - Contracten belangrijk lager. Bpiantoor voor Zeeland: St. Slaartensi^k Maxbt, Telef. 59. (Het Wachtwoord idér Hervormers.') De Heere onze gerechtigheid. Jeremia 23 l.w. Ds. Joh. de Bres St. M'dijk Bij Brand- en Snijwonden, Pgnlijke Kloven, RuWe handen en Schrale huid, Een klein verschil maar: £en verschil ivaji één letter. Dwang; wordt dra^gi. IJdlele zorg voor de toekomst. Een man ujt XJi recht jyeloofdfe niet in het nut van poikken inen'ten. Een bejgrSjpe- li}k kreiupelrajm. Waardoor üjn de an- deite ziekten verdwenen? Niemand wordt gedïongsn tot inenten. Geen en- tingspllcht maar verschijningsplicht. Propoganiala en drang. Niet leven bSj de weldadiigheden van het heden. De mensch leeft vaak in bijzondere zorg en in angst voor kwa)en en ziekten die nooit komen. Het is hem zoo eigen zich voor de toekomst veilig te stellen. Allerlei schrikbeelden ,die dreigen wil hij trachten te voorkomen. Zoo is het met de bestrij ding van de pokken. De pokzlekte een vree selijke ziekte. Men is bang, dat die ziekte weer zal uitbreken. Och kon men ziekte en gezondheid, leven en dood wat meer over laten in de Handen van den Grooten Be schikker over ons aller leven weg en lot. Hoe rustig leeifde ons volk de laatste elf jaar op het gebied van de inenting tegen de pokken. Sedert de vreeselijke gevaren van de inenting zoo overtuigend waren gebleken moest ide inentings- of vaccine- dwar^g afgeschaft worden. Dat is nu elf jaar geleden. En wie in die elf jaar zijn kinderen wilde inenten die deed het en wie het niet wilde doen die deed het niet. Er was rust op dat gebied, een rust ^eer ge waardeerd door de vele tienduizenden, die altijd met tegenzin zich noode' aan den vaccinedwang onderwierpen. Het gevolg van die opheffing van ,de vaccinedwang was, dat zoowat niemand zijn kinderen meer liet inenten. En toch kon men l^et iedei^e drie maan den gratis laten doei Maar'de overgroote massa verscheen nitSl; ze bedankten er voor om het gezonde en zuivere bloed van hun kinderen te laten verontreinigen met wat vuile stof van kalverzweren. Het spreekwoord zegt: Goede wijn be hoeft geen krans." Als die inenting dan Zoo verbazend nuttig was, waarom dan geen grooter gebruik. En toch hoe is die inenting bekranst, verheerlijkt. Vroeger veel pok- ziekte. Sedert de inentingsdwang geen pok ziekte meer. De inenting heeft dan toch maar de pok ken verdreven, zoo juichen de voorstanders Die man uit Utrecht was_ het daar ze ker niet mee eens. Driemaal had hij zich laten inenten en toch kreeg hij de pokken. Heusch, 'kwil niet jokken" Driemaal geënt en toch de pokken," 200 verkondigde hij in een biljet voor zijn ramen in zeer begrijpelijk kreupelrijm zijn twijfel aan de afdoende werking van de inenting. De inenting heeft de pokken ver dreven, 't Is een stoute stelling. Die niet te bewijzen is. Ook niet uit het afgeleide bij het trekken van de conclusie. Zooveel an dere vreeselöke ziekten, die vroeger veel voorkwamen, ja zelfs epidemisch heersch- ten komen nü uiterst zeldzaam voor al is het ook dat er niet tegen geënt wordt. Denk slechts aan de vreeselijke pest. Een ziekte, die in oude tijden soms wel tot de heltft van de inwoners grafwaarts sleepte. En de vreeselijke melaatschheid,., Ook een inheemsche ziekte in vroeger ja ren. Gelukkig komt ze in ons land ook zoo goed als niet meer voor. Wat is daar van dan de oorzaak, menschelijkerwijze ge sproken. En om bij een veel voorkomende ziekte in onze orngeving te blijven. Wie lijdt er nu nog aan de derdedaa,g- sche koorts? Niemand meer, en er toch niet tegen ingeënt? Vroeger leed haast iedereen er aan. Bij de regeling van zijn werkzaamheden werd er meegerekend. „Neen, ,die dag komt mij niet uit," dan heb ik de koorts. Verdreven is deze ziekte. Ja, maar daar zijn uitwendige menschelij- ke oorzaken voor aan te geven. Het minder voorkomen van moerassen en plassen. In derdaad maar zoo kunnen allerlei andere oorzaken, die aan de waarneming nog ont snappen ook wel de oorzaak zijn van het verdwijnen van de pokken. De triomf van Jenners uitvinding staat dus al op heel losse schroeven. Toch is het aantal vereerders van de in enting nog ,groot. Niet de inenting zelf maar Ae stof waarmee ingeënt werd gaf reden tot die vreeselijke hersenziekte. Nu dat zal wel waar zijn. En daarom heeft men overal gezocht naar vaccine waarmee men kon inenten zonder die vreeselijke hersenziekte als gevolg. Dan zou Zweden, dan Sp£inje, dan Lausanne uitkomst bren gen. Echter alles te vergeefsj Nu heeft de Tweede Kamer weer een wet aangenomen betreffende de vaccinatie. Van dwang is nu geen sprake meer wel van drang. En nu wordt allerwege geadviseerd te laten inen ten beneden de twee jaar. Dan zouden er minder schadelijke gevolgen te duchten zijn. Hoewel in ons land maar vooral in het buitenland wel gebleken is dat op dien leeftijd de nadeelige gevoigen niet uitgeble ven zijn. Het liefst zouden de vereerders van de vaccinatie komen met vaccinedwang beneden de twee jaar. Deze wet komt slechts met vaccinedrang. En men kan aan deze drang ontkomen. Men behoeft zijn kinderen niet aan deze gevaarlijke kunst bewerking bloot te stellen. Op medische en principieele gronden kan nien vrijgesteld worden^ Dan wordt men wel opge roepen om voor den Burgemeester te verschijnen om uit zijn mond het nut van de vaccinatie te hooren bepleiten maar dat is dan ook het uiterste waartoe men verplicht wordt. Br is drang tot vaccina tie en dwang om te verschijnen voor den burgemeester. De gehate indirecte vaccine dwang is uit den tijd. Nu wordt het drang. Propaganda en drang. En dat alles omdat ons volk zoo ongezond is? Neen gelukkig niet. Alleen maar omdat men beducht is voor de toekomst. Niet leven wil bij de weldaden, die de Heere, de Gever en Schen ker van die weldaden, de God van leven en dood, van ziekte en gezondheid ons schenkt. WAARNEMER. NIEÏ VOOR PLEZIER EN VERMAAK. De autolooze Zondagen behooren weer tot het verleden. Handhaving van den Dag des Heeren, overeenkomstig 's Heeren Woord behoort tot de taak van de overheid waar het het publieke terrein des levens betreft. Jammer dat in ons land de overheid z;ich geheel en al aan die taak onttrekt. De Zondag is juist geworden tot den dag waar op het verkeer op de wegen een angstaan jagend karakter heeft aan,genomen. Op den Dag des Heeren zijn de wegen op het drukst. De Zondag wordt geheel van zijn karakter berooifd. Ook zijn groote sociale beteekenis als rustdag is meer en meer te loor gegaan,./ Tot groote schade van ons volk. De Zondag is een dag van jagen en vliegen langs de wegen waarvan de tal rijke verkeersongelukken in de bladen een .duidelijke taal spreken. Vanwege het gebrek aan benzine, waar een distributieregeHn,g moest worden voor bereid, werd het rijden op Zondag met mo torrijtuigen verboden. Helaas niet de hoogheid Gods, noch de naleving van Gods Wet, maar slechts een dreigend benzinetekort was de oorzaak van dit verbod. Ondertusschen waren de Zondagen rus tig en stil, een voorrecht, dat slechts kan worden beseft indien men woont S'SJi een groote drukke verkeersweg. Het rijden op Gods Dag kan nu weer ongestoord geschie den. Noodeloos, voor vermaak en plezier. Wie weet hoelang de oorlog nog duurt! Hoe nijpend het benzinegebruik voor ons leger, voor onze vjoot en luchtmacht, voor het economische leven wordt! En dan ja, dan zal men te laat bedenken, .da.t veel ben aine onnoodig voor plezier en vermaak is gebruikt. Voor plezier en vermaak dient geen benzine beschikbaar te worden ge stel^. Zeker niet op Zondag. En zeker niet met een distributieregeling in het vooruit zicht. Maar bovenal om de eerbiediging van Gods gebod moest het Zondag rijden ven- boden blijven. Dat het kan is gebleken. DAGEN VAN GERUCHTEN. Zoo zou men de tijd, die achter ons ligt kunnen noemen. Geruchten, wilde geruchten zelfs deden de ronde. Met als gevolg dat er over ons yolk spanning, angst kwam.En is die spanning, die angst er dan ja dan is de ge schikte voedingsbodem aanwezig voor al lerlei controleerbare geruchten, die de an,gst en spanning nog weer vermeerderen., Men moet versteld staan waar die geruchten van daan komen!\ De meest onzinnige, de meest dwazee geruchten doen dan de ron de. En telkens niaar weer worden ze ge loofd en verder verbreid. Men staat 'Ver- vereischen onmiddellijk goede verzorging! Vaak vormt zich een pijnlijke brandblaar. Zorg er voor, dat deze niet stuk gaat. Bedek de brandwond direct met een flinke laag AKKER'S Kloosterbalsem en... ■wèg is de pijn! Akker's Kloosterbalsem vervangt tijdelijk de vernielde huid, zuivert en geneest en is door zijn weefsel-herstellende werking een ware balsem voor brandwonden en brand- blaren. Zü genezen dan zonder litteekena. Onovertroffen als huidgenezend middel bij schaafwonden, ontvellingen, open huid, schrale huid, gesprongen handen, kloven, winterhanden, wintervoeten, winterooren. Per pot van 25 Gram f 621/2, pot van 50 Gram f 1.C4 stomd, wie er al niet door aangetast wordt Verbazing en ergernis moet ons vervullen wanneer we slien dat men telkens maar weer geloof hecht aan de meest onzinni ge geruchten. Ja, maar idle maatregelen die genomen worden en zijn. Dat zal toch wel niet voor niets zijn en daar zal men toch wel zijn reden voor hebben. Inderdaad en die reden is gauw genoeg aangegeven, 't Is mobilisatie. Daarin vin den de regeeringsmaatregelen hun verkla ring. We zijn op voet van oorlog.' En dan heeft men alles te wachten wat in den oor log moet worden gedaan. Daarbij komt dat de verantwoordelijke leiding geen en kel risico mag nemen. De leiding van leger en vloot moet op alles voorbereid zijn. Al les moet klaar zijn. Voor ons land zelf maar ook tegenover het buitenland. De bittere ernst met de ver dediging van ons land tegen eiken aanval moet naar binnen blijken, maar in niet min dere mate ook naar buiten. Maar dit is geen aanleiding om zich over te ,geven aan den stroom van wilde geruchten. Vlieden, waar geen vervolger is," zoo noemde „de Banier" die angststemming terecht. Daar moet men voor waken. Het hoofd koel houden en zich niet over,geven aan de wilde baren van geruchten. Och, dat men ook meer bedacht, dat de Heere regeert, er ware minder ajr^gst, minder voedsel voor geruchten. Dat men minder zien mocht op de twee de oorzaken maar meer zich verlaten mocht op Hem, Die de oorlogen doet op houden. Men de toevlucht mocht nemen tot Hem, in Wiens Hand al onze paden en we gen zfln. Dan is er minder plaats voor het geloof aan allerlei geruchten. 's-Gravenhage, 23 November 1939 DE BOXERHEFFING. Wij vernemen van officieele zijde, dat het bedrag van de heffing en steunuitkee- ring op boter, behoudens tusschent^jdsche wijziging, voor de week van 23 tot 30 No vember is vastgesteld op 80 cent per kg, (onveranderd.) 's-Gravenhage, 23 November 1939, AFLEVERING SUIKERBIEXEN. Het is gebleken, dat sommige telers van suikerbieten een gedeelte der bieten, welke zij beschikbaar hebben boven de hoeveel-' heid Waarvoor hun garantie werd verstrekt niet aan een suikerfabriek wenschen te le veren, in de verwachtin,g, dat in de toe komst het verbod tot vervoeren en afleve ren van suikerbieten, anders dan aan sui kerfabrieken, zal worden ingetrokken. Van officieele zijde wordt er de aandacht van belanghebbenden op gevestigd, dat een ophefifing van dat verbod niet in het voor nemen der Regeering ligt. lederen teler wordt dus aangeraden de door hem geteel de suikerbieten, voorzoover die niet be stemd zijri voor veevoedering in eigen be drijf aan een suikerfabriek te leveren.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1939 | | pagina 1