CHIU\€EKBIADopGED.GnonD5IA6vöÖRraZUID-HOUEf;ZEC^^
N.V. UiïGEYERSMAATSCHAPPIJ „EIUNDEN-NIEUWS'
„Jehovah - Tsidkenu''
PUROL in huis!
Uit het Kijkvenster.
KLQDSTERBALSEM
STICHTELIJKE
OVERDENKING
tm
LjtinINU wondEn
12e Jaargang
ZATERDAG 25 NOVEMBER 1939
No. 1095
AKKER'S
OFFICIEELE CRISISPÜBLICATIES
WAARIN SEDERT 1NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET B LA D ,,0 N Z E E I L A N D E .>|- - 1 8E J A A G A N G
UITGAVE VAN
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
r V.
DE HEERE ONZE GERECHTIG
HEID! Het Wachtwoord der Hervor
mers! Met dat woord heeft de Refor
matie opgeheven de Banier van het
Woord des geloofs, het reine Evan
gelie der Vrije Genade!
De Kerk werd teruggeroepen „tot
de Wet en tot de Getuigenis."
Zijn wij echte kinderen der Hervor
ming?
Hebben wij bewaard en bewaren we
de dierbare panden, van de Hervor
mers en „onze vaderen" ons toebe-
trouwd
Helaas, neenKerk en Staat zijn in
diep verval en onder het oordeel van
wege de verguizing, de verkorting,
de niet-handhaving van en de wijd
verbreide onverschilligheid tegenover
de geheel Schriftuurlijke, zuivere Be
lijdenis des geloofs.
Het Woord heeft afgedaan als Gods
eetiwig Getuigenis, dat toch is gege
ven om daarnaar te reguleeren ons
geloof en om naar den regel der Wet
en des Heeren ordinantiën te regee-
ren.
Het Wachtwoord der Hervormers,
het reine Evangelie van vrije Genade
wordt bitter tegengestaangroot is
de haat tegen de goddelijke waarhe
den, die God op het hoogst verheerlij
ken en den mensch op het diepst ver
nederen.
De vijandschap tegen de „ware Ge
reformeerde religie" openbaart zich
op velerlei manier, ten deele driest
openlijk, ten deele onder den schoo-
nen schijn en de leuze op te komen
voor de echte Reformatorische be
ginselen, die echter worden aange
rand en verloochend in de leer en in
het leven.
Het in de Hervorming weder aan
het licht gebrachte reine Evangelie
der Vrije Genade is niet naar den
mensch, daarom is het niet „gewild"
en hoort men liever een verkondiging
van zulk een „Evangelie" dat het
harte in het gevlei komt en waarbij
kan worden gezongen: O, sterveling
gevoel Uw waarde!
Daar gaat uit een roepen om plaats
voor een ruim Evangelie voor zon
daars; men wenscht een „algemeene"
prediking, en hoort niet gaarne „on
derscheidenlijk" prediken, waarbij
het snoode van hét kostelijke wordt
gescheiden, waarbij wordt aangezegd
het „Wee den goddelooze" en het
„Wel den rechtvaardige;" van „se-
pareeren" en „kenteekenen voorstel
len" moeten ze niets hebben.
„Spreekt ons zachte dingen; laat
luide opklinken het liefelijke Evan-
gelie-geklank, doch laat toch zwijgen
de boetbazuin der Wet!" Zóó wordt
het veel begeerd: het Woord moet af-
geslepen worden aan de scherpe kan
ten; het zwaard des Woords moet
omwoeld worden met zeer dikke wind
selen, opdat de zeer groote scherpte
vooral niet wonde!
Naar de „Waarheid Gods" wordt
in vele kringen niet gevraagd doch
wél naar ,gaven en talenten;" men
vergaart zich predikers, die kuimen
ten toon spreiden, gaven van „wel
sprekendheid," houden „mooie pree
ken" en „schitterende lezingen;" ook
in dien zin wordt geroepen om een
Evangelie naar den mensch!
Want wij vragen slechts!komt
dan niet in het middelpunt te staan
de prediker, de spreker van „schoone
woorden," de „bekende kanselrede
naar;" wordt dan niet door de uitne
mendheid van woorden het Kruis van
Christus verijdeld, het licht des
Woords verduisterd, de prediking een
Evangelie naar den mensch, die gaar
ne zich vergaapt aan gaven en talen-,
ten, maar niet zoekt „de goddelijke
waarheden," die bevindelijk moeten
worden gekend" om het Evangelie
van vrije genade, dat is niet naar den
mensch te mogen kennen als vóór
den mensch, als eene kracht Gods tot
zaligheid een iegelijk die gelooft?
DE HEERE ONZE GERECHTIG
HEID. Het Wachtwoord der Hervor
mers!
Gij onderschrijft deze belijdenis en
noemt U „Gereformeerd" of „Her
vormd?" Het is wel! Doch houdt niet
voor gerechtigheid Uwe rechtzinnig
heid en Uw khnkende leuze: „Wij
Hervormden" of „Wij Gereformeer
den?" Gij moet worden en zijn Her
vormd, Gereformeerd, vernieuwd van
hart en zin. Hoort des Heeren Woord:
Indien gij niet wederom geboren
wordt, gij niet wordt veranderd d.i.
gereformeerd, hervormd door de ver
nieuwing Uw gemoeds, gij^ zult niet
zien, noch ingaan het Koninkrijk
Gods, geen deel hebben in het heil
van den Naam: DE HEERE ONZE
GERECHTIGHEID!
Gij zijt „vóór de Waarheid," gaat
slechts op daar, waar „de Waarheid
op stoel is"gij houdt U verre van die
plaatsen, waar leugen of „halve waar
heid" wordt gebracht?
Zeer goed!, want ge hoort niet waar
een prediking wordt gebracht, die
leidt tot een „dolen in de leer" en af
voert van de „oude paden," van den
weg der Waarheid; houdt U bij „de
oude Waarheid." het zuivere Woord,
bewaart het pand U toebetrouwd,
maar rekent dat niet U tot gerechtig
heid voor God!
Gij siert U met den naam „Waar-
heids-VRIEND," belijdt met een his-
torieel geloof al wat God in Zijn
Woord heeft geopenbaard, doch
houdt dat niet voor gerechtigheidgij
zult U zelve moeten leeren kennen
als een „Waarheids-VU AND," moet
komen en zijn „achter de Waarheid,"
het zaligmakende geloof bezitten, op
dat met het harte gij zult gelooven
ter rechtvaardigheid en -met den
mond zult belijden ter zaligheid dat
alleen DE HEERE ONZE GERECH
TIGHEID is.
Gij steunt op Uw burgerlijke, ker-
kerlijke, maatschappelijke, zedelijke
deugden en plichten, op Uw vroom
heid of overvroomheid, op „Uw ge
loof" en Uw „geloovige zijn"? Re
kent niet die dingen U voor gerech
tigheid, in den waan dat de Heere
zoo'n braaf, vroom, geloovig mensch
wel tot Zich nemen zal in den zaligen
hemel; vleit U zelve niet met een
goed heenkomen in de eeuwigheid,
want hoort, wat zegt de Mond der
Waarheid: Ik zegge U: tenzij Uwe
gerechtigheid overvloediger zij dan
der Parizeen en Schriftgeleerden, dat
gij in het Koninkrijk der hemelen
geenszins zult ingaan!
Gij zijt van gedachten dat ge be
zit het oprechte geloof, dat gij zijt
een „geloovige;" misschien wel geeft
ge U uit voor een „verzekerd geloo
vige" en „verzekerd Christen?"
Onderzoekt Uzelve of gij werkelijk
en naar waarheid zijt in het geloof
der uitverkorenen Gods of gij niet ge
looft en U verzekerd acht met een U
door anderen of door Uzelven „op
gedrongen geloof, een geloof van
eigene fabricatie."
Hoe vreeselijk zal het zijn eens te
moeten gewaar worden, dat ge Uzel
ve hebt bedrogen en dan te moeten
doormaken, ontzettende ontnuchte
ring: in de eeuwigheid Uwe oogen
opslaan, zijnde in de pijn, in plaats
van te ontwaken in de eeuwige
vreugde! Doorzoekt Uzelven nauw,
ja, doorzoekt nauw!
(SLOT volgt.)
DRAISJtlA-vaN VALKENBÜRC; 'S-; 1
e A .-iLEVERl
^?-rfiiiiinvf/*'-^T
""ZACHT VAN SMAAK -PRUS 70 cl
niEuws
A.lx)imementsprljs 90 cent per 3 maandenljij vooruitbetaling.
Veischjfnt lederen Woensdag en Zat^dag 2 maal per week.
Afzondert^ke nummeis 5 ceal Buitenland 8 gulden per'jaai
ijj' I Ad-vertentiê»pi^"s 20 cent per Tegel. Reclames 40 et.; Dienste
I aanvragen en aanbiedingen van 16 regels 80 et.; Boek«aani<
Gevestigd te Middelhamis Prins Hendrikstr. 122 G Giro J67930 Postbox 8 - Tel. 17. kondiging 10 cent per xegel - Contracten belangrijk lager.
Bpiantoor voor Zeeland: St. Slaartensi^k Maxbt, Telef. 59.
(Het Wachtwoord idér Hervormers.')
De Heere onze gerechtigheid.
Jeremia 23 l.w.
Ds. Joh. de Bres
St. M'dijk
Bij Brand- en Snijwonden, Pgnlijke Kloven,
RuWe handen en Schrale huid,
Een klein verschil maar: £en verschil
ivaji één letter. Dwang; wordt dra^gi.
IJdlele zorg voor de toekomst. Een
man ujt XJi recht jyeloofdfe niet in het
nut van poikken inen'ten. Een bejgrSjpe-
li}k kreiupelrajm. Waardoor üjn de an-
deite ziekten verdwenen? Niemand
wordt gedïongsn tot inenten. Geen en-
tingspllcht maar verschijningsplicht.
Propoganiala en drang. Niet leven bSj de
weldadiigheden van het heden.
De mensch leeft vaak in bijzondere zorg
en in angst voor kwa)en en ziekten die
nooit komen. Het is hem zoo eigen zich
voor de toekomst veilig te stellen. Allerlei
schrikbeelden ,die dreigen wil hij trachten
te voorkomen. Zoo is het met de bestrij
ding van de pokken. De pokzlekte een vree
selijke ziekte. Men is bang, dat die ziekte
weer zal uitbreken. Och kon men ziekte en
gezondheid, leven en dood wat meer over
laten in de Handen van den Grooten Be
schikker over ons aller leven weg en lot.
Hoe rustig leeifde ons volk de laatste elf
jaar op het gebied van de inenting tegen
de pokken. Sedert de vreeselijke gevaren
van de inenting zoo overtuigend waren
gebleken moest ide inentings- of vaccine-
dwar^g afgeschaft worden. Dat is nu elf
jaar geleden. En wie in die elf jaar zijn
kinderen wilde inenten die deed het en wie
het niet wilde doen die deed het niet. Er
was rust op dat gebied, een rust ^eer ge
waardeerd door de vele tienduizenden, die
altijd met tegenzin zich noode' aan den
vaccinedwang onderwierpen. Het gevolg
van die opheffing van ,de vaccinedwang
was, dat zoowat niemand zijn kinderen
meer liet inenten.
En toch kon men l^et iedei^e drie maan
den gratis laten doei Maar'de overgroote
massa verscheen nitSl; ze bedankten er
voor om het gezonde en zuivere bloed van
hun kinderen te laten verontreinigen met
wat vuile stof van kalverzweren.
Het spreekwoord zegt: Goede wijn be
hoeft geen krans." Als die inenting dan
Zoo verbazend nuttig was, waarom dan geen
grooter gebruik. En toch hoe is die inenting
bekranst, verheerlijkt. Vroeger veel pok-
ziekte. Sedert de inentingsdwang geen pok
ziekte meer.
De inenting heeft dan toch maar de pok
ken verdreven, zoo juichen de voorstanders
Die man uit Utrecht was_ het daar ze
ker niet mee eens. Driemaal had hij zich
laten inenten en toch kreeg hij de pokken.
Heusch, 'kwil niet jokken"
Driemaal geënt en toch de pokken,"
200 verkondigde hij in een biljet voor zijn
ramen in zeer begrijpelijk kreupelrijm zijn
twijfel aan de afdoende werking van de
inenting. De inenting heeft de pokken ver
dreven, 't Is een stoute stelling. Die niet
te bewijzen is. Ook niet uit het afgeleide bij
het trekken van de conclusie. Zooveel an
dere vreeselöke ziekten, die vroeger veel
voorkwamen, ja zelfs epidemisch heersch-
ten komen nü uiterst zeldzaam voor al is
het ook dat er niet tegen geënt wordt.
Denk slechts aan de vreeselijke pest.
Een ziekte, die in oude tijden soms wel
tot de heltft van de inwoners grafwaarts
sleepte. En de vreeselijke melaatschheid,.,
Ook een inheemsche ziekte in vroeger ja
ren. Gelukkig komt ze in ons land ook
zoo goed als niet meer voor. Wat is daar
van dan de oorzaak, menschelijkerwijze ge
sproken. En om bij een veel voorkomende
ziekte in onze orngeving te blijven.
Wie lijdt er nu nog aan de derdedaa,g-
sche koorts? Niemand meer, en er toch
niet tegen ingeënt? Vroeger leed haast
iedereen er aan. Bij de regeling van zijn
werkzaamheden werd er meegerekend.
„Neen, ,die dag komt mij niet uit," dan
heb ik de koorts. Verdreven is deze ziekte.
Ja, maar daar zijn uitwendige menschelij-
ke oorzaken voor aan te geven. Het minder
voorkomen van moerassen en plassen. In
derdaad maar zoo kunnen allerlei andere
oorzaken, die aan de waarneming nog ont
snappen ook wel de oorzaak zijn van het
verdwijnen van de pokken. De triomf van
Jenners uitvinding staat dus al op heel
losse schroeven.
Toch is het aantal vereerders van de in
enting nog ,groot. Niet de inenting zelf
maar Ae stof waarmee ingeënt werd gaf
reden tot die vreeselijke hersenziekte. Nu
dat zal wel waar zijn. En daarom heeft
men overal gezocht naar vaccine waarmee
men kon inenten zonder die vreeselijke
hersenziekte als gevolg. Dan zou Zweden,
dan Sp£inje, dan Lausanne uitkomst bren
gen. Echter alles te vergeefsj Nu heeft de
Tweede Kamer weer een wet aangenomen
betreffende de vaccinatie. Van dwang is nu
geen sprake meer wel van drang. En nu
wordt allerwege geadviseerd te laten inen
ten beneden de twee jaar. Dan zouden er
minder schadelijke gevolgen te duchten
zijn. Hoewel in ons land maar vooral in
het buitenland wel gebleken is dat op dien
leeftijd de nadeelige gevoigen niet uitgeble
ven zijn. Het liefst zouden de vereerders
van de vaccinatie komen met vaccinedwang
beneden de twee jaar. Deze wet komt
slechts met vaccinedrang. En men kan aan
deze drang ontkomen. Men behoeft zijn
kinderen niet aan deze gevaarlijke kunst
bewerking bloot te stellen. Op medische en
principieele gronden kan nien vrijgesteld
worden^ Dan wordt men wel opge
roepen om voor den Burgemeester
te verschijnen om uit zijn mond het nut
van de vaccinatie te hooren bepleiten maar
dat is dan ook het uiterste waartoe men
verplicht wordt. Br is drang tot vaccina
tie en dwang om te verschijnen voor den
burgemeester. De gehate indirecte vaccine
dwang is uit den tijd. Nu wordt het drang.
Propaganda en drang. En dat alles omdat
ons volk zoo ongezond is? Neen gelukkig
niet. Alleen maar omdat men beducht is
voor de toekomst. Niet leven wil bij de
weldaden, die de Heere, de Gever en Schen
ker van die weldaden, de God van leven
en dood, van ziekte en gezondheid ons
schenkt.
WAARNEMER.
NIEÏ VOOR PLEZIER EN VERMAAK.
De autolooze Zondagen behooren weer
tot het verleden.
Handhaving van den Dag des Heeren,
overeenkomstig 's Heeren Woord behoort
tot de taak van de overheid waar het het
publieke terrein des levens betreft.
Jammer dat in ons land de overheid z;ich
geheel en al aan die taak onttrekt. De
Zondag is juist geworden tot den dag waar
op het verkeer op de wegen een angstaan
jagend karakter heeft aan,genomen. Op
den Dag des Heeren zijn de wegen op het
drukst. De Zondag wordt geheel van zijn
karakter berooifd. Ook zijn groote sociale
beteekenis als rustdag is meer en meer te
loor gegaan,./ Tot groote schade van ons
volk. De Zondag is een dag van jagen en
vliegen langs de wegen waarvan de tal
rijke verkeersongelukken in de bladen een
.duidelijke taal spreken.
Vanwege het gebrek aan benzine, waar
een distributieregeHn,g moest worden voor
bereid, werd het rijden op Zondag met mo
torrijtuigen verboden.
Helaas niet de hoogheid Gods, noch de
naleving van Gods Wet, maar slechts een
dreigend benzinetekort was de oorzaak van
dit verbod.
Ondertusschen waren de Zondagen rus
tig en stil, een voorrecht, dat slechts kan
worden beseft indien men woont S'SJi een
groote drukke verkeersweg. Het rijden op
Gods Dag kan nu weer ongestoord geschie
den. Noodeloos, voor vermaak en plezier.
Wie weet hoelang de oorlog nog duurt!
Hoe nijpend het benzinegebruik voor ons
leger, voor onze vjoot en luchtmacht, voor
het economische leven wordt! En dan ja,
dan zal men te laat bedenken, .da.t veel ben
aine onnoodig voor plezier en vermaak is
gebruikt. Voor plezier en vermaak dient
geen benzine beschikbaar te worden ge
stel^. Zeker niet op Zondag. En zeker niet
met een distributieregeling in het vooruit
zicht. Maar bovenal om de eerbiediging van
Gods gebod moest het Zondag rijden ven-
boden blijven. Dat het kan is gebleken.
DAGEN VAN GERUCHTEN.
Zoo zou men de tijd, die achter ons ligt
kunnen noemen.
Geruchten, wilde geruchten zelfs deden
de ronde. Met als gevolg dat er over ons
yolk spanning, angst kwam.En is die
spanning, die angst er dan ja dan is de ge
schikte voedingsbodem aanwezig voor al
lerlei controleerbare geruchten, die de an,gst
en spanning nog weer vermeerderen., Men
moet versteld staan waar die geruchten
van daan komen!\ De meest onzinnige, de
meest dwazee geruchten doen dan de ron
de. En telkens niaar weer worden ze ge
loofd en verder verbreid. Men staat 'Ver-
vereischen onmiddellijk goede verzorging!
Vaak vormt zich een pijnlijke brandblaar.
Zorg er voor, dat deze niet stuk gaat. Bedek
de brandwond direct met een flinke laag
AKKER'S Kloosterbalsem en... ■wèg is de pijn!
Akker's Kloosterbalsem vervangt tijdelijk
de vernielde huid, zuivert en geneest en is
door zijn weefsel-herstellende werking een
ware balsem voor brandwonden en brand-
blaren. Zü genezen dan zonder litteekena.
Onovertroffen als huidgenezend middel bij
schaafwonden, ontvellingen, open huid,
schrale huid, gesprongen handen, kloven,
winterhanden, wintervoeten, winterooren.
Per pot van 25 Gram f 621/2, pot van 50 Gram f 1.C4
stomd, wie er al niet door aangetast wordt
Verbazing en ergernis moet ons vervullen
wanneer we slien dat men telkens maar
weer geloof hecht aan de meest onzinni
ge geruchten.
Ja, maar idle maatregelen die genomen
worden en zijn. Dat zal toch wel niet voor
niets zijn en daar zal men toch wel zijn
reden voor hebben.
Inderdaad en die reden is gauw genoeg
aangegeven, 't Is mobilisatie. Daarin vin
den de regeeringsmaatregelen hun verkla
ring. We zijn op voet van oorlog.' En dan
heeft men alles te wachten wat in den oor
log moet worden gedaan. Daarbij komt
dat de verantwoordelijke leiding geen en
kel risico mag nemen. De leiding van leger
en vloot moet op alles voorbereid zijn. Al
les moet klaar zijn.
Voor ons land zelf maar ook tegenover
het buitenland. De bittere ernst met de ver
dediging van ons land tegen eiken aanval
moet naar binnen blijken, maar in niet min
dere mate ook naar buiten. Maar dit is
geen aanleiding om zich over te ,geven aan
den stroom van wilde geruchten. Vlieden,
waar geen vervolger is," zoo noemde „de
Banier" die angststemming terecht. Daar
moet men voor waken. Het hoofd koel
houden en zich niet over,geven aan de wilde
baren van geruchten. Och, dat men ook
meer bedacht, dat de Heere regeert, er
ware minder ajr^gst, minder voedsel voor
geruchten.
Dat men minder zien mocht op de twee
de oorzaken maar meer zich verlaten
mocht op Hem, Die de oorlogen doet op
houden. Men de toevlucht mocht nemen tot
Hem, in Wiens Hand al onze paden en we
gen zfln. Dan is er minder plaats voor het
geloof aan allerlei geruchten.
's-Gravenhage, 23 November 1939
DE BOXERHEFFING.
Wij vernemen van officieele zijde, dat
het bedrag van de heffing en steunuitkee-
ring op boter, behoudens tusschent^jdsche
wijziging, voor de week van 23 tot 30 No
vember is vastgesteld op 80 cent per kg,
(onveranderd.)
's-Gravenhage, 23 November 1939,
AFLEVERING SUIKERBIEXEN.
Het is gebleken, dat sommige telers van
suikerbieten een gedeelte der bieten, welke
zij beschikbaar hebben boven de hoeveel-'
heid Waarvoor hun garantie werd verstrekt
niet aan een suikerfabriek wenschen te le
veren, in de verwachtin,g, dat in de toe
komst het verbod tot vervoeren en afleve
ren van suikerbieten, anders dan aan sui
kerfabrieken, zal worden ingetrokken.
Van officieele zijde wordt er de aandacht
van belanghebbenden op gevestigd, dat een
ophefifing van dat verbod niet in het voor
nemen der Regeering ligt. lederen teler
wordt dus aangeraden de door hem geteel
de suikerbieten, voorzoover die niet be
stemd zijri voor veevoedering in eigen be
drijf aan een suikerfabriek te leveren.