ChlUVEEKBIADÖpGED.GnonD5IAGvöönDcZUID-HOainZCClIWJ^ CHAMDEn N.V. üiïGEVERSMAAÏÏCHAPPU „EIIANDEN-NIEÜWS" i Pachtzaken i Het Nederlandsche schip de (Simon Bolivar" vergaan. 12e Jaargang De toestand in de garnalenvisscherij. WOENSDAG 22 NOVEMBER 1939 No. 1094 Griep, Kou, Pijn. WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD ..ONZEEILAND BA" - 18EJAAGANG UITGAVE VAN W. A. DB BAKKER voor Handel, Bedrijf en Particulier OUDDORP niEuws Gevestigd te Middelliamis Prins Hendrilcstr. 122 C Giro i67930 Postbox 8 Tel. 17. B^kaiitooT voor Zeeland: St. Maartenaclijk lAarbt, Telef. 59. Abonnementsprgs 90 cent per 3 maandenbiti vooruitbetaling. Verschjint iedeuen Woensdag en Za^rdag 2 maal per week. Afzonderde nummen 5 ceai Buitenland 8 gulden per jaar Advertentie^prgs 20 centper regel. Reclames 40 et.; Dienst» aanvragen en aanbiedingen van 1—6 rebels 80 et.; Boek'aan« kondiging 10 cent per regel Contracten belangrgK lager. Naar men weet, bestaat de bevolking van de Haven van Ouddorp, het Goeree- sche Hoofd en een groot deel van die van Stellendam van de garnalenvisscherij en het garnalenpellen. De toestand, vsrelke door de oorlogsomstandigheden geschapen is, doet ook in deze plaatsen en in dit be drijf terdege zijn terugslag gevoelen en we menen dan ook, de aandacht van autori teiten en lezers van ons bjad te moeten vragen voor deze tak van visscherij, die moeilijke tijden doormaakt en waarvoor de toekomst geenszins rooskleurig is. In de jaren 1931 tot 1935 heeft de gar nalenvisscherij zware tijden doorgemaakt tengevolge van de algemeene crisis, die ex portbelemmeringen en contingenteeringen meebracht, waardoor de verdiensten zeer gering waren en met name de schippers niet in staat waren hun vaartuigen te on derhouden. Door de actie der plaatselijke visschersvereenigingen en in het bijzonder van de in die tijd opgerichte Nederland- sche Vlsschersbond onder leiding van den Helderschen onderwijzer Stevenson, die zich buitengewoon voor de visscherij in teresseert en van deze geheele bedrijfstak uitnemend op de hoogte is, werd tenslotte bij de Regeering resultaat bereikt in deze zin, dat de Ned. Visscherij Centrale de ge hele garnalenvisscherij, zoowel de consump tie als levende en gezouten en gedroog de garnalen in haar regelingen betrok. Er werd een minimum prijs vastgesteld, welke aan de visschers per kilo moest worden uitbetaald, het pelloon werd gefixeerd, een taxi-regeling voor de grootte der vang sten naar de capaciteit van de motor inge voerd. De zg. pelbazen werden bij de in koop uitgeschakeld, daar de visschers hun garnalen moesten leveren aan den agent van de Visscherij-Centrale, tervrtjl de pel bazen ze van de Centrale betrekken,. Deze regeling, die eigenlijk een soort be drijfsorganisatie of ordening kan genoemd worden, uit crisisomstandigheden geboren, h^eft voor de visschers goed gewerkt. Zij heeft een billijke verdeeling der verdiensten gebracht, een einde gemaakt aan conflic ten over de prijs, welke voorheen herhaal delijk tot stakingen of botsingen leidde tus- schen visschers en pelbazen, ze heeft ook een zij het geringe, bedrijfssteun in het leven geroepen in ieder geval is de toestand draag liik gemaakt. De vrijheid van het bedrijf was wel in vele opzichten teloor gegaan, wat vooral de pelbazen-handelaars met naar de zSn was,, maar dit is zeker, da^t een opheffing dezer regelingen van de Vissche rij Centrale de garnalenvisschers weer zou terugbrengen in de vroegere toestand van afhankelijkheid van de pelbaaen met al de gevolgen daarvan, vooral een veel lagere prijs. De Regeering heeft ook enkele jaren te rug een flink bedrag uitgetrokken voor reparaties aan vaartuigen, welks eigenaren dartoe financieel niet in staat waren, zoo dat de vloot weer voor een aantal jaren zeewaardig kan worden geacht. Alles bij elkaar genomen kan dus niet worden ge;- zegd, dat de Regeering voor"dez|e visschers niets gedaan heeft. De toestand was dan ook voor het uitbreken van de aorloog zóó, dat er, het pelloon meegerekend, over het algemeen behoorlek werd verdiend. Begin September geraakte echter alles direct in de war. De vloot werd verboden uit te voeren. Mijnenvelden Werden gelegd in het Goereesche en Brouwerhavensche Gat, waardoor het beste vlschwater verbo den terrein werd. Met moeite gelukte het na een paar weken, van den stelling commandant toestemming te verkrijgen uit te varen, echter met eenige beperkin gen. De zeilvaaruigen mogen jn 't geheel niet meer uitvaren, de anderen slechts ge durende de dag. In donker en bij mist mag niet gevischt worden. Nu ds het aantal zei lers slechts gering (3 in Stellendam, 4 in Goeree en in Ouddorp geen) maar deze enkelen zijn toch geweldig gedupeerd. Daarbij zijn de anderen, die wel kunnen visschen, gehandicapt door de mijnenvel den en door het f^it, dat ze pas laat weg kunnen en vroeg thuis moeten zijn, zoodat verre reizen tot bij Hoek van Holland of Scheveningen vrgwel uitgesloten zijn en het visch,gebied dus zeer beperkt is. Nu kan er ook hier en daar binnen worden ge vischt, maar gedurende enkele maanden Was b.v. het Zuiderdiep verboden terrein en bovendien zijn de garnalen in het Ha ringvliet van mindere kwaliteit en niet ge schikt voor de bewaring in de vriesinrich- tingen gedurende de winter. Doordat er de laatste maanden dus voor velen slechts weinig te verdienen viel, heb ben verscheidene visschers in die tijd land arbeid verricht en 'lag een deel van de vl6ot aan de kant. Dat heeft velen voor moeilijke gezinsomstandigheden bewaard, doch deze periode is afgeloopen en nu dringt het probleem zich des te sterker. De bestellingen zijn geringer geworden, vooral doordat tot voor kort Engeland de import verbood. En de vangsten loopen zeer uiteen. Enkele grootere vaartuigen met sterke motor kunnen nog wat verdie nen, doch voor de kleinere is de toestand zeer slecht. Daarbij komt nu nog, dat de prijzen van de olie geweldig gestegen zijn, wat de bedrijfsonkosten ontzaglijk op voert, terwijl ook de prijzen van netten, touw, staaldraad etc. zeer omhoog geloö- pen zijn. Het ligt dus voor de hand, dat de situatie inderdaad slecht moet zijn en nog slechter moet worden. Vanwege de visschersorganisaties wordt daarom actie gevoerd, teneinde eenige compensatie te verkrijgen voor de ver hoogde onkosten en tevens een oplossing te zoeken voor het moeilijke vraagstuk van de schippers, welke door algeheele of gedeeltelijke derving van verdiensten per soonlijke en gezinsmoeilij.kheden krijgen en bovendien hun vaartuig niet kunnen on derhouden en geen rente en aflossing kun nen betalen. Het staat immers zoo, dat de knechts in de werkloozensteun komen, doch voor de schippers is dit tot dusver onmogelijk. Er zal werkelijk met behulp van de Departementen van Economische en van Sociale Zaken voor dezen mensch iets moeten worden gedaan en een rege ling moeten worden getroffen voor deze slachtoffers van de oorlogstoestand. Daarbij .zullen de visschers, ,die in de vaart kunnen blijven, een verhoogde prijs moeten ontvangen. Vanwege de Visscherij wordt wel aangevoerd, dat deze zomer de prijs al 2 cent per kilo hooger is gezet dan vorige jarerL. Daartegenover kan wor den aangevoerd, dat dit reeds vóór Sep tember wenschelijk werd geacht, zoodat de oorlogsomstandigheden hierbuiten staan en de zaak opnieuw onder de oogen moet worden gezien. We stemmen toe, dat een prijsverhooging remmend kan werken op de omzet,, doch de groote vl-aag is, op welke wijze de visschers anders eenige compensatie kunnen krijgen voor hun hoo gere kosten. Prijsverhooging is het eerst voor de hand liggend economisch middel om een bedrijfscrisis te voorkomen én ze wordt dan ook steeds over de geheele li nie toegepast. Indien dit niet mogelijk is vanwege de handel, dan moet er iets an ders op gevonden worden, b.v. een zeer sterk verhoogde bedrijfssteun, maar in ieder geval zal er iets moeten gebeuren. Dit is de toestand in de garnalenvis scherij. Versterking der organisatie is thans wel zeer noodzakelijk, daar deze op de bres zullen moeten staan voor de vis- schersbelangeiy bij de autoriteiten. Getuigd kan worden, dat de plaatselijke autoritei ten, in casu de burgemeester der drie be trokken gemeenten een zeer groote mede-' werking verleenen. Het is te hopen, dat er door gezamenlijke actie iets bereikt mag worden en dat deze vrinter, die velen met zorg tegemoet zien, het bedrijf in zgn geheel kan worden voortgezet zonder dat armoede en broodgebrek ontstaat. TAAK VAN HET AtGEMEBN STEUN COMITÉ 1939. Zooals reeds uit de hieromtrent ver schenen mededeeling van den Regeerings- persdienst is gebleken, stelt het Algemeen Steun Comité 1939 zich ten doel in één centraal orgaan te belichamen de beharti ging van de belangen van hen, die tenge volge van den oorlogstoestand in kommer volle omstandigheden verkeeren. In hoofd zaak 2iai daartoe ingeschakeld blijven de werkzaamheid van de Koninklijke Natio nale Vereeniging tot Steun aan Miliciens en het Nationaal Fonds voor Bijzondere Noodeni.,' Daarnevens zal door het Algemeen Steun Comité 1939, indien de middelen het ge- doogen, ook langs anderen weg hulp wor den geboden. Omtrent de gevallen waarin en de wijze waarop dit laatste zal ge schieden, is nog niets gepubliceerd. Ten slotte zal het Steuncomité zich bezig hoji-' den met de financiering van de maatrege len, welke ter voorziening in de nooden zul len worden getroffen. De functie van het Steuncomité 1939 zal in hoofdzaak een coördineerende zijn d.w.z. dat het verband zal leggen tusschen de voornaamste organisaties, welke zich thans reeds bezighouden met het feitelijk werk der steunverleening, of eventueel daarmede zullen worden belast. Dit is in de eerste plaats het Nationaal Fond^ voor Byzopdere Nooden met zijn plaatselijke Commissies van Samenwer king, voor zoover betreft, personen, .die of schoon *zij zelf niet gemobiliseerd zijn, ten gevolge van den oorlogatoestand in hun bestaan worden bedreigd. Daarnaast zal ,de KoiUnldiJlke Nationale Vereenlgring tot Stetm aan MiUciens (Sta- mil) zich belasten met steunverleening aan gemobiliseerden, ingeval de soldij of de kostvrinnersvergoeding oak na eventu- eele verhooging tot het toegelaten maxi mum onvoldoende is om het gezlin en (of) bedrijf van ,den gemobiliseerde voor finanoieelen ondergang te behoeden]. Zoowel het Nationaal Fonds voor Bij zondere Nooden als Stamil hebben zich op verzoek van ,de Regeering bereid ver klaard deze steunverleening op zich te ne men. Van ,de opbrengst wordt 10% ter be- schSfking gesteld voor de plaatselijke Com missie van samenwerking met het Natio naal Fonds voor bijzondere nooden. In Middelharnis en Sommelsdijk bestaat ook ,deze commissie, waarvan in Middelhar, nis voorzitter is de Burgemeester, even zoo ook in Sommelsdijk. Secretaris-Pen ningmeester is van de commissie in Mid- .delharnis de heer H. van Heest en van de commissie in Sommelsdijk ,de heer M. Jop- ,Pe. DISTRIBtlTIE PETROLEUM VOOR LANDBOUWDOELEINDEN. In het nummer van 17 dezer van het Geldersch Landbouworgaan van ,de Geld. 0. Mij. van Landbouw, vonden wij opge nomen een weergave van correspondentie gevoerd over bovenstaand onderwerp door het Kon. Dandb. Comité met het Rijksbu reau voor Aard-olieproducten. „Het K.N.L.C. heeft onder dagteekening van 3 November 19S9 het volgend schrij ven gericht aan het Rijksbureau voor Aardolieproducten. „Aan,gaande distributie van petroleum bereiken ons klachten. Zij, die geen elec- triciteit of gas hebben, .krijgen slechts 20% petroleum meer, dan diegenen, die hiervan wel gebruik maken. Op boerderijen ten plattelande, waar geen electriciteit of gaa is, dient petroleum niet alleen voor verlichting yan het woon huis, maar ook van schuren, stallen en werkplaatsen. De 20% welke beschikbaar wordt .gesteld, is daarvoor volstrekt on voldoende. Wij dringen er daarom bij Uw bureau ten sterkste op aan den boerderijen, welke in deze omstandigheden verkeeren, een ruimere toewijzing van aardolie te verstrek ken. Onder .da,gteekening van 7 November is hierop het volgend antwoord ontvangen: „Wij bevestigen hiermede de goede ont vangst van Uw schrijven waarbij U ver- zjoekt, waar bij de meeste boerderijen pe troleum niet alleen gebruikt wordt voor het woonhuis, doch ook voor schuren en stal len enz. voor dit laatste doel een extra hoeveelheid beschikbaar te stellen. Naar aanleiding hiervan maken wij U er op attent, .dat een dergelijke boerderij thans wïtsl'uitend voor haar huishoudelijk verbruik petroleumkaarten heeft ontvan gen. Onder huishou,delij,k verbruik wordt verstaan petroleum welke in het huishou^ dten wordt gebruikt voor verwarming, ver lichting en koken. Het toepassen dus van petroleum in schuren, stallen enz. kan dus niet worden ondergebrachft onder de definitie, voor huishoudelijk gebruik zooals hierboveij. is aangegeven en komt daardoor automatisch te vallen onder de bepalingen .dié gelden .voor verbruik van .petroleum voor indus- trieele .doeleinden. Hiervoor nu kan een aifzonderlijk. z..jg.n.' 1. formulier worden aangevraagd bij het distributiekantoor ter plaatse, hetwelk daarna ingevuld aan ons bureau wordt ge zonden en waarop t,z.t. wanneer tot dis tributie van petroleum wordt overgegaan, rekening houdend met den aanwezigen voorraad, toewijzing van petrolum kan plaats vinden. Wij meenen dan ook, dat in de petro- leumbeschikkingen dus reeds rekening ge houden is met <i6 bezwaren welke door U naar voren zijn gebracht in Uw boven aan- .gehaald schrijven. O. SUIKER OP BON 7'. 's-Gravenhage, 21 NoV. De minister van Economische Zaken deelt mede, dat gedurende het tijdvak van Dinsdag 21 No vember tot en met Zondag 10 December a.s. de met ,,7" genummerde bon der Rijks- distributiekaart recht geeft op het koopen van een kilogram suiker. Beheer en Administratie van vaste goederen Makelaardij Taxatie (Beëedigd) Vermogens- en Beleggingsbeheer. (Ook voor de Zeeuwsche eilanden.) Snel en goed helpen hierbij altijd een poeder of cachet van Mijnhardt. Mljnhardfs Poedeis per stuk 8 et. Doos ,45 et. Cachets, genaamd „Mijntaardties" 28t, 10 et. Doos 50 et. MET INGANG VAN HEDEN: WEER PERIODIEKE VERLOVEN. Naar de regeeringspersdienst meldt, zul len met ingang van heden. Dinsdag 21 No vember, des namiddags vier uur, wederom periodieke verloven verleend worden. DUITSCH VLIEGTUIG NEERGESTORT NABIJ ROERMOND. 's-Gravenhage, 20 Nov. De Regeerings persdienst meldt: Hedenochtend is bij Roermond een Duitsch militair vliegtuig gesignaleerd^^ Het werd van ,den grond af beschoten. Het Duitsche toestel is neergestort, waarbij de bestuur- ,der om het 'leven is gekomen. DUITSCHE VLIEGER WERD ZWAAR GEWOND. BERLIJN, 20 Nov. Naar wij verne men, is Zaterdag bij het incident tusschen een Nederlandsch en een Duitich vliegtuig bij Vlieland een der Duitsche piloten zwaar gewond. Het bewuste vliegtuig is lan,gs een groeten omweg en met groote moeite thuis gekomen. Op het oogenblik voert de Nederlandsche legatie met de Duitsche regeering bespre kingen over deze kwestie. DE ZEELAND ZET DIENST OP ENGELAND STOP. De directie ,van de Stoomvaart Maatschap pij Zeeland heeft besloten .den geregelden dienst op Engeland voorloopiig tot nader order stop te zetten. De laatste boot is Za- terda,gmorgen naar Engeland vertrokken en zal Dinsdag terugkeeren. IN BELGIË WEER VERLOVEN. Naar het „Nieuws v. d. Da,g;" meldt, heeft <Je Belgische minister van defensie besloten, aan de militairen opnieuw verlof toe te staan. De verloven, die, zooals men weet, eenigen tijd waren ingetrokken, zullen drie dagen per maand bedragen. Thans zijn echter maatregelen getroffen, om den reistijd buiten den verloftijd te doen vallen, zoodat elke soldaat zijn drie dagen verlof ten volle thuis zal kunnen doorbrengen. ONZE NEUTRALITEIT. Duitsch vliegtuig boven Nederlandsch igrondgebietl.. De Regeeringspersdienst meldt: Gisterochtend te half elf heeft zich bij Schiermonnikoog honderd meter uit de kust een Duitsch landvliegtuig een Helnkel - vermoedelijk type 111-K, een twee-motorige bommenwerper, op ongeveer vijftig meter hoogte .vertoond, hetwelk in noord-oostelij ke richting koerste. Een Nederlandsche pa trouille is er heengezonden en heeft ^et Duitsche vliegtuig, terwijl 't zich boven land bevond, onder vuur genomen. Dit be antwoordde het vuur en verdween naar het oosten boven de Waddenzee in de wolken, waar het nog eenigen tijd werd nagezet. De Nederlandsche regeering heeft bij de Duitsch regeering geprotesteerd tegen bo vengenoemde neutraliteitsschending alsme de tegen de beantwoording van het vuur door een in overtreding zijnd vliegtuig,( OP EEN MIJN GELOOPEN BIJ ENGEL- SCHE KUST; VAN 400 OPVARENDEN WORDEN ER 136 VERMIST. Zaterdagmiddag is het 8309 ton meten de stoomschip „Simqn Bolivarf' van de K^ N.S.M, bij de Engelsche Oostkust op een mijn geloopen en snel gezonken. Er bevon den zich 400 personen aan boord, waarvan 130 het tot het personeel behoorden. Twee honderd zesenzestig gewond en ruim vijf tig lichter gewond. Honderdzesentwintig personen waar van .de meeste Nederlanders waren wor den vermist. Naar alle waarschijnlijkheid sajn zij verdronken. De ramp moet veroorzaakt zijn door de mijnen, die nog slechts kort geleden waren .gelegd; de Engelsche re,geering beweert, dat het Duitsche waren, ,de Duitsche auto riteiten echter beschuldigen de Engelschen van het leggen der gevaarlijke .projectie len. De gewonden zijn door de goede zorgen van het Nederlandsche gezantschap in zie kenhuizen ondergebracht; het meerendeel van de geredden vertoeft thans te Londen]. De Simon Bolivar" was op weg naar de West. t 126 VERMISTEN. De gezagvoerder Voorspuy moet direct om het leven gekomen zijn, naar ooggetui-i gen mededeelden. Hij stond 0;p de brug en het leek of de ontploffing zich vlak onder hem voordeed. De Directie van de K.N.S.M; deelt mede, da,t er van de in totaal 265 passagiers, 166 gered zijn, .dus nog 99 vermist. Van de 127 msSi bemanning zijn er 100 gered, zoodat nog 27 man vermist wordt, totaal 126 ver- mistenJ.\ Hartroerende toneelen hebben zich afge speeld, toen de .geredden aan land werden gebracht. Sommigen huilden van blijdschap bg het weerzien van vrouw en kinderen, anderen van ontzetting dat vrouw, man of kind vermiSit werd. MOEILIJKE BEDDING. De reddingsvaartuigen stonden voor een zeer moeilijke taak. Aan drijvende stukken hout, die van het schip wearen losgeslagen poogden velen zich vast te houden, hetgeen in vele gevallen echter .vergeefs was, aan gezien het hout niet groot genoeg was om de menschen, die zich er aan vast hadden geklampt, drijvende boven water te hou den. Voor de oogen van de redders zonken ivelen in de meedoogenlooze diepte. Een groot aantal .daarentegen kon gered wor den waarvan echter sommigen zwaar ge wond werden, anderen lichter gewond, ter wijl ook een aantal menschen ongedeerd bleef. Van de geredden behoorden er 140 tot de bemanning. Toen het ongeluk ge beurde, was de zee vrij ruw, hetgeen ook al het reddingswerk aanmerkelijk bemoei lijkte. De reddingschepen voeren met hun gewonden naar de nabijzijnde kustplaats. EEN GEREDDE VERTELT Een hofmeester die gered werd, vertel de aan een verslaggever van het Hbl.; „Onmiddellijk na de ontploffing werdeö al onze reddin,gbooten gestreken. Zy wer den .vol.gepropt met alle passagiers, die er maar in plaats konden nemen. Sommige menschen waren nauwelijks aangekleed; anderen waren in .pyjama. Vrouwen droe gen droegen baby's in de armen. Op het oogenblik dat de sloepen zee houden, hoor den wij een nieuwe explosie.] Eenige secon den later slechts helde het groote schip over en de passagiers van de twee of drie reddingsbooten, die juist "P het pun,t ston* den naar den veiligen oever te gaan, wer den in een draaikolk geworpen en booten en bemanningen verdwenen in de diepte. Anderen sprongen met ,de weinige klee- ren aan, zooals zij uit hun hutten kwamen, in het water en probeerden naar de kust te zwemmen, maar er was een geweldige golfslag en het was onmogelijk de kust te bereiken Een groeft aantal der .passagiers, waaronder een groot aantal vrouwen, die eveneens van boord waren gesprongen om zwemmende te trachten de kust te berei ken en bovendien eenige leden van de be manning, vonden slechts eenige oogenblik- ken nadat de ramp was geschied, den dood in de golven. DEELNEMING DER KONINGIN, H.M. de Koningin heeft Maandagmiddag een telegram gezonden aan de directie .van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij om deelneming te betuigen met de ramp van de „Simon Bolivar," met bet verzoek telefonisch te worden in gelicht over den toestand der overlevenden.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1939 | | pagina 1