CtlRWECKBLi^ÖpGED.GnonDl5IAG vöoRÖlZUID-HOaÊnZEOJ^^ EHAMDEn N.¥. UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „EILANDEN-NIEÜWS" „Jehovah - Tsidkenu" Uit het Kijkvenster. ABDêJsÊROOP Buitenland bedreigt 12e Jaargang ZATERDAG 18 NOVEMBER 1939 No. 1093 STICHTELIJKE OVERDENKING D/e Neem dan slechts 's tVerelds beste Hoestsiroop WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET^SLAD „ONZE EILAND E. A" - 18EJAAGANG UITGAVE VAN Dit nummer bestaat oït 2 bladen IV. De HEERE Jezus heeft ook opgele verd Gode een lijdelijke gehoorzaam heid aan de Wet; Hij heeft Zich zel- ven gegeven onder den vloek, dien de heilige, vurige Wet uitroept over het hoofd der WetsverkrachtersHij is een „Vloek" geworden in zijn verne dering tot in den dood des kruises, den vervloekten dood, want: ver vloekt is een iegelijk, die aan het hout hangt; alzoo heeft CHRISTUS van den vloek der Wet verlost. De Verlosser van den vloek, de schuldbetalende en straflijdende Borg is voor zijn volk de HEERE, DE GE RECHTIGHEID. Christus is overgeleverd om. de zon den, zonde gemaakt opdat de door Zijn Borgbloed gekochten zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem. Doch de HEERE is óók opgewekt om de rechtvaardigmaking. Het verzoenings- en verlossings werk van Golgotha is door den Rech ter in den hemel getoetst aan het hei lige recht, is volkomen bevonden in de weegschalen des heiligdoms. Het zegel der goddelijke goedkeu ring is aan het Borgtochtelijk werk gehecht door de opwekking van den Heere Jezus uit de dooden, waarin gesproken is het ,,Amen des hemels" op het woord des krüisesHet is vol bracht! De opwekking was de proclamatie van den Middelaar als DE HEERE DE GERECHTIGHEID voor Sion; op gewekt zijnde om de rechtvaardigma king, worden Christi gerechtigheid, heiligheid en genoegdoening geschon ken en toegerekend aan Gods kerke God ziet zijn volk, in zichzelven god deloos en overtreders aller geboden Gods, aan als Zijn gunstvolk, als had het nooit zonde gehad noch gedaan, ja, als had het ook al de gehoorzaam heid Volbracht, welke heeft volbracht de Heere Jezus als Borg voor dege nen, die de Zijnen zijn. God schouwt niet aan de ongerech tigheid in Jakob, ook ziet Hij niet aan de boosheid in Israëldat geheim wordt onthuld door den Naam: DE HEERE ONZE GERECHTIGHEID. DE HEERE IS DE GERECHTIG HEID Zijner Kerke. Doch Sion spreekt van den HEERE uit: Hij is ONZE GERECHTIGHEID. Hier rijst de vraag: hoe ontvangt de ziele den Heere ten eigendom, zoo dat personeel wordt het getuigenis: „Nu ken ik die waarheid zoo diep als gewis, dat Christus alleen mijn gerechtigheid is. Hoe komt 't tot den roem in de gemeenschap met Sion: De HEERE ONZE GERECHTIG HEID? Op die hoogst gewichtige vraag luidt het antwoord: Door het geloof, het oprecht geloof in Jezus Christus. Vanwaar komt dit geloof? De Heilige Geest werkt door het Evangelie in het hart het oprechte geloof, om aan te-nemen en deelach tig te maken Christus en al Zijn wel daden. Het dierbare geloof is geen vrucht van eigen akker, maar een planting des Heeren, een Gave Gods, een ge heel vrij genadegeschenk. Alle roem is hierbij uitgesloten, want het is niet desgenen, die wil noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. Dgor het oprechte geloof! Niet echter zóó mag het worden opgevat alsof de met het geloof be giftigde vanwege de „waardigheid" zijns geloofs Gode aangenaam is; verre zij dat het geloof waardigheid en aangenaamheid geeft voor God, er ligt geen verdienstelijkheid in; indien dit zóó ware, dan zou de gerechtig heid Christi worden geschonken om het geloof, wat is tegen de Schrift; want nimmerleest ge daarom het ge loof, doch altoos: uit en door het ge loof! Hoe komt het geloof dan voor? Wel zóóhet geloof is de hand, van God gegeven en onder de invloe den des Heiligen Geestes bewo gen, om aan te nemen en toe te eige nen de genadiglijk aangeboden ge noegdoening gerechtigheid en heilig heid van Christus als zijne gerechtig heid voor God; zooals een bedelaar de hand uitstrekt om aan te nemen en zich toe te eigenen de aalmoes, hem gereikt als gave uit vrije goed heid. Dies heeft het geloof wel zeer groote waardij, doch het geeft niet de min ste waardigheid voor God; trouwens dat ligt in den waren aard des ge- loofs, hetwelk in zijn werkzaamheid en oefening is: een afzien van eigen werk, gerechtigheid en waardigheid en een opzien naar den Heere Jezus, die met Zijne genoegdoening, gerech tigheid, heiligheid alleen Gode waar dig is. Geloof oefenen is: erkentenis van eigen doodelijke armoede en Christi rijkdom als „liggende midden in den dood en geheel ontbloot van gerech tigheid" buiten zichzelven in den Heere zoeken zijn leven en zijn ge rechtigheid, zich laten zakken en zin ken op den Rotssteen des heils. Wiens werk volkomen is. DE HEERE is ONZE GERECH TIGHEID door het geloof alleen, dat doet spreken: ik zie de zaligheid als eene gansch afgesnedene zake mij nerzijds, in mijzelven zie ik niets an ders dan zonde en schuld; doch gansch verloren en verdoemlijk schuil ik achter het bloed des Lamshoewel schuldig en goddeloos „vertrouw" ik „nochtans" dat de HEERE mijn ge rechtigheid is. Het oprechte -geloof is een hopen op den HEERE, die verlost Zijn Is raël van alle ongerechtigheden met een heiligen wanhoop aan zichzelven; een „Amen" zeggen op het werk des Borgs, volbracht door Zijne offeran de en bloedstorting op Golgotha. Het geloof is belijden: bij mij zel- ven vind ik niets dan dwaasheid, on gerechtigheid, onheiligheid, doch met het nochtans des geloofs" vertrouw ik, dat Christus is DE HEERE, Die mij is geschonken van God tot wijs heid, rechtvaardigheid, heiligmaking en tot eene volkomen verlossing, op dat het zij gelijk geschreven is: Die roemt, roeme in den Heere! Het oprechte, Zaligmakende geloof is in zijn werkzaamheden de voet om te vluchten naar Jezus met Zijn dier baar albetalend offerbloed, dat van alle zonden reinigt, het oog om te aan schouwen den Zoon, die werd gesla gen en doorstoken op Golgotha door het zwaard der gerechtigheid als de Goede Herder, die Zijn leven stelde voor de schapen de hand om aan te nemen uit de volheid Christi alle de goederen Zijns heils het oor om te hooren de woorden van troost, vre de en eeuwig leven de arm, waar mede de Kerkbruid omhelst en leunt op haar Bloedbruidegom, haar Lief ste, die is blank en rood en de banier draagt boven tienduizend. Zalige stonden, wanneer het op rechte geloof lichten mag inde nacht der zonde en des doods en wordt gesmaakt het heilgenot van de goe deren des Koninkrijksgerechtigheid, vrede en blijdschap door den Heiligen Geest. Rechtvaardig voor God en erfge naam des eeuwigen levens door het geloof alleen, dat is (naar het woord van Luther) „de rechte poort van het Paradijs,,, geeft bij tijden en oogen- blikken een voorproef van het Para dijs, van de lieflijkheen van het zalig hemelleven. En dan stamelt, verrukt door zoo veel genade, de ziel: o eeuwig won der! Genade voor zulk één! Uw vrije gunst zij alleen de glorie!" Door U, door U alleen, om het eeu wig welbehagen!" Om de zoen- en kruisverdiensten van Christus DEN HEERE is er een volk van rechtvaardigen en erfgena men des eeuwigen lessens. Daarom zullen de vrijgekochten des Heeren bij hun verschijnen in het zalig oord van Sion, na himne kro ning met de gloriekroon, zich ont- kroonen en die kroon, gekocht door het goddelijk bloed des Lams, neder- werpen voor den troon van God en het Lam, zeggende: Gij zijt waardig te ontvangen de dankzegging, eere en heerlijkheid in alle eeuwigheid, want gij zijt geslacht en hebt ons Gode ge kocht met Uw bloed; Gij zijt onze roem als „JEHOVAH-TSIDKENU, DE HEERE ONZE GERECHTIG HEID.!,, AKKER'i v-e/istè^ikte niEUWs Abonnementsprijs 90 cent per 3 maandenbg vooruitbetaling. Verschynt lederen Woaisdag en Zatprdag 2 maal per week. Afzonder^jke nummeis 5 cent Btiitenland 8 gulden per jaar Gevestigd te Middeliamis Prins Hendrikstr. 122 G i Giro J67930 »i Postbox 8 x Tel. 17. Bybantoor voor Zeeland: St. Maartenad^yu Markt, Telef. 59. Advertentie»prys 20 cent ,per regel. Reclames 40 et.; Dienste aanvragen en aanbiedingen van 16 rebels 80 et.; Boek«aan>< kondiging 10 cent per regel Contr4cten belangrg'k lager. (Het Wachtwoord der Hervormers.) De Heere onze gerechtigheid. Jeremia 23 l.w. St. Maartensdijk Ds. d. Br. (Wordt veryol^d.) 3e echte zijn niet rond, maar hartvormig. Waf het 'volk ivan'Ëo tajnden weet. De wojf" is een geduchte vijanii van de tanden. Het staat er met de tanden hopeloos bij zoo is de meening van de des:kianjiligen. Volgens hen leid't de we|g tot verbetering via de school. Een prof. Kantorowicz heeft een zniiniig systeem bedacht. De ouiflers zijn verantwoondle- lijb, Goedte z:org en werk voor die tan den. De ouders voorgelicht en igeassis- teerd. door den dokter. Het zal den lezer wel niet bekend zijn, 'dat het er met de tanden van ons volk zoo bitter sleoh^ voorstaat. De tanden van ons volk worden bedreigd door een ziekte die ,,wolf" genoemd wordt. Nu daar hebben de meesten van ons wel eens van gehoord. De wolf in de tanden dat is bekend. De ken nis van de tanden is over het algemeen niet groot. Goede tanden en slechte tanden en dan vooral de opmerkingen, dat de men- schen vroeger veel beter tanden hadden dan tegenwoordig., Die meening die over het algemeen wel onder ons volk verbreid is wordt dan wel eens bevestigd, als men geraamten vindt met nog zeer goede tan den. En wie van ons geslacht heeft nog gave tanden. Wie onzer moet niet van tijd tot tijd naar den tandendokter, naar den tandarts. Vroeger gebruikten de menschen hun tanden meer dan tegenwoordig, nu al les gesneden wordt. Het tafelmesje en des- zelfs gebruik zou dan de oorzaak zijn dat onzie generatie zulk een slecht gebit heeft. Wjie heeft er tegenwoordig geen kunst- tanden De suiker en allerlei andere zoetigheid wordt door de volksmeening ook als een groote vijand van de tanden aangemerkt. Dat «is zoo ongeveer de wijsheid die onder het volk leeft over de tanden. Maar de mannen van de wetenschap weten er meer van te vertellen. Als ge die er over hoort, dan zou de schrik om het hart slaan. Zoo Was dezen zomer het congres vergaderd Voor openbare gezondheid te Amsterdam onder voorzitterschap van dr. N^ M. Jq-i sephus Jitta. Daar werd niets meer of min der beweerd dan dat li^t tandbederf van ons volk zulke afmetingen heeft aange nomen dat onze generatie tandheelkundig gesproken als verloren moet worden be schouwd. Het, zouden geen mannen der we tenschap zijn als ze met het onderkennen der kwaijl ook niet de middelen tot beter schap wisten aan te geven. En de weg naar beterscha^p? Neen die raadt ge niet. Die weg voert niet naar den dokter. Ook niet naar den tandarst in de eerste plaats. Neen om dien voortvretenden kwaadaardigen volksvijand „de wolf" in 2(ijn aanvallen te stuiten moet de school ter hulp komen. Dien boozen wolf, neen deze wolf zit niet gevangen tusschen twee ijzeren tangen zoo als de kinderen bij een speelversje roepen, maar maakt wel degelijk slachtoffers, moet op de school bestreden worden. Daarvoor moet dienen de schooltandzJorg^ Alle kinderen onder behandeling van den tandarts! Neen dat zou te veel kosten. Prof. Kantorowicz uit Bonn heeft een stelsel bedacht naar hem het Bonnsche sy steem genoemd, dat wat minder kostbaar is. De kinderen komen op school. Over bet algemeen hebben ze dan nog de melktan den. Volgens de geleerden op het congres zijn die melktanden al zoo in den grond bedorven, dat geen herstel mogelijk is. Dat is ook niet zoo erg. Die tanden wisselen toch. Maar die enkele gevsrisselde tanden, die de kinderen dan al hebben, die moeten dan tot voorwerp worden ge.maakt van de zeer bijapndere zorg van den schooltandarts. De schooltandarts gaat niet de kinderen mee in de hogere klassen steeds zijn bijzon dere zorg wijdend aan de gewisselde tanden en zoo verlaat tenslotte het kind de school met een gaaf en sterk gebit. Kosten van deze bijzondere zorg worden begroot op slechts f fif 2.per jaar. Zoo oordeelen de deskundigen is slechts aan dien geduchten ,,wolf," aan ,dien vijand van de tanden een gebiedend halt toe te roepen en slechts op die wijze kunnen vol gende generaties weer in het bezit komen van krachtige gebitten waarop onze voor ouders konden bogen. Zoo ziet den lezer, dat van alles komt binnen het gezicht van het Kijkvenster. Inderdaad gelooven we dat het tandbe derf onder ons volk groote afmetingen heeft aangenomen. De ellende en het onge mak van slechte tanden is groot. Dat blijkt wel uit de vele middelen tot bestrijding van kiespijn^i Die zijn legio Wie weet nu geen middel tegen kiespijn? Toch iedereen. Maar als het er op aan komt dan helpen al die middelen voor een ander. Niet zoo ge er zelf mee aangedaan sajt. De veelheid van middelen wijst er ook wel op, dat het afdoend middel, het pro baat middel niet gevonden is en ook wel niet gevonden zal worden. Of het mocht dit zijn. Goed onderhoud en goede zorg van jongs af en bezigheid voor de tanden., „Rust roest," zegt het spreekwoord. En dit geldt ook wel voor de tanden. De kunstmatige samenleving is niet ontschul- dig aanhet tandbederf. Goede zorg van de ouders voor de tanden der kinderen, die en die alleen er niet via de school, de ouders geassisteerd en voorgelicht door den tand arts, het weren van allerlei snoeperij en het geven van werk aan de tanden lijkt ons niet van belang ontbloot om veel ellen de en leed voor de toekomst te voorkomen. De Ouders, voorgelicht en geassisteerd door den dokter - den tandarts - hebben hier een taak. Zeker in deze dagen van ont- wrichtin,g wil men het doen door de school. Steeds verder gaat men op den weg van de ontwrichting der geainnen. Het gezin, de door God gestelde kern van den Staat, wordt meer en meer achteruit gezet en van zijn beteekenis berootfd, door allerlei zaken, die op zichzelf wel goed en noodzakelijk zijn, aan de verantwoording van het gezin te onttrekken. De gaafheid van het gezin wordt aang:e- tast. Dat kan niet straffeloos gebeuren. Het goede gezin is een hinderpaal op den weg naar het staatssocialisme. In dezelfde mate als men de gezinnen aantast, bereidt men den weg voor het gevaarlijke staatsso cialisme. Het gezin beroofd en aangetast in zijn verantwoordelijkheid, doet de menschheid uiteenvallen in afzonderlijke individuen, omstrengeld doof de band van den staat. En dat leidt tot staatssocialisme, waarvan communisme en fascisme slechs twee ver schillende openbaringsvormen zijn. Ondertusschen is het van groot belang een goede zorg te hebben voor het licha melijk welzijn der kinderen.. Een goede en tijdige zorg der ouders voorkomt veel leed. WAARNEMER. RIJVERBOD OP ZONDAGEN WORDT 19 NOVEMBER OPGEHEVEN. Benzine distributie wordt nog uitgesteld;. De Regeeringspersdienst meldt: De Minister van Economische Zaken brengt ter algemeene kennis, dat de aan voer van benzine in de laatste weken niet onbevredigend is geweest. De Regeering meent daarom het risico te mogen aan vaarden, om den maatregel van het niet rijden van motorrijtuigen op Zon- en feest dagen met ingang van 19 Nov. op te hef fen. Hierbij heeft tevens gewogen het feit, dat 4,e voorbereiding van de distri butieregeling van benzine thans zoover is gevorderd, dat deze regeling indien dit on\^rhoopt noodig mocht zijn op korten termijn kan worden ingevoerd. Met nadruk voegt de Regering hieraan toe, dat het van groote beteekenis is, dat automobilisten hun medewerking blijven verleenen, door zuinigheid te betrachten bij het benzineverbruik. Zoo noemt men de bekende AKKER's Abdijsiroop, die reeds zoovele ma- ien de hevigste hoestbuien overwon, verlicliting bracht en de benauwdhe den als't ware wegtooverde bü haar Jonge gebruikers. Daarom als Uw kind hoest geeft het dan evenals vele anderen doen een lepel Abdü'siroop voor het naar schoolgaan. Het is een schild voor hun borst. Abdüsiroop verwijdert de met ziektekiemen be zaaide slijm, zuivert en geneest de ontstoken slijmvliezen en verdrijft de ziekten der ademhalingsorganen. Terecht zegt men thans dan ook .,'s-Werelds beste Hoestsiroop" is: Eenigedei 20 kruiden legen hoest, griep, bronchitis, asthma. Flacon 90 et.. 11.50, f 2.40, f 4.20. Alom verkrijgbaar Tusschen Rusland en Finland is het ^^et tot overeenstemming gekomen. De eischen der Russen gingen voor de Finnen te ver. De Finsche afgevaardigden, welke ver slag van de onderhandelingen hebben uitge bracht, hebben mede^gedeeld dat in totaal acht ivengaderingen gehouden zijn. Op zeven vergaderingen was Stalin persoonlijk tegenwoordig en nam aan de besprekingen levendig deel. Op verschillende punten waren partijen tot overeenstemming gekomen, doch voor uit was men overeengekomen het pro bleem als een geheel te beschouwen. De verstrekkendste eischen die de zelfstandig heid van het Finsche volk raakten, konden niet worden ingewilligd. De Finnen hebben zich terdege reken schap gegeven van hun daden. Dat blijkt duidelijk uit de houding van het Finsche volk. Wat Rusland nu zal doen, dient te wor den afgewacht. Rusland kan berusten in de Finsche weigering en dan is de zaak daar mede af, doch dit wordt wel het allerminst warsfchijnlijk geacht. Rusland kan na verloop van eenigen tijd als de gebeurtenissen eenige wijziging heb ben gebracht, opnieuw Finland uitnoodigen tot het houden van besprekingen en dan hopen door de gewijzigde omstandigheden de Finnen tot inwilli,ging te brengen. Ook kan Rusland als de kansen keeren, gewapend ingrijpen en trachten met geweld zijn eischen op te leggen. De huidiige toestand dwingt Finland er toe, steeds er op bedacht te zijn, zoo noo dig zich tegen geweld te verdedigen. Zoowel uit het land zelf, als uit de an dere Scandinavische landen komen giften binnen voor uitbreiding en instandhouding der verdediging. Reeds is een bedrag van ongeveer 3.75 millioen gulden binnen ge komen., De staatsschuld is in Finland niet bijzon der hoog. Per inwoner bedraagt deze slechts tf 37.50. Daarom zijn de Finnen van oordeel in elk opzicht aan de huidige toestand het hoofd te kunnen bieden. Dat Rusland momenteel gewapend zal ingrijpen wordt niet verwacht, omreden een ongunstige uitslag voor Rusland, in een oorlog met Finland, het prestige zeer zou schokken. Al zou Rusland winnen door zijn enorme overmacht, toch zou het weleens kunnen blijken, dat deze overmacht niet al te hoog moet worden aangeslagen. En aan die krachtproef schijnt Rusland zich niet te durven wagen. De spanning in. de Scandinavische landen blijft dus voortduren en zal waarschijnlijk wisselen naar gelang de oorlogskansen wisselen. Op den Balkan. de heksenketel van Europa, wordt ge streefd naar een vredesfront., Naar verluidt zou Roemenië aan Turkije hebben voorge steld, de Balkanbond, bijeen te roepen;

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1939 | | pagina 1