CtlRWECKBLi^ÖpGED.GnonDl5IAG vöoRÖlZUID-HOaÊnZEOJ^^ EHAMDEn
N.¥. UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „EILANDEN-NIEÜWS"
„Jehovah - Tsidkenu"
Uit het Kijkvenster.
ABDêJsÊROOP
Buitenland
bedreigt
12e Jaargang
ZATERDAG 18 NOVEMBER 1939
No. 1093
STICHTELIJKE
OVERDENKING
D/e
Neem dan slechts
's tVerelds beste
Hoestsiroop
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET^SLAD „ONZE EILAND E. A" - 18EJAAGANG
UITGAVE VAN
Dit nummer bestaat oït 2 bladen
IV.
De HEERE Jezus heeft ook opgele
verd Gode een lijdelijke gehoorzaam
heid aan de Wet; Hij heeft Zich zel-
ven gegeven onder den vloek, dien de
heilige, vurige Wet uitroept over het
hoofd der WetsverkrachtersHij is
een „Vloek" geworden in zijn verne
dering tot in den dood des kruises,
den vervloekten dood, want: ver
vloekt is een iegelijk, die aan het
hout hangt; alzoo heeft CHRISTUS
van den vloek der Wet verlost.
De Verlosser van den vloek, de
schuldbetalende en straflijdende Borg
is voor zijn volk de HEERE, DE GE
RECHTIGHEID.
Christus is overgeleverd om. de zon
den, zonde gemaakt opdat de door
Zijn Borgbloed gekochten zouden
worden rechtvaardigheid Gods in
Hem.
Doch de HEERE is óók opgewekt
om de rechtvaardigmaking.
Het verzoenings- en verlossings
werk van Golgotha is door den Rech
ter in den hemel getoetst aan het hei
lige recht, is volkomen bevonden in
de weegschalen des heiligdoms.
Het zegel der goddelijke goedkeu
ring is aan het Borgtochtelijk werk
gehecht door de opwekking van den
Heere Jezus uit de dooden, waarin
gesproken is het ,,Amen des hemels"
op het woord des krüisesHet is vol
bracht!
De opwekking was de proclamatie
van den Middelaar als DE HEERE
DE GERECHTIGHEID voor Sion; op
gewekt zijnde om de rechtvaardigma
king, worden Christi gerechtigheid,
heiligheid en genoegdoening geschon
ken en toegerekend aan Gods kerke
God ziet zijn volk, in zichzelven god
deloos en overtreders aller geboden
Gods, aan als Zijn gunstvolk, als had
het nooit zonde gehad noch gedaan,
ja, als had het ook al de gehoorzaam
heid Volbracht, welke heeft volbracht
de Heere Jezus als Borg voor dege
nen, die de Zijnen zijn.
God schouwt niet aan de ongerech
tigheid in Jakob, ook ziet Hij niet
aan de boosheid in Israëldat geheim
wordt onthuld door den Naam: DE
HEERE ONZE GERECHTIGHEID.
DE HEERE IS DE GERECHTIG
HEID Zijner Kerke. Doch Sion
spreekt van den HEERE uit: Hij is
ONZE GERECHTIGHEID.
Hier rijst de vraag: hoe ontvangt
de ziele den Heere ten eigendom, zoo
dat personeel wordt het getuigenis:
„Nu ken ik die waarheid zoo diep
als gewis, dat Christus alleen mijn
gerechtigheid is. Hoe komt 't tot den
roem in de gemeenschap met Sion:
De HEERE ONZE GERECHTIG
HEID?
Op die hoogst gewichtige vraag
luidt het antwoord: Door het geloof,
het oprecht geloof in Jezus Christus.
Vanwaar komt dit geloof?
De Heilige Geest werkt door het
Evangelie in het hart het oprechte
geloof, om aan te-nemen en deelach
tig te maken Christus en al Zijn wel
daden.
Het dierbare geloof is geen vrucht
van eigen akker, maar een planting
des Heeren, een Gave Gods, een ge
heel vrij genadegeschenk.
Alle roem is hierbij uitgesloten,
want het is niet desgenen, die wil
noch desgenen, die loopt, maar des
ontfermenden Gods.
Dgor het oprechte geloof!
Niet echter zóó mag het worden
opgevat alsof de met het geloof be
giftigde vanwege de „waardigheid"
zijns geloofs Gode aangenaam is;
verre zij dat het geloof waardigheid
en aangenaamheid geeft voor God, er
ligt geen verdienstelijkheid in; indien
dit zóó ware, dan zou de gerechtig
heid Christi worden geschonken om
het geloof, wat is tegen de Schrift;
want nimmerleest ge daarom het ge
loof, doch altoos: uit en door het ge
loof!
Hoe komt het geloof dan voor?
Wel zóóhet geloof is de hand, van
God gegeven en onder de invloe
den des Heiligen Geestes bewo
gen, om aan te nemen en toe te eige
nen de genadiglijk aangeboden ge
noegdoening gerechtigheid en heilig
heid van Christus als zijne gerechtig
heid voor God; zooals een bedelaar
de hand uitstrekt om aan te nemen
en zich toe te eigenen de aalmoes,
hem gereikt als gave uit vrije goed
heid.
Dies heeft het geloof wel zeer groote
waardij, doch het geeft niet de min
ste waardigheid voor God; trouwens
dat ligt in den waren aard des ge-
loofs, hetwelk in zijn werkzaamheid
en oefening is: een afzien van eigen
werk, gerechtigheid en waardigheid
en een opzien naar den Heere Jezus,
die met Zijne genoegdoening, gerech
tigheid, heiligheid alleen Gode waar
dig is.
Geloof oefenen is: erkentenis van
eigen doodelijke armoede en Christi
rijkdom als „liggende midden in den
dood en geheel ontbloot van gerech
tigheid" buiten zichzelven in den
Heere zoeken zijn leven en zijn ge
rechtigheid, zich laten zakken en zin
ken op den Rotssteen des heils. Wiens
werk volkomen is.
DE HEERE is ONZE GERECH
TIGHEID door het geloof alleen, dat
doet spreken: ik zie de zaligheid als
eene gansch afgesnedene zake mij
nerzijds, in mijzelven zie ik niets an
ders dan zonde en schuld; doch
gansch verloren en verdoemlijk schuil
ik achter het bloed des Lamshoewel
schuldig en goddeloos „vertrouw" ik
„nochtans" dat de HEERE mijn ge
rechtigheid is.
Het oprechte -geloof is een hopen
op den HEERE, die verlost Zijn Is
raël van alle ongerechtigheden met
een heiligen wanhoop aan zichzelven;
een „Amen" zeggen op het werk des
Borgs, volbracht door Zijne offeran
de en bloedstorting op Golgotha.
Het geloof is belijden: bij mij zel-
ven vind ik niets dan dwaasheid, on
gerechtigheid, onheiligheid, doch met
het nochtans des geloofs" vertrouw
ik, dat Christus is DE HEERE, Die
mij is geschonken van God tot wijs
heid, rechtvaardigheid, heiligmaking
en tot eene volkomen verlossing, op
dat het zij gelijk geschreven is: Die
roemt, roeme in den Heere!
Het oprechte, Zaligmakende geloof
is in zijn werkzaamheden de voet om
te vluchten naar Jezus met Zijn dier
baar albetalend offerbloed, dat van
alle zonden reinigt, het oog om te aan
schouwen den Zoon, die werd gesla
gen en doorstoken op Golgotha door
het zwaard der gerechtigheid als de
Goede Herder, die Zijn leven stelde
voor de schapen de hand om aan
te nemen uit de volheid Christi alle
de goederen Zijns heils het oor om
te hooren de woorden van troost, vre
de en eeuwig leven de arm, waar
mede de Kerkbruid omhelst en leunt
op haar Bloedbruidegom, haar Lief
ste, die is blank en rood en de banier
draagt boven tienduizend.
Zalige stonden, wanneer het op
rechte geloof lichten mag inde nacht
der zonde en des doods en wordt
gesmaakt het heilgenot van de goe
deren des Koninkrijksgerechtigheid,
vrede en blijdschap door den Heiligen
Geest.
Rechtvaardig voor God en erfge
naam des eeuwigen levens door het
geloof alleen, dat is (naar het woord
van Luther) „de rechte poort van het
Paradijs,,, geeft bij tijden en oogen-
blikken een voorproef van het Para
dijs, van de lieflijkheen van het zalig
hemelleven.
En dan stamelt, verrukt door zoo
veel genade, de ziel: o eeuwig won
der! Genade voor zulk één! Uw vrije
gunst zij alleen de glorie!"
Door U, door U alleen, om het eeu
wig welbehagen!"
Om de zoen- en kruisverdiensten
van Christus DEN HEERE is er een
volk van rechtvaardigen en erfgena
men des eeuwigen lessens.
Daarom zullen de vrijgekochten
des Heeren bij hun verschijnen in het
zalig oord van Sion, na himne kro
ning met de gloriekroon, zich ont-
kroonen en die kroon, gekocht door
het goddelijk bloed des Lams, neder-
werpen voor den troon van God en
het Lam, zeggende: Gij zijt waardig
te ontvangen de dankzegging, eere en
heerlijkheid in alle eeuwigheid, want
gij zijt geslacht en hebt ons Gode ge
kocht met Uw bloed; Gij zijt onze
roem als „JEHOVAH-TSIDKENU,
DE HEERE ONZE GERECHTIG
HEID.!,,
AKKER'i
v-e/istè^ikte
niEUWs
Abonnementsprijs 90 cent per 3 maandenbg vooruitbetaling.
Verschynt lederen Woaisdag en Zatprdag 2 maal per week.
Afzonder^jke nummeis 5 cent Btiitenland 8 gulden per jaar
Gevestigd te Middeliamis Prins Hendrikstr. 122 G i Giro J67930 »i Postbox 8 x Tel. 17.
Bybantoor voor Zeeland: St. Maartenad^yu Markt, Telef. 59.
Advertentie»prys 20 cent ,per regel. Reclames 40 et.; Dienste
aanvragen en aanbiedingen van 16 rebels 80 et.; Boek«aan><
kondiging 10 cent per regel Contr4cten belangrg'k lager.
(Het Wachtwoord der Hervormers.)
De Heere onze gerechtigheid.
Jeremia 23 l.w.
St. Maartensdijk Ds. d. Br.
(Wordt veryol^d.)
3e echte zijn niet rond, maar hartvormig.
Waf het 'volk ivan'Ëo tajnden weet. De
wojf" is een geduchte vijanii van de
tanden. Het staat er met de tanden
hopeloos bij zoo is de meening van de
des:kianjiligen. Volgens hen leid't de we|g
tot verbetering via de school. Een prof.
Kantorowicz heeft een zniiniig systeem
bedacht. De ouiflers zijn verantwoondle-
lijb, Goedte z:org en werk voor die tan
den. De ouders voorgelicht en igeassis-
teerd. door den dokter.
Het zal den lezer wel niet bekend zijn,
'dat het er met de tanden van ons volk zoo
bitter sleoh^ voorstaat. De tanden van ons
volk worden bedreigd door een ziekte die
,,wolf" genoemd wordt. Nu daar hebben de
meesten van ons wel eens van gehoord. De
wolf in de tanden dat is bekend. De ken
nis van de tanden is over het algemeen
niet groot. Goede tanden en slechte tanden
en dan vooral de opmerkingen, dat de men-
schen vroeger veel beter tanden hadden
dan tegenwoordig., Die meening die over
het algemeen wel onder ons volk verbreid
is wordt dan wel eens bevestigd, als men
geraamten vindt met nog zeer goede tan
den. En wie van ons geslacht heeft nog
gave tanden. Wie onzer moet niet van tijd
tot tijd naar den tandendokter, naar den
tandarts. Vroeger gebruikten de menschen
hun tanden meer dan tegenwoordig, nu al
les gesneden wordt. Het tafelmesje en des-
zelfs gebruik zou dan de oorzaak zijn dat
onzie generatie zulk een slecht gebit heeft.
Wjie heeft er tegenwoordig geen kunst-
tanden
De suiker en allerlei andere zoetigheid
wordt door de volksmeening ook als een
groote vijand van de tanden aangemerkt.
Dat «is zoo ongeveer de wijsheid die onder
het volk leeft over de tanden. Maar de
mannen van de wetenschap weten er meer
van te vertellen. Als ge die er over hoort,
dan zou de schrik om het hart slaan. Zoo
Was dezen zomer het congres vergaderd
Voor openbare gezondheid te Amsterdam
onder voorzitterschap van dr. N^ M. Jq-i
sephus Jitta. Daar werd niets meer of min
der beweerd dan dat li^t tandbederf van
ons volk zulke afmetingen heeft aange
nomen dat onze generatie tandheelkundig
gesproken als verloren moet worden be
schouwd. Het, zouden geen mannen der we
tenschap zijn als ze met het onderkennen
der kwaijl ook niet de middelen tot beter
schap wisten aan te geven. En de weg naar
beterscha^p? Neen die raadt ge niet. Die
weg voert niet naar den dokter. Ook niet
naar den tandarst in de eerste plaats. Neen
om dien voortvretenden kwaadaardigen
volksvijand „de wolf" in 2(ijn aanvallen te
stuiten moet de school ter hulp komen.
Dien boozen wolf, neen deze wolf zit niet
gevangen tusschen twee ijzeren tangen zoo
als de kinderen bij een speelversje roepen,
maar maakt wel degelijk slachtoffers, moet
op de school bestreden worden.
Daarvoor moet dienen de schooltandzJorg^
Alle kinderen onder behandeling van den
tandarts!
Neen dat zou te veel kosten.
Prof. Kantorowicz uit Bonn heeft een
stelsel bedacht naar hem het Bonnsche sy
steem genoemd, dat wat minder kostbaar
is. De kinderen komen op school. Over bet
algemeen hebben ze dan nog de melktan
den. Volgens de geleerden op het congres
zijn die melktanden al zoo in den grond
bedorven, dat geen herstel mogelijk is. Dat
is ook niet zoo erg. Die tanden wisselen
toch.
Maar die enkele gevsrisselde tanden, die
de kinderen dan al hebben, die moeten dan
tot voorwerp worden ge.maakt van de zeer
bijapndere zorg van den schooltandarts.
De schooltandarts gaat niet de kinderen
mee in de hogere klassen steeds zijn bijzon
dere zorg wijdend aan de gewisselde tanden
en zoo verlaat tenslotte het kind de school
met een gaaf en sterk gebit.
Kosten van deze bijzondere zorg worden
begroot op slechts f fif 2.per jaar.
Zoo oordeelen de deskundigen is slechts
aan dien geduchten ,,wolf," aan ,dien vijand
van de tanden een gebiedend halt toe te
roepen en slechts op die wijze kunnen vol
gende generaties weer in het bezit komen
van krachtige gebitten waarop onze voor
ouders konden bogen.
Zoo ziet den lezer, dat van alles komt
binnen het gezicht van het Kijkvenster.
Inderdaad gelooven we dat het tandbe
derf onder ons volk groote afmetingen
heeft aangenomen. De ellende en het onge
mak van slechte tanden is groot. Dat blijkt
wel uit de vele middelen tot bestrijding
van kiespijn^i Die zijn legio Wie weet nu
geen middel tegen kiespijn?
Toch iedereen. Maar als het er op aan
komt dan helpen al die middelen voor een
ander. Niet zoo ge er zelf mee aangedaan
sajt. De veelheid van middelen wijst er
ook wel op, dat het afdoend middel, het pro
baat middel niet gevonden is en ook wel
niet gevonden zal worden. Of het mocht
dit zijn. Goed onderhoud en goede zorg van
jongs af en bezigheid voor de tanden.,
„Rust roest," zegt het spreekwoord.
En dit geldt ook wel voor de tanden. De
kunstmatige samenleving is niet ontschul-
dig aanhet tandbederf. Goede zorg van
de ouders voor de tanden der kinderen, die
en die alleen er niet via de school, de ouders
geassisteerd en voorgelicht door den tand
arts, het weren van allerlei snoeperij en
het geven van werk aan de tanden lijkt
ons niet van belang ontbloot om veel ellen
de en leed voor de toekomst te voorkomen.
De Ouders, voorgelicht en geassisteerd
door den dokter - den tandarts - hebben hier
een taak. Zeker in deze dagen van ont-
wrichtin,g wil men het doen door de school.
Steeds verder gaat men op den weg van
de ontwrichting der geainnen. Het gezin,
de door God gestelde kern van den Staat,
wordt meer en meer achteruit gezet en van
zijn beteekenis berootfd, door allerlei zaken,
die op zichzelf wel goed en noodzakelijk
zijn, aan de verantwoording van het gezin
te onttrekken.
De gaafheid van het gezin wordt aang:e-
tast. Dat kan niet straffeloos gebeuren.
Het goede gezin is een hinderpaal op den
weg naar het staatssocialisme. In dezelfde
mate als men de gezinnen aantast, bereidt
men den weg voor het gevaarlijke staatsso
cialisme.
Het gezin beroofd en aangetast in zijn
verantwoordelijkheid, doet de menschheid
uiteenvallen in afzonderlijke individuen,
omstrengeld doof de band van den staat.
En dat leidt tot staatssocialisme, waarvan
communisme en fascisme slechs twee ver
schillende openbaringsvormen zijn.
Ondertusschen is het van groot belang
een goede zorg te hebben voor het licha
melijk welzijn der kinderen.. Een goede en
tijdige zorg der ouders voorkomt veel leed.
WAARNEMER.
RIJVERBOD OP ZONDAGEN WORDT
19 NOVEMBER OPGEHEVEN.
Benzine distributie wordt nog uitgesteld;.
De Regeeringspersdienst meldt:
De Minister van Economische Zaken
brengt ter algemeene kennis, dat de aan
voer van benzine in de laatste weken niet
onbevredigend is geweest. De Regeering
meent daarom het risico te mogen aan
vaarden, om den maatregel van het niet
rijden van motorrijtuigen op Zon- en feest
dagen met ingang van 19 Nov. op te hef
fen. Hierbij heeft tevens gewogen het
feit, dat 4,e voorbereiding van de distri
butieregeling van benzine thans zoover is
gevorderd, dat deze regeling indien
dit on\^rhoopt noodig mocht zijn op
korten termijn kan worden ingevoerd.
Met nadruk voegt de Regering hieraan
toe, dat het van groote beteekenis is, dat
automobilisten hun medewerking blijven
verleenen, door zuinigheid te betrachten
bij het benzineverbruik.
Zoo noemt men de bekende AKKER's
Abdijsiroop, die reeds zoovele ma-
ien de hevigste hoestbuien overwon,
verlicliting bracht en de benauwdhe
den als't ware wegtooverde bü haar
Jonge gebruikers. Daarom als Uw
kind hoest geeft het dan evenals vele
anderen doen een lepel Abdü'siroop
voor het naar schoolgaan. Het is een
schild voor hun borst. Abdüsiroop
verwijdert de met ziektekiemen be
zaaide slijm, zuivert en geneest de
ontstoken slijmvliezen en verdrijft
de ziekten der ademhalingsorganen.
Terecht zegt men thans dan ook
.,'s-Werelds beste Hoestsiroop" is:
Eenigedei
20 kruiden
legen hoest, griep, bronchitis, asthma.
Flacon 90 et.. 11.50, f 2.40, f 4.20. Alom verkrijgbaar
Tusschen Rusland en Finland is het ^^et
tot overeenstemming gekomen. De eischen
der Russen gingen voor de Finnen te ver.
De Finsche afgevaardigden, welke ver
slag van de onderhandelingen hebben uitge
bracht, hebben mede^gedeeld dat in totaal
acht ivengaderingen
gehouden zijn. Op zeven vergaderingen was
Stalin persoonlijk tegenwoordig en nam
aan de besprekingen levendig deel.
Op verschillende punten waren partijen
tot overeenstemming gekomen, doch voor
uit was men overeengekomen het pro
bleem als een geheel te beschouwen. De
verstrekkendste eischen die de zelfstandig
heid van het Finsche volk raakten, konden
niet worden ingewilligd.
De Finnen hebben zich terdege reken
schap gegeven van hun daden.
Dat blijkt duidelijk uit de houding van
het Finsche volk.
Wat Rusland nu zal doen, dient te wor
den afgewacht. Rusland kan berusten in de
Finsche weigering en dan is de zaak daar
mede af, doch dit wordt wel het allerminst
warsfchijnlijk geacht.
Rusland kan na verloop van eenigen tijd
als de gebeurtenissen eenige wijziging heb
ben gebracht, opnieuw Finland uitnoodigen
tot het houden van besprekingen en dan
hopen door de gewijzigde omstandigheden
de Finnen tot inwilli,ging te brengen.
Ook kan Rusland als de kansen keeren,
gewapend ingrijpen en trachten met geweld
zijn eischen op te leggen.
De huidiige toestand dwingt Finland er
toe, steeds er op bedacht te zijn, zoo noo
dig zich tegen geweld te verdedigen.
Zoowel uit het land zelf, als uit de an
dere Scandinavische landen komen giften
binnen voor uitbreiding en instandhouding
der verdediging. Reeds is een bedrag van
ongeveer 3.75 millioen gulden binnen ge
komen.,
De staatsschuld is in Finland niet bijzon
der hoog. Per inwoner bedraagt deze
slechts tf 37.50.
Daarom zijn de Finnen van oordeel in elk
opzicht aan de huidige toestand het hoofd
te kunnen bieden.
Dat Rusland momenteel gewapend zal
ingrijpen wordt niet verwacht, omreden
een ongunstige uitslag voor Rusland, in een
oorlog met Finland, het prestige zeer zou
schokken.
Al zou Rusland winnen door zijn enorme
overmacht, toch zou het weleens kunnen
blijken, dat deze overmacht niet al te hoog
moet worden aangeslagen.
En aan die krachtproef schijnt Rusland
zich niet te durven wagen.
De spanning in. de Scandinavische landen
blijft dus voortduren en zal waarschijnlijk
wisselen naar gelang de oorlogskansen
wisselen.
Op den
Balkan.
de heksenketel van Europa, wordt ge
streefd naar een vredesfront., Naar verluidt
zou Roemenië aan Turkije hebben voorge
steld, de Balkanbond, bijeen te roepen;