CriRWE£KBI^ÖpGED.GnonDSIA6 vöoRDlZUD-H0U1nZCEUW3CI1E EHAMDEn
N.V. UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „EIUNDEN-NIEÜWS"
Jehovah - Tsidkenu''
DAMPO
Uit het Kijkvenster.
STICHTELIJKE
OVERDENKING
12e Jaargang
ZATERDAG 11 NOVEMBER 1939
No. 1091
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
WAARIN SEDERT 1NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD ..O N Z E E I L A N D E - 1 8€ J A A G A N G
UITGAVE VAN
ff
III.
Eén „ruim Evangelie", waarbij al
les is even „ruim," dé.4rvoor wordt
„ruimte" gevraagd door hen, die roe
men in een ruim Evangelie, maar, och
armen!, zij vragen „ruimte" voor en
roemen in een Evangelie naar den
mensch, naar den tand van den vro
men, eigengereiden mensch, die bifj
God wil gelden als „gelovige" met een
geloof van eigen makelij. Hoe ver
blind toch is de natuurlijke mensch,
die zoekt zich Gode aangenaam te
maken en zich te rechtvaardigen door
braafheid, vroomheid, deugden, plich
ten, eigenwillige godsdienst, een ge
loof van eigen fabrikaat; daarbij
maakt hij zich schuldig aan „geestelij
ke dieverij" door zich valschelijk tóe
te eigenen de zaligheid en den Zalig
maker; hij wil den hemel bestormen
met de stormladders zijner eigene ge
rechtigheid en vraagt niet naar den
koninklijken weg van vrije genade.
„Oprichter van eigen gerechtigheid"
dat is ons aller naam en staat van na
ture.
Daarom moet verre van ons zijn een
laag nederzien op Rome, al tooien we
ons met den naam Protestant, Her
vormd, Gereformeerd of Oud-Gerefor
meerd; doortrokken van den Room-
schen zuurdeesem als we zijn, is ten
volle waarachtig het woord van Lu
ther we dragen den Paap in ons hart.
Elk onwedergeboren mensch is in
den grond der zaak een anti-christ'„
de verwaande mensch leeft trouwens
zoo gaarne uit het beginsel van de
werkheiligheid, diep ingeworteld in de
ziel van Adams wederhoorig kroost,
want bij de eigengerechtigheid wordt
hij groot, al grooter en daarin vindt
zijn lust, krijgt zijn zin het eigenlie-
vende hart.
De natuurlijke mensch verstaat er
geen snars van dat de weg der „eigen
gerechtigheid" is een rechtschijnend
pad, waarvan het einde is de dood,
een hellevaart, terwijl stellig ver
wacht wordt een hemelvaart. Door ge
nade alleen beleefd en beleden dat al
le gerechtigheid des menschen is een
kleed, vol scheuren en gaten, waar
door komt aan alle kanten uitgluren
de schande der naaktheid.
Genade, ontdekkende genade komt
te maken tot een moedernaakt zon
daar, die mist den mantel der voor
Gods gericht geldende gerechtigheid.
En uit eigene bevinding wordt van
ganscher ziele ingestemd met den
dichter
„DE HEERE ONZE GERECHTIG
HEID" is Sions roem.
En ze belijdt: „alle onze gerechtig
heden zijn als een wegwerpelijk
kleed." Die roem en belijdenis komen
er door Genade.
Ziet die genade verheerlijkt aan
den Apostel Paulus!
In zijn „eertijds" was hij de vrome
ï'^arizeër, naar de Wet onberispelijk,
die zocht de rechtvaardigheid, die uit
de wet is.
Doch bij ontdekkend licht heeft hij
zichzelf gezien als een ongerechtige
en goddelooze, zijn eigengerechtig
heid als ongerechtigheid, zijn vroom
heid als blinkende goddeloosheid.
Als een door de Wet vervloekte
kwam hij te liggen aan de voeten des
Heeren om als een arme tollenaar te
bidden om genade en de Heere Jezus
is hem geopenbaard als zijne ge
rechtigheid voor God.
De onberouwelijke keuze is gewor
den: alles schade en drek achten ori'i
Christus te gewinnen en in Hem ge
vonden te worden, niet hebbende zij
ne rechtvaardigheid, die uit de wet is,
maar door het geloof van Christus,
namelijk, de rechtvaardigheid, dit uit
God is door het geloof.
Zóó is hij geformeerd tot de bege
nadigde der vrije genade: uit de wer
ken der Wet zal geen vleesch gerecht
vaardigd worden voor God; wij wor
den gerechtvaardigd uit Zijne genar
de; om n:èt door de verlossing, die
in Christus Jezus is; Hij is DE HEE
RE ONZE GERECHTIGHEID.
Ziet de genade, verheerlijkt aan
den Hervormer Maarten Luther!
Wat heeft de ontdekte Luther ge
worsteld-om vrede bij God te beko
men; hij heeft zich toegelegd op
kloosterheiligheid, vasten, boetedoe
ningen, geeselingen tot bloedens toe,
doch verlossing uit de banden des
doods en angsten der hel, zielsruste
vond hij niet.
Maar, toen hij was uitgeteerd, zag
de eeuwige Ontfermer op hem neder,
en hij mocht vat krijgen aan de waar
heid: Ik geloof de vergeving der zon
den; de rechtvaardige zal uit het ge
loof leven!
Het heilgeheim: niet door dè wer
ken, doch „door het geloof alleen"
rechtvaardig voor God en erfgenaam
des eeuwigen levens, werd de eenige
troost voor leven en sterven.
Door den Heere geleerd in de bin
nenkamer, trad hij uit naar buiten,
om te getuigen van, en te strijden
voor „het reine Evangelie der genade
Gods"; De mensch wordt gerecht
vaardigd door het geloof, zonder de
werken der Wet. „Door het geloof
alleen!"'
Geboren was in Luthers ziel het
Wachtwoord der Hervormers: DE
HEERE ONZE GERECHTIGHEID.
Gelijk Paulus en Luther van den
Heere geleerd zijn, zóó is ook de be
vinding der kerke Gods.
Geplaatst voor den eisch der Wet,
die vraagt gehoorzaamheid aan alle
geboden, tijgt de ontdekte zondaar
aan het werk; als gevallene in het
werkverbond, wil de mensch daarin
weer gaan opstaan om deelachtig te
worden Gods gunst.
Alles wordt echter bij de hand af
gebroken; deugden, plichten, waarne
mende middelen der genade, tranen,
vrome gestalten leiden niet tot rust;
de schuld wordt dagelijks meerder in
plaats van minder, want ontdekken
de genade geeft er gezicht op, dat
alle geboden veroordeelen als over
treder met gedachten, woorden en
werken en hoe de wortels aller zon
den liggen in het hart als een broei
nest der ongerechtigheid, een vuile
bron van alle wanbedrijven; de doo-
delijke onmacht en de vijandschap te
genover God en Zijn heilige Wet wor
den gekend.
Door ontdekkende genade dieper
gravende en meerder gruwelen vin
dende, komt er een walgen van zich
zelven vanwege de totale melaatsch-
heid; beleden wordt: uit ons geen
vrucht in der eeuwigheid!
De Heilige Geest overtuigt van
zonden en schuld zóó, dat ondertee
kend wordt het vonnis der Wet, die
vervloekt den snooden Wetsverbre
ker, alle hope op behoudenis ontvalt
en 'tis een „eeuwig moeten omko
men," tenzij wordt genoeg gedaan
aan den eisch der gerechtigheid Gods
Wiens Majesteit is zoo schandelijk ge
kwetst en gruwelijk beleedigd door
de zonde en vertrapping Zijner heili
ge geboden.
De groote vraag wordt: is er nog
een middel om de straffe des doods
te ontgaan en wederom tot genade te
komen Hoe zal mijn ziele rechtvaar
dig verschijnen voor God? De uit- en
doodgewerkte zondaar komt te lig
gen aan de voeten des Heeren, bede
lend om genade.
En hij zal niet kunnen worden ge
troost en tot ruste komen totdat
hem wordt geopenbaard Jezus, de
HEERE, alleen de Gerechtigheid
voor God.
DE HEERE ONZE GERECHTIG
HEID.
Gelijk Zijn Naam is, alzóó is Zijn
roem.
Bij de onderha^^deling over de za
ligheid der uitverkorenen in den
Raad des Vreder en de sluiting van
het Verbond der verlossing, heeft de
Zone Gods zich Borg gesteld ter ge
noegdoening aan Gods gerechtigheid
en tot stilling Zijns toorns met het
woord: Zie, ik kom, o mijn God! om
Uw welbehagen te doen en Uwe Wet
is in het midden mijns ingewands."
En in de volheid des tijds uitgezon
den door God, geworden uit eene
vrouw, geworden onder de Wet, heeft
de Zone Gods ter voltrekking van
zijn Borgtocht zich gebogen onder de
Wet om haar te verzoenen in haar
tweeërlei eisch, nl. een dadelijke ge
hoorzaamheid door een heilig leven
en een lijdelijke gehoorzaamheid
door het dragen van den vloek der
Wet in het lijden van de straffe des
doods.
De HEERE Jezus droeg Gods hei
lige Wet, welke God den sterveling
heeft gezet, in het binnenst inge
wand, Zijne ziel wilde Gode alleen be
hagen. Zijn liefde en ijver brandden
om dadelijk te gehoorzamen de Wet;
Hij heeft geen zonde gekend, geen on
recht gedaar., was heilig, onnoozel,
onbesmet, algesc^ieiden van de zon
daren, de Hclii6#Gods.
Zijns was eene volmaakte gerechtig
heid en vlekkelooze heiligheid, de
Rechtvaardige SPRUITE, die recht
en gerechtigheid heeft gedaan als de
Plaatsbekleedende Middelaar is voor
Zijn volk DE HEERE DE GERECH
TIGHEID.
van allerlei aard
MIJNHARDTJES^
lAIWEH
Abonnementsprijs 90 cent per 3 maandenbtj vooruitbetaling.
Verschijnt lederen Woensdag en Zatprdag 2 maal per week.
Afzonderlüke nummer» 5 cent Buitenland 8 gulden per jaai
Gevestigd te MiddelKamis Prins Hendrikstr. 122 C Giro J167930 Postbox 8 Tel. 17.
B^kantoor voor Zeeland: St. Maartenadflk Markt, Telef. S9.
Adverfenffe^prjj]^ 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dieast*
I aanvragen en aanbiedingen van 1—6 regels 80 et.; Boekmaan'
kondiging 10 eent per regel Contracten belaogi^k lager.
(Het Wachtwoord ider Hervormers.)
De Heere onze gerechtigheid.
Jeremia 23 l.w.
'k Stond blind, en van verre, in mij-zelven
zoo ryk!
Maar toen mij Gods Geest aan mijzelv' had
ontdekt,
Toen werd in mijn ziele de vreeze gev^^ekt,
Toen voelde ik wat eischen Gods heiligheid
deed;
Baar werd al mijn deugd een wegwerpelijk
kleed!
St. Maartensdijk.
Ds. de Br.
(Wordt vjervolgd.)
NIET IN ORDE.
De luohtbescherming van de bevolking is
een moeilijk punt.
In de steden maar ook op het platteland
In den regel zal op het platteland slechts
sprake kunnen zijn van zelfbescherming.
Van acties tot aanschaffing van luchtaf
weergeschut kan geen sprake zijn. Dat is
voorbehouden voor de groote steden, waar
dan ook alles in het werk gesteld wordt om.
in dit opzicht paraat te zijn.
De luchtb|6schermin,g is zaak van de Ge
meente.
Het Rijk heeft dat, zeker mede ten ge
volge van de ontvettend hooge kosten, op
de gemeenten afgewenteld.
Een zaak echter heeft de Regeering in de
hand gehouden „de aanmaak en verkoop
van gasmaskers." Daartoe is uitgevaardigd
het Gasmaskerbesluit 1937."
Import Van gasmaskers is niet toege
staan. Nu is de toestajid zoo, dat er van
een eigenlijke voorziening met gasmaskers
voor de bevolking nog geen sprake is. In
dat opzicht zijn ze weer ten achter bij an
dere landen.
Dezer da,gen is een E^anvang gemaakt
met de beschikbaarstelling van gasmaskers
Tegen prijzen van f 3.50 en !f 5.50 pèr
stuk.
Prijzen die uiteraard veel te hoog liggen
voor een algemeene aanschaf van dJtt gas
masker. Te klemmender is dit door dat bui^
tenlandsche groote fabrieken een volksgas
masker zouden kunnen invoeren te^en f
1.60 en met één extra reserve bus compleet
voor f 2.25.
Het schijnt daft in ons land niet in vol
doende mate de gelegenheid is voor het
aanmaken van gasmaskers, Hoe het zij.
de mogelijkheid moest èr z\jn, dat het volk
zjich kon voorzien van gasmaskers teigen
lagen prijs.
GKENSINCIDENT NABIJ
BLEBICK.
Onopgehelderdte schoten.
VENLO, 10 Nov. Donderdagmiddag zijn
bij de- Nederlandsch-Duitsche grens bij
Blerick schoten gevallen, waarbij enkele in
burger gekleede personen betrokken zijn
geweest. Naar Jiet schijnt, is één persoon
getroffen, terwijl de anderen over de grens
gevoerd zouden zijn.
De lezingen over wat is voorgevallen loe
pen zeer uiteen, zoodat nog niet met juist
heid kan worden medegedeeld, wat werke
lijk is geschied. Het onderzoek dat is inge-i
steld, zal meer licht moeten verschaffen.
GEEN PERIODIEKE VERLOVEN.
's-GRAVENHAGB, 10 Nov. De regee-
ringspersdlenst meldt:
Daar de regeerin,g het gewenscht acht
de weermacht thans niet te zeer te ver-
.zwakken zullen gedurende eenigen tijd
geen periodieke verloven kunnen worden
verleend.
Zij, die met verlof zijn, ook zij die giste
ren (Donderdag) met verlof zijn gegaan,
zullen hedenavond (Vrijdagavond) bij hun
onderdeelen moeten 2sijn teruggekeerd.
De zakenverloven blijven gehandhaafd.
ENKELE KUSTLICHTEN GEDOOFD.
's-GRAVENHAGE, 10 Nov. In een
„bericht aan luchtvarenden" wordt, tien
einde te voorkomen, dat door vliegtuigbe
stuurders verondersteld wordt, dat des
nachts het meest Noordelijk waargenomen
Nederlandse kustlicht ook het Noordelijkst
punt van Nederland aangeeft, de aandacht
gevestigd op het feit, dat alle groote kust-
lichten Noord en Egmond (plm. 52-037' Nb
en 4-0-37,.5 El) tot ^n met Rottumeroog
(plm. 53-0-32'5 Nb en 6-0-33',5 El) zijn ge
doofd.
Ook zijn alle Nederlandsche lichtschepen
met uitzondering van het lichtschip „Noord
Hinder" (plm. 51-0-55' Nb. en 2-0-41' El.)
binnengehaald.
verdrijft U snel en zeker met
Koker 12 s(u/cs 50 c(. Proefdoosie 2 sfufes (O cl.
\£i^-'-' -■-r■^ffl!Sï:^'•
:^'ii;^fes;«a3si
Dan rug en borst (link met Dampo
inwrijven en Dampo diep inademen.
Wonderlijk zooals dat helptl
I Tul
Ooot 30 cl.
itM40cV Pot 50 et
Gebon^nhedd In leen bewogen tyd
De dlstribiutielkaart Zorgen voor
die hulsvroiuwen Nog weggeven
ook? Practisch Christendom |ge-
zoicht.
Wij leven dan wel in een veelbewogen
tijd!
Er voltrekken zich als met den dag ver
anderingen in ons maatschappelgk leven,
,die voortvloeien uit de bijzondere omstan
digheden waarin ons land, evenals bijna
heel de wereld verkeert.
Goed bezien zijn vrij al Jaren lang aan
het veranderen. Steeds meer wetten en
voorschriften grijpen in in het zakenleven en
in onze persoonlijke vrijheid. Het was te
voorzien, dat de roep om „ordening" door
de Roomschen ingezet en door andere
volksgroepen overgenomen, zou leiden tot
een gebondenheid van onze levensvrijze; een
gebondenheid die wel niet spoedig zal we
cken Vooral de oorlogsomstandigheden no
pen de Overheid om gebod op gebod te sta
pelen en wij hopen van vele maatregelen
toch weer eens verlost te worden als de
oo(rlog „uit" zal zijn^ Intusschen staat die
oorlog nog in zijn hevigheid los te branden,
en wat dan nog ons lot zal worden kan nu
niemand voorspellen.
En zoo hebben wij dan na een tusschen-
ruimte van bijna 25 jaren weer onze distri-
butiekaart in huis. Ze is nu nog maar aan
gewezen voor het artikel suiker. Zoo spoe
dig het noodig is zullen ook andere levens
middelen alleen op afgifte van een bon
verkrijgbaar zijn. Wie de vorige oorlogs
jaren heeft m«Jegemaakt, herinnert zich
ter dege welke verdrietigheden toen ons
deel waren en welke zorgen de schaarsch
toegemeten hoeveelheden aan onze huis
moeders hebben veroorzaakt.
Het is niet noodig daarvan hier voorbeel
den aan te halen omdat een ieder die wel
kent. Wel zou reeds nu aan onze jong^
I menschen op het hart gedrukt moeten; wor.
zijn dikwijls het gevolg van
kouvatten. Goed zweeten en
"AKKERTJES" nemen, helpt U
altijd snel, goed en zeker!
Door hun bijzondere samen
stelling bevorderen immers
"AKKERTJES" niet alleen het
transpireeren, maar verwij
deren tevens de stoffen, die
de aandoening veroorzaken.
Zij werken direct pijnstillend.
Op elk "AKKERTJE" staat t
lAKKÊR-merk: Uw garantie!
Let U daarop vooral en laat
U toch géén waardelooze na
maak of imitaties aanpraten.
tegen pijnen, hoofdpijn, koorts, kou.
Doos: 13 stuks - 12 stuivers; 2 stuks - 2 stuivers.
den om er naar te staan de eischen aan
vader en moeder maar wat la,ger te stel
len, want het zal straks vóór de ouders
weer zeer veel hoofdbrekens geven om een
ieder gezinslid zijn bescheiden deel te ge
ven. En ze kunnen met wat geduld, kalmte
en een zacht woord zooveel onaangenaam
heid aan elkander besparen.
Daar liggiein de distributiekaarjten nu
weer op tafel! Moeilijke tijd voor de huisi-
moeders, 'twtordt meten en rekenen. Moei
lijke tijd ook voor diegenen, die ruim van
hart zijn en nog al eens wajt weggaven. Ja
zeker, in geld kan dat ook, maar daar
gaat het nu niet over; ilk heb het oog op
een klein pakje hier en een klein pakje
daar, wat lekkere thee, een busje choco
lade of een sJak suiker, soms voor een 'n
paar oudjes, die er eens een extra bakje
van zetten. Nu, voor menschen met een be
wogen gemioed wordt het Wj de distributie
moeilgk. Want zie, er zijn er die 't met
den Spreukendichter houden: De zegenende
ziel zal vet gemaakt worden. En daar is
er een die uitstrooit, denwelken nog meer
toegedaan wordt. (Spr. 11.)
Want we leven in zoo killen tijd, heel
ons leven wordt één rekensom. Als de nood
aan de man komt denken we allen maar
gaarne eerst om onszelf. En dan doet zoo
aangenaam aan te hooren van menschen,
die hun brood niet alléén eten; ze kunnen
er wat van missen, 't zijn zegenende zielen
en ze kunnen getuigen nog nooit door hun
mede dragen van anderen nood iets te zfln
te kort gekomen;. Is deze levenshouding'
ontsproten aan een geloof, door de liefde
Werkende, dan werpt i4) ook gezegende
vrucht af, voor den gever en voor den ont
vanger. En de liefde is vindingrijk, zoodat
ik er van zie komen, da;t er van het sober
rantsoen toch nog wordt weggedeeld.
Deze lieden zullen ook niet zeer bezet
zijn met hamsteren^ 't Ligt in den aard van
iedere huisvrouw om een goede voorraad
te hebben van wat er al zoo in 't gezin
noodig lis. Op het hooren van schaarschte
komt de neiging op om de kast nog eens
wat aan te vullen. Intusschen, dat moet
de portemonjiaie dan ook toelaten. Maar
wie aan hen denkt, die zich niets kunnen
veroorloven, die le,gt geen groote voorraden
aan. Dat is, laat ik het maar eerlijk neer
schrijven, toch weer een kwestie van ziels-
veritrouwen op den Heere. God laat zijn
kinderen niet van honger omkomen en an-
derzdj,d3 staan zij allen mede schuldig aan
het oordeel Gods, dat over de wereld gaat
en daar loopen zij maar niet in eigen kracht
onderuit.
Mensch, mensch, geef je nou den boel
nog weg ook? zoo sprak de bezorgde huis
vader ,,ten vorigen male", toen er ook dis
tributie was, tot zijn gade, die uit haar
keukenkast was gaan uitdeelen. Immers,
de man redeneerde aldus: bon no. 3 is
een half ons thee, bon 4 een ons koiffie,
ixm 5 enzoovoorts, enzoovoorts; we zfln
met zooveel personen, dus reken maar uit,
dat is in eeni week zooveel van dit en
zooveel van dat. En ik verwacht volgende
week op bon nummer.
Lieve man, houd toch op, zoo was het
wederwoord, hebben vf^ nu ooit tekort ge
had? Als 'k aan het arme volk niets meer
geven kan, wat ben ik dö,n arm geworden!
Ik kan al die berekeningen niet volgen,