CriRWE£KBI^ÖpGED.GnonDSIA6 vöoRDlZUD-H0U1nZCEUW3CI1E EHAMDEn N.V. UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „EIUNDEN-NIEÜWS" Jehovah - Tsidkenu'' DAMPO Uit het Kijkvenster. STICHTELIJKE OVERDENKING 12e Jaargang ZATERDAG 11 NOVEMBER 1939 No. 1091 Dit nummer bestaat uit 2 bladen WAARIN SEDERT 1NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD ..O N Z E E I L A N D E - 1 8€ J A A G A N G UITGAVE VAN ff III. Eén „ruim Evangelie", waarbij al les is even „ruim," dé.4rvoor wordt „ruimte" gevraagd door hen, die roe men in een ruim Evangelie, maar, och armen!, zij vragen „ruimte" voor en roemen in een Evangelie naar den mensch, naar den tand van den vro men, eigengereiden mensch, die bifj God wil gelden als „gelovige" met een geloof van eigen makelij. Hoe ver blind toch is de natuurlijke mensch, die zoekt zich Gode aangenaam te maken en zich te rechtvaardigen door braafheid, vroomheid, deugden, plich ten, eigenwillige godsdienst, een ge loof van eigen fabrikaat; daarbij maakt hij zich schuldig aan „geestelij ke dieverij" door zich valschelijk tóe te eigenen de zaligheid en den Zalig maker; hij wil den hemel bestormen met de stormladders zijner eigene ge rechtigheid en vraagt niet naar den koninklijken weg van vrije genade. „Oprichter van eigen gerechtigheid" dat is ons aller naam en staat van na ture. Daarom moet verre van ons zijn een laag nederzien op Rome, al tooien we ons met den naam Protestant, Her vormd, Gereformeerd of Oud-Gerefor meerd; doortrokken van den Room- schen zuurdeesem als we zijn, is ten volle waarachtig het woord van Lu ther we dragen den Paap in ons hart. Elk onwedergeboren mensch is in den grond der zaak een anti-christ'„ de verwaande mensch leeft trouwens zoo gaarne uit het beginsel van de werkheiligheid, diep ingeworteld in de ziel van Adams wederhoorig kroost, want bij de eigengerechtigheid wordt hij groot, al grooter en daarin vindt zijn lust, krijgt zijn zin het eigenlie- vende hart. De natuurlijke mensch verstaat er geen snars van dat de weg der „eigen gerechtigheid" is een rechtschijnend pad, waarvan het einde is de dood, een hellevaart, terwijl stellig ver wacht wordt een hemelvaart. Door ge nade alleen beleefd en beleden dat al le gerechtigheid des menschen is een kleed, vol scheuren en gaten, waar door komt aan alle kanten uitgluren de schande der naaktheid. Genade, ontdekkende genade komt te maken tot een moedernaakt zon daar, die mist den mantel der voor Gods gericht geldende gerechtigheid. En uit eigene bevinding wordt van ganscher ziele ingestemd met den dichter „DE HEERE ONZE GERECHTIG HEID" is Sions roem. En ze belijdt: „alle onze gerechtig heden zijn als een wegwerpelijk kleed." Die roem en belijdenis komen er door Genade. Ziet die genade verheerlijkt aan den Apostel Paulus! In zijn „eertijds" was hij de vrome ï'^arizeër, naar de Wet onberispelijk, die zocht de rechtvaardigheid, die uit de wet is. Doch bij ontdekkend licht heeft hij zichzelf gezien als een ongerechtige en goddelooze, zijn eigengerechtig heid als ongerechtigheid, zijn vroom heid als blinkende goddeloosheid. Als een door de Wet vervloekte kwam hij te liggen aan de voeten des Heeren om als een arme tollenaar te bidden om genade en de Heere Jezus is hem geopenbaard als zijne ge rechtigheid voor God. De onberouwelijke keuze is gewor den: alles schade en drek achten ori'i Christus te gewinnen en in Hem ge vonden te worden, niet hebbende zij ne rechtvaardigheid, die uit de wet is, maar door het geloof van Christus, namelijk, de rechtvaardigheid, dit uit God is door het geloof. Zóó is hij geformeerd tot de bege nadigde der vrije genade: uit de wer ken der Wet zal geen vleesch gerecht vaardigd worden voor God; wij wor den gerechtvaardigd uit Zijne genar de; om n:èt door de verlossing, die in Christus Jezus is; Hij is DE HEE RE ONZE GERECHTIGHEID. Ziet de genade, verheerlijkt aan den Hervormer Maarten Luther! Wat heeft de ontdekte Luther ge worsteld-om vrede bij God te beko men; hij heeft zich toegelegd op kloosterheiligheid, vasten, boetedoe ningen, geeselingen tot bloedens toe, doch verlossing uit de banden des doods en angsten der hel, zielsruste vond hij niet. Maar, toen hij was uitgeteerd, zag de eeuwige Ontfermer op hem neder, en hij mocht vat krijgen aan de waar heid: Ik geloof de vergeving der zon den; de rechtvaardige zal uit het ge loof leven! Het heilgeheim: niet door dè wer ken, doch „door het geloof alleen" rechtvaardig voor God en erfgenaam des eeuwigen levens, werd de eenige troost voor leven en sterven. Door den Heere geleerd in de bin nenkamer, trad hij uit naar buiten, om te getuigen van, en te strijden voor „het reine Evangelie der genade Gods"; De mensch wordt gerecht vaardigd door het geloof, zonder de werken der Wet. „Door het geloof alleen!"' Geboren was in Luthers ziel het Wachtwoord der Hervormers: DE HEERE ONZE GERECHTIGHEID. Gelijk Paulus en Luther van den Heere geleerd zijn, zóó is ook de be vinding der kerke Gods. Geplaatst voor den eisch der Wet, die vraagt gehoorzaamheid aan alle geboden, tijgt de ontdekte zondaar aan het werk; als gevallene in het werkverbond, wil de mensch daarin weer gaan opstaan om deelachtig te worden Gods gunst. Alles wordt echter bij de hand af gebroken; deugden, plichten, waarne mende middelen der genade, tranen, vrome gestalten leiden niet tot rust; de schuld wordt dagelijks meerder in plaats van minder, want ontdekken de genade geeft er gezicht op, dat alle geboden veroordeelen als over treder met gedachten, woorden en werken en hoe de wortels aller zon den liggen in het hart als een broei nest der ongerechtigheid, een vuile bron van alle wanbedrijven; de doo- delijke onmacht en de vijandschap te genover God en Zijn heilige Wet wor den gekend. Door ontdekkende genade dieper gravende en meerder gruwelen vin dende, komt er een walgen van zich zelven vanwege de totale melaatsch- heid; beleden wordt: uit ons geen vrucht in der eeuwigheid! De Heilige Geest overtuigt van zonden en schuld zóó, dat ondertee kend wordt het vonnis der Wet, die vervloekt den snooden Wetsverbre ker, alle hope op behoudenis ontvalt en 'tis een „eeuwig moeten omko men," tenzij wordt genoeg gedaan aan den eisch der gerechtigheid Gods Wiens Majesteit is zoo schandelijk ge kwetst en gruwelijk beleedigd door de zonde en vertrapping Zijner heili ge geboden. De groote vraag wordt: is er nog een middel om de straffe des doods te ontgaan en wederom tot genade te komen Hoe zal mijn ziele rechtvaar dig verschijnen voor God? De uit- en doodgewerkte zondaar komt te lig gen aan de voeten des Heeren, bede lend om genade. En hij zal niet kunnen worden ge troost en tot ruste komen totdat hem wordt geopenbaard Jezus, de HEERE, alleen de Gerechtigheid voor God. DE HEERE ONZE GERECHTIG HEID. Gelijk Zijn Naam is, alzóó is Zijn roem. Bij de onderha^^deling over de za ligheid der uitverkorenen in den Raad des Vreder en de sluiting van het Verbond der verlossing, heeft de Zone Gods zich Borg gesteld ter ge noegdoening aan Gods gerechtigheid en tot stilling Zijns toorns met het woord: Zie, ik kom, o mijn God! om Uw welbehagen te doen en Uwe Wet is in het midden mijns ingewands." En in de volheid des tijds uitgezon den door God, geworden uit eene vrouw, geworden onder de Wet, heeft de Zone Gods ter voltrekking van zijn Borgtocht zich gebogen onder de Wet om haar te verzoenen in haar tweeërlei eisch, nl. een dadelijke ge hoorzaamheid door een heilig leven en een lijdelijke gehoorzaamheid door het dragen van den vloek der Wet in het lijden van de straffe des doods. De HEERE Jezus droeg Gods hei lige Wet, welke God den sterveling heeft gezet, in het binnenst inge wand, Zijne ziel wilde Gode alleen be hagen. Zijn liefde en ijver brandden om dadelijk te gehoorzamen de Wet; Hij heeft geen zonde gekend, geen on recht gedaar., was heilig, onnoozel, onbesmet, algesc^ieiden van de zon daren, de Hclii6#Gods. Zijns was eene volmaakte gerechtig heid en vlekkelooze heiligheid, de Rechtvaardige SPRUITE, die recht en gerechtigheid heeft gedaan als de Plaatsbekleedende Middelaar is voor Zijn volk DE HEERE DE GERECH TIGHEID. van allerlei aard MIJNHARDTJES^ lAIWEH Abonnementsprijs 90 cent per 3 maandenbtj vooruitbetaling. Verschijnt lederen Woensdag en Zatprdag 2 maal per week. Afzonderlüke nummer» 5 cent Buitenland 8 gulden per jaai Gevestigd te MiddelKamis Prins Hendrikstr. 122 C Giro J167930 Postbox 8 Tel. 17. B^kantoor voor Zeeland: St. Maartenadflk Markt, Telef. S9. Adverfenffe^prjj]^ 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dieast* I aanvragen en aanbiedingen van 1—6 regels 80 et.; Boekmaan' kondiging 10 eent per regel Contracten belaogi^k lager. (Het Wachtwoord ider Hervormers.) De Heere onze gerechtigheid. Jeremia 23 l.w. 'k Stond blind, en van verre, in mij-zelven zoo ryk! Maar toen mij Gods Geest aan mijzelv' had ontdekt, Toen werd in mijn ziele de vreeze gev^^ekt, Toen voelde ik wat eischen Gods heiligheid deed; Baar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed! St. Maartensdijk. Ds. de Br. (Wordt vjervolgd.) NIET IN ORDE. De luohtbescherming van de bevolking is een moeilijk punt. In de steden maar ook op het platteland In den regel zal op het platteland slechts sprake kunnen zijn van zelfbescherming. Van acties tot aanschaffing van luchtaf weergeschut kan geen sprake zijn. Dat is voorbehouden voor de groote steden, waar dan ook alles in het werk gesteld wordt om. in dit opzicht paraat te zijn. De luchtb|6schermin,g is zaak van de Ge meente. Het Rijk heeft dat, zeker mede ten ge volge van de ontvettend hooge kosten, op de gemeenten afgewenteld. Een zaak echter heeft de Regeering in de hand gehouden „de aanmaak en verkoop van gasmaskers." Daartoe is uitgevaardigd het Gasmaskerbesluit 1937." Import Van gasmaskers is niet toege staan. Nu is de toestajid zoo, dat er van een eigenlijke voorziening met gasmaskers voor de bevolking nog geen sprake is. In dat opzicht zijn ze weer ten achter bij an dere landen. Dezer da,gen is een E^anvang gemaakt met de beschikbaarstelling van gasmaskers Tegen prijzen van f 3.50 en !f 5.50 pèr stuk. Prijzen die uiteraard veel te hoog liggen voor een algemeene aanschaf van dJtt gas masker. Te klemmender is dit door dat bui^ tenlandsche groote fabrieken een volksgas masker zouden kunnen invoeren te^en f 1.60 en met één extra reserve bus compleet voor f 2.25. Het schijnt daft in ons land niet in vol doende mate de gelegenheid is voor het aanmaken van gasmaskers, Hoe het zij. de mogelijkheid moest èr z\jn, dat het volk zjich kon voorzien van gasmaskers teigen lagen prijs. GKENSINCIDENT NABIJ BLEBICK. Onopgehelderdte schoten. VENLO, 10 Nov. Donderdagmiddag zijn bij de- Nederlandsch-Duitsche grens bij Blerick schoten gevallen, waarbij enkele in burger gekleede personen betrokken zijn geweest. Naar Jiet schijnt, is één persoon getroffen, terwijl de anderen over de grens gevoerd zouden zijn. De lezingen over wat is voorgevallen loe pen zeer uiteen, zoodat nog niet met juist heid kan worden medegedeeld, wat werke lijk is geschied. Het onderzoek dat is inge-i steld, zal meer licht moeten verschaffen. GEEN PERIODIEKE VERLOVEN. 's-GRAVENHAGB, 10 Nov. De regee- ringspersdlenst meldt: Daar de regeerin,g het gewenscht acht de weermacht thans niet te zeer te ver- .zwakken zullen gedurende eenigen tijd geen periodieke verloven kunnen worden verleend. Zij, die met verlof zijn, ook zij die giste ren (Donderdag) met verlof zijn gegaan, zullen hedenavond (Vrijdagavond) bij hun onderdeelen moeten 2sijn teruggekeerd. De zakenverloven blijven gehandhaafd. ENKELE KUSTLICHTEN GEDOOFD. 's-GRAVENHAGE, 10 Nov. In een „bericht aan luchtvarenden" wordt, tien einde te voorkomen, dat door vliegtuigbe stuurders verondersteld wordt, dat des nachts het meest Noordelijk waargenomen Nederlandse kustlicht ook het Noordelijkst punt van Nederland aangeeft, de aandacht gevestigd op het feit, dat alle groote kust- lichten Noord en Egmond (plm. 52-037' Nb en 4-0-37,.5 El) tot ^n met Rottumeroog (plm. 53-0-32'5 Nb en 6-0-33',5 El) zijn ge doofd. Ook zijn alle Nederlandsche lichtschepen met uitzondering van het lichtschip „Noord Hinder" (plm. 51-0-55' Nb. en 2-0-41' El.) binnengehaald. verdrijft U snel en zeker met Koker 12 s(u/cs 50 c(. Proefdoosie 2 sfufes (O cl. \£i^-'-' -■-r■^ffl!Sï:^'• :^'ii;^fes;«a3si Dan rug en borst (link met Dampo inwrijven en Dampo diep inademen. Wonderlijk zooals dat helptl I Tul Ooot 30 cl. itM40cV Pot 50 et Gebon^nhedd In leen bewogen tyd De dlstribiutielkaart Zorgen voor die hulsvroiuwen Nog weggeven ook? Practisch Christendom |ge- zoicht. Wij leven dan wel in een veelbewogen tijd! Er voltrekken zich als met den dag ver anderingen in ons maatschappelgk leven, ,die voortvloeien uit de bijzondere omstan digheden waarin ons land, evenals bijna heel de wereld verkeert. Goed bezien zijn vrij al Jaren lang aan het veranderen. Steeds meer wetten en voorschriften grijpen in in het zakenleven en in onze persoonlijke vrijheid. Het was te voorzien, dat de roep om „ordening" door de Roomschen ingezet en door andere volksgroepen overgenomen, zou leiden tot een gebondenheid van onze levensvrijze; een gebondenheid die wel niet spoedig zal we cken Vooral de oorlogsomstandigheden no pen de Overheid om gebod op gebod te sta pelen en wij hopen van vele maatregelen toch weer eens verlost te worden als de oo(rlog „uit" zal zijn^ Intusschen staat die oorlog nog in zijn hevigheid los te branden, en wat dan nog ons lot zal worden kan nu niemand voorspellen. En zoo hebben wij dan na een tusschen- ruimte van bijna 25 jaren weer onze distri- butiekaart in huis. Ze is nu nog maar aan gewezen voor het artikel suiker. Zoo spoe dig het noodig is zullen ook andere levens middelen alleen op afgifte van een bon verkrijgbaar zijn. Wie de vorige oorlogs jaren heeft m«Jegemaakt, herinnert zich ter dege welke verdrietigheden toen ons deel waren en welke zorgen de schaarsch toegemeten hoeveelheden aan onze huis moeders hebben veroorzaakt. Het is niet noodig daarvan hier voorbeel den aan te halen omdat een ieder die wel kent. Wel zou reeds nu aan onze jong^ I menschen op het hart gedrukt moeten; wor. zijn dikwijls het gevolg van kouvatten. Goed zweeten en "AKKERTJES" nemen, helpt U altijd snel, goed en zeker! Door hun bijzondere samen stelling bevorderen immers "AKKERTJES" niet alleen het transpireeren, maar verwij deren tevens de stoffen, die de aandoening veroorzaken. Zij werken direct pijnstillend. Op elk "AKKERTJE" staat t lAKKÊR-merk: Uw garantie! Let U daarop vooral en laat U toch géén waardelooze na maak of imitaties aanpraten. tegen pijnen, hoofdpijn, koorts, kou. Doos: 13 stuks - 12 stuivers; 2 stuks - 2 stuivers. den om er naar te staan de eischen aan vader en moeder maar wat la,ger te stel len, want het zal straks vóór de ouders weer zeer veel hoofdbrekens geven om een ieder gezinslid zijn bescheiden deel te ge ven. En ze kunnen met wat geduld, kalmte en een zacht woord zooveel onaangenaam heid aan elkander besparen. Daar liggiein de distributiekaarjten nu weer op tafel! Moeilijke tijd voor de huisi- moeders, 'twtordt meten en rekenen. Moei lijke tijd ook voor diegenen, die ruim van hart zijn en nog al eens wajt weggaven. Ja zeker, in geld kan dat ook, maar daar gaat het nu niet over; ilk heb het oog op een klein pakje hier en een klein pakje daar, wat lekkere thee, een busje choco lade of een sJak suiker, soms voor een 'n paar oudjes, die er eens een extra bakje van zetten. Nu, voor menschen met een be wogen gemioed wordt het Wj de distributie moeilgk. Want zie, er zijn er die 't met den Spreukendichter houden: De zegenende ziel zal vet gemaakt worden. En daar is er een die uitstrooit, denwelken nog meer toegedaan wordt. (Spr. 11.) Want we leven in zoo killen tijd, heel ons leven wordt één rekensom. Als de nood aan de man komt denken we allen maar gaarne eerst om onszelf. En dan doet zoo aangenaam aan te hooren van menschen, die hun brood niet alléén eten; ze kunnen er wat van missen, 't zijn zegenende zielen en ze kunnen getuigen nog nooit door hun mede dragen van anderen nood iets te zfln te kort gekomen;. Is deze levenshouding' ontsproten aan een geloof, door de liefde Werkende, dan werpt i4) ook gezegende vrucht af, voor den gever en voor den ont vanger. En de liefde is vindingrijk, zoodat ik er van zie komen, da;t er van het sober rantsoen toch nog wordt weggedeeld. Deze lieden zullen ook niet zeer bezet zijn met hamsteren^ 't Ligt in den aard van iedere huisvrouw om een goede voorraad te hebben van wat er al zoo in 't gezin noodig lis. Op het hooren van schaarschte komt de neiging op om de kast nog eens wat aan te vullen. Intusschen, dat moet de portemonjiaie dan ook toelaten. Maar wie aan hen denkt, die zich niets kunnen veroorloven, die le,gt geen groote voorraden aan. Dat is, laat ik het maar eerlijk neer schrijven, toch weer een kwestie van ziels- veritrouwen op den Heere. God laat zijn kinderen niet van honger omkomen en an- derzdj,d3 staan zij allen mede schuldig aan het oordeel Gods, dat over de wereld gaat en daar loopen zij maar niet in eigen kracht onderuit. Mensch, mensch, geef je nou den boel nog weg ook? zoo sprak de bezorgde huis vader ,,ten vorigen male", toen er ook dis tributie was, tot zijn gade, die uit haar keukenkast was gaan uitdeelen. Immers, de man redeneerde aldus: bon no. 3 is een half ons thee, bon 4 een ons koiffie, ixm 5 enzoovoorts, enzoovoorts; we zfln met zooveel personen, dus reken maar uit, dat is in eeni week zooveel van dit en zooveel van dat. En ik verwacht volgende week op bon nummer. Lieve man, houd toch op, zoo was het wederwoord, hebben vf^ nu ooit tekort ge had? Als 'k aan het arme volk niets meer geven kan, wat ben ik dö,n arm geworden! Ik kan al die berekeningen niet volgen,

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1939 | | pagina 1