Gemeenteraad Dirksland Marktberichten Uienmarkt Met verwondering heb ik liet sclirijven van den vrijwilliger K. gelezen, daar ik zoo iets niet van hem had vei'wacht, gezien zijn opvoeding en genoten onderwijs. Ik moet concludeeren dat ook hij blijkbaar is aange tast door de algemeen oorlogsnervositeit. Dit bewijst voldoende de uitdrukkingIeder een is misleid." Dit zal iemand van zijn ontwikkeling niet neerschrijven, o'f er moet iets zijn dat zijn gewone gedachtengang be lemmert, en hiervoor is zijn stukje .voor ieder weldenkend mensch, ook veroordeeld. Op Goeree en Overflakkee is niemand, noch door mij, noch door den toenmaligen Kapitein Kleuver, in mijn tegenwoordigheid misleid. Wel blijkt mij, dat de vrijwilligers de op roep, en de verbintenis voor stakingen bij de Nederl. Spoorwe.gen, telegrafie, telefonie, posterijen of algemeen revolutiegevaar, ver eenzelvigt met de verbintenis voor mobili satie of oorlogsgevaar. In het eerste geval wordt werkelijk de vergoeding voor vrijwilliger en materieel uitbetaald. In het laatste geval, waar wij nu mee te maken hebben, is de vrijwilliger gewoon soldaat, zonder eenig voorrecht bo- ven de dienstplichtige soldaat. Materieel hebben zij niet bij zich, daar het Rijk, alle benoodigde automobielen voor ,de Auto Ba taljons heeft gevorderd, en ook niet het plan was deze bij mobilisatie of oorlogsge vaar, van vrijwilligers tegen vergoeding te gebruiken. De verbintenis zelf was dan ook zoo soe pel mogelijk, en kon na afloop van ieder verbintenisjaar, één maand voor beëindiging worden opgezegd. De verbintenissen konden gesloten worden, alleen voor stakingen bij de Rijksbedrijven en revolutiegevaar, of me de ook voor oorlogsgevaar, Hiervoor moest men nog afzonderlijk parafeeren, onder een noot aan de zijkant van de verbintenis, dus toch duidelijk genoeg omschreven, en opvallend genoeg, dat iemand er niet onbe wust zou inloopen. Beloften, omtrent de vergoeding bij mobi lisatie of oorlogsgevaar, zijn noch door mij, noch door iemand anders in mijn tegenwoor digheid, nooit aan eenige vrijwilliger ge daan. Het is toch te dwaas om van te spre ken, dat iemand,, menschen waarmede hij zelf misschien in .zeer moeilijke en .gevaarlij ke omstandigheden moet werken, op un faire wijze aan zich zou verbinden. De vrijwilligers kunnen nu echter gerust zijn. Binnen zeer korten tijd, worden allen, die daartoe ,den wensch hebben te kennen gegeven, in het genot van klein verlof ge steld. Mogelijk zijn er dan verschillende bij met een verwensching in het hart, voor den dag waarop zij de verbintenis teekenden, en bij den Motordienst kwamen. Laten zij echter voorzichtig zijn. De rol len konden nog wel eens vlugger andersom gaan. dan zij nu misschien weer denken. Laten wij niet in een roes voortleven alsof alles weer zou gaan als in de mobilisatie van 1914. Laten de oogen open blijven voor de werkelijkheid. Misschien staan wij aan het begin van een wereldoorlog, zooals de geschiedenis nog nooit heeft gekend. De werkelijke strijd is nog niet begonnen, en wanneer deze aan- var^gt met de geweldige moderne strijdmid delen, weet niemand wat er van de wereld terecht zal komen, of welke landen er bij dien strijd betrokken zullen worden. We mogen -hopen en bidden dat ons land er bui ten mag blijven, doch We dienen overal op voorbereid te zijn. Daarom dient iedere Ne. derlander mede te werken dat wij onze neu traliteit kunnen verdedigen, en ons land en leger werkelijk een ifactor is, waarmede een oorlogvoerende mogendheid moet reke nen. Indien ooit het landsbelang, het belang is van ieder inwoner, dan is dat nu het .ge val. Het bleek mij op mijn laatste reis met verlof, dat nog niet iedere inwoner van Goe ree en Overflakkee, die .daarvoor voldoende hersenen behoorde te hebben, inziet, wat de verschrikkin,gen en de .gevolgen van een oorlog zijn. Misstanden zijn er, en zullen er altijd blij ven, onder welk regime ook, .doch alleen een eendrachtig en eensgezind volk, dat ook voor zijn verdediging wat over heeft, heeft de mogelijkheid, in .dezen tijd, te .kunnen blijven wat het is, om althans zijn zelfstan digheid te bewaren. De Res. Ie Luit. J. C. NIBUWENHUIJZBN. 5—3—IV Aut. Bat. Marktbericht van Jac. Knoop, Make laar in Aarflappelen, Groenten en Fruit, Admiraal de Kaïyterweg 196, Telefoon 81431, Amstendam. De aardappel prijzen aan de Amsterdam- sche markt waren vast, en was er voor alle soorten goede vraag-, vooral .de .goedkope soorten welke de Regeering toch niet over neemt tegen de hooge bepaalde .prijs. Bint jes niet grof. Bevelanders Blauwe Eigen heimers .gevraagd. Industrie ook voor eigen heimers komt meer .vraa.g Zeeuwsche Bon ten en Blauwen waren de prijzen weder hooger als vorige week. Spuische en Flak- keesche eigenheimers worden iets meer ge vraagd te.gen hogere prijs. Voor Hillegom- mer Anna Pauwlowne zand eigenheimers Drentsche en Overijsselsche ziand is .goede vraag met niet te groote aanvoer. Ook voor alle soorten Bonken is goede vraag, Voor de tweede soort bonten uit Haarlemmermeer en Ypolder worden tegen ,de lagere prijs gevraa,gd. Ook .de Bevelanders. Uit Fries land komen mooie bintjes niet te grof.; Ieder die zijn aardappelen naar Amster dam wil zenden vrage Makelaar Jac. Knoop om inlichtingen zonder eenige ver- blndir^g- of .kosten. Ook voor winter specu latie in de stelling Amsterdam. Heden werden de volgende prijzen per 70 kilo gemaakt: Zeeuwsche Bonten f 3.^------3.25; Z. blau wen f 3.------3.25; Z. eigenheimers f 2.40 2.60; Z. Bintjes f 2.102.30; Bonten en Blauwen poters 'f 2.102.20; Flakkeesche Eiigenheimers f 2.402.60; Spuische eigen heimers f 2.402.60. Beide soorten S.puische en Flakkeesche grove poters f 2.------2.10; Ypolder Bonten f 2.60—2.S0; Ypolder en Haarlemmermeer Bevelanders f 2.102.20; Haarlemmermeer Bonten f 2.602.70; N. Hollandsche bonten en blauwen f 2.60 2.80; N. H. blauwen eigenheimers f 2.40 2.50; Blanke eigenheimers f 2.202.30; N. H. Muizen of bintjes f 2.10—2.20; N... H. blauwen poters f 1.902.Friesche bint jes f 2.102.20; Anna Pauwlowna zand ei- .genheimers f 8.------3.40; Hillegommer zand aardappelen f 3.------3.40. Alle soorten bon ken f 2..------2.10. Verder per 100 kilo mooie klein vallen.de blanke nieuwlandsche zan.d- aardappelen in balen van 50 kilo f 3.804.-. Rotterdam, 6 Nov. Vee. Aangevoerd in to taal 3462 dieren, tjw. 1018 vette runderen, 224 vette kalveren, 7 nuchtere kalveren, 1524 schapen of lammeren, 867 varkens, p bokken of geiten. Prijzen per kilo: Vette tot 74, 2e kw. tot 62, Se kW. 40 totSOc, vette ossen tot 68, 2e kW. tot 62, 3e kW. 40 tot 50 c, vette kaliberen tot f l.~. 2e kw, tot f 0.80, 3e kW. 50 tot 65 c. Varkens (levend gewicht) tot 67, 2e .kw.\ tot 66, 3e kw, 5865 c. Schapen444035 c, lammeren 4845 40 c. Prijzen per stuk van ma,ger vee: Schapen f 252015, lammeren f 17 14—10. Vette koeien en ossen: aanvoer .groot, handel ,kalm. Prijzen van 2e en 3e kw. koeien iets stij.gende, verder onveranderd in prijs. Ben prima koe ging no.g tot 80 en een os tot 74 et. Vette kalveren: aanvoer gelijk vorige week, handel redelijk, prijshoudend. Een prima kalf ging nog tot HO cent. Schapen en lammeren: aanvoer flink, handel slecht, iets la,ger prijzen. Varkens: ruimer ter markt, handel stroef, prijzen als vorige week, eenige pri ma ex. gingen nog tot 68 et. Benige partijen schapen werden voor ex port gekocht. ROTTERDAM, 6 November. Aardappelen, Prijzen: Brielsche eigenh. f 2.252.50, Zeeuwsche BI. f 2.802.85, id. eigenh. f 1.902.15, id. bonte f 2.802.90, BI. eigenh f 2.20—2.25, Brielsche driel. f 1.80—2.10, bintjes f 2.2.20, zandaardappelen f 3.20 3.50. Aanvoer tamelijk, handel traag. Zou het wel goed gaan in ,de uien? De prijs is even if 2.geweest, maar is weer dadelijk teruggebracht op f 1.80. Eventjes liep de markt weer op tot f 1.90 maar waar de commissionnair weinig of niets kochten, zonk de .prijs weer in tot f 1.80 en is terwijl wij ons overzicht schrij-r ven: f 1.75 per 60 K.G. met nei,gin.g nog weer een, weinigje te zak ken. De oorzaak hiervan is, het zakken der markt in Engeland, vooral in Londen. Hierbij komt de vrees waarop wij al en- ikele malen gewezen hebben, als het werk afgeloopen is, .dan is het nog weer in de war, en dit is al zoo algemeen geworden, dat' menschen die amper weten wat een ui is, het ook al luide loopen uit te kraaien. Daaroin gaat die vrees ook al hoe langer hoe meer werkelijkheid krijgen. Door de ne velen kan men de zion niet meer zien en .gaat de een de ander vol.gen. Wat ons echter het meest bevreest is, de voorraden welke er in het land zijn, als mede de oorlogstoestand. De tijden zijn abnormaal en op een gere gelde export, welke thans vrijwel normaal gaat en waarop men zoo zachtjesaan gaat rekenen, .kan men toch geen staat maken. Was de tijd normaal en konden ook an dere landen exporteeren, .dan zou het er met onze uien heusch niet rooskleurig uit zien. Ons advies is daarom steeds geweest bij f 2.per 60 K.G. wat als een redelijke prijs is aan te merken, normaal af te geven, en e^v. .gunsti.ge .prijzen welke door strenge koude of andere omstandigheden zouden kunnen komen, als buitenkansjes mede te nemen, maar er niet op te blijven wachten. Er ,zijn vooral ook omdat het oorlo,g is van die buitenkansjes waarop men niet had durven rekenen. Thans worden er besprekingen gevoerd en zou, waar veel kans voor bestaat, deze besprekingen een gunstig resultaat afwer pen, dan zal ,de prijs zich ongetwijfeld .door de meerdere vraag, weer iets herstellen. Hierop vooruitloopen ,doen wij thans niet, om,dat anders de teru.gsla,g dubbel ontmoe digend werkt. Zou het echter zijn, ,dat de bedoelde be-r sprekingen met succes werden bekroond, dan is het ongetwijfeld een zonnestraaltje hetwelk door het wolkendek heenbreekt. De gegevens van ,de uitvoer over de maand October zijn nog niet bekend. Mogelijk dat wij ze D.V. in ons volgend nummer kunnen mededeelen. Over de afgeloopen week hebben, de ver- schepin,gen van ons eiland bedra,gen vol-, gens opgave van het U.C.B.: Middelharnis 4038 balen Sommelsdijk 2714 Dirksland 5984 Melissant 3100 Stellendam 279 Goedereede 212 Ouddorp 202 Nieuwe Tonge 5610 Oude Tonge 5549 Achthuizen 1360 Stad aan 't Haringvliet 1343 Den Bommel 7128 Ooltgensplaat Totaal 5750 43269 balen of 3.163.450 K.G. Openbare Raaidsvergadlerijig op Vrifdag 3 NoVj, dies aiyionids 7 uwr. De heer d© Bonte (S.D.A.P.) doet een voorstel om Wethouder van 't Geloof 'te schorschen. Niiemand der leiden vindt er aanleiding toe, zelfs niet ziijn eigen partijgenoot. De heer id© Bonte lifflt een echec. Tegenwoordig alle leden. Burgemeester Vissoher opent met gebed; notulen worden daarna vastgesteld. Ingekomen stukken: Bericht van Bestuurswijziging Drinkwa- terleidin.g. Vertegenwoordigers Gemeenten Stellendam en Den Bommel. Het Centr. Bur., voor Verificatie heeft boeken en bescheiden Gasfabriek nagezien en in orde bevonden. Missive van Ged. Staten, houdende bericht alleen strikt noodzakelijk uitgaven te .doen, ook inzake schoolzaken. Goedgekeurd wijziging begrootin.g 1939. Vastgesteld wordt finantieel verhoudings besluit Rijk en Gemeenten. Op het verzoek vergoedin,g overwerk amb tenaren in mobilisatie tijd is bericht, ,dat het ambtenaren reglement daarvoor geen bepalingen aangeeft. Jaarverslag boekjaar Emgo. Wordt goed gekeur.d. 3. Behandeling verzoeken om vergoe ding in,gevolge artikel 13 der L.O^ Wet 1920 voor het bezoeken van U.L.O. Scholen elders door leerplichtige kinderen. Vastgesteld wordt om aan M. v. d. Wek- ke f 10.— en aan J. Baart f 12.50 uit te keeren., 4. Voorstel om aan W. Robijn een half jaar ontheffing te verleenen van zijn aan slag in de Hondenbelasting 1939. Wordt goedgevonden. 5. Voorstel tot het aangaan van een geld leening groot f 1800. tegen 4% 's jaars voor aankoop van materiaal voor de luchtbe- scherming. Af te lossen in 9 jaren.. De heer DE BONTE vraagt of de zuur stof altijd goed blijft. De VOORZ. antwoordt bevestigend. De flesschen zijn opgebor,gen in het ziekenhuis. Wordt goedgevonden. 6. Voorstel om afwijzend te beschikken o,p het verzoek van D. Kasteleijn Jr. om uit- pad langs de begraafplaats naar de Tuinj- straat. Op grond om niet van .de vrijheid die er voor het kerkhof, is beroofd te worden, stel len B. en W. voor afwijzend te beschikken:. De heer DE BONTE wijst op het on,ge- mak van adressant, daar alles door een smalle .gang moet, fiets, .kolen, vuil etc. Spr, zegt dat het eigenlijk geen geschikte woning is, vooral niet voor iemand ,die in 't land werkt. De toegang tot het kerkhof lijdt er niet .door. Wel moet de eigenares er niet van kunnen profiteeren. Als het voor hem persoonlijk is en hij betaald er ,voor, zou hij het toe willen staan. De VOORZ. heeft bezwaar dat .de in,gang bij het kerkhof wee^ open komt. Iets an ders is, een uitgang aan de andere kant. Misschien hebben daar de andere bewoners weer bezwaar te.gen. Weth. ROODZANT zegt dat T. v. 't Hof ook geen uitgang heeft. De VOORZ.Die zaak zit heelemaal dicht De heer DE BONTE wil de verhuurde gedempte sloot aan die menschen geven, maar de VOORZ. zegt dat ^et pas voor 10 jaar is verhuurd. De heer ROOIJ geeft er ook nog een toe lichting op, hoe de situatie voorheen was. Na eenige bespreking wordt besloten te trachten bij het Weeshuis een uitpad te maken voor doorgang Op voorstel van ,dhr. Rooij z)al B. en W. het ter plaatse onderzoeken. 7. Voorstel tot het aanvaarden van een voorschot van het Rijk van ten hoogste if 41000.voor verbetering en uitbreiding van de rioleerin.g af te lossen in 40 jaarlijk sche annuiteiten tegen een rente van 2%%. De heer BUTH: Er wordt hier gesproken van een voorschot, maar het is eigenlijk een leening. De VOORZ.: Men noemt het een voor schot. Het komt op 'tzelf.de neer. De heer BUTH: Is er een goed bestek van de rioleering? De VOORZ.: Dat is in de maak. De heer BUTH: Dus er is ook nog geen be.grootin,g De VOORZ.: Het is Wijven steken, door dat de opzichter onder de wapenen is. Een request is verzonden om groot verlof voor hem te krijgen. Wordt ra.a.s. goedg'evonden. 8. Voorstel verhurin,g land van het A.lge meen Armbestuur. Aan J. G. B. Labeur, geldige pacht f 60.-; D. de Roon f 65.(wordt nu Laurens de Roon f 60.per gemet) H. Bestman f 60. (pacht vooruit) J. Bestman f 50.Spek f 50.—; D. Poortvliet f 60.J. G. v Dalen f 55.—; M. Stolk f 55.—; A. v. d. Hoek f SO.'—; L. Stolk f 50.—; D. Ardon f 60.— (alles per gemet.) 9. Voorstel opnieuw verhuring van een perceeltje dijkbouwlahd aan den tegenwoor digen huurder D. Robijn voor 5 jaren. De huur is f 6.50. Wordt .goedgevonden. 10. Voorstel tot verhuring gedurende het ]aar 1940 van een perceeltje grond aan den Stati'jnsweg, terrein naai- en brei.schooi aan Adr. Knops a f 10..per jaar. Eveneens accoord. 11. Voorstel wijziging van de gastrrie- ven. De gasprijs is verlaagd. Voor gewoon gas worden ,de eerste 30 M3 berekend tegen 10 cent en het verbruik daarboven 8 cent. Muntgas de eerste 25 M3 11 cent en daarboven 8 cent, 12. Aanbieding gemeente-begrooting 1940. 13. Aanwijzing leden van de comrnissie voor onderzoek begrootingen 1940. Aangewezen worden de heeren de Bonte, Buth en Rooij. 14. Voorstel vaststelling be,grooting in zake kosten Distributiedienst en vaststel ling salarissen ambtenaren van ,dien .dienst De VOORZ.: De goedkeuring is binnen van den te vormen distributiekring. De begroo- tii^g is if 2200 voor een heel jaar. Te ver- deelen onder de kring Dirksland, Melissant Herkingen. Het Rijk betaald 85% subisidie. Aan salarissen is uitgetrokken t 1200-. voor 3 man. De heer BUTH informeert wie de benoe ming uitvoert. De VOORZ.: In gewone gevallen de Bur gemeester; hier is een commissie van den krin,g, uit iedere gemeente één. In besloten zitting wordt over .de salaris sen gespro.ken. Na heropening deelt de VOORZ. mede, ,dat de laatste 4 maanden geraamd worden op f 750.De salarissen zullen even wor den aangehouden. 16. Behandeling ingekomen schrijven van den heer .de Bonte omtrent toepassing van art. 28 ,der Gemeentewet betreffende den Heer G. van 't Geloof wegens het deelne men aan onderhandsche pacht van land van het Algemeen Armbestuur^ De VOORZ. leest het schrijven van de Bonte voor en licht dit toe. Het gaat niet over de persoon van Weth. van 't Geloof, maar over de juris prudentie van art. 28. Bij ,de toelatin,g tot .gemeenteraadslid heeft hij er reeds op gezinspeeld. Het is hier een ander geval als met de huur van een ge meentewoning door een raadslid, wanneer hij zitting heeft mag hij geen wonin,g hu ren, maar als hij reeds huurder is, kan hij blijven zitten. In 1938 had dit punt als vanzelf aan de orde gekomen, ware het niet dat Ged. Sta ten toepassing van de Pachtwet uitgesteld had, voor 3 jaren. Nu komt het in 1941 weer aan de orde. S.pr. vindt het een on.gezonde toestand, het is z.ij in strijd met het wets artikel, laatste alinea. Zijn conclusie is v o or te stellen Weth v. 't Geloof te schorsen Neemt de Raad dat aan, zal van 't Geloof in beroep gaan en begint het te rollen. Het is hem niet te .doen om van 't Geloof's raadslidmaatschap on.ge- daan te maken, hij is verplicht .deze weg te volgen. Van corrui^tie of bevoorrechting is igeen s.prake. Wat voor van 't Geloof geldt bij de uitspraak geldt ook voor alle ande ren. De SECRETARIS: Voor de nieuwe zit tingsperiode was dhr. van 't Geloof huur der. Je ,kan hem niet schorschen voor wat in z'n laatste zittingsperiode plaats had. De heer DE BONTE: Neemt de raad het niet aan, ga ik zelf ,in beroe.p. Ik dacht het wel, dat ik te laat was! De VOORZ.B. en W. staan op het stand punt, niet het minst belang te hebben om alle mogelijke kwesties uit te pluizen en stel len voor het voorstel af te wijzen. Het is niet in het belang om dit uit te zoeken, met alle mogelijke consequenties daaraan verbonden, die Wethouder van 't Geloof in zijn levensonderhoud of raadslidmaatschap raken. Of het één, of het ander komt er .door in het .gedrang. Van eenig© onrech|t- mati'gheid. of schade is geen sprake. Op die gronden zijn B. en W. niets nieuwsgierig naar de juris-prudentie van bedoeld artikel. Gaat de heer de Bonte hierover in beroep, moet hij dat zelf weten. De heer ROOIJ, (voorheen gem. secre taris) zegt hierover het volgende: Mijnheer .de Voorzitter: Het punt van de a.genda, ,dat op het oogenblik in bespreking is, heeft mijn volle belan,gstelling. Zelfs in die mate, dat ik de moeite heb genomen, mijn ge,dachten daarover op papier te zet ten. Bovendien geldt het hier rechtspraak in het klein, welke echter voor het betrok ken raadslid niet onbelangrijke gevolgen, kan hebben. Het is voor den Raad noodig en .plicht, dat ,de zaak van alle kanten wordt bekeken voordat hij zijn beslis sing neemt. Het stuk waarbij de heer DE Bonte deze zaak aanhangig heeft .gemaakt en dat ge voegd was bij de ter inzage gelegde raads stukken geeft niet de motieven aan, waarop hij schorsing van het raadslid ,van 't Geloof grondt. Ik vind dat jammer, omdat daar voor voor mij .de mogelijkheid werd uitge sloten om zoonoodig mijn zienswijze daar mede te vergelijken. De heer De Bonte ver- wij.ct n.L naar de mondelinge toelichting in de vergadering te geven. Het gevolg is, dat ik mogelijk in herha ling zal moeten treden van hetgeen hier reeds is gezegd, .doch dat kan ik niet ver mijden. De duidelijkheid en voUediglieid, die- ik wil nastreven, zouden er onder lijden, als ik niet een afgerond geheel zom maken. Het bphoeft eigenlijk niet door mij gezegd te worden, dat het hier niet gaat om den persoon van het raadslid ,van 't Geloof, doch uitsluitend om de zaak en ik veronderstel gaarne, dat alle raadsleden er op dezelif.de wijze ever denken. - Vooraf mag ik de opmerking maken, dat als het mijzelf betrof, ik niet het risico zou willen loopen, dat .de verpachting een onder werp van bespreking in den raad zou kun nen uitmaken en dat ik zelfs den schijn zou hebben vermeden. Nu kan een buiten staander er .gemakkelijk over redeneeren, doch waarschijnlijk is het behoud van het pachtland voor den betrokkene van zooda nig belang, dat hij zich niét de weelde kan veroorloven zoo'n breed standpunt in te ne men. Ik kan mij integendeel goed indenken, dat de heer van 't Geloof het risico van schorsing minder zwaar laat wegen .dan het verlies van het pachtland. Als iemand mij onverwacht de vraag had gesteld of er voor hem als raadslid risico van schorsing verbonden zou zijn bij een ,der.gelijke inpachting, zou ik in mijn alge- meene gedachtgang toestemmend hebben ge antwoord, ook al omdat mij bekend is, dat een wethouder veel vroeger in het zelfde gevalt verkeerende, van inpachtin,g heef afgezien. Nu ik echter .geroepen wordt met mijn stem: vóór of tegen, bij de beslissing ge wicht ill de schaal te leggen, acht 'ik het noodig de zaak van alle kanten te bekijken en .dan uit wettelijk oogpunt. Want het gaat om de vraag; schorsing df niet. De kwestie van de doelmatigheid laat ik nu verder rusten. De artikelen van de Gemeentewet, die op deze zaak betrekkin.g hebben, worden als hier bekend verondersteld en daarom kom ik dadelijk tot een vraag, die verband houdt met het woord gemeentegoederen" in Ar tikel 26, m.a.w. zijn de eigendommen van het Algemeen Armbestuur op één lijn te stellen met eigendommen van de gemeen te. Zoover mij bekend is deze vraag nim mer door eenige instantie beantwoord, dus kan ik mij daarop niet beroepen. Een kenner van de Gemeentewet, die vraag beantwoordende ze,gt: „Niet duidelijk is wat met die uitdrukking wordt bedoeld- Daaronder kunnen hetzij uitsluitend de eigendommen ,der gemeente, hetzij oo,k an- .dere zaken, waarover de .gemeente de be schikking heeft, worden verstaan. Zooals U hoort, is dit antwoord vaag. Als ik het woord „beschikking" hier pas genoemd, aanhoud, word ik gesterkt in mijn oordeel, dat de .goederen van het Algemeen Armbestuur niet maar eenvoudig als ge meente eigendommen kunnen worden aan gemerkt, om.dat de .gemeente en zeker niet .de gemeenteraad de beschikking over die goederen heeft. De eigendommen van het Algemeen Arm bestuur vormen een geheel op zich zelf staand bezit en de gemeenteraad heeft wel het goedkeuringsrecht van de begrooting en rekening van dat Bestuur, doch van eeni gen verderen invloed op die eigendommen ia geen sprake. Het toezicht en beheerend college is dat van Burgemeester en Wethouders. Zelfs met een verpachtin,g van land van dat Armbestuur heeft de raad geen wette lijke bemoeienis, waaraan niet afdoet, dat Ged. Staten het noodig vinden bij onderhand sche verpachting het advies van ,den raad te vragen. Volgens de Armenwet oefent het college van Ged. Staten toezicht uit op .de han delingen van het Armbestuur. Zoo beschouwd ben ik van oordeel, dat hier niet van gemeente goederen kan wor den gesproken. Een tweede vraag die zich opdoet is deze. In welke kwaliteit handelt een wethouder- reglementair-lid van het Algemeen Armbe. stuur Als Raadslid, als wethouder of uitsluitend als rechtens aangewezen bestuurslid van be doel.d bestuur? Die vraag zou ik misschien niet stellen, als ik wist, dat, toen ik pas secretaris was geworden, ik in deze hoedanigheid nimmer contracten van het Algemeen Armbestuur medeonderteekende, met andere woorden werd het toen zoo beschouwd ,dat het Arm bestuur niet o.ptrad als gemeentebestuur, want in het laatste geval is de handteeke- ning van den secretaris een vereischte .voor de geldigheid. Geteekend werd door den burgemeester en de beide wethouders met vermelding van hun kwaliteiten, van voor zitter en leden van het Armbestuur. De bekwaamheid van den toenmaligen bur gemeester sloot elke .gedachte aan wille keur uit. Dat ik later wel medeteekende, doet aan mijn betoog niets af. Dit is dus weer een punt van geschil en zooals U bemerkt, hebben Wij steeds nog geen vasten grond onder de voeten. Wij hebben op .dit gebied wel uitspraken, maar die slaan op leveringen aan Arm besturen. Als wij een uitspraak kiezen, die voor het betrokken raadslid het meest ongunstig is, dan halen wij het geval aan dat van verbo den levering wordt gesproken, wanneer een Raadslid heeft geleverd aan een instelling van weldadigheid letter a. en aan een door de .gemeente gesubsidieerde zoo.danlge in stelling. Ons Armbestuur verkeert in beide geval len. Ergo zou er als er leverin,g had plaats gehad, over een verboden handeling kunnen worden gesproken. Maar dan doet zich de vraa.g voor of dit geval eenvoudig overgeplant zou worden op pacht. Wij hebben nog geen zekerheid bereikt. Nu is ten aanzien van de schorsing se dert 1931 iets veranderd. In het bewuste artikel is het de schorsingsplicht yan den raad veranderd in schorsingsbevoegdheid' want er staat nu kan worden geschorst. Wij dienen nu na te gaan wat de Regee- rin,g heeft bewogen om de schorsing facul tatief te stellen. Wij doen dat aan de hand van hetgeen de Minister bij de behandeling van de wijziging heeft gezegd en dat is on geveer het volgende: Dat de Wetgever heeft laten, willen uit komen dat elk geval op zich zelf zal worden beschouwd; met .goede trouw en onopzette lijk verzuim ,kan worden rekening gehou- .den en verlies van het raadslidmaatschap slechts zal behooren te .volgen, als een stel lige daad is gepleegd waarbij het raadslid het gewicht van zijn lidmaatschap in de schaal heeft geworpen om een levering te doen toevallen aan een leverancier of aan een onderneming, bij wiens of, welker zaken hij is geïnteresseerd. En als dan in 1937 het bewuste artikel weder op de helling komt, laat de Minister zich ongeveer als volgt uit: Afgezien toch van de beoordeeling van ieder concreet ge val heeft de Wetgever zich in 1931 uitge sproken in den zin van een grootere vrij heid van beoordeeling, waarbij de automati sche en dus soms een te zware straf zijn de sanctie werd opgeheven en ruimte werd gegeven om haar alleen toe te passen in die gevallen, waarvan opzet in ongunstige zin bij het uitoefenen van medezeggingsschap kan worden gesproken, Aan deze uitspraken krijgen zij eindelijk houvast en zullen thans de feiten aan deze uitspraken toetsen. Volgens mij ter secretarie verstrekte ge gevens heeft de heer van 't Geloof land van het Algemeen Armbestuur dat hij reeds in pacht had, opnieuw onderhands gepacht. Daarmede is hij behandeld, .gelijk als iede re andere pachter van het Armbestuur, welk bestuur het naar mijn meenmg juiste ook door de Pachtwet voorgestane beginselen huldigt, dat, wanneer dat immer

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1939 | | pagina 2