Gemeenteraad Dirksland
Marktberichten
Uienmarkt
Met verwondering heb ik liet sclirijven
van den vrijwilliger K. gelezen, daar ik zoo
iets niet van hem had vei'wacht, gezien zijn
opvoeding en genoten onderwijs. Ik moet
concludeeren dat ook hij blijkbaar is aange
tast door de algemeen oorlogsnervositeit.
Dit bewijst voldoende de uitdrukkingIeder
een is misleid." Dit zal iemand van zijn
ontwikkeling niet neerschrijven, o'f er moet
iets zijn dat zijn gewone gedachtengang be
lemmert, en hiervoor is zijn stukje .voor
ieder weldenkend mensch, ook veroordeeld.
Op Goeree en Overflakkee is niemand,
noch door mij, noch door den toenmaligen
Kapitein Kleuver, in mijn tegenwoordigheid
misleid.
Wel blijkt mij, dat de vrijwilligers de op
roep, en de verbintenis voor stakingen bij de
Nederl. Spoorwe.gen, telegrafie, telefonie,
posterijen of algemeen revolutiegevaar, ver
eenzelvigt met de verbintenis voor mobili
satie of oorlogsgevaar.
In het eerste geval wordt werkelijk de
vergoeding voor vrijwilliger en materieel
uitbetaald. In het laatste geval, waar wij
nu mee te maken hebben, is de vrijwilliger
gewoon soldaat, zonder eenig voorrecht bo-
ven de dienstplichtige soldaat. Materieel
hebben zij niet bij zich, daar het Rijk, alle
benoodigde automobielen voor ,de Auto Ba
taljons heeft gevorderd, en ook niet het
plan was deze bij mobilisatie of oorlogsge
vaar, van vrijwilligers tegen vergoeding te
gebruiken.
De verbintenis zelf was dan ook zoo soe
pel mogelijk, en kon na afloop van ieder
verbintenisjaar, één maand voor beëindiging
worden opgezegd. De verbintenissen konden
gesloten worden, alleen voor stakingen bij
de Rijksbedrijven en revolutiegevaar, of me
de ook voor oorlogsgevaar, Hiervoor moest
men nog afzonderlijk parafeeren, onder een
noot aan de zijkant van de verbintenis,
dus toch duidelijk genoeg omschreven, en
opvallend genoeg, dat iemand er niet onbe
wust zou inloopen.
Beloften, omtrent de vergoeding bij mobi
lisatie of oorlogsgevaar, zijn noch door mij,
noch door iemand anders in mijn tegenwoor
digheid, nooit aan eenige vrijwilliger ge
daan. Het is toch te dwaas om van te spre
ken, dat iemand,, menschen waarmede hij
zelf misschien in .zeer moeilijke en .gevaarlij
ke omstandigheden moet werken, op un
faire wijze aan zich zou verbinden.
De vrijwilligers kunnen nu echter gerust
zijn. Binnen zeer korten tijd, worden allen,
die daartoe ,den wensch hebben te kennen
gegeven, in het genot van klein verlof ge
steld. Mogelijk zijn er dan verschillende bij
met een verwensching in het hart, voor den
dag waarop zij de verbintenis teekenden,
en bij den Motordienst kwamen.
Laten zij echter voorzichtig zijn. De rol
len konden nog wel eens vlugger andersom
gaan. dan zij nu misschien weer denken.
Laten wij niet in een roes voortleven alsof
alles weer zou gaan als in de mobilisatie
van 1914. Laten de oogen open blijven voor
de werkelijkheid.
Misschien staan wij aan het begin van
een wereldoorlog, zooals de geschiedenis
nog nooit heeft gekend. De werkelijke strijd
is nog niet begonnen, en wanneer deze aan-
var^gt met de geweldige moderne strijdmid
delen, weet niemand wat er van de wereld
terecht zal komen, of welke landen er bij
dien strijd betrokken zullen worden. We
mogen -hopen en bidden dat ons land er bui
ten mag blijven, doch We dienen overal op
voorbereid te zijn. Daarom dient iedere Ne.
derlander mede te werken dat wij onze neu
traliteit kunnen verdedigen, en ons land
en leger werkelijk een ifactor is, waarmede
een oorlogvoerende mogendheid moet reke
nen. Indien ooit het landsbelang, het belang
is van ieder inwoner, dan is dat nu het .ge
val.
Het bleek mij op mijn laatste reis met
verlof, dat nog niet iedere inwoner van Goe
ree en Overflakkee, die .daarvoor voldoende
hersenen behoorde te hebben, inziet, wat de
verschrikkin,gen en de .gevolgen van een
oorlog zijn.
Misstanden zijn er, en zullen er altijd blij
ven, onder welk regime ook, .doch alleen een
eendrachtig en eensgezind volk, dat ook
voor zijn verdediging wat over heeft, heeft
de mogelijkheid, in .dezen tijd, te .kunnen
blijven wat het is, om althans zijn zelfstan
digheid te bewaren.
De Res. Ie Luit.
J. C. NIBUWENHUIJZBN.
5—3—IV Aut. Bat.
Marktbericht van Jac. Knoop, Make
laar in Aarflappelen, Groenten en
Fruit, Admiraal de Kaïyterweg 196,
Telefoon 81431, Amstendam.
De aardappel prijzen aan de Amsterdam-
sche markt waren vast, en was er voor alle
soorten goede vraag-, vooral .de .goedkope
soorten welke de Regeering toch niet over
neemt tegen de hooge bepaalde .prijs. Bint
jes niet grof. Bevelanders Blauwe Eigen
heimers .gevraagd. Industrie ook voor eigen
heimers komt meer .vraa.g Zeeuwsche Bon
ten en Blauwen waren de prijzen weder
hooger als vorige week. Spuische en Flak-
keesche eigenheimers worden iets meer ge
vraagd te.gen hogere prijs. Voor Hillegom-
mer Anna Pauwlowne zand eigenheimers
Drentsche en Overijsselsche ziand is .goede
vraag met niet te groote aanvoer. Ook voor
alle soorten Bonken is goede vraag, Voor
de tweede soort bonten uit Haarlemmermeer
en Ypolder worden tegen ,de lagere prijs
gevraa,gd. Ook .de Bevelanders. Uit Fries
land komen mooie bintjes niet te grof.;
Ieder die zijn aardappelen naar Amster
dam wil zenden vrage Makelaar Jac.
Knoop om inlichtingen zonder eenige ver-
blndir^g- of .kosten. Ook voor winter specu
latie in de stelling Amsterdam.
Heden werden de volgende prijzen per 70
kilo gemaakt:
Zeeuwsche Bonten f 3.^------3.25; Z. blau
wen f 3.------3.25; Z. eigenheimers f 2.40
2.60; Z. Bintjes f 2.102.30; Bonten en
Blauwen poters 'f 2.102.20; Flakkeesche
Eiigenheimers f 2.402.60; Spuische eigen
heimers f 2.402.60. Beide soorten S.puische
en Flakkeesche grove poters f 2.------2.10;
Ypolder Bonten f 2.60—2.S0; Ypolder en
Haarlemmermeer Bevelanders f 2.102.20;
Haarlemmermeer Bonten f 2.602.70; N.
Hollandsche bonten en blauwen f 2.60
2.80; N. H. blauwen eigenheimers f 2.40
2.50; Blanke eigenheimers f 2.202.30; N.
H. Muizen of bintjes f 2.10—2.20; N... H.
blauwen poters f 1.902.Friesche bint
jes f 2.102.20; Anna Pauwlowna zand ei-
.genheimers f 8.------3.40; Hillegommer zand
aardappelen f 3.------3.40. Alle soorten bon
ken f 2..------2.10. Verder per 100 kilo mooie
klein vallen.de blanke nieuwlandsche zan.d-
aardappelen in balen van 50 kilo f 3.804.-.
Rotterdam, 6 Nov. Vee. Aangevoerd in to
taal 3462 dieren, tjw. 1018 vette runderen,
224 vette kalveren, 7 nuchtere kalveren,
1524 schapen of lammeren, 867 varkens, p
bokken of geiten.
Prijzen per kilo: Vette tot 74, 2e kw. tot
62, Se kW. 40 totSOc, vette ossen tot 68,
2e kW. tot 62, 3e kW. 40 tot 50 c, vette
kaliberen tot f l.~. 2e kw, tot f 0.80, 3e
kW. 50 tot 65 c. Varkens (levend gewicht)
tot 67, 2e .kw.\ tot 66, 3e kw, 5865 c.
Schapen444035 c, lammeren 4845
40 c. Prijzen per stuk van ma,ger vee:
Schapen f 252015, lammeren f 17
14—10.
Vette koeien en ossen: aanvoer .groot,
handel ,kalm. Prijzen van 2e en 3e kw.
koeien iets stij.gende, verder onveranderd in
prijs. Ben prima koe ging no.g tot 80 en
een os tot 74 et.
Vette kalveren: aanvoer gelijk vorige
week, handel redelijk, prijshoudend. Een
prima kalf ging nog tot HO cent.
Schapen en lammeren: aanvoer flink,
handel slecht, iets la,ger prijzen.
Varkens: ruimer ter markt, handel
stroef, prijzen als vorige week, eenige pri
ma ex. gingen nog tot 68 et.
Benige partijen schapen werden voor ex
port gekocht.
ROTTERDAM, 6 November. Aardappelen,
Prijzen: Brielsche eigenh. f 2.252.50,
Zeeuwsche BI. f 2.802.85, id. eigenh. f
1.902.15, id. bonte f 2.802.90, BI. eigenh
f 2.20—2.25, Brielsche driel. f 1.80—2.10,
bintjes f 2.2.20, zandaardappelen f 3.20
3.50. Aanvoer tamelijk, handel traag.
Zou het wel goed gaan in ,de uien?
De prijs is even if 2.geweest, maar is
weer dadelijk teruggebracht op f 1.80.
Eventjes liep de markt weer op tot f
1.90 maar waar de commissionnair weinig
of niets kochten, zonk de .prijs weer in tot
f 1.80 en is terwijl wij ons overzicht schrij-r
ven:
f 1.75 per 60 K.G.
met nei,gin.g nog weer een, weinigje te zak
ken. De oorzaak hiervan is, het zakken der
markt in Engeland, vooral in Londen.
Hierbij komt de vrees waarop wij al en-
ikele malen gewezen hebben, als het werk
afgeloopen is, .dan is het nog weer in de
war, en dit is al zoo algemeen geworden,
dat' menschen die amper weten wat een ui
is, het ook al luide loopen uit te kraaien.
Daaroin gaat die vrees ook al hoe langer
hoe meer werkelijkheid krijgen. Door de ne
velen kan men de zion niet meer zien en
.gaat de een de ander vol.gen.
Wat ons echter het meest bevreest is, de
voorraden welke er in het land zijn, als
mede de oorlogstoestand.
De tijden zijn abnormaal en op een gere
gelde export, welke thans vrijwel normaal
gaat en waarop men zoo zachtjesaan gaat
rekenen, .kan men toch geen staat maken.
Was de tijd normaal en konden ook an
dere landen exporteeren, .dan zou het er
met onze uien heusch niet rooskleurig uit
zien.
Ons advies is daarom steeds geweest bij
f 2.per 60 K.G. wat als een redelijke prijs
is aan te merken, normaal af te geven, en
e^v. .gunsti.ge .prijzen welke door strenge
koude of andere omstandigheden zouden
kunnen komen, als buitenkansjes mede te
nemen, maar er niet op te blijven wachten.
Er ,zijn vooral ook omdat het oorlo,g is
van die buitenkansjes waarop men niet
had durven rekenen.
Thans worden er besprekingen gevoerd
en zou, waar veel kans voor bestaat, deze
besprekingen een gunstig resultaat afwer
pen, dan zal ,de prijs zich ongetwijfeld .door
de meerdere vraag, weer iets herstellen.
Hierop vooruitloopen ,doen wij thans niet,
om,dat anders de teru.gsla,g dubbel ontmoe
digend werkt.
Zou het echter zijn, ,dat de bedoelde be-r
sprekingen met succes werden bekroond,
dan is het ongetwijfeld een zonnestraaltje
hetwelk door het wolkendek heenbreekt.
De gegevens van ,de uitvoer over de maand
October zijn nog niet bekend. Mogelijk dat
wij ze D.V. in ons volgend nummer kunnen
mededeelen.
Over de afgeloopen week hebben, de ver-
schepin,gen van ons eiland bedra,gen vol-,
gens opgave van het U.C.B.:
Middelharnis
4038
balen
Sommelsdijk
2714
Dirksland
5984
Melissant
3100
Stellendam
279
Goedereede
212
Ouddorp
202
Nieuwe Tonge
5610
Oude Tonge
5549
Achthuizen
1360
Stad aan 't Haringvliet
1343
Den Bommel
7128
Ooltgensplaat
Totaal
5750
43269
balen
of 3.163.450 K.G.
Openbare Raaidsvergadlerijig op Vrifdag
3 NoVj, dies aiyionids 7 uwr.
De heer d© Bonte (S.D.A.P.) doet een
voorstel om Wethouder van 't Geloof
'te schorschen. Niiemand der leiden vindt
er aanleiding toe, zelfs niet ziijn eigen
partijgenoot. De heer id© Bonte lifflt een
echec.
Tegenwoordig alle leden.
Burgemeester Vissoher opent met gebed;
notulen worden daarna vastgesteld.
Ingekomen stukken:
Bericht van Bestuurswijziging Drinkwa-
terleidin.g. Vertegenwoordigers Gemeenten
Stellendam en Den Bommel.
Het Centr. Bur., voor Verificatie heeft
boeken en bescheiden Gasfabriek nagezien
en in orde bevonden.
Missive van Ged. Staten, houdende bericht
alleen strikt noodzakelijk uitgaven te .doen,
ook inzake schoolzaken.
Goedgekeurd wijziging begrootin.g 1939.
Vastgesteld wordt finantieel verhoudings
besluit Rijk en Gemeenten.
Op het verzoek vergoedin,g overwerk amb
tenaren in mobilisatie tijd is bericht, ,dat
het ambtenaren reglement daarvoor geen
bepalingen aangeeft.
Jaarverslag boekjaar Emgo. Wordt goed
gekeur.d.
3. Behandeling verzoeken om vergoe
ding in,gevolge artikel 13 der L.O^ Wet 1920
voor het bezoeken van U.L.O. Scholen elders
door leerplichtige kinderen.
Vastgesteld wordt om aan M. v. d. Wek-
ke f 10.— en aan J. Baart f 12.50 uit te
keeren.,
4. Voorstel om aan W. Robijn een half
jaar ontheffing te verleenen van zijn aan
slag in de Hondenbelasting 1939.
Wordt goedgevonden.
5. Voorstel tot het aangaan van een geld
leening groot f 1800. tegen 4% 's jaars voor
aankoop van materiaal voor de luchtbe-
scherming. Af te lossen in 9 jaren..
De heer DE BONTE vraagt of de zuur
stof altijd goed blijft.
De VOORZ. antwoordt bevestigend. De
flesschen zijn opgebor,gen in het ziekenhuis.
Wordt goedgevonden.
6. Voorstel om afwijzend te beschikken
o,p het verzoek van D. Kasteleijn Jr. om uit-
pad langs de begraafplaats naar de Tuinj-
straat.
Op grond om niet van .de vrijheid die er
voor het kerkhof, is beroofd te worden, stel
len B. en W. voor afwijzend te beschikken:.
De heer DE BONTE wijst op het on,ge-
mak van adressant, daar alles door een
smalle .gang moet, fiets, .kolen, vuil etc.
Spr, zegt dat het eigenlijk geen geschikte
woning is, vooral niet voor iemand ,die in
't land werkt. De toegang tot het kerkhof
lijdt er niet .door. Wel moet de eigenares
er niet van kunnen profiteeren. Als het
voor hem persoonlijk is en hij betaald er
,voor, zou hij het toe willen staan.
De VOORZ. heeft bezwaar dat .de in,gang
bij het kerkhof wee^ open komt. Iets an
ders is, een uitgang aan de andere kant.
Misschien hebben daar de andere bewoners
weer bezwaar te.gen.
Weth. ROODZANT zegt dat T. v. 't Hof
ook geen uitgang heeft.
De VOORZ.Die zaak zit heelemaal dicht
De heer DE BONTE wil de verhuurde
gedempte sloot aan die menschen geven,
maar de VOORZ. zegt dat ^et pas voor 10
jaar is verhuurd.
De heer ROOIJ geeft er ook nog een toe
lichting op, hoe de situatie voorheen was.
Na eenige bespreking wordt besloten te
trachten bij het Weeshuis een uitpad te
maken voor doorgang
Op voorstel van ,dhr. Rooij z)al B. en W.
het ter plaatse onderzoeken.
7. Voorstel tot het aanvaarden van een
voorschot van het Rijk van ten hoogste if
41000.voor verbetering en uitbreiding
van de rioleerin.g af te lossen in 40 jaarlijk
sche annuiteiten tegen een rente van 2%%.
De heer BUTH: Er wordt hier gesproken
van een voorschot, maar het is eigenlijk een
leening.
De VOORZ.: Men noemt het een voor
schot. Het komt op 'tzelf.de neer.
De heer BUTH: Is er een goed bestek van
de rioleering?
De VOORZ.: Dat is in de maak.
De heer BUTH: Dus er is ook nog geen
be.grootin,g
De VOORZ.: Het is Wijven steken, door
dat de opzichter onder de wapenen is. Een
request is verzonden om groot verlof voor
hem te krijgen.
Wordt ra.a.s. goedg'evonden.
8. Voorstel verhurin,g land van het A.lge
meen Armbestuur.
Aan J. G. B. Labeur, geldige pacht f 60.-;
D. de Roon f 65.(wordt nu Laurens de
Roon f 60.per gemet) H. Bestman f 60.
(pacht vooruit) J. Bestman f 50.Spek
f 50.—; D. Poortvliet f 60.J. G. v Dalen
f 55.—; M. Stolk f 55.—; A. v. d. Hoek f
SO.'—; L. Stolk f 50.—; D. Ardon f 60.—
(alles per gemet.)
9. Voorstel opnieuw verhuring van een
perceeltje dijkbouwlahd aan den tegenwoor
digen huurder D. Robijn voor 5 jaren.
De huur is f 6.50. Wordt .goedgevonden.
10. Voorstel tot verhuring gedurende
het ]aar 1940 van een perceeltje grond aan
den Stati'jnsweg, terrein naai- en brei.schooi
aan Adr. Knops a f 10..per jaar.
Eveneens accoord.
11. Voorstel wijziging van de gastrrie-
ven.
De gasprijs is verlaagd.
Voor gewoon gas worden ,de eerste 30 M3
berekend tegen 10 cent en het verbruik
daarboven 8 cent. Muntgas de eerste 25
M3 11 cent en daarboven 8 cent,
12. Aanbieding gemeente-begrooting 1940.
13. Aanwijzing leden van de comrnissie
voor onderzoek begrootingen 1940.
Aangewezen worden de heeren de Bonte,
Buth en Rooij.
14. Voorstel vaststelling be,grooting in
zake kosten Distributiedienst en vaststel
ling salarissen ambtenaren van ,dien .dienst
De VOORZ.: De goedkeuring is binnen van
den te vormen distributiekring. De begroo-
tii^g is if 2200 voor een heel jaar. Te ver-
deelen onder de kring Dirksland, Melissant
Herkingen. Het Rijk betaald 85% subisidie.
Aan salarissen is uitgetrokken t 1200-. voor
3 man.
De heer BUTH informeert wie de benoe
ming uitvoert.
De VOORZ.: In gewone gevallen de Bur
gemeester; hier is een commissie van den
krin,g, uit iedere gemeente één.
In besloten zitting wordt over .de salaris
sen gespro.ken.
Na heropening deelt de VOORZ. mede,
,dat de laatste 4 maanden geraamd worden
op f 750.De salarissen zullen even wor
den aangehouden.
16. Behandeling ingekomen schrijven van
den heer .de Bonte omtrent toepassing van
art. 28 ,der Gemeentewet betreffende den
Heer G. van 't Geloof wegens het deelne
men aan onderhandsche pacht van land van
het Algemeen Armbestuur^
De VOORZ. leest het schrijven van de
Bonte voor en licht dit toe. Het gaat niet
over de persoon van Weth. van 't Geloof,
maar over de juris prudentie van art. 28.
Bij ,de toelatin,g tot .gemeenteraadslid heeft
hij er reeds op gezinspeeld. Het is hier een
ander geval als met de huur van een ge
meentewoning door een raadslid, wanneer
hij zitting heeft mag hij geen wonin,g hu
ren, maar als hij reeds huurder is, kan hij
blijven zitten.
In 1938 had dit punt als vanzelf aan de
orde gekomen, ware het niet dat Ged. Sta
ten toepassing van de Pachtwet uitgesteld
had, voor 3 jaren. Nu komt het in 1941 weer
aan de orde. S.pr. vindt het een on.gezonde
toestand, het is z.ij in strijd met het wets
artikel, laatste alinea. Zijn conclusie is v o or
te stellen Weth v. 't Geloof te
schorsen Neemt de Raad dat aan,
zal van 't Geloof in beroep gaan en begint
het te rollen. Het is hem niet te .doen om
van 't Geloof's raadslidmaatschap on.ge-
daan te maken, hij is verplicht .deze weg te
volgen. Van corrui^tie of bevoorrechting is
igeen s.prake. Wat voor van 't Geloof geldt
bij de uitspraak geldt ook voor alle ande
ren.
De SECRETARIS: Voor de nieuwe zit
tingsperiode was dhr. van 't Geloof huur
der. Je ,kan hem niet schorschen voor wat
in z'n laatste zittingsperiode plaats had.
De heer DE BONTE: Neemt de raad het
niet aan, ga ik zelf ,in beroe.p. Ik dacht het
wel, dat ik te laat was!
De VOORZ.B. en W. staan op het stand
punt, niet het minst belang te hebben om
alle mogelijke kwesties uit te pluizen en stel
len voor het voorstel af te wijzen. Het is
niet in het belang om dit uit te zoeken,
met alle mogelijke consequenties daaraan
verbonden, die Wethouder van 't Geloof in
zijn levensonderhoud of raadslidmaatschap
raken. Of het één, of het ander komt er
.door in het .gedrang. Van eenig© onrech|t-
mati'gheid. of schade is geen sprake. Op die
gronden zijn B. en W. niets nieuwsgierig
naar de juris-prudentie van bedoeld artikel.
Gaat de heer de Bonte hierover in beroep,
moet hij dat zelf weten.
De heer ROOIJ, (voorheen gem. secre
taris) zegt hierover het volgende:
Mijnheer .de Voorzitter: Het punt van de
a.genda, ,dat op het oogenblik in bespreking
is, heeft mijn volle belan,gstelling. Zelfs in
die mate, dat ik de moeite heb genomen,
mijn ge,dachten daarover op papier te zet
ten. Bovendien geldt het hier rechtspraak
in het klein, welke echter voor het betrok
ken raadslid niet onbelangrijke gevolgen,
kan hebben. Het is voor den
Raad noodig en .plicht, dat ,de zaak van alle
kanten wordt bekeken voordat hij zijn beslis
sing neemt.
Het stuk waarbij de heer DE Bonte deze
zaak aanhangig heeft .gemaakt en dat ge
voegd was bij de ter inzage gelegde raads
stukken geeft niet de motieven aan, waarop
hij schorsing van het raadslid ,van 't Geloof
grondt. Ik vind dat jammer, omdat daar
voor voor mij .de mogelijkheid werd uitge
sloten om zoonoodig mijn zienswijze daar
mede te vergelijken. De heer De Bonte ver-
wij.ct n.L naar de mondelinge toelichting in
de vergadering te geven.
Het gevolg is, dat ik mogelijk in herha
ling zal moeten treden van hetgeen hier
reeds is gezegd, .doch dat kan ik niet ver
mijden. De duidelijkheid en voUediglieid, die-
ik wil nastreven, zouden er onder lijden, als
ik niet een afgerond geheel zom maken.
Het bphoeft eigenlijk niet door mij gezegd
te worden, dat het hier niet gaat om den
persoon van het raadslid ,van 't Geloof, doch
uitsluitend om de zaak en ik veronderstel
gaarne, dat alle raadsleden er op dezelif.de
wijze ever denken. -
Vooraf mag ik de opmerking maken, dat
als het mijzelf betrof, ik niet het risico zou
willen loopen, dat .de verpachting een onder
werp van bespreking in den raad zou kun
nen uitmaken en dat ik zelfs den schijn
zou hebben vermeden. Nu kan een buiten
staander er .gemakkelijk over redeneeren,
doch waarschijnlijk is het behoud van het
pachtland voor den betrokkene van zooda
nig belang, dat hij zich niét de weelde kan
veroorloven zoo'n breed standpunt in te ne
men. Ik kan mij integendeel goed indenken,
dat de heer van 't Geloof het risico van
schorsing minder zwaar laat wegen .dan
het verlies van het pachtland.
Als iemand mij onverwacht de vraag had
gesteld of er voor hem als raadslid risico
van schorsing verbonden zou zijn bij een
,der.gelijke inpachting, zou ik in mijn alge-
meene gedachtgang toestemmend hebben ge
antwoord, ook al omdat mij bekend is, dat
een wethouder veel vroeger in het zelfde
gevalt verkeerende, van inpachtin,g heef
afgezien.
Nu ik echter .geroepen wordt met mijn
stem: vóór of tegen, bij de beslissing ge
wicht ill de schaal te leggen, acht 'ik het
noodig de zaak van alle kanten te bekijken
en .dan uit wettelijk oogpunt. Want het gaat
om de vraag; schorsing df niet.
De kwestie van de doelmatigheid laat ik
nu verder rusten.
De artikelen van de Gemeentewet, die op
deze zaak betrekkin.g hebben, worden als
hier bekend verondersteld en daarom kom
ik dadelijk tot een vraag, die verband houdt
met het woord gemeentegoederen" in Ar
tikel 26, m.a.w. zijn de eigendommen van
het Algemeen Armbestuur op één lijn te
stellen met eigendommen van de gemeen
te.
Zoover mij bekend is deze vraag nim
mer door eenige instantie beantwoord, dus
kan ik mij daarop niet beroepen.
Een kenner van de Gemeentewet, die
vraag beantwoordende ze,gt: „Niet duidelijk
is wat met die uitdrukking wordt bedoeld-
Daaronder kunnen hetzij uitsluitend de
eigendommen ,der gemeente, hetzij oo,k an-
.dere zaken, waarover de .gemeente de be
schikking heeft, worden verstaan.
Zooals U hoort, is dit antwoord vaag.
Als ik het woord „beschikking" hier pas
genoemd, aanhoud, word ik gesterkt in mijn
oordeel, dat de .goederen van het Algemeen
Armbestuur niet maar eenvoudig als ge
meente eigendommen kunnen worden aan
gemerkt, om.dat de .gemeente en zeker niet
.de gemeenteraad de beschikking over die
goederen heeft.
De eigendommen van het Algemeen Arm
bestuur vormen een geheel op zich zelf
staand bezit en de gemeenteraad heeft wel
het goedkeuringsrecht van de begrooting
en rekening van dat Bestuur, doch van eeni
gen verderen invloed op die eigendommen ia
geen sprake.
Het toezicht en beheerend college is dat
van Burgemeester en Wethouders.
Zelfs met een verpachtin,g van land van
dat Armbestuur heeft de raad geen wette
lijke bemoeienis, waaraan niet afdoet, dat
Ged. Staten het noodig vinden bij onderhand
sche verpachting het advies van ,den raad
te vragen.
Volgens de Armenwet oefent het college
van Ged. Staten toezicht uit op .de han
delingen van het Armbestuur.
Zoo beschouwd ben ik van oordeel, dat
hier niet van gemeente goederen kan wor
den gesproken.
Een tweede vraag die zich opdoet is deze.
In welke kwaliteit handelt een wethouder-
reglementair-lid van het Algemeen Armbe.
stuur
Als Raadslid, als wethouder of uitsluitend
als rechtens aangewezen bestuurslid van be
doel.d bestuur?
Die vraag zou ik misschien niet stellen,
als ik wist, dat, toen ik pas secretaris was
geworden, ik in deze hoedanigheid nimmer
contracten van het Algemeen Armbestuur
medeonderteekende, met andere woorden
werd het toen zoo beschouwd ,dat het Arm
bestuur niet o.ptrad als gemeentebestuur,
want in het laatste geval is de handteeke-
ning van den secretaris een vereischte .voor
de geldigheid. Geteekend werd door den
burgemeester en de beide wethouders met
vermelding van hun kwaliteiten, van voor
zitter en leden van het Armbestuur.
De bekwaamheid van den toenmaligen bur
gemeester sloot elke .gedachte aan wille
keur uit. Dat ik later wel medeteekende,
doet aan mijn betoog niets af.
Dit is dus weer een punt van geschil en
zooals U bemerkt, hebben Wij steeds nog
geen vasten grond onder de voeten.
Wij hebben op .dit gebied wel uitspraken,
maar die slaan op leveringen aan Arm
besturen.
Als wij een uitspraak kiezen, die voor het
betrokken raadslid het meest ongunstig is,
dan halen wij het geval aan dat van verbo
den levering wordt gesproken, wanneer een
Raadslid heeft geleverd aan een instelling
van weldadigheid letter a. en aan een door
de .gemeente gesubsidieerde zoo.danlge in
stelling.
Ons Armbestuur verkeert in beide geval
len.
Ergo zou er als er leverin,g had plaats
gehad, over een verboden handeling kunnen
worden gesproken.
Maar dan doet zich de vraa.g voor of dit
geval eenvoudig overgeplant zou worden op
pacht.
Wij hebben nog geen zekerheid bereikt.
Nu is ten aanzien van de schorsing se
dert 1931 iets veranderd. In het bewuste
artikel is het de schorsingsplicht yan den
raad veranderd in schorsingsbevoegdheid'
want er staat nu kan worden geschorst.
Wij dienen nu na te gaan wat de Regee-
rin,g heeft bewogen om de schorsing facul
tatief te stellen. Wij doen dat aan de hand
van hetgeen de Minister bij de behandeling
van de wijziging heeft gezegd en dat is on
geveer het volgende:
Dat de Wetgever heeft laten, willen uit
komen dat elk geval op zich zelf zal worden
beschouwd; met .goede trouw en onopzette
lijk verzuim ,kan worden rekening gehou-
.den en verlies van het raadslidmaatschap
slechts zal behooren te .volgen, als een stel
lige daad is gepleegd waarbij het raadslid
het gewicht van zijn lidmaatschap in de
schaal heeft geworpen om een levering te
doen toevallen aan een leverancier of aan
een onderneming, bij wiens of, welker zaken
hij is geïnteresseerd.
En als dan in 1937 het bewuste artikel
weder op de helling komt, laat de Minister
zich ongeveer als volgt uit: Afgezien toch
van de beoordeeling van ieder concreet ge
val heeft de Wetgever zich in 1931 uitge
sproken in den zin van een grootere vrij
heid van beoordeeling, waarbij de automati
sche en dus soms een te zware straf zijn
de sanctie werd opgeheven en ruimte werd
gegeven om haar alleen toe te passen in die
gevallen, waarvan opzet in ongunstige zin
bij het uitoefenen van medezeggingsschap
kan worden gesproken,
Aan deze uitspraken krijgen zij eindelijk
houvast en zullen thans de feiten aan deze
uitspraken toetsen.
Volgens mij ter secretarie verstrekte ge
gevens heeft de heer van 't Geloof land van
het Algemeen Armbestuur dat hij reeds
in pacht had, opnieuw onderhands gepacht.
Daarmede is hij behandeld, .gelijk als iede
re andere pachter van het Armbestuur,
welk bestuur het naar mijn meenmg juiste
ook door de Pachtwet voorgestane
beginselen huldigt, dat, wanneer dat immer