CHDWCEKBLADÖpGED.GR0nD5IA6 vöÖRDlZUID-HOairiZECl^^ EHATIDEn N.V. UiïGEVERSMAATSCHAPPIJ „EIIANDEN-NIEÜWS" Hervormingsdag Belastingzaken 12e Jaargang WOENSDAG 1 NOVEMBER 1939 No. 1088 WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDE.aJ' 18e JAARGANG UITGAVE VAN Nederland en de Mobilisatie. niEuws Advertentie'prys 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dienst* aanvragen en aanbiedingen van 16 regels 80 et.; Boek'aarw kondiging 10 cent per regel Contracten belangrijk lager. Gevestigd te Middelharnis Prins Hendrikstr. 122 C Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17. Bijkantoor voor Zeeland: St. Maartenaaflk MarKt, Telef. 59. Abonnementsprga 90 cent per 3 maandentoij vooruitbetaling. Versehünt lederen Woensdag en 2Catprdag 2 maal per week. Afzonderlyke nummers 5 cent Buitenland 8 gulden per 'jaar 31 October 1517—31 OA 1939. 31 October is de herdenkin,gsclajg van de geaegende Kerkhervorming. Meer dan vier eeuwen zijn heen gesneld. We mogen op heden nog herdenken het feit dat de Heere het Licht der Waarheid, het Woord Gods weer op den kansel bracht. Dat het Woord Gods het akelig en stlk- donker duister van Romers bijgeloof ver dreef en allerwege de heerlijke lichte Lente tijd begon aan te breken van de verkon- digin,g der Zaligheid om niet. Dat weer al lerwege Gods Woord kracht en heerschap pij verkreeg. Het Evangelie der Genade, de Zaligheid alleen in Jezus Christus, werd verkondigd en met blijdschap des harten werd omhelsd. Het Woord Gods heerschen ging in de Academ(iën. Het Woord des Heeren heerschte in de kerken en op de predikstoelen. '^-Heeren Getuigenis het Onderwijsboek werd der scholen. En voor Gods Woord en Ordinantiën het hart van velen zeer velen door Genade werd geopend. Heuglijke dag die da,g van 31 October 1517. 's Heeren Woord en Getuigenis ving aan ziijn triumftooht van levendmaking door Gods Geest van vele zondaarsharten. Hoevelen mochten roemen in de Recht vaardigheid des Geloofs om niet. Het gelaat der aardrijks was veranderd. Het gezin, de school, de kerk, de regee ring, alles boog voor het Woord Gods. Leefde bij, uit en ,door 's-Heeren Woord. Heerlijke tijd voor de Duitsche landen. Blijde morgen profeteerend van nog grooter zegen ook voor onze Vaderland- sche Gewesten, 's Heeren Woord in deze onze Gewesten ten troon verheven. Ter maatstaf gesteld in Gezin, kerk, School en MajLitschappij. Oogstend daardoor een rijken zegen. Een zegen van voorspoed en welstand in het maatschappelijk leven. Een ziegen van liefde en vrede en goed willendheid in de Gezinnen. Een zegen in .de Kerk blijkend uit de vermenigvuldiging van vrede en voorspoed, uit de toebrenging van velen tot Gods Ko ninkrijk en de rijke genietingen van de vertroostingen des Heeren. Een zegen in de Regeering waar rust en vrede, gehoorzaamheid en onderdanigheid gezien bij afstraling van wijsheid, autori teit en gezag van ,de regenten. Thans herdenken we Hervormingsdag in beroerdheid der tijden. Het Woord Gods wies na 1517, In later eeuw kromp het in, verminderde in 's menschen oog", in kracht en heer lijkheid. Men werd het ongehoorzaam. De vijand eerst in contra-reformatie, la ter in rationalistische en humanistische wereldwijsheid. Atheïsme en revolutie. Die allen waagden en begonnen den kamp tot OiP heden. Streden met <Je kracht ontleend aan 's menschen erfvijand, de" Satan de weg ge baand vindend in den van nature vijan- digen mensch tegen God en Zijn Woord. Streden en schenen te winnen., Te win nen tot op ,den dag van heden. Wat heerlijk was verdonkerde. 's Heeren Woord uit de Gezinnen, Scho len, Kerken, Regeeringen. Schenen te win nen, ja. Maar niet straffeloos. De menschheid betaalt voor zijn eigen stryd teigen 'sHeei- ren Woord izelf ide plijis. Een vreeselijke prijs. Een toestand is de prijs als waarvan we lezen bij de eerste we reld. Wrevel venviillcfe d!e gansche aarde. De vruchten van den strijd tegen Gtods Woord zijn: Ontwrchting in de Gezirmen, Kerken, Scholen en Regeeringen. Wat lieflijk is en wel luidt, naar 's Hee ren Woord, heeft zjich als met vleugelen van ons, van de menschheid weggespoed. Oorlog en geruchten van oorlog, daaron der herdenken we de Hervormingsdag. In terugkeer tot de beteekenis van de Hervorming, in terugkeer tot 's Heeren Woord moge ons behoud zijn. Hervorming, Reformatie van al wat de mensch bracht en brengt, van onze hoog heid des harten, van ons knielen voor de beginselen der revoliitie, van ons leven bij alle valsche godsdiensten, van ons ge drenkt zijn met de wateren van alle onbij- belsche wijsbegeerte. Hervorming, och dat ze komen mocht in onze zondige harten, opdat 's Heeren Woord, nu daarin onttroond, weer de hoog ste en eenige plaats werde ingeruimd. HERVORMING. 81 OCTOBER. In gruwelleer van Rome's kerk verzonken, Door zware kloosterkluisters straf omkneld. Heeft plots met kracht het God'lijk Woord geklonken... En d'uitverkoren monnik was geveld. Hij had geworsteld en zich zelf gekweld. Maar zonder baat: 't had hem geen vree geschonken... Des Heeren Geest, met Goddelijk geweld, Was onweerstaanbaar in zijn ziel gezonken. Toen werd een nietig menschenkind een held; In vrijheid van Gods kinderen gesteld. Ontplooide hij met kracht de leer der Waarheid, In vollen glans scheen 't Evangelielicht, Het bolwerk van den leugen werd ontwricht Verduisterd door de Goddelijke klaarheid. M. NIJSSE. „EEN VASTE BURCHT IS ONZE GOD." Bij gelegenheid van de conferentie van Noordsche staatshoofden is ook het Luther, lied gezongen.. Na afloop van de vergaderingen en kerk diensten. Toen alles eigenlijk afgeloopen was. De hondderduizenden die blijk gaven van het medeleven met de moeilijkheden van Finland en Pinlands president drongen aan dat de president züch zou laten .zien. We willen ,den president van Finland zien." Op hun aandrang verscheen hij op het baJoon. Toen hebben die honderdduizenden het Lutherlied gezon,gen. Een grootsche en .indrukwekkend oogen- blik moet dat geweest zgn. Dat lied van groot en machtig Godsbe- trouwen. Een vaste burcht is onze Goid. Een toevlucht vooi' dte zijnen. Zoo zong Luther. Zoo .daalde Gustaaf Adolf, de Zweedsche koning met zijn leger af van de Zweedsche bergen om het wan kelend Protestantisme' in Duitschland te redden. En nu werd liet weer gezongen. Een machtige hulde voor de grootheid en ge loofskracht der vaderen. Die honderdduizenden ze zongen het. Maar het te zingen is niet .genoeg. Helaas ook het Protestantisme van hét Noorden is zeer vervallen. Socialisme en groote op pervlakkigheid ten opzichte van het belij den hebben de kracht ten zeerste aange tast. Daarom het zingen hoe schoon en indruk wekkend ook is niet genoeg. Hoevelen zul len het meegezongen hebben voor wie de woorden holle klanken en niets meer zijn? Mo,gen er velen onder zijn geweest, wien de beteekenis aan het hart is verklaard, 't Zou van groote beteekenis zijn. Ook in de ze tijden van .gro^ote wereldschokkende be roeringen. NOG STEEDS IN AFWACHTING. Het is nu bijna twee maanden dat de oor.-, log woedt. Polen is onder de voet geloopen, mede door het verraderlijk in den rug aan te tasten .door Rusland. En verder leeft de wereld in afwachting. Gelukkig. Ja gelukkig, want we zouden in onze onbarmhartige dwajasheid soms willen lezten van groote slagen ter zee en te land en in de lucht. Van groote doorbra ken en beslissende opmarseben en wat al niet. Zoo dwaas en onbarmhartig is de mensch. Daarom schrijven we nogmaals gelukkig nog in afwachtig. Wij vergeten maar al te zeer dat geweldige gebeurtenissen op de sla>gvelden duizenden levens kosten. Als we dat beseffen vragen we niet naar groot oorlogsgebeuren. Duizenden menschen, onttrokken voor al tijd aan hun vrouwen-kinderen-ouders en andere geliefde betrekkingen voor altijd. Duizenden jonge menschen ontrukt aan hen. die hen liefhebben voor altijd. Duizenden menschen ontrukt aan wat hen lief was, of verminkt tot wrak gewor den voor heel hun leven. Groote gebeurte nissen op de oorlogsvelden beteekent gan sche scharen van weduwen en weezen, van treurende vaders en moeders over onher stelbaar leed. Het beteekent den dood van duizenden menschen, en dat is verre nog het voornaamste, met een ziel, die voor de Eeuwigheid is geschapen. Nog is hun leven verlengd.. Mocht het ziiJn, dat de Volke ren tot bezinning komen. Geen groote veld slagen of zeeslagen. Geen vreeselijke bom bardementen met al de verschrikkingen van eikaars steden, 't Is tot heden ietwat een rare oorlog, 't Gaat er wat vreemd naar toe. De wereld leeft in afwachting van groote offensieven, van groote gebeurtenis sen. Gelukkig, dfit we nog in afwachting le ven. Het leven van velen is nog gespaard. De genadetijd is nog verlengd. Het mocht ons en allen een oorzaak zijn Go.ds lankmoedigheid en barmhartigheid aan te roepen. Den tijd uit te koopen, eer de deur op het nachtslot is. Leeren bidden en smeeken om den vrede der Volkeren, maar bovenal om vrede bij God te mogen vinden. SABBATS-STRIJD ONDER DE GERE FORMEERDEN IN DE 17e EEUW. Onder den titel ,,De geschiedenis van den Sabbatsstrijd onder de Gereformeerden in de 17e eeuw," is bij de Firma Kemink en Zoon N.V. te Utrecht een lijvig boekwerk verschenen van de hand Van Dr. H. Visser. Wij willen deze belangrijke uitgave gaar ne eenigszins breedvoerig bespreken, te meer, omdat in deze droeve dagen de vie ring van den Dag des Heeren zoo met voe ten wordt getreden en de ontheiliging van den Sabbat, zelfs door onze Overheid in de hand wordt gewerkt. In dit mooie werk van Dr. Visser vinden wij een opsomming hoe onze godvruchtige voorvaderen over .de rust en de heiliging des Sabbats dachten, waartegen door an deren, soms niet minder mannen van naam een felle strij.d werd gevoerd. De studie loopt echterjniet over de Zon dagsviering zelf, al wirdt die zijdelings aangehaald, maar over* de disputen die over den Zondag zijn .gevoerd. De hoofdvraag is deze, of het „Gedenckt den Sabbathdag" ceremonieel is op te vatten, dan wel, dat het gebod moreel is te verstaan. Voor ons die onder de Ge reformeerde leer zijn opgevoed, maakt dit geen strijd-punt uit; de veronachtzaming van den Dag des Heeren Veroordeelen wij scherp en wij hebben nimmer geschroomd hierop in ons blad te wijzen. Ceremonieel vatten wij de wet des Hee ren op Sinaï afgekondigd op, in dien zin, .dat ze dat voor Israël was, maar moreel, omdat dat het ook voor ons geldt, die on der het Nieuwe Testament leven. De tien geboden des Heeren, ze gelden ook onder het Nieuwe Verbond, ze zijn van blijvende kracht. Christus heeft die Wet niet ont bonden, maar is gekomen, die te vervullen. Eensdeels hebben wij te waken om niet te vervallen in een Slaafsch Joodsch Sabbatis me, anderdeels, dat het gebod Gods niet vsror.dt verwaarloosd, zooals dat helaas in onze dagen geschiedt, waarbij de Zondag tot een zondedag wordt .gemaakt. Dien gevoerden strijd in de zeventiende eeuw .komt Dr. Visser in zijn boek glashel der in het licht te zetten. Wel staat men bij het lezen van sommi ge stukken verbaasd, hoe Godgeleerden van naam ten opzichte van Gods Dag er losse meeningen op na hielden, zeer tot schade van de Kerke Gods in die dagen. Uit Cal- vijns' leven is beken.d, dat hij tamelijk vrij stond inzake de Zondags-opvatting. Niette min heeft hij naderhand de anderen zin .de Sabbat opgevat. (Lees zijn Institutie.) Bij de reformatoren heeft het stuk van den Sabbat geen groote belan,gstelling ge had. Zwingli b.v. had er niet het minste bezwaar tegen, dat oP Zondag ,de oogst werd binnengehaald. De eerste correctie op de vrije opvatting der reformatoren is aangebracht door man nen als Hoornbeek, Essenius, Voetius, e.a., en door uitspraken van de Synoden. Laten we echter den inhoud van het be langrijke werk, op den voet volgen. Na .de inleiding, waarin een schema wordt gegeven van het te behandelen onderwerp, volgen acht hoofdstukken, met achteraan een slotbeschouwinig. Het eerste hoofdstuk handelt over de op vatting van den Zondag vóór het uitbreken van den strijd. Daarin komt o.m. voor, de Sabbatskwestie op de Synode van Dordrecht. De eerste periode van den strijd vindt men in hoofdstuk II. Hier vinden we verslag van de eerste geschriften over den gevoerde strij.d, onder meer in Zeeland van den godzaligen Mr. W. Teellinck, de voorname strijder voor een strenge Zon- .da,gs-viering. Jacob Burs, een predikant te Tholen was van andere gedachten en schreef zijn „Threnos," waartegen later de „Lachrymae" verscheen, wel anoniem, maar zeer waarschijnlijk van Voetius. Twee kwesties komen er vooral naar voren, n.l. of de Sabbat bij de Schepping is ingesteld, 'en oVer de vraag, of de Christenen één van de zeven dagen krachtens het vierde gebod moeten onderhouden. In het .derde hoofdstuk vinden we de strijd aan de Academie te Leiden: de strijd tusschen Coccejus en Hoornbeek. Coccejus huldigde al een zeer vrije opvatting. De derde periode (hoofdst. 4.) is de strijd in Utrecht en Groningen, hier treedt Voetius bijzonder voor het voetlicht. Lodenstein wordt ook als een ijveraar voor de Zondagsheiligin,g genoemd; aan de academie te Groningen brak het twistvuur uit tusschen Alting en Maresius. Hoofdstuk V .geeft de Cartesciaansch- Coccejaansche twisten tot omstreeks 1675 weer; in hoofdstuk VI volgt de samenvat ting van het "dispuut in .den strijd tusschen Koelman en Vlak, waarbij aan Koelmans' werken een. groote plaats is ingeruimd. Met klem heeft Koelman de „heilige vierin,gh" van Gods Dag verdedigd, zijn meening t.o. van de christelijke feestdagen kunnen wij echter niet deelen. Hoofdstuk VII heeft tot titel: „Het be roep op de historie" men grijpt daar terug in de geschiedenis: de schrijver geeft cita ten van Ireneus, TertuUianus, Origenes, Eusebius, Ambrosius, Augustinus en meer andere waardige mannen, te veel om te noemen. Het laatste hoofdstuk is een overzicht van de verdedigde opvattingen en gebruik te ar.gumenten, waarin de schrijver zelf zijn eigen gevoelen ten beste geeft. „Als het niet vaststaat, zoo schrijft hij op blz.i 397, dat het vierde gebod behoort tot de wet der tien geboden, ,die van blijvende geldig heid is, en dat de Zondag rechtstreeks op dat Vierde gebod rust, kon de praktij.k der Zondagsviering niet .gehandhaafd worden. Immers ontbreekt .dan het beroep op God en Zijn Woord, en aJleen deze binden ons. De practijk der Zonda,gsviering en de his torie. Waarop deze studie is gewijd, bewij zen dan ook, dat de Zondagsviering ver slapt, als ze los is gemaakt van de Wet Gods. Daarom is van belang, .dat door de zen strijd is vast komen te staan, dat vol gens Gereformeerde opvatting de Zondag gevierd wordt in Christelijke vrijheid naar de Wet Gods, zooals deze in den Decaloog te vinden is, welke wet rust en heiliging van den Sabbat voorschrijft. Vermeldenswaard is nog, dat achterin een breedvoerig register is opgenomen, wat een gemakkelijk gebruik voor studie-doel einden ten goede komt. Wij bevelen deze gedegen studie zeer gaarne aan. De prijs is ingen. f 4.75 en geb if 5.75. Uw loopende vakkundig laten behandelen enNU begin nen met een boekhouiding te doen inrichten is noodzaak! Vraagt advies: P. TROOST Gedipl. Boekh. Belast. Cons. SOMMELSDIJK Telefoon 367 DE SUIKERDISTBIBUTIE. Bon No. 2 (van de RSjksdistr^Sbiutiekaart. De Minister van Economische Zaken deelt mede, dat gedurende het tijdvak van Maandag 30 dezer tot en met Maandag 20 November .de met 2 genummerde bon van de rijksdistributiekaart recht geeft op het koopen van een kilogram suiker. '.4Gravenha,ge, 27 October 1989. UITVOER KARWIJ^, BLAUW MAAN- EN MOSTERDZAAD WEER VRIJ. De Minister van Econoische Zaken maakt bekend, dat, aangezien de Regee ring geen karwijzaad, blauw maanzaad, geel mosterdzaad en bruin mosterdzaad zal overnemen, met ingang van 28 October 1939 algeheele ontheffing is verleend van het verbod tot verboeren, doen vervoeren, afleveren en .doen afleveren van die pro ducten. 's-Gravenhage, 27 October 1939. OVERNEMINGSPRIJZEN PEULVRUCH TEN EN FIJNE ZADEN. In vervolg op de mededeelin,g van 19 October omtrent verhooging Van de over- nemingsprijzen voor granen maakt .de Mi nister van Economische zaken bekend, dat hij heeft besloten.ook den overnemingsprijs voor peulvruchten te verhoogen. Deze prijzen zullen, met terugwerkende kracht voor de reeds overgenomen peul vruchten, voor gemiddelde kwaliteit gele verd op door den provincialen voedselcom- missaris aan te vwjzen leverin,gsplaats, per 100 K.G. zijn: Capucijners: a. blauwpeulen b. wijker c. mansholt of hala Waalsche boonen (op basis van 25% piksel) Duivenboonen Veldboonen Bruine boonen (en strooboonen) Walchersche ronde boonen Witte boonen Groene erwten (w.o. kroonerwten) Schokkererwten f 13.50 f 13.50 f 16.50 f 12.— If 12.— 10.25 17.— 19.— 20.^ 10.35 12.85 De prijzen van groene en schokkererwten gelden voor in Septembet' overgenomen partijen. Deze prijzen wor den maandelijks met f 0.10 per 100 kg. ver hoogd tot en met 1 Juni 1940, voor het eerst wordt dit geacht te zijn geschied op 1 October, de prijzen voor .de maand No vember zullen derhalve resp.' f 10.55 en f 13.05 per 100 kg. bedragen. Aangaande de fijne zaden is besloten, .dat de overnemingsprijs voor koolzaad ge handhaafd blijift op f 15.1— per 100 kg. en die voor kanariezaad wordt Verhoogd tot f 12.per 100 kg., tervrtjl karwijzaad, blauw maanzaad en mosterdzaad niet zullen wor den overgenomen. Omtrent den overne mingsprijs voor lijnzaad zullen nog mede- .deelingen worden gedaan. Voor partijen karwijzaad, blauvsonaan- zaad en mosterdzaad, welke reeds door de .provinciale voedselcommissaris werden in- .genomen zal een regeling worden getrof fen. EXTRA SUIKER VOOR BAKKERS. Met het oog op St, Nicolaas en Kerstmis De bakkerijen hebben bericht gekregen dat ze met ingang van 11 Nov. a.s. (de tweede periode van de distributie gaat dan voor hen in) kunnen beschikken o Ver 1% maal de normale hoeveelheid, terwijl ze in de oude periode, .die 9 Dec. ingaat een en een kwart maal .de gewone hoeveelheid .kunnen bekomen. De normale hoeveelheid is per maand een .twaalfde van het jaarverbruik over 1938. In de maanden Januari, Februari en Maart 1940 zal het eventueel meer toege kende van het normale rantsoen in minde ring worden gebracht van het dan toe te wijzen deel. HOE TE HANDELEN MET DE „DISTRIBUTIE-STAMKAART 1. Bij Geboorte wordt een kaart ten name van de jonggeborene uitge reikt door .den Burgemeester van de gemeente, waar het kind in het he- volkingsre,gister wordt opgenomen. 2. Bij huwelijk kan de gehuwde vrouw de kaart aanbieden ten einde daarop te .doen Invullen „echtgenoote van... (niet zelf doen!) Iemand die gezinshoofd geworden is, late zijn kaart afstempelen met „Hoofd." 3. Bij overlijden, de kaart van de over ledene inleveren, tegelijk met de aan .gifte van overlijden. 4. Bij verhuizing binnen het land ,de kaart, tegelijk met de verhuiskaart aanbieden aan den Burgemeester van de .gemeente, waar men zich vestigt. In de gemeente .van vertrek niets doen met .de kaart. 5. Bij verhuizing Binnen de gemeente met <ie kaart niets doen. 6. Bij Vestiging (komend uit een plaats buiten Nederland) een kaart aan vragen bij ,den Burgemeester van .de .gemeente waar men zich vestigt. 7. Bij vertrek naar een plaats Buiten Nederland de kaart voor het Vertrek inleveren bij den Burgemeester van de gemeente, waar men was inge schreven. 8. Bij verblijf in werkelijken militairen .dienst (ook vrijwillig dienenden) d« kaart onmiddellijk bij den militairen Commandant inleveren. Bij een ver lof van meer dan 24 uur .de kaart meebrengen. 9. De .kaart zeer zorgvuldig bewaren, nadat ieder houder boven 14 jaren zijn handteekening heeft geplaatst in het vakje Handteekening" van drager." Verder niets meer aan de kaart zelf toevoegen of wijzigen. 10. Bij Vermissing, ontvreemding of te niet gaan van de kaart onmiddellijk aangifte doen bij de plaatselijke po litie.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1939 | | pagina 1