CriQWEEKfil/^opGED.GQOnD[SlAG vöoRDcZlJID-HOainZEEUW^CIIE EILAMDEn ABDimROOP N.V. üiïGEVERSMAATSCHAPPIJ „EILANDEN-NIEÜWS" „Jehovah - Tsidkenu'' Gemeenteraad Stad aan 't Haringvliet 12e Jaargang ZATERDAG 28 OCTOBER 1939 No. 1087 STICHTELIJKE OVERDENKING Vingerklo^en Uit het Kijkvenster Thans versterkt door Codeine Nog WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILAND E.4" UITGAVE VAN 18e JAARGANG Dit nummer bestaat uit 2 bladen 1. 31 October a.s. roept op tot geden ken het werk Gods in de Reformatie der Kerk; dan rijst voor ons geestes oog op het door God uitverkoren vat Maarten Luther. Het had Gode behaagd in Luthers bange zieleworstelingen om vrede bij God te bekomen het licht te doen verrazen; en wel door der ziele toe te passen met Geesteskracht het Woord: „De rechtvaardige zal uit het geloof leven." De reine leer des Evangelies: „door het geloof alleen," bevindelgk ge kend, is Luther geworden als een vuur in zijn beenderen, zoodat hij niet langer kon en mocht zwijgen. Hy had geloofd en dies ging hy spreken tot Godes eere door het aan slaan van zijn 95 stellingen, waarin stond geschreven o.a.: De rechte en ware schat der Kerke is het heilig Evangehe der genade Gods." Zóó werd het licht door des Hee- ren gunste weder gesteld op den kandelaar en het volk teruggeroepen tot „de Wet en de Getuigenis". En sedert den immer gedenkwaardigen dag van 31 October 1517 is opnieuw alom verkondigd geworden de zalig heid uit vrije genade. „Door het geloof alleen," het be vindelijk doorleven van de goddelyke waarheid van het reine Evangelie der gerechtigheid Christi biedt troost in leven en stervenmaakte op brand stapel en schavot der martelaren sterven licht; doet getuigen met va der Jakob: „Op Uwe zaligheid wacht ik, o, HEERE!" Voorzeker, naar uitwyzen van Gods eeuwig zeker en onfeilbaar Getuige nis er geen andere weg ter behoude nis voor arme zondaren en tollenaren dan de kennelijke openbaring van het heilgeheim der verlossing, naar het vrêeverbond getoond aan Gods vrien den, namelijk, dat Gods volk recht vaardig is voor God en erfgenaam des eeuwigen levens alleen door het oprechte geloof in Jezus Christus. Niemand kan een ander fundament leggen dan hetgeen gelegd is, het welk is Jezus Christus, Wien gansch Sion belijdt als har grooten God en Zaligmaker en noemt met den naam: „DE HEERE ONZE GERECHTIG HEID. Jeremia werd verwaardigd te mo gen komen tot Sion met een schoo- ne Messiaansche profetie. De dagen zouden komen, dat aan David door den Heere zou worden verwekt eene rechtvaardige SPRUI- TB. De Christus Gods zou voortkomen als een rijsje uit den afgehouwen tronk van Isaï, voortspruiten uit Da vids geslacht en Koningshuis. Gods eeniggeboren en eeuwige Zoon en Davids HEERE zou als Davids zoon uit de maagd Maria (als laatste telg van Davids huis) geboren worden, door de werking des Heiligen Gees- tes uit Maria's vleesch en bloed aan nemen de menscheUjke natuur en al dus z^n een waarachtig mensch. Maar hy zou zijn ook een recht vaardig mensch des Heeren SPRUI- TE zou wezen een rechtvaardig SPRUITE: onbevlekt, heilig, zonder zonde, de Rechtvaardige, die kon zeg gen: „Wie overtuigt mij van zonde?' De rechtvaardige SPRUITEzou Ko ning zijnde regeeren, recht en ge rechtigheid doen op de aarde; Hij zou zich doen kennen als eenrecht- vaardig Koning en Rechter ter be houdenis Zijner uitverkorene Kerke en tot verdoemenis van alle Zijne vij anden en de- wederpartijders Zijns volks. In Zijne dagen zou Juda worden ver lost en Israël zeker wonen; des Hee ren erfvolkzou worden zalig gemaakt van himne zonden, door de verlossen de almacht en beveiligende goedheid Christi zeker en gerust wonen, deel achtig de verlossing van eiken vijand en van de hand aller dergnen, die Gods volk haten; God hou v<5ór hen zijn en niemand zou tegen hen kun nen zijn; ze zouden worden bewaard in de kracht Gods tot de zaligheid en het eeuwig Konmkryk der heer lijkheid. Endit zou zijn de Naam waarmede de verloste.Kerke Christi Sions Ko ning zou noemen: DE HEERE ON ZE GERECHTIGHEID! Ten opzichte van deze naamgeving geldt: „Uw Naam ziet het WEZEN"' HEERE, d. i. JEHOVAH zou de Naam zyn, want de SPRUITE is God uit God éénswezens met den Va der en den Heiligen Geest, God geo penbaard in het vleesch, Immanuel. Voorts zou de Naam zyn: GERECH TIGHEID; dat ziet daarop, dat het den HEERE Jezus aanbevolen werk was: recht en gerechtigheid doen, door genoegdoening te geven aan het heilige recht des Heeren, opdat er zy: „verzoening door voldoening" voor de zonden der uitverkorenen. Sion moest door recht worden ver lost en hare wederkeerenden door gerechtigheid. De rechtvaardige SPRUITE, Hy, die geen zonde heeft gekend, moest tot zonde worden gemaakt, opdat Zijn volk, in zichzelf onrechtvaardig en goddeloos, zij rechtvaardigheid Gods in Hem, die is DE HEERE, DE GERECHTIGHEID voor Zijne keurlingen. En nu staat er, dat de Naam zal worden genoemd: DE HEERE ON ZE GERECHTIGHEID. Dat woordeke ONZE heeft veel in daar ligt in opgesloten de gedachte van bezit, eigendom, voor de ge- heele Kerke in haar geheel en voor elk levend lidmaat der doorbloed ge kochte gemeente personeel. Welnu, de Heere Jezus zou zich komen te openbaren aan de ziele Zyner gunstgenooten en in het harte werken door het Evangelie en den Heiligen Geest het oprechte geloof, dat aanneemt Christus en al Zijn wel daden; opdat, met een geloovig har te aannemende de genadegift der Borggerechtigheid Christi, mocht worden beleden: niet alleen anderen, maar ook aan my is geschonken ver geving der zonden, eeuwige gerech tigheid en zaligheid van God, uit lou tere genade, alleen om de verdiensten Christi." Door het oprechte geloof der uit verkorenen Gods rechtvaardig voor God en erfgenaam des eeuwigen le vens in Christus als de GERECHTIG HEID voor Gods vierschaar van kracht, zou de HEERE, Israels Ont- fermer en Juda's Verlosser (door de toepassende daden des Heiligen Geestes) met Zijn gekenden het alzóó maken, dat als zalig bezit en onver vreemdbaar persoonlijk eigendom mocht worden toegeëigend de HEE RE als hunne GERECHTIGHEID. Ten roem van de vrye gunst, die eeuwig den Heere bewoog, zou de duurgekochte Bruidkerk door het ge loof, dat „Mynen" mag haar Bloed- Bruidegom noemen met den dierba ren Naam: DE HEERE ONZE GE RECHTIGHEID. (Wordt vervolgd) St. Maartensdijk Ds. de Br. Een oud middel, in nieuwe samenstelling AKKER 'S i>&istè^ikte. Benige der 20 geneeskn krMfüsi Advcrtentievp^Qs 20 cent per legel. Reclame* 40 et.; Dienst» aanvragen en aanbiedingen van 16 regel* 80 et.; Boek'aan^ kcMidiging 10 cent per regel Contracten belangrijk lager. Gevestigd te Middelhamis Prins Hendrikstr. 122 C Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17. Bpcantoor voor Zeeland: St. Maartenadyk Markt, Telef. 69. Abonnementsprtls 00 cent per 3 maandenbt) vooruitbetaling. Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlijke nummeia 5 cent Buitenland Sgiilden per jaar (Het Wachtwoord der Hervormer».) De Haere onze gerechtlglielcL Jeremia 23 l.w. II K>0| geneest ze ving Doos 30, Tube 45 et. Bij Apoth. en Drogisten. Moeilijklieden veroorzaaikt door de mobilrsatie ooik in li<et Icerkelü- Ice leven. De veldprediker onder- ■geschi'ilct aan de militaire chefs ©vengoei als de gewone dienst plichtige. De veldprodiker» 'be hoorden een apart instituut te z^n VeldpredHters en cumulatie. Ook by de veldpreflikers de revo- lutionaj^re staatsopva'ttiog van: „elk wat wils." MoeUpdieden voor onze soldaten Ijil} «ie regeling van het verlof. De mobilisatie brengt vele moelUjkhe- den met zich mee. Ook aan het kerkelijke leven gaan die niet voorbij. Daar zijn de vele gemobiliseerde veldpredlkera. Plotse ling in grooten getale opgeroepen moesten ze hun gemeenten verlaten met al de gevol gen van dien voor het kerkelijke leven. Vooral als de mobilisatie van laixgen duur Is waarop alles wflst dan worden de moeilgkheden groot. De gemobiliseerde veldpredlkers In den rang, van majoor is geheel ondergeschikt aan de militaire au toriteiten. Evenals de gewone dienstplich tige staat hij onder de bevelen van de le gerleiding en moet hfl om ziJn standplaats te verlaten daartoe evenzeer verlof beko men als de gewone dienstplichtige soldaat. Zoo kan het voorkomen, dat hfl op Zon dag ver van zijn standplaats verwijderd eigenlek niets te doen heeft. Wanneer in zgn standplaats voor de soldaten gelegen heid is om ter kerk te gaan, daar ligt het allerminst op ztjn weg om, met de soldaten godsdienstoefeningen te gaan houden. Dat zou het kerkelijke leven eer ontwrichten dan bevorderen. En daarvoor is het insti tuut van legerpredikanten allerminst in het leven geroepen. Een aparte organisatie van de legerpredikanten is noodig. Dan kon ook meer rekening worden gehouden met het vaststellen van de standplaats in de nabgheld van de eigen gemeente. In verband met de legerpredikanten is eenig stof opgewaaid over cumulatie. Er zouden legerpredikanten zgn die hun trac- tement gewoon bleven ontvsingen en daar naast de soldij van legerpredikant opstre ken. Ben godsdienstonderwijzer of hulppredi ker werd dan tegen geringe vergoeding door hen aangesteld. Niet onmogelijk dat een enkele predi kant die opvatting heeft gehuldigd, waar aan trouwens door de Synodale Ckjmmissie een einde is gemaakt, maar dat zfX dan wel de uitzondering zfn geweest, die den regel bevestigde dat deze mannen plots opgeroepen in een voor hen moeilijke en vreemde werkkring daarvan geen gelde- lijJi voordeel hebben willen plukken. In de vorige mobilisatie was het insti tuut van legerpredikanten nog weinig ont wikkeld, Na dien tfld is het eigeniiak geor ganiseerd en opgebouwd. Jammer, dat de Regeering ook hier het stelsel huldigt van „elk wat wils." Naast rechtzinnige en orthodoxe predi kanten zijn ook als veldpredikers benoemd moderne en vrijzinnige predikanten. De waarheid en de leugen hebben dus ook hier gelgke rechten. De modernen en vryzinnigen, die de Ciiristus als grondslag voor zaligheid verwerpen, die de twijfel brengen zelfs omtrent het historisch be staan van den Heere Jezus, die de geloofs waarheden van de Gereformeerde geioofs- beiydenis komen te loochenen en te verwer pen worden naar de soldaten gezonden om ze te troosten en te helpen in hun moeilijk heden. Onze gemobiliseerde jongens en mannen hebben wel wat anders noodig dan zulke veldpredikers die de geloofswaarheden loochenen en in strijd stellen. Veldpredikers van ware onverdachte rechtziimigheid hoe nuttig en noodzakelijk zjjn ze te mid den van onze opgeroepen mannen die aan zooveel gevaren van verleiding blootstaan Welke troost een modern, een onge- loovig prediker schenken in die uren van benauwdheid. Veldprediker te zijn in tijden van mobi lisatie maar het kan ook anders worden. \eldpr6diker te zijn als de oorlog woedt. Als stervenden zijn tegenwoordigheid in roepen. En dan troost te moeten bieden, zonder Christus waarlijk te kennen, ja hem zelfs in Zijn Godheid en Mlddelaarsch werk te loochenen. Hoe zal dat kunnen? Maar in het aanvaarden van de revoluti onaire vrijheid van elk wat wils zijn dat problemen waar de Regeering zich niet mee bemoeid, Alzoo schromelijk te kort schietend in haar gewichtige taak. En inzake de verlo- ,ven. Hoe wordt ook dan menigeen onzer mannen op de proef gesteld. Wie vast houdt aan 's-Heeren Woord reist niet met de pu blieke middelen van vervoer. Maar dan kan hij niet met verlof. Beter het verlof ont-; beerd, dan de inzettingen des Heeren ver treden. In het houden van Gods geboden Is grooten loon. Dat onze Regeering en leger leiding ook daarin haar plicht verstaan mocht om 's-Heeren Dag te eerbiedigen en te doen eerbiedigen. WAARNEMER. GEEN BONDGENOOTSOHAP. De regeeringen van de Noordsche landen hebben een sameakomst gehoud(5n. De koningen van Zweden-Noorwegen en Denemarken en de president van de Fin- Bche republiek. Een samenkomst in verband met de drang van Rusland op Finland uitgeoefend. Alle genoemde landen beseffen dat met de eischen van Rusland aan Finland ook hun belangen in het geding komen. indien Finland in een afhankelijke posi tie \an Rusland wordt gedrongen dan staat J^et te vreezen, dat ook Zweden en Noorwegen en Denemarken niet zullen kunnen ontkomen aan de aanmatiging van Rusland. Dit besef heeft de staatshoofden van die Noordsche landen bijeen gebracht. Niet om ©en verbond te sluiten. Niet om Finland te helpen. Neen, alle staatshoofden hebben gespro ken over de liefde voor en het vasthouden é.é,n hun onaifhankelijkheid. Tevens ook van de ernstige vril om on zijdig te blijven. Toch is van deze conferentie een groote moreele kracht uitgegaan voor het Finsche volk en ziJn Regeering. Het heeft er uit gevoeld, dat het de s,yra. pathie heeft van zijn buren in deze moei lijke dagen van onderhandelingen met het machtige Rusland. Die moreele steun kan van groote betee- kenis zijn. Voor het Finsche volk ter bemoediging en voor Rusland dat het er uit leere, dat het bij het doorzetten van geweld schul dig staat voor de consciëntie van de Noord sche volkeren. Maar tot het sluiten van een bondgenoot schap is het niet gekomen. Elk der landen houdt vast aan zijn poli tiek van zelfstandigheid. GEEN BONDGENOOTSOHAP. £en yoorbeelid ooik voor ons land. De Noordsche landen in de personen van hun staatshoofden in conferentie samen ge roepen hebben geen bond,genootschap ge sloten. De beteekenis van deze conferentie Is meer van moreelen aard. De landen houden vast aan hun zelf- standigheidspolitiek. Ook voor ons land ligt daar een navol- gingswaardig voorbeeld in. Ons land heeft altijd gevoerd een zelif- standigheidspolitiek. Het heeft zich verre gehouden van alle soorten bondgenootschappen. Behalve dan het lidmaatschap van den Volkenbond, dat met zijn aanvaarding van verpUchten doortocht in feite een losla ting van die beproefde zelfstandigheidspo- litiek was. Gelukkig dat men daarvan is terugge- keerd* Ook in ons land zijn er, die evenals dat in België het geval is, bepleiten een bond genootschap van die beide landen. Men redeneert als volgt: Beide landen hebben door hun ligging ongeveer dezelf de moeilijkheden. Een samengaaji van bei de landen door het sluiten van een nauw verbond zou hun machtspositie ten zeer ste ten goede komen. Dezulken vergeten, dat die machtspositie ten opzichte van de groote omliggende landen nog een betrek- kel^e zou blijven. En om een machtspositie moet het ons niet te doen z?ijn. Niet een machtspositie, maar een rechts positie zy onze krachij. De oude beproefd» zelfstandigheidspoli- üek. Onze neutraliteit handhavende naar bei de zijden. In feite door woord en daad en geschrift. Ook door geschrift. De daden ziJn ter beoordeeling. De wederzijdsche i-egeeringen, noch wat haar bestaan, noch wat haar mentaliteit aangaat vallen onder onze beoordeeling. Zelfstandig en neutraal ce zijn brengft zijn verplichtingen mee /oor onze regeering, maar ook voor elk individu in het bijzonder. De slömoplossende werking der oude kruiden en hoestbedwlngende codeïne",maken tezamen AKKER'a Abdüsiroop tot „'s-Werelds beste Hoestsiroop". De beproefdeAbdijsl- roop zal ook Uw borstbenauwdheden kunnen verlichten, ook voor U de vastzittende en prikkelende slijm losmaken, Uw afmattende tioestJ buien- T'engoed als 't krlebelhoestje in de»i nacht stoppen. Volg de raad „Neem bö 't minste kuchje AKKBR's Abdijslroop die U snel zal helpen. tegen hoest, grlep,'Sa|jIpf bronchitis, asthma Flacon 90 et., f 1.50, t2,4ü, 14.20. Alom verkrijgbaar In de. laatst gehouden raadsvergadering werd besloten, de zieke boomen op het kerkhof te rooien in vérband met de Iep- ziekte. De begrooting werd gewijzigd in verband met de kosten van het uitbagge ren van de haven. De havenverbetering met inbegrip van enkele andere verbeteringen vraagt f 1000.terwijl de gemeente-op zichter een gratificatie groot f 25.ont vangt in verband met zijn extra werk, ver band houdend met de havenverbetering. Bij de behandeling der begrooting 1040 hield de heer KREEFT (s,d.a.p.) algemeene beschouwingen, waarin hiJ hulde bracht aan het beheer van B. en W., die gezorgd had den, dat ondanks de crisis de gemeente fi nancieel op een goede basis rust. Ander zijds ontwikkelde spr. verschillende bezwa ren tegen het sociaal beleid van B. en W. en den raad en bepleitte verschillende so ciale en economische maatregelen. De heer WAGNER besprak de Wethou dersverkiezing, waarbij door de C.H. par tij de ongeveer 20,-jarige samenwerking was verbrokeh en samenwerking was gezocht met de liberalen. Niettemin zal de A. R,(- fractie alle medewerking aan het beleid van B. en W. verleenen. De heer SAARLOOS nam nota van de verklaring van den heer Kreeft en merkte heel snedig op, dat, als de raad aan ,de verlangens van den heer Kreeft, in de af- geloopen vier jaren geuit, had willen vol doen, de gemeente er niet zoo gunstig zou voorstaan. De VOORZITTER beantwoordde deverr schillende sprekers. Wat betreft de riolee- ring, die duizenden zou kosten en thans niet uitvoerbaar is, zal het gemeentebestuur trachten zooveel mogelijk nieuw te bou wen woningen aan te sluiten op de riolee- ring. De ervaringen met Vervolgonderwijs apjn niet zoo, dat de raad er gelden voor wil voteeren. Ten opzichte der luohtbe- scherming is reeds een belangrijke post besteed, en is over schuilloopgraven enz. thans moeilijk te oordeelen. Spreker be treurde in dit opzicht dat de raad niet is ingegaan op de plannen voor een nieuw gemeentehuis, waaronder een schuilkelder was geprojecteerd voor een paar honderd menschen. Nadat de heer SOLDAAT de rioleerings- plannen nogmaals ter sprake had gebracht, werd de begrooting aangenomen met alleen den heer Kreeft tegen en vastgesteld op gewonen dienst, ontvangsten en uitgaven i£ 46.208.84. Voor onvoorziene uitgaven is uitgetrokken f 2531.39. De ka,pitaaldienst sluit met een ontvangst van f 10257,85, uitgaven f 8498.75, goed slot f 1759.10. is het tijd voor een goede rijwiellamp, we hebben ze voor U in groote keuze, in diverse prijzen, envoordeelig. Ook ruime sorteerhig 2de handsch rijwie len, werkelijk koopjes,j Verder leveren wij prima KOETOtTWEN; zeer goedkoop. W. AKEBSHOEK RIJWIELHANDEL. OUDDOBP

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1939 | | pagina 1