CriQWEEKfil/^opGED.GQOnD[SlAG vöoRDcZlJID-HOainZEEUW^CIIE EILAMDEn
ABDimROOP
N.V. üiïGEVERSMAATSCHAPPIJ „EILANDEN-NIEÜWS"
„Jehovah - Tsidkenu''
Gemeenteraad
Stad aan 't Haringvliet
12e Jaargang
ZATERDAG 28 OCTOBER 1939
No. 1087
STICHTELIJKE
OVERDENKING
Vingerklo^en
Uit het Kijkvenster
Thans versterkt
door Codeine
Nog
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILAND E.4"
UITGAVE VAN
18e JAARGANG
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
1.
31 October a.s. roept op tot geden
ken het werk Gods in de Reformatie
der Kerk; dan rijst voor ons geestes
oog op het door God uitverkoren vat
Maarten Luther.
Het had Gode behaagd in Luthers
bange zieleworstelingen om vrede bij
God te bekomen het licht te doen
verrazen; en wel door der ziele toe
te passen met Geesteskracht het
Woord: „De rechtvaardige zal uit
het geloof leven."
De reine leer des Evangelies: „door
het geloof alleen," bevindelgk ge
kend, is Luther geworden als een
vuur in zijn beenderen, zoodat hij
niet langer kon en mocht zwijgen.
Hy had geloofd en dies ging hy
spreken tot Godes eere door het aan
slaan van zijn 95 stellingen, waarin
stond geschreven o.a.: De rechte en
ware schat der Kerke is het heilig
Evangehe der genade Gods."
Zóó werd het licht door des Hee-
ren gunste weder gesteld op den
kandelaar en het volk teruggeroepen
tot „de Wet en de Getuigenis". En
sedert den immer gedenkwaardigen
dag van 31 October 1517 is opnieuw
alom verkondigd geworden de zalig
heid uit vrije genade.
„Door het geloof alleen," het be
vindelijk doorleven van de goddelyke
waarheid van het reine Evangelie
der gerechtigheid Christi biedt troost
in leven en stervenmaakte op brand
stapel en schavot der martelaren
sterven licht; doet getuigen met va
der Jakob: „Op Uwe zaligheid wacht
ik, o, HEERE!"
Voorzeker, naar uitwyzen van Gods
eeuwig zeker en onfeilbaar Getuige
nis er geen andere weg ter behoude
nis voor arme zondaren en tollenaren
dan de kennelijke openbaring van het
heilgeheim der verlossing, naar het
vrêeverbond getoond aan Gods vrien
den, namelijk, dat Gods volk recht
vaardig is voor God en erfgenaam
des eeuwigen levens alleen door het
oprechte geloof in Jezus Christus.
Niemand kan een ander fundament
leggen dan hetgeen gelegd is, het
welk is Jezus Christus, Wien gansch
Sion belijdt als har grooten God en
Zaligmaker en noemt met den naam:
„DE HEERE ONZE GERECHTIG
HEID.
Jeremia werd verwaardigd te mo
gen komen tot Sion met een schoo-
ne Messiaansche profetie.
De dagen zouden komen, dat aan
David door den Heere zou worden
verwekt eene rechtvaardige SPRUI-
TB.
De Christus Gods zou voortkomen
als een rijsje uit den afgehouwen
tronk van Isaï, voortspruiten uit Da
vids geslacht en Koningshuis. Gods
eeniggeboren en eeuwige Zoon en
Davids HEERE zou als Davids zoon
uit de maagd Maria (als laatste telg
van Davids huis) geboren worden,
door de werking des Heiligen Gees-
tes uit Maria's vleesch en bloed aan
nemen de menscheUjke natuur en al
dus z^n een waarachtig mensch.
Maar hy zou zijn ook een recht
vaardig mensch des Heeren SPRUI-
TE zou wezen een rechtvaardig
SPRUITE: onbevlekt, heilig, zonder
zonde, de Rechtvaardige, die kon zeg
gen: „Wie overtuigt mij van zonde?'
De rechtvaardige SPRUITEzou Ko
ning zijnde regeeren, recht en ge
rechtigheid doen op de aarde; Hij
zou zich doen kennen als eenrecht-
vaardig Koning en Rechter ter be
houdenis Zijner uitverkorene Kerke
en tot verdoemenis van alle Zijne vij
anden en de- wederpartijders Zijns
volks.
In Zijne dagen zou Juda worden ver
lost en Israël zeker wonen; des Hee
ren erfvolkzou worden zalig gemaakt
van himne zonden, door de verlossen
de almacht en beveiligende goedheid
Christi zeker en gerust wonen, deel
achtig de verlossing van eiken vijand
en van de hand aller dergnen, die
Gods volk haten; God hou v<5ór hen
zijn en niemand zou tegen hen kun
nen zijn; ze zouden worden bewaard
in de kracht Gods tot de zaligheid
en het eeuwig Konmkryk der heer
lijkheid.
Endit zou zijn de Naam waarmede
de verloste.Kerke Christi Sions Ko
ning zou noemen: DE HEERE ON
ZE GERECHTIGHEID!
Ten opzichte van deze naamgeving
geldt: „Uw Naam ziet het WEZEN"'
HEERE, d. i. JEHOVAH zou de
Naam zyn, want de SPRUITE is
God uit God éénswezens met den Va
der en den Heiligen Geest, God geo
penbaard in het vleesch, Immanuel.
Voorts zou de Naam zyn: GERECH
TIGHEID; dat ziet daarop, dat het
den HEERE Jezus aanbevolen werk
was: recht en gerechtigheid doen,
door genoegdoening te geven aan
het heilige recht des Heeren, opdat
er zy: „verzoening door voldoening"
voor de zonden der uitverkorenen.
Sion moest door recht worden ver
lost en hare wederkeerenden door
gerechtigheid.
De rechtvaardige SPRUITE, Hy,
die geen zonde heeft gekend, moest
tot zonde worden gemaakt, opdat
Zijn volk, in zichzelf onrechtvaardig
en goddeloos, zij rechtvaardigheid
Gods in Hem, die is DE HEERE,
DE GERECHTIGHEID voor Zijne
keurlingen.
En nu staat er, dat de Naam zal
worden genoemd: DE HEERE ON
ZE GERECHTIGHEID.
Dat woordeke ONZE heeft veel in
daar ligt in opgesloten de gedachte
van bezit, eigendom, voor de ge-
heele Kerke in haar geheel en voor
elk levend lidmaat der doorbloed ge
kochte gemeente personeel.
Welnu, de Heere Jezus zou zich
komen te openbaren aan de ziele
Zyner gunstgenooten en in het harte
werken door het Evangelie en den
Heiligen Geest het oprechte geloof,
dat aanneemt Christus en al Zijn wel
daden; opdat, met een geloovig har
te aannemende de genadegift der
Borggerechtigheid Christi, mocht
worden beleden: niet alleen anderen,
maar ook aan my is geschonken ver
geving der zonden, eeuwige gerech
tigheid en zaligheid van God, uit lou
tere genade, alleen om de verdiensten
Christi."
Door het oprechte geloof der uit
verkorenen Gods rechtvaardig voor
God en erfgenaam des eeuwigen le
vens in Christus als de GERECHTIG
HEID voor Gods vierschaar van
kracht, zou de HEERE, Israels Ont-
fermer en Juda's Verlosser (door de
toepassende daden des Heiligen
Geestes) met Zijn gekenden het alzóó
maken, dat als zalig bezit en onver
vreemdbaar persoonlijk eigendom
mocht worden toegeëigend de HEE
RE als hunne GERECHTIGHEID.
Ten roem van de vrye gunst, die
eeuwig den Heere bewoog, zou de
duurgekochte Bruidkerk door het ge
loof, dat „Mynen" mag haar Bloed-
Bruidegom noemen met den dierba
ren Naam: DE HEERE ONZE GE
RECHTIGHEID.
(Wordt vervolgd)
St. Maartensdijk Ds. de Br.
Een oud middel,
in nieuwe
samenstelling
AKKER 'S i>&istè^ikte.
Benige
der 20
geneeskn
krMfüsi
Advcrtentievp^Qs 20 cent per legel. Reclame* 40 et.; Dienst»
aanvragen en aanbiedingen van 16 regel* 80 et.; Boek'aan^
kcMidiging 10 cent per regel Contracten belangrijk lager.
Gevestigd te Middelhamis Prins Hendrikstr. 122 C Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17.
Bpcantoor voor Zeeland: St. Maartenadyk Markt, Telef. 69.
Abonnementsprtls 00 cent per 3 maandenbt) vooruitbetaling.
Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week.
Afzonderlijke nummeia 5 cent Buitenland Sgiilden per jaar
(Het Wachtwoord der Hervormer».)
De Haere onze gerechtlglielcL
Jeremia 23 l.w.
II K>0| geneest ze ving
Doos 30, Tube 45 et. Bij Apoth. en Drogisten.
Moeilijklieden veroorzaaikt door
de mobilrsatie ooik in li<et Icerkelü-
Ice leven. De veldprediker onder-
■geschi'ilct aan de militaire chefs
©vengoei als de gewone dienst
plichtige. De veldprodiker» 'be
hoorden een apart instituut te z^n
VeldpredHters en cumulatie.
Ook by de veldpreflikers de revo-
lutionaj^re staatsopva'ttiog van:
„elk wat wils." MoeUpdieden voor
onze soldaten Ijil} «ie regeling van
het verlof.
De mobilisatie brengt vele moelUjkhe-
den met zich mee. Ook aan het kerkelijke
leven gaan die niet voorbij. Daar zijn de
vele gemobiliseerde veldpredlkera. Plotse
ling in grooten getale opgeroepen moesten
ze hun gemeenten verlaten met al de gevol
gen van dien voor het kerkelijke leven.
Vooral als de mobilisatie van laixgen
duur Is waarop alles wflst dan worden de
moeilgkheden groot. De gemobiliseerde
veldpredlkers In den rang, van majoor is
geheel ondergeschikt aan de militaire au
toriteiten. Evenals de gewone dienstplich
tige staat hij onder de bevelen van de le
gerleiding en moet hfl om ziJn standplaats
te verlaten daartoe evenzeer verlof beko
men als de gewone dienstplichtige soldaat.
Zoo kan het voorkomen, dat hfl op Zon
dag ver van zijn standplaats verwijderd
eigenlek niets te doen heeft. Wanneer in
zgn standplaats voor de soldaten gelegen
heid is om ter kerk te gaan, daar ligt het
allerminst op ztjn weg om, met de soldaten
godsdienstoefeningen te gaan houden. Dat
zou het kerkelijke leven eer ontwrichten
dan bevorderen. En daarvoor is het insti
tuut van legerpredikanten allerminst in
het leven geroepen. Een aparte organisatie
van de legerpredikanten is noodig. Dan
kon ook meer rekening worden gehouden
met het vaststellen van de standplaats in
de nabgheld van de eigen gemeente.
In verband met de legerpredikanten is
eenig stof opgewaaid over cumulatie. Er
zouden legerpredikanten zgn die hun trac-
tement gewoon bleven ontvsingen en daar
naast de soldij van legerpredikant opstre
ken.
Ben godsdienstonderwijzer of hulppredi
ker werd dan tegen geringe vergoeding
door hen aangesteld.
Niet onmogelijk dat een enkele predi
kant die opvatting heeft gehuldigd, waar
aan trouwens door de Synodale Ckjmmissie
een einde is gemaakt, maar dat zfX dan
wel de uitzondering zfn geweest, die den
regel bevestigde dat deze mannen plots
opgeroepen in een voor hen moeilijke en
vreemde werkkring daarvan geen gelde-
lijJi voordeel hebben willen plukken.
In de vorige mobilisatie was het insti
tuut van legerpredikanten nog weinig ont
wikkeld, Na dien tfld is het eigeniiak geor
ganiseerd en opgebouwd. Jammer, dat de
Regeering ook hier het stelsel huldigt van
„elk wat wils."
Naast rechtzinnige en orthodoxe predi
kanten zijn ook als veldpredikers benoemd
moderne en vrijzinnige predikanten.
De waarheid en de leugen hebben dus
ook hier gelgke rechten. De modernen en
vryzinnigen, die de Ciiristus als grondslag
voor zaligheid verwerpen, die de twijfel
brengen zelfs omtrent het historisch be
staan van den Heere Jezus, die de geloofs
waarheden van de Gereformeerde geioofs-
beiydenis komen te loochenen en te verwer
pen worden naar de soldaten gezonden om
ze te troosten en te helpen in hun moeilijk
heden.
Onze gemobiliseerde jongens en mannen
hebben wel wat anders noodig dan zulke
veldpredikers die de geloofswaarheden
loochenen en in strijd stellen. Veldpredikers
van ware onverdachte rechtziimigheid hoe
nuttig en noodzakelijk zjjn ze te mid
den van onze opgeroepen mannen die aan
zooveel gevaren van verleiding blootstaan
Welke troost een modern, een onge-
loovig prediker schenken in die uren van
benauwdheid.
Veldprediker te zijn in tijden van mobi
lisatie maar het kan ook anders worden.
\eldpr6diker te zijn als de oorlog woedt.
Als stervenden zijn tegenwoordigheid in
roepen. En dan troost te moeten bieden,
zonder Christus waarlijk te kennen, ja
hem zelfs in Zijn Godheid en Mlddelaarsch
werk te loochenen.
Hoe zal dat kunnen?
Maar in het aanvaarden van de revoluti
onaire vrijheid van elk wat wils zijn dat
problemen waar de Regeering zich niet
mee bemoeid,
Alzoo schromelijk te kort schietend in
haar gewichtige taak. En inzake de verlo-
,ven. Hoe wordt ook dan menigeen onzer
mannen op de proef gesteld. Wie vast houdt
aan 's-Heeren Woord reist niet met de pu
blieke middelen van vervoer. Maar dan kan
hij niet met verlof. Beter het verlof ont-;
beerd, dan de inzettingen des Heeren ver
treden. In het houden van Gods geboden Is
grooten loon. Dat onze Regeering en leger
leiding ook daarin haar plicht verstaan
mocht om 's-Heeren Dag te eerbiedigen en
te doen eerbiedigen.
WAARNEMER.
GEEN BONDGENOOTSOHAP.
De regeeringen van de Noordsche landen
hebben een sameakomst gehoud(5n.
De koningen van Zweden-Noorwegen en
Denemarken en de president van de Fin-
Bche republiek.
Een samenkomst in verband met de
drang van Rusland op Finland uitgeoefend.
Alle genoemde landen beseffen dat met de
eischen van Rusland aan Finland ook hun
belangen in het geding komen.
indien Finland in een afhankelijke posi
tie \an Rusland wordt gedrongen dan
staat J^et te vreezen, dat ook Zweden en
Noorwegen en Denemarken niet zullen
kunnen ontkomen aan de aanmatiging van
Rusland.
Dit besef heeft de staatshoofden van die
Noordsche landen bijeen gebracht.
Niet om ©en verbond te sluiten.
Niet om Finland te helpen.
Neen, alle staatshoofden hebben gespro
ken over de liefde voor en het vasthouden
é.é,n hun onaifhankelijkheid.
Tevens ook van de ernstige vril om on
zijdig te blijven.
Toch is van deze conferentie een groote
moreele kracht uitgegaan voor het Finsche
volk en ziJn Regeering.
Het heeft er uit gevoeld, dat het de s,yra.
pathie heeft van zijn buren in deze moei
lijke dagen van onderhandelingen met het
machtige Rusland.
Die moreele steun kan van groote betee-
kenis zijn.
Voor het Finsche volk ter bemoediging
en voor Rusland dat het er uit leere, dat
het bij het doorzetten van geweld schul
dig staat voor de consciëntie van de Noord
sche volkeren.
Maar tot het sluiten van een bondgenoot
schap is het niet gekomen.
Elk der landen houdt vast aan zijn poli
tiek van zelfstandigheid.
GEEN BONDGENOOTSOHAP.
£en yoorbeelid ooik voor ons land.
De Noordsche landen in de personen van
hun staatshoofden in conferentie samen ge
roepen hebben geen bond,genootschap ge
sloten.
De beteekenis van deze conferentie Is
meer van moreelen aard.
De landen houden vast aan hun zelf-
standigheidspolitiek.
Ook voor ons land ligt daar een navol-
gingswaardig voorbeeld in.
Ons land heeft altijd gevoerd een zelif-
standigheidspolitiek.
Het heeft zich verre gehouden van alle
soorten bondgenootschappen.
Behalve dan het lidmaatschap van den
Volkenbond, dat met zijn aanvaarding van
verpUchten doortocht in feite een losla
ting van die beproefde zelfstandigheidspo-
litiek was.
Gelukkig dat men daarvan is terugge-
keerd*
Ook in ons land zijn er, die evenals dat
in België het geval is, bepleiten een bond
genootschap van die beide landen.
Men redeneert als volgt: Beide landen
hebben door hun ligging ongeveer dezelf
de moeilijkheden. Een samengaaji van bei
de landen door het sluiten van een nauw
verbond zou hun machtspositie ten zeer
ste ten goede komen. Dezulken vergeten,
dat die machtspositie ten opzichte van de
groote omliggende landen nog een betrek-
kel^e zou blijven.
En om een machtspositie moet het ons
niet te doen z?ijn.
Niet een machtspositie, maar een rechts
positie zy onze krachij.
De oude beproefd» zelfstandigheidspoli-
üek.
Onze neutraliteit handhavende naar bei
de zijden. In feite door woord en daad en
geschrift. Ook door geschrift. De daden
ziJn ter beoordeeling. De wederzijdsche
i-egeeringen, noch wat haar bestaan, noch
wat haar mentaliteit aangaat vallen onder
onze beoordeeling. Zelfstandig en neutraal
ce zijn brengft zijn verplichtingen mee
/oor onze regeering, maar ook voor elk
individu in het bijzonder.
De slömoplossende werking der
oude kruiden en hoestbedwlngende
codeïne",maken tezamen AKKER'a
Abdüsiroop tot „'s-Werelds beste
Hoestsiroop". De beproefdeAbdijsl-
roop zal ook Uw borstbenauwdheden
kunnen verlichten, ook voor U de
vastzittende en prikkelende slijm
losmaken, Uw afmattende tioestJ
buien- T'engoed als 't krlebelhoestje
in de»i nacht stoppen. Volg de raad
„Neem bö 't minste kuchje AKKBR's
Abdijslroop die U snel zal helpen.
tegen hoest, grlep,'Sa|jIpf bronchitis, asthma
Flacon 90 et., f 1.50, t2,4ü, 14.20. Alom verkrijgbaar
In de. laatst gehouden raadsvergadering
werd besloten, de zieke boomen op het
kerkhof te rooien in vérband met de Iep-
ziekte. De begrooting werd gewijzigd in
verband met de kosten van het uitbagge
ren van de haven. De havenverbetering met
inbegrip van enkele andere verbeteringen
vraagt f 1000.terwijl de gemeente-op
zichter een gratificatie groot f 25.ont
vangt in verband met zijn extra werk, ver
band houdend met de havenverbetering.
Bij de behandeling der begrooting 1040
hield de heer KREEFT (s,d.a.p.) algemeene
beschouwingen, waarin hiJ hulde bracht aan
het beheer van B. en W., die gezorgd had
den, dat ondanks de crisis de gemeente fi
nancieel op een goede basis rust. Ander
zijds ontwikkelde spr. verschillende bezwa
ren tegen het sociaal beleid van B. en W.
en den raad en bepleitte verschillende so
ciale en economische maatregelen.
De heer WAGNER besprak de Wethou
dersverkiezing, waarbij door de C.H. par
tij de ongeveer 20,-jarige samenwerking was
verbrokeh en samenwerking was gezocht
met de liberalen. Niettemin zal de A. R,(-
fractie alle medewerking aan het beleid
van B. en W. verleenen.
De heer SAARLOOS nam nota van de
verklaring van den heer Kreeft en merkte
heel snedig op, dat, als de raad aan ,de
verlangens van den heer Kreeft, in de af-
geloopen vier jaren geuit, had willen vol
doen, de gemeente er niet zoo gunstig zou
voorstaan.
De VOORZITTER beantwoordde deverr
schillende sprekers. Wat betreft de riolee-
ring, die duizenden zou kosten en thans
niet uitvoerbaar is, zal het gemeentebestuur
trachten zooveel mogelijk nieuw te bou
wen woningen aan te sluiten op de riolee-
ring. De ervaringen met Vervolgonderwijs
apjn niet zoo, dat de raad er gelden voor
wil voteeren. Ten opzichte der luohtbe-
scherming is reeds een belangrijke post
besteed, en is over schuilloopgraven enz.
thans moeilijk te oordeelen. Spreker be
treurde in dit opzicht dat de raad niet
is ingegaan op de plannen voor een nieuw
gemeentehuis, waaronder een schuilkelder
was geprojecteerd voor een paar honderd
menschen.
Nadat de heer SOLDAAT de rioleerings-
plannen nogmaals ter sprake had gebracht,
werd de begrooting aangenomen met alleen
den heer Kreeft tegen en vastgesteld op
gewonen dienst, ontvangsten en uitgaven
i£ 46.208.84. Voor onvoorziene uitgaven is
uitgetrokken f 2531.39. De ka,pitaaldienst
sluit met een ontvangst van f 10257,85,
uitgaven f 8498.75, goed slot f 1759.10.
is het tijd voor een goede rijwiellamp,
we hebben ze voor U in groote keuze,
in diverse prijzen, envoordeelig.
Ook ruime sorteerhig 2de handsch rijwie
len, werkelijk koopjes,j
Verder leveren wij prima KOETOtTWEN;
zeer goedkoop.
W. AKEBSHOEK
RIJWIELHANDEL. OUDDOBP