CrimVEEK&IADÖpGED.GDOni]&IAG vöÖRÖcZUID-HOairiZEE^^ EILAHDEn AKKERTJE N.V. UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „EILANDEN-NfEÜWS" Uw gulden is nü meer waard! 12e Jaargang ZATERDAG 21 OCTOBER 1939 No. 1085 Dit nnmmer bestaat uit 2 bladen STICHTELIJKE OVERDENKING Uit het Kijkvenster UW KINDJE VERKOUDEN WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILAND E.4" 18e JAARGANG UITGAVE VAN In nood der baren I „En de baren sloegen over in het schip, alzoo dat het nu vol werd. En Hij was in het achterschip slapende Mare. 4 37, 38. Als men zee moét kiezen met ztjn ranke schuit, dan weet men maar niet wat men wedervaren kan. Als de zon schünt ende wind mee is„ ja, dan is het eigenlijk maar spelevaren! Maar wanneer de stormen komen en de zee fel ontstoken is, zoodat de golven on rustbarend hoog aan komen rollen en de nacht geen ster meer vertoont.... dan weet men pas wat de zee is in volle werkelijkheid! Jezus' discipelen moeten ook zee kiezen. En het waren ervaren vis- schers. Bovendien hebben ze Jezus aan boord mee mogen nemen. Nog onder den indruk van de prediking tot de schare steekt men van wal. 't Gaat alles best. Maar plotseling, gelijk dat in het Oosten zoo dikwgls geschiedt, steekt de wind op en zwelt aan tot een storm,,,, het is alsof de grondzeeën den strijd aanbinden met den storm en de golven, wie het machtigste zal zijn,... Hoeveel stuur- manskvinst ook hier getoond mocht worden, de schepelingen kunnen het niet meer harden.... Een geweldige golf slaat over het schip, nog een en nog een.,,, het water spoelt naar bin nen,... Dat loopt mia, dat wordt zin ken, want gestadig aan loopt het wa ter in het schip, zoodat het nu vol werd.... En nu hadden ze vol moed Jezus nog al meegenomen, terwijl schoone verwachtingen hun hart voor de toe komst vervulden,Maar de omstan digheden van nood en golven beheer- sehen hier vanzelf alles. Iedereen ziet dat het hier vergaan moet worden. Als toch een scheepje vol loopt, dan kan men het toch niet harden? Ze vreezen met groote vreeze. Ze zien op elkaar. Ze lezen den twijfel in elkan ders oog en hart. „En nu hebben we Jezus nogal meegenomen en we gaan zoo naar den bodem der zee Bij vreeze en benauwde twyfeluit- roepen bhjft het.niet, maar ze gaan naar het achterschipDaar ligt Jezus te slapen in den storm. Zij hebben nu nog te waken voor Z \j n leven en daarom wekken ze Hem op: „Meester! bekonunert het U niet, dat wfl vergaan?" Het vergaan staat vast daar valt nu niet meer aan te twijfe len, maar moet dat dan met een sla penden Jezus? „En Hy opgewekt zynde, bestrafte den wind en zeide tot de zee: „Zwqg, wees stil!" En van stonden aan ging de wind liggen «n er werd groote stilte! En dan ziet Jezus met Z^Jn liefdes oog naar Zijn discipelen en spreekt: „Wat zijt gij zoo vreesachtig? Hoe hebt ge geen geloof?" Ze begrepen het niet, kennen Hem niet in Zyn Goddeiyke kracht en daarom vreezen zy met groote vreeze. Wy zyn ook allemaal zeeireizigers. Met ons ranke levenssheepje hebben we allen koers gekozen naar den Oceaan der eeuwigheid. Soms in het gedurende langen tyd schoon weer en schynt heeriyk de zon. Gelukkig, die verwaardigd mag worden den Heere Jezus mee te nemen. Grooter genade ia niet denkbaar. Dan hebben we soms cok dikwyis een reis voor den wind. We denken dan, dat dit zoo hoort Maar onverwacht steekt de wind op. We komen in nood. Ons levens- schip loopt vol en we zien: Dat wordt absoluut zinken. O, wat kan Gods kind het benauwd mebben! Zyt ge wel eens in den nood geweest? En weet ge wat dan het allerergste is? Als Je zus Vüor ons slaapt. Want Hy doet ^lïwyis alsof. O, dan komen de grond zeeën van ons hart.O, die goddeloo- ze vyandschap! Wie kent zyn hart? Dan zyn we het met God niet eens. Dan kunnen we geen goed van dien lieven Koning denken. Dan is alles, wat voorheen genoten is, niet waar geweest, We hebben er heelemaal geen kracht meer uit... En de stor men worden heviger. En de golven slaan over ons levens- en zieleschip... Zoodat het nu vol werd... Dat wordt vergaan.En dan met een slapenden Jezus? Kent gy daar soms iets van lezer? Hebt gy zelfkennis gekregen? Wel eens in zielenood geweest of in 11- ohaams nood? Weet ge wat dat is, dat voor die oogenblikken niets aan uw God te hebben? Verstaat ge die zielekreet van dien eenvoudigen god- \reezenden werkman op zyn ernstig ziekbed tegen den geneesheer en zijn predikant: „Ik ben myn Jezus kwytO, als er ooit zielepyn is, le zer, dan is het deze pyn: in nood der golven en dan Uw Jezus kwyt... De discipelen waren zeer bevreesd en twyfeJmoedig, En ze zagen maar op elkaar. En Jezus hield zich maar slapende, hoewel Hy naar Zyn God heid alles beheerscht, ook in deze oogenblikken, Hy laat Zich opwekken. Dat is hier zulk een groot geheim. Niet op elkander zien. Niet redenee- ren tegen de allesbeheerschende om standigheden, want dan is het abso luut omkomen. Dat ziet iedereen wel. Als je levensscheepje vol loopt, dan moet je zinken... Maar ga naar Uw Jezus. Hy doet alsof. Hy wacht tot gij komt. O, als wy dan die zieletranen '.veer schreien mogen. Wat zijn die toch diep opgeweld uit den grond van Uw hart. O, die zieletranen om de te rugkomst van uw Heere. Dan Is het met recht: „Myn oog druipt tot God!" Als ge daar in die onzegbare liefdes- droefheid dien zwygenden Jezus moogt opwekken én zeggen: O, lieve Koning, de grondzeeën van myn vree- sehjk goddeloos hart doorpriemen U myn volzaligen Koning en al myn v e r t r c u w e n is weg, Heere, ik kan dat niet meer dragen, dat ik U nu niet verheeriyken kan. Die my zoo duidelyk tot een Zon zyt geweest en tot een schild. De golven en Uw ba ren gaan over myn hoofd en ik zal daji zoo moeten vergaan?... Lezer, verstaat ge dit? Schreit uw hart onder uw Godsgemis? Denkt ge door de golven-te worden verzwolgen? Sty gen de dampen op uit Uw hart? Jezus weet het, wat van Zyn maak sel is te wachten, We zyn niet beter dan de discipelen. Maar oefen dan uw zinnen. Stort toch voor Hem uit uw gansche hart. Zeg Hem toch alles. Hy wil speciaal opgewekt zyn en werkt onzichtbaar dien drang in uw hart... Met Jezus aan boord kan het wel stormen... Kimnen de golven schui mend u dreigen te ©verzwelgen... Kunnen de grondzeeën u als naar den afgrond schijnen te trekken... Kan Jezus als doof zijn... Maar... omko men met Jezus, dat is uitgesloten! Zeeën en winden, ze zwygen op zyn bevel! Arnhem. Ds. den B. M' Neem dadeliik 'n bij hoofdpijn of migraine. binnen 'n kwartier zijt ge er van af, dank zij de bijzondere samenstelling. Weiger namaak, let op AKKER-merk. Per koker van 13 stuks - 12 stuivers. Per doos van 2 stuks - 2 stuivers. AriDEn Adv«rtentien>Ttl3 20 cent per legeL Reclames 40 et.; Dienste aanvragen en aanbiedingen van 16 regele 80 et.; Boek«aan^ kondiging 10 cent per regel Contractea belangi^k lager. Geveftlgd te Mlddelhamis Prins Hendiikstr. 122 C Giro J67930 m Fostbox 8 «i Td. 17, B^jlkantoor voor Zeeland: St. Ataartensdyk Slarkt, Telef. 69. A-bonnementsprQa 90 cent per 3 maandenbij vooruitbetaling. Vetschq'nt lederen Wooisdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlijke nummers 5 cent Buitenland 8 gulden per jaar VAN OEWELDIOE DINGSK. In de gTflze oudheid gebeurden geweldijre dingen. Gelieele volken verhuisden. Daar van leest men om ons tot één voorbeeld uit de Oude Gesohiedenia te bepalen ten tij de van ide groote wereld machten van Ba byion en Medlë-Perzië. Eigenlijk was de wegvoering van de Is raëlieten eerst naar Assyrlö en later naar Babylonlö niets anders dan «en vollïsver- huiztng. Ook In latere tijden leest men van het verhuizen van geheele volkeren, zoo In de 3e en 46 eeuw van onze jaartelling. De naam van het volk der Hunnen, met hun vreeseltjke Atilla is daaraan verbonden. Ook In deze tijden hoort men daarvan. Zoo is reeds een aanvang gemaakt miet het verhuizen van ongeveer 60.000 Duit- achers uit BstblAod. H^t schflnt dat het in de bedoeling van Dultschland ligt om op groote schaal Dult- schers ook nog uit andere Baltische landen en andere landen van Oost-Europa naar Duitschland te doen terugkeeren. Dat ztJn geweldige dingen. Passend en slechts uit te voeren in het kader van het dictatorschap. Zooals van Nebucadnezar staat geschreven: Dien hij wilde doodde hij en die hy wilde liet hö leven." Zoo ziet men ook weer dat de vergelQ- klng die we vroeger in deze kolommen wel eena gemaakt hebben tusschen de dictato ren en Nebucadnezar geheel opgaat. Die tirannen deden heele volkeren verhuizen en thans onder de dictatoren gebeurt iets der- gelflka. Intusschen ztjn het geweldige dingen die we beleven en gaat er een sprake van uit welke wijst op de ontzettende beroering der. volker»». OBEIGEISDE GEVAREN. De gansche wereld leeft In afwachting. Zal er vrede komen? De menschheid snakt er naar. Ja, maar moet Polen dan niet her steld? Dat Is toch het parool van Frankrijk en Engeland. Maar hoe kan dat sedert Rusland een stuk van Polen an nexeerde? En het herstel van Polen raakt meer en meer op den achtergrond. Meer en meer komt het eigenlijke doel van de Wes- tersche mogendheden. Duitschlands macht neer te slaan, openbaar. Daarop wflst alles. Voor herstel van Polen verklaart men Dultschland den oorlog. En Rusland, dat hetzelfde deed laat men ongemoeid. Betrekt men niet in den oorlog. Dat is een ongemotiveerd dualisme. Dat open baart waar het eigenlijk om gaat. De machtsstrt)d tusschen Engeland en Duitsch land. Een ander doel heeft dez^ oorlog niet. Maar juist daarom is de toestand zoo gevaarlijk. Rusland dringt op. Het gevaar, van het bolsjewisme klopt aan de poort van M^est-Europa. Dat de leidende staatslieden dat niet uit het oog verhezen. De Baltische staten Estland, Let land, Litauen en nu Finland worden een prooi van het communisme. Nu mag men Duitachland willen ter neerslaan in den naam van Polens herstel maar wat dan? Een overwonnen Duitschland beteekent een communistisch Duitschland, Dan pas wordt het bondgenootschap Duitschland- Rusland effectief. Maar dan staat ook het communisme in West-Europa. En hoe zal men dat keeren. 't Ware te wenschen, dat men nuchter de feiten aanvaardde. Dan kan men ook voor Polen nog het best werk. zaam zijn: Indien men voortgaat met den oorlog wat zal dan de toestand van Europa zqn? Een verarmd werelddeel, een geschik. te bodem voor het verderfelijk communis me, dat de vijand is van alle de menschheid en dat over de volkeren stroomen van allen- dö an veriChrikMng brengt. NOO ALTUD DE VOLEENBOND. BEXEB DE MOEIXE GESPAABD. Dr. Coltjn heeft zich naar Geneve bege ven. Als adviseur van den Volkenbond, Tenminste van de controlecommissie. De Volkenbond,. We zouden wel kunnen zeggen de grootste bespotting van deze eeuw. Maar het humanisme houdt de ge dachte van den Volkenbond met taaie ve zels vast. De Volkenbond heeft volkomen gefaald. Maar ja de opzet ia zoo groot- BCheepsch geweest dat het budget van den Volkenbond vele millioenen bedraagt Dit geld wordt opgebracht uit de contributiën van de landen, ona land draagt zoo onge veer een half millioen per Jaar bij. Jammer van het geld, zooTn kleine tien millioen in den tiJd van het bestaan van den Volkenbond. Maar nu in den wereldchaos, die de Volkenbond immers moest voorko men, kan de algemeene vergadering van den Volkenbond niet plaats vinden. De begroo ting kan niet eens worden vastgesteld. Dat zal nu een controlecommissie doen. Zoo mo. gelijk moeten de centen van den Volken bond, immers de traotamenten en honoraria, binnenkomen. De controlecommissie zal die begrootmg nu vaststellen. Maar ach, zelits die commis sie is ook aX zoo onvoltallig. Laatst vanwe ge het uittreden van Hongartje en het niet verschijnen van den Russischen afgevaar digden de vroegere gezant te Rome. Een plaats in die commissie werd Dr. Colijn aangeboden. Hij heeft er voor bedankt. Maar is nu toch gegaan ala adviseur. Hf had beter thuis kunnen blijven. En aan on- 2ie Regeering voorgesteld. Treed er uit, dan bespaar Je een half millioen en doe Je niet meer mee aan hat bedrog der volkeren. Dr, Colijn had w^zer gedaan zich de moeite van de reis naar Geneve te spa ren. Meedoen aan dergelijke schijnver- tooningen kan beter achterwege blijven. Velen wUlen In d» toekomst kijken. "tBÜgeloof niet speclaail op 't-platte- land. In een centra van besichavijiig en cultuur parasiteert de waarzeg ster «p d!en modernen mensch. Ontge- loof en 'b^geloof z^jn tweelingziusters. Ongedoopt en gedoopt viert In massa Avondmaal. De moderne mensch is bdjgeloovlig of opipervlalddg gods- diens'tig. Beidlen wortelend in de mensch, z^n gebroken baiklten. De mensch en de toekomst. Velen kgken de toekomst bang in. Inzonderheid in deze dagen van oorlogsdreiging en van zooveel andere dreigingen. De toekomst ligt ver borgen. Velen hebben hun hoop op de toe komst gericht. Als dit en als dat, dan zal men dat. Men droomt van de toekomst zijn droomen van geluk. Leeft soms zoo in de toekomst, dat men als het ware het he den vergeet. En menigeen wordt teleurge steld. Anderen vreezen de toekomst. En hun vreeze wordt soms beschaamd. De toekomst ze wordt door den mensch niet gekend. Er ligt een sluier over. Dien sluier op te Uchten, is het streven geweest van ve len door alle eeuwen heen. Van de droom uitleggers, de sterrenkgkers, de wichelaars, de toovenaars uit de gr^js^ oudheid, vele eeuwen voor de komst van Christus tot op heden de waarzegger of meestal waar- zegsiter, die per advertentie tiaar klajrten oproept, ia het streven te weten, wat de toekomst brengen zal» De waarzegster doet het op de wijze van den hedendaagschen tijd. Ze adverteert. Neen, niet in een obscuur blaadje, niet in een plaatselijk blad, op het platteland verschijnend, maar in de groote, ja zelfs in de deftige pers. Met advertenties, die ver scheidene gruldens kosten. Het bedrijf moet dus nog al loonend zgn om in zoo'n dure krant te kunnen adverteeren. En de klan ten, ja, die moeten ook nog al van stan ding zijn. Wie leest zoo'n dure krant als de Nieuwe Rotterdamscha Courant? Wrijf dan keel, rug en barstje in mei Dampo.Wonderlijk zooalti dal helpt! f -iPol 50 et. Tube 40 cl. Doos 30 cl. De klanten van zoo'n waarzegger of waarzegster moeten dus in de gegoede kringen gezocht worden. Bfl de hoogere standen, bij de menschen van kapitaal of goede betrekkingen. Anders is het niet te denken, dat in zulke kranten geadver teerd zou worden. Waaruit we conclufleeren, dat onder de menschen van stand heel wat bijgeloof ge vonden wordt. Neen, het bijgeloof heerscht niet alleen op het achterlijke platteland, waar men, zooals wel eens smadelijk ge zegd wordt, nog In tooveren gelooft, maar juist In de hoogere kringen in de centra van cultuur en wetenschap. Daar, waar de moderne beschaving zgn triomfen viert in bioscoop, dancing, tooneel muziek en wat al niet. Een teeken van den tijd. Het geloof in God heeft men over boord geworpen ala te achterlijk voor dezen tijd, maar men neemt zijn toevlucht tot waarzeggeriQ, tot de meest grove vormen van het walgeltjkate bijgeloof. Om bijgeloof te vinden behoeift ge niet te gaan naar het acbteriyke platteland, neen, ge kunt het vinden in de centra van wetenschap en cultuur. Waar <3e moderne mensch woont en troont. In al zijn ledig heid van ziel zich vermaak schept, zich viult met de ^delheden, met de zotheden van bioscoop en tooneel en wat al niet. Een voorwerp is geworden in ziJn hoo- gen waan van ontwikkeling eti verlichting waarop de waarzegsters azen. Zoo ia de moderlié mensch een bijgeloo- vig mensch. Ongeloof en bggeloof, het zijn tweelingzusters. Waar de eene komt, ver schijnt ook de andere. Dat Is ïn den loop der eeuwen gezien. En 's Hoeren Woord be vestigt het. Wie met opzet de Ingeschapen Godskeimis uit zijn ziel tracht uit te roei en, valt ten prooi aan de duisterheid van het bijgeloof. De moderne mensch met al ziJn weten, kunnen en kennen is een bijgeloovig menseh. Zoo openbaart zich de hooggeroemde vér- fïADAMTIC Wij garandeeren de goede UAKAIH lic werking van "AKKERTJES", want ze bevatten een bijzondere combina tie van uitersl geneeskrachtige stoffen, volgens recept van Apotheker Dumont. lichting bij den modernen mensch. Ook een kenmerk van dezen tr|d Is de godsdienst van den mensch, We schrijven met op zet de godsdienst van den mensch. Wortelend en uitgaand van den mensch. Neen, geen godsdienst naar de schriften. Verre daar vandaan. Maar naar mensche-' lijke verzinsels. Een godsdienst zoo ruim, zoo ruim, dat men kerken vol heeft met Avondmaalvierders. Dat zelfs een viertal Avondmaalsdiensten werden gehouden zoo als bij de jeugdconferentie te Amsterdam in September gehouden. Geen Avondmaala- formulier. Neen, alles zoo ruim moigelijk. „Alle broeders en zusters, die in volle ge meenschap staanmet eenvan de takken van de kerk van onzen Heere Jezus, worden uitgenoodigd met Hem aan de heilige taifel deel te nemen." Zoo luidde de uitnoodl- ging van den Amsterdamschen kerkeraad. Een andere uitnoodiglng eerst door dien kerkeraad opgesteld waarin nog verwezen werd naar de belijdenis van die Heilige Drie eenheid was als te zWaar, als te exclusief als te veel uitsluitend verworpen. En wie kwamen? Zoowat van allerlei schakeeringen uit de Protestantsche veel heid der kerken. Gedoopt en ongedoopt. Re^ monstrant en Quaker. Vrijzinnigen in al hun schakeeringen. Immers van het internationale verbond van vrijzinnige Chr. jeugd was het verzoek uitgegaan aan Amsterdamsch Hervormde kerkeraad om de uitnoodiglng zoo opper vlakkig te stellen dat iedereen kon aan gaan, ongedoopt zoowel als gedoopt. En zoo viert men Avondmaal. „Met Hem," zoo luidde de uitnoodiglng. Een roemen met den mond. Heeft Christelijke waarheden in den mond maar verloochent. Hem met den dood. Bij geloof en godsdienst. Beiden een in hun uitgangspunt, de mensch. 't Is het beeld van onzen tijd. Verwerping Van het geloof en vallen in bij geloof eenerzijds, opgaan In menschelijke godsdienst anderzijds, Dat is het karakter van den modernen mensch. Met het Christendom, de leer van zonde en verzoening heeft men afgedaan, al neemt men nog Christelijke formules in den mond. Zoo verlaat men God en houwt zichzelf bakken uit. Bakken die geen water houden, WAARNEMER. NU CONFECTIE KOOPEN EER HEÏ DUURDER WORDTÏ COSTUUMS JEKKERS ULSTERS LEEREN JASSEN Ruime sorteering in REGENJASSEN. OUDE. BILLIJKE PRIJZEN l A. ALBMAN Kle«dii:ng naar maat en ConfeottOi OUDDOBP

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1939 | | pagina 1