CrimVEEK&IADÖpGED.GDOni]&IAG vöÖRÖcZUID-HOairiZEE^^ EILAHDEn
AKKERTJE
N.V. UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „EILANDEN-NfEÜWS"
Uw gulden is nü
meer waard!
12e Jaargang
ZATERDAG 21 OCTOBER 1939
No. 1085
Dit nnmmer bestaat uit 2 bladen
STICHTELIJKE
OVERDENKING
Uit het Kijkvenster
UW KINDJE
VERKOUDEN
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILAND E.4" 18e JAARGANG
UITGAVE VAN
In nood der baren I
„En de baren sloegen over
in het schip, alzoo dat het
nu vol werd. En Hij was in
het achterschip slapende
Mare. 4 37, 38.
Als men zee moét kiezen met ztjn
ranke schuit, dan weet men maar niet
wat men wedervaren kan. Als de zon
schünt ende wind mee is„ ja, dan is
het eigenlijk maar spelevaren! Maar
wanneer de stormen komen en de zee
fel ontstoken is, zoodat de golven on
rustbarend hoog aan komen rollen en
de nacht geen ster meer vertoont....
dan weet men pas wat de zee is in
volle werkelijkheid!
Jezus' discipelen moeten ook zee
kiezen. En het waren ervaren vis-
schers. Bovendien hebben ze Jezus
aan boord mee mogen nemen. Nog
onder den indruk van de prediking
tot de schare steekt men van wal.
't Gaat alles best. Maar plotseling,
gelijk dat in het Oosten zoo dikwgls
geschiedt, steekt de wind op en zwelt
aan tot een storm,,,, het is alsof de
grondzeeën den strijd aanbinden met
den storm en de golven, wie het
machtigste zal zijn,... Hoeveel stuur-
manskvinst ook hier getoond mocht
worden, de schepelingen kunnen het
niet meer harden.... Een geweldige
golf slaat over het schip, nog een en
nog een.,,, het water spoelt naar bin
nen,... Dat loopt mia, dat wordt zin
ken, want gestadig aan loopt het wa
ter in het schip, zoodat het nu vol
werd....
En nu hadden ze vol moed Jezus
nog al meegenomen, terwijl schoone
verwachtingen hun hart voor de toe
komst vervulden,Maar de omstan
digheden van nood en golven beheer-
sehen hier vanzelf alles. Iedereen ziet
dat het hier vergaan moet worden.
Als toch een scheepje vol loopt, dan
kan men het toch niet harden? Ze
vreezen met groote vreeze. Ze zien op
elkaar. Ze lezen den twijfel in elkan
ders oog en hart. „En nu hebben we
Jezus nogal meegenomen en we gaan
zoo naar den bodem der zee
Bij vreeze en benauwde twyfeluit-
roepen bhjft het.niet, maar ze gaan
naar het achterschipDaar ligt
Jezus te slapen in den storm. Zij
hebben nu nog te waken voor Z \j n
leven en daarom wekken ze Hem op:
„Meester! bekonunert het U niet, dat
wfl vergaan?" Het vergaan staat vast
daar valt nu niet meer aan te twijfe
len, maar moet dat dan met een sla
penden Jezus?
„En Hy opgewekt zynde, bestrafte
den wind en zeide tot de zee: „Zwqg,
wees stil!" En van stonden aan ging
de wind liggen «n er werd groote
stilte!
En dan ziet Jezus met Z^Jn liefdes
oog naar Zijn discipelen en spreekt:
„Wat zijt gij zoo vreesachtig? Hoe
hebt ge geen geloof?" Ze begrepen
het niet, kennen Hem niet in Zyn
Goddeiyke kracht en daarom vreezen
zy met groote vreeze.
Wy zyn ook allemaal zeeireizigers.
Met ons ranke levenssheepje hebben
we allen koers gekozen naar den
Oceaan der eeuwigheid. Soms in het
gedurende langen tyd schoon weer en
schynt heeriyk de zon. Gelukkig, die
verwaardigd mag worden den Heere
Jezus mee te nemen. Grooter genade
ia niet denkbaar. Dan hebben we soms
cok dikwyis een reis voor den wind.
We denken dan, dat dit zoo hoort
Maar onverwacht steekt de wind
op. We komen in nood. Ons levens-
schip loopt vol en we zien: Dat wordt
absoluut zinken. O, wat kan Gods
kind het benauwd mebben! Zyt ge wel
eens in den nood geweest? En weet
ge wat dan het allerergste is? Als Je
zus Vüor ons slaapt. Want Hy doet
^lïwyis alsof. O, dan komen de grond
zeeën van ons hart.O, die goddeloo-
ze vyandschap! Wie kent zyn hart?
Dan zyn we het met God niet eens.
Dan kunnen we geen goed van dien
lieven Koning denken. Dan is alles,
wat voorheen genoten is, niet waar
geweest, We hebben er heelemaal
geen kracht meer uit... En de stor
men worden heviger. En de golven
slaan over ons levens- en zieleschip...
Zoodat het nu vol werd... Dat wordt
vergaan.En dan met een slapenden
Jezus?
Kent gy daar soms iets van lezer?
Hebt gy zelfkennis gekregen? Wel
eens in zielenood geweest of in 11-
ohaams nood? Weet ge wat dat is,
dat voor die oogenblikken niets aan
uw God te hebben? Verstaat ge die
zielekreet van dien eenvoudigen god-
\reezenden werkman op zyn ernstig
ziekbed tegen den geneesheer en zijn
predikant: „Ik ben myn Jezus
kwytO, als er ooit zielepyn is, le
zer, dan is het deze pyn: in nood der
golven en dan Uw Jezus kwyt...
De discipelen waren zeer bevreesd
en twyfeJmoedig, En ze zagen maar
op elkaar. En Jezus hield zich maar
slapende, hoewel Hy naar Zyn God
heid alles beheerscht, ook in deze
oogenblikken, Hy laat Zich opwekken.
Dat is hier zulk een groot geheim.
Niet op elkander zien. Niet redenee-
ren tegen de allesbeheerschende om
standigheden, want dan is het abso
luut omkomen. Dat ziet iedereen wel.
Als je levensscheepje vol loopt, dan
moet je zinken... Maar ga naar Uw
Jezus. Hy doet alsof. Hy wacht tot gij
komt. O, als wy dan die zieletranen
'.veer schreien mogen. Wat zijn die
toch diep opgeweld uit den grond van
Uw hart. O, die zieletranen om de te
rugkomst van uw Heere. Dan Is het
met recht: „Myn oog druipt tot God!"
Als ge daar in die onzegbare liefdes-
droefheid dien zwygenden Jezus
moogt opwekken én zeggen: O, lieve
Koning, de grondzeeën van myn vree-
sehjk goddeloos hart doorpriemen U
myn volzaligen Koning en al myn
v e r t r c u w e n is weg, Heere, ik kan
dat niet meer dragen, dat ik U nu
niet verheeriyken kan. Die my zoo
duidelyk tot een Zon zyt geweest en
tot een schild. De golven en Uw ba
ren gaan over myn hoofd en ik zal
daji zoo moeten vergaan?...
Lezer, verstaat ge dit? Schreit uw
hart onder uw Godsgemis? Denkt ge
door de golven-te worden verzwolgen?
Sty gen de dampen op uit Uw hart?
Jezus weet het, wat van Zyn maak
sel is te wachten, We zyn niet beter
dan de discipelen. Maar oefen dan
uw zinnen. Stort toch voor Hem uit
uw gansche hart. Zeg Hem toch alles.
Hy wil speciaal opgewekt zyn en
werkt onzichtbaar dien drang in uw
hart...
Met Jezus aan boord kan het wel
stormen... Kimnen de golven schui
mend u dreigen te ©verzwelgen...
Kunnen de grondzeeën u als naar den
afgrond schijnen te trekken... Kan
Jezus als doof zijn... Maar... omko
men met Jezus, dat is uitgesloten!
Zeeën en winden, ze zwygen op zyn
bevel!
Arnhem.
Ds. den B.
M'
Neem dadeliik 'n
bij hoofdpijn of migraine.
binnen 'n kwartier zijt ge er van af,
dank zij de bijzondere samenstelling.
Weiger namaak, let op AKKER-merk.
Per koker van 13 stuks - 12 stuivers.
Per doos van 2 stuks - 2 stuivers.
AriDEn
Adv«rtentien>Ttl3 20 cent per legeL Reclames 40 et.; Dienste
aanvragen en aanbiedingen van 16 regele 80 et.; Boek«aan^
kondiging 10 cent per regel Contractea belangi^k lager.
Geveftlgd te Mlddelhamis Prins Hendiikstr. 122 C Giro J67930 m Fostbox 8 «i Td. 17,
B^jlkantoor voor Zeeland: St. Ataartensdyk Slarkt, Telef. 69.
A-bonnementsprQa 90 cent per 3 maandenbij vooruitbetaling.
Vetschq'nt lederen Wooisdag en Zaterdag 2 maal per week.
Afzonderlijke nummers 5 cent Buitenland 8 gulden per jaar
VAN OEWELDIOE DINGSK.
In de gTflze oudheid gebeurden geweldijre
dingen. Gelieele volken verhuisden. Daar
van leest men om ons tot één voorbeeld
uit de Oude Gesohiedenia te bepalen ten tij
de van ide groote wereld machten van Ba
byion en Medlë-Perzië.
Eigenlijk was de wegvoering van de Is
raëlieten eerst naar Assyrlö en later naar
Babylonlö niets anders dan «en vollïsver-
huiztng.
Ook In latere tijden leest men van het
verhuizen van geheele volkeren, zoo In de
3e en 46 eeuw van onze jaartelling. De
naam van het volk der Hunnen, met hun
vreeseltjke Atilla is daaraan verbonden.
Ook In deze tijden hoort men daarvan.
Zoo is reeds een aanvang gemaakt miet
het verhuizen van ongeveer 60.000 Duit-
achers uit BstblAod.
H^t schflnt dat het in de bedoeling van
Dultschland ligt om op groote schaal Dult-
schers ook nog uit andere Baltische landen
en andere landen van Oost-Europa naar
Duitschland te doen terugkeeren.
Dat ztJn geweldige dingen. Passend en
slechts uit te voeren in het kader van het
dictatorschap. Zooals van Nebucadnezar
staat geschreven: Dien hij wilde doodde hij
en die hy wilde liet hö leven."
Zoo ziet men ook weer dat de vergelQ-
klng die we vroeger in deze kolommen wel
eena gemaakt hebben tusschen de dictato
ren en Nebucadnezar geheel opgaat. Die
tirannen deden heele volkeren verhuizen en
thans onder de dictatoren gebeurt iets der-
gelflka.
Intusschen ztjn het geweldige dingen die
we beleven en gaat er een sprake van uit
welke wijst op de ontzettende beroering
der. volker»».
OBEIGEISDE GEVAREN.
De gansche wereld leeft In afwachting.
Zal er vrede komen? De menschheid snakt
er naar. Ja, maar moet Polen dan niet her
steld? Dat Is toch het parool van
Frankrijk en Engeland. Maar hoe kan dat
sedert Rusland een stuk van Polen an
nexeerde? En het herstel van Polen raakt
meer en meer op den achtergrond. Meer en
meer komt het eigenlijke doel van de Wes-
tersche mogendheden. Duitschlands macht
neer te slaan, openbaar. Daarop wflst alles.
Voor herstel van Polen verklaart men
Dultschland den oorlog. En Rusland, dat
hetzelfde deed laat men ongemoeid.
Betrekt men niet in den oorlog. Dat is
een ongemotiveerd dualisme. Dat open
baart waar het eigenlijk om gaat. De
machtsstrt)d tusschen Engeland en Duitsch
land.
Een ander doel heeft dez^ oorlog niet. Maar
juist daarom is de toestand zoo gevaarlijk.
Rusland dringt op.
Het gevaar, van het bolsjewisme klopt
aan de poort van M^est-Europa. Dat de
leidende staatslieden dat niet uit het oog
verhezen. De Baltische staten Estland, Let
land, Litauen en nu Finland worden een
prooi van het communisme. Nu mag men
Duitachland willen ter neerslaan in den
naam van Polens herstel maar wat dan?
Een overwonnen Duitschland beteekent
een communistisch Duitschland, Dan pas
wordt het bondgenootschap Duitschland-
Rusland effectief. Maar dan staat ook het
communisme in West-Europa. En hoe zal
men dat keeren. 't Ware te wenschen, dat
men nuchter de feiten aanvaardde. Dan
kan men ook voor Polen nog het best werk.
zaam zijn: Indien men voortgaat met den
oorlog wat zal dan de toestand van Europa
zqn? Een verarmd werelddeel, een geschik.
te bodem voor het verderfelijk communis
me, dat de vijand is van alle de menschheid
en dat over de volkeren stroomen van allen-
dö an veriChrikMng brengt.
NOO ALTUD DE VOLEENBOND.
BEXEB DE MOEIXE GESPAABD.
Dr. Coltjn heeft zich naar Geneve bege
ven. Als adviseur van den Volkenbond,
Tenminste van de controlecommissie.
De Volkenbond,. We zouden wel kunnen
zeggen de grootste bespotting van deze
eeuw. Maar het humanisme houdt de ge
dachte van den Volkenbond met taaie ve
zels vast. De Volkenbond heeft volkomen
gefaald. Maar ja de opzet ia zoo groot-
BCheepsch geweest dat het budget van den
Volkenbond vele millioenen bedraagt Dit
geld wordt opgebracht uit de contributiën
van de landen, ona land draagt zoo onge
veer een half millioen per Jaar bij.
Jammer van het geld, zooTn kleine tien
millioen in den tiJd van het bestaan van den
Volkenbond. Maar nu in den wereldchaos,
die de Volkenbond immers moest voorko
men, kan de algemeene vergadering van den
Volkenbond niet plaats vinden. De begroo
ting kan niet eens worden vastgesteld. Dat
zal nu een controlecommissie doen. Zoo mo.
gelijk moeten de centen van den Volken
bond, immers de traotamenten en honoraria,
binnenkomen.
De controlecommissie zal die begrootmg
nu vaststellen. Maar ach, zelits die commis
sie is ook aX zoo onvoltallig. Laatst vanwe
ge het uittreden van Hongartje en het niet
verschijnen van den Russischen afgevaar
digden de vroegere gezant te Rome. Een
plaats in die commissie werd Dr. Colijn
aangeboden. Hij heeft er voor bedankt.
Maar is nu toch gegaan ala adviseur. Hf
had beter thuis kunnen blijven. En aan on-
2ie Regeering voorgesteld. Treed er uit, dan
bespaar Je een half millioen en doe Je niet
meer mee aan hat bedrog der volkeren.
Dr, Colijn had w^zer gedaan zich de
moeite van de reis naar Geneve te spa
ren. Meedoen aan dergelijke schijnver-
tooningen kan beter achterwege blijven.
Velen wUlen In d» toekomst kijken.
"tBÜgeloof niet speclaail op 't-platte-
land. In een centra van besichavijiig
en cultuur parasiteert de waarzeg
ster «p d!en modernen mensch. Ontge-
loof en 'b^geloof z^jn tweelingziusters.
Ongedoopt en gedoopt viert In massa
Avondmaal. De moderne mensch is
bdjgeloovlig of opipervlalddg gods-
diens'tig. Beidlen wortelend in de
mensch, z^n gebroken baiklten.
De mensch en de toekomst. Velen kgken
de toekomst bang in. Inzonderheid in deze
dagen van oorlogsdreiging en van zooveel
andere dreigingen. De toekomst ligt ver
borgen. Velen hebben hun hoop op de toe
komst gericht. Als dit en als dat, dan zal
men dat. Men droomt van de toekomst
zijn droomen van geluk. Leeft soms zoo in
de toekomst, dat men als het ware het he
den vergeet. En menigeen wordt teleurge
steld.
Anderen vreezen de toekomst. En hun
vreeze wordt soms beschaamd. De toekomst
ze wordt door den mensch niet gekend.
Er ligt een sluier over. Dien sluier op te
Uchten, is het streven geweest van ve
len door alle eeuwen heen. Van de droom
uitleggers, de sterrenkgkers, de wichelaars,
de toovenaars uit de gr^js^ oudheid, vele
eeuwen voor de komst van Christus tot
op heden de waarzegger of meestal waar-
zegsiter, die per advertentie tiaar klajrten
oproept, ia het streven te weten, wat de
toekomst brengen zal»
De waarzegster doet het op de wijze van
den hedendaagschen tijd. Ze adverteert.
Neen, niet in een obscuur blaadje, niet
in een plaatselijk blad, op het platteland
verschijnend, maar in de groote, ja zelfs in
de deftige pers. Met advertenties, die ver
scheidene gruldens kosten. Het bedrijf moet
dus nog al loonend zgn om in zoo'n dure
krant te kunnen adverteeren. En de klan
ten, ja, die moeten ook nog al van stan
ding zijn. Wie leest zoo'n dure krant als
de Nieuwe Rotterdamscha Courant?
Wrijf dan keel, rug en barstje in mei
Dampo.Wonderlijk zooalti dal helpt!
f -iPol 50 et. Tube 40 cl. Doos 30 cl.
De klanten van zoo'n waarzegger of
waarzegster moeten dus in de gegoede
kringen gezocht worden. Bfl de hoogere
standen, bij de menschen van kapitaal of
goede betrekkingen. Anders is het niet te
denken, dat in zulke kranten geadver
teerd zou worden.
Waaruit we conclufleeren, dat onder de
menschen van stand heel wat bijgeloof ge
vonden wordt. Neen, het bijgeloof heerscht
niet alleen op het achterlijke platteland,
waar men, zooals wel eens smadelijk ge
zegd wordt, nog In tooveren gelooft, maar
juist In de hoogere kringen in de centra
van cultuur en wetenschap.
Daar, waar de moderne beschaving zgn
triomfen viert in bioscoop, dancing, tooneel
muziek en wat al niet.
Een teeken van den tijd. Het geloof in
God heeft men over boord geworpen ala te
achterlijk voor dezen tijd, maar men neemt
zijn toevlucht tot waarzeggeriQ, tot de
meest grove vormen van het walgeltjkate
bijgeloof.
Om bijgeloof te vinden behoeift ge niet
te gaan naar het acbteriyke platteland,
neen, ge kunt het vinden in de centra van
wetenschap en cultuur. Waar <3e moderne
mensch woont en troont. In al zijn ledig
heid van ziel zich vermaak schept, zich
viult met de ^delheden, met de zotheden
van bioscoop en tooneel en wat al niet.
Een voorwerp is geworden in ziJn hoo-
gen waan van ontwikkeling eti verlichting
waarop de waarzegsters azen.
Zoo ia de moderlié mensch een bijgeloo-
vig mensch. Ongeloof en bggeloof, het zijn
tweelingzusters. Waar de eene komt, ver
schijnt ook de andere. Dat Is ïn den loop
der eeuwen gezien. En 's Hoeren Woord be
vestigt het. Wie met opzet de Ingeschapen
Godskeimis uit zijn ziel tracht uit te roei
en, valt ten prooi aan de duisterheid van
het bijgeloof.
De moderne mensch met al ziJn weten,
kunnen en kennen is een bijgeloovig menseh.
Zoo openbaart zich de hooggeroemde vér-
fïADAMTIC Wij garandeeren de goede
UAKAIH lic werking van "AKKERTJES",
want ze bevatten een bijzondere combina
tie van uitersl geneeskrachtige stoffen,
volgens recept van Apotheker Dumont.
lichting bij den modernen mensch. Ook een
kenmerk van dezen tr|d Is de godsdienst
van den mensch, We schrijven met op
zet de godsdienst van den mensch.
Wortelend en uitgaand van den mensch.
Neen, geen godsdienst naar de schriften.
Verre daar vandaan. Maar naar mensche-'
lijke verzinsels. Een godsdienst zoo ruim,
zoo ruim, dat men kerken vol heeft met
Avondmaalvierders. Dat zelfs een viertal
Avondmaalsdiensten werden gehouden zoo
als bij de jeugdconferentie te Amsterdam
in September gehouden. Geen Avondmaala-
formulier. Neen, alles zoo ruim moigelijk.
„Alle broeders en zusters, die in volle ge
meenschap staanmet eenvan de takken van
de kerk van onzen Heere Jezus, worden
uitgenoodigd met Hem aan de heilige taifel
deel te nemen." Zoo luidde de uitnoodl-
ging van den Amsterdamschen kerkeraad.
Een andere uitnoodiglng eerst door dien
kerkeraad opgesteld waarin nog verwezen
werd naar de belijdenis van die Heilige Drie
eenheid was als te zWaar, als te exclusief
als te veel uitsluitend verworpen.
En wie kwamen? Zoowat van allerlei
schakeeringen uit de Protestantsche veel
heid der kerken. Gedoopt en ongedoopt. Re^
monstrant en Quaker. Vrijzinnigen in al
hun schakeeringen.
Immers van het internationale verbond
van vrijzinnige Chr. jeugd was het verzoek
uitgegaan aan Amsterdamsch Hervormde
kerkeraad om de uitnoodiglng zoo opper
vlakkig te stellen dat iedereen kon aan
gaan, ongedoopt zoowel als gedoopt. En
zoo viert men Avondmaal.
„Met Hem," zoo luidde de uitnoodiglng.
Een roemen met den mond.
Heeft Christelijke waarheden in den mond
maar verloochent. Hem met den dood. Bij
geloof en godsdienst. Beiden een in hun
uitgangspunt, de mensch. 't Is het beeld van
onzen tijd.
Verwerping Van het geloof en vallen in bij
geloof eenerzijds, opgaan In menschelijke
godsdienst anderzijds, Dat is het karakter
van den modernen mensch.
Met het Christendom, de leer van zonde
en verzoening heeft men afgedaan, al neemt
men nog Christelijke formules in den mond.
Zoo verlaat men God en houwt zichzelf
bakken uit.
Bakken die geen water houden,
WAARNEMER.
NU CONFECTIE KOOPEN EER HEÏ
DUURDER WORDTÏ
COSTUUMS
JEKKERS
ULSTERS
LEEREN JASSEN
Ruime sorteering in REGENJASSEN.
OUDE. BILLIJKE PRIJZEN l
A. ALBMAN
Kle«dii:ng naar maat en ConfeottOi
OUDDOBP