CtinWEEKBLADÓpGED.GD0nD5iAG vöÖRDcZUID-HOLLIriZEEUWiCliE EHAMDEn ABDimROOP Adrerteert in dit Blad N.V. UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „EILANDEN-NIEÜWS" Elke Lepel helpt J STICHTELIJKE OVERDENKING 12e Jaargang ZATERDAG 14 OCTOBER 1939 No. 1083 Uit het Kijkvenster WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD ..ONZE El LAND E.4" 18e JAARGANG UITGAVE VAN Dit nummer bestaat uit 2 bladen ,Want Hij is onze vrede." Efeze 2 14a. Dagen va,n vreugde en leed wisse len gedurig in het leven, dat onder vinden alle menschen zonder onder scheid van stand en rang, rijk of arm wijzen of onkundigen- Onze Nederlandsche vrienden heb ben de vorige maand blijde dagen doorleefd bij de geboorte van de twee de prinses, al is het ook, dat de blijd schap bij velen eenigszins getemperd werd, daar de geheele natie hoopte, dat het ditmaal een prins mocht we zen. Dit is geen wonder, al waardeert Nederland hetgrootelijks, dat zij een Koningin heeft, die toont haar volk lief te hegben en met dat volk mede leeft, doch gezien dat vroegere kroon prinsen al jong werden weggenomen en dat vooral het ware Oranje-volk zoó vurig wenscht, dat het Vorsten huis in mannelijke hjn over de natie mocht regeeren. Al groeit ook het Socialisme en Communisme in Nederland en vallen velen van de waarheid af en leven niet meer uit de beginselen onzer god- zahge Vaderen, toch blijkt gedurig dat Nederland en Oranje één is. Ik hoop, dat dit nog vele jaren zoo mag bhjven. Het zoude ook anders kunnen worden. Nederland heeft schandelyk zijn God verlaten en ge broken bakken uitgehouwen, die geen water kunnen houden. Dat het Oranjehuis maar veel den ken mag dat haar Doorluchtige Voor vader, wijlen Prins Willem I, toen hij gewond door het doodelyk schot van den sluipmoordenaar neerviel, sterven de bad: O God, ontferm U over Mij en dit arme volk." Ook in Amerika zjjn nog vele Hol landers, die er blijde waren met de geboorte van de Prinses en velen van andere nationaliteit vertelden elkan der van het heughjke nieuws, en voeg den er aan toe: „Nederland is geluk kig dat zij een Monarchale Regeerihg heeft. Dus ge hoort vrienden dat Ame rika groot belang stelt in het kleine Nederland met zijn vele dijken en slooten. Doch het trok mijn aandacht toen ik de „Eilanden" kreeg van 9 Aug., dat de nieuwe loot aan de oude Oran jestam als eerste naam Irene draagt, welke vrede beteekent. Als H.H.M.M. de Prins en Prinses als Ouders gedacht hebben (en dit be twijfel ik geenszins) aan de schrikke lijke beroering, onvrede en oorlogs- toebereidselen, dan is dit een gepaste naam. Geen beter naam die de Vor stelijke Ouders aan hun Kind geven konden. Het is als ik het gevoelde niet al leen de wensch geweest van Oranje en Nederland dat het Vrede mocht blijven in Europa en worden in het Ooaten, maar het is een indrukwek kende prediking aan alle volken. Elk mensch, handelaar en Regee ring wil wel vrede hebben, als elk zijn zin maar krijgt en de vrije hand heeft en kan doen en laten, ongehinderd wat hij wil. Doch dat is den waren vrede niet geliefde vrienden. Toen dacht ik aan de woorden van Paulus: „Want Hy is onzen vrede." Dit is het aangenaiamste woord in ons taalgebruik. Vrede. Het is de tegenstelling van oorlog en beteekent de goede verstandhouding tegen over elkaar, als personen, familie, kerk en Natie. Elkeen begrijpt dan is het Woord vrede zeer ruim genomen. Pau- lus spreekt ook zoo van den vrede,In dien het mogehjk is zooveel in U is houdt vrede met alle menschen." Rom 12 18. Een oprecht Christen is geen ruzie-maker, maar een vrede-maker. Hij wil graag de minste wezen en de meeste menschen, ook soms nog van Gods volk willen de meeste we zen. De discipelen van den Heiland waren niet vrij van die kwaal. Hoe meer genade de bekeerde zondaar van den Heere krijgt, hoe meer dat hij naar beneden gaat en hoe hooger de Heere rijst in Zijn schatting. Den Apostel Paulus schreef aan de Ef ezen over de grootste weldaden die de Heere aan nietige zondaren schenkt. Van geestelijk dood, levend ge maakt, door Zijne groote barmhartig heid, uit genade zalig geworden, op gewekt met Christus en in Hem gezet in den hemel. Wat een kostelijke ge- loofstaal geliefden, kunt gij dat ook gelooven Van nature is de verstandhouding tusschen God en den mensch niet goed. Door de zonde zijn alle men schen. Joden, Christenen en heidenen van nature in een onverzoende betrek king met God. Al is men geboren en leeft men onder den invloed van beschaving, weten schap en godsdienst, de mensch is vij andig tegen God en Zijnen naaste, echte hatelijke menschen. Dus ingevolge die toestand bestaat er een groote verwijdering, verlating, onkunde, on- en bijgeloof, groote duis ternis en onmacht. Gij zoudt denken hoe zal daar nu ooit iets goeds van te recht komen. De mensch staat op voet van oorlog met zijnen God en Weldoener, die Hem nooit geen kwaad maar altijd goed doet. Hebt gij dat al eens gezien geliefde lezers, de Heere opene Uwe oogen. Wat onmogelijk is bij de menschen is nog mogelijk bij God. De Heere kan van een leeuw een lam maken en van een verwoede tegenstander van de Waarheid en van God, een voorstan der. De Heere heeft maar te gebieden, het is maar een woord dat met kracht goddelijke toepassing gepaard gaat en dan erkent een Manasse dat de Heere God is en vraagt een Saulus, „Wie zijt gij Heere" en bevende en verbaasd zynde, zeide hij: „Heere wat wilt Gij dat ik doen zal?" O, als de Heere met Zijn Geest werkt kan niemand het vol houden. Dat weet gij toch ook wel 1&- zer toen de Heere U te sterk werd. Dan gingt gij in verborgene plaats jes hé en vroeg den Heere om U te be- keeren. Toen kondt gij niet langer in die onverzoende betrekking met God leven. Die oorlog met God en Zijne zaak, die opstand tegen Zijnen Gezalfden kon niet langer voortbestaan. Dan is de ziel gelijk die Koning die bewust van zijn zwakheid gezanten uitzendt om dien sterkeren Koning te vragen wat tot den vrede dient. Dikwijls zoekt Gods volk grond, troost en vrede, waar het niet is en heeft zij geen oog waar deze weldaden wel zijn. Och, als-de ziel van al haar eigen gronden vermeende troost en vredemakers wordt afgebracht, krijgt zij wat anders noodig. Paulus en de geloovige Efezers heb ben dat ook door genade ondervon den. „Want Hij (namelijk Jezus Chris tus) is onze vrede." Ja, geliefden, die is de eenige Per soon die bemiddelend kon en is opge treden. Aardsche bemiddelaars, gelijk ons gebleken is gedurende de dreigen den oorlog tusschen Duischland en Po len, staan menigmaal in een vijandi ge gezindheid tegen hunnen mede- menschen. Al zijn het Vorsten, Dicta tors of personen van Adel, zy kun nen in sommige gevallen, met al hun kennis, geslepenheid of bedreiging geen vrede bewerken. Weet gij lezer waarom? De schuld die bij God openstaat is zoo groot, de breuke is zoo diep, het oordeel Gods rust op alles zoo zwaar, dat God alleen kan en moet tusschen- beide komen. En dat heeft de Heere genadiglijk, voor zijn volk gedaan. Dat heeft Hij al bekend gemaakt in het Paradijs, dat Hij vijandschap zoude zetten tusschen het zaad der vrouw en het zaad der slang. Christus en Satan, ziedaar de te genstelling geliefden. Doch Gode zij dank, God heeft in en door Christus, dien opstandeling, die verrader en moordenaar, de Vader van alle leugen zyne vaten ontroofd, zijn macht ver broken, de vrede verworven, de vijand schap in zijn vleesch te niet gedaan, en opdat hij die beiden, met God in een lichaam zoude verzoenen, door het kruis, en de vijandschap aan hetzelfde gedood. Dat is de weg dei" verzoening door Christus. Vrede door recht. Och, als de begenadigde dat mag ervaren en daarna overdenkt zinkt hij in verwondering en aanbidding soms neer en roept uit: „Gerechtigheid en gerichte zijn de vastigheid Uws troonsgoedertierenheid en waarheid gaan voor Uw aanschijn henen." Ps, 89 15, Want Hij is onze vrede. Ja dat mo gen Paulus en de begenadigde Efezers zeggen. Wat is dat toch aangenaam als wij dat kunnen zeggen met toe passing op onszelven, maar ook met toepassing op onze mede broederen en zusters. Dan is de scheidingsmuur,gevallen, dan haten wij elkander niet, dan kun nen wij ook in geen vijandige gezind heid met onzen naaste leven, dan zien wij niet meer zooveel op elkanders ge breken, doch meer op de genade, die de Heere in het hart heeft gelegd. Die vrede gaat alle verstand te bo ven en bewaart de harten en zinnen in Christus Jezus. Geliefde vrienden die God vreezen, denk vele malen om de woorden van Jezus. Zalig zijn de vreedzamen (eigen lijk vredemakers), want zij zullen Gods kinderen gr-naamd worden. Matth, 5:9, Denk gij niet dat Irene een mooie naam is? Nog mooier is het, als het is: Irene trough Christ Jesus, De ge nade zij met U allen. DRAISlflA-vaN-VALKENBURq 'S-; C A .iLEVER" -"ZACHT VAN SMAAK - PRUS 70 Cl AKKER 'S v&vstè/iJet& Eenige der 20 geneeskr. kruiden niEuws Advïrtentie^r|j« 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dienste aanvragen en aanbiedingen van 1—6 regels 80 et; Boekmaan» kondiging 10 cent per regel Contracten belangrijk lager. Gevestigd te Middelhamis Prins Hendrikstr. 122 C Giro 167930 »i Postbox 8 Tel. 17. Bijkantoor voor Zeeland: St. Maartensidijk Markt, Telef. 69. Abonnementsprtia 90 cent per 3 maandenbtj vooruitbetaling. Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlyke nummers 5 cent Buitenland 8 gulden per jaar Db, Jacob C. Wlelhouwer. Grand Rapids, Michigan U,S.A, Wie hieelft d« schuia? Afschi^ven van idfi sicbolid ligt in den aard 'van den mensch. De oofflogvoerend© landen wer. l)en d^ 6ch<aM op elkaar. Men dOet veel moorden. Niet die personen, maar de Ideëen, De zonde is de oorzaak. Bij naarstig zoeken naar de schuld komt men tot het woord „allen" en zoo men (verder igaat dian verandert „allen" in „ik," Dan mogen alle menschen bleven leven, Zulke menschen moiet men zelfs op klaar lichten dag zoeiken met een lantaamtje. De schuldvraag voor den oorlog wordt ook nu wederom gesteld. Het is weer net als bij den wereldoorlog van nu 26 jaar ge leden dat er weer over gedebatteerd wordt wie de schuld heeft van dezen oorlog. Ook hierin verloochent de aard van den mensch zich niet. Men vsrll geen schuld hebben. Men werpt <ie schuld van zich en op een ander. Zoo is de mensch van af zijn diepen val in het Paradijs. Ontiettend is de verant woordelijkheid voor het ontketenen van een oorlog. Het is geen wonder, dat men de schuld voor den oorlog van zich afwerpt. Het dooden van zoovele jonge menschen- levens op de slagvelden. En welk een dood der verschrikking! Hoe gruwzaam door zijn ontzettend lijden! Het gruwzaam verminken van zoovelen voor hun leven Schoone krachtige lichamen als een wrakhoop van ellende uit den oorlog weergekeerd. Dan de naamloos groote ver woestingen van landen en steden en dorpen. De iHanblik er van moet gruwelijk zijn. Zoo ook: Warschau een stad van meer dan een millioen inwoners, een mooie stad, zoo- als ze wordt beschreven. Voor drie vierde deel verwoest door het toijgsgeweld. Wat een verwoesting! Oorlog het beteekent een niet te beschrij ven ellende. Een zee van kommer en ellen de. Een vloed van bloed en tranen. Wie zou daarvoor de verantwoordelijkheid Willen dragen? De één werpt de schuld op den ander. In den vorlgen oorlog was het zoo en by het sluiten van de vrede van Versailles werd aan Duitschland de schuld voor het ontke tenen van den wereldoorlog opgedrongen. Bij verdrag moest Duitschland erkennen verantwoordelijk te zijn geweest voor het ontketenen van den wereldoorlog. Ook nu weer het opwerpen van de schuldvraag. Geen enkel land wil de verantwoordelflk- heid op zich zien gelegd. Engeland werpt de schuld ver van zich weg en werpt die op Duitschland. En dit land wil ook allerminst als de schuldige zijn aangewezen, neen, daar spreekt men van de oorlogsophitsers en be doelt daarmede de staatslieden van Enge- land,met name Inzonderheid een Churchll en Eden en meer anderen. Spreekt men over de schuld van den oor log, och,dan verneemt "i^^i ^oo vaak:,,Die Hitler heeft het gedaan." Als die er maar niet was, Ja dan zou het beter gaan. Men vergeet maar al te aeer, dat een man als Hitler, als Stalin, als Churchll exponenten ^tjn van hun volken. Een bewering: als die er niet was, raakt kant noch wal. Immers, was zoo'n met na me genoemd persoon er niet, er was wel een ander, die misschien noch veel erger was. Het persoonlvjke moet men niet op de voorgrond schuiven. De persoon doet het hem niet, neen, de persoon is de drager van de idee. Geeft uiting slechts aan den geest, die het volk bezielt. Dat wordt maar al te vaak uit het oog verloren. Men ondervindt moeilijkheden in zijn zalken. Door gebrek aan grondstoffen wordt onze fabriek, onze werkplaats gesloten. Men komt zon der werk, of de dreiging daarvan doet zich voor. En dan; „Ze moerten die of die, die men dan als oorzaak van den oorlog houdt, doodschieten." We schrijven het hier in gekuischte woor den. Maar de uitspraak is vaak zooveel heftiger, en afschuwelijker. Men verwenscht zoo iemand en zou hem duizend dooden doen sterven. Ach arme! Zonder dat men er erg in heeft is men een doodslager. Een moordenaar. Neen, niet met de daad, want daartoe verkeert men In de onmogeltJkheld. Maar met ^'J'i woorden, met zfln hart. Zoo worden er wat moorden gepleegd. En dat alles, om dat men de schuld voor den oorlog zoekt bij een ander. Omdat men er geen erg in heeft, dat de personen, die genoemd worden slechts de resultante zfln van wat in het volk broeit, gist en kookt. Het is de sjtrijd der Ideeën, der geesten, die het aanzijn geven aan de oorlogen. Men doodt in ziJn dwaze verwenschin- gen de personen, maar beseft niet, dat dat slechts de uitvoerders, uitwerkers z'^n van de ideeën, van hetgeen in de wereld der geesten, in de denkwereld naar voren komt. Als men daar erg in heeft, dan blijft men zich niet blind staren op sommige met ^i^,- me genoemde personen. Neen, dan leert men beseffen, hetvreeselijke, dat over den menschkwam Moed- en vrijwillig. De zon de, de haat, de afval van God. Dan ziet men als oorzaaik van het gebeuren der tijden de afval in het Paradijs. Zie, de zonde is de oorzaak. De afval van God. Die vreesel^ke daad in het leven der geesten krfgt dan zijn belichaming in de volkeren, in de Staatslieden En gaat men dan in dat spoor door, dan komt men dichter bij huis. Ja, tot zichzelf. Als zondaar. Als bedrij ver van de zonde staat men mede schuldig aan den oorlog. Zulke menschen doen geen moorden. Die redeneeren niet en zeggen niet die moest dood, en .die moest dood, want die is de oorzaak. Neen, als er over de schuld gesproken wordt, dan zwijgen ze, omdat ze beschaamd ztjn vanwege hun eigen aandeel. Die kunnen dan de vooraanstaanden des volks slecl^ts beklagen^ Neen, zij leiden niet, ze worden geleld als de resultante, als de exponent van wat in het volk leeft.. De vermenigvuldiging van de zonde en ongerechtigheid in de wereld, de vreeselij- ke ontkerstening der volkeren sedert de Pransche Revolutie, in het openbare le ven doorbrekend en in de laatste tiental len van jaren overal met kracht en geweld doorbrekend, daar ligt de oorzaak, daar ligt de schuld. En als men dan naarstig zoekt, och, dan komt men by het bepalen van de schuld tot het woord: „allen," biyft daar niet staan maar komt tot het woord: „ik!" En dan laat men alle menschen leven. Hitler, Stalin, Mussolini, Chamberlain, Churchll en hoe ze allen verder ook heeten mogen. Dan houdt men op te moorden. Helaas, menschen die van dien geest zijn, waar vindt men ^e? Men moet ze zoeken op klaarlichten ,dag. Met een lan taamtje. 'k Hoop, ze mogen er nog zijn, want daaraan hangt de welstand van land en volk. WAARNEMER. Zoodra U een lepel Abdijsiroop hebt Ingenomen voelt U al direct de ver zachtende, slUmoplossende werking. Na elke lepel bemerkt U dat de slum loskomt, dat Uw hoest minder scherp en minder veelvuldig wordt. Ge zult U prettiger voelen, minder afgemat. Binnen enkele dagen zal Abdijsiroop dien haren hoest verdreven hebben. Deze werking dankt AKKER's Ab dijsiroop aan haar samenstelling uit oude beproefde geneeskruiden, waaraan nu nog is toegevoegd de krachtig hoeststillende stof codeïne. Terecht zegt men thans dan ook „'s-Werelds beste Hoestsiroop" Is tegen hoest, erien.'^^^fcfybronchltis. asthma Flacon 90 et., f 1.50. f 2.40. f 4.20. Alom verkrijgbaar EEN BLIK OP SOHOOLOEBIED IN 'T EILAND THOLEN. Wie op ons eiland geen onbekende is, kan weten, dat de menschen over 't geheel niet warm loopen voor christelijk onderwas. Men blijft in de oude sleur, denkend, dat bet uog net eender gaat als in hun jeugd. En toch is er veel veranderd. De neutrali teit der onderwijzers in 't algemeen is veel gewijzigd op godsdienstig terrein. VersohiL lenden gelooven absoluut niet atm ,t bestaan van een God. Slechts enkele christelijke scholen zfln er op ons eiland. De meeste ztJn nog klein. En op enkele plaatsen ontbreekt nog bijzonder onderwijs.. Toch zien we de laatste jaren vreemde dingen. Vrijzinnige ouders sturen hun kin deren naar het Roomsche Lyceum te Roo sendaal. Vrijz. en Chr. Hist, en A. Rev. ouders sturen hun kinderen naar de Room sche H.B.S. te Bergen op Zoom, hoewel hier ook een Rijks H.B.S. is. En al laat men de kinderen dan het Godsdienstonderwijs niet volgen, ze zgn toch bfl het gebed, bfl aan vang der school en verschillende vakken, denk aan geschiedenis en de literatuur, z^n toch doorzuurd met een Roomschen geest. Vreemd, dat ouders daar geen bezwaar tegeij hebben. Maar er is meer. In Bergen op Zoom kwam een opleiding van Christelijke zijde voor opleiding van onderwijzer. Weldra was er een zoogenaamd neutrale naast. De laat. ste bestond maar vier jaar. De Christelijke bleef bestaan. En alle leerlingen, van alle godsdienstige schakeeringen gaan naar d« bestaande opleiding. De inwoners van 'teiland hebben dus te gen dat Christelijk onderwijs niet dat be zwaar, dat ze zoo vaak voor geven. Zoo gaat het ook met het U.Lp. onder wijs. In Tholen staat een gemeentelijke U.L.O. School. Verschillende kinderen van vrijzin nige ouders bezoeken niet laatstgenoemde school, gaan ook niet op de neutrale U,L.O te Bergen op Zoom, maar op de Christelijke. Men ziet zoo vreemde dingen Waar is het geroep, dat me nog tegenklinkt van verga deringen van Volksonderwijs. Want op zoo'n Christelijke school worden toch verschillen de vakken anders behandeld. En al wordt de school gevormd door de onderwijzers en lykt me de godsdienstige legging van een onderwijzer, onverschillig of hy by 'tbyzonder of 't openbaar onder-" Wfls werkzaam is, by zyn algemeen ontvrtk. kelend onderwys geven van reusachtig be lang, op de Christeiyke school kan dit to(t zyn recht komen wat op de openbare niet mogeiyk is. By ,dit al biyft het van veel belang of on derwijzers kerkeiyk en dan liefst intens meeleven. Ge kondt dezer dagen vanwege de Z.L.^, een geroep zien voor hoofd, aan de te openen lagere Landbouw-, school te Middelburg, En wa,t stond er by De sollicitanten moeten orthodox-protestant zyn. Men ging dus mee met de ligging van zoo'n streek. Of er collicitanten weet ik niet, maar 't U toch teekenend. Hieraan ontbreekt in 't eiland Tholen heel wat. Zie maar rond en vul zelf In, Hoe lang nog?

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1939 | | pagina 1