CHDWCEimADÖpGED.GQ0riD5IAG vöÖRDlZUID-HOaEriZEElJWiCHC EILAMDEn fKi iPRESTa N.V. üiïGEVERSMAATSCHAPPU „EILANDEN-MÜWS" Profiteert STICHTELIJKE OVERDENKING Belastingplaathouders 12e Jaargang ZATERDAG 5 AUGUSTUS 1939 No. 1063 Dit nammer bestaat uit 2 bladen DE WARE BLIJDSCHAP. Uit het Kijkvenster nog van onze OPRUIMING A. Aleman - Ouddorp D. Hoek, Rijwielhandel, Ouddorp WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDE.^" UITGAVE VAN 18e jaargang De Heilige Geest beliefde het David bij het geven van dezen Psalm een uitgebreid en verstrekkend gezicht te geven in den Persoon en het werk van den gezegenden Messias. Inzonder heid mocht hij thans in de trappen van Zijne vernedering blikken en zelfs den gezegenden Heere Jezus in Zijn nameloos lijden gedurig spreken de invoeren. Zie maar vers 3: Ik ben gezonken in grondelooze modder waar men niet kan staan; ik ben gekomen in de diepten der wateren, en de vloed overstroomt mij. Hij handelt over den smaad Hem aangedaan, vers 20. Over gal en edik, die Hem inplaats van spijs en drank werd verstrekt, vers 22. Hij is Zijnen broederen vreemd, vers 9, is op de klapachtige hp van Zijne vijanden, vers 13. En dat alles vond zijn diepe oor zaak en wortel in den toorn Gods die op Hem lag. Mijne schulden, zegt Hij, noch de gerichten Gods daarover, die zijn voor U niet verborgen, vers 6. Het waren niet Zijn eigen schulden die Hem zoo zwaar drukten. O neen, het waren de zonden der uitverkore nen waarvoor Hij boeten moest, als waren het Zijn eigen zonden Hij repre senteerde hen in de schuld en stond als plaatsbekleedende Borg tusschen een vlekkelooze Majesteit en een schul dig volkde twistzaak die zij met den Vader hadden was de Zijne en nu zou als alles vereffend en de Vader ge heel voldaan was het voordeel van dit groote geding aan de zijde van dat volk vallen, waarvoor Hij geleden had en gestorven was. Daarover handelt de Psalmist in bovengeschreven tekst. Dat volk zou zich verblijden in d a t Offer, dat den Vader aangenamer was dan een ge hoornde var of os, die de klauw ver deden. Al die schaduwen bleven in de bes te tijden onder goede priesters van het oude Testament maar voorbeel den van betere dingen. God de Vader was daarmee niet voldaan. Hij bleef de komst van Zijn Zoon in het vleesch eischen om een eeuwige gerechtigheid aan te brengen. De Kerke zelf was er niet mee voldaan, zij zagen uit naar den tijd dat Hij hun een Broeder in het vleesch zou worden en zij Hem op de straat mochten o ntmoeten, Hoogl. 8. En wat nu den Vader voldaan had en aangenamer was dan al de schadu wen en plechtigheden, dat was ook dat volk aangenaamzij v e r b 1 ij - den zich daarin. Zie daar de ware blijdschap voor Gods volk; het geloovig zien op het volbrachte werk van den Heere Jezus. Wat hebben ze vroeger, voor deze waardige Heere aan hen geopenbaard was, zich menigmaal verblijd in ge moedelijke bewegingen, in een aange name overpeinzing van de leer en den weg der zaUgheid, zonder dat ze die eigenlijk kenden. Ze hebben zich ver blijd als ze hunne schuld hartelijk konden belijden voor het aangezicht des Heeren. Ze verblijden zich dan over een inschietend Schriftwoord, soms zooveel alsof hunne ziele daar mede gered was. Maar o, als de Heere Zijn volk vernedert want dat wil eigen lijk het woord zachtmoedige zeggen als Hij ze afbrengt van al hunne wettische hoogten, van hunne leunsels en steunsels van vroeger. Als zij met de Kerk betuigen: Assur zal ons niet behouden, wij zullen niet rijden op paarden en tot het werk on zer handen niet zeggen: gij zijt onze God. Als zij eerlijk ontkleed van al het hunne niet alleen welgevallen krij gen aan de straf hunner ongerechtig heid, maar ook welgevallen krijgen aan het groote werk Gods, om te ge- looven in Hem, Dien H ij gezonden heeft, dan verwekt elke blik op dezen grooten en waardigen Heere geeste lijke blijdschap in de ziel. Zoo dikwijls als ze daarop zien zul len ze zich verblijden. Zij zien daarin, in dezen.van God den Vader geheilig de en in de wereld gezondene, de eeuwige liefde des Vaders uitstralen. Het is het roersel van 's Vaders in gewand, de beminde Zijner ziele. Hij is het uitgedrukte beeld van 's Va ders zelfstandigheid en Zelf van eeuwigheid God. Hij komt dus af als Gezondene des Vaders met macht en heerschappij op Zijnen schouder. Hij komt als 's Vaders knecht met 's Va ders uitdrukkelijke wille om volgens het contract vail eeuwigheid de groo te onderneming door Hem aanvaard ten uitvoer te brengen. Hij doet het en laat niet één van de woorden in de groote opdracht ver meld, op de aarde vallen. Hij betaald tot de laatste kwadrantpenning toe voor de schuld van Zijn volk. Hij vol doet des Vaders heilig recht en ge hoorzaamt de wet, zonder een tittel of jota daarvan te laten verloren gaan. Hij zegeviert over duivel, dood en graf, en brengt een eeuwige ver lossing teweeg. O, wie van dat arme volk zou zich niet verblijden als ze d a t zien door het geloof. Ja, naar mate dat ze mo gen inzien in de trappen Zijner verne dering of verhooging ja wel beide omdat ze nooit te scheiden zijn naar die mate rijst en stijgt hunne blijdschap dat de Heere zulk een groot werk door eeuwige wijsheid gewrocht heeft. En nu verblijden zij zich, dat niet hunne wisselende gestalten de grond is van himne behoudenis, ja, niet hunne tranen of verootmoedi ging, maar alleen dat groote werk dat de Vader van eeuwigheid ontwierp en uitvoerde in den tijd, in de zending en overgave van Zijnen Zoon. En nu gaat dat van de zijde der ziele in de onderhandeling met het Goddelijke Wezen, in de kennisneming van den Middelaar, nooit zonder tra nen en zuchten, bidden en verootmoe diging, maar de vaste grondslag hun ner zaligheid ligt in God Drieëenig, steunende op de groote aangebrachte gerechtigheid van den Heere Jezus. Daarin ligt dus hunne blijdschap, naarmate dat zij door ontsluiting en toepassing des Heiligen Geestes der waarts geleid mogen worden. Dat de den de Apostelen met groote vrijmoe digheid op den Pinksterdag staan voor groote scharen van gemengde vreemdelingen, niet anders ten grond slag leggende van hunne prediking, dan dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk de zen Jezus Dien gij gekruisigt hebt. En nu is het waar dat velen van Gods kinderen hier op aarde lang van verre kunnen blijven staan, durvende hun dat groote heil door Christus ge wrocht niet toeëigenen. Maar daarom is dan ook dat juist de oorzaak van hunne droefheid dat ze niet met ge loof stoeëigening mogen zeggen: Mijn Heere en Mijn God. Dat maakt hun smart uit dat ze zoo weinig van Je zus kennen en daarom zich zoo wei-- nig kunnen verblijden. Bedrukt volk, blijf liever liggen als een hondeken aan Zijne voetenwacht liever aan de poort van genade, dan dat ge nemen zoudt om uit den nood te komen wat u niet van God geschonken is. Zoek uw ledige geloofs hand maar veel tot Hem uit te strek ken en uw geloofsoog al is het een gebroken oog op Hem te wenden. Hij zegt al Zijnen ellendigen toe, dat Hij gewisselijk zal komen en niet ach terblijven. O, hoe blij zou uw neergebogen ziele wezen, als ge Hem met de armen des geloofs mocht omhelzen. Maar wie weet om welke wijze einden Hij Zich blijft verbergen? Misschien zijt ge nog niet genoeg vernederd of ontdaan van uwe wettische hoedanigheden. Misschien steunt ge nog te veel op vo rige genadens, zöódat uwe ziel nljt genoeg uitgeledigd is van het uwe en zoo het zalig worden ten eenenmale niet is onmogelijk gemaakt. Misschien doet Hij het uit andere wijze oogmerken, omdat ge een ver hevene natuur hebl: en u zoudt verhef fen. Hij weet welken ballast elk scheepje noodig heeft om diep de gol ven te doorploegen. Hij tuchtigt som mige met yitwendige kruisen, soms zoo zwaar dat zij het leven moede worden. Anderen daar laat Hij den duivel wel op los voor een tijd, die maar alleen de opdracht mede krijgt Verschoon zijn leven. Anderen moe ten hun leven lang onder het lichaam der zonde als onder een ondragelijken last zuchten. En voor anderen ver bergt Hij het kindschap en doet ze in een onverzekerden staat voortsuk kelen, zoodat ze dikwijls zeggen: Ik ben zeer in twijfel, zelfs van het le ven. Maar dit is zeker: de zachtmoedl gen, dit gezien hebbende, zullen zich verblijden. Zij zullen zien ze zullen eens zien, ja zalig zien en zich ver blijden als ze Hem zien zullen gelijk Hij is voor den troon. Wat zal het toch meevallen voor dat volk die Hem hier op aarde maar als van -ver re zagen als Hü stond achter himnen muur, als Hij keek door een venster van Zijn Woord of blonk door een tralie van Zijne beloftenissen. En als ze meenden dat Hij Zich nader zoude openbaren of vertdonen, was Hij soms op eens weg. Hij b|3kwam dan uit hun gezicht. En anderen, die Hem van na bij door 't geloofmochten zien, och wat duurde dat b^jzoek dikwijls maar kort. Haast weï482t<alles weer opge trokken in den hemel en bleven zij uit wonende van den Heere. Ja voorna me heiligen ondervonden het dat ach ter de uitnemende Godsopenbaringen de engel des satans gereed staat om ze te folteren. De ziele is hier voor 't hemelleven niet geschikt, 't Zijn maar voorsmaken en proeven van het geen in de heerlijkheid voor hen is weggelegd. Maar. dan zullen ze zien en zich verblijden. O, wat een zaligheid zal dat wezen, welk een blijdschap, waarvan met recht beschreven staat: Niemand zal uwe blijdschap van u wegnemen. Het zal een hemelsche blijdschap wezen, die alleen zijn uitgangspunt heeft in het Voorwerp hunner blijdschap: een Drieëenig God. Een blijdschap dat God verheerlijkt is in al Zijn groote deugden en' volmaaktheden. Een blijdschap in het werk zelve om altijd met verheuging en zalige aanbidding met den allerdiepsten ootmoed, de eere, de lof, de aanbidding en dank zegging. Hem Die op den troon zit en 't Lam toe te brengen. O, wat is de wereld toch arm met hare vermeende vreugde. Zij die nu lachen, zullen haast treuren en wee- nen. Volk van God, uwe droefenis zal haast tot blijdschap worden en dan zal uw rouwklagen en kermen van de aarde, uw klagen over Godsgemis, zonden, duisternis en ongeloof eeuwig ophouden en ge zult de juichtoonen aanheffen met al de hemelingen: De bruiloft des Lams is gekomen. Ds. H. EEN BEETJE PREST DOET EEN GROTE W, hei:. IeXERE ZEEPPOEDER VOOR SLECHTS 5 CENT Heeren Costuums reeds vanaf f 9.25 REGENKLEEDING thans buitengewoon voordeelig. Klceding naar maat en Confectie met schuif. Diefstal of verlies onmogelijk, voor slechts 10 cent. niEuws Advertentie*prijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dienste aanvragen en aanbiedingen van 16 regels 80 et.; Boek'aan* kondiging 10 cent per regel Contracten belangrijk lager. Gevestigd te MiddeUiamis Prins Hendrikstr. 122 C Giro 167930 Postbox 8 o Tel. 17. Bijkantoor voor Zeeland: St!' Maartenadük Markt, Xelef. 59. Abonnementsprijs 90 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling; Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzomderlyke nummers 5 cent Buitenland 8 gulden per jaar De zachtmoedlgen, dit gezien heb bende zullen zich verblijden. Psalm 69 vers 33a. Conflicten De Kablnets-crisis De schmld {lan Rome? Minister pensioenen WereMcontgnes der Christelflke jenigia Met hondeand tegelijk ten Avondmaal Wij leven in een tijd van conflicten. Con- 'flicten bij de .groote Mogendheden, interne conflicten in bijna ieder land, conflicten in den Volkenbond, conflicten in de parlemen ten. De .diplomatie van dezen töd dient zich aan als een ongeordende bende. Het onder ling vertrouwen is ten eenenmale zoek. Zie maar in ons eigen land, waar we een groot politiek conflict hebben, eigenlijk al jaren, maar nu de laatste weken bijzonder tot uiting gekomen in de Kabtnets-crisis. Ben conflict waarover men zich tot in het buitenland verbaasd, dat zooiets in Neder- land mogelijk is. Het ging er zoo liefjes naar toe met de Christelijke partijen en Rome; we hadden een „positief-christelijke" regeering, men speelde Rome in de kaart tot op de kwestie Oss toe, maar in de grond der zaak was het alles verlakkerij en de dignitarissen hebben al dien tijd elkander bedrogen! De christelijke partijen waren er, met uitzondering van een enkele, totaal blind voor, dat Rome hen gebruikte tot ontplooiing van eigen macht. Duidelijk heeft Rome gedemonstreerd dat zij het protes tantisme, in welken vorm ook gegoten, niet uit kunnen staan en Dr. Colijn de op- perleiding niet gunnen. Vandaar het con flict. Nu wordt er deerlijk op Rome afgegeven. Rome is de schuld van de regeerings-crisis. En terecht. Maar Rome alleen? Is den Christelijken van zekere zijde niet vaak toe geroepen, straks zal de vriend in een vij and verkeeren? Het kan niet anders of een afwijking in de Religie heeft tengevolge een afwijking in het Staatsieven. Ten koste van de Waarheid heeft men Rome gediend. Ziehier de gevolgen. Eerst conflicten on derling, dan de crisis. Straks staat men diametraal tegenover elkaar. Zal men er uit leeren? Zal Overheid en volk terugkee- ren tot de Wet en de Getuigenis.JHet zou gelukkig zijn. --~ Moe en afgemat thuisgekomen? Neem vlug een "AKKERTJE"! U is dan spoedig weer frisch en fit, als door een wonder I Nauwelijks nog is het vijfde-kabinet-Co- lijn in tact of het wordt reeds veroordeeld eer het tot daden gekomen is. Zonder te letten op het beginsel dier portefeuille-dra gers is' dit een on-Nederlandsche daad. Met drie dagen staan ze weer op de keien. Of ze ook een vol jaar pensioen krijgen Som migen toch hebben hun betrekking er aan moeten geven. De heer Damme, directeur der P. T. T. had al officieel afscheid geno men. Hij zal echter, daar er nog niemand in zijn plaats was benoemd, weer wel wor den ingeschakeld. Het minister-pensioen wordt bij den dag berekend. De leden van dit vijifde Kabinet- Colijn hebben dus bij hun ontslag-aanvrage recht verworven op drie dertigste van een twaalfde van hun salaris ad f 13.680.of tewel f 114.per jaar. Voor die ministers die ter aanvaarding van dit ambt een be trekking hebben prijsgegeven, geldt een speciale regeling voor hun pensioen. Dit geschiedt volgens een bepaalde formule, in ieder geval zoo, dat zij geen nadeel lijden door de aanvaarding van het minister-ambt De groote politieke partijen schijnen in- tusschen tuk te zijn op de Minister-zetels. Uit hun orgaan is dat goed merkbaar. Vooral Rome als die maar in de Regeer- stoelen kan komen, zelfs al moet men het landsbelang er aan wagen. Professor Wisse teekende verleden week in een tijdrede het karakter van de schrik kelijke afval van onzen tijd,, in vier zon- delijnen. Men heeft da,t in ons Blad van j.l. Vrijdag kunnen lezen Een dier zonden noemde hij de „religieuze zonde". De we reld, zoo zei hij, neemt christelijke allures aan. Niet is alleen .dat de wereld in de Kerk is gekomen, maar de wereld zelf is „kerke lijk" geworden. In dien zin dan, dat het gekleed staat, als men aan godsdienst doet. Christelijk humanisme, christelij,ke herbe wapening, de Buchinann-beweging enz.. Daaraan dachten wij, toen wij een ver slag lazen van het wereld-congres der chris- telijke jeugd, dat eenige dagen geleden in ons land plaats had. In het Ajax-stadion te Amsterdam was Zaterdag een massale jeugd-meeting, waar uit alle oorden der wereld jonge mannen en vrouwen bijeen waren, alsook duizenden uit ons eigen land, om, naar een der sprekers zei, zich te ver- eenigen „onder een nieuwe internationale „orde, waarin het bruut geweld geregeld „wordt en gerechtigheid en vrede een kans krijgen om de overhand te hebben". De Chineesche redenaar Dr. T. Z. Koo, die deze woorden sprak, noemt het dus een „kansen-spel" Met andere woorden: we zullen het eens zóó probeeren! Een christe lijk humanisme, dat alles onder één hoedje wil vangen. Proffessor Wisse had gelijk, toen hij zei, dat de wereld op die manier zichzelf wil verlossen. Komt men echter op de authentieke stukken van de Waarheid, dan komt de vijandschap openbaar. De deelnemers van dit wereld-congres hebben in de Nieuwe Kerk te Amsterdam ook een massale avondmaals-viering gehou den. Met honderd man gelgk zat men aan den Disch des Heeren; aan de eerste tafel ook Z. K. H. Prins Bernhard. Zijne Hoog heid is des Zondags op Gods Dag op een sportveld, en gaat enkele uren later ten avondmaal. We laten dat zoo, en stippen slechts aan. Het is ons opgevallen, dat een der dienst doende predikanten Ds. J. C. Konir^gsber- ger niet geheel het Avondmaals-formulier las, maar aanving met het tweede gedeelte beginnende bij: ,,Ten anderen, laat ons nu ook overdenken..." Het eerste deel, waarin sprake is van de doemwaardigheid van den mensch, dat hij, die aan dien disch deel neemt zijn zonden en vervloeking overdenkt zichzelf onderzoekt, .alle haat en nijd aflegt, zich geen oordeel eet en drinkt enz,, dat gedeelte heeft men weggelaten! Deze rede is hard, wie zal ze hooren? Er mag van zoo'n manifestatie ,,begeis- terung" uitgaan, naar zelfs christelijke Bladen schrijven, maar is dat nu de weg tot verbetering in de gespannen verhoudin gen der volkeren? Me dunkt, dat elk die weet, zij het historisch, op welke grondsla gen de Kerk van Christus is gebouwd, dit hoofdschuddend zal moeten beantwoorden. Het ligt er duimen dik op, dat de wereld zichzelf zoekt te bekeeren buiten God in de wereld en tegelijk wereld wil blijven, 't Is een marcheerend, zingend en muziek ma kend christendom, onder de leuze van „Christus Victor", zonder zich ooit voor dienChristus gewonnen te hebben gegeven. Met een overspannen idealisme dat de menschheid zich steeds zal beteren! Geen wonder dat de theoloog Karl Barth be nieuwd is hoelang de wereld het zal toe staan zich op die manier te bekeeren. Het zal spaak loopen. Naar Gods Woord moet het spaak loopen. Een wereld vol geloof en geloovigen maar een gelooven in zichzelf. En, als Christus komt, zal hij dan geloof vinden op de aarde WAARNEMER V

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1939 | | pagina 1