CHDWCEimADÖpGED.GQ0riD5IAG vöÖRDlZUID-HOaEriZEElJWiCHC EILAMDEn
fKi
iPRESTa
N.V. üiïGEVERSMAATSCHAPPU „EILANDEN-MÜWS"
Profiteert
STICHTELIJKE
OVERDENKING
Belastingplaathouders
12e Jaargang
ZATERDAG 5 AUGUSTUS 1939
No. 1063
Dit nammer bestaat uit 2 bladen
DE WARE BLIJDSCHAP.
Uit het Kijkvenster
nog van onze OPRUIMING
A. Aleman - Ouddorp
D. Hoek, Rijwielhandel, Ouddorp
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDE.^"
UITGAVE VAN
18e jaargang
De Heilige Geest beliefde het David
bij het geven van dezen Psalm een
uitgebreid en verstrekkend gezicht te
geven in den Persoon en het werk van
den gezegenden Messias. Inzonder
heid mocht hij thans in de trappen
van Zijne vernedering blikken en
zelfs den gezegenden Heere Jezus in
Zijn nameloos lijden gedurig spreken
de invoeren. Zie maar vers 3: Ik ben
gezonken in grondelooze modder waar
men niet kan staan; ik ben gekomen
in de diepten der wateren, en de vloed
overstroomt mij. Hij handelt over
den smaad Hem aangedaan, vers 20.
Over gal en edik, die Hem inplaats
van spijs en drank werd verstrekt,
vers 22. Hij is Zijnen broederen
vreemd, vers 9, is op de klapachtige
hp van Zijne vijanden, vers 13.
En dat alles vond zijn diepe oor
zaak en wortel in den toorn Gods die
op Hem lag. Mijne schulden, zegt Hij,
noch de gerichten Gods daarover, die
zijn voor U niet verborgen, vers 6.
Het waren niet Zijn eigen schulden
die Hem zoo zwaar drukten. O neen,
het waren de zonden der uitverkore
nen waarvoor Hij boeten moest, als
waren het Zijn eigen zonden Hij repre
senteerde hen in de schuld en stond
als plaatsbekleedende Borg tusschen
een vlekkelooze Majesteit en een schul
dig volkde twistzaak die zij met den
Vader hadden was de Zijne en nu zou
als alles vereffend en de Vader ge
heel voldaan was het voordeel van
dit groote geding aan de zijde van dat
volk vallen, waarvoor Hij geleden had
en gestorven was.
Daarover handelt de Psalmist in
bovengeschreven tekst. Dat volk zou
zich verblijden in d a t Offer, dat den
Vader aangenamer was dan een ge
hoornde var of os, die de klauw ver
deden.
Al die schaduwen bleven in de bes
te tijden onder goede priesters van
het oude Testament maar voorbeel
den van betere dingen. God de Vader
was daarmee niet voldaan. Hij bleef
de komst van Zijn Zoon in het vleesch
eischen om een eeuwige gerechtigheid
aan te brengen. De Kerke zelf was er
niet mee voldaan, zij zagen uit naar
den tijd dat Hij hun een Broeder in
het vleesch zou worden en zij Hem
op de straat mochten o ntmoeten,
Hoogl. 8.
En wat nu den Vader voldaan had
en aangenamer was dan al de schadu
wen en plechtigheden, dat was ook
dat volk aangenaamzij v e r b 1 ij -
den zich daarin.
Zie daar de ware blijdschap voor
Gods volk; het geloovig zien op het
volbrachte werk van den Heere Jezus.
Wat hebben ze vroeger, voor deze
waardige Heere aan hen geopenbaard
was, zich menigmaal verblijd in ge
moedelijke bewegingen, in een aange
name overpeinzing van de leer en den
weg der zaUgheid, zonder dat ze die
eigenlijk kenden. Ze hebben zich ver
blijd als ze hunne schuld hartelijk
konden belijden voor het aangezicht
des Heeren. Ze verblijden zich dan
over een inschietend Schriftwoord,
soms zooveel alsof hunne ziele daar
mede gered was.
Maar o, als de Heere Zijn volk
vernedert want dat wil eigen
lijk het woord zachtmoedige
zeggen als Hij ze afbrengt van al
hunne wettische hoogten, van hunne
leunsels en steunsels van vroeger.
Als zij met de Kerk betuigen: Assur
zal ons niet behouden, wij zullen niet
rijden op paarden en tot het werk on
zer handen niet zeggen: gij zijt onze
God. Als zij eerlijk ontkleed van al
het hunne niet alleen welgevallen krij
gen aan de straf hunner ongerechtig
heid, maar ook welgevallen krijgen
aan het groote werk Gods, om te ge-
looven in Hem, Dien H ij gezonden
heeft, dan verwekt elke blik op dezen
grooten en waardigen Heere geeste
lijke blijdschap in de ziel.
Zoo dikwijls als ze daarop zien zul
len ze zich verblijden. Zij zien daarin,
in dezen.van God den Vader geheilig
de en in de wereld gezondene, de
eeuwige liefde des Vaders uitstralen.
Het is het roersel van 's Vaders in
gewand, de beminde Zijner ziele. Hij
is het uitgedrukte beeld van 's Va
ders zelfstandigheid en Zelf van
eeuwigheid God. Hij komt dus af als
Gezondene des Vaders met macht en
heerschappij op Zijnen schouder. Hij
komt als 's Vaders knecht met 's Va
ders uitdrukkelijke wille om volgens
het contract vail eeuwigheid de groo
te onderneming door Hem aanvaard
ten uitvoer te brengen.
Hij doet het en laat niet één van
de woorden in de groote opdracht ver
meld, op de aarde vallen. Hij betaald
tot de laatste kwadrantpenning toe
voor de schuld van Zijn volk. Hij vol
doet des Vaders heilig recht en ge
hoorzaamt de wet, zonder een tittel
of jota daarvan te laten verloren
gaan. Hij zegeviert over duivel, dood
en graf, en brengt een eeuwige ver
lossing teweeg.
O, wie van dat arme volk zou zich
niet verblijden als ze d a t zien door
het geloof. Ja, naar mate dat ze mo
gen inzien in de trappen Zijner verne
dering of verhooging ja wel beide
omdat ze nooit te scheiden zijn
naar die mate rijst en stijgt hunne
blijdschap dat de Heere zulk een groot
werk door eeuwige wijsheid gewrocht
heeft. En nu verblijden zij zich, dat
niet hunne wisselende gestalten de
grond is van himne behoudenis, ja,
niet hunne tranen of verootmoedi
ging, maar alleen dat groote werk dat
de Vader van eeuwigheid ontwierp en
uitvoerde in den tijd, in de zending
en overgave van Zijnen Zoon.
En nu gaat dat van de zijde der
ziele in de onderhandeling met het
Goddelijke Wezen, in de kennisneming
van den Middelaar, nooit zonder tra
nen en zuchten, bidden en verootmoe
diging, maar de vaste grondslag hun
ner zaligheid ligt in God Drieëenig,
steunende op de groote aangebrachte
gerechtigheid van den Heere Jezus.
Daarin ligt dus hunne blijdschap,
naarmate dat zij door ontsluiting en
toepassing des Heiligen Geestes der
waarts geleid mogen worden. Dat de
den de Apostelen met groote vrijmoe
digheid op den Pinksterdag staan
voor groote scharen van gemengde
vreemdelingen, niet anders ten grond
slag leggende van hunne prediking,
dan dat God Hem tot een Heere en
Christus gemaakt heeft, namelijk de
zen Jezus Dien gij gekruisigt hebt.
En nu is het waar dat velen van
Gods kinderen hier op aarde lang van
verre kunnen blijven staan, durvende
hun dat groote heil door Christus ge
wrocht niet toeëigenen. Maar daarom
is dan ook dat juist de oorzaak van
hunne droefheid dat ze niet met ge
loof stoeëigening mogen zeggen: Mijn
Heere en Mijn God. Dat maakt hun
smart uit dat ze zoo weinig van Je
zus kennen en daarom zich zoo wei--
nig kunnen verblijden.
Bedrukt volk, blijf liever liggen als
een hondeken aan Zijne voetenwacht
liever aan de poort van genade, dan
dat ge nemen zoudt om uit den
nood te komen wat u niet van God
geschonken is. Zoek uw ledige geloofs
hand maar veel tot Hem uit te strek
ken en uw geloofsoog al is het een
gebroken oog op Hem te wenden.
Hij zegt al Zijnen ellendigen toe, dat
Hij gewisselijk zal komen en niet ach
terblijven.
O, hoe blij zou uw neergebogen ziele
wezen, als ge Hem met de armen des
geloofs mocht omhelzen. Maar wie
weet om welke wijze einden Hij Zich
blijft verbergen? Misschien zijt ge
nog niet genoeg vernederd of ontdaan
van uwe wettische hoedanigheden.
Misschien steunt ge nog te veel op vo
rige genadens, zöódat uwe ziel nljt
genoeg uitgeledigd is van het uwe en
zoo het zalig worden ten eenenmale
niet is onmogelijk gemaakt.
Misschien doet Hij het uit andere
wijze oogmerken, omdat ge een ver
hevene natuur hebl: en u zoudt verhef
fen. Hij weet welken ballast elk
scheepje noodig heeft om diep de gol
ven te doorploegen. Hij tuchtigt som
mige met yitwendige kruisen, soms
zoo zwaar dat zij het leven moede
worden. Anderen daar laat Hij den
duivel wel op los voor een tijd, die
maar alleen de opdracht mede krijgt
Verschoon zijn leven. Anderen moe
ten hun leven lang onder het lichaam
der zonde als onder een ondragelijken
last zuchten. En voor anderen ver
bergt Hij het kindschap en doet ze
in een onverzekerden staat voortsuk
kelen, zoodat ze dikwijls zeggen: Ik
ben zeer in twijfel, zelfs van het le
ven.
Maar dit is zeker: de zachtmoedl
gen, dit gezien hebbende, zullen zich
verblijden. Zij zullen zien ze zullen
eens zien, ja zalig zien en zich ver
blijden als ze Hem zien zullen gelijk
Hij is voor den troon. Wat zal het
toch meevallen voor dat volk die
Hem hier op aarde maar als van -ver
re zagen als Hü stond achter himnen
muur, als Hij keek door een venster
van Zijn Woord of blonk door een
tralie van Zijne beloftenissen. En als
ze meenden dat Hij Zich nader zoude
openbaren of vertdonen, was Hij soms
op eens weg. Hij b|3kwam dan uit hun
gezicht. En anderen, die Hem van na
bij door 't geloofmochten zien, och
wat duurde dat b^jzoek dikwijls maar
kort. Haast weï482t<alles weer opge
trokken in den hemel en bleven zij uit
wonende van den Heere. Ja voorna
me heiligen ondervonden het dat ach
ter de uitnemende Godsopenbaringen
de engel des satans gereed staat om
ze te folteren. De ziele is hier voor
't hemelleven niet geschikt, 't Zijn
maar voorsmaken en proeven van het
geen in de heerlijkheid voor hen is
weggelegd. Maar. dan zullen ze zien
en zich verblijden.
O, wat een zaligheid zal dat wezen,
welk een blijdschap, waarvan met
recht beschreven staat: Niemand zal
uwe blijdschap van u wegnemen. Het
zal een hemelsche blijdschap wezen,
die alleen zijn uitgangspunt heeft in
het Voorwerp hunner blijdschap: een
Drieëenig God. Een blijdschap dat
God verheerlijkt is in al Zijn groote
deugden en' volmaaktheden. Een
blijdschap in het werk zelve om altijd
met verheuging en zalige aanbidding
met den allerdiepsten ootmoed, de
eere, de lof, de aanbidding en dank
zegging. Hem Die op den troon zit
en 't Lam toe te brengen.
O, wat is de wereld toch arm met
hare vermeende vreugde. Zij die nu
lachen, zullen haast treuren en wee-
nen. Volk van God, uwe droefenis zal
haast tot blijdschap worden en dan
zal uw rouwklagen en kermen van de
aarde, uw klagen over Godsgemis,
zonden, duisternis en ongeloof eeuwig
ophouden en ge zult de juichtoonen
aanheffen met al de hemelingen: De
bruiloft des Lams is gekomen.
Ds. H.
EEN BEETJE PREST
DOET EEN GROTE W,
hei:. IeXERE ZEEPPOEDER VOOR SLECHTS 5 CENT
Heeren Costuums reeds vanaf f 9.25
REGENKLEEDING
thans buitengewoon voordeelig.
Klceding naar maat en Confectie
met schuif. Diefstal of verlies
onmogelijk, voor slechts 10 cent.
niEuws
Advertentie*prijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dienste
aanvragen en aanbiedingen van 16 regels 80 et.; Boek'aan*
kondiging 10 cent per regel Contracten belangrijk lager.
Gevestigd te MiddeUiamis Prins Hendrikstr. 122 C Giro 167930 Postbox 8 o Tel. 17.
Bijkantoor voor Zeeland: St!' Maartenadük Markt, Xelef. 59.
Abonnementsprijs 90 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling;
Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week.
Afzomderlyke nummers 5 cent Buitenland 8 gulden per jaar
De zachtmoedlgen, dit gezien heb
bende zullen zich verblijden.
Psalm 69 vers 33a.
Conflicten De Kablnets-crisis
De schmld {lan Rome? Minister
pensioenen WereMcontgnes der
Christelflke jenigia Met hondeand
tegelijk ten Avondmaal
Wij leven in een tijd van conflicten. Con-
'flicten bij de .groote Mogendheden, interne
conflicten in bijna ieder land, conflicten in
den Volkenbond, conflicten in de parlemen
ten.
De .diplomatie van dezen töd dient zich
aan als een ongeordende bende. Het onder
ling vertrouwen is ten eenenmale zoek.
Zie maar in ons eigen land, waar we een
groot politiek conflict hebben, eigenlijk al
jaren, maar nu de laatste weken bijzonder
tot uiting gekomen in de Kabtnets-crisis.
Ben conflict waarover men zich tot in het
buitenland verbaasd, dat zooiets in Neder-
land mogelijk is. Het ging er zoo liefjes
naar toe met de Christelijke partijen en
Rome; we hadden een „positief-christelijke"
regeering, men speelde Rome in de kaart
tot op de kwestie Oss toe, maar in de grond
der zaak was het alles verlakkerij en de
dignitarissen hebben al dien tijd elkander
bedrogen! De christelijke partijen waren er,
met uitzondering van een enkele, totaal
blind voor, dat Rome hen gebruikte tot
ontplooiing van eigen macht. Duidelijk heeft
Rome gedemonstreerd dat zij het protes
tantisme, in welken vorm ook gegoten,
niet uit kunnen staan en Dr. Colijn de op-
perleiding niet gunnen. Vandaar het con
flict.
Nu wordt er deerlijk op Rome afgegeven.
Rome is de schuld van de regeerings-crisis.
En terecht. Maar Rome alleen? Is den
Christelijken van zekere zijde niet vaak toe
geroepen, straks zal de vriend in een vij
and verkeeren? Het kan niet anders of een
afwijking in de Religie heeft tengevolge
een afwijking in het Staatsieven. Ten koste
van de Waarheid heeft men Rome gediend.
Ziehier de gevolgen. Eerst conflicten on
derling, dan de crisis. Straks staat men
diametraal tegenover elkaar. Zal men er
uit leeren? Zal Overheid en volk terugkee-
ren tot de Wet en de Getuigenis.JHet zou
gelukkig zijn. --~
Moe en afgemat thuisgekomen?
Neem vlug een "AKKERTJE"!
U is dan spoedig weer frisch
en fit, als door een wonder I
Nauwelijks nog is het vijfde-kabinet-Co-
lijn in tact of het wordt reeds veroordeeld
eer het tot daden gekomen is. Zonder te
letten op het beginsel dier portefeuille-dra
gers is' dit een on-Nederlandsche daad. Met
drie dagen staan ze weer op de keien. Of
ze ook een vol jaar pensioen krijgen Som
migen toch hebben hun betrekking er aan
moeten geven. De heer Damme, directeur
der P. T. T. had al officieel afscheid geno
men. Hij zal echter, daar er nog niemand
in zijn plaats was benoemd, weer wel wor
den ingeschakeld.
Het minister-pensioen wordt bij den dag
berekend. De leden van dit vijifde Kabinet-
Colijn hebben dus bij hun ontslag-aanvrage
recht verworven op drie dertigste van een
twaalfde van hun salaris ad f 13.680.of
tewel f 114.per jaar. Voor die ministers
die ter aanvaarding van dit ambt een be
trekking hebben prijsgegeven, geldt een
speciale regeling voor hun pensioen. Dit
geschiedt volgens een bepaalde formule, in
ieder geval zoo, dat zij geen nadeel lijden
door de aanvaarding van het minister-ambt
De groote politieke partijen schijnen in-
tusschen tuk te zijn op de Minister-zetels.
Uit hun orgaan is dat goed merkbaar.
Vooral Rome als die maar in de Regeer-
stoelen kan komen, zelfs al moet men het
landsbelang er aan wagen.
Professor Wisse teekende verleden week
in een tijdrede het karakter van de schrik
kelijke afval van onzen tijd,, in vier zon-
delijnen. Men heeft da,t in ons Blad van j.l.
Vrijdag kunnen lezen Een dier zonden
noemde hij de „religieuze zonde". De we
reld, zoo zei hij, neemt christelijke allures
aan. Niet is alleen .dat de wereld in de Kerk
is gekomen, maar de wereld zelf is „kerke
lijk" geworden. In dien zin dan, dat het
gekleed staat, als men aan godsdienst doet.
Christelijk humanisme, christelij,ke herbe
wapening, de Buchinann-beweging enz..
Daaraan dachten wij, toen wij een ver
slag lazen van het wereld-congres der chris-
telijke jeugd, dat eenige dagen geleden in
ons land plaats had. In het Ajax-stadion
te Amsterdam was Zaterdag een massale
jeugd-meeting, waar uit alle oorden der
wereld jonge mannen en vrouwen bijeen
waren, alsook duizenden uit ons eigen land,
om, naar een der sprekers zei, zich te ver-
eenigen „onder een nieuwe internationale
„orde, waarin het bruut geweld geregeld
„wordt en gerechtigheid en vrede een kans
krijgen om de overhand te hebben".
De Chineesche redenaar Dr. T. Z. Koo,
die deze woorden sprak, noemt het dus een
„kansen-spel" Met andere woorden: we
zullen het eens zóó probeeren! Een christe
lijk humanisme, dat alles onder één hoedje
wil vangen. Proffessor Wisse had gelijk,
toen hij zei, dat de wereld op die manier
zichzelf wil verlossen. Komt men echter op
de authentieke stukken van de Waarheid,
dan komt de vijandschap openbaar.
De deelnemers van dit wereld-congres
hebben in de Nieuwe Kerk te Amsterdam
ook een massale avondmaals-viering gehou
den. Met honderd man gelgk zat men aan
den Disch des Heeren; aan de eerste tafel
ook Z. K. H. Prins Bernhard. Zijne Hoog
heid is des Zondags op Gods Dag op een
sportveld, en gaat enkele uren later ten
avondmaal. We laten dat zoo, en stippen
slechts aan.
Het is ons opgevallen, dat een der dienst
doende predikanten Ds. J. C. Konir^gsber-
ger niet geheel het Avondmaals-formulier
las, maar aanving met het tweede gedeelte
beginnende bij: ,,Ten anderen, laat ons nu
ook overdenken..." Het eerste deel, waarin
sprake is van de doemwaardigheid van den
mensch, dat hij, die aan dien disch deel
neemt zijn zonden en vervloeking overdenkt
zichzelf onderzoekt, .alle haat en nijd
aflegt, zich geen oordeel eet en drinkt enz,,
dat gedeelte heeft men weggelaten! Deze
rede is hard, wie zal ze hooren?
Er mag van zoo'n manifestatie ,,begeis-
terung" uitgaan, naar zelfs christelijke
Bladen schrijven, maar is dat nu de weg
tot verbetering in de gespannen verhoudin
gen der volkeren? Me dunkt, dat elk die
weet, zij het historisch, op welke grondsla
gen de Kerk van Christus is gebouwd, dit
hoofdschuddend zal moeten beantwoorden.
Het ligt er duimen dik op, dat de wereld
zichzelf zoekt te bekeeren buiten God in de
wereld en tegelijk wereld wil blijven, 't Is
een marcheerend, zingend en muziek ma
kend christendom, onder de leuze van
„Christus Victor", zonder zich ooit voor
dienChristus gewonnen te hebben gegeven.
Met een overspannen idealisme dat de
menschheid zich steeds zal beteren! Geen
wonder dat de theoloog Karl Barth be
nieuwd is hoelang de wereld het zal toe
staan zich op die manier te bekeeren. Het
zal spaak loopen. Naar Gods Woord moet
het spaak loopen.
Een wereld vol geloof en geloovigen maar
een gelooven in zichzelf. En, als Christus
komt, zal hij dan geloof vinden op de aarde
WAARNEMER
V