Ct1DWEEKBLADopGED.GQ0nDSIA6 vöÖRoËZUID-HOLLIriZCEUWiCIIE EIIAHDEn N.V. UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „EILANDEN-NIEÜWS" 28.- 52.- 38.- STICHTELIJKE OVERDENKING Verkoopingen He Jaargang ZATERDAG 10 JUNI 1939 No. 1047 Dit nummer bestaat uit 2 bladen Uit het Kijkvenster Rook- en Pruimtabak 50 Sigaren 87'|2 et. VERBRUGGE WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE E IL AND E. AdTertenÜe^^ 20 cent per regel. Redame» 40 ct.j Diensti Mmvracen en aanbiedingen van 1—6 tegels 80 «rf.! BoeknAB» bmdlging 10 cent p« wgel - Contracten belangiik lagtr. UnCAVZ VAN 18e jaargang AbonnementsprSs 85 cent per 3 maanden bfl Tootoitbetaüng. Vnschint lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal j^ wede. AfsonderlQike nammeq 5 oeat Bnitenland Sfuldea ptt ia«r 1 Ingaan in 't Heiligdom. Vrijmoedigheid is eene hemelsche plant. Zij stoelt niet op den akker van de gevallen natuur. Een oppervlakkig Christendom is een vermetel Chris tendom. Dat matigt zich aan, wat het niet toekomt. Gods volk ontvangt vrijmoedigheid, waar de Geest der vrijmoedigheid hen ondersteunt. Mis sen ze dat, dan zijn ze schuchter, en durven niet toegaan. De Hoogheid des Heeren, de grootheid der zaak, en eigen onwaardigheid kan zoo neer drukken, dat hen schier alle vrijmoe digheid ontbreekt en waarom de Apos tel elders vermaant: „werpt uwe vrij moedigheid niet weg, want zij heeft een groote vergelding des loons." O, dat ingaan in het Heiligdom en dat met vrijmoedigheid wordt genaamd: de vraag eener goede consciëntie tot God door de opstanding van Jezus Christus uit de dooden. En dat breidt de Apostel uit, als hij ons aanwijst de gronden, waarop des Heeren kin deren met vrijmoedigheid mogen in gaan in het HeiUgdom. Het isdoor het bloed van Jezus, op eenen ver sehen en levenden weg, welken Hij ons ingewijd heeft door het voorhang sel, dat is door zijn vleesch. In Christus vindt Gods volk een vrijen toegang tot God. Die heeft be taald Sions schuld, door Zijn lijden en sterven, door de aflegging van Zijn leven en de uitstorting de ongerechtig heid verzegeld en den weg van Zijn bloed. Door Zijn bloed heeft Christus de zonden Zijns volks verzoend, tot den troon der genade geopend, waar Hij volkomen voldoening heeft opge bracht. Daarom wordt het genaamd het bloed des Nieuwen Testaments van oneindige waardij. Het bloed van stieren en bokken kon de zonde niet wegnemen. Dat vermag alleen het bloed van Christus. Door dat bloed zfln alle beloften Gods verzegeld en Ja en Amen in Christus Jezus. Waar de kracht van dat bloed over ons komt door den Heiligen Geest, komt God nabij ons en wij worden jtiabij Hem gebracht. Geen wonder, dat de Apostel het noemt; een ver sehen en levenden weg. Christus Zelf is de Weg, de eenige Weg ten leven. Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot den Vader dan door Mij. Laat toch nooit iemand denken, dat hy door een anderen weg of middel zal kunnen behouden worden. Hij is een versche weg, niet alleen, omdat deze met den dood en opstan ding van Christus ten volle is geopen baard, maar ook omdat hij nooit ver oudert en nimmer door eenen ande ren weg kan vervangen worden. De weg der ceremoniën was maar een schaduw; wees op Christus. Die komen zou. Daarom zijn al die cere moniën verouderd en zonder waardij. Maar Christus in de kracht Zijner kruisverdiensten' is en blijft altijd versch. Die op dezen weg wandelt, zelfs de dwazen zullen niet dwalen. Daarom ook een levende weg, waar Hij het Leven Zelf is, en het Leven en de onverderfehjkheid heeft aan het licht gebracht. Die Hem vindt, vindt dan ook het leven. Hy is het Leven Zijns volks. Uit Hem trekken zij al les, wat zij tot het leven en de geluk zaligheid van noode hebben. En die versche en levende weg heeft Hij ons ingewijd door het voorhang sel, dat is door Zijn vleesch. Daarom een geheiligde of ingewijde weg. Niet op roomsche wijze, dat met zijn afgo disch wijwater Christus offer onthei ligt. Neen, Christus heeft de men- schelijke natuur aangenomen in eenig heid met Zijn Persoon, om in diezelf de natuur de schuld der zonde te boeten, te lijden en te sterven, maar ook op te staan en die natuur in te dragen in den hemel. De Vader heeft Hem ingewijd, waar Die Hem het lichaam toebereid heeft en Hem als Middelaar alle macht ge geven heeft in hemel en op aarde. Maar ook de Zoon zelve, door Zij ne volmaakte gehoorzaamheid tot in den dood, ja den dood des kruises. En nog houdt de Apostel niet op, waar hij voortgaat en zegt: en dewijl wij eenen grooten Priester hebben over het huis Gods. Maar daarover een vol gende maal. Wat vaste gronden dan voor Gods volk om met vrijmoedigheid in te gaan in het Heiligdom. Maar dat we ons dan beproeven. Onze dagen zijn bang. En ook wel hierom, niet maar alleen, dat de Heere met Zijne oor- deelen de aarde slaat, maar het erg ste is de lichtvaardigheid en ontzet tende oppervlakkigheid van de kinde ren der menschen. Met welk een val- sche gerustheid is men bezet. Hoe kan het ook anders. Afgedacht van tienduizenden, die alles uitgeschud hebben en roekeloos met God en Godsdienst spotten, is bij de gods dienstige wereld de klem der Waar heid geweken. Van bevinding mag geen sprake meer zijn. Een gezond christendom noemt men zich. Men koestert zich in een zoogenaamd ob jectief geloof. Mijn lezer, zie toe. Be proef uzelven. Daar is een weg, die iemand recht schijnt, maar het einde daarvan is de dood. Mocht Gods volk eens opgewekt worden. De wijzen schijnen met de dwaze te slapen. Welk een doodigheid en ijverloosheid. Wat slapheid der handen. Mocht de Geest des Heeren Sion hare sterkte aanbinden in de le vende beoefening van met vrijmoedig heid in te gaan in het Heiligdom door het bloed van Christus. D. Ds. B. GEEN LIJN. OUDE SMAAK 15 en 20 et per half pond MID DELHARNIS Hoogstraat 327-335 Rotterdam niEuws Gcrestlgd te MlddelhamUi i Frlnt Hendiilatr. 122 G Giro 167930 i Foctbos Ttl. 17, Bipontoor Toor Zeeland; St. Maarföisdp, Markt, Teld. 59, Dewijl wö dan, Broeders, vrijmoedig heid hebben om in te gaan in het Hei ligdom door het bloed van Jezus, op eenen versehen en levenden vsreg, wel ken Hij ons ingewijd heeft door het voorhangsel, dat is door Zijn vleesch, en dewijl wij hebben een grooten Pries ter over het huis Gods, zoo laat ons toegaan met een waarachtig hart, in volle verzekerdheid des geloofs, onze harten gereinigd zijnde van het kwade geweten en het lichaam gewassehen zijnde met rein water. Hebr. 10 19—22. ZoM-Afrtka in idlen Boerenbond HoUanid Is beter Het register In iflien Statenbgbel De rechte Ujn. Het verslag gelezen van de jubileerende Landbouwvereeniging op Flakkee. Het is daar echt ongedwongen toegegaan en mij wil het voorkomen, dat er zeer voldoende hulde aan diverse leiders is toegebracht. De causerie van een der heeren over 2>r|n ervaringen in Zuld-Afrika is er goed Inge gaan; getuige het spontaan zingen van het lied, gewiüd aan Sarie Mar^s! In Zuid-Afrika spreekt men over Neder land als het land „waar die windpompie draai", waarmede onze hollandsche molens bedoeld worden. Nu, het hollandsche land schap is mooi. Bergen kennen wij hier niet, maar ook geen droogte- en regenseizoe nen. WtJ hebben een gematigd, reigelmatig en vruchtbaar klimaat. Ook worstelen wij niet met het rasverschil tusschen blanken en kaïffers. Hoe ik het dan ook wend of keer ik vind Holland een gezegend land en ik wil het nog niet voor eentg ander land in ruilen. Nederland is nog begiftigd met de zuivere prediking van des Heeren Woord en dat heeft waardij boven alle andere din gen. Ik vraag maar waar ter wereld nog de ware gereformeerde leer te hooren is. Zulk een land moet men met een lantaarntje zoe ken. Dus ruil Ik ook nog niet met Zuid- Afrika, want wat daar nog gereformeerd heet is een godsdienst ,,naar den mensch", zulk een, waarin men God en de wereld samen zoekt te dienen. De leer is er be paald on-gereformeerd. En de levensprak tijk ook^ Ik zou zoo boud niet schreven indien ik niet door een vriend, die na twee-jarig ver blijf uit Zuid-Afrika is weergekeerd, nauw keurig was ingelicht. Hij was tot het in zicht gekomen, dat, al gewon hij heel Zuld- Aïrika en hfl leed schade aan zijn ziel, het hem alles niet zou baten. Ik zie het wel, menschen die hier te lande een goede ge reformeerde prediking gewend waren, die missen heel wat zöo gauvir zij buitenslands komen. Aleer iemand dus over eenig land of werelddeel hoog opgeven mag, moet hg ons eens vertellen hoe 't er staat met de geestelijke dingen, hoe zich Gods kerk er bevindt. Dat mag ook wel meer overdacht worden door hen, die heengaan om zich in 't Buitenland te vestigen. Want de mensch zal toch bij brood alleen niet leven, maar bij het Woord dat uit Gods mond is uitge gaan. Ik mag het dus wel dat er eenige ge hechtheid aan den geboortegrond is. Daar spreekt, soms onbewust, eerbied uit voor de Voorzienigheid, ,die ons hier deed geboren worden en wonen. Band aan mijn land, mijn volk en mfn familiekring, zelfs aan den vriendenkring, dat la te verdedigen. De oude Statenbijbel deed weleer ook dienst om de famile-relatie in aan te tee kenen. In vele bijbels vindt men gelukkig nog een familieregister. Het is zeer aan te bevelen, dat wij die registers invullen. Er heeft voor onze voorouders in die registers iets geblonken van Gods genadeverbond, aan velen der familieleden verheerlijkt. Het valt niet te ontkennen, dat het Verbond thans minder wordt beleefd. Eenerzijds zijn er de duizenden die maar in het Verbond roemen zonder te weten hoe men er in is opgenomen. Anderzijds is er zulk een in zinking in Gods Kerk waar te nemen, dat het Verbond der genade weinig meer als een werkelijkheid wordt gekend. Ik ben Uw God en Uws zaads God. U komt de belofte toe en Uwen kinderen en allen die daar verre zijn maar toch ook: Zoovelen er de Heere onze God toe roepen zal. Dus komt de genale toe aan de geloovigen en aan hunne kinderen! Nu, 't famiUeregister spreekt van ouders en kinderen. Een afdalende lijn dus. Te ruggaande van kindere^: op ouders en grootouders is ef "Sprake .vaiï eéh opgaande lijn. Dit verschil moet aan mijn grootvader niet altijd even helder voor oogen gestaan hebben. Hij had in zijn Statenbijbel zijn ouders, zichzelf en grootmoeder en ook de kindereoj vermeld.. Dat register is toch weer een heele geschiedenis. Er had zich nogal wat afgespeeld. Maar toch ook heer lijke zaken waren gepasseerd. Bij een enke le kleine, vroeg gestorven, staat vermeld: Derfe is aldaar geboren. En hij was er de ijian; niet; naar om ieder maar haastig de handen op te leggen of troost te putten waar die hem niet geschonken was. Maar nu die opgaande en afdalende lijn. Daar lia^d de goede man zich niet steeds aan gehouden, want ik lees ter linkerzijde op het witte papier, met wat beverige hand geschreven (omdat er geen lijntjes op stonden)„En op 7 November 1870 is mijn broeder Johannes in den hemel opgeno men'/. Maar Opa, wat heb je nou,gedaan? Dat mag daar niet staan, want broers en zus ters vormen de zölfln en niet de opgaande of de dalende lijn. Indien ik hem aldus zou hebben aange sproken, dan ben ik zeker, dat hij onge veer het volgende zou hebben geantwoord: Ja, lieve jongen, dat kan nou wel wezen, maar die Johannes hoort er beslist bfl. De wonderen van Gods genade waren kennelijk in hem verheerlijkt en hg is br| de uitver koren kerk gevoegd en op die andere blad zij staan er ook nog een paar. Die hoop ik allen in den hemel weer te zien, dus waar om zou Ik Johannes daar niet bijschreven? Dat is heelemaal geen z^j-ign maar een rechte lijn; de genade Gods komt recht van den hemel naar beneden en die voert de ziel van 't volk ook weer recht naar den hemel terug. Ja, grootvader kon er zoo welverzekerd ztoo kinderlijk uit spreken en genoot daar door bij alle menschen achting. Overigens onderscheidde hij zich in niets van ande ren. Ook van hem geldt: en hij stierf. Maar van zijn sterven ging door Gods goedheid toch een rijke sprake uit. Hei?f Uwe hoof den op gil poorten, ja heft op, gij eeuwige deuren! zoo riep hfl uit. En hg was niet meer. WAARNEMER. De tijden, dat op onze eilanden de libie^ ralen vrijwel onbelemmerd de lakens uit" deelden zijn gelukkig voorbij. De regeling 'der zaken in de verschillende gemefcfeen geschiedt thans niet meer naar het goeddunk» ken van enkele „dorpspotentaten", al zflin er wel gemeenten, waar men nog gemlelftitef raadsleden>=van«die'stijl achter de groen* tafel aantreft. Hun optreden is echter nu slechts een nagalm, zouden we kunnen zeggen, van wat eertijds was. Of we alles afkeuren wat in het tijdperk van liberale glorie is gedaan? Neen, dat niet. We hebben nooit het recht, het goedie^, dioor wien ook verricht te verdoezelen. Wij' willen de goede eigenschappen van de dra» gers van een andere levensbeschouwing, dan de onze, gaarne erkennen. Overigens kun* nen we ;Ons niet anders dan vertylij'den over) de aftakeling van de macht der door ons genoemde partij'. 't Volk, ook op onze eilanden heeft zich ontworsteld aan de gedachte, dat het beleid in gemeentezaken, uitsluitend in handen he' hoorde van hen, die ter plaatse door bezit of anderszins veel invloed uitoefenden. Men is zich bewust geworden ook burger te zijii en heeft zich een plaats weten te vicl»veren' in verschillende lichamen. Organisatie heeft veel tot stand gebracht. De mannen die op alle levensterrein Gods Woord als richtsnoer wenschen te zien gehandha-fd, traden de raadszalen binnen. Na veel strijd vaak hebben ze succes op hun streven gekregen. Men hoort in de raadszalen weer opkomen voor de naleving van Gods geboden. Ook al was spot het deel van de(n) voorstelleT(s }.van invoering van het ambtsgebed; Zondagsslui ing der ca^ fé's; vloekverboden; afschaffing der kermis enz., men deinsde niet terug. Men hield vol, en zij' het langzaam, toch drong ook op ,wnze ,eilanden de gedachte door, dat gods» dienst niet alleen geschikt is voor de bin» nenkamer en dat de eere Gods moet woxi* den bgdbeld op étk' gebied; óók in h«t openbare leven. Deze ontwikkeling had op de eene plaats een vlugger verloop dan op de andere; op de eilanden verliepen de zaken evenmin ge* lijk. Dat vond zijn oorzaak vooral ook in de geestesgesteldheid der btfwoners. Neem bijv. het eiland Tholen. De bewoners van dit eiland waren en ryn nog over het algemeen menschen, die biejlij^ den dat Gods Woord de waarheid is en dient te worden beleefd. Ze zijn trouwe kerkbezoekers en hebben hooge achting voor Gods volk. Ze leven echter gaarne iedej- voor zich en schijnen een ingeboren anti' pathie te hebben tegen cultureek vereen!^ gingen. Bonden en vereenigingen staan bij hun in een slecht blaadje. Als deze zich bewegen op zakelijk gebied gaat het nog, maar zoodra deze een zedelijk doel na* streven, is 't mis. Er mag hier of daar een Jong. Ver. of kies vereeniging e.d. zijn, het jaantal leden is gering. Men ziet weinig waarde in organi" satie op dit gebied. Deze vereenigingen bliQei^ niet. Een pohtieke spreker zal over 't algemeem zeer weinig hoorders krijgen, 't Gebeurt zelfs dat zoo'n spreker nog geen tien personen bereid vindt, om naar hem te luisteren. Wanneer men verwacht da,t de sprekter dicht bij de Schrift zal bÜjVen is er wel 'öp" komst. Hoe dat komt? Wij voor ons meenen dat dit z'n oorzaak vindt in 't feit, dat het Thoolsche volk in 't algemeen bewust is, dat er wat met een mensch gebeuren moet, wil hij" getroost kun* nen leven en zalig sterven. Het spreejct van zelf, dat de?e gedachte zich op de persoon richt. Lijnen trekt de Tholenaar^in^doorsnee' nooit. Van den samenhang der dingen en van het belang van de doorwerking der be« ginselen naar Gods getuigenis ten opzichte van de bevordering van de eere Gods en het heil van het gansdhe volk voelt hij wei« nig. Misschien is dat wel wat sterk uitge* drukt. Stemt niet bijna, 50! procent der kie* zers van het eiland op de S.G.P.? Jawel, maar waarom? Omdat zij, ioo meenen wij. Weten, dat de afgevaardigden dezer partij Gods Woord onvoorwaandelijk aanvaarden. Of ze zoo stemmen, omdat ze waarde zien voor de gansche maatschappij in het houden van Gods getuigenis, daarover zou naar on« ze meening nog wel een en ander te zegg«n zijn. Indien er „lijn'' was bl| de stemming, zouden, naar ons oordeel althans, de ge» meenteraden der verschillende dorpefa onge* twijfeld meer rechtsche leden tellen. Neem b.v. St. Annaland, waar plm. 50 procent der kiezers bij landelijke verkiezing gen op de S.G.P. stemt en totaal 0-4 70 pet. rechts en wellicht 95 pet. der inwoners trouw ter kerk gaat. De raad dezer gemeente telt 4 lelthtsele^ den. (We zullen in 'f midden laten tot welke partij ze gerekend worden. Ze zij^ niet geor" ganiseerd) In 1931 haalde men de meerderK heid met 1 stem en in 1935 door loting. De uitslag der Raadsverkiezingen kloppen nim' In onze collectie uiterst dunne stoffen voor zomer maat- yi costuums (colbert met lange ^o!\'sa\on vindt U de nieuwste dessins en tinten. Een zeer lichte binnenbewerking maakt ons maat- costuum ook op de warmste dagen tot 'n zeer koele dracht. mer met die der landelijke. Men stemt bij de eerste {»ers<onen. Met elkaar vergeleken zijn beide uitsla» gen onbegrijpelijk. Hier is de lijn zoek. Dat is jammer. Dat is fout! 't Gaat niet om I)ersonen in 't leven, 't Gaat in hoogste In' stantie om de vraag, wat of de mensdi, dan Wel of wat God wil, maatsfetf-zal aijn-in 't-leven. In onze Thoolsche dorpen kunnen nu idhristelijke vereenigingen niet bloei«^. Wel de moderne vakvereenigingen. Een toch is het volk niet zoo rood, als men uit 't le>» dental zou kunnen berekenen. Hier spe«tt 't aardsch gewin een rol. Wij betreuren deze dingen. Een goedfci organisatie op christelijk gebied, als middel tot opvoeding van de massa naar Gods Woord, vermag veel. Wij achten organisatie om de macht verkeerd. Moge spoedig de tijd aanbreken, dat Het volk op Tholen, doordrongen van de nood zakelijkheid om een dam op te werpen tegtj» de wassende invloed van het ongeloof, ziet aaneensluiten en schouder 5an schouder sta om samen kennis de nemen van de begint selen voor Gods Woord, Dat *r lijn mocht komen in 't optreden van het volk in dezen zin, dat die beginsc len steeds de leiddraad daarvan ni|Ochten zijn. DIE STEEDS TERUGKEERENDE HOOFDPIJN die soms dagen achtereen Uw hersens door- priemt. Dat gevoel van hulpelooze moeheid, van uitputting, de onmogelijkheid ora. de handen uit de mouwen te steken, al die ver- pchijnselen zijn in negen van de tien ge vallen het gevolg van onzuiver bloed. Er zijn tienduizenden energieke maimen en vrouwen in Nederland, die daar ook eens het slachtoffer van warentot ztj Kru- schen probeerden. Volg hun voorbeeld. Kru- sohen's ,,dagelijksche dosis" zal ook Uw jDloed reinigen door Uw lever, nieren en ingewanden aan te sporen tot krachtiger werking. Frlsch bloed zal weer door Uw aderen stroomen en binnen enkele weken bent U een ander mensch, dat gelukkig en opgewekt door het leven gaat. - Kruschen Salts is uitsluitend verkrijgbaar bö alle apothekers en drogisten f 0.40, i£ 0.75, en f 1.60 (extra groot pak). Fabrikanten: E. Griffiths Hughes Ltd., Manchester (En geland). Opgericht 1756, op Donderdag 22 Juni a.s. by inze t en op Donderdag 29 Juni d.a.v. bij afslag, telketis des nam. 7 uur zomertijd) in Ho' tel Hobbel Ooltgensplaat van het perceel weiland in den polder Het Rietveld onder Ooltgensplaat kad. Sectiae A. no. 83 groot I.4I2.3O H.A. (2 Ge. 254 R.PJM.) tojt 1 S(ept 1939 !\'erpacht aan W. Hoogmoed. Ten verzoeke van den h«er H. C. Vaan* drager te Rotterdam. Notarissen Mr. J. Leopold en B. J. 'Jnhgerius te Rotterdam en A. H. Ris te Oude Tonge.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1939 | | pagina 1