Ct1DWEEKBLADopGED.GQ0nDSIA6 vöÖRoËZUID-HOLLIriZCEUWiCIIE EIIAHDEn
N.V. UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „EILANDEN-NIEÜWS"
28.-
52.- 38.-
STICHTELIJKE
OVERDENKING
Verkoopingen
He Jaargang
ZATERDAG 10 JUNI 1939
No. 1047
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
Uit het Kijkvenster
Rook- en
Pruimtabak
50 Sigaren 87'|2 et.
VERBRUGGE
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE E IL AND E.
AdTertenÜe^^ 20 cent per regel. Redame» 40 ct.j Diensti
Mmvracen en aanbiedingen van 1—6 tegels 80 «rf.! BoeknAB»
bmdlging 10 cent p« wgel - Contracten belangiik lagtr.
UnCAVZ VAN
18e jaargang
AbonnementsprSs 85 cent per 3 maanden bfl Tootoitbetaüng.
Vnschint lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal j^ wede.
AfsonderlQike nammeq 5 oeat Bnitenland Sfuldea ptt ia«r 1
Ingaan in 't Heiligdom.
Vrijmoedigheid is eene hemelsche
plant. Zij stoelt niet op den akker van
de gevallen natuur. Een oppervlakkig
Christendom is een vermetel Chris
tendom. Dat matigt zich aan, wat het
niet toekomt. Gods volk ontvangt
vrijmoedigheid, waar de Geest der
vrijmoedigheid hen ondersteunt. Mis
sen ze dat, dan zijn ze schuchter, en
durven niet toegaan. De Hoogheid des
Heeren, de grootheid der zaak, en
eigen onwaardigheid kan zoo neer
drukken, dat hen schier alle vrijmoe
digheid ontbreekt en waarom de Apos
tel elders vermaant: „werpt uwe vrij
moedigheid niet weg, want zij heeft
een groote vergelding des loons." O,
dat ingaan in het Heiligdom en dat
met vrijmoedigheid wordt genaamd:
de vraag eener goede consciëntie tot
God door de opstanding van Jezus
Christus uit de dooden. En dat breidt
de Apostel uit, als hij ons aanwijst
de gronden, waarop des Heeren kin
deren met vrijmoedigheid mogen in
gaan in het HeiUgdom. Het isdoor
het bloed van Jezus, op eenen ver
sehen en levenden weg, welken Hij
ons ingewijd heeft door het voorhang
sel, dat is door zijn vleesch.
In Christus vindt Gods volk een
vrijen toegang tot God. Die heeft be
taald Sions schuld, door Zijn lijden
en sterven, door de aflegging van Zijn
leven en de uitstorting de ongerechtig
heid verzegeld en den weg van Zijn
bloed. Door Zijn bloed heeft Christus
de zonden Zijns volks verzoend, tot
den troon der genade geopend, waar
Hij volkomen voldoening heeft opge
bracht. Daarom wordt het genaamd
het bloed des Nieuwen Testaments
van oneindige waardij. Het bloed van
stieren en bokken kon de zonde niet
wegnemen. Dat vermag alleen het
bloed van Christus. Door dat bloed
zfln alle beloften Gods verzegeld en
Ja en Amen in Christus Jezus.
Waar de kracht van dat bloed over
ons komt door den Heiligen Geest,
komt God nabij ons en wij worden
jtiabij Hem gebracht. Geen wonder,
dat de Apostel het noemt; een ver
sehen en levenden weg.
Christus Zelf is de Weg, de eenige
Weg ten leven. Ik ben de Weg, de
Waarheid en het Leven. Niemand
komt tot den Vader dan door Mij.
Laat toch nooit iemand denken, dat
hy door een anderen weg of middel
zal kunnen behouden worden.
Hij is een versche weg, niet alleen,
omdat deze met den dood en opstan
ding van Christus ten volle is geopen
baard, maar ook omdat hij nooit ver
oudert en nimmer door eenen ande
ren weg kan vervangen worden.
De weg der ceremoniën was maar
een schaduw; wees op Christus. Die
komen zou. Daarom zijn al die cere
moniën verouderd en zonder waardij.
Maar Christus in de kracht Zijner
kruisverdiensten' is en blijft altijd
versch. Die op dezen weg wandelt,
zelfs de dwazen zullen niet dwalen.
Daarom ook een levende weg, waar
Hij het Leven Zelf is, en het Leven
en de onverderfehjkheid heeft aan het
licht gebracht. Die Hem vindt, vindt
dan ook het leven. Hy is het Leven
Zijns volks. Uit Hem trekken zij al
les, wat zij tot het leven en de geluk
zaligheid van noode hebben.
En die versche en levende weg heeft
Hij ons ingewijd door het voorhang
sel, dat is door Zijn vleesch. Daarom
een geheiligde of ingewijde weg. Niet
op roomsche wijze, dat met zijn afgo
disch wijwater Christus offer onthei
ligt. Neen, Christus heeft de men-
schelijke natuur aangenomen in eenig
heid met Zijn Persoon, om in diezelf
de natuur de schuld der zonde te
boeten, te lijden en te sterven, maar
ook op te staan en die natuur in te
dragen in den hemel.
De Vader heeft Hem ingewijd, waar
Die Hem het lichaam toebereid heeft
en Hem als Middelaar alle macht ge
geven heeft in hemel en op aarde.
Maar ook de Zoon zelve, door Zij
ne volmaakte gehoorzaamheid tot in
den dood, ja den dood des kruises. En
nog houdt de Apostel niet op, waar
hij voortgaat en zegt: en dewijl wij
eenen grooten Priester hebben over
het huis Gods. Maar daarover een vol
gende maal.
Wat vaste gronden dan voor Gods
volk om met vrijmoedigheid in te
gaan in het Heiligdom. Maar dat we
ons dan beproeven. Onze dagen zijn
bang. En ook wel hierom, niet maar
alleen, dat de Heere met Zijne oor-
deelen de aarde slaat, maar het erg
ste is de lichtvaardigheid en ontzet
tende oppervlakkigheid van de kinde
ren der menschen. Met welk een val-
sche gerustheid is men bezet. Hoe
kan het ook anders. Afgedacht van
tienduizenden, die alles uitgeschud
hebben en roekeloos met God en
Godsdienst spotten, is bij de gods
dienstige wereld de klem der Waar
heid geweken. Van bevinding mag
geen sprake meer zijn. Een gezond
christendom noemt men zich. Men
koestert zich in een zoogenaamd ob
jectief geloof. Mijn lezer, zie toe. Be
proef uzelven. Daar is een weg, die
iemand recht schijnt, maar het einde
daarvan is de dood.
Mocht Gods volk eens opgewekt
worden. De wijzen schijnen met de
dwaze te slapen. Welk een doodigheid
en ijverloosheid. Wat slapheid der
handen. Mocht de Geest des Heeren
Sion hare sterkte aanbinden in de le
vende beoefening van met vrijmoedig
heid in te gaan in het Heiligdom door
het bloed van Christus.
D.
Ds. B.
GEEN LIJN.
OUDE SMAAK
15 en 20 et per half pond
MID DELHARNIS
Hoogstraat 327-335
Rotterdam
niEuws
Gcrestlgd te MlddelhamUi i Frlnt Hendiilatr. 122 G Giro 167930 i Foctbos Ttl. 17,
Bipontoor Toor Zeeland; St. Maarföisdp, Markt, Teld. 59,
Dewijl wö dan, Broeders, vrijmoedig
heid hebben om in te gaan in het Hei
ligdom door het bloed van Jezus, op
eenen versehen en levenden vsreg, wel
ken Hij ons ingewijd heeft door het
voorhangsel, dat is door Zijn vleesch,
en dewijl wij hebben een grooten Pries
ter over het huis Gods, zoo laat ons
toegaan met een waarachtig hart, in
volle verzekerdheid des geloofs, onze
harten gereinigd zijnde van het kwade
geweten en het lichaam gewassehen
zijnde met rein water.
Hebr. 10 19—22.
ZoM-Afrtka in idlen Boerenbond
HoUanid Is beter Het register In
iflien Statenbgbel De rechte Ujn.
Het verslag gelezen van de jubileerende
Landbouwvereeniging op Flakkee. Het is
daar echt ongedwongen toegegaan en mij
wil het voorkomen, dat er zeer voldoende
hulde aan diverse leiders is toegebracht.
De causerie van een der heeren over 2>r|n
ervaringen in Zuld-Afrika is er goed Inge
gaan; getuige het spontaan zingen van het
lied, gewiüd aan Sarie Mar^s!
In Zuid-Afrika spreekt men over Neder
land als het land „waar die windpompie
draai", waarmede onze hollandsche molens
bedoeld worden. Nu, het hollandsche land
schap is mooi. Bergen kennen wij hier niet,
maar ook geen droogte- en regenseizoe
nen. WtJ hebben een gematigd, reigelmatig
en vruchtbaar klimaat. Ook worstelen wij
niet met het rasverschil tusschen blanken
en kaïffers. Hoe ik het dan ook wend of keer
ik vind Holland een gezegend land en ik
wil het nog niet voor eentg ander land in
ruilen. Nederland is nog begiftigd met de
zuivere prediking van des Heeren Woord
en dat heeft waardij boven alle andere din
gen. Ik vraag maar waar ter wereld nog de
ware gereformeerde leer te hooren is. Zulk
een land moet men met een lantaarntje zoe
ken. Dus ruil Ik ook nog niet met Zuid-
Afrika, want wat daar nog gereformeerd
heet is een godsdienst ,,naar den mensch",
zulk een, waarin men God en de wereld
samen zoekt te dienen. De leer is er be
paald on-gereformeerd. En de levensprak
tijk ook^
Ik zou zoo boud niet schreven indien ik
niet door een vriend, die na twee-jarig ver
blijf uit Zuid-Afrika is weergekeerd, nauw
keurig was ingelicht. Hij was tot het in
zicht gekomen, dat, al gewon hij heel Zuld-
Aïrika en hfl leed schade aan zijn ziel, het
hem alles niet zou baten. Ik zie het wel,
menschen die hier te lande een goede ge
reformeerde prediking gewend waren, die
missen heel wat zöo gauvir zij buitenslands
komen. Aleer iemand dus over eenig land
of werelddeel hoog opgeven mag, moet hg
ons eens vertellen hoe 't er staat met de
geestelijke dingen, hoe zich Gods kerk er
bevindt. Dat mag ook wel meer overdacht
worden door hen, die heengaan om zich in
't Buitenland te vestigen. Want de mensch
zal toch bij brood alleen niet leven, maar
bij het Woord dat uit Gods mond is uitge
gaan.
Ik mag het dus wel dat er eenige ge
hechtheid aan den geboortegrond is. Daar
spreekt, soms onbewust, eerbied uit voor de
Voorzienigheid, ,die ons hier deed geboren
worden en wonen. Band aan mijn land, mijn
volk en mfn familiekring, zelfs aan den
vriendenkring, dat la te verdedigen.
De oude Statenbijbel deed weleer ook
dienst om de famile-relatie in aan te tee
kenen. In vele bijbels vindt men gelukkig
nog een familieregister. Het is zeer aan te
bevelen, dat wij die registers invullen. Er
heeft voor onze voorouders in die registers
iets geblonken van Gods genadeverbond,
aan velen der familieleden verheerlijkt. Het
valt niet te ontkennen, dat het Verbond
thans minder wordt beleefd. Eenerzijds zijn
er de duizenden die maar in het Verbond
roemen zonder te weten hoe men er in is
opgenomen. Anderzijds is er zulk een in
zinking in Gods Kerk waar te nemen, dat
het Verbond der genade weinig meer als
een werkelijkheid wordt gekend. Ik ben Uw
God en Uws zaads God. U komt de belofte
toe en Uwen kinderen en allen die daar
verre zijn maar toch ook: Zoovelen er de
Heere onze God toe roepen zal. Dus komt
de genale toe aan de geloovigen en aan
hunne kinderen!
Nu, 't famiUeregister spreekt van ouders
en kinderen. Een afdalende lijn dus. Te
ruggaande van kindere^: op ouders en
grootouders is ef "Sprake .vaiï eéh opgaande
lijn. Dit verschil moet aan mijn grootvader
niet altijd even helder voor oogen gestaan
hebben. Hij had in zijn Statenbijbel zijn
ouders, zichzelf en grootmoeder en ook de
kindereoj vermeld.. Dat register is toch
weer een heele geschiedenis. Er had zich
nogal wat afgespeeld. Maar toch ook heer
lijke zaken waren gepasseerd. Bij een enke
le kleine, vroeg gestorven, staat vermeld:
Derfe is aldaar geboren. En hij was er de
ijian; niet; naar om ieder maar haastig de
handen op te leggen of troost te putten
waar die hem niet geschonken was.
Maar nu die opgaande en afdalende lijn.
Daar lia^d de goede man zich niet steeds
aan gehouden, want ik lees ter linkerzijde
op het witte papier, met wat beverige hand
geschreven (omdat er geen lijntjes op
stonden)„En op 7 November 1870 is mijn
broeder Johannes in den hemel opgeno
men'/.
Maar Opa, wat heb je nou,gedaan? Dat
mag daar niet staan, want broers en zus
ters vormen de zölfln en niet de opgaande
of de dalende lijn.
Indien ik hem aldus zou hebben aange
sproken, dan ben ik zeker, dat hij onge
veer het volgende zou hebben geantwoord:
Ja, lieve jongen, dat kan nou wel wezen,
maar die Johannes hoort er beslist bfl. De
wonderen van Gods genade waren kennelijk
in hem verheerlijkt en hg is br| de uitver
koren kerk gevoegd en op die andere blad
zij staan er ook nog een paar. Die hoop ik
allen in den hemel weer te zien, dus waar
om zou Ik Johannes daar niet bijschreven?
Dat is heelemaal geen z^j-ign maar een
rechte lijn; de genade Gods komt recht
van den hemel naar beneden en die voert
de ziel van 't volk ook weer recht naar den
hemel terug.
Ja, grootvader kon er zoo welverzekerd
ztoo kinderlijk uit spreken en genoot daar
door bij alle menschen achting. Overigens
onderscheidde hij zich in niets van ande
ren. Ook van hem geldt: en hij stierf. Maar
van zijn sterven ging door Gods goedheid
toch een rijke sprake uit. Hei?f Uwe hoof
den op gil poorten, ja heft op, gij eeuwige
deuren! zoo riep hfl uit. En hg was niet
meer.
WAARNEMER.
De tijden, dat op onze eilanden de libie^
ralen vrijwel onbelemmerd de lakens uit"
deelden zijn gelukkig voorbij. De regeling
'der zaken in de verschillende gemefcfeen
geschiedt thans niet meer naar het goeddunk»
ken van enkele „dorpspotentaten", al zflin
er wel gemeenten, waar men nog gemlelftitef
raadsleden>=van«die'stijl achter de groen* tafel
aantreft. Hun optreden is echter nu slechts
een nagalm, zouden we kunnen zeggen, van
wat eertijds was.
Of we alles afkeuren wat in het tijdperk
van liberale glorie is gedaan? Neen, dat
niet. We hebben nooit het recht, het goedie^,
dioor wien ook verricht te verdoezelen. Wij'
willen de goede eigenschappen van de dra»
gers van een andere levensbeschouwing, dan
de onze, gaarne erkennen. Overigens kun*
nen we ;Ons niet anders dan vertylij'den over)
de aftakeling van de macht der door ons
genoemde partij'.
't Volk, ook op onze eilanden heeft zich
ontworsteld aan de gedachte, dat het beleid
in gemeentezaken, uitsluitend in handen he'
hoorde van hen, die ter plaatse door bezit
of anderszins veel invloed uitoefenden. Men
is zich bewust geworden ook burger te zijii
en heeft zich een plaats weten te vicl»veren'
in verschillende lichamen.
Organisatie heeft veel tot stand gebracht.
De mannen die op alle levensterrein
Gods Woord als richtsnoer wenschen te zien
gehandha-fd, traden de raadszalen binnen.
Na veel strijd vaak hebben ze succes op
hun streven gekregen. Men hoort in de
raadszalen weer opkomen voor de naleving
van Gods geboden. Ook al was spot het
deel van de(n) voorstelleT(s }.van invoering
van het ambtsgebed; Zondagsslui ing der ca^
fé's; vloekverboden; afschaffing der kermis
enz., men deinsde niet terug. Men hield
vol, en zij' het langzaam, toch drong ook op
,wnze ,eilanden de gedachte door, dat gods»
dienst niet alleen geschikt is voor de bin»
nenkamer en dat de eere Gods moet woxi*
den bgdbeld op étk' gebied; óók in h«t
openbare leven.
Deze ontwikkeling had op de eene plaats
een vlugger verloop dan op de andere; op
de eilanden verliepen de zaken evenmin ge*
lijk. Dat vond zijn oorzaak vooral ook in
de geestesgesteldheid der btfwoners. Neem
bijv. het eiland Tholen.
De bewoners van dit eiland waren en ryn
nog over het algemeen menschen, die biejlij^
den dat Gods Woord de waarheid is en
dient te worden beleefd. Ze zijn trouwe
kerkbezoekers en hebben hooge achting voor
Gods volk. Ze leven echter gaarne iedej-
voor zich en schijnen een ingeboren anti'
pathie te hebben tegen cultureek vereen!^
gingen. Bonden en vereenigingen staan bij
hun in een slecht blaadje. Als deze zich
bewegen op zakelijk gebied gaat het nog,
maar zoodra deze een zedelijk doel na*
streven, is 't mis.
Er mag hier of daar een Jong. Ver. of kies
vereeniging e.d. zijn, het jaantal leden is
gering. Men ziet weinig waarde in organi"
satie op dit gebied. Deze vereenigingen
bliQei^ niet.
Een pohtieke spreker zal over 't algemeem
zeer weinig hoorders krijgen, 't Gebeurt zelfs
dat zoo'n spreker nog geen tien personen
bereid vindt, om naar hem te luisteren.
Wanneer men verwacht da,t de sprekter
dicht bij de Schrift zal bÜjVen is er wel 'öp"
komst. Hoe dat komt?
Wij voor ons meenen dat dit z'n oorzaak
vindt in 't feit, dat het Thoolsche volk in
't algemeen bewust is, dat er wat met een
mensch gebeuren moet, wil hij" getroost kun*
nen leven en zalig sterven. Het spreejct van
zelf, dat de?e gedachte zich op de persoon
richt. Lijnen trekt de Tholenaar^in^doorsnee'
nooit. Van den samenhang der dingen en
van het belang van de doorwerking der be«
ginselen naar Gods getuigenis ten opzichte
van de bevordering van de eere Gods en
het heil van het gansdhe volk voelt hij wei«
nig. Misschien is dat wel wat sterk uitge*
drukt. Stemt niet bijna, 50! procent der kie*
zers van het eiland op de S.G.P.? Jawel,
maar waarom? Omdat zij, ioo meenen wij.
Weten, dat de afgevaardigden dezer partij
Gods Woord onvoorwaandelijk aanvaarden.
Of ze zoo stemmen, omdat ze waarde zien
voor de gansche maatschappij in het houden
van Gods getuigenis, daarover zou naar on«
ze meening nog wel een en ander te zegg«n
zijn. Indien er „lijn'' was bl| de stemming,
zouden, naar ons oordeel althans, de ge»
meenteraden der verschillende dorpefa onge*
twijfeld meer rechtsche leden tellen.
Neem b.v. St. Annaland, waar plm. 50
procent der kiezers bij landelijke verkiezing
gen op de S.G.P. stemt en totaal 0-4 70
pet. rechts en wellicht 95 pet. der inwoners
trouw ter kerk gaat.
De raad dezer gemeente telt 4 lelthtsele^
den. (We zullen in 'f midden laten tot welke
partij ze gerekend worden. Ze zij^ niet geor"
ganiseerd) In 1931 haalde men de meerderK
heid met 1 stem en in 1935 door loting. De
uitslag der Raadsverkiezingen kloppen nim'
In onze collectie
uiterst dunne stoffen
voor zomer maat- yi
costuums (colbert
met lange ^o!\'sa\on
vindt U de nieuwste
dessins en tinten.
Een zeer lichte
binnenbewerking
maakt ons maat-
costuum ook op de
warmste dagen tot
'n zeer koele dracht.
mer met die der landelijke. Men stemt bij
de eerste {»ers<onen.
Met elkaar vergeleken zijn beide uitsla»
gen onbegrijpelijk. Hier is de lijn zoek.
Dat is jammer. Dat is fout! 't Gaat niet om
I)ersonen in 't leven, 't Gaat in hoogste In'
stantie om de vraag, wat of de mensdi, dan
Wel of wat God wil, maatsfetf-zal aijn-in
't-leven.
In onze Thoolsche dorpen kunnen nu
idhristelijke vereenigingen niet bloei«^. Wel
de moderne vakvereenigingen. Een toch is
het volk niet zoo rood, als men uit 't le>»
dental zou kunnen berekenen. Hier spe«tt
't aardsch gewin een rol.
Wij betreuren deze dingen. Een goedfci
organisatie op christelijk gebied, als middel
tot opvoeding van de massa naar Gods
Woord, vermag veel. Wij achten organisatie
om de macht verkeerd.
Moge spoedig de tijd aanbreken, dat Het
volk op Tholen, doordrongen van de nood
zakelijkheid om een dam op te werpen tegtj»
de wassende invloed van het ongeloof, ziet
aaneensluiten en schouder 5an schouder sta
om samen kennis de nemen van de begint
selen voor Gods Woord,
Dat *r lijn mocht komen in 't optreden
van het volk in dezen zin, dat die beginsc
len steeds de leiddraad daarvan ni|Ochten
zijn.
DIE STEEDS TERUGKEERENDE
HOOFDPIJN
die soms dagen achtereen Uw hersens door-
priemt. Dat gevoel van hulpelooze moeheid,
van uitputting, de onmogelijkheid ora. de
handen uit de mouwen te steken, al die ver-
pchijnselen zijn in negen van de tien ge
vallen het gevolg van onzuiver bloed. Er
zijn tienduizenden energieke maimen en
vrouwen in Nederland, die daar ook eens
het slachtoffer van warentot ztj Kru-
schen probeerden. Volg hun voorbeeld. Kru-
sohen's ,,dagelijksche dosis" zal ook Uw
jDloed reinigen door Uw lever, nieren en
ingewanden aan te sporen tot krachtiger
werking. Frlsch bloed zal weer door Uw
aderen stroomen en binnen enkele weken
bent U een ander mensch, dat gelukkig en
opgewekt door het leven gaat. - Kruschen
Salts is uitsluitend verkrijgbaar bö alle
apothekers en drogisten f 0.40, i£ 0.75,
en f 1.60 (extra groot pak). Fabrikanten:
E. Griffiths Hughes Ltd., Manchester (En
geland). Opgericht 1756,
op Donderdag 22 Juni a.s. by inze t
en op Donderdag 29 Juni d.a.v. bij afslag,
telketis des nam. 7 uur zomertijd) in Ho'
tel Hobbel Ooltgensplaat van het perceel
weiland in den polder Het Rietveld onder
Ooltgensplaat kad. Sectiae A. no. 83 groot
I.4I2.3O H.A. (2 Ge. 254 R.PJM.) tojt 1 S(ept
1939 !\'erpacht aan W. Hoogmoed.
Ten verzoeke van den h«er H. C. Vaan*
drager te Rotterdam.
Notarissen Mr. J. Leopold en B. J.
'Jnhgerius te Rotterdam en A. H.
Ris te Oude Tonge.