CriPWEEKIM)SfiEa6W)t1DSIA6^FiaJip-l^^
DOUWE
NX ÜITGEVERSMMTSCHAK^U „EllANDEN-NIEÜf
Buitenland
STICHTELIJKE
OVERDENKING
Land en Tuinbouw
Uit het Kijkvenster
fcfde FRIESC
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
I:
^^^R.N SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOME^^^
Gey«a«d te Mi<Mctta«a. Prta. Hendxlk^tr. Ü^G Giro 167930 P«tb« I Td. 17.
Bflkantoor TOOt Zedwa; St. f aarfensdjjk. Markt. T<iM. 59.
AdTerittUen»* 20 cent pet tegeL R*cUtd« 40 et., Dtaut»
„nvragcn en «nbtedtogen van 1-6 rtgel» 80 ^i BoekPaaa.
ko^Uging 10 «nt per «*el - Contracten behngtl^ bwr.
Abomnememtspiii 85 cent p« 3 «aandcn bB TOOHÜtbetaÜnf
Veischlnt leckwn Woensdag en Zaterdag 2 mail j?» wedt.
Afsondetme BU«un«ni 5 ceat - Buitenland Bgulde* jpft iaw
Een vluchleade profeet dior deo Heere
gesterkt en in zijo ambt hersteld.
Toen hoorde Elia het suizen van
een zachte stilte. En hij bewond zijn
aangezicht met zijn mantel en stona
in den ingang van de spelonk vanwe
ge Gods heiligheid en zijne eigene on-
heihgheid. En de Heere vroeg weer
„Wat maakt gij hier Elia?" En Elm
antwoordde weer als tevoren. Toen
beval de Heere hem weder te keeren,
zijn bediening weer op te vatten, naar
Damascus te gaan om Hasaël tot ko
ning over Syrië, Jehu tot koning over
Israël en EUsa in zijn plaats tot pro
feet te zalven. God zelf zal instrumen
ten verwekken om Zich te wreken
over den afval van Israël. Die konin
gen mochten het huis van Achab uit
roeien. En voor Zijn kerk zou de Hee
re een knecht beschikken. Welk een
troost was het dat er zeven duizend
de knie voor Baal niet gebogen had
den.
Uit dit verband blijkt, hoe de Heere
Eha uit zijn ongeloof en werkeloos
heid weer opricht en welk middel Hij
daartoe gebruikt.
S t a o p, e e t'. Elia was vluchtende
voor Izebel in de woestijn, alleen om
verborgen te zijn voor zijn vervolgers
De dood zat Elia op de hielen. Dit is
de weg des Heeren niet. De Heere
zicht, want hij kon de heiligheid Gods
niet verdragen vanwege zijn bezoe-
deldheid. En hij zocht bescherming m
den Borg. Toen kwam de Heere met
Elia in onderhandeling door den Borg
Toen was de schrik weg, het ongeloof
en de dwaling. Doch hij kon niet we-
derkeeren dan op Gods bevel: ,,Ga,
keer weder op uwen weg". Dat is het
antwoord van God op Zijn tweede
vraag: Wat maakt gij hier, Elia? en
Heere geeft wat Hij beveelt.
Opmerkelijk is het: EUa werd twee
malen aangeroerd, tweemalen geroe
pen, twee malen hoorde hij, twee ma
len at en dronk hij en eenmaal stond
hij op. Dit ziet op de gemeene roe
ping door het Woord en de bijzonde
re roeping door Gods Geest. De roe
ping door het Woord zaligt niet. De
roeping door Gods Geest maakt dat
Gods volk geloovig aanneemt Chris
tus' offerande, afgebeeld door de koek
op de kolen gebakken, door den Hei
ligen Geest afgebeeld door een flesch
met water. Dat geeft kracht om 6p te
staan, weder te keeren en den Hee
re te volgen door gebaande en onge
baande wegen.
Wantdewegzouvoorute
veel zijn. De weg loopt door de
woestijn. Het is een woestijn in het
hart en in de wereld. De Borg was
veertig dagen en veertig nachten in
de woestijn zonder eten. De Borg
zorgt voor Zijn knecht, dat hij te
eten heeft, eer deze de woestijn in
gaat. Dit heeft Hij gedaan door Zijn
Borglijden. Dit doet Hij door de toe
passing van Zijn verdiende weldaden.
De weg van Gods volk is een weg
van vervolging, verzoeking, beproe
ving en loutering. Het begint met lij
den en eindigt met lijden. En toch
zijn zij meer dan overwinnaars door
Hem. Die hen heeft liefgehad. Het
geloof overwint alles. En dat geloof
is het eten en drinken van Christus
vleesch en bloed, toegereikt in de pre-
ue weg i^ca ^^^---" "r;- I vleescn en oioea, xoegerei
verlaat Zijn knecht niet, al verlaat l Evangelie en de bedie-
Zijn knecht den Heere. Eha is mensch Sacramenten en toegepast
gelijk Abram in Egypte. De mensch HeiUsen Geest. Daardoor
mensch
moet evengoed geopenbaard worden
als de Heere, al zijn het de aange
naamste tijden voor Gods volk niet.
Als de mensch geopenbaard wordt,
dan is Gods volk niet nuttig voor
zichzelf, noch voor een ander. En de
Heere wordt er niet door verheerlijkt,
maar verdacht, gewantrouwd en ge
lasterd. Doch in dien toestand beseft
het volk het niet. Het is bUnd en
meent te zien. Het is niet beschaamd,
maar heeft gelijk, naar hun verduis
terd oordeel.
Hoe moest Eha uit dien toestand
verlost worden? De Heere moet tot
EUa wederkeeren. De Heere gaat
hem na, als hij vlucht op al zijn wegen
tot in de woestijn, waarin hij veiUg-
heid zocht tegen zijne vijanden. Doch
er moet meer gebeuren. De Heere
blijft voor Zijn volk verborgen, al gaat
Hij ook met hen op al hunne wegen.
Het volk slaapt. Wij moeten aange
roerd, d: i: wakker geschud worden.
Eerst met het Woord. Dit yerkt een
aanvankehjke verandering: „EUa zag
om". Hij zag aan zijn hoofdeinde een
koek op de kolen gebakken en een
flesch met water. EUa voelde iets van
het wonder van Christus als Borg,
dat Hij door Gods toorn verteerd is.
Hij kreeg eenig gemeen licht in het
verlossingswerk door Gods Geest. Hij
at en dronk. Maar hij legde zich weer
neer en stond niet op. Hij stond niet
op uit zijn dwaling, ongeloof, vrees
voor degenen die het Uchaam en de
ziel niet kunnen dooden.
Ten tweeden male komt de Heere
tot Zijn volk. Dan werkt de HeiUge
Geest zaligmakend. Dan is er kracht
bij om op te staan en gaat hij veertig
dagen en veertig nachten tot aan den
berg Gods, Horeb. Op Horeb of Sinaï
heeft God Zijn verbond gemaakt met
Zgn volk in Christus, Die de Wet vol
bracht heeft voor Zijn volk en door
de wedergeboorte in Zijn volk. Zij
kunnen komen door de kracht der
spijs Christus tot aan den Sinaï. En
toch is de toorn Gods niet weg. Daar
om vreesde Israël den Sinaï. Straks
staat EUa op den Sinaï. Wind, aard
beving, vuur brengt de Wet teweeg.
Maar de Heere is in het suizen van
een zachte stilte, dat is het Evange
lie. Toen I bedekte PUa zijn aange-1
nmg
door den Heiligen Geest
keert EUa weer terug, geloovig werk
zaam, tot de waarneming van zijn
ambt. In de spelonk kan hij niet blij
ven, evenmin als Luther op den Wart-
burg. Elia moest den strijd weer in,
al was het de strijd van de aankondi
ging van de oordeelen Gods en van
Zijn aanstaand verlaten van den
dienst. Christus bleef over, al vertrok
ook Zijn knecht en al dreigden er don
kere tijden te komen van de wrake
Gods.
M. Ds. B.
lil
d* weg zoude voor
Sta op, eet! want
u te veel zijn.
(1 Kon. 19
VERVOLQ..
7b.)
personen, beteekent son:3 blijvönde schade
in ;hun zaak, werkloo'iheid' voor andere
menschen. Zij, die nu e.n langen tijd zon
der werk zijn, kunnen beter eenigen tijd
uit het maatschappelijk ieven gemist wor
den dan vele anderen. Natuurlijk niet om
dat het „toch maar wer"-;loozen" zijn, maar
omdat door deze omwisseling de welvaart
het best gediend is. En als wij ons voor een
ding moeten wachten, dan is het voor scha
de toebrengen aan de bedrijvigheid die er
Gode zij dank, nog is.,
Nu hebben zich vrijwillig 1500 dienst-
pUchtige werkloozen aangemeld, maar 25000
soldaten hebben verzocht naar huis te mo
gen gaan. Elk verzoek wordt goed beke
ken eer het wordt ingewUligd. Het verlof
moet noodig zijn. In drie ploegen wordt er
op het Dep. van Defenisie aan gewerkt,
want er is met deze dingen natuurlijk spoed
spoed. En de Burgemeesters hebben 1500
werkloozen opgegeven, die geacht kunnen
worden heel goed een makker-soldaat te
kunnen vervangen.
En zoo zijn wij weer op weg een beetje
militair te worden. Want het stak met ons
de laatste jaren niet uit. Men meende wel
zoo ongeveer buiten leger en vloot te kun
nen. Er was zooveel geloof „in den mensch"
daWiet geloof aan Gods Woord en deszelfs
begmselen er voor opzg gezet werd.
In de laatst verloopen jaren heeft „de
mensch" ons echter wel;wat erg teleur ge
steld. Hij is zoowaar Weer tot vechten en
moorden in staat gebleken, heel de bescha
ving ten spijt. En nu treden er weer van
die bekende reacties oi|, bijvoorbeeld, dat
wij ons gaan wapenen,j. omdat blijkt, dat
huurman vechtlustig \a\ Zeker, men kan
buurtcommissies vormep om oneenigheid
in der minne te schikken, maar een vecht
jas houdt zich met die alteraties niet op,
en daarom is het maar het beste om eigen
veiligheid zooveel mogelijk te bevorderen.
Dat is Christenplicht. Aan het toeval laat
de christen niets over.
Met dat al, de opgeroepenen dragen den
last. En hoe eervol het soldatenpak ook is,
de werken des vredes zjjn beter. Zijn ook
minder kostbaar. Door de militaire bedrij-
\5igheid worden groote sommen verston
den. En dat bij den reeds zoo zorgvoUen
toestand. Er worden nieuwe, ernstvolle
bladzijden in Neerland's geschiedenis ge
schreven. Dat ons volk er maar uit leere!
Want het „daar is geschied" is zoo leer
zaam. En het „daar staat geschreven" is
niet minder beteekenisvol. Uw Woord is
een lamp voor mijn voet en een licht op
mijn pad!
WAARNEMER.
AFSTERVEN VAN HET JONGE
UIEN GEWAS.
Soldatenzorgen De omwisseliiiig
De verdetdiging des lands een na-
tUuxUfke zaak ZorgvoUe tijden.
mens den rijkslandbouwconsulöit Voor vLasi*
teelt, worden aanbevolen, daar £i«ar-in het
hierèoven beschreven geval hoogstwaarschijn»
lijk met een analoog vraagstuk ite make:n
heeft.
Mededeelingen omtrent het optreden van het
beschouwde verschijnsel, alsmede de resulted
ten van een eventue«le bespuitibgj. Welke bij
voorkeur bij' uien in verbanld mft ét bij
dit gewas onbekendheid van haar uitwerking
proefsgeWijs dient te wo*cfen uitgevoerd, zul-*
len door mij steeds op hoogen prijs worden
gesteld.
Middelharnis, 16 Mei 1939.
Ir. C. W. C. VAN BEEKOM
Lindbouwkundig ingenieur biji de
Ned, Uien^Fe^d.
Het is begrijpelijk, dat menig dienstplich
tige, die nu zijn soldatenplicht bij de grens
bewaking vervult, behalve om vrouw, kin
deren en ouders, ook al eens denkt aan zijn
inderhaast verlaten werk. De zaak roept
om behartiging, maar de baas is „in dienst"
Moeder de vrouw of een gedienstige doet
zoo goed en kwaad als het kan wat er ge
daan moet worden, maar, het oog van den
meester maakt het paard vet, ze,gt het
spreekwoord, ende meester is afwezig.
Anderen weer moesten hun patroon vaar
wel zeggen, omdat de Regeering hen naar
de grenzen riep. Zal de ^betrekking lang
open blijven? Niet elke patroon ,kan maand
in maand uit een plaats open houden. Als
er dan een geschikte nieuwe man gevon
den is, valt het moeilijk dezen weer weg
te sturen nadat hij in het werk is ingevsdjd,
omdat de dienstplichtige terug komt
Zoo gezien is het volkomen te verdedi
gen, dat de Regeering hen, die aantoonen
dat aij moeilijk in hun werk gemist kun
nen worden, tracht naar huis te zenden,
om in hun plaats werkloozen op te roepen.
Immers, het in dienst houden van vele
Tijdens een bezoek aan h^t Landbowwi*
pnoefbedrijf „Zeeland" vestigde dei heeir
Schipper mijn aandacht op het £eit, dat 'O^
de uienproefvelden vele jpnge plantjes weig^
kwijnden.
Naar mij werd med*gedfeel)d', schijht een
dergelijk verschijnsel op meerdtre plaatsen
in Zeeknd met name ini |d« ^4.- zak^ Van
Zuid.'Beveland de aandacht van de landbou
wers op szidh te hebben g^vestig'd.
De pkntjes, die zich nog maar pas gel»
heel hadden opgericht, beginnen bij de topl»
pen af te sterven pmi veqiivolgens geheel
te gronde te gaan.
In de rijen konden de resten van derge,
lijke doode plantjes nog goed Worde;n t^
ruggevonden.
Bij nj.dere be^choiuwing vail het gewas;
bleek, dat het topgedeelte van vele ziekle|
plantjes door een groot aantal Thripsen was
bezet. 1
Het moge |0p het eet;ste geizicht eenigsf-
zins vreemd lijken, dat ook uien door een
Thrips^'soprt kunnen worde;n besühadigld, te
meer daar een dergelijke aantasting tot he,,
den niet in ons lamd was waargeiWMnen.
Wanneer men echter bedenkt, d'ajt de
Thrips*;,antasting bij uien i n alle streken vami
N.*=Amerika, waar de uienteelt vjain 'leejnige
beteek'enjs is, een plaag Vormt;, waarmede
men terdege rekening dient te houden, dapi
wint m.i. de gedachte-, dat de opgemerkte
Thripseni; nderdaad het afsterveji van helt
jonge gewas veroorzaakten, in hooge mate
aan waarschijnlijkheid.
Nider onderzoek is evenwel beslist nood»
Kakelijk en zal 'dan o|oik ter hajid yoiden
genomen.
'Dit prtikel heelft slechts toit dpel^'
voor hen, die momenteel te kampen hebben
met het beschreven vetSchijnse:! een we|g^
wijzer te zijn.
Hen zou ik Wilkn aanr44einf, indien zij
op de zieke plantjes die zeer kleinie zwart»
gekleiiride diertjes Viniden, of wel hun asscif
wezigheid vaststellen, door m:et de vochtige
hand door het geWas te slaan, deMlïdie
maatregelen toe te paassen ajls ter bestr'ijt»
ding van de kwade koppebi 'in vlas dooir
den PlanteWziektenkundigfen Dienst, mede na»
Indien Duitschland en Italië zeiden, wij
v/illen over onze eischen praten en confe-
reeren, doch indien ze niet worden inge
willigd, zij rechtvaardigen geen oorlog, ett
wij zien van oorlogvoeren af, dan zou het
vertrouwen wederkeeren, doch helaas zoo is
het niet.
Dit was wel het lichtpunt in de rede,
dat de as-mogendheden toch ook een wei
nig bevreesd gaan worden, en zien dat zij
toch voorzichtig moeten zijil om zich niet
in een avontuur te storten, dat inplaats
van overwinning, weleens hun ondergang
zou kunnen worden.
De menschen zijn middelen, laten wij toch
meer en meer van hen afzien, tot Hem,
Die de harten van de grooten der aarde
buigt tot hetgeen Hem behaagt. De mach
tigste en sterkste is enkel ijdelheid.
Dinsdag j.l. hebben wij de rede welke
Mussolini
te Turijn heeft gehouden in ons blad kun
nen lezen. Daarom zullen wij hier niet in
herhalingen treden.
Opvallend was de zinsnede
„Ik antwoord dat bij een objectief"
„en kalm onderzoek van den toe-"
„stand blijkt, dat er thans in Eur-"^
„opa geen vraagstukken zijn van"
„een omvang en scherpte welke"
„een oorlog zouden rechtvaapdi-"
„gen, die van een Europeeschen"
„oorlog tot wereldoorlog zou kun-"
„nen worden".
Hier werd dus de duidelijke erkenning
uitgesproken, dat de moeilijke kwesties
welke nog hangende zijn, en welke door
Mussolini „knoopen" werden genoemd, een
oorlog niet rechtvaardigen.
Is het dan niet vreeselijk dat ieder oogen-
blik zoo met den degen wordt gerammeld,
dat de volkeren in voortdurende angst ver-
keeren, omdat niet met eenig vertrouwen
kan worden gezegd, dat wij volgende week
niet in den oorlog zullen zitten?
Want wat deze woorden eigenlijk inhou
den is zeer moeilijk te zeggen.
Mussolini spreekt ervan dat een hande
w«rkeliph'ei|dl te verkiezen is boven een
langdurige onzekerheid.
Doch wat is die harde werkelijkheid?
Het leed, de smart, de rouw en de schade
daardoor worden veroorzaakt zijn niet uit
te spreken.
Als Italië van Frankrijk eischt, afstand
van Tunis, Nice, Corsica, dan is dit niet
een eisch, welke Frankrijk het recht geven
daarvoor oorlog te gaan voeren. Het recht
is aan de zijde van Italië, en het onrecht
aan de zijde van Frankrijk.
Zie dit is juist de Ziwakke plek, in de
buitenlandsche politiek.
De onderhandelingen tusschen Engeland
en
Biusland!
zijn een beetje vastgeloopen.
Met Turkije is Engeland tot overeen
stemming gekomen, maar met Rusland
botert het niet.
Rusland vwl niet stiefmoederlijk bedeeld
worden. Engeland heetft zijn lot aan dat
van Frankrijk verbonden, en nu wil Rus
land de derde in de overeenkomst zijn. Ge
lijke monniken, gelijke kappen. Niet Rus
land de grenzen van andere staten garan
deeren en zelf ongegarandeerde grenzen
hebben.
Deze eisch is voor de Engelsche diplo
maten niet gemakkelijk. Wat te doen?
A.s. week zal het militair vedrag tus
schen Duitschland en Itaüë worden ge-
teekend. Hitler zal a.s. Zondag een rede
houden. Kort uitgedrukt is de inhoud
samen vrede of samen oorlog.
Hiertegenover moeten de andere mogend
heden wel iets doen of ze vrillen of niet.
Onder dien dran,g en mede onder pressie
van Frankrijk, zal Engeland wel toege
ven, en verder gaan dan oorspronkelijk was
bedoeld. Rusland wil een heele en geen
halve vriend zijn, maar is hij te vertrouwen.
Zie, dit is het kardinale punt.
De komende weken zullen ons er wel
meer van vertellen, want Rusland wordt
het talmen van Engeland een weinig moe.
De weg welke Engeland opgaat is zeer
moeilijk en niet zonder ernstige bezwaren,
want de hechtheid van samenwerking is
niet zoo groot als bij de as-mogendheden.
Over
Dantziig
wordt de laatste dagen of weken niet veel
vernomen. Polen en Duitschland zwijgen en
wachten af, tenzij Hitler a.s. Zondag deze
kwestie verder ter tafel zou brengen.
De bevolking is onderling zeer verdeeld.
Zoo wordt er bericht, dat Duitsche A.S,
mannen de wachtl houden Voor Poolsch»