CriDWEEK5LADÖpGED.GR0nD5IAG vöönolZUID-HOaEnZCEUWiCHE EILATtDEn
Gedé-Zaif
Fa. H. BRABER
VITRAGE
N.Y. üiïGEVERSMAATSCHAPPU JILANDEN-NIEÜWS"
DIRKSLAND.
BXmA
A^CËRTJES
Buitenland
STICHTELIJKE
OVERDENKING
Verkeerde Propaganda
lie Jaargang
ZATERDAG 29 APRIL 1939
No. 1036
Dit nummer bestaat uit 2 bladep
Een getrouw woord
Uit het Kijkvenster
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDE.J" - 18e JAARGANG
UITGAVE VAN
Gevestigd te MlddeUuntb Prins Hendrlkstr. 122 C Giro 167930 i Fostboz 1 IA 17.
i^kantoor voor Zeeland: St. Maaitensdyk, Markt, Telel. 59.
Abonnementsprills 85 cent per 3 maanden 1^ vootultbetaling.
VnrschQttt lederen Woensdag en Zaterdag 2 nual per weck.
Atzonderllke nummert 5 cent Buitealand 8gulde»j)«r jaar
De groote heidenapostel Paulus
heeft te Efeze Timotheüs achtergela
ten opdat er zorg gedragen ~zou wor
den, dat geen valsche leeringen in de
gemeente zou worden ingedragen.
Hij moest dit doen, die taak was
hem op de schouders gelegd, en alzoo
vermaant hij Timotheüs.
Het evangelie der vrije genade was
levenservaring geworden door hem,
die tevoren een Godslasteraar was en
een vervolger, en een verdrukker,
maar hem was barmhartigheid ge
schied.
Uit dit eenzijdige wonder jubelt het
in zijn ziel dat de Heere redenen
neemt uit, en om Zichzelfs wille.
Alle roem aan de zijde van het
schepsel buitengesloten, waar er nie
mand is die naar God vraagt, liggen
de de mensch in Adams bondsbreuk
dood in de misdaden en in de zonde.
Welk een eeuwig onuitsprekelijk
wonder alzoo, dat er zou zijn: „een ge
trouw en alle aanneming waardig
woord."
De oorsprong hiervan ligt niet in
den tijd, maar in de eeuwigheid.
Eer er hemel en aarde was, eer er
de engelen als geschapen troongees-
ten waren, eer de tijd een aanvang
nam, had de Eeuwige, Drieëenige God
eeuwigheidsgedachten, om die in den
tijd te openbaren.
Toen was er de besluitende God,
Wiens besluiten in den tijd moesten
geopenbaard worden.
Hier is geen verklaring van te ge
ven. Zalig degene, die deze Gods be
sluiten mag leeren aanbidden.
Geen menschelijke beredeneering
kan deze besluiten ontwrichten. Ze
zijn eeuwig, onveranderlijk, onpeil
baar diep.
Immers die besluiten gingen over
het te scheppen menschenkind, dat
met het deugdenbeeld Gods in kennis,
gerechtigheid en heiligheid, 'zich
moed- en vrijwillig van zijn Formeer
der zou afzondigen en zich satan zou
overgeven.
Eeuwig wonder van ontferming,
over zulk een satan-toegevallene ging
het eeuwigheidswoord, uit eenzijdige
verkiezende zondaarserbarming:
Wie is Hij, Die met Zijn hart Borg
zou worden? Zoo sprak de Handha
ver des rechts, de Vader als Rechter.
Hier is het eeuwigheidswoord des van
eeuwigheid gegenereerden Zoon des
eeuwigen Vaders: Ik hebbe lust, o,
mijn God, Uw welbehagen te volbren
gen, die natuur van dien uitverkoren,
gevallen mensch aan te nemen, himne
zonden, de bergen hunner overtreding
in erf- en dadelijke op Mij te laden en
Uw heilige Wet voor hen te volbren
gen.
In dit Goddelijk verdrag wilde de
Heilige Geest als de derde Persoon in
de Heilige Drieëenheid de Toepasser
zijn. Odiepte des rijkdoms, beide der
wijsheid en der kennisse Gods.
Dit waren getrouwe woor
den, dat aan den gezegenden Tus-
schentreder nu een zaad zou toege
zegd worden, opdat het zij
Deze eeuwigheidswoorden zouden
openbaring hebben in den tijd. Uit
het souverein welbehagen, het per
soonlijke welgevallen, dat beleefd zou
worden Dij persoonlijke beleving.
Daarvoor moest de menschwording
plaats vinden en het Woord, vervuld:
„Een Kind is geboren, een Zoon is ons
gegeven, en men noemt Zijn Naam:
Wonderlijk, Raad, sterke God, Vader
der eeuwigheid. Vredevorst."
,,Dat Christus Jezus in de wereld
gekomen is."
Het eeuwigheidswoord dat daad
werd. In de volheid des tijds heeft
God Zijnen Zoon uitgezonden.
Verborgenheid der godzaligheid, die
groot is. God in het vleesch geopen
baard.
Deze zending moest dus doel heb
ben, en dit doel is, om uit het eeuwig
welbehagen in den tijd te openbaren
den diepsten grond van zalig worden:
„Om de zondaren zalig te
mak etn.'
Paulus noemt eerst in ons overden
kingswoord den naam van Christus
en dan van Jezus.
Meestal in de HeiUge Schrift wordt
eerst genoemd de Persoonsnaam en
daarna de Ambtsnaam. De eerste de
naam in het Hebreeuwsch, de tweede,
in het Grieksch. Eerst den Jood en
ook den Griek.
Hij is de heidenapostel. Hij mag uit
dragen de oud-Testamentische Gods-
gedachte: „Het is Mij te gering om op
te richten de gevallen hutte Jacobs,
Ik heb U ook gegeven de heidenen tot
Uw erfdeel."
Paulus schrijft aan Timotheüs, deze
vertoeft te Efeze, het eeuwig welbe
hagen, uitvloeiende uit het Vaderhar-
te Gods, klinkt alzoo te Efeze: Chris
tus Jezus.
Maar laten we Gods vrijmacht niet
beperken, waar de Heilige Geest als
de éénige Uitlegger het Licht laat val
len in het hart, hoe zijn dan de namen
als een uitgedrukte olie, doen inblik
kende in een oceaan van liefde, waar
voor de eeuwigheid niet te lang zal
zijn, om immer te mogen drinken uit
de beken der wellusten.
(Slot volgt.)
Ds. V. Br.
MOOIE RAMEN MET ONZE
en GRATIS GEMAAKT,
niEuws
AdTertentle«pri|s 20 cent per tegel. Reclames 40 ct.i Dieasti
aanvragen en aanbiedingen van 1—6 regels 80 d.t Boek*aan<
kondiging 10 cent per regel - Contracten belangr^: lager.
Dit is een getrouw woord en alle aan
neming waardig, dat Christus Jezus in
de wereld gekomen is om de zondaren
zalig te maken, van welke ik de voor
naamste ben. 1 Tim. 1 15.
,,Ik weet hoe 't'vast gebouw van Uwe
gunstbewijzen,
Naar Uw gemaakt bestek in eeuwig
heid zal rijzen;
Zoo min de hemel ooit uit zijnen stand
zal wgken.
Zoo min zal Uwe trouw ooit wank'len
of bezwijken."
Na iden strijd' Rome en Rood
Om een beginsel Bevolklngs-
toekomst.
Wel, wel, is me dat een veldslag geweest,
met die Statenverkiezing! 't Is waar, 'twas
alles zeer vreedzaam. Het was meer een
oorlog op papier, een edele wedstrijd.
Had die nu maar edele winsten bezorgd,
dan kon ik er hard over roepen, maar de
resultaten staan mij niet erg aan.
Allereerst zie ik, dat de drie coalitie-'par-
tijen nog vast in het zadel zitten, zij won
nen met hun drieën 19 Statenzetels in heel
het land. Daartegenover moesten andere
partijen dat ontgelden; de Herv. Ger. Staats
partij (Ds. Lingbeek) verloor haar eenigen
zetel, de Staatk. Geref. verloren er drie,
de N.S.B, van den heer Mussert leed een
verlies van niet minder dan 23 zetels.
De Roomschen boeren gestadig vooruit.
Bestond er tot voor .kort nog een R.K. De
mocratische partij,die 5 Statenzetels had,
nu is deze met de officieele R.K. Staatspar
tij vereenigd, welke een totaalwinst van 6
Statenzetels maakte. Het percentage der
Roomsche stemmen in ons land bij de drie
laatste verkiezingen was achtereenvolgens
27, 28 en 29% van alle geldige stemmen.
Als we nu alle partijen die 'f/ij ook maar
eenigszins als protestant aanmerken, saam-
nemen, dan ig hun percentage irt 3 verkie
zingen geweest 24, 27 en 26%, dat is dus
belangrijk beneden dat der Roomschen.
De ver-roomsching van ons land schrijdt
dan ook langzaam maar zeker voort en doet
voor de toekomst van ons protestant volk
het ergste vreezen. Bij elke verkiezing zijn
er 100.000 méér Roomsche stemmen.
De Sociaal-democraten kunnen tevreden
zijn. Wel verloren zij in totaal 2 Statenze
tels, maar zij boekten toch 100.000 stem
men meer dan in 1935. In Zuid-Holland heb
ben zy nu 24 Statenleden tegen 20 in 1923,
zoodat zij bij elke Statenverkiezing één man
méér in de Staten brachten. Zoo zal dan ook
de macht in. Nederland' in de naaste toe
komst wel tusschen Roomsch en Rood ver
deeld worden.
Ja, die toekomst van het Nederlandsche
volk, hoe gaarne verdiepen velen er zich in.
Wat zal die toekomst brengen? Zal het ge
tal dergenen die uit en bij Gods Woord
willen leven zich handhaven? Of zullen de
belijders maar weinige zijn? Wij weten het
niet. Naarmate het einde aller dingen nar
dert zal zich, naar des Heeren Woord, de
mensch der zonde openbaren. De voorteeke
nen van die dagen vertoonen zich meer en
meer. Des Heeren kerk wprdt een klein
kuddeke genaamd. Wij zouden liever zien
een machtig heirleger, dat God in waarheid
dient en de komst Zijns Rijks voorbereidt,
maar alzoo is het niet des Heeren wil. Ons
is het genoeg te weten, dat de Koning der
kerk over Zijne Bruid waakt, het is des Va
ders welbehagen haar het Koninkrijk te ge
ven; het is haar verordineerd, dus zal het
zeker zoo komen. Dat neemt natuurlijk niet
onzen plicht weg om ook pp staatkundig
terrein voor 's Heeren Naam en zaak op
te komen zoo dikwijls wij voor de keuze
gezet worden. Dat er dus méér dan één
christelijke partij bestaat strekt den protes-
anten niet tot eer, maar het wijst .toch op
een ernstige pogen, om de beginselen, zoo-
als het volk die dan ziet, tot rechtsgeldig
heid te brengen. En dan gaat het niet zoo-
ziper om het succes als om ,de conscientie-
kreet welke ook uit een schijnbaar verloren
stemming op klinkt. Men wil om zijn begin
sel nog worstelen, er nog tijd en geld aan
ten koste leggen; welnu, ik mag dat liever
zien dan dat men maar „liberaal stemt
want de liberale candidaten zijn toch óók
beste menschen." 't Moet ons om een begin
sel gaan, dat brengt teekening in den strijd
en met ons beginsel moeten wij durven
ondergaan! Ziedaar. Ofschoon ik niet ver
heel, dat het mij aangenamer is met mijn
eenmaal verkoren standpunt te blijven bo
ven drijven.....^...
Rest mij nog mededeeUng te doen van de
jongste resultaten van een bevolkingsstu
die, door Prof. Methorst verricht. De Di
recteur van het Rijksstatistiekbureau heeft
op grond van de bestaande bevolkingscij
fers eenige nadere berekeningen voor de
toekomst opgezet. Die komen hierop neer.
In 1849 stonden er tegenover 11 menschen
van 55 jaar en ouder, 33 menschen van be
neden 14 jaar. Er was dus, als ik het eens
in den vakterm mag zeggen, voldoende
vervangend materiaal. Voor één oude ston
den er 3 jonge menscheii. gereed. In 1935
was het anders. Toe stonden er tegenover
14 ouden (boven 55 jaar) maar 30 jongen,
of zoo ongeveer tegenover 1 oude 2 jonge
ren.
En de Professor rekent uit, dat het in
1975 aldus zal zijn: tegenover 23 ouden
staan dan 20 jongeren. Dat beteekent, dat
dan 23 bejaarden slechts door 20 jongeren
kunnen vervangen worden, dus loopt het
getal menschen dan achteruit. Dan is er dus
in Nederland geen levensmoed meer.
Vreemd genoeg. De beschaving is zoo toege
nomen, de levensgewoonten des volks zijn
zoo verrijkt, de positie van den arbeider
is weelderig bij veertig jaren geleden ver
geleken. En toch, bij al ,die behaalde suc
cessen is er geen liefde tot een groot na-
kroost. Het scheppingsbevel Gods wordt ter
zijde gelegd, de mensch wil zelve zijn lot in-
handen nemen. Nu, daarvan zullen de gevol
gen zich laten gevoelen. Gelijk zij ook thans
reeds waarneembaar zijn voor elk, die niet
opzettelijk de oogen sluit.
WAARNEMER.
tegen eelt en likdoorns, zal nimmer over
troffen -worden, door welk middel ook
45 cent per doosje. Gedé Voetbadzout
45 cent. Gedé LikdoornpUlater 45 otnt.
Omstreeks dezen tijd kan ons ,de wereld
zoo 2!uiver schijnen, zoo smetteloos; nu het
nieuwe leven weer alles in de natuur in
nieuwe groeft en bloei zet! De kale boomen
en de verschrompelde struiken, wel veel ge
leden door de korte strenge winter, zijn
weer verjongd te voorschijn gekomen met
het teere, groene kleed. En overal staan de
vruchtboomen als reuzegroote boeketten te
pralen in de zondoorschenen heldere lucht.
Zou de jachtende mensch van dezen tijd
voor al dat schoon nog oog hebben? Zou
den nog enkele minuten op den dag, die zoo
haastig' mogelijk moet worden doorge
maakt, overig zijn om met aandaht te zien
naar het nieuwe leven, dat overal is uitge
barsten en te bloeien staat in pure pracht
En zouden in onze tijd nog menschen zijn
die in alles rondom zich de trouwe Gods
mogen opmerken; de belofte des Heeren:
dat voortaan zomer en winter niet meer
smullen ophouden?
Och. zoo haast komen de mooie dagen
weer, of de mensch trekt er op uit. En de
Zondagen gaan weer worden de dagen van
uitstapjes, van fietstochten en busreizen.
Door de advertenties worden de menschen
weer gelokt om (vooral op Zondag), te gaan
naar de bollenvelden, de bloeiende Betuwe
of de bloementuin van Zeeland.
Nu geloof ik dat het gros van die bezoe
kers niet in de eerste plaats gaat om de
schoone natuur te bewonderen, nog veel
minder om den Haere te verheerlijken in de
groote daden van gena, waardoor Hij het
aardrijk meer doet voortbrengen dan door
nen en distels. De dag moet immers door
gebracht, en het staat wel een beetje voor
naam om een rondrit mee te maken door de
bollenstreek; een bezoek te brengen aan de
bloeiende Betuwe oï eens een ritje te maken
door Zuid-Beveland. En die dingen waar
voor zooveel propaganda wordt gemaakt,
nietwaar
Het staat gekleed om van de partij te
zijn. Er is meerdere toeloop dan naar de
kerk.
Nu is het een zekere waarheid dat het
geld moet rollen. En verscheidene menschen
moeten in de zomermaanden verdienen voor
een heel jaar( Bevordering van vreemde
lingenverkeer brengt verhoogde welvaart.
Het is dan ook geen wonder dat er propa
ganda gemaakt wordt, ook in ons land,
om de vreemdelingen naar de mooie plaat
sen te lokken, en de eigen" menschen, de
Nederlanders, zooveel mogelijk in te pren
ten dat ér ook in eigen land reizen te over
.gemaakt kunnen worden, die kans hebben
van slagen.
Er is in ons land dan ook een Algemeene
ne Nederlandsche Vereeniging voor Vreem
delingenverkeer (A.N.V.V.) Aan propagan
da voor het toerisme gaf deze vereeniging
in 1938 de som van f 160.000 uit. Deze ver
eeniging werkt met staatssubsidie, dus
treedt ze niet op voor een bepaalde groep'
menschen, maar voor het algemeen.
Wat nu .de directeur van genoemde ver
eeniging laatst heeft verklaard, kan m.i.
funest werken. Hij heeft n.l. in een bijeen
komst met vertegenwoordigers van de Ne
derlandsche pers als :^ijn meening te ken
nen gegeven, dat ons land veel te puri-
tjainsch was. Voor den vreemdeling is dat
vervelend. Hij noemde de plaatselijke ver
boden van gemengd zwemmen, dansverbo
den, vroege sluiting van cafe's, speeltafel
verbod (de beruchte roulette) en nog meer
verboden, die z.i. het trekken van vreem
delingen ten-zeerate, remmen.
Al die verboden, die remmende factoren,
betitelt genoemde directeur als „preutsch-
heid," die ons land jaarlijks enorme som
men kost (die anders in ons land zouden ko
men en die we nu moeten missen). Hij
gaat dan ook zóó ver, dat hij publieke pro
paganda maakt voor uitbreiding van
nachtvergunningen, voor de speeltafel, voor
opheffing van dansverboden, enz.
Als hij echter meent dat daardoor ons
land vooruit zal gaan, dan heeft hij het
juist bij het verkeerde eind. Ons land kan
niet te puriteinsch zijn in dit opzicht. Wij
zouden zeggen: de zondige vermaken wor
den al grif genoeg toelaten. De taa,k van
de Regeering is juist om die publieke verma-
lijkheden (en zeer zeker op Zondag) tegen
te gaan. Zij heeft immers de taak om op
het publieke terrein alles te weren wat de
eere Gods aantast. Als de directeur van de
A.N.V.V. de opheffing van die verschillende
verboden, die sta-in-.de-wegs, een algemeen
landsbelang acht, dan is hij er finaal naast.
Hiervan kan ons land niets dan schade heb
ben. Juist het weren van de zondige ex
cessen kan vruchtbaar werken voor de mo-
reele stand van ons volk. Immers in het
houden van Gods geboden is gróóte loon,
meer en beter dan de gewaande welvaart,
die de directeur voorstelde.
Het hoeft dan ook geen betoog, dat men
schen die met God en Zijn Woord rekening
houden, genoemde vereeniging niet kunnen
steunen.
Er komt nog bij dat verscheiden men
schen, die een vacantiereis kunnen en wil
len maken, juist niet die pretjes" en ver
maken" zoeken, waar nu het pleit voor
wordt gevoerd.
Uit bovenstaande blijkt weer duidelijk,
dat in onze tijd de welvaart van het volk
gezocht wordt buiten God om. De inzettin
gen des Heeren worden gewoonweg op zij
gezet; men denkt er niet eens om. Het is
juist een tegengestelde werking. Bij alles,
èn altijd, èn zeker in deziC benarde tijden,
dienen we rekening te houden met wat de
Heere wil, omdat Hij het waardig is, dat
we Hem dienen, maar ook omdat we het
verschuldigd zijn, daar Hij toch .de opperste
Wetgever is.
Z. B.
Een koker "AKKERTJES"
van 12 stuivers bevat
thans 13 "AKKERTJES".
Als U een origineele glazen buis
koopt, heeft U twéé voordeelen:
U heeft er één extra. En
U heeft ze dan altijd in huis
bij nacht en ontij, bij plotseling
opkomende Hoofdpijnen, Kies
pijn, Migraine, Rheumatischa
pijnen, Kou, Griep en Koorts.
Per doos van 2 stuks - 2 stuivers.
Mji Per koker met glazen buis van 13
Dertig jaar geleden schreef de Duitsche
schrijfster Bertha von Süttner een boek ge
titeld: „Die Waiffen nieder!" (De wapens
neer), een boek, dat in dien tijd veel op
gang maakte. Zij beschreef daarin de ver-
solirikkelijkheld nav een oorlog en be
oogde toen al een soort ontwapening te
weeg te brengen.
Bertha von Süttner was er een van de
garde van de latere dragers der gebroken
geweertjes, die een algeheele ontwapening
wenschten. Nu is het boek verouderd, niet
alleen omdat we een moderner bewapening
hebben gekregen, waarbij een oorlog van 40
50 jaar terug kinderspel zou ziJn, maar
gok, omdat men de tegenstellingen van be
en ontwapenaars niet meer zoo vindt. De
vrees voor een dictatoriale overheersching
2ial daar niet vreemd aan zijn.
Twintig jaar geleden stond de wereld
gewapend tegenover elkaar, en thans, nu de
gevolgen van dien gruwzamen oorlog zich
nog maar langzaam herstellen, staat men
alweer, en met veel grover geschut te
genover elkaar.
Millioenen bij muloenen guldens kost dit
verschillende landen en steeds hooger stij
gen de lasten.
Frankryk
staat ook gereed in volle wapenrusting,
welk harnassement ontzaglijke offers van de
bevolking vraagt. De regeering heeft moe
ten besluiten zeer ingrijpende maatregelen
op economisch en finantieel gebied te ne
men, waarbij een ,bewapeningsbelasting"
zal worden ingevoerd van 1 pet. van de uit
gaven, terwijl de arbeidstijd wordt verlengd
tot 45 uur per week. De Fransche minister
van Pinantiën heeft in een radio-rede de te
treffen maatregelen verduidelijkt. „Of wij
willen of niet, zoo heeft hij gezegd, wij zijn
allen persona,ges in het drama, dat het Eu
ropa van thans is. Het is mijn harde plicht
nieuwe offers van U te eischen omdat wij
nieuwe feiten onder de oogen moeten zien.
In het Westen zijn er bewonderingswaar-
dige kleine en vrije volken, waarvan één
bereid is ^jn land onder water te zetten
en een ander verklaard liever te willen ster
ven dan het hoofd te buigen, dat het ge
durende eeuwen heeft hoog gedragen. Te
midden van dez(e volken staat Frankrijk,
dat grooter is, naarmate het meer be
dreigd wordt. Frankrijks' kracht is nimmer
zoo noodig geweest voor het land zelf en
voor de wereld, zei de minister. Indien
Frankrijk mor,gen verdween... wat zou En
geland kunnen doen? Wat ozu zelifs het
groote Amerika kunnen?
HiJ betoogde verder dat hetgeen in mid
den Europa is gebeurd (door Dultschland
en Italië) het antwoord van Frankrijk en
Engeland het besluit is tot een nog groo
tere krachts-inspanning. Deze krachts-in-
spanning, door de Fransche regeering een
stemmig goed,gekeurd, zal het land vyf-
tien milliard francs kosten.
Die Waf f en nieder! Daar ds dus voorals
nog geen zicht op. Ook in
Kngeland
niet. Sir John Simon, de Kanselier Van de
Engelsche schatkist, heeft in hfet Lagerhui*