CHQWEEKEMADÖpGED.GDOnD&lAG vöÖRolZUID-HOainZCElJWSCriE EIIAHDEn
lALSEM
N.V. üiïGEVERSMAATSCHAPPIJ JILANDEN-NIEÜWS"
vèfc'?
lie Jaargang
ZATERDAG 22 APRIL 1939
No. 1034
STICHTELIJKE
OVERDENKING
Uit het Kijkvenster
Ingezonden
AKKER'S
18e jaargang
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDE.g"
miGAVE VAN
Dit Dummer bestaat uit 2 bladen
De vrede Uwer kinderen groot
Laat ons nog eenmaal onze aan
dacht vestigen op dit woord. Het hoo-
ge belang der zaak vereischt het. Im
mers er was nimmer een tijd gelijk
aan den onzen, waarin de heerschap
pij van het menscheüjk verstand en
de aanmatiging van het menschelijk
denken zoozeer op den voorgrond
trad. De wijsheid der wereld heeft
zich tot hoogste rechtbank opgewor
pen over alle vragen. Zij heeft het ge
loof aan de aangeboren verdorvenheid
en dat deswege de mensch verduis
terd is in het verstand, uitgewischt.
Zij beperkt zich niet alleen tot de on
derzoekingen en uitkomsten van de
dingen dezer aarde, maar zij werpt
zich met ongemeene stoutheid op de
dingen der eeuwigheid, om de belan
gen en de vastigheid der geestelijke
en eeuwige dingen uit de hoogte te be-
sUssen. Daarom is onze tijd zoo ont
zettend gevaarlijk te achten. De los
bandigheid verslaat hare duizenden;
maar de wereldwijsheid verslaat ha
re tienduizenden. Zij staat vierkant
tegen de'wijsheid, die van boven is.
Aan hare openbaring en vrucht is zij
te kennen.
De wijsheid dezer wereld is natuur
lijk, is duivelsch. Gekant tegen God
en strijd voerend tegen Christus, on-1
derwijst ze hare beminnaars ten ver-
derve en kan nimmer hare kinderen
bevredigen. Denk toch niet, o mensch,
dat ooit een eenige van hare kinde
ren vrede zal kunnen smaken. De
vrucht van de wijsheid dezer wereld
is de dood en eeuwige onrust. Men
moet wel moedwiUig de oogen sluiten
om niet te zien de rampzaUge vrucht
van de wijsheid der wereld over de
gansche aarde. Is er ooit zulk een on
vrede en onrust geweest als nu? Zulk
een ontembar.e vijandschap en wre
vel? Wereldwijsheid zit op den troon
met vertreding van de wijsheid Gods
maar zij bereidt dan ook den zoon des
verderfs voor om al hare kinderen te
verteren.
Maar niet alzoo de wijsheid die van
boven is. De Heere leert Zijne kinde
ren. En die leering is zuiver, is be
scheiden, is hemelsch en voert tot
grooten vrede. Neen, zij kan zich niet
met de wijsheid der wereld vermen
gen. Alle menschelijke wijsheid en
vleeschelijk vernuft moet vallen in
de zake Gods, want daar is geschre
ven: „Ik zal de wijsheid der wijzen
doen vergaan en het verstand der ver-
standigen zal Ik te niet maken." Waar
is de wijze? Waar is de Schriftge
leerde? Waar is de onderzoeker dezer
eeuw? Heeft God de wijsheid dezer
wereld niet dwaas gemaakt? Want
nademaal in de wijsheid Gods de we
reld niet heeft gekend door de wijs
heid, zoo heeft het Gode behaagd
door de dwaasheid der prediking za
lig te maken die gelooven.
De Heere leert Zijne kinderen. Wie
is een leeraar gelijk Hij. Die leert wat
goed is. Wiens onderwijzing steeds
gepaard gaat met eene liefelijke trek
king, want „een iegelijk die het van
den Vader gehoord en geleerd heeft,
komt tot Mij," zegt de Heere Jezus
Christus.
Laten aardsche leermeesters trach
ten hunne leerlingen verstandelijk te
ontwikkelen, het is Gods voorrecht
h e t hart Zijner uitverkoren kinde
ren te onderwijzen, want Hij geeft
Zijne wet in het binnenste en zal die
in hun hart schrijven. De apostel Pau-
lus noemt dat: door den Geest te ont
vangen het Woord der wijsheid en der
kennis. En Christus zegt: vleesch en
bloed heeft u dat niet geopenbaard,
maar Mijn Vader Die ia de hemelen
is.
De Heere leert Zijn uitverkoren kin-
ren als machthebbende, waar Hij ze
trekt uit de duisternis en brengt tot
Zijn wonderbaar licht en zet op den
weg der zaligheid, hen bestuurt en
bearbeidt tot alles wat zij tot het le
ven en de gelukzaligheid van noode
hebben. De koninklijke harpzanger
roemt er als in: „Hij zal de zondaars
onderwijzen in den weg; Hij zal de
zachtmoedigen leiden in het recht en
Hij zal de zachtmoedigen Zijnen weg
leeren."
De Heere vernieuwt het hart, ver
licht het verstand, buigt den wil en
brengt tot een zaligmakende en leven
de kennis der waarheid, zooals ze in
Christus is.
Hij leert hun het geloof, zooals het
is een vrucht des Geestes, het onder
houdt met eeuwige dingen en bestuurt
in deszelfs uitgangen op den Midde
laar. Leert hun eene hoop, die recht
gegrond is op het eenig Fundament
dat gelegd is; eene liefde, die uitge
stort is door den Heiligen Geest, eene
lijdzaamheid om het kruis gewUlig op
zich te nemen. Voeg het alles teza
men: het Goddelijk onderwijs heeft
betrekking op alles wat tot de beoefe
ning van GodzaUgheid behoort, onder
een gestalte die uit God isuit het be
ginsel des waren geloofsuit gehoor
zaamheid des gebods en eene reine be
doeling van Gods eer en heerlijkheid.
De Heere leert Zijne kinderen, dat
ze de wijsheid der wereld en alle ijde
le steunsels verloochenen, om alleen
in Christus en Zijne gerechtigheid ge
vonden te mogen zijn en in Hem zich
als voorwerp van des Vaders gunst te
mogen kennen.
Zou zulk een leeren geen dierbare
vrucht afwerpen? Gewisselijk. De vre
de dier kinderen zal groot zijn. Vre
de, is *r kostelijker goed denkbaar?
De wijsheid der wereld moge voor een
oogenblik de grootschheid des levens
doen inoogsten; vrede kan ze niet
aanbrengen. Aan hare vrucht
knaagt de worm van «eeuwigen onvre
de.
Maar de wijsheid van boven doet
deelen in de vrucht des Geestes, welke
is vrede en blijdschap. Neen, dat is
geen valsche, maar die echte en ware
vrede des- harten, zoetste honigdrup-
pel uit Gods beker. De Heère eigent
dat kostelijke goed al Zijne onderwe-
zene kinderen toe en dezen zijn daar
op gezet als het dierbaarste kleinood
dat zij bezitten kunnen. Wat! Gaat
het hart van het dóór God onderwe
zen volk niet naar dien vrede uit?
Vrede met God in Christus
door den Heiligen Geest? Zijn dit niet
de zuivere bedoelingen van het op
rechte volk, 'dat de Heere Zelf van
vrede spreke tot nen.? Wat! Met zali
ge ruimte mogen ze wel eens zingen:
Wat is dan de wereld arm met al
haar wijsheid. Maar Gods volk is rijk
en gelukkig; een geluk, dat duurt tot
in een eindeloozé eeuwigheid.
De mond des Heeren Zelf getuigt:
de vrede uwer kinderen zal g r o o t
zijn. Een groote vrede, want ziet ge op
het wezen, dan behelst de vrede Gods
alle schatten van zuiver voldoend ge
not. Het genot der wereld is onge
noegzaam. Daaraan knaagt de worm
van tijdelijk en eeuwig verdriet. Maar
deze vrede is zielvervuUend, als zijn
de geworteld in de vriendschap met
God,, die Zijn volk lief heeft met een
eeuwige liefde.
Een groote vrede als ge opmerkt
deszelfs, grondslag, want deze vrede is
gewottèld iri Gods eeuwig Trouwver
bond, dat van geen wankelen weet;
geworteld in het bloed des eeuwigen
Testaments^ dat alle ocwzaak heeft
weggenomen, welke dien vrede in den
weg lagen..
Een groote vrede als ge ziet
deszelfs duurzaamheid, want dat zal
zijn tot in eeuwigheid. Want, zegt Je-
sajia;;-r,het werk der gerechtigheid zal
zen vrede? O
l, van de lippen
vernomen, is
Itssteen. Al het
djsheid zal ver-
vrede zijn en de werking der gerech
tigheid zal zij9gerustheid en zeker
heid tot in eeuwigheid." Hoe welge-
lukzalig dan het volk, dat het geklank
van dien vrede kent; zij zullen in het
licht van 's-Heeren g^nschijn wande
len. Welk een heil!
Maar wie kent
mensch, deze waarhl
der eeuwige Wijshei|
een onbedriegelijke
geschetter van werel(
gaan. Al het geroep vin een valschen
vrede zal welhaast verstommen. Toet
sen we ons zelf. Deze waarheid beslist
onweersprekelijk of onze wijsheid
dwaasheid is gevondenof we van bo
ven geboren zijnof we uit de duister
nis getrokken zijn tS Gods wonder
baar lichtof ons hart en consciëntie
met ons leven Gode getuigenis geven.
Die van den Heere geleerd zijn, zijn
kinderen der opstanding en des eeu
wigen levens. Hoe bok bestreden en
bekampt, zij zullen deelen in de
vrucht: vrede, vrede door het bloed
des kruises. Alle wederwaardigheden,
bestrijdiiiggn en moeiten kunnen het
wezen v^ït dien vrede niét verstoren,
Gods volk zal eenmaal alles te boven
zijn, om eeuwig te deelen in het volle
genot van dezen grooten vrede in de
onmiddellijke nabijheid van den Drie
eenigen God.
Welgelukzalig zijn deze kinderen
tot ïin eeuwigheid.
Ds. B.
wet
H. GROOTENBOER.
Een warme, dikke jas en een dikke
shawl is goed voor rheumatische
pijnen.
niEuws
Gevestigd te Mtddelluindi Flint Hendtikstr. 122 C Giro 167930 i Foatbox I Xtl. 17,
AdTertentie*pia» 20 cent per legeL Reclames 40 et; Diemrt»
lamrtigea en aanbiedingen van 1—6 regels 80 rf.; Boekcaan.
fcondigins 10 cent per regel - Contracten belang^k lager.
Bijkantoor voor Zeeland: St. Maartensdijk, Markt, Telef. 59.
AboamemeffitsprQs 85 cent pet 3 maanden bf| vooraltbetaling.
Vnscliffint (edeien Woensdag en Zaterdag 2 maal f er week
Afsomderl]^ nummer* 5 cent Buitenland 8 gulden pn jaai
En al Uwe Idnderen zullen van den
Heere geleerd zijn en de vrede uwer
kinderen zal groot z^jn. Jes. 54 13.
Wat vree heeft elk die Uwe wet bemint,
Zij zullen aan geen hinderpaal zich
stooten,
Ik, Heer', die al mijn blijdschap' in U
vindt,
Hoop op-;UwJièil met al Uw gunstge-
nooten.
Per stuk S et. 12 stuks 5Ó et. Bij Apothekers en Drogisten.
Krantenidiipséls' üz Heit Geen
grafrede voor Willem Lodewijk De
labllea Een redenaar, kort van
stof.
Die wat bewaart die heeft wat. Menig
krantenartikel heb ik al bèWaard; hier in
een boek. ginds in een lade. Al den schat der
schoonheid van de geschiedenis van Neder
land zou wel als een schilderij aan den wand
dagelijks voor onze oogen moeten staan.
Want over geschiedenis loopen mijn knipsels
Hier heb ik een krantenknipsel over Wil
lem Lodewijk van Nassau, die geleefd heeft
van 1560 tot 1620 en Gouverneur van Fries
land was. Als kundig, moedig en godvree
zend krijgsman heeft hij de zaak der Ne
derlanden en van de Reformatie grooten
dienst bewezen. Willem Lodewijk was in
zijn provincie zeer bemind; de Friezen
noemden hem vader: „Uz Heit." Nog komen
ons de vruchten toe van den machtigen
kamp, dien de Oranje's hebben gestreden
tegen Spanje. Immers, het was niet alleen
de verdediging van ons grondgebied, waar
voor men vocht, maar de verdediging van
de ware religie, van de vrijheid om God te
dienen naar Zijn Woord!
Gansch het nu levend geslacht en bij
zonder onze jonge menschen mogen
zich deze waarheid wel eens te binnen
brengen Thans wordt geen oorlog ontke
tend dan om stoffelijk gewin; voor de waar
heid Gods gespt geen enkel volk meer het
zwaard aan. Laten wij bidden dat wij be
waard worden om de groote geestelijke goe
deren, ons door het Oranjehuis verworven,
weer aan Rome te verkwanselen.
Ontroerend is ook menig blijk van liefde
en verknochtheid aan de Regeerende Oran-
jevorsten.waarvan het volk in vroeger eeuw
bewijs gaf. Toen Willem Lodewijk bij Coe-
vorden ernstig gewond was, (zijn linkerbeen
was versplinterd, maar hij „gaf er geen
zier om") zonden de Staten van Utrecht
twee doktoren ter hulpe, de.Staten van Hol
land zonden nog den beroemden Barbier Hil
Ie derwaarts en zij gaven meteen duizend
gulden mee, voor dien tijd een groote som.
En mij is het niet twijfelachtig of niet me
nig gebed ten hemel gerezen is voor de ge
nezing van „Vac'^ir Lodewijk." Want de
groote nood waarin het land verkeerde en
de liefde tot Gods Waarheid en elkander
hadden een hechten band tusschen de Prin
sen en het volk gelegd.
Gelukkig is Willem Lodewijk weer gene
zen, al bleef hij kreupel en sprong hij op
krukken.
Onder betuiging van zijn geloof in den
Heere Christus is hij 9 Juni 1620 ontslapen.
De begrafenis had met veel plechtigheid en
onder diepen rouw plaats. Niemand minder
dan de groote Ds. Johannes Boogerman,
Voorzitter van de Dordtsche Synode, be
vond ^ch in het talrijke gevolg van hoog-
geplaatsten. Had Boogerman den Prins tot
zijn sterven bijgestaan en het gelooving af
reizen met eenige vreugde mede doormaakt,
bfl het begraven mocnt hij evenwel niet
spreken, want de Friezen gedoogden niet
dat eenig mensch bij dezen doode de stem
verheffen zou om den sterveling te veree
ren ...God alleen kwam immers de eere van
al wat „Uz Heit" gedaan had toe?
Ook hierin een groot contrast met onzen
tijd. Gereformeerd of niet gereformeerd,
men schijnt op jubilea uit te zijn. Hoe krijgt
men 'talles nog zoo gevonden, twaalf- en
half jaar, vijfentwintig, dertig, vijfendertig
of 40 jaar bij den patroon, in, eenig ambt,
of wel zoolang gehuwd. Zeventig' jaar oud,
Vijf en zeventig jaar oud, herinneringen
van intrede en uittrede, van optreden en af
treden, ja wat al niet geeft reden tot open
bare, luidruchtige herdenkingen. Een gan
sche rij van sprekers verkondigt den deugd
van den gevierde o, hoe kan men 't al
les aanhooren en hoe .kan iemand doelbe
wust op zulk een opeenstapeling van men-
schenlof aansturen! De dank voor wat wij
in elkander van God ontvingen behoort Go
de gebracht, maar daarvan bemerken wij
meestal heel weinig. Men begint met men
schen en men eindigt met menschen en laat
God aan Zijn plaats. Wanneer iemand dan
zoo zes, acht of tienmaal in zijn leven is be
jubeld, dan volgt een begrafenis die de
Kroon spant. Sommiger breedsprakigheid
stijgt dan ten top ja er komen doorgaans
nog groote verslagen in de krant.
Van den roemruchten Willem Lodewijk in
zijn graftombe in Friesland naar de groote
begraaifplaats Crooswijk bij Rotterdam is
een heele stap. Daar gingen zij voor enkele
jaren een klein manneke begraven. De over
ledene' was door diepe wegen -gegaan in
bigden roem des geloofs was zijn leven niet
geteekend in tegendeel. De grondtoon zijns
levens was geweest „dat het zoo gemakke
lijk maar niet ging" en dat hij „ruggelings
naar den hemel werd geleid". Nu, hij was
ook „schoon uit z'n eigen gezet," maar met
dat al kwam het hem voor, dat zijn vrien
den wel een woordje op zijn graf mochten
spreken.
Dat zou dan gebeuren. 'ttWerd een sober,
maar toch veelbeteekenend woord. Want een
der vrienden trad naar voren en sprak:
,,Zoo, daar lig je nu; uit genade zijt gij zalig
geworden en dat niet uit u, het is Gods ga
ve." Dat was voldoende en zij gingen
naar huis. Deze grafrede lijkt mij niet ge
heel verwerpelijk.
WAARNEMER.
Ten vorigen male schreef ik, dat de Prov.
Z.-HoUand geld beschikbaar stelde voor
droogmaking van een moeras bij Gouda. Het
cijfer was onduidelijk; het kostte de Pro
vincie If 78000.
(Buiten verantwoordelijkheid der Redactie)
Geachte Redactie,
Beleefd verzoek ik U onderstaand te wil
len plaatsen.
Bij voorbaat mijn dank.
Wanneer ik nu niet in de krant schreef
had 'tde schijn of 't stukje van de Heer
Tanis uit Rotterdam waarheid bevatte.
De waarheid is echter, dat één onzer
marktdag-reizigers (geen veehandelaar)
eens onschuldig tijdens de reis aangevallen
werd en zich niet voldoende kon beheerschen
Deze persoon had behoefte z'n voldoening
te uiten over de manier waarop ik handelde.
Daarom prees hij mijn gedragingen van
dien middag en onderteekende met „een
medereiziger."
KOBX OVEBZICHTt VAN DE UITSLAG
DER VERKIEZING EILAND THOLEN EN
ST. PHILIPSLAND.
Wanneer wij het staatje van het eiland
Tholen en St. Philipsland met de vergelij
kende cöfsrs bezien, dan zijn daarin weinig
verschillen op te merken, dan alleen wat
het verlies der N.S.Bv betreft.
De N.S.B, die op het eiland Tholen totaal 563
stemmen had bij de verkiezing in 1935 daalde
nu tot 292. en ging dus 50% achteruitj
Dit is een zeer verblijdend teeken. Het was
ons altijd onbegrijpelijk, dat een streng
orthodox eiland als het eiland Tholen is,
zooveel N.S.B,.^ers telde, maar gelukkig be
gint het 2sich nu te herzien.. St. Annaland
is de sterkste veste voor deze beweging,
maar daar Wordt er ook danig voor gewerkt
Reeds in oude tijden gebruikte men als
balsem voor wonden en kwetsuren de aro
matische stoffen, welke deel uitmaken van
Kioosterbalsem. Wie eenmaal de verras
sende werking van Akker's Kioosterbalsem
heeft ondervonden, blijft deze gebruiken.
In deze gezinnen blijft men steeds zeggen:
„Doe er Kioosterbalsem op.J"
Onovertroffen bij oude en nieuwe wondpn
beenwonden, brandwonden, ta.-aren, zweren^
builen, ontvellingen, schrammen, open huid.
Probeert het. want dan wordt voor U het be
kende spreekwoord: „balsem op de wonde"
voortaan; Kioosterbalsem op de wonde"
Onovertroffen tegen wintervoeten, winter-
handen, open winterteenen, schrale huid,
gesprongen handen, kloven, roode huid.
Onovertroffen als wrijfmiddel bij Spit,
Rheumatiek, Spierverrekkinger, Stram
heid, Kneuzingen, Ischias, pünlijke spieren.
f er pot van 25 Gram t 0.621'2, pot van 50 Gram f LO-i
en propaganda gevoerd.
De C. H.) won ook op dit eiland, vooral
in het stadje Tholen. Van 190 op 397 is een
heele sprong vooruit. De A. R. handhaafde
zich, in de eene plaats wat meer, in de an
dere weer wat minder.
De Staatk. Ger. Partij steeg in bijna alle
plaatsen, dit is de meest toonaangevende
partij en staat in elke plaats met het stem
menaantal aan het hoofdj
Van St. Philipsland konden we de ver
houding van 1935 niet geven, maar sinds
de laatste verkiezing 1937 is er wat de S.G.
P. betreft, nog een kleine stijging te consta-
teeren.
Op het eiland Schouwen en Duiveland is
de S.G.P. het sterkst in aantal te Bruinisse,
(274) te Oosterland (208), te Nieuwerkerk
(211) en te Zierikzee (129)..
Er is op de genoemde eilanden een bij
zondere stabiliteit te bespeuren, dat we er
van kunnen zeggen, dat de eilandbewoners
wel weten wie ze kiezen moeten.
Gekozen werden voor Zeeland voor den
Vrijz. Dem. Bond 2; Vrijheidsbond 5; S.D.A.
P. 6; N.S.B. 2; R.K. Staatspartij 7; Christ.
Hist. 8; Anti-Rev.i 7; Staatk. Ger., Partij 4;
Herv. G.S.P. 0; lijst Kalle 1 afgevaardigde
voor de Prov. Staten.
UITSLAG STEMMINGEN.
De uitslag met vergelijkende cijfers van
1937 van Goeree Overflakkee en het eiland
Tholen, vindt U in het 2e Blad).
Ook de overzichten over de verschilleitde
eilanden vindt U in het 2e Blad,.
Maar ak het zoo eeavoudig was, zou men
U in de apotheek immers geen flesdije
meegeve'ö, maar een warme jas! Want U
kunit niet zooveel aantrekken of U hebt
het toch weer zoo fe pakker», omdat een
rheumatiCKlijder door de bij' rheumatische
aandoeningen optredende storing in de huid
£unt:rtie overgevoelig is voor koudt, vocht
etc. Wees verstandig en neem serieus de
bestrijdir^g valn de oorzaak ter hand, die
ligt ia het onvoldoende werken van de
lever, nieren en ingewanden, waardoor af»
valstoffen» gelegenheid krijgen ziCh op te
'hoopea. Wat ge noodig hebt is een bloed*
paiivereiiide kuur met Rruschen Salts, dat
Uw orgEMisme reinigt van het overtollige
urinezuur, dat Uw pijnen veroorzaakt. En
als U Knische» trouw blijft, zullen lA
pijn:n gthidelijfe verdwijnen, om nooit terui;
te keeren. Kruschen Salts is uitsluitend ver»
krijgbrar bij alle apothekers en dlrogisteii
a f 0.40, f 0.75 en. f 1.60 (extra groot pafc}.