CHQWEEKBLi^öpGED.OR0nD5IAG vöoRDlZUID-HOaiiiZ EILAHDEn AKKERTJE N.V. üiïGEVERSMAATSCHAPPU JILANDEN-NIEUWS" Nog eens: de Scheerwinkel lie Jaargang ZATERDAG 15 APRIL 1939 No. 1032 Dit nummer bestaat uit 2 bladen STICHTELIJKE OVERDENKING VAN DEN HEERE GELEERD. Uit het Kijkvenster WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD„ONZE E IL AN D E.g" - 18e JAARGANG UnGAVE VAN Van kinderen spreekt onze tekst. Zegt van hen dat zij van den Heere geleerd zullen zijn. Er wordt dus ge sproken van een bijzonder soort kin deren, die in bijzondere voorrechten deelen. In de wereld wordt vaak hoog op gezien tegen de kinderen der groo- tenworden die kinderen bevoorrecht geacht, die in weelde en rijkdom op groeien en in de wijsheid dezer wereld worden onderwezen. Maar zijn die kinderen waarlijk gelukkig? Zijn zij om zoodanige voorrechten benijdens waardig te achten? Immers neen. Want deze voorrechten redden niet van den dood; verlossen niet van het verderfzijn menigwerf tot een strik. Hier wordt van kinderen gespro ken, waarvan in den brief aan de Ga laten wordt gezegd: „Gij zijt kinde ren der belofte, gelijk Izaak was." Wier voorrechten niet aardsch, maar hemelsch zijn. De ware kinderen der Kerk, in Sion geboren. Van het lijden Christi heeft de Pro feet gesproken in het voorgaande hoofdstuk. Maar dat lijden zou niet zonder vrucht zijn. Als Zijne ziel zich tot een schuldoffer gesteld zal heb ben, zoo zal Hij zaad zien, Hij zal de dagen verlengen en het welbehagen des Heeren zal door Zijne hand geluk- kiglijk voortgaan. Dat verheugt de ziel van de profeet. Uitgeroepen heeft hij: „zingt vroolijk, gij onvruchtbare, die niet gebaard hebt; maak geschal met vroolijk gezang en juich, die geen barensnood gehad heeft, want de kin deren der eenzame zijn meer, dan de kinderen der getrouwde, zegt de Hee re." Al wordt ook Christus door Zijn eigen volk verworpen. Zijn koninkrijk tegengestaan, de kerk als met on vruchtbaarheid geslagen, toch, zij zal niet verkwijnen, maar zij zal uitbre ken ter rechter- en ter linkerhand en haar zaad zal de heidenen erven. Daarom, deze kinderen zijn alle uit verkorenen des Vaders, uit Jood en Heiden beide; uit alle geslachten, ta len en volken zal de Heere Zijn gunst- genooten aanbrengen. Het zijn alle ware geloovigen. die van den Heere in de gemeenschap met Hem en Zijn Kerk gebracht zijn. Die door het on vergankelijk zaad Zijns Woords en de wederbarende kracht Zijns Geestes geteeld zijn. Die uit de duisternis ge trokken zijn tot Gods wonderbaar licht. Daar vandaan geestelijke kin deren, de kinderen Sions tegen fijn goud geschat, die den aard van hun geestelijk kindschap openbaren, daar in, dat zij zeer begeerig zijn naar de redelijke en onvervalschte melk van Gods Woord. Die zich aan dat Woord begeeren te onderwerpen; zich door dat Woord laten leiden; zich tot dat Woord aangetrokken kennen en zich in dat Woord verlustigen, wetend dat de opening van dat Woord licht geeft, om daardoor op te mogen wassen in de gena en kennisse Christi. Gelijk van Ruth, de Moabitische, is hunne keuze oprecht en standvastig. Zij worden genaamd kinderen des AUerhoogsten, die, hoewel zij dage- lijksch te kampen hebben met hunne veelvuldige zwakheden en gebreken en aan velerlei beproevingen en noo- den zijn onderworpen, toch den Heere in onverderfelijkheid liefhebben. Neen, nooit zullen zij den aard van hun gees telijk kindschap verliezen. Zij worden genaamd kinderen Gods, allen die in Zijnen Naam gelooven. Gegeven van den Vader en losge kocht uit de zonde en toegebracht door den Heiligen Geest, eigent Chris tus hen Zich toe als Hoofd en Man van Zijn kerk, zeggende: „Zie, Ik en de kinderen, die Gij Mij gegeven hebt.' Zij worden genaamd kinderen der kerk, namelijk van Jeruzalem, dat bo ven is, dat vrij is, hetwelk is onze al ler moeder. Waarlijk, geen vorstenzoon op aar de is meer bevoorrecht, geen konings kind gelukkiger. In Gods huisgezin ingevoegd, deelen zij in Vaderlijke verzorging en beschutting; in Vader lijke gunst en onderrichting. Niet dat allen zich hun kindschap welbewust zijn. Dan is een tweede genade noo- dig, om tot de zoete wetenschap te worden geleid, dat wij kinderen Gods zijn. Als maar de Heere doortrekken mag om ons van alles, ja van ons eigen leven af te snijden, want de Heere doet een afgesneden zaak op aarde, in het binnenste van Zijn kin deren. Dat valt niet mede. Als alle voorgaande genietingen en vertroos tingen wegvallen en we in onze ver lorenheid worden ingezet, en het recht Gods zijn loop hebbe in ons. Neen, dan blijft het niet bij een toestemmen en toevallen van dat recht Gods, maar het wordt omhelsd, we krijgen het lief en hebben 'n welgevallen in de straffe onzer ongerechtigheid. God wil Zijn kinderen daar hebben, dat zij Hem als hoogste Rechter gansch billijken in Zijn recht en zij Hem in Zijn deugden van rechtvaardigheid en heiligheid zoo beminnen, dat zij de verheerlijking van die deugden stellen boven hunne behoudenis. Maar dan zal ook vervuld worden wat de Heere getuigt: „Die Mij eeren, zal Ik eeren." O, wat valt het dan der ziele mee, waar Christus aan het hart gegeven wordt van den Vader en de Heilige Geest getuigenis geeft met onzen geest, dat we kinderen Gods zijn. Van den Heere geleerd, allen, niet één uitgezonderd. Alle uitverkorenen des Vaders zullen toegebracht worden en tot de kennis der zaligheid geleid worden. Neen, dat zal niet feilen. De minste in het koninkrijk der gena valt onder het zegel der Godsbelofte: Ik zal u onderwijzen en u leeren van den weg dien gij gaan zultis daarom een van God geleerde. Dat gaat alle wijsheid der wereld te boVen. Het scherpst vernuft kan in de wetenschap der heiligen niet indringen, want ..de na tuurlijke mensch begrijpt niet de din gen die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk on derscheiden worden. Doch de geeste lijke mensch onderscheidt wel alle din gen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden." En Christus zegt: „Ik dank U, Vader, Heere des hemels en der aarde, dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt en hebt ze den kinderkens ge openbaard." O, hoe gelukkig zijn ze toch die on der die kinderen gerekend mogen zijn, om wijs gemaakt te worden tot de za- hgheid. Immers Gods raad tot zalig heid in Christus kennen we van na ture niet. Het heilgeheim tot zaligheid is ons verborgen. We zijn verduisterd in ons verstand en vervreemd van alle leven Gods. Het deksel van blindheid ligt zwaar op ons. En wat nog het droevigste is, wij hebben behagen in de duisternis. Wij hebben de duister nis liever dan het licht. Maar waar het Gode behaagt ons te leeren, daar vallen de schellen van de oogen. Ge trokken wordend uit de leugen, leeren wij de Waarheid verstaan. Hoe geluk kig de mensch die naar Hem hoort; dagelijks wakende aan Zijne poorten, waarnemende de posten Zijner deu ren. Hoe klein is het getal in deze fel bewogen tijden. In deze door en door materialisti sche eeuw. waarin de wijsheid der we reld den boventoon voert, waarin don kerheid de aarde bedekt en duisternis de volken, waarin het zedelijk bewust zijn meer en meer teloor gaat, waarin terugkeer tot het heidendom bij het afgodisch vereeren van allerlei licha melijke oefeningen het ergste doet vreezen, kan het niet luide genoeg worden uitgeroepen, dat de wereld haast voorbijgaat met al hare begeer lijkheid, dat al de wijsheid der wereld slechts dwaasheid is voor God. De wijsheid dezer wereld wortelt in den mensch, is gekant tegen God en Zijne Waarheid, is gewapend tegen Chris tus. Zij vergoodt den mensch en voert dan ook ten verderve. Aanschouw het in deze dagen. De volken bereiden zich tot den ondergang. Maar de wijsheid, die van boven is, heeft hare kinderen, heeft hare eigen kinderen, heeft hare billijke kin(Jeren, namelijk die geboren zijn uit den Geest, getrokken uit de duisternis, vereenigd met Christus, tot leerlingen Godes gemaakt. Die zijn de vermakingen, het erf deel, de vruchten, de liefhebbers en kroon van de opperste wijsheid, die hare kinderen leert en die zelf ge rechtvaardigd wordt van hare kinde ren. Welgelukzalig zijn ze, die van den Heere geleerd zijn. 1 Ds. B. Neem dadelijk 'n en die migraine trekt weg! Binnen 'n kwartier voell Ge U als her boren. Ge hebt Uw dag gered! Wer ken verrassend snel. Onschadelijk! Per koker van 13 stuks -12 stuivers. Per doos van 2 stuks - 2 stuivers. GARANTIE ^\^"^'"^^"i^T^PB?jFS'? IIAI1DEIU1IEUWS Gevestigd te MlddeUuucvb Prins Hendiikstr. 122 C Giro 167930 i Foctbox I Tel. 17, Baksmtoor voor Zeeland: St. Maartensdflfc, Markt, Tel^. 59. AdvertwiÖe»prSi 20 cent pet regel. Reclames 40 et.: Dtonsi» aanvragen en aanbiedingen van 1-6 regeb 80 Boekxaan. kondiging 10 cent per regel - Contracten belangifc lagm. Abonnemeatspigs 85 cent per 3 maanden bQ vooMtitbetalIng. Vorschgnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal fu w«ek. AfxonderIB» nummert 5 cent Buitenland Bfuldea pn lux En al uwe Idnderen zullen van den Heere geleerd zijn. Jes. 54 13a. Alsnog verklezingsrumoer Rome en.de coalitie Rome en Bood Reclame vap de S.D.A.P. De tegenstellingen zijn in ons leven vaak groot. Nauwelijks zijn de dagen voorbij waarin ons de Opstanding des Heeren ge predikt is, of wij worden weer bestormd door de papieren propaganda van de par tijen, die zich opmaken om de Statenver kiezing in de door haar begeerde banen te leiden. Ik zou niet gaarne de beteekenis dier verkiezing verkleinen. Er staat teveel op het spel dan dat wij ons er maar niets van zouden aantrekken. De Nationaal Soci alisten belagen onze vrijheden, de Sociaal democraten, zich losgemaakt hebbende van de ordeningen die de Heere in Zijn Woord gegeven heeft, komen op voor de stoffelijke belangen van het volk en zien in de overheid het instrument om al datgene tot stand te brengen, wat het volk ;net eigen middelen zich niet verwerven kan. „De Staat moet het doen," ziedaar wat de grond hunner leuzen is. En hoe meer de Staat doet, hoe ontevredener het kiezersvolk wordt en hoe meer alle particuliere krachten worden ver lamd. Intusschen zit de Roomsche partij ook niet stil; zij maakt een geweldige re clame, daarin gesteund door het dwingend advies der geestelijken. Ja, er is geen land aan te wijzen waar de Roomschen zoo wel varend verkeeren, waar zij zulk een groo- ten invloed hebben als in Nederland. Bij het streven naar de opperheerschappij zijn zij weleer dapper geholpen door de liberalen, die aan de Staatsscholen den Bijbel hebben ontroofd en zijn zij later op 't paard getild door Antirevolutionairen en Christ. Histo- rischen, uit wier hand zij verkregen: rijke subsidies voor hun scholen, gestichten en kerken, een gezant bij den Paus en proces sies, dat zijn rondgangen met den ouwel over den publieken weg. Dat laatste bestaat tot heden alleen in het Zuiden dés lands, maar reeds in 1922 verklaarde Prof. Rut gers namens de A.R. in de Kamer, dat, ofschoon hij aan dien rond,gang geen eere kon bewijzen, dit toch geen reden zou zijn om aan de R.K. die processies ook in het midden en Noorden des lands te weigeren. Voor Rome is en blijft de deur dus open. Men moet wel totaal blind zijn orn de fa tale gevolgen van ïjulk een politiek niet te doorzien. Straks als de Roomschen den tijd gekomen achten, trekken de processies door de straten en zal, wie niet knielt of het hoofd ontbloot, wel aan den lijve of in zijn nering worden afgestraft. En dat in het land der martelaren! Eln dat in het Neder land, waar nog de kandelaar der zuivere Evangelieprediking staat, terwijl God die in andere landen vrijwel geheel heeft weggeno men. Ja, er zijn heel wat moedige lieden in ons land. Zij zijn niet bang van Rome, zij durven hen wel vrijheden toestaan. „Want ziet U, alleen met de H. Schrift wordt Ro me wederstaan, dat is ons eenigste wapen!" Mij valt het echter op, dat juist uit die kringen der moedigen, der evangelie-men- schen, der neo-calvinisten, zoo menige over gang tot de Roomsche Kerk gemeld wordt. Velen vragen ten slotte met Pilatus, wat is waarheid? en vallen Rome in de armen. In de protestante kerken komen de Room schen zingen, de studenten van Kampen, bestemd om de GerefLeer straks te bren gen, laten zich in de kloosters de R.K. leer uiteenzetten o, Rome is zog zachtaar dig, zoo lief En haar leer zoo verleidelijk; de mensch kan er zoo bij blijven leven, ter- vrtjl de strakke, straffe leer der Geref. Kerk vaders den ouden mensch (naar Gods V^Toord) den keel afsnijdt. Maar, om dan het leven dat uit den Verrezen Christus is, hem te heerlijker toe te eigenen. Genoeg er van, een ieder denke maar eens rustig na over de verschijnselen van onzen tijd en over zijn roeping bij de komende stembus! Alleen nog dit. De R.K. Staatspartij kan twee kanten uit. Als 't wat erg lang duurjt eer de coalitie haar de eindoverwinning brengt, dan kan zij ook met de S.D.A.P. samengaan, want die 2 partijen hebben sa men een absolute meerderheid. Roomsch en Rood! Van de rooden kunnen zij morgen aan den dag alles gedaan krijgen: gezant bij den Paus, Processie's, kerken en .kloos ters er bij! En dan voeren zij samen het program ,der S.D.A.P. uit. De R. Katholie ken behoeven er niet om te bedelen. Daarom, het verloop is zeer belangwek kend. Laten wij er op letten. Wee, als Rome en de S.D.A.P. zullen samengaan. Dan ligt heel de ethische- neo-gere'formeerde kliek in den hoek! Dan krijgen zij als dank een trap, dan is de ministerssteek voor goed van 't hoofd geslagen. Gebeurt dat, komt die tijd, dan zal het mijn taak zijn de la- menteerende broeders hun schuld voor te houden, het verraad aan Gods Waarheid en Kerk gepleegd. De S.D.A.P. spiegelt de kiezers voor oogen, dat de Provincie koeien met gouden horens levere!' 't Is gewoonweg belachelijk. Groote werken moet de Provincie uitvoe ren. Alsof een provincie de millioenen voor 't grijpen heeft. Zulke werken vorderen b.v. een aparten dienst ter voorbereiding. Naar de mate van haar kunnen doet elke pro vincie aan werkverschaffing. Is het de be doeling de Provnicie belastingen te verdub belen of verdrievoudigen Dat men zulks er dan bij zegge! Ja, maar, ,,ze doene niks." Zoudt U dat denken? Dan bent U erg mis. Ik weet al leen dit van Zuid Holland, voor het droog leggen van een moeras bij Gouda schonk de Provincie onlangs f 7d00.uit haar kas behalve wat er aan andere kosten nog bij komt. Aan werkloozensteun besparen dan wel de gemeenten, maar de Provincie krijgt er niets van. Bovendien: heel de belasting opbrengst van Zuid Holland haalt nog niet vier milli- oen gulden per jaar. Daar moet gansch de Provincie mee bestuurd worden. En, let wel, van die bijna vier millioén gulden geeft de Provincie: 1% millioén, dat is Ibijna de helft weg aan subsidies voor: verpleging van ar me krankzinnigen idem voor behoeftige ze nuwlijders, voor openluchtscholen voor zwak ke kinderen, voor bestrij,ding van tuberculo- sen, voor verpleiging in sanatoria, voor va- cantiekolonies voor arme schoolkinderen, voor blinden en doofstommen, voor baker cursussen en wijkverpleging. Is dat soms onbeduidend? En dan te we ten dat alle Provnicies dit vrijwillig doen. Er is geen enkele wet die dat voorschrijift. En mits dezen: de S.D.A.P. moet maar kalm aan doen! Jaagt zij de finantiën van de Provincies in 't honderd, dan zijn de eerste slachtoffers al de ongelukkigen, hier boven bedoeld. Want dan wordt spoedig al wat onverplicht is ter dege besnoeid. Moet het daar soms heen? WAARNEMER. Om nog even op „de scheerwinkel" terug te komen: niet altijd gaat het over jan-en- alleman; niet altijd is het kwaadspreken over dezen en gene; er worden ook wel eens andere dingen „verhandeld." Daar heb je bijvoorbeeld de verkiezingen, die voor de deur staan. Geloof maar, dat daarover ook een woordje wordt gesproken. En wat een onzinnigheden werden er dan opgedischt! Hoe korter het bij de vastge- stelda datum gaat komen, hoe grooter de woordenstroom over dat onderwerp gaat worden. Nu is het in Zeeland voor 't grootste ge deelte zóó, dat er gestemd wordt naar de kerkelijke partijen. Om een voorbeeld te noemen: het komt sporadisch ,voor (slechts enkele gemeenten), dat een Hervormde an ders zal stemmen dan C.H. De trouwe leden van de verschillende kerkgroepen kom je zóó al indeelen. De menschen weten het van elkaar wat ze straks stemmen zullen. Het dagblad „De Zeeuw", in A.R. handen, wordt door velen gelezen, maar nu moet je niet denken, dat iemand, die lid is van de Her vormde Kerk, zijn stem zal geven aan een candidaat, die door „De Zeeuw" wordt aan bevolen. Zoo muurvast zit het er in: Je bent Hervormd, dus C.H. (Het spreekt van zelf dat ik hier in 't algemeen spreek; over de groote massa.) Zoo wordt het voor de klanten van den barbier eigenlijk een gemakkelijke zaak om over de politiek te spreken aan de eene kant, maar aan de andere zijde is alles wat in 't werk gesteld wordt om iemand voor zijn partij te winnen, vrijwel nutteloos. Maar er komen ook in de scheerwinkel van die naamloozen, groote vraagteekens, vooral onder de jongeren, die óf nog niet mogen stemmen, óf pas aan de strijd" mee doen. Onder dat jonge geslacht zijn er ge noeg, die met de oude sleur gebroken Wnnnii ih -werking van AKKEKlJta hebben en niet meer hetzelfde paadje be wandelen als de ouderen gewoon waren te gaan. En deze maken meestal nogal wat van d'r neus. Nu is de barbier een wrjs man; hij ia o zoo kalm en strikt neutraal. Ook van hem weet iedereen wat hij stemt. Hij loopt er echter niet mee te koop: hij heeft een zaak, nietwaar, en moet met iedereen goeie vrienden blijven. Hij knipt en scheert goed; dat mag ook wel, anders gaan de menschen weg. Maar met „goed bedoel ik ook „voor zichtig." Het gebeurt n.l. dat iemand, die onder het mes zit, 't niet kan laten om. een woordje er tusschen te gooien, endat is gevaarlijk. Maar de barbier voelt het wel licht, warmeer de uitbarsting zal komen en voordat de mond wordt geopend en het ge zicht ineens in een andere plooi komt, strijkt de baas kalm zijn mes af aan 't pa pier, kucht even, en schraapt weer verder. Zonder bloedverlies kan de „patient" de scheerstoel verlaten. Wanneer je nu een weinig aanleg hebt om gezichten te bestudeeren, dan zie je toch, als je opmerkzaam bent, dat de bar bier even op zijn klein snorretje tracht te bijten, als ze teveel mooie dingen van de N.S.B, zeggen. De laatste weken komt dat niet veel voor, want door de onverwachte, groote gebeurtenissen in het Duitsche Rijk heeft' Mussert toch wel een beetje slaag gekregen, want de algemeene opimie van de menschen is toch, dat het niet door de beugel kan wat Hitler doet en Hitler en Mussert, nietwaar? meer hoeven we toch niet te zeggen. Omgekeerd gebeurt het ook wel, als er bezadigd gesproken wordt, dat je bij fijne waarneming kunt opmerken, dat het koren op de molen van den barbier is. Het inzee- pen gaat soepeler, de knipjes van de schaar gan in regelmatiger rythme, kortom, je kunt het geen naam geven, maar er is ver schil. Ja, die jongeren, die kunnen al wat klaar maken! Was er laatst toch een man, die niet schermt met groote woorden, maar die soms woorden zegt, die priemen als een naald en steken als een dolk. Iemand, die echt spijkers met koppen slaat. Het ge beurt dan, dat het een oogenblik stil is, zoo akelig stil, dat een minuut wel een uur lijkt. Dan moet er iets gedaan of gezegd worden, want die zwijgt stemt toe, niet waar? En er zijn er die niet graag zouden willen dat genoemde man het laatste woord zou hebben. Hoe langer zoo'n stilte duurt, hoe dieper het gesproken woord inwerkt en kracht doet! 't Gebeurt dat er dan iemand zijn pijp aansteekt, zonder dat het eigen lijk noodig was, zoomaar om de korte, on draaglijke stilte te verbreken. En als ,dan de barbier zegt asjeblieft" als hij een klant heeft behandeld, dan kUnkt zijn woord als een verlossing uit het akelig zwijgen. Om nu nog even op dien man terugt te komen: hij had het dan erover, dat op bijna alle strooibiljetten maar gesproken werd over het stoffelijke; er werd maar beloofd, en dit zou beiter gaan en dét zou niet meer voorvallen als die candidaten aan 't roer zaten, maarzei hij, over het verre af wijken van den levenden God wordt schier niet gerept. Het breken met de nationale zonden, daar geen woord van. En dat zou eerst moeten gebeuren: terugkeeren op de paden, die we verlaten hebben Toen was het maar een heel klein oogen blikje stil, want daar stoot ineens een op-

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1939 | | pagina 1