CriQWEEKUADÖpGED.GDOnDSIAG vöÖRDËZUID-HOairiZECUWJatC CIIAnDEn N.V. üiïGEVERSMAATSCHAPPIJ „EIUNDEN-IEÜWS" Feestdagen STICHTELIJKE OVERDENKING lie Jaargang ZATERDAG 1 APRIL 1939 No. 1029 Dij Dummer bestaat nil 2 bladen Uit het Kijkvenster PRESTO ZEEPPOEDER SLECHTS 5er. PER PAK WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE E IL A N D E 18e jaargang OrérwioDiDgeD, die nederlagen en nederlagen, die overwinningen zijn. Het Evangelie is een paradox voor den natuurlijken mensch. Het schijnt onwaar en is toch waar. Paulus zegt: „Als ik zwak ben dan ben ik mach tig." Lijkt het geen wartaal? Doch het Evangelie is voor de wijzen en verstandigen verborgen en den kin- derkens geopenbaard." De wijzen en verstandigen spotten er mee. Maar die hun diepen val in Adam htebben leeren kennen door genade en als domme kinderen op de school van Christus moeten geleerd worden, hun domheid is wijsheid en leidt tot de Hoogste Wijsheid, de Christus. Die alleen kracht hebben om te zondigen, de wereld na te ja gen en den wil des duivels te doen, en alle kracht missen om God en waarheid te dienen, die zwakken, on- bekwamen tot eenig geestelijk goed en geneigd tot alle kwaad zijn machtig en ontvangen de kracht om in de we gen des Heeren te gaan naar Gods beloften. Als de dommen wijs zijn, omdat het eerste beginsel van de wa re wijsheid is te weten, dat wij niets weten en de zwakken machtig zijn, omdat wij alleen kracht hebben om kwaad te doen, dan blijkt het dat dommen en zwakken het winnen zul len van de wijzen en de sterken. Overwinningen zijn nederlagen en nederlagen overwinningen. Het San hedrin en Pilatus, de godsdienstige en wereldlyke Overheid, brengen Jezus ter dood. De hel, met haar witte en zwarte duivels, juicht; de kerk schreit Is die overwinning wel een overwin ning? Heeft God niet beloofd in het Paradijs, dat het vrouwenzaad Chris tus der slang den kop zou vermorze len? De slang moet dus sterven, al duurt het lang. Christus heeft met Zijn dood een eeuwig rijk verworven,^ een nederlaag naar het s c h ij n t, i n- derdaad een overwinning, gelijk biykt op den Pinksterdag, toen Chris tus heerschte door Zijnen Geest in de harten der discipelen en van al dege nen, die door hun Woord in Hem gelooven mochten. Nederlagen zijn overwinningen. Nog wordt Christus ter kruisdood gevoerd in Zijne leden. Geestelijke en lichamelijke vijanden zoeken de leer der Waarheid en der Godzahg- heid uit te roeien. Gods Kerk wordt verdrukt, ten doode toe. En toch: „Het bloed der martelaren is het zaad der Kerk." „De pahn groeit onder den druk." Dat volk van nederlagen wordt door Christus, die de nederlaag leed, meer dan overwinnaars. Een Heidensche koning Kores kreeg van God bevel Hem een huis te Jeru zalem te bouwen en Israël uit zijn ballingschap te verlossen. En op het einde van Israels Kerk- en Burger- staat heeft de Heere Zijn volk uit het .geestelijk Babel geleid, opdat Hij heer- sche, als Zions Koning, over de gan- sche aarde, in alle landen en onder alle volken. Nederlagen zijn overwin ningen. Overwinningen zijn nederlagen. Wat is van den Egyptenaar, van Babel, van het Joodsche volk geworden? Van het Heidendom, Rome en den Remon strant? Van de revoluties: Godsdien stige, Sociale en Staatkundige? Al die overwinningen zijn in nederlagen ver anderd, want zij hebben Gods toorn aangestoken, omdat zij streden tegen Christus en Zijn Rijk en Gods Woord geopenbaard. Velen beklagen het lij den van Christus en Zijne leden, ver blind en verhard als zij zijn en met een vleeschelijk medelijden bezet. Doch het „Weent niet over Mij, maar weent over uzelven en uwe kinderen" is de aankondiging van Gods nakende oor- deelen omdat men den Christus ver worpen heeft en dat over degenen die anderen beklaagden met over hen die beklaagd werden. Overwinningen van de wereld zijn geestelijke en stoffelij ke nederlagen. De Joodsche Raad heeft het gewon nen. Pilatus meende vrijuit te gaan. Herhaaldelijk had hij Jezus onschul dig verklaard. Doch hij durfde Hem niet vrijspreken. Dat is het ongeloof van den burgerlijken rechtvaardigen staatsman. Jezus had het verloren. De kerke Gods kwam onder de don kere wolk van Gods oordeelen. God en Zijn Geest week van den tempel. Be vestigd wordt Jezus' Woord: „Ziet, uw huis wordt u woest gelaten." Wei nigen bemerkten het licht dat door die duisternis bedekt werd. En hoe kwam dat. Omdat zij niet verstonden dat Jezus' nederlaag eene overwin ning was en de overwinning van den Joodschen Raad een nederlaag. De weg loopt voor Gods volk te gen vleesch en bloed. Bedrogen we reld! Jezus betreedt de viadolorosa. Na de spotting der soldaten was Hem de purperen mantel uitgetrokken en Zijn eigen kleederen aangetrokken. Vol gens de Romeinsche wet moesten tien dagen tusschen het vonnis en de exe cutie verloopen. Doch hier geschiedt alles met haast. Het onrecht is bang, dat het zijn vang zal ontgaan. De boosheid rust niet voor haar slacht offer geveld ligt. Gods toorn haastte op de booze daad. Zoo verwierf Jezus Gods lankmoedigheid voor Zijn volk. Zij leidden Jezus van Jeruzalem naar Golgotha. Vóór enkele dagen had Hij Zijn triumfantelijke intocht gedaan. Hoe onvast is het volk! Hosanna wordt ras verwisseld door kruist Hem! Jezus gaat uit Jeruzalem. De Vrede gaat uit de stad des Vredes. De naam bleef, de daad ontbrak. O. Ds. B. niEUWS Adt«rtentien>4» 20 cent per tegel. Reclaincs 40 ct.j Dtenst» MOTragcn en aanbiedingen van 1—6 regels 80 at.t Boek*aam» kondlging 10 cent per regel - Contracten belangrflk Ia«n. UITGAVE VAN GcTestigd te Middelhairai» Prin» Hendiikstr, 122 C Giro 167930 Portbox S T«L 17, Bjjkantoor voor Zeeland: St. Maartensdp, Markt, TeleL 59. AbonnemeD.tsprgs 85 cent per 3 maanden bfi Tooiaitbetallng. Versch^nt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per wecL Afsonderlike nummer* 5 oeat Buitenland Sfuldea jptx jatt En al3 zij Hem wegleidden, namen zij eenen Simon van Cyrene, komende van den akker, en legden hem het kruis op, dat hg het achter Jezus droeg. En eene groote menigte van volken en van vrouwen volgden Hem, welke ook weenden en Hem beklaagden. En Jezus zich tot haar keerende, zeide: Gij doch ters van Jeruzalem! weent niet over Mfl, maar weent over uzelven en over uwe kinderen; want ziet er komen da gen, in welke men zeggen zal: Zalig zfln de onvruchtbaren, en de buiken, die niet gebaard hebben, en de borsten, die niet gezoogd hebben. Alsdan zullen Zïl beginnen te zeggen t&t de bergen: Valt op ons! en tot de heuvelen: Be dekt ons! Want indien zfl dit doen aan het groene hout, wat zal aan het dorre geschieden Lukas 23 26—31. God deed Ztin volk met wisse treden. Daar niemand struikeld in ztjn schreden Met zilver en met goud belaèn, Blijmoedig uit Egjrpte gaan. Per stuk 5 et. 12 stuks 50 et. Bij Apothekers en Drogisten. Rumoerigheid op til Statenver kiezing Baadsiverkiezing Ver antwoordelijkheid Daniël in Ba bel. Zoo is dan de Waarnemer weer ter lad der opgestegen om door 't Kijkvenster te loeren. De Waarnemer is niet onmisbaar, want vorige week bleek, dat er ook waar nemende Waarnemers zijn, mannen, bedre ven in het gebruik van de pen, bekwaam om de lezers te boeien door een wel-gere- gideerd krantenartikel. In den Bijbel lezen wij, dat de goddeloo- ze koningin Athalia (2 Kron. 22) al het koninldijke zaad ombracht, behoudens dat Joas er aan ontkwam. Ook heeft de wreede Kei zer Nero zijn familie gedood, uit vrees van den troon gestooten te worden. Ondergetee- kende echter wil de waarnemende-Waar nemers niet uitroeien. Integendeel, indien er ergens iemand is, die óók wel eens een paar jaar Waarnemer wil zijn, die melde zich maar bij mijn superieuren in Middel- harnis! Dan zal ik die sollicitatie, als 't even kan, krachtig ondersteunen. Er is rumoerigheid te constateeren. Ge loop en gedraaf. GroOte hoeveelheden pa pier worden er in de brievenbussen en on der deuren geschoven. Straks daveren de muren van allerlei zalan en zaaltjes van de redevoeringen. Er is verkiezing voor de Pro vinciale Staten op komst. En vlak daarop staat men weer voor Gemeenteraadsverkie zingen. Dat brengt veel werk mee voor al len, die daarbij leiding hebben te geven. Er is, bij alle gebrek dat ons algemeen kies recht aankleeft, toch nog reden tot erken telijkheid daarover, dat aan ons volk zulk een invloed op het staatsbestuur geschonken is. Jammer, dat niet allen er een goed ge bruik van maken. Als wij naar sommige autoritair geregeerde landen zien, dan blijkt dat daar het volk niets heeft in te bren gen dan leege briefjes, dat wil zeggen, er valt daar niets te kiezen. Men wordt er door enkele mannen van bovenaf geregeerd, wat die heeren vrijzen hebben de ingezete nen maar te prijzen en hoe gaarne ik ook aan bekwame mannen hulde breng en hen, als zij boven mij staan, gehoorzaamheid be wijs, zoo zou het mij tegen de borst stui ten als ik vérplicht was want daar komt het toch op neer -hen in alles blindelings te gehoorzamen en hun beleid te prijzen, ook dan, als zulks tegen het Woord des Heeren, en mijn geweten zou in,gaan. Geluk kig leven wij in een vrij Nederland onder .de hoede van een Oranjevorstin en de Oranjes hebben immer voor vrijheid van geweten om God te dienen naar Zijn Woord, het pleit gevoerd en het zwaard getrokken. Want nietwaar, de Oranjevorsten streden aller eerst AéAvom. tegen Spanje en legden ook buiten Nederland hun gevsdcht in de schaal, om de ware Religie te handhaven tegenover de aanslagen daarop door Roomsche Vor sten gepleegd. Zien vrij in onzen tijd rondom ons heen, dan blijkt wel, dat die zuivere religie hee- lemaal niet meer de inzet van den verkie zingsstrijd is; ik bedüei, dat geenszins het geheele volk het zoo inziet. De Godsdienst heeft onder het Nederlandsche volk geen overheerschende beteekenis meer en daar door breken de banden die een volk zede lijk sterken; in de Godverzaking openbaart zich ook een stoffelijk verval, dat gaat im mer hand in hand. Dat zoo overziende dringt zich toch ook de belangrijkheid der Statenverkiezing aan ons op; laat niemand zeggen dat het van geringe beteekenis is. Want welke stem zal er van den uitslag dezer verkiezing weer uitgaan? De Staten leden in onze Provincie hebben tot taak zes leden van Gedeputeerde Staten te benoe men, mannen die het dagelijksch bestuur der Provincie in handen hebben en die voorts ook recht spreken in geschillen, die ontstaan. Ja, die zes Heeren hebben het toezicht op de finantiën der Gemeentebe sturen. Als men nu weet hoeveel er van dat juist beheer eener gemeente afhan,gt, dan voelt men wel hoe belangrijk allereerst die Sta tenledenverkiezing is. Zoo raak ik alweer onze Gemeenteraads verkiezing aan; die heeft ook heel wat voeten in de aarde. Het is in onzen gedruk- ten tijd werkelijk geen pretje om als raads lid verantwoordelijkheid te dragen, 't Is soms een heele kunst om mede te helpen er voor te zorgen, dat de gemeente'niet nood lijdend word. Want dat kost dan de Rijks- sohatkist geld, maar ook ontneemt dat aan den Raad veel vrijheid van handelen. Die noodlijdendheid der Gemeente, o,ze is een schrikbeeld. Voor mij althans en voor vele raadsleden en wethouders met mij, om van de Burgemeesters maar niet te spreken. Het wordt voor hen allemaal: uitkijken! Want er loopen soms rare sinjeurs onder, onder die gemeentebestuurders. Deze week kwam mij het volgende ter oore. Men wenscht in zeker gemeente een complete rioleering aan te leggen. Sommigen bewe ren, dat het niet strikt noodig is, het laadt bovendien een zware last aan schuld, rente en aflossing op de kleine gemeente die het betrof. En wat werd er in comité generaal gezegd Laten we het juist nu doen, over een of twee jaar zijn we beslist noodlijdend, dan komt het Rijk toch voor onze zaken op en dan hebben wij de rioleering cadeau. Fraaie redeneering. De zaak is door de meerderheid aanvaard. Maar hier is nu een geval waarin de Gedep. Staten er een stokje voor moeten steken, 't Schijnt wel dat som migen denken dat „het Rijk" zekere toover- macht is, die maar straffeloos allerlei wen- schen kan helpen vervullen. Men vergeet, dat die Rijkskas door ons allen moet wor den gevuld. Nu wil ik maar zeggen, als het aankomt op verkiezen van mannen, die onze gemeen te en onze Provincie moeten besturen, dan wil ik de candidaten eerst wel eens keuren, voor ik hen kies. We hebben nu noodig flinke, verantwoordelijke menschen. Man nen, die zich voor God en het volk reken- plichtig weten. Geen knoeiers. Geen slappe figuren, die altijd maar den makkelijksten weg kiezen. Ja. er zit zoo 't een en ander aan vast. Ge zoudt er gemakkelijk een brochure over schrijven nietwaar? En dan moet ge alweer kalm aan doen om den medemensch niet tot op zijn hemd uit te kleeden en aldus aan de kaak te stellen. Er wordt dan ook meest al binnenskamers meer geworsteld dan in 't openbaar. En was er dan nog maar binnenskamers knieën werk bij! Als van Daniël aan 't hei densche hof. Deze Daniël was niet van het sla,g. dat zegt, ,,ik trek mij er maar niets van aan." Hij heeft zelfs in ballingschap gewaakt voor het vermogen van zijn heidensche vorst, voor het welzijn van de staatsfinan- tiën van Babel. Daniël, de zeer gewenschte man. De man, met de open vensteren, die op Jeruzalem uitzagen. Zulke mannen, die de vreeze des Heeren beschouwen als het beginsel aller wijsheid mogen wij de Pro vincie en de Gfemeenten toewenschen! WAARNEMER. DE WAARHBro. Ruim vier maal tien, dus veertig jaar; zocht ik alom gestreng en waar naar 't voorschrift van het bijbelwoord; naar, de waarheid'in de stad en poort De Bij bel zegt: "Zij is zeer schoon, draagt op haar hoofd een gouden kroon, en heeft een edel lief gelaat, waar trouw en moed te lezen staat Dus, zocht ik dan in krot, pa leis, naar het igezelscha,p op mij,n reis. 'k Doorkruiste stad en dorp en hei en zee en bosch en bergenng Ik vroeg de schip per van de zee: „Vaart soms de waarheid met U mee?" Ik vroeg de gulle kastelein: „Kan soms de waarheid bij U zijn?" Ik klopte bij den bakker aan: „Heeft U de waarheid bij U staan?" Ik vroeg de smid, de kruidenier: „Logeert de waarheid dan niet hier?" Ik vroeg de rechter, advokaat, de burgemeester en den raad. De Presi dent van School en Land, de generaal en de Courant. Ja, 'k liep de wereld op een draf van 't eene end .naar 't andere af, en vroeg aan ieder immer weer: ,,Zag U de waarheid ook. Mijnheer?" De meesten in de menschdrom zagen met deernis naar mij om, maar enk'len klopten op hun knie voor t kereltje voor Kanka kee. (1). Dus kwam mij dan gereed'lijk voor, dat 'k miste dusver haar kantoor Ik trad dan ook met hope vlug, op 't oude voetspoor weer terug, en belde op mijn lange baan bij de geliefde dom'.nee aan, en vroeg hem; Zeg, O zeg dan: „Woont niet de waarheid hier bij U"? Hij zei direct, „You bet" (2) dat 's waar Ik kan de „cler gy' (3) veertig jaar en vond de waarheid daar zoo min als bij de lawyer's (4) ifijn gezin Ik dacht; en t is wel meer ge schied: misschien zit zij wel in 'tverdriet, en sloot men haar met pak en kruis in het onzalig boevenhuis. Ik ging direct naar de cipier, en vroeg: „Zit soms de waarheid hier?" „O neen, zei hij, jou ouwe guit; de waarheid is de wereld uit Hans Hansen (1) Krankzinnigen Gesticht. Spreek uit: ,,Kenkakie." (2)You bet: Wees daar zeker van. (3) Clergy: geestelijkheid, dominees. (4)lawyer: rechtsgeleerde, advokaat. Vriend Hans! Hoe heb ik het nu? U gelooft toch den cipier niet, dat de waarheid de wereld uit is? Als de Heere Jezus zegt: Koopt de waarheid en verkoopt ze niet," moet ze toch verkrijgbaar zijn Anders had Hij de men schen niet dien raad gegeven! (Red. St.-B.) Uit: „The Standaard Bulletin." zijn dagen om per rijvriel een uitstapje te gaan doen, maar dan met een nieuw lichtloopend rijwiel. In de goedkoope en betere rijwielen zijn vrij ruim gesorteerd, en onze prijzen zijn laag, een compleet rijwiel reeds vanaf f 24.50 tot f 60. W. AKBBSHOEK RIJWIELHANDEL OUDDORP ST. ANNALAND Woensdagavond trad voor de Geref. Gemeente in een stampvolle kerk op Ds. G. H. Kersten van Rotterdam. Na het zingen van Ps. 84 vers 2 werd ge lezen Hebr. 13. Nadat de leeraar in gebed was voorge gaan liet Z.Eerw. zingen Ps. 103 vers 1 en 2. Spr. bepaalde zijn gehoor bij den dichter van dezen Psalm, die opwekt om de welda- digheden in het midden des tempels te her denken, en zegt ook welke weldaden dit zijn. Ook aan deze gemeente zijn groote wel daden geschonken. Hoewel spr. gaarne op 9 Maart j.l. had willen tegenwoordig zijn om te memoreeren dat ouderling Hage 25 jaar als zoodanig werkzaam is geweest, kón dit geen door gang vinden door drukke amtbsbezigheden. Dit was niet alleen zijn verlangen omdat de jubilaris door spr. in het'ambt werd beves tigd, doch hij heeft in deze gemeente gedu rende een groot aantal jaren het Woord Gods verkondigd, zelfs nog ten tijdéi"'i't«Jëft""" Buijs ouderling was. Spr. heeft'hier veel meegemaakt. Het is de bedoeling niet öm er menschenvergoding op na te houden, want indiener iets te roemen valt, dan is het in den Heere. De Heere wil zich van nieti ge menschen laten dienen. Ondanks de stor men en baren die over ons zijn heengegaan en nog dagelijks overkomen, wordt de ge meente, die herderloos is, nog steeds onder richt en gesticht door het lezen van de pre- dikatiën onzer voorvaderen. Ons wordt nög verkondigd: Jezus Christus en dien ge kruisigd. (Daar de tekst zelf, n.l. Lukas 23 vers 26 niet direct was gebaseerd op het jubileum van ouderling Hage, zullen we hier niet in den breede op ingaan. Corr.) Spr. wijst hier op tweërlei kruisdragers, n.l. Christus zelf en de kruisdrager Simon van Cjrrene. In een ernstig betoog werden de aandach tige toehoorders er op gewezen, dat ze al len kruisdrager iuUen moeten worden, vril het wel met hen zijn. Voordat Z.Eerw. tot de toepassing over ging, werd gezongen Ps. 138 vers 4, waarna spr. een ernstig woord van vermsian liet hooren, en werd door hem gewezen op het eene noodige dat moet worden gekend; dat een mensch moet wederom geboren zijn om Christus te kunnen volgen. Aan het eind van zijn met stille aandacht gevolgde predikatie deelde Ds. nogmaals mede dat hij het jammer vond 9 Maart j.l. verhinderd te zijn geweest, en verzoekt ten slotte ouderling Hage te willen toezingen de zegenbede uit Ps. 134. Nadat de zegen op de gemeente was ge legd, verliet de groote schare menschen, waaronder velen van heinde en ver opgeko men, het kerkgebouw. Op SJejatigen leeftijU vnif van rheumatische pijln. Na laxsn vreeselijke pijineM te hebben geleden. Deze oude diame fcreeg ia 1931 rheumatidc ea langzamerhand breidde dit zicb over haar geheele lichaam uit. Toea begon zij Rru* sdien Salts te nemen en nu, zendt iij' oïib Idezen eigenhandig gesdhreven brief: „Sindls 1931 lijd ik aa» rheumatische pijiien. Eerst kwam het in mijn enkels en knieën etn (diat maakte mij laqgen üjê hopeloos. Een vrienldin raadde mij aan, Krusdhen .te gaan gefamifcea en ik vind diat het mij meer goeld doet dan eenig ,^der middel. Ik schrgt Idit zelf, hoewel ik bijiJtaj 6iC jaar ben;" Mevr. H. De pijnen en stijfheid door rheumiafiefc woatideni bijna altijd venopirzaak't door een overmaat van urinezuur in het lichdam. Rruschen Salts spoort Uw organen aan tot regelmatige, krachtigie werking en helpt zfe, het urioezuur en andere sdhaideKjke afval*^ stoffea violkoanen te verwijlderen. Kruscbéii Salts is uitsluitend veiferijgbaar bij* alle apothekers eni erkende driogisten.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1939 | | pagina 1