CriQWEEKUADÖpGED.GDOnDSIAG vöÖRDËZUID-HOairiZECUWJatC CIIAnDEn
N.V. üiïGEVERSMAATSCHAPPIJ „EIUNDEN-IEÜWS"
Feestdagen
STICHTELIJKE
OVERDENKING
lie Jaargang
ZATERDAG 1 APRIL 1939
No. 1029
Dij Dummer bestaat nil 2 bladen
Uit het Kijkvenster
PRESTO ZEEPPOEDER SLECHTS 5er. PER PAK
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE E IL A N D E
18e jaargang
OrérwioDiDgeD, die nederlagen en
nederlagen, die overwinningen zijn.
Het Evangelie is een paradox voor
den natuurlijken mensch. Het schijnt
onwaar en is toch waar. Paulus zegt:
„Als ik zwak ben dan ben ik mach
tig." Lijkt het geen wartaal? Doch
het Evangelie is voor de wijzen en
verstandigen verborgen en den kin-
derkens geopenbaard."
De wijzen en verstandigen spotten
er mee. Maar die hun diepen val
in Adam htebben leeren kennen door
genade en als domme kinderen op de
school van Christus moeten geleerd
worden, hun domheid is wijsheid en
leidt tot de Hoogste Wijsheid, de
Christus. Die alleen kracht hebben
om te zondigen, de wereld na te ja
gen en den wil des duivels te doen,
en alle kracht missen om God en
waarheid te dienen, die zwakken, on-
bekwamen tot eenig geestelijk goed en
geneigd tot alle kwaad zijn machtig
en ontvangen de kracht om in de we
gen des Heeren te gaan naar Gods
beloften. Als de dommen wijs zijn,
omdat het eerste beginsel van de wa
re wijsheid is te weten, dat wij niets
weten en de zwakken machtig zijn,
omdat wij alleen kracht hebben om
kwaad te doen, dan blijkt het dat
dommen en zwakken het winnen zul
len van de wijzen en de sterken.
Overwinningen zijn nederlagen en
nederlagen overwinningen. Het San
hedrin en Pilatus, de godsdienstige en
wereldlyke Overheid, brengen Jezus
ter dood. De hel, met haar witte en
zwarte duivels, juicht; de kerk schreit
Is die overwinning wel een overwin
ning? Heeft God niet beloofd in het
Paradijs, dat het vrouwenzaad Chris
tus der slang den kop zou vermorze
len? De slang moet dus sterven, al
duurt het lang. Christus heeft met
Zijn dood een eeuwig rijk verworven,^
een nederlaag naar het s c h ij n t, i n-
derdaad een overwinning, gelijk
biykt op den Pinksterdag, toen Chris
tus heerschte door Zijnen Geest in de
harten der discipelen en van al dege
nen, die door hun Woord in Hem
gelooven mochten. Nederlagen zijn
overwinningen.
Nog wordt Christus ter kruisdood
gevoerd in Zijne leden. Geestelijke
en lichamelijke vijanden zoeken de
leer der Waarheid en der Godzahg-
heid uit te roeien. Gods Kerk wordt
verdrukt, ten doode toe. En toch:
„Het bloed der martelaren is het zaad
der Kerk." „De pahn groeit onder
den druk." Dat volk van nederlagen
wordt door Christus, die de nederlaag
leed, meer dan overwinnaars.
Een Heidensche koning Kores kreeg
van God bevel Hem een huis te Jeru
zalem te bouwen en Israël uit zijn
ballingschap te verlossen. En op het
einde van Israels Kerk- en Burger-
staat heeft de Heere Zijn volk uit het
.geestelijk Babel geleid, opdat Hij heer-
sche, als Zions Koning, over de gan-
sche aarde, in alle landen en onder
alle volken. Nederlagen zijn overwin
ningen.
Overwinningen zijn nederlagen. Wat
is van den Egyptenaar, van Babel,
van het Joodsche volk geworden? Van
het Heidendom, Rome en den Remon
strant? Van de revoluties: Godsdien
stige, Sociale en Staatkundige? Al die
overwinningen zijn in nederlagen ver
anderd, want zij hebben Gods toorn
aangestoken, omdat zij streden tegen
Christus en Zijn Rijk en Gods Woord
geopenbaard. Velen beklagen het lij
den van Christus en Zijne leden, ver
blind en verhard als zij zijn en met een
vleeschelijk medelijden bezet. Doch
het „Weent niet over Mij, maar weent
over uzelven en uwe kinderen" is de
aankondiging van Gods nakende oor-
deelen omdat men den Christus ver
worpen heeft en dat over degenen die
anderen beklaagden met over hen die
beklaagd werden. Overwinningen van
de wereld zijn geestelijke en stoffelij
ke nederlagen.
De Joodsche Raad heeft het gewon
nen. Pilatus meende vrijuit te gaan.
Herhaaldelijk had hij Jezus onschul
dig verklaard. Doch hij durfde Hem
niet vrijspreken. Dat is het ongeloof
van den burgerlijken rechtvaardigen
staatsman. Jezus had het verloren.
De kerke Gods kwam onder de don
kere wolk van Gods oordeelen. God en
Zijn Geest week van den tempel. Be
vestigd wordt Jezus' Woord: „Ziet,
uw huis wordt u woest gelaten." Wei
nigen bemerkten het licht dat door
die duisternis bedekt werd. En hoe
kwam dat. Omdat zij niet verstonden
dat Jezus' nederlaag eene overwin
ning was en de overwinning van den
Joodschen Raad een nederlaag.
De weg loopt voor Gods volk te
gen vleesch en bloed. Bedrogen we
reld!
Jezus betreedt de viadolorosa. Na
de spotting der soldaten was Hem de
purperen mantel uitgetrokken en Zijn
eigen kleederen aangetrokken. Vol
gens de Romeinsche wet moesten tien
dagen tusschen het vonnis en de exe
cutie verloopen. Doch hier geschiedt
alles met haast. Het onrecht is bang,
dat het zijn vang zal ontgaan. De
boosheid rust niet voor haar slacht
offer geveld ligt. Gods toorn haastte
op de booze daad. Zoo verwierf Jezus
Gods lankmoedigheid voor Zijn volk.
Zij leidden Jezus van Jeruzalem naar
Golgotha. Vóór enkele dagen had Hij
Zijn triumfantelijke intocht gedaan.
Hoe onvast is het volk! Hosanna
wordt ras verwisseld door kruist
Hem! Jezus gaat uit Jeruzalem. De
Vrede gaat uit de stad des Vredes. De
naam bleef, de daad ontbrak.
O.
Ds. B.
niEUWS
Adt«rtentien>4» 20 cent per tegel. Reclaincs 40 ct.j Dtenst»
MOTragcn en aanbiedingen van 1—6 regels 80 at.t Boek*aam»
kondlging 10 cent per regel - Contracten belangrflk Ia«n.
UITGAVE VAN
GcTestigd te Middelhairai» Prin» Hendiikstr, 122 C Giro 167930 Portbox S T«L 17,
Bjjkantoor voor Zeeland: St. Maartensdp, Markt, TeleL 59.
AbonnemeD.tsprgs 85 cent per 3 maanden bfi Tooiaitbetallng.
Versch^nt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per wecL
Afsonderlike nummer* 5 oeat Buitenland Sfuldea jptx jatt
En al3 zij Hem wegleidden, namen
zij eenen Simon van Cyrene, komende
van den akker, en legden hem het
kruis op, dat hg het achter Jezus droeg.
En eene groote menigte van volken en
van vrouwen volgden Hem, welke ook
weenden en Hem beklaagden. En Jezus
zich tot haar keerende, zeide: Gij doch
ters van Jeruzalem! weent niet over
Mfl, maar weent over uzelven en over
uwe kinderen; want ziet er komen da
gen, in welke men zeggen zal: Zalig
zfln de onvruchtbaren, en de buiken,
die niet gebaard hebben, en de borsten,
die niet gezoogd hebben. Alsdan zullen
Zïl beginnen te zeggen t&t de bergen:
Valt op ons! en tot de heuvelen: Be
dekt ons! Want indien zfl dit doen aan
het groene hout, wat zal aan het dorre
geschieden
Lukas 23 26—31.
God deed Ztin volk met wisse treden.
Daar niemand struikeld in ztjn schreden
Met zilver en met goud belaèn,
Blijmoedig uit Egjrpte gaan.
Per stuk 5 et. 12 stuks 50 et. Bij Apothekers en Drogisten.
Rumoerigheid op til Statenver
kiezing Baadsiverkiezing Ver
antwoordelijkheid Daniël in Ba
bel.
Zoo is dan de Waarnemer weer ter lad
der opgestegen om door 't Kijkvenster te
loeren. De Waarnemer is niet onmisbaar,
want vorige week bleek, dat er ook waar
nemende Waarnemers zijn, mannen, bedre
ven in het gebruik van de pen, bekwaam
om de lezers te boeien door een wel-gere-
gideerd krantenartikel.
In den Bijbel lezen wij, dat de goddeloo-
ze koningin Athalia (2 Kron. 22) al het
koninldijke zaad ombracht, behoudens dat
Joas er aan ontkwam.
Ook heeft de wreede Kei
zer Nero zijn familie gedood, uit vrees van
den troon gestooten te worden. Ondergetee-
kende echter wil de waarnemende-Waar
nemers niet uitroeien. Integendeel, indien er
ergens iemand is, die óók wel eens een
paar jaar Waarnemer wil zijn, die melde
zich maar bij mijn superieuren in Middel-
harnis! Dan zal ik die sollicitatie, als 't even
kan, krachtig ondersteunen.
Er is rumoerigheid te constateeren. Ge
loop en gedraaf. GroOte hoeveelheden pa
pier worden er in de brievenbussen en on
der deuren geschoven. Straks daveren de
muren van allerlei zalan en zaaltjes van de
redevoeringen. Er is verkiezing voor de Pro
vinciale Staten op komst. En vlak daarop
staat men weer voor Gemeenteraadsverkie
zingen. Dat brengt veel werk mee voor al
len, die daarbij leiding hebben te geven. Er
is, bij alle gebrek dat ons algemeen kies
recht aankleeft, toch nog reden tot erken
telijkheid daarover, dat aan ons volk zulk
een invloed op het staatsbestuur geschonken
is. Jammer, dat niet allen er een goed ge
bruik van maken. Als wij naar sommige
autoritair geregeerde landen zien, dan blijkt
dat daar het volk niets heeft in te bren
gen dan leege briefjes, dat wil zeggen, er
valt daar niets te kiezen. Men wordt er
door enkele mannen van bovenaf geregeerd,
wat die heeren vrijzen hebben de ingezete
nen maar te prijzen en hoe gaarne ik ook
aan bekwame mannen hulde breng en hen,
als zij boven mij staan, gehoorzaamheid be
wijs, zoo zou het mij tegen de borst stui
ten als ik vérplicht was want daar komt
het toch op neer -hen in alles blindelings
te gehoorzamen en hun beleid te prijzen,
ook dan, als zulks tegen het Woord des
Heeren, en mijn geweten zou in,gaan. Geluk
kig leven wij in een vrij Nederland onder .de
hoede van een Oranjevorstin en de Oranjes
hebben immer voor vrijheid van geweten
om God te dienen naar Zijn Woord, het pleit
gevoerd en het zwaard getrokken. Want
nietwaar, de Oranjevorsten streden aller
eerst AéAvom. tegen Spanje en legden ook
buiten Nederland hun gevsdcht in de schaal,
om de ware Religie te handhaven tegenover
de aanslagen daarop door Roomsche Vor
sten gepleegd.
Zien vrij in onzen tijd rondom ons heen,
dan blijkt wel, dat die zuivere religie hee-
lemaal niet meer de inzet van den verkie
zingsstrijd is; ik bedüei, dat geenszins het
geheele volk het zoo inziet. De Godsdienst
heeft onder het Nederlandsche volk geen
overheerschende beteekenis meer en daar
door breken de banden die een volk zede
lijk sterken; in de Godverzaking openbaart
zich ook een stoffelijk verval, dat gaat im
mer hand in hand. Dat zoo overziende
dringt zich toch ook de belangrijkheid der
Statenverkiezing aan ons op; laat niemand
zeggen dat het van geringe beteekenis is.
Want welke stem zal er van den uitslag
dezer verkiezing weer uitgaan? De Staten
leden in onze Provincie hebben tot taak zes
leden van Gedeputeerde Staten te benoe
men, mannen die het dagelijksch bestuur
der Provincie in handen hebben en die
voorts ook recht spreken in geschillen, die
ontstaan. Ja, die zes Heeren hebben het
toezicht op de finantiën der Gemeentebe
sturen.
Als men nu weet hoeveel er van dat juist
beheer eener gemeente afhan,gt, dan voelt
men wel hoe belangrijk allereerst die Sta
tenledenverkiezing is.
Zoo raak ik alweer onze Gemeenteraads
verkiezing aan; die heeft ook heel wat
voeten in de aarde. Het is in onzen gedruk-
ten tijd werkelijk geen pretje om als raads
lid verantwoordelijkheid te dragen, 't Is
soms een heele kunst om mede te helpen er
voor te zorgen, dat de gemeente'niet nood
lijdend word. Want dat kost dan de Rijks-
sohatkist geld, maar ook ontneemt dat aan
den Raad veel vrijheid van handelen.
Die noodlijdendheid der Gemeente, o,ze is
een schrikbeeld. Voor mij althans en voor
vele raadsleden en wethouders met mij, om
van de Burgemeesters maar niet te spreken.
Het wordt voor hen allemaal: uitkijken!
Want er loopen soms rare sinjeurs onder,
onder die gemeentebestuurders. Deze week
kwam mij het volgende ter oore. Men
wenscht in zeker gemeente een complete
rioleering aan te leggen. Sommigen bewe
ren, dat het niet strikt noodig is, het laadt
bovendien een zware last aan schuld, rente
en aflossing op de kleine gemeente die het
betrof. En wat werd er in comité generaal
gezegd Laten we het juist nu doen, over
een of twee jaar zijn we beslist noodlijdend,
dan komt het Rijk toch voor onze zaken op
en dan hebben wij de rioleering cadeau.
Fraaie redeneering. De zaak is door de
meerderheid aanvaard. Maar hier is nu een
geval waarin de Gedep. Staten er een stokje
voor moeten steken, 't Schijnt wel dat som
migen denken dat „het Rijk" zekere toover-
macht is, die maar straffeloos allerlei wen-
schen kan helpen vervullen. Men vergeet,
dat die Rijkskas door ons allen moet wor
den gevuld.
Nu wil ik maar zeggen, als het aankomt
op verkiezen van mannen, die onze gemeen
te en onze Provincie moeten besturen, dan
wil ik de candidaten eerst wel eens keuren,
voor ik hen kies. We hebben nu noodig
flinke, verantwoordelijke menschen. Man
nen, die zich voor God en het volk reken-
plichtig weten. Geen knoeiers. Geen slappe
figuren, die altijd maar den makkelijksten
weg kiezen.
Ja. er zit zoo 't een en ander aan vast.
Ge zoudt er gemakkelijk een brochure over
schrijven nietwaar? En dan moet ge alweer
kalm aan doen om den medemensch niet
tot op zijn hemd uit te kleeden en aldus aan
de kaak te stellen. Er wordt dan ook meest
al binnenskamers meer geworsteld dan in
't openbaar.
En was er dan nog maar binnenskamers
knieën werk bij! Als van Daniël aan 't hei
densche hof. Deze Daniël was niet van het
sla,g. dat zegt, ,,ik trek mij er maar niets
van aan."
Hij heeft zelfs in ballingschap gewaakt
voor het vermogen van zijn heidensche
vorst, voor het welzijn van de staatsfinan-
tiën van Babel. Daniël, de zeer gewenschte
man. De man, met de open vensteren, die
op Jeruzalem uitzagen. Zulke mannen, die
de vreeze des Heeren beschouwen als het
beginsel aller wijsheid mogen wij de Pro
vincie en de Gfemeenten toewenschen!
WAARNEMER.
DE WAARHBro.
Ruim vier maal tien, dus veertig jaar;
zocht ik alom gestreng en waar naar 't
voorschrift van het bijbelwoord; naar, de
waarheid'in de stad en poort De Bij
bel zegt: "Zij is zeer schoon, draagt op haar
hoofd een gouden kroon, en heeft een edel
lief gelaat, waar trouw en moed te lezen
staat Dus, zocht ik dan in krot, pa
leis, naar het igezelscha,p op mij,n reis. 'k
Doorkruiste stad en dorp en hei en zee en
bosch en bergenng Ik vroeg de schip
per van de zee: „Vaart soms de waarheid
met U mee?" Ik vroeg de gulle kastelein:
„Kan soms de waarheid bij U zijn?" Ik
klopte bij den bakker aan: „Heeft U de
waarheid bij U staan?" Ik vroeg de smid,
de kruidenier: „Logeert de waarheid dan
niet hier?" Ik vroeg de rechter, advokaat,
de burgemeester en den raad. De Presi
dent van School en Land, de generaal en de
Courant. Ja, 'k liep de wereld op een draf
van 't eene end .naar 't andere af, en vroeg
aan ieder immer weer: ,,Zag U de waarheid
ook. Mijnheer?"
De meesten in de menschdrom zagen met
deernis naar mij om, maar enk'len klopten
op hun knie voor t kereltje voor Kanka
kee. (1).
Dus kwam mij dan gereed'lijk voor,
dat 'k miste dusver haar kantoor
Ik trad dan ook met hope vlug, op 't oude
voetspoor weer terug, en belde op mijn
lange baan bij de geliefde dom'.nee aan, en
vroeg hem; Zeg, O zeg dan: „Woont niet de
waarheid hier bij U"? Hij zei direct, „You
bet" (2) dat 's waar Ik kan de „cler
gy' (3) veertig jaar en vond de waarheid
daar zoo min als bij de lawyer's (4) ifijn
gezin Ik dacht; en t is wel meer ge
schied: misschien zit zij wel in 'tverdriet,
en sloot men haar met pak en kruis in het
onzalig boevenhuis. Ik ging direct naar de
cipier, en vroeg: „Zit soms de waarheid
hier?" „O neen, zei hij, jou ouwe guit; de
waarheid is de wereld uit
Hans Hansen
(1) Krankzinnigen Gesticht. Spreek uit:
,,Kenkakie."
(2)You bet: Wees daar zeker van.
(3) Clergy: geestelijkheid, dominees.
(4)lawyer: rechtsgeleerde, advokaat.
Vriend Hans!
Hoe heb ik het nu? U gelooft toch den
cipier niet, dat de waarheid de wereld uit
is? Als de Heere Jezus zegt: Koopt de
waarheid en verkoopt ze niet," moet ze toch
verkrijgbaar zijn Anders had Hij de men
schen niet dien raad gegeven! (Red. St.-B.)
Uit: „The Standaard Bulletin."
zijn dagen om per rijvriel een uitstapje
te gaan doen, maar dan met een nieuw
lichtloopend rijwiel.
In de goedkoope en betere rijwielen
zijn vrij ruim gesorteerd, en onze prijzen
zijn laag, een compleet rijwiel reeds
vanaf f 24.50 tot f 60.
W. AKBBSHOEK
RIJWIELHANDEL OUDDORP
ST. ANNALAND
Woensdagavond trad voor de Geref.
Gemeente in een stampvolle kerk op Ds. G.
H. Kersten van Rotterdam.
Na het zingen van Ps. 84 vers 2 werd ge
lezen Hebr. 13.
Nadat de leeraar in gebed was voorge
gaan liet Z.Eerw. zingen Ps. 103 vers 1 en
2. Spr. bepaalde zijn gehoor bij den dichter
van dezen Psalm, die opwekt om de welda-
digheden in het midden des tempels te her
denken, en zegt ook welke weldaden dit
zijn.
Ook aan deze gemeente zijn groote wel
daden geschonken.
Hoewel spr. gaarne op 9 Maart j.l. had
willen tegenwoordig zijn om te memoreeren
dat ouderling Hage 25 jaar als zoodanig
werkzaam is geweest, kón dit geen door
gang vinden door drukke amtbsbezigheden.
Dit was niet alleen zijn verlangen omdat de
jubilaris door spr. in het'ambt werd beves
tigd, doch hij heeft in deze gemeente gedu
rende een groot aantal jaren het Woord
Gods verkondigd, zelfs nog ten tijdéi"'i't«Jëft"""
Buijs ouderling was. Spr. heeft'hier veel
meegemaakt. Het is de bedoeling niet öm
er menschenvergoding op na te houden,
want indiener iets te roemen valt, dan is
het in den Heere. De Heere wil zich van nieti
ge menschen laten dienen. Ondanks de stor
men en baren die over ons zijn heengegaan
en nog dagelijks overkomen, wordt de ge
meente, die herderloos is, nog steeds onder
richt en gesticht door het lezen van de pre-
dikatiën onzer voorvaderen. Ons wordt nög
verkondigd: Jezus Christus en dien ge
kruisigd.
(Daar de tekst zelf, n.l. Lukas 23 vers 26
niet direct was gebaseerd op het jubileum
van ouderling Hage, zullen we hier niet in
den breede op ingaan. Corr.)
Spr. wijst hier op tweërlei kruisdragers,
n.l. Christus zelf en de kruisdrager Simon
van Cjrrene.
In een ernstig betoog werden de aandach
tige toehoorders er op gewezen, dat ze al
len kruisdrager iuUen moeten worden, vril
het wel met hen zijn.
Voordat Z.Eerw. tot de toepassing over
ging, werd gezongen Ps. 138 vers 4, waarna
spr. een ernstig woord van vermsian liet
hooren, en werd door hem gewezen op het
eene noodige dat moet worden gekend; dat
een mensch moet wederom geboren zijn om
Christus te kunnen volgen.
Aan het eind van zijn met stille aandacht
gevolgde predikatie deelde Ds. nogmaals
mede dat hij het jammer vond 9 Maart j.l.
verhinderd te zijn geweest, en verzoekt ten
slotte ouderling Hage te willen toezingen
de zegenbede uit Ps. 134.
Nadat de zegen op de gemeente was ge
legd, verliet de groote schare menschen,
waaronder velen van heinde en ver opgeko
men, het kerkgebouw.
Op SJejatigen leeftijU vnif van
rheumatische pijln.
Na laxsn vreeselijke pijineM te
hebben geleden.
Deze oude diame fcreeg ia 1931 rheumatidc
ea langzamerhand breidde dit zicb over haar
geheele lichaam uit. Toea begon zij Rru*
sdien Salts te nemen en nu, zendt iij' oïib
Idezen eigenhandig gesdhreven brief: „Sindls
1931 lijd ik aa» rheumatische pijiien. Eerst
kwam het in mijn enkels en knieën etn
(diat maakte mij laqgen üjê hopeloos. Een
vrienldin raadde mij aan, Krusdhen .te gaan
gefamifcea en ik vind diat het mij meer
goeld doet dan eenig ,^der middel. Ik schrgt
Idit zelf, hoewel ik bijiJtaj 6iC jaar ben;"
Mevr. H.
De pijnen en stijfheid door rheumiafiefc
woatideni bijna altijd venopirzaak't door een
overmaat van urinezuur in het lichdam.
Rruschen Salts spoort Uw organen aan tot
regelmatige, krachtigie werking en helpt zfe,
het urioezuur en andere sdhaideKjke afval*^
stoffea violkoanen te verwijlderen. Kruscbéii
Salts is uitsluitend veiferijgbaar bij* alle
apothekers eni erkende driogisten.