CHQWEEKEUADopGED.GR0nD5LAG vöÖRHZUID-HOI11nZECl)W3CI1C EllAnDEM l DOUWE EGBERTS N.V. ÜITGEVERSMAATSCHAPPU „EILANDEN-NIEÜWS" STICHTELIJKE OVERDENKING I Schoolartsendienst lie Jaargang ZATERDAG 18 MAART 1939 No. 1024 Pil nnmmer bestaat uil 2 bladen De geloovige Noach in de ongeloovige wereld. Uit het Kijkvenster WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILAND E.- 18e JAARGANG Het leven van den christen, die uit het beginsel dat de genade Gods leert, leeft, heeft menigmaal een harden stryd. Paulus getuigde: 2 Cor. 7 5 „Van buiten was strijd, van binnen was vrees." Hij gelooft in en belijdt dien God, die de wereld niet kent, maar loochent, en van de ware godsdienst afkeerig is. Hij belydt den Heiland die stierf aan een schandpaal, die door de hoogmoedigen des lands in hunne verblinding verworpen wordt en door duizenden in den lande, hoe wel godsdienstig in hun belijdenis, spreken door hunne daden„Wijk van ons, want aan de kennis uwer wegen hebben w\i geen lust." Zoo menigmaal moet hij het hooren, vooral als h\j in bangen strijd, krank heid of andere proefwegen wordt ge leid: „het is by die fijnen altijd wat." In vele opzichten staat het kind Gods als een wondertéeken, waarvan de wereld, en de naam christen, maar geen, verklaring kan geven. En om dan staande te blijven, dat kost strijd, en soms omringd van zooveel en ster ke vijanden, dat doet hem vreezen. Doch door het geloof blijft hij staan de, strijdende, en wordt hij eindelyk overwinnaar. Zulk een geloof dat de wereld overwint, geachte lezer, kende Noach, de zoon van Lamech, van wien wg eene meditatie willen schrij ven. Noach werd geboren ongeveer 600 jaren voor den watervloed, in eenen boozen tyd, waarin de zonde en god deloosheid zich al meer en krachtiger openbaarde. Het geslacht der kinde ren Gods, vermengde zich, zooals dat ook in onze dagen zoo veel voorkomt, met de dochteren der menschen, de nakomelingen van Kain. Gen. 6 2. Deze vermenging had toen en heeft ook nu een verdervenden invloed op het familie leven en den godsdienst, waarvan den gruwel der ongerech tigheid al meer en meer schrikkelijker zich openbaarde. De aarde werd ver vuld met wrevel. Leven w^ tegen woordig vooral, ook niet in zulk een wereld met wrevel? Te midden daar van staat de kerk van Christus, en moet zy getuigenis geven in haar be lijdenis en leven van de gerechtigheid Gods, van Zyn rechtvaardigheid en genade in Jezus Christus, doch ook van Zyne rechtmatige oordeelen als het geslacht der goddeloozen zich niet bekeert. O, geliefden, wat komen wij daarin veel tekort. In zulk een wereld van wrevel en god deloosheid had de Heere Noachge- steld als een prediker der gerechtig heid. Gewichtvolle en moeilyke levenstaak, doch door de genade Gods heeft hij deze volbracht, is staande gebleven in weerwil van vijandschap en bespot ting, en is door den H. Geest onder de wolke der getuigen gerekend, die ons Wflst, wat dat volk door de genade Gods, in de kracht des geloofs mag en kan doen. Bq die geloovige Noach in de ongeloovige wereld, bepalen wij uwe aandacht en letten: Op Noach's geloof. Deze godza lige man was een kleinzoon van He noch, die al reeds in dien t\jd geprofe teerd heeft van de wederkomst van Christus ten oordeel. Hij was zeker al vroeg bekend geworden met de god- demke op^nbariag. Het zaad van het Woord Gods was in goede aarde ge vallen. Dit werd openbaar, dat toen alte vleesch zijn weg voor den Heere verdorven had, Noach genade vond in de oogen des Heeren. De Heere had hem in Zijn eeuwige liefde gekend hem door Zijn geest vernieuwd en het ge loof in zijn hart geplant. De genade is geen erfgoed, zooals velen in onze dagen voorstellen, want dat blijkt dui delijk genoeg in Gods Woord van de kinderen der bijbelheiligen, die in hun leven openbaarden dat zij vervreemd waren van het levend geloof, en zijn met hun historische kennis van de openbaring Gods nog voor eeuwig omgekomen als blijkt uit Kain, Ezau, Absalom en Judas. Noach geloofde de persoonlijke openbaring Gods en vreesde voor het oordeel dat God over de wereld zoude brengen. Het was een genadige onder scheiding, onder velen, die Noach te beurt viel, dat de Heere het op hem gemunt had, hij hem uit de wereld getrokken heeft, met zijn toestand en ellende heeft bekend gemaakt en~ de Heere den weg der verlossing in den beloofden Messias openbaarde en hij dien als zijn Redder mocht omhelzen en door het geloof aannemen. De Hee re getuigde van Noach: „U heb ik ge zien rechtvaardig voor Mijn aange zicht in dit geslacht." Gen. 8 1. Door het geloof behaagde hij den Heere en vond hü genade in de oogen des Hee ren. Gen. 6 8. Daar is geen grooter weldaad, dat den mensch kan te beurt vallen. De rechtvaardige heeft een groote schat. H. Laten wy nu letten op Noach's geloofsoefenen. Hij leefde in den tijd en te midden van een volk die met God Zijnen dienst en de openbaring geen rekening hield. De Heere Jezus leert ons die tijd kennen: „En gelijk de dagen van Noach waren, alzoo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des menschen. Want gelijk zij waren in de dagen voor den zondvloed, etende, drinkende, trouwende en ten huwelijk uitgevende, tot den dag toe in welke Noach in de ark ging.,, Matth. 24 37, 38. Dit beteekent dat alles opging in de lusten van het vleesch. Het was een leven los van God, ruw en zedeloos. In zulk een tijd van geestelijk verval en inzinking, van ongeloof en lichtzin nigheid, van spotterij en afkeerigheid omtrent God en Godsdienst, had No ach een groot geloof noodig; dit ge loof mogt hij oefenen dat God is, en een belooner is dergenen die hem zoe ken., Het geloof in den Almachtigen God, die zijne kracht in zwakheid vol brengt. Zonder dat geloof kan de Christen onzer dagen die ook veel gelijken op de dagen van Noach, niet biddend voor of vermanend en bestraf fend optreden tegen een diepgezonken wereld. Door het geloof oef enen onderscheid den Christen zich van die groote zoo genaamde doode belijders. Levende visschen zwemmen tegen den stroom op, maar de doode visschen drijven met den stroom mee. Dus dat protés- teerende volk is kenbaar. Noach ken de en oefende dat geloof Het was voor hem de vaste grond der dingen die hij hoopte en het bewijs der zaken die hij niet zag. Zalig voorrecht gehef de lezer als gij ook op dien rotsgrond staat en zulk een geloof moogt oefenen, in weerwil hoe de vijanden van God en Zijn Woord spotten of dreigen. in. Bepalen wij U bij Noach's ge- loofswerk. Zeer weinig is ons door Mozes van Noach voor den zondvloed medege deeld. Petrus noemt hem een prediker der gerechtigheid. Wij mogen daaruit leeren, dat de Heere Noach tot een getuige tegen de zonde en een predi ker der waarheid en van de noodzake lijkheid der bekeering, heeft gesteld, in het midden van die verdorven we reld. Een langen tijd heeft hij gear beid als middel in Gods hand. De Geest Gods twistte door hem met de menschen. Het was geen gemakkelijk werk voor Noach te arbeiden onder een volk dat zoo ontaard was gewor den, en zich geheel overgaf in de be geerlijkheden des vleesches. Hij zal hen wel op hunne zonden gewezen hebben en op de gerechtigheid Gods, de straf der zonde en hen bedreigd met het geduchte oordeel dat God over de wereld zoude brengen, opdat zij zich zouden bekeeren. Dat is het werk nu nog van alle geroepen en ge zonden predikers, die de bazuin bla zen, tot waarschuwing voor het gewis verderf, aan te sporen tot bekeering en de zachtmoedigen en stillen in den lande, te troosten. Door het geloof heeft Noach de ark toebereid. Dat was dus geen kunst of verstandswerk, maar geloofswerk. Dat geloof rust op Gods beloften, dat hij en zijn huisgezin zouden gered worden, want hij vond genade in de oogen des Heeren. Bezwaren, twgfel en ongeloof, maakt altijd zwak, doet aarzelen en uitstellen en maakt tot alle geestelijk werk onbekwaam. Doch het geloof geeft geestelijke kracht en bezieling zoodat zulk een geloovige tot geloof oef ening bekwaam wordt. Daartoe kreeg Noach gena de, bij aan en voortgang zoo dat hij niet alleen begon of voortging de ark te bouwen, doch deze ook voltooide. Hij bouwde de ark overeenkom slig het bestek dat de Heere hem had gegeven. Daarin oefende Noach ge loofs gehoorzaamheid, dm in alles zelf het geringste, des Heeren wil te doen. Sommige belijdende Christenen zyn erg vies van roeping en plicht te ver vullen. Die wat nauw leven houden zij al heel lichtvaardig voor werkheili- ligen of Mozes-dienaars.- Doch Noach was zeer naarstig in zijn toebereiding van de ark. Daar was oök heel wat aan verbonden, dg^ardoor kon hij al leen behotiden wc^flen .pin ook door da ze als middel mocht hij ook zijn huis gezin behouden. Wij weten volgens Gods Woord, dat toen de ark gereed was, Noach en zijn gezin en vele dieren, op Gods bevel in de ark gingen. En de Heere sloot de deur achter hem toe. Toen was Noach in het scheepje onder Jezus hoede. Wat een genade liefde en zorg des Heeren voor Zijn volk. We mogen dit punt wel eindigen met de woorden: „Uw geloof heeft U behouden." De ark is een voorbeeld van de Hee re Jezus, Die is de ark der eeuwige behoudenis. Die in hem gelooft zal niet sterven in der eeuwigheid. Door middel van de ark werd No ach en de zijnen behouden. De Heere heeft ons aan de genade middelen gebonden. Geliefde vrienden gebruikt die biddend, wordt niet ge ërgerd aan de gebreken der Kerk of van Gods volk, waardoor ze zitten in de strikken van den duivel en veel schade aan hun ziel en aan de Vrede van Sion lijden. (Wordt vervolgd) Ds. J. C. Wielhouwer. Grand Rapids, N.-Amerika. Vraag nfet om Friesche Heeren-Baai zonder meer, maar om Echte Friesche Heeren-Baai van Douwe Egberts. De tabak, die van ouds gemaakt wordt in Joure, in het hartje van Friesland. Die draagt dus met recht den naam van Echte Friesche Heeren-Baai. ^q -yj^^ &;^^fe^FRIESCHE HEEREN-BAAI ên BAAMABAK HIEUW UITGAVE VAN Gevestigd te MiddelhaznJs Frlns Headriksti. 122 C Giro 167930 i Fostboz 8 Ttl. 17. AdTertentie*prJI» 20 cent per regel Reclames 40 et.; EMens» «aoTragen en aanbiedingen van 1-6 regels 80 rf.; Boekmaan, koodlglng 10 cent per tegel - Contracten belangrflk 1««k. Bykantoor voor Zeeland: St. Maartensdijk, Markt, Tele£. 59. Abonnemectspi^s 85 cent per 3 maanden bQ Toottiitbetaitng Venchl^t iedeien Woensdag en Zaterdag 2 maal per week Afsonderlüke nummen 5 cent Buitenland 8 gulden p«r ]aai Door het geloof-heeft Noach, door God delijke aanspraak vermaand zijnde van de dingen, die nog niet gezien werden, en bevreesd geworden zijnde, de ark toebereid tot behoudenis van zijn huis gezin; door, welke ark hg de wereld heeft veroordeeld, en is geworden een erfgenaam der rechtvaardigheid, die naar het geloof is. (Hebr. 11 7.) Naar wi) vernemen is van de gemeente raad van Oude-Tonge aan de overige ge meenten op het eiland een schrijven ver zonden, inhoudende het verzoek, om mede werking te verleenen dat voor geheel Flak- kee een schoolartsendienst wordt ingesteld. In verband daarmede, bereikten ons enke le vragen,, waarop wij vrillen trachten een antwoord te geven. Van de zijde der S.D.4.P. worden meer malen voorstellen gedaan om op de gemeen te begrooting een postje te brengen voor schoolschoeisel of schoolvoedlng. Het bedrag komt er niet op aan. Vijf en twintig guldeö is voldoende. Het gaat er over of de Raad er in beginsel voor is, en zoo ja, de rest komt later wel. Juist over dit beg^insel gaat het. Op wie rust de taak de kinderen te voe^ den en te kleeden Op den Staat? Zie dan als ge niet willens blind zyt, naar. Rusland, Spanje en andere landen, en dé practgk toont U zelf, de harde werkelijk-/ held aan. Néén, de kinderen zfln „Ben erfdeel des Heeren." j een belooning Gods, de schepper van hemei en aarde, Op de ouders rust de taak hun kinderen te voeden en te kleeden. Zijn er dan: geen ouders, die hoe gaarne ook, hun kleuters niet kuimen geven wat ze •behoeven.? 'Zeer zeker, maar itJefc"tia!£u-i.V-BP heeift^^ L de Heere, Z^jn zorg laten gaan, en de wegen Zelf aangewezen in Kerk en particuliere liefdadigheid, waarbij wij in bepaalde geval len ook zouden kunnen noemen het Burger lijk Armbestuur. Niet genoeg kunnen wij de diaconiën op het hart binden, de zaak van het Koning- krrjk Gods toch ernstig ter harte te nemen, opdat als de vijand deze instelling veracht, by kwal^k spreekt. Anders is het echter gesteld met de schoolartsendienst. De overheid heeft te waken voor de open bare volksgezondheid overeenkomstig de wetten van Gods Woord. Dat als de eischen niet overdreven wor den, er voorwaarden gesteld worden aan lo kalen, banken enz. daar is niets tegen. De vraag is echter moet .de overheid van tgd tot tgd laten onderzoeken, of de sa menleving van kinderen gevaar voor de ge zondheid mede brengt? Of beletten organi sche gebreken bij het kind, welke een ouder niet kan constateeren, den goeden gang van het onderwijs? Daarover loopt het, als het gaat over het al of niet aanstellen van een schoolarts. Zijn het toezicht van ouders, en van het onderwijzend personeel absoluut ontoe.rei- keTid of onvoldoende gebleken, ja of nté.".. Hierover dient eerst een deg-j'jK., onbi- vo'ioordeeld', bevoegd rapport ter tafel te zijr.. <<.jU zuIk een rapport de nood'^akeUiivrcld vat. een periodiek onderzoek aantoonen, dan pas komen de flnantieele en jWiJCl'sche be.twaren naar voren. BJerst .dan dienen de schoolbesturen, en de ouders hierover te worden gehoord. Ten tweede zou met het oog op de tijds omstandigheden de uiterste soberheid moe ten worden betracht. De begrooting en daar mede het volk stelselmatig met lasten te bezwaren, te zwaar om te dragen gaat toch niet aan. Ten .derde, de instructie van zulk een arts moet duidelijk omschreven zijn. Nimmer mag hij zelf tot geneeskundige behandeling overgaan. De ouders moeten vrö zijn en blijven of zij een bepaald advies al of niet wenschen op te volgen. Dwang moet absoluut zgn uit gesloten. Wanneer de kinderen moeten worden ont kleed, moet dit uitsluitend geschieden in tegenwoordigheid der ouders en in zulk een lokaliteit, dat dit onderzoek geen gevaar met zich brengt voor de gezondheid van het kind. Eenvoudig meenen wfl de gestelde vragen te hebben beantwoord en hopen dat de raadsleden hiermede hun winst zullen doen. Laat men alvorens „ja" te zeggen, zich toch goed vergewissen waarop men zijn jawoord geeft en zich niet definitief verbinden alvo rens deze aangelegenheid In juiste volgor de en goed ia voorbereid. De Postdienst De trouwe .postbo de Verboden brlevenvervoer Geertje met de grauvce zak. Er is waarschijnlijk geen tak van den Rijksdienst welke zoo algemeen bekend is als die der Posterijen. Zou er wel één in woner aan te brengen zijn, die nimmer van den Postdienst gebruik maakt? Ik denk, neen. Naarmate en handel en verkeer toe nemen, wordt ook meer van den Postdienst geëjscht. Natuurlijk hangt dat meerdere gebruik ook samen met de ontwikkeling van het volk. In de vorige eeuw waren er nog heel wat menschen, die niet lezen of schrijven konden. Zelfs kon men in het begin dezer eeuw zulke menschen nog dikwijls aantref fen. Thans is gelukkig de schrijfkunst alge meen verbreid en wie, die schrijven kan, zendt niet eens een brief of briefkaart over de post weg? Hierbij komt, dat het verkeer der menschen ouderling inniger, in tensiever geworden is. Ook is de arbeiden de stand, die zulk een groot deel van ons volk omvat opi hooger levenspeil gekomen, er worden meer kranten gelezen dan vroeger, ook bloeit het vereenigingsleven beduidend vergeleken met een 30 of 40 jaren geleden. En vrie kent niet den trouwen postbode, die ons zoo jaren aaneen al de brieven zon der mankeeren thuisbrengt? Deze ambte naar staat algemeen in een goed blaadje, ja, het is verwonderlijk op te merken hoe hfl stukken, die zeer slecht geadresseerd zijn, weet te brengen daar, waar zfl precies be- hooren. Het samenstel van alle postale handelin gen is zeer veelzijdig. Niet alleen is er brie- venvervoer, maar ook is de postwrisseldienst van groot gemak. Voorts noem ik nog den telegraaf- en telefoondienst, die ons in staat stellen over onbeperkte afstanden in enkele kwartieren, ja in minuten, onze ge dachten over te brengen. Over den Postcheque- en Girodienst schrijf ik nu maar niet: hij is boven allen lof ver heven. Niet alleen omdat hij aan anderen gelegenheid geeft iets op mijn rekening te laten bijschrijven, maar ook omdat ik er op zeer eenvoudige manier mij.n leverancier mede kan voldoen. Dat alles geschiedt op papier, en de omzet van baar geld wordt er zeer door beperkt. En daar er millioenen be talingen op deze wijze plaats hebben, ligt het voor de hand. dat er in Den Haag een groot gebouw voor werd gezet, waaraan verleden jaar nog een zeer groot stuk werd bijgebouwd. En die Girodienst levert nog een mooie winst op, omdat hij doorloopend geld in handen heeft van de rekeninghou ders en hen geen rente vergoedt. Maar toch, als wg over de post spreken, denken wfl aan den postbode of brievenbe steller. Deze heeft een zeer vertrouwelijk werk. Allereerst is daar zijn ambtsgeheim, zoodat hij .nooit aan onbevoegden iets uit de hem verstrekte stukken mag mededee- len en dan is er het briefgeheim, dat ons waarborgt dat nimmer door den postbeamb- te ee» brief mag worden opengemaakt. Dit

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1939 | | pagina 1