CHQWECKBiADöpGED.GROnDSlAG vöÖRDcZUID-HOUIriZEClJWiCIIE EHAMDEn
N.V. UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „EIIANDEN-NIEÜWS"
HetliberalismeopFlakkee
Ouderavond Groen van
Prinstererschool
te Middelharnis.
VINDT BIJ PRESTO BAAT
''F U S A R I O L
lie Jaargang
WAS EN VAAT
WOENSDAG 8 MAART 1939
No. 1021
OFFICIEËLE CRISISPÜBLICATIES
PRESTO 7FFPPOEDER SLECHTS 5er. PER PAK
N.V. Chem. Fabr. en Handeimij. v.h. Fa. JAN E. DE BOER, Den Haag
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDE;4" - 18e JAARGANG
unCAVE VAN
GcTCstlgd te MlddeUtamlc Ftins HendrlJcstr. 122 G Giro 167930 i Foftbox S Tal, 17.
Bykanioor veor Zeekuxit: Sf. Maartensd^. Markl, Iele!. 59.
De voordeeligste Droogontsmetter voor Graan- en Vlaszaad, etc.
erkend en goedgekeurd door Wageningen.
Telef. 11-63-38 (2 lijnen) Fabrieken te TIEL.
Verkrijgbaar bij: C. GRINWIS Kr.z., Ouddorp, ^go'iSmSreT
niEuws
Advertentte»prf» 20 cent per regel. RecUme» 40 et.: Dienst»
aanvragen en aanbledtogen van 1-6 regels 80 et.; Boek-aan-
koodlging 10 cent per refd - Contracton belaagrflk Ia«M.
AbonnementsptflS B5 cent pet 3 maanden bfi Tootuitbetallng.
Vorschjint lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal ptx week.
A£zondet1ike nummert 5 oetat Buitenland Sfulden jp«r laai
In de bloeitvjd van het liberalisme heeft
ook Plakkee ruimschoots ztjn deel gehad
van de „zegeningen',, die deze politieke
richting over ons land en volk heeft ge
bracht. In de tyd, toen zij oppermachtig
heerschte, een 40 50 jaar geleden nog, wa.-
ren het ook op ons eiland overal de liberale
regenten, die in ,de dorpen de lakens uit
deelden. Alle burgemeesters wraren liberaal
en de wrethouders evenzeer. Het was een
kleine coterie, die over de burgerij regeerde
en die dit deed onder het motto: wij regee-
ren bt) u, over u. doch zonder u. Dank zö
het census-kiesrecht, dat het recht om te
stemmen bond aan een minlmum-belasting,
had slechts een deel der burgerij, n.l. de
meer gegoeden of de ménschen met be
hoorlijke inkomens, stemrecht en aangezien
deze personen uit hoofde van hun stand
meestal tot de liberale partij behoorden,
was het voor deze een klein kunstje, altijd
de meerderheid te behalen. Wat in die tijd
der liberale alleenheerschappij, die meest
vanuit de sociëteit werd gedirigeerd, in onze
dorpen is tot stand gekomen, ligt in het
duister. Hun bewind kenmerkte zich door
groote, soms overdreven zuinigheid. Voor
werkloozen deed men niets en de taak der
Overheid werd zoo beperkt mogelijk opge
vat. Slechts op één punt heeft het liberalis
me dier dagen zich monumenten gesticht,
die nu nog aan onze dorpelingen verkondi
gen, wat eigenltik de geestelijke inhoud er
van is. Er werden overal openbare school-
paleizen gebouwd, groot genoeg om de ge-
heele schooljeugd van het dorp in te her
bergen. De Openbare school immers Is
steeds het troetelkind der liberalen geweest.
Voor haar was niets te veel en te kostbaar.
Nu geeft men fel af op een Chr. schoolbe
stuur, dat een solide school laat zetten, doch
het liberalisme heeft voor zfln „neutraal"
onderwijsinstituut gebouwen neergezet, die
voor die tyden met recht paleizen mochten
heeten, ja meermalen is het gobeiwd, da«^
men openbare scholen bouwde, waar ten
slotte niet één leerling in kwam!
Plakkee heeft dus ook een periode ge
kend, waarin het zich moest krommen on
der het juk der vrijzinnigheid, zoowel in de
staat als in de kerk. Imniers ging het ker
kelijk modernisme hand in hand met het
staatkundig liberalisme en hebben beide ge
weldige geestelijke en maatschapplöke ver
woestingen aangericht. Ook op ons eiland
heeft in menige Hervormde Kerk een pre
dikant gestaan van moderne richting, die
door zijn „Evangelieprediking" zonder
Christus de kerk verwoestte en het belijden
de volk verstrooide. De liberale aristocra
tie heerschte in die tijden zoowel in de kerk
als in de burgerlijke gemeente en oefende
een tyrannic uit, die wel in zeer scherpe te
genstelling stond tot de leer der verdraag
zaamheid, die men altijd van vrijzinninge
zij,de zegt te huldigen.
Het is met die liberale verdraagzaamheid
altijd een wonderlijke zaak geweest. Eigen
lijk is zij een stuk van de revolutie-leer van
vrijheid, gelijkheid en broederschap, welke
leuze ten grondslag ligt aan de liberale
staatsleer. Vooral de vrijheid vormt er een
voornaam bestanddeel van. Maar de natuur
is altijd sterker dan de leer geweest, want
er is schier geen partij' aan te wijzen, die
meer met dwangmiddelen gewerkt heeft
als ziJ. De volkskinderen moesten gedwon
gen worden op de banken der openbare
school plaats te nemen. Wat het liberalisme,
ook op Flakkee, daartoe niet heeft gedaan,
grenst aan het ongelooflijke. Laag of in 't
geheel geen schoolgeld, prachtige gebouwen,
economische druk op werknemers bij libe
rale boeren of kapitalisten, onderwijswetten,
die het christelijk onderwijs poogden te ver
nietigen, in één woord, een politiek, die cul
mineerde in het bekende woord van Kap-
peyne: De minderheden moeten maar onder
drukt worden. Voeg daarbij «Jan nog de ook
op Plakkee hier en daar toegepaste tac
tiek bij de stichting van Chr. Scholen, dat
biJ de voormannen daarvan de ruiten wer
den ingegooid, beleedigende pamfletten ver
spreid en ouders van kinderen ontslagen en
ge krijgt een wonderschoon beeld van wat
het liberalisme onder verdraagzaamheid
verstaat. En al deze ménschen, die deze
„verdraagzaamheid" toepassen, zijn disci
pelen van de Openbare School, die speciaal
opleidt in „verdraagzaamheid."
Gelukkig heeft ons Flakkeesche volk zich
evenals het Nederlandsche volk in zijn ge
heel, grootendeels aan de greep van het li
beralisme ontworsteld. Omstreeks 1900 valt
het keerpunt in de politieke historie van ons
eiland. Toen begon de strijd van ons belij
dend volk tegen de oppermachtige vrijzin
nigheid en deze is geëindigd met haar ne
derlaag. Toen het algemeen kiesrecht
kwam, bleek duidelijk, dat de vrijzinnigen
slechts een zeer klein deel van ons volk
vormden en steeds hadden geregeerd door
het linksche en rechtsche „proletariaat" uit
te sluiten van het stemrecht. BiJ de Ka
merverkiezingen bleek telkens weer, dat het
liberalisme, waarbij we principieel genomen,
ook de vrijzinnig-democratie kunnen indee-
len, van een oppermachtige partij, die een
maal in de Tweede Kamer bijna 60 van de
100 zetels innam, een groep werd, die er nu
nauwelijks 10 kan halen (V.B. en V.D.)
Ook op Plakkee is het liberalisme niet sterk
meer. Bij de laatste 4 verkiezingen voor
Staten en Kamer bleek, dat de Vrijheids-
bond en de Vrijz. Dem. Unie tezamen een
1800 stemmen behaalden, alzoo slechts 14%
van het totaal. Ons eiland, dat voorheen in
de dagen van Patijn een liberaal bolwerk
was, is dat nu zeker niet meer, dank zij het
werk van een aantal mannen, die onze mén
schen wezen op d,e principiëele tegenstelling
tussohen de staatkundige beginselen van
Gods Woord en Belijdenis eenerzijds en die
van het liberalisme, anderzijds, dat in zijn
wezen een product is van de Pransche revo
lutieleer. Aan die principiëele vrijmaking
van ons belijdend volk uit de boeien der
vrijzinnigheid heeft niet het minst ook de
A.R.-partij medegewerkt, die toen nog in
haar volle kracht was en streed voor de
beginselen, door Groen van Prinsterer haar
voorgehouden. In die tijd konden dan ook
allen, die daardoor wilden strijden, zich in
die partij vereenigen,
Het is echter merkwaardig, dat in vele
dorpen op ons eiland nog steeds een sterke
groep vrijzinnigen zit, die op het terrein
der gemeentelijke politiek meer invloed uit
oefent, dan men met het oog op de ver-
kiezingscijfers zou verwachten. Van de 111
raadszetels op ons eiland zijn er 24 bezet
door liberalen en van de 26 wethouders heb
ben zij er 6, dit is 22 en 24%. Wel is aan
hun alleen-heerschappij een eind gekomen.
Liberale burgemeesters zijn er niet meer.
En in Sommelsdijk, Stellendam, Ouddorp en
Den Bommel zitten de liberale wethouders
er slechts, doordat een deel der rechterzijde
aan hun verkiezing meewerkte. Maar het
schijnt ons toe, dat het liberalisme de laat
ste tijd hier en daar weer poogt het verlo
ren terrein te herwinnen, waartoe het in
zonderheid de gemeenteraadsverkiezingen
gebruikt.
Mgt name in Goeree, dat geen partijver-
fioudingen kent o schoon liberaal ideaal
is het vrijzinnige stelsel nog zoo ingewor
teld, dat zelfs de rechtsche pai-tijen, die er,
wonderlijk genoeg, bij Kamer- en Statenver
kiezingen de meerderheid hebben, geen .vas
te grond onder de voeten kunnen krijgen
in de vorm van eenige organisatie. Mid-
delharnis, Sommelsdijk, Stellendam en Oud
dorp, hebben blijkens de verkiezingscijfers
van de Raden een flinke groep, die in geen
geval rechts of socilistisch stemt. Als men
nagaat, vanwaar de stemmen komen, die
bij Raadsverkiezingen op liberale Candida-
ten worden uitgebracht dan komt men tot de
conclusie, dat zij afkomstig zijn van mén
schen, die noch rechts, noch socialistisch
willen stemmen, doch van wie er zeer ve
len de „bevsmsten^' niet te na gesproken
in 't geheel niet weten, wat het liberale
beginsel eigenlijk inhoudt. Daaruit is ook te
verklaren, waarom hier en daar kerksche
ménschen liberaal stemmen. Een goed libe
raal is modern in zijn godsdienst en hem is
het nimmer kwalijk te nemen, dat hfl libe
raal stemt. Het is zijn plicht, dit te doen en
zijn beginsel te propageeren volgens libe
rale methoden, d.i. met inachtneming der
verdraagzaamheid. Maar wanneer mén
schen, die van de moderne godsdienstleer
niets moeten hebben, doch zich stellen op de
belijdenis van het orthodoxe Christendom
of het Gereformeerd beginsel, niettemin
met het liberalisme meegaan, dan is er bij
deze ménschen iets niet in orde. Dan ont
breekt het hun aan consequentie en leven
zij in een tweeslachtige positie. Zulke mén
schen zijn er nog hier en daar op Plakkee.
Wij hopen, dat zij zullen inzien, dat iemand,
die de Schrift als leefregel aanvaardt, niet
liberaal kan zijn.
TUINBOUWSTEUN.
Men d'eelt ojis van bevoegde zijde meidfe,
dlat binnei» zeer konten tijd nog een steunuit»
keering aan dtat» tuinbouw kan worden ver?
wacht. Door allerlei omstandigheden is de
financieele toestand waarin de tuinlders zijn
komen te verkeeren slecht. Voorts zijl» van
verscheidene producten de ter veiür^ aans
gevoerde hoeveelheden zeer gering, of zul*
len deze door de vorst gering zijr». De tot
op heden uitgekeerde steuhtoeslagea hebben
voor de telers dezer producten geen vol*
dbende verlichting kunnen brengen. In de
te verwachten steunuitkeering zal met deze
moeilijkheden in de» tuinbouw rekening wor
den gehouden en zal getracht worden een
zoo juist mogeliJKe verdeeling van de nog
beschikbaar gestelde steungelden, als regel
te berekenen op den grondslag van de meer
normale aanvoeren van het vorige jaar, over
den ^ehcelen tuinbouw te bereitei.
's-Gravénhage, 3 Maart 1939.
AANKOOP VAN VARKENS.
Zooals einde Januari werd aangekondigd,
heeft de Nederlandsche Veehouderijcentrale
inmiddels een aanvang gemaakt met het af
nemen van zware varkens. Ruim 12.500 var
kens werden reeds uit de markt genomen.
Met het verleenen van dezen steun aan de
markt wordt nog voortg»;gaan en wel in die
mate, dat de Centrale per week ongeveer
4000 zware varkens aankoopt voor slach
ting en invriezing.
Bovendien worden ook varkens in het ba-
congewicht nog geregeld in groote hoeveel
heden door de Centrale aangekocht, boven
het aantal, dat voor uitvoer als bacon be
stemd is. Van deze soort varkens zijn thans
in totaal ongeveer 80.000 stuks opgekocht.
De jaarlijksche Ouderavond der Groen
van Prinstererschool is Vrijdagavond 3 Mrt.
gehouden in het gymnastieklokaal der O.U.
L.O.-School.
Ds. Blok
de Voorzitter opende met het laten zingen
van Ps. 119 5 en 65 tn ging voor in ge
bed. Daarna las hij Spreuken 3 van vers 1
—18.
In zijn openingswoord schetste hij, hoe de
Spreukendichter, nadat lijdeware Wijsheid
heeft verheerlijkt in caj;. 22 tot de verma
ning komt: „Leer den jj.>ngen de eerste be
ginselen naar den eisch j'ns wegs," waarbij
Spr. een oogenblik stil i.i! ;dtaan.
Allereerst heet liij -iM Hanwezigeii wel
kom, inzonderheid de sprekers. Ds. Laman
en onderwijzer dhr. de Jager.
De indeeling der onderwerpen op deze
ouderavond is anders als voorheen; het
moet niet om de sprekers gaan, maar w.aar-
vóór ze spreken. Immers dient de ouder
avond om de band aan de school te verste
vigen, en het inzicht in het leven der school
te vermeerderen.
Aan de instandhouding, aan het bestuur,
het beleid van een chr. school zijn moeiten,
ook wel teleurstellingen verbonden, maar
de arbeid is het dubbel waard.-
Wanneer gevraagd wordt: „Zijn onze kin
deren beter?" dan moeten we antwoorden,
dat zijn ze niet. Maar uit kracht van de
belijdenis zijn we geroepen om ze te on
derwijzen in de eerste beginselen begin
selen van gehoorzaamheid aan het Woord
Gods. Leer ze zoo staat er naar den
eisch huns weg, d.w.z. naar hun bevatting.
Op de chr. school wordt het Woord Gods
naar hun bevatting voorgesteld en geleerd.
Van „beter-zijn" of ,,beter-worden" der kin
deren, is geen sprake. Het is gehoorzaam
heid, dat moet betracht, in het vaste ver
trouwen, dat de Heere die arbeid zal zege
nen. „Als hij ook oud geworden zal zijn, zal
hij daarvan niet afwijken." De Heere be
moedigt hier, dat die arbeid niet vruchteloos
zal zijn. Op gegronde hope zaait de zaaier,
zoo ook hier. Al is het, dat het niet op
ieder persoonlijk wordt toegepast, toch ver
bindt de Heere er Zijn zegen aan. Daarom
zegt spreker dat Personeel, Bestuur, en ook
de Ouders met die arbeid biddend en hopend
voort moeten gaan, omdat God in Zijn
Woord zelf zegt, dat Hij het zal zegenen.
Vanwege de gehoorzaamheid aan den
Heere is die arbeid de moeite dubbel waard.
Na dit openingswoord volgt samenzang
der kinderen, onder leiding van den heer
Baadenhuijzen n.l. „Hoort gij die stemme,
roepend in de verte.'
Vervolgens wordt het spreekgestoelte be
treden door
Ds. Laman
welke een rede uitspreekt getiteld: „Het
brandend vraagstuk." In korte trekken ge
ven we hier den inhoud weer.
Misschien aldus spr. is de gedachte ge
weest dat behandeld zou worden een inter
nationaal vraagstuk, hoe b.v. .vrede en rust
op de wereld zou weerkeeren.
Op elk terrein des levens is „een bran
dend vraagstuk," op ijiternationaal gebied
de pacificatie op nationaal gebied de econo
mie en werkverschaffing.
Hier op deze ouderavond mag wel bezien
worden het brandend vraagstuk, n.l. „Het
Gezag." Met het gezags-vraagstuk immers,
maakt elk opvoeder en onderwijzer kennis.
Wordt het gezag losgelaten, dan volgt los
bandigheid en slavernij.,
Spreker verwijst naar ,de Sovjet-staat,
waar men zich in bandeloosheid uitleeft.
Met voorbeelden toonde spr. aan, tot welke
excessen men daar komt, zoo zelfs, dat men
op de scholen leert, dat men geen gehoor
zaamheid aan vader en moeder verschuldigd
is. Nu men er de gevolgen van gezien
heeft wil men terug tot het gezag, tot de
orde in gezin, school en staat. Wel een be
wijs dus dat de leuze van het atheïsme fa-
likant is uitgekomen.
Spr. wijst op onze Oosterburen die in het
voeren van despotisme het gezag hebben
verlaagd. Losbandigheid eenerzijds, slaver
nij anderzijds is het gevolg, omdat gebroken
is met het princiep der H. Schrift. Ze heb
ben MiJn Woord verworpen, wat wijsheid
zouden ze hebben?
Wat is, vraagt spr. de oorsprong van alle
gezag? Ze zetelt in God, den aller souverei-
nen Souverein. Prijsgeven van God en Zijn
Dienst voert tot losbandigheid en slavernij.
Dat is ook zoo, zegt spr., wanneer men in de
kleine cel van ons gezin Gods Woord prijs
te geven. Spr. vraagt de ouders, of ze er
van doordrongen zijn, dat ze het Ouder
schap van den Schepper hebben ontvangen
en Gods Woord dienen te handhaven? Dat
ze in onderworpenheid aan dat Woord het
gezag in handen houden en, dat het onge
rijmd is, zooals in den tegenwoordigen tijd
dat een ouder zijn kind iets ,,bid" inplaats
van „gebied."
In het kort staat spr. stil bij de tekst
,,Gij kinderen zijt Uwe Ouders gehoorzaam
in den Heere, want dat is recht, Eer uwen
vader en Uwen moeder (hetwelk het eer
ste gebod is met een belofte) opdat het U
wél ,ga en gij lang leeft op aarde. (Er. 6.)
Spr. gaat deze tekst niet exegesiteeren maar
doet slechts enkele grepen en wijst er op,
hoe gezag komt van het woord zeggen
schap-gehoorzamen." Spr. wijst op de onge
hoorzaamheid van een mensch van nature
door den val in Adam, de bakermat der on
gehoorzaamheid. De vrijheid buiten God
zint den mensch meer, dan de gehoorzaam
heid aan Hem. Eerbied dient daarom ge
kweekt voor Gods Woord en de huis gods
dienstoefening: „voedt ze op in de vreeze
des Heeren.'
Gezag is er ook op de openbare scholen,
maar daar ontbreekt het „pae deïa," het op
voedkundige, de tuchtiging, de vermaning,
tot den Heere. Tucht komt van het Duit-
sche stamwoord ,ziehen,"-,,trekken' het kind
moet opgetrokken worden, boven de onwe
tendheid uit, ze moeten weten, hoe ze ge
boren zijn. Dezelfde maatstaf in zekere zin
moet aangelegd zooals de Heere Zijn Volk
tuchtigt, opvoedt, een tuchtiging uit liefde.
De dwaasheid in de opvoeding zal ieder
rechtgeaard ouder moeten erkennen. In het
„brandend vraagstuk" komen we met schuld
voor den dag aldus spr., Die schuld zou ons
moeten wegen, inplaats van ons afschud
den. Spr. wijst op Hem, die de schuld heeft
gedragen, vervolmaakt door het allervol-
maakste Gezag: die met recht kan zeggen:
,,Je maintendrai", „Ik zal handhaven."
De aanwezige kinderen vermaant spr.
met een ernstig woord en spoort aan tot ge
hoorzaamheid aan de opvoeders.
Ook tot de ouders richt spr. zich en zegt
dat hun.opvoeding, alsook die van het per
soneel der school altijd moet staan in het
teeken van Gods Woord en daarmede door
trokken en doorzüurd moet zijn, met een
bedelen om de bediening van Zijn Geest,
opdat in huiselijk en schoolleven, men el
kander ontmoeten mocht aan den troon der
genade.
Daarna zong men Ps. 103 4, waarna
pauze en collecte volgde.
Dan was aan de orde het onderwerp:
„Vaderlandsche Geschiedenisonderwijs op de
Chr. School" door
den heer K. de Jager
onderwijzer aan de school.
Spr. begint met er op te wijzen, dat het
vak Vaderl. Geschiedenis op school moet
gegeven, omdat dit wettelijk is verplicht.
Op de Chr. School dienen die geschiedenis
vakken een eereplaats in te .nemen omdat
in de volkshistorie de lijn wordt geteekend,
die God met het volk van Nederland heeft
gehouden. Lezen, schrijven, rekenen zijn
practisohe vakken en zoo .dikwijls wordt ge-
dacht ten onrechte wat heeft men er
aan, dat al die historische (feiten den kinde
ren worden bijgebrachtl
Spr. somt dan eenige redenen op: ten Ie
omdat het kind begrip zal krijgen van de
wording en groei van den Staat, ten 2e om
dat het heden met het verleden nauw ver
bonden is en ook, omdat Vad. Gesch. won-
derrijk is aan belangwekkende gebeurte
nissen en boeiende verhalen. Nu gaat het
niet om die boeiende verhalen, maar om
daarin Gods leiding met land en volk te
laten zien.
Spr. illustreert met eenige voorbeelden uit
de geschiedenis hoe bij soms oogenschijn
lijk onbelangrijke gebeurtenissen de hand
der Voorzienigheid merkbaar is en dikwijls
zoo veel wendingen ten goede aan ons volk
heeft gebracht. Ini de geheele geschiedenis
wordt den kinderen de leiding Gods ge
toond opdat zij Zijn daden niet zouden ver
geten en Zijn geboden bewaren, Gewezen
wordt den kinderen ook, indien Zijn geboden
niet worden bewaard en God wordt verla
ten, smart op smart te vreezen is. Als
voorbeeld noemt hij hoe op de glorierijke 17e
ir^;'.-„."de .t^,J Esuw 'Sslgfe met achteruit
gang en verval. Het geloof was ons volk
ontzonken, theoriën van, ongeloof en revo
lutie vergiftigden de volkziel. waarop het
oordeel van de Fransche dvringlandij volg
de. Verzwegen wordt ook den kinderen
thans niet, dat wegens de algemeene Gods-
verlating Nederland wordt bezocht met oor-
deelen. We leeren ze, aldus spr., dat een
klein volk groot kan zijn, indien dat volk
het geheim van alle zegen kent: „Vreest
God en houdt zijne geboden.'
Niet in overdreven Vaderlandsliefde maar
eenvoudig en boeiend, naar kinderlijke geest
dient de historie te worden weergegeven, op
dat blijke dat de geschiedenis van het ge-
meenebest de bevestiging is der belofte:
„Zoekt eerst het Koninkrijk Gods en alle an
dere dingen zullen U toegeworpen worden."
De heer'Baadenhuijzen bracht daarna met
de schoolklas ten gehoore het mooie lied
„Maartsch Viooltje" en Ps. 138 1 en 4
(rythmisch gezongen.)
De Voorz. Ds. Blok dankt beide spr. voor
hun keurige onderwerpen en de heer Baa
denhuijzen met de kinderen voor hun zang.
Groote dank zrjn wij den Heere verschul
digd aldus spr., dat we volledige vrijheid
hebben om het Woord des Heeren op onze
school te verbreiden zonder dat de vakken
daarvan schade hebben. In de Ie plaats
.toch moet er zijn de vreeze des Heeren,
want de school moet geen machine zijn
om maar geleerde kinderen te maken.
Al zullen de lasteraars zich er aan erge
ren, wil spr. memoreeren, dat de school ten
spijt van vele dingen in groei is toegenomen.
Begonnen met 79 leerlingen tellen we er nu
180. Die groei is niet no. 1, maar wel hoe
de ouders staan t.o. de school. Van de te
genpartij is beweerd dat ook in onze gelede
ren vele lauwen zijn. Helaas is dat waar,
Spr. bindt de ouders op het hart, wat Ds.
Laman heetft gezegd: ,de school ligt in het
verlengde van het gezin. De ouders dienen
de onderwijzers daarom te steunen, ook
t.o. van de straf aan hun kinderen.
Tenslotte brengt spr. dank aan B. en W.
voor het afstaan van de localiteit en wekt
de aanwezigen die geen lid zijn op, om lid te
worden van ,de Schoolvereeniging.
Ds. Laman eindigt, na het zingen van Ps.
25 2 met dankzegging.