CHDWEEKBLi^öpGED.GD0nD5IA6 vöÖRolZUID-HOUÊnZEEUWSCIIE CHAHDEn DOUWE EGBERTS N.V. ÜITGEVERSMAATSCHAPPU JILANDEN-NIEÜWS" Wolken van genot! ''f U S A R I O L STICHTELIJKE OVERDENKING lie Jaargang ZATERDAG 4 MAART 1939 No. 1020 Pil nummer bestaat uil 2 bladen „De worstelende Bruidegom, de slapende Bruid" Uit het Kijkvenster N.V. Chem. Fabr. en Handelsmij. vh. Jan E. de Boer, den Haag WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE E IL AN DE.4" - 18e JAARGANG OnGAVE VAN (Gethsemané- (1) Groot is het werk hetgeen de Leeuw uit Juda's stam gewrocht heeft, opdat des Satans' werk den bo dem zou ingeslagen worden en dat de uitverkorenen door het plaatsbeklee- dend werk zouden gedekt zijn. Juist heeft dien dierbaren, ééngeborene des Vaders, het Avondmaal ingesteld, op dat Gods kerk Zijn lijden en dood ge- denke, doch ook opdat hun ziel ver kwikt, hun geloof versterkt werd. En nu, heffen zij te saam den lofzang aan het groote hallel, opdat alle dingen volgens de ordening Gods zouden ge schieden nu wordt geopend de bloed en kruisweg voor het ware Lam Gods. Hij voorzegt dat allen aan Hem zullen geërgerd worden en hoewel Pe trus, op 't zelfde moment zegt: „Ik zal niet aan U geërgerd worden", spreekt de Meester tot den leerling: „Gij zult Mij verloochenen". Daar gaat het gezelschap, Christus zingt Zijn zwanenzang en weet welk een lijdenskelk Hij moet uitdrinken tot den bodem toe, voor de diepgezon- kenen die vrijwillig gedronken hebben den giftbeker van den vorst der duis ternis. Hoe vreeselijk, als Christus gaat naar Zijn worstelperk, dan gaat Judas naar den Hoogen Raad om Je zus over te geven. Maar ondanks dat het Lam Gods dit weet, trad Hij als een moedige Leeuw voort, om den strijd met de machten der helle aan te binden. Hij trad in Gethsemanédie plaats, die eertijds een plaats des gebeds was, wordt nu een plek van de allerdiepste zielsworsteling. Onder de uitspraak „zit hier neder totdat Ik henenga en aldaar zal gebeden hebben", worden er acht van de elven afgezonderd. Drie discipelen worden dieper in den Hof medegenomen, opdat zij ge tuigen zouden zijn van het zware zie lelijden van hun Meester. Doch ook nam de Heere hen mede om hen te toonen, dat de mond vaak zooveel kan zeggen; want Petrus had immers ge zegd dat hij zijn leven voor Hem zou stellen en de anderen, Johannes en Ja cobus, konden met Jezus den drink beker drinken. De Heere zou hen ontdekken aan eigen dwaasheid en vermetele eigen waan. Maar ook, die Zijn heerlijkheid op Thabor aanschouwd hadden, wilde Christus ook medenemen, opdat zij ge tuigen zouden zijn van Zijn allerdiep ste vernedering. Zulken, die bijzondere bewijzen van Zijn genade mochten ontvangen, wor den daarna vaak in zeer diepe wegen geleid, opdat zij klein en ootmoedig zouden blijven. Daar in Gethsemané wordt het strijdperk geopend en Jezus' ziele wordt bedroefd tot den dood toe. Hij smeekt Zijn Vader: „Indien het mogelijk is, laat dezen drinkbeker van Mij voorbijgaan, doch niet Mijn wil, maar de Uwe geschiede." Aldus smeekt de Christus tot den Vader als Hij bedroefd en zeer beangst is ge worden, vanwege de aanvallen van den vorst uit de hel, die alles in- en saamspant tot verdelging van den Messias. De hemelsche ziele Bruidegom zag boven zich de toorn des Almachtigen tegen zich rooken, beneden de macht der duisternis. Hij was inwendig bela den met de zonde Zijns volks, dus moest Hij belijden. „Bedroefd tot den dood toe." O, Hij had gezegd: „Blijft hier en waakt met Mij", doch als Hij opstaat en zich tot de discipelen keert, dan vindt Hij hen slapende. De worstelende Bruidegom vond zijn kerk slapende, ach, hoe diep trof Hem dat! Daarom spreekt Hij t' uit: Kunt gij niet één uur met Mij waken? Wat is toch een mensch na ontvan gene genade, slapende, als de Zone Gods strijd met de machten der helle. Maar Hij geeft den kamp niet op want Hij is immers gekomen tot overwin ning, want weer valt de Heere in het gebed en weer wordt dezelfde smeek bede ten hemel gezonden en met zijn gansche ziele buigt Hij zich neder. Ten tweede male vindt Hij hen sla pende, doch nu keert Hij zich met zieleangst bezet naar de plaats en dan straalt het volle maanlicht over de strijdende worstelaar en Hij stort zijn ziele uit voor Zijn Heilige Vader. Zoo geweldig waren des Satans aan vallen, zoo zwaar drukte de cente naars last der zonde zijns volks en zoo zwaar voelde Hij het zwijgen van Va^ der, dat zijn zweet als groote druppels bloed op de aarde afliep. En als Va der dit aanschouwde vanuit den hemel dat Zijn kind zoo worstelend bleef aanhouden, dan daalt een gezant uit den hemel, om dien dierbaren Worste laar te ondersteunen. Als Jezus aldus worstelt, slaapt Zijn kerk, wijl Hij toch dit deed, opdat de Zijnen voor eeuwig zouden verlost worden en niet de eeuwige doodslaap zouden slapen. V. (Wordt vervolgd) „Koop Nederlandsche waar, dan helpen wij elkaar." A21755 leder pak D.E. verschaft U wolken van genot. Let daarom op het merk DE. U rookt dan geurige, milde en goed brandende tabak, uit de aloude Friesche tabaksfabriek van Douwe Egberts. Tabak, die dus de naam verdient van Echte Friesche Heeren-Baai. &^^FR1ESCHE HEEREN-BAAI en BAAI-TABAK De voordeellgste Droogontsmetter voor Graan- en Vlaszaad, etc. Erkend en Goedgekeurd door Wageningen. Telef. 11-63-38 (2 lijnen) Fabrieken te TIEL. Verkrijgbaar bijC. GRINWIS Kr.z., Ouddorp. Die zich tevens belast met het ontsmetten. niEuws Advertentie"^ri^ 20 cent per regel RecUmes 40 ct.i Dicmt» «amvragea en aanbiedingen van 1-6 regel* 80 Boekmaan» köffldiging 10 cent per regel - Contracten belangrflfc lastt. Gevestigd te Mlddelluimif Frins HcndrÜcstr. 122 G Giro 167930 i Postbox S x T«I. 17. Kiikantoor voor Zeeland: St. Maartensdijfc. Markt, Telef. 59. Ab(Uinemei!itsi>rQi 85 cent pei 3 maanden bj vooMiltbetaÜng. Verscbint lederen Woossda^ en 2Uterdag 2 maal f er week AtsonderMkie nummert 5 cent Buitenland 6 gulden pte ]aai „Zit hier neder totdat Ik heenga en al- „daar zal geheden hebben." (Tatth. 26 36 m.) ^IVOROL" De Nederlandsche tandpasta De Fransch© Minister van Onderwijs in ons land De zelfstandig flen- kende fransche jeugd Op het voet spoor van Descartes, die alleen de rede aanhing. Er is hoog bezoek in Nederland geweest. De Fransche Minister van onderwijs Jean Zay, heeft het nuttig geoordeeld eens een bezoek te brengen aan onzen Minister van Onderwijs Prof. Dr. Slotemaker de Bruine. Aan de Amaterdamsche Universiteit heeft de heer Zay een rede gehouden over het onderwijs in Frankrijk. Nu heeft ons land van Frankrijk nooit veel genoegen en voor deel beleefd, zoodat de Waarnemer altijd wat gereserveerd staat tegenover hetgeen ons uit Frankrijk komt tovgewaaid. Tóen Prins Willem in den strijd tegen Spanje op hulp van Frankrijk aanstuurde, vond hij den bekenden Petrus Dathenus te genover zich. En toen later van Oldenbarne- veld in den strijd, die aan het 12-jarig Be stand vooraf ging den blik naar Frankrijk en Engeland richtte, kwam hij-in conflict met al de getrouwe predikanten die ons land toen bezat. Daar speelde dan tevens het conflict met de Remonstranten, die van de zuivere leer afweken, een rol in. En weer later in onze geschiedenis is de Fransche Overheersching ons land duur te staan gekomen en is het juichen om de vrij- heidsboom ons volk leelijk opgebroken. Want nog ademt onze grondwet den geest der fransche revolutie. En men vindt dat blijkbaar heel gewoon. Welnu, Minister Zay heeft in Amsterdam weer echt Fransche dingen verteld over het onderwijs in dat land. Immers, zoo zeide hij, de Franschen volgen de wijsbegeerte van Descartes, die ook in Holland heeft ge woond en wij dringen het kind geen enkele meening op, Het kind moet zelf maar ont dekken wat waar is. De meester moet elk gezagsbeginsel laten varen, want als ge den leerling begint te dwingen iets te geloo- ven, dan werkt hij dat toch maar .tegen. Echt Cartesiaansch! Cartesius was een franschman, een geleerd man, die van 1629 tot 1649 in ons land heeft gewoond. Hij was een wijsgeer, die leerde,' dat onze rede de bron van al ons kennen is en dat wij niets hebben aan te nemen wat ons ver stand niet bewijzen kan. De beroemde, God zalige, geleerde kerkvader Voetius is dan ook krachtig tegen zulk een leer te weer gekomen, wat niet belet heeft, dat onder andere zaken ook de ifilisofie von Cartesius onze Hervormde Kerk verwoest heeift. Het schijnt wel, dat de menschen geen en kel v^ijsgeerig systeem te moeilijk vinden om het te bestudeeren en te volgen, maar ootmoedig het hoofd buigen voor Gods Ge tuigenis, Dé,t is velen onmogelijk, en toch als het nu gaat om wat wdér is, zie dan den Bijbel In; die leert ona wat de menach door de zonde geworden is en daar wordt het be wijs toch das aan dag van geleverd. Ook wordt in Fran^crijk de vrije tijd der scholieren onder eenig toezicht doorge bracht. Dan gaat de klas met den meester of juffrouw naar een museum, een theater of iets dergelijks. Er is dus alle reden om de fransche jeugd te beklagen, omdat zij zoo geheel in den geest van de wereld wordt opgevoed. Het kind moet zelf maar ui'm aken wat waar is. Maar 't is toch vreemd, dat over God en Zijn Dienst niet met hen .gesproken wordt, en zoo kan dat geheel vrije kind daarop moei lijk zijn keus laten vallen! Ik denk, dat de onderwijs-menschen in dat groote Frankrijk nergens zoo afkeerig van zijn als van dien ouden Bijbel. Zeker, de godsdienst is in Frankrijk niet uitgeroeid. De Roomsche Kerk is er vrij sterk, ook zijn er meerdere protestante kerken en gemeenten; slechts een enkele daarvan is gereformeerd en dan nog van eenig ander gehalte dan wij in Nederland kennen. Als wij zoo den blik eens over de wereld laten gaan, dan is er yrijwel geen land aan te vrtjzen waar nog zoozeer de zuivere re- iformatorische waarheiid in eere is, als in Holland. Dit is toch ^eer opmerkenswaard. Het is waar, er is v$el stryd in dezen in ons land, maar dat bewijst, dat men voor de waarheid nog strijden wil. En spreek nu met iemand, die al eens hier en daar bui tenslands heeft gewoond, dan hoort ge steeds hoe diep treurig het elders met de protestante kerken gesteld is. Dan is er maar één Nederland! Legt dit nu niet bijzondere verplichtingen op ons? Het pand der waarheid, ons toe- betrouwd, hebben wij te bewaren. Geve God ons daarvoor- maar steeds kloeke mannen, door den Geest geleid, ervaren in Zijn Woord, die tegen alle afwijking der zuive re leer opkomen! Wie de ware Gereformeer de leer bemint, in wat kerk hij ook zg, moet wel met leede oogen aanzien den toe- nemenden invloed vati de Roomsche Kerk in Nederland. Met groète sprongen gaat de ze vooruit, meestal door de onverschilligheid en lauwheid der protestanten. De twijfel van het modernisme en de gevoels-godsdienst der ethischen banen den weg voor de Room sche leer eenerzijds en voor algeheele on- godsdienstigheid anderzijds. Aan een ieder onzer mag wel eiken dag de vraag voor oogen staan: waar gaat dat heen? En de bede: Uw Koninkrijk komej dat is: bewaar en vermeerder Uw kerk, moge ons maar veel in het hart gelegd worden. Dat zal dan zeker er toe leiden, dat wij ook in dezen doen, wat onze hand. te doen vindt. Dan laat ons de nood van Gods Kerk zeker niet onbewogen. Ten vorigen male bezigde ik het woord: geloofsplantje. De zetter maakte er van: geloofsplankje. Ik schreef toen wel over een timmerman, maar een plankje kwam er niet bij te pas. Dat moest den drukker toch duidelijk geweest zijn. Laat ik hopen, dat hij mij geen verdriet meer aandoet en laat mij trachten zóó mooi te schrijven alsof ik zóó van de schoolbanken kom. Een schrijfma chine gebruik ik niet, 't is alleshandwerk. Dit handwerk is óók bij mij in eere! WAARNEMER. VERWORDING OF VERWILDERING! Eenigen tijd geleden heeft d'e Waanaswier er in het Kijkvenster op gewezen dat het aantal echtscheidingen, ia ons land jaar op jaar toeneemt. De bijbelsche opvattingen om treat hef huwelijk kuixneni een groot deel van ons volk niet meer bekore». De Heilige Schrift is immers een boek met verouderde begrippen, misschien nog goed voor conservatieve oude menschen ea dom» per.s, maar in geen geval voor een verlicht (1) mensch uit de twinitigiste eeuw. Die laat zich liever vergiftigen door film en tooneei welke een permanente propaganda voeren voor „vrije liefde"' en verkeerde huwelijks^» toestanden. Terwijl pok een stroom vam veri^ derfelijke lectuur allerminst veredelenid op ons volk inwerkt. De moderne opvattingen^ aangiaanlde het huwelijk leiden oïiher!joepe= lyk tot een verregiaamde verwording e» ver^ wildeiing. M'en kan au eenmaal niet straf" feloos de ordeningen Gods verachten en vertreden. Wat dunkt U, lezer, vant de -vph ^ende advertentie? I ,s,OUDERS, 'die gaan scheiden, willen .«afstand doen van eer» lief meisje 15 ^maanden oud, met wagen en si;oel er „bij. Brieven ir. Nr Wij kunnen zooiets zelfs met eens „beesit«= achtig' noemen, want de beesten verzor* gen hun jongen meestal met weergalooze trouw. Als het op dezen weg voorfgaait, kunnen wy misschien de tijd aog beleven, dat kleine kinderen verhandeld worden op dezelfde ma nier als thans tweedehandsch boeken. Men zou denfeen, dit wel iedere Neder» latider, die aanspraak maakt lop het predi'= caat „beschaafd'', de toenemende verwilde» ringi met zorg gadeslaat. Doch het tegendeel is waar. Velen, zelfs leden van de Tweede Kamer zouden gaarne de wet zoodanig ge^ wijzi^d' ,zicn, dat het huwelijk sneller en g«makkeliJKer ontbonden zou kunnen wor« dien, dan tot dusver het geval is. Welbewust tracht men dus de afbraak' in de hand te werken. Eil. Th; TROUW MOET BLIJKEN. In hei nummer van 21 December 1938 Wïid ons in een „driestar"' aangetoond hoe* veel, of liever hoe vrsinig Waarde het woord van een dictator heeft. Nog maar een paar jaar geleden, heeft M'ussojini beweerd, dat Italië tot de „verzadigide"' landen behoord, terwijl men het nu alweer gemunt heeft op Fransche gebieden. ZoiO zien wij dialnj, dat .op d'e wtoorden. van een groot man als de Duce, al heel w;i=' nig staat te maken is. En zoo gaat het dik* WJjls in de hooge politiek. Mto zegt dat er sinds 1918 ruim 100 pacten en verdragen geteckend en gesloten zijn. Wat hebben zij voor waarde? 'Zij worden over het algemeen geacht als scheurpapier, verdragen schijnen er alleen te zijn, om verbroken te warden 1 In een oud tijdschrift vonden w'J nog' een frappant staaltje v^n Mussolini s verantwoord delij«hcid. Het was lOvergienomen uit „De Rotterdammer"' 'die het op zijii beurt wïer had ontleend aan de „Nieuwe Tilburgsche Courant". ,,In 1911 stond er te Forli in Italië ,,een anti^miliiairist terecht, hij kïeeg 5 ,,maan,den gevangenisstraf, omdat hij ver*' ..trekkende, koloniale troepen had opge» ,,ruid lot diensiweigering. De man heette Benito Mussolini en bij de rechtzit* .„tingi zwoer hij, 'dat zijin leven ge* ,;,Wijd zou zijn aan den oorlog tegen den .,,ponog'! Het kan verkeeren! Als ver* „zachtende pmstandigheid'' zou kunntsn gelden, dat Mussolini toen nog geen die* ,,tator was en dus nog niet aan haniden ,,en voeten gebonden, om ten koste van ,„jalles succes te hebben bij zijta, volgelin* ^,gen, die hij opgevoed heeft met de stel* „lingi, dat de oiorlog voor den man moet i,,zijn. Wat het m,oedersChap is voor de .„vnouw:" -- Maar nu behoeft waarlijk' nog geen d'ic* tator te zijn om een eens gegeven waoridj minder n,av.wkeurig na te komen. Ook in eigen omgeving ontmoeten Wj' menschen die aan „veranderingen"' onderhevig zijn, al zijn die veranderingen uit den aard der zaak! minder in het oog vallend en verstrekkend', dian de „weerhaan manieren"' van de groo* ten der aarde. Mtesolini's, zij het dto' ook' in zakfor* maat, treffen wij aan, zoowel op maat* i schappelijk, als op kerkelijk terrein. Deze laatsten willen wij wat nader onider de loupe nemen. Wij leven op een eiland^ waaï de meeste menschen gelukkig nog ter kerk gaan en af en toe zijn er. dlie de plaats WJjar zij' ge* doopt zijn en Ijelijdenis des geloofs hebben afgelegd verlaten, om bij een apdere kerk* formatie aansluiting te zoeken. «De oorzaken daartoe kunnen van vet* schillenden aard zijn. Men heeft soms moei* lijkheden met het kerkbestuur of den koster en denkt deze het best op te lossen, door er maar uit te trekken. Ook komt het voor dat „Amor"' er schuld aan heeft. De verloofde behoort tot een andere "kerk en om vrede met hem (haar) of de nieuw: familie te houden, gaat men dan na hef huwelijk maar mee. Sommigen flui* stèren het en anderen durven het w;l hard op zeggen, dat overgang tot een ander kerk* verband weleens een .negotiekwesüe is. J Ik hoop van harte, dat zulks laster is, het zou toch al heel onwaarachtige huiche* larij zijn, zoo men ter wille van wait gel* delijfc voordeel, maar deed "alsof de kerk een vereeniging is, walks lidmaatschap men naar believen kan aangaan of opzeggen. O, op wilke lichtvaardige gronden breekt men soms een eens gegeven woord! Wat kan de ontroerende ure spoedig vergeten zijn, in dewelke men aan den voet van den kansel voor God en Zijne gemeente o.a. beloofde „Tot den bloei van het Godsrijk in het alge* meen en van de kerk v/aartoe men behoort in het bizonder naar vermogen volijverig te zullen medcw:rken"'. Als na korter of langer tijd de prediking niet meer bevalt. (Wij,, bewoners van het Eiland Tholen zijn geboren preekenproevers en keurders) en de „spijze"' door den Voor* ganger uitgedeeld, te licht wordt bevonden, dan gebeurt het niet zelden, dat men er

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1939 | | pagina 1