CHDWECKBIADÖpGED.GD0nD&lAGvöSRDlZUID-H0UEnZCCUW3CI1EEIlA^^ Indien gij maaglijder zijt, N.V. üiïGEVERSMAATSCHAPPIJ „EILANDEN-NIEÜWS" «».-'-»-». .-»«*«*» STICHTELIJKE OVERDENKING Üe Jaargang ZATERDAG 28 JANUARI 1939 No. 1010 w Pil Dammer bestaat uit 2 Maden Wind en zee Christus gelioorzaam. Uit het Kijkvenster De Uienmarkt AARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN" - 18e JAARGANG unCAVE VAN 'vam&mmmÊÊtmÊ^tmmmÊ^ÊÊÊm^mm^mmmÊ^ Deze woorden zijn een gedeelte van de storm op zee, welke de discipelen heb ben medegemaakt toen Jezus bij hen was in het schip. Christus had den dag zooals altijd doorgebracht in de dingen Zijns Vaders. Door vele gelij kenissen had Hij de schare geleerd over het Koninkrijk Gods. Den mensch in alles gelijk zijnde, uitge nomen de zonde, was hij vermoeid ge worden. Hij heeft het verlangen Zijn discipelen te kennen om met hen over te varen. De schare wordt heenge zonden door de discipelen, terwijl dat Christus gaat in een hunner schepen. In den achtersteven legt hij zich te slapen en kiest als hoofdpeluw een kussen, zijnde wellicht een bank met lederen opgevulde zitting. Andere schepen vergezelden het schip waar in Christus Zich bevond. Nauwelijks wordt de zee echter door hen bevaren en bevinden zij zich in het midden der zee, of een opstekende storm overvalt hen plotseling. Voor dergelijke stor men staat die zee of meer van Gene- zareth bekend. De schepelingen ko men door dien storm, die van zeer groote hevigheid is, in groot gevaar. Christus slaapt temidden van dit noodweer. Geen golfslag maakt Hem wakker. Hij rust, vermoeid zijnde van de dagtaak in den wil Zijns Vaders. Dat rustige slapen begrijpen Zijne dis cipelen niet. Wie kan er met zulk een ontzettend weer in een scheepje op die onstuimige zee nog slapen? Zij be grijpen Hem niet. Hoewel zij reeds zoo lang met Hem omwandelen, ken nen zij Hem toch niet. Zij erkennen Hem wel, dat Hij de Zoon des leven den Gods is, en toch weten zij bij lan ge na niet wat dit inhoudt. Job heeft ook eens gezegd, dat hij dingen ge sproken had die hij niet verstond. Zoo gaat het elk kind des Heeren. In dagen van vrede en welvaart kan men heel wat zeggen, hetgeen straks in de stormen des levens nog moet worden in practijk gebracht. Dan toch leert men hoe weinig men van de wegen Gods verstaat. Zoo ging het ook de discipelen. Zij bevinden zich in het midden van de grootste gevaren wegens den geweldigen storm. En Je zus slaapt onder dat alles rustig door. Wisten zij toen ten volle wie Hij is, zoo zouden zij zich om die stormen niet bekommerd hebben. Immers de Zone Gods kan in eeuwigheid niet vergaan. Mitsdien konden zij het door dien storm ook niet. Zoolang Chris tus in hun midden was, waren zij hoogst veilig, kon geen leed hen dee- ren. Maar zoo dachten zij niet. Zij be wezen Christus wel te erkennen, doch niet te kennen. Wat is op dat terrein ons verstand toch vaak beneveld. Wat is de voortdurende openbaring van de kennis van den Zone Gods toch noo- dig. Wat blijkt het telkens hoe gering onze geestelijke kennis is na ontvan- .gen genade van God en goddelijke za ken. De discipelen hebben veel liefde voor hun Meester, maar weinig ge loof in Hem. Uit liefde laten zij Hem zoo lang mogelijk rusten. Zij hopen nog altijd dat de wind gaat liggen en zij Hem niet behoeven te storen in Zijn zoete rust. Hadden zij geloof in Hem gehad, dan hadden zij Hem niet alleen niet willen wekken uit liefde, maar het tevens niet gedaan terwille van het kinderlijk betrouwen in Hem. Dan hadden zij tot elkander gezegd: waar Hij rust, kunnen wij ook rusten. Dan hadden zij zich één geweten met Hem en in Hem. Maar zoo ver was het liog lang niet Sraks als Chrstus Zijn hoogepriester- lijk en borgtochtelijk werk had ver richt en Hij den Trooster had gezon den, nadat Hij heengegaan was tot Zijnen Vader, zouden zij dit geloofs leven, zooeven genoemd in beoefening brengen. Die nauwe geestelijke ver- eeniging met Hem kenden zij thans nog niet. Zij kenden Hem thans nog te veel naar het vleesch. Daarom kon den zij het tenslotte niet langer uit houden. In den nood maakten zij Hem wakker. Zij roepen uit den angst tot Hem: „Meester, bekommert het U niet dat wij vergaan?" In dat woord ligt verbazing, zoo niet een zachte af keuring. Zij kunnen Hem niet volgen. Zij begrijpen Hem niet. Zij kunnen er niet inkomen dat Hij met zulk nood weer rustig slaapt. Tegelijkertijd ho pen zij echter dat Hij het gevaar zal kunnen afwenden. Misschien wel door een goede raadgeving. Op het oogenblik dat Hij wordt aan gesproken zegt Hij nog tot hen niets. Hij zal het door daden bewijzen wie. Hij is. Dat doet de Heere nog telkens. Als Hij met ons een weg inslaat, waar de gevaren ons omringen en "toch weten op goede gronden dat Hij met ons is, dat Hij Zelf ons in dien weg geleid heeft, zoo moeten wij feitelijk rustig dien weg vervolgen. Maar wij worden dan gewaar hoe ons geloof zoek is. Wij worden op de proef gesteld en kunnen dien proef niet doorstaan. Dan verstaan wij des Heeren doen niet. Verbazing en verwondering ver vullen het hart. Een zwijgend God en benauwende omringende gevaren. Een vertroosting neemt de angst niet weg. De Heere spreekt dan door de da den. Zoo ook hier. Christus bestraft den wind en zegt tot de zee: „Wees stil!" Dé wind gaat liggen en de zee wordt kalm. Hij neemt dus de oor zaak va,n hun angst weg. Maar nu komt ook de bestraffing. Wat zijt gij zoo vreesachtig? Hoe hebt gij geen geloof? O, als de Heere redt, dan ver nedert Hij tegelijk. Diepe ontdekking gaat met gezegende uitredding ge paard. Daarom doet het steeds onbe hagelijk aan, wanneer Gods volk uit- reddingen vertelt en de diepe verne dering des harten als vrucht dier uit redding verzwegen wordt. Men gaat dan op die uitredding prat. Men toont Zijne bekeering daarin. De Hee re wordt er niet in verheerlijkt. De rechte vrucht is diepe schaamte. Im mers in den nood kwam het uit, dat men ontbloot was van het ware kin derlijke betrouwen op den Heere. Ons vermeend geloof bleek niet aanwezig te zijn. En als dan de Heere toch krachtens Zijne trouw verlost, zoo wordt men daaronder diep beschaamd De stille bestraffing die daaraan ten grondslag ligt vernedert ons in het stof. Dat lezen wij ook in het verdere van dit geschiedverhaal. Zij vreesden met groote vreeze. Zij kregen een diepe indruk van de hoogheid en ma jesteit Gods. Dat deed hunne nietig heid tegenover Hem beseffen. Tot Hem durfden zij geen woord op dat oogenblik zeggen. Diep ontzag voor Hem vervulde hunne harten. Zij spra ken slechts tot elkander: „Wie is toch Deze, dat ook de wind en de zee Hem gehoorzaam zijn?" De wónder- macht van Hem kunnen zij niet be vatten, de diepte van Zijn wegen kun nen zij niet peilen. Als Zone Gods openbaart Hij zich en niet als htm meester. Dat Hij sterk van vermogen is, werden zij nu een oogenblik ge waar. Straks zou Hij dat nog geheel anders bewijzen, door den dood te verslinden tot overwinning, door den ontzaglijken toorn Gods te dragen, door satans kop te vermorzelen, door het leven af te leggen en het weder op te nemen. Doch dat alles was toen nog onbekend. Zijne profetiën, die daarop doelen, begrepen zij niet. Zij zouden het na dezen verstaan. Wat ligt in dit alles toch een lee ring voor Gods volk. In onze dagen van oppervlakkig Christendom wordt Jezus algemeen beleden, zonder maar iets van Zijne kracht tot redding te verstaan. Leeringen worden daar niet het minst verkregen. Dit is alleen weggelegd voor het ware volk Gods, dat door Woord en Geest is wederge boren. Zij leeren bij het licht des Hei ligen Geestes zich al langer hoe meer kennen als onkundige schepselen.'Op de leerschool der heilige zaken komt de onkunde voor den dag. Zij toch worden geleid in wegen waar hun nie tigheid en des Heeren grootheid aan het licht komen. Zelfs een leven onder de belofte, of wilt gij na de ontslui ting van den weg tot zaligheid in Chrstus, is een wej, niet enkel van zielsgenietingen in de gemeenschap met Hem, maar ook, van geloofsoefe- ningen. De Heere leidt Zijn volk in zulke wegen waarin de vroegere ver troostingen en beloften moeten uitge leefd worden Dan trekt de Heere Zich inzake de gevoelige tegenwoordig heid van Zijn volk terug. Men moet dan leeren uit het geloof te leven. Stormen des levens moeten worden doorleefd. Gevaren beangsten het hart. Ja, stormen van binnen en van buiten. Men vraagt 'zich dan wel eens af: Is dat nu de wég? De raadselen des levens vermenigvuldigen. Onder dat alles wordt het gevaar steeds grooter dat men daaronder zal omko men. Weg is ons geloof. Kwijt zijn wij ons vertrouwen. Zou nu de Heere ook nog weten van ons verdriet? Bekommert Hij Zich niet over onze ellende? Zullen dan nu Zijne beloftenissen hare ver vulling missen. Ach had men toch maar nooit iets inzake de beloften verteld. Het zal immers toch alles op fiasco uitloopen. Doch de angst voor omkoming doet roepen tot God. O, de Heere doet het water wel eens aan de lippen komen. Hij laat de nood wel eens hoog klimmen. De benauwdheid doet het hart ineen krimpen. De Hee re doet op het noodgeschrei wonde ren. Hij begeeft Zgn volk nooit. Hij legt de stormen der ziel het zwijgen op. Hij doet de zee van druk en ellen de kalmeeren. Als Hij door Zijn Woord en Geest het hart stilt, zoo stilt Hij dan ook de golven van tegen spoed. Hij doet nimmer half werk. Waarom leidt de Heere soms in zulke wegen? Om aan ons ongeloof en wan trouwen ontdekt te worden. Om in de laagte te verkeeren. Om ons diep te verootmoedigen voor Hem in het stof. Opdat wij straks in heilige bewonde ring en aanbidding voor Hem zullen neerknielen en stamelen: „Wie zijt Gij o liefderijk en getrouw God in Chris tus, dat U alleen de winden en golven van geweldige tegenspoeden gehoor zaam zijn?" Lezer, hebt gij ook in uw leven iets van deze les verstaan? R. Ds. Gr. niEuws Advertenae*pri$ 20 cent per regel. Reelmos 40 et.: Dtenst» «mvragen en aanbiedingen van 1-6 tegeb 80 d.; Boekmaan- boodlging 10 cent per regel - Contracten belangrijk la«er. Gevestigd te Mlddelhainls Frlns Hendrikstr. 122 G Giro 167930 i Fo««boz 8 Ttl. 17. Bijkantoor voor 2Ceeland: St. Maartenisdök, Markt, TeleE 59. Voschint lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week Afoonderlüke nummeni 5 cent Buitenland 8 gulden pn Jaai Wie ia toch deze, dat ook de wind en de zee Hem gehoorzaam zijn? Markus 4 41b. Een ingekomen ,klaclit Dwarre lende sneeuwvlokken en belijdenis van Gods VoorzienigheidChristen dom zonder het woord. Daar is een klacht ingekomen over den Waarnemer. Een brief van de Ver. „Zonnestraal," in hoogst-eigen persoon onderteekend door den Voorzitter, den bekenden heer Jan van Zutphen. Ook heeft genoemde heer een ar tikel tegen den Waarnemer geschreven in het Maandblad der vereeniging. De brief en het artikel van dien voorzitter komen hierop neer, doe Zonnestraal en zijn voor zitter recht! In overleg met onze redactie wijdt ik aan deze kwestie de volgende regelen. Niet gaarne zouden wij de stem van te genstander of criticus smoren; de meening van dhr; v. Z. zal ik hier dus wedergeven. De heer v. Z. verzoekt ons onze lezers van zijn verweer in keimis te stellen. Dat doen vrij hier. Niet woordelijk, maar zakelijk. De zaak is aldus. Mijnheer van Zutphen had omstreeks 21 December een groet per gedrukte brief kaart aan de patiënten en vrienden van het Sanatorium Zonnestraal gezonden, waaruit ik de hoofzaak in het Kijkvenster overnam, n.l., dat voor- en tegenspoed ons als sneeuw vlokken zouden overkomen en dat die rus tig dienen te worden afgewacht. Méér over te nemen achtte ik niet noo- dig óók niet wegens beperkte plaatsruim te. Ik verbond daaraan de opmerking, dat dit een uiting was van heidendom, van nood lotsleer en dat vyg onder zulke menschen, die de waarheid van Gods Woord verzwij gen, niet tliuis behooren. Nu beweert de heer v, Z. dat ik opzette lijk het volgende wegliet: „Het zijn de geluksvlokken, hoe wei- „nig ook in aantal, die ons daartoe de moed en de kracht brengen." Ik zie niet in, dat de zaak hierdoor ver betert; het is al zeer droef gesteld als de mensch zijn moed en kracht moet putten uit zijn gelukkige ervaringen. Ik noem dat een schrale troost. Ik stel er tegenover het gelootf in Gods Voorzienigheid, buiten Wiens wil zelfs geen haar van ons hoofd valt en Die Zijn kinderen troost met Zijn Vaderlijk meedoogen in Zfln geliefden Zoon. Dat is dus heel iets anders. Ook is dit belangrijk, dat ons leed ons overkomt om onzer zonden wil; vsrg hebben ons rechtvaardig alle straffen waard ge maakt door de zonde; daar lees ik in de gedrukte briefkaart niets van. Een tweede bedenking voert Zonnestraal's Voorzitter aan. Waarnemer heeft bewust gelogen als hij Zonnestraal ontraadt voor patiënten van Christelijken huize. Want een hoofd van een Chr. School gaf te kennen, dat hij in het Sanatorium Zonnestraal „de waarachtige Christelijkheid door de daa8 had leeren kennen." Protestanten, Room- schen en Joden immers sympathiseeren met Zonnestraal, zoo schrijft mijnheer van Zut phen. Hierop antwoordt ik, dat ,,de waarachtige christelijkheid dan toch allerminst blijkt uit de briefkaart, waarin goede en slechte tijden worden verklaard ons toe te komen even grillig als de sneeuwvlokken. Nu kan de christelijke Bovenmeester getuigen van „christelijkheid van de daad" maar dan wijs ik er op, dat het er niet alleen om gaat, d4t God gediend moet worden, maar ook, hoe Hü gediend moet worden, namelijk naar Zijn Woord. Een daden-godsdienst buiten Gods geopenbaarde Woord om is door de Christelijke Kerk als onvolkomen in alle eeuw aifgewezen. De plechtige Kerstviering in „Zonnestraal" is mij volgens mijn opponent, ook al onbe kend. Ik vraag: wat is het voorwerp van Uw Kerstfeest? De Christus der Schriften, voor verloren zondaren in de kribbe gelegd; God en mensch in één persoon, een schuld- betalende Borg voor al wie Hem door 't ge loof aanvaardt? Dit geboren Kindeke schrijft ZiJn wet in de harten der geloovigen en ontsteekt in hen de lust om Hem, Zijn Woord, Zijn Kerk en Zijn volk lief te hebben. Dan blijft er voor toevallige gebeurtenissen in ons leven geen plaats over! Ten slotte raadt de heer v. Z. mij aan de gelijkenis van den barmhartigen Samari taan te lezen, want deze hielp den ongeluk kige terwijl de Leviet, gebeden prevelend, voorbijging. Ik constateer, dat mijnheer v. Z. deze geschiedenis, deze gelijkenis niet oplettend heeft gelezen (en misschien zeer lang geleden gelezen) want van een gebe den prevelende Lieviet staat er niets. Bo-: vendlen accepteer ik deze verwijzing gaar ne, omdat wij hier bij den Bijbel uitkomen en daar wil ik,,Zonnestraal" heen hebben, het Woord moet in het middelpunt staan. Laat de heer v. Z. maar zeggen of dat in het Sanatorium „Zonnestraal" zoo is. Het ligt voor de hand, dat ik mijn ge- achten opponent geen gelijk kan geven. Im mers, ik houd vol, dat voor- en tegenspoed ons uit de Gods hand tegenkomen, dat dit de troost is voor allen, die God vree zen, hetgeen volstrekt het tegenovergestel de is van de dwarrelende sneeuvsrvlokjes en het zonnefeest van 21 December, dat mijnheer van Zutphen blijkens zijn ove rigens goed bedoelde briefkaart aan hangt. Noodlotsleer is heldensch. WAARNEMER. Een, warme, dikke jas en een óiV!ke. shaWi is goed voor rheumatisdbe pijln^. Möaar als het zoo eenvoudig was, zou men U in de apotheek immers geeta fléfschjer meegeven, maar een warme jas! Want U kunt nieit zooveel aantrekken of U hett het todi weer zoo tie pakken, omdat eettif rheumatieklijder door de bij rheumaüschei aandoeningein optredende storing in dé huid functie overgevoelig is voor koude, vocht eitc. Wees verstandig en nesem serieus dfé blestrij-ding van de oorzaak ter hand, die ligt in het onvoldoende werken van dei liever, nieren en ingewanden, waardoor a6« Valstoffen gelegenheid krijlgen zich op te hoopen. Wat ge noodig hebt is een bloed)* zuiverende Icuur met Kruschen Salts, dat Uw organisme reinigt van heit oveitüIUge urinezuur, dat Uw pijnen veroorzaakt. En alk U Kruschen trouw blij%, zullten Uw pijnen gleleidelijk verdwijnen, om nooit terug te keeren. Kruschen Salte is uitsluitend vett» krijgbaar bij alle apothekers en drogisten a f 0.40, f 0.75 en f 1.60 (extra groot pak.) Ons werd verzocht of dat wij ook deze week, een overzicht vrilden geven van het verloop der uienmarkt, en al is het schoor voetend, gelet op de belangrgkheid van de zen handel in de streek waarin ons blad verschijnt, vrtllen wij hieraan voldoen. Nadat de ongemotiveerde prijsdaling 14 dagen geleden tot stilstand was gekomen herstelde de markt zich langzaam. De vo rige week bg het ter perse gaan van ons blad konden vrij hiervan nog juist melding maken. De prijs was Vrijdagmorgen nag f 3.75 en Vrijdagavond f 8. Op if 3.werd afgegeven doch niet vol doende om aan de behoefte te voldoen. Daarom stegen de prijzen Maandag op nieuw f 3.35; f 8.50; f 4.—; t 4.35; t 4.50. per 60 K.G. Op f 4jis heel wat verkocht, en o.l. was dat een verstandige daad. Is het dan niet beter te wachten op f 6 of f 8.dan voor f 4.te verkoopen. Néén. De handel in uien is zeer speculatief. H\j wordt dikwijls zoo Juist gekarakte riseerd. Vandaag goud Morgen koper. Wanneer nu een teler voor zijn product een zoodanige prijs krijgt, dat zijn arbeid, meer dan riJk beloond wordt, dan mag hij o.i. zijn bestaan niet in de waagschaal stel len. Zou het onverhoopt mis loopen, dan kan hij aan zijn verplichtingen niet voldoen, en zou hij door zijn speculatie zucht, zich weer dieper in schulden steken, en zijn ge zin het hoog noodige brood en stukje spek onthouden. Speculeeren met de hoognoodige gezins' behoeften en het geld dat anderen nog vart laat dan Uw eten weer smaken 1 Hoe kunt U eten en drinken zonder er last van te hebben? Lees wat hier volgt 1 Een wetenschappelijk saamgesteld medicijn heeft wonderen op medisch gebied verricht, in zoo vergevorderde ziekten stadia, dat de lijders zich aan een operatie zouden moeten onderwerpen. Duizenden zijn er nu, die getuigen, dat ze zich voorstelden niet meer te kun»» nen genezen, totdat ze begonnen met C3. R. Maagtabletten, die spoedig hun pijnen lenigden, en hen brachten op den weg der genezing. Het medicijn verlost van de folterende pijnen, veroorzaakt door brandend maagzuur, waardoor ZEER DIKWIJLS DARM. EN MAAGZWEER ONTSTAAT, welke in korten tijd genezen na trouw gebruik der maagtabletten. Door het innemen der tabletten kunt U weer een har* tig maal gebruiken, zonder last van hinderlijke gevolgen te hebben. Als U last hebt van Uw maag, is dit 'n waarschuwing van de natuur, dat het belangrijk» ste orgaan van Uw lichaam niet in orde is, dat het voedsel in plaats van te ven* teren, gist. Dal vergiftige stoffen in Uw bloed geraken, die allerlei kwalen te* weeg kunnen brengen. Evenwel is dit een van de meest voorkomende kwalen, maar.... zé kan genezen worden. Dit is Hei groote NATUURLIJKE geneesmid« del, het heeft uitkomst gebracht aan duizenden Maaglijders en is door H.H. Me» dici erkend als het meest afdoende middel tegen maagkwalen, en kunnen ten zeerste worden aanbevolen, daar er geen medicijn bekend is, dat genezender werkt dan deze C. R. tabletten. Prijs per doos van 20 tabletten i 1.90 plus 15 et. porto, per doos van 60 tabl. 5.50, porto vrij. Giro 281457. Gebruiksaanwijzing b^ elke doos ingesloten. Alleen verkoop Imp. M. C. GERMAN, Havensir. 99, R'dam.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1939 | | pagina 1