CmWEEKaADÖpGEaGG0nD[SLA6vöSRDEZUID-H0UEnZCElJ^^
Voor 25 gulden
Wij ruimen
Buitenland
N.¥. üiïGEVERSMAATSCHAPPIJ „EIIANDEN-NIEÜWS"
STICHTELIJKE
OVERDENKING
De Verduistering van
Donderdagavond.
Ue Jaargang
ZATERDAG 21 JANUARI 1939
No. 1008
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
Uit het Kijkvenster
Uienmarkt
D. Hoek, RijwielhaBdel, Ouddorp
A. Aleman - Ouddorp
18e jaargang
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN"
In Sion geboren.
De kennis des geloofs aangaande
den persoon van Christus Jezus is een
kennis, die werkzaam maakt met dat
gene, wat hij van dien Christus leert
kennen.
Immers, al wat er van Christus Je
zus te kennen is, wordt niet op een
maal geleerd. Die kennis strekt zich
zóóver uit, als de ontdekking des Hei
ligen Geestes gaat. En die ontdekking
staat in verband met de ontdekking
aan eigen ellendestaat. Van Christus
Jezus wordt zooveel gezien als noodig
is om uit die ellende te redden.
Na de ontdekking van het heil. dat
in Christus is, worden de werkzaam
heden des harten gewijzigd. Vóór
dien tijd was er een roepen tot God,
tot het Wezen Gods, zonder dat men
zich rekenschap gaf van het onder
scheid der werking van de Drie Per
sonen in dat eeuwige Wezen. De ziel
wei'd gewaar van dien God gescheiden
te leven en het bewustzijn daarvan
werd ondragelijk. De ontdekte kreeg
te verstaan wat het zegt, tegen den
Heere te hebben gezondigd en daar-
doorHem te hebben beleedigd en bit
tere smart en oprecht schuldgevoel
vervulde het hart. En de bede werd
geboren: Ai. red mij, eer ik sterf!
Doch als nu de Geest des Heeren be
paalt bij den Christus der Schriften
en de beteekenis van Zijn verdienste,
richten de werkzaamheden des har
ten zich inzonderheid tot dien Per
soon en wordt het de smeekbede om
met Hem in zielsbetrekking gesteld te
worden. Dan wordt het ten volle om
helsd door het geloof: als ik door het
eeuwige Wezen in dien Christus
wordt aangezien en in Hem gerekend
mag worden, ben ik veilig voor den
tijd en voor de eeuwigheid; dan kan
geen ongunst mij treffen, geen schep
sel mij deeren. Ten volle wordt het
omhelsd: die Christus is er; Zijn ver
dienste is er; die verdienste is alge-
noegzaam tot redding, algenoegzaam
tot dekking der schuld, tot heiliging
des levens, tot verbreking der ban
den, tot leniging van allen nood. En
de innigste begeerte des harten wordt
geboren:
Want de geloofswetenschapChris
tus Jezus is een volkomen Zaligmaker
voor verlorenen, is der ziel niet ge
noeg. Ze moet weten: Hij is mijn Za
ligmaker, Die mij voor Zijn rekening
nam. Die de scheiding wegneemt tus-
schen den Heere en mijn leven en mij
weer in de gunste Gods herstelt. En
geen rust kan er zijn, vóór dat bewust
zijn wordt geschonken. Hoeveel ver
troostingen er ook worden gesmaakt
vóór dat bewustzijn, de uitdrukking
van de catechismus wordt ten volle
aanvaardtmijn e e n i g e troost, bei
de in leven en in sterven is, dat ik
met lijf en ziele niet mijns, maar mijns
getrouwen Zaligmaker, Jezus Chris
tus eigen ben, Die met Zijn dier
baar bloed voor al mijn zonden vol
komen betaald en mij uit alle geweld
des duivels verlost heeft.
O, zeker! Veel zielsworstelingen
worden er doorgemaakt, veel strijd
wordt er doorstreden vóór dat bewust
zijn wordt geschonken, allerlei twijfe
lingen en schuddingen worden door
leefd, maar de eeuwige Ontfermer
laat het werk Zijner handen niet va
ren. Op Zijn tijd en op Zijn wijze
schenkt de dierbare Borg zich weg
aan het naar Hem dorstend hart en
doet de vrijheid genieten, die Hij voor
al de Zijnen heeft verworven. Op Zijn
tijd geeft hij geloofsgenade en geloofs
kracht om Hem te omhelzen en zich
in Hem te beroemen.
En dan nog houden de zielswerk-
zaamheden tot Hem en met Hem niet
op, als het leven een gezond leven
blijft.
Immers: Hij doet Zich, steeds na
der kenen als de groote Profeet, Die
onwetenden en dwaalzieken wil on
derwijzen. En waar het hart, dat
steeds meer ontdekkends ontvangt,
steeds meer leert zien, hoe onwetend
en dwaas en dwaalziek het is en blijft,
daar heeft het aan onderwijs van dien
Profeet steeds grootere behoefte.
Hij doet zich kennen als de groote
Hoogepriester, Die niet alleen Pries
ter was in Zijn offerend Borgwerk,
maar ook Priester blijft in Zijn bid
dend en dankend priesterwerk aan de
rechterhand des Vaders. En waar het
hart bij nader onderwijs des Heeren
het steeds meer verstaat, dat zijn ge
bed nooit anders dan onvolkomen kan
zijn en zijn dankerkentenis niet an
ders dan gebrekkig, daar wordt de
behoefte steeds levendiger zich opge
nomen te weten in het dankend en
biddend werk van Christus en van
Zijn voorspraak de weerspraak te ge
nieten voor het eigen bewustzijn.
Hij doet Zich kennen als de almach
tige Koning, die de Zijnen regeert en
beschermt. En waar het hart het zich
steeds nader bewust wordt, dat het
zichzelven niet kan regeer en, daar
wordt de regeering door Gods Woord
en Geest van den grooten Koning
steeds noodzakelijker en onmisbaar-
der.En waar de vijanden zoo talloos
vele zijn en zoo machtig en gevaar
lijk en het hart zich eigen zwakheid
en hulpbehoevendheid en hulpeloos
heid steeds meer bewust wordt, daar
wordt de behoefte aan de bescherming
en bewaring van den grooten Koning
van Sion steeds dringender en het
heet: O, Heere, behoud! Die Koning
verhoore ons ten dage der benaauwd-
heid!
Gezond geestelijk leven van hen, die
in Sion geboren zijn is een afhanke
lijk leven; een leven dat steeds meer
afhankelijk wordt. En daardoor een
strijdend leven. Voor geen valsche
ijdelheid is plaats in het leven van
den waren Sioniet. Evenmin als voor'
een werker in eigen geloofskracht.
Alleen voor een afhankelijk strijdend
leven, strijden tegen alles, uiterlijk en
innerlijk, wat den Heere onteert en
tegen Zijn wet indruischt, een leven
waarvan de grondtoon is
leveren wij een nieuw Dames^ of
Heerenrijwicl. Dat niet alleen goed
koop maar ook goed is. Geheel
compleet met eerste klas Remaaaf
Jasbeschermer enz. Batavus, Sim
plex, Gruno en D.C.R. rijwielen.
Tweedehands rijwielen voor extra
lagen prija.
onze goederen: Heren en Jongeheren
Ulsters, Dames- en Herenregenkleding,
Costuums, lederen Jekkers, in bruin en
zwart enz.
Kleding naar maat en Confectie.
(Special Dames- en Herenregenkleding)
niEuws
UTTGAVE VAN
Gevestigd te MiddeUiamis Prins Hendrikstt. 122 C Giro 167930 Po»tbox Td. 17,
Adverteiitie*pnB» 20 cent per regel. Reckmes 40 ct.j Dienst»
aanvragen en asmtóedingen van 1-6 regels 80 rf.; Boek«aan»
koadi^ag 10 cent per regel - Contracten behogrljk lajjer.
Bflkanfoor voor Zeeland: St. Maartensdgk, Markt, Telef. 59.
AbonnemeoispiSs 85 oemt per 3 nuauden bg vooruitbetaling.
Vttschy&t iedeteo Woensdag cm Zaterdag 2 maal per week.
AÊeooderÜlke nummen 5 cent Buitenland Sfulden yn jaar
En van Sion zal gezegd worden: "Die
en die is daarin geboren en de Aler-
hoogste Zelf zal ze bevestigen."
Ps. 37 5.
Wees mij een rots, om in te wonen,
Een Schuilplaats, waar mijn hart
Steeds toevlucht vindt in smart.
Leer mij, o Heer' den weg door U
bepaald,
Dan zal ik dien ten einde toebewaren;
Geef mij verstand met Godd'lijk licht
bestraald,
Dan zal mijn oog op Uwe Wetten
staren.
Iets over de Sociaal-democraten
Geen revolutie? -:- De ziel blijft le
dig..
Ja, dat gadt zoo. Als gij in den Gemeen
teraad de groote vraagstukken die ons
volksleven beroeren, bezien wilt als bij 't
licht van 's Heeren Woord, als gij daaronder
dan ook brengt de positie van de armen
en andere werklooozen, dan springen de
ras-echte sociaal-democraten overeind. Alle
misstand in het maatschappelijk leven, alle
nood en gebrek wijten zij aan het kapitalis
me, en eischen dan dat de Overheid maar
ingrijpt om de weegschaal van de stoffelij
ke welvaart met geweld in het voordeel
van de arbeidersklasse" te doen overslaan'.
Dat spreken van een „arbeidersklasse"
deugt al niet, want zoo wordt ons volk
in twee karnpen verdeeld en de een tegen
den ander in 't harnas gejaagd.
Wanneer door mij wordt neergeschreven,
dat het Nat. Verbond van Vakvereenigin-
gen de arbeiders steenen voor brood geeft,
dan komt mynlieer Hokke van Ooltgens-
plaat in verzet en wil zelfs met den Waar
nemer debatteeren. Dat is nog al wat! In
de vergadering van de Landarbeidersbon.
den te Middelharnis heeft deze tegen het
Kijkvenster getoornd.
Ach, wat vliegen er toch nog veel ar
beiders ,,in." Menschen, die krachtens hun
opvoeding zeker niet in de S.D.A.P. of in
de bijwagen, het N.V.V.( behooren, zijn er
tóch lid van. Dat is zoo op Plakkee en op
Tholen niet minder. Zelfs zijn er arbeiders,
die als christelijjte menschen bekend staanï
maar bij verkiezingen stemmen zij ,,rood,"
zij wandelen in twee wegen, niet bedenken
de, dat zij in één van die vallen zullen, 't
Zijn geen kerels van beginsel', 't Is karak
terloos. Als een man van karakter in chris-
telijken kring is opgevoed en, blijft verkee-
ren, dan verleent hij door het stembiljet
géén steun aan de S.D.A.P. van wie de
kerk niets te wachten heeft dan tegenkan
ting. Wie niet vergadert, die verstrooit.
Ja, zij kunnen zoo aardig praten, die hee
ren vakbondleiders. Wtj, vijandig tegen de
Kerk? Geen sprake van. Ieder kan rustig
in de S.D.A.P. zijn geloof behouden hoor,
zoo redeneeren zij. Wel vergaderen wij en
reizen vv'ij op Zondag met uw kinderen naar
bosch en strand, maar dat is omdat %vij an
ders geen tijd hebben. De arbeider moet
Zondags wat genieten, na een week van
slaafschen arbeid. En de Kerk is goed, als
zij het Evangelie maar dienstig maakt aan
de arbeidersbeweging, zooals enkele soci
alistische dominé.s doen. Eerst moet hier
op aarde de arbeidersstand in een onaf
hankelijke positie gebracht en dan praten
wij eens over de eeuwigheid. Zoo is de rede
neering. Spreek de roode heeren er maar
eens over aan, dan zult ge 't hooren.
En revolutie maken? Ja, kijk eens, als
daar ooit eens kans op komt, dan zouden
we wel eens zien, maar voorloopig trachten
wij langs vreedzamen weg ons doel te be
reiken.
Eigenlijk, (als je de heeren wilt geloo-
ven) willen ze heelemaal geenomwente
ling in de maatschappij.
Daar kreeg de Waarnemer in bezit een
groot boek, door verschillende kopstukken
geschreven ter eere van den socialist Ir.
Albarda, die nu 25 jaar Kamerlid is. Van-
zelsprekend wordt Albarda veel lof toege
zwaaid; ik zal daar ditmaal niets af doen,
ik geloof wel, dat Albarda in zijn soort niet
tot de minsten behoort. In dat boek vindt ge
in grove trekken den arbeid der S.D.A.P.
vanaf haar opkomst tot heden beschreven.
De draad die er door loopt Is deze: Wij ar
beiden aan een nieuwe volksgemeenschap
en wij gelooven zeker, dat die komen zal.
De arbeidersklasse wil het! Dat een nieuw
volk (ook de Nat. Soc. van den heer Mua-
sert mogen het bedenken,) dat een nieuw
volk alleen ontstaat daar, waar Gods
Geest ons tot nieuw schepselen maakt in
Christus Jezus, dat staat er natuurlijk niet
in. Zoo willen zij dus een nieuw volk zien
geboren worden uit onvernieuwde menschen
en dat sluit Gods Woord en de ervaring van
alle eeuwen uit. Hier moet ik dus mijnheer
Hokke al alleen laten staan; ik ga niet
met hem mee.
Dr. Wiardi Beekman onder anderen,
schrijft in Albarda's boek, dat de S.D.A.P.
heelemaal geen revolutie wilde. De burger
lijke partijen waren in 1918 „ten onrechte
bevreesd voor de S.D.A.P. Troelstra had
fouten gemaakt in November 1918, doch
een revolutiepoging is niet gedaan en even
min voorbereid, maar Zimmerman, de Bur
gemeester van Rotterdam sprak met de
S.D.A.P. leiders over revolutie-pogingen,
die hij verwachtte." Aldus déze schrijver.
Nu, dat is dan wat moois. Doordat Zim.
merman „'m kneep" werd Troelstra oproe-
rig. Daar geloof ik niets van.
Ik zal 't hem anders vertellen. De S.D.A.
P. had in 1913 de kans laten voorbijgaan
om mee te regeeren. Zij bleef liever in de
oppositie. In hun eigen kring begreep nie
mand dat, maar allo, 't feit lag er.
In 1918 echter ondergingen zij weer eens
zoo'n revolutionnaire inzinking als bij de
spoorwegstaking van 1903. Troelstra had
gestreden voor algemeen kiesrecht, maar
in 1918 wilde hij ineens niet tellen, maar de
stemmen wegen. Op 11 Nov. 1918 sprak
Troelstra in het Verkooplokaal te Rotter
dam aldus:
„Wij zullen de gewichtige vraag hebben
te bespreken of wij zullen overgaan tot een
oppersten raad van arbeiders en soldaten.
Hebben wij daartoe besloten, d an is die
raad van a)f dat oogenblik het opperste ge
zag van ons land."
In de Tweede Kamer sprak hij den dag
te voren dezelfde revolutionaire taal. Maar
hij had zich volkomen vergist, al beweerde
hij lijsten met namen van politie en solda
ten in den zak te hebben die hem helpen
zouden.
God heeft toen verhoed, dat onze Ko
ningin van de troon verdreven werd door
dit oproerige volk.
Wat ik van de S.D.A.P. denk? Wel, dit.
Zij gaat niet uit van de waardeering der
menschelijke rede alzoo niet van de vol
strekte opperhoogheid Gods. Van zondeval
en genade wil zij niet weten, dat past in
haar doelstelling heelemaal niet. De Bijbel
is haar in het gunstigst geval een boek
met verheven idealen, maar niet het Woord
van den levenden God.
Het „gij zult als God zijn," blijft sedert
het Paradijs het onherboren menschenhart
lokken. Dus zoekt de mensch zaligheid bui
ten het Woord Gods en hij eisch dat geluk
reeds hier op aarde. Vandaar di» strijd om
een betere positie, en vandaar de verwer
ping van den lieflijken raad des Heeren:
Zoek eerst het Koninkrijk Gods. Vandaar
de practicale ongodsdienstigheid der roode
arbeiders massa. Zij eten zich den dood aan
hun Vara, hun A.J.C., hun Vakbeweging,
hun strijd tegen het kapitalisme. De ziel
wordt ledig gelaten omdat er geen band is
aan den grooten Levensbron en Levensver
nieuwer.
Nu, dat is maar een pennekrasje, zeer
onvolledig natuurlijk.
Maar hoe een man, die toch een christe
lijke opvoeding gehad heeft, leven kan met
menschen die voor alles vragen: brengt het
mij brood op het bord? en zwijgen over den
geestelijken nood onzer ziel ik begrip
het niet! Dan is alle onderscheidingsvermo
gen toch wel zoek. Herzie U, roep ik dezen
lieden toe.
Neen, de S.D.A.P. heeft het leelflk laten
liggen. In 1903 een Spoorwegstaking, waar
door zij in puur anarchistisch vaarwater
kwam.
In 1913 kans om mee te regeeren, maar
die kans laten gaan. In 1918 een revolutie
poging, waarin z^j zich heelemaal hebben
vergaloppeerd, In 1933 muiterij op de „Ze
ven Provinciën," waarbij de S.D.A.P. in- en
uitpraatte, de leiding was zoek.
Daar staan ze nu, na 40 jaren strijd. Zij
kunnen toch niet immer in de oppositie blij
ven. De tooverdrank, die den arbeiders is
Ingegeven is uitgewerkt, men ziet de wer
kelijkheid weer, waar gaan zij naartoe? Br
zijn al zooveel theoriën opgeworpen en na
jaren weer losgelaten en de partij is toch
zeker geen .gezellige vereeniging?" De ar
beider wacht nog op vele dingen die hem
waren voorgespiegeld. Zou 't nog lang du
ren? Tien jaren crisis achter den rug
nog nooit heeft de arbeidersstand zooveel
geleden als in dezen crisistijd. Zeker, be
tere woningen, een groote "Voorwaarts,"
radio in huis, maar voorts... stempelen. En
bij dat alles, om- zich heen zien in plaats
van naar Boven!
En de profeet heeft gevraagd: doet gü
U dit niet zelf naardien gij den Heere Uwen
God verlaat?
WAARNEMER.
Cn aansluiting op ons stukje van Dinsdag
j.l. berichten wij het volgende.
De uientelers zijn zoo verstandig gewor
den de kwestie van verkoop iets rustiger
te bezien.
Daardoor is de dagelijksohe afbrokkeling
tot staan gekomen, en hersteld de markt
zich langzaam.
f 2.50, f 2.60, f 2.65, f 2.75
Waren de telers niet zoo verstandig ge
weest, de markt zou misschien op f 2.
of mogelijk nog lager gestaan hebben.
Ging het eerst met 25 en 50 cent naar
beneden nu gaat de markt met 5 of 10
cent naar boven.
Thans wordt hier f 2.75 geboden, doch
de markt te Londen, varieert tusschen
f 2.60—f 2.65.
Blijft men hier nu kalm en geeft niet of
mondjes maat af, dan volgt Londen van-
zelif en zal ook hier de prijs weer iets stij
gen. Het oploopen der prijzen gaat niet zoo
hard als het hard zakken.
Abnormale prezen moet men echter niet
verwachten want daartoe leent de markt
zich in het gieheel niet.
Met beleid verkoopen en de voorraad
over een paar weken verdeelen wordt door
velen als de meest verstandigste politiek
aanbevolen.
De redactie herhaalt, zy signaleert de
feiten, doch kan geen advies geven.
Vanuit ZEELAND komen berichten bin
nen, dat verschillende telers geheel hebben
geruimd en daardooi' de aanvoeren vermin
deren.
Een goed geslaagde proefneming.
De verduisteringsproetf, gisteravond ge
heel Zuid-Holland gehouden, mag goed ge
slaagd heeten.
Het was een flink donkere avond, boven
dien was het mistig en mieserig weer.
Op ons eiland Goeree-Overflakkee is aan
de voorschriften goed gevolg gegeven; hier
en daar moest wel een waarschuwing wor
den gegeven, maar proces-verbalen zijn er
hoegenaamd niet gevallen. Alleen tegen
jongens die met zaklantaarns liepen
Te Rotterdam valt een doode te betreu
ren: een zeeman, een Deen, liep in de
Maashaven en verdronk. Ook zijn een paar
andere drenkelingen uit het water gehaald.
Uit Den Haag werden ook een paar lich
te ongelukjes gemeld; te Dielft kwam in de
duisternis de vemielzucht van enkele kwa
jongens boven, die spiegelruiten van ma
gazijnen vernielden.
Een „spoolttrieln" heeft gedurende 2 uur
met vele autoriteiten als passagiers, de pro
vincie doorkruist: de duisternis was alom
volkomen.
Op de gewone treinen waren opvallend
weinig passagiers; alleen die hoognoodig
reizen moesten, en dat waren slechts enke
lingen. Alle perrons waren volkomen in
het duister gehuld.
De vliegtocht boven het verduisterde ge
bied is niet kunnen doorgaan, omdat men
in den dichten nevel die er hing, toch geen
inspectietocht kon houden. De autoriteiten
die op Schiphol voor dit doel waren saam-
gekomen, moesten onverrichter zake naar
huis terugkeeren.
De Engelsche ministers
Chamberlain en Halifax
hebben Italië weer verl&ten. Chamberlain
is terug naar Londen en Halifax is naar
Geneve gereisd.
Over de resultaten valt weinig te zeggen.
De Engelsche pers beziet het bezoek uit
een zakelijk standput en erkend dat mo
menteel van geen successen gesproken
kan worden. Mussolini en Chamberlain heb
ben de vriendschap verstevigd en met el
kander eens rustig de moeilijke problemen
besproken.
Duidelijk is gebleken dat Engeland er
van afziet Italië nog te dwarsboomen met
zijn hulp aan Spanje. De oorlog wordt als
verloren beschouwd voor de rooden, en als
Mussolini het nu maar niet te erg maakt,
knijpt Engeland de oogen dicht en ziet een
anderen kant uit.
De staatslieden weten nu elkanders mee
ning, en dat maakt, dat bij de besprekingen
over de staatkundige problemen, de regee
ringen beter zijn ingelicht.
De ontvangst dit moet eerlijk gezegd
worden was zeer hartelijk. Het Italiaansche
volk had eerbied voor de „good old Cham
berlain," en heeft dit duidelijk betoond.
Tusschen de kleurige en bonte tinten der
Italianen, maakten de keurig in het zwart
gekleede heeren een zeer deftigen indruk.
Bij alle gelegenheden verscheen Chamber
lain met zijn
vredes-paraiplule.
Chamberlain en Halifax hebben ook een
bezoek gebracht aan den Paus, welk bezoek
veertig minuten duurde. De Paus stelde
een levendig belang in de Engelsche Ko-
ningsfamille en besprak een paar van de
belangrijkste politieke vraagstukken.
Teruggekeerd staat Chamberlain voor
moeilijkheden in eigen vaderland.
Maandag hebben
zeven bomaanslagen
plaats gehad, te Londen, Birmingham en
Manchester. Het doel der ontploffingen is
zeer duidelijk waar te nemen. Men beoogde,
de hoofdkabels welke vanuit de eleotriache
centrales de steden en omgeving verlichten
te vernielen en zoodoende wanorde te stich
ten. Londen in het duister was het plan.