CmWEEKaADÖpGEaGG0nD[SLA6vöSRDEZUID-H0UEnZCElJ^^ Voor 25 gulden Wij ruimen Buitenland N.¥. üiïGEVERSMAATSCHAPPIJ „EIIANDEN-NIEÜWS" STICHTELIJKE OVERDENKING De Verduistering van Donderdagavond. Ue Jaargang ZATERDAG 21 JANUARI 1939 No. 1008 Dit nummer bestaat uit 2 bladen Uit het Kijkvenster Uienmarkt D. Hoek, RijwielhaBdel, Ouddorp A. Aleman - Ouddorp 18e jaargang WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN" In Sion geboren. De kennis des geloofs aangaande den persoon van Christus Jezus is een kennis, die werkzaam maakt met dat gene, wat hij van dien Christus leert kennen. Immers, al wat er van Christus Je zus te kennen is, wordt niet op een maal geleerd. Die kennis strekt zich zóóver uit, als de ontdekking des Hei ligen Geestes gaat. En die ontdekking staat in verband met de ontdekking aan eigen ellendestaat. Van Christus Jezus wordt zooveel gezien als noodig is om uit die ellende te redden. Na de ontdekking van het heil. dat in Christus is, worden de werkzaam heden des harten gewijzigd. Vóór dien tijd was er een roepen tot God, tot het Wezen Gods, zonder dat men zich rekenschap gaf van het onder scheid der werking van de Drie Per sonen in dat eeuwige Wezen. De ziel wei'd gewaar van dien God gescheiden te leven en het bewustzijn daarvan werd ondragelijk. De ontdekte kreeg te verstaan wat het zegt, tegen den Heere te hebben gezondigd en daar- doorHem te hebben beleedigd en bit tere smart en oprecht schuldgevoel vervulde het hart. En de bede werd geboren: Ai. red mij, eer ik sterf! Doch als nu de Geest des Heeren be paalt bij den Christus der Schriften en de beteekenis van Zijn verdienste, richten de werkzaamheden des har ten zich inzonderheid tot dien Per soon en wordt het de smeekbede om met Hem in zielsbetrekking gesteld te worden. Dan wordt het ten volle om helsd door het geloof: als ik door het eeuwige Wezen in dien Christus wordt aangezien en in Hem gerekend mag worden, ben ik veilig voor den tijd en voor de eeuwigheid; dan kan geen ongunst mij treffen, geen schep sel mij deeren. Ten volle wordt het omhelsd: die Christus is er; Zijn ver dienste is er; die verdienste is alge- noegzaam tot redding, algenoegzaam tot dekking der schuld, tot heiliging des levens, tot verbreking der ban den, tot leniging van allen nood. En de innigste begeerte des harten wordt geboren: Want de geloofswetenschapChris tus Jezus is een volkomen Zaligmaker voor verlorenen, is der ziel niet ge noeg. Ze moet weten: Hij is mijn Za ligmaker, Die mij voor Zijn rekening nam. Die de scheiding wegneemt tus- schen den Heere en mijn leven en mij weer in de gunste Gods herstelt. En geen rust kan er zijn, vóór dat bewust zijn wordt geschonken. Hoeveel ver troostingen er ook worden gesmaakt vóór dat bewustzijn, de uitdrukking van de catechismus wordt ten volle aanvaardtmijn e e n i g e troost, bei de in leven en in sterven is, dat ik met lijf en ziele niet mijns, maar mijns getrouwen Zaligmaker, Jezus Chris tus eigen ben, Die met Zijn dier baar bloed voor al mijn zonden vol komen betaald en mij uit alle geweld des duivels verlost heeft. O, zeker! Veel zielsworstelingen worden er doorgemaakt, veel strijd wordt er doorstreden vóór dat bewust zijn wordt geschonken, allerlei twijfe lingen en schuddingen worden door leefd, maar de eeuwige Ontfermer laat het werk Zijner handen niet va ren. Op Zijn tijd en op Zijn wijze schenkt de dierbare Borg zich weg aan het naar Hem dorstend hart en doet de vrijheid genieten, die Hij voor al de Zijnen heeft verworven. Op Zijn tijd geeft hij geloofsgenade en geloofs kracht om Hem te omhelzen en zich in Hem te beroemen. En dan nog houden de zielswerk- zaamheden tot Hem en met Hem niet op, als het leven een gezond leven blijft. Immers: Hij doet Zich, steeds na der kenen als de groote Profeet, Die onwetenden en dwaalzieken wil on derwijzen. En waar het hart, dat steeds meer ontdekkends ontvangt, steeds meer leert zien, hoe onwetend en dwaas en dwaalziek het is en blijft, daar heeft het aan onderwijs van dien Profeet steeds grootere behoefte. Hij doet zich kennen als de groote Hoogepriester, Die niet alleen Pries ter was in Zijn offerend Borgwerk, maar ook Priester blijft in Zijn bid dend en dankend priesterwerk aan de rechterhand des Vaders. En waar het hart bij nader onderwijs des Heeren het steeds meer verstaat, dat zijn ge bed nooit anders dan onvolkomen kan zijn en zijn dankerkentenis niet an ders dan gebrekkig, daar wordt de behoefte steeds levendiger zich opge nomen te weten in het dankend en biddend werk van Christus en van Zijn voorspraak de weerspraak te ge nieten voor het eigen bewustzijn. Hij doet Zich kennen als de almach tige Koning, die de Zijnen regeert en beschermt. En waar het hart het zich steeds nader bewust wordt, dat het zichzelven niet kan regeer en, daar wordt de regeering door Gods Woord en Geest van den grooten Koning steeds noodzakelijker en onmisbaar- der.En waar de vijanden zoo talloos vele zijn en zoo machtig en gevaar lijk en het hart zich eigen zwakheid en hulpbehoevendheid en hulpeloos heid steeds meer bewust wordt, daar wordt de behoefte aan de bescherming en bewaring van den grooten Koning van Sion steeds dringender en het heet: O, Heere, behoud! Die Koning verhoore ons ten dage der benaauwd- heid! Gezond geestelijk leven van hen, die in Sion geboren zijn is een afhanke lijk leven; een leven dat steeds meer afhankelijk wordt. En daardoor een strijdend leven. Voor geen valsche ijdelheid is plaats in het leven van den waren Sioniet. Evenmin als voor' een werker in eigen geloofskracht. Alleen voor een afhankelijk strijdend leven, strijden tegen alles, uiterlijk en innerlijk, wat den Heere onteert en tegen Zijn wet indruischt, een leven waarvan de grondtoon is leveren wij een nieuw Dames^ of Heerenrijwicl. Dat niet alleen goed koop maar ook goed is. Geheel compleet met eerste klas Remaaaf Jasbeschermer enz. Batavus, Sim plex, Gruno en D.C.R. rijwielen. Tweedehands rijwielen voor extra lagen prija. onze goederen: Heren en Jongeheren Ulsters, Dames- en Herenregenkleding, Costuums, lederen Jekkers, in bruin en zwart enz. Kleding naar maat en Confectie. (Special Dames- en Herenregenkleding) niEuws UTTGAVE VAN Gevestigd te MiddeUiamis Prins Hendrikstt. 122 C Giro 167930 Po»tbox Td. 17, Adverteiitie*pnB» 20 cent per regel. Reckmes 40 ct.j Dienst» aanvragen en asmtóedingen van 1-6 regels 80 rf.; Boek«aan» koadi^ag 10 cent per regel - Contracten behogrljk lajjer. Bflkanfoor voor Zeeland: St. Maartensdgk, Markt, Telef. 59. AbonnemeoispiSs 85 oemt per 3 nuauden bg vooruitbetaling. Vttschy&t iedeteo Woensdag cm Zaterdag 2 maal per week. AÊeooderÜlke nummen 5 cent Buitenland Sfulden yn jaar En van Sion zal gezegd worden: "Die en die is daarin geboren en de Aler- hoogste Zelf zal ze bevestigen." Ps. 37 5. Wees mij een rots, om in te wonen, Een Schuilplaats, waar mijn hart Steeds toevlucht vindt in smart. Leer mij, o Heer' den weg door U bepaald, Dan zal ik dien ten einde toebewaren; Geef mij verstand met Godd'lijk licht bestraald, Dan zal mijn oog op Uwe Wetten staren. Iets over de Sociaal-democraten Geen revolutie? -:- De ziel blijft le dig.. Ja, dat gadt zoo. Als gij in den Gemeen teraad de groote vraagstukken die ons volksleven beroeren, bezien wilt als bij 't licht van 's Heeren Woord, als gij daaronder dan ook brengt de positie van de armen en andere werklooozen, dan springen de ras-echte sociaal-democraten overeind. Alle misstand in het maatschappelijk leven, alle nood en gebrek wijten zij aan het kapitalis me, en eischen dan dat de Overheid maar ingrijpt om de weegschaal van de stoffelij ke welvaart met geweld in het voordeel van de arbeidersklasse" te doen overslaan'. Dat spreken van een „arbeidersklasse" deugt al niet, want zoo wordt ons volk in twee karnpen verdeeld en de een tegen den ander in 't harnas gejaagd. Wanneer door mij wordt neergeschreven, dat het Nat. Verbond van Vakvereenigin- gen de arbeiders steenen voor brood geeft, dan komt mynlieer Hokke van Ooltgens- plaat in verzet en wil zelfs met den Waar nemer debatteeren. Dat is nog al wat! In de vergadering van de Landarbeidersbon. den te Middelharnis heeft deze tegen het Kijkvenster getoornd. Ach, wat vliegen er toch nog veel ar beiders ,,in." Menschen, die krachtens hun opvoeding zeker niet in de S.D.A.P. of in de bijwagen, het N.V.V.( behooren, zijn er tóch lid van. Dat is zoo op Plakkee en op Tholen niet minder. Zelfs zijn er arbeiders, die als christelijjte menschen bekend staanï maar bij verkiezingen stemmen zij ,,rood," zij wandelen in twee wegen, niet bedenken de, dat zij in één van die vallen zullen, 't Zijn geen kerels van beginsel', 't Is karak terloos. Als een man van karakter in chris- telijken kring is opgevoed en, blijft verkee- ren, dan verleent hij door het stembiljet géén steun aan de S.D.A.P. van wie de kerk niets te wachten heeft dan tegenkan ting. Wie niet vergadert, die verstrooit. Ja, zij kunnen zoo aardig praten, die hee ren vakbondleiders. Wtj, vijandig tegen de Kerk? Geen sprake van. Ieder kan rustig in de S.D.A.P. zijn geloof behouden hoor, zoo redeneeren zij. Wel vergaderen wij en reizen vv'ij op Zondag met uw kinderen naar bosch en strand, maar dat is omdat %vij an ders geen tijd hebben. De arbeider moet Zondags wat genieten, na een week van slaafschen arbeid. En de Kerk is goed, als zij het Evangelie maar dienstig maakt aan de arbeidersbeweging, zooals enkele soci alistische dominé.s doen. Eerst moet hier op aarde de arbeidersstand in een onaf hankelijke positie gebracht en dan praten wij eens over de eeuwigheid. Zoo is de rede neering. Spreek de roode heeren er maar eens over aan, dan zult ge 't hooren. En revolutie maken? Ja, kijk eens, als daar ooit eens kans op komt, dan zouden we wel eens zien, maar voorloopig trachten wij langs vreedzamen weg ons doel te be reiken. Eigenlijk, (als je de heeren wilt geloo- ven) willen ze heelemaal geenomwente ling in de maatschappij. Daar kreeg de Waarnemer in bezit een groot boek, door verschillende kopstukken geschreven ter eere van den socialist Ir. Albarda, die nu 25 jaar Kamerlid is. Van- zelsprekend wordt Albarda veel lof toege zwaaid; ik zal daar ditmaal niets af doen, ik geloof wel, dat Albarda in zijn soort niet tot de minsten behoort. In dat boek vindt ge in grove trekken den arbeid der S.D.A.P. vanaf haar opkomst tot heden beschreven. De draad die er door loopt Is deze: Wij ar beiden aan een nieuwe volksgemeenschap en wij gelooven zeker, dat die komen zal. De arbeidersklasse wil het! Dat een nieuw volk (ook de Nat. Soc. van den heer Mua- sert mogen het bedenken,) dat een nieuw volk alleen ontstaat daar, waar Gods Geest ons tot nieuw schepselen maakt in Christus Jezus, dat staat er natuurlijk niet in. Zoo willen zij dus een nieuw volk zien geboren worden uit onvernieuwde menschen en dat sluit Gods Woord en de ervaring van alle eeuwen uit. Hier moet ik dus mijnheer Hokke al alleen laten staan; ik ga niet met hem mee. Dr. Wiardi Beekman onder anderen, schrijft in Albarda's boek, dat de S.D.A.P. heelemaal geen revolutie wilde. De burger lijke partijen waren in 1918 „ten onrechte bevreesd voor de S.D.A.P. Troelstra had fouten gemaakt in November 1918, doch een revolutiepoging is niet gedaan en even min voorbereid, maar Zimmerman, de Bur gemeester van Rotterdam sprak met de S.D.A.P. leiders over revolutie-pogingen, die hij verwachtte." Aldus déze schrijver. Nu, dat is dan wat moois. Doordat Zim. merman „'m kneep" werd Troelstra oproe- rig. Daar geloof ik niets van. Ik zal 't hem anders vertellen. De S.D.A. P. had in 1913 de kans laten voorbijgaan om mee te regeeren. Zij bleef liever in de oppositie. In hun eigen kring begreep nie mand dat, maar allo, 't feit lag er. In 1918 echter ondergingen zij weer eens zoo'n revolutionnaire inzinking als bij de spoorwegstaking van 1903. Troelstra had gestreden voor algemeen kiesrecht, maar in 1918 wilde hij ineens niet tellen, maar de stemmen wegen. Op 11 Nov. 1918 sprak Troelstra in het Verkooplokaal te Rotter dam aldus: „Wij zullen de gewichtige vraag hebben te bespreken of wij zullen overgaan tot een oppersten raad van arbeiders en soldaten. Hebben wij daartoe besloten, d an is die raad van a)f dat oogenblik het opperste ge zag van ons land." In de Tweede Kamer sprak hij den dag te voren dezelfde revolutionaire taal. Maar hij had zich volkomen vergist, al beweerde hij lijsten met namen van politie en solda ten in den zak te hebben die hem helpen zouden. God heeft toen verhoed, dat onze Ko ningin van de troon verdreven werd door dit oproerige volk. Wat ik van de S.D.A.P. denk? Wel, dit. Zij gaat niet uit van de waardeering der menschelijke rede alzoo niet van de vol strekte opperhoogheid Gods. Van zondeval en genade wil zij niet weten, dat past in haar doelstelling heelemaal niet. De Bijbel is haar in het gunstigst geval een boek met verheven idealen, maar niet het Woord van den levenden God. Het „gij zult als God zijn," blijft sedert het Paradijs het onherboren menschenhart lokken. Dus zoekt de mensch zaligheid bui ten het Woord Gods en hij eisch dat geluk reeds hier op aarde. Vandaar di» strijd om een betere positie, en vandaar de verwer ping van den lieflijken raad des Heeren: Zoek eerst het Koninkrijk Gods. Vandaar de practicale ongodsdienstigheid der roode arbeiders massa. Zij eten zich den dood aan hun Vara, hun A.J.C., hun Vakbeweging, hun strijd tegen het kapitalisme. De ziel wordt ledig gelaten omdat er geen band is aan den grooten Levensbron en Levensver nieuwer. Nu, dat is maar een pennekrasje, zeer onvolledig natuurlijk. Maar hoe een man, die toch een christe lijke opvoeding gehad heeft, leven kan met menschen die voor alles vragen: brengt het mij brood op het bord? en zwijgen over den geestelijken nood onzer ziel ik begrip het niet! Dan is alle onderscheidingsvermo gen toch wel zoek. Herzie U, roep ik dezen lieden toe. Neen, de S.D.A.P. heeft het leelflk laten liggen. In 1903 een Spoorwegstaking, waar door zij in puur anarchistisch vaarwater kwam. In 1913 kans om mee te regeeren, maar die kans laten gaan. In 1918 een revolutie poging, waarin z^j zich heelemaal hebben vergaloppeerd, In 1933 muiterij op de „Ze ven Provinciën," waarbij de S.D.A.P. in- en uitpraatte, de leiding was zoek. Daar staan ze nu, na 40 jaren strijd. Zij kunnen toch niet immer in de oppositie blij ven. De tooverdrank, die den arbeiders is Ingegeven is uitgewerkt, men ziet de wer kelijkheid weer, waar gaan zij naartoe? Br zijn al zooveel theoriën opgeworpen en na jaren weer losgelaten en de partij is toch zeker geen .gezellige vereeniging?" De ar beider wacht nog op vele dingen die hem waren voorgespiegeld. Zou 't nog lang du ren? Tien jaren crisis achter den rug nog nooit heeft de arbeidersstand zooveel geleden als in dezen crisistijd. Zeker, be tere woningen, een groote "Voorwaarts," radio in huis, maar voorts... stempelen. En bij dat alles, om- zich heen zien in plaats van naar Boven! En de profeet heeft gevraagd: doet gü U dit niet zelf naardien gij den Heere Uwen God verlaat? WAARNEMER. Cn aansluiting op ons stukje van Dinsdag j.l. berichten wij het volgende. De uientelers zijn zoo verstandig gewor den de kwestie van verkoop iets rustiger te bezien. Daardoor is de dagelijksohe afbrokkeling tot staan gekomen, en hersteld de markt zich langzaam. f 2.50, f 2.60, f 2.65, f 2.75 Waren de telers niet zoo verstandig ge weest, de markt zou misschien op f 2. of mogelijk nog lager gestaan hebben. Ging het eerst met 25 en 50 cent naar beneden nu gaat de markt met 5 of 10 cent naar boven. Thans wordt hier f 2.75 geboden, doch de markt te Londen, varieert tusschen f 2.60—f 2.65. Blijft men hier nu kalm en geeft niet of mondjes maat af, dan volgt Londen van- zelif en zal ook hier de prijs weer iets stij gen. Het oploopen der prijzen gaat niet zoo hard als het hard zakken. Abnormale prezen moet men echter niet verwachten want daartoe leent de markt zich in het gieheel niet. Met beleid verkoopen en de voorraad over een paar weken verdeelen wordt door velen als de meest verstandigste politiek aanbevolen. De redactie herhaalt, zy signaleert de feiten, doch kan geen advies geven. Vanuit ZEELAND komen berichten bin nen, dat verschillende telers geheel hebben geruimd en daardooi' de aanvoeren vermin deren. Een goed geslaagde proefneming. De verduisteringsproetf, gisteravond ge heel Zuid-Holland gehouden, mag goed ge slaagd heeten. Het was een flink donkere avond, boven dien was het mistig en mieserig weer. Op ons eiland Goeree-Overflakkee is aan de voorschriften goed gevolg gegeven; hier en daar moest wel een waarschuwing wor den gegeven, maar proces-verbalen zijn er hoegenaamd niet gevallen. Alleen tegen jongens die met zaklantaarns liepen Te Rotterdam valt een doode te betreu ren: een zeeman, een Deen, liep in de Maashaven en verdronk. Ook zijn een paar andere drenkelingen uit het water gehaald. Uit Den Haag werden ook een paar lich te ongelukjes gemeld; te Dielft kwam in de duisternis de vemielzucht van enkele kwa jongens boven, die spiegelruiten van ma gazijnen vernielden. Een „spoolttrieln" heeft gedurende 2 uur met vele autoriteiten als passagiers, de pro vincie doorkruist: de duisternis was alom volkomen. Op de gewone treinen waren opvallend weinig passagiers; alleen die hoognoodig reizen moesten, en dat waren slechts enke lingen. Alle perrons waren volkomen in het duister gehuld. De vliegtocht boven het verduisterde ge bied is niet kunnen doorgaan, omdat men in den dichten nevel die er hing, toch geen inspectietocht kon houden. De autoriteiten die op Schiphol voor dit doel waren saam- gekomen, moesten onverrichter zake naar huis terugkeeren. De Engelsche ministers Chamberlain en Halifax hebben Italië weer verl&ten. Chamberlain is terug naar Londen en Halifax is naar Geneve gereisd. Over de resultaten valt weinig te zeggen. De Engelsche pers beziet het bezoek uit een zakelijk standput en erkend dat mo menteel van geen successen gesproken kan worden. Mussolini en Chamberlain heb ben de vriendschap verstevigd en met el kander eens rustig de moeilijke problemen besproken. Duidelijk is gebleken dat Engeland er van afziet Italië nog te dwarsboomen met zijn hulp aan Spanje. De oorlog wordt als verloren beschouwd voor de rooden, en als Mussolini het nu maar niet te erg maakt, knijpt Engeland de oogen dicht en ziet een anderen kant uit. De staatslieden weten nu elkanders mee ning, en dat maakt, dat bij de besprekingen over de staatkundige problemen, de regee ringen beter zijn ingelicht. De ontvangst dit moet eerlijk gezegd worden was zeer hartelijk. Het Italiaansche volk had eerbied voor de „good old Cham berlain," en heeft dit duidelijk betoond. Tusschen de kleurige en bonte tinten der Italianen, maakten de keurig in het zwart gekleede heeren een zeer deftigen indruk. Bij alle gelegenheden verscheen Chamber lain met zijn vredes-paraiplule. Chamberlain en Halifax hebben ook een bezoek gebracht aan den Paus, welk bezoek veertig minuten duurde. De Paus stelde een levendig belang in de Engelsche Ko- ningsfamille en besprak een paar van de belangrijkste politieke vraagstukken. Teruggekeerd staat Chamberlain voor moeilijkheden in eigen vaderland. Maandag hebben zeven bomaanslagen plaats gehad, te Londen, Birmingham en Manchester. Het doel der ontploffingen is zeer duidelijk waar te nemen. Men beoogde, de hoofdkabels welke vanuit de eleotriache centrales de steden en omgeving verlichten te vernielen en zoodoende wanorde te stich ten. Londen in het duister was het plan.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1939 | | pagina 1