CHDWEEKBIADÖpGED.GROnDSIAG vö^olZUID-HOLLEriZECUWiCHE EHAHDEn
Indien gij maaglijder zijt,
N.V. UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „EILANDEN-NIEflWS"
Fa. GEBR. BUIJSSE
STICHTELIJKE
OVERDENKING
lie Jaargang
ZATERDAG 30 JULI 1938,
No. 959
Dit Dummer bestaat uit 2 bladen
Veel - alles.
WITTE DE WITHSTRAAT 49
Hebt ge U doorgezeten op de fiets?
Uit het Kijkvenster
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN" 18e JAARGANG
l^IXITm speciaalzaak
Tegen opruimingsprQs, ver
krijgbaar bij
Tel. 52 - MIDDELHARNIS
UITGAVE VAN
Advertentie«pi^ 20 cent per regel. Rcdunes 40 et.; Diemt*
aanvragen en aanbiedingen van 16 regels 80 et.; Boekmaan'
kondigii^ 10 cent pet regel Contracten belangryk b^«r.
Gcvesfjgd te Middelhamis Prins Hendrikstr. 122 C Giro 167930 Fostboz S Tel. 17«
Bijkantoor voor Zeeland: St. Maartensdijk, Markt, Telef. 59.
AbonnemenisprQs 85 cent per 3 maanden bff vooruitbetaling.
Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week.
AEzonderlgke nummers 5 cent Buitenland 8 ^(ulden per jaar
L
„Maar Ezau zeide,: Ik heb' veel, mijn
broeder; het zij het uwe, wat gij hebt.
Toen zeide Jakob: Och neen, indieti
ik nu genade in uwe oogen gevonden
heb, zoo ne)em mijn geschenk van mijne
hand, daarom dat ik uw aangezicht gie('
zien heb' als had ik Gods aangpzicht
gezien, en gij welgevallen aan mij geno*
men helbt. Neem toch mijnen zegen,
die u toegebracht is, dewijl God het mij
genadig verleend heeüt, en dewijl ik'
alles heb.
Genetsis 33 9-lla.
In onze tekstwooiden is sprake van de
ontmoeting van Jakob en Ezau, toen Jakob
op den terugweg was naar het land Kanaan.
Twintig jaren zijn verloopen, sinds zij'
elkander het laatst gezien hebb«n. Het is u
niet onbekend, waarom zij' zoo langen tijd
van elkander zijn gescheiden gewfeiest. D»
verwijdering had haar oorzaak in de zonde
van Jakob, die zijnep broeder den zegen
bedriegelijk ontroofde. Die zonde heeft stee'ds
biïtere vruchten, maar voor het volk des
Heeren bijzonder. Aan hen maakt de Heerè
bekend, dat Hij een rechtvaarcïig God' is.
En Jakob heeift het ondervonden, ook in
do twintig jarem, die hij bij Laban vertoefd
heeft. Dat de Heere recht is in al Zijn
weg «n werk is ook aan Jakob niet onbe»'
kend gebleven. Wat heeft hij veel moefen
doormaken om te leeren, hoe de zonde
©en gruwel is in de oogen des Heereln. De
genadige God heeft hem daarin onder»"
Wezen. Geen menschenkind toch is daartoe
uit en van zichzelf bekwaam. Daarom kan
het volk, dat door den Geest geleid wordt,
zingen
I>e Heer' is recht in al Zijn weg en werk;
Zijn goedhejid kent in 'tgansch heelaj
geieto perk;
Hij is nabij' de ziel, die tot Hem zucht;
Hij troost het hart, da|t schrie|iend tot
IHem vlucht.
Ein nu treffe(n wij de bejde bfcO€id«tó
i'n vrede tesamen. Wat is de Heere toch
machfüg! Twintig jaren geleden, sprak Ezau:
„De dagen van den rouw mijns vadeirs
naderen, en ik zal mijnen broeder Jakob
dooden."
Let thans op het broederlijk samensprew
ken. Welk een verandering. Het is de Al»
machtige, die hier Zijn kracht openbaart.
Hij beschermt en bewaakt de Zijnen: „Die
in de schuilplaats des AUerhoogsten is ge*
zeten, die zal vernachten in de schaduw des,
Almachügen." (Ps. 91 1).
„Rondom Jeruzalem zijn bergen; alzoo
de Helere rondom Zijn volk Van nu a,an
tot in eeluvagheid." (Ps. 125; 2).
De Hetere gedenkt Zijne schapen, dülej
temidden van wolven zich bevinden. Ook
in den leeuwenkuil is Hij de machöge, die
den muil der leeuwen kan toesluiten, dat
zij de Zijnen niet beschadigen.
Het is des Heeren daad alleen, dat Ezau
zijnen broeder zoo hartelijk begroet. Niet
do geschenken van Jakob, die hij aan zijnen
broeder zond, hebben de verandeiring des:
harten bij' Ezau te weeg gebracht. De Hei*
lige Schrift leert ons duidelijk, hoe Ja"
kob bij den Heere heeft geworsteld: „Ruk
mij toch uit mijns broeders hand, uit Ezau's-
hand; want ik vreeze hem, dat hij niet
misschien komo en mij: sla, de moeder met
de zonen.
Gij hebt immers gezegd: Ik zal gewisselijk
bij u weldoen en Ik zal uw zaad stellen
als het zand der zee, dat vanwege de menigte:
niet geteld kan worden." (Gen. 32 11, 12)
Uit deze smeekingen van Jakob wordt ons
klaar langs welken weg Jakob gevoerd is tot
de plaats, waar hij zijn bro.e'der ontmoette.
De Heere schonk hem beloften. Maar-
ook bij Jakob werden de beloften vervuld,
door een weg van donkerheid. Wel was.
hij op bevel des Heeren opgetrokken, doek
ovleral op dien weg had hij den Heere noo«
dig. Als de discipelen op bevel van Jezuis
in zee steken, kunnen zij toCh in het woede»
van oen storm d'e hulp des Heeren lüet
missen.
De weg van des, Heeren volk is zoo an^*
ders dan dia der wereld. Ezau. trekt met 400|
man Jakob tegemoet. Bij hem is kracht en
gezag. Hij spreekt van „ik wü" en „ik zal.''
Het kind Gods loert met den Heere reji
kiening te houden. O, met hun eigen hart
zou het ook den weg gaan van hiet ejigeln
ik. Zonder den oversten Leidsman en Vol*
einder der gelooft kunnen' zij niet: zij wor<«
den bewaard door de kracht Gods.
Zalige ervaringen heeft Jakob op zijnen
weg. doorgemaakt. Wij hebben slechts Pniël
te noemen en gij versitaat alreeds welk et:n
geïoofsversterking aan dezen knecht des
Heeren werd geschonken. Daar weird da
kracht Gods in zijiie zwakhe;id' volbracht.
Alleen bleef hij over om eenzaam met God
gemeenzaam te zijn. D'aar wors'telde hij met
zijnen God en ontving den mam van Israël.
Daar werd hem de heup ontwrongen, opi«
dat hij afhankelijk zou zijn van de sterkte
van IsraelsGod, die -Zijn volk krachtefn
geeiftl.
Zoo is dan de wegi van Jakob met vele
merkwaardigheden geweest, maar ook met
vele bemoeienissen des Heeren. Aldus gaat
hij zijnen broeder tegemoe't. Ook hier wordt
het Woord' Gods waarheid bevonden, da't
wij lezen in het boek ,dler Spreuken (22
2): Rijken en armen ontmoeten elkandter,
de Heere heeft ze allen gemaakt. De arme
Ezau en de rijke Jakob zijn bijeen gekomen
en hun spraak maakt openbaar de armoede
en de rijkdom.
Ons teksitwoord geeft ons in de eerste
plaats te vernemen wat Ezau zegt: „Ik heb
Veel, mijn broeder! het zij het uwe, waf
gij hebL." (vers 9).
Opmerkelijke woorden! Want dit woord
gesproken door een man, wiens verwachting
van deze wereld is. En hoe zeldzaam is zulkl
een zeggen bij hen, die God' niet kennel».
Veeleer kunnen we klachten beluisteren.
Klaagtonen worden maar al te vaak gehoord'.
Het „weinig heb ik" wordt meer in d^ein
mond gevonden dan „ik heb veel."
Wie altijd ziet op hetgeen hem ontbreekt,
zal steeds te klagen hebben. Het oog wordt
niet verzadigd met zien en het oor jnijet
vervuld van hooren. Waar de begeerte drijft
zal wet spoedig tevredenheid komen. En
omdat er gieen gezicht is op de zonde te*
gen God, kan de natuurlijke mensch nieit
komen tot de vraag: Wat heb ik verdiend?
Och, mocht in onze dagetn zoo vol van
jachï naar aardsch genot, vieirgankelijken
roem en stoffelijk gewin, een onderzoek
komen voor het aangezicht van den recht»
vaardigen God) Wat zal het den mensch
baten, al wint hij de geheele wereld en lijdt
schade aan zijn ziel!
Diat zal alleen een gplukkig bestaan ge*
ven, als er geleerd is te klagen föjvdr die
zonde: Wat klaagt een levend mensch, een
iedier klage vanwege zijne zonden! Dan toch
alleien kan de Heere in gunst nederzien,
als beleden -«{otdt: „Wij hebben gezondigd
en giedaan wat kwaad was in Uwe oogen."
DB,n toch alleen wordt het heil des Hea*
ren voor tijd en eeuwigheid ervarein. Da,t
is het deel dergenen, die mteit dfeja Psalml
(142 vers 3) kunnen zeggen: Ik stortte
mijne klacht uit voor Zijn aangiejzicht, ik
gaf te kennen voor Zijn aangezicht mijne
benauwdheid.
Is er geene verwachting voor hen, die
niet gjenoieg kunnen bekomen var^ de wiet^
rdd, (evenmin zijn zij te prijzen, die mleit de
weneld tevreden zijn. Ezau en allen, die mfelt
henï zeggen: „Ik heb veel," kunnen wij
toch niat ten voorbeeld stellen.
Het zijn wel uitnemende menschen, wel
aangenaam in d^n omgang, beleeïd' en
vriendelijk, maar de Heere spreekt ppk
over hen een veroordeelend vonnjts uit.,
Des Heeren Woord alleen is het rechte:
richtsnoer en niet ons gevoelen: God is
Richter; Hij vernedert dezen en Verh,o,o|gt
genen.
Het is wd een harde zaak vo^r zulke
goede menschen, als ook zij' buitengesloten
■worden buitein het Koninkrijk Gods. Hoie
Ointtstak de toorn der Parizeen tegen den'
Zoine Gods, als Hij hefa vargieleek bij gö^
pleisterde graven. Onaannemelijk was het
voor hem, dat ook' de deugden een wegwer*
pelijk kleed voor den Heere zijn. Tevreden
zijin met de wereld is ©en vrede iZondIÉt
God. Er is geen ontdekking aan het Gods*
gemis, geen gevoel van de ellende ajls de
Heiare niet is geworden de God des üejwens.
Ook al zal eir gelbedein worden, blijïll
het pen veel bezitten met elen groot gemis;.
Als de Heere nog moet getuigen: dit volk
,e«|rtt| Mij met de lippen, maar hun \h'a,Tt
is verre van Mij, wie zal' dan niet zeggep:
Zij hebben wel veel, echter ontbreelkt er
aan, de verzoening met God door Christus.
Zoo stond nu de zaak ook mot Ezau. Hij
had veel, zoo spreekti hij uJt, doch wij; lezen
nergens in de Schrift, dat God z'ijn God
is geworden.
O, wat kan de mefnsch zichzelf toch be*
driegen. Te meenen, dat het goed mleit hem
gaat en toch op dein bxeeden Wieg vootrj()*
wandelein! Hoe arglistig is het hart, meer
dan eenig ding, ja doodelijk is het, wie zal
het kennen?
Laat toch niemand zichzelf misleiden en
zoeken vroomheid in een tevreden zijn mieö
zij'n lot, als hij geen kennis heeft ontvangen
aan zijn verdorven natuur. Weet wel, dat
de Heere in Zijn Woiord betuigt: Wat uit
vleeisch geboren is, is vleesch. En die in hetj
vleesch zijn kunnen Gode niet behagen.
D's. V. d. K.
(Wordt vervolgd.)
SPECIAALSCHOEISEL
VOOR NORMALE VOETEN,
BREEDE VOETEN, SMALLE VOETEN,
PÜNLUKEN KNOCKOOOE EN LAGE WREEF
GEHEEL VRIJ LIGGEN
UW TEENEN IN OE
FORMA NATURA SCHOENEN
Arf. «04 Zwart f 9.50
Art. 605 Bruin f 10.-
ROTTERDAM - TELEFOON 13802
iM^OEMÈwÖMIIoNtVS/ÈR^É'ft DER P. Kif SCHOENEJ<l
die pas zooveel gesterkt waren, thans
verslappen. Toch niet het hoofd neer*
gebogen. Mijn innerlijke zielstoestand
blijft zeldzaam begenadigd en bUj.
P.S. In den Haag vond ik nog niets.
Zoo kabbelt de correspondentie Voort.
Groen, naast politiek leider óók historiel»
vorscher, schreef nog steeds zijn Nederl.
Gedachten. De schoolstrijd liep niet zoo*
als Green die wenschte. Over de vraag, of
de Staatsschool Christelijk moest zijn, lie*
pen de gevoelens uiteen. De Christelijkheid
van de Openbare School was in die dagen
van bedenkelijk karakter. Kuijper wilde den
Staat geheel ontheffen van Christelijk onf«
derwijs. Groen (en anderen met hem) voel*
den daar eigenlijk niet voor. Tenslotte liet
Uw huid oi-voeten stukgeloopen? Purol verzacht en geneest. Tube 45. Doos 60 en 30 et.
Nogmaals: het BdeVenboiek Bij de
Wed. Belcfc in de Vlamingstraat
P» Schoolwefgeving Mr- Groen
(Op zijn ouden dag DMur betaaldie
vrijheid.
Naar de heeren van de krant immer
zéggen, zijn er zes zomersdhe wekein, die'
zij als den „komkomme|r'tijd" aanduiden.
In die zes weken, als de mees'te leaei's zich
in hun vrijen tijd buitenshuis vermaken, is
er weinig oog voor de krant. Ook is het
nieuws dan spaarzaam e;n aangezien de
krant dan toch ook verschijnen moet, mo''
gen de krantemannen met ietwat luchtiger
artikelen dan in den overigen tijd des jaars
volstaan.
Daar het Kijkvenster geen vacantia kent,
is een welwillende beoorde'eling van dezlC'
letteren mij in deze zomersche weken bij*
zonder aangenaam. En mag ik dan nog
wat bij wijlen Dr. Abraham Kuijper ver*
toeven? Deze was een man van zoo bij^
zondere beteekenis in de historie van ons
christenvolk, dat helt niet moeilijk zou
zijn aan hem een tiental artikelen te wij*
den. Zóó ver durf ik het echter Wiet te
laten komen!
Over de briefwisseling tussChen hem en
den heer, Mr. Groen van Prinsterer alzoo
nog een enkel woord. Ik zal mij niet pre*
cies aan de volgorde houden, maar doe
hier en daar een greep.
10 April 1874 een briefkaart uit Amster*
dam van Kuijper aan Groen, dat K. aan zijn
drukproeven werkt van zijii beroemde Ie*
zing: Het Calvinisme oorsprong en waar*
borg onzer constitutionneele vrijheden. En
dat de boekhandelaar Golverdinge in den
Haag zeker pakket boeken naar Amster*
dam zou sturen. Dan volgt d'it: Mijn adres
is in den Haag, bij de Wed. Beek in de
Vlamingstraat.
Kuijper woonde nog in Amsterdam', maar
had in den Haag een „pied a terre", diit
is een kamer waar hij, als Kamerlid, stukken'
ontving en ook kon zitten werken, terwijl
zijn hospita hem dan verzorgde. In de Vla*
mingstraat dus, d'e drukke winkelstraat die
op de Groote Markt iUitkomt. En dicht
naast hem was de bekende boekwinkel van
Golverdinge. Kuijper heeft daar ook heel
Wat voetstappen liggen. Ja, Den Haag is toch
ook zulk een merkwaardige stad. Al wie
een rol in het volksleven gespeeld he'bben,
hebben er korten of langen tijd vertoefd.
De kamier ten huize van de Wed.' Beek
is betrekkelijk maar kort benut.
Althans in den njjzomer van 1875 zocht
Kuijper weer naar een ander pied a terre)
Immers, in een brief van 28 Seplt. 1875
lees ik onder meer:
Ik kan nog niets bepalen over mijn
komst in 'sHage. Het verdrietigst is,
dat de functies van bloed en zenuwen,
Groen zich, onder den indruk van de omi»
standigheden, medesiepen; Kuijper echter
kon van harte in die richting medegaan.
Scheiding van Kerk en Staat had' hem
altijd door het hoofd -geispeeld', terwijl
Groen er in zijn Ongeloof en Revolutie
nog terdege op grond van Gods Woordl
voor gewaarschuwd had.
Re^eids meermalen had de oud^ Groen
aan den zooveel jongeren Kuijper gezegdl
en geschreven, dat hij zich niet de daga^
lijksche politiek niet veel meer kon inlaten,
maar dat hij in Ned. Gedachten nog eens
zou preciseeren hoe hij de Onderwijskwes*
tie altijd had gezien en behandeld'.
Kuijper daarentegen -wilde telkens weleir
raad van Groen hebben, maar dan volgde
meestal een koele afwijzing,, by voorbeeld':
3 Dec. 1875 schrijft Groen: Ernstig
moet ik mijn verzoek herhalen van
noch rechtstreeks noch zijdelings ver*
antwooirdelijk gesteld' te worden Voor
het overleg met de vriendien in dei
Kamer. Mijn beginselen zijn bekend.
Ik lee'f thans in het varledene. Gaarne
werk ik mede om alle misverstand om*
omtrent mijn gedragslijn, omtrent art.
194 enz. weg te nemen, maair ik ver*
meCit mij niet raad te geven omtrent
'den eisch' van het oogenblik. Met be*
kende gevoelens, t.tGroen.
Nu, als er onder Groen's brieven staat:
„met bekende gevoelens" dan ^s het niet
pluis, dan is de oude boos! In andere brie*
ven, immers heet het: „van harte Uw die*
naar en vriend!" Of iets van dien aard.
Wij weten hoe de oplossing van den
Schoolstrijd geweest! is. Er is vrijheid van
onderwijs verkregen op Staatskosten, maar
een vrijheid voor elke richting, voc^r geloof
en ongeloof. De Overheid is losgemaakt
van den band aan het Woord, en de vrij*
heid is verkregen in ruil voor het algemeen
mannen* en vrouwenkiesrecht.
Als Groen zijn oogein nog eejns kon
opslaan I WeJ' zijn de tijden en ook de
menschen veranderd. Van de Staatsgelden
maakt ook Rome goeden sier. De eerstko*
mende jaren zijn beslissend voor de over*
macht der Roomsche landgenooten. En in
de toenemende zucht naar de macht der
R.K. Staatspartij, in den strijd om het bei*
staan van ons volk bij zoo ernstige werki*
loosheid, bij den benauwenden last der al
grooter wordende staatsschuld in heel
die gigantische worsteling van onze dagen',
is het vraagstuk van vrijmaking der Her*
vormde Kerk op den achtergrond geraakt.
Wie zal ons het goede doe^^zien? Ver*
hef Gij over ons het licht Üws aangezichts,
zoo mag de bede van eiken wanen Sionniet
wel oprijzen. i
WJAAJiNlEMER,'
GEEN GOED
ZOO GOED
ALS
laat dan Uw eten weer smaken 1 Hoe kunt U eten en drinken zonder er
last van te hebben? Lees wat hier volgt!
Een wetenschappelijk saamgesteld medicijn heelt wonderen op medisch gebied
verricht, in zoo vergevorderde ziekten stadia, dat de lijders zich aan een operatie
zouden moeten onderwerpen.
Duizenden zijn er nu, die getuigen, dat ze zich voorstelden niet meer te kun*
nen genezen, totdat ze begonnen met C. R. Maagtabletten, die spoedig hun pijnen
lenigden, en hen brachten op den weg der genezing. Het medicijn verlost van de
folterende pijnen, veroorzaakt door brandend maagzuur, waardoor ZEER DIKWIJLS
DARM» EN MAAGZWEER ONTSTAAT, welke in korten tijd genezen na trouw
gebruik der maagtabletten. Door het innemen der tabletten kunt U weer een har*
tig maal gebruiken, zonder last van hinderlijke gevolgen te hebben. Als L) last
hebt van Uw maag, is dit 'n waarschuwing van de natuur, dat het belangrijk*
ste orgaan van Uw lichaam niet in orde is, dat het voedsel in plaats van te ver*
teren, gist. Dat vergiftige stoffen in Uw bloed geraken, die allerlei kwalen te*
weeg kunnen brengen. Evenwel is dit een van de meest voorkomende kwalen,
maar.... zé kan genezen worden. Dit is Het groote NATUURLIJKE geneesmid^
del, het heeft uitkomst gebracht aan duizenden Maaglijders en is door H.H. Me»
dici erkend als het meest afdoende middel tegen maagkwalen, en kunnen ten
zeerste worden aanbevolen, daar er geen medicijn bekend is, dat genezender werkt
dan deze C. R. tabletten. Prijs per doos van 20 tabletten f 1.90 plus 15 et. porto,
per doos van 60 tabl. f 5.50, porto vrij. Giro 281457. Gebru5«aanwijzing bij
elke doos ingesloten. Alleen verkoop Imp. M. C. GERMAN, Havenstr. 99, R'dam.