CHDWEEKBIADÖpGED.GROnDSIAG vö^olZUID-HOLLEriZECUWiCHE EHAHDEn Indien gij maaglijder zijt, N.V. UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „EILANDEN-NIEflWS" Fa. GEBR. BUIJSSE STICHTELIJKE OVERDENKING lie Jaargang ZATERDAG 30 JULI 1938, No. 959 Dit Dummer bestaat uit 2 bladen Veel - alles. WITTE DE WITHSTRAAT 49 Hebt ge U doorgezeten op de fiets? Uit het Kijkvenster WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN" 18e JAARGANG l^IXITm speciaalzaak Tegen opruimingsprQs, ver krijgbaar bij Tel. 52 - MIDDELHARNIS UITGAVE VAN Advertentie«pi^ 20 cent per regel. Rcdunes 40 et.; Diemt* aanvragen en aanbiedingen van 16 regels 80 et.; Boekmaan' kondigii^ 10 cent pet regel Contracten belangryk b^«r. Gcvesfjgd te Middelhamis Prins Hendrikstr. 122 C Giro 167930 Fostboz S Tel. 17« Bijkantoor voor Zeeland: St. Maartensdijk, Markt, Telef. 59. AbonnemenisprQs 85 cent per 3 maanden bff vooruitbetaling. Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. AEzonderlgke nummers 5 cent Buitenland 8 ^(ulden per jaar L „Maar Ezau zeide,: Ik heb' veel, mijn broeder; het zij het uwe, wat gij hebt. Toen zeide Jakob: Och neen, indieti ik nu genade in uwe oogen gevonden heb, zoo ne)em mijn geschenk van mijne hand, daarom dat ik uw aangezicht gie(' zien heb' als had ik Gods aangpzicht gezien, en gij welgevallen aan mij geno* men helbt. Neem toch mijnen zegen, die u toegebracht is, dewijl God het mij genadig verleend heeüt, en dewijl ik' alles heb. Genetsis 33 9-lla. In onze tekstwooiden is sprake van de ontmoeting van Jakob en Ezau, toen Jakob op den terugweg was naar het land Kanaan. Twintig jaren zijn verloopen, sinds zij' elkander het laatst gezien hebb«n. Het is u niet onbekend, waarom zij' zoo langen tijd van elkander zijn gescheiden gewfeiest. D» verwijdering had haar oorzaak in de zonde van Jakob, die zijnep broeder den zegen bedriegelijk ontroofde. Die zonde heeft stee'ds biïtere vruchten, maar voor het volk des Heeren bijzonder. Aan hen maakt de Heerè bekend, dat Hij een rechtvaarcïig God' is. En Jakob heeift het ondervonden, ook in do twintig jarem, die hij bij Laban vertoefd heeft. Dat de Heere recht is in al Zijn weg «n werk is ook aan Jakob niet onbe»' kend gebleven. Wat heeft hij veel moefen doormaken om te leeren, hoe de zonde ©en gruwel is in de oogen des Heereln. De genadige God heeft hem daarin onder»" Wezen. Geen menschenkind toch is daartoe uit en van zichzelf bekwaam. Daarom kan het volk, dat door den Geest geleid wordt, zingen I>e Heer' is recht in al Zijn weg en werk; Zijn goedhejid kent in 'tgansch heelaj geieto perk; Hij is nabij' de ziel, die tot Hem zucht; Hij troost het hart, da|t schrie|iend tot IHem vlucht. Ein nu treffe(n wij de bejde bfcO€id«tó i'n vrede tesamen. Wat is de Heere toch machfüg! Twintig jaren geleden, sprak Ezau: „De dagen van den rouw mijns vadeirs naderen, en ik zal mijnen broeder Jakob dooden." Let thans op het broederlijk samensprew ken. Welk een verandering. Het is de Al» machtige, die hier Zijn kracht openbaart. Hij beschermt en bewaakt de Zijnen: „Die in de schuilplaats des AUerhoogsten is ge* zeten, die zal vernachten in de schaduw des, Almachügen." (Ps. 91 1). „Rondom Jeruzalem zijn bergen; alzoo de Helere rondom Zijn volk Van nu a,an tot in eeluvagheid." (Ps. 125; 2). De Hetere gedenkt Zijne schapen, dülej temidden van wolven zich bevinden. Ook in den leeuwenkuil is Hij de machöge, die den muil der leeuwen kan toesluiten, dat zij de Zijnen niet beschadigen. Het is des Heeren daad alleen, dat Ezau zijnen broeder zoo hartelijk begroet. Niet do geschenken van Jakob, die hij aan zijnen broeder zond, hebben de verandeiring des: harten bij' Ezau te weeg gebracht. De Hei* lige Schrift leert ons duidelijk, hoe Ja" kob bij den Heere heeft geworsteld: „Ruk mij toch uit mijns broeders hand, uit Ezau's- hand; want ik vreeze hem, dat hij niet misschien komo en mij: sla, de moeder met de zonen. Gij hebt immers gezegd: Ik zal gewisselijk bij u weldoen en Ik zal uw zaad stellen als het zand der zee, dat vanwege de menigte: niet geteld kan worden." (Gen. 32 11, 12) Uit deze smeekingen van Jakob wordt ons klaar langs welken weg Jakob gevoerd is tot de plaats, waar hij zijn bro.e'der ontmoette. De Heere schonk hem beloften. Maar- ook bij Jakob werden de beloften vervuld, door een weg van donkerheid. Wel was. hij op bevel des Heeren opgetrokken, doek ovleral op dien weg had hij den Heere noo« dig. Als de discipelen op bevel van Jezuis in zee steken, kunnen zij toCh in het woede» van oen storm d'e hulp des Heeren lüet missen. De weg van des, Heeren volk is zoo an^* ders dan dia der wereld. Ezau. trekt met 400| man Jakob tegemoet. Bij hem is kracht en gezag. Hij spreekt van „ik wü" en „ik zal.'' Het kind Gods loert met den Heere reji kiening te houden. O, met hun eigen hart zou het ook den weg gaan van hiet ejigeln ik. Zonder den oversten Leidsman en Vol* einder der gelooft kunnen' zij niet: zij wor<« den bewaard door de kracht Gods. Zalige ervaringen heeft Jakob op zijnen weg. doorgemaakt. Wij hebben slechts Pniël te noemen en gij versitaat alreeds welk et:n geïoofsversterking aan dezen knecht des Heeren werd geschonken. Daar weird da kracht Gods in zijiie zwakhe;id' volbracht. Alleen bleef hij over om eenzaam met God gemeenzaam te zijn. D'aar wors'telde hij met zijnen God en ontving den mam van Israël. Daar werd hem de heup ontwrongen, opi« dat hij afhankelijk zou zijn van de sterkte van IsraelsGod, die -Zijn volk krachtefn geeiftl. Zoo is dan de wegi van Jakob met vele merkwaardigheden geweest, maar ook met vele bemoeienissen des Heeren. Aldus gaat hij zijnen broeder tegemoe't. Ook hier wordt het Woord' Gods waarheid bevonden, da't wij lezen in het boek ,dler Spreuken (22 2): Rijken en armen ontmoeten elkandter, de Heere heeft ze allen gemaakt. De arme Ezau en de rijke Jakob zijn bijeen gekomen en hun spraak maakt openbaar de armoede en de rijkdom. Ons teksitwoord geeft ons in de eerste plaats te vernemen wat Ezau zegt: „Ik heb Veel, mijn broeder! het zij het uwe, waf gij hebL." (vers 9). Opmerkelijke woorden! Want dit woord gesproken door een man, wiens verwachting van deze wereld is. En hoe zeldzaam is zulkl een zeggen bij hen, die God' niet kennel». Veeleer kunnen we klachten beluisteren. Klaagtonen worden maar al te vaak gehoord'. Het „weinig heb ik" wordt meer in d^ein mond gevonden dan „ik heb veel." Wie altijd ziet op hetgeen hem ontbreekt, zal steeds te klagen hebben. Het oog wordt niet verzadigd met zien en het oor jnijet vervuld van hooren. Waar de begeerte drijft zal wet spoedig tevredenheid komen. En omdat er gieen gezicht is op de zonde te* gen God, kan de natuurlijke mensch nieit komen tot de vraag: Wat heb ik verdiend? Och, mocht in onze dagetn zoo vol van jachï naar aardsch genot, vieirgankelijken roem en stoffelijk gewin, een onderzoek komen voor het aangezicht van den recht» vaardigen God) Wat zal het den mensch baten, al wint hij de geheele wereld en lijdt schade aan zijn ziel! Diat zal alleen een gplukkig bestaan ge* ven, als er geleerd is te klagen föjvdr die zonde: Wat klaagt een levend mensch, een iedier klage vanwege zijne zonden! Dan toch alleien kan de Heere in gunst nederzien, als beleden -«{otdt: „Wij hebben gezondigd en giedaan wat kwaad was in Uwe oogen." DB,n toch alleen wordt het heil des Hea* ren voor tijd en eeuwigheid ervarein. Da,t is het deel dergenen, die mteit dfeja Psalml (142 vers 3) kunnen zeggen: Ik stortte mijne klacht uit voor Zijn aangiejzicht, ik gaf te kennen voor Zijn aangezicht mijne benauwdheid. Is er geene verwachting voor hen, die niet gjenoieg kunnen bekomen var^ de wiet^ rdd, (evenmin zijn zij te prijzen, die mleit de weneld tevreden zijn. Ezau en allen, die mfelt henï zeggen: „Ik heb veel," kunnen wij toch niat ten voorbeeld stellen. Het zijn wel uitnemende menschen, wel aangenaam in d^n omgang, beleeïd' en vriendelijk, maar de Heere spreekt ppk over hen een veroordeelend vonnjts uit., Des Heeren Woord alleen is het rechte: richtsnoer en niet ons gevoelen: God is Richter; Hij vernedert dezen en Verh,o,o|gt genen. Het is wd een harde zaak vo^r zulke goede menschen, als ook zij' buitengesloten ■worden buitein het Koninkrijk Gods. Hoie Ointtstak de toorn der Parizeen tegen den' Zoine Gods, als Hij hefa vargieleek bij gö^ pleisterde graven. Onaannemelijk was het voor hem, dat ook' de deugden een wegwer* pelijk kleed voor den Heere zijn. Tevreden zijin met de wereld is ©en vrede iZondIÉt God. Er is geen ontdekking aan het Gods* gemis, geen gevoel van de ellende ajls de Heiare niet is geworden de God des üejwens. Ook al zal eir gelbedein worden, blijïll het pen veel bezitten met elen groot gemis;. Als de Heere nog moet getuigen: dit volk ,e«|rtt| Mij met de lippen, maar hun \h'a,Tt is verre van Mij, wie zal' dan niet zeggep: Zij hebben wel veel, echter ontbreelkt er aan, de verzoening met God door Christus. Zoo stond nu de zaak ook mot Ezau. Hij had veel, zoo spreekti hij uJt, doch wij; lezen nergens in de Schrift, dat God z'ijn God is geworden. O, wat kan de mefnsch zichzelf toch be* driegen. Te meenen, dat het goed mleit hem gaat en toch op dein bxeeden Wieg vootrj()* wandelein! Hoe arglistig is het hart, meer dan eenig ding, ja doodelijk is het, wie zal het kennen? Laat toch niemand zichzelf misleiden en zoeken vroomheid in een tevreden zijn mieö zij'n lot, als hij geen kennis heeft ontvangen aan zijn verdorven natuur. Weet wel, dat de Heere in Zijn Woiord betuigt: Wat uit vleeisch geboren is, is vleesch. En die in hetj vleesch zijn kunnen Gode niet behagen. D's. V. d. K. (Wordt vervolgd.) SPECIAALSCHOEISEL VOOR NORMALE VOETEN, BREEDE VOETEN, SMALLE VOETEN, PÜNLUKEN KNOCKOOOE EN LAGE WREEF GEHEEL VRIJ LIGGEN UW TEENEN IN OE FORMA NATURA SCHOENEN Arf. «04 Zwart f 9.50 Art. 605 Bruin f 10.- ROTTERDAM - TELEFOON 13802 iM^OEMÈwÖMIIoNtVS/ÈR^É'ft DER P. Kif SCHOENEJ<l die pas zooveel gesterkt waren, thans verslappen. Toch niet het hoofd neer* gebogen. Mijn innerlijke zielstoestand blijft zeldzaam begenadigd en bUj. P.S. In den Haag vond ik nog niets. Zoo kabbelt de correspondentie Voort. Groen, naast politiek leider óók historiel» vorscher, schreef nog steeds zijn Nederl. Gedachten. De schoolstrijd liep niet zoo* als Green die wenschte. Over de vraag, of de Staatsschool Christelijk moest zijn, lie* pen de gevoelens uiteen. De Christelijkheid van de Openbare School was in die dagen van bedenkelijk karakter. Kuijper wilde den Staat geheel ontheffen van Christelijk onf« derwijs. Groen (en anderen met hem) voel* den daar eigenlijk niet voor. Tenslotte liet Uw huid oi-voeten stukgeloopen? Purol verzacht en geneest. Tube 45. Doos 60 en 30 et. Nogmaals: het BdeVenboiek Bij de Wed. Belcfc in de Vlamingstraat P» Schoolwefgeving Mr- Groen (Op zijn ouden dag DMur betaaldie vrijheid. Naar de heeren van de krant immer zéggen, zijn er zes zomersdhe wekein, die' zij als den „komkomme|r'tijd" aanduiden. In die zes weken, als de mees'te leaei's zich in hun vrijen tijd buitenshuis vermaken, is er weinig oog voor de krant. Ook is het nieuws dan spaarzaam e;n aangezien de krant dan toch ook verschijnen moet, mo'' gen de krantemannen met ietwat luchtiger artikelen dan in den overigen tijd des jaars volstaan. Daar het Kijkvenster geen vacantia kent, is een welwillende beoorde'eling van dezlC' letteren mij in deze zomersche weken bij* zonder aangenaam. En mag ik dan nog wat bij wijlen Dr. Abraham Kuijper ver* toeven? Deze was een man van zoo bij^ zondere beteekenis in de historie van ons christenvolk, dat helt niet moeilijk zou zijn aan hem een tiental artikelen te wij* den. Zóó ver durf ik het echter Wiet te laten komen! Over de briefwisseling tussChen hem en den heer, Mr. Groen van Prinsterer alzoo nog een enkel woord. Ik zal mij niet pre* cies aan de volgorde houden, maar doe hier en daar een greep. 10 April 1874 een briefkaart uit Amster* dam van Kuijper aan Groen, dat K. aan zijn drukproeven werkt van zijii beroemde Ie* zing: Het Calvinisme oorsprong en waar* borg onzer constitutionneele vrijheden. En dat de boekhandelaar Golverdinge in den Haag zeker pakket boeken naar Amster* dam zou sturen. Dan volgt d'it: Mijn adres is in den Haag, bij de Wed. Beek in de Vlamingstraat. Kuijper woonde nog in Amsterdam', maar had in den Haag een „pied a terre", diit is een kamer waar hij, als Kamerlid, stukken' ontving en ook kon zitten werken, terwijl zijn hospita hem dan verzorgde. In de Vla* mingstraat dus, d'e drukke winkelstraat die op de Groote Markt iUitkomt. En dicht naast hem was de bekende boekwinkel van Golverdinge. Kuijper heeft daar ook heel Wat voetstappen liggen. Ja, Den Haag is toch ook zulk een merkwaardige stad. Al wie een rol in het volksleven gespeeld he'bben, hebben er korten of langen tijd vertoefd. De kamier ten huize van de Wed.' Beek is betrekkelijk maar kort benut. Althans in den njjzomer van 1875 zocht Kuijper weer naar een ander pied a terre) Immers, in een brief van 28 Seplt. 1875 lees ik onder meer: Ik kan nog niets bepalen over mijn komst in 'sHage. Het verdrietigst is, dat de functies van bloed en zenuwen, Groen zich, onder den indruk van de omi» standigheden, medesiepen; Kuijper echter kon van harte in die richting medegaan. Scheiding van Kerk en Staat had' hem altijd door het hoofd -geispeeld', terwijl Groen er in zijn Ongeloof en Revolutie nog terdege op grond van Gods Woordl voor gewaarschuwd had. Re^eids meermalen had de oud^ Groen aan den zooveel jongeren Kuijper gezegdl en geschreven, dat hij zich niet de daga^ lijksche politiek niet veel meer kon inlaten, maar dat hij in Ned. Gedachten nog eens zou preciseeren hoe hij de Onderwijskwes* tie altijd had gezien en behandeld'. Kuijper daarentegen -wilde telkens weleir raad van Groen hebben, maar dan volgde meestal een koele afwijzing,, by voorbeeld': 3 Dec. 1875 schrijft Groen: Ernstig moet ik mijn verzoek herhalen van noch rechtstreeks noch zijdelings ver* antwooirdelijk gesteld' te worden Voor het overleg met de vriendien in dei Kamer. Mijn beginselen zijn bekend. Ik lee'f thans in het varledene. Gaarne werk ik mede om alle misverstand om* omtrent mijn gedragslijn, omtrent art. 194 enz. weg te nemen, maair ik ver* meCit mij niet raad te geven omtrent 'den eisch' van het oogenblik. Met be* kende gevoelens, t.tGroen. Nu, als er onder Groen's brieven staat: „met bekende gevoelens" dan ^s het niet pluis, dan is de oude boos! In andere brie* ven, immers heet het: „van harte Uw die* naar en vriend!" Of iets van dien aard. Wij weten hoe de oplossing van den Schoolstrijd geweest! is. Er is vrijheid van onderwijs verkregen op Staatskosten, maar een vrijheid voor elke richting, voc^r geloof en ongeloof. De Overheid is losgemaakt van den band aan het Woord, en de vrij* heid is verkregen in ruil voor het algemeen mannen* en vrouwenkiesrecht. Als Groen zijn oogein nog eejns kon opslaan I WeJ' zijn de tijden en ook de menschen veranderd. Van de Staatsgelden maakt ook Rome goeden sier. De eerstko* mende jaren zijn beslissend voor de over* macht der Roomsche landgenooten. En in de toenemende zucht naar de macht der R.K. Staatspartij, in den strijd om het bei* staan van ons volk bij zoo ernstige werki* loosheid, bij den benauwenden last der al grooter wordende staatsschuld in heel die gigantische worsteling van onze dagen', is het vraagstuk van vrijmaking der Her* vormde Kerk op den achtergrond geraakt. Wie zal ons het goede doe^^zien? Ver* hef Gij over ons het licht Üws aangezichts, zoo mag de bede van eiken wanen Sionniet wel oprijzen. i WJAAJiNlEMER,' GEEN GOED ZOO GOED ALS laat dan Uw eten weer smaken 1 Hoe kunt U eten en drinken zonder er last van te hebben? Lees wat hier volgt! Een wetenschappelijk saamgesteld medicijn heelt wonderen op medisch gebied verricht, in zoo vergevorderde ziekten stadia, dat de lijders zich aan een operatie zouden moeten onderwerpen. Duizenden zijn er nu, die getuigen, dat ze zich voorstelden niet meer te kun* nen genezen, totdat ze begonnen met C. R. Maagtabletten, die spoedig hun pijnen lenigden, en hen brachten op den weg der genezing. Het medicijn verlost van de folterende pijnen, veroorzaakt door brandend maagzuur, waardoor ZEER DIKWIJLS DARM» EN MAAGZWEER ONTSTAAT, welke in korten tijd genezen na trouw gebruik der maagtabletten. Door het innemen der tabletten kunt U weer een har* tig maal gebruiken, zonder last van hinderlijke gevolgen te hebben. Als L) last hebt van Uw maag, is dit 'n waarschuwing van de natuur, dat het belangrijk* ste orgaan van Uw lichaam niet in orde is, dat het voedsel in plaats van te ver* teren, gist. Dat vergiftige stoffen in Uw bloed geraken, die allerlei kwalen te* weeg kunnen brengen. Evenwel is dit een van de meest voorkomende kwalen, maar.... zé kan genezen worden. Dit is Het groote NATUURLIJKE geneesmid^ del, het heeft uitkomst gebracht aan duizenden Maaglijders en is door H.H. Me» dici erkend als het meest afdoende middel tegen maagkwalen, en kunnen ten zeerste worden aanbevolen, daar er geen medicijn bekend is, dat genezender werkt dan deze C. R. tabletten. Prijs per doos van 20 tabletten f 1.90 plus 15 et. porto, per doos van 60 tabl. f 5.50, porto vrij. Giro 281457. Gebru5«aanwijzing bij elke doos ingesloten. Alleen verkoop Imp. M. C. GERMAN, Havenstr. 99, R'dam.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1938 | | pagina 1