CmVi^KBLADÖpGED.GD0nD5LA6 voÖRDlZUID-H0ainZEElJW3CHE EIIAnDEM SCHUDT UW LEVER WAKKER N.V. üiïGEVERSMAATSCHAPPIJ „EILANDEN-NIEÜWS" STICHTELIJKE OVERDENKING lie Jaargang ZATERDAG 23 JULI 1938 No. 957 Uit het Kijkvenster Als U „Mijnhardtjes" vraagt, dan WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN" 18e JAARGANG Dit nummer bestaat uit 2 bladen Der geloovigen opwekking ten jongsten dage. Voor Uw mooiste reizen. Moet U „PÜTAX" eischen. Vereenigingen of gezelschap pen vraagt prijs voor een tourwagcnrit. Eerste klas materiaal, en daar bij zeer billijk. Wij zijn dag en nacht te be reiken per telefoon No. 20, Aanbevelend, N.V. PULLEMAN'S A U T O B E D R IJ F Advertenae»pifls 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dienst* aanvragen en aanbiedingen van 1—6 regels 80 et.; Boekmaan» kond^ing 10 cent per regel Contracten belangr^k lager. UITGAVE VAN Gevestigd te Middelhamis Prins Hendrikstr. 122 C Giro 167930 Fostboz 8 Tel. 17. Bijkantoor voor Zeeland: St. Maartensdijk, Markt, Telef. 59. Abonnemencspr^s 85 cent pet 3 maanden yooruitbetaling. Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlijke nummers 5 omt Buitenland 8 gulden per jaar 1 En. indien de Geest Desgenen, Die Je' zus uit de doodeni opgewekt heeft, in - u wooiit, zoo zal Hij, Die Christus uit de doodeni opgewekt heeft, ook uwe sterfelijke lichame» levend maken, door Zijnen G^eest, Die in u woomt. I Rom.; 8 11 Dat zij» troostrijke woorden voor het Sio» Gods, dat in het land hurnner vreemj' delingschap nog vartoeft, en eeme veir|< wachting koestert op een beteren staat- Reiktei der geloovigen verwachting slechts tot aan het graf, dan ware het dlroevüg ge?» steld. Da Apostel zegt elders: „indien wijl. alleemilijk in dit leven op CHristus zijbi hopeinde, zoo zijn wij de ellendigste vam alle m'euechen". iMaar rjsen, Gods volk heeft eene toCf' komst, eera: eeuwige toekomst. Die Heeire is Zijts volk een God van volkomen zalig" heid. Hy heeft hen lie£ met eene e.6uwig« liefde, met een liefde, die onveranderlijk is. Een vrouw moge; haar zuigeling ver* getein, dat zij zich niet ontferme over den zoon haars bulks, de Heere zal de Zijnen niet vergeten. Zij zijn in Zijne handpalmen gegraveerd. Hij heeft ze lief in hun geheejlte persoon. Naar ziel en lichaam zijn ze %p> geven aan Christus. Voor beide heeft Christus Zijn bloed gestort en allen naa;t ziel en lichaam toit Zijn eigendom ge" maakt. Daarom zullen alle; uitverkorenen, geroepen geloovigen in ziel en lichaam verheerlijkt worden. Hoort Job: „ik weet, mijn Verlosse;r leeft, en Hij zal de laatste over he|t stof opstaan, en als zij n|a mijbie huid dit doorkniagd zullen hftbhen, zal ik uit mijn vleesch God aanschouwen; Die=' welk© ik voor mij aanechouwen zal, en mijns oogen zien zullen, en niet een vreemde: mijne nieren verlangen zeer in mijnen schoot". In het vorigie; vers heet het: en indien, Christus in uliedeji is, zoo is wel het lichaam dood om der zoniei wil, maar de gee^t is levend om der geTechtigheid wil. Al moet ook Gods volk sterven, de schei=> dirg van ziel en lichaam doormaken, al keert het lichaam weer tot stof, de geest of da ziel zal leven om der gerechtighei|d wil. Zoo bepleit de Apostel de zaligheid der zi,el, hare' verheerlijkii^g terwille van de genechtigheid Christi. Maar ook 't lichaam zal volge». Neen, 't zal Met altijd in het graf blijven. Diat is gegrond in de opstanding van Jezus Christ» tus uit de dooden. Christus' lichaam is niet in het graf ge« blevei», hoezieer de vijanden het hadden begeierd. Noch steen, noch zegel van Paulus noch de tempelwacht der Joden konden zulks beletten. Hij, dip dood geweest is, is weder levendi geworden. Hij kon door den dood ndet gehouden worden. De smarten des doods zijn Hejn ontbonden. De Vader heiSift Hem opgewekt ton blijke, dat vol* komen voldoeining is aangebracht. Het Goddelijk racht verheerlijkte zich in die opstanding. „De Heere is waarlijk opge=' staan", het was de blijde betuiging van de jongerein des Heeren. Eingelenmondien heb» ben het verkondigd; zelfs de wachters tot getuigen gesteld; de discipelen en discipe* linnen, hebben met groote kracht de opstan;* ding Christi verkondigd. De Vader heeft Hem opgewekt. Daarin blijkt des Vadeirs liefde, macht en getrouw*» heid. 11 ,1 Maar ook de Heiilige Geest is daarbij bef trokken. Welk ,een nauwe betrekking is er tusschen Christus sis Middeilaar en diep. Heilig;e,n Geest. Van den Heiligen Geest is Christus naar Zijne menscheHjke natuur ontvangen en geboren. Op Hem rustte de Geest der wijsheid en der sterkte; door den Eeuwigen heeft Hij' Zich God*! pnetraffelijk opgieofferd en is Hij ook op'« gestaan uit de dooden, ten blijke, dat die Vader volkomyen voldaan is. Daarom is de opstanding van Christus troostbron voor de KerK, Christus is opgewekt uit de dooe" de» len is de Eersteling geworden dergene^ die ontslapen zijn. i Zalige troostbron. Voor wien? De Apostel wijst op den proiefsteen, wie een gegrondb verwachting kan en mag koiesteren op d'e volle zaligheid. Indien die Gees* in u wooiït. Dezielfde Geest, Die in Christus is. Die den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem n'et to^s. De inwoning des Gees* tes in ons is het fundament van alle heil; het is de worljel van het leven in eieuwige he,eTlijkheid. De inwioning des Geestes is albeslissemd. Dfc dit mist, mist alles. Wee dei» mensch, diie louter steunt op uiterlijke belijdenis, is die nog zoo zuivler en aü; spreiefkt hij nwg zoo rec'htlzinnig ovter Christus. Hij bouwt op een zandgrond. Hij koestert zich in een valsche hoop. En wie zal zeggefn hoe groot dat getal is in deze dagen van grenzelooze oppervlakkigheid. De Heilige Geest moet ons persoonlijk ge^ geven zijn. Dis inwioning des Geestes diene om' alle zegeningen Christi deelachtig te makew, ,om Christus Zelf te verheerlijken ir.( het h.arfce dat Hij een gestalte in ons verkrijge. Neieii», nooit ^al iemand Christus ent dei kracht Zijner opstanding kennen, zaligmakend kennen en ondervinden dan door de gezegende inwoning des HeiUg'en Geeistes. Hij is de omlosmakelijke band van vemeeragmg met den levenden Biorg. Zon" der da iiïwoning des Geestes kan eir vani «len opwekking! tot een nieuw leven geéail sprake zij» en geen gegroende verwachting op de opstanding Ijen jomgsten dage tot eetuwige heerlijkheid. Immers, dat g|e^egend gevolfe ven» binidt de Apostel aan de inwoning des Geestes. Indien de Geest desgenen, die Jezus uit de dooden opgewekt heeft, in u woont, zoo zal Hij, Die Christus uit dei doodem opgewekt beeft, ook uwe sterffes" ,hjke lichame» levend maken door Zijnen Geest, Die in u woont. Sterfelijke Uchame» Ook Gods volk sterft. Be»srlei wedervaart den rechtvaar»" dige en den goddelooze. Toch welk een verschil. Ddie buitie» Christus leeft en sterft oirjimoet den dood gewapend met, zijn prikkel. Niefi alzoo die allen, die Christus' Geest deelachtig. Hem zijn ingeplant. Voor die allen is de dood een doorgang tot het eeuwige leven. Wordt de ziel der geloovigen van stonde aan tot Christus haar Hoofd opgenomen, keert het lichaam tot de aarde waaruit het genomen is, toch het zal r»et altijd stof blijven. O neen, dit sterfejlijke zal onsterfelijkheid aandoen en dit verderfelijke onverderflijkheid. Neen, dan behoieven Gods kindenen niet te treuren als degenen, die geen hoop hebi« bemt, als zij hunne dierbare betrekkingen, die in den Heere sterven, wegdragen naar het graf. Dat graf zal niet altijd over de lichamen van de in den Heiere ontslapenen hee.rschen. Christus heieft die laatste sterktie, dat harde graf, ingenomen en geheiligd voor de lichamen Zijner kindte»" ren, waar zij rusten op hunne slaapt stedeirt tot dien dag als Christus komen zal met groote kracht en heerlijkheid. Dian zal de kracht va» Christus' opstanding! zich verheerhjkea door Z\jnen Geest, Die in het hart Zijns volks woont om 'al d|ei lichamen der zijnen op te wekken uit hunne graven, en aan 't heerlijke Hchaam van Christus gelijkvormig te maken. Dan zal de dood versloaden zijn tot oveTwSn|=» néng. Dood, waar is uw prikkel? Hel, waar is uw overwinning? Die prikkel nu des doods is de zondq en de kracht der zond^ is de we*. Maar Gode zij dank'. Die onsl de oveirwinning geeft door onz^en HeierS Jezus Christus. Gezegende dag. Ho|e arm' is dan de Wep reld. Eem iegelijk, die buiten Christus leeft e» sterft, zal ook opgewekt worden doop de rechtvaardigheid Gods. Dat zal echter een opstanding der verdoiemenis zijn. Diat we toch onszelVen onderzoeken oi we den Heiligen Geest hebben ontvangen, dat Die persoonlijk ons is gegeven. Wordt dat niet openbaar in de vrucht? Leest maar de volge»de verzen, waar de Heilige Geëist on3 gegeven wordt tot heiligmaking, om niet naar het vleesch te leven, maar om door den Gejast de werkingen des lichaams te dooden. Dan zult gij leven, dat is het leven Christi om uit Hem te trekt* ken door het geloof alles wat we tot he^ levie» en de gelukzaUghedd van noode hebben. Onze dagen gaan zwanger van veiel zelfbedrog en zelfmisleiding. De Heeitie geve u gena getrouw te handelen om te staan naar een vasten grond der zalïgbeM in Christus door den Heiligen Geest. Ds. Bf. Het is tegien de. Kerk gericht. 1 In Duitschland maakt de Kerk, die trouw aan de belijdenis wil blijven zware öjden door. Het beginsel van den totalen staat verdraagt zich niet met de vrijheid van 's Heeren Kerk. De Kerk en de godsdiensti maakt moeilijke tijden door. In een der bladen vonden we dezer dagen dienaangaan»' de het volgende: „Sedert begin Januari zijn de Voli>= „gende maatregelen tegen de Duitsche „Protestantsche organisaties genomen: „Ontbinding van vele Broederraden; „ontbinding van de Apologetische Cen?" trale in Berlijn, die onder leiding stond „van dr. Kuneth en het centrum was „van de verspreiding van Protestantsche „geschriften; ontbinding van de Diuib» „sche Christelijke Studenten Vereeni" „ging, afdeeling van de Wereldfederatie „van Christen^Studenten en verhinde* „ring van eiken voxp\ van voortzetting „van dit vereenigings<verband; verbod „van het Catechetische Seminarie „voor het kerk^ressort Berlij» onder lei* „duig van Superintendant Dusk; inbe" „slagneming van de vier kerkelijke bu* „reaux in Berlijn; deze laatste maatregel „is echter op aandrang van de Belijde»" „mskerk weer in zooverre ongedaan ge* „maakt, dat drie van de vier bureaux „weer zijn teruggegeven. Voorts hebben „in het afgeloopen jaar ongeveer acht* „honderd predikanten langer dan één „dag in de gevangenis gezeten en ^ijn „er velen uit hun ambt ontzet en gei* „schorst, omdat onder de huidige omstanf „digheden de salarissen der predikanten „reeds tot het uiterste zijn ingekrompen. „Een voorbeeld van den omvang van „dit boetestelsel is, dat een groep van „20 a 30 predikanien te zamen in ver* „loop van korten tijd 6000 R.M. boete „heeft moeten betalen". 'tZijïs droevige tijden voor de Kerk van Duitschland. 't Gaat om de godsdienst. Het .nationaal*socialisme is vijand van de *Kerk. Wat een bittere ontgoocheling voor die predikanten, die aanvankelijk het ver* derfelijke beginsel van het nationaal*socia* lismie niet onderkennend, het hun steun hebben gegeven. Die zich aan een ander spiegelt, spiegelt zich zacht. Dat ons volk moge leven bij de eenvoudigheid van Gods Woord. Het zal er wel bij vajren. houden zijn gebleven. Men zocht heü in de huidige bioscoopwet. Verwachtte veel van filmkeuring. De practijk leert wel hoe me» daar mee uitkomt. Goddelooze en schunnige stukken worden nog vertoond, zooals de film „Grazige Weiden", door Alphens burgemeester verboden, waar met God wordt gespot. Waar God wordt voor* gesteld i» den persoon van een neger, die sigaren rookend aan een tafeltje met Noach onderhandelt, hoeveel vaatjes sterke drank in de ark zullen worden toegelaten. Schandelijke en goddelooze spotternij. En met zulke filmen wordt de Nederlandsche jeugid opgevoed. Walgelijk. Zulke filmen worden door de keuring toegelaten. Schandelijk en profaan. Wat moet er zoo van onze jeugd terecht komen. Hoe jammer dat de openbare bioscoop niet is verboden. 't Zou ons volk ten zegen zijn geweest.. Nu wordt het op schandelijke en walge* lijke wijze ten verderve gevoerd. Ple brieitwisseling tusschen Kuijpier en Groen. Kanners in Scheveningen. iDToefein^s en troost. Die kranke moeder. Dr, Knijper e,n Mr. Groen van Prinsterer geraakten alzoo in drukke correspondentie. In meerdere brieven van Groen is de ontboezeming te vinden, dat hij Kuijper den man acht, om aan het orthodox volk lei* ding te geven op kerkelijk en schoolgebied.; Aan de leiding op deze twee terrieinen was mede verwant het stuur geven op zuiver politiek gebied. Een georganiseerde antirev. of gereformeerde partij bestond vóór 1878 niet. In Vieirkiezingsdagen zond Groen een of meer vlugschriften van zijn hand uit. En zijn geestverwanten steunden Groen en zijn candidaten, niet op een gedetailleerd program, maar omdat Groen een goieden naam had en men hem als leider volkomen vertrouwde, en dus volgde. Kuijper stond in Utrecht. Dsr. Beets, Her* vormd ethisch predikant, had zijn beroiep aldaar begunstigd, doch spoedig ontstond tusschen Kuijper en Beets verwijdering, toen Kuijper het modernismie begon te bestrijk den en de menschen wees op het onschWfl» tuurlijke van de Hervormde Synode. In Augustus 1869 huurde Kuijper kamers in Scheveninjgen. Hij vierheugde zich dan ook de» heer Groien wat gemakkelijker te kunnen bezoeken. Kamers bij juffrouw van der HMaar juffrouw van der H. vroeg f 130.per maand, terwijl anderen voor f 110 per maand vqel grooter ruimte konden verwerven. F130 voor een maand kamerhuur. Dr. Kuijper wdlde niet afdingen maar, hij schreef aan Groen: Dat spijt mij' dan zoo, dat juist menischeti, die men liefheeft om den geloove, zoo zelfzuchtig in hun handelingen zijn. Overvragen is een der Scheveningsche dorpszonden, maar de Christenjn moesten daar toch aan gestorven zijn. Zeer hoop ik tijdens mijn verblijf aldaar van 18 Aug. tot 18 Sept. ix)g eens het genoegen te hebben u tje' genieten". Welnu, met Groen van Prinsierer en zes andere groote mannen had Dr. Kuijper een comité gevormd, dat arbeiden zou aan ontvangt U hartvormige cachets met den naam Mljnhardt, die allerlei pijnen snel doen verdwijnen dei vrijmaking der Hervormde Kerk. Kuijper was van oordeel dat eerst het Kon. B,ee» sluit van 1852 moest ingetrokken. Dan trad weer de toestand in van 1816 tot 1852 en kon men op aansturen vóór het KonÜnki* lijk Besluit van 1816 te doen intrekken. Groe» was het daar van harte mede eens. Na enkele jaren echter, zoo blijkt uit de brieve» vond Mr. Groen Kuijper wel eens wat al te voortvarend. Met de doleanltie* gedachte is Groe» het nimmer eens geweeet, dat wil zeggen voor zoover hij die tot 1876, zij» sterfjaar, kon bespeuren. De bioscoop werkt verwoestend. Het leven wordt ruwer. Heilaas ook ten plattelande. Al moet daar nog niet zoO' erg geklaagd worden als in de stad. Een van de grootste factoren van ver* ruwing is zeker wel de bioscoopi.. Het kwaad der bioscoop is ontzettend. We lazen dezer dagen eenige cijfers ove(r] de bioscoop in Engeland. Daar betalen de bezoekers per jaar meet dan 40 millioen pond, ongieveier f360 milU' oen aan entreegelden. Gemiddeld 20 millioen menschen vullen in dat land cte Vele biosoopfen- „Patiünonium", van 27 Januari 1938 dit besprekend schrijft: „Moge men in onze kringen zich van geregeld bioscoop bezoek onthouden". i Jammer, dat de verwante kamerleden van Patrimoinüum niet beter in dien geest heb* ben gehandeld. Er was in de Tweede Kamer een voorstel om de publieke bioscoop te verbieden. Helaas men het het voorstel! links liggen. s Bij aanmeming van dit voorstel zou de bioscoop voor wetenschap en cultuur be< Over de vacantie van Dr. Kuijper en gei« zin in Scheveningen in 1869 kan ik nietisi rapporreere», dan dat ook eens aan eep diner ten huize van Groen op diens buitenf» verblijf in Wassenaar werd deelgenomen. Waar beide mannen elkander toen meer* malen ontmoetten, was voor correspondentie geen aanleiding. Maar zie, daar in October kwamen er weer wolkjes opdagen. Donkere wolkjes, maar ook troost door de piandmo. Er was in die dagen groot schoolverzuim door de kinderen. De Leerplichtwet is eerst in 1901 ingevoerd. Men zon op middelen om dat schoolverzuim te keeren. In een vej5«< ZONDER SCHADELIJKE LAXEERMIDDELEN en IT zult 's morgens „kipleliker" uit bed springen. lederen dag moet Uw lever minstens een liter gal In Uw Ingewanden doen stroomen. Wanneer deze stroom van gal onvoldoende is, verteert Uw voedsel niet, het bederft. U voelt U opgeblazen, U raakt verstopt. Uw lichaam is vergiftigd en U bent humeurig, voelt U ellendig en ziet alles somber in. De meeste laxeermiddelen zijn slechts lapmiddelen. U moet CARTER'S LEVBRPILLETJES nemen om een liter gal vrij te doen stroomen en U zult weer geheel fit zijn. Onschadelijk, plantaardig, zacht, on overtroffen om de gal te doen stroomen. Eischt Carter's Leverpilletjes bij apothekers en drogisten, f. U.75. gadering van voorstanders van hef ChristCi* lijk onderwijs verdedigde Kuijper een voor* stel, dat géén leerplicht en géén kosteloos oinderwijs het middel mocht wezen om schoolbezoek te bevorderen, omdat hij daarvan te veel succes verwachtte voor het Openbaar Onderwijs. Dat voorstel werd echter verworpen en toen verliet Kuijpler met zijn naaste vrienden de vergadering.. later schreef hij aan Groen: Dlie dag, 27 Oct. 1869, maakte mij wel wat moeden loos. Toen kwam de Heer mij weer troosten Vandaag wasi ik jarig en dooir elenige ge* meejKiieleden werd ik verrast door een prachi* tige pianino van de beste soort. Wat word*! 't hart dan weer klein I Zoo was Kuijper in die' jaren. Spoeldlig| rts'S'rgedrukt, maar ook spoedig weer op de beis'n. In den loop der latere jaren was hij menige storm te boven gekomen en groeide zij» karakter meer uit. Zelfs was hij als leJJ der met immer even prettig in den omgang. Hij was dermate gewend! op alle dingen den besten kijk te hebben, dat hij heel moei* lijk kon velen, dat ook anderen een eigpi visie op de zaken hadden. En dat heeft in de partij nog al eens moeilijkheden gegeven. I» elk geval, Dt. Kuijper was een zeer bijt" Zionder mensch, m'et een buitengewoon ver"" stand begaafd en hij had alle kwaHteiten die mien aan een veldheer pp kerkelijk' e'n politiek terrein mocht stellen. Daarbij was hij 'oen uitnemend schrijver en even keurig sprekei. Ook beschikte deze politicus overi eie» voorbeeldig geheugen. Hoe kon hij spms in de Kamer met gesloten oogen, de arme» gekruist, ietwat zitten dommelen I Dat dacht men. Maar, als vijf, zes sprekers hun lang betoog hadden beëindigd, rees Kuijper overeind om eUc hunner, zonder eenige aan* teekening vóór zich, voor de broek te geven, zoodat zij meesmuilend moesten re* tiroeren, hun argumentjes alle uiteengera* feld en afgekeurd maar weer medeneft mendi H,oe meer de jaren ons van Kujj'pje*! scheiden, hoe beter diens arbeid kan woii* den overzien. Ten aanzien van de positiei der Herv. Kerk en haar dwangf^bestuur moet gezegd, dat Kuijper haar geen behoui* denis heeft aangebracht. Nog zijn de Kon. Besluiten van kracht! Ook heeft de A.R. Partij dit geheele vraagstuk laten liggen. Het IS inderdaad zeer ingewikkeld van aard, maar de belangstelling er voor is vooral sedert de doleantie van 1886 zeer gedaald. En nu, we schrijven 1938, ligt de Herv. Kerk daar nog als een kranke moeder, naar w|ie de. „uitwonende kinderen" nog wel eens komen zien en haar kwalen bespreken, maar geen hunner brengt geneesmiddelen aan. De groo;> te Medicijnmeester zal Zijn krachtige hand moeten openbaren, wil het ooit goed komen. Indien dat geschiedt, zal het misschien zijn in een weg van grooten druk. De nood moet zoo groot worde», dat al wie God naar Zijn Woord willen dienen, elkander met schuldbelijdenis opzoeken. Dan zall de een den ander uitnemender achten dan zichzelf. I WAARNEMER, Telef 20 OUDE TONGE

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1938 | | pagina 1