(:HQWEEKEM/^ÖpGEQ.GD0nD51AG vöÖRDcZUID-HOUIriZEElW^ EHATtDEn v: Indien gij maaglijder zijt, i N.V. UiïGEVERSMAATSCHAPPU „EILANDEN-NIEÜWS" Zeer tarieven STICHTELIJKE OVERDENKING Wij belasten ons 10e Jaargang ZATERDAG 25 JUNI 1938 No. 949 Dit nummer bestaat uit 2 bladen Verlost van den vloek der Wet. 10 cent Gebr. de Waal - St. Maartensdijk Uit het Kijkvenster Autobusondern. „E.F'A.O." Bij hoofdpijn en knagende kiespijn De Burgemeestersvacature in Ooltgensplaat WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN" 18e JAARGANG Nieuw Nieuw I Poesie'plaatjes in zak jes inhoudendo iGsfuks prachtige plaatjes voor slechts Tel. 52 Middelharnii UITGAVE VAN AdTertent{e«piJS^ 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dienst» unviagen en axnbiedlngea van 16 regels 80 <ii.; Boek«aan« kondi^big 10 cent per regel -^«Contracten belang4lk lager. Gevestigd te Middelhaicnis Frins HendrÜatr. 122 C Giro 167930 i Fostboz 8 0 Tel. 17. Bykanfoor voor Zeeland: St. Maartensdijk, Markt, Telef. 59. AbonnementspiQs 85 cent per 3 maanden bjl vooruitbetaling. Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Atzonderlllke nummers 5 cent Buitenland 8 gulden jper jaar Qiiristus heeft ons v«rlost van den vloek der Wiet, een vloek geworden zijnde voor ons, want er is geschre^" venVervloiekt is een iegelijk die aan het hout hangt. Gal. 3 13. (VERVOLG.) De Weiv,olb r enger is tevens Wet» gever. Hij is Zelf God, Die de Naam des Vaders in Zijn binnenste draagt; Hij is het afschijhseJ van Gods heerlijkheid en het uitgedrukte beeld Zijner zelfstandig* heid: God in het vleesdh geopenbaard. Hy is 't dus die volbrengt wat Hij Zelf beveelt en doet wat Hij uit kracht van Zyne heiligheid een ander beveelt te doen. Hij zorgde voor een offer van voldoening en een offerande van gehoor* zaamheid beide, zoodat Christus voor Zijn volk de verbondseiisch uit de Wet weg< nam: Doe dat en gSj zult leven. Waarom) zij nu gesteld worden voor een geheel uit-» gewrochte en uit gewerkte zaligheid, die zij alleen door een geschonken geloof kunnen aannemen en zich' toeëigenen. Zij Worden zalig door het doien van een An» der en ktSjgen dus de zaligheid! door toe» rekening van Christus' veirdienste en ge=« reldhtigheid, zloodat alle roiem van schelp^ selszijde hier voor goed is uitgesloten en des Apostels woord, Rom. 3 28, hier van toepassing wordt: Wij besluiten dan dat de mensch door het geloof gerechtvaar»» dlgd wordt, zonder de werken der wet. Dodh nie* ^z'ó'ó alsof z'ij met de Wet niefs meer hadden te maken. O neen, verre vandaar! Zie- kWjgen in 't nieuwe levien de Wet terug als een zegel voor hun leven en zouden willen die uit dank^ baarheid voor alles wat voor hen gedaan is, die geheel te kiinnen houden en vol^ brengen. Imm^ zucht David hierom* teent: Och dat mijne wegen gericht waren om Uwe inzeittingen te bewaren. Het wordt bij de wedergeboorte op den bodem van de ziele geleg'd: de Heere uit de Waardigheid van Zijn Wezen, al was er geen hetóel of hel te holpen of ii\ vreezen, te eierbiedigen en te verheerlijken.' Dat is het reine liefdesbeginsel dat ze teru^rijgen uit God. Christus_, nadat Hij h'un met Zijn bloed g«|kocht heeft, ver* nieuwd hen naar Zijn evenbeeld en daar* bij krijgen ze van Hem de les; Hierin is l^jn Vadeir verfieeirlijtó, dat gij veel vrucht draagt. Diat is dus alle vruchtbaan* held tnekklen, alle grOei en levenssappen verkt'ijgen uit Httm, Die het Hoofd is, de vette Olijfstam, waarin zij als scheuten ingeënt zijn en 's Meesters Woord tot zijn recht komt; Uwe vrucht is uit Mij ge* vonden. Hoe jammerlijk bedrogen zullen ze toch uitkomen, die, evenals de Parizeer en de rijke jongeling, een schat van deugden en werken in zichzelf bezitten. Bedrogen, en dat voor eeuwig, zullen ze staan, omdat de toorn Gods en de vloek die op 't schep* sel ligt nooit kan afgewejnd worden door doen en laten van 's menschen iijde. Dp vloekeling kan zich nooit van die|n vloek ontdoen, zonder die in zichzelf gejdragen te hebben, of... een ander voor hein. Abrahams zaad te zijn naar den vleeschë, doop en belijdenis deelachtig te zlijn, uitwendig onbesiproken te leven, helj schiet allies te kort zonder dadelijke toe^ passing van deze gerechtigheid. Hoe licht* vaardig men in onze dagen daarmee om mag springen, hoe oppervlakkig men het neme, hoe algemeen men het toepasse, wat zal het den armen mensch baten als het sterven wordt en al de maskers wegf gerukt worden, als de rijke in eigen oogen door vermeende gerechtigheid uit eigen doen verkregen, naakt zal uitgeschud worden voor 't ontzaglijk oog van ee'n majestileuzie Rechter. JDe 'Alpostel zegt (vs. 16): Niet den zadei als van velen, maar als van één en uwen zade, en dat is Christus, naar het woord der belofte; en daarin worden al de geüoovigen, de ware geloovigen, met den geloovigen Abraham gezegend. Het was dus niet voor alle Joden in 't openbaar, niejt voor alle be* lijders len gedoopten, maar die is een Jood, die het in het verborgen is; de verborgen mensch des harten, de besnijdenis des harten in den geest deelachtig zijnde, welks lot niet is uit de menschen maar uit God. Volk des Heeren, wat is er toch op die weg veel te leeren. Te leeien bovenal oin' in de dagelijksche oefeningen ontdaan en uitgeschud te worden van dien ouden wettischen zuurdeesem. O, die wettische woelingen diie na ontvangene genade de ziel nog dagelijksch beroeren! Hoe menige ziele gaat daardoor kwijnelnd zijn weg, vervolgen door dat de kracht van het werkverbond in hunnei ziele niet ver* broken is. Zij zuchten en sjouwen om te Wezen wai ze nooit meer kunnen worden en laten daardoor hte-t geloovig gebruik' maken van den die'rbaren Christus ach* teirwege. Konden zSj melt weeke itiartenji met aandoening en tranen hunne zonden belijden. Konden zij met nauwgezetheid en zoo zij het no/emen heiligheid hun wegje bewandelen. Hadden zij terug het gevoelige leven van vroeger, zij zouden met meer vrijmoedigheid, zoo meenen ze, hunnen staat kunnen opmakfen. Maar nu? Het is alles te kort, vreeze en verschriki* kijng bevangt hen mtlnigmaal bij de ge* dachie aan een naderend einde. Hoe zuil* len ze zoo God ontmoeten? Och, bedruW volk, laat ons u toeroepen uit Gods eigen Woord: Indien het is uit genade, zoo is het niet meer uit- da werken, anderszins is de genade geen genade mieer of he|il werk is geen werk meer. 't! Is dus één van twee: uit de werken der Wet |of uit gei* nade. En is het uit gehade, dan is het noodig dat er plaats bij de gddürigheid voor de genade in uwe zielen gemaak'^ worde door het verliezen van al datgene waar,! ge nog wat mee dacht te worden iom daarop of daarmee God te ontmoeten. Maar dan is 'took noodig dat gij als vloek* en hie^lwaardig schepsel in u zelf opwaarfö ziet naar den Vloiekdirager van Golgotha en in Hem vindt niet alleen een verzoening voor uwe schuld, maar ook een volkomen genoegdoening aan al de eischen van Gods heilige Wet, waar uwer* :$jds geen tittel of jota aan toe te voeg<^n i!s. En voorwaar zal uwe ziele, uw bedrukte ziele, daar alleen verademing en vertroos* tilng kunnen vinden. Hier rust de Vader in die volkomen genoegdoening; daarin heeft Hij Zijn welbehagen. Gelukkig wan* neer gij rust en welbehagen vindt waar God Zelf in rustte en welbehagen had, eer uwe oogen het licht aanschouwden, ja eer gij van uwe zonden overtuigd werd en ooit aan een Verlosser of Zaligmaker ge* dacht had, had de Vader het alles gereed. Alles was klaar en in 'tco'ntract vast* gelegd en besloten. Het eenigste wat ar dus overschiet is: het volk moet klaar ge* maakt atgewerkt worden om het om niet uit genade te kunnen ont* vangen. En dan wordt het een wonder en zal het eeuwig een wonder blijven, dat een Gezegende een vervloekte werd, zonder Zelf in een vloek te veranderen om vervloekten de zegeningen van het genadeverbond toe te dienen en dieeli» achtig te maken. Ds. H, Calvijn zoiO hij in zijn brieven tot ons spreekt Calvijn en de Weder» dooper Calvün en Servet. Calvijn en de Calvinisten. Het vordert breede studie wanneer wij historisöhe ipersonen wenschen te kennen in hun leven, bedoelen en werken. Doior den voortreffelijken arbeid van geleerdie mannen, die hun werk door den druk ge* meen maken, mogen wllj in die kennis op niet zeer moeiljjike wïjze voilderen. Maar een nog meer helderen blik vermogen wüj op personen uit vroeger eieuw te werlpein, als wlij hun brieven kunnen inz'ien. In die brieven tooh, ongekunsteld gesühreven, niet met het doel dat anderen dan de geadres* seerden die znllen lezen, spreekt de per* soonliijkhedd zich uit. Zulke brieven, gelegd naast hetgeen de geschiedenis ons meldt, kunnen ons te meer met personen, die op kerke'.iijk en politiek gdbied op den voor* grond traden, bekend maken. Het is een gunstige besclhikking.,des Hee< ren, dat w'ij' den grooten Reformator Jojhan* nes Calvijn niet alleen kennen door zSJn Commentaren op versohillende bloeken des Bijbels, of door zijn onvergelijkelijk schoon«j Institutie of onderwijzing, maar dat van hem ook vele brieven zïjn bewaard geble* ven. Schreef Calvijn meestal in het Latij!n, minder in het Fransch, door den arbeü.l van bekwame vertalers mogen Wij die brie* ven ook in onze taal lezen en er door verkwikt worden. De heer W. de Zwart beeft onlangs een bundel brieven van Calvijn vertaald en met geschiedkundige aanteekeningen ver* rijkt. Een boek, dat zeer guns"tig afsteekt bij de vele zouteloope kost, die de Chris* telïjike drukpers in on* tijiden verlaat. Wie boeken koopt, late de Christelijke romans maar terdjde. Een boek Van of over Calvijn is een plaatsje o'p de ..lioekenplank waard! Zie ik dezen brievenbundel in, dan word ik bevestigd in de overtuiging, dat Calvlijn een man van veel lijldem en strijd, maar ook van groot geloof en kennis was. LidhameKjk was Calvïjta zwak. Hij' leed veel aan hoofdpijn. Aan z'ijn vroegere doC" toren ie Montpellier, die ztoozeer over hem bezorgd waren, sdhr'ijft hij op 8 Februari 1564 uit Geneve, hoe het hem gaat. Jicht, graveel, niersteen, zoo schrijft-hiji, storm* den als estodrons op mïj' aan. Derdejd(aag* sohe koorts en gewrichtsrheumatiek waren hem ook niet vreemd. De maag verwerkte de ^pijMn niet normaal, zooals hij' nauw* keurig uitlegt. Dat dit alles dubbel ilwaar was voor een man, die zjooveel werk te verzetten had als h'ij, laat zich begrijipen. Todh wil CalvÜjn niet beklaagd worden, maar hoopt, dat de doktoren eenige, mefj^i* cSjln voor henzelven mogen putten uit de geschriften, die hij hun aanbiedt. Kostelijk eij'n ook de raadgevingen, die MJ in zïjn brieven aan de Kerken, die elders in druk verkeeren, geeft. Met vader* die de vervolgde gemeenten hebben te lei* den. In alle druk vermaant Calv'ijn om de goede belijdenis vast te houden en geen US^U-B^lippid 3p»iri!t{ )t[0IlU3puO ppH^fliM, aijjfli) voetstaip te wlijken. Hij kende den strijd uit ondervinding. Want in Geneve kantpte Calvïjn 2'elf met de Libertij'nen, die van de scheripe tuCht, welke de Raad er uit< oefende, niets moesten hebben en herhaaU deffijk oproer verwekten. Oproer, dat immeï door Calvlijn in (persoon, met gevaar des levens moest gestiid worden. CalVijn was voor geen l<lein geruChtje vervaard. Aan zijn vriend en vader Fanel sdhrijft hij in Januari 1546 over een we* derdooper, dien Wij! lïit 'Geneve heeft ver* bannen om de godslasterlijke leer," die hij er verbreidde. In den Raald stelde dezfe jddh aan, schr'ijft Calvijb, als een profeet; hief het hoofd iop en liet de oogen rollen, maar Calvijn wist den man zoover in het nauW te drSjlven, dat de We|d|eirdooipcr aweeg. Toen hij ,na enkele dagen toch voortging z'ijn boekjes te verkoolpen, liet Calv'ijn die verbranden, den man geeseien en ïle stad uitjagen. Bekend is vooral het vonnis des doojdls tegen den Godslasteraar Servet, een geleerd geneesheer, die de Driecenheid Gods gru» Welijk lasterde en naar Geneve kwam om daar de Gemeente te verstoren. Reeds vroe* ger had Calvijn hem in geschrifte bestre* den. Toen hij nu zoo brutaal wasl om i'n; CalvSjb's stad onder een schuilnaam te komen doeden, werd h'ij gevangen geno* men en, zeer halstarrig z'ijnjde, tot dea brandstapel veroordeeld. Geenerlei veifma* ning had mogen baten. Dessen booze deCij' keurde het doodvonnis goejd, doch had de Raad uit zlijn midden weg. Calvijln liever niet dien dood juist dioor brand^f stalpel doen plaats hebben. Zooals h'ij zelf in een z'ijner brieven meldt. Hij' kön dit echter niet verhinderen. De Calvinisten van onze eeuw zitten in dezen met CalViji^ verlegen en achten, dat h'iji nog te veel be* vangen was in Roomsche gevoelens. Calv'ijn echter kwam op vooir Gods eer en dulcStie niet, dat z'ijn Meester door zulke homden Werd aangeblaft. Omdat Servet van geen oip* houden wist, trof hem dezte veroordeeling. Dat de overheid het voox Gods daak niet behoeft oip te nemen, is de leer eener verdraagzaamheid, die niets met Calvijn gemeen heeft. Het is gemakkelijk om te eleggen, dat Calv'ijn nog aan Rooimsdhe voorstellingen vast zat, maar dat is onweer* legbaar een gesiocht argument. Het is niet historisch, niet Christelijk, niet Schriftuur* liÜk'. Dat CalVijin zulk een besdhuldiging zou worden aangewreven nog wel door hen, die zich zijn volgelingen noemen, neen, dat heeft h'ij z'eker nooit kunnen denken! Zoodat ik Calvijn maar gaarne zie zooals h'ijl in eigen werken en brieven tot mij sipreekt, en niet in het neo*Gereformeerd gewaad, dat hem in de twintilgste eeuW over de schouders wordt gewonpen. "Men moet "Calv'ijn Calvlyn laten. Aan hem knoeien, dat heeft deze groote onder GoIJis knechten z'eker niet verdiend. Men doe dan liever van den Calvinistennaam eerlijk af* stand. WAARNEMER]. met het organiseeren van Bin* nen en BuitenlandsChe reizen. Prima materiaal. Grootst moge* lijke service. volking uitmaken, brengen met hun groep nog geen 200 stemmen uit. Dexhalve zijn de andere 575 rechtsche stemmen (201 A.R., 234 S:G., 119 C.N.A. en 21 C.H.) van de Hervormden afkomstig. Waar dus de Gej* reformeerden den moed vandaan halen om een burgemeester van hun kerk te eischen, is ons een raadsel. Een mindeirheid van 13»/o. (in Den Bommel I40/0) eischt hier als op zoovele plaatsen de burgerlijke macht op en zij schijnt nog steeds niet te beseffen, welk een verregaande aanmatiging hierin ge* Mljnhardtjes (dit zijn hartvormige cachets) helpen snel en goed Doos 50 et Proefdoos 10 et. Een burgemeestars*vacature brengt in zeer Vele gevallen de politieke en kerkelijke ge* moederen in een gemeente in meerdere of mindere mate in beroering. Ook in Ooit*' gensplaat is dit het geval. Men is helt daar niet eens over de vraag, of men bij den Mi* nister en den Commissaris zal aandringen op een Hervormden of een GerefoTmeerden burgemeesier, en ook niet hierover, of een eventneele Hervormde burgemeester per sé Anti* Revolultionair moet zijn, dan wel tot een andere partij, b.v. de S.G.E. of de C. N. A. mag behooren. De Gereformeerden eischen een burge* meester, die A.*Ri. is en tot hun kerk' be* hoort. Een deel der Hervormden wenscht een Hervormd A.*R. burgemeester, terwijl een ander deel onder leiding van Dte. Hienseh een Hervormd burgeimeester ver* langt zonder meer. Het behoeft eigenlijk niet gezegd, dat wij ons geheel aan de zijdej van dé laatste groep scharen. Ho,e toch in Ooltgensplaat de situatie? Allereerst de politieke kant der zaak be* schouwend stellen we vast, dat dei Protes* tantsch*rechtsche partijen samen 775 sterns men hadden in 1937 tegen de hnksche groepen gezamenlijk 450. Ongeacht de Roomschen, die 281 stemmen behaalden en die we dus kunnen uitschakelen, omdat in een voor vier vijfde Protestantsche ge* meente vanzelfsprekend een Roomsche bur* gemeester een ongerijmdheid wezen zou, zijn dus de rechtsche partijen veirre in de meen* derheid, zoodat een rechtsche burgemeester zeer zeker op zijn plaats is, ja redelijkerwijze mag worden verlangd. Wat nu deze rechtsche stemmen betreft, deze zijn uitsluitend afkomstig van Her* vormden en Gereformeerden; andere kerk* groepen zijn er niet. De Gereformeerden, die ong. 430 zielen tellen e|n 13i>/o der be!* legen is. Zij weten, dat heit, dank zij' hun groote invloed in de Landsregeering, gansch niet onmogelijk is andere plaatsen bewijS* zen het toch hun zin te krijgen. Maar dit willen wij wel zeggen: als e|r een Geref.. 'A.li'. burgemeester benoemd wordt, dan ligt dat voor rekening van die Hervormden, diei nog steeds A.R. stemmen, want door hun 200 stemmen is de A.R. partij in Ooiti* gensplaat nog groot en daarop baseeren de Geretormeerden hun pretenties. Zij weri» ken met het getal 400 e\n niet miet hun 200. Indien de A.R. partij nog alleen be« stond uit de 200 Gereformeeirden dan hadden zü geen kans, onder dezen Minister bij "Exc. De Wilde natuurlijk wel.) De Hervormde hulptroepen der A.R. partij heb* ben de Gereformeerden al zooveel ministers en kamerzetels en burgemeestersbaantjes bet» zorgd, dat daaraan nu waarlijk wel eens een eind dient te komen. Ongeveer de helït der burgemeesters in Zuid>Holland is A.R. en daarvan is de overgrooie melerderheid' Gejreformeerd! Moeten Ooltgensplaat en Den Bommel die onevenredigheid nu nog grooter maken Laten op dit punt de Hervormden toch een eenheid vormeii! Waren zij politiek' één, dan stonden zij in Ooltgensplaat met bijna, 600 tegen 200 Gereformeerden. Er is groote kans, dat Ooltgensplaat een A,R.'*burgemeester zal krijgen, dank zij de 200 Hervormden, die hun beginsel en hun kerk veilig meejnen bij de A.'|R. partij, welke ondanks haar interkerkelijk^» heid op papier, in wezen een „Döleerende" partij is. Want dit is de laatste jaren stee,ds duidelijker gebleken, dat in Dfen Haag schier bij uitsluiting aanhangers der groote coalitie* partijen kans van benoeming hebben. Het lijkt er veel op, dat men Roomsch moejl' zijn of lid der Gereformeerde Kerken om in Staatsdienst promotie te maken. En van A.{R. zijde zegt men ronduit, wij hebbejn het bij een dergeÜjkfe gelegenheid nog niet lang geleden ervaren dat menschen, dig tot de SG..P. of de C.N.A. behooren, niet de minste kans maken. Wij zijn geneiigd te vragen: waarom niet? EJr staat in het laat dan Uw eten weer smaken I Hoe kunt U eten en drinken zonder er last van te hebben? Lees wat hier volgt 1 Een wetenschappelijk saamgesteld medicijn h'eeft wonderen op medisch gebied verricht, in zoo vergevorderde ziekten stadia, dat de lijders zich aan een operatie zouden moeten onderwerpen. Duizenden zijn er nu, die getuigen, dat ze zich voorstelden niet meer te kun* nen genezen, totdat ze begonnen met C. R. Maagtabletten, die spoedig hun pijnen lenigden, en hen brachten op den weg der genezing. Het medicijn verlost van de folterende pijnen, veroorzaakt door brandend maagzuur, waardoor ZEER DIKWIJLS DARM» EN MAAGZWEER ONTSTAAT, welke in korten tyd genezen na trouw gebruik der maagtabletten. Door het innemen der tabletten kunt U weer een har* tig maal gebruiken, zonder last van hinderlijke gevolgen te hebben. Als U last hebt van Uw maag, is dit 'n waarschuwing van de natuur, dat het belangrijk!' ste orgaan van Uw lichaam niet in orde is, dat het voedsel in plaats van te ven* teren, gist. Dat vergiftige stoffen in Uw bloed geraken, die allerlei kwalen te* weeg kunnen brengen. Evenwel is dit een van de meest voorkomende kwalen, maar.... zé kan genezen worden. Dit is Het groote NATUURLIJKE geneesnudo del, het heeft uitkomst gebracht aan duizenden Maaglijders en is door H.H. Mc' dici erkend als het meest afdoende middel tegen maagkwalen, en kunnen ten zeerste worden aanbevolen, daar er geen medicijn bekend is, dat genezender werkt dan deze C. R. tabletten. Prijs per doos van 20 tabletten f 1.90 plus 15 et. porto, per doos van 60 tabl. f 5.50, porto vrij. Giro 281457. Gebruiksaanwijzing b^ elke doos ingesloten. Alleen verkoop Imp. M. C. GERMAN, Havenstr. 99, R'dsun.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1938 | | pagina 1