AKKERTJE Iratura CHQWEEK&LADÓpGED.GD()nD51A6 voÖRDlZUID-H0U1nZEElJW3CI1E EHAHDEn N.V. ÜITGEVERSMMTSCHAPPU „EIUNDEN-NIEÜWS" STICHTELIJKE OVERDENKING Filips uan Marnix- 10e Jaargang WATERDAG 18 JUNI 1938 No. 947 Dit Dummer bestaat oil 2 bladen Verlost van den vloek der Wet. Uit het Kijkvenster GARANTIE Zl^^l^tA^É^. WITTE DE WITHSTRAAT 49 WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN" 18e JAARGANG Ds. n.: heer van St. Aldegonde Neem dadelijk 'n en die migraine trekt weg! Binnen 'n kwartier voelt Ge U als her boren. Ge hebt Uw dag gered! Wer ken verrassend snel. Onschadelijk! Per koker van 13 stuks -12 stuivers. Per doos van 2 stuks - 2 stuivers. Bij Examens en Openbaar Optreden, Gejaagdheid, Onrust en Zenuwachtigheid gebruike men de Zenuwstillende Mijnhardt's Zenuwtabletten. Buisje 40 en 75 et- .01*1114MK^VM^IM SPECIAALZAAK A. BLOEMENDAL niEuws UITGAVE VAN GevesÜgd te MiddelhagmJs Fiins Hendiikstr. 122 C Giro 167930 Fostboz 8 Td. 17. Bijkantoor voor Zeeland: St. Maartensdijk, Markt, Telef. 59. Adverteiitie<7>r$i 20 cent per regel. Reclames 40 et.: Dienst* jumyragen en aanbiedingen van 16 regels 80 <A.\ Boek«aimx koodigiDg 10 cent per regel Contracten belangrgk lager. Abonnemencsprys 85 cent per 3 maanden b|g vooruitbetaling. Verscbjgnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per «eek. Afzonderlyke nummers 5 cent Buitenland Sguldffii pet jaai ChMsttus heeft ons verlost van den vloek deiT Wet, een vloek geworden zijnde voor ons, want er is geschrc ven: Vervloekt is een iegelijk die aan het hout hangt. Gal. 3 13. Het was van oude tijden een kunstgreep van Satan om het Woord Gods het bevel Gods bij de menschen verdacht! te maken en in plaats van dat een ge* heel tegenstrijdige en valsche voorspiegel" ling van Gods woorden de menschen voor te stellen. Zoo deed Satan reeds bij onziq eerste moeder Eva door te zeggen: gij zidt ,niet sterven, maar pod gelijk worden als ge van dien (verboden) boom eet. Geen wonder dat na den val, als God de vervulling van de Paradijsbelofte in de komst van Zij'nen lieven Zoon ver^^ wezenlijki had. Satan met alle macht dat groote verlossingswerk zoekt te verdon* kerem en bij de menschen verdacht te maken. Ook de x^postelen moesten dat in hooge mate ervaren. Pas waren ze uit de gemeenten vertrokken of sommige hand>» langers van Satan zochten de gemeenten door valsche verdachtmakingen, van de leer en de persoon des Aposfiels af te trekken van de eenvoudigheid die in Christus is. Datzelfde legt ook de Apostel, de gemeente van Galatië ten laste. Hoofd' ett& 1 6; Ik verwonder mij dat gij zoo haast wjkende van degenen die u in de genade van Christus geroepen heeft, over* gebracht wordt tot een ander Evangelie. Duidelijk doet hij vervolgens in de gansche strekking van den brief uitkomen waarin de valsche leer, die zij het volk zochten op te dringen, bestond, namelijk dat ze de Wet en het Evangelie óf ondeir elkander vermengden, óf Wet en belof* tenisse Gods in strijd achtten met elk'an* der. Zoodat ze de menschen opdrongen de Wet te houden tot hunne rechtvaardig*^ heid en zoo Christus in Zijne verdienende liefde buiten te sluiten. Sterk en krachtig tireedt de Apostel hiertegen te velde. Hij haalt uit het Oude Testament de Schrif* tuuiplaatsen bij (vers 11), dat de recht* vaardige uit den geloove zal leven; ver^» Maaxt hun dat niemand door de Wet voor God kan gerechtvaardigd worden, maar dat Christus Zijn volk van den vloek der Wet heett *verlost, een vloek geworden zyinde voor hun. Christus voldeed dus aan al de eischen van Gods heilige Wet; Hij deed' dat plaatsbekleedend voor Zijn Volk. Hij representeerde het volk' van God voor den Vader in de betaling voor de schuld, zoodat er niets voor hun te betalen over* bleef. Neen, geen ééne kWadrantpenning moesten zij meer voldoen niet met hunne tranen, gestalten of goede hoe* danigh'eden het is gedaan; bet is voil* biadht, al wat zlij te volbrengen schuMigj waren. En zoo representeert Hij ook al Zijta volk in het volbrengjen van de Wet; Hy werd hun tot wijsheid', rechtvaardig* making, heiligmaking en tot een volko» mene verlossing. Zooals nu de Wet eenmaal door de En* Sélen besteld werd in de handtn van den ceremonieele middelaar Mozes (vers 19), z<y(i is de Wet in handen van den Midde* laar des N. Testaments gesteld om dezelve geheel te voldoen en de vloek deszelven voor Z>jn volk te dragen. Aan elke overtreding der Wet was een vloek gehecht; daarom moest Christus een vloek' worden een vloek Hy, de Gezegende des Vaders, werd een vloek, droeg dien vloek jIs een gehangene aan het hout, om gevloekte schepselen van den toom Gods en de eeuwige verdoeme* nis, die op hen lag, te verlossen, De Vloekk drager gaat voor hun aangezicht, opdat zij de zegeningen Abrahams, die tot de verre Heidenen komen zouden en de be^ lofte des Geestes verkrijgen zouden door het geloof (vers 14). O, onuitputtelijke Bron van eeuwige zondaarsliefde! Diat deed God de Vader met Zijn eigen, Zijn geliefden Zoon; Hem overgeven en stellen als een vloek, opdat in Hem de Wet en( alzoo ai Zijn deugden en volmaaktheden tot zijn recht zouden komen en dat volk met behoud en opluistering van al Zijn deugden, de eeuwige zaligheid uit genade geschonken kon wordejn. Dat deed de Zoon uit zuivere zondaarsliefde. Zich* zelven gevende tot een losprijs voor hunne schuld en verwervende voor hun een recht tot het eeuwige leven door Zijn dadelijke gehoorzaamheid. Hoe noodig dan voor hen, die in die groote losprijs begrepen zijn, dat ze hun vloek len doemschuld voor God leeren kennen. Noodig, ja volstrekt noodig is het, dat zij weten een slangen* zaad, een adderengebroedsel te zijn, kin* deren des toorns en der vervloeking, dSièj met de slang, dat gevloekte schepsel, in relatie getreden zijn en zich aan hem verkocht en overgegeven hebben. Noodig is het dat zij weten en voor zichzelf be» vindelijk leeren kennen, dat zij nooit de vermoimde sporen van een verbroken werkverbond meer op kunnen richten om eenigie beschutting of veiligheid daarin te verkrijgen. Noodig is het voor hun dat ze al hunne gerechtigheid en zaligheid alleen uit en door Hem verkrijgende, nu dage* lijksch van hun wettischen zuurdeesem uitgezuiverd worden en wanhopen aan hunne zaligheid buitep dien gezegenden Heere, Dlie alles deed en opbracht voor de zoodanigen, die geen zucht tot hunne zaligheid kunnen toebrengen. -- AARDBEVINGEN. Vorige Za.erdag en de daarop volgende dagen is de bevolking onzei eilanden opge* schrikt door eenige aardschokken. Over het algemeen komen aardbevingen in ons land uiterst zelden voor. In den regel komen ze meer voor in bergstreken, speciaal waar het gebergte van vulkanische oorsprong is. Streken waar de aardbevingen veelvuldig voorkomen zijn vooral Oost*Azië, onze Oost, Zuid*Amerika en W<ist*Indië. De mensch staat immce gereed met het zoeken van verklaringen en zeker de Heere werkt middellyk. Men heeft dan in den loop der ecuwen nagegaan dat aardbevingen vooral daar veel voorkomen waar de vorm der aardkorst zeer geaccidenteerd is, dat wil zeggen waar naast hooge gebergten diepe insnijdingen in de aardkorst voorkomen in den vorm van steil afdalende diepe zeeën, zooals dat in Oost*Azië, onze Oost en Zuid* Amerika veel voorkomt. Toch is da. alles maar menschelijk gere* deneer. Het constatceren van feiten. Boven dat alles staat de Heere God. Die de Schep* Iper en onderhouder is van al het gesCha* pene. Bij -Wie de ijiensch en alle menschelijk kuinnen en weten als niets geacht is. DSe tot ons spreekt op majestieuze.wijze uit de wolken en Die door den donder zijner mogendheden al het geschapene doet beven. Ook in de aardbevingen toont Hij een stipje van Zijn macht en alvermogen. Hoe angstig is de mensch wanneer de aarde beeft en kraakt. Wat komt hij dan in zijn nietig:heid openbaar. Düt we het meer be* denken mochten. En deelachtig zochten te worden dat vertrouwen in God, d'at ons niet verlaat ook al zal dft' aarde vergaan. De vireeae Gods is ee*i sterke toren, die ons niet zal" verlaten, ook dan -afenneer de he* melen als een doek zullen worden opge* rold en de aarde met al wat er olfy en in \:i zal vergaan. Die te zoeken moest ons alles vervullende werkzaamheid zijn. Toezicht in het vrije kwartiertje. y In den Raad van Sint*Maartensdijk kwam ter sprake het toezicht op de schqolkin* deren in het vrije speelkwartier. Er bleek dat er geen toezicht was. Dat de kinderen in hoofdzaak op het marktplein spelen. Evenwel zonder toezicht. Maar dat is on= verantwoordelijk. Dat zoo'n zaak gewoonte is van jaren hen neemt de onverantwoorde* Ijjkheid niet'weg. Het personeel gaat koffie drinken, de jeugd sipeelt, ongeveer driehonderd kinde* ren, zonder toezicht. Nogmaals, we noemen dat onverantwoor«l deijk. We weten te Sint*Maartensdijk is de toe* stand moeilijk. Er is geen speelplaats. Maar indien er geen geschikte speelplaats is dan geen vrij speelkwartier. Dat is afdoende. Kan men geen behoorlijk toezicht houden, dan boude men de kinderen binnen. Maar dan allerlei ipaedagogische bezwaren tege;< gemis van het vrije ^kwartiertje. Overdreven gepraat. Zeker het vrije kwartiertje heeft voordeden. Ook wel groote. Maar als men de jeugd zonder meer loslaat, dan zijn de nadeelen grooter. Nu gaat de jeugd naar de markt. Geen ideale speelplaats. Maar wil men dit stelsel behouden, waarom dan de jeugd er niet heengeleid en onder behoorlijk toezicht ge* houden. Zeven man personeel kan dat todh wel regelen. En wil men dat niet, erj zijn meer mogelijkheden. Een wandeling onder leiding van den onderwijzer. Of beide sfelseb vereenigd en ora. beurten toegepast. B..V. Drie klassen spelen op het marktveld, op een bepaald gedeelte onder voldoend toezicht er heen geleid en daar onder toe* zicht gehouden. Andere vier klassen een wandeling onder leiding van hun personeel. Maar dat kost bet kopje koffie. Geen nood, het ipersoneel z'al de eerste zlijn om; dat te willen opoffaren in het belang van de schooljeugd. Een vrij kwartiertje, best, maar er zij toeöicht. De aardbeving in Nederland Tee' kenen der tijden. Op den laatstleden Zaterdag hebben velen onzer 'een gew'aarwöMmg beleefd, welker aard hun daarvóór vreemd was. Die' aard!* schok van 1931 immers was van veel min* der krachi en waar door weinigen gevoeld. Een aardgolving heeft onzen bodem beroerd en deed huizen en getimmerten beven opi hun grondvesten. Zij, die binnenshuis waren hebben de golving van den vloer het dui* delijkst bemerkt. En zoozeer is de mensch te land aan een onbewogen grondvlak ge* wend, dat deze bewegelijkheid, die twee maal voorkwam binnen één minuut, velen een gevoel van onpasselijkheid gaf. Groote vrees, dat ons huis, werkplaats of kantoor boven ons hoofd zou instorten, bezeitte ons. Ge* lukkig zijn er geen ongelukken van betee* kenis geschied. Het ontbreeKl niet aan beschouwingen en verklaringen van deze aardschokken. Uit bet binnenste der aarde werkfen schokken irechts'tandig omhoog. Waar deze trillingen het oppervlak der aarde bereiken is de be* ving het sterkst, daar gaat het aardopper* Heerci er intrek nemen zal onder de in de natuur zichtbare teekenen van Zijn Al* macht. En Paulus die den twieieden tempel gekend heeft en wien de Zoon Godte als laatste der apostelen nog is verschenen, breidt Haggaï's woord uit tot dien dag die komende is, als de Heere ten oordeel wederkeeren zal. Nog eens zal die aarde bewogen worden, AI hief beweeglijke zal be* wegen. Maar het onbeweeglijk Koninkrijk zal ge\\orden aan allen die God vreezen. Een onbeweeglijk rijk, dat zal het deel van Gods kinderen zijn. Wel hem en haar die onder dat regiment leven. Als zij de teeke* nen van 's Heeren wederkomst zien behoo* ren zij hunne hoofden opheffen, „Want Uwe verlossing is nabij." Israël Wie is U gelijk? WAARNEMER. 1538 - 1938. Vijf jaren geleden is overal in den lande herdacht het geboorte*jaar van Willem van Oranje, den Vader des Vaderlands. Het was 400 jaar geleden, dat de grondlegger vain de Nederlandsche Staat het levenslicht zag. Nu, in 1938, is het vier eeuwen geleden dat één van de weinige vrienden van den Prins geboren welrd. We bedoelen Philips van Marnix, heer van St. Aldegonde, wiens naam onafscheidelijk verbonden is aan den tijd toen Nederland zich vrij ging worstelen van het Roomsche en Spaaaische geweld. Welk een kritieke tijd! Hoe straalt het licht van Gods Woord weer helder op de kandelaar! Hoe komt de Heere aan Zijn eer, maar ook.... hoe steekt de groote draak, de oude slang, zij^n kop op, om vlejtiwoöd te keeren wat tot eer ueiHeeren strek^ Brandstapels rooken ein velen bezegelen hun geloof met hun bloed. Het werk des Heeren is niet tegen te houden: het bloed van de martelaren is het zaad der Keirk. De Noorden* en Zuidenwind doorwaaien de hof van Neerland en de specerijen vloeien uit! Zoo is de tjjd waarin Marnix van St. Al* degonde leefde en streed, werkte en wor* stelde. Deze merkwaardige figuur uit de 16e eeuw werd in 1538 geboren te Brussel, gesproten uit een adellijk Savooisch geslacht. Hij wordt leerling van de beroemde hooge* school te Geneve, waar de groote hervor* mer Calvijn soms les gaf aan 6000 studenten. Aan zijn vrienden schreef Calvijn: „Zendt ons hout, en wij zullen er pijlen van snij* den." Er is hout gezonden, en er zijn pijlen ge* sneden. Behalve Marnix zijn leerlingen van Geneve's academie geweest: Lodewijk van den Prins gehoorzaamheid bteloofd. Men verbond zich den Prins „gehouw en getrouw te wezen om de landen te bevrij'dbn van de Albaansche en Spaanschfe tirannie, ten dienste van Z.M. als Graaf van Holland." Als in 1581, als een antwoord op heit in de ban doen van Prins Willejm, die Staten* Generaal Fibps II plechtig vlerklaren ver* vallen te zljti van zijn Reef schappij, is het Marnix die schrijft: „Wij verweiplen den Koning, ook dewijl hij, gezworein vijand van de ware Reügiie en van Gods Woord', in| g6ene;rlei manier het bestuur des Lands hebben wil dan op voorwaarde van hiet Rïjk van Jezus Ghristus te kunnen uit* roeien."' t In 1583 wordt Marnix door den Prins benoemd tot burgemeester van Antwerpen. Parma, de landvoogd, had op deze rijke koopstad het oog. Hij wilde de bijl aan die wortel van de boom stellen; de Schelde werd gesloten door een schipbrug van 1300 voet. Het beleg duurde van 3 Juü 158417 Aug. 1585. Marnix werd, na de moedige verdediging deze 13 maanden lang, miskend. „Alle zijne daden werden ten kwaadste geïnterpreteerd," schreef Bor. Zijn burgemeesterschap was uit, en Marnix trekt zich nu op Walcheren terug. Daar, in West Souburg, aan de drukke verkeers* vlak op en neer. Rondom die plaats wer* ken de bewegingen als golvingen voort. Er bestaan dan ook vele geleerde hypothesen of veronderstellingen omtrent den aard en het ontslaan van aardbevingein maar uiter* aaird is het binnenste der aarde aan ons menschelijk naspeuren onttrokken. Zoo blijft ons met over dan de erkentenis, dat God al deze dingen doet, want Hij is en blijft de Heere van Zijn schepping.. In den Bijbel worden op menige plaats oorlogen, geruchten van oorlogen en aard* bevingen ons beschreven als begeleidende het einde aller dingen. Men behoeft nogj niet een aanhanger te zijn van het Chiliasme (leer van de wederkomst des Heeren en het Duizendjarig Rijk) om toch te erkennen, dat aardbeving een der verschijnselen is die de Heere als tot Zijn wederkomst behoo* rende, genoemd heeft. Uit dien hoofde zou de 'ervaring van de|ze lichte beving op ons indruk moeten maken, en ons plaats» sen voor de vraag of die onverwachte komst des Heeren ons tot heil of tot oordeel zal zijn. Tot die betrachting kan ons de Heere alleen voeren; in ons is van nature niets dat naar God vraagt, of ons Hem recht voor oogen kan stellen Dat klinkt niet aangenaam, maar het is toch Schriituurlijk'. Het geloof is een gave Gods en anderzijds heft de waarheid hiervan onze verantwoordelijkheid niet op. Tusschen deze beide wordt de mensch gedrongen. Het gebod worde ons tot gebed; I^eere bekeer Mij, dan zal ik bekoejrd zijn. Met eene verwijzing naar Haggaï's profetie herinnert dei Apostel Panlus in Hebreen 12 aan de aardbevingen bij de Wetgeving op den Sinaï. Toen bewoog Gods stem de aarde Haggaï verkondigt, dat de tweede tempel een plaats des vr^des wezen zal en de Nassau, Guido de Bres, Diatheen, Modet, allemaal mannen, die moedig de banier van het zuivere Evangelie ophieven. Onder invloed van Calvijn wordt Marnix een vurig aanhanger van bet Calvinisme. Als hij in 1560 in ons land teruggekeerd is, sluit hij zich by de edelen aan, die iq verzet gekomen waren. Het bekende smeeki* schrift, dat door de verbonden edelen aan de landvoogdes Margaretha van Parma in 1566 werd overhandigd, had Marnix opgek* steld. Als Alva komt, wijkt Marnix met zoovele anderen naar Diuitschland, waaruit hij in 1571 terug keert, op verzoek van den Prins vaa Oranje. Het volgemdte jaar (1572) ver* tegenwoordigt hij den Prins op die beroemde Statenvergadering te Dordrecht. Tegenover Bossu had een deel der Staten van Hollanld weg tusschen Middelburg en Vlissingen, staat de Marnixschool, ter gedachtenis aan hem, die hier in stilte heeft gewerkt. In 1594 vestigt Marnix zich te Leiden, waar Mj door de Staten wordt opgejdjragen het opnieuw vertalen van de Bijbel. Zij legden hem daarvoor een jaarlijksch eeregeld van f2800 gulden toe. Oldenbarnevelt ge* tuigt na Marnix' dood over deze toelage: „De Staten hadden echter dit hooge jaar; geld aan Marnix minder tot belooning van zijn geleerden arbeid, dan uit erkentelijkheid voor zijn diensten den lande bewezen,, toegelegd." Behalve de staatsman, krijgsman en god* geleerde, is Marnix ook bekend geworden als dichter en proza*scbrijve,r. Zeer geroemd wordt zijn Psalmvertaling uit het He* breeuwsch. Petrus Datheen vertaalde de PsaI* SPÉCIAAL^CHOEISEb^ VOOR NORMALE VOETEN, 8REEDE VOETEN, SMALLE VOETEN. PIINLIIKEN KNOK,.HOOGE EN LAGE WREEF 9EHEEL VRIJ LIGGEN I UW TEENEN IN DE FORMA NATUM SCHOENER Art. 604 Zwart f 9.50 Art. 605 Bruin f 10.- ROTTERDAM - TELEFOON 13802 ONTWERPER DER F.N. SCHOENEN FABRIKANTEN J. MANNAHIS niBUIG

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1938 | | pagina 1