ChDWEEKBIADÖpGED.GD0riD5lA6vöÖRDlZUID-H0ainZEEUW3CHEOi^^ KERTJE N.V. UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „EILANDEN-NIEÜWS" STICHTELIJKE OVERDENKING Buitenland 10e Jaargang ZATERDAG 14 MEI 1938 No. 938 18e jaargang Dit nummer bestaat uit 2 bladen. DE WARE EENHEID. Uit het Kijkvenster WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN" Ingang Zomertijd. MP' In den nacht van Zaterdag op Zondag a.s. zal de klok een uur wor den verzet en de Zomertijd een aan vang nemen. Men zal dus Zaterdag avond klokken en wekkers een uur vooruit moeten draaien. Witter dan wit Neem dadelijk Stop die razende kiespijn! "AKKERTJES" zijn onfeilbare pijn stillers en bevrijden U direct van zenuwpijnen, spierpijnen, hoofdpijn. Onschadelijk. Let op 't AKKER-merk. Per koker van 12 stuks - 12 stuivers. Per doos van 2 stuks - 2 stuivers. Voornaamste inhoud ■SHI iiAnDEn-tii UITGAVE VAN Advertenticpi^s 20 cent per regel. Reclunes 40 et.; Dienst» aanvragen en aanbiedingen van 1—6 regels 80 et.; Boek'aan» kondiging 10 cent per regel Contracten belangi^k lager. Gevestigd te Middelhamis Prins Hendrikstr. 122 C Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17. BiykantooT voor Zeeland: St. Maartensdijk, Markt, Telef. 59. AbonnemencsptQs 85 cent per 3 tnaanden I^ vooruitbetaling. Veisch^'nt iederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlijke nummers 5 cent Buitenland 8 gulden per jaar Vvic met Mij niet is, die is tegen Mij; en wie met Mij niet vergadert, die veto strooit. Matth. 12 30. II. Gods volk zwertt lang, dat zij geen ge' loof hebben voor het werk, dat God in hen werkt. Zij worden verloren menschen en uit hun eigen grond in Christus overg&» plant. Door een oprecht geloof zijn zij Christus ingelijfd en hebben deel aan de vergeving der zonden, eeuwige gerechtigf= heid en zaligheid gekregen. Met Christus zijn is in de derde plaats tegen nature in Christus ingeënt zijn. De oude boom moet door overtuigingen des Geestes, druk en kruis, en de aanvech* tingen des Satans, in zy'n groei gedood worden, anders kan de ent niet werken, die de sappen en vettigheden van Christus niet ontvangen. „Stervende en zie wij k# ven." Achteruit naar den hemel. Christus moet wassen, wij minder worden." Gods volk is in gevaar van om te komen, is als een doode, die geen gevoel heeft; hun geloof bezwijkt; zij zeggen: Mocht ik het eens gelooven. Met Christus zijn is in de vierde plaats met Christus blijven. Kan de door God gemaakte eenheid van Christus met Zijn volk verbroken worden? Neen! Wel on^» gevoelig worden. De klimplant houdt den boom vast, maar hier houdt de Boom (Christus) Zijn in Hém ingeente volk vast. „Niemand zal ze uit Mijne hand rukken." Gods eeuwig kennen van hen, Christus' hartebloed, waarmede zij gekocht zijn, des Geestes onwederstandelyke roeping zijn er Borg voor. Met Christus zijn is de ware eenheid en het eenige middel tegen de verdeeldheid. Het werkt als de ploeg, die 'tonder» grondsche onkruid doodelijk raakt, Een vuil onvruchtbaar land, zelfs tot een hof van Eden maakt. De strijd tegen -d-e ware een»' heid. De Heere Jezus had een duivels=' bezetene, die blind en stom was, genezen, zoodat hij sprak en zag. De schare hield den Heete Jezus voor den lang beloofden Messias. De Parizeen nijdig, lasterden Hem: Deze werpt de duivelen niet uit dan door Beëlzebul, den overste der duivelen. De Heere Jezus weerlegde dien laster. Een koninkrijk, dat tegen zichzelf verdeeld is, kan niet bestaan. Als Satan den Satan uitwerpt, dan is hij tegen zichzelf ver»- deeld. Doch als ik door .Beëlzebul de dui* velen uitwierp, door wien werpen uwe leer»» lingen ze dan uit? DOch als eeto dief 'va.' breekt, dan bindt hij eerst den bewoner en rooft dan. Zoo heb ik eerst den duivel gebonden en toen den bezetene genezen. Dat is het werk des Geestes. Hoe briescht de wereld tegen het werk Gods. En vooral de vrome wereld. De we« reld gebruikt het Evangelie voor haar aardsch profijt. Zij volgde Jezus om brood en teekenen. Zg roept Hem uit tot Koning, maar wil Hem niet hebben tot Koning over hun hart. De Joden roemden in den Messias, maar zg namen Hem niet aan. Wie met Mü nie:t is. De wereld heeft geen zelfkennis, die zalig maakt. Die wereld is hier voor en daar voor, ver' eert den Heere met de lipipen; maar hun hart doen rij verre van Hem. O, die rijke jongelingen, die Jezus hoogachtende Nico" demussen! Zij zijn in den grond niet met Christus. Zij kennen geen ellende, geen strijd. Zij wieden boven den grond. Zij werken zich in het zweet om hun leven te behouden. Zij pompen hard om boven wa* ter te blijven. Gingen zij eens kopje onder en verdronken zij maar. Zij praten, zijn belezen en begaafd, hebben veel talent; doch een talent mag bij de Joodsche we* reld vijfenveertig, honderd of zeventig iduizend gulden waard zijn, bij den Heere heeft het geen cent waarde. Nooit zijn zij Jezus kwijt geweest. Zij houden Hem vast als de klimplant den boom. Zij kennen geen omkomen, geen overplanting of in« enting. En straks zal blijken De dood neemt zulken Jezus af. Zij gaan zonder Hem in 't graf. Zij kennen alleen een strijd van goede ■werken om het roer recht te houden. Doch zij zijn dood, er is geen aasje'^Ieven in. Die is tegen M ij. Hoe kan het an« ders? Die Jezus neemt hun alles af. Hij is een gevaar voor de Kerk en voor den Staat. De Romeinen zullen komen en stad en tempel wegnemen." Zij zien het niet, dat zij zelf door hun verdeeldheid tegen Christus, van welke kwaal zij niet af kun* nen, komen, waaraan zij moeten sterven, als God 't niet verhoedt, het vuup van Gods toorn aansteken. Die den Zoon on* gehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem. Die Jo* den moesten door hun eigen ongerechtig* heid, de goedwilligheid der Heidenen af* wijzende, en door hun Roomsch geloof, als zou de tempel hen redden, Gods oordeel' uitvoeren over de verachting van den Christus. Hoe brandt het vuur van Gods toorn in de verworpenen, die, hoe ook ver* deeld onderling, één zijn in den strijd te* gen Christus. De gevolgen van dien strijd. „En wie met Mij niet vergadert, die ven* strooit." De zoon van God vergadert Zijn volk toe door Zijn Woord en Geest, gelijk een herder zyn kudde. Daartoe heeft Hij den Satan in diens eigen hol bevochten. De Satan neemt den godsdienst te baat om Christus en Zijn Kerk uit te roeien. Doch Christus week niet voor die synagoge des Satans. Zoo heeft Hij Zijn schapen uit de klauwen gered van die wolven int schaapskleederen. En toen Hij Zijn en Zijns volks hoofdvijand had verslagen en diens macht benomen, mocht hij zijn staart roeren, hij moet sterven, Christus zal leven. Door d.ie overwinning vergadert Hij zijn volk toe. Evenwel, die tegen Christus is en niet met Hem vergadert, die verstrooit. Die weg der zaligheid eischt geheele zelfver* loochening. Die met Christus vergadert, valt overal buiten, houdt niets in de hand, verliest zijn leven, sterft. Hij is niets. Hier verheerlijkt God Zich door Christus en Zijn Middelaarswerk in een dood volk. De verstrooiing is de eigenschap van het schaap, de toevergadering de eigenschap van den herder. Zoolang Gods volk in het lichaam der zonde is, in de wereld, die in het booze ligt, en dus onder Satans bereik, zullen de huichelaars openbaar worden en zich van den Heere verstrooien. Doch ook Gods ware volk zal geërgerd worden door de verdrukkingen om des Evangelies wil. Denkt aan de discipelen, en in 't bij* zonder Thomas. Geen kind van God is er, of hij kent zijn verstrooiingen. Maar de goede Herder vergadert Zijn schapen we* der in de schaapskooi Zijner Kerk, d.i. in Zijn gemeenschap door Zijn Woord en Geest. Doch de anderen? „De zondaren te Zion zijn verschrikt, beving heeft de hui* chelaren aangegrepen." Zij zullen nooit hef pad tot Christus vinden, omdat zij hefi ware pad (Christus) hebben veracht. Hier blijkt de waarheid van Gods getuigenis: „Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem treb« ke. Vele zullen, hoewel geroepen, niet met Christus vergaderen, maar Hem verlaten om eeuwig buiten de schaapskooi gesloten te worden, overgeleverd aan den Duivel en zijne trawanten. De Heere beware ons! Amen, iNog één maal: de nood van den Middenstand. Die slagfi* en de wanbetalers. Prinses Beatrix ge= doopt. Wanneer in deze rubriek enkele malen de aandacht gevraagd is voor den toestand waarin de winkeliers verkeeren, dan is dat toch niet zonder reden, geschied. Menig handeldrijvende maakt een moeilijken tijd door. Openhartig wordt het belicht door een bericht uit Alkmaar aan Die Courant. Het komt hierop neer: Een slager was failliet verklaard. Zijn positie was aldus: Van cliënten nog te vorderen f 968.Schuldig aan leveran* ciers f 400.Failliet verklaard op ver* zoek van een leverancier, die f^.van hem te goed had. Wat deed nu deze slager? Hij hing voor zijn raam een lijst, ve;rmeldende alle cli* enten, die hem niet betaalden en achter hun naam het bedrag der vordering. Vanzelf^ sprekend vonden de klanten dat niet leuk, maar he faillissement was voor den slager ook met leuk. Een der wanbetalers, die f 6.88 vleesch had gekocht en niet betaald, klaagde den slager aan wegens opzettelijke beleediging en zoodoende moest de slager een matige boete betalen. Opmerkelijk is nu, dat hier een faillisse* ment is uitgesproken en een zaak kapot* gemaakt, die nieit zoo onsolide was als I men dacht. Tereicht zeide de slager dan I ook: als de klanten mij beitaald hadden,, was ik nie; over den kop gegaan'. Te* genover een zakenschuld van f400.had hij een kleine f 1000.te vorderen. Maar door dit goddeloos gedoe van de klanten, die den man maar nipt betalen', wordt hem zijn brood ontnomen. Sommige men* schen hebben een ruim geweten, zij koopen en bestellen maar, doch met betalen haasten zij zich nooit. Maakt de winkelier het hun lastig, welnu, dan smiJKn zij (in 't gunJ» stigst geval) het geld op de toonbank engaan voortaan naar een anderen winkel. Met aanmanen moet de winkelier dus ook voorzichtig wezen. Hoe de raAn zijn inkoopen en al zijn lasten moet vol* doen, daarvan trekken deze koopgrage on* solide huisvrouwtjes zich niets aan, dat blijkt. En 't mannelijk geslacht is al geen haar beter. Nu Kan het een ieder overkomen, dat hij eens niet contant betaalt. Dat hij zelfs eens vergeet, dat hij nog iets te voldoen; heeft. Maar dan behoort een eerste herih* nering van den winkelier toch voldoende te wezen om hem het toekomende te be* talen. In het onderhavige geval heeft één gros* sier den slager voor f65.de das aan* gedaan. Wij kunnen uiteraard de motie* ven van dien grossier niet beoordeelen. De man kon waarschijnlijk óók niet meer heen of weer, ofschoon het verschrikke* lijk is iemand voor zoo geringe zakeni?" schuld üit zijn brood te stooten. Dtei vijf en zestig gulden zal hij nu wel niet spoe* dig op tafel zien komen Niet het minst in het zakenleven is het noodig met een nauwgezette consciën* tie te handelen. Men zegt wel, dat zulks niet kan, maar bete,T is te zeggen; het is moeilijk. De moeilijkheid ontheft ons echter niet van den eisch, des naasten welvaren te dienen. Zóó met hem te handelen als wij wenschen dat met ons gehandeld wordt, zooals de Catechismus in Zondag 42 zegt, handelende over het achtste gebod: Gij zult niet stelen! zegeld. Als Ambassadeurs van het Hemel* hof beteekenen de leeraars aan den doope* ling de belofte van vergeving der zonden in Christus en verzegelen die belofte door het teeken van het water, op het voorhoofd gesprengd!. Heil 'U. lieve Beatrix! De Heere ver* vuile maar Zijn Woord. Aanvaard de ze* genbede van den Waarnemer. U eerbiedig toegebracht; God make U door hartver* nieuwende genade een Moeder in Israël, U tot zaligheid, Gode tot eer en Zijn arme Kerk in Nederland tof vertroosting en blijdschap! WAARNEMER. worden Uw tatiden wanneer U paetst met wat goeds, namelijk met Tube 60 in 40 et. Doos 20 et. IVOROlv De Duitsche Führeir HJtltór Zoo is er dan ook in het schijnbaar een* voudige van ons dagelijks leven de scherpe prediking van Gods Wet noodzakelijk. Aan de consciëntiën moet de eisch der Wet ge* duriglijk worden voorgesteld. Het Woord der prediking zal niet ledig wederkeeren. En hoezeer ik geneigd ben toe te stemmen,,, dat ook onder hen, die zich met geenerlei godsdienst inlaten, zooveel menschen zijn van voorbeeldig burgerlijk gedrag, zoo sluit dat nit in, dat de voorstelling van den eisch Gods voor het volks leiven niet nood* zakelijk zou wezen. Waar het licht des Woords van de kandelaar genomen wordt, waar het godsdienstig leiven kwijnt, zinken ook de volkszeden in. Wie onbevangen om zich heen ziet, kan dat gewaarworden. De volksconsciëntie moet in gedurige pre* diking worden opgescheipt, want het evan* gelie heeft geloften des tegenwoordigen en toekomenden levens. Als aeze regelen in druk verschijnen heeft zoo dei Heere wil, de bediening van den Doop aan onze kleine Prinses Bea: trix, plaats gehad. Plechtige stonde, als we* derom aan een Oranjetelg de beloften van Gods verbond worden beteekend en ver* is weder te Berlijn teruggekeerd. De laatste 17 K.M. reed de trein door een haag van fakkeldragers, terwijl Berlijn hem een ont* vangst heeft bereid, zooals nog nimmer heeft plaats gehad. i Minister Goering was aan het station om Hitler op ce wachten en zeide dat het Duitsche volk weer zeer blijde was „Zijn Führer in het middein te hebben." Hitler heeft aan den Koning en Kejzer van Italië alsmede aan Mussolini telegram* men gezonden waarin hij zijn grootste er* kentelijkhejd uitspreekt, voor de grootsche ontvangst hem bereid. Nu dit is het waarlijk geweest. Italië heeft niets onbeproefd gelaten zijn gast op de mee,st eervolle wijze te ontvangen. Omtrent de innerlijke waarde van dit bezoek lekt echter zeer weinig uit. Want Hitler is niet alleen gekomen om de groote manoevrcs te zien, en met Mussolini musea te gaan bezoeken enz. Tegelijkertijd hebben zij de gelegenheid waar genomen om over de politieke vraag* stukken te spreken, waarvan wel het voor* naamste zal zijn geweest, in hoeverre Duitschland op Italië kan rekenen, voor het geval de Sudeten. Duitschers bij Duitsch* land worden ingelijfd. Wanneeer Rusland dan tusschenbeide zou komen, kan Duitsch* land dan ook op steun van Italië rekenen ,,ja" of „neen." i Muislslollnjl is echter een groot diplomaat en veroni* derstelt wordt, dat hij de politiek heeft ge* volgd van „het eten van twee .wallen." Duitschland niet ten volle bevredigen door een vaststaand standpunt in te nemen, maar wel heel beleefd en vriendelijk blijven, opdat hij bij de Engelschen en Franschen hetzelfde; kan doen. Woorden van trouw en hechte vriend* schap hebben Mussohni en Hitler weder* zijdsch gewisseld, terwijl Hitler, wat in Duitschland als de hoogste wet geldt, ge* sproken heeft; Het is mijn vaste wil en mijn erflaiing aan het Duitsche volk, dat het daars om de door de natuur tusschlein ons beiden opgerichte Alpengrens voor al» tijd als een onaantastbare beschouwt. Hitler ziet dus af om dfe DluiifcicherS' welke in Zuid*TiroI wonen en bij Italië zijn ingelijfd na den grooÉe,n wereldoorlog,' ooit terug te vragen. Nationaal socialisme en fascisme zijn eiein zegt Hitler. Twee volken tezamen tellende Homdeird twintig millioeln zielen, zijn in hechte vriendschap, tot be« houd van den weriejd vrede aan elkander verbonden. Wat e.v. verde.r het resultaat van djt bezoek is ge.weest en nog in het duister ligt, zal de tijd leeren. De Volkenbond voor zoover er nog aandacht aan geschon* ken wordt, staat wepr voor een paar nete* lige %'raagstukken. Keizer Haik Selassie van Abessynië zal zelf zijn zaak verdedigen, wanneer het voorstel ter tafel komt, om de Abessynsche kwestie af te doen, en ieder lid vrij te latelffl de verovering al of niet te erkennen. Zoo de toestand nu is, is zij tot eiein bespotting. In den Volkenbond erkennen de verschil» lende mogendheden de verovering niet, en thuis in eigen land zijnde, erkennen zij de verovering wel en sturen hun ambassadeurs naar Rome. Engeland wil er nu in den Volkenbond ook maar voor goed de schrap door bat» len, doch de arme Keizer meent, nu de laatste stroohalm hem ontvalt, nog een' poging te moeten wagen. Hoe hard het lot ook is, de arme man deed beter, maar ronduit te erkennen, dat het de grootste dwaasheid in zijn levenj is geweest, op dienzelfden Bonld te vfeif trouwen, die he,m heeft laten staan toen het er op aan kwam, en zich dxi voor goed van hem ontdoen wil. Abessynië is geen erkende mogendheid meer, dus ook geen afgevaardigden meer in den Bond, vort ermede. Dan komen Spanje en Chin^ welke al evenmin kunnen rekenen op dden steun, welke het Volkenbondsstatuut garan* deert. Behalve deze landen komt Zwitseïlanjct met een ander verzoek. Uit den Bond treden gaat voor ,dit land zeer moeilijk, omdat Zwitserland er niet weinig mee gebaat is, dat de £ond te Ge* néve vergadert. Toen in 1920 Zwitserland lid van den Bond werd, werd het formeel ontslagen om in geval van een conflict, miUtaire bijstand te moeten verkenen. Nu wil het verder gaan, en ook ontslagen wordep om econo* mische of finantieele sancties te moeten toepassen. UIT HET KIJKVENSTER: De nood van den Middenstand. Van Neeltje Pater is niets meer te eï» varen. (2e Blad.). De lOOïjarige T. Polder <ie Battenoord ont» ving een geschenk van H.M. de Koningin. Gorzen Anna Wilhelmina Polder te Ooit» gensplaat zullen worden ingedijkt. Uitvoe» ring zal echi^er dit jaar nilejt meer plaats hebben. BINNENLAND: De Doop van Prinses Bea» ^irix Vliegtuigongelukken Vliegoffi» cier den Hollander (van Middelhamis) met les»toesiel in zee gestort Ramp te Rot4 terdam, zeven dooden. BUITENLAND: De Duitsche Führer uit Italië terug. Die Negus persoonlij!: naar den Volkenbond. Principieel debat in de gemeenteraad te Oude Tonge. Gemeenteraad te Dien BommeL Komt er Waterleiding aan den Kranendijk? (In de Zeeuwsche editie gemeenteraadsver slag St. Annaland.) Plaatselijke en Gemengde Berichten.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1938 | | pagina 1