DE PROEFVAART m.s. „PRINSES BEATRIX"
PlaatselijkNleuws
Wie wil ze hebben!
W. AKERSHOEK
Veerdienst Den BommeNNumansdorp.
I Asbest-Cementplaten en Buizen I
Rook-en
Pruimtabak
De vier gratis banden.
I prachtsorteering Kraagjes
|M VAN LOON, vlJJeKorte
I C. ESSELINK - Telefoon 21 - MIDDELHARNIS 1
VERBRUGGE
W.A. DE BAKKER
I Weer ontvangen
I Jabots, Knoopen, Ceintuurs.
I Effen en gebloemde Zijde,
I Brocaat, Corsages, enz. enz.
I KERKRINQ4 OUDE TONGE
I TELEFOON 52
I Merk ETERNIT.0
Gegolfde en vlakke platen in Rood en Grijs in alle 1
m maten ruim voorradig. m
1 Eternitbuizen, bochten en T-sfukken voor
g rookkanalen schoorsteenen, rioleeringen,
1 zijn uit voorraad leverbaar vanaf 8 cM. 1
1 tot 50 cM. wijd, in lengtes lot 4.00 Meter, j
I Eischt Eternit, het wereldmerk, wordt 30 jaar gegarandeerd. I
OUDE SM.iVAK
15 en 20 et. per half pond
MIDDELHARNIS
Voor koop en verkoop van
Huizen en Landerijen, Hypo
thec ken en Overeenkomsten,
Contracten, Administrafiën,
Incasseering, Adviezen enz.
- OUDDORP (Z.-H.) -
Gediplom rechtsk. en belasfingadv.
Koopt dan Uw rijwielen on-
derdeelen bij ons, wy zijn
ruim gesorteerd in nieuwe
en 2e hands rijwielen, ook in
onderdeden. Prima waar Voor
weinig geld.
Rijwielhandel Ouddorp
Redevoeringten.
In ons nummer van Vrijdag j.l. hebben
wij een kort résumé gegeven van de opening,
hier laten wij volledigheidshalve de bij deze
gelegenheid gehouden redevoeringen volgen.
Allereerst voerde het woord
i'D^ heer Vlielawderi
Oud rentmeester van de heerlijkheid
Cromsttlij«n die allereerst dankte voor de uit==i
noodiging voor de proeftocht met de Prinses
Beatrix ontvangen.
Als we op dit veer staan zouden we den=<
ken dat het eerste goed geoutileerde veer is,
maar reeds in 1865 is tusschen Den Bommel*
Numansdorp*Rotterdam een veer opgericht,
gesticht door oud^burgemeester A. Vlie-
lander.
Dat veer, waartoe thans de N.V. Reederij
V. d. Schuyt het initiatief heeft genomen,
is ook met medewerking van de Amb. heer^
lijkheid Cromstrijen en de huidige burgen
meester van Numansdorp tot stand gekomen.
Helaas is de veerdienst der firma Kraak
niet zoo gunstig verloopen, maar dit gaf
toch weer reden dat een zoo groote Maat*
schappij als de Reederij v, d. Schuyt hef
aandurfde om Flakkee nu voor goed uit het
isolement te verlossen.
Flakkee was langen tijd treurig bedeeld,
door de schandeHjfce hooge tarieven der
R.T.M., die alleen op een monopolie be*
dacht was.
Spr. hoopt dat de Reederij v. d. Schuyt
niet al te veel last zal hebben van de con*
currentie, dat het publiek de Maatschappij
zal steunen en dat desnoods Rijk en Pro*
vincie zich geldeUjk niet onbetuigd laten.
Bravo(Applaus.)
Daarna werd het woord gevoerd door
der Voorzitter der Stichting Ve|erdienst*Flak*
kee* N. Br.
BurgemeestejC Donkersloot
welke in de allereerste plaats de vele ge*
noodigden (naar schatting ruim drie hon*
derd) het welkom toejriep.
Het is U bekend, aldus sj)r., dat Flakkee
door hare geïsoleerde ligging en hare slechte
verbindingswegen, nu juist nielt de meest
begeerde en voordeeligsfe streek was om
er zijn handel of bedrijf uit fe oefenen, laat
staan voor woonobject. In een vergadering
in het centrum van ons eiland zeiide een
Haagsch spreker eens, dat men Flakkee
beschouwde als te zijn het Siberië van
Nederland; men was, wat he,t verkeer aani*
ging, hier jaren ten achteir. Men begreep
dat hierin verandering moe;st komen. In
woord en geschrift werd op dein verkeers*
achterstand gewezen, en werden commissies
in het leven geroepen die ernstig studie
hebben gemaakt van de verkeersvoorziening
van en naar Flakkee. Er werden rapporten
opgemaakt, men stelde richtlijnen vast hoe
de verbetering zou moeten plaats vinden,
wat voor deze verbeteringen zou moeten
worden gevoteerd, ja, zelfs wie deze gelden
zouden moeten opbrengen.
Misschien zijn er gelden voor opgebracht,
doch de foesrand bleef dezelfde totdat de
stichting Veerverbinding Flakkee*Noord Bra?
bant werd opgericht.
Dit was de eerste stap om tot iets posi*
tiefs te geraken.
Velen, met ons ook buitein het eiland,
meenden dat de economische ontwikkeling
van een streek mede voor een groot deel
afhankelijk is van goede vetkeersgelegen*
heden.
Door het bestuur is met groote voort*
varendheid gewerkt aan de totstandkoming
van het veer Ooltgeinsplaat*Djntelsas en
dank zij de energie van de directie der
N.V. Reederij van dejr Schuyt, kon in
Mei 1935 door den Heejr Commissaris der
Koningin in de provincie Noord Brabant
dit veer worden geppend. Na drie jaren
rustig werken heeft dit veer bewezen in een
groote behoefte te voorzien en constateeren
wij, dal dit veer zich krachtig heeït ont*
wikkeld.
Een geheel verkeer is hier geschapen.
Wij kunnen thans aanschouwen, dat over
dit veer worden vervoerd vrachtauto's van
het grootste type, tractors meit aanhangwa*
gens uit België, Brabant en Limburg. Uit
alle deelen van ons land ziet men thans
de auto's en blijkt, dat eep bres is geschoten
in de belemmering om ons eiland te berei»
ken. Wij zien thans ook onze zakenmenschen
schen hun goederen rechtstreeks vervoeren
naar of van hun afnemers.
Wij hebben tot ons genoejgen mogen
constateeren dat de handel is uitgebreid en
vergemakkelijkt. Waf voorheen nimmer kon
geschieden, vindt thans plaats, dankt zij
ook zeker hel matefriaal en de toewijding'
der N.V. Reedeirij van der Schuy:il|, diei
zonder steun van Rijk, Provincie of Gemeen*
ten dezen dienst tot stand bracht.
De stichting, gedragen door de sympai*
thie der bevolking', hejeft zich krachtens
haar statuten tot taak gesteldi, de; inrlch*
ting, instandhouding en exploitatie van een
geregelde dagelijksche veerverbinding lus*
schen het eiland Go^^ree en Overflakkee en
de Provincie Noord Brabant en zoo mogelijk
verder naar Numansdorp.
Wij waren zoo gelukkig de direcitie der
N.V. Reederij van der Schuyt bereid te
vinden ook deze plann^in nader ondfer
oogen te willen zie,n en in overweging
te nemen.
Met groote belangsteilling en soms met
zorg hebben wij de be'spiekingen met deze
N.V. over deze kwestie gevoerd, doch'
thans zien wij het resultaat van onzie be*
Moeiingen met succjes bekroond.
De N.V. heeft zich als «tisch gesteld;
dat, indien zij iets onderneiemt, dit dan,
ook goed zal doen, opdat het welslagen
niet in gevaar wordt gebracht door slelchte
accomodatie. Zij heeft dan ook, nie'ttegen*
staande de slechte economische toestanden,
zeker ook in vertrouweifi op de medewer*
king van geheel Flakkep, groote bedragen
vastgelegd in de veerverbinding Flakkee*
Noord Brabant, Doch zij is thans nog ver*
der gegaan en heeft ook weer groote bedra?
gen disponibel gesteld voor den dienst den
BommelNumansdorp, Gelukkig hebben de
drie jaren ervaring in h&t Oosten van ons
eiland de N.V. Reederij van der Schuyt
niet afkeerig gemaakt om den band met
Flakkee te versterken.
Thans staan wij gereed om een tweede
onderneming der N.V. Reiederij van der
Schuyt geopend te ziein. Zij heeft het,
mede op onzen aandrang, aangedurfd, met
een dubbelschroeimotorschip, waarop plaats
is voor 25 auto's, dezen dienst te openen.
Wij mogen constafeerejn, dat de directie
der N.V. Reederij van der Schuyt thans
weer geen moeite of kosten heeft gespaard
om dezen dienst zoo goed mogelijk fe ma?
ken. De havens te den Bommel en Nu*
mansdorp zijn in goeden staat gebracht,
zooals dit wordt vereischt. De boot oveit^
treft onze stoutste verwachtingen. Dit alles
vond u.. eigen middelein plaats.
Hier worde verwezenlijkt, hetgeen de Rot*
terdamsche Kamer van Koophandel in haar
adres d.d. 27 Juni 1935 aan den Minister van
Waterstaat schreef, n.l. dat zij wenschte voor
Flakkeeeen goed ingerichte veerdienst met
lage tarieven.
Met genoegen kan de stichting op haar
werk terugzien. Zij zief thans in vervulling
gaan hetgeen zij voorstaat, n.l. een Oos*
lelijke dienst voor Brabant en de daarachter
gelegen streken en een dienst met het vaste
land van Zuid*Holland. Zij heeft het ver*
trouwen, dat het bedrijfsleven op ons eiland
door deze beide diensten gebaat zal zijn
en roept dan ook allen, wie|r belangstelling
uitgaat naar den handel of de cultuur op
ons eiland, op, mede te willen werken tot
behoud en versterking van het verkregen
resultaaL. De naam der Directie van dezen
dienst is er borg voor dat alles in het werk
zal worden gesteld om dezen dienst te doen
slagen. Hiervoor is echter de hulp noodigi
van de geheele bevolking van Flakkee in
de eerste plaats en bovendien van allen
die daartoe in staaf zijn buiten ons eiland.
De Scichting, in nauw verband samen*
werkend van de N.V. Reiederij van der
Schuyt, en niets anders beoogend dan de
opheffing van Flakkee uit haar isolejment,
doet dan ook een ernstig beroep op U alleri
om deze medewerking te verkenen; verleen
dan ook Uw moreelen en daadwerkelijken
steun.
Het particulier initiatief en kapitaal brach*
ten hier weer een groot sfuk werk tot
stand, hetwelk moet worden gewaardeerd.
Gezorgd moet worden dal deze groote of*
fers niet tevergeefs werden gebracht
Ik wensch de heeren Directeuren der
N.V. Reederij van der Schuyt van harte
geluk met de bereikte resultaten en danken
wij hen tevens, zeker ook namens de in*
woners van Flakkee, voor hef vele goede
dat ons gebracht is in de veerverbinding
Flakke,e*'Noord*Brabianf. Wij zijh over*
tuigd, dat Flakkee dit op prijs weet sfe
stellen en weinschen U toe, dat de ver*
wachtingen, welke Gij U stelt inzake den
nieuwen dienst den BommelNumansdorp,
in vervulling mogen gaan.
Moge deze dienst zich op dezelfde wijze
krachtig ontwikkelen als die in het Oosten
en het bedrijfsleven op Flakkee het nut
ervan ervaren.
Ook de inwoners van Flakkee wenschen
wij geluk met dezen nieuwen veerdienst.
Wij zijn, wal het verkeer aangaa^t, heusch
niet verwend en weten elke goede verbetef'
ring op de juiste waarde te, schatten. Alle
middelen moeten worden aangewend om het
bedrijfsleven te steunen, voornamelijk in
een zeer zorgvollen tijd als wij) hebben,
doorgemaakt en waarin wij thans nog ven*
keeren. De lijden zijn voor velen nog
zorgvol en moeilijk, doch laten wij paraat
zijn om alles te doen wat bevorderlijk kan
zijn voor den wederopbloej.
Moge deze nieuwe veerdienst onder Gods
zegen daartoe bevorderlijk zijn.
Ik heb gezegd.
Na deze rede, die niet weinig applaus ver*
corzaakie sprak de Directeur der N.V. R«e*
deriij v, d. Schuyt,
de Weïed. Heer Verslet.
In hartelijke bewoordingen dankte hij de'
vorige sprekers voor hun gelukwensdhen;
Van de verkeersbelangen van het eiland
Gceree en Overflakkee had spr. veel studiei
gemaakt; de rapporten der Commissie van
Rlijckevorssel in 1930 en de commissie van
Boeijen in 1933 waren rijk aan beschouwin*
gen over deze materie, maar brachten ten*
slotte niet wal tol de econ. ontwikkeling
der streek gewenscht was.
Veiel heeft er altijd gehaperd en het is
spr. een raadsel, dat ondanks de geweldige
offers die zlijn gebracht, het vervoer van
en naar het eiland zoo achterlijk is ge??
bleven, en ook, dat ondanks het isolement
de streek tot bloei is gekomen.
De aandrang, de insipiratie tot verbeterina
van verkeer is tenslotte uit de streek 'zelr
gekomen; de Stichting kwam in contact
met onze MaatsChapiplij, die niet heeft ge*
schroomd zonder steun, zonder subsidie!»
geheel uit eigen middelen, een vervoergelei*
genheid in het leven te roepen, die nw
sinds 1935 aan dei z'ijde van Brabant, een
geheel nieuw verkeer heeft ontwikkeld. Die
bevolking heeft er op gereageerd, de pers
uitte Waardeering, de goede weg bleek inge*
slagen. Dat was de eerste stap. Hier wordt
thans de tweede gedaan, een veerdi nst
BommelNumansdorip, waarvan hij' hoopt
dat ze eveneens zal slagen. De keurige
rondom liggende Rijkshavens zyta voor ons
gesloten. Wiij hebbten ons een eigen weg
moeten graven, de modder moeten weg*
mooren, Wij) hopen ons in ons eigen ge*
maakt huis thuis te gevoelen. Het risiico
Wordt niet onderschat maar anderzSjds is er
het volle vertrouwen, dat ook dit veer een
■wielslagen zal worden. (Applaus) Spr. dankte
voorts voor de verwelkoming met muziek
en vlaggen en ook voor de vele geluk'*
wemschen.
Daarna werd het woord gevoerd door
den heer J. B r a u t i g a m wefhouder van
R'o'tterdam welke de beteekenis van
deze nieuwe dienst schetste, niet alleen als
een locaal, maar ook een Rotterdams' belang,
waardoor stad en land nader tot elkaar zouj»
den worden gebracht. Namens het ge*
meentebfestuur van Rotterdam btacht hij
zijn wenschen over.
Als afgevaardigde van de Kamer van
Koaphajidel sprak de heer Van Gelder*
ma Is en. H'ij wensdhte de Stichting en de
Reederiyi geluk met deze nieuwe verkeprs'»
verbinding- Spr. zag a,an foord ook enkele
b^urfsohipipers, die missdhien in de^ bbo*
ee|n ernstige concurrent zien. Verbietering
valn het vervoersweze.n, zal door ontwikke*
ling van handel echter, de helaas te weinig
beladen motorb'ooten weer vol van en naai
Rotterdam doen gaan. Hoe b'eter de ver*
binding, des te grooter ontplooiing van het
maatschappelijk leven.
De vertegenwoordiger van de Kon.
Shell boodt eveneens z!j'n gelukwensohen
aan en zeide dat de Koninklijke steeds op
de üres stond voor het iparticulier initiatief.
Vervolgens sprak de vertegenwoordiger
der A. N. W. B., welke 'wees op de grootere
mogelijkheid van toerisme naar het eiland.
Namens de bevolking van Goeree en
Overflakkee vertolkte Dr. Oosthoek de
b^llijdschalp over het nieuwe veer, waarna een
dric'werf hoerah werd uitgebracht oip hed
Prinselijk Wicht Beatrix en op de veerboot
..Beatrix".
De rentmeester van de Ambaohtsheerlijk*
heid „Cromstrij'en" de heer VI ie lander
Jr. wees op de medewerking, die is ver*
leend, dat de Reederij v. d. SChuyt hun
gronden heeft gekozen voor aanlegplaats.
Spr. wenscht de Reederij een gehikkige ex»*
ploitatie toe.
VAART NAAR NUMANSDORP
EN DINTELOORD.
Hierna Werd de steven gewend naar Nu*
mansdorp. Als geleideschip voer in de om*
geving het vlaggeschip der Reederij', de pas*
sagiersstoomboot Prinses Juliana.
Bij de technische proëfvaart hebben wij
reeds een en ander over het schip medie*!
gedeeld, doCh kunnen er nog het volgende
aan toevoegen. i
Het schip is in 1926 op de werf Piet Hein
van de N.V. Schram en Zonen te Bolne^
gebouwd voor Duifsche rekening. Toen de
betaling echter misliep heeft de werf het
schip teruggenomen en jaren lang heeft het
als wïj ons niet vergissen te Papen*
drecht opgelegd gelegen. Qp de werf van
de firma Boele is het daarna gemoderniseerd
in opdracht van de nieuwe eigenaresse, do
Reedeiij v. d. Schuyt te 'Rotterdam. Er is
o.a. een kiel aangebouwd, wat het schip, in
verbiand met de sterke slroomingen, welke
in het Haringvliet kunnen optreden wel
inag hebb'en, en, teneinde de 'bestuurbaar*
heid te vergrooten is een bSalansroer aange*
Üracht
De Prinses Beatrix is 37 meter lang en
12.11 meter breed. Het schip kan 24 iperso*
nenauto's bevatten; 80.000 kilogram deklast
varen en 380 passagiers herbergen. 'Het is
vcoizien van twee Dieselmotoren van '250
P.K. en een afi^onderlijken motor voor de
aandi'ijving van de dynamo voor de eledri*
sche verlichting.
Met stroom mee kan het den overtocht
in drie kwartier maken, tegen stroom duurt
d« reis een uur.
Het schip heeft een groot, breed, iplat dek,
waar de auto's gemakkelijk kunnen oprijd
den, door middel van zware klepipen, welke
in den zijwand worden neergeslagen op de
aanlegiponton. Van deze ipontons voeren
bruggen naar den vasten wal.
AAN BRABANTSCHEN WAL
werd aangelegd in de haven van Dinfelsas,
Waar Burgemeester Van Campen van
Dintelcord in een korte speech de heerlijk*
heid sdhetste van Brabants schoone dreven,
ook al ligt er dan in Brabant een Ossi
Spr. bracht de Reederij v. d. Schuyt hulde
voor wat iij in 3 jaar lot stand bracht
tusschen Flakkee en Brabant en wenschfe
ook deze nieuwe dienst alle goeds toe.
Het gezelschaip voer daarna naar de haven
van Numansdorp waar Burgemeester De
Zee .uw hulde bracht aan het initiatief
der Reederij' v. d. Schuyt en haar energie*
ken Directeur. Ook daar waren vlaggen en
verwelkoming met muziek.
Bij de terugkomst in de haven van Der\
Bommel was weer een talrijk publiek aan*
Wezig. Wel een bewijis, dat er voor deze
dienst groote belangstelling bestaat.
Moge nu kosten nog moeite zijn ge*
spaard, een goede verbinding tot stand te.
brengen, het publiek loonen deze daad.
werkelijk te apprecieeren
^^-^sa^s^^aiiil
IIIHIHINWIIIWtlMltllWIWa^
s Eerste Flakkeesche fabriek van Bouwmaterialen en Betonwerken. g
MIDDELHARNIS.
De onvermengde margarine is deze
week verkrijgbaar bij Adriaantje Krijger,
Zandpad.
Bij den agent der arbeidersbemiddeling
stonden Zaïerdag 130 personen als werkloos
ingeschreven waarvan 13 zeevisschers, 3 sla*
gers, 16 bouwvakarbeiders, 16 transport^
arbeiders, 65 landarbeiders, 2 broodbakkers,
8 thypografen, 2 metaalbewerkers en 5 van
andere vakken. Hiqrvan zijn 102 personen
geplaatst in de Centrale Werkverschaffing.
Mej. A. Rielmulder is naar hel Zie*
kenhuis te Dirksland vervoerd om aldaar
een operatie te ondergaan.
De uitslag van de aanbesteding voor
het bouwen van 2 galarijen in de Ned. Herv.
Kerk: Smidswerk G. Nieuwland f875
A. Witvhet f 763.— P. Pievit f 820.—
Schilderwerk J. Vermaas f 471.80; Kr. van
der Sluis f 461.25; B. van Donge f468.—
Metselwerk A. J. Dijkers f1780.— D. van
der Waal f1740.— H. J. Boeter f1749.—
L. Buurveld f1722.— A. Boeter f1798—;
Timmerwerk G. van Eek f2413.L. Sta*
pel f2423.— P. Boeter f1920.— J. van
der Wende fi 1929.—C. Kroos f 192.0—
Het werk is nog niet gedund.
SOMIMELSDIJK.
Bij den Agent der Arbeidsbemidde*
ling dezer gem<^ente stonden 1.1. Zaterdag
141 werkloozen ingeschreven, terwijl 30 per*
sonen in de Centrale Werkverschaffing wa*
ren geplaatst.
Door den landarbeider W. de Wit
werd in een van zijn fuiketh in he't Ha<-
ringvliet een wolhandkrab gevangen.
Gedurende het Ie kwartaal 1938 wer*
den ter gemente*secretarie 37 aanvragen in*
gediend tot het doen van huisslachting.
Wederom is bij het vee van een land*
bouwer onder deze gemeente het mond*'en
klauwzeer geweken verklaard. Thans komt
nog 1 geval in deze gemeente voor.
Van Woensdag 20 t.m. Zaterdag 23
April a.s. zullen vanwege het verband Mon*
den der Maas van den Bijzonder Vrijwil*
ligen Landstorm schietwedstrijden wtsrden
gehouden in hotel Meijer te Middelharnis.
DIRKSLAND
Door den timmerman P. v. d. Tol
is ingevolge de Hinderwet vergunning gei*
vraagd tot het oprichten van ee|n timmer*
manswerkplaats voor in te plaatsen electroi*
motor van 4 P.K. in een pand aan het
Achlerdorp, plaatselijk geme[rkt A 120.
Op Dinsdag 19 April a.s. des v.m. 10
uur zal ter secretarie gelegenheid worden
gegeven tot hqt inbrengen van bezwaren
tegen inwilliging van dat verzoejSc.
Over 1937 werd door de Boieïenl*
leenbank alhier uitbetaald aan tarwegelden
i 105366.voor de Landbouw Crisis Or*
ganisatie f 1165.en voor steun „Kleine
Boeren" f 2055.—.
HERKINGEN.
Als gevonden voorwerp is bij de gem.
politie gedeponeerd een Lipssleutel.
Door den Burgemeester dezer ge*
meente is tegen Donderdag a.s. des v.m.
10 uur een Openbare Raadsvergadering be*
legd.
Door de gemeente politie is tegen
een zekere W. en O. van Dirksland pro*
cesverbaal opgemaakt, wegens het zich be*
vinden op verboden terrein, n.l. aan de
steenglooiïng van den zeedijk.
Met de verbouw van de woninjg vaii>
den heer A. van Overbeeke is een aanvang
genomen.
De goedkoope margarine, bak* en
braadvet is thans verkrijgbaar bij den winkej*
lier H. Munters.
MELISSANT
Op de j.l. gehouden schietoefeningen
van de B.V.L. behaalde P. J. Groenendijk
met 50 punten de wisselbeker.
Donderdag 14 April, 's avonds van
6.308.30 uur schietoefeningen der B.V.L.
in de Chr. Sdliool.
Naar wij vernemen, heeft L. v. d.
Baan een woonhuis onderhands verkocht
aan A. Grottenhfoer".
STELLENDAM.
Tol leider van de luchtbèschermings*!
dienst a.hier, is benoemd de gemeente*s.ecre*
tatis de heer P. v. d. Broek. i
Vorige week vingen de garnalenvis*
schers per vaartuig van 200 tot 250 k.g,
garnalen.
GOEDEREEDE.
Bij de gehouden schietoefeningen der
B.V.L. zijn de volgende punten behaald:
H. Sandifort en A. de Ronde 93; J. Roo en
Kr. Heerschap 88; T. Breen 87: J. v. d.
Laan 86; K. Hoek, J. Troost en N. over*
beeke en J. de Keijz'er 85; T. van Dam 81.'
Bij den Correspondent der arbeidsbe*
middeling staan nog als werkloos ingeschre*
ven 45 landarbeiders en 3 visschers.
I)e gatnalenvisschers vingen vorige
week van 5060 k.g. garnalen per dag en
per vaartuig. De zeevisschers besomden van
de f 140270 aan versche visch.
Vorige week hadden 3 schipipers het
ongeluk blij het uitoefenen van hun bedrijf
nog schade aan hun vischtuig te bekomen
n.l. A. V. Heest f60, T. Grinwis f40 en
A. Redert f 30.
Voor het verrijden van grint naar
vefsChillende polders alhier was laagste in»
schilijver dhr. v. d. Heuvel van Ouddorp
voor f 0,29 per kub. Meter.
De heer M.. Troost heeft aanbesteed
het lossen en verrijden van 150 ton eier*
kolen. Laagste inschrij'ver was voor het
lossein J. Tanis voor f 0.52 per ton en
voor het verrijden den landbouwer D. San*
difort voor f 0.25 per ton.
OUDDORP.
KORTRIJK, 9 April. Cichorei. De
markt is weder kalm geworden, zoodal er
geen nieuwe schommelingen in de notee*
ringen te bespeuren waren. Men noteeiJl
94 fr. voor disponibele koopwaar en 99 fr.
voor den volgenden oogst. Bij* dezen prijs
zal voorzeker meer gezaaid worden, dan
eerst gedacht werd. i
Werd eenigen tijd geleden in de
zaJmweer een zalm van 19 pond gevangen
thans had de visscher H. Mierop het buiten*
kansje een zalm van nie* minder dan
34 pond te vangen.
Dcor Mevr. Treurniet, welke naar
Indië vertrokken is, is het aan haar in
eigendom toebehoorende landhuis „De
Brem", staande en gelegen in den Polder
het Oude Nieuwland onderhands verkocht
aan den heer Simons, wonende alhier.
Bij' nadere beschikking is de datum,
ten aanzien van de a.s. herhalingsoefening
£en gewijzigd. De dienstplichtigen van de
lichtingen 1927 en 1928 van de regimenten
Grenadiers en Jagers en de Infanterie zul*
len inpiaats van op 5 Sept. a.s., op 10
October a.s. onder de wapenen moefeni
komen.
NIEUWE TONGE.
Het dochtertje van de;n heer J. C.
V. d. M. alhier, kwam zoodanig met haar
autoped te vallen, dat e;en nagel geheel van
haar vinger werd afgescheurd en zich onder
medische hulp moest stellen.
Van den heer Ding. Visser alhier,
stierf j.l. Zondag een varken. Het cadaver
is door de ophaaldienst van het destructie^
bedrijf te Overschie: weggehaad.
Gevonden een fietsplaatje. Inlichtin»
gen bij den gemeente veldwachter,