DE PROEFVAART m.s. „PRINSES BEATRIX" PlaatselijkNleuws Wie wil ze hebben! W. AKERSHOEK Veerdienst Den BommeNNumansdorp. I Asbest-Cementplaten en Buizen I Rook-en Pruimtabak De vier gratis banden. I prachtsorteering Kraagjes |M VAN LOON, vlJJeKorte I C. ESSELINK - Telefoon 21 - MIDDELHARNIS 1 VERBRUGGE W.A. DE BAKKER I Weer ontvangen I Jabots, Knoopen, Ceintuurs. I Effen en gebloemde Zijde, I Brocaat, Corsages, enz. enz. I KERKRINQ4 OUDE TONGE I TELEFOON 52 I Merk ETERNIT.0 Gegolfde en vlakke platen in Rood en Grijs in alle 1 m maten ruim voorradig. m 1 Eternitbuizen, bochten en T-sfukken voor g rookkanalen schoorsteenen, rioleeringen, 1 zijn uit voorraad leverbaar vanaf 8 cM. 1 1 tot 50 cM. wijd, in lengtes lot 4.00 Meter, j I Eischt Eternit, het wereldmerk, wordt 30 jaar gegarandeerd. I OUDE SM.iVAK 15 en 20 et. per half pond MIDDELHARNIS Voor koop en verkoop van Huizen en Landerijen, Hypo thec ken en Overeenkomsten, Contracten, Administrafiën, Incasseering, Adviezen enz. - OUDDORP (Z.-H.) - Gediplom rechtsk. en belasfingadv. Koopt dan Uw rijwielen on- derdeelen bij ons, wy zijn ruim gesorteerd in nieuwe en 2e hands rijwielen, ook in onderdeden. Prima waar Voor weinig geld. Rijwielhandel Ouddorp Redevoeringten. In ons nummer van Vrijdag j.l. hebben wij een kort résumé gegeven van de opening, hier laten wij volledigheidshalve de bij deze gelegenheid gehouden redevoeringen volgen. Allereerst voerde het woord i'D^ heer Vlielawderi Oud rentmeester van de heerlijkheid Cromsttlij«n die allereerst dankte voor de uit==i noodiging voor de proeftocht met de Prinses Beatrix ontvangen. Als we op dit veer staan zouden we den=< ken dat het eerste goed geoutileerde veer is, maar reeds in 1865 is tusschen Den Bommel* Numansdorp*Rotterdam een veer opgericht, gesticht door oud^burgemeester A. Vlie- lander. Dat veer, waartoe thans de N.V. Reederij V. d. Schuyt het initiatief heeft genomen, is ook met medewerking van de Amb. heer^ lijkheid Cromstrijen en de huidige burgen meester van Numansdorp tot stand gekomen. Helaas is de veerdienst der firma Kraak niet zoo gunstig verloopen, maar dit gaf toch weer reden dat een zoo groote Maat* schappij als de Reederij v, d. Schuyt hef aandurfde om Flakkee nu voor goed uit het isolement te verlossen. Flakkee was langen tijd treurig bedeeld, door de schandeHjfce hooge tarieven der R.T.M., die alleen op een monopolie be* dacht was. Spr. hoopt dat de Reederij v. d. Schuyt niet al te veel last zal hebben van de con* currentie, dat het publiek de Maatschappij zal steunen en dat desnoods Rijk en Pro* vincie zich geldeUjk niet onbetuigd laten. Bravo(Applaus.) Daarna werd het woord gevoerd door der Voorzitter der Stichting Ve|erdienst*Flak* kee* N. Br. BurgemeestejC Donkersloot welke in de allereerste plaats de vele ge* noodigden (naar schatting ruim drie hon* derd) het welkom toejriep. Het is U bekend, aldus sj)r., dat Flakkee door hare geïsoleerde ligging en hare slechte verbindingswegen, nu juist nielt de meest begeerde en voordeeligsfe streek was om er zijn handel of bedrijf uit fe oefenen, laat staan voor woonobject. In een vergadering in het centrum van ons eiland zeiide een Haagsch spreker eens, dat men Flakkee beschouwde als te zijn het Siberië van Nederland; men was, wat he,t verkeer aani* ging, hier jaren ten achteir. Men begreep dat hierin verandering moe;st komen. In woord en geschrift werd op dein verkeers* achterstand gewezen, en werden commissies in het leven geroepen die ernstig studie hebben gemaakt van de verkeersvoorziening van en naar Flakkee. Er werden rapporten opgemaakt, men stelde richtlijnen vast hoe de verbetering zou moeten plaats vinden, wat voor deze verbeteringen zou moeten worden gevoteerd, ja, zelfs wie deze gelden zouden moeten opbrengen. Misschien zijn er gelden voor opgebracht, doch de foesrand bleef dezelfde totdat de stichting Veerverbinding Flakkee*Noord Bra? bant werd opgericht. Dit was de eerste stap om tot iets posi* tiefs te geraken. Velen, met ons ook buitein het eiland, meenden dat de economische ontwikkeling van een streek mede voor een groot deel afhankelijk is van goede vetkeersgelegen* heden. Door het bestuur is met groote voort* varendheid gewerkt aan de totstandkoming van het veer Ooltgeinsplaat*Djntelsas en dank zij de energie van de directie der N.V. Reederij van dejr Schuyt, kon in Mei 1935 door den Heejr Commissaris der Koningin in de provincie Noord Brabant dit veer worden geppend. Na drie jaren rustig werken heeft dit veer bewezen in een groote behoefte te voorzien en constateeren wij, dal dit veer zich krachtig heeït ont* wikkeld. Een geheel verkeer is hier geschapen. Wij kunnen thans aanschouwen, dat over dit veer worden vervoerd vrachtauto's van het grootste type, tractors meit aanhangwa* gens uit België, Brabant en Limburg. Uit alle deelen van ons land ziet men thans de auto's en blijkt, dat eep bres is geschoten in de belemmering om ons eiland te berei» ken. Wij zien thans ook onze zakenmenschen schen hun goederen rechtstreeks vervoeren naar of van hun afnemers. Wij hebben tot ons genoejgen mogen constateeren dat de handel is uitgebreid en vergemakkelijkt. Waf voorheen nimmer kon geschieden, vindt thans plaats, dankt zij ook zeker hel matefriaal en de toewijding' der N.V. Reedeirij van der Schuy:il|, diei zonder steun van Rijk, Provincie of Gemeen* ten dezen dienst tot stand bracht. De stichting, gedragen door de sympai* thie der bevolking', hejeft zich krachtens haar statuten tot taak gesteldi, de; inrlch* ting, instandhouding en exploitatie van een geregelde dagelijksche veerverbinding lus* schen het eiland Go^^ree en Overflakkee en de Provincie Noord Brabant en zoo mogelijk verder naar Numansdorp. Wij waren zoo gelukkig de direcitie der N.V. Reederij van der Schuyt bereid te vinden ook deze plann^in nader ondfer oogen te willen zie,n en in overweging te nemen. Met groote belangsteilling en soms met zorg hebben wij de be'spiekingen met deze N.V. over deze kwestie gevoerd, doch' thans zien wij het resultaat van onzie be* Moeiingen met succjes bekroond. De N.V. heeft zich als «tisch gesteld; dat, indien zij iets onderneiemt, dit dan, ook goed zal doen, opdat het welslagen niet in gevaar wordt gebracht door slelchte accomodatie. Zij heeft dan ook, nie'ttegen* staande de slechte economische toestanden, zeker ook in vertrouweifi op de medewer* king van geheel Flakkep, groote bedragen vastgelegd in de veerverbinding Flakkee* Noord Brabant, Doch zij is thans nog ver* der gegaan en heeft ook weer groote bedra? gen disponibel gesteld voor den dienst den BommelNumansdorp, Gelukkig hebben de drie jaren ervaring in h&t Oosten van ons eiland de N.V. Reederij van der Schuyt niet afkeerig gemaakt om den band met Flakkee te versterken. Thans staan wij gereed om een tweede onderneming der N.V. Reiederij van der Schuyt geopend te ziein. Zij heeft het, mede op onzen aandrang, aangedurfd, met een dubbelschroeimotorschip, waarop plaats is voor 25 auto's, dezen dienst te openen. Wij mogen constafeerejn, dat de directie der N.V. Reederij van der Schuyt thans weer geen moeite of kosten heeft gespaard om dezen dienst zoo goed mogelijk fe ma? ken. De havens te den Bommel en Nu* mansdorp zijn in goeden staat gebracht, zooals dit wordt vereischt. De boot oveit^ treft onze stoutste verwachtingen. Dit alles vond u.. eigen middelein plaats. Hier worde verwezenlijkt, hetgeen de Rot* terdamsche Kamer van Koophandel in haar adres d.d. 27 Juni 1935 aan den Minister van Waterstaat schreef, n.l. dat zij wenschte voor Flakkeeeen goed ingerichte veerdienst met lage tarieven. Met genoegen kan de stichting op haar werk terugzien. Zij zief thans in vervulling gaan hetgeen zij voorstaat, n.l. een Oos* lelijke dienst voor Brabant en de daarachter gelegen streken en een dienst met het vaste land van Zuid*Holland. Zij heeft het ver* trouwen, dat het bedrijfsleven op ons eiland door deze beide diensten gebaat zal zijn en roept dan ook allen, wie|r belangstelling uitgaat naar den handel of de cultuur op ons eiland, op, mede te willen werken tot behoud en versterking van het verkregen resultaaL. De naam der Directie van dezen dienst is er borg voor dat alles in het werk zal worden gesteld om dezen dienst te doen slagen. Hiervoor is echter de hulp noodigi van de geheele bevolking van Flakkee in de eerste plaats en bovendien van allen die daartoe in staaf zijn buiten ons eiland. De Scichting, in nauw verband samen* werkend van de N.V. Reiederij van der Schuyt, en niets anders beoogend dan de opheffing van Flakkee uit haar isolejment, doet dan ook een ernstig beroep op U alleri om deze medewerking te verkenen; verleen dan ook Uw moreelen en daadwerkelijken steun. Het particulier initiatief en kapitaal brach* ten hier weer een groot sfuk werk tot stand, hetwelk moet worden gewaardeerd. Gezorgd moet worden dal deze groote of* fers niet tevergeefs werden gebracht Ik wensch de heeren Directeuren der N.V. Reederij van der Schuyt van harte geluk met de bereikte resultaten en danken wij hen tevens, zeker ook namens de in* woners van Flakkee, voor hef vele goede dat ons gebracht is in de veerverbinding Flakke,e*'Noord*Brabianf. Wij zijh over* tuigd, dat Flakkee dit op prijs weet sfe stellen en weinschen U toe, dat de ver* wachtingen, welke Gij U stelt inzake den nieuwen dienst den BommelNumansdorp, in vervulling mogen gaan. Moge deze dienst zich op dezelfde wijze krachtig ontwikkelen als die in het Oosten en het bedrijfsleven op Flakkee het nut ervan ervaren. Ook de inwoners van Flakkee wenschen wij geluk met dezen nieuwen veerdienst. Wij zijn, wal het verkeer aangaa^t, heusch niet verwend en weten elke goede verbetef' ring op de juiste waarde te, schatten. Alle middelen moeten worden aangewend om het bedrijfsleven te steunen, voornamelijk in een zeer zorgvollen tijd als wij) hebben, doorgemaakt en waarin wij thans nog ven* keeren. De lijden zijn voor velen nog zorgvol en moeilijk, doch laten wij paraat zijn om alles te doen wat bevorderlijk kan zijn voor den wederopbloej. Moge deze nieuwe veerdienst onder Gods zegen daartoe bevorderlijk zijn. Ik heb gezegd. Na deze rede, die niet weinig applaus ver* corzaakie sprak de Directeur der N.V. R«e* deriij v, d. Schuyt, de Weïed. Heer Verslet. In hartelijke bewoordingen dankte hij de' vorige sprekers voor hun gelukwensdhen; Van de verkeersbelangen van het eiland Gceree en Overflakkee had spr. veel studiei gemaakt; de rapporten der Commissie van Rlijckevorssel in 1930 en de commissie van Boeijen in 1933 waren rijk aan beschouwin* gen over deze materie, maar brachten ten* slotte niet wal tol de econ. ontwikkeling der streek gewenscht was. Veiel heeft er altijd gehaperd en het is spr. een raadsel, dat ondanks de geweldige offers die zlijn gebracht, het vervoer van en naar het eiland zoo achterlijk is ge?? bleven, en ook, dat ondanks het isolement de streek tot bloei is gekomen. De aandrang, de insipiratie tot verbeterina van verkeer is tenslotte uit de streek 'zelr gekomen; de Stichting kwam in contact met onze MaatsChapiplij, die niet heeft ge* schroomd zonder steun, zonder subsidie!» geheel uit eigen middelen, een vervoergelei* genheid in het leven te roepen, die nw sinds 1935 aan dei z'ijde van Brabant, een geheel nieuw verkeer heeft ontwikkeld. Die bevolking heeft er op gereageerd, de pers uitte Waardeering, de goede weg bleek inge* slagen. Dat was de eerste stap. Hier wordt thans de tweede gedaan, een veerdi nst BommelNumansdorip, waarvan hij' hoopt dat ze eveneens zal slagen. De keurige rondom liggende Rijkshavens zyta voor ons gesloten. Wiij hebbten ons een eigen weg moeten graven, de modder moeten weg* mooren, Wij) hopen ons in ons eigen ge* maakt huis thuis te gevoelen. Het risiico Wordt niet onderschat maar anderzSjds is er het volle vertrouwen, dat ook dit veer een ■wielslagen zal worden. (Applaus) Spr. dankte voorts voor de verwelkoming met muziek en vlaggen en ook voor de vele geluk'* wemschen. Daarna werd het woord gevoerd door den heer J. B r a u t i g a m wefhouder van R'o'tterdam welke de beteekenis van deze nieuwe dienst schetste, niet alleen als een locaal, maar ook een Rotterdams' belang, waardoor stad en land nader tot elkaar zouj» den worden gebracht. Namens het ge* meentebfestuur van Rotterdam btacht hij zijn wenschen over. Als afgevaardigde van de Kamer van Koaphajidel sprak de heer Van Gelder* ma Is en. H'ij wensdhte de Stichting en de Reederiyi geluk met deze nieuwe verkeprs'» verbinding- Spr. zag a,an foord ook enkele b^urfsohipipers, die missdhien in de^ bbo* ee|n ernstige concurrent zien. Verbietering valn het vervoersweze.n, zal door ontwikke* ling van handel echter, de helaas te weinig beladen motorb'ooten weer vol van en naai Rotterdam doen gaan. Hoe b'eter de ver* binding, des te grooter ontplooiing van het maatschappelijk leven. De vertegenwoordiger van de Kon. Shell boodt eveneens z!j'n gelukwensohen aan en zeide dat de Koninklijke steeds op de üres stond voor het iparticulier initiatief. Vervolgens sprak de vertegenwoordiger der A. N. W. B., welke 'wees op de grootere mogelijkheid van toerisme naar het eiland. Namens de bevolking van Goeree en Overflakkee vertolkte Dr. Oosthoek de b^llijdschalp over het nieuwe veer, waarna een dric'werf hoerah werd uitgebracht oip hed Prinselijk Wicht Beatrix en op de veerboot ..Beatrix". De rentmeester van de Ambaohtsheerlijk* heid „Cromstrij'en" de heer VI ie lander Jr. wees op de medewerking, die is ver* leend, dat de Reederij v. d. SChuyt hun gronden heeft gekozen voor aanlegplaats. Spr. wenscht de Reederij een gehikkige ex»* ploitatie toe. VAART NAAR NUMANSDORP EN DINTELOORD. Hierna Werd de steven gewend naar Nu* mansdorp. Als geleideschip voer in de om* geving het vlaggeschip der Reederij', de pas* sagiersstoomboot Prinses Juliana. Bij de technische proëfvaart hebben wij reeds een en ander over het schip medie*! gedeeld, doCh kunnen er nog het volgende aan toevoegen. i Het schip is in 1926 op de werf Piet Hein van de N.V. Schram en Zonen te Bolne^ gebouwd voor Duifsche rekening. Toen de betaling echter misliep heeft de werf het schip teruggenomen en jaren lang heeft het als wïj ons niet vergissen te Papen* drecht opgelegd gelegen. Qp de werf van de firma Boele is het daarna gemoderniseerd in opdracht van de nieuwe eigenaresse, do Reedeiij v. d. Schuyt te 'Rotterdam. Er is o.a. een kiel aangebouwd, wat het schip, in verbiand met de sterke slroomingen, welke in het Haringvliet kunnen optreden wel inag hebb'en, en, teneinde de 'bestuurbaar* heid te vergrooten is een bSalansroer aange* Üracht De Prinses Beatrix is 37 meter lang en 12.11 meter breed. Het schip kan 24 iperso* nenauto's bevatten; 80.000 kilogram deklast varen en 380 passagiers herbergen. 'Het is vcoizien van twee Dieselmotoren van '250 P.K. en een afi^onderlijken motor voor de aandi'ijving van de dynamo voor de eledri* sche verlichting. Met stroom mee kan het den overtocht in drie kwartier maken, tegen stroom duurt d« reis een uur. Het schip heeft een groot, breed, iplat dek, waar de auto's gemakkelijk kunnen oprijd den, door middel van zware klepipen, welke in den zijwand worden neergeslagen op de aanlegiponton. Van deze ipontons voeren bruggen naar den vasten wal. AAN BRABANTSCHEN WAL werd aangelegd in de haven van Dinfelsas, Waar Burgemeester Van Campen van Dintelcord in een korte speech de heerlijk* heid sdhetste van Brabants schoone dreven, ook al ligt er dan in Brabant een Ossi Spr. bracht de Reederij v. d. Schuyt hulde voor wat iij in 3 jaar lot stand bracht tusschen Flakkee en Brabant en wenschfe ook deze nieuwe dienst alle goeds toe. Het gezelschaip voer daarna naar de haven van Numansdorp waar Burgemeester De Zee .uw hulde bracht aan het initiatief der Reederij' v. d. Schuyt en haar energie* ken Directeur. Ook daar waren vlaggen en verwelkoming met muziek. Bij de terugkomst in de haven van Der\ Bommel was weer een talrijk publiek aan* Wezig. Wel een bewijis, dat er voor deze dienst groote belangstelling bestaat. Moge nu kosten nog moeite zijn ge* spaard, een goede verbinding tot stand te. brengen, het publiek loonen deze daad. werkelijk te apprecieeren ^^-^sa^s^^aiiil IIIHIHINWIIIWtlMltllWIWa^ s Eerste Flakkeesche fabriek van Bouwmaterialen en Betonwerken. g MIDDELHARNIS. De onvermengde margarine is deze week verkrijgbaar bij Adriaantje Krijger, Zandpad. Bij den agent der arbeidersbemiddeling stonden Zaïerdag 130 personen als werkloos ingeschreven waarvan 13 zeevisschers, 3 sla* gers, 16 bouwvakarbeiders, 16 transport^ arbeiders, 65 landarbeiders, 2 broodbakkers, 8 thypografen, 2 metaalbewerkers en 5 van andere vakken. Hiqrvan zijn 102 personen geplaatst in de Centrale Werkverschaffing. Mej. A. Rielmulder is naar hel Zie* kenhuis te Dirksland vervoerd om aldaar een operatie te ondergaan. De uitslag van de aanbesteding voor het bouwen van 2 galarijen in de Ned. Herv. Kerk: Smidswerk G. Nieuwland f875 A. Witvhet f 763.— P. Pievit f 820.— Schilderwerk J. Vermaas f 471.80; Kr. van der Sluis f 461.25; B. van Donge f468.— Metselwerk A. J. Dijkers f1780.— D. van der Waal f1740.— H. J. Boeter f1749.— L. Buurveld f1722.— A. Boeter f1798—; Timmerwerk G. van Eek f2413.L. Sta* pel f2423.— P. Boeter f1920.— J. van der Wende fi 1929.—C. Kroos f 192.0— Het werk is nog niet gedund. SOMIMELSDIJK. Bij den Agent der Arbeidsbemidde* ling dezer gem<^ente stonden 1.1. Zaterdag 141 werkloozen ingeschreven, terwijl 30 per* sonen in de Centrale Werkverschaffing wa* ren geplaatst. Door den landarbeider W. de Wit werd in een van zijn fuiketh in he't Ha<- ringvliet een wolhandkrab gevangen. Gedurende het Ie kwartaal 1938 wer* den ter gemente*secretarie 37 aanvragen in* gediend tot het doen van huisslachting. Wederom is bij het vee van een land* bouwer onder deze gemeente het mond*'en klauwzeer geweken verklaard. Thans komt nog 1 geval in deze gemeente voor. Van Woensdag 20 t.m. Zaterdag 23 April a.s. zullen vanwege het verband Mon* den der Maas van den Bijzonder Vrijwil* ligen Landstorm schietwedstrijden wtsrden gehouden in hotel Meijer te Middelharnis. DIRKSLAND Door den timmerman P. v. d. Tol is ingevolge de Hinderwet vergunning gei* vraagd tot het oprichten van ee|n timmer* manswerkplaats voor in te plaatsen electroi* motor van 4 P.K. in een pand aan het Achlerdorp, plaatselijk geme[rkt A 120. Op Dinsdag 19 April a.s. des v.m. 10 uur zal ter secretarie gelegenheid worden gegeven tot hqt inbrengen van bezwaren tegen inwilliging van dat verzoejSc. Over 1937 werd door de Boieïenl* leenbank alhier uitbetaald aan tarwegelden i 105366.voor de Landbouw Crisis Or* ganisatie f 1165.en voor steun „Kleine Boeren" f 2055.—. HERKINGEN. Als gevonden voorwerp is bij de gem. politie gedeponeerd een Lipssleutel. Door den Burgemeester dezer ge* meente is tegen Donderdag a.s. des v.m. 10 uur een Openbare Raadsvergadering be* legd. Door de gemeente politie is tegen een zekere W. en O. van Dirksland pro* cesverbaal opgemaakt, wegens het zich be* vinden op verboden terrein, n.l. aan de steenglooiïng van den zeedijk. Met de verbouw van de woninjg vaii> den heer A. van Overbeeke is een aanvang genomen. De goedkoope margarine, bak* en braadvet is thans verkrijgbaar bij den winkej* lier H. Munters. MELISSANT Op de j.l. gehouden schietoefeningen van de B.V.L. behaalde P. J. Groenendijk met 50 punten de wisselbeker. Donderdag 14 April, 's avonds van 6.308.30 uur schietoefeningen der B.V.L. in de Chr. Sdliool. Naar wij vernemen, heeft L. v. d. Baan een woonhuis onderhands verkocht aan A. Grottenhfoer". STELLENDAM. Tol leider van de luchtbèschermings*! dienst a.hier, is benoemd de gemeente*s.ecre* tatis de heer P. v. d. Broek. i Vorige week vingen de garnalenvis* schers per vaartuig van 200 tot 250 k.g, garnalen. GOEDEREEDE. Bij de gehouden schietoefeningen der B.V.L. zijn de volgende punten behaald: H. Sandifort en A. de Ronde 93; J. Roo en Kr. Heerschap 88; T. Breen 87: J. v. d. Laan 86; K. Hoek, J. Troost en N. over* beeke en J. de Keijz'er 85; T. van Dam 81.' Bij den Correspondent der arbeidsbe* middeling staan nog als werkloos ingeschre* ven 45 landarbeiders en 3 visschers. I)e gatnalenvisschers vingen vorige week van 5060 k.g. garnalen per dag en per vaartuig. De zeevisschers besomden van de f 140270 aan versche visch. Vorige week hadden 3 schipipers het ongeluk blij het uitoefenen van hun bedrijf nog schade aan hun vischtuig te bekomen n.l. A. V. Heest f60, T. Grinwis f40 en A. Redert f 30. Voor het verrijden van grint naar vefsChillende polders alhier was laagste in» schilijver dhr. v. d. Heuvel van Ouddorp voor f 0,29 per kub. Meter. De heer M.. Troost heeft aanbesteed het lossen en verrijden van 150 ton eier* kolen. Laagste inschrij'ver was voor het lossein J. Tanis voor f 0.52 per ton en voor het verrijden den landbouwer D. San* difort voor f 0.25 per ton. OUDDORP. KORTRIJK, 9 April. Cichorei. De markt is weder kalm geworden, zoodal er geen nieuwe schommelingen in de notee* ringen te bespeuren waren. Men noteeiJl 94 fr. voor disponibele koopwaar en 99 fr. voor den volgenden oogst. Bij* dezen prijs zal voorzeker meer gezaaid worden, dan eerst gedacht werd. i Werd eenigen tijd geleden in de zaJmweer een zalm van 19 pond gevangen thans had de visscher H. Mierop het buiten* kansje een zalm van nie* minder dan 34 pond te vangen. Dcor Mevr. Treurniet, welke naar Indië vertrokken is, is het aan haar in eigendom toebehoorende landhuis „De Brem", staande en gelegen in den Polder het Oude Nieuwland onderhands verkocht aan den heer Simons, wonende alhier. Bij' nadere beschikking is de datum, ten aanzien van de a.s. herhalingsoefening £en gewijzigd. De dienstplichtigen van de lichtingen 1927 en 1928 van de regimenten Grenadiers en Jagers en de Infanterie zul* len inpiaats van op 5 Sept. a.s., op 10 October a.s. onder de wapenen moefeni komen. NIEUWE TONGE. Het dochtertje van de;n heer J. C. V. d. M. alhier, kwam zoodanig met haar autoped te vallen, dat e;en nagel geheel van haar vinger werd afgescheurd en zich onder medische hulp moest stellen. Van den heer Ding. Visser alhier, stierf j.l. Zondag een varken. Het cadaver is door de ophaaldienst van het destructie^ bedrijf te Overschie: weggehaad. Gevonden een fietsplaatje. Inlichtin» gen bij den gemeente veldwachter,

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1938 | | pagina 2