CHQWCCKBIADÖpGED.GQ0nD5IAG vöönöEZUID-HOLLEnZCCUWSCHC EILATIDEn N.V. UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „EIUNDEN-NIEÜWS" Ouderavond Christ. School te Sommelsdijk 10e Jaargang WOENSDAG 23 FEBRUARI 1938 Ko.: 016 Dit Dummer bestaat uit 2 bladen. Kou gevat en rillerijS, WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN' 18e jaargang De Reorganisatie der Ned. Hervormde Kerk. IIAIIDEII-IIIEIJllUS Advcrtenticpröa 20 cent pet regel. Rtdames 40 et.; Dienst* aanvragen en aanbiedingen van 1—6 regels 80 et.; Boek«aan« kondiging 10 cent per regel Contracten belangr<jk lager. UITGAVE VAN Gevestigd te Middelhamis e Prins Hendrikstr. 122 C Giro 167930 Postbox 8 TeL 17. Abonnementspr^s 85 cent per 3 maanden h^ vooruitbetaling. Verschgnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per weck. Afzonderlykc nummers S cent Buitenland 8 gulden per jaar v^. De Richtingie(n. Na de bespreking van de heterodoxe of viijzinnige richtingen, waartoe de Evangeli=' sche en de moderne worden gerekend, ko=» men we thans tot de orthodoxe of rechtzin'* nige groepen, waaronder worden begrepen de ethischen, de confessioneelen en de gerei» formeerden. Kunnen we de modernen met de Groningers de linkerzijde noemen en de confessioneelen met de gereformeerden de rechterzijde, de ethische richting kan met recht betiteld worden als de centrum^partij, de partij van het midden. Ongeveer gelijk met de opkoms; van het modernisme is zij ontstaan, dus omstreeks 1850. Haar theol'o* gie is in hoofdzaak ontleend aan geïmpore= te^de philosophie en religie; Alexandre Vinet, een Zwitsersch godgeleerde en Schlei» ermacher, een Duitscher, hebben in vele op* zichten hun geiestelajk stempel op de ethische richting gedrukt. In ons land weid Chante" pie de la Saussaye door de gedachten van Vinet behoord en zoo werd deze één der scheppers van de ethische theologie, welker grondstelling is, dat de dogmatiek' moet worden opgebouwd op de grondslag van de ervaring der Christelijke gemeente. Daarom is de leer niet de hoofdzaak, doch helj levdn. De eerste werd zelfs zoo secundair geacht, dat, al behielden de ethischen enkele kenmerkende stukken van het Christelijk gel'oof zooals de godheid van Christus, zij daartegenover vele andere verwerpen, met name het dogma der Uitverkiezing. In de Gereformeerde Confessie kunnen zij zich derhalve niet vinden. Voor de gereformeerd' den in Gods Woord uitgangspunt en norm der theologie, voor de ethischen de Christen zeïf. Zü doep tekort aan het gezag der Schrift, üaar zij eveinals de modernen aan Schriftcritiek doen, aldus de menschel'ijke we* tenschap stellende boven Gods Woord. De links^ethischen als prof. Cramer §aan hierin het verst en verschillen weinig van de rechts' modernen. Dit verschijnsel van schier onge»» merkt ineenvloeien der richtingen doet zich ook bij de andere partijen voor; zoo zijn er rejdits'ethlschen, die zich practisch in wei» nig onderschelden van links^confessioneelen en gereformeerden, die zonder bezwaar in theologisch en kerkrechtelijk opzicht tot de Confessloneielen kunnen worden gerekend. De theplogie der ethischen is vaag en onbelijnd, niet Schriftuurlijk in gerefop» meejrden zin. Zij verwerpt de leer van de vobtrekte onmacht des menschen en van de praedestinatie en predikt de vrije wil en een algemeene verzoening. Alle tegen^» steljlingen wil zij verzoenen en in een hoo* gere synthese oplossen: geloof en weten" schap, Arius en Athanasius, Pelagius en Augustinus, modernisme en confesslonahsme. Vooral onder de meer intellectueelen telt deze richting haar aanhangers; het eenvou* dlge volk prefereert een duidehjke, heldere en scherp belij'nde prediking. Intusschen he^ft zij zeer veel invloed uitgeoefend in het kerkelijk leven; zij bezetten zeker 500 predikantsplaatsen en in de Synode hebben zij meestal ongeveer 6 vertegenwoordigers; mannen als Chanteple, Beets, Valeton, Dau» banton. De Visser behoorde tot haar. Thans zijn haar voornaamste vertegenwoordigers prof. Obbink, Brouwer, Slotemaker deBruï* ne, de Zwaan en Scholden. Overgaande tot de confessioneele richting, komen we tot de kerkelijke groepen, Hie zich, althans formeeï, op de' grondslag stellen van de Drie Formulieren van Eenigheid. Wij moeten echter direct de opmer^king ma* ken, dat er ook onder de confessionee](en groote verschillen voorkomen. 'Er zyn gere formeerden onder, die slecTits kenbaar zijn als confessioneel aan hun gezang, maar ook Kdhlbruggianen, halve ethischen en tegen* woordig ook Barthianen. Men kan dus de tegenwoordige contessïoneeïen niet op één ISjn stellen met die van 1860; in theologisch opzicht niet, omdat degenen, die In 1864 met Groen van Prinsterer de Confessioneele ver* eeniging stichtten, op de grondslag der Geref. béiijaenis stonden en voor een gïoot deel met Knijper de strijd voor Kerkherstel strediein, die uitljep op de Doleantie; in kerkrechtdiijk opzicht niet, omdat de Groe* niaansche en Kuperiaansche Confessioneelsn de juridische oplossing der kerkelijke kwestie voorstonoen, weüke door Dr. Hoedemaker werd afgewezen en waarvan "blijkens zijn boek „De richtingen in de Ned. Herv. Kerk" prof. Haitjema evenmin iets weten wil. Hij stdt zich aaar tegen Groen en meent, dat de confessioneel*kerkelljke opvattingen van Hoedemaker een geheel nieuw begin betee* kenep. Na 1890 Is de Confessioneele Vereen nlglng meer en meer de incarnatie geworf< deu' van het reorganisatie*streven, eerst in de zin van Hoedemaker, doch thans heeft( zij naar onze meening ook diens idealen la* ten varen en propageert zij een reorganisatie, die zal blijken te zijn de dood voor het ware, ger^formeerd*kerkelpjk leven. Dat zij dit doet. Is een bewijs te meer voor de stelling, dat de Confessioneele Vereeniging van nu een amalgana is van allerlei geestelijke nu* ances tusschen gereformeerd en ethisch in, maar waarin in ieder geval voor de Con' fessie, waarmee zij prijkt tot in haar naam, geen plaats is. Oorspronkelijk was dus de Conf. Veree* niging een waarlijk Gereformeerde organlsa' tie. Toen zij meer en meer ging verwateren, bleek het echter noodig de Geref. elemen* ten inde Hervormde Kerk'zeljfstandig te or* ganlseeren en werd in 1906 de Geref. Bond opgericht. Inderdaad is er tusschen de Con* fessioneelen en Gereformeerden zooveel ver* sohil het blijkt ook me'er dan eens bij kerkelijke verkiezingen dat samengaan onmogelijk is. Wat de prediking betreft, de eersten gaan meer uit van het verbond der genade, bezegeld in de Doop, de laat* sten houden vast aan de uitverkiezing. Niet in straffe wetspredlking en de strenge elsch van wedergeboorte, maar In de aanprijzing van Gods liefde, en genade en het geloovig aanvaarden daarvan zoeken zij hun kracht. Daarom zijn de Contessloneelen in de pre* diking zeer voorwerpeBjk en meer Evange* Ksch gericht en een onderscheidenlijke predi* king moet men van hen niet verwachten. Eén hunner heeft het verschil wel eens zoo uitgedrukt: de geref. houden meer van de strengCi Dordtsche leerregels dan van de milde Cate;chismus, de conf. juist andersom, hierbij echter een ongeoorloofde tegenstel* ling makend tusschen deze beide Belijdenis* schriften. Heiel velen onder hen hechten inee.r waarde aan artikel 36 dan aan het stuk der praedestinatie. Voorts is een kenmerkende eigenschap der Confessioneiel)en, dat zij gaarne een gezang zingen uit de bundel van 192. In het ker* keljijk leven blijkt meermalen, dat zij daaraan zeer groote beteekenls toekennen. Het meest wordt de tegenstelling tusschen Conf. en Gere|f. echter openbaar in de kerkelijke politiek. De eersten staan een belijdende volkskerk voor, verkregen door reorganisatie der S.O., wat naar onze meening een con* tradictlo in termlnés is; zij houd^ gaarne alles bijeen en om hun geliefde volkskerk te behouden, steunen zij practisch meestal de Syn. Organisatie, omdat zij wel begrij* pen, dat als deze vernietigd wordt, hun volkskerk meide te gronde gaat. Hierop gaan wij echter nu niet verder in, daar we nog getegenheid te over zullen hebben deze kwesties breedvoerig te bespreken. De confessioneele groep in de Hervormde Kerk bezet ongeveer 450 predikantsplaat' sen en heeft 4 of 5 vertegenwoordigers in de Synode. Soms is er ook één gereformeerde lid der Synode, afgevaardigd door het Pro* vinciaal Kerkbestuur van Gelderland of Utrecht. Verder kunnen dezen het niet brengen, daar zij in het geheel slechts over 220 predikantsplaatsen beschikken. De Geref. groep in de Hervormde Kerk is dus" in verhouding tot de andere klein en zwak. Toch is zij de 'eenlge, die historisch recht heett In de Kerk der Vaderen, omdat zij zich onvoorwaardelijk stelt op de basis van het reformatorisch beginsel, anders ge* zegd, van Calvijn's Institutie, van de vol* ledige Belijdenisschriften en onverkorte for* muteren. 'Wij behoeven hierop niet verder in te gaan. Op o.ns efjl'and Flakkee, dat op een enkele uitzondering na overal in de Hervormde Kerk de Gereformeerde Belijde" nis is toegedaan, is verder commentaar over* bodig. Wij moeten echter ook hier we« de opmerking plaatsen, dat er onder de Ge* reformeerden of hen die zich zoo noemen, groot verschil is. Aanvankelijk kwam dit, toen in 1906 de Geref. Bond werd opge* richt door Prof. Vlsscher, ds. Gewin, dr. de Lind van Wijngaarden en ds. van Grieken nog niet tot uiting. Langzamerhand echter kwam de Gedeformeerde beweging door de eigenaardige toestanden aan de universiteiten en door de loop der kerkeUjke actie In een stadium, dat zeer bedenkelijk moet worden geacht. De studenten werden opgeleid door Geref., maar ook door ethische of zelfs moderne professoren en het was een wonder Gods, indien zij na zulk een „leiding" nog als waarUjk Gereformeerd predikant in de gemeente kwamen. Daarbij kwam, dat de Geref. Bond al spoedig onder het presi' dlum men kan ook zeggen de dictatuur kwam van ds. van Grieke|n^ die door zijn verbroedering met de andere richtingen de Geref. Bond in verkeerde richting stuurde en haar practisch in confessioneel vaarwater bracht. Het meiedoen met de reorganisatie en met Kerkherstel, de politieke samenwerk king met de mannen der Dolfcanfje, dat i alles heeft een funeste invloed gehad op 1 de Geiref. Bond. En toen een man als ds. <Woelderink, die meer Remonstrantsch dan j Gereformeerd Is, ryn theorieën ging uiteen^ Bzettetn in het blad, dat de vriend van de 5 Waarheid zegt te zijn, bleken de gevaren, die het Geref. volk van deze leiders be* dreigen, steeds toe te nemen. Zoo is er ook hier een groote verwarring als in alle andere kerkeljijke partijen en staan de richting* Van Grieken en de richting*Visscher gods* dienstig en kerkelijlc lijnrecht tegenover el* kaar. Men mene niet, dat deze tegenstelling alleen haar oorzaak vindt in persoonlijke of politieke kwesties, ook zelfs nog niet uitslfji.tend in het verschillend Inzicht in de kerkelijke problemen; zij wortelt in de grond der zaak in theplogischc verschil* punten. Wie de Waarheids vriend én het Geref. Weekblad leest, zal zich daarvan gemakKeliijk kunnen overtuigen. Al deze richtingen nu, welke wij slechts zeeT beknopt konden bespreken, met hare tallooze nuanceeringen in godsdienstig op* zicht en met haar consequenties voor het politieke leven, zij worstelen alle in de Syn. Organisatie om de macht of om haar be* staan. Lange tijd is de moderne richting in de Synode! oppermachtig geweest en hoewel zij thans minderheid is, beschikt zij nog over een groote macht. Tlians zijn het de ethischen, die practisch de Hervormde Kerk regeeren, doorcbt zij op de wip zitten tusschen rechts en links. Confessioneelen en ethischen samen beschikken over de meer* derheid. Zijn zij het eens, dan kunnen zij van de Hervormde Kerk een Kerk der middengroepen maken en de rechtsche en llnksche radicalen gereformeerden en modernem onschadelijk maken. Bij de beoordeeÜng van het Reorganlsatie*ontwerp moet men dit laatste niet vergeten. Zoo vertoont de Kerk het schouwspel eener voortdurende agitatie der partyen, die, al|le in haar boezem kampen om te bestaan en zich te handhaven tegen de gevaren, waarmede zij elkander bedreigen. Men sirigdt om zeteb in kerkeraden, kiescolleges en kerkvoogdijen, om predikantsplaatsen en om de meerderheid in de Kerkelfjke besturen. Met name in Friesland, waar rechts en Onks ongeveer tegen elkaar opwegen, is bijwijlen de strijd heftig. De provincies Drente en Groningen zijn in meerderheid modern, Zee* land ethisch, terwijl in Zuid*Holland en Utrecht de confessloneel'an met de gere* formeerden samen sterker zijn dan de an* deren. Door de loop der tijden veranderen de verhoudingen echter wel eens. Zoo zijn b.v. de laatste 40 jaar geheele streken van modern gereformeerd geworden: Flakkee, de Veluwe, de Alblasserwaard, Het omge* keepde doet zich zelden voor. Doch hoe ook de ve|rhoudlngen zich soms mogen wijzigen, uit de cijfers blfjkt, dat van de 1650 predikantsplaatsen thans de modernen, evangelfischen en ethischen er samen bijna lOOO bezeltten. Het is van befeng dit te weten in verband met ons onderwerp, daar leder kan begrijpen, dat In zulk een situatie van een herstel der Kerk in belijdende zin, zooals de reorganisatie zou moeten bren* gen, geen sprake kan zyn. (Wordt vervolgd.) zwaar in hoofd en ledematen, grieperig? „Myidiardtjes" herstellen U hiervan snel en goea. (Het zijn hartvormige cachets.) 12 stuks 50 et., proefdoosje 2 stuks 10 et. ZAAK OUD«BURGEMEESTER VAN OUDDORP. Uitspraak van het Haagsche I Gerechtshof. Vrifeesproken van omkoopbaarheid. Het Haagsche Gerechtshof wees heden arrest in de strafzaak tegen den oud*burge«' meester van O u d d o r p, den 46*jarigen G. J. F. G. du Si.; die wegens verschillende, knoeierijen in zijn functie van burgemees«» ter gepleegd, 'door de Rotterdamsche Recht* bank veroordeeld is tot een gevangenisstraf van zes maanden, van welk vonnis de procureur*generaaI bevestiging heeft ge* vorderd. Verscheidene gevallen van omkoop* baarheid en verduistering waren aan hem ten laste gelegd. Het gerechthof heeft het vonnis van de Rotterdamsche Rechtbank vernietigd en, opnieuw recht doende, den oud*bur* gemeester ook vrijgesproken van omkoopbaarheid in 3e zaken Pljf en Tanis en van verduistering van aan hem afs ambtenaar toevertrouwde gel* den. Wegens verduistering (niet als ambte* naar) legde het gerechthof een voor* waardelljke gevangenisstraf van twee maanden op, o.m. overwegende, dat verdachte inmiddels zijn ambt als bur* gemeester heeft verloren, dat de verduis* tcringen reeds geruimen tijd geleden gepleegd zijn en dat uiteindelijk door die verduisteringen niemand schade heeft geleden. T)E GEZONDHEIDSTOESTAND! VAN PRINSES JULIANA EN VAN PRIN^ SES BEATRIX. SOESTDIJK, 21 Febr. - Het communi* qué van Dr. J. de Groot van heden luidt: De gezondheidstoestand van H.K.H. Prln* ses Juliana is thans volkomen normaal. Het kraambed heeft ook verder een geheel on* gestoord verloop gehad. Hare Koninklijke Hoogheid voelt zich zeer goed en heeft heden reeds eenigen tijd in de buitenlucht vertoefd. Hiermede is het laatste medische bulletin over H.K.H. Prinses Juliana verschenen. De medische zorg voor H.K.H. Prinses Be* atrix is verder opgedragen aan Dr. Carstens, kinderarts te Utrecht. Deze heeft na onder*» zoek kunnen bevestigen dat de jeugdige Prinses een volkomen gezonde baby is. De voeding, welke een geheel natuurlijke is, gaat volkomen naar wensch. Prinses Beatrix heeft aan het einde der eerste week het gehoor.* tegewicht, dat 3450 gram bedroeg, reeds over* schreden, terwijl de wekelijksche toename in gewicht boven het gemiddelde Is gebleven. Prinses Beatrix weegt thans 3930 gram. Soestdijk, 21 Febr. 1938. Dr. J. DE GROOT. Vifi^agavond half zeven werid in de Chr. Sdiool alhier de jaarHjksdhe ouderavon/d' gehouden. Wegens familie*omstandigheden was die Voorz. de heer Mol afwezig, waaromf de 2e Voorz. dhr. M. v. d. Boom Üe vergadering opende door te laten zingen Ps. 119 84. Vervol|;ens las hlif Ps. 119 97—120 en ging voor in gebed. In zïjn openingswoord heette hli| del tal* rijke opgekomenen welkom, inzonderheid de sprekers Ds. Bout, van Rotterdaart, Ds. Laman en dhr. Koppelaar van MW^dielharnis. Spr. schetst het voorredht, dat alen nog in gezondheid mogen opkomen en memloreert het schielijk overlijjden van het oud*bestuurs lidl de heer P. Kieviet. Verder beziet hlij' hoe; in Rusland en Duitschland Gojd geweerd wordt uit de scholen en wlijst op de genade Gods, dat hier die kinderen nog naar het eeuwig Getuigenis worden onderwezen, daar bSj lettende op de ^ewiohtvolle taak van de onderwtyzers. Dan verkrfggt Ds. H. BOUT, Ned. Herv. Pred. te Rotteridam het woord, welke een gedeelte voorleest uit Ps. 78, speciaal het motto dat Groen v.' Prinsterer schreef in zlijn Handb. der Vad. Gesdh. „wïj zullen het niet verbe*gen vcvor de kinderen enz. Wanneer Z.Eerw. zal spreken over de heilige roeping tegenover de kinderen inl verband met psalm 78, herinnert Mj alle-* eerst aan de levensgeschiedenis van het volk van Israël, aan wie de sterkheid, de trouwj de onverwinbre krachten des Heeren zoo zijn betoond. Dat alles ligt besloten in de heerlijkheid van het WcKjrd, waarvan Cal* vijn zegt, dat het zóó is beschreven, dat het voor de kleinen toegankelijk is. De Ouders gaven het oudtlyds door aan de kinderen met welk doel? om de loffelijkheden des 'Heeren niet te vergeten. Wiji zulten hef niet verbergen, ook niet op sdhool: wijl zul Ah onzen mond open doen, d'ei naam des. Heeren niet verzwïjgcn 'dat is de heilige roeping t.o. de kinderen. Spr. citeert Bavinck, dat öp de OiikSers de plicht tot opvoeden berust. Tegenwooxdig is men met het heidensch ideaal bezield om dat te ontvluchten, dat de staat overal voor zor* gen moet ook voor de geestelijke en zedelyke vorming van het kind. Daartegenover zeggen wiy U blyft van ons kind af: ze zly'n van God! In idjen zin dan, zooals de Heere spreekt over' gansdh Israël. Een reine ziel is in dat kind gelea(d God kan die reinheiid eischen, yiji zullpn er verantwoordig van moeten doén^ wat w5ji met die kinderziel gediaan hebben. Het kind wordt' dbor vtel gevaren be* dieigd, lichamelijk, geestelyk en zedeUjk, aelfs vóór de gebotorte. Op dat terrein liggen dingen van diep4ngr5jpenkie beteekenis. Spr, zal niet uitweiden welke go<ldlelooze theo* liën er ziyn, die de liefldle verjagen het geestelijk leven tot een ruïne maken. Kinderen zyn een zegen. Groote gezinneiri ■z'iiii de beste oefenscholen. Tegenwoordig wil inea dat niet. ^r. kites' Tsort geleden PR0.1B-0205A een Duitsch boekje in handen, dat handelSe over een geboorte*staking. O pde omsl^ stond een flink kind, waardoor een streep was gehaald. Spr. beziet dan de eenheild die np^vdig is in 't gezin. Ook de sfeer die, z'ij( het niet gansch en al beslissend, toch heel veel beslist. Ook teekent spr. hoe op de lage hartstochten wordt gespeculeerd door vew koop van allerlei lectuur. Laten dej ouders daarop letten, ook welke krant ii\ de gezinnen komt. Let op wa,t gezaaid: wordt in de kinjdierziel. Onze kinderen altijd t^^i ons howdjen gaat neit. ,AIs ouders hebben Vyl ze wat mep te geven. 2üjt ge al arm, U kunt ze eeni schat nalaten, de schat van het onfeilbare Woord Gods, dat een kracht tot zaligheid bezit. De school wil daartoe eeni "behulpsejl zjn. Er is een school die zich aandient, ta onderwijzen in Chr. deugidien, "naar waar Gods Woord een verbbdien boek' is en van di Zaligmaker niet wordt gesproken. Christus wordt er doodgezwegen: naar het liberale stülsel, godsdienst in de binnenkamer. Is de liberale tijdgeest al niet ver doorgedrongen in de boeken die men leest, de krant, die op tafel komt? Zoo worden willige slachtoffers gemaakt voor hci socialisme. De duivel heeft nog een( kleine tijd, alles wordt op alles gezet, diat wt» vlaarover niet spreken. Spr. zet uiteen, dat zoowel thuis als op sc"hoof van dat woord gesproken dient te woijden. Dat de Oujjers dé kinderen niet kunnen regeeren ligt aan het „verblergen". Zeker, onze kinderen z5jn in zonden ontvan* gen en geboren, dat dienen zïjl te wojtJien voorgehouden, maar ook het heerlijk Evan* geile der behoudenis. Rudolf V. Reest heeft in het Gereft Mannenblad wel eens smalend gesproken over deze onze ouderavonden. Dat men daar alleen kwam met „wonderlijke verhaaltjes'' maar over de kradit van den Doop een di^ itUzwijgen bewaarde. ..Verder oreeröje hij in genoemd blad, dat de onderwüjizers,! do mannen des Verbonds het zoo moeilijk ha^l* den op de schooll! Zooveel woorden, zoo* veel dwaasheden! zegt spr. De dboip houxfcn Wij U wel voor, zal men' met dat merK* teeken van Christus meeloopen in de legieoar scharen van den Booze? Spr. wlljis,^ echter op het onderscheid der Verbondisbesdhou4 wing. Verder geeft spr. bewïjsmateriaal wai^ nuttigheid de kennis van Goidis Wooidi ver* mag dat de kin^djeren op school wordt b^i" gebracht. Op catechisaties komt het ondetr scheid tusschen de kinderen der Chr. en openbare s.hool maar al te well' uit. Chris* teiijk onderwijs is een conseiveerend element voor heel 'de natie. Voor onze Vaderen was; Gods Woord de kradht Spr. wïjist terug na^r Ps. 78. Béter dan onze kinderen rijn ze niet, gij Ouders hebt echter zóó; met Uw kinderen te wecken, als of ^ij in staat waardt hen zelf te kunnen befceeren, in de weten*i schap echter, dat ge het niet kun|t.'Hebt gü» geleerd U daarbij de verootmoedigen? JH zonden Uwer kinderen z!yn die Uwe en omgekeerd. De onderwijzers kunnen het slechts bjf het oor brengen. Wanhoop niet aaxu de vrucht, zonder zaaien, geen oogst. Dotor de beste opvoeders kan alleen een panotpticunt geschapen, het leven, de bezielende adifem zal van Boven moeten komen. Draagt daarom de arbeid der onjdleiVijzers met gebed. Veibeirgi het Woord niet, geef hun eei< sdhat mee. want „God vordert, dat de naneef eeuwen lang, Van kind tot kind, dit onderw^'s ontvang."

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1938 | | pagina 1