CHQWCCKBIADÖpGED.GQ0nD5IAG vöönöEZUID-HOLLEnZCCUWSCHC EILATIDEn
N.V. UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „EIUNDEN-NIEÜWS"
Ouderavond Christ. School
te Sommelsdijk
10e Jaargang
WOENSDAG 23 FEBRUARI 1938
Ko.: 016
Dit Dummer bestaat uit 2 bladen.
Kou gevat en rillerijS,
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN'
18e jaargang
De Reorganisatie
der Ned. Hervormde Kerk.
IIAIIDEII-IIIEIJllUS
Advcrtenticpröa 20 cent pet regel. Rtdames 40 et.; Dienst*
aanvragen en aanbiedingen van 1—6 regels 80 et.; Boek«aan«
kondiging 10 cent per regel Contracten belangr<jk lager.
UITGAVE VAN
Gevestigd te Middelhamis e Prins Hendrikstr. 122 C Giro 167930 Postbox 8 TeL 17.
Abonnementspr^s 85 cent per 3 maanden h^ vooruitbetaling.
Verschgnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per weck.
Afzonderlykc nummers S cent Buitenland 8 gulden per jaar
v^.
De Richtingie(n.
Na de bespreking van de heterodoxe of
viijzinnige richtingen, waartoe de Evangeli='
sche en de moderne worden gerekend, ko=»
men we thans tot de orthodoxe of rechtzin'*
nige groepen, waaronder worden begrepen
de ethischen, de confessioneelen en de gerei»
formeerden. Kunnen we de modernen met
de Groningers de linkerzijde noemen en de
confessioneelen met de gereformeerden de
rechterzijde, de ethische richting kan met
recht betiteld worden als de centrum^partij,
de partij van het midden. Ongeveer gelijk
met de opkoms; van het modernisme is zij
ontstaan, dus omstreeks 1850. Haar theol'o*
gie is in hoofdzaak ontleend aan geïmpore=
te^de philosophie en religie; Alexandre
Vinet, een Zwitsersch godgeleerde en Schlei»
ermacher, een Duitscher, hebben in vele op*
zichten hun geiestelajk stempel op de ethische
richting gedrukt. In ons land weid Chante"
pie de la Saussaye door de gedachten van
Vinet behoord en zoo werd deze één der
scheppers van de ethische theologie, welker
grondstelling is, dat de dogmatiek' moet
worden opgebouwd op de grondslag van de
ervaring der Christelijke gemeente. Daarom
is de leer niet de hoofdzaak, doch helj
levdn. De eerste werd zelfs zoo secundair
geacht, dat, al behielden de ethischen enkele
kenmerkende stukken van het Christelijk
gel'oof zooals de godheid van Christus, zij
daartegenover vele andere verwerpen, met
name het dogma der Uitverkiezing. In de
Gereformeerde Confessie kunnen zij zich
derhalve niet vinden. Voor de gereformeerd'
den in Gods Woord uitgangspunt en norm
der theologie, voor de ethischen de Christen
zeïf. Zü doep tekort aan het gezag der
Schrift, üaar zij eveinals de modernen aan
Schriftcritiek doen, aldus de menschel'ijke we*
tenschap stellende boven Gods Woord. De
links^ethischen als prof. Cramer §aan hierin
het verst en verschillen weinig van de rechts'
modernen. Dit verschijnsel van schier onge»»
merkt ineenvloeien der richtingen doet zich
ook bij de andere partijen voor; zoo zijn
er rejdits'ethlschen, die zich practisch in wei»
nig onderschelden van links^confessioneelen
en gereformeerden, die zonder bezwaar in
theologisch en kerkrechtelijk opzicht tot de
Confessloneielen kunnen worden gerekend.
De theplogie der ethischen is vaag en
onbelijnd, niet Schriftuurlijk in gerefop»
meejrden zin. Zij verwerpt de leer van de
vobtrekte onmacht des menschen en van
de praedestinatie en predikt de vrije wil
en een algemeene verzoening. Alle tegen^»
steljlingen wil zij verzoenen en in een hoo*
gere synthese oplossen: geloof en weten"
schap, Arius en Athanasius, Pelagius en
Augustinus, modernisme en confesslonahsme.
Vooral onder de meer intellectueelen telt
deze richting haar aanhangers; het eenvou*
dlge volk prefereert een duidehjke, heldere
en scherp belij'nde prediking. Intusschen
he^ft zij zeer veel invloed uitgeoefend in
het kerkelijk leven; zij bezetten zeker 500
predikantsplaatsen en in de Synode hebben
zij meestal ongeveer 6 vertegenwoordigers;
mannen als Chanteple, Beets, Valeton, Dau»
banton. De Visser behoorde tot haar. Thans
zijn haar voornaamste vertegenwoordigers
prof. Obbink, Brouwer, Slotemaker deBruï*
ne, de Zwaan en Scholden.
Overgaande tot de confessioneele richting,
komen we tot de kerkelijke groepen, Hie
zich, althans formeeï, op de' grondslag stellen
van de Drie Formulieren van Eenigheid.
Wij moeten echter direct de opmer^king ma*
ken, dat er ook onder de confessionee](en
groote verschillen voorkomen. 'Er zyn gere
formeerden onder, die slecTits kenbaar zijn
als confessioneel aan hun gezang, maar ook
Kdhlbruggianen, halve ethischen en tegen*
woordig ook Barthianen. Men kan dus de
tegenwoordige contessïoneeïen niet op één
ISjn stellen met die van 1860; in theologisch
opzicht niet, omdat degenen, die In 1864 met
Groen van Prinsterer de Confessioneele ver*
eeniging stichtten, op de grondslag der
Geref. béiijaenis stonden en voor een gïoot
deel met Knijper de strijd voor Kerkherstel
strediein, die uitljep op de Doleantie; in
kerkrechtdiijk opzicht niet, omdat de Groe*
niaansche en Kuperiaansche Confessioneelsn
de juridische oplossing der kerkelijke kwestie
voorstonoen, weüke door Dr. Hoedemaker
werd afgewezen en waarvan "blijkens zijn
boek „De richtingen in de Ned. Herv. Kerk"
prof. Haitjema evenmin iets weten wil. Hij
stdt zich aaar tegen Groen en meent, dat
de confessioneel*kerkelljke opvattingen van
Hoedemaker een geheel nieuw begin betee*
kenep. Na 1890 Is de Confessioneele Vereen
nlglng meer en meer de incarnatie geworf<
deu' van het reorganisatie*streven, eerst in
de zin van Hoedemaker, doch thans heeft(
zij naar onze meening ook diens idealen la*
ten varen en propageert zij een reorganisatie,
die zal blijken te zijn de dood voor het ware,
ger^formeerd*kerkelpjk leven. Dat zij dit
doet. Is een bewijs te meer voor de stelling,
dat de Confessioneele Vereeniging van nu
een amalgana is van allerlei geestelijke nu*
ances tusschen gereformeerd en ethisch in,
maar waarin in ieder geval voor de Con'
fessie, waarmee zij prijkt tot in haar naam,
geen plaats is.
Oorspronkelijk was dus de Conf. Veree*
niging een waarlijk Gereformeerde organlsa'
tie. Toen zij meer en meer ging verwateren,
bleek het echter noodig de Geref. elemen*
ten inde Hervormde Kerk'zeljfstandig te or*
ganlseeren en werd in 1906 de Geref. Bond
opgericht. Inderdaad is er tusschen de Con*
fessioneelen en Gereformeerden zooveel ver*
sohil het blijkt ook me'er dan eens bij
kerkelijke verkiezingen dat samengaan
onmogelijk is. Wat de prediking betreft,
de eersten gaan meer uit van het verbond
der genade, bezegeld in de Doop, de laat*
sten houden vast aan de uitverkiezing. Niet
in straffe wetspredlking en de strenge elsch
van wedergeboorte, maar In de aanprijzing
van Gods liefde, en genade en het geloovig
aanvaarden daarvan zoeken zij hun kracht.
Daarom zijn de Contessloneelen in de pre*
diking zeer voorwerpeBjk en meer Evange*
Ksch gericht en een onderscheidenlijke predi*
king moet men van hen niet verwachten.
Eén hunner heeft het verschil wel eens zoo
uitgedrukt: de geref. houden meer van de
strengCi Dordtsche leerregels dan van de
milde Cate;chismus, de conf. juist andersom,
hierbij echter een ongeoorloofde tegenstel*
ling makend tusschen deze beide Belijdenis*
schriften. Heiel velen onder hen hechten
inee.r waarde aan artikel 36 dan aan het stuk
der praedestinatie.
Voorts is een kenmerkende eigenschap der
Confessioneiel)en, dat zij gaarne een gezang
zingen uit de bundel van 192. In het ker*
keljijk leven blijkt meermalen, dat zij daaraan
zeer groote beteekenls toekennen. Het meest
wordt de tegenstelling tusschen Conf. en
Gere|f. echter openbaar in de kerkelijke
politiek. De eersten staan een belijdende
volkskerk voor, verkregen door reorganisatie
der S.O., wat naar onze meening een con*
tradictlo in termlnés is; zij houd^ gaarne
alles bijeen en om hun geliefde volkskerk
te behouden, steunen zij practisch meestal
de Syn. Organisatie, omdat zij wel begrij*
pen, dat als deze vernietigd wordt, hun
volkskerk meide te gronde gaat. Hierop
gaan wij echter nu niet verder in, daar we
nog getegenheid te over zullen hebben deze
kwesties breedvoerig te bespreken.
De confessioneele groep in de Hervormde
Kerk bezet ongeveer 450 predikantsplaat'
sen en heeft 4 of 5 vertegenwoordigers in de
Synode. Soms is er ook één gereformeerde
lid der Synode, afgevaardigd door het Pro*
vinciaal Kerkbestuur van Gelderland of
Utrecht. Verder kunnen dezen het niet
brengen, daar zij in het geheel slechts over
220 predikantsplaatsen beschikken.
De Geref. groep in de Hervormde Kerk
is dus" in verhouding tot de andere klein
en zwak. Toch is zij de 'eenlge, die historisch
recht heett In de Kerk der Vaderen, omdat
zij zich onvoorwaardelijk stelt op de basis
van het reformatorisch beginsel, anders ge*
zegd, van Calvijn's Institutie, van de vol*
ledige Belijdenisschriften en onverkorte for*
muteren. 'Wij behoeven hierop niet verder
in te gaan. Op o.ns efjl'and Flakkee, dat
op een enkele uitzondering na overal in de
Hervormde Kerk de Gereformeerde Belijde"
nis is toegedaan, is verder commentaar over*
bodig. Wij moeten echter ook hier we«
de opmerking plaatsen, dat er onder de Ge*
reformeerden of hen die zich zoo noemen,
groot verschil is. Aanvankelijk kwam dit,
toen in 1906 de Geref. Bond werd opge*
richt door Prof. Vlsscher, ds. Gewin, dr. de
Lind van Wijngaarden en ds. van Grieken
nog niet tot uiting. Langzamerhand echter
kwam de Gedeformeerde beweging door de
eigenaardige toestanden aan de universiteiten
en door de loop der kerkeUjke actie In een
stadium, dat zeer bedenkelijk moet worden
geacht. De studenten werden opgeleid door
Geref., maar ook door ethische of zelfs
moderne professoren en het was een wonder
Gods, indien zij na zulk een „leiding"
nog als waarUjk Gereformeerd predikant
in de gemeente kwamen. Daarbij kwam, dat
de Geref. Bond al spoedig onder het presi'
dlum men kan ook zeggen de dictatuur
kwam van ds. van Grieke|n^ die door
zijn verbroedering met de andere richtingen
de Geref. Bond in verkeerde richting stuurde
en haar practisch in confessioneel vaarwater
bracht. Het meiedoen met de reorganisatie
en met Kerkherstel, de politieke samenwerk
king met de mannen der Dolfcanfje, dat
i alles heeft een funeste invloed gehad op
1 de Geiref. Bond. En toen een man als ds.
<Woelderink, die meer Remonstrantsch dan
j Gereformeerd Is, ryn theorieën ging uiteen^
Bzettetn in het blad, dat de vriend van de
5 Waarheid zegt te zijn, bleken de gevaren,
die het Geref. volk van deze leiders be*
dreigen, steeds toe te nemen. Zoo is er ook
hier een groote verwarring als in alle andere
kerkeljijke partijen en staan de richting*
Van Grieken en de richting*Visscher gods*
dienstig en kerkelijlc lijnrecht tegenover el*
kaar. Men mene niet, dat deze tegenstelling
alleen haar oorzaak vindt in persoonlijke
of politieke kwesties, ook zelfs nog niet
uitslfji.tend in het verschillend Inzicht in
de kerkelijke problemen; zij wortelt in de
grond der zaak in theplogischc verschil*
punten. Wie de Waarheids vriend én het
Geref. Weekblad leest, zal zich daarvan
gemakKeliijk kunnen overtuigen.
Al deze richtingen nu, welke wij slechts
zeeT beknopt konden bespreken, met hare
tallooze nuanceeringen in godsdienstig op*
zicht en met haar consequenties voor het
politieke leven, zij worstelen alle in de Syn.
Organisatie om de macht of om haar be*
staan. Lange tijd is de moderne richting
in de Synode! oppermachtig geweest en
hoewel zij thans minderheid is, beschikt zij
nog over een groote macht. Tlians zijn het
de ethischen, die practisch de Hervormde
Kerk regeeren, doorcbt zij op de wip zitten
tusschen rechts en links. Confessioneelen
en ethischen samen beschikken over de meer*
derheid. Zijn zij het eens, dan kunnen zij
van de Hervormde Kerk een Kerk der
middengroepen maken en de rechtsche en
llnksche radicalen gereformeerden en
modernem onschadelijk maken. Bij de
beoordeeÜng van het Reorganlsatie*ontwerp
moet men dit laatste niet vergeten.
Zoo vertoont de Kerk het schouwspel
eener voortdurende agitatie der partyen, die,
al|le in haar boezem kampen om te bestaan
en zich te handhaven tegen de gevaren,
waarmede zij elkander bedreigen. Men sirigdt
om zeteb in kerkeraden, kiescolleges en
kerkvoogdijen, om predikantsplaatsen en om
de meerderheid in de Kerkelfjke besturen.
Met name in Friesland, waar rechts en Onks
ongeveer tegen elkaar opwegen, is bijwijlen
de strijd heftig. De provincies Drente en
Groningen zijn in meerderheid modern, Zee*
land ethisch, terwijl in Zuid*Holland en
Utrecht de confessloneel'an met de gere*
formeerden samen sterker zijn dan de an*
deren. Door de loop der tijden veranderen
de verhoudingen echter wel eens. Zoo zijn
b.v. de laatste 40 jaar geheele streken van
modern gereformeerd geworden: Flakkee,
de Veluwe, de Alblasserwaard, Het omge*
keepde doet zich zelden voor. Doch hoe
ook de ve|rhoudlngen zich soms mogen
wijzigen, uit de cijfers blfjkt, dat van de
1650 predikantsplaatsen thans de modernen,
evangelfischen en ethischen er samen bijna
lOOO bezeltten. Het is van befeng dit te
weten in verband met ons onderwerp, daar
leder kan begrijpen, dat In zulk een situatie
van een herstel der Kerk in belijdende zin,
zooals de reorganisatie zou moeten bren*
gen, geen sprake kan zyn.
(Wordt vervolgd.)
zwaar in hoofd en ledematen, grieperig?
„Myidiardtjes" herstellen U hiervan snel
en goea. (Het zijn hartvormige cachets.)
12 stuks 50 et., proefdoosje 2 stuks 10 et.
ZAAK OUD«BURGEMEESTER
VAN OUDDORP.
Uitspraak van het Haagsche
I Gerechtshof.
Vrifeesproken van
omkoopbaarheid.
Het Haagsche Gerechtshof wees heden
arrest in de strafzaak tegen den oud*burge«'
meester van O u d d o r p, den 46*jarigen G.
J. F. G. du Si.; die wegens verschillende,
knoeierijen in zijn functie van burgemees«»
ter gepleegd, 'door de Rotterdamsche Recht*
bank veroordeeld is tot een gevangenisstraf
van zes maanden, van welk vonnis de
procureur*generaaI bevestiging heeft ge*
vorderd. Verscheidene gevallen van omkoop*
baarheid en verduistering waren aan hem
ten laste gelegd.
Het gerechthof heeft het vonnis van
de Rotterdamsche Rechtbank vernietigd
en, opnieuw recht doende, den oud*bur*
gemeester ook vrijgesproken van
omkoopbaarheid in 3e zaken Pljf en
Tanis en van verduistering van aan
hem afs ambtenaar toevertrouwde gel*
den.
Wegens verduistering (niet als ambte*
naar) legde het gerechthof een voor*
waardelljke gevangenisstraf van twee
maanden op, o.m. overwegende, dat
verdachte inmiddels zijn ambt als bur*
gemeester heeft verloren, dat de verduis*
tcringen reeds geruimen tijd geleden
gepleegd zijn en dat uiteindelijk door die
verduisteringen niemand schade heeft
geleden.
T)E GEZONDHEIDSTOESTAND! VAN
PRINSES JULIANA EN VAN PRIN^
SES BEATRIX.
SOESTDIJK, 21 Febr. - Het communi*
qué van Dr. J. de Groot van heden luidt:
De gezondheidstoestand van H.K.H. Prln*
ses Juliana is thans volkomen normaal. Het
kraambed heeft ook verder een geheel on*
gestoord verloop gehad. Hare Koninklijke
Hoogheid voelt zich zeer goed en heeft
heden reeds eenigen tijd in de buitenlucht
vertoefd.
Hiermede is het laatste medische bulletin
over H.K.H. Prinses Juliana verschenen.
De medische zorg voor H.K.H. Prinses Be*
atrix is verder opgedragen aan Dr. Carstens,
kinderarts te Utrecht. Deze heeft na onder*»
zoek kunnen bevestigen dat de jeugdige
Prinses een volkomen gezonde baby is. De
voeding, welke een geheel natuurlijke is, gaat
volkomen naar wensch. Prinses Beatrix heeft
aan het einde der eerste week het gehoor.*
tegewicht, dat 3450 gram bedroeg, reeds over*
schreden, terwijl de wekelijksche toename
in gewicht boven het gemiddelde Is gebleven.
Prinses Beatrix weegt thans 3930 gram.
Soestdijk, 21 Febr. 1938.
Dr. J. DE GROOT.
Vifi^agavond half zeven werid in de Chr.
Sdiool alhier de jaarHjksdhe ouderavon/d'
gehouden.
Wegens familie*omstandigheden was die
Voorz. de heer Mol afwezig, waaromf de
2e Voorz. dhr. M. v. d. Boom Üe vergadering
opende door te laten zingen Ps. 119 84.
Vervol|;ens las hlif Ps. 119 97—120 en ging
voor in gebed.
In zïjn openingswoord heette hli| del tal*
rijke opgekomenen welkom, inzonderheid
de sprekers Ds. Bout, van Rotterdaart, Ds.
Laman en dhr. Koppelaar van MW^dielharnis.
Spr. schetst het voorredht, dat alen nog in
gezondheid mogen opkomen en memloreert
het schielijk overlijjden van het oud*bestuurs
lidl de heer P. Kieviet. Verder beziet hlij' hoe;
in Rusland en Duitschland Gojd geweerd
wordt uit de scholen en wlijst op de genade
Gods, dat hier die kinderen nog naar het
eeuwig Getuigenis worden onderwezen, daar
bSj lettende op de ^ewiohtvolle taak van de
onderwtyzers.
Dan verkrfggt
Ds. H. BOUT,
Ned. Herv. Pred. te Rotteridam het woord,
welke een gedeelte voorleest uit Ps. 78,
speciaal het motto dat Groen v.' Prinsterer
schreef in zlijn Handb. der Vad. Gesdh. „wïj
zullen het niet verbe*gen vcvor de kinderen
enz. Wanneer Z.Eerw. zal spreken over
de heilige roeping tegenover de kinderen
inl verband met psalm 78, herinnert Mj alle-*
eerst aan de levensgeschiedenis van het volk
van Israël, aan wie de sterkheid, de trouwj
de onverwinbre krachten des Heeren zoo
zijn betoond. Dat alles ligt besloten in de
heerlijkheid van het WcKjrd, waarvan Cal*
vijn zegt, dat het zóó is beschreven, dat het
voor de kleinen toegankelijk is. De Ouders
gaven het oudtlyds door aan de kinderen
met welk doel? om de loffelijkheden
des 'Heeren niet te vergeten. Wiji zulten hef
niet verbergen, ook niet op sdhool: wijl zul
Ah onzen mond open doen, d'ei naam des.
Heeren niet verzwïjgcn 'dat is de heilige
roeping t.o. de kinderen.
Spr. citeert Bavinck, dat öp de OiikSers de
plicht tot opvoeden berust. Tegenwooxdig is
men met het heidensch ideaal bezield om dat
te ontvluchten, dat de staat overal voor zor*
gen moet ook voor de geestelijke en zedelyke
vorming van het kind.
Daartegenover zeggen wiy U blyft van
ons kind af: ze zly'n van God! In idjen zin
dan, zooals de Heere spreekt over' gansdh
Israël. Een reine ziel is in dat kind gelea(d
God kan die reinheiid eischen, yiji zullpn er
verantwoordig van moeten doén^ wat w5ji
met die kinderziel gediaan hebben.
Het kind wordt' dbor vtel gevaren be*
dieigd, lichamelijk, geestelyk en zedeUjk,
aelfs vóór de gebotorte. Op dat terrein liggen
dingen van diep4ngr5jpenkie beteekenis. Spr,
zal niet uitweiden welke go<ldlelooze theo*
liën er ziyn, die de liefldle verjagen het
geestelijk leven tot een ruïne maken.
Kinderen zyn een zegen. Groote gezinneiri
■z'iiii de beste oefenscholen. Tegenwoordig
wil inea dat niet. ^r. kites' Tsort geleden
PR0.1B-0205A
een Duitsch boekje in handen, dat handelSe
over een geboorte*staking. O pde omsl^
stond een flink kind, waardoor een streep
was gehaald.
Spr. beziet dan de eenheild die np^vdig is
in 't gezin. Ook de sfeer die, z'ij( het
niet gansch en al beslissend, toch heel veel
beslist. Ook teekent spr. hoe op de lage
hartstochten wordt gespeculeerd door vew
koop van allerlei lectuur. Laten dej ouders
daarop letten, ook welke krant ii\ de
gezinnen komt. Let op wa,t gezaaid:
wordt in de kinjdierziel.
Onze kinderen altijd t^^i ons howdjen gaat
neit. ,AIs ouders hebben Vyl ze wat mep
te geven. 2üjt ge al arm, U kunt ze eeni
schat nalaten, de schat van het onfeilbare
Woord Gods, dat een kracht tot zaligheid
bezit. De school wil daartoe eeni "behulpsejl
zjn. Er is een school die zich aandient, ta
onderwijzen in Chr. deugidien, "naar waar
Gods Woord een verbbdien boek' is en van
di Zaligmaker niet wordt gesproken. Christus
wordt er doodgezwegen: naar het liberale
stülsel, godsdienst in de binnenkamer.
Is de liberale tijdgeest al niet
ver doorgedrongen in de boeken die
men leest, de krant, die op tafel komt? Zoo
worden willige slachtoffers gemaakt voor hci
socialisme. De duivel heeft nog een( kleine
tijd, alles wordt op alles gezet, diat wt»
vlaarover niet spreken.
Spr. zet uiteen, dat zoowel thuis als op
sc"hoof van dat woord gesproken dient te
woijden. Dat de Oujjers dé kinderen niet
kunnen regeeren ligt aan het „verblergen".
Zeker, onze kinderen z5jn in zonden ontvan*
gen en geboren, dat dienen zïjl te wojtJien
voorgehouden, maar ook het heerlijk Evan*
geile der behoudenis.
Rudolf V. Reest heeft in het Gereft
Mannenblad wel eens smalend gesproken
over deze onze ouderavonden. Dat men daar
alleen kwam met „wonderlijke verhaaltjes''
maar over de kradit van den Doop een di^
itUzwijgen bewaarde. ..Verder oreeröje hij
in genoemd blad, dat de onderwüjizers,! do
mannen des Verbonds het zoo moeilijk ha^l*
den op de schooll! Zooveel woorden, zoo*
veel dwaasheden! zegt spr. De dboip houxfcn
Wij U wel voor, zal men' met dat merK*
teeken van Christus meeloopen in de legieoar
scharen van den Booze? Spr. wlljis,^ echter
op het onderscheid der Verbondisbesdhou4
wing.
Verder geeft spr. bewïjsmateriaal wai^
nuttigheid de kennis van Goidis Wooidi ver*
mag dat de kin^djeren op school wordt b^i"
gebracht. Op catechisaties komt het ondetr
scheid tusschen de kinderen der Chr. en
openbare s.hool maar al te well' uit. Chris*
teiijk onderwijs is een conseiveerend element
voor heel 'de natie. Voor onze Vaderen was;
Gods Woord de kradht Spr. wïjist terug
na^r Ps. 78. Béter dan onze kinderen rijn ze
niet, gij Ouders hebt echter zóó; met Uw
kinderen te wecken, als of ^ij in staat waardt
hen zelf te kunnen befceeren, in de weten*i
schap echter, dat ge het niet kun|t.'Hebt gü»
geleerd U daarbij de verootmoedigen? JH
zonden Uwer kinderen z!yn die Uwe en
omgekeerd.
De onderwijzers kunnen het slechts bjf
het oor brengen. Wanhoop niet aaxu de
vrucht, zonder zaaien, geen oogst. Dotor de
beste opvoeders kan alleen een panotpticunt
geschapen, het leven, de bezielende adifem zal
van Boven moeten komen. Draagt daarom de
arbeid der onjdleiVijzers met gebed. Veibeirgi
het Woord niet, geef hun eei< sdhat mee.
want
„God vordert, dat de naneef eeuwen lang,
Van kind tot kind, dit onderw^'s ontvang."