CHnWEEKU/^ÖpGEQ-GDOnDSlAG vöÖRDlZUID-HGUÊriZEElJWJ^^ EIIAMDEn Wordt ^n ^ftriumphator^^ in smaak 1 Rook- TRIUMPH N.V. UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „EILANDEN-MEUWS" HALT! STICHTELIJKE OVERDENKING 10e Jaargang ZATERDAG 22 JANUARI 1938 No. 907 Dit nummer bestaat uit 2 bladen, De Godzaligheid tot alle dingen nut. Uit het Kijkvenster WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN" 18e JAARGANG niEuws Adverteiitie«piJi||' 20 cent per regel. Redames 40 et.; Dienste aanvragen en aanBlcdingen van 1—6 regels 80 et.; Boekmaan' kondi^ing 10 cent per regel Contracten belangi^k lager. UITGAVE VAN Gevestigd te Middelhan^ Prins Hendriistr. 122 C Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17. AI>onnemeiicspi3s 85 cent per 3 maanden b^ vooruitbetaling. Versch^nt iederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderljike nummers 5 cent Buitenland 8 gulden per jaar Maar de Godzaligheid is tot elle dingen nut. 1 Tim. 4 8b. Maar de Godzaliglieid is tot alle dingen nut, hebbende de belofte des tegenwoor* digen en des toekomenden levens. Paulus wijst in zijn brief aan Timotheus dat er in de laatste tijden waarin de schrijver leeft, dwaalgeesten zijn, die aan het werk zijn om zich van de gezonde leer, die naar de Godzaligheid is, af te wenden. De ascetische voorschriften, waarin verboden wordt te huwen, velerlei spijzen zich te ontzeggen, deden in Paulus' dagen de rondte en vonden bij velen in* gang. Zoo gingen deze dingen rechtstreeks tegen de beschikkingen Gods in, om wat de Heere in Zijn Woord voorschrijft, het* zelve met dankzegging te gebruiken. Timotheus wordt voorgehouden zich te beijveren te blijven bij hetgeen hij' ge^* leerd heeft, dan zal hij zich verre houden van hetgeen hiermede strijdt en hier aan-' geduid wordt als oudwijfsche fabelen, Hij wordt verder door Paulus aangespoord om zich te oefenen tot bet leven van Godzaligheid. Dat woord oefenen wil hier zeggen trainen omtrent den strijd idie wacht. Het is een Griicksch woord, dat vooral in onze dagen practisch veel op!« gang maakt. Hetgeen er onmiddellijk aan de hierboven gemelde Schriftwoorden voorafgaat, wordt door talrijk velen in onzen tijd tot hoofdzaak gemaakt, terwijl de hoofdzaak als van geene waarde wordt gebrandmerkt. Het kan trouwens bij den natuurlijken mensch ook niet am* dens. Wij zijn van nature ui,t de aarde aardsch. Van de aarde verwachten wi/ het. Het „help uzelven" zit er bij ons allen in. Bovendien streven wij naar geluk en iefer». De wereld leeft dit in. onzen tijd wel heel bruut uit. Het zich oefenen tot een a.^'. wedstrijd, om straks door duizenden be* wierookt en vereerd te worden, grijpt velen in onzen tijd aan. Wij hebben teH midden der uitgietende oordeelen over de aarde slechts de nieuwsbladen in te zien, om na te gaan waaiïn de massa opgaat. De zwem*, boks!* en voetbalwed- stt'ijden en nog vele meer, bewdjzen het hoe ons volk in breedt lagen daardoor den druk der tijden tracht te verdoezelen en in roemzucht zich verliezen. En de duizenaen slaan zelfs op den dag des Heeren de worsteling der strijdenden gade met ongekend enthousiasme. Treurig is het dat zelfs dit alles van regeering»' wege in de hand wondt gewerkt, ziende de goedkoope treinen die op Gods dag daartoe worden beschikt en met 'groote reclamebladen aan het publiek worden aangeprezen. Dat alles heeft slechts weinig nut, naar Paulus' woord. Want de ellende kan daar* door wel een oogenblik worden vergeten, doch niet worden weggenomen. In tegen* deel! De druk der tijden wordt grootei(. De oordeelen worden al zwaarder ge* voeld. De lasten des levens drukken steeds meer naar beneden. Wat baat het of men zich in de overwinningsroes van deze. of geene partij al verliest. De naakte wer* kelijkheid van het zware leven van onzen tijd laat zich spoedig daarop weer gelden, met alle moeiten daaraan verbonden. Nu doet zich voor, dat velen die voor* heen nauwgezet hun godsdienstplichten vervulden, zich daarvan afwenden, omdat die godsdienstplicht, waarvan zooveel werd verwacht en die verwachting door niet wemige voorbijgangers wordt geroemd, helaas teleurstelt. Dat is zeer goed te begrijpen. In dagen van algemeene voor* spoed' schreef menige uitwendige belijder eener oppervlakkige godsdienst die voor* spoed daaraan toe. Maar nu komt de ontnuchtering. En de godsdienstlooze is er handig bij om zulke wankelende ver* twijfelaars geheel daarvan af te trekken en in zijne netten te doen veilstrikken,) hetgeen helaas maar al te veel gelukt. Zoo vervalt men van kwaad tot erger|. Men geeft dan de godsdienst de schuld, omdat deze niet geeft wat men verwacht* te. Dit is geheel, fout. Want het is de mensch zijn eigen schuld, omdat hij zijn vertrouv/en stelt in den godsdienst (in plaats van op den levenden God Zelf. De uitwendige godsdienst houdt ons wel, in* dien wij daarnaar leven, van het pad der zonde af, doch verder geen troost biedt voor he. hart. Hij verlost ons ook niet uit allerlei druk. Immers is hij dan een eigenwillige dienst, waarin wij streng loon eischen op onzen godsdienstigen arbeid. Daartegen waarschuwt heel Gods Woord en ook die leeraars die als getrouwe wachters op Zions muren van Godswege worden geplaatst. Wanneer men daar op let, kan men toch waarlijk den dienst van God niet beschuldigen, noch hen die wij zoo even noemden, zijnde getrouwe leids* lieden, maar moet de hand in eigen boe'* zem gestoken worden, omdat men het in den diepsten grond door middel van gods* dieastigc deugd en plicht van zichzelf verwacht. Want die dienst is er eene naar het vleesch, waarin een vernederen onder de krachtige hand Gods ten eenen male wordt gemist. Paulus stelt daartegenover wat anders, dat nimmer teleurstelt ,n.l. de Godzaligi* beid. Dit is heel wat anders dan gods* dienstigheid of uitwendige vroomheid. Godzaligheid is vrucht van de eeuwige verkiezende liefde Gods, zooals onze vade* ren het in dfe vijf artikelen tegen de Rei' monstranten zoo duidelijk hebben uiteen* gezet. Godzaligheid is een werk des Hel»» ligen Geestes. Zij vloeit voort uit de ver* dienste van Christus. Daarom heeft zij de belofte voor dit en het toekomende leven. Dus voor beide. Niet alleen voor de eeuwigheid, ook voor den tijd. Er wordt wel eens een kind van God aangewezen met de woorden: dat is een Godzalig mensch. Hoe goed dit ook is bedoeld, is deze uitdrukking nimmer geheel juist. Godsvreeze staat wel in nauw verband met Godzaligheid, doch is daar toch weer van onderscheiden. Ware Godsvreeze gaat aan Godzaligheid vooraf en volgt daarop. Dat zal ons duidelijk worden wanneer wij het woord Godzaligheid naar zijn inhoud wat nader bezien. i Godzaligheid is een rechtstreeksche of dadelijke gemeenschap met God. Het wil ook zeggen een gegeven gebed door den Heiligen Geest opgezonden tot God. Om het in de volkstaal uit te drukken is hét werk, biddend werk te krijgen omtrent een zaak waarover het gaat. Het ware gebed is een gave Gods. Dat gaat immers met geloot gepaard, eveneens een gave. Gods volk kan in moeilijke omstandig* heden zijn, zaken beleven die zwaar druk* ken en toch een tijd lang biddeloos daaB onder zijn. Men probeert het wel om ze den Heere voor te leggen, doch moet e»* varen dat het gebed bij wijze van spreken in den boezem terugkeert. Er is geen doorgang tot den genadetroon. O, het oniderscheid tusschen een bidden in eigen kracht en een gegeven gebed door den Heiligen Geest is zeer groot. Het eerste; benauwt. Het tweede is een zalig genot. Wat Christus eens heeft gezegd, n.l. dat men zonder Hem niets kan doen, wordt door Gods volk doorleefd. Het bidden in eigen kracht geeft men ook spoedig op^ Want het is voor ons vleesch te zwaar^ Daarom wordt het voor Gods volk een behoefte om het gebed te mogen ont* vangen omtrent den nood die drukt. Langs dien weg behaagt het den Heere Hem al* leen de eere te doen geven wanaeer Hjij/ door den Heiligen Geest, als de Geest der gebeden en verzuchtingen, het gebed verkent en dat gebed tot Hem wordt op* gezonden. Het ligt nu voor die hand dat dat gebed wordt verhoord. Immers is dat VOOR VIRGINIA CIGARETTES gebed des Heeren eigen werk. Al wat Hij wrocht zal immers juichen tot Zijn eer. Die het door Gods genade te beurt valt, heeft een gebonden leven aan God!s genadetroon. O daar zegt David van: Zij: hebben op Hem gezien en Hem als een waterstroom aangéloopen en hunne aan* gezichten zijn niet schaamrood geworden. Dezulken worden niet teleurgesteld. Want zij mogen beoefenen de Godzaligheid. Zij hebben de beloften voor dit en het tO({* koniende leven. In dezen belieft het den Heere op het noodgeschrei wonderen te idoen. Op hun smeekeede schenkt Hijl diertiarc vertroostingen, heerlijke beloften Zoolang zij de kracht dier vertroostingen in hunne harten gevoelen, is 't hun reeds/ als zijnde verlost. De druk deert niet. De benauwdheid is weg. Toch komt dit nïfet zelden terug. Maar nu behaagt het de Heere een», gegeven pleiter; te schenken op de ontvangen belofte.. _Dus weer het beoefenen der Godzaligheid. De Heere vernieuwt telkens de geschonken belofte, waardoor de liefde Gods uitgestort wordt in het hart. De geheiligde druk wordt- daardoor een middel in Gods hand, waar* door Hij de ziel zijner gjuijstgenooten zalig aan Hem verbinci^t'»? X ';r komt straks nog zelfs een tijd waariü men God dankend erkend voor den geheiligden drukweg, omdat men daarin zoo rijk heeft ondervonden wat men krachtens afdalen* de liefde Gods in Christu^ aan zijn God (heeft. Want dé Heene laat het iniet bif woorden, maar H|j schenkt straks ook' de! daad. Alie beloften zijn in Christus ja en amen. Het heeft vaak plaats in wégetn waarin men het niet verwacht. Daarin ligt al weer dé leering om zich onder de vertroostingen Israels te laten leiden. Hij\ bewijst in dat leiden dat Zijn doen maf' jesteit en goed is. Dat Hij verlost, zooals Hij beloofde. Zoo wordt Gods volk gewaar welk een rijkdom van genade er wordtj verkregen in de Godzaligheid. Tot alle dingen nut. De dichter zong daar Van: Hij schenkt mij hulp. Hij redt mij keer op keer. O ,dan weet de Heere temidden der oordeelen Zijn bemind volk niet alleen te onderhouden, maar ook uit maatschap* pelijken nood te verlossen, en waar anderen schier onder bezweken. Laat het den onbekenden lezer tot een spoorslag zijn om niet zijn steun te zoel* ken in uitwendigen godsdienst, maar dea Heere smeeken om bekeering, om bearbeid te mogen worden door Woord en Geest, om straks in dat ware geluk' te mogen; deelen dat begrepen ligt in de beteekenis van het woord Godzaligheid. Waar nu de Heere Zijn Woord houdt aan Gods volk in den tijd, daar zal Hij het ook houden voor de eeuwigheid. Daar zal Hij bevonden worden getrouw te zijn. Die 't beloofd heeft en ook doen zal. Daar zal Hij Zijn volk straks eeuwig doen zingen van Zijne wegen. Ds. Gr. BEPERKING VAN HET KINDERTAL. Geboortebeperking. Geen gevolg va,n armoede. Rijke menschen jheb= ben weinig, arme menschen daaren* tegen hebben vaak veel kinderen. Het is van algemeene bekendheid, dat het aantal geboorten in beschaafde landen onrustbarend toeneemt. In het voorbijgaan maken we deze opmerking In beschaafde landen achteruitgang van het aantal geboorten. Wat ligt daarin opge' sloten een bittere aanklacht tegen be' «chaving. In het buitenland met name Frankrijk Duitschland en Engeland is het al heel erg. Maar niet alleen daar, ook in ons land woe* kert dat kwaad voort. Van socialistische zijde is men er vaak als de kippen bij om de oorzaak te zoeken in slechte sociale toestanden. Zoo is men er van die zijde al vlug bij, om b.v. lage loonen aan te voeren als oorzaak van achteruitgang van het geboortecijfer. -Dat dat geheel onjuist 'ds heeft ieder in zijn eigen omgeving genoegi* zaam kunnen constateeren. De meeste kinderen worden geboren over het algemeen bij de arme menschen. Juist in de hoogere standen worden de minste kinderen geboren. Rijkfe menschen hebben weinig kinderen, arme menschen hebben veel kinderen. Zoo was over het algemeen de toestand, althans op onze eilanden. Het kwaad van de geboortebeperking is van hcoger hand gekomen. De gebooi*febeper* king is begonnen in de welvarendste krin* gen. Cn vandaar doorgesijpeld in de lagere standen. Beperking van het kindertal is geen gevolg van armoede, het is meer een gevolg van levensgemak. Een aannemen van de lusten van het hu= weiijk met tegelijker tijd een afwijzen van de lasten en verantwoordelijkheden. Het is eeii gevolg van in materieel opzicht de toe» komst in eigen hand te willen houden. Evenwel is het gevolg van dit verschijnsel het dooden van de volkskracht. De oorza* ken liggeii in hef «verlaten, van de ordinan* tien des Heeren. En de aanleidingen er toe zien we in deleefwijze en de mentahteiit van den modernen mensch. Bioscoop*tooneel sportverdwaiiing e.d. in samenwerking met groote fust tot uitgaan zijn niet bevorHeri* lijk voor het op hoog peil doen blijven van het gezins* en huwelijksleven. Daarbij komt nog de verderfelijke propaganda van het neo*mal{husianisme, dat een stelselmatig ge propaganda voert voor géboortebeper* king. En de Overheid laat dergelijke in wezen onze volkskracht doodende propaganda ge* worden. Dit is een keus Voor ieders beurs. Prima nieuw Dames of Heeren Rijwiel met eerste klas remnaaf groote 4*dee*' lige Jasbeschermer, Terry zadel met tasch, Buisbagagedrager met standaard en snelbinder, cell, stuur voor slechts f 25.50. Ook met verzwaard achter* wiel en halftransport rijwielen voorra* dig. Daarom even naar W. AKERSHOEK in de Scheerhoek. Dalende rentestand Conversie van Staatsleening De renteniertjes en de tijdsomstandigheden De ge= zelschapsjuffrouw en de woningnood. Op velerlei wijze wordt er naar gestreeM de rijksuitgaven naar beneden te brenigen. Dei stand der financiën is nog zoo zorgelijk, •dat de Minister van FinandiëiV deae woe'K verklaarde, dat hij zidh geen voorstellilng maken kan van wat ons volk in 1940 aan lasten te wachten staat. Reeds de verlenging van militairen diensttijld vergt aeer groove offers, terwijl het opvoeren der bewaipening zöo nooidig omi onder Goidsl zegen onae zelfstandigheid als volk te bewaren,, nog in verre toekomst millioenen gelds eisdhen z'aL Onder de middelen die tot biezuinigin,g voor de sdhatkist kunnen dienen is ook de don versie van leeningen. Het Rijk' heeft daorloopend schuld wegens geleend geld, en van dat geld moet jaarlijks voor enkele milliioenen aan rente betaald wordlén. Aan* gezien de. rentestand reeds langen tijd dalien* de is, acht de Regeering haar tijd gekjotoenj om de schuld van 4 "/o te veranderen in een schuld van 3 o/o rente, welke rente over 10 jaar '31/2 «/o zal wiorden. Niet mindei* dan 'n kleine 17 milUoen gulden wordt dus als het ware aan de leeners- teruggegeven en aangezien men todh niet weet waar men zijn geld tegen hoogere rente kan uitzetten zijn de hoiuders dezer stukken wel genood* z'aakt weer in te teekenen, ditmaal voor 3 0/0. Er heeft dus praütisdh alleen venwisseling der stukken plaats. Voor het Rijk bieteekent dit, ruw berekend, een verlaigin^ van den jaarlijksche rentelast van 66 milhoen op 50 milüioen gulden. De begrootingspiositie wordt bierd|Oior dus mét een 16i milüoen gulden verbeterd. Dat i,s de eene rijde van het vraagstuk. Maar nu de andere zijde. Het rente*inkiOf» men van stichtingen en particulieren, die staatsstukken hebben, daalt nu van^ 4 o|p 3 o£ met 25 procent. Dat hakt er in. Banken en miaatsühapipijen voelen dit geducht en zullen op middelen zinnen om hun uitg'ave» daar biji aan te ipassen. Pensioenfondsen en dergelijken, die vaste uiitgaven hebben te doen, hebben tegen dit inkomonverlies bïjjna geen verweer. In de finaatieele wereld <jnt<< staat nu een kleine revolutie, dat ligt voor de hand. Er is weer heel wat wijdheid noo* dig om in 1938 de eindjes aan elkaar te kntoopen. I Overigens biedt goedkoop geld weer meer meer mogeUjkheid voor het zakenleven, In het afdalen tot een lager levenspeil Worden wij alzoo gedurig onderwez;en. Za* kehjke ziorgen zijn niet lidht te torsen mjaar ■ook huiselijke zorgen drukt he(( hart neer. De heer H. NoordijK, zoon van ïïet i^aadslid B. Noordijk meende de inge* zetenen van Ooltgensplaat een dienst te bewijzen door van het historische raadshuis een maquette te maken zooals het er zal uitzien na de restauratie die ciezer dagen is aangevangen. De maquette gemaakt van chocola en suikerwcrk is geheel naar de teekening van den architect, den heer van Essen uit Voorburg en op schaal gemaakt, 't Is een keurig staaltje van banketbakkerskunst, wat veel belangstelling ge« niet. i

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1938 | | pagina 1