Ct1QWECKEUADÖpGED.GD0nD5IAG vöÖRÖcZUID-HGUBfiZECU^^ CIIAnDEM
üiKKERTJES
N.V. UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „EIUNDEN-NIEÜWS"
lÜoo Griepeti^
10e Jaargang
WOENSDAG 19 JANUARI 1938
No. 906
Uienexport in December.
OFFICIEELE CRISISPÜBLICATIES
Vechtpartij in woning van Jacht-
opziener te St. Philipsland.
(AKKER-CACHETS)
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN"
18e jaargang
De strijd der Kerk
in Duitschland.
ap7.ooo
'^''éi
Droevig ongeval te Batte-
noord (Nieuwe-Tonge).
niEuws
Advertentie*prÖ3 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dienst»
aanvragen en aanbiedingen van 1—6 regels 80 et.; Boek*aan^
kondiging 10 cent per regel Contracten belangrijk lager.
UITGAVE VAN
Gevestigd te Middelhamis Prins Hendrikstr. 122 C Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17.
Aboanementspi^s 85 cent per 3 maanden b^ vooruitbetaling.
Verschijnt iederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week.
Afzonderlijke nummers 5 cent Buitenland 8 gulden per jaar
VI. Slot.
In de voorgaande artikelen gaven we een
ovei zicht van de ontwikkeling van de Kerk''
strijd in Duitschland sedert het aan het be»
wind komen van Hitler. We hebben daarbij
gelegenheid gehad te zien, hoe er een nieui»
we religie aan het opkomen is, die zich de
gemeenschap der godgeloovigen noemt. Deze
nationaal^socialistische religie mag zich ver*
heugen in de hooge bescherming van de.
Staat en het is dan ook geen wonder, dat
het blad der S.S. ,Das Schwarze Korps" esnige
tijd geleden breedvoerig daarover schreef in
een zeer opzienbarend artikel. Daarin werd
allereerst aangekondigd, dat voortaan de.^
éenen, die een confessie aanhangen, maar
zelf voor het voortbestaan der Kerk moei=
ten zorgen, m.a.w. de Staatssubsidie voor
de Kerk zal binnen afzienbaren tijd worden
ingetrokken. Dit zal vanzelfsprekend voor
de Evangelische Kerk, die de eeuwen door
op de Staat heeft gesteund, met groote fi»
nanciecle moeilijkheden gepaard gaan, waar*
van de tegenstander hoopt, dat zij daaraan
zal te gronde gaan. Het blad erkende voorts,
dat de pogingen van de Staat om „orde"
te brengen in de Kerk, mislukt zijn, met
welke uitspraak de Belijdeniskerk zichzelf
kan gelukwenschen, omdat deze mislukking
voor haar beteekent, dat het aan het naft
socialisme niet gelukt is de Kerk gelijk te
schakelen. Volgens de nazi's is het nat. so*
cblisme zelf een religie. „De Staat is als!
levensvorm der volksgemeenschap doorleefd
- geloof aan God. Hij bevordert wat natuur*
lijk en hij bestrijdt wat onnatuurlijk is; dat
is onze staatsgodsdienst," zoo luidt de uüf
spraak; men ziet: het is niets anders dan
de vergoddelijking van volk en staat. Alle
Qiristelijke invloeden op het staatsieven
moeten streng worden geweerd; voorzoover
de Kerk nog kan bestaan, mag zij zich'
slechts bezighouden met de prediking, doch
zij mag niet pogen het Christendom te doen
gelden op alle terreinen des levens. Naar
men ziet, is dus dit nat.*socialistisch stand*
punt in wezen niet anders dan het liberale,
dat men reeds lang als overwonnen had
beschouwd.
De gemeenschap der godgeloovigen, de
verheidenschte Hitlerianen, vormen de „ech*
te" kerk en kunnen derhalve rekenen op
de officieele sanctie. Zij willen niet zijn
een confessie van de zooveelste rang, doch
zij maken er aanspraak op de eerste te zijn,
omdat zij pretendeeren de Staatsgodsdienst
te zijn. Een middelaar, hebbe.n zij niet
noodig; met het Christendom is dus radi*
caal gebiioken, ja men staat er in bittere
vijandschap tegenover en beroemt er zich op
positief anti*christelijk te zijn, zooals wijlen
generaal Ludendofff. Op de scholen willen
zij alle onderwijs ,dat nog eenigermate Chris*
Mijk "is, verbannen en het vervangen door
onderwijs in hun religie, z.g. „Weltanschau*
ungsunterricht," dat doordrenkt is van hei*
densche, oud«Germaansche, anti*christelijke,
anti*semietische en rassistische theorieën. Zoo
moet het Duitsche volk, te beginnen bij de
jeugd', worden verheidenscht.
Uit dit alles bemerken we, dat het in de
kerkelijke strijd om niets minder gaat dan
om het behoud van het Christendom. Deze
tijd is beslissend voor de Evangelische Kerk,
omdat zij dreigt geassimileerd te worden met
de Staat. De totale Staat immer^ heeft tot
doel door stelselmatige propagandistische op*
voeding alle menschen te maken tot burgers
van één type. De eenheidsstaat kweekt een*
heidsburgers en wil ééne staatsreligie. Voor
een vrije, zelfstandige kerk is naast en in
hem geen plaats. De nat. socialistische Staat
heeft dit gemeen met de bolsjewistische;
alleen is ^r verschil in wereldbeschouwing,
de methoden zijn echter gelijk. Indien in
Duitschland de Kerk weigert een instrument
van de Staat te worden, zal zij zich moeten
voonbereiden op een strijd op lieven en
dood. En zij kan zich n,iet laten gelijk*
schakelen op straffe van haar karakter en
wezen te verloochenen. Zoo ziet het e;r
voor het Duitsche volk, dat thans beheerscht
wordt door een troep fanatici, die het niet
alleen willen en wetens storten in economi*
sche en financiëele ellende en vroeg of Iaat
in een allesvernietigende krijg, maar die
aan dat Duitsche volk ook pogen te ontne*
men datgene, wat steeds met name in be*
narde tijden voor personen en volken tot
hulpe was en troost n.I. de dienst des
Heeren.
Men eischt aanbidding van den Staatsaf*
god, gelijk de oude Romeinen van de eerste
Christenen eischten de aanbidding van den
Caesar. Het nationaaI*socialisme is daarom
niet iets nieuws; het is een oeroud, reeds
lang als onbruikbaar en onchristelijk afge*
legd staatssysteem, dat zich van dezelfde
middelen bedient als de despoten der oud*
heid. De historie van de drie vrienden van
Daniël, die niet wilde buigen voor den
Staatsafgod van Nebucadnezar, is in dit
opzfcht een treffend beeld van de strijd
der Kerk in Duitschland tegen een staatsstel*
sel, dat zichzelf wel als het hoogste procla*
meert, doch dat inderdaad in armoede van
ideeën en beginselen haar gelijke niet heeft.
Het gaat dan ook in Duitschland niet om
eèii persoiiènkwestie, al heeft dat wel eens
zoo geschenen, toen Rijksbisschop von Bo*
delschwingh het •'j^ld moest ruimen voor
Ludwig Muller. Evenmin gaat het in de
eerste plaats om organisatorische dingen, of;
schoon een doeltreffende organisatie der
Kerk op belijdende grondslag haar sterker
zou 'doen staan tegenover de Staat. Ook
is het niet allereerst een zaak van rech%
al is het een feit ,dat het recht der Kerk
met voeten worden getreden. En natuurlijk'
strijdt men ook niet uit liefde tot de strijd
als zoodanig, hoewel dat vooral 'tegent*
woordig in Duitschland als een schoone
deugd wordt geacht. Voorts mag de zaak'
ook niet zóó opgevat, als zou de kerkelijke
oppositie eigenlijk een vermomde actie zijn
tegen het nrft.*socialisme. Wel wordt dit door
de Duitsche Christenen, zooals we zagen,
aldus voorgesteld, doch dit is niets anders
dan verdachtmaking. De leiders der Belij*
denisbeweging zijn allen aangesloten bij de
N.S.D.A.P., hoe wonderlijk het voor ons
wezen mag, zoodat politieke bijbedoelirtgen
althans bij hen uitgesloten moeten worden
geacht. Wel kunnen al deze zaken zeer(
zeker als bijmotieven gelden, zoo niet bij
alle, dan toch bij een deel der strijders,
maar de hoofdzaak is een andere.
ttet gaat in deze strijd om het Christen:
dom zelf, om het zijn of niet*zijn daarvan.
Er is in Duitschland een ni^euwo religiei
verschenen, die de steun der Staatsmacht
heeft en daarom tegenover het Christendom,
uitwendig genomen, in een voordeelige po*
sitie staat. De heiligheid van het eigenj
volk en het eigen ras, welks superiorite|it
wordt gepredikt boven alle andere, het ras*
egoïsme en het ras*materialisme, zij zijn
het, die de grondtoon vormen van de nieu*
we religie. Met volle zeilen vaart Duitsch*
land, zoo schreef de Zweedsche professor
Nygren, dit nieuwe heidendom binnen. Voor
breede groepen heeft de apotheose, de ver*
goddelijking van het eigen ras en volk de
plaats ingenomen van de godsdienst. Bin*
nen de Kerk zelf is dit heidendom binnen/»
gedrongen; de groep der Duitsche Christe*
nen, die de leiding heeft weten te bemach*
tigen, is in hooge mate 3oor de heidensche
geest geïnfecteerd. Wel zijn deze Duitsche
I Christenen en de germaansche beweging
der godgeloovigen twee verschillende stroo*
mingen, doch zij zijn nauw verwant; het
verschil zit alleen hierin, dat, naar het trefi*
fend juiste woord van prof. Nygren, de
eersten de nieuwe religie aannemen in een
„Christelijk" gewaad én de anderen in een
gerroaansch kleed. In wezen is er niet veel
verschil. In de grond der zaak is deze, ge=
i heele nieuwe religie één groote gddslas*
I tering, want zij is niets anders dan het ge*
loóf in de messiaansche zending van het
Duitsche volk met verwerping van de fun*
i dair.enteele waarheid van het Christendom,
dat Jezus Christus de Messias is en de
Middelaar Gods en der menschen. Zoo is
men bezig het Christendom in en buiten de
Kerk te ontbinden en daarin is men al ver*
der dan velen denken. Wat de toekomst
aan de Kerk van 'Christus brengen zal, is
duister voor ons. Indien de dictatuur zich'
handhaaft en niets wijst nog op het te*
geriüeél dan zal de strijd zwaar worden.
Doch Christus houdt Zijn Kerk in stand. Hij
deed dat in het godlooze Rusland, Hij doet
dit ook temidden van het woeden der;
Duitsche machthebbers. Moge God de Heere
den belijders de genade geven om stand*»
vastig te volharden tot het einde toe.
worden en dat een billijke regeling dient te
bestaan voor aangebrachte jachtschade.
Over het algemeen wordt het stroopen
niet als stelen aangemerkt en jachtovertredin*
gen worden meestal vergoelijkend besproken
en beoordeeld. He^ wild behoort aan den
gebruiker van den grond, iS zoo de gedach*
tengang en over heerlijke of andere rech*
ten daarover bekommert men zich niet.
Bij door gezette redeneering zal men wej|
erkennen, dat stroopen diefstal en dus zonde
is. Toch dient ons Thoolsche volk te be«
seffen, dat stroopen een vergrijpen is aan
een anders goed en dus diefstal. De stroo*
pershartstocht is geen verontschuldiging van
dit maatschappelijke kwaad. Stroopen is een
gevaarlijk werk. Veel ellende is er reeds
uit voortgekomen. Over het algemeen blijkt
ook wel dat er geen zegen op rust. In den
regel brengen stroopers het niet ver. Het
is een werk dat buiten de gewone tijd en
omstandigheden plaats heeft. Bij nacht en
ontij. Alleen daardoor hee.'t het zijn groote
gevaren voor lichaam en ziel. Menigeen heeft
en zijn gezondheid door verwoest. Maar ook
de zedelijke gevaren zijn niet gering. Men
komt bij nacht en ontij in aanraking met
eleirenten, die ongunstig bekend staan, en
die niet nalaten een schadelijke moreele in*
vloed uit te oefenen.
Daarbij komt nog, dat de lichamelijke
orifberingen doen grijpen naar de drank*
flesch, wat niet zelden de jammerlijkste,
gevolgen met zich meebrengt. Stroopen heeft
zijn vele kwade zijden, maar bovenal mocht
worden bedacht, dat het een overtreding
is van 's Heeren gebod.
Dat alleen reeds moe,f^_ het Thoolsche
Volk er van a'f doen ziten om n&t té
stroopen.
Na de zeer stille maankj; November is er
In Derèflibtr weer wat ïevem' in de brou*
wtrij gekomen.
De aanvoeren van bbitenlandsdhe uien
op de Engdelsdie miarkt namen af, met het
gevolg, dat de vraag naar Hollandsdhe uien
toenam. Dit wil niet zeggen, dat er in
Noivembier geen voldoemde vraag naar; ons
product bestond, miaar dat er hier te lande
zeef weinig uien te koop wtaren, welke voor
de in Engeland geldende ^rij^n met winst
wlaren af te zetten.
Op het oogenblik, d'at Wijj dit overzidht
sdirij(ven, is de ipiiji in; het land gestegen
tot f 7.— per H.L. en de export gaat Ijhans
belangrijk vïotter.
De tijd van het seizoen in aanmerking ne*
menid, is de kwaUteit der uien niet onbfe*
viedigend, al is het aantal afkeurinfgen voor
uitvoer niet gering. De oorzaak hiervan ligt
voor de hand en moet geweten word(ë«
aan) de hooge prijzen, welke de neiyimg doen
ontstaan, zoo weinig moelijk uit te sor*
teeren.
Onderstaand vermelden wij de geexpor*
teerde hoeveelheden, gesplitst volgens dé
produüüegébaeden en de landen van bestem*
AikOimstig van:
Dec.
1937 Dec. 1936
kg kg
STR00PFRI3 OP T HOLEN.
Strooperij heeft zijn gevaren.
Sirooperij is overtreding van Gods
gebod.
Op Tholen v/ordt nog veel gestroopt. Oor*
zaak daarvan is dat de wildstand er nog
van beteekenis is vanwege de bescherming
van de wildstand.
Al kon hiermede het voorkomen van
strooperij worden verklaard, dat wil toch
niet zeggen, dat het daarmee verdedigd kan
worden. Integendeel strooperij is diefstal.
Wanneer naar oud»vaderlijk gebruik de Hei*
delbergsche Catechismus wordt verklaard en
men is gekomen aan de Verklaring van
het achtste gebod, dan zal geen predi*'
kant, die mei zijn gemeenteleden meeleeft
verzuimen er op te wijzen, dat tot de dief»
stal ook de strooperij behoort.
Of vanwege de bezitter van het jacht*
recht alles gedaan wordt om geen aanleiding
tot stroopersexcessen te geven laten we bui*
ten beschouwing.
Dit staat wel vast, dat de wildstand, bin*
nen zekere grenzen behoort gehouden te
ZeeuwBdh*Vlaanideren
Tholen St. Philips»
land
Nd.*Zd.*EeveIand S.
Walcheren
Sdhouwen Duiveland 1.466.000
Goeree Overflakkee 6.604.000
Noord Holland 308.000
1.251.000
811.000
LimWurg
Gibningen
GelderLandi
Rptterdam'
Amsterdam
Westland
Z-w/ijndredit
en Friesland
50.000
8.000
195.000
49.000
1.000
20.000
370.000
2.983.000
2.757.000
2.879.000
10.362.000
525.000
96.000
206.000
97.000
20.000
Totaal
10.870.000 20.295.000
Uitgevoerd naar:
Dec. 1937
Dec. 1936
kg
kg
Engeland
9.050.000 16.676.000
België
1.281.000
1.484.000
Luxemburg
12.000
10.000
Ierland
351.000
892.000
Duitschland
72.000
94.000
West*Indlë
46.000
200.000
Zweden
39.000
317.000
Afrika
13.000
157.000
Finland'
4.000
137.000
Nloorwegen
44.000
Nloord* Amerika
11.000
Zwitserland
4.000
Spanje
1.000
222.000
Diversen
47.000
Totaal 10.870.000 20.295.000
„DE TUINDERIJ"
's«Gravenhage, 14 Januari 1938.
DENATURATIEVERGOEDING ERWTEN
EN VELDBOONEN OOGST 1937.
De Nederlandsche Akkerbouwcentrale
maakt bekend, dat de denaturatievergoeding
voor erwten van oogst 1937, welke zijn ge*
denatureerd in het tijdvak van 10 tot en met
15 Januari 1938, f 0.95 per 100 kg. zal
bedragen voor groene erwten, door han*
delaien gedenatureerd en voldoende aan
het slandaardmonster van kwaliteitsklasse C,
en f 0.45 per 100 kg. voor voedererwten,
door telers gedenatureerd.
De steunvergoeding voor veldboonen van
den oogst 1937, welke aan de daartoe
gestelde eischen voldoen en door telers
of handelaren zijn gedenatureerd in genoemd
tijdvak, zal f2.20 per 100 kg. bedragen.
BIGGENMERKEN.
Wij' vernemen van b'evpegdè zSj'de, dat het
aantal aancébrachte bilggenmerken in de
week van 3 tot 8 Januari 1938 bedrog?
36117, tegenoiver 24395 in dei overeÉtakom**
stijve week van het jaar tevoren.
Van de toekenning 1937 z!ij|n van 1 Janu*
ari 1937 tot 8 Januari 1938 in totaal aange*
bracht 1877801 merken, tegeno;ver 21252*73
merken Van 1 JainUari 1936» tot 8 Januari!
1937.
's*Gr'avenhage, 17 Januari 1938.
Jachtopziener lost een schot uit noodweer.
Volksoploop uiteengedreven door
Rijksveldwachter.
Zaterdagavond heeft te St. Philipsland
een vechtpartij plaats gehad in de wo=
ning van den jachtopziener A. Vaders
waar twee stroopers zijn binnengedron*
gen om hem af te ranselen. Uit noodf*
weerTieeft Vaders zich met zijn revolver
verdeciigd, waarbij een der aanranders
licht werd gewond. Een daarna te hoop
geloopen menigte is door de Rijksveld*
wachter uiteengedreven.
Het geval heett zich als volgt toegedti'a*
gen. Bij politieverordening is het verboden
om te loopen over slikken, schorren o'f
braakliggende gronden, zonder schriftelijke
vergunning van den rechthebbende.
Nu gebeurt het vaaTc, dat hazen, op dei
scliorren onder de A.J. Polder "bij zeei*,
hoog water van lioogte op hoogte springen
om tenslotte als alles onder loopt, het feven
te redden door naar den tlijk te zwemmen.
Stroopers, die daarmee op "de hoogte zijn,
staan dan gereed om de beestjes bij aani*
komst de kop in te slaam, en maken op
deze manier menig haasje buit.
Vanzelfsprekend zorgt de jachtopziener
bij hoog W3ter in de buurt te zijn, om deri*
gelijke strooperij te voorkomen.
Zaterdagmdidag liepen aan de achterkant
van de zeedijk een tweetal stroopers A. M.
R. 20 jaar en M. d. G. 21 jaar, met dö
vermoedelijke bedoeling om zoo mogelijk
op bovengenoemde wijze eenige hazen te
vérschalken.
Vaders hield hen aan en vroeg of zij'
een vergunning hadden. Daar het bleelc'
dat dit niet zoo was, zei hij hen een bekeul*
ring aan, waarbij de jachtopziener werd
uitgejouwd aan een 'beleediging af. Een
van hen riep de jachtopziener nog toe dat
hij een vergunning thuis had, die hij hem
's*avonds zou toonen.
De jachtopziender informeerde bij den
rechthebbende die hem verklaarde geen ver*
gunning te hebben afgegeven.
Zaterdagavond plm. half acht werd bij
den jachtopziener die in de Prens Hendrik^
straat woont aan de deur geklopt. Het
bleken de twee stroopers te zijn, die hun
z.g. vergunning kwamen toonen.
De jachtopziener liet hen binnen en z?^
direct, dat de vergunning vermoedelijk ver*
valscht was. Hij nam het document als be*
wijsmateriaal in beslag, maar toen A. M. R.
dit zag, trok hij het papier uit de vingers
van den jachtopziener en scheurde het in
stukken. Hierdoor ontstond een worsteling
daar verdachte R. de jachtopziener beet
greep. Toen R. merkte dat hij het onderspit
zou moeien delven gaf hij een schreeuw,
waarbij twee broers van hem naar binnen
kwamen. Het waren P. R. en M. R. resp.
23 en 16 jaar. Schijnbaar was dit een tevoren
gemaakte afspraak. J_
Een lormeele vechtpartij ontstond daar de
'Zoo rillerig, zoo koortsig, geen
yronder met dat slechte gure
weer en al die zieke menschen
om U heen. Weesl Gij echtei
verstandig en neem dadelijk
'n "AKKERTJE" en vanavond
voor '1 naar bed gaan weer 'n
"AKKERTJE" (Akker-Cachet).
Tien legen één dat Ge daar
mede alle narigheid voorkomt
en morgen gezond en frisch
opslaat, wam de "AKKERTJES"
werken buitengewoon bij griep,
gevalle koude, rheumatische
pijnen, spier- en zenuwpijnen.
Verdrijven ook direct hoofd
pijn, migraine, land- en kiespijn.
^Per 12 stuks slechts 52 cenl.
opziener nu drie kerels tegen zich kree^.
De verdachte M. de G. hield zich afzijdig,
daar 'hij merkte dat dit mis zou loopen.
AI worstelende waren 3e vechtenden bij
de deur geraakt, waarbij de jachtopziener het
moeilijk kon bolwerken. Hij werd geslagen
en gestompt en riep z'n vrouw hem de re*
volver fe geven. Hiervoor hadden de stroo*
pers respect. De opziener loste een schot
in de lucht wat tot gevolg had dat de kogel
ketste en in den voet van A. M. R. terecht
kwam.
Een Volksoploop.
Direct heeft de jachtopziener zich naar
de woning van den gemeenteveldwachter
dhr. Labruyére begeven, die ziek te bed lag,
om van een en ander aangifte te doen. Het
geval wilde, dat aldaar juist de Rijksveldf
wachter Erkelens was, die den gemeenteveld*
wachter bij ziekte vervangt.
Intusschen vond een volksoploop voor
de aeur van den veldwachter plaats, diel
den opziener waren gevolgd en diens uit*
levering wenschten om hem flink' af te troe**
*ven.
De Rijksveldwachter is daarop naar buiten
getreden en heeft de saamgestroomden ver*
spr'eid. Tot diep in den nacht wlas het
zeer rumoerig in de gemeente.
Zondagmorgen vroeg is de Majoor der
Rijksveldwacht dhr. Haverhoek van Tho*
len ter plaatse verschenen met nog twee
Rijksveldwachters.
Zij hebben de verdachten gearresteerd
en naar het gemeentehuis opgebracht. De
verwondde A. M. R. kon op doktersadvies
niet in arrest worden gesteld.
De Burgemeester de heer Kleppe, de Ma*
joor en 'de Rijksveldwachters hebben 'de
verdachten aan" een scïierp verhoor onder*
worpen, waarbij zij uiteindelijk allen hebben
bekend. De strooper M. de G. werd als
getuige gehooiy. Het onderzoek heeft den
geheclen Zondag geduurd. Zondagsavonds
zijn de verdachten op vrije voeten gesteld''.
Het schijnt, dat het een compfot was, 3ie
het in alle opzichten met elkaar eens 'is. Het,
geheele dorp 'is door dit gevaif in rep en
roer geweest, maar door het krachtig optre*
den der politie is deze terreur de kop in'
gedrukt.
4V2'J!3ria jöiigetje veridironkten.
MaandagmioH„en heeft zich te Battenoord,
gemeente Nieuwe Tonge een droevig ongeval
afgespeeld. Het 4V2*jarig zoontje van den
heer Gerrit van Buuren is. in die SipuikfomI
aan de Buitendijk, vlak' vOior de wonijig
van die menschen, al spel'ejnde te water ge*
raakt en verdronken. Door een zioontje van
dhr. J. de Gast, die van het kreukels zroeken.
terug kwam, werd het icdpjgemerk't,: die hetn
uit het water heeft getild. De ijlinlgs ontbk>*
den geneesheer Dr. De Man heeft kunstma*
tige ademhaling toegepast, dodh ook de po*
ginjgen met een zUurstof»ia|pparaat mochten
niet meer baten om de levensgeesten op te
te wekken. Het droeve ongfelük' heeft in de
buurtsdhap Battenoord groote verslaigenhejid'
gewekt.