Ct1QWECKEUADÖpGED.GD0nD5IAG vöÖRÖcZUID-HGUBfiZECU^^ CIIAnDEM üiKKERTJES N.V. UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „EIUNDEN-NIEÜWS" lÜoo Griepeti^ 10e Jaargang WOENSDAG 19 JANUARI 1938 No. 906 Uienexport in December. OFFICIEELE CRISISPÜBLICATIES Vechtpartij in woning van Jacht- opziener te St. Philipsland. (AKKER-CACHETS) WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN" 18e jaargang De strijd der Kerk in Duitschland. ap7.ooo '^''éi Droevig ongeval te Batte- noord (Nieuwe-Tonge). niEuws Advertentie*prÖ3 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dienst» aanvragen en aanbiedingen van 1—6 regels 80 et.; Boek*aan^ kondiging 10 cent per regel Contracten belangrijk lager. UITGAVE VAN Gevestigd te Middelhamis Prins Hendrikstr. 122 C Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17. Aboanementspi^s 85 cent per 3 maanden b^ vooruitbetaling. Verschijnt iederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlijke nummers 5 cent Buitenland 8 gulden per jaar VI. Slot. In de voorgaande artikelen gaven we een ovei zicht van de ontwikkeling van de Kerk'' strijd in Duitschland sedert het aan het be» wind komen van Hitler. We hebben daarbij gelegenheid gehad te zien, hoe er een nieui» we religie aan het opkomen is, die zich de gemeenschap der godgeloovigen noemt. Deze nationaal^socialistische religie mag zich ver* heugen in de hooge bescherming van de. Staat en het is dan ook geen wonder, dat het blad der S.S. ,Das Schwarze Korps" esnige tijd geleden breedvoerig daarover schreef in een zeer opzienbarend artikel. Daarin werd allereerst aangekondigd, dat voortaan de.^ éenen, die een confessie aanhangen, maar zelf voor het voortbestaan der Kerk moei= ten zorgen, m.a.w. de Staatssubsidie voor de Kerk zal binnen afzienbaren tijd worden ingetrokken. Dit zal vanzelfsprekend voor de Evangelische Kerk, die de eeuwen door op de Staat heeft gesteund, met groote fi» nanciecle moeilijkheden gepaard gaan, waar* van de tegenstander hoopt, dat zij daaraan zal te gronde gaan. Het blad erkende voorts, dat de pogingen van de Staat om „orde" te brengen in de Kerk, mislukt zijn, met welke uitspraak de Belijdeniskerk zichzelf kan gelukwenschen, omdat deze mislukking voor haar beteekent, dat het aan het naft socialisme niet gelukt is de Kerk gelijk te schakelen. Volgens de nazi's is het nat. so* cblisme zelf een religie. „De Staat is als! levensvorm der volksgemeenschap doorleefd - geloof aan God. Hij bevordert wat natuur* lijk en hij bestrijdt wat onnatuurlijk is; dat is onze staatsgodsdienst," zoo luidt de uüf spraak; men ziet: het is niets anders dan de vergoddelijking van volk en staat. Alle Qiristelijke invloeden op het staatsieven moeten streng worden geweerd; voorzoover de Kerk nog kan bestaan, mag zij zich' slechts bezighouden met de prediking, doch zij mag niet pogen het Christendom te doen gelden op alle terreinen des levens. Naar men ziet, is dus dit nat.*socialistisch stand* punt in wezen niet anders dan het liberale, dat men reeds lang als overwonnen had beschouwd. De gemeenschap der godgeloovigen, de verheidenschte Hitlerianen, vormen de „ech* te" kerk en kunnen derhalve rekenen op de officieele sanctie. Zij willen niet zijn een confessie van de zooveelste rang, doch zij maken er aanspraak op de eerste te zijn, omdat zij pretendeeren de Staatsgodsdienst te zijn. Een middelaar, hebbe.n zij niet noodig; met het Christendom is dus radi* caal gebiioken, ja men staat er in bittere vijandschap tegenover en beroemt er zich op positief anti*christelijk te zijn, zooals wijlen generaal Ludendofff. Op de scholen willen zij alle onderwijs ,dat nog eenigermate Chris* Mijk "is, verbannen en het vervangen door onderwijs in hun religie, z.g. „Weltanschau* ungsunterricht," dat doordrenkt is van hei* densche, oud«Germaansche, anti*christelijke, anti*semietische en rassistische theorieën. Zoo moet het Duitsche volk, te beginnen bij de jeugd', worden verheidenscht. Uit dit alles bemerken we, dat het in de kerkelijke strijd om niets minder gaat dan om het behoud van het Christendom. Deze tijd is beslissend voor de Evangelische Kerk, omdat zij dreigt geassimileerd te worden met de Staat. De totale Staat immer^ heeft tot doel door stelselmatige propagandistische op* voeding alle menschen te maken tot burgers van één type. De eenheidsstaat kweekt een* heidsburgers en wil ééne staatsreligie. Voor een vrije, zelfstandige kerk is naast en in hem geen plaats. De nat. socialistische Staat heeft dit gemeen met de bolsjewistische; alleen is ^r verschil in wereldbeschouwing, de methoden zijn echter gelijk. Indien in Duitschland de Kerk weigert een instrument van de Staat te worden, zal zij zich moeten voonbereiden op een strijd op lieven en dood. En zij kan zich n,iet laten gelijk* schakelen op straffe van haar karakter en wezen te verloochenen. Zoo ziet het e;r voor het Duitsche volk, dat thans beheerscht wordt door een troep fanatici, die het niet alleen willen en wetens storten in economi* sche en financiëele ellende en vroeg of Iaat in een allesvernietigende krijg, maar die aan dat Duitsche volk ook pogen te ontne* men datgene, wat steeds met name in be* narde tijden voor personen en volken tot hulpe was en troost n.I. de dienst des Heeren. Men eischt aanbidding van den Staatsaf* god, gelijk de oude Romeinen van de eerste Christenen eischten de aanbidding van den Caesar. Het nationaaI*socialisme is daarom niet iets nieuws; het is een oeroud, reeds lang als onbruikbaar en onchristelijk afge* legd staatssysteem, dat zich van dezelfde middelen bedient als de despoten der oud* heid. De historie van de drie vrienden van Daniël, die niet wilde buigen voor den Staatsafgod van Nebucadnezar, is in dit opzfcht een treffend beeld van de strijd der Kerk in Duitschland tegen een staatsstel* sel, dat zichzelf wel als het hoogste procla* meert, doch dat inderdaad in armoede van ideeën en beginselen haar gelijke niet heeft. Het gaat dan ook in Duitschland niet om eèii persoiiènkwestie, al heeft dat wel eens zoo geschenen, toen Rijksbisschop von Bo* delschwingh het •'j^ld moest ruimen voor Ludwig Muller. Evenmin gaat het in de eerste plaats om organisatorische dingen, of; schoon een doeltreffende organisatie der Kerk op belijdende grondslag haar sterker zou 'doen staan tegenover de Staat. Ook is het niet allereerst een zaak van rech% al is het een feit ,dat het recht der Kerk met voeten worden getreden. En natuurlijk' strijdt men ook niet uit liefde tot de strijd als zoodanig, hoewel dat vooral 'tegent* woordig in Duitschland als een schoone deugd wordt geacht. Voorts mag de zaak' ook niet zóó opgevat, als zou de kerkelijke oppositie eigenlijk een vermomde actie zijn tegen het nrft.*socialisme. Wel wordt dit door de Duitsche Christenen, zooals we zagen, aldus voorgesteld, doch dit is niets anders dan verdachtmaking. De leiders der Belij* denisbeweging zijn allen aangesloten bij de N.S.D.A.P., hoe wonderlijk het voor ons wezen mag, zoodat politieke bijbedoelirtgen althans bij hen uitgesloten moeten worden geacht. Wel kunnen al deze zaken zeer( zeker als bijmotieven gelden, zoo niet bij alle, dan toch bij een deel der strijders, maar de hoofdzaak is een andere. ttet gaat in deze strijd om het Christen: dom zelf, om het zijn of niet*zijn daarvan. Er is in Duitschland een ni^euwo religiei verschenen, die de steun der Staatsmacht heeft en daarom tegenover het Christendom, uitwendig genomen, in een voordeelige po* sitie staat. De heiligheid van het eigenj volk en het eigen ras, welks superiorite|it wordt gepredikt boven alle andere, het ras* egoïsme en het ras*materialisme, zij zijn het, die de grondtoon vormen van de nieu* we religie. Met volle zeilen vaart Duitsch* land, zoo schreef de Zweedsche professor Nygren, dit nieuwe heidendom binnen. Voor breede groepen heeft de apotheose, de ver* goddelijking van het eigen ras en volk de plaats ingenomen van de godsdienst. Bin* nen de Kerk zelf is dit heidendom binnen/» gedrongen; de groep der Duitsche Christe* nen, die de leiding heeft weten te bemach* tigen, is in hooge mate 3oor de heidensche geest geïnfecteerd. Wel zijn deze Duitsche I Christenen en de germaansche beweging der godgeloovigen twee verschillende stroo* mingen, doch zij zijn nauw verwant; het verschil zit alleen hierin, dat, naar het trefi* fend juiste woord van prof. Nygren, de eersten de nieuwe religie aannemen in een „Christelijk" gewaad én de anderen in een gerroaansch kleed. In wezen is er niet veel verschil. In de grond der zaak is deze, ge= i heele nieuwe religie één groote gddslas* I tering, want zij is niets anders dan het ge* loóf in de messiaansche zending van het Duitsche volk met verwerping van de fun* i dair.enteele waarheid van het Christendom, dat Jezus Christus de Messias is en de Middelaar Gods en der menschen. Zoo is men bezig het Christendom in en buiten de Kerk te ontbinden en daarin is men al ver* der dan velen denken. Wat de toekomst aan de Kerk van 'Christus brengen zal, is duister voor ons. Indien de dictatuur zich' handhaaft en niets wijst nog op het te* geriüeél dan zal de strijd zwaar worden. Doch Christus houdt Zijn Kerk in stand. Hij deed dat in het godlooze Rusland, Hij doet dit ook temidden van het woeden der; Duitsche machthebbers. Moge God de Heere den belijders de genade geven om stand*» vastig te volharden tot het einde toe. worden en dat een billijke regeling dient te bestaan voor aangebrachte jachtschade. Over het algemeen wordt het stroopen niet als stelen aangemerkt en jachtovertredin* gen worden meestal vergoelijkend besproken en beoordeeld. He^ wild behoort aan den gebruiker van den grond, iS zoo de gedach* tengang en over heerlijke of andere rech* ten daarover bekommert men zich niet. Bij door gezette redeneering zal men wej| erkennen, dat stroopen diefstal en dus zonde is. Toch dient ons Thoolsche volk te be« seffen, dat stroopen een vergrijpen is aan een anders goed en dus diefstal. De stroo* pershartstocht is geen verontschuldiging van dit maatschappelijke kwaad. Stroopen is een gevaarlijk werk. Veel ellende is er reeds uit voortgekomen. Over het algemeen blijkt ook wel dat er geen zegen op rust. In den regel brengen stroopers het niet ver. Het is een werk dat buiten de gewone tijd en omstandigheden plaats heeft. Bij nacht en ontij. Alleen daardoor hee.'t het zijn groote gevaren voor lichaam en ziel. Menigeen heeft en zijn gezondheid door verwoest. Maar ook de zedelijke gevaren zijn niet gering. Men komt bij nacht en ontij in aanraking met eleirenten, die ongunstig bekend staan, en die niet nalaten een schadelijke moreele in* vloed uit te oefenen. Daarbij komt nog, dat de lichamelijke orifberingen doen grijpen naar de drank* flesch, wat niet zelden de jammerlijkste, gevolgen met zich meebrengt. Stroopen heeft zijn vele kwade zijden, maar bovenal mocht worden bedacht, dat het een overtreding is van 's Heeren gebod. Dat alleen reeds moe,f^_ het Thoolsche Volk er van a'f doen ziten om n&t té stroopen. Na de zeer stille maankj; November is er In Derèflibtr weer wat ïevem' in de brou* wtrij gekomen. De aanvoeren van bbitenlandsdhe uien op de Engdelsdie miarkt namen af, met het gevolg, dat de vraag naar Hollandsdhe uien toenam. Dit wil niet zeggen, dat er in Noivembier geen voldoemde vraag naar; ons product bestond, miaar dat er hier te lande zeef weinig uien te koop wtaren, welke voor de in Engeland geldende ^rij^n met winst wlaren af te zetten. Op het oogenblik, d'at Wijj dit overzidht sdirij(ven, is de ipiiji in; het land gestegen tot f 7.— per H.L. en de export gaat Ijhans belangrijk vïotter. De tijd van het seizoen in aanmerking ne* menid, is de kwaUteit der uien niet onbfe* viedigend, al is het aantal afkeurinfgen voor uitvoer niet gering. De oorzaak hiervan ligt voor de hand en moet geweten word(ë« aan) de hooge prijzen, welke de neiyimg doen ontstaan, zoo weinig moelijk uit te sor* teeren. Onderstaand vermelden wij de geexpor* teerde hoeveelheden, gesplitst volgens dé produüüegébaeden en de landen van bestem* AikOimstig van: Dec. 1937 Dec. 1936 kg kg STR00PFRI3 OP T HOLEN. Strooperij heeft zijn gevaren. Sirooperij is overtreding van Gods gebod. Op Tholen v/ordt nog veel gestroopt. Oor* zaak daarvan is dat de wildstand er nog van beteekenis is vanwege de bescherming van de wildstand. Al kon hiermede het voorkomen van strooperij worden verklaard, dat wil toch niet zeggen, dat het daarmee verdedigd kan worden. Integendeel strooperij is diefstal. Wanneer naar oud»vaderlijk gebruik de Hei* delbergsche Catechismus wordt verklaard en men is gekomen aan de Verklaring van het achtste gebod, dan zal geen predi*' kant, die mei zijn gemeenteleden meeleeft verzuimen er op te wijzen, dat tot de dief» stal ook de strooperij behoort. Of vanwege de bezitter van het jacht* recht alles gedaan wordt om geen aanleiding tot stroopersexcessen te geven laten we bui* ten beschouwing. Dit staat wel vast, dat de wildstand, bin* nen zekere grenzen behoort gehouden te ZeeuwBdh*Vlaanideren Tholen St. Philips» land Nd.*Zd.*EeveIand S. Walcheren Sdhouwen Duiveland 1.466.000 Goeree Overflakkee 6.604.000 Noord Holland 308.000 1.251.000 811.000 LimWurg Gibningen GelderLandi Rptterdam' Amsterdam Westland Z-w/ijndredit en Friesland 50.000 8.000 195.000 49.000 1.000 20.000 370.000 2.983.000 2.757.000 2.879.000 10.362.000 525.000 96.000 206.000 97.000 20.000 Totaal 10.870.000 20.295.000 Uitgevoerd naar: Dec. 1937 Dec. 1936 kg kg Engeland 9.050.000 16.676.000 België 1.281.000 1.484.000 Luxemburg 12.000 10.000 Ierland 351.000 892.000 Duitschland 72.000 94.000 West*Indlë 46.000 200.000 Zweden 39.000 317.000 Afrika 13.000 157.000 Finland' 4.000 137.000 Nloorwegen 44.000 Nloord* Amerika 11.000 Zwitserland 4.000 Spanje 1.000 222.000 Diversen 47.000 Totaal 10.870.000 20.295.000 „DE TUINDERIJ" 's«Gravenhage, 14 Januari 1938. DENATURATIEVERGOEDING ERWTEN EN VELDBOONEN OOGST 1937. De Nederlandsche Akkerbouwcentrale maakt bekend, dat de denaturatievergoeding voor erwten van oogst 1937, welke zijn ge* denatureerd in het tijdvak van 10 tot en met 15 Januari 1938, f 0.95 per 100 kg. zal bedragen voor groene erwten, door han* delaien gedenatureerd en voldoende aan het slandaardmonster van kwaliteitsklasse C, en f 0.45 per 100 kg. voor voedererwten, door telers gedenatureerd. De steunvergoeding voor veldboonen van den oogst 1937, welke aan de daartoe gestelde eischen voldoen en door telers of handelaren zijn gedenatureerd in genoemd tijdvak, zal f2.20 per 100 kg. bedragen. BIGGENMERKEN. Wij' vernemen van b'evpegdè zSj'de, dat het aantal aancébrachte bilggenmerken in de week van 3 tot 8 Januari 1938 bedrog? 36117, tegenoiver 24395 in dei overeÉtakom** stijve week van het jaar tevoren. Van de toekenning 1937 z!ij|n van 1 Janu* ari 1937 tot 8 Januari 1938 in totaal aange* bracht 1877801 merken, tegeno;ver 21252*73 merken Van 1 JainUari 1936» tot 8 Januari! 1937. 's*Gr'avenhage, 17 Januari 1938. Jachtopziener lost een schot uit noodweer. Volksoploop uiteengedreven door Rijksveldwachter. Zaterdagavond heeft te St. Philipsland een vechtpartij plaats gehad in de wo= ning van den jachtopziener A. Vaders waar twee stroopers zijn binnengedron* gen om hem af te ranselen. Uit noodf* weerTieeft Vaders zich met zijn revolver verdeciigd, waarbij een der aanranders licht werd gewond. Een daarna te hoop geloopen menigte is door de Rijksveld* wachter uiteengedreven. Het geval heett zich als volgt toegedti'a* gen. Bij politieverordening is het verboden om te loopen over slikken, schorren o'f braakliggende gronden, zonder schriftelijke vergunning van den rechthebbende. Nu gebeurt het vaaTc, dat hazen, op dei scliorren onder de A.J. Polder "bij zeei*, hoog water van lioogte op hoogte springen om tenslotte als alles onder loopt, het feven te redden door naar den tlijk te zwemmen. Stroopers, die daarmee op "de hoogte zijn, staan dan gereed om de beestjes bij aani* komst de kop in te slaam, en maken op deze manier menig haasje buit. Vanzelfsprekend zorgt de jachtopziener bij hoog W3ter in de buurt te zijn, om deri* gelijke strooperij te voorkomen. Zaterdagmdidag liepen aan de achterkant van de zeedijk een tweetal stroopers A. M. R. 20 jaar en M. d. G. 21 jaar, met dö vermoedelijke bedoeling om zoo mogelijk op bovengenoemde wijze eenige hazen te vérschalken. Vaders hield hen aan en vroeg of zij' een vergunning hadden. Daar het bleelc' dat dit niet zoo was, zei hij hen een bekeul* ring aan, waarbij de jachtopziener werd uitgejouwd aan een 'beleediging af. Een van hen riep de jachtopziener nog toe dat hij een vergunning thuis had, die hij hem 's*avonds zou toonen. De jachtopziender informeerde bij den rechthebbende die hem verklaarde geen ver* gunning te hebben afgegeven. Zaterdagavond plm. half acht werd bij den jachtopziener die in de Prens Hendrik^ straat woont aan de deur geklopt. Het bleken de twee stroopers te zijn, die hun z.g. vergunning kwamen toonen. De jachtopziener liet hen binnen en z?^ direct, dat de vergunning vermoedelijk ver* valscht was. Hij nam het document als be* wijsmateriaal in beslag, maar toen A. M. R. dit zag, trok hij het papier uit de vingers van den jachtopziener en scheurde het in stukken. Hierdoor ontstond een worsteling daar verdachte R. de jachtopziener beet greep. Toen R. merkte dat hij het onderspit zou moeien delven gaf hij een schreeuw, waarbij twee broers van hem naar binnen kwamen. Het waren P. R. en M. R. resp. 23 en 16 jaar. Schijnbaar was dit een tevoren gemaakte afspraak. J_ Een lormeele vechtpartij ontstond daar de 'Zoo rillerig, zoo koortsig, geen yronder met dat slechte gure weer en al die zieke menschen om U heen. Weesl Gij echtei verstandig en neem dadelijk 'n "AKKERTJE" en vanavond voor '1 naar bed gaan weer 'n "AKKERTJE" (Akker-Cachet). Tien legen één dat Ge daar mede alle narigheid voorkomt en morgen gezond en frisch opslaat, wam de "AKKERTJES" werken buitengewoon bij griep, gevalle koude, rheumatische pijnen, spier- en zenuwpijnen. Verdrijven ook direct hoofd pijn, migraine, land- en kiespijn. ^Per 12 stuks slechts 52 cenl. opziener nu drie kerels tegen zich kree^. De verdachte M. de G. hield zich afzijdig, daar 'hij merkte dat dit mis zou loopen. AI worstelende waren 3e vechtenden bij de deur geraakt, waarbij de jachtopziener het moeilijk kon bolwerken. Hij werd geslagen en gestompt en riep z'n vrouw hem de re* volver fe geven. Hiervoor hadden de stroo* pers respect. De opziener loste een schot in de lucht wat tot gevolg had dat de kogel ketste en in den voet van A. M. R. terecht kwam. Een Volksoploop. Direct heeft de jachtopziener zich naar de woning van den gemeenteveldwachter dhr. Labruyére begeven, die ziek te bed lag, om van een en ander aangifte te doen. Het geval wilde, dat aldaar juist de Rijksveldf wachter Erkelens was, die den gemeenteveld* wachter bij ziekte vervangt. Intusschen vond een volksoploop voor de aeur van den veldwachter plaats, diel den opziener waren gevolgd en diens uit* levering wenschten om hem flink' af te troe** *ven. De Rijksveldwachter is daarop naar buiten getreden en heeft de saamgestroomden ver* spr'eid. Tot diep in den nacht wlas het zeer rumoerig in de gemeente. Zondagmorgen vroeg is de Majoor der Rijksveldwacht dhr. Haverhoek van Tho* len ter plaatse verschenen met nog twee Rijksveldwachters. Zij hebben de verdachten gearresteerd en naar het gemeentehuis opgebracht. De verwondde A. M. R. kon op doktersadvies niet in arrest worden gesteld. De Burgemeester de heer Kleppe, de Ma* joor en 'de Rijksveldwachters hebben 'de verdachten aan" een scïierp verhoor onder* worpen, waarbij zij uiteindelijk allen hebben bekend. De strooper M. de G. werd als getuige gehooiy. Het onderzoek heeft den geheclen Zondag geduurd. Zondagsavonds zijn de verdachten op vrije voeten gesteld''. Het schijnt, dat het een compfot was, 3ie het in alle opzichten met elkaar eens 'is. Het, geheele dorp 'is door dit gevaif in rep en roer geweest, maar door het krachtig optre* den der politie is deze terreur de kop in' gedrukt. 4V2'J!3ria jöiigetje veridironkten. MaandagmioH„en heeft zich te Battenoord, gemeente Nieuwe Tonge een droevig ongeval afgespeeld. Het 4V2*jarig zoontje van den heer Gerrit van Buuren is. in die SipuikfomI aan de Buitendijk, vlak' vOior de wonijig van die menschen, al spel'ejnde te water ge* raakt en verdronken. Door een zioontje van dhr. J. de Gast, die van het kreukels zroeken. terug kwam, werd het icdpjgemerk't,: die hetn uit het water heeft getild. De ijlinlgs ontbk>* den geneesheer Dr. De Man heeft kunstma* tige ademhaling toegepast, dodh ook de po* ginjgen met een zUurstof»ia|pparaat mochten niet meer baten om de levensgeesten op te te wekken. Het droeve ongfelük' heeft in de buurtsdhap Battenoord groote verslaigenhejid' gewekt.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1938 | | pagina 1