CHDWEEKBIADSpGED.GROnDSIAG vöÖRoEZUID-HOUEriZCCl^^ EIIAMDEn R&kTRiüMPH 1 N.V. üiïGEVERSMAATSCHAPPlJ „EILANDEN-NIEÜWS" de cent sigaret die blijft triomfeeren Fa, WITVLIET Buitenland STICHTELIJKE OVERDENKING 10e Jaargang ZATERDAG 4 DECEMBER 1937 No. 894 Geen verdoemenis 1 Voor wie Dampo Uit het Kijkvenster TOEGANG VRIJ 11 WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN" 18e JAARGANG Dit nummer bestaat uit 2 bladen. EERSTE BLAD Niets te betalen, om toegang f e verkrijgen tot de concerten der g too ie dirigenten! Zet U voor een Philips' apparaat uit de Nieuwe «Symphonische Serie." Géén verschil met de klanken van het wérkelijk or kest I Ieder instrument te her kennen, lederef toon in zijn juiste waarde, alle passages, zooals de componist het hoorde Komt bij ons luisteren 1 Zandpad Middelharnis Voornaamste inhoud niEuiia Advertentie^i^ 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dienst» aanvragen en aanbiedingen van 16 regels 80 rf.; Boek'aan* kondi^ing 10 cent per regel Contracten belangrijk lager. UITGAVE VAN Gevestigd te Middelhamis Prins Hendrikstr. 122 C Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17, Abonnementsprijs 85 cent per 3 maanden bg vooruitbetaling. Verschijnt iederen Woensdag en Zateixlag 2 maal per wede. Afzonderlgke nummers 5 cent Buitenland 8 gulden j>er jaar Zoo is er dan nu geen verdoemenis voor «legenen, die in Christus Jezus zijn, ld ie niet naar het vleesch wande» len maar naar den Geest. Romeinen 8:1. II. Doch voor wie? Zoo is er dan nu geen verdoemenis! voor degenen, die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vleesch wandelen, maar naar den Geest. Wie zijn nu de bevoorrechten, voor wie er geen verdoemenis is? Voor degenen die in Christus Jezus zijn. Dat zijn zij, die Christus door een waarachtig ge* loof ingeplant zijn, gelijk de Heidelberg»' sche Catechismus zegt in het antwoord op vr. 64. Zij zijn niet als de klimop, die la ngs den boom opgaat en zich aan den boom vasthoudt, maar zij zijn in den boom! geplant, ingeënt tegen hun natuur, om met Christus te sterven en te leven., „met Hem één plant geworden zijnde in de gelijkmaking Zijns doods en Zijner opi» standing." Gods volk wordt door den boom Christus gedragen. Hoe moeten wij dit nu verstaan? Zij zijn in de nooit begonnen eeuwigheid door den Vader aan den Zoon gegeven, als de Vader hen heeft uitverkoren. Dus zij wa« ren de Zijnen van eeuwigheid en behoor'» den zichzelf niet toe. De verworpenen staan voor eigen rekening en worden onder 't oordeel der verwerping geboren. Nooit zullen zij zichzelf verliezen en eens ande* reni worden, Maar de uitverkorenen, de gegevenen door den Vader aan den Zoon, behöoren den Zoon toe van eeuwigheid, De Zoon heeft Zichzelf tot een Borg voor hen gesteld om al hun schuld te bc talen. Dit is geschied als de volheid des tijds gekomen was. Dan zien wij, hoe Gods Zoon mensch werd, waarachtig en recht"» vaardig mensch, om in de plaats der uit* verkorenen aan de eischen van Gods hei* lige wet te voldoen, waarvan wij overtre* ders waren van de geboorte af aan en die wij ook nooit kunnen noch willen onder* houden uit kracht van onzen verdorven natuurstaat. En wonder der verborgen* heid! nu zijn de uitverkorenen door de geloofsinplanting in Christus, Moor die nauwe geesteTljke vereeniging als hielden zij die wet en was Christus de zondaar die nooit de wet onderhouden had. En zoo zien wij Hem aan het kruishout hangen om den vloekdood te ondergaan en nu is het, alsof Gods volk dien vloekdood in Christus leed om zoo voor eeuwig vrij te komen van de verdoemenis. De gezegende dood vani Christus, die de dood der uitverko* renen is! Die gerechtigheid van Christus, die de gerechtigheid der uitverkorenen 'is! Waarlijk een nieuw schepsel zijn zij door de toerekening van de gerechtigheid van Christus; want zij zijn alsof zij nooit eeni* ge zonde hadden gedaan, de vloek is weg, want Chirstus heeft den vloek wegge* dragen. En wat nog uitnem'ender is? God de Vader^ heeft door dien Borg en Zijne betaling de uitverkorenen aange* nomen tot Z ij n kinderen. En hoe zullen zij dat verstaan? Alleen door den Heiligen Geest, den Geest der aanneming, die het geloof in hunne harten werkt. Doch wat is nu de vrucht van dat borg* tochtelijk werk des Zoons? Dit vinden wij in het 2e kenmerk van die bevoorrechting, voor wie er geen verdoemenis is. Dat 2e kenmerk is: Die niet naar het vleesch wandelen, maar naar den Geest. Wil dit nu zeggen, dat Gods volk niet meer zondigt? O rieen! Is de dief vrijge* sproken, zijn dievennatuur houdt hij over Heeft Christus de schuld voor Zijn volk 'betaald: Is Zijn gerechtigheid de hunne en hun zonde de Zijne, is hun vloek de Zijne en krijgt Gods volk 't leven op Z ij n doen, de s m e t is er nog. En als nu de dief uit de gevangneis gelaten is en een ander heeftevoor hem gezeten, o wat moet die dievennatuur, dat stelen van bin* nen, hem een last zijn! Dat begeeren, dat willen hebben, dat er onder gebonden zijn en maar niet er onderuit te kunnen ko* men, die wet om te zondigen, die gebiet' der, die heerscher van binnen dat moe* ten zondigen! En waarom is hem dat zulk een last? Omdat een ander er voor heeft moeten boeten d.i. Christus. „Gij zijt duur gekocht: zoo verheerlijkt dan God in uw lichaam en in uwen geest welk^ Godes zijn." En daarom! Hij wandelt niet meer naar het vleesch, maar naar den Geest. Het is hem 't grootste genot, als hij door Gods Geest vrijgemaakt mag worden van de banden der zonde. Hij is dan nog wel als een vogel in de kooi, maar zijn gevangenschap deert hem niet. „Waar de Geest des Heeren is, aldaar is vrijheid.'' Naar die vrijmaking ziet hij uit, dat hij volkomen en van ganscher harte den Heere mag dienen en grootmaken. Dit is 't wandelen naar den GeestDie behoefte, die lust, die keuze om in de we* gen des Heeren te gaan. Die last, smart, kwelling en wrake over zichzelf vanwege zijne feonden. Ook de last van zijn gevoel* loosheid en doodelijkheid, dat hij buiten den weg is en 't leven aan zijn ziel missen moet, waardoor hij den Heere niet vindt en niet bespeurt in de middelen der ge* nade. Neen Gods volk zondigt eiken dag en elk oogenblik en zij zijn toch nooit zonder God. Want zij kunnen Hem niet missen, die een God van heil en zaligheid in Christus Jezus voor he:, geworden is. O van binnen is 't een hel, maar de hemel is geopend. Wel moede woestijnrei* zigers, houdt moed! Eens zal 't Kanaan zijn! Het atheïsme. Hun congres in Nederland? Rusland is het land van het communisme en het land van de bond van God*loozen. Hun ijveren en woelen is groot. Ze maken voor hun beweging ijverig propaganda. Niet alleen voor het communisme, maar ook voor de beweging der god*loozen Cou'* gressen worden gehouden. Niet alleen in Rusland, maar ook in andere landen. Van hun godloos en verderfelijk beginsel geven ze zich zeer veel moeite en ze maken er groote propaganda voor. Voor dezen keer wilden ze in Engeland een groot god*loozencongres houden. Op dat congres wilden ze handelen over de midde* leni hoe de geheele wereld te bevrijden van den „waan," zooals zij dat noemen, dat er een God bestaat. Vreeselijk onder* werp voor een congres. Het kennelijke Gods is in den mensch en toch spreekt de booze en vijandige mensch over het bestaan Gods als over een „waan,"' als of het bestaan van God maar een verzinsel van menschen was. In Engeland schijnt men op het herbergen van zoen goddeloos congres niet erg gesteld te zijn. Integendeel, en dat strekt dat land tot eere, schijnt er groot verzet tegen dat god*loozen congres in Engeland te bestaan. Zoo hevig, dat de godloozen van het houden van dat congres in Engeland hebben afge* zien. De vreeselijke aantasting van de hoog* heid Gods wil men er niet dulden. Toch willen» de god*loozen hun congres houden. Waar zullen ze het dan nu hou* den? De Russische „god*loozen," schijnen het plan te hebben opgevat om het nu in Nederland te houden. Schande voor ons land, alleen al dal bij die Russische god* loozen'" het plan kan opkomen, van het congres in Nederland te houden. Daarmee komt tot uiting de vreeselijke toestand waarin ons land verkeert. Het vreeselijk beginsel waarnaar ons land wordt geregeerd. Geen beginsel, hoe boos of hoe goddeloos ook, of de tiitleving er van vindt in Nederland huisvesting. Zoo is de toe* stand van ons land als gevolg van de toe* passing van de valsche revolutionnaire vrij* heid. Zoo is ze geworden onder de libe* rahstische regeeringen en lo is ze gebleven onder de Christelijke regeeringen. Ja, die hebben dat zelfs als ware verdraagzaamheid, als de hoogste Christelijke wijsheid verheer* lijkt. 't Is droevig. We hopen, dat het congres in ons land niet gehouden zal worden. Dat de Overheid een verbod zal uitvaar* digen. Neus en hoofd verstopt. Tranende oogen. Schorre keel. Hoesten en vol op de borst. ,W^. lucht op en geneest. Pot 50 cl. Doos 30 et. Bij Apolh. en Drjgisten. MUNHARDT Vliegen 75 jaar oud. De S.D.A.P. De lijkverbranding Vaccinatie' gevaren De heer VMegen, de bekende Sociaal Democraat, is onlangs 75 jaar oud geworden. -, Als in ongebroken kracht arbeidt hij nog'i voort i n de Sociaal Dem. Arbeiderspartij ■- Voor enkele jaren heeft de Regeering hem' een Ridderorde verleend die hij ook heeft aangenomen. De Soc. democraten staan te*' genover de koninklijke Regeering niet meeri zoo onverzoenlijk als voorheen. Het is niet alléén de vrees voor fascistische overheer* i sching die hen tot deze ^iïranderde menfa* liteit brengt. De partij maakt een verande' ring door; van zuiver protesteerend en' strijdend is de S.D.A.P. een partij van aanzien geworden, welker voormannen be* langrijke posten, als Wethouder en Gede* puteerde eener Provincie hebben aanvaard. De Partij is geëerd geworden in den. loop der jaren. In het laatste begrootingsdebat in den Haagschen Raad werd de heer Vliegen er nog aan herinnerd, dat hij op 19 Februari 1888, den verjaardag van Koning Willem III in de Poten aldaar de vlag van een voorbijtrekkende optocht lafpakte en die in brand stak! Het is zoo wat 50 jaar geleden. Welke Soc.*Dem. zou zoo iets nu nog in zijn hoofd halen. Intusschen, zooveel temeer de S.D.A.P. haar leven betert, zooveel temeer komen de Communisten haar plaats weer innemen als zuiver revolutionnaire partij. Zoo is er op het politiek terrein ook een gedurige wisselwerking zonder dat wij van verbetering mogen sprekien. De toekomst laat zich niet rooskleurig aanzien. Tegenover de geringe kracht die er van de liefhebbers van de Oude Gere; formeerde Waarheid uitgaat, staat een mach* tig front van allen, die zich van het geopeni» baarde Woord Gods afwenden. Wij wor* den wel gedurig herinnerd aan het be* kende woord: GijUeden hebt kleine kracht. Als het op de kracht aankomt, dan is de strijd ongelijk. Dan moge de hulp van den Sterken Held, die na bij Zijn Kerk is om die te bewaren, maar geopen* baard worden! In strijd staat de weg van het volk des Heeren geteekend. In getoofs* gehoorzaamheid moet de kracht liggen; Pau* lus wist er van: Als ik zwak ben, ben ik machtig! Er is een toenemende begeerte om van de regeering te verkrijgen, dat de Lijkver* branding wettelijk wordt erkend. De Re* geering zit er mede; verbieden durft zij niet en toestaandat is ook zoo iets. Waarschijnlijk zal nu behandeld worden het wetsontwerp, dat al 18 jaar bij de Tweede Kamer ligt, om het bouwen van meer ver* brandingsovens te beletten en de verbran* ding toe te staan in die gevallen, waarin de overledene dat zelve als zijn wensch heeft kenbaar gemaakt. Dat komt er van, als men de uitoefening van rechtmatig gezag maar steeds naar de toekomst verschuift. Als men 3e Christelijke zeden laat ondermijnen. Ook de vaccinatie komt weer op het ta* pijt. Telkenmale wordt verplichte vaccina* tie voor schoolkinderen voor twee jaren langer opgeschort. Ook in dezen willen ve* len terugkeer naar den ouden toestand van dwang. Wat men nu nog niet door de wet kan verkrijgen, wordt op andere wijze doorge* dreven. Er wordt met steun van de Regee* ring een groote actie op touw gezet om de kinderen tusschen 1/2 j^ar en 2 jaar oud te doen inenten tegen pokken. De pokstof zal kosteloos worden verstrekt. Het is waar, men kan niet voor elk geval garandeeren. dat hersenziekte niet zal optreden, maar zulk' een enkel geval met doodelijken afloop kan niet worden geteld. Die ouders, wien daardoor een kind zou worden ontnomen, moeten zich dan maar troosten met de gedachte, dat duizenden andere kinderen voor de pokken zijn be* waard. Als sommigen nog praten over het beleid Gods, dat over alle dingen gaat, dan kunnen de vaccine*aanbidders daarvoor toch niet opzij gaan. Nu, wij ouders, blijven baas over onze kinderen. Wij zijn bereid om onze ouder* rechten opnieuw tot het uiterste te verdedi* gen. Het is echter wel opmerkelijk, dat uit de staatskas de middelen worden beschik* baar gesteld om het volk maar over te halen tot methoden, die kwalijk met Gods voor* zienigheid zijn overeen te brengen. Men loopt maar vooruit op bestrijding van een kwaad, dat er niet is. Het geloof ontbreekt. En dan treedt berekening in de plaats. Nu de dwang tijdelijk vervallen is, komt men toch met de kracht van overre* ding naar voren om dan maar vrijwillig tot vaccinatie over te gaan. Wat vreemd toch, dat er van degenen, die de vaccinatie veroordeelen, zoo wei* nig kracht uitgaat.^ De dokters van de andere zijde zijn druk in de weer om hun inzicht door te drijven. Zij komen van de open* bare Universiteit, zegt tneru Maa" - zij die van d e vrije Universiteit kc^^n, bepleiten vaccinatie ai evenzeer, al zou* den zij liefst geen dwang zien toegepast. En nu zijn we al zoo ver van huis, dat wij zeer verheugd moeten zijn als de over* heid hen, die zich met al hun bezit, met goed en kinderen op Gods Voorzienigheid willen verlaten, met rust laat. Inplaats dat dit geloof zijn stempel op het Staatsbeleid drukt. WAARNEMER. Plechtige installatie van Burgemeester Keijzêr te Goedereede en Stellendam. Met veel geestdrift is de nieuwe burge* meester van Goedereede en Stellendam Woensdag j.l. in beide gemeenten ontvan* gen. Feestelijkheden zijn daarbij niet georga* niseerd wat zeer te verstaan is, daar de vacature ontstond door het schielijk ver* scheiden van Burgemeester Charbon, wiens nagedachtenis ook op deze wijze werd ge* ëerd. De redevoeringen welke zijn gehouden stonden alle in het teeken van grootsche verwachtingen, en hetgeen door de aanwes* zige Zeeuwsche vrienden gezegd werd, die hem gedurende vijf jaren van nabij hebben gadegeslagen, drukte er wel het stempel op, dat hier een Magistraat is gekomen, welke inderdaad weet het roer in handen te hou* den. Eén speech week echter af van alle an* dere, n.I. die van Wethouder Tanis te Goedereede. Wethouder Tanis heeft eens extra willen laten voelen, dat hij en de Goereeërs zoo vrijzinnig zijn en dat de godsdienstige strooimng eigenlijk maar een smeursel is, omdat, nu ja, de menschen zoo in de war zitten en daarom aan godsdienst gaan doen! Wij betreuren het dat aldus werd gespro* ken en verschillende vrijzinnigen zelfs heb* ben ons hun afkeuring daarover te kennen gegeven. Natuurlijk werd er noch door den burgemeester, noch door Ds. Labrie, (die zich gelukkig steeds in een goeden toeloop van hoorders mag verheugen) com* mentaar op gegeven. De burgemeester wees er alleen op, dat hij zijn beginsel niet hoopte te verloochenen en de pastor loei sprak zijn vreugde uit dat er nu een man aan het Hoofd der Ge* meente kwam, die de belijdenis der Vaderen hoopt voor te staan. Een krachtige Overheid mag terecht een gave Gods genoemd worden en groot is het dat bij de uitvoering van 's Lands wetten de onderworpenheid wordt gekend aan de Wet des Heeren en het houden van Zyne inzettingen en rechten. De Heilige Schrift leert ons, dat in het houden van dien grooten loon is. Dat het den nieuwen bewindsman moge worden geschonken bij zijn beleid zich daarnaar te reguleeren dan kan het niet an* ders of dit zal tot zegen strekken van beide gemeenten. I De Italiaa.nsche pers maakt zidh erg druk over een rede, welke de Frans<3ie nünister van Marine Campinchl op 23 October td Toulon gehouden heeft. De minister was daar voor een inspecüe tocht van de verdedigingswerken. Hij heeft van de gelegenheid gebruik gemajakt, om' het stoomsJhip „General Bonap|arte" te üe* zoeken, welks bemanning voor het grootste gedeelte uit Corsicanen btestaiat. De oorc zaak hiervian was gelegen in het feilf;,, dat deze personen behoordea tot den kies< kring waarin Campinchi was gekozen, en hij het contact op deze wij^ met zijn kiezers wilde onderhouden. De minister hLeeft de 'bemanning champagne aangeboden. V^gens de ItaÜaansche pers nu, moet deze minister op dit schip nu een rede gehouden hebben en gezegd,, dat -'Si tea atoi^ met Italië noodzaikelijlk was, en de Fran* schen de fascisten welbij hun huid zullen pakken, ja het fascismel olp de Tcnieën zal dwingen. Direct hee£t Campinclhi een tegensprajaK doen hooren, doch deze wordt weerlegd en niet aanvaard. De Tribkina schrijaft dat de Fnansdhe marine zich moest sdiamen, te worden ver* tegen'woordigd door eoo'n schuild^ terwijl de Popoio d'Italia te Mil'aan schreef, dat het Keizerlijke Italië bfereid was, Chamj» pinchi en zijn partijgangers de hersens in te UIT HET KIJKVENSTER: De S.D.A.P. van vroeger en nu. BINNENLAND: De toestand van den Prins bevredigend. Hij zal eenigen tijd in hei Ziekenhuis moeien blijven. BUITENLAND: Oorlog tusschen Italië en Frankrijk uitgelokt Plechtige Installatie van Burgemeester Ktiy 3«r te Stellendam en Goedereede. ^eellvergunning voor Pluimveehouders. '\^erslagen: Gemeenteraad Ouddorp. In« ^bruikname Emgo^gebouw te Middelharnis. 1 Gemengde en Plaatselijk Nieuws. 4

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1937 | | pagina 1