CHDWEEKBIADSpGED.GROnDSIAG vöÖRoEZUID-HOUEriZCCl^^ EIIAMDEn
R&kTRiüMPH
1
N.V. üiïGEVERSMAATSCHAPPlJ „EILANDEN-NIEÜWS"
de cent sigaret die
blijft triomfeeren
Fa, WITVLIET
Buitenland
STICHTELIJKE
OVERDENKING
10e Jaargang
ZATERDAG 4 DECEMBER 1937
No. 894
Geen verdoemenis 1
Voor wie
Dampo
Uit het Kijkvenster
TOEGANG VRIJ 11
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN" 18e JAARGANG
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
EERSTE BLAD
Niets te betalen, om toegang
f e verkrijgen tot de concerten
der g too ie dirigenten! Zet U
voor een Philips' apparaat uit
de Nieuwe «Symphonische
Serie." Géén verschil met de
klanken van het wérkelijk or
kest I Ieder instrument te her
kennen, lederef toon in zijn
juiste waarde, alle passages,
zooals de componist het hoorde
Komt bij ons luisteren 1
Zandpad Middelharnis
Voornaamste inhoud
niEuiia
Advertentie^i^ 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dienst»
aanvragen en aanbiedingen van 16 regels 80 rf.; Boek'aan*
kondi^ing 10 cent per regel Contracten belangrijk lager.
UITGAVE VAN
Gevestigd te Middelhamis Prins Hendrikstr. 122 C Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17,
Abonnementsprijs 85 cent per 3 maanden bg vooruitbetaling.
Verschijnt iederen Woensdag en Zateixlag 2 maal per wede.
Afzonderlgke nummers 5 cent Buitenland 8 gulden j>er jaar
Zoo is er dan nu geen verdoemenis
voor «legenen, die in Christus Jezus
zijn, ld ie niet naar het vleesch wande»
len maar naar den Geest.
Romeinen 8:1.
II.
Doch voor wie? Zoo is er dan nu geen
verdoemenis! voor degenen, die in
Christus Jezus zijn, die niet naar
het vleesch wandelen, maar naar
den Geest.
Wie zijn nu de bevoorrechten, voor wie
er geen verdoemenis is? Voor degenen
die in Christus Jezus zijn. Dat zijn
zij, die Christus door een waarachtig ge*
loof ingeplant zijn, gelijk de Heidelberg»'
sche Catechismus zegt in het antwoord op
vr. 64. Zij zijn niet als de klimop, die
la ngs den boom opgaat en zich aan den
boom vasthoudt, maar zij zijn in den
boom! geplant, ingeënt tegen hun natuur,
om met Christus te sterven en te leven.,
„met Hem één plant geworden zijnde in de
gelijkmaking Zijns doods en Zijner opi»
standing." Gods volk wordt door den boom
Christus gedragen.
Hoe moeten wij dit nu verstaan? Zij
zijn in de nooit begonnen eeuwigheid door
den Vader aan den Zoon gegeven, als de
Vader hen heeft uitverkoren. Dus zij wa«
ren de Zijnen van eeuwigheid en behoor'»
den zichzelf niet toe. De verworpenen
staan voor eigen rekening en worden onder
't oordeel der verwerping geboren. Nooit
zullen zij zichzelf verliezen en eens ande*
reni worden, Maar de uitverkorenen, de
gegevenen door den Vader aan den Zoon,
behöoren den Zoon toe van eeuwigheid,
De Zoon heeft Zichzelf tot een Borg
voor hen gesteld om al hun schuld te bc
talen. Dit is geschied als de volheid des
tijds gekomen was. Dan zien wij, hoe Gods
Zoon mensch werd, waarachtig en recht"»
vaardig mensch, om in de plaats der uit*
verkorenen aan de eischen van Gods hei*
lige wet te voldoen, waarvan wij overtre*
ders waren van de geboorte af aan en die
wij ook nooit kunnen noch willen onder*
houden uit kracht van onzen verdorven
natuurstaat. En wonder der verborgen*
heid! nu zijn de uitverkorenen door de
geloofsinplanting in Christus, Moor die
nauwe geesteTljke vereeniging als hielden
zij die wet en was Christus de zondaar
die nooit de wet onderhouden had. En zoo
zien wij Hem aan het kruishout hangen om
den vloekdood te ondergaan en nu is het,
alsof Gods volk dien vloekdood in Christus
leed om zoo voor eeuwig vrij te komen
van de verdoemenis. De gezegende dood
vani Christus, die de dood der uitverko*
renen is! Die gerechtigheid van Christus,
die de gerechtigheid der uitverkorenen 'is!
Waarlijk een nieuw schepsel zijn zij door
de toerekening van de gerechtigheid van
Christus; want zij zijn alsof zij nooit eeni*
ge zonde hadden gedaan, de vloek is weg,
want Chirstus heeft den vloek wegge*
dragen. En wat nog uitnem'ender is?
God de Vader^ heeft door dien Borg en
Zijne betaling de uitverkorenen aange*
nomen tot Z ij n kinderen. En hoe zullen
zij dat verstaan? Alleen door den Heiligen
Geest, den Geest der aanneming, die het
geloof in hunne harten werkt.
Doch wat is nu de vrucht van dat borg*
tochtelijk werk des Zoons? Dit vinden wij
in het 2e kenmerk van die bevoorrechting,
voor wie er geen verdoemenis is. Dat 2e
kenmerk is: Die niet naar het
vleesch wandelen, maar naar den
Geest.
Wil dit nu zeggen, dat Gods volk niet
meer zondigt? O rieen! Is de dief vrijge*
sproken, zijn dievennatuur houdt hij over
Heeft Christus de schuld voor Zijn volk
'betaald: Is Zijn gerechtigheid de hunne
en hun zonde de Zijne, is hun vloek de
Zijne en krijgt Gods volk 't leven op
Z ij n doen, de s m e t is er nog. En als nu
de dief uit de gevangneis gelaten is en
een ander heeftevoor hem gezeten, o wat
moet die dievennatuur, dat stelen van bin*
nen, hem een last zijn! Dat begeeren, dat
willen hebben, dat er onder gebonden zijn
en maar niet er onderuit te kunnen ko*
men, die wet om te zondigen, die gebiet'
der, die heerscher van binnen dat moe*
ten zondigen! En waarom is hem dat zulk
een last? Omdat een ander er voor
heeft moeten boeten d.i. Christus. „Gij zijt
duur gekocht: zoo verheerlijkt dan God
in uw lichaam en in uwen geest welk^
Godes zijn." En daarom! Hij wandelt niet
meer naar het vleesch, maar naar den
Geest. Het is hem 't grootste genot, als
hij door Gods Geest vrijgemaakt mag
worden van de banden der zonde. Hij is
dan nog wel als een vogel in de kooi, maar
zijn gevangenschap deert hem niet. „Waar
de Geest des Heeren is, aldaar is vrijheid.''
Naar die vrijmaking ziet hij uit, dat hij
volkomen en van ganscher harte den Heere
mag dienen en grootmaken.
Dit is 't wandelen naar den GeestDie
behoefte, die lust, die keuze om in de we*
gen des Heeren te gaan. Die last, smart,
kwelling en wrake over zichzelf vanwege
zijne feonden. Ook de last van zijn gevoel*
loosheid en doodelijkheid, dat hij buiten
den weg is en 't leven aan zijn ziel missen
moet, waardoor hij den Heere niet vindt
en niet bespeurt in de middelen der ge*
nade.
Neen Gods volk zondigt eiken dag en elk
oogenblik en zij zijn toch nooit zonder
God. Want zij kunnen Hem niet missen,
die een God van heil en zaligheid in
Christus Jezus voor he:, geworden is.
O van binnen is 't een hel, maar de
hemel is geopend. Wel moede woestijnrei*
zigers, houdt moed! Eens zal 't Kanaan
zijn!
Het atheïsme.
Hun congres in Nederland?
Rusland is het land van het communisme
en het land van de bond van God*loozen.
Hun ijveren en woelen is groot. Ze maken
voor hun beweging ijverig propaganda. Niet
alleen voor het communisme, maar ook
voor de beweging der god*loozen Cou'*
gressen worden gehouden. Niet alleen in
Rusland, maar ook in andere landen.
Van hun godloos en verderfelijk beginsel
geven ze zich zeer veel moeite en ze
maken er groote propaganda voor. Voor
dezen keer wilden ze in Engeland een
groot god*loozencongres houden. Op dat
congres wilden ze handelen over de midde*
leni hoe de geheele wereld te bevrijden
van den „waan," zooals zij dat noemen,
dat er een God bestaat. Vreeselijk onder*
werp voor een congres. Het kennelijke Gods
is in den mensch en toch spreekt de booze
en vijandige mensch over het bestaan Gods
als over een „waan,"' als of het bestaan van
God maar een verzinsel van menschen was.
In Engeland schijnt men op het herbergen
van zoen goddeloos congres niet erg gesteld
te zijn. Integendeel, en dat strekt dat land
tot eere, schijnt er groot verzet tegen dat
god*loozen congres in Engeland te bestaan.
Zoo hevig, dat de godloozen van het houden
van dat congres in Engeland hebben afge*
zien. De vreeselijke aantasting van de hoog*
heid Gods wil men er niet dulden.
Toch willen» de god*loozen hun congres
houden. Waar zullen ze het dan nu hou*
den? De Russische „god*loozen," schijnen
het plan te hebben opgevat om het nu in
Nederland te houden. Schande voor ons
land, alleen al dal bij die Russische god*
loozen'" het plan kan opkomen, van het
congres in Nederland te houden.
Daarmee komt tot uiting de vreeselijke
toestand waarin ons land verkeert. Het
vreeselijk beginsel waarnaar ons land wordt
geregeerd. Geen beginsel, hoe boos of hoe
goddeloos ook, of de tiitleving er van vindt
in Nederland huisvesting. Zoo is de toe*
stand van ons land als gevolg van de toe*
passing van de valsche revolutionnaire vrij*
heid. Zoo is ze geworden onder de libe*
rahstische regeeringen en lo is ze gebleven
onder de Christelijke regeeringen. Ja, die
hebben dat zelfs als ware verdraagzaamheid,
als de hoogste Christelijke wijsheid verheer*
lijkt.
't Is droevig. We hopen, dat het congres
in ons land niet gehouden zal worden.
Dat de Overheid een verbod zal uitvaar*
digen.
Neus en hoofd verstopt. Tranende oogen.
Schorre keel. Hoesten en vol op de borst.
,W^. lucht op en geneest.
Pot 50 cl. Doos 30 et. Bij Apolh. en Drjgisten.
MUNHARDT
Vliegen 75 jaar oud. De S.D.A.P.
De lijkverbranding Vaccinatie'
gevaren
De heer VMegen, de bekende Sociaal
Democraat, is onlangs 75 jaar oud geworden. -,
Als in ongebroken kracht arbeidt hij nog'i
voort i n de Sociaal Dem. Arbeiderspartij ■-
Voor enkele jaren heeft de Regeering hem'
een Ridderorde verleend die hij ook heeft
aangenomen. De Soc. democraten staan te*'
genover de koninklijke Regeering niet meeri
zoo onverzoenlijk als voorheen. Het is niet
alléén de vrees voor fascistische overheer* i
sching die hen tot deze ^iïranderde menfa*
liteit brengt. De partij maakt een verande'
ring door; van zuiver protesteerend en'
strijdend is de S.D.A.P. een partij van
aanzien geworden, welker voormannen be*
langrijke posten, als Wethouder en Gede*
puteerde eener Provincie hebben aanvaard.
De Partij is geëerd geworden in den.
loop der jaren.
In het laatste begrootingsdebat in den
Haagschen Raad werd de heer Vliegen er
nog aan herinnerd, dat hij op 19 Februari
1888, den verjaardag van Koning Willem
III in de Poten aldaar de vlag van een
voorbijtrekkende optocht lafpakte en die in
brand stak! Het is zoo wat 50 jaar geleden.
Welke Soc.*Dem. zou zoo iets nu nog in
zijn hoofd halen.
Intusschen, zooveel temeer de S.D.A.P.
haar leven betert, zooveel temeer komen
de Communisten haar plaats weer innemen
als zuiver revolutionnaire partij. Zoo is er
op het politiek terrein ook een gedurige
wisselwerking zonder dat wij van verbetering
mogen sprekien.
De toekomst laat zich niet rooskleurig
aanzien. Tegenover de geringe kracht die
er van de liefhebbers van de Oude Gere;
formeerde Waarheid uitgaat, staat een mach*
tig front van allen, die zich van het geopeni»
baarde Woord Gods afwenden. Wij wor*
den wel gedurig herinnerd aan het be*
kende woord: GijUeden hebt kleine kracht.
Als het op de kracht aankomt, dan is de
strijd ongelijk. Dan moge de hulp
van den Sterken Held, die na bij Zijn
Kerk is om die te bewaren, maar geopen*
baard worden! In strijd staat de weg van
het volk des Heeren geteekend. In getoofs*
gehoorzaamheid moet de kracht liggen; Pau*
lus wist er van: Als ik zwak ben, ben
ik machtig!
Er is een toenemende begeerte om van
de regeering te verkrijgen, dat de Lijkver*
branding wettelijk wordt erkend. De Re*
geering zit er mede; verbieden durft zij
niet en toestaandat is ook zoo iets.
Waarschijnlijk zal nu behandeld worden het
wetsontwerp, dat al 18 jaar bij de Tweede
Kamer ligt, om het bouwen van meer ver*
brandingsovens te beletten en de verbran*
ding toe te staan in die gevallen, waarin
de overledene dat zelve als zijn wensch
heeft kenbaar gemaakt.
Dat komt er van, als men de uitoefening
van rechtmatig gezag maar steeds naar de
toekomst verschuift. Als men 3e Christelijke
zeden laat ondermijnen.
Ook de vaccinatie komt weer op het ta*
pijt. Telkenmale wordt verplichte vaccina*
tie voor schoolkinderen voor twee jaren
langer opgeschort. Ook in dezen willen ve*
len terugkeer naar den ouden toestand van
dwang.
Wat men nu nog niet door de wet kan
verkrijgen, wordt op andere wijze doorge*
dreven. Er wordt met steun van de Regee*
ring een groote actie op touw gezet om
de kinderen tusschen 1/2 j^ar en 2 jaar oud
te doen inenten tegen pokken. De pokstof
zal kosteloos worden verstrekt. Het is waar,
men kan niet voor elk geval garandeeren.
dat hersenziekte niet zal optreden, maar zulk'
een enkel geval met doodelijken afloop
kan niet worden geteld.
Die ouders, wien daardoor een kind zou
worden ontnomen, moeten zich dan maar
troosten met de gedachte, dat duizenden
andere kinderen voor de pokken zijn be*
waard. Als sommigen nog praten over het
beleid Gods, dat over alle dingen gaat, dan
kunnen de vaccine*aanbidders daarvoor toch
niet opzij gaan.
Nu, wij ouders, blijven baas over onze
kinderen. Wij zijn bereid om onze ouder*
rechten opnieuw tot het uiterste te verdedi*
gen. Het is echter wel opmerkelijk, dat uit
de staatskas de middelen worden beschik*
baar gesteld om het volk maar over te halen
tot methoden, die kwalijk met Gods voor*
zienigheid zijn overeen te brengen.
Men loopt maar vooruit op bestrijding
van een kwaad, dat er niet is. Het geloof
ontbreekt. En dan treedt berekening in de
plaats. Nu de dwang tijdelijk vervallen is,
komt men toch met de kracht van overre*
ding naar voren om dan maar vrijwillig
tot vaccinatie over te gaan.
Wat vreemd toch, dat er van degenen,
die de vaccinatie veroordeelen, zoo wei*
nig kracht uitgaat.^ De dokters van de andere
zijde zijn druk in de weer om hun inzicht
door te drijven. Zij komen van de open*
bare Universiteit, zegt tneru Maa" -
zij die van d e vrije Universiteit kc^^n,
bepleiten vaccinatie ai evenzeer, al zou*
den zij liefst geen dwang zien toegepast.
En nu zijn we al zoo ver van huis, dat
wij zeer verheugd moeten zijn als de over*
heid hen, die zich met al hun bezit, met
goed en kinderen op Gods Voorzienigheid
willen verlaten, met rust laat. Inplaats dat
dit geloof zijn stempel op het Staatsbeleid
drukt.
WAARNEMER.
Plechtige installatie van Burgemeester
Keijzêr te Goedereede en Stellendam.
Met veel geestdrift is de nieuwe burge*
meester van Goedereede en Stellendam
Woensdag j.l. in beide gemeenten ontvan*
gen.
Feestelijkheden zijn daarbij niet georga*
niseerd wat zeer te verstaan is, daar de
vacature ontstond door het schielijk ver*
scheiden van Burgemeester Charbon, wiens
nagedachtenis ook op deze wijze werd ge*
ëerd.
De redevoeringen welke zijn gehouden
stonden alle in het teeken van grootsche
verwachtingen, en hetgeen door de aanwes*
zige Zeeuwsche vrienden gezegd werd, die
hem gedurende vijf jaren van nabij hebben
gadegeslagen, drukte er wel het stempel op,
dat hier een Magistraat is gekomen, welke
inderdaad weet het roer in handen te hou*
den.
Eén speech week echter af van alle an*
dere, n.I. die van Wethouder Tanis te
Goedereede. Wethouder Tanis heeft eens
extra willen laten voelen, dat hij en de
Goereeërs zoo vrijzinnig zijn en dat de
godsdienstige strooimng eigenlijk maar een
smeursel is, omdat, nu ja, de menschen zoo
in de war zitten en daarom aan godsdienst
gaan doen!
Wij betreuren het dat aldus werd gespro*
ken en verschillende vrijzinnigen zelfs heb*
ben ons hun afkeuring daarover te kennen
gegeven. Natuurlijk werd er noch door
den burgemeester, noch door Ds. Labrie,
(die zich gelukkig steeds in een goeden
toeloop van hoorders mag verheugen) com*
mentaar op gegeven.
De burgemeester wees er alleen op, dat
hij zijn beginsel niet hoopte te verloochenen
en de pastor loei sprak zijn vreugde uit dat
er nu een man aan het Hoofd der Ge*
meente kwam, die de belijdenis der Vaderen
hoopt voor te staan.
Een krachtige Overheid mag terecht een
gave Gods genoemd worden en groot is het
dat bij de uitvoering van 's Lands wetten
de onderworpenheid wordt gekend aan de
Wet des Heeren en het houden van Zyne
inzettingen en rechten. De Heilige Schrift
leert ons, dat in het houden van dien
grooten loon is.
Dat het den nieuwen bewindsman moge
worden geschonken bij zijn beleid zich
daarnaar te reguleeren dan kan het niet an*
ders of dit zal tot zegen strekken van beide
gemeenten.
I
De Italiaa.nsche pers maakt zidh erg druk
over een rede, welke de Frans<3ie nünister
van Marine
Campinchl
op 23 October td Toulon gehouden heeft.
De minister was daar voor een inspecüe
tocht van de verdedigingswerken. Hij heeft
van de gelegenheid gebruik gemajakt, om'
het stoomsJhip „General Bonap|arte" te üe*
zoeken, welks bemanning voor het grootste
gedeelte uit Corsicanen btestaiat. De oorc
zaak hiervian was gelegen in het feilf;,,
dat deze personen behoordea tot den kies<
kring waarin Campinchi was gekozen, en
hij het contact op deze wij^ met zijn
kiezers wilde onderhouden. De minister
hLeeft de 'bemanning champagne aangeboden.
V^gens de ItaÜaansche pers nu, moet
deze minister op dit schip nu een rede
gehouden hebben en gezegd,, dat
-'Si
tea atoi^
met Italië noodzaikelijlk was, en de Fran*
schen de fascisten welbij hun huid zullen
pakken, ja het fascismel olp de Tcnieën zal
dwingen.
Direct hee£t Campinclhi een tegensprajaK
doen hooren, doch deze wordt weerlegd
en niet aanvaard.
De Tribkina schrijaft dat de Fnansdhe
marine zich moest sdiamen, te worden ver*
tegen'woordigd door
eoo'n schuild^
terwijl de Popoio d'Italia te Mil'aan schreef,
dat het Keizerlijke Italië bfereid was, Chamj»
pinchi en zijn partijgangers de hersens in te
UIT HET KIJKVENSTER: De S.D.A.P.
van vroeger en nu.
BINNENLAND: De toestand van den Prins
bevredigend. Hij zal eenigen tijd in hei
Ziekenhuis moeien blijven.
BUITENLAND: Oorlog tusschen Italië en
Frankrijk uitgelokt
Plechtige Installatie van Burgemeester Ktiy
3«r te Stellendam en Goedereede.
^eellvergunning voor Pluimveehouders.
'\^erslagen: Gemeenteraad Ouddorp. In«
^bruikname Emgo^gebouw te Middelharnis.
1
Gemengde en Plaatselijk Nieuws.
4